• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-03 21:49
Sissors schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Het hele gedoe van nu geen loonbelasting erover betalen en wel als het vrij komt heb ik voor mezelf buiten beschouwing gelaten, immers wie weet hoe belastingstelsel in hemelsnaam zover in de toekomst is. Maar voor tientallen jaren geen box 3 belasting erover betalen scheelt gewoon enorm.

Het is wel zo dat uiteindelijk voor uitkering het bij een andere partij moet gaan. Opbouw kan gewoon bij een Meesman bijvoorbeeld.
Dat is voor mij de hoofdreden om het niet te doen. Jarenlang opbouwen, en dan maar hopen dat het ook zo zal uitpakken.

Dat je voor de opbouw en uitkering weer bij een andere partij moet zijn is wel de essentie waarom het niet loont. De kosten van het beheer en de uitkering die je uiteindelijk krijgt snoepen net zo veel af als die vermogensheffing. Ten minste, met de cijfers die ik toen gebruikte. Ik overweeg wel om later een deel van het vermogen alsnog bij een verzekeraar te doen om het risico op lang leven (of mentale achteruitgang) af te dekken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:59
barbarbar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Dat is voor mij de hoofdreden om het niet te doen. Jarenlang opbouwen, en dan maar hopen dat het ook zo zal uitpakken.

Dat je voor de opbouw en uitkering weer bij een andere partij moet zijn is wel de essentie waarom het niet loont. De kosten van het beheer en de uitkering die je uiteindelijk krijgt snoepen net zo veel af als die vermogensheffing. Ten minste, met de cijfers die ik toen gebruikte. Ik overweeg wel om later een deel van het vermogen alsnog bij een verzekeraar te doen om het risico op lang leven (of mentale achteruitgang) af te dekken.
Als ik snel kijk bij een centraalbeheer zijn de kosten voor uitkeren echt gerommel in de marge, als je hem niet als verzekering doet. Wat wel zo is, is dat het dan een bankrekening is geworden, dus dan krijg je geen rendement er meer over (wel 2% rente). Dat het bij verschillende partijen gaat is een extra stap, daar mee eens, maar waarom zou het dan niet meer lonen? Die eenmalige overname lijkt me niet het probleem. Tijdens de opbouwfase iig zijn kosten van beheer veeeeeeel minder dan kosten van belasting die je anders hebt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:57
Jep, en minder regels voor de banken in de VS is de rechtstreekse aanleiding.

Ik denk dat we die hogere rentevoeten snel gaan zien verdwijnen. De overheden en de banken kunnen die gewoon niet betalen zonder dat de economie ineens inzakt, of ze belangrijke belastingsverhogingen gaan moeten uitvoeren.

• Sissors
Van CS zijn al hele tijd sterke geruchten dat ze significante problemen hebben. Dat is niet een recent iets. En de ongerealiseerde verliezen van banken lijken heel groot verder, maar zolang overheden niet defaulten op hun bonds is er niks aan de hand, tenzij een bank op korte termijn veel liquide geld nodig heeft, zoals bij een bankrun.

En weer lage rentes klinkt leuk voor de aandelen hoor, maar dat is ook niet eeuwig vol te houden dat er maar meer en meer geld geleend wordt, en er niks aan de inflatie wordt gedaan.

• Tommie12
Sissors schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Van CS zijn al hele tijd sterke geruchten dat ze significante problemen hebben. Dat is niet een recent iets. En de ongerealiseerde verliezen van banken lijken heel groot verder, maar zolang overheden niet defaulten op hun bonds is er niks aan de hand, tenzij een bank op korte termijn veel liquide geld nodig heeft, zoals bij een bankrun.

En weer lage rentes klinkt leuk voor de aandelen hoor, maar dat is ook niet eeuwig vol te houden dat er maar meer en meer geld geleend wordt, en er niks aan de inflatie wordt gedaan.
Als de economie in zakt, dan zal de inflatie ook snel stoppen.

• Sissors
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Maar als de economie niet inzakt, wanneer we weer naar QE gaan (even los van de vraag of nu uberhaupt de economie gaat inzakken om wat banken paniek), dan hebben we dus een goede economie, en een inflatie van 5%+.

• barbarbar
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Inderdaad, dat is toch ook het hele doel van die rente verhogen? Doorgaan tot er genoeg mensen hun baan en vertrouwen kwijt zijn dat ze eindelijk eens stoppen met dat roekeloze geld uitgeven?

• Tommie12
barbarbar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Inderdaad, dat is toch ook het hele doel van die rente verhogen? Doorgaan tot er genoeg mensen hun baan en vertrouwen kwijt zijn dat ze eindelijk eens stoppen met dat roekeloze geld uitgeven?
Dan ben je te ver gegaan...

Ik denk dat ze te ver gegaan zijn met het drukken van geld, maar dat ondertussen onderhuids de crisis al stevig huis houdt. Als de rente verder verhoogd wordt, dan stort het echt in.
Dan kunnen mensen geen renovaties meer doen om hun huis groener te maken, dan gaan er nog meer banken in de problemen komen omdat hun obligaties te ver in waarde zakken. Bij een bankrun zoals dat nu gebeurt moeten die dan snel verkocht worden en valt de bank.

Volgens mij is de rente al te hoog voor wat de economie dragen kan.
(maar dat is dus mijn visie en mening)

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ColeJ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:21:
als ik elektrisch moet varen dan gaat de boot direct de deur uit, daar begin ik niet aan
Het hangt er van af, waarom je op het water zit. Als je rustig over de Kromme Rijn wilt tuffen, dan is zo'n stille motor echt een godsgeschenk. Je kunt lekker kletsen met elkaar, en je behoudt de natuurlijke sfeer voor de mensen die aan de kant genieten van het water.
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:02:
Dat is alleen maar zo, omdat ze jarenlang de rente zo laag hebben gehouden. Het is een normale en gezonde rente voor andere decennia. Hiervoor is uitgebreid gewaarschuwd, maar wereldwijd zijn centrale banken in hun eigen val gelopen.

[Voor 33% gewijzigd door TucanoItaly op 15-03-2023 15:11]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Persoonlijk zie ik niet zo wat dit met FO te maken heeft. Natuurlijk ben je in elke fase afhankelijk van de economie maar als het goed is je strategie gewapend tegen de dagelijkse schommelingen van de beurs. Het beste advies in slechte economische tijden blijft bespaar op uitgave en blijf investeren. Het herstel is altijd sterk en die wil je niet missen.

Overigens ben ik zelf al een paar maanden mijn portfolio aan het uitbreiden door monthly calls te verkopen en direct te investeren in leaps. De beurs hersteld vaak voordat het in de economie duidelijk wordt. Dit deel van mijn portfolio is trouwens meer hobby dan dat het echt een stap richting FO is. Nog even een huis verkopen en dan kan ik weer gaan inleggen voor het FO potje.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:15
Deveon schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:10:
[...]

Persoonlijk zie ik niet zo wat dit met FO te maken heeft. Natuurlijk ben je in elke fase afhankelijk van de economie maar als het goed is je strategie gewapend tegen de dagelijkse schommelingen van de beurs. Het beste advies in slechte economische tijden blijft bespaar op uitgave en blijf investeren. Het herstel is altijd sterk en die wil je niet missen.

Overigens ben ik zelf al een paar maanden mijn portfolio aan het uitbreiden door monthly calls te verkopen en direct te investeren in leaps. De beurs hersteld vaak voordat het in de economie duidelijk wordt. Dit deel van mijn portfolio is trouwens meer hobby dan dat het echt een stap richting FO is. Nog even een huis verkopen en dan kan ik weer gaan inleggen voor het FO potje.
Geloof mij. Mij raakt het niet.

Maar ik heb zo het idee dat het in dit topic wel degelijk relevant is ;)

• barbarbar
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Dan ben je te ver gegaan...

Ik denk dat ze te ver gegaan zijn met het drukken van geld, maar dat ondertussen onderhuids de crisis al stevig huis houdt. Als de rente verder verhoogd wordt, dan stort het echt in.
Dan kunnen mensen geen renovaties meer doen om hun huis groener te maken, dan gaan er nog meer banken in de problemen komen omdat hun obligaties te ver in waarde zakken. Bij een bankrun zoals dat nu gebeurt moeten die dan snel verkocht worden en valt de bank.

Er is nog steeds meer vraag dan aanbod, zie het personeelstekort overal. Dat drijft de prijzen op en daarmee de inflatie. Vergroenen moet je mijn inziens stimuleren met subsidies, niet met lage rentes. Daar is de centrale bank niet voor, en daar hebben ze de middelen ook niet voor.

Ik denk juist dat overheden veel te veel tegemoet gekomen zijn aan hun burgers, en het rentebeleid hebben ondermijnt. Word het leven duurder? Dan geven we je toch gewoon een zakje met wat extra geld? Iedereen die al met verduurzamen bezig was staat te kijken, want degenen die al jaren niks doen worden weer uit de brand geholpen. Ja, dan kan de centrale bank wel bezig blijven... En zie nu het resultaat.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Deveon schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:10:
Persoonlijk zie ik niet zo wat dit met FO te maken heeft.
Sowieso was de hele bancaire sector knudde, sinds die lage rentes. Maar dat de staatsobligaties kan aantrekken, dat kan interessant zijn. Misschien komt de enige echte 60/40-portefeuille weer terug.

Illustratie: archeologen in Rome op zoek naar de 60/40 portefeuille

• Tommie12
TucanoItaly schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Sowieso was de hele bancaire sector knudde, sinds die lage rentes. Maar dat de staatsobligaties kaan aantrekken, dat kan interessant zijn. Misschien komt de enige echte 60/40-portefeuille weer terug.

[Afbeelding]
Illustratie: archeologen in Rome op zoek naar de 60/40 portefeuille
Ik geloof gewoon niet in obligaties voor de lange termijn. De rente ligt vrijwel nooit significant hoger dan de inflatie, en dus verlies je geld.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:19
Net met de boekhouder bezig voor de IB 2022, het laatste jaar waarin de oude VRH geteld werd (of beter gezegd, de meest gunstige tussen de 2). Het verschil tussen beide levert een verschil op van 10.550 EUR aan belastbaar inkomen in box 3.

Hoe ging het ook alweer? Leuker kunnen we het niet maken?
:X

[Voor 8% gewijzigd door tomtom901 op 15-03-2023 15:46]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
tomtom901 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:34:
Net met de boekhouder bezig voor de IB 2022, het laatste jaar waarin de oude VRH geteld werd (of beter gezegd, de meest gunstige tussen de 2). Het verschil tussen beide levert een verschil op van 10.550 EUR aan belastbaar inkomen in box 3.

Hoe ging het ook alweer? Leuker kunnen we het niet maken?
:X
Leuk (/s) ook dat dat net ingevoerd is wanneer de beurzen geen recordjaren meer draaien. Hopen dat er dit jaar flink wat loonsverhoging inzit, anders wordt onze spaarquote maar 40% i.p.v. 45%.

echt een smerige humblebrag dit, waarvoor excuses

• tomtom901
finsdefis schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Leuk (/s) ook dat dat net ingevoerd is wanneer de beurzen geen recordjaren meer draaien. Hopen dat er dit jaar flink wat loonsverhoging inzit, anders wordt onze spaarquote maar 40% i.p.v. 45%.

Ja, ik heb in 2022 een stuk verkocht, dus ik kan gelukkig op 1-1-23 'rendement' over cash betalen ipv beleggingen, maar het zal er toch ooit weer terug in moeten..

Heeft toch wel een serieuze impact op FO zo.

[Voor 4% gewijzigd door tomtom901 op 15-03-2023 16:11]

• Deveon
  • Niet online
Misschien dat groen beleggen dan weer een interessante optie wordt, al staat ESG tegenwoordig ook onder druk dus weet niet hoe dat vertaald tot de groene beleggingsfondsen.

Zelf overweeg ik voor FO meer in box 1 te beleggen (pensioen) in de hoop dat ik het er ooit nog uit kan halen en anders heb ik na de AOW leeftijd toch wel iets nodig. Verder maakt het wel interessant om mijn eenmanszaak om te zetten in een BV en in de holding te gaan beleggen. In plaats van een fictief rendement wordt je dan tenminste afgerekend op je daadwerkelijk rendement, plus je kan verliezen ook verrekenen.
Loek92 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Toen ik die berekening maakte vond ik het ook vies tegenvallen. Vooral omdat je dat bedrag dus niet zelf mag managen, maar er altijd een verzekeraar bij komt kijken en die uitkering per maand lijkt mij vrij laag.
Zijn er wellicht mensen met een kant en klare dummy-berekening die mij toch kunnen overtuigen om mijn jaarruimte op te maken?
De afgelopen jaren was de rente extreem laag en waren de uitkeringen bij een normale (bancaire) lijfrente inderdaad relatief laag. Maar je kunt in plaats daarvan ook een uitkerende beleggingslijfrente nemen. Bv bij de Goudse https://www.goudse.nl/par...aande-beleggingslijfrente Je hebt dan weliswaar een beperkte keus uit ETF's, maar dat zijn op zich geen heel slechte ETF's. En de kosten zijn ook behapbaar. Zeker als je het vergelijkt met wat je anders aan vermogensrendementsheffing kwijt was, stelt het weinig voor.

• tomtom901
Deveon schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:24:

Verder maakt het wel interessant om mijn eenmanszaak om te zetten in een BV en in de holding te gaan beleggen. In plaats van een fictief rendement wordt je dan tenminste afgerekend op je daadwerkelijk rendement, plus je kan verliezen ook verrekenen.
Dat is er inderdaad eentje die ik ook overweeg..

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13
finsdefis schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:01:

Opscheppen hoeveel geld je niet uitgegeven hebt blijft toch wel een "humble" vorm van opscheppen wat mij betreft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• barbarbar
tomtom901 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Dat is er inderdaad eentje die ik ook overweeg..
Vanaf hoeveel vermogen is dit interessant? Volgens mij betaal je op die manier heel veel meer belasting. Stel je hebt een miljoen in de BV, en de beurs stijgt 10%. Dus 100k winst. Daarvan keer je jezelf 50k uit als loon, waar je 13k loonheffing over betaald. De overige 50k betaal je 15% winstbelasting over; € 7500. De rest (42,5k) keer je uit als dividend (15% belasting), dus € 6375,-. Totale belasting: ~ € 27.000,- Oftewel 2,7% van je vermogen.

Nog los van de extra kosten om de BV netjes in stand te houden en de accountant te betalen. Mis ik iets of heeft dit weinig zin? Want heb het zelf ook al eens overwogen om met een BV te gaan werken en de winsten zoveel mogelijk in de BV op te potten en te beleggen.

• Tommie12
barbarbar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:03:
[...]

Vanaf hoeveel vermogen is dit interessant? Volgens mij betaal je op die manier heel veel meer belasting. Stel je hebt een miljoen in de BV, en de beurs stijgt 10%. Dus 100k winst. Daarvan keer je jezelf 50k uit als loon, waar je 13k loonheffing over betaald. De overige 50k betaal je 15% winstbelasting over; € 7500. De rest (42,5k) keer je uit als dividend (15% belasting), dus € 6375,-. Totale belasting: ~ € 27.000,- Oftewel 2,7% van je vermogen.

Nog los van de extra kosten om de BV netjes in stand te houden en de accountant te betalen. Mis ik iets of heeft dit weinig zin? Want heb het zelf ook al eens overwogen om met een BV te gaan werken en de winsten zoveel mogelijk in de BV op te potten en te beleggen.
Je mist dat veel beheerders van zo'n BV zo veel mogelijk van hun privé kosten door de BV laten betalen. Etentje, reisje, computer, telefoon,...
En daar wordt dan telkens samen met de boekhouder de grens van de wet opgezocht.
Als je wat aandelen hebt in een bedrijf dat zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Parijs of Londen houdt, dan kan je die kosten toch al in brengen, en je hebt een mooie weekend...

Ik keur het niet goed, maar dat is wat er gebeurt.

• barbarbar
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Je mist dat veel beheerders van zo'n BV zo veel mogelijk van hun privé kosten door de BV laten betalen. Etentje, reisje, computer, telefoon,...
En daar wordt dan telkens samen met de boekhouder de grens van de wet opgezocht.
Als je wat aandelen hebt in een bedrijf dat zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Parijs of Londen houdt, dan kan je die kosten toch al in brengen, en je hebt een mooie weekend...

Is dat echt zo of is dat een gevoel? Een BV die alleen bestaat om vermogen te beleggen gaat bij een belastingcontrole echt niet kunnen hardmaken dat die skivakantie met de familie een zakenreis was. Toch? Hopelijk?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:25
[...]

Totale belasting: ~ € 27.000,- Oftewel 2,7% van je vermogen.

[...]
Je moet niet €50k aan loon uitkeren maar €20k, dat kost je €1750 LB. Die overige €80k kost je dan in box 2 €21.520 aan dividendbelasting, samen € 23.270 oftewel 2,3%.

En dat is als je alle winst (10% in jouw voorbeeld) gaat uitbetalen. Als je die €1M belegd vermogen in box 3 zou hebben staan kost je dat (in 2023) 1,9% belasting. Doe je de berekening met 5% winst dan wordt de BV situatie (€20k + €30k uitkeren) 1% terwijl de box 3 situatie 1,9% blijft. Het break-even punt zit op ongeveer 6,5% winst over het vermogen (dat dan helemaal wordt uitgekeerd).

Mijn punt is: neem niet alle winst op en maak zoveel mogelijk kosten in de BV. Daar zit het echte voordeel.

[Voor 9% gewijzigd door RichieB op 15-03-2023 17:49]

• Tommie12
barbarbar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Is dat echt zo of is dat een gevoel? Een BV die alleen bestaat om vermogen te beleggen gaat bij een belastingcontrole echt niet kunnen hardmaken dat die skivakantie met de familie een zakenreis was. Toch? Hopelijk?
Nee, een skivakantie gaat niet lukken, maar er zullen vast wat kosten in de BV terecht komen. Een computer en krantenabonnement lijken me probleemloos.

• RichieB
@Tommie12 Je vergeet de grootste kostenpost naast een eigen woning: de (zakelijke) auto.

• Tommie12
RichieB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:50:
@Tommie12 Je vergeet de grootste kostenpost naast een eigen woning: de (zakelijke) auto.
Maar daar betaal je dan wel weer bijtelling of voordeel alle aard (B) op.

• RichieB
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Maar daar betaal je dan wel weer bijtelling of voordeel alle aard (België) op.
Met een laag box 1 inkomen doet dat gelukkig geen pijn.

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Idd is de truc om niet alle winst naar prive te halen. Of als t kan dat als lening te doen - ik hevel elk jaar een stuk hypotheek van de bank naar m'n B.V. bijvoorbeeld.

Zoals @RichieB aangeeft kan je m uitrekenen, wanneer t voordelig wordt. Maar t is nogal aan verandering onderhevig: gebruikelijk loon regeling is aangepast, excessief lenen van eigen B.V. wordt ingeperkt, lage VPB tarief is omhoog (15 -> 19%) en grens is naar beneden (395 -> 200k).

Wat dat betreft blijven de enige zekerheden in het leven de dood en afdragen aan de fiscus ;)

• tomtom901
unifi schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:17:
Idd is de truc om niet alle winst naar prive te halen. Of als t kan dat als lening te doen - ik hevel elk jaar een stuk hypotheek van de bank naar m'n B.V. bijvoorbeeld.

Zoals @RichieB aangeeft kan je m uitrekenen, wanneer t voordelig wordt. Maar t is nogal aan verandering onderhevig: gebruikelijk loon regeling is aangepast, excessief lenen van eigen B.V. wordt ingeperkt, lage VPB tarief is omhoog (15 -> 19%) en grens is naar beneden (395 -> 200k).
Ik heb rekenmachine nog niet gepakt, maar speel met 't idee.
unifi schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:17:
Wat dat betreft blijven de enige zekerheden in het leven de dood en afdragen aan de fiscus ;)
Da's een ding dat zeker is.. :+

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:45

Zenix

BOE!

Vanwege de box3 perikelen ben ik aan het kijken naar hoe ik anders mijn geld kan investeren.

- Pensioen, vanwege goed penisoen werkgever is dat paar honderd euro.
- Zonnepanelen. Die heb ik al maximaal (10080Wp)
- Duurzaamheid, woning uit 2020 dus valt weinig aan te doen. Warmtepomp komt er nog wel aan.

Aangezien ik Rijksambtenaar ben overweeg ik om maximaal te gaan profiteren van het IKB-Spaarverlof.
https://www.p-direkt.nl/i...b-uren-en-ikb-spaarverlof

Met mijn compensatieuren (ADV) en IKB-uren die ik standaard krijg, kan ik 100 uur per jaar sparen. Maar ik kan ook 187 IKB-uren kopen. Ik kan dus in totaal 287 uren per jaar toevoegen aan mijn Spaarverlof. Om het hele verlof te vullen ben ik dus zo'n 12 jaar bezig.

De IKB-uren koop ik voor het uurloon op dat moment, maar bij uitbetaling krijg ik het uurloon op dat moment. Het lijkt mij dus wel een leuke spaarpot, die ik dan eventueel kan laten uitkeren als ik bijvoorbeeld in de toekomst in januari ontslag neem. Of ik kan gewoon twee jaar verlof nemen.

[Voor 8% gewijzigd door Zenix op 15-03-2023 19:04]

• tomtom901
Zenix schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:45:
Vanwege de box3 perikelen ben ik aan het kijken naar hoe ik anders mijn geld kan investeren.

- Zonnepanelen. Die heb ik al maximaal (100080Wp)
Dan heb je denk ik wel 1 van de dikste installaties van NL :+

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:19
Dat zoveel mogelijk zakelijk opschrijven van prive uitgaven geldt toch voor iedere vorm van onderneming of is dat specifiek voor een bv anders? Iedere ZZPer die ik ken doet niet anders.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
barbarbar schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Voor mij is FO meer dan beleggen alleen. Bij beleggingen ben je nog steeds afhankelijk van wat een onbekende doet. Zie Putin, Biden, LaGarde, Klaas Knot, recent SVB. Doen hun vrijdag een rare uitspraak, ben ik maandag 10% armer, hoezo ben ik dan onafhankelijk?

Ik heb als zzp'er een aantal keer wat software geschreven en overgenomen die nog jaren zo niet decennia in gebruik zal zijn. Dat zijn dan geen websites die maar een paar jaar meegaan. Mijn software draait op machines die zo lang mogelijk moeten draaien, waarvan het vervangen geen simpele taak is en de investering hoog. Klanten zijn blij dat ik de software van faillissementen en gestopte producenten heb overgenomen, zodat ze nog jaren verder kunnen op een veilige manier. Ik heb klanten die al 15 jaar elk jaar hun factuur betalen, en heb ze al jaren niet gesproken... Als ik nu zou stoppen met werken aan nieuwe software ben ik echt wel 10 jaar verder voordat de laatste klant afscheid neemt. En tegen die tijd is m'n vermogen gegroeid en hoef ik ook weer tien jaar minder te doen met het vermogen...

Qua software moet je denken aan aansturen van machines en bijbehorende registratiesystemen. Zeker niet iets wat je snel opbouwd om FO te worden, maar zulke vrijwel gegarandeerde inkomsten had ik nooit met vermogensopbouw gered.

Onderschat niet hoe lang machines in bedrijf zijn, dat is echt wel anders dan weer een nieuwe site maken die na een paar jaar vervangen word. Als je daar een niche in kunt vinden vind ik dat net zo goed investeren zoals beleggen het ook is.
Mooi bekeken. Als loondienst en beleggen in ETF's de midlane is, dan is jouw aanpak meer richting de fastlane. Toekomstige inkomsten zijn dan niet een op een afhankelijk van uren. Tuurlijk vergt het initieel (een hoop) werk, maar daarna loopt het lekker door.

Ik begrijp ook dat de echt rijken vaak meerdere inkomstenstromen hebben (vaak ook uit assets en niet zozeer uren), dus well done!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:19
Zenix schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:45:

- Pensioen, vanwege goed penisoen werkgever is dat paar honderd euro.
- Zonnepanelen. Die heb ik al maximaal (10080Wp)
- Duurzaamheid, woning uit 2020 dus valt weinig aan te doen. Warmtepomp komt er nog wel aan.

Aangezien ik Rijksambtenaar ben overweeg ik om maximaal te gaan profiteren van het IKB-Spaarverlof.
https://www.p-direkt.nl/i...b-uren-en-ikb-spaarverlof

Met mijn compensatieuren (ADV) en IKB-uren die ik standaard krijg, kan ik 100 uur per jaar sparen. Maar ik kan ook 187 IKB-uren kopen. Ik kan dus in totaal 287 uren per jaar toevoegen aan mijn Spaarverlof. Om het hele verlof te vullen ben ik dus zo'n 12 jaar bezig.

De IKB-uren koop ik voor het uurloon op dat moment, maar bij uitbetaling krijg ik het uurloon op dat moment. Het lijkt mij dus wel een leuke spaarpot, die ik dan eventueel kan laten uitkeren als ik bijvoorbeeld in de toekomst in januari ontslag neem. Of ik kan gewoon twee jaar verlof nemen.
Mijn gekochte uren van vorig jaar zijn binnenkort mijn best renderende asset. Omdat het CAO uurloon met ~7% omhoog gaat. _/-\o_

En heb je er al eens over nagedacht om ongeveer halverwege je twee jaar verlof te vragen om minder uren per week te gaan "werken"? Stel je halveert je aantal contracturen, dan kan je weer twee jaar vrij nemen. etc... weliswaar dalen je inkomsten uit deze constructie, maar tegen die tijd zijn we vast al allemaal op papier FO. Alle gekkigheid op een stokje zie ik dit serieus wel als een goeie optie om het grootste sequence risk in het begin van de FO periode eruit te halen.
En als je niks doen toch niet meer leuk vindt na 2,3,4 jaar kan je altijd het gesprek aan om toch weer iets te doen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Ik geloof gewoon niet in obligaties voor de lange termijn. De rente ligt vrijwel nooit significant hoger dan de inflatie, en dus verlies je geld.
Hmmm da's een interessante stelling... Ik kan me herinneren dat we periodes hebben gehad waarin obligaties het beter deden dan de aandelenmarkt. Wellicht duik ik er eens in.

@Tommie12 Volgens mij zijn obligaties zijn er ook niet zozeer voor om "te winnen" maar vooral om de volatiliteit van de portefeuille te dempen. Ten tijde van paniek (aandelen dalen) stijgen de obligatie koersen. De rente die je krijgt is eigenlijk bijzaak.
Het is dus afhankelijk van je doel en persoonlijkheid of obligaties wel of niet in je portefeuille passen.
Zie ook www.portfoliocharts.com hoe verschillende portefeuilles in het verleden hebben gepresteerd en gereageerd (rendement, volatiliteit, years draw down etc.)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:08
[...]

Wat je mist is dat je helemaal niet gelijk die winst hoeft af te rekenen. op basis van goed koopmanschap kun je er voor kiezen om deze papieren winst niet opnemen als winst. Je pakt pas de winst als je verkoopt. Verliezen daarentegen neem je wel gelijk, want goed koopmanschap houdt ook in dat je eigen vermogen niet hoger wordt weergegeven dan het daadwerkelijk is.

En als je in de RE fase zit, hoef je ook geen 50K loon uit te keren, uitgaande van het feit dat je niet werkt, hoef je niet te voldoen aan het gebruikelijk loon voor een DGA. Je kunt dus schuiven met het moment waarop je belasting betaalt.

Als je daarvoor een constructie moet opzetten is het de vraag of het loont, maar als je al een holding hebt, waarin het vermogen zit, is het handig om het zo optimaal mogelijk te gebruiken.

En die RE fase is de boekhouding ook niet zo ingewikkeld, ik ben zelf van origine accountant, dus doe het zowiezo zelf, maar als er alleen nog maar beleggingen zijn, kan ongeveer iedereen het zelf.
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Dat is relatief makkelijk als er nog activiteiten zijn in de bv, maar in de RE fase is dat wel een stuk ingewikkelder. Je kunt de grens wel opzoeken, maar je kan moeilijk elke week zakelijk uit eten gaan, als er geen omzet is.... Een gering aantal keer per jaar kom je wellicht wel nog mee weg, maar naheffingen zijn vaak duurder dan het voordeel.
Tommie12 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Tot je in de RE fase zit en in een keer moet gaan werken door zo'n grapje als Credit Suisse nu.... Obligaties hebben zeker een doel. In ieder geval het vervangen van deposito ladders op dit moment, het rendement is een stuk hoger van kortlopende staatsobligaties. Overigens ook gelijk de reden van de bankrun in de US. Op een gegeven moment heeft iedereen dat door en wordt er meer rechtstreeks gedaan ipv via een bank.

• barbarbar
jerh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:26:
[...]

Wat je mist is dat je helemaal niet gelijk die winst hoeft af te rekenen. op basis van goed koopmanschap kun je er voor kiezen om deze papieren winst niet opnemen als winst. Je pakt pas de winst als je verkoopt. Verliezen daarentegen neem je wel gelijk, want goed koopmanschap houdt ook in dat je eigen vermogen niet hoger wordt weergegeven dan het daadwerkelijk is.

En als je in de RE fase zit, hoef je ook geen 50K loon uit te keren, uitgaande van het feit dat je niet werkt, hoef je niet te voldoen aan het gebruikelijk loon voor een DGA. Je kunt dus schuiven met het moment waarop je belasting betaalt.

Als je daarvoor een constructie moet opzetten is het de vraag of het loont, maar als je al een holding hebt, waarin het vermogen zit, is het handig om het zo optimaal mogelijk te gebruiken.

En die RE fase is de boekhouding ook niet zo ingewikkeld, ik ben zelf van origine accountant, dus doe het zowiezo zelf, maar als er alleen nog maar beleggingen zijn, kan ongeveer iedereen het zelf.

[...]

Dat is relatief makkelijk als er nog activiteiten zijn in de bv, maar in de RE fase is dat wel een stuk ingewikkelder. Je kunt de grens wel opzoeken, maar je kan moeilijk elke week zakelijk uit eten gaan, als er geen omzet is.... Een gering aantal keer per jaar kom je wellicht wel nog mee weg, maar naheffingen zijn vaak duurder dan het voordeel.

[...]

Tot je in de RE fase zit en in een keer moet gaan werken door zo'n grapje als Credit Suisse nu.... Obligaties hebben zeker een doel. In ieder geval het vervangen van deposito ladders op dit moment, het rendement is een stuk hoger van kortlopende staatsobligaties. Overigens ook gelijk de reden van de bankrun in de US. Op een gegeven moment heeft iedereen dat door en wordt er meer rechtstreeks gedaan ipv via een bank.
Dank voor de inzichten. Als je de winst niet opneemt, betaal je toch alsnog die 15% belasting over je hele winst dat jaar? Dat is in het voorbeeld van 100k winst alsnog 1,5% van je vermogen. En als er geen activiteiten in de bv zijn (spaar bv), kun je ook niet vanalles gaan betalen vanuit die bv, dus je winst drukken wordt ook lastig.

Ik zal er nog eens induiken en het doorrekenen met wat praktijk gegevens/resultaten.

• Tommie12
rube schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:22:
@Tommie12 Volgens mij zijn obligaties zijn er ook niet zozeer voor om "te winnen" maar vooral om de volatiliteit van de portefeuille te dempen. Ten tijde van paniek (aandelen dalen) stijgen de obligatie koersen. De rente die je krijgt is eigenlijk bijzaak.
Het is dus afhankelijk van je doel en persoonlijkheid of obligaties wel of niet in je portefeuille passen.
Zie ook www.portfoliocharts.com hoe verschillende portefeuilles in het verleden hebben gepresteerd en gereageerd (rendement, volatiliteit, years draw down etc.)
Ik ben niet "tegen" obligaties of zo, alleen passen ze niet bij mijn manier van beleggen, en mijn verwachtingen.
Ik heb mijn belegd geld niet snel nodig, en zal nooit ineens 30% of meer van dat geld nodig hebben.
Daarom accepteer ik een hogere volatiliteit, omdat ik de kansen op een hoger rendement wil houden.

Ik slaap ook niet slecht als de beurs eens een dip of crash heeft, ik blijf dan gewoon de crisis uit zitten en probeer hier en daar wat te bodemvissen.
Dus ik kies maar heel beperkt voor obligaties. Ik heb ze enkel in een paar fondsen.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:37
barbarbar schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:23:
[...]
Als je de winst niet opneemt, betaal je toch alsnog die 15% belasting over je hele winst dat jaar? Dat is in het voorbeeld van 100k winst alsnog 1,5% van je vermogen.
Juist niet. Goed koopmanschap zorgt er voor dat pas bij realisatie (= verkoop van aandelen) je de VPB hoeft te betalen. dus die 100k kan je door laten renderen ("rente op rente effect"), en alleen wat nodig is opnemen, vpb-en en uitkeren. Vs jaarlijkse VRH op je totale vermogen.

Let wel: als je verliezen verrekend hebt, dan wel de stijging tot aankoop wel weer over betalen. Afhankelijk van de dan geldende belasting regels kan dat wat extra kosten, maar zal minder zijn dan privé de VRH.

• barbarbar
JPDeckers schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Juist niet. Goed koopmanschap zorgt er voor dat pas bij realisatie (= verkoop van aandelen) je de VPB hoeft te betalen. dus die 100k kan je door laten renderen ("rente op rente effect"), en alleen wat nodig is opnemen, vpb-en en uitkeren. Vs jaarlijkse VRH op je totale vermogen.

Let wel: als je verliezen verrekend hebt, dan wel de stijging tot aankoop wel weer over betalen. Afhankelijk van de dan geldende belasting regels kan dat wat extra kosten, maar zal minder zijn dan privé de VRH.
Ik zal eens bij de accountant vragen of dat voor mij zin heeft. Zo als ik reken kom ik met geen mogelijkheid op een lagere belasting uit.

Stel ik heb een miljoen belegd via de BV. Er vinden geen werkzaamheden in plaats, dus hoef mezelf geen loon te betalen. Ik wil er wel van leven, dus elk jaar keer ik mezelf 4% uit. Om dat netto op mijn prive rekening te krijgen, moet ik mezelf ~€ 67500,- uitkeren, en daarover betaal ik dan ~€ 27500,- belasting (19% winst belasting in de BV, en 26,9% aanmerkelijk belang heffing in prive, de dividendbelasting wordt verrekend). Dan heb ik 2,7% belasting betaald. Terwijl ik in box 3 daarover ~1,4% betaal. Met een hoger vermogen wordt het niet anders, want ik wil mezelf dan ook meer uitkeren... M'n eerste opzet van jezelf een normaal loon betalen lijkt nog gunstiger dan deze manier.

Tijdens de opbouw het geld in de BV hebben snap ik nu wel inderdaad, je verkoopt geen aandelen dus maak je geen winst, dus geen belasting. Ik denk niet dat dat voor mij nog gunstig is, want ik leef voor een deel al van de beleggingen (ik beleg m'n winst uit werk z.s.m. (time in the market beats timing...) en gebruik dan het dividend om deels van te leven).

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
barbarbar schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Ik zal eens bij de accountant vragen of dat voor mij zin heeft. Zo als ik reken kom ik met geen mogelijkheid op een lagere belasting uit.

Stel ik heb een miljoen belegd via de BV. Er vinden geen werkzaamheden in plaats, dus hoef mezelf geen loon te betalen. Ik wil er wel van leven, dus elk jaar keer ik mezelf 4% uit. Om dat netto op mijn prive rekening te krijgen, moet ik mezelf ~€ 67500,- uitkeren, en daarover betaal ik dan ~€ 27500,- belasting (19% winst belasting in de BV, en 26,9% aanmerkelijk belang heffing in prive, de dividendbelasting wordt verrekend). Dan heb ik 2,7% belasting betaald. Terwijl ik in box 3 daarover ~1,4% betaal. Met een hoger vermogen wordt het niet anders, want ik wil mezelf dan ook meer uitkeren... M'n eerste opzet van jezelf een normaal loon betalen lijkt nog gunstiger dan deze manier.

Tijdens de opbouw het geld in de BV hebben snap ik nu wel inderdaad, je verkoopt geen aandelen dus maak je geen winst, dus geen belasting. Ik denk niet dat dat voor mij nog gunstig is, want ik leef voor een deel al van de beleggingen (ik beleg m'n winst uit werk z.s.m. (time in the market beats timing...) en gebruik dan het dividend om deels van te leven).
Wat je vergeet is dat je eerst gewoon het geld wat je hebt ingebracht in de BV er ook gewoon weer uit kan halen zonder belasting. Dus als je er een miljoen instopt en je wilt 40K per jaar uitkeren dan kan je eerst 25 jaar geld uitkeren zonder belasting te betalen. Moet je alleen zorgen dat als je posities verkoopt je niet posities verkoopt met enorme ongerealiseerde winsten, maar begint met de slecht renderende beleggingen. Dan maak je geen winst in de BV die resulteert in vennootschapsbelasting, en je hoeft niet direct dividendbelasting te betalen. Verder in de toekomst wel, maar zelfs dan realiseer je per jaar natuurlijk maar een beperkte hoeveelheid winst en dan heb je tientallen jaren box 3 belasting bespaart met het bijbehorende rente op rente effect.

• ColeJ
  • Nu online
Hielko schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Wat je vergeet is dat je eerst gewoon het geld wat je hebt ingebracht in de BV er ook gewoon weer uit kan halen zonder belasting. Dus als je er een miljoen instopt en je wilt 40K per jaar uitkeren dan kan je eerst 25 jaar geld uitkeren zonder belasting te betalen. Moet je alleen zorgen dat als je posities verkoopt je niet posities verkoopt met enorme ongerealiseerde winsten, maar begint met de slecht renderende beleggingen. Dan maak je geen winst in de BV die resulteert in vennootschapsbelasting, en je hoeft niet direct dividendbelasting te betalen. Verder in de toekomst wel, maar zelfs dan realiseer je per jaar natuurlijk maar een beperkte hoeveelheid winst en dan heb je tientallen jaren box 3 belasting bespaart met het bijbehorende rente op rente effect.
Alleen een slecht renderende belegging kan volgend jaar ineens een goede belegging zijn. Op de lange termijn lijkt me dit geen zinvolle strategie.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
ColeJ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Alleen een slecht renderende belegging kan volgend jaar ineens een goede belegging zijn. Op de lange termijn lijkt me dit geen zinvolle strategie.
Dat is het wel. Je kan prima je portfolio exposure min of meer gelijk houden en naar keuze posities met verliezen/winst etc vervangen.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:08
RichieB schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:44:
[...]

Je moet niet €50k aan loon uitkeren maar €20k, dat kost je €1750 LB. Die overige €80k kost je dan in box 2 €21.520 aan dividendbelasting, samen € 23.270 oftewel 2,3%.
.
In NL moet je een gebruikelijk loon uitbetalen. Vaak ligt dat rond de 48K.

Ben wel geïnteresseerd naar de beleggings BV strategie. Ik ga daar eens wat berekeningen voor uitvoeren vanaf welk punt dat gaat lonen.

[Voor 15% gewijzigd door Mirved op 16-03-2023 13:33]

• barbarbar
Hielko schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Dat klinkt logisch. Wederom aan allen dank die hier in detail op in gaan. Lijkt erop dat een spaar BV vanaf 300k aan vermogen zo'n beetje interessant word, als je nog aan het opbouwen bent tenminste en je originele vermogen nog niet hebt opgenomen. Op eerste gezicht zou dat voor mij betekenen dat ik nog een jaar of 15 belastingvrij vermogen kan aanhouden. Ik zal een uitrekenen of dat opweegt tegen de jaren daarna een flink hoger percentage te moeten betalen. Als je tot aan je 70ste werk is het vast een goed idee, als je met 40 wilt stoppen wellicht niet...

Nogmaals dank aan iedereen, ik ben weer wat wijzer.

• barbarbar
Mirved schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Ben wel geïnteresseerd naar de beleggings BV strategie. Ik ga daar eens wat berekeningen voor uitvoeren vanaf welk punt dat gaat lonen.
Zoals ik uit de reacties hier opmaak, en op sites lees van spaargeld bv's, is dat niet nodig. Als een normale vergoeding voor je werk voor de BV onder de 5000,- blijft, hoef je geen loon of loonadministratie te voeren. Een spaar bv is in principe alleen een zakelijke beleggingsrekening beheren, waarvoor een vergoeding normaal niet boven de 5000 euro uitkomt, dus is dit niet nodig.

Ik lees wel dat opnames van je ingelegde vermogen (dus het "opmaken" van het geld/aandelenkapitaal wat je er in gelegd hebt) alleen via een notaris kan en dat dit per keer zo'n 600 tot 800 euro ex btw kost. Plus de kosten van het in stand houden van de BV, van zo'n 1000 tot 1500 euro per jaar. Dus 2000 tot 2500 kosten per jaar heb je sowieso. Dat betaal je ook aan inkomstenbelasting bij een vermogen van rond de 300k. Dus pas vanaf 300k kan het misschien lonen.

• Mirved
barbarbar schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:10:
[...]

Zoals ik uit de reacties hier opmaak, en op sites lees van spaargeld bv's, is dat niet nodig. Als een normale vergoeding voor je werk voor de BV onder de 5000,- blijft, hoef je geen loon of loonadministratie te voeren. Een spaar bv is in principe alleen een zakelijke beleggingsrekening beheren, waarvoor een vergoeding normaal niet boven de 5000 euro uitkomt, dus is dit niet nodig.

Ik lees wel dat opnames van je ingelegde vermogen (dus het "opmaken" van het geld/aandelenkapitaal wat je er in gelegd hebt) alleen via een notaris kan en dat dit per keer zo'n 600 tot 800 euro ex btw kost. Plus de kosten van het in stand houden van de BV, van zo'n 1000 tot 1500 euro per jaar. Dus 2000 tot 2500 kosten per jaar heb je sowieso. Dat betaal je ook aan inkomstenbelasting bij een vermogen van rond de 300k. Dus pas vanaf 300k kan het misschien lonen.
Ja mijn comment is niet zo handig. We halen nu meerdere dingen door elkaar. Ik reageerde op iemand die het over een loon had van 20K uit de BV. Dat is voor werkzaamheden uit een reguliere werk BV aan de lage kant.

Voor een Spaar/beleggings bv zonder overige werkzaamheden hoef je idd geen loon uit te keren.

• ColeJ
  • Nu online
barbarbar schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:10:
[...]

Een BV kost (als je het zelf doet) amper wat per jaar. Dit kun je prima zelf regelen allemaal, zeker als je de tijd hebt als FO'er :)

• jerh
Mirved schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Ja mijn comment is niet zo handig. We halen nu meerdere dingen door elkaar. Ik reageerde op iemand die het over een loon had van 20K uit de BV. Dat is voor werkzaamheden uit een reguliere werk BV aan de lage kant.

Voor een Spaar/beleggings bv zonder overige werkzaamheden hoef je idd geen loon uit te keren.
Het interessante is dat het wel kan. Je kan dus bijvoorbeeld 18K salaris toekennen en dan arbeidskorting ed meepakken en in de bv een beetje wkr. En de rest eventueel via dividend.

Allemaal afhankelijk van hoe en ander bij je uitvalt. Ik had al een holding en daar zit vermogen in, dus probeer ik dat zo zorgvuldig mogelijk te plannen.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:09
jerh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Het interessante is dat het wel kan. Je kan dus bijvoorbeeld 18K salaris toekennen en dan arbeidskorting ed meepakken en in de bv een beetje wkr. En de rest eventueel via dividend.

Allemaal afhankelijk van hoe en ander bij je uitvalt. Ik had al een holding en daar zit vermogen in, dus probeer ik dat zo zorgvuldig mogelijk te plannen.
Dan hoor ik graag hoe je met die 18k onder de gebruikelijk loon regeling uitkomt.
In de meeste gevallen moet je toch de nu 51k aanhouden.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-03 19:45
Torched schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:02:
[...]

Dan hoor ik graag hoe je met die 18k onder de gebruikelijk loon regeling uitkomt.
Zolang je kan aantonen dat het gebruikelijk is kan dat.
Dus als je bijvoorbeeld maar 5-10 uur per week maakt dan hoeft dat echt geen 50k te zijn.

• jerh
Torched schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:02:
[...]

Ik had over de situatie waarin er geen omzet meer is, de RE fase. De belastingdienst heeft een aantal criteria voor het gebruikelijk loon. Je kunt dus op het salariskompas kijken wat er voor bijvoorbeeld 4 uur per week betaald wordt. Maar met 200K omzet kom je niet weg met 18K salaris, dat moge duidelijk zijn. Zelfs die 51K is dan te laag, want vaak rekenen ze met 70 procent van de omzet (in het geval persoonlijke diensten zoasl consultatncy).

Het vergt dus wel enig gepuzzel, wat het beste voor je uitvalt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-03 10:55
jerh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Vergeet het maar. Op het moment dat je bij de BD een verlaging vh gebruikelijk loon aanvraagt (moet je jaarlijks gemotiveerd afstemmen) dan mag er geen dividend worden uitgekeerd. Ze willen (terecht) dat je eerst IB betaalt tot het gebruikelijk loon. Daarna komt pas dividend in beeld.

Ook het prive in de watten leggen met etentjes, company car, vergaderingen in een ski-oord kun je dan echt vergeten. BD is heel spits op dat soort zaken tegenwoordig, je moet duidelijk het zakelijk belang van zaken aantonen die een grote prive component hebben.
Een verlaging van gebnuikelijk loon ziet de BD hetzelfde als dat je niet of minder aan het werk bent in je bedrijf. Daar past niet een lease-auto bij die de hele week tot je beschikking staat bijv.

[Voor 9% gewijzigd door masermex op 17-03-2023 15:23]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
In mijn geval is de loonadministratie van de BV stopgezet toen ik de RE fase inging. Mijn accountant heeft nog eenmalig een “bonus” uitgekeerd als looncomponent (want daarmee had ik een gunstig box 1 inkomen in het jaar na het stoppen) en daarna het loonheffingsnummer afgevoerd.

In 2022 had ik een negatief box1 inkomen en daar wil ik misschien wat aan doen. Want het zou fiscaal toch wel gunstig zijn als ik een bescheiden box1 inkomen heb van max 20K ofzo. Dan heb ik wat meer aan mijn hypotheekrenteaftrek en zou ik bijvoorbeeld ook voor woningverbetering (zonnepanelen, isoleren, warmtepomp) een lening uit de BV in box1 kunnen nemen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:03
Verkeerd gequoted.

[Voor 98% gewijzigd door Wozmro op 17-03-2023 16:24]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wozmro
masermex schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Vergeet het maar. Op het moment dat je bij de BD een verlaging vh gebruikelijk loon aanvraagt (moet je jaarlijks gemotiveerd afstemmen) dan mag er geen dividend worden uitgekeerd. Ze willen (terecht) dat je eerst IB betaalt tot het gebruikelijk loon. Daarna komt pas dividend in beeld.

Ook het prive in de watten leggen met etentjes, company car, vergaderingen in een ski-oord kun je dan echt vergeten. BD is heel spits op dat soort zaken tegenwoordig, je moet duidelijk het zakelijk belang van zaken aantonen die een grote prive component hebben.
Een verlaging van gebnuikelijk loon ziet de BD hetzelfde als dat je niet of minder aan het werk bent in je bedrijf. Daar past niet een lease-auto bij die de hele week tot je beschikking staat bijv.
En gelijk hebben ze, de bd is ook niet van gisteren.

Deze week op de Belgische radio: profvoetballers zullen belastingen moeten betalen op de rode kaarten die ze krijgen tijdens wedstrijden.
Waarom? Omdat aan een rode kaart ook een financiële boete gekoppeld is en die boete wordt meestal betaald door de club en niet door de speler die de rode kaart krijgt.
Die boete is een voordeel van alle aard gegeven door de werkgever(club) aan de werknemer(speler) dus die moet daar belastingen op betalen ofwel zelf de boete volledig betalen.

Conclusie: hang uzelf niet op aan fiscale spitsvondigheidjes, poortjes worden dichtgetimmerd.

• tomtom901
Mirved schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Als je die zou willen delen, graag!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:24
masermex schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:21:
[...]

Het lijkt me dat dit op te lossen is met een tweede BV? Een BV om te beleggen en dividend uit te keren (zonder loon uitkering) en een andere BV om (parttime) loon uit te keren maar geen dividend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:12:
[...]

^ Het grootste verschil is dat de box3-belasting jaarlijks terugkerend is, over het gehele vermogen.
rube schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 06:22:
^ Dit verdient wel een disclaimer. In zijn algemeenheid is dit zo maar bijvoorbeeld niet in 2022.
Ferr9 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Dat klopt zeker, zie ook mijn post twee pagina's terug. Je bent snel 1,8% t/m 1,9% per jaar van je vermogen kwijt, volgend jaar wordt het nog meer (plus de algemene heffingskorting die zo goed als vervalt). Combineer dat met een veilige 3.5% SWR en je houdt bijna niks over, stoppen met werken wordt zo bijna onmogelijk gemaakt voor een grote groep. Ik ben er nog niet over uit of bezwaar maken gaat helpen.
^ Emigreren voor vermogenden wordt steeds harder aangemoedigd.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:01
mossel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:22:

^ Emigreren voor vermogenden wordt steeds harder aangemoedigd.
Ligt er wel aan welk soort vermogen. Is het belegd, dan ben je in Nederland vaak beter uit aangezien veel landen geen vermogensbelasting maar wel capital gains kennen. Ik woon in Denemarken en Zweden en betaal 30% over de behaalde winsten en dividend. Dus als een aandeel voor 100 euro gekocht is en ik verkoop het voor 150, moet ik 15 euro belasting betalen, waardoor ik in plaats van 50% nog maar 35% rendement heb.

• Tommie12
Orangelights23 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:57:
[...]

Ligt er wel aan welk soort vermogen. Is het belegd, dan ben je in Nederland vaak beter uit aangezien veel landen geen vermogensbelasting maar wel capital gains kennen. Ik woon in Denemarken en Zweden en betaal 30% over de behaalde winsten en dividend. Dus als een aandeel voor 100 euro gekocht is en ik verkoop het voor 150, moet ik 15 euro belasting betalen, waardoor ik in plaats van 50% nog maar 35% rendement heb.
Klopt, maar je betaalt enkel als je winst hebt.

In B enkel dividend (30%) , en 0,15% op effectenrekeningen waar meer dan 1 mio op staat. Dat valt dus nogal mee.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:16
Orangelights23 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:57:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe een aandeel zich ontwikkeld. Als we rekenen met een gemiddelde van 6% stijging per jaar is het zweedse model gunstiger dan het nederlandse

NL 1,75% SE 30%
100 1,75
106 1,855
112 1,96
118 2,065
124 2,17
130 2,275
136 2,38
142 2,485
148 2,5914,7
19,53 14,7

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 16:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

R.van.M schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe een aandeel zich ontwikkeld. Als we rekenen met een gemiddelde van 6% stijging per jaar is het zweedse model gunstiger dan het nederlandse

NL 1,75% SE 30%
100 1,75
106 1,855
112 1,96
118 2,065
124 2,17
130 2,275
136 2,38
142 2,485
148 2,5914,7
19,53 14,7
Als je in aandelen op de beurs belegt in Zweden heb je de mogelijkheid om dat in een ISK te doen; een speciaal soort rekening die op een andere manier wordt belast die meestal nog voordeliger is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Orangelights23
Johnny schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Als je in aandelen op de beurs belegt in Zweden heb je de mogelijkheid om dat in een ISK te doen; een speciaal soort rekening die op een andere manier wordt belast die meestal nog voordeliger is.
Klopt, is redelijk nieuw hier maar het is daardoor veel goedkoper. Nadeel is wel dat je belasting betaalt obv de huidige koers en je totale portfolio, waardoor de kans bestaat dat je iets verkoopt voor een langer bedrag. Maar gemiddeld gezien is dit heel voordelig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:23
R.van.M schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:23:
[...]

NL 1,75% SE 30%
100 1,75
106 1,855
112 1,96
118 2,065
124 2,17
130 2,275
136 2,38
142 2,485
148 2,5914,7
19,53 14,7
Voor dat specieke aandeel klopt het misschien. Maar je totale vermogen groeit in NL wel minder hard door het betalen van de jaarlijkse belasting waardoor je minder te investeren hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tomtom901
Tommie12 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Klopt, maar je betaalt enkel als je winst hebt.

In B enkel dividend (30%) , en 0,15% op effectenrekeningen waar meer dan 1 mio op staat. Dat valt dus nogal mee.
En geen BPM, ik hoor het al, koffers pakken :+

• Tommie12
tomtom901 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:54:
[...]

En geen BPM, ik hoor het al, koffers pakken :+
Enkel voor electrische auto’s.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
Mijn grootste stap naar FO was werk zoeken goed bereikbaar met de trein (werkgever betaald volledig de prijs). Ik heb nu 580 euro meer netto en hoef niet meer in die gruwelijke files te gaan staan. In mijn geval is de reistijd dus ook nog eens verkort met ong 25min enkel! Mijn vrouw heeft wel een wagen van de zaak, voor is 1 wagen ruim voldoende. Wagens zijn altijd maar gezeik vind ik eigenlijk.

• Wozmro
Ik gebruik mijn eigen wagen voor verplaatsingen voor het werk.

Het maandelijkse bedrag dat ik daarvoor krijg van de werkgever begint richting de 1500€ netto te kruipen voor ongeveer 3000km/maand.

Toen ik 4 jaar geleden met de job begon zat het nog dichter bij de 1000€/maand.

Toch best al een stevig bedrag om jezelf te verplaatsen.
Met een andere visie op planning zou ik eigenlijk wel mijn werk kunnen doen met openbaar vervoer en plooifiets. En als het echt nodig is een deelwagen.

Ben benieuwd waar we over enkele jaren zullen staan op gebied van transport.

• Smuggler
  • Laatst online: 07:12

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wozmro schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:55:
Ik gebruik mijn eigen wagen voor verplaatsingen voor het werk.

Het maandelijkse bedrag dat ik daarvoor krijg van de werkgever begint richting de 1500€ netto te kruipen voor ongeveer 3000km/maand.

Toen ik 4 jaar geleden met de job begon zat het nog dichter bij de 1000€/maand.

Toch best al een stevig bedrag om jezelf te verplaatsen.
Met een andere visie op planning zou ik eigenlijk wel mijn werk kunnen doen met openbaar vervoer en plooifiets. En als het echt nodig is een deelwagen.

Ben benieuwd waar we over enkele jaren zullen staan op gebied van transport.
Ja mobiliteit is hier ook de grootste uitgave die we hebben.
We betalen 1400 euro per maand. voor 5000km verplaatsing per maand. (3000 werk, 2000 prive)(0,28 cent per km dus gemiddeld).
Wel verdeeld over 2 auto's incl energie/verzekering/afschrijving/onderhoud.

Dat bedrag zou nog wel iets omlaag kunnen, maar we zijn voor dit moment tevreden hoe we het hebben ingevuld, over 2 jaar hebben we een nieuw beslismoment aangezien op dat moment 1 van de 2 auto's uit de lease loopt.
De auto's zijn ook onlosmakelijk verbonden met ons werk, we hebben het een tijdje geprobeerd met 1 auto en carpoolen en deels OV. maar dat werkt op meerdere momenten gewoon niet.
Vanuit werk wordt er 900 euro al vergoed, met daarboven 11 cent per kilometer netto.
dus 1230 euro wordt al betaald door ons werk (volgens de officiele geldstromen), en die 170 leggen we bij elke maand als luxe, we hadden bepaalde eisen aan de auto's.

Desalniettemin, tegenover onze hypotheek van 125 euro per maand is dat natuurlijk waanzinnig veel.
Zodra 1 van ons 2 stopt met werken, kan die 2e auto meteen de deur uit. die is in verhouding toch het duurste omdat die 2e auto meestal gewoon stil staat.
We hebben hier de regel thuis, degene die de meeste afstand aflegt, pakt de auto die het zuinigst rijdt :).
Tenzij er een dakkoffer / trekhaak of snelheid nodig is (snelladen). alleen dan wordt die andere auto gepakt voordat afstand een rol speelt.

zal blij zijn als de auto's weg kunnen denk ik.
Boodschappen worden toch al thuis bezorgd, Alleen jammer dat onze voorkeur van wonen niet de grote stad is. dus OV blijft een dingetje. waarschijnlijk komt er dan een twizy of een soort gelijk auto'tje voor in de plaats zodat ik tenminste snel naar het dichtstbijzijnde trein station kan rijden. dat is hier al snel 30 tot 45 minuten sneller dan de bus. (20 minuten auto vs 15 minuten lopen naar de bushalte en dan 35 minuten met de bus meerijden), en dan net de aansluiting missen op het station....

[Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 19-03-2023 20:03]

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • +6Henk 'm!
Galactic schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:06:
Mijn grootste stap naar FO was werk zoeken goed bereikbaar met de trein (werkgever betaald volledig de prijs). Ik heb nu 580 euro meer netto en hoef niet meer in die gruwelijke files te gaan staan. In mijn geval is de reistijd dus ook nog eens verkort met ong 25min enkel! Mijn vrouw heeft wel een wagen van de zaak, voor is 1 wagen ruim voldoende. Wagens zijn altijd maar gezeik vind ik eigenlijk.
Het is niet voor niets dat woningen in de buurt van een goede OV verbinding vaak erg gewild zijn.

Ik merk bij mezelf trouwens dat het ook zo werkt dat ik de OV-bereikbaarheid van het werk erg belangrijk vind. Ik had een aantal jaar geleden werk dat slecht met OV te bereiken was en toen ging ik altijd met de auto. Ik vond dat eerlijk gezegd op dat moment ook wel makkelijk. Toen ik daarna werk had dat wel goed bereikbaar was met het OV, ging ik eigenlijk als automatisme eerst nog steeds met de auto. Na een tijdje toch het OV geprobeerd en dat gaf toch best een bepaalde rust, dat je niet gejaagd in de auto zit.

En op een gegeven moment ging ik ook gewoon al in de trein wat werken en ook op de terugweg. Toen werd reistijd ineens voor een groot deel ook werktijd. En zeker nu na covid thuiswerken een steeds belangrijkere plek inneemt, is ook het plaats-onafhankelijk werken veel meer ingeburgerd. En kijken ze ook niet meer gek op als je later op het werk aankomt omdat je in de trein al hebt gewerkt. Nu zou ik eigenlijk niet meer terug willen naar de auto.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:20:
Na een tijdje toch het OV geprobeerd en dat gaf toch best een bepaalde rust, dat je niet gejaagd in de auto zit.
Ik zit in het OV eerder gejaagd dan in de auto; ik heb in de trein de neiging in slaap te vallen of in gedachten verzonken te raken. Toen ik vroeger met OV naar school ging heb ik er zelfs gewoonte van gemaakt alarm te zetten om die te voorkomen (heb ook daadwerkelijk meerdere keren station gemist). Zodra er een overstap bij komt kijken zou ik er al helemaal klaar mee zijn; vroeger naar school was voor mij trein-trein-metro allemaal ongeveer 20min. Als je van stad naar stad reist en 45min in 1 ruk in een trein zit geloof ik er echt wel in; in mijn omgeving totaal niet.

Daarentegen zit ik in mijn auto in mijn eigen persoonlijke cocon, mijn muziek, met niemand iets te maken. Elektrische auto met adaptieve cruisecontrol, snelheid interesseert me niet dus ik cruise gewoon relaxed op het gemak achter iemand aan.

Het blijft zonde van je tijd maar mijn half uurtje in de auto is echt mijn rustmoment.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• RichieB
Smuggler schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:58:
[...]

We betalen 1400 euro per maand. voor 5000km verplaatsing per maand. (3000 werk, 2000 prive)(0,28 cent per km dus gemiddeld).
[...]
dus 1230 euro wordt al betaald door ons werk (volgens de officiele geldstromen), en die 170 leggen we bij elke maand als luxe, we hadden bepaalde eisen aan de auto's.
Dus je eigen autokosten zijn €170 per maand = 3,4 cent per km. Of krijg je die €1230 ook als je geen auto zou rijden?
Desalniettemin, tegenover onze hypotheek van 125 euro per maand is dat natuurlijk waanzinnig veel.
Nee, beiden (autokosten en hypotheek) zijn gewoon heel erg laag, goed gedaan!
[...]
Boodschappen worden toch al thuis bezorgd,
[...]
Als je dan toch 2 auto's hebt staan kan je daarop nog wat besparen wellicht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
assje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:49:
[...]
Het blijft zonde van je tijd maar mijn half uurtje in de auto is echt mijn rustmoment.
Dat half uurtje pak ik op de fiets en laatste stukje te voet. Gelijk mijn beweging ook weer gehad. De tijd in de trein zelf pak ik mijn laptop erbij en tik ik wat administratieve taken weg. Reistijd wordt werktijd en kan als ZZPer zo ook prima eerste klas goed praten. Het is alleen rot als er vertraging is of treinen uitvallen, maar in de auto heb je ook wel eens laat van files.
[...]
Zodra er een overstap bij komt kijken zou ik er al helemaal klaar mee zijn; vroeger naar school was voor mij trein-trein-metro allemaal ongeveer 20min. Als je van stad naar stad reist en 45min in 1 ruk in een trein zit geloof ik er echt wel in; in mijn omgeving totaal niet.
Dat kun je dus in meenemen in de afweging van woonplaats en werklocatie.
Daarentegen zit ik in mijn auto in mijn eigen persoonlijke cocon, mijn muziek, met niemand iets te maken. Elektrische auto met adaptieve cruisecontrol, snelheid interesseert me niet dus ik cruise gewoon relaxed op het gemak achter iemand aan.

Ik heb in de trein ook mijn eigen muziek en hoef me daar ook weinig aan te trekken van andere passagiers.

En van dat relaxed achter iemands aan rijden komt weinig terecht als je in files terecht komt en met andere weggenoten te maken hebt die hun rijbewijs bij een pakje boter lijken te hebben gekregen.

Maar uiteraard ieder zijn voorkeur.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10
Je zou maar 10 minuten van je werk vandaan wonen... :P

Vrije tijd is onbetaalbaar.

Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3

Acties:
  • +4Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:36:

En prettige woonomgeving en prettig werk zijn ook onbetaalbaar. Als die twee zich niet op tien minuten afstand van elkaar bevinden, wordt het toch een kwestie van keuzes maken

Acties:
  • +2Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:37:
[...]

En prettige woonomgeving en prettig werk zijn ook onbetaalbaar. Als die twee zich niet op tien minuten afstand van elkaar bevinden, wordt het toch een kwestie van keuzes maken
20 minuten fietsen naar het werk valt ook toch nog mee?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:20:
[...]

Het is niet voor niets dat woningen in de buurt van een goede OV verbinding vaak erg gewild zijn.

Ik merk bij mezelf trouwens dat het ook zo werkt dat ik de OV-bereikbaarheid van het werk erg belangrijk vind. Ik had een aantal jaar geleden werk dat slecht met OV te bereiken was en toen ging ik altijd met de auto. Ik vond dat eerlijk gezegd op dat moment ook wel makkelijk. Toen ik daarna werk had dat wel goed bereikbaar was met het OV, ging ik eigenlijk als automatisme eerst nog steeds met de auto. Na een tijdje toch het OV geprobeerd en dat gaf toch best een bepaalde rust, dat je niet gejaagd in de auto zit.

En op een gegeven moment ging ik ook gewoon al in de trein wat werken en ook op de terugweg. Toen werd reistijd ineens voor een groot deel ook werktijd. En zeker nu na covid thuiswerken een steeds belangrijkere plek inneemt, is ook het plaats-onafhankelijk werken veel meer ingeburgerd. En kijken ze ook niet meer gek op als je later op het werk aankomt omdat je in de trein al hebt gewerkt. Nu zou ik eigenlijk niet meer terug willen naar de auto.
Grappig dat je dat zegt, ik vond de trein altijd maar vervelend voor woon werk, altijd druk en veel werkgevers zijn slecht bereikbaar. Dus ondanks dat ik in mn studenten tijd veel met de trein ging ben ik daar sinds ik werk vanaf gestapt.

Tot ik vorige week een ingeving had om vanaf mn nieuwe woonplaats naar een CS te fietsen met een goede (nieuwe) fiets, zit er eentje op 12km (+ 40min treinen) en eentje op 30km (+ 20min treinen). En in de trein werken dus ik pak de trein rond 9u (dal uren).
En in plaats van op de Tacx zit ik nu gewoon buiten op de fiets, die Tacx gaat de deur uit :P.

Wel een n=1 geval maar ik denk dat heel veel mensen zo denken , als het OV niet in je systeem zit dan is het lastig van die auto af te stappen, want het is wel veel makkelijker. Plus niet iedereen houdt van sporten/fietsen..

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2023 21:52]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Smuggler

Smuggler

RichieB schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Dus je eigen autokosten zijn €170 per maand = 3,4 cent per km. Of krijg je die €1230 ook als je geen auto zou rijden?

[...]

Nee, beiden (autokosten en hypotheek) zijn gewoon heel erg laag, goed gedaan!

[...]

Als je dan toch 2 auto's hebt staan kan je daarop nog wat besparen wellicht?
Dat geld krijg ik ook als ik geen auto zou rijden, Als ik maar op mijn werk kom op de fiets, desnoods met een taxi...
Dat thuis bezorgen kost ook maar 2 euro per levering.
en anders zou ik daar scheelt 12km rijden. dus dat is al om het even.
en ik bespaar een hoop door niet met honger door de winkel te lopen.
ik bespaar dan op snoep, en ook nog eens op de sportschool ;). en nu lekker 's avonds op de bank even de boodschappen doen (80% is herhaal knop indrukken). ipv een half uur door zo'n winkel lopen om alles te verzamelen. en met meer thuiskomen dan gepland.

ik blijf 1400 heel veel geld vinden. maar veel lager krijg ik het ook niet eerlijk gezegd met onze afstanden en eisen.

Heb nog genoeg andere dingen om op te besparen. :),

Gewoon sebastiaan

• Smuggler

Smuggler

Sport_Life schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Grappig dat je dat zegt, ik vond de trein altijd maar vervelend voor woon werk, altijd druk en veel werkgevers zijn slecht bereikbaar. Dus ondanks dat ik in mn studenten tijd veel met de trein ging ben ik daar sinds ik werk vanaf gestapt.

Tot ik vorige week een ingeving had om vanaf mn nieuwe woonplaats naar een CS te fietsen met een goede (nieuwe) fiets, zit er eentje op 12km (+ 40min treinen) en eentje op 30km (+ 20min treinen). En in de trein werken dus ik pak de trein rond 9u (dal uren).
En in plaats van op de Tacx zit ik nu gewoon buiten op de fiets, die Tacx gaat de deur uit :P.

Wel een n=1 geval maar ik denk dat heel veel mensen zo denken , als het OV niet in je systeem zit dan is het lastig van die auto af te stappen, want het is wel veel makkelijker.
Zodra ik naar amsterdam moet, pak ik vanaf hier standaard de trein. (nouja ik pak de auto naar het treinstation).
De meeste plekken in Amsterdam en de zuid-as zijn zeer goed bereikbaar met de trein vanuit het zuiden des lands, en je bespaard een hoop file en parkeer gedoe.
Maar dat soort bestemmingen zijn eerder uitzondering dan regel,
Als ik bijvoorbeeld naar rotterdam of denhaag moet, dan moet ik alweer overstappen, en dus meer gedoe. dus haak ik dan alweer snel af en stap ik toch weer de auto in.

Gewoon sebastiaan

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:37:
[...]

Ik heb alle drie, en ik woon in de randstad. 's Ochtends naar werk 10 minuten reistijd met de auto, 's middags naar huis 15 minuten. Als je me een motorscooter geeft, kan ik wel binnen 5 minuten op het werk zijn. :D

Openbaar vervoer... Tja, heb die weg ook bewandeld, maar nee, dat is echt helemaal niets. Het feit dat je al moet wachten op de bus/tram/trein is zo inefficiënt...

[Voor 13% gewijzigd door GioStyle op 19-03-2023 22:08]

Te koop aangeboden: Seagate Backup Plus 5TB - Aantal stuks beschikbaar: 6 5 4 3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:34
GioStyle schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:36:

Idem, nu 15 minuten en over een paar maanden nog maar 8 minuten. Bewust 5 jaar geleden gekozen voor een baan op fietsafstand omdat ik klaar was met het filerijden. Dagelijkse terugweg naar huis zat richting de 1u15m wegens file. Met opgroeiende kleine kinderen niet heel fijn.

Beste keus ooit voor mij persoonlijk, ook wel geluk dat er een fijne werkgever in de buurt zat die een interessante functie vacant had

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Smuggler schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:47:
[...]

Zodra ik naar amsterdam moet, pak ik vanaf hier standaard de trein. (nouja ik pak de auto naar het treinstation).
De meeste plekken in Amsterdam en de zuid-as zijn zeer goed bereikbaar met de trein vanuit het zuiden des lands, en je bespaard een hoop file en parkeer gedoe.
Maar dat soort bestemmingen zijn eerder uitzondering dan regel,
Als ik bijvoorbeeld naar rotterdam of denhaag moet, dan moet ik alweer overstappen, en dus meer gedoe. dus haak ik dan alweer snel af en stap ik toch weer de auto in.
Ja ik fiets dan naar Utrecht cs en kan vanaf daar alle kanten op, Amsterdam is 30min of zo. Maar iedere dag lijkt me helemaal niks, met 2 dagen p week naar kantoor met de trein en een stukje fietsen mits goed weer is prima te doen.

Volgende werkgever wordt wel (weer) op fietsafstand zonder ov ertussen, als ik niet al FO ben ;). Maarja heb nu een fijne werkgever :) .

[Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2023 22:43]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Ja mobiliteit is hier ook de grootste uitgave die we hebben.
Wel verdeeld over 2 auto's incl energie/verzekering/afschrijving/onderhoud.

Dat bedrag zou nog wel iets omlaag kunnen, maar we zijn voor dit moment tevreden hoe we het hebben ingevuld, over 2 jaar hebben we een nieuw beslismoment aangezien op dat moment 1 van de 2 auto's uit de lease loopt.
De auto's zijn ook onlosmakelijk verbonden met ons werk, we hebben het een tijdje geprobeerd met 1 auto en carpoolen en deels OV. maar dat werkt op meerdere momenten gewoon niet.
Vanuit werk wordt er 900 euro al vergoed, met daarboven 11 cent per kilometer netto.

Zodra 1 van ons 2 stopt met werken, kan die 2e auto meteen de deur uit. die is in verhouding toch het duurste omdat die 2e auto meestal gewoon stil staat.
We hebben hier de regel thuis, degene die de meeste afstand aflegt, pakt de auto die het zuinigst rijdt :).
Tenzij er een dakkoffer / trekhaak of snelheid nodig is (snelladen). alleen dan wordt die andere auto gepakt voordat afstand een rol speelt.

zal blij zijn als de auto's weg kunnen denk ik.
Boodschappen worden toch al thuis bezorgd, Alleen jammer dat onze voorkeur van wonen niet de grote stad is. dus OV blijft een dingetje. waarschijnlijk komt er dan een twizy of een soort gelijk auto'tje voor in de plaats zodat ik tenminste snel naar het dichtstbijzijnde trein station kan rijden. dat is hier al snel 30 tot 45 minuten sneller dan de bus. (20 minuten auto vs 15 minuten lopen naar de bushalte en dan 35 minuten met de bus meerijden), en dan net de aansluiting missen op het station....
Dat je voor sommige banen veel in de auto moet zitten snap ik, maar hoe kom je aan twee duizend privékilometers per maand? Oprechte vraag, ik heb geen auto en kan me er niks bij voorstellen. >20 uur per maand in de auto, tsjonge.

• Smuggler

Smuggler

wimjongil schreef op maandag 20 maart 2023 @ 00:19:
[...]

Dat je voor sommige banen veel in de auto moet zitten snap ik, maar hoe kom je aan twee duizend privékilometers per maand? Oprechte vraag, ik heb geen auto en kan me er niks bij voorstellen. >20 uur per maand in de auto, tsjonge.
We wonen in Brabant. Zijn daar gaan wonen wegens werk, en daar valt weinig meer op te besparen betreft kilometers.
Veel vrienden wonen in Friesland en Groningen
Ouders aan de kust en aan de Duitse grens.
En een paar auto vakanties per jaar tikken het gemiddelde ook omhoog.

[Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 20-03-2023 10:32]

Gewoon sebastiaan

phantom09 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:39:
[...]

20 minuten fietsen naar het werk valt ook toch nog mee?
Bij mij is het dus tien minuten fietsen naar mijn mobiele werkplek (=trein).

Maar volgens mij was het niet de bedoeling in een voor/tegen discussie over ov/auto te krijgen. Beide hebben hun voordelen en nadelen. Het is meer de gewaarwording dat bij de keus voor een woning en werkgever die goed met ov bereikbaar is, dat ov ook veel meer een logische keus wordt. En dat je dan, met een iets andere instelling, je ergenis over reistijd kunt omvormen tot nuttige werktijd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
[...]

Ik zit in het OV eerder gejaagd dan in de auto; ik heb in de trein de neiging in slaap te vallen of in gedachten verzonken te raken. Toen ik vroeger met OV naar school ging heb ik er zelfs gewoonte
Nu heb ik niks met OV, maar je kan toch niet zeggen dat je je zogejaagd voelt in OV als je in slaap valt? In de auto val je hopelijk niet in slaap ;)

• Mirved
30minuten fietsen naar het werk vind ik ook nog prima. Had de mogelijkheid om een parkeerplaats te krijgen op het werk maar heb liever dat uur beweging iedere dag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:12

Shapeshifter

Get it over with

wimjongil schreef op maandag 20 maart 2023 @ 00:19:
[...]

Is niet zo gek toch? Ik doe iets van 3k km per maand denk ik. Woon-werk is 140km per dag en werk weinig thuis. Ik vind het meestal toch wel de 2 lekkerste uurtjes van de dag: audioboekje op, geen collega's of partners/kinderen die vragen aan je gaan stellen. Alles op automatisch en even mentale rust van alles. Als ik minder reistijd zou hebben zou ik het vast nuttig in kunnen vullen, maar ik zou die ontspanning wel gaan missen denk ik. Twee uur fietsen zou nog beter zijn, dan heb je gelijk een beetje bewogen, daar zou ik nog wel voor open staan, maar heb nog geen fiets gevonden die 100+ km/u gaat :+

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Shapeshifter schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:57:
[...]

Is niet zo gek toch? Ik doe iets van 3k km per maand denk ik. Woon-werk is 140km per dag en werk weinig thuis. Ik vind het meestal toch wel de 2 lekkerste uurtjes van de dag: audioboekje op, geen collega's of partners/kinderen die vragen aan je gaan stellen. Alles op automatisch en even mentale rust van alles. Als ik minder reistijd zou hebben zou ik het vast nuttig in kunnen vullen, maar ik zou die ontspanning wel gaan missen denk ik. Twee uur fietsen zou nog beter zijn, dan heb je gelijk een beetje bewogen, daar zou ik nog wel voor open staan, maar heb nog geen fiets gevonden die 100+ km/u gaat :+
De vraag gaat over privékilometers, woon-werk is zakelijk.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Tommie12
Herko_ter_Horst schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:05:
[...]

De vraag gaat over privékilometers, woon-werk is zakelijk.
Dat hangt toch ook af van je hobbies en familiesituatie.
Als je kinderen voetballen op een iets hoger niveau, dan kan je elk weekend het halve land af rijden voor de wedstrijden, of je hebt wat zorg met een ouder die 100km verder woont...
Dan loopt het wel op.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Orangelights23
[...]

140 km per dag om te werken… Je zou er maar zin in hebben.

Ik werk sinds 2016 bijna volledig remote, af en toe naar kantoor of naar klanten maar niet structureel. Zeker met een jong gezin (alle 3 onder de 10) is dit ideaal. Geen tijdverspilling meer in files, vroeg opstaan om achter de rij aan te sluiten, maar flexibele werktijden en niet meer suf zijn aan het einde van de dag om vervolgens zielloos op de bank te hangen. Ik snap dat dat voor mensen niet altijd werkt, maar ik zou het voor geen goud anders willen. Dit plus het feit dat ik meerdere bedrijfjes heb, zorgt dat ik het goed kan combineren allemaal en aan het einde van de week nog steeds rond de 32-40 uur per week zit. Ik denk zelfs dat ik niet meer dan een paar uur per dag op een kantoor kan zitten zonder gek te worden.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
[...]

Dit doen veel mensen, maar (en dit is slechts mijn mening) ik blijf dit toch wel gekkenwerk vinden. Ik neem aan dat je bedoelt dat je naar een werkplek gaat en niet voor je werk naar allerlei locaties hoeft. Opgeteld zitten er zoveel mensen compleet zinloos in de auto. Los van of het duurzaam elektrisch is, het geeft veel milieuproblemen en extra kosten en tijdsverlies.

Het wordt gefinancierd door een werkgever dat je twee uur per dag in een auto kan zitten. Zou je dit ook doen als je er zelf voor moest betalen en de ontspanning zoekt? Ik denk dat je wel iets veel beters in je eigen huis kan verzinnen om jezelf mee te ontspannen (games, films, lezen, sporten, **x, koken, tuinieren).
Nogmaals, slechts mijn mening, maar ik kan het niet plaatsen dat zoveel mensen het doodnormaal vinden om 140 km per dag af te leggen voor een werkdag. In een land wat stikt van de files. Ik snap wel dat het niet iedereen altijd lukt, maar in jouw geval (en zo hoor ik het vaker) geef je eerlijk toe dat je het liever zo hebt.

In de start van mijn FO-planning, zo'n tien jaar geleden, was ik bezig met een optimaal plan qua zowel inkomsten als uitgaven. Inkomsten zijn bij ons 2x bovenmodaal, dus prima. Blij met onze banen en secundaire voorwaarden, daar valt weinig te halen. Dus de focus ging naar uitgaven. En de nummer één om op te bezuinigen is reistijd. Je leeft maar één keer, tijd is niet te koop. Nummer twee was een gedeelde plek voor hypotheek/beleggen (spaarhypotheek met 5,6%).

Ik fiets in 10 minuten naar het werk. Vriendin fiets in 20 minuten op een tweedehands elektrische fiets naar het werk. Er staat een prima auto op de oprit, maar die kost ons dus heel weinig aan energie en onderhoud en gaat lang mee.

De O in FO: ik wil niet afhankelijk zijn van een auto. Ik kan fietsend of desnoods lopend, maar ik kom altijd op het werk. De wegen: files, omwegen, ongelukken, wil ik niet afhankelijk van zijn.

Ik woon momenteel prachtig, maar we hebben nog de wens om een keer te verhuizen. Eerste eis: het werk moet te befietsen zijn. Dus maximaal 15 km (met elektrische fiets) van beide werkplekken. Dat levert een ovale vorm op rond ons werk en ergens daar wordt het. Dan treffen wij het, maar voor de mensen die dan toch ver moeten/willen reizen voor het werk, dan hoop ik dat één van de twee verdieners toch wel op de fiets naar het werk kan.

Dit is slechts mijn mening erover. Ik denk dat we in Nederland heel wat kunnen winnen als we allemaal echt zo weinig mogelijk woon-werkverkeer zouden willen regelen. Ik ben uiteraard voor rekeningrijden, want in verhouding betaal ik met mijn auto veel te veel wegenbelasting t.o.v. de meeste andere mensen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remco d
  • Laatst online: 21:19
Als je minder hoeft te werken omdat je weinig opmaakt heb je ook de tijd om meer op de fiets te doen en kan misschien een auto eruit. Wat weer enorm veel geld scheelt. Soort rente op rente effect. Ik ben nu 35, heb nooit zelf een auto gehad. We hebben er nu samen één. Ik denk dat dat gruwelijk veel verschil maakt op het besteedbaar inkomen met een modaal salaris zonder auto van de zaak. Waardoor we minder hypotheek hoefden te hebben, minder rente betalen, nu wat opzij kunnen zetten om te beleggen enz. Enz.

Zeker bij wat minder hoge inkomens (in mijn geval minder dan modaal) is een auto een enorme kostenpost waar je dus ook een flinke winst mbt FO kunt maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
Remco d schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:13:
Als je minder hoeft te werken omdat je weinig opmaakt heb je ook de tijd om meer op de fiets te doen en kan misschien een auto eruit. Wat weer enorm veel geld scheelt. Soort rente op rente effect. Ik ben nu 35, heb nooit zelf een auto gehad. We hebben er nu samen één. Ik denk dat dat gruwelijk veel verschil maakt op het besteedbaar inkomen met een modaal salaris zonder auto van de zaak. Waardoor we minder hypotheek hoefden te hebben, minder rente betalen, nu wat opzij kunnen zetten om te beleggen enz. Enz.

Zeker bij wat minder hoge inkomens (in mijn geval minder dan modaal) is een auto een enorme kostenpost waar je dus ook een flinke winst mbt FO kunt maken.
Idem, van mijn 21 tot 34 een auto van de zaak. Nooit zelf een wagen in bezit gehad en zou ik ook helemaal niet willen als ik zie wat ik allemaal meegemaakt heb met die bedrijfwagen (spiegel afgereden, schades met vluchtmisdrijf, lekke banden, meerdere glasschades en defecten aan wagens). Deed toen jaarlijks toch 40-60k kilometer. Dat was toen algemeen ook wel heel leuk. Bij mij was dat vaak vroeg vertrekken, lekker lounge, house, trance, klassiek... op of waar ik zin in had enz...

Echter merkte ik rond de 34 dat ik dat helemaal niet leuk meer vond. Nu geniet ik enorm van de trein, ik moet wel zeggen dat het feit dat het een soort intercity is met weinig stops en GEEN overstap dat ook wel aanzienlijk aangenamer maken. Lekker plekje zoeken, hoofdtelefoon op of smartphone of laptop erbij whatever, en van niemand geen "last". Vroeger voor ik 21 was dus, heb ik ook 1 jaar de trein genomen. Dat was met 1 overstap en ongeveer 6 stops op het traject, dat zou ik nu dus niet meer doen.
Pagina: 1 ... 127 128 129 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee