Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:48
goodfella schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:20:
Hoe kan ik een beter beeld krijgen hoe de kostenverloop zullen zijn voor de komende 20 jaar met kiddos? Dit t.b.v. savingsquote (iets) helderder te krijgen.

Op dit moment drukken de opvangkosten en BSO behoorlijk de besparingsquote.
Maar ik kan me voorstellen dat er later andere kosten voor in de plaats zijn:

- toename boodschappenkosten
- toename kledingkosten
- zakgeld
- abo's en hobbykosten (inclusief sportspullen)
- toename uitjes en vakantiepotten
- verzekeringen
- basis- en middelbare schoolkosten als in schoolspullen o.i.d.

Bestaat hier een 'rule of thumb' berekening voor? Is er iemand die dergelijk samenstelling en projecties al heeft gemaakt?
Als je imo een hele ruime indicatie wil :P

https://www.rechtspraak.n...s/behoeftetabel-2021.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Hoe kan ik een beter beeld krijgen hoe de kostenverloop zullen zijn voor de komende 20 jaar met kiddos? Dit t.b.v. savingsquote (iets) helderder te krijgen.

- toename kledingkosten
- zakgeld
- verzekeringen

Bestaat hier een 'rule of thumb' berekening voor? Is er iemand die dergelijk samenstelling en projecties al heeft gemaakt?
Vanuit van 100.000 euro tot 18 jaar en dan een halve ton aan studie en woon kosten voor 18 t/m 30 jaar voordat ze uit huis gaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 22:15

- toename kledingkosten
- zakgeld
- verzekeringen

Er zijn gemiddeldes, bijvoorbeeld vanuit NIBUD zoals al aangehaald door @GioStyle.

Ik denk wel belangrijk te onthouden dat er natuurlijk ontzettend veel spreiding in zal zitten. Een echte rule of thumb gaat dan ook lastig te maken zijn als je het mij vraagt.

Op diverse zaken heb jij natuurlijk een zekere invloed, sturing. Waaronder hobbies. Zo is het bezit van een eigen paard of zeilboot natuurlijk een vele malen duurdere hobby dan voetbal of fietsen op de kinderleeftijd.

En zijn vakanties in hotels naar Disney World natuurlijk vele malen duurder dan een kampeervakantie in Noorwegen. In plaats van een enkele dag Efteling, kan ik ook een kampeervakantie van een week bekostigen bijvoorbeeld. En mijn kinderen vinden dat laatste nu niet direct minder leuk dan het eerste.

Qua kledinggeld zit er natuurlijk ook ontzettend veel spreiding. Sommige kinderen zijn goedkoop, deze interessant kleding nauwelijks iets. Daar moet jij als ouder bijna forceren dat ze iets nieuws gaan dragen :+. Anderen zijn mode poppetjes, daar moet jij als ouder een beetje tegen budgetteren :9.

Gaandeweg zul jij zelf het beste zicht hebben op hoe jouw kinderen zich ontwikkelen. En heb je daarin ergens natuurlijk toch ook zelf een sturende rol in hoe kinderen zich vormen tot de tienerjaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:27
Naar mijn mening zitten de meeste kosten de eerste tijd in 'indirecte' kosten. De meeste mensen hebben met kinderen een groter huis nodig dan zonder kinderen. En ook een grotere auto, of überhaupt een auto als je voordien alles zonder auto deed.

Daarnaast hebben veel mensen een gat aan de inkomstenkant, omdat ze minder gaan werken.

Ook zul je bv zodra je kinderen naar school gaan, je vakanties in in de dure schoolvakantie moeten doen. Verschil in kosten kan soms behoorlijk groot zijn.

Maar voor de meeste zaken geldt dat er een flinke spreiding is in mogelijke kosten, afhankelijk van je eigen voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:20
AceAceAce schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:38:
[...]
Vraagje: heeft iemand nog tips hoe je het makkelijkste bezwaar maakt, naast de volgende beschrijvingen van de Belastingdienst zelf?
https://www.belastingdien...oep/content/eisen-bezwaar
https://www.belastingdien...aakt-u-bezwaar-vanaf-2023
Dit is de enige manier. Wanneer je het bezwaar anders indient dan hoe dit daar staat aangegeven wordt het ontvankelijke verklaard. Hierover ontvang je dan vrij snel bericht. Wel geven ze je dan de tijd voor vormherstel. Dat wil zeggen dat je de tijd krijgt om het op de juiste manier in te dienen en de datum van je eerste foutieve manier van indienen blijft tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 13:03
Hier twee kids, 4 en 6. Kosten vallen me mee Hoewel ik het niet bijhoud. Kunt het zo gek maken als je zelf wilt, kan zomaar een factor 4 in zitten. Wij hebben er geen grotere auto voor gekocht. Als je gaat rekenen met de noodzaak voor een groter huis zijn kinderen heel duur.

Die 100 k tot de 18 riepen ze 10 jaar geleden ook dus denk dat dat krap is.

Met twee kids ga je ook minder naar restaurant of stappen of naar festivals. Ook koken we vaker "from scratch" ipv afhaal of HelloFresh ofzo. We bakken zelf brood en we vermaken ons vaker thuis in het weekend ipv de hort op te gaan. Bovenstaande geldt voor ons, zal bij anderen ongetwijfeld anders zijn. Maar ons eigen leven is merkbaar goedkoper geworden. Maakt de kosten van de kinderen niet goed maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:41
Voor mij kosten kinderen niks, je investeert in hun toekomst.

Ik heb er 4, allemaal het huis uit, maar alleen aan studentenkamers ben ik meer dan 100k kwijt geweest in de laatste 10 jaar. Ze hebben dan ook allemaal een universitair diploma gehaald.
Ik denk dat ik 4 mooie Porsches in mijn virtuele garage heb staan….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:49

GG85

.......

President schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Vanuit van 100.000 euro tot 18 jaar en dan een halve ton aan studie en woon kosten voor 18 t/m 30 jaar voordat ze uit huis gaan
Uhm, ik ben de eerste 4 jaar al 12k per jaar netto kwijt aan opvang (1 kind, 3 dagen p/w).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Remco d schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:37:
Met twee kids ga je ook minder naar restaurant of stappen of naar festivals. Ook koken we vaker "from scratch" ipv afhaal of HelloFresh ofzo.
Ik zie juist bij verschillende mensen in mijn omgeving dat ze mede vanwege de extra 'drukte' die kinderen geven, grijpen naar makkelijke oplossingen (hellofesh, thuisbezorgd, Gorilla etc). Vooral als de kinderen iets ouder worden en naar sportclubs etc gaan, is er soms maar weinig tijd voor koken.

En ik denk dat er genoeg gezinnen zijn waar de dagjes/weekendjes weg (bv pretpark, dierentuin) meer kosten dan hun vroegere festivals en uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GG85 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:54:
[...]

Uhm, ik ben de eerste 4 jaar al 12k per jaar netto kwijt aan opvang
Maar die kosten vallen na die 4 jaar (grotendeels) weg. Zulke hoge kosten krijg je wel weer terug als ze gaan studeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
Je kinderen kunnen ook zelf meebetalen aan een studie dmv bijbaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Maar die kosten vallen na die 4 jaar (grotendeels) weg. Zulke hoge kosten krijg je wel weer terug als ze gaan studeren...
Geen idee wat BSO doet maar dat zal ook wel wat kosten. Punt is meer dat ik de eerste 4 jaar waarschijnlijk al over de helft van het geschetste 'budget' van 100k zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:46
Passen mensen gunnen SWR nu aan van 4% naar 3,2% met de nieuwe box 3 regels? Dit zet het FIRE plan voor veel mensen toch behoorlijk op z’n kop lijkt me?

En ik vraag me nu ook af, als die soort wilde box 3 wijzigingen zomaar ingevoerd worden omdat ‘ze geld mislopen van de spaarders’ , wat kunnen we dan nog meer verwachten als de overheid nog eens geld tekort komt? 3% per jaar inleveren?

Voor mij persoonlijk is dit toch wel een reden om eens goed te denken hoeveel ik ga sparen en wat ik gewoon lekker uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GG85 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Geen idee wat BSO doet maar dat zal ook wel wat kosten. Punt is meer dat ik de eerste 4 jaar waarschijnlijk al over de helft van het geschetste 'budget' van 100k zit.
Als de kinderen naar school gaan, heb je alleen de BSO kosten voor de tijd dat er geen school is. In plats van voor de hele dag. Het aantal uren BSO is dan ook maar een klein deel van het aantal uren KDV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Uhm, ik ben de eerste 4 jaar al 12k per jaar netto kwijt aan opvang (1 kind).
Maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar zeker? 8)7

Dikke bak geld zeg. Wij halen de helft nog niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
dfbt schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:15:
Zeker. Als dat past in het college- en studieschema. En bij studeren heb je uiteraard ook meer vrijheid in hoeveel bijdrage je wilt geven. Maar die 50k van de eerste 4 jaar kun je maar zo ook in de laatste 5/6 jaar weer krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Beekforel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar zeker? 8)7

Dikke bak geld zeg. Wij halen de helft nog niet eens.
3 dagen per week dus dat valt mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Uhm, ik ben de eerste 4 jaar al 12k per jaar netto kwijt aan opvang (1 kind, 3 dagen p/w).
Weet je zeker dat je bruto en netto niet door elkaar haalt?
Jouw bedrag van ~€1000/maand bij ~100u/maand komt namelijk aardig overeen met een normaal bruto uurtarief. Ik ken je financiële situatie niet, maar volgens mij (en volgens https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2023) krijg je zelfs bij €200.000/jaar nog 33% toeslag van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Smultie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Jouw bedrag van ~€1000/maand bij ~100u/maand komt namelijk aardig overeen met een normaal bruto uurtarief. Ik ken je financiële situatie niet, maar volgens mij (en volgens https://www.rijksoverheid...-kinderopvangtoeslag-2023) krijg je zelfs bij €200.000/jaar nog 33% toeslag van de overheid.
Nee, heb mn excel even niet bij de hand maar 3 dagen, €14xx bruto en €10xx netto en idd 33% toeslag.
11,5 uur per dag rekent de opvang voor een dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GG85 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:40:
[...]

Nee, heb mn excel even niet bij de hand maar 3 dagen, €14xx bruto en €10xx netto en idd 33% toeslag.
11,5 uur per dag rekent de opvang voor een dag...
Meer dan 14 euro per uur? Oef. Dat is wel een heel groot verschil met de 9,94 die ik ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Meer dan 14 euro per uur? Oef. Dat is wel een heel groot verschil met de 8,94 die ik ken.
Nee, die 11.5 uur per dag doet 't 'm.
Dan kom je uit rond de 140 uur per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Smultie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Nee, die 11.5 uur per dag doet 't 'm.
Dan kom je uit rond de 140 uur per maand.
Dat ook. Zo word je dus van twee kanten genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 14:06

Don Quijote

El Magnifico

Kinderopvang is gewoon erg veel geld als je een goed inkomen hebt (niet dat dit erg is. Maar puur observatie). Voor 2 kinderen 3 dagen in de week betaal ik bruto 3k. Daar krijg ik 1250 van terug in de vorm van toeslag. Netto dus 1750. Ik sterk mij maar in de gedachte dat het maar een paar jaar is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
dfbt schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:15:
Dat kan, maar om eerlijk te zijn vind ik dat persoonlijk niet fair naar mijn kinderen toe. Iedereen kan hier natuurlijk in staan hoe zij of hij zelf wil. Maar zelf vind ik dat de mogelijkheid tot het bieden van doorlopen van een studie voorwaarde is bij de beslissing tot kinderen. Zeker met de vooruitzichten van afgelopen jaren, vraag ik mij persoonlijk af hoe realistisch het is om te verwachten dat iemand van 18 - 23 jaar op basis van een bijbaan alleen een studie en woonlasten te kunnen dragen. Ik heb hier zeer mijn twijfels bij. Dus budgetteer ik een deel van mijn vermogen voor de latere studie van mijn kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:23

de Peer

under peer review

psychodude schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Dat kan, maar om eerlijk te zijn vind ik dat persoonlijk niet fair naar mijn kinderen toe. Iedereen kan hier natuurlijk in staan hoe zij of hij zelf wil. Maar zelf vind ik dat de mogelijkheid tot het bieden van doorlopen van een studie voorwaarde is bij de beslissing tot kinderen. Zeker met de vooruitzichten van afgelopen jaren, vraag ik mij persoonlijk af hoe realistisch het is om te verwachten dat iemand van 18 - 23 jaar op basis van een bijbaan alleen een studie en woonlasten te kunnen dragen. Ik heb hier zeer mijn twijfels bij. Dus budgetteer ik een deel van mijn vermogen voor de latere studie van mijn kinderen.
Tsja het kind van de slager kan ook gewoon studeren. Daar is ook gewoon de studielening voor natuurlijk.

Tijdens mijn studie stopte ik met mijn bijbaan om meer aandacht aan de studie te kunnen besteden, dan maar wat extra lenen. Geen spijt van. Ik heb zelf nooit de verwachting gehad dat mijn ouders mijn studie zouden betalen.

Je geeft je kind wel een enorme voorsprong door de studie en woonlasten te balen. Fijn voor je kind natuurlijk. Maatschappelijk kan het een probleem zijn. de kloof wordt groter.

Mijn indruk tijdens het studeren was overigens dat de studenten die alles zelf bekostigde (of leende) een stuk zelfstandiger/volwassener waren dan de 'verwende' studenten die alles kado kregen. Het is natuurlijk niet zo zwart wit maar wel een vooroordeel dat vaak leek te kloppen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 21:05 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:48:
[...]

Dat ook. Zo word je dus van twee kanten genaaid.
Jup, een dag rekenen ze als 11,5 uur en voor vakanties en feestdagen betaal je gewoon door.

Maar goed, niets te klagen maar met 100k van 0 tot 18 kom je er niet.

[ Voor 11% gewijzigd door GG85 op 11-03-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:03:
[...]

Tsja het kind van de slager kan ook gewoon studeren. Daar is ook gewoon de studielening voor natuurlijk.

Tijdens mijn studie stopte ik met mijn bijbaan om meer aandacht aan de studie te kunnen besteden, dan maar wat extra lenen. Geen spijt van. Ik heb zelf nooit de verwachting gehad dat mijn ouders mijn studie zouden betalen.
Het nodige is natuurlijk veranderd, met name qua kosten welk een student hedendaags gemiddeld maakt.

En zeker voor mensen binnen dit topic, zal gelden dat veel van onze kinderen geen recht zullen hebben op een aanvullende beurs. Dus zelfs indien zij tijdens de studie geen exorbitante uitgaven doen, maar gewoon 'gemiddeld' zijn. Dan hebben ze op dit moment maandelijks een tekort van 250 euro op hetgeen zij maximaal kunnen lenen indien zij er voor kiezen om tijdens de studie te stoppen met een bijbaan om meer aandacht aan de studie te besteden.

En indien mijn kinderen op dit moment net als mij een studie geneeskunde zouden doen, hierbij gedurende de eerste 4 theoretische jaren een 'gemiddeld' studenten inkomen hebben en tijdens coschappen hier geen tijd meer voor hebben. Zonder hulp komt dit dan neer op een lening van circa 60 - 70k op dit moment.

Rekening houdende met verdere inflatie, tegen de tijd dat mijn kinderen gaan studeren hebben we het vermoedelijk over 80 - 90k. Ik vind dat nogal wat om iemand het leven daarna mee te laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-05 21:09
Hoe gaan julie om met de VRH in de ontrekkingsfase? Mijn plan was om te stoppen met werken bij ca. 1 miljoen vermogen, 3.5% SWR. Dat resulteert in 2120 netto per maand in 2022. Met de verhoogde box 3 belasting en het meetellen van box 3 inkomen voor de algemene heffingskorting, is dat nog maar 1365 per maand, ruim 35% minder. Komende jaren wordt het 32% tarief nog verder verhoogd.

Beleggings BV oprichten dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ferr9 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:43:
Hoe gaan julie om met de VRH in de ontrekkingsfase? Mijn plan was om te stoppen met werken bij ca. 1 miljoen vermogen, 3.5% SWR. Dat resulteert in 2120 netto per maand in 2022. Met de verhoogde box 3 belasting en het meetellen van box 3 inkomen voor de algemene heffingskorting, is dat nog maar 1365 per maand, ruim 35% minder. Komende jaren wordt het 32% tarief nog verder verhoogd.

Daar kan je niet van leven.
Nu ken ik de regels in NL niet, maar als het zo makkelijk is om een beleggings BV op te richten en veel minder te betalen, waarom doen niet meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GG85 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Jup, een dag rekenen ze als 11,5 uur en voor vakanties en feestdagen betaal je gewoon door.

Maar goed, niets te klagen maar met 100k van 0 tot 18 kom je er niet.
Maar die eerste 4 jaar zijn dus totaal niet representatief voor de 14 volgende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Tsja het kind van de slager kan ook gewoon studeren. Daar is ook gewoon de studielening voor natuurlijk..
Dan ga je er vanuit dat die situatie over 18 jaar ook zo is. Ik zou het verstandig vinden om, als je daar de mogelijkheid voor hebt, er vanuit te gaan dat het tegen die tijd heel wat minder rooskleurig is dan nu. Liever een meevaller dan een flinke tegenvaller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
Schoonvader heeft me gezegd, dat binnenkort de kinderopvang in Nederland (gedeeltelijk) gratis zou worden. Lekker fair als je het "geluk hebt gehad" dat je kinderen daartegen klaar zijn met opvang en je zoals vele vrienden en kennisen 10 tallen maanden lang +1000 euro hebt betaald voor je 2 kinderen.

Er zijn veel zaken waarom ik blij ben in België te worden. Dit is er ook weer 1tje van. Wij betaalde op het hoogtepunt voor 2 kinderen 3 dagen per week netto per maand +- 375-400 euro (in 2019-2021). Als er vakantie was of iets dergelijks moest er niet betaald worden en +- 12 dagen per jaar mocht je ze gratis thuis houden (om oa ziekte te dekken enz). Dat was ook een soort all-in prijs, het enige wat we mee moesten geven was billencreme en luiers.

[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 11-03-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:03
Galactic schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:29:
Schoonvader heeft me gezegd, dat binnenkort de kinderopvang in Nederland (gedeeltelijk) gratis zou worden. Lekker fair als je het "geluk hebt gehad" dat je kinderen daartegen klaar zijn met opvang en je zoals vele vrienden en kennisen 10 tallen maanden lang +1000 euro hebt betaald voor je 2 kinderen.

Er zijn veel zaken waarom ik blij ben in België te worden. Dit is er ook weer 1tje van. Wij betaalde op het hoogtepunt voor 2 kinderen 3 dagen per week netto per maand +- 375-400 euro (in 2019-2021). Als er vakantie was of iets dergelijks moest er niet betaald worden en +- 12 dagen per jaar mocht je ze gratis thuis houden (om oa ziekte te dekken enz). Dat was ook een soort all-in prijs, het enige wat we mee moesten geven was billencreme en luiers.
Was die regel altijd al zo voordelig in België?

If not: lekker fair dat iedereen in de eerdere regels meer betaald heeft…

(Deze redenering geldt letterlijk voor alles wat verbeterd wordt qua regelgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:34

De IACK vervalt tegelijkertijd (als ze het echt lukt de kinderopvang gratis te maken in 2025). Dus zoveel voordeliger is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
Requiem19 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Was die regel altijd al zo voordelig in België?

If not: lekker fair dat iedereen in de eerdere regels meer betaald heeft…

(Deze redenering geldt letterlijk voor alles wat verbeterd wordt qua regelgeving).
Ik denk niet dat de regels voor kinderopvang de laatste 10 jaar hard aangepast zijn in België. Maar daarvoor was het volgend mij nog goedkoper. Het is vroeger inkomensafhankelijk gemaakt. Lagere inkomens betalen al helemaal niets. Wij zitten in de hoogste schijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:10
[...]

Er stond meebetalen, niet dat de kinderen alles zelf moesten betalen.
Ik vind een gedeelte meebetalen (eventueel kun je ze dat nog schenken oid na einde studie) helemaal niet zo gek. Leert de kinderen bewust(er) om gaan met geld. Wat juist in deze fase wel handig is.
Het is dan: studiefinanciering + bijdrage ouders + kinderen zelf verdienen (en dan kun je natuurlijk kijken hoe de verdeling is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
[...]

Meningen zullen daarin verschillen. Studeren op kamers met woonlasten vind ik weer op een ander level als dat je als ouders alleen schoolgeld betaald en bijna klaar bent. Hbo zit rond 2.5/3k per jaar en mbo rond 1200. Leeftijden en opleidingsniveau’s maken daarin ook super erg uit. Ik was een vroege leerling ,waarbij ik op mijn 15e klaar was met mavo en 18,5 klaar was met mbo. Ik heb 1 jaar lesgeld mbo moeten betalen. In combinatie met bijbaantje was dit 2 vingers in mijn neus en mijn ouders hebben mij niet hoeven helpen. En ik kreeg nog een studiebeurs ook, waarbij mijn opleiding gratis was. Ik woon in zuid holland, waarbij opleidingen in de buurt super makkelijk aan te rijden/fietsen/scootere/ov zijn. Mochten mijn kinderen willen kiezen om te studeren zal ik dat zeker supporten en een bijdrage voor doen. Maar dit is zeker niet vanzelfsprekend in Nederland. Gemiddelde student heeft toch een flinke studieschuld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat is de orde van grootte van bedragen die ook voor een hoop Nederlanders geldt. Als je bv 2 keer modaal verdient, dan krijg je voor het eerste kind meer dan tweederde vergoed en voor het tweede kind meer dan 90%. Punt is wel dat er een maximum tarief geldt. In mijn ogen niet onterecht. Als je, zoals in genoemd voorbeeld, een uurtarief hebt dat per kind 5 euro hoger ligt dan het maximum, dan kan het hard gaan

En ook hoe de opvang het aantal uren berekent kan nogal variëren. Wij betaalden gewoon voor de uren die we daadwerkelijk afnamen. Dus in de vakanties hoeven we niets te betalen en ook als we de kinderen bijvoorbeeld eerder ophaalden, werden er minder uren in rekening gebracht. In plaats van een vast, hoog, aantal uren per dagdeel.

Luiers en luiercreme zat bij ons trouwens gewoon in de prijs inbegrepen. Lijkt mij een behoorlijk gedoe voor de leidsters om voor ieder kind bij te houden welke luiers van hem of haar zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Zonder helemaal off-topic te gaan, ter lering ende vermaack, dit is een voorbeeld voor 3 dagen opvang in NL bij een heel gemiddelde opvanglocatie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals gezegd niet representatief voor de hele 18 jaar maar met 100k van 0-18 komen wij niet uit.

Hoopte dat opvang per 2023 'gratis' ging zijn maar dat feestje gaat nog even duren, waarschijnlijk nadat wij er nog gebruik van maken.
Voor de rest vindt ik het heel behoorlijk verdeeld qua brede schouders zware lasten dus kan me er eigenlijk wel in vinden zoals het nu is qua beleid alleen persoonlijk doen dit soort bedragen wel een beetje pijn elke maand :X .
Post het voorbeeld vooral om de discussie helder te krijgen en omdat veel mensen zich niet realiseren wat opvang kost als je goed verdient.

[ Voor 18% gewijzigd door GG85 op 12-03-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GG85 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:35:

Zoals gezegd niet representatief voor de hele 18 jaar maar met 100k van 0-18 komen wij niet uit.
...
Post het voorbeeld vooral om de discussie helder te krijgen en omdat veel mensen zich niet realiseren wat opvang kost als je goed verdient.
Daarbij moet je ook bedenken dat de kosten vanaf het tweede kind een flink stuk lager ligt. Dan zit je in jouw geval op ongeveer eenderde van de kosten van het eerste kind.

En wat je aangeeft, die kosten voor kinderopvang de eerste 4 jaar zijn totaal niet representatief voor de kosten in de jaren daarna. Daarom kun je op basis van de kosten van kinderopvang helemaal niets zeggen over hoeveel je kind in de eerste 18 jaar in totaal gaat kosten. En dus ook niet of je met een ton uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:21
Hier in Zweden is school compleet gratis, met enkele vergoedingen voor uitjes. De voorschool (1 tot en met 6 jaar) is inkomensafhankelijk, maar maximaal 150 euro omgerekend. Plus je krijgt heel veel dagen verlof voor kinderen. Heb 1 kind gekregen in Nederland en 2 in Zweden en dit is zo’n mooiere en fijnere start als gezin. Enige wat mij minder aanstaat is dat bijbaantjes tijdens middelbare school en studie minder voorkomend zijn, dus er wordt veel (alhoewel tegen gunstife voorwaarden) geleend en veel mensen zijn pas 20-23 als zij een eerste baan hebben. Desondanks heeft deze stap van verhuizen ook veel bijgedragen aan FO, aangezien de kosten voor kinderen hier aanzienlijk lager liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-05 12:02
Zolang je kinderen psychisch en fysiek gezond zijn dan valt het qua kosten nog allemaal heel goed mee.

Als je tegenslag hebt dan kan het zowel aan de inkomenzijde (je kan minder werken) als aan de uitgavenzijde (therapie, begeleiding, hulpmiddelen,....) snel gaan. In een gewone kinderopvang is er eigenlijk weinig ruimte voor extra zorg als je kind wat anders is. De kinderverzorgers lopen nu al op de toppen van hun tenen omdat ze met te weinig zijn voor het aantal kinderen waarvoor ze verantwoordelijk zijn.

Ik heb er nu zelf rechtstreeks weinig mee te maken. Maar als je over dit onderwerp iets leest of ziet of tv dan merk je toch dat in veel gevallen de gezondheid er iets mee te maken heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Wozmro op 12-03-2023 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 13:30
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:55:
[...]

Daarbij moet je ook bedenken dat de kosten vanaf het tweede kind een flink stuk lager ligt. Dan zit je in jouw geval op ongeveer eenderde van de kosten van het eerste kind.

En wat je aangeeft, die kosten voor kinderopvang de eerste 4 jaar zijn totaal niet representatief voor de kosten in de jaren daarna. Daarom kun je op basis van de kosten van kinderopvang helemaal niets zeggen over hoeveel je kind in de eerste 18 jaar in totaal gaat kosten. En dus ook niet of je met een ton uit zou komen.
Tenzij er in de inschattingen/voorbeeldsommetjes
waarin men uitkomt op een ton kosten tot 18 jaar er 50k€ wordt gebudgetteerd voor kinderopvang zegt het natuurlijk wel iets, namelijk dat je ruim over de 100k heengaat. Als je kijkt naar de inschattingen van het Nibud/CBS, die uitgaan van 15%, zou je dat ook verwachten bij een dergelijk salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Hbeez schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:25:
[...]

waarin men uitkomt op een ton kosten tot 18 jaar er 50k€ wordt gebudgetteerd voor kinderopvang zegt het natuurlijk wel iets, namelijk dat je ruim over de 100k heengaat. Als je kijkt naar de inschattingen van het Nibud/CBS, die uitgaan van 15%, zou je dat ook verwachten bij een dergelijk salaris.
Exact. Die 15% kan je niet helemaal doortrekken want qua leefstijl geven we denk ik niet veel meer uit dan gemiddeld in dit topic (willen wel FO worden ;)) duw we leven verder niet echt naar het salaris.
Maar goed, alleen al aan opvang in de eerste 4 jaar op 50% van het 'budget' van 0-18 doet me vermoeden dat incl eten, drinken en alles we er in 18 jaar ruim overheen gaan. Zonder gek te doen.

Maar goed, het boeit ook niet. Wij gaan het in elk geval niet redden met 100k van 0-18 en wilde laten zien dat dit voor een deel komt door alleen al (niet exorbitante imo) opvang de eerste 4 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door GG85 op 12-03-2023 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:25:
[...]

Mee eens dat een hoger inkomen gemiddeld ook hogere kosten voor de kinderen met zich meebrengt Maar dat is - los van zoiets als de lagere kinderopvangtoeslag - voor een groot deel ook lifestyle inflatie. En dat is nou net iets waar veel mensen in dit topic toch wat minder last van hebben.

Als volgens Nibud een kind gemiddeld t/m de basisschool zo'n 50k kost en op de middelbare school zo'n 30k, dan kom je, rekening houdend met de lagere vergoedingen die je bij een hoog inkomen krijgt, wel ongeveer op een ton uit. (Er zit immers ook al een flink stuk van de opvangkosten in die originele 50k meegerekend, zodat je alleen de 'extra' lasten moet meerekenen. En niet de volledige 50k voor kinderopvang) Zal misschien iets hoger zijn, maar de orde van grootte lijkt mij niet onrealistisch. Als je daar veel verder overheen gaat, dan zit dat m.i. toch vooral in die lifestyle inflatie.

Ging mij er vooral om dat je het verschil door de hogere kosten voor kinderopvang niet 1 op 1 kunt doortrekken in een verschil in kosten op latere leeftijd. Als je kosten voor kinderopvang nu bv 2 of 3 keer hoger liggen dan het gemiddelde, dan zegt dat weinig over hoe de kosten voor de overige jaren zullen zijn in verhouding tot het gemiddelde. (Die kunnen zelfs lager zijn dan het gemiddelde.)

[ Voor 12% gewijzigd door Rubbergrover1 op 12-03-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Ferr9 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:43:
[…]
Inderdaad, dat lijkt de moeite om te onderzoeken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Tommie12 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:07:
[...]

Nu ken ik de regels in NL niet, maar als het zo makkelijk is om een beleggings BV op te richten en veel minder te betalen, waarom doen niet meer mensen dit?
Dat doen ze ook. Zeker voor vermogen van €1M maar ik vermoed dat het met de huidige VRH regels al veel eerder interssant is. Zelf bouw ik ook vermogen op in een BV maar dat komt vooral omdat ik daarmee ook mijn geld verdien als ZZP-er. Dan is het voordeliger het geld er gewoon niet uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:07:
[...]

Daar kan je niet van leven.
Omdat, even versimpeld gezegd, je bij de beleggings BV belasting betaalt over het werkelijk behaalde rendement en het bij privé box 3 vermogen, in elk geval tot voor kort, ging over een fictief rendement dat veel lager lag dan het te verwachten beleggingsrendement. Dat fictieve rendement lag niet zo hoog; het doel van je beleggingen is dat je daarmee een rendement behaalt dat hoger ligt dan dat fictieve rendement. Dus dan kon je beter belastingen over het fictieve rendement hebben.

In de nieuwe situatie zal dat wellicht anders worden. En zullen zulke bv's misschien weer populairder worden. Tenzij daar maatregelen tegen worden genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:21
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Mee eens dat een hoger inkomen gemiddeld ook hogere kosten voor de kinderen met zich meebrengt Maar dat is - los van zoiets als de lagere kinderopvangtoeslag - voor een groot deel ook lifestyle inflatie. En dat is nou net iets waar veel mensen in dit topic toch wat minder last van hebben.
[...]
Op basis van wat ik in mijn omgeving zie lijkt het voor kosten van kinderen toch iets anders te zijn. Vrienden die normaal nuchter zijn qua uitgaven lijken dit bij kinderen toch los te laten. De nieuwste kinderwagen is toch net wat beter, ook al kost het 200eur meer voor 1 frutseltje. Het kinderstoeltje in de auto is van het duurste A-merk want gevoelsmatig is dat toch veiliger. Dochterlief gaat naar paardrijden, zangles, ballet etc, want je wil haar ook niets ontzeggen.

Ik denk dat het relatief makkelijk is voor onszelf om een afweging te maken tussen kosten en meerwaarde, maar voor je eigen kroost is dat toch een stuk lastiger als je de financiële middelen hebt om het allerbeste te kunnen veroorloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Op basis van wat ik in mijn omgeving zie lijkt het voor kosten van kinderen toch iets anders te zijn. Vrienden die normaal nuchter zijn qua uitgaven lijken dit bij kinderen toch los te laten. De nieuwste kinderwagen is toch net wat beter, ook al kost het 200eur meer voor 1 frutseltje. Het kinderstoeltje in de auto is van het duurste A-merk want gevoelsmatig is dat toch veiliger. Dochterlief gaat naar paardrijden, zangles, ballet etc, want je wil haar ook niets ontzeggen.

Ik denk dat het relatief makkelijk is voor onszelf om een afweging te maken tussen kosten en meerwaarde, maar voor je eigen kroost is dat toch een stuk lastiger als je de financiële middelen hebt om het allerbeste te kunnen veroorloven
Idd.
En dat wordt nog erger als je kleinkinderen hebt.
De studies van mijn kinderen heb ik voor 100% betaald, maar eerlijk, dat is ook wat de wet hier voorschrijft. Je blijft onderhoudsplichtig zo lang je kinderen redelijke vooruitgang maken bij hun studies tot ze hun eerste diploma halen. Dat betekent niet dat je verplicht bent om ze op kamers te laten gaan, maar hun studiekosten, eten etc daar ben je als ouder verantwoordelijk voor. (België)
We krijgen hier ook kindergeld zo lang ze studeren tot max 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
RichieB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Dat doen ze ook. Zeker voor vermogen van €1M maar ik vermoed dat het met de huidige VRH regels al veel eerder interssant is. Zelf bouw ik ook vermogen op in een BV maar dat komt vooral omdat ik daarmee ook mijn geld verdien als ZZP-er. Dan is het voordeliger het geld er gewoon niet uit te halen.
Volgens mij is het vrijwel nooit interessant. Ik heb er ooit naar gekeken en het probleem is dat je eerst VBP betaald over het rendement (meestal 15%) maar vooral op het moment dat je het laat uitkeren nog een keer 26.9%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Idd.
De studies van mijn kinderen heb ik voor 100% betaald, maar eerlijk, dat is ook wat de wet hier voorschrijft. Je blijft onderhoudsplichtig zo lang je kinderen redelijke vooruitgang maken bij hun studies tot ze hun eerste diploma halen. Dat betekent niet dat je verplicht bent om ze op kamers te laten gaan, maar hun studiekosten, eten etc daar ben je als ouder verantwoordelijk voor. (België)
Studie kan ik me helemaal voorstellen. Dit is iets wat de uitgangspositie van je kind grotendeels voor de rest van zijn leven bepaald. De lifestyle inflatie lijkt vooral te gebeuren met alles eromheen, vooral in de eerste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Idd.
Dat kindergeld is wel een belangrijk verschil. In Nederland stopt de kinderbijslag met 18 jaar. En het veel lagere collegegeld scheelt ook een slok op een borrel. Bij elkaar is dat volgens mij meer dan de basisbeurs in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:16
Smultie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Wij gaan hier ook €1400 netto betalen per maand voor 3 dagen per week kinderopvang. Met een tarief van €13 p/u en een relatief hoog inkomen helaas realiteit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 28-05 07:27
Mesque schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Wij gaan hier ook €1400 netto betalen per maand voor 3 dagen per week kinderopvang. Met een tarief van €13 p/u en een relatief hoog inkomen helaas realiteit..
Is minder werken dan geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
R.van.M schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Volgens mij is het vrijwel nooit interessant. Ik heb er ooit naar gekeken en het probleem is dat je eerst VBP betaald over het rendement (meestal 15%) maar vooral op het moment dat je het laat uitkeren nog een keer 26.9%
15% is inmiddels 19% geworden en de 26,9% wordt volgend jaar 24,5% (tot de eerste 67k / 134k fiscale partner).
Eventuele verliezen kun je natuurlijk wel weer verrekenen evenals dividendlekkage.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:20:
[...]

In veel gevallen zal het inkomen per uur nog een stuk hoger zijn dan de kosten van de opvang.

Maar als de inkomens sterk verschillen, dan is dat vaak wel een verleidelijke optie. Dat heeft dan als vervelend bijeffect dat degene met het laagste inkomen, die vaak toch al enige afhankelijkheid heeft van de veelverdiener, nog afhankelijker wordt van de meer verdienende partner. Dat is volgens mij een belangrijke reden waarom ze van de huidige systematiek af willen.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• President
Je geeft je kind wel een enorme voorsprong door de studie en woonlasten te balen. Fijn voor je kind natuurlijk. Maatschappelijk kan het een probleem zijn. de kloof wordt groter.
Zo vervelend dat gezeur over de kloof. Je maakt de kloof groter door netjes elke maand geld opzij te zetten om je kind later te laten studeren?

Je maakt de kloof ook groter door:
- je kind elke dag een boekje voor te lezen omdat je dat belangrijk vindt
- je kind grenzen te stellen en niet alles te geven wat hij/zij wil
- je kind gezond eten te geven in plaats van ongezond
- je kind te helpen met zijn/haar huiswerk
- door met je kind educatieve uitstapjes te maken naar bijvoorbeeld een museum
- door je kind rust, regelmaat en structuur mee te geven
- door het goede voorbeeld te geven, ook bijvoorbeeld bij alcohol/tabak
- door je kind positief te stimuleren zijn/haar best te doen ook al lukt het niet meteen
- door je kind de juiste normen en waarden mee te geven
- thuis goed Nederlands te spreken
- tijd aan je kind te spenderen door bijvoorbeeld te puzzelen, samen te bouwen, samen bordspellen te spelen, etc

En zo kan ik er nog tientallen noemen. Je vergroot de kloof maatschappelijk niet door de studie van je kind (4000 euro max op jaarbasis?) te betalen, je creeert de kloof als je
- kinderen krijgt terwijl je de financiële middelen niet hebt (dan heb ik het dus niet over een verandering in je leven waardoor je de financiële middelen niet hebt terwijl je al kinderen hebt)
- je kind niet mee geeft wat hij/zij nodig heeft zoals de lijst hierboven

[ Voor 4% gewijzigd door President op 12-03-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:16
ColeJ schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Is een optie maar loont niet echt omdat we daar beiden te goed voor verdienen. Los van dat je bij minder werken een dag (of meer) inkomen verliest, werkt het natuurlijk waarschijnlijk ook wat remmend in je carrière.

Het is eventjes duur qua opvangkosten in de eerste jaren, maar kunnen gelukkig beiden meer dan genoeg maandelijks opzij zetten.

Qua FO zit ik wel in een andere dubio: ik heb momenteel een lease auto (tesla model 3 met 4% bijtelling), maar er zit een switch van werkgever aan te komen. Bij de nieuwe werkgever helaas geen lease auto/mobiliteitsbudget, behoudens de mogelijkheid tot private leave met wat korting. Komt er dus op neer dat we (voor het eerst) een auto moeten kopen. We zijn in de Tesla wat verwend zijn geraakt en willen eigenlijk dus ook wat leuks kopen, uiteraard tweede (of derde) hands maar het gaat nog een avontuur worden in de zoektocht naar goede kwaliteit voor een mooie prijs.. Ben als ik zo op autoscout een beetje rond blader bang dat we uiteindelijk een stukje duurder uitkomen dan de max €10k waar ik op hoopte.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Zo vervelend dat gezeur over de kloof. Je maakt de kloof groter door netjes elke maand geld opzij te zetten om je kind later te laten studeren?

- door je kind positief te stimuleren zijn/haar best te doen ook al lukt het niet meteen
- tijd aan je kind te spenderen door bijvoorbeeld te puzzelen, samen te bouwen, samen bordspellen te spelen, etc

En zo kan ik er nog tientallen noemen. Je vergroot de kloof maatschappelijk niet door de studie van je kind (4000 euro max op jaarbasis?) te betalen, je creeert de kloof als je
- kinderen krijgt terwijl je de financiële middelen niet hebt (dan heb ik het dus niet over een verandering in je leven waardoor je de financiële middelen niet hebt terwijl je al kinderen hebt)
+1 ook van mijn kant. Ik ga het eens laten bezinken!

Ik denk nog steeds dat je kind een voorsprong geven door hele studie te betalen de kloof vergroot, maar dat wil niet zeggen dat je het daarom maar niet moet doen.
Hetzelfde voor bijvoorbeeld (dure) extra huiswerkbegeleiding.

Kloof aanpakken kun je inderdaad beter aanpakken door het aan de onderkant op te krikken dan aan de bovenkant naar beneden halen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 12-03-2023 10:46 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Mijn indruk tijdens het studeren was overigens dat de studenten die alles zelf bekostigde (of leende) een stuk zelfstandiger/volwassener waren dan de 'verwende' studenten die alles kado kregen. Het is natuurlijk niet zo zwart wit maar wel een vooroordeel dat vaak leek te kloppen.
Je geeft je kinderen vooral een voorsprong door ze te stimuleren en goed voor hen te zorgen. Ik denk dat dat gewoon instinct is.
In elk geval vind ik de maatschappelijke kloof de slechtste reden om het niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:35
R.van.M schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:46:
[...]
Ligt er aan hoe je geld er in komt. Wat in mijn BV wordt verdiend (netto, dus na VPB), zou ik kunnen uitkeren, en dat beleggen, met de VRH oude/nieuwe stijl als kosten prive . Ik kan ook vanuit de BV beleggen, dan alleen op moment van winstneming VPB over de winst, en dan achteraf uitkeren, dan houdt je netto meer over in privé. En je verliezen verrekenen.

Heb je je vermogen vooral privé, dan kan je een BV opzetten, daar als agio/aandelenkapitaal/lening je geld in zetten (zodat "vrij" er weer uit te halen). Dan tzt over de vermeerdering inderdaad VPB en dividend belasting betalen, maar als je dat er lang genoeg in laat zitten loopt het niet VRH betalen verhaal je BV uitkering weer bij.

Zitten wel kosten aan een BV, en als je winsten hoog genoeg zijn had je beter privé kunnen beleggen en VRH kunnen betalen, maar bij standaard wereldwijd beleggen is een BV (als je die al hebt) veelal interessanter.

Edit: beetje kort door de bocht, maar idee is duidelijk. Maar spreek wel eerst een fiscalist ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JPDeckers op 12-03-2023 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Samenvattend: alleen rijke mensen zouden kinderen mogen krijgen. Zit je niet in het bovenste kwartiel, dan heb je pech gehad.

De factoren die je benoemt zijn zeker factoren die tot een grotere kloof leiden. Dan kun je botweg zeggen: had je maar geen kinderen moeten krijgen. Maar je kunt ook als samenleving ervoor proberen te zorgen dat kinderen bij deze factoren iets minder afhankelijk zijn van de ouders. Dat zit soms in simpele en relatief kleine dingen (bv gratis lidmaatschap bibliotheek), maar soms ook in grotere dingen. Maar er zijn heel veel ouders die niet een half ton of meer per kind bij elkaar kunnen sparen voor de studie van hun kind. Dan is het m.i. beter om ervoor te zorgen dat die kinderen toch kunnen studeren ipv te zeggen: pech. studeren is een hobby voor de elite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Nu ken ik geen enkele student die "alles" cadeau kreeg, maar ik herken het verder ook niet. Vooral omdat die "of leende" een nogal grote range is. Waarbij het iig in mijn tijd wel heel makkelijker werd gemaakt als je toch ging lenen, om dan maar maximaal te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat is natuurlijk wel heel zwart.
Ik kan me best inbeelden dat sommige gezinnen niet de hele zaak kunnen betalen, maar wel een deel.
En dat is ook niet verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Samenvattend: alleen rijke mensen zouden kinderen mogen krijgen. Zit je niet in het bovenste kwartiel, dan heb je pech gehad.

De factoren die je benoemt zijn zeker factoren die tot een grotere kloof leiden. Dan kun je botweg zeggen: had je maar geen kinderen moeten krijgen. Maar je kunt ook als samenleving ervoor proberen te zorgen dat kinderen bij deze factoren iets minder afhankelijk zijn van de ouders. Dat zit soms in simpele en relatief kleine dingen (bv gratis lidmaatschap bibliotheek), maar soms ook in grotere dingen. Maar er zijn heel veel ouders die niet een half ton of meer per kind bij elkaar kunnen sparen voor de studie van hun kind. Dan is het m.i. beter om ervoor te zorgen dat die kinderen toch kunnen studeren ipv te zeggen: pech. studeren is een hobby voor de elite.
Huh? Dat zegt hij op geen enkel moment. Enige wat hij zegt dat als je bang bent dat het "oneerlijk" is om je kinderen ergens mee te helpen, dat je heel veel andere zaken ook niet zou moeten doen. Dingen waarbij imo de maatschappij echt niet iedereen aan het handje moet houden voor alles. Natuurlijk wil je dat alle kinderen een eerlijke kans krijgen, maar alles gelijk trekken wordt al snel een dystopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Tja, in dat opzicht ben ik het absoluut met je eens: proberen ervoor te zorgen dat deze kinderen minder afhankelijk zijn van ouders. Gratis kinderopvang is daar een voorbeeld van, hopelijk wordt dat gewoon verplicht voor deze groep mensen.

En dan misschien ook BSO om de kinderen na schooltijd gelijke kansen te geven. Daarnaast dan ook nog iemand die in de avond of in het weekend komt voorlezen in bed, omdat pappa/mamma dat niet kunnen (bijvoorbeeld taal of laaggeletterdheid) of willen (omdat ze weer snel andere dingen willen doen of moeten werken).

Ze kunnen dan wel een uurtje met pappa of mamma per dag buiten spelen.

Nu overdrijf ik het een beetje, maar ik hoop dat je begrijpt dat het onmogelijk is dat er geen kloof is zolang iedereen zijn kind kan opvoeden op zijn/haar manier.

Als leerkracht merk ik dat de meeste ouders het wel prima doen hoor, ook NT2 ouders, arme oudere, ouders met een bijzondere achtergrond, etc. Maar tegelijkertijd heb ik ook elk jaar wel weer een ouder die zijn/haar kind thuis niet laat voorlezen omdat 'het kind de hele dag al school heeft gehad en thuis thuis is en geen school' of kinderen met een onvoldoende voor alle leertoetsen omdat pappa of mamma geen tijd had of het kind niet helpt herinneren, of ouders die het 'te druk hebben' om met hun kind naar de bibliotheek te gaan. We kunnen hier recht lullen wat krom is, maar sommige ouders voldoen in de basisbehoeften en interesseert scholing/ontwikkeling gewoon niet zoveel. Dat kan je met allerlei externe hulp nooit op het niveau krijgen van het grootste deel van de ouders die dat wel hebben.

En geen leesboekjes in huis willen hebben en niet met je kind willen lezen valt (helaas) niet onder kindermishandeling of verwaarlozing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:01

G83

Dat herken ik bij onszelf en veel mensen in mijn omgeving niet eerlijk gezegd. De opvang is schreeuwend duur, maar meubels, kleertjes en kinderwagens zijn eigenlijk allemaal vrijwel gratis door familie en vrienden gegeven.

Als je inderdaad vindt dat alles state-of-the-art en nieuwe moet zijn dan zijn kinderen heel duur. Maar dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

Wozmro schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:11:
Zolang je kinderen psychisch en fysiek gezond zijn dan valt het qua kosten nog allemaal heel goed mee.

Als je tegenslag hebt dan kan het zowel aan de inkomenzijde (je kan minder werken) als aan de uitgavenzijde (therapie, begeleiding, hulpmiddelen,....) snel gaan. In een gewone kinderopvang is er eigenlijk weinig ruimte voor extra zorg als je kind wat anders is. De kinderverzorgers lopen nu al op de toppen van hun tenen omdat ze met te weinig zijn voor het aantal kinderen waarvoor ze verantwoordelijk zijn.

Ik heb er nu zelf rechtstreeks weinig mee te maken. Maar als je over dit onderwerp iets leest of ziet of tv dan merk je toch dat in veel gevallen de gezondheid er iets mee te maken heeft.
Dit is een hele belangrijke die veel mensen over het hoofd zien. Onze eerste wilde niet eten, dat heeft ons jaren van ons leven gekost. Opzich het geluk gehad dat financieel gezien het meeste daarvan wel verzekerd was, maar toch, kwam een hoop bij kijken (en volgens mij zijn de regelingen sindsdien flink versoberd).

In mijn ervaring kosten kinderen gewoon (veel) geld. Het is voor velen vast niet een beslissing die alleen op basis van geld gemaakt wordt (of misschien wel helemaal niet), maar als dat het wel was geweest hadden wij geen kinderen gehad :+ (plus, eigenlijk neem je een gigantisch risico, je weet niet wat er uit gaat komen, maar je bent er wel verantwoordelijk voor...) Het is nu nog net te doen allemaal, maar als het zo doorgaat gaat er misschien wel een generatie komen die het gewoon niet meer voor elkaar krijgt. Misschien dat daarom de kinderopvang maar gratis gemaakt moet worden.

Qua hobbies kun je het zo gek maken als je wil natuurlijk, maar het is niet gek om een sport en een muziekinstrument te hebben. De ene sport is duurder dan de ander. Lokale gym/korfbal/voetbal-club kan een tientje per maand zijn, paardrijden is al wat duurder. Instrument ga je rustig naar 50 euro/maand. Is dat noodzakelijk? Nee, maar we merken wel dat het onze kinderen wat meer afrondt. Net die extra sociale interactie in teamverband en wat culturele ontwikkeling. Aanrader op dat vlak is de museumjaarkaart; 50 euro ofzo voor een jaar lang gratis toegang tot heel veel musea die vaak ook speciale activiteiten hebben voor kinderen als je een beetje zoekt.

Edit: en wat @President zegt: bibliotheek is vaak gratis voor kinderen en goede manier om elke twee weken ofzo wat nieuw leesmateriaal in huis te halen. Desalniettemin ligt ons hele huis vol met boeken haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 12-03-2023 11:09 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:42:
Kloof aanpakken kun je inderdaad beter aanpakken door het aan de onderkant op te krikken dan aan de bovenkant naar beneden halen.
Klopt, maar de schuld wordt helaas bij de bovenkant neergelegd.

Los dat ik ook geen voorstander ben van je kind op basisschool leeftijd wekelijks bijles te laten volgen bij een of ander duur extern bureau als het kind al op of boven het gemiddelde zit, tegelijkertijd wel als een kind bijvoorbeeld onwijs achterloopt op taal gebied omdat ouders bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet machtig zijn (en ik dan hoop dat ze daarvoor wel aan het leren zijn) of als een kind bijvoorbeeld dyscalculie of dyslexie heeft

[ Voor 42% gewijzigd door President op 12-03-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
JPDeckers schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Ligt er aan hoe je geld er in komt. Wat in mijn BV wordt verdiend (netto, dus na VPB), zou ik kunnen uitkeren, en dat beleggen, met de VRH oude/nieuwe stijl als kosten prive . Ik kan ook vanuit de BV beleggen, dan alleen op moment van winstneming VPB over de winst, en dan achteraf uitkeren, dan houdt je netto meer over in privé. En je verliezen verrekenen.

Heb je je vermogen vooral privé, dan kan je een BV opzetten, daar als agio/aandelenkapitaal/lening je geld in zetten (zodat "vrij" er weer uit te halen). Dan tzt over de vermeerdering inderdaad VPB en dividend belasting betalen, maar als je dat er lang genoeg in laat zitten loopt het niet VRH betalen verhaal je BV uitkering weer bij.

Zitten wel kosten aan een BV, en als je winsten hoog genoeg zijn had je beter privé kunnen beleggen en VRH kunnen betalen, maar bij standaard wereldwijd beleggen is een BV (als je die al hebt) veelal interessanter.

Edit: beetje kort door de bocht, maar idee is duidelijk. Maar spreek wel eerst een fiscalist ;)
Ik twijfel nog een beetje over een BV oprichten. Ik werk als ZZP'er met een verwachte jaarlijkse omzet tussen de 100 en 130k. Tevens beschik ik inmiddels over wat vermogen maar weet nog niet helemaal wanneer een BV zinvoller is. Op dit moment geniet ik nog de aftrekposten van de eenmanszaak - wellicht als deze weg zijn dat ik een BV moet oprichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@ColeJ Je kan het in de basis gewoon uitrekenen. Mijn strategie is: zoveel mogelijk kosten zakelijk maken en zo min mogelijk uit de BV naar privé halen. Sowieso qua IB zorgen dat je alleen Box 1 belasting betaalt in schijf 1. Ik leg wel elk jaar maximaal in op een Box 1 pensioenrekening. Scheelt ook weer voor de IB. Het geld wat overblijft in de BV leen ik uit aan mezelf (hypotheek) of beleg ik zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Klopt, maar de schuld wordt helaas bij de bovenkant neergelegd.

Los dat ik ook geen voorstander ben van je kind op basisschool leeftijd wekelijks bijles te laten volgen bij een of ander duur extern bureau als het kind al op of boven het gemiddelde zit, tegelijkertijd wel als een kind bijvoorbeeld onwijs achterloopt op taal gebied omdat ouders bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet machtig zijn (en ik dan hoop dat ze daarvoor wel aan het leren zijn) of als een kind bijvoorbeeld dyscalculie of dyslexie heeft
Vraag is dan, in deze context, zou dat kind dat vanwege taalachterstand of dyscalculie of wat dan ook extra aandacht nodig heeft, die aandacht alleen 'moeten' krijgen als de ouders dat kunnen regelen (zowel financieel als praktisch)? Of ligt hier vanuit school/overheid ook een taak om dit te faciliteren.

Ik zou het het liefste zo veel mogelijk los van de ouders, op kind-niveau bekijken. Dat het kind niet het 'slachtoffer' wordt van ouders die niet alle zorg kunnen of willen geven die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Tja, in dat opzicht ben ik het absoluut met je eens: proberen ervoor te zorgen dat deze kinderen minder afhankelijk zijn van ouders. Gratis kinderopvang is daar een voorbeeld van, hopelijk wordt dat gewoon verplicht voor deze groep mensen.

En dan misschien ook BSO om de kinderen na schooltijd gelijke kansen te geven. Daarnaast dan ook nog iemand die in de avond of in het weekend komt voorlezen in bed, omdat pappa/mamma dat niet kunnen (bijvoorbeeld taal of laaggeletterdheid) of willen (omdat ze weer snel andere dingen willen doen of moeten werken).

Ze kunnen dan wel een uurtje met pappa of mamma per dag buiten spelen.

Nu overdrijf ik het een beetje, maar ik hoop dat je begrijpt dat het onmogelijk is dat er geen kloof is zolang iedereen zijn kind kan opvoeden op zijn/haar manier.

Als leerkracht merk ik dat de meeste ouders het wel prima doen hoor, ook NT2 ouders, arme oudere, ouders met een bijzondere achtergrond, etc. Maar tegelijkertijd heb ik ook elk jaar wel weer een ouder die zijn/haar kind thuis niet laat voorlezen omdat 'het kind de hele dag al school heeft gehad en thuis thuis is en geen school' of kinderen met een onvoldoende voor alle leertoetsen omdat pappa of mamma geen tijd had of het kind niet helpt herinneren, of ouders die het 'te druk hebben' om met hun kind naar de bibliotheek te gaan. We kunnen hier recht lullen wat krom is, maar sommige ouders voldoen in de basisbehoeften en interesseert scholing/ontwikkeling gewoon niet zoveel. Dat kan je met allerlei externe hulp nooit op het niveau krijgen van het grootste deel van de ouders die dat wel hebben.

En geen leesboekjes in huis willen hebben en niet met je kind willen lezen valt (helaas) niet onder kindermishandeling of verwaarlozing.
Eens, je kunt niet alles gelijk trekken. Maar je kunt wel proberen om de drempels kleiner te maken. Of in elk geval niet te vergroten. Er zijn een hoop 'simpele' maatregelen die de drempels kleiner maken. En ook een hoop 'simpele' maatregelen die de drempels juist groter maken. Vaak is er toch sterk een kostenaspect dat de keuzes hierin vanuit de overheid bepaalt. Waarbij je je soms kunt afvragen of die afweging wel goed gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Vraag is dan, in deze context, zou dat kind dat vanwege taalachterstand of dyscalculie of wat dan ook extra aandacht nodig heeft, die aandacht alleen 'moeten' krijgen als de ouders dat kunnen regelen (zowel financieel als praktisch)? Of ligt hier vanuit school/overheid ook een taak om dit te faciliteren.

Ik zou het het liefste zo veel mogelijk los van de ouders, op kind-niveau bekijken. Dat het kind niet het 'slachtoffer' wordt van ouders die niet alle zorg kunnen of willen geven die nodig is.
Voor dyslexie en dyscalculie krijgt het kind ook een periode van 40 weken begeleiding + een stukje psycho educatie + ouders krijgen tips.

In die tijd groeien de meeste kinderen wel en wordt het kind hopelijk duidelijk gemaakt dat waar een ander 30 minuten per dag aan oefening nodig heeft, het kind met dyslexie misschien wel 60-120 minuten nodig heeft. Los van hulpmiddelen op school qua laten voorlezen bijvoorbeeld.

Het op kind-niveau bekijken is uiteraard fijn, maar wat wil je dan doen? Elke kind gaan compenseren voor wat een ouder niet doet? Tegelijkertijd kan je ouders ook niet verplichten om te gaan puzzelen met het kind, om bordspellen te spelen, om Nederlands te gaan leren, om te gaan lezen, om de bibliotheek te bezoeken of om thuis een gevulde boekenkast te hebben, etc. Het blijft lastig om hier een balans in te vinden, dat ben ik met je eens. En daar heb ik helaas ook geen oplossing voor.

Maar: ongelijkheid zal er altijd blijven. Maar laten we hier in het FO topic niet de ouders die het beste met hun kinderen voor hebben verwijten van het vergroten van de kloof... Dan kunnen we namelijk ook wel beginnen dat de kloof mede bestaat omdat er een loonkloof is waardoor bij sommige gezinnen 1 ouder fulltime werkt, bij het andere gezin beide ouders fulltime moeten werken, er soms maar één ouder in het gezin is of dat beide ouders parttime werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Aan de andere kant: meestal zijn er wel meerdere partijen dan school en ouders in de omgeving van een kind. Hier speelt dan nog wel meer een geluksfactor mee.

Denk aan:
Grootouders: best veel kinderen worden grotendeels opgevoed door hun grootouders.
Ouders van andere kinderen op school: omdat het een vriend/vriendin is van hun eigen kind wordt die vriend/vriendin meegenomen naar een dagje pretpark, weekendje weg, vakantie,... zonder daar veel poeha van te maken als eigenlijk wel duidelijk is dat de ouders dat zelf nooit doen omdat ze het niet breed hebben.
Ook buren kunnen een belangrijke invloed hebben.
Begeleiders uit de jeugdbeweging.
....

Op het moment zelf maakt dit misschien weinig verschil. Maar het zijn wel allemaal indrukken die een kind meeneemt naar later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Het op kind-niveau bekijken is uiteraard fijn, maar wat wil je dan doen? Elke kind gaan compenseren voor wat een ouder niet doet?
Het wordt een probleem als die extra zorg die sommige ouders apart (kunnen) geven ten koste gaat van kinderen bij wie dat niet het geval is. En dat gaat geleidelijk, in een glijdende schaal.

Klein voorbeeldje, je ziet steeds meer dat rijke/zorgzame ouders de kinderen op de basisschool 'examentrainingen' geven voor de cito toets. Zodat ze wat beter scoren. Met als gevolg dat als dat veel gedaan wordt, kinderen die misschien de zelfde capaciteit hebben, of zelfs beter zijn, maar geen training krijgen, relatief slechter scoren. En misschien een lager advies krijgen. Dan begin je dus al met een 'kloofje'. Als je die cito-trainingen vanuit school doet, dan heeft iedereen een eerlijker uitgangspositie. En voorkom je dat extra kloofje.
Maar laten we hier in het FO topic niet de ouders die het beste met hun kinderen voor hebben verwijten van het vergroten van de kloof...
Volgens mij was het niet zozeer een persoonlijk verwijt. Maar eerder iets om je er van bewust te zijn, dat het weliswaar prettig is dat je de mogelijkheid hebt om de studie van je kind te betalen, maar dat het voor de samenleving als geheel wel de kloof kan vergroten als anderen die mogelijkheid niet hebben en dat een drempel opwerpt om te gaan studeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:04:
.
Klein voorbeeldje, je ziet steeds meer dat rijke/zorgzame ouders de kinderen op de basisschool 'examentrainingen' geven voor de cito toets. Zodat ze wat beter scoren. Met als gevolg dat als dat veel gedaan wordt, kinderen die misschien de zelfde capaciteit hebben, of zelfs beter zijn, maar geen training krijgen, relatief slechter scoren. En misschien een lager advies krijgen. Dan begin je dus al met een 'kloofje'. Als je die cito-trainingen vanuit school doet, dan heeft iedereen een eerlijker uitgangspositie. En voorkom je dat extra kloofje.
Dan keer ik hem even om:

- je ziet steeds meer ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Daarmee begin je met een kloofje. Het is eerlijker als het Nederlandse taalonderwijs op de basisschool wordt verminderd en een andere taal wordt aangeleerd, dan voorkom je een extra kloofje! Dat is natuurlijk beter dan eigenlijk gewoon verwachten/eisen dat de ouders Nederlands gaan leren en praten/schrijven

- je ziet steeds meer ouders die hun kind achter een beeldscherm zetten in plaats van met ze lezen, met ze koken, een museum met ze bezoeken, etc. Daarmee begin je met een kloofje ten opzichte van de ouders die daar wel in investeren. Als we die ouders verplichten wat meer tijd en aandacht aan hun kind te geven dan voorkom je een extra kloofje!

:+ Het ligt er maar net aan hoe je her bekijkt. Is het de schuld van de 'bovenkant' dat er een kloof is, of is het de schuld van de 'onderkant'? Moeten we de bovenkant beperken of vooral de onderkant verplichten...

[ Voor 3% gewijzigd door President op 12-03-2023 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:38
Allememaggies... ik heb serieus een groot deel van de ochtend besteed aan het bijlezen, n.a.v. mijn vraagstelling, betreft FO en kinderen. Hartelijk dank voor de velen inzichten.

Een greepje van de take-aways. Laatste met een knipoog.
  • Zoveel spreiding, ondoenlijk om hier projecties van te maken.
  • Bouw marge in voor (bijzondere) extra zorg.
  • Niet laten paarrijden of een zeilboot hebben
  • Nibud richtlijnen gebruiken
  • 100K tot 18 jaar, zonder lifestyle inflatie,
  • 50K tot 90K (incl. inflatie) voor studerenden.
  • of helemaal niet financiëel voorzien, want maatschappijk kloof.
  • Indirecte kosten zoals groter huis, auto, bakfiets

[ Voor 15% gewijzigd door goodfella op 12-03-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
President schreef op zondag 12 maart 2023 @ a12:28:
[...]
:+ Het ligt er maar net aan hoe je her bekijkt. Is het de schuld van de 'bovenkant' dat er een kloof is, of is het de schuld van de 'onderkant'? Moeten we de bovenkant beperken of vooral de onderkant verplichten...
Er wordt helemaal niets gezegd over 'schuld' van de bovenkant of van de onderkant. Er wordt alleen geconstateerd dat die kloof op deze manier groter wordt. Het is goed om te beseffen dat dit niet de standaard voor de hele samenleving is. En naar mijn mening ook niet zou moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
goodfella schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:33:
Niet laten paarrijden of een zeilboot hebben
Dit is misschien met een kwinkslag bedoeld, maar is in bredere zin wel iets om over na te denken. Zonder verder waardeoordeel, de vraag in hoeverre lifestyle inflatie invloed heeft op je kinderen.

Als je in een rijke wijk woont of haar een rijke school gaat, waar een heleboel kinderen paardrijden (of iets anders duurs doen), dan is het niet onlogisch als jouw kind dat ook zou willen. Ik zou zelf mijn kind daarin niet te veel willen inperken en willen voorkomen dat ze daarin het buitenbeentje van de klas worden. Maar als de vriendjes op voetbal zitten, dan wil jouw kind waarschijnlijk ook eerder op voetbal in plaats van op iets duurs. Iets vergelijkbaars heb je misschien met andere activiteiten (vakanties, dagjes weg etc).

De omgeving waarin je woont, en waarin je kind opgroeit, en de verwachtingen die daarbij horen, hebben zo best veel impact op de kosten van je kind. En wellicht ook meer invloed op je eigen lifestyle inflatie dan je van tevoren zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
[/list]
Inderdaad anders ben je ook schuldig aan het vergroten van de kloof oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Inderdaad anders ben je ook schuldig aan het vergroten van de kloof oOo
Schuldig is niet het juiste woord denk ik. Maar stel we trekken het naar het extreme. Je woont in een buurt met alleen maar hele rijke mensen en het is de norm om je kind te verwennen. studie en rijbewijs + auto kado en 200k gestort krijgen op je 18e.
Als jij daar zelf anders over denkt of er simpelweg de middelen niet voor hebt, zou je dan ook niet zoiets hebben van: ik heb liever dat jullie (de andere ouders) dat allemaal niet doen, zodat mijn eigen kind ook betere/eerlijke kansen krijgt? en een fatsoenlijker wereldbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Schuldig is niet het juiste woord denk ik. Maar stel we trekken het naar het extreme. Je woont in een buurt met alleen maar hele rijke mensen en het is de norm om je kind te verwennen. studie en rijbewijs + auto kado en 200k gestort krijgen op je 18e.
Als jij daar zelf anders over denkt of er simpelweg de middelen niet voor hebt, zou je dan ook niet zoiets hebben van: ik heb liever dat jullie (de andere ouders) dat allemaal niet doen, zodat mijn eigen kind ook betere/eerlijke kansen krijgt? en een fatsoenlijker wereldbeeld...
Hoe zou ik in een dergelijke buurt kunnen wonen als ik dat niet heb? Nu ben je op micro schaal aan het kijken, ik vergelijk mij niet met de buren. De omschrijving die je geeft is nog steeds een uitzondering op landelijk gebied, laten we ons richten op de maatschappij en niet op het individu.

Verder gaan we uiteindelijk zo erg offtopic, wel mijn schuld aangezien ik het vervelend vond dat er wordt gezegd dat de kloof wordt vergroot door de studie van je kind te betalen. Ik stel dat de kloof groter wordt door de mensen die niet een mbo, hbo of universitaire studie van de kinderen kunnen betalen.

Waarbij ik ook wel de kanttekening wil maken dat het puur om de studie gaat en het inderdaad kansongelijkheid is dat niet iedereen in een dorp/plaats woont waarbij de binnen laten we zeggen 2 uur reistijd vanuit huis op school kunnen zijn. Dan vind ik het weer een taak van de overheid om voor die mensen een woning te regelen als de studie niet in de buurt wordt aangeboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Allememaggies... ik heb serieus een groot deel van de ochtend besteed aan het bijlezen, n.a.v. mijn vraagstelling, betreft FO en kinderen. Hartelijk dank voor de velen inzichten.

Een greepje van de take-aways. Laatste met een knipoog.
  • Zoveel spreiding, ondoenlijk om hier projecties van te maken.
  • Bouw marge in voor (bijzondere) extra zorg.
  • Niet laten paarrijden of een zeilboot hebben
  • Nibud richtlijnen gebruiken
  • 100K tot 18 jaar, zonder lifestyle inflatie,
  • 50K tot 90K (incl. inflatie) voor studerenden.
Huis kopen voordat je aan kinderen begint:
HRA werkt door op de kinderopvang toeslag: huishoudens met hetzelfde inkomen en dezelfde woonkosten bij huur vs koophuis: de koophuis eigenaar krijgt meer toeslag omdat de HRA het inkomen virtueel lager maakt.

(Ook dus iets wat kloof vergrotend werkt voor de haves en have nots. In de huidige markt waarbij starters steeds vaker in een commerciële huur met kinderen zitten, vind ik dit best een punt..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wel kenmerkend dat 9 van de 10 posts over kinderen aannemen dat ze daadwerkelijk gaan studeren (aan het hbo of de universiteit). Is misschien ook een beetje projectie vanuit de ervaringen en vaak hoogopgeleide achtergrond hier.

Gewoon aansturen op een stevige technische mbo-4-opleiding, is meteen een investering in je eigen (F)O als je je kinderen kan vragen even de elektra/het leidingwerk/etc. te doen :D

On a more serious note is het wel de vraag of zoveel voor je kinderen betalen gunstig is qua vormen van een gezonde mindset t.o.v. geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:32:
Wel kenmerkend dat 9 van de 10 posts over kinderen aannemen dat ze daadwerkelijk gaan studeren (aan het hbo of de universiteit). Is misschien ook een beetje projectie vanuit de ervaringen en vaak hoogopgeleide achtergrond hier.
Is misschien ook omdat de meerderheid van de jongeren tegenwoordig hoogopgeleid is. Dus de 'kans' op wel hbo of wo is groter dan de kans op geen hbo of wo.

Daarnaast is het m.i. beter om rekening te houden met extra kosten waarbij het uiteindelijk kan meevallen in plaats van dat er een onverwachte extra kostenpost komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
finsdefis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:32:

Gewoon aansturen op een stevige technische mbo-4-opleiding, is meteen een investering in je eigen (F)O als je je kinderen kan vragen even de elektra/het leidingwerk/etc. te doen :D

On a more serious note is het wel de vraag of zoveel voor je kinderen betalen gunstig is qua vormen van een gezonde mindset t.o.v. geld.
Ik zie mbo ook als studeren hoor.. maar goed, de kloof qua ongelijkheid betreft veel meer dan studie of geld alleen. De kloof van geluk. De kloof van 'de één gaat 2 keer op vakantie naar de camping, een ander gaat 2x op jaarbasis naar een tropisch eiland'. De een heeft gezonde ouders, de ander heeft maar één (of geen) ouders. De één heeft een broer of zus, de ander is enigstkind.

Mijn ouders hadden vroeger genoeg geld, maar ik ben nooit met het vliegtuig op vakantie geweest. De arme kinderen krijgen een vrijkaart voor de musical omdat het belangrijk is dat ze daar ook komen, mijn kind van ouders met een middeninkomen zijn nog nooit naar een musical geweest. Het vriendje heeft een tv op zijn kamer, die van ons niet... Kloof is maar net hoe je het interpreteert, heeft ook te maken waar geld aan gespendeerd wordt. Hebben we twee gezinnen en
- gezin 1 gaat het hele leven niet op vakantie en kan de studie van hun kind betalen
- gezin 2 gaat elk jaar op vakantie en kan de studie niet betalen.

Kansongelijkheid? Tja, op kind niveau wel... Maar als we willen dat de overheid dan het kind van gezin 2 gratis naar de opleiding stuurt, dan is er weer kansongelijkheid aangezien het kind uit gezin 1 zoveel 'heeft gemist in zijn jeugd wat ook kan bijdragen aan de ontwijkeling'.

Het blijft krom

Om jouw vraag te beantwoorden: betalen voor je kinderen kan geen kwaad, het gaat er om hoe je het aanpakt. Je kind bewust en verstandig om leren te gaan met geld, dat is gunstig voor een gezonde mindset. Een studie betalen kan dus worden gezien als een goede investering in je kinderen, net zoals je kind vanaf 16 jaar verplichten om een bijbaantje te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:38
de Peer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:14:
[...]

...

Maar stel we trekken het naar het extreme. Je woont in een buurt met alleen maar hele rijke mensen en het is de norm om je kind te verwennen. studie en rijbewijs + auto kado en 200k gestort krijgen op je 18e.
We verzanden idd in maatschappelijke discussie. Desalniettemin respecteer ik beide perspectieven, maar ik ben het niet eens over 'maatschappelijk verantwoord nalatenschap', om het zo maar even te noemen.

Als we het over extreme situaties hebben, FIRE en kansenongelijkheid hebben. Dit is hoe ik er persoonlijk naar kijk. Jammer voor de kansenongelijkheid waar Nederland mee kampt maar niet mijn probleem.

— edit —- bij nader inzien wat persoonlijke informatie weggehaald

Nu het bruggetje naar FIRE. Zoals iemand eerder zei: instinctief zorg je altijd voor je kinderen.
Mijn ouders hebben 98% van hun tijd gewerkt en uit warme hand de kinderen geholpen met hun start. 🙏

Nu het punt waar ik moeite mee heb met argumenten als maatschappelijk nadelig oid. Een aanhang uit de schoonfamilie zei dat een jubelton oneerlijk is en echt niet kan. De persoon in kwestie komt zelf uit 't Gooi, ouders hebben het niet slecht en geen goedkope levensstijl. Echter, hebben ze geen geld om hun kinderen te helpen starten. Kinderen klagen over kansenongelijkheid. 8)7

Klein uitstapje naar Jesse Klaver. Hij vindt namelijk dat iemand met een miljoen vermogen, meer belast mag worden. Ik vind dat ronduit asociaal. Een familie met een langer adem, die verder denkt dan hun eigen generatie, wordt hier keihard benadeeld.

Terug van het uitstapje. Persoonlijk vind ik dat FIRE rationale los van maatschappelijke kwesties moet zien. Ieder heeft zijn beweegredenen. Maar laten we ons vooral niet wijs maken dat we in deze thread maarschappelijk verantwoord moeten FIREN.

[ Voor 8% gewijzigd door goodfella op 17-03-2023 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Waarom zouden we niet mogen streven naar maatschappelijk verantwoord FIREN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
goodfella schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:59:
[...]
Terug van het uitstapje. Persoonlijk vind ik dat FIRE rationale los van maatschappelijke kwesties moet zien. Ieder heeft zijn beweegredenen. Maar laten we ons vooral niet wijs maken dat we in deze thread maarschappelijk verantwoord moeten FIREN.
Deels mee eens. Ik vind het wel goed om er af en toe bij stil te staan en dat je het niet als vanzelfsprekend kunt zien dat je fire kunt bereiken. Of dat iemand zijn of haar kind kan laten studeren.

In de post waar de kansenongelijkheid discussie uit uit ontsproot, stond onder andere
"zelf vind ik dat de mogelijkheid tot het bieden van doorlopen van een studie voorwaarde is bij de beslissing tot kinderen. "
Zulk soort opmerkingen vind ik redelijk tegen een bredere maatschappelijke visie schuren. Waarbij het gevaar dreigt dat die persoonlijke visie en individuele mogelijkheden worden doorgetrokken in een meer algemene houding dat je in de kosten voor de studie van je kinderen zou horen te voorzien (even met zevenmijlslaarzen wat stappen verder). Misschien was de opmerking helemaal niet zo bedoeld, maar in die context kan ik de reactie over kansenongelijkheid wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Is misschien ook omdat de meerderheid van de jongeren tegenwoordig hoogopgeleid is. Dus de 'kans' op wel hbo of wo is groter dan de kans op geen hbo of wo.

Daarnaast is het m.i. beter om rekening te houden met extra kosten waarbij het uiteindelijk kan meevallen in plaats van dat er een onverwachte extra kostenpost komt.
Ja, klopt, tegenwoordig is dat veel gebruikelijker, alhoewel ik gelukkig ook een tendens bespeur waarbij ouders niet per se standaard denken 'hbo diploma' > 'mbo diploma' qua toegevoegde waarde of verdiencapaciteit.

Alsnog vind ik >50k reserveren per (potentieel) studerend kind wel erg veel. Als ik terugreken zijn de zuivere kosten voor mijn studie zeker niet meer dan 15k geweest (6 jaar collegegeld+boeken+studiereizen). Met een beetje inflatie zit je rond de 20k. Mijn kamer / alcoholconsumptie mocht ik gewoon voor lenen :P

Ergens houdt het namelijk ook verband met of je niet bijv. met een te hoog streefbedrag rekent en daardoor 'te lang' doorwerkt. Maar goed, in veel gevallen vermoed ik dat iedereen toch deels blijft werken en dat het vooral gaat om het weghalen van de noodzaak om te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:30:
[...]
Alsnog vind ik >50k reserveren per (potentieel) studerend kind wel erg veel. Als ik terugreken zijn de zuivere kosten voor mijn studie zeker niet meer dan 15k geweest (6 jaar collegegeld+boeken+studiereizen). Met een beetje inflatie zit je rond de 20k. Mijn kamer / alcoholconsumptie mocht ik gewoon voor lenen :P
Dat hangt er dus ook vanaf hoe je je kind na de studie de samenleving in wilt zetten. Ik wil nl liever niet dat mijn kinderen al beginnen met enkele 10k schuld.

Ik zie daarbij een studie eerder als een soort verlengde middelbare school. Waarbij wij als ouders zorgen voor de basis (dak boven hoofd, eten, studiekosten etc) en ze zelf zorgen voor de fun (bier, eigen reisjes etc). Als die basis niet bij ons thuis kan zijn omdat de studie zich aan de andere kant van het land bevindt, dan houdt dat bij ons in dat wij vast de studiekosten ook voor de kamer plus een basisbedrag voor eten en drinken betalen. En dan kom je al snel op 10k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Afhankelijk van een hoop dingen, maar 5000/jaar ouderlijke bijdrage is niet heel gek.
Met een beetje mazzel zijn ze wel binnen 5 jaar klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
JPDeckers schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Klopt, maar dan is het geen beleggings bv die puur voor dat doeleinde word opgericht. Als je in een BV geld verdient en dat vervolgens belegd is het een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mitsumark schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:22:
Afhankelijk van een hoop dingen, maar 5000/jaar ouderlijke bijdrage is niet heel gek.
Met een beetje mazzel zijn ze wel binnen 5 jaar klaar :)
Kan ook. Is ook maar net wat je wil, natuurlijk. Bovendien komt er ook weer een basisbeurs aan, wat ook weer scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
President schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Ik zie mbo ook als studeren hoor..
Huh, mbo is toch een schoolopleiding en hbo een cursus :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 22:49

TmZ

Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Hier helemaal mee eens, maar aanvullend geldt het ook andersom.
Het is ook zonde als ouders afbranden omdat ze zorg moeten bieden aan een kind terwijl dat niet hun kracht is of de hulp gewoon moeilijk gaat in de thuissituatie (spreek helaas uit ervaring). Niet alleen individueel, maar ook op maatschappelijk niveau omdat ouders productiviteit verliezen (met een burn-out als uiterste).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Je kunt het kind ook gelijk bij de geboorte bij de ouders weghalen en met de maatschappij gezamenlijk opvoeden... Ik vind het maar een rare trend.
Heb je als ouder ook geen verantwoordelijkheid meer (ik weet niet waar ie uitspookt, met dat mes), maar dan hoef je ook niet meer te sparen :D

Kind en ouders moeten juist zoveel mogelijk tijd samen doorbrengen imo.
Ouders moeten ten eerste het beste voor hun kind voor hebben (kind>ouder) en daarnaast ondersteuning krijgen om het goed te doen.
Meer verlof, ipv gratis opvang dus. En meer educatie, voor de ouders wel te verstaan.
Pagina: 1 ... 126 ... 267 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.