Shapeshifter schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:57:
[...]
Is niet zo gek toch? Ik doe iets van 3k km per maand denk ik. Woon-werk is 140km per dag en werk weinig thuis. Ik vind het meestal toch wel de 2 lekkerste uurtjes van de dag: audioboekje op, geen collega's of partners/kinderen die vragen aan je gaan stellen. Alles op automatisch en even mentale rust van alles. Als ik minder reistijd zou hebben zou ik het vast nuttig in kunnen vullen, maar ik zou die ontspanning wel gaan missen denk ik. Twee uur fietsen zou nog beter zijn, dan heb je gelijk een beetje bewogen, daar zou ik nog wel voor open staan, maar heb nog geen fiets gevonden die 100+ km/u gaat

Dit doen veel mensen, maar (en dit is slechts mijn mening) ik blijf dit toch wel gekkenwerk vinden. Ik neem aan dat je bedoelt dat je naar een werkplek gaat en niet voor je werk naar allerlei locaties hoeft. Opgeteld zitten er zoveel mensen compleet zinloos in de auto. Los van of het duurzaam elektrisch is, het geeft veel milieuproblemen en extra kosten en tijdsverlies.
Het wordt gefinancierd door een werkgever dat je twee uur per dag in een auto kan zitten. Zou je dit ook doen als je er zelf voor moest betalen en de ontspanning zoekt? Ik denk dat je wel iets veel beters in je eigen huis kan verzinnen om jezelf mee te ontspannen (games, films, lezen, sporten, **x, koken, tuinieren).
Nogmaals, slechts mijn mening, maar ik kan het niet plaatsen dat zoveel mensen het doodnormaal vinden om 140 km per dag af te leggen voor een werkdag. In een land wat stikt van de files. Ik snap wel dat het niet iedereen altijd lukt, maar in jouw geval (en zo hoor ik het vaker) geef je eerlijk toe dat je het liever zo hebt.
In de start van mijn FO-planning, zo'n tien jaar geleden, was ik bezig met een optimaal plan qua zowel inkomsten als uitgaven. Inkomsten zijn bij ons 2x bovenmodaal, dus prima. Blij met onze banen en secundaire voorwaarden, daar valt weinig te halen. Dus de focus ging naar uitgaven. En de nummer één om op te bezuinigen is reistijd. Je leeft maar één keer, tijd is niet te koop. Nummer twee was een gedeelde plek voor hypotheek/beleggen (spaarhypotheek met 5,6%).
Ik fiets in 10 minuten naar het werk. Vriendin fiets in 20 minuten op een tweedehands elektrische fiets naar het werk. Er staat een prima auto op de oprit, maar die kost ons dus heel weinig aan energie en onderhoud en gaat lang mee.
De O in FO: ik wil niet afhankelijk zijn van een auto. Ik kan fietsend of desnoods lopend, maar ik kom altijd op het werk. De wegen: files, omwegen, ongelukken, wil ik niet afhankelijk van zijn.
Ik woon momenteel prachtig, maar we hebben nog de wens om een keer te verhuizen. Eerste eis: het werk moet te befietsen zijn. Dus maximaal 15 km (met elektrische fiets) van beide werkplekken. Dat levert een ovale vorm op rond ons werk en ergens daar wordt het. Dan treffen wij het, maar voor de mensen die dan toch ver moeten/willen reizen voor het werk, dan hoop ik dat één van de twee verdieners toch wel op de fiets naar het werk kan.
Dit is slechts mijn mening erover. Ik denk dat we in Nederland heel wat kunnen winnen als we allemaal echt zo weinig mogelijk woon-werkverkeer zouden willen regelen. Ik ben uiteraard voor rekeningrijden, want in verhouding betaal ik met mijn auto veel te veel wegenbelasting t.o.v. de meeste andere mensen.