Dat is niet voor ieder weggelegd. Er staan niet voor niets meer dan 2 miljoen sociale huurwoningen. Vaak hebben die echt niet veel minder te besteden dan modale éénverdiener met koopwoning hoor. Een koopwoning is lang niet altijd het succesverhaal die voorgespiegeld wordt. Wie bijvoorbeeld nu maximaal leent voor een slecht geïsoleerde woning tegen 3,2-3,5% kan wel eens in de problemen komen wanneer in de winter de verwarming aan moet. Met een beetje pech vist hij/zij ook achter het net voor enige tegemoetkoming daarin.
Ik gok dat Rob niet in de sociale huurwoningen zit maar vrije sector.Deveon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:47:
[...]
Dat is niet voor ieder weggelegd. Er staan niet voor niets meer dan 2 miljoen sociale huurwoningen. Vaak hebben die echt niet veel minder te besteden dan modale éénverdiener met koopwoning hoor. Een koopwoning is lang niet altijd het succesverhaal die voorgespiegeld wordt. Wie bijvoorbeeld nu maximaal leent voor een slecht geïsoleerde woning tegen 3,2-3,5% kan wel eens in de problemen komen wanneer in de winter de verwarming aan moet. Met een beetje pech vist hij/zij ook achter het net voor enige tegemoetkoming daarin.
Als ik even naar mijn eigen buren kijk, die hebben na de verhuizing deze woning aangehouden en is onlangs te huur gezet voor 1800 per maand, mag je daar bovenop nog even GWL rekenen. Als daar de kachel aan moet kunnen de nieuwe bewoners net zo goed in de problemen komen als de tent niet voldoende geïsoleerd is, en inderdaad, tegemoetkoming zullen ze vast kunnen vergeten.
Tevens los je ook nog eens de hypotheek van een ander af i.p.v. iets van jezelf.
En als je wel zou willen verduurzamen om geld te besparen mag je hopen dat de verhuurder de centen wil investeren. Of je doet het zelf en maakt de tent van een ander beter/meer waard.
Kan je voor dat geld imo beter je eigen tent hebben.
Je lost als huurder een stukje hypotheek van een ander af, maar in de regel draag je ook de risicos van het eigenaarschap niet. Mogelijke restschuld, groot onderhoud, etc.
Kijk grootverhuur a la Prins Bernhard jr. vind ik ook niet heel handig voor de huizenmarkt, maar als ondernemer moet ik toch ergens mn pensioen vinden. Ik heb 1 tussenwoning in de verhuur met een WOZ van 320K. Daar vraag ik 1400eu huur voor incl GWL incl Alles-in-1. Ik pak daar 8% rendement welke ik telkens weer teruginvesteer in de vorm van een warmtepomp / nieuwe dakpannen / zonnepanelen / uitbouw.
Ik vind roepen dat 'al die schulden in box 3 lekker eruit mogen' zo ontzettend kort door de bocht. Tweakers onwaardig.
Mensen hier zien het vaak als onrecht dat mensen moeten huren en niet kopen, maar vergeten dat er werkelijk waar een doelgroep is van mensen die liever huren.
Kijk grootverhuur a la Prins Bernhard jr. vind ik ook niet heel handig voor de huizenmarkt, maar als ondernemer moet ik toch ergens mn pensioen vinden. Ik heb 1 tussenwoning in de verhuur met een WOZ van 320K. Daar vraag ik 1400eu huur voor incl GWL incl Alles-in-1. Ik pak daar 8% rendement welke ik telkens weer teruginvesteer in de vorm van een warmtepomp / nieuwe dakpannen / zonnepanelen / uitbouw.
Ik vind roepen dat 'al die schulden in box 3 lekker eruit mogen' zo ontzettend kort door de bocht. Tweakers onwaardig.
Mensen hier zien het vaak als onrecht dat mensen moeten huren en niet kopen, maar vergeten dat er werkelijk waar een doelgroep is van mensen die liever huren.
[ Voor 10% gewijzigd door r0bb op 01-09-2022 16:51 ]
Het is inderdaad kortzichtig. Er zijn genoeg verhuurders die de staat van hun onroerend goed bij de tijd willen houden en er zijn huisjesmelkers die het afschrijven en in de tussentijd maximaal eraan willen verdienen.r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:49:
Je lost als huurder een stukje hypotheek van een ander af, maar in de regel draag je ook de risicos van het eigenaarschap niet. Mogelijke restschuld, groot onderhoud, etc.
Het probleem met box 3 is dat er veel afgunst is van mensen met weinig vermogen en de partijen die deze mensen bedienen. Als we realistisch kijken naar misbruik van het belastingstelsel, dan vindt dit niet/nauwelijks plaats in box3.
Daarentegen staan we nog steeds in de top20 lijst van belastingparadijzen wereldwijd waar niets aan gedaan wordt, zelfs na aanbevelingen van de Europese commissie
Maar hoe weet de huurder dan wat de huurprijs is?r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:49:
Daar vraag ik 1400eu huur voor incl GWL incl Alles-in-1.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Ik snap niet helemaal hoe deze vraag relevant is maar dat staat natuurlijk tot op de euro gespecificeerd in het huurcontract welke elk jaar wordt bijgewerkt. De huurder is namelijk vrij om te switchen tussen energie- en internetclubs.Real schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:07:
[...]
Maar hoe weet de huurder dan wat de huurprijs is?
Echt he, men heeft geen idee hoe fijn het kan zijn om in bepaalde fases van je leven een woning te huren ipv te bezitten. Het gebrek aan verantwoordelijkheid voor het bezit en de flexibiliteit van het huren zijn naar mijn mening elke cent aan huur waard geweest.r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:49:
Disclaimer*
Bovenstaande staat natuurlijk los van mensen die vrije sector huur niet kunnen betalen, of dat het hun enige keus is omdat ze niet instaat een woning te kopen.
Omdat je (voor mij althans) iets opvallends schreef:r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:09:
[...]
Ik snap niet helemaal hoe deze vraag relevant is maar dat staat natuurlijk tot op de euro gespecificeerd in het huurcontract welke elk jaar wordt bijgewerkt. De huurder is namelijk vrij om te switchen tussen energie- en internetclubs.
Maar het is dus niet 'alles-in-1'. Jij schiet naar ik begrijp de nutsvoorzieningen voor van het bedrijf dat de huurder kiest, maar ik neem aan dat je de kosten gewoon elk jaar verrekend.r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:49:
Daar vraag ik 1400eu huur voor incl GWL incl Alles-in-1.
Dat is nogal een groot verschil met all-inclusive huur, want dan is er geen huurprijs bekend.
Denk dat hij doelde op een alles-in-1 internet- en tv abonnement.Real schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:54:
[...]
Omdat je (voor mij althans) iets opvallends schreef:
[...]
Maar het is dus niet 'alles-in-1'. Jij schiet naar ik begrijp de nutsvoorzieningen voor van het bedrijf dat de huurder kiest, maar ik neem aan dat je de kosten gewoon elk jaar verrekend.
Dat is nogal een groot verschil met all-inclusive huur, want dan is er geen huurprijs bekend.
Maakt niet uit, want dat zijn het servicekosten. Die kunnen ook 'all-in' worden overeengekomen, maar daar is dus blijkbaar geen sprake van in het contract hierboven.Lycaon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:15:
[...]
Denk dat hij doelde op een alles-in-1 internet- en tv abonnement.
Die afkorting 'incl' is verwarrend, want het is vaak niet 'incl'. Het is meestal slechts de aanduiding dat de verhuurder de contractant is van de nuts- of service-leverancier. Een echte all-in overeenkomst is iets heel anders zoals ik net noemde, omdat er dan geen huurprijs bekend is.
Jij ziet de verhuurde woning als onderdeel van je pensioen. Maar wie denkt er om het pensioen van jouw huurder?r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:49:
Er is inderdaad een doelgroep voor huren, maar dan wel gereguleerd en bij voorkeur via een (non-profit!) woningcorporatie graag!
Je had uit de zinsopbouw best kunnen halen dat ik het tv/internet pakket bedoelde.Real schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:47:
[...]
Maakt niet uit, want dat zijn het servicekosten. Die kunnen ook 'all-in' worden overeengekomen, maar daar is dus blijkbaar geen sprake van in het contract hierboven.
Die afkorting 'incl' is verwarrend, want het is vaak niet 'incl'. Het is meestal slechts de aanduiding dat de verhuurder de contractant is van de nuts- of service-leverancier. Een echte all-in overeenkomst is iets heel anders zoals ik net noemde, omdat er dan geen huurprijs bekend is.
Verder heb ik ook nog steeds geen idee waar je met je punt heen wilt, ik denk dat je inmiddels wel ziet dat mijn huurder alles zelf kan kiezen naast een vaste contractuele huurprijs welke nu op bovengenoemd totaal uitkomt.
De huurprijs is geen optelsom van kosten.r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:52:
[...]
Gaat gewoon doorberekend worden aan de huurders als je ef nadenkt. Weet je hoe goedkoop mijn huurders zitten?
Je huurders zitten 'goedkoop', maar je hebt wel een rendement van 8%? Wie houd je voor de gek?
Mijn huurders hebben hun huis verkocht en daarmee hun pensioen veiliggesteld. Vervolgens zijn ze gaan huren.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:51:
[...]
Jij ziet de verhuurde woning als onderdeel van je pensioen. Maar wie denkt er om het pensioen van jouw huurder?Geen eigen woning, oneindig lang huur betalen en mogelijk ook geen pensioen.
Er is inderdaad een doelgroep voor huren, maar dan wel gereguleerd en bij voorkeur via een (non-profit!) woningcorporatie graag!
Mooi stukje wereld hier waar je nog zelf mag kiezen. Of hadden ze volgens jou hun huis niet mogen verkopen?
Dus jouw huurders hadden een eigen woning, en hebben besloten om te gaan huren tegen 8% van de waarde en hun vermogen vervolgens in box 3 te laten belasten (waar de eigen woning van vrijgesteld is)? Dat klinkt als een heel slechte deal voor hun.r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:57:
[...]
Mijn huurders hebben hun huis verkocht en daarmee hun pensioen veiliggesteld. Vervolgens zijn ze gaan huren.
Mooi stukje wereld hier waar je nog zelf mag kiezen. Of hadden ze volgens jou hun huis niet mogen verkopen?
Huren heeft ook zijn voordelen, als je huurwoning slecht geïsoleerd is kan je iets anders zoeken. Als huiseigenaar heb je het verlies al genomen.JEightyFive schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:12:
[...]
Ik gok dat Rob niet in de sociale huurwoningen zit maar vrije sector.
Persoonlijk heb ik niet z’n moeite met kleinschalige verhuurders tot tientallen woningen. Dat zullen vaak ook niet de huisjesmelkers zijn omdat een hoge bezetting en op tijd betaald krijgen cruciaal zijn voor je rendement. Het wordt pas problematisch wanneer er honderden woningen in het portfolio zitten en elke huurder een nummertje wordt.
De discussie rondom het al dan niet verhuren van woningen in de private sector en of wij dat als samenleving moeten willen is er een die als samenleving moet worden beantwoord.
Het is in beginsel gewoon een manier om je geld te investeren en er een inkomstenstroom uit te halen. En voor FO dus een mooie optie als je de mogelijkheden hebt.
Voor het morele deel is het gewoon binnen de samenleving afspraken maken over het hoe of wat. Dus huisjesmelken zwaar aanpakken en gewoon voldoende regelgeving en kaders hebben om het voor een ieder zo goed mogelijk te maken. Flexibiliteit voor de huurder en de verhuurder kan er dan ook nog wat aan verdienen. Dat lijkt mij prima.
We moeten als individuele investeerder bepalen hoe ver wij op dit moment gaan binnen de kaders van de wet en regelgeving. Die zijn namelijk nu behoorlijk ruim. Je kan huisjes melker worden of een keurige verhuurder die voorloopt op het gebied van verduurzaming en alles wat er tussen zit.
Er is dus niets mis met verhuren, net als er niets mis is met andere kapitalistische mogelijkheden. Waar het nu in de samenleving fout gaat is het heilige geloof in marktwerking en zo min mogelijk bemoeienis van overheid op het gebied van regels , lange termijn toekomst visie en handhaving.
Daar kunnen wij iets van vinden, en stemmen op de momenten die daarvoor zijn. De rest van de tijd moeten wij zelf bepalen wat onze ethische en morele grenzen zijn en hoe we willen omgaan met de diverse onderwerpen.
Dat is ook weer mooi aan een kant, je kan het gewoon veel beter doen dan wordt voorgeschreven. Niemand die je tegenhoudt.
Het is in beginsel gewoon een manier om je geld te investeren en er een inkomstenstroom uit te halen. En voor FO dus een mooie optie als je de mogelijkheden hebt.
Voor het morele deel is het gewoon binnen de samenleving afspraken maken over het hoe of wat. Dus huisjesmelken zwaar aanpakken en gewoon voldoende regelgeving en kaders hebben om het voor een ieder zo goed mogelijk te maken. Flexibiliteit voor de huurder en de verhuurder kan er dan ook nog wat aan verdienen. Dat lijkt mij prima.
We moeten als individuele investeerder bepalen hoe ver wij op dit moment gaan binnen de kaders van de wet en regelgeving. Die zijn namelijk nu behoorlijk ruim. Je kan huisjes melker worden of een keurige verhuurder die voorloopt op het gebied van verduurzaming en alles wat er tussen zit.
Er is dus niets mis met verhuren, net als er niets mis is met andere kapitalistische mogelijkheden. Waar het nu in de samenleving fout gaat is het heilige geloof in marktwerking en zo min mogelijk bemoeienis van overheid op het gebied van regels , lange termijn toekomst visie en handhaving.
Daar kunnen wij iets van vinden, en stemmen op de momenten die daarvoor zijn. De rest van de tijd moeten wij zelf bepalen wat onze ethische en morele grenzen zijn en hoe we willen omgaan met de diverse onderwerpen.
Dat is ook weer mooi aan een kant, je kan het gewoon veel beter doen dan wordt voorgeschreven. Niemand die je tegenhoudt.
Het maakt natuurlijk niet uit of het nuts is of service. Er stond overigens ook 'incl GWL'.r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:53:
[...]
Je had uit de zinsopbouw best kunnen halen dat ik het tv/internet pakket bedoelde.
Ik wil nergens 'heen'. Het viel mij gewoon op dat je de afkorting 'incl' gebruikte en het hebt over 8% rendement. Maar blijkbaar is er gewoon een huurprijs bekend.Verder heb ik ook nog steeds geen idee waar je met je punt heen wilt, ik denk dat je inmiddels wel ziet dat mijn huurder alles zelf kan kiezen naast een vaste contractuele huurprijs welke nu op bovengenoemd totaal uitkomt.
Dat hebben ze toch zelf beslist…. Niet heel slim, maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de verhuurder.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:00:
[...]
Dus jouw huurders hadden een eigen woning, en hebben besloten om te gaan huren tegen 8% van de waarde en hun vermogen vervolgens in box 3 te laten belasten (waar de eigen woning van vrijgesteld is)? Dat klinkt als een heel slechte deal voor hun.
De hoge huur en koopprijzen zijn het gevolg van een gebrek aan aanbod. Als er eens 3-5% leegstand zou zijn, dan zouden die prijzen wel zakken.
Jij neemt het hier nogal op tegen verhuurders, maar die vullen een economische nood in.
Met dezelfde redenering moet je ook voedselproductie, internet, energie, etc door de staat (non-profit) laten nationaliseren. Dat is communisme, en we weten hoe goed dat werkte.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Waarom ? Het geld is liquide, wat heb je aan een half miljoen in stenen als je op nul kan uitkomen aan het einde van je leven. Huren is dan prima, je leeft niet eeuwig. En als je niemand hebt die je blij wil maken met een stuk erfenis is het een prima manier om je geld uit stenen te halen en er leuke dingen mee te doen.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:00:
[...]
Dus jouw huurders hadden een eigen woning, en hebben besloten om te gaan huren tegen 8% van de waarde en hun vermogen vervolgens in box 3 te laten belasten (waar de eigen woning van vrijgesteld is)? Dat klinkt als een heel slechte deal voor hun.
Je hebt er niets aan om met een hele berg geld dood te gaan, dat is feitelijk tijd die je niet benut hebt. En daar zijn goede redenen voor , je wil je kinderen iets na laten. Je hebt het niet nodig , want je vond je werk leuk genoeg en hoefde niet meer tijd naar voren te halen. Er was een mooie verkoop en zoveel geld kan je niet meer opmaken.
Maar als strategie is het een prima manier om dood geld uit stenen te halen en er lekker van te gaan genieten. Is het iets duurder , natuurlijk, maar deze mensen hoeven er waarschijnlijk geen 40 jaar meer mee te doen.
Dat is zeer kortzichtig denken. Allereerst hebben we een pensioensysteem van de 1e peiler, AOW en 2e peiler, bedrijfspensioen wat voor de oudedag voorziening moet zorgen. Het staat mensen vrij om verder hun geld te investeren. Hier op het FO forum zijn er mensen die vroeg stoppen met werken en daarom aanvullend pensioen moeten regelen.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:51:
[...]
Jij ziet de verhuurde woning als onderdeel van je pensioen. Maar wie denkt er om het pensioen van jouw huurder?Geen eigen woning, oneindig lang huur betalen en mogelijk ook geen pensioen.
Daarnaast is het aanbieden van woning de perfecte taak voor de markt. Alle overheidsbemoeienis zorgt er juist voor dat we de slecht functionerende woningmarkt hebben. Vrijwel alle wetenschappelijke literatuur die bijvoorbeeld rent-control onderzoekt stelt vast dat het zorgt voor minder aanbod, slechtere kwaliteit woningen en hogere huren voor het deel wat niet rent-controlled is.
Op het moment dat je bizar hoge rendementen zou kunnen halen op vastgoed zou in een goed functionerende markt er heel veel bijgebouwd worden omdat het een interessante investering is. Een non-profit heeft geen incentive dit te doen
Wat je bezit is grond. Het probleem is dat je grond niet kunt produceren. Als grond in bezit van de gemeente zou blijven, dan zou ik werkelijk geen enkel probleem hebben met commerciele verhuurders. In het huidige systeem is het parasitair, want verhuurders jagen de productie van nieuwbouw NIET aan.Tommie12 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:11:
[...]
Dat hebben ze toch zelf beslist…. Niet heel slim, maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
De hoge huur en koopprijzen zijn het gevolg van een gebrek aan aanbod. Als er eens 3-5% leegstand zou zijn, dan zouden die prijzen wel zakken.
Jij neemt het hier nogal op tegen verhuurders, maar die vullen een economische nood in.
Met dezelfde redenering moet je ook voedselproductie, internet, energie, etc door de staat (non-profit) laten nationaliseren. Dat is communisme, en we weten hoe goed dat werkte.
Je laatste alinea is de spijker op z'n kop. Blijkbaar functioneert de markt niet. Waarom niet? Wat ligt hieraan ten grondslag? En gegeven dat deze markt niet functioneert, is het huidige verdeelsysteem dan wel rechtvaardig?R.van.M schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:15:
[...]
Dat is zeer kortzichtig denken. Allereerst hebben we een pensioensysteem van de 1e peiler, AOW en 2e peiler, bedrijfspensioen wat voor de oudedag voorziening moet zorgen. Het staat mensen vrij om verder hun geld te investeren. Hier op het FO forum zijn er mensen die vroeg stoppen met werken en daarom aanvullend pensioen moeten regelen.
Daarnaast is het aanbieden van woning de perfecte taak voor de markt. Alle overheidsbemoeienis zorgt er juist voor dat we de slecht functionerende woningmarkt hebben. Vrijwel alle wetenschappelijke literatuur die bijvoorbeeld rent-control onderzoekt stelt vast dat het zorgt voor minder aanbod, slechtere kwaliteit woningen en hogere huren voor het deel wat niet rent-controlled is.
Op het moment dat je bizar hoge rendementen zou kunnen halen op vastgoed zou in een goed functionerende markt er heel veel bijgebouwd worden omdat het een interessante investering is. Een non-profit heeft geen incentive dit te doen
Dat staat in de alinea erboven. OverheidMaahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:35:
[...]
Je laatste alinea is de spijker op z'n kop. Blijkbaar functioneert de markt niet. Waarom niet? Wat ligt hieraan ten grondslag? En gegeven dat deze markt niet functioneert, is het huidige verdeelsysteem dan wel rechtvaardig?
Ja, daar zijn we het over eens. De vraag is echter waarom we de pijn hiervan exclusief bij huurders en starters leggen.R.van.M schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:58:
[...]
Dat staat in de alinea erboven. Overheid
Omdat er meer huizenbezitters zijn dan niet-huizenbezitters, dus hebben ze > 50% van alle stemmen in handen. (helpt ook niet dat er tijden geen serieuse linkse optie is geweest)Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:01:
[...]
Ja, daar zijn we het over eens. De vraag is echter waarom we de pijn hiervan exclusief bij huurders en starters leggen.
Hoezo is dat de spijker op z'n kop? Hij stelt dat als je 'bizar goede rendementen kunt halen', er momenteel genoeg gebouwd zou worden. Bizar goede rendementen betekend sowieso al een slecht werkende markt want dat is geen logisch equilibrium.
Onze overheid kan er weinig aan doen dat commodities nu in verhouding zo duur zijn door een combi van covid supply shocks, moneyprinting van FED en ECB en oorlog in Oekraïne. De enige nieuwbouw met nog een beetje marge zijn de duurdere huizen en daar los je nu juist niks mee op..
Onze overheid kan er weinig aan doen dat commodities nu in verhouding zo duur zijn door een combi van covid supply shocks, moneyprinting van FED en ECB en oorlog in Oekraïne. De enige nieuwbouw met nog een beetje marge zijn de duurdere huizen en daar los je nu juist niks mee op..
Dan verwijs ik je graag naar deze grafiek: https://mobile.twitter.co...tatus/1447456638831636483r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:26:
Hoezo is dat de spijker op z'n kop? Hij stelt dat als je 'bizar goede rendementen kunt halen', er momenteel genoeg gebouwd zou worden. Bizar goede rendementen betekend sowieso al een slecht werkende markt want dat is geen logisch equilibrium.
Bouwkosten zijn dus in ieder geval het probleem niet, want ontzettend laag!
Vergeet niet dat tot 1994 alle huren gereguleerd waren. Zie daarover ook mijn post hier: Maahes in "Vastgoed als investering"
Het maakt niet uit wiens schuld het is dat wonen zo duur is. De vraag is waarom de rekening van dit slechte beleid in de schoenen van huurders en starters wordt geschoven. Zij kunnen ook niets doen aan deze situatie.
Het wordt niet in de schoenen geschoven van starters en huurders, het is een beleid van decennia waarin er geen richting is gegeven, en risico van het collectief naar het individu is gegaan. En die komen nu eenmaal het hardst aan bij de zwakkeren (mensen met een laag of onzeker inkomen) , en mensen die kort in de markt zitten (starters).
Dit zijn echter gevolgen van, het verkopen van grote voorraden sociale huur ten faveure van het woningbezit, met als achterliggende gedachte dat het beter zou zijn en buurten leefbaarder werden, mensen zijn immers zuinig op eigen bezit. Maar het was niet meer dan het verplaatsen van de risico's van de wooncooperatie naar de individuele huizenbezitter. Nieuwbouw idem, geen (sociale) huur , maar premiekoopwoningen.
Daarnaast het sluiten van ouderen. en zorg complexen, want te duur de oudere kan prima thuis wonen en met wat thuiszorg komt dat allemaal goed. Gevolg, geen doorstroming meer. Gooi hier nog wat huurmarkt liberalisering tegenaan gecombineerd met arbeidsmarkt flexibilisering en je slaat de stabiliteit uit een goed deel van de eerste levensbehoefte van mensen.
Het is niets meer dan een combinatie van zichzelf versterkende effecten die terecht komen op de zwakte schouders. Het heeft een langere historische weg. En kan ook niet zomaar weer teruggedraaid worden zonder maatregelen op diverse terreinen, van arbeidsmarkt , woningmarkt , herstel van de positie van de vakbeweging.
Het is ook mede de oorzaak van de populariteit van FO en FIRE , veel mensen voelen dat er iets scheef zit. Realiseren zich wellicht niet direct dat het uit de verschuiving van risico komt, maar proberen op deze manier zichzelf te wapenen tegen die risico's (verzekeren) alleen is het voor veel mensen niet haalbaar. De inkomsten zijn te laag om de premie op te hoesten. Ofwel te beginnen aan een FO pot.
Het is een boeiend onderwerp omdat een deel van FO heel erg zit in zelfredzaamheid, maar het fundament van collectief risico dragen voor mijn gevoel heel belangrijk is om stabiel FO te bereiken en te kunnen behouden. Wat is een zo goed mogelijke balans zodat mensen prima kunnen leven en zelf de juiste afwegingen kunnen maken wat ze uit het leven willen halen.
Dit zijn echter gevolgen van, het verkopen van grote voorraden sociale huur ten faveure van het woningbezit, met als achterliggende gedachte dat het beter zou zijn en buurten leefbaarder werden, mensen zijn immers zuinig op eigen bezit. Maar het was niet meer dan het verplaatsen van de risico's van de wooncooperatie naar de individuele huizenbezitter. Nieuwbouw idem, geen (sociale) huur , maar premiekoopwoningen.
Daarnaast het sluiten van ouderen. en zorg complexen, want te duur de oudere kan prima thuis wonen en met wat thuiszorg komt dat allemaal goed. Gevolg, geen doorstroming meer. Gooi hier nog wat huurmarkt liberalisering tegenaan gecombineerd met arbeidsmarkt flexibilisering en je slaat de stabiliteit uit een goed deel van de eerste levensbehoefte van mensen.
Het is niets meer dan een combinatie van zichzelf versterkende effecten die terecht komen op de zwakte schouders. Het heeft een langere historische weg. En kan ook niet zomaar weer teruggedraaid worden zonder maatregelen op diverse terreinen, van arbeidsmarkt , woningmarkt , herstel van de positie van de vakbeweging.
Het is ook mede de oorzaak van de populariteit van FO en FIRE , veel mensen voelen dat er iets scheef zit. Realiseren zich wellicht niet direct dat het uit de verschuiving van risico komt, maar proberen op deze manier zichzelf te wapenen tegen die risico's (verzekeren) alleen is het voor veel mensen niet haalbaar. De inkomsten zijn te laag om de premie op te hoesten. Ofwel te beginnen aan een FO pot.
Het is een boeiend onderwerp omdat een deel van FO heel erg zit in zelfredzaamheid, maar het fundament van collectief risico dragen voor mijn gevoel heel belangrijk is om stabiel FO te bereiken en te kunnen behouden. Wat is een zo goed mogelijke balans zodat mensen prima kunnen leven en zelf de juiste afwegingen kunnen maken wat ze uit het leven willen halen.
Inderdaad, ik heb mij ook over verbaasd dat toen ik mijn eerste vinex nieuwbouwwoning in 2002 kocht de helft voor de grond was en de andere helft voor de complete woning (elk 125k, 165m2 perceel, 135m2 wonen).Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:45:
[...]
Dan verwijs ik je graag naar deze grafiek: https://mobile.twitter.co...tatus/1447456638831636483
Vergeet niet dat tot 1994 alle huren gereguleerd waren. Zie daarover ook mijn post hier: Maahes in "Vastgoed als investering"
Het maakt niet uit wiens schuld het is dat wonen zo duur is. De vraag is waarom de rekening van dit slechte beleid in de schoenen van huurders en starters wordt geschoven. Zij kunnen ook niets doen aan deze situatie.
Ik vond de grond duur in verhouding tot de woning (maar je kan het ook omdraaien inderdaad).
[ Voor 4% gewijzigd door Nico Klus op 01-09-2022 21:16 ]
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Jawel hoor dat heet hoogbouw, helaas hebben we daar in NL een beetje een hekel aan.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:33:
[...]
Wat je bezit is grond. Het probleem is dat je grond niet kunt produceren. Als grond in bezit van de gemeente zou blijven, dan zou ik werkelijk geen enkel probleem hebben met commerciele verhuurders. In het huidige systeem is het parasitair, want verhuurders jagen de productie van nieuwbouw NIET aan.
Ik geloof niet dat verhuurders deel van het probleem zijn, eerder verstoorde marktwerking.
Want woning vraag wordt altijd ingevuld door een mix van huur en koop.
En zolang huur maar genoeg oplevert wil een verhuurder ook best bouwen want dat levert uiteindelijk meer geld op.
Alleen doet vaste huurprijzen samen met te langzaam bouwgrond vrijgeven de winstmarge van een verhuurder als een lekke ballon in elkaar zakken.
Precies. Uiteindelijk komt het erop neer dat de bevolking harder groeit dan de huizenvoorraad. Hierdoor is er meer vraag dan aanbod, wat de prijzen opdrijft.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:45:
[...]
Dan verwijs ik je graag naar deze grafiek: https://mobile.twitter.co...tatus/1447456638831636483
De huizenbezitter die het als laatste gekocht heeft kan het met een mager rendement verhuren, maar dat maakt hem niet de bad guy. Zelfs als hij het voor 0% rendement zou verhuren lost het niets op want het aanbod is er nog steeds niet.
We zitten inmiddels zo diep in deze crisis dat het ook niet meer op korte termijn op te lossen is waardoor een hele generatie tussen wal en schip zal vallen qua wonen.
En als Ik het mij goed herinner heeft Spanje nog een expat regeling waarbij inkomsten uit het buitenland (dus Nederland) niet belast worden. In dat geval zou de vermogensbelasting dus 0 procent zijn…R.van.M schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:06:
[...]
Dat was ook precies wat ik bedoelde. In het huidige stelsel zal ik op mijn 40.000eur rendement ongeveer 10.000eur belasting moeten betalen, zonder mogelijkheid tot verliesverrekening.
Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met Spanje waar je 21% betaald over gerealiseerde winsten is het huidige regime al slechter in Nederland. Op het moment dat het verschil nog groter wordt kan het interessant zijn om inderdaad 181 dagen te overwinteren in Spanje.
En in België en Duitsland zijn de regelingen ook niet erg nadelig volgens mij.
Ik zit na dit jaar op +-9k per maand, met een hedge op de eigen woning van 3k. Nu hou ik dus 5,5k over na belasting, na 33 procent zou ik nog 3k te besteden over hebben.. dan wordt het helaas toch interessanter Nederland te verlaten voor 6 maanden per jaar.
Juist de ondernemers die met vastgoed een pensioen willen opbouwen moeten toch een hekel hebben aan de cowboys die hypotheek op hypotheek zetten om zo een portefeuille op te bouwen zonder zelf substantieel geld erin te stoppen. Daar zit mijn punt. Er zijn er velen die het zo doen getuige alle cursussen en boeken die degelijk gedrag promoten.r0bb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:52:
[...]
Gaat gewoon doorberekend worden aan de huurders als je ef nadenkt. Weet je hoe goedkoop mijn huurders zitten? En ik gun het ze! Lekker het appeltje voor de dorst of voor het pensioen van de ondernemer in box 3 helemaal kapot belasten, kunnen er mooi nog meer economische vluchtelingen meeprofiteren! Of deel er kansloze STAP cursussen van uit!
Je klinkt als een loonslaaf met argusogen!
Verder vind ik je reactie niet echt heel sympathiek overkomen. En ja ik werk in loondienst maar ben rustig in de positie om wat starters hun eerste woning weg te kapen en voor flink geld te verhuren. Maar ik krijg dat niet goedgepraat naar mezelf, sorry.
en vrije huurprijzen samen met te langzaam bouwgrond vrijgeven maakt huurders slaaf van hun landheer.Torched schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:15:
[...]
Alleen doet vaste huurprijzen samen met te langzaam bouwgrond vrijgeven de winstmarge van een verhuurder als een lekke ballon in elkaar zakken.
Je kan niet zomaar hypotheek op hypotheek stapelen om een portefeuille op te bouwen. Voor een verhuurhypo heb je eerst een taxatie verhuurde staat nodig welke 80% van werkelijk waarde is en vervolgens kan je slechts 80% van de taxatie verhuurde staat lenen. Daarnaast heb je je kosten koper en zo heb je voor een huis van 300K al snel 100K eigen geld nodig. De theorie waar je naar refereert verteld dat je je nieuwe huuropbrengsten mag meerekenen voor je volgende verhuurhuis maar ook daar heb je weer 100K eigen geld nodig dus de cowboys lopen daar gelukkig vast.Remco d schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:23:
[...]
Juist de ondernemers die met vastgoed een pensioen willen opbouwen moeten toch een hekel hebben aan de cowboys die hypotheek op hypotheek zetten om zo een portefeuille op te bouwen zonder zelf substantieel geld erin te stoppen. Daar zit mijn punt. Er zijn er velen die het zo doen getuige alle cursussen en boeken die degelijk gedrag promoten.
Verder vind ik je reactie niet echt heel sympathiek overkomen. En ja ik werk in loondienst maar ben rustig in de positie om wat starters hun eerste woning weg te kapen en voor flink geld te verhuren. Maar ik krijg dat niet goedgepraat naar mezelf, sorry.
Ik vond jou reacties met oplossingen rondom box 3 ook niet symphatiek overkomen en vanmiddag dacht ik even, wie ongezouten geeft kan dat ook terug verwachten.
Maar je hebt gelijk laten we de discussie netjes houden.
Klopt helemaal. Helaas wel maar voor 5 jaar (+ jaar van de aanvraag). Daarna val je onder het normale regime van capital gains. De inkomensbelasting is ook anders, deze is vastgesteld op 24% flat tax.Bonenstaak92 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:21:
[...]
En als Ik het mij goed herinner heeft Spanje nog een expat regeling waarbij inkomsten uit het buitenland (dus Nederland) niet belast worden. In dat geval zou de vermogensbelasting dus 0 procent zijn…
Ik zit na dit jaar op +-9k per maand, met een hedge op de eigen woning van 3k. Nu hou ik dus 5,5k over na belasting, na 33 procent zou ik nog 3k te besteden over hebben.. dan wordt het helaas toch interessanter Nederland te verlaten voor 6 maanden per jaar.
Echter als ik t goed begrepen heb is er nog een loophole. Je hoeft namelijk geen exit tax te betalen als je binnen 9 jaar Spanje verlaat. Als je in die periode dus niets verkoopt zijn er ook geen gains en betaal je dus ook niets.
Niet vervelend bedoeld maar bouwkosten en woningprijzen tonen zeker wel duidelijke correlatie in de grafiek. De bouwkosten lopen bovendien niet ver genoeg (niet zover als de woningprijzen) door, maar de gezien de gestegen bouwkosten sinds 2020 lijkt me de relatie prima stand houden. Bovendien zit er logischerwijs een kleine vertraging in verandering in bouwkosten en woningprijzen. Uiteraard is het niet de enige factor.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:45:
[...]
Niet in dit topic. Hier gaat het over andere vraagstukken.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:45:
De vraag is waarom de rekening van dit slechte beleid in de schoenen van huurders en starters wordt geschoven.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Bulldock op 02-09-2022 07:47 ]
Denk jij dan ook na over het pensioen van je postbode die structureel te weinig krijgt betaald of loop jij naar deze beste man toe en betaalt hem een tientje. Ik zou zeggen staat het je niet aan ga dan huren bij een nonprofit organisatie. Waarom roepen altijd alleen de mensen die negatief zijn. Ik verhuur een huis de huurders danken mij nog net niet op hun blote knieën dat ze direct uit het vliegtuig een volledig aangeklede woning kunnen betrekken. Is er iets kapot binnen 3 dagen fixen we het, deze mensen zijn dolgelukkig dit hoor je niet vaak bij mensen die een sociale huurwoning huren.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:51:
[...]
In wezen is er weinig veranderd in 300 jaar tijd, oude wijn, nieuwe zakken. Zo zit de mens / samenleving nu eenmaal in elkaar. Ik zie dat ook niet veranderen, en als er een revolutie of wat dan ook komt, is het na 10 jaar weer back to business hoor. Maar ik ben voorstander van ieder houd zijn eigen broek op, mij hoor je niet klagen.Maahes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:29:
[...]
en vrije huurprijzen samen met te langzaam bouwgrond vrijgeven maakt huurders slaaf van hun landheer.
Na het bereiken van FO ga je je vermogen goed in de gaten houden en bewaken. Wij houden er ook rekening mee dat de spelregels / belastingsstelsel wel eens kunnen veranderen. Echter zijn wij wel in de mogelijkheid om actie te ondernemen als dat zou gebeuren. Daar hoort onder andere bij vermogen onderbrengen in constructies zoals vastgoedbedrijf etc, emigreren naar oorder waar vermogen een minder restrictieve behandeling geniet.Bonenstaak92 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:21:
[...]
En als Ik het mij goed herinner heeft Spanje nog een expat regeling waarbij inkomsten uit het buitenland (dus Nederland) niet belast worden. In dat geval zou de vermogensbelasting dus 0 procent zijn…
De overheid in zijn algemeen (Nedeland / België) weet dat grote/gove aanpassingen en zeer nadelig gevolg kunnen hebben op de economie (kapitaal uitvloei) dus zijn dan in het algemeen wel voorzichtig mee. Maar ikzelf investeer dus niet rechtstreeks in vastgoed, het maakt je veel minder mobiel.
Dat emigreren...voor de centen.Galactic schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:12:
[...]
Na het bereiken van FO ga je je vermogen goed in de gaten houden en bewaken. Wij houden er ook rekening mee dat de spelregels / belastingsstelsel wel eens kunnen veranderen. Echter zijn wij wel in de mogelijkheid om actie te ondernemen als dat zou gebeuren. Daar hoort onder andere bij vermogen onderbrengen in constructies zoals vastgoedbedrijf etc, emigreren naar oorder waar vermogen een minder restrictieve behandeling geniet.
De overheid in zijn algemeen (Nedeland / België) weet dat grote/gove aanpassingen en zeer nadelig gevolg kunnen hebben op de economie (kapitaal uitvloei) dus zijn dan in het algemeen wel voorzichtig mee. Maar ikzelf investeer dus niet rechtstreeks in vastgoed, het maakt je veel minder mobiel.
Ik heb een nederlandse collega, en die vertelde over de rijke nederlanders die naar België verhuizen dat dat de sukkelaars zijn. Dat zijn mensen die wat geld hebben, maar niet genoeg om de vermogensbelasting te betalen.
Ik zie toch regelmatig van die "uitgewekenen" terugkomen uit eenzaamheid. Ja, in Spanje of Portugal schijnt alle dagen de zon, maar je ziet geen vrienden en je familie is 2000km verder.
En vooral als er wat zorg nodig is... komen ze op de sokken terug.
En wat te denken van onze 'gewaardeerde' KLM piloten die in Spanje zijn gaan wonen vanwege het vriendelijke belastingklimaat. Toen de Nederlandse staat de lonen ging doorbetalen vanwege Corona waren die niet te beroerd om dat geld gewoon aan te pakken (en de KLM is nog steeds te beroerd om die situatie aan te pakken, alhoewel dat een voorwaarde was voor de loonsteun)Tommie12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:03:
[...]
Dat emigreren...voor de centen.
Ik heb een nederlandse collega, en die vertelde over de rijke nederlanders die naar België verhuizen dat dat de sukkelaars zijn. Dat zijn mensen die wat geld hebben, maar niet genoeg om de vermogensbelasting te betalen.
Ik zie toch regelmatig van die "uitgewekenen" terugkomen uit eenzaamheid. Ja, in Spanje of Portugal schijnt alle dagen de zon, maar je ziet geen vrienden en je familie is 2000km verder.
Scherpe post, hulde! Tegelijkertijd is de ironie dat ik hopelijk minimaal 10 jaar eerder ga stoppen met werken. En dat dit te danken is juist aan de flexibilisering van de arbeidsmarkt... hoewel dit ook met een goede vaste baan met minder vermogen en meer sociale zekerheid misschien mogelijk zou zijn geweest. Maar de belastingdruk zou wel weer hoger zijn geweest, kortom ook hier geen zekerheden.CornermanNL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:07:
Het wordt niet in de schoenen geschoven van starters en huurders, het is een beleid van decennia waarin er geen richting is gegeven, en risico van het collectief naar het individu is gegaan. En die komen nu eenmaal het hardst aan bij de zwakkeren (mensen met een laag of onzeker inkomen) , en mensen die kort in de markt zitten (starters).
Er zijn anders genoeg Nederlanders en Belgen die langdurig in Spanje wonen. Vrienden maken kan overal, maar je zal er wel moeite in moeten steken. Ook qua zorg is het spaanse zorgstelsel van dezelfde kwaliteit als in Nederland met als bijkomend voordeel dat het een stuk goedkoper isTommie12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:03:
[...]
https://www.zorgwijzer.nl...oort-tot-duurste-en-beste
Ik zou beide huizen aanhoudenTommie12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:03:
[...]
Ik maak bij mijn keus voor investeringen inderdaad ook de afweging hoe dat geld wordt gebruikt. Ik vind een fatsoenlijke bedrijfsvoering wel de basis voor een goed toekomstperspectief. Zowel financieel als breder (bv. sociaal). Op het moment dat je een buitensporig rendement kunt behalen ten koste van mensen die geen andere keus hebben, dan zou het niet mijn keus zijn om daarin te stappen.geldermalsen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:39:
[...]
Denk jij dan ook na over het pensioen van je postbode die structureel te weinig krijgt betaald of loop jij naar deze beste man toe en betaalt hem een tientje. Ik zou zeggen staat het je niet aan ga dan huren bij een nonprofit organisatie. Waarom roepen altijd alleen de mensen die negatief zijn. Ik verhuur een huis de huurders danken mij nog net niet op hun blote knieën dat ze direct uit het vliegtuig een volledig aangeklede woning kunnen betrekken. Is er iets kapot binnen 3 dagen fixen we het, deze mensen zijn dolgelukkig dit hoor je niet vaak bij mensen die een sociale huurwoning huren.
Ik snap wat je zegt en ben het er deels mee eens. Maar mensen hebben wel een keus. Mensen willen als 1 verdiener een huis kopen in de stad. Dat gaat niet als je dan een andere wijk of stad voorstelt komen de excuses in de trent van ver fietsen naar de kroeg of langere reis tijd naar het werk. Mensen hebben in mijn ogen nog vaak keuzes maar willen niet water bij de wijn doen qua eisen. Op dit moment zijn er nog steeds huizen tekoop voor starters. Straal van 30 km om Amsterdam onder de 250.000 euro levert 1000+ resultaten op.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:38:
[...]
Ik maak bij mijn keus voor investeringen inderdaad ook de afweging hoe dat geld wordt gebruikt. Ik vind een fatsoenlijke bedrijfsvoering wel de basis voor een goed toekomstperspectief. Zowel financieel als breder (bv. sociaal). Op het moment dat je een buitensporig rendement kunt behalen ten koste van mensen die geen andere keus hebben, dan zou het niet mijn keus zijn om daarin te stappen.
En wat heeft je betoog met mijn reactie te maken?geldermalsen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:53:
[...]
Ik snap wat je zegt en ben het er deels mee eens. Maar mensen hebben wel een keus. Mensen willen als 1 verdiener een huis kopen in de stad. Dat gaat niet als je dan een andere wijk of stad voorstelt komen de excuses in de trent van ver fietsen naar de kroeg of langere reis tijd naar het werk. Mensen hebben in mijn ogen nog vaak keuzes maar willen niet water bij de wijn doen qua eisen. Op dit moment zijn er nog steeds huizen tekoop voor starters. Straal van 30 km om Amsterdam onder de 250.000 euro levert 1000+ resultaten op.
Dat mensen geen andere keus hebben?Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:08:
[...]
En wat heeft je betoog met mijn reactie te maken?
Klinkt als een 'race to the bottom'. Er is altijd een keus. Je kunt namelijk altijd wel iets vinden wat nog verder weg of nog kleiner is. In Hong Kong wonen sommige mensen in een soort kooien. Ik vind dat er ergens een grens getrokken moet worden met wat nog rechtvaardig is. Huurders hebben vaak een zeer afhankelijke positie.
Of gewoon niet eisen dat je binnen de ring woont van een grote stad. Op 30 minuten afstand wonen van je werk of stadje is wat anders dan in kooien.Maahes schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:11:
[...]
Klinkt als een 'race to the bottom'. Er is altijd een keus. Je kunt namelijk altijd wel iets vinden wat nog verder weg of nog kleiner is. In Hong Kong wonen sommige mensen in een soort kooien. Ik vind dat er ergens een grens getrokken moet worden met wat nog rechtvaardig is. Huurders hebben vaak een zeer afhankelijke positie.
Dat huizen te duur zijn ben ik het met iedereen eens. Maar ga niet roepen dat jan modaal gedwongen thuis moet wonen omdat hij niks kan kopen, je hebt in mijn ogen dan gewoon teveel eisen/wensen.
Ik word altijd getriggerd door dit soort opmerkingen en kan het dan niet laten om daar op te reageren.geldermalsen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:24:
[...]
Dat huizen te duur zijn ben ik het met iedereen eens. Maar ga niet roepen dat jan modaal gedwongen thuis moet wonen omdat hij niks kan kopen, je hebt in mijn ogen dan gewoon teveel eisen/wensen.
Een modaal inkomen is 38.000? Volgens de Rabobank site kun je daarmee 166.000 lenen.
Ik woon in een dorp zo’n 100km van de randstad af, en het goedkoopste appartementje kost hier 210k (op dit moment, vraagprijs op Funda).
Hoe moet iemand met een modaal salaris, die nog enigszins in de buurt van zijn sociale leven wil wonen, ooit iets kunnen kopen dan?
Ik heb vrienden waarbij dit dus aan de orde is. Die kunnen niks kopen.
Gewoon doen wat de banken graag hebben, een partner zoeken en samen tekenen voor die hypotheek.Loek92 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:02:
[...]
In word altijd getriggerd door dit soort opmerkingen en kan het dan niet laten om daar op te reageren.
Een modaal inkomen is 38.000? Volgens de Rabobank site kun je daarmee 166.000 lenen.
Ik woon in een dorp zo’n 100km van de randstad af, en het goedkoopste appartementje kost hier 210k.
Hoe moet iemand met een modaal salaris, die nog enigszins in de buurt van zijn sociale leven wil wonen, ooit iets kunnen lopen dan?
226 huizen binnen budget in een straal van 30 km van Amsterdam. Ben wel benieuwd waar je ongeveer woont dat je niks kan vinden in de omgeving. Mocht je echt in je dorp zoeken heb je de eerste "eis" al te pakken.Loek92 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:02:
[...]
In word altijd getriggerd door dit soort opmerkingen en kan het dan niet laten om daar op te reageren.
Ik woon in een dorp zo’n 100km van de randstad af, en het goedkoopste appartementje kost hier 210k.
Hoe moet iemand met een modaal salaris, die nog enigszins in de buurt van zijn sociale leven wil wonen, ooit iets kunnen lopen dan?
Weet je zeker dat dit 226 huizen(/woningen) zijn en niet 226 resultaten?geldermalsen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:31:
[...]
226 huizen binnen budget in een straal van 30 km van Amsterdam. Ben wel benieuwd waar je ongeveer woont dat je niks kan vinden in de omgeving. Mocht je echt in je dorp zoeken heb je de eerste "eis" al te pakken.
Als ik vanuit mijn dorp in een straal van 15km zoek op maximaal 166.000 (te lenen met modaal inkomen) krijg ik alleen maar garageboxen of nieuwbouw studios (20m2) met €350 erfpacht per maand.
Als ik zoek op 30km omtrek krijg ik inderdaad ‘woonbare’ resultaten, op 1 hand te tellen, en volgens google maps toch echt minimaal 50km rijden. Dus geen idee hoe die filter werkt.
Oh god, er heeft weer iemand een Funda zoekactie gedaan hoor. Als je nu zoekt op Amsterdam + 30km tot 175k vind je 226 dingen.geldermalsen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:31:
226 huizen binnen budget in een straal van 30 km van Amsterdam. Ben wel benieuwd waar je ongeveer woont dat je niks kan vinden in de omgeving. Mocht je echt in je dorp zoeken heb je de eerste "eis" al te pakken.
Eerste hit: Service-appartement met 430 euro servicekosten (ex verwarming).
Tweede hit: 175k, buiten budget (ook microscopisch klein)
Derde hit: Service-appartement met 430 euro servicekosten.
Vierde hit: 493 euro service kosten.
Vijfde hit: 469 service kosten.
Zesde hit: 32m^2. Lijkt praktisch al verkocht.
Zevende hit: Studio, 27m^2.
Achtste hit: Studio, 35^2, wel boven budget.
Negende hit: 440 servicekosten. Ook boven budget.
Tiende hit: Leeg stukje recreatiegrond. (Tent op zetten?)
11e hit: Meer dan 700 euro extra maandelijkse kosten.
12e hit: leeg stukje land
13e hit: garage
14e hit: garage
15e hit: belegging die wordt verkocht in verhuurde staat.
Dit zijn serieus de eerste vijftien van die 226 'huizen' die je noemt.
Je zou er goed aan doen om niet zo stellig te zijn dat anderen ‘gewoon te veel eisen hebben’…
[ Voor 23% gewijzigd door eamelink op 03-09-2022 00:03 ]
De beste Loek Geldermalsen maakt gewoon een foutje met zoeken, dat kan ook gebeuren.
(Red: En ik dus, meerendeel zijn parkeerplaatsen etc)
(Red: En ik dus, meerendeel zijn parkeerplaatsen etc)
[ Voor 35% gewijzigd door dez1983 op 03-09-2022 00:19 ]
Ben oprecht benieuwd wat ik fout doe (samen met mijn vrienden die dus hier in de omgeving naar een woning zoeken voor 166k die niet bestaan)dez1983 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:50:
De beste Loek maakt gewoon een foutje met zoeken, dat kan ook gebeuren.
Zie ook de reactie van @eamelink.
offtopic:
Edit: verder gaat dit niet over mij. Ik woon prima, maar puur omdat ik 5 jaar geleden nog een minuscuul appartementje kon kopen in het dorp en dat na 3 jaar voor de hoofdprijs kon verkopen (meer dan ik kan lenen) en daarna samen met mijn vriendin een huis heb gekocht met maximale lening en die overwaarde
Edit: verder gaat dit niet over mij. Ik woon prima, maar puur omdat ik 5 jaar geleden nog een minuscuul appartementje kon kopen in het dorp en dat na 3 jaar voor de hoofdprijs kon verkopen (meer dan ik kan lenen) en daarna samen met mijn vriendin een huis heb gekocht met maximale lening en die overwaarde
[ Voor 36% gewijzigd door Loek92 op 03-09-2022 00:02 ]
In Utrecht heb je tot 175k 2 opties.
1 kamer van 17 m2
1 garagebox
1 kamer van 17 m2
1 garagebox
Sorry, ik maak de fout, ik bedoelde Geldermalsen ipv jouw naam. Meerendeel van de resultaten zijn inderdaad parkeerplaatsen etc.Loek92 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:54:
[...]
Ben oprecht benieuwd wat ik fout doe (samen met mijn vrienden die dus hier in de omgeving naar een woning zoeken voor 166k die niet bestaan)
Zie ook de reactie van @eamelink.
Het ging om de keus die je als investeerder hebt. Dat heb je wel degelijk keus of je je geld wit stoppen in het tegen woekerprijzen verhuren van een woning of niet.
offtopic:
O ja, want dit is het FO topic mensen. Dacht even dat het ontwikkeling op de woningmarkt of ervaringen met een huis kopen was.
O ja, want dit is het FO topic mensen. Dacht even dat het ontwikkeling op de woningmarkt of ervaringen met een huis kopen was.
Dank je welMagpie schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:56:
[...]
Scherpe post, hulde! Tegelijkertijd is de ironie dat ik hopelijk minimaal 10 jaar eerder ga stoppen met werken. En dat dit te danken is juist aan de flexibilisering van de arbeidsmarkt... hoewel dit ook met een goede vaste baan met minder vermogen en meer sociale zekerheid misschien mogelijk zou zijn geweest. Maar de belastingdruk zou wel weer hoger zijn geweest, kortom ook hier geen zekerheden.
Maar er zitten veel te veel mensen in ZZP of ondernemers rollen die daar absoluut niet thuis horen. En wat gezien de aard van het werk en de tarieven gewoon in loondienst zou moeten plaatsvinden. Simpelweg omdat het niet uitkan. Hopelijk veranderd dat in de toekomst weer.
Het hele leven is onzeker, en door het nadenken en doen met betrekking tot FO ben ik wel enorm van gedachten veranderd. Op veel terreinen en met name het belang van continue inkomsten en goede verzekeringen. Niets is zo funest als door piekbelasting het tijdelijk niet kunnen bolwerken waar je bij voldoende tijd er prima uit kan komen.
En dat gebeurd steeds vaker , onnodig en jammer. Ook voor de samenleving als geheel. Er is veel onnodige schade die moeilijk te repareren is. En is funest voor de lange termijn stabiliteit van de samenleving, en juist stabiliteit is een voorwaarde voor het kunnen opbouwen van vermogen en het langdurig ervan kunnen leven als je eenmaal tijd gaat kopen als het ware.
Te veel (gedwongen) flexibele arbeid maakt mensen en de maatschappij inderdaad kwetsbaarder. Het zou op dit moment wel kunnen dat de tarieven van ZZP-ers er met de huidige inflatie schok door krapte op de arbeidsmarkt beter vanaf komen dan die van de bulk (of zie ik dat verkeerd)?
Er lijkt een 'herverdeling van arbeid (werknemers) naar kapitaal (bedrijven)' plaats te vinden en grote bedrijven lijken niet genegen om voor grote groepen in dezelfde mate te verhogen (en zich in CAO's vast te leggen).
Ik/wij hebben met een behoorlijke spaarquote niet te klagen in de koopkracht crisis, maar de huidige tijd (in combinatie met de impact op financiële markten) vertraagt vemogensopbouw wel. In Belgie - met automatische prijscompensatie - zijn werknemers in deze tijd echt beter af (al jaagt dat de tweede ronde inflatie verder aan)
Er lijkt een 'herverdeling van arbeid (werknemers) naar kapitaal (bedrijven)' plaats te vinden en grote bedrijven lijken niet genegen om voor grote groepen in dezelfde mate te verhogen (en zich in CAO's vast te leggen).
Ik/wij hebben met een behoorlijke spaarquote niet te klagen in de koopkracht crisis, maar de huidige tijd (in combinatie met de impact op financiële markten) vertraagt vemogensopbouw wel. In Belgie - met automatische prijscompensatie - zijn werknemers in deze tijd echt beter af (al jaagt dat de tweede ronde inflatie verder aan)
Officieel is het morgen pas tijd voor mijn jaaroverzicht, maar dan kom ik er wellicht niet aan toe, dus zijn we maar een dagje te vroeg.
We schrijven jaar 4 dat ik meedoe aan dit spelletje.
Ik kan het simpel houden, want het is weinig nieuws en meer recht-zo-die-gaat. FO is, onderaan de streep, gewoon heel erg saai als je de basis eenmaal uitgewerkt hebt. Toch nog verbazingwekkend dat we 5 delen vol kunnen lullen en inmiddels op 400+ pagina's zitten voor deel 5...
In de persoonlijke sfeer is er weinig veranderd, behalve dat ik het budget voor gezondheidskosten ook dit jaar weer bij heb moeten stellen. Verbazingwekkend hoeveel een paar bezoekjes aan de tandarts en parodontoloog kunnen kosten. Ik ben ook twee verstandskiezen armer, maar blij toe dat die eruit zijn. Nou ja, als mijn tanden het ergste zijn waar ik last van heb mag ik me nog gelukkig prijzen, zullen we zeggen.
De inflatie raakt hier niet zo hard als de algemene cijfers. Mijn persoonlijke inflatie (calculator) ligt een stuk lager dan het gemiddelde, voornamelijk omdat mijn energieverbruik een stuk lager ligt. Dit was al zo voor de kosten de pan uit rezen, niet in reactie op. Desondanks merk ik het hier ook wel aan de kosten van levensmiddelen. Een met redenen omkleed verzoek voor extra doch bescheiden loonsverhoging ligt inmiddels bij de werkgever (niet alleen "mijn kosten zijn gestegen", natuurlijk, maar ik werk ook al een tijd onder het normsalaris).
De beleggingen komen dit jaar uit op een wat bescheidenere winst van 3%. Dat de 23% van vorig jaar niet gehaald werd is geen verrassing, het kan niet altijd feest zijn. Benieuwd waar het dit jaar naartoe gaat -- kijk je naar Amerikaanse assets in euro's dan ziet het er niet eens zo slecht uit, maar dat is niet omdat die assets het zo goed doen maar omdat de euro het zo slecht doet. Oof.
De savings rate had ik voor dit jaar ingeschat op 62%, want de 67% zouden we niet halen. Dat is correct, het is uiteindelijk 66.9% geworden.
Dit komt voornamelijk door een verschuiving van de reiskosten: ik werk inmiddels veel meer thuis, en ik krijg een kostenvergoeding per kilometer in plaats van vergoeding voor een NS-abonnement. De SR voor dit jaar schat ik enigszins pessimistisch in op 62% (hangt nog een beetje af van wat men met de VRH gaat doen). Het zal in de komende jaren waarschijnlijk alleen maar dalen dankzij onder andere de stijgende vermogensbelasting, en het feit dat het loon de inflatie niet bij kan houden. Niettemin lig ik nog steeds op schema en verwacht ik over 8 jaar FO te zijn.
We schrijven jaar 4 dat ik meedoe aan dit spelletje.
In de persoonlijke sfeer is er weinig veranderd, behalve dat ik het budget voor gezondheidskosten ook dit jaar weer bij heb moeten stellen. Verbazingwekkend hoeveel een paar bezoekjes aan de tandarts en parodontoloog kunnen kosten. Ik ben ook twee verstandskiezen armer, maar blij toe dat die eruit zijn. Nou ja, als mijn tanden het ergste zijn waar ik last van heb mag ik me nog gelukkig prijzen, zullen we zeggen.
De inflatie raakt hier niet zo hard als de algemene cijfers. Mijn persoonlijke inflatie (calculator) ligt een stuk lager dan het gemiddelde, voornamelijk omdat mijn energieverbruik een stuk lager ligt. Dit was al zo voor de kosten de pan uit rezen, niet in reactie op. Desondanks merk ik het hier ook wel aan de kosten van levensmiddelen. Een met redenen omkleed verzoek voor extra doch bescheiden loonsverhoging ligt inmiddels bij de werkgever (niet alleen "mijn kosten zijn gestegen", natuurlijk, maar ik werk ook al een tijd onder het normsalaris).
De beleggingen komen dit jaar uit op een wat bescheidenere winst van 3%. Dat de 23% van vorig jaar niet gehaald werd is geen verrassing, het kan niet altijd feest zijn. Benieuwd waar het dit jaar naartoe gaat -- kijk je naar Amerikaanse assets in euro's dan ziet het er niet eens zo slecht uit, maar dat is niet omdat die assets het zo goed doen maar omdat de euro het zo slecht doet. Oof.
De savings rate had ik voor dit jaar ingeschat op 62%, want de 67% zouden we niet halen. Dat is correct, het is uiteindelijk 66.9% geworden.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
@MneoreJ Mooie cijfers, je hebt gelijk dat de theorie niet zo moeilijk is, maar de uitvoering blijft voer voor discussie. Met name het stuk, wat ga ik bij het bereiken van FO nu daadwerkelijk met mijn tijd doen. Is moestuinieren en hobby's beoefenen echt het walhalla wat ik ervan heb verwacht al die jaren in de opbouwfase.
En durf ik daadwerkelijk de knoop door te hakken en te gaan leven van mijn FO pot. En meer van dat soort vragen. Dat maakt het uitermate interessant om van gedachten te wisselen
En durf ik daadwerkelijk de knoop door te hakken en te gaan leven van mijn FO pot. En meer van dat soort vragen. Dat maakt het uitermate interessant om van gedachten te wisselen
Wat een apart moment voor boekjaar heb jij (5 sept)MneoreJ schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:15:
Officieel is het morgen pas tijd voor mijn jaaroverzicht, maar dan kom ik er wellicht niet aan toe, dus zijn we maar een dagje te vroeg.
We schrijven jaar 4 dat ik meedoe aan dit spelletje.Ik kan het simpel houden, want het is weinig nieuws en meer recht-zo-die-gaat. FO is, onderaan de streep, gewoon heel erg saai als je de basis eenmaal uitgewerkt hebt. Toch nog verbazingwekkend dat we 5 delen vol kunnen lullen en inmiddels op 400+ pagina's zitten voor deel 5...
De savings rate had ik voor dit jaar ingeschat op 62%, want de 67% zouden we niet halen. Dat is correct, het is uiteindelijk 66.9% geworden.Dit komt voornamelijk door een verschuiving van de reiskosten: ik werk inmiddels veel meer thuis, en ik krijg een kostenvergoeding per kilometer in plaats van vergoeding voor een NS-abonnement. De SR voor dit jaar schat ik enigszins pessimistisch in op 62% (hangt nog een beetje af van wat men met de VRH gaat doen). Het zal in de komende jaren waarschijnlijk alleen maar dalen dankzij onder andere de stijgende vermogensbelasting, en het feit dat het loon de inflatie niet bij kan houden. Niettemin lig ik nog steeds op schema en verwacht ik over 8 jaar FO te zijn.
Daarnaast een beleggingsresultaat van 3% is erg goed in deze markt. Mag ik vragen welke beleggingen je hebt?
Dat is een bewuste keus en die is gekoppeld aan een voor mij bijzondere datum. Mag je zelf bedenken welke jaarlijkse gelegenheid daarmee overeen zou kunnen komen en waarom het praktisch is dat aan FO te koppelen.R.van.M schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:05:
Wat een apart moment voor boekjaar heb jij (5 sept)
Dat valt heel erg mee; let wel dat ik dus met de totale ROI van 5-9 tot 5-9 reken (dus inclusief aankopen), wat niet simpel te vergelijken is met anderen die gewoon netjes vanaf 1 januari beginnen (of die bijvoorbeeld niet extra aankopen met vakantiegeld dat overblijft). Het is ook niet een of andere briljante mix van assets, maar een simpele gebaseerd op dual momentum (dus hou US/wereldaandelen/obligaties/cash aan al naargelang de resultaten van het afgelopen jaar). Tot mei zat ik dan ook 100% in de S&P 500, en nu 100% in cash, tot het weer omslaat. Zeg maar het welbekende "timen van de market" dat we altijd afraden in deze draad, met het verschil dat de timing op harde regels stoelt en niet afhankelijk is van paniek of wat ik denk dat de koers gaat doen, maar op de overtuiging dat momentum nog steeds een uitzondering is op de aanname van de efficiënte markt. Of dit allemaal beter hout snijdt dan de ouderwetse buy & hold moeten we nog gaan zien, daarvoor zit ik nog veel te kort in aandelen -- de strategie komt goed uit de verf met backtesting, maar we weten allemaal hoe het zit met in het verleden behaalde resultaten.Daarnaast een beleggingsresultaat van 3% is erg goed in deze markt. Mag ik vragen welke beleggingen je hebt?
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Ik vind Savings Rate omhoog krijgen het lastigste, vooral ook in combinatie met kosten aan de woning die we niet superstrak plannen, dus ik zit een beetje aan de veilige kant qua 'sparen voor onderhoud huis'. Maar ik vind jouw post wel weer een mooi voorbeeld hoe belangrijk die spaarquote is (om er eens wat Nederlands in te gooien).MneoreJ schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:15:
Lekker bezig. Dat zou een knap staaltje werk zijn, binnen 12 jaar FO.MneoreJ schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:15:
Oh en aan je andere post te lezen; gefeliciteerd!
Ik ben sowieso een vreemde eend in de bijt voor deze draad omdat ik (nog steeds) geen koopwoning heb, maar huur. Ik huur dan wel weer relatief goedkoop -- wat dan ook de reden is dat ik geen heil zie in een woning gaan kopen in deze markt, als eenverdiener, als dat al zou kunnen. Ik ga er dan qua wooncomfort en FO datum alleen maar op achteruit. Dat ik tegen de tijd dat ik bejaard ben dan goedkoop woon, daar heb ik niet zoveel aan...Kalentum schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:43:
Ik vind Savings Rate omhoog krijgen het lastigste, vooral ook in combinatie met kosten aan de woning die we niet superstrak plannen, dus ik zit een beetje aan de veilige kant qua 'sparen voor onderhoud huis'. Maar ik vind jouw post wel weer een mooi voorbeeld hoe belangrijk die spaarquote is (om er eens wat Nederlands in te gooien).
Ik denk dat ik het weekend dat ik nu heb van 2 dagen prima kan oprekken naar een weekend van 7 dagen.ManzokuSan schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:44:
Lekker bezig. Dat zou een knap staaltje werk zijn, binnen 12 jaar FO.Heb je al een idee hoe je "het leven na" gaat inrichten?
Dan zijn er zoals ik het zie drie mogelijkheden: net zo lang met je kop tegen de muur bonken dat je er anders over gaat denken (geen succes), "van je hobby je beroep maken", zoals ze altijd zo mooi zeggen, maar dat heb ik aan het begin van mijn carrière dus al gedaan en nu is het lang zo leuk niet meer, of de verplichting tot werk helemaal aan de kant gooien en het niet meer voor het geld te moeten doen, en dat is het huidige plan.
Ik heb geen verheffende plannen voor als ik niet meer verplicht hoef te werken. Ik ga dan gewoon lekker iedere dag opstaan, iets leuks bedenken om te gaan doen en dat ga ik dan net zo lang doen tot het me verveelt. Rinse, repeat -- denk niet dat ik snel gebrek ga krijgen aan activiteiten die ik leuk vind. En mocht dat nu toch het geval zijn, dan heb ik een zak geld én een zak ervaring om dat recht te trekken.
Ik speel nog met het idee om een sabbatical te proberen -- dus echt een heel jaar weg zijn van werk en kijken hoe dat bevalt, als voorproefje. Dat kost natuurlijk wel FO-tijd en mijn werkgever moet er ook voor te porren zijn, dus dat is nog maar een vaag idee.
Interessant artikel
https://www.iex.nl/Artike...-nodige-af-te-dingen.aspx
(ik had nog een groot bedrag in box3 aflossingsvrij zitten vanwege de lage rente, dat wordt nu toch maar omgezet naar box1 en in 30 jaar afgelost).
Zijn natuurlijk nog vage plannen, maar waar het heengaat is duidelijk: (extra) aflossen wordt gestraft en je betaalt straks (als het doorgaat) 2,45% over de woz waarde boven een bepaald bedrag.Het EIB (Economisch Instituut voor de Bouw) heeft een voorstel gedaan om een soort vermogenbelasting in te voeren voor de huizenbezitters.
[..]
Voorstel: eigenwoningforfait verhogen naar 2,45% in plaats van 0,45% in 20 jaar
[..]
De verhoging van het eigenwoningforfait zorgt voor een flink hogere bijtelling. Hierbij mag een huizenbezitter de betaalde hypotheekrente nog wel in mindering brengen van de bijtelling. Echter, over de betaalde hypotheekrente is de teruggave nog maar 31% in plaats van 37,07%. Bovendien komt de Wet Hillen nog om de hoek kijken.
Het verhaal wordt behoorlijk schrijnender voor de huizenbezitters als de Wet Hillen er niet meer is en het eigenwoningforfait daadwerkelijk 2,45% is. In dit geval heeft iedere huizenbezitter (weinig tot) geen fiscaal voordeel meer.
(ik had nog een groot bedrag in box3 aflossingsvrij zitten vanwege de lage rente, dat wordt nu toch maar omgezet naar box1 en in 30 jaar afgelost).
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2022 17:28 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik huur ook, en zelfs niet eens zo heel goedkoopMneoreJ schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:54:
[...]
Ik ben sowieso een vreemde eend in de bijt voor deze draad omdat ik (nog steeds) geen koopwoning heb, maar huur. Ik huur dan wel weer relatief goedkoop -- wat dan ook de reden is dat ik geen heil zie in een woning gaan kopen in deze markt, als eenverdiener, als dat al zou kunnen. Ik ga er dan qua wooncomfort en FO datum alleen maar op achteruit. Dat ik tegen de tijd dat ik bejaard ben dan goedkoop woon, daar heb ik niet zoveel aan...
Huidige appartement huur: €1300
Koopprijs (schatting) €500.000
Dat geeft een bruto rendement van 3%. Daar moeten nog kosten voor de VVE en onderhoud vanaf. Op deze manier betaal ik liever dus de huur dan dat ik het voor die prijs zou kopen
Is dit fiscaal niet enorm ongunstig? Hoe beleg je je vermogen? Betaal je dan box 3? En je hebt dus geen HRA.R.van.M schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:32:
[...]
Ik huur ook, en zelfs niet eens zo heel goedkoopEchter ik ben nog volop in beweging en verwacht minder dan 10 jaar op deze plek te blijven. Daarnaast vind ik de huidige prijzen erg hoog.
Dat geeft een bruto rendement van 3%. Daar moeten nog kosten voor de VVE en onderhoud vanaf. Op deze manier betaal ik liever dus de huur dan dat ik het voor die prijs zou kopen
Mijn situatie is iets bijzonder waardoor ik geen box3 betaal, maar zelfs als zou het verschil nog steeds niet zo groot zijn.Maahes schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:56:
[...]
Is dit fiscaal niet enorm ongunstig? Hoe beleg je je vermogen? Betaal je dan box 3? En je hebt dus geen HRA.
Voor een woning van 5ton is EWF is 2.250
Voor 5 ton vermogen is Box3 is 5.682
Daar staat tegenover, geen VVE, geen onderhoud, flexibiliteit
Het is helemaal ook niet de oplossing er moeten gewoon meer huizen bij of minder mensen. En minder mensen en snel veel meer betaaldbaarde woningen. Gaat niet gebeuren grondstoffen zijn duur en personeel is duur. Dus alleen een flinke corona golf en geen oorlogen rampen enzovoort meer ja dan komen er misschien wat extra huizen beschikbaar.Sport_Life schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:28:
Interessant artikel
[...]
Zijn natuurlijk nog vage plannen, maar waar het heengaat is duidelijk: (extra) aflossen wordt gestraft en je betaalt straks (als het doorgaat) 2,45% over de woz waarde boven een bepaald bedrag.
Als het EWF 2.250 is, dan is je uiteindelijke belasting slechts 0,49 * 2.250 = 1102.5.R.van.M schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:03:
[...]
Mijn situatie is iets bijzonder waardoor ik geen box3 betaal, maar zelfs als zou het verschil nog steeds niet zo groot zijn.
Voor een woning van 5ton is EWF is 2.250
Voor 5 ton vermogen is Box3 is 5.682
Daar staat tegenover, geen VVE, geen onderhoud, flexibiliteit
De box 3 belasting is bijna 5(!) keer zo hoog. Daarnaast krijg je geen HRA.
Het is natuurlijk van de zotte dat de eigen woning zo gesubsidieerd wordt, maar het is nou eenmaal niet anders.
Bij welke ratio van huur t.o.v. woningwaarde vind je kopen wel gunstig?
"Dat geeft een bruto rendement van 3%." Die snap ik niet zo goed? Hoe moet ik dit lezen?R.van.M schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:32:
[...]
Ik huur ook, en zelfs niet eens zo heel goedkoopEchter ik ben nog volop in beweging en verwacht minder dan 10 jaar op deze plek te blijven. Daarnaast vind ik de huidige prijzen erg hoog.
Anyway, om nog een duit in dit zakje te doen. Ik huur zelf ook nog altijd. Het in beweging zijnde speelt ook hierin gewoon de belangrijkste rol. Ik ben in de afgelopen 10 jaar meermaals voor mijn werk verhuisd, waarbij de keuze bij herhaling bewust voor huren is geweest.
Moet wel zeggen dat we nu wat duurder zitten dan voorheen. Zijn in 2012 voor het eerst gaan huren, betaalde toen circa 650 per maand. Toen we daar in 2016 uit trokken was dit zo'n 800 in de maand. De woning waar we introkken was vervolgens 680 in de maand. Na circa 4.5 jaar vertrokken, tegen die tijd circa 760 in de maand. Van die 4.5 jaar was het overigens onzeker of ik de volledige periode daar zou blijven wonen, omdat ik voor mijn werk 1 jaar elders moest zijn. Uiteindelijk is mijn partner en dochter daar gebleven, heb ik nog een jaar doordeweeks een eigen woning betrokken, dit echter volledig betaald door werkgever.
Het laatste jaar huren we momenteel wat duurder, 1650 in de maand incl. servicekosten. Locatie speelt hierin een belangrijke rol. Maar met uitzicht op vast is de insteek zodra dit geregeld is te gaan kopen.
De flexibiliteit van huren is hierin ook gewoon tot nu toe de motivator voor deze keuze geweest.
Het aantal mensen is niet eens zozeer het probleem, het is meer het aantal huishoudens.TheDudez schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:05:
Het is helemaal ook niet de oplossing er moeten gewoon meer huizen bij of minder mensen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Maar deze benadering gaat alleen op als je de woning uit eigen geld betaalt. En dat is nou net de hele crux van kopen; makkelijker en goedkoper wordt het niet om een hefboom te krijgen.R.van.M schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:32:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Op het moment dat ik HRA krijg blijft mijn vermogen in box3, maar ja je hebt een punt. Het is in principe gunstiger om een woning te hebben dan 5ton op je beleggingsrekening.Maahes schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:20:
[...]
Als het EWF 2.250 is, dan is je uiteindelijke belasting slechts 0,49 * 2.250 = 1102.5.
De box 3 belasting is bijna 5(!) keer zo hoog. Daarnaast krijg je geen HRA.
Het is natuurlijk van de zotte dat de eigen woning zo gesubsidieerd wordt, maar het is nou eenmaal niet anders.
Bij welke ratio van huur t.o.v. woningwaarde vind je kopen wel gunstig?
M.b.t de 2e vraag denk ik dat je dit niet (puur) van de fiscaliteit moet laten afhangen. Op het moment dat je nog niet zo gestelled bent is flexibiliteit ook wat waard. Ik woon nu in het centrum van Madrid en voor deze fase in mijn leven is het helemaal top, op elke hoek een bar en restaurant en veel levendigheid. Echter ik denk niet dat ik er nog zo van geniet op het moment dat ik 60+ ben.
Ik heb in het verleden ook wel gekeken om te investeren in vastgoed en op basis van wat ik toen uitgerekend hebt zou ik minimaal 6% BAR (bruto aanvangsrendement) willen hebben. Dat is op dit moment in de huidige markt niet mogelijk. Je zal het dan dus puur van stijging van vastgoedwaarde moeten hebben waarbij ik ook verwacht dat deze zal afvlakken/licht dalen.
Maandhuur * 12 / woningwaarde.psychodude schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:45:
[...]
"Dat geeft een bruto rendement van 3%." Die snap ik niet zo goed? Hoe moet ik dit lezen?
1300 * 12 / 500k = 3,12%
Helemaal mee eens. Ik heb een tijd een koopwoning in Nederland gehad toen ik wat meer 'vast' was maar de afgelopen 4 jaar zit ik weer gehuurdAnyway, om nog een duit in dit zakje te doen. Ik huur zelf ook nog altijd. Het in beweging zijnde speelt ook hierin gewoon de belangrijkste rol. Ik ben in de afgelopen 10 jaar meermaals voor mijn werk verhuisd, waarbij de keuze bij herhaling bewust voor huren is geweest.
Moet wel zeggen dat we nu wat duurder zitten dan voorheen. Zijn in 2012 voor het eerst gaan huren, betaalde toen circa 650 per maand. Toen we daar in 2016 uit trokken was dit zo'n 800 in de maand. De woning waar we introkken was vervolgens 680 in de maand. Na circa 4.5 jaar vertrokken, tegen die tijd circa 760 in de maand. Van die 4.5 jaar was het overigens onzeker of ik de volledige periode daar zou blijven wonen, omdat ik voor mijn werk 1 jaar elders moest zijn. Uiteindelijk is mijn partner en dochter daar gebleven, heb ik nog een jaar doordeweeks een eigen woning betrokken, dit echter volledig betaald door werkgever.
Het laatste jaar huren we momenteel wat duurder, 1650 in de maand incl. servicekosten. Locatie speelt hierin een belangrijke rol. Maar met uitzicht op vast is de insteek zodra dit geregeld is te gaan kopen.
De flexibiliteit van huren is hierin ook gewoon tot nu toe de motivator voor deze keuze geweest.
Klopt, en dat heeft mij in het verleden ook goed geholpen. Echter werkt een hefboom natuurlijk alleen in een opgaande markt.assje schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:56:
[...]
Maar deze benadering gaat alleen op als je de woning uit eigen geld betaalt. En dat is nou net de hele crux van kopen; makkelijker en goedkoper wordt het niet om een hefboom te krijgen.
Nu is het natuurlijk ook in de vastgoedmarkt lastig timen maar ik zie wel dat er een kentering gaande is. In mijn oude straat staat inmiddels een courante woning al meer dan 6 maanden te koop voor een bedrag waar de vorige een 1 jaar geleden voor verkocht is. We zullen zien hoe het allemaal uitpakt met de inflatie, energiecrisis etc.
@R.van.M Maak je nog gebruik van een bepaalde 'hedge' tegen almaar stijgende huren en mogelijk tegenvallende beleggingsresultaten? Bijvoorbeeld door relatief meer te beleggen in (beursgenoteerd) vastgoed?
Nee daar maak ik me relatief weinig zorgen over. Stijgende inflatie met dalende beurskoersen kan geen langdurig fenomeen zijn. Het geld slaat namelijk ergens neer en verdwijnt niet dus uiteindelijk zullen de bedrijven ook meer omzet halen en de beurskoersen gelijke tred houden met de inflatie.Maahes schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:10:
@R.van.M Maak je nog gebruik van een bepaalde 'hedge' tegen almaar stijgende huren en mogelijk tegenvallende beleggingsresultaten? Bijvoorbeeld door relatief meer te beleggen in (beursgenoteerd) vastgoed?
Ik maak mij meer zorgen over de dalende eur t.o.v. de dollar. In een volgende fase wil ik namelijk naar t verre buitenland waarbij ik dan mijn euro's moet omwisselen naar dollars. In principe heb ik dit jaar 20% vermogen verloren en de donkere wolken boven de euro worden steeds donkerder.
Ben je wereldwijd gespreid belegd? Als je in fondsen zit is de valuta die je gebruikt om het fonds te kopen of te verkopen niet relevant voor de waardeontwikkeling. Het gaat om de valuta(s) waarin de onderliggende assets gewaardeerd worden en de valuta die je later zelf nodig gaat hebben voor je uitgaven.R.van.M schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:05:
[...]
Ik maak mij meer zorgen over de dalende eur t.o.v. de dollar. In een volgende fase wil ik namelijk naar t verre buitenland waarbij ik dan mijn euro's moet omwisselen naar dollars. In principe heb ik dit jaar 20% vermogen verloren en de donkere wolken boven de euro worden steeds donkerder.
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 06-09-2022 09:38 ]
Klopt, maar bij internationale bedrijven speelt het nog iets minder.Zr40 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:34:
[...]
Ben je wereldwijd gespreid belegd? Als je in fondsen zit is de valuta die je gebruikt om het fonds te kopen of te verkopen niet relevant voor de waardeontwikkeling. Het gaat om de valuta(s) waarin de onderliggende assets gewaardeerd worden.
De omzet en winst van Apple bv wordt ook gerealiseerd in euro's, yuan, peso's, dollars, yen etc.
Die bedrijven hebben altijd met landen waar ze positieve en negatieve wisselkoersverschillen boeken.
Mijn takeaway over munten is dat je dat als amateur amper kan voorspellen en beïnvloeden. Gewoon proberen in gezonde toekomstgerichte bedrijven te investeren met een goede spreiding, dan zit je goed.
En dan maar hopen dat je beter doet dan de zogenaamd luie belegger die alles in een IWDA of VWRL pleurt.
Dat doet mij denken aan hoe Interactive Brokers zijn cijfers publiceert. Zij beschouwen hun assets namelijk niet in termen van een gevestigde valuta, maar in termen van een "GLOBAL", hun eigen mandje van valuta's, gewogen naar de exposure die zij hebben naar de individuele valuta's waar zij als bedrijf mee te maken hebben.Tommie12 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:39:
[...]
Klopt, maar bij internationale bedrijven speelt het nog iets minder.
De omzet en winst van Apple bv wordt ook gerealiseerd in euro's, yuan, peso's, dollars, yen etc.
Een valuta die het beter of slechter doet heeft dankzij de weging geen effect op het aantal GLOBALs dat hun assets in totaal waard zijn, en zo kan je goed onderscheid maken tussen valutaschommelingen en het eigenlijke bedrijfsresultaat.
(Uiteraard rapporteren ze het wel in USD voor hun jaarcijfers.)
Ik zit inderdaad volledig in NT fondsen met een wereldwijde spreiding. Echter waar ik dus voorheen een bedrag nodig had van €746.000 om mijn FO target te halen is dat nu €895.000.Zr40 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:34:
[...]
Ben je wereldwijd gespreid belegd? Als je in fondsen zit is de valuta die je gebruikt om het fonds te kopen of te verkopen niet relevant voor de waardeontwikkeling. Het gaat om de valuta(s) waarin de onderliggende assets gewaardeerd worden en de valuta die je later zelf nodig gaat hebben voor je uitgaven.
Dus het rendement van -8,7% dit jaar is eigenlijk -28,7% in dollars
Vergeet niet dat de dollar-gewaardeerde assets in die fondsen, uitgedrukt in euro's, al profijt hebben gehad van de gestegen dollar/euro koers. Je kan het wel weer terugrekenen naar dollars, maar dan ben je weer terug bij af. Het rendement is uitgedrukt in euro's juist hoger dan die in dollars!
Verder heb je het over een gestegen doelbedrag. Dat staat eigenlijk los van het rendement van je beleggingen. Maar ik denk dat je hier een vergissing maakt! Je schreef dat je de wens hebt om naar het verre buitenland te gaan, maar het lijkt er op dat je het doelbedrag berekent op basis van de huidige situatie in het binnenland. En je drukt het doelbedrag ook in euro's uit ipv in de valuta die je in dat land nodig gaat hebben.
Verder heb je het over een gestegen doelbedrag. Dat staat eigenlijk los van het rendement van je beleggingen. Maar ik denk dat je hier een vergissing maakt! Je schreef dat je de wens hebt om naar het verre buitenland te gaan, maar het lijkt er op dat je het doelbedrag berekent op basis van de huidige situatie in het binnenland. En je drukt het doelbedrag ook in euro's uit ipv in de valuta die je in dat land nodig gaat hebben.
Precies. Dus in euro's is de koers van NT vandaag -8.6%Zr40 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:17:
Vergeet niet dat de dollar-gewaardeerde assets in die fondsen, uitgedrukt in euro's, al profijt hebben gehad van de gestegen dollar/euro koers. Je kan het wel weer terugrekenen naar dollars, maar dan ben je weer terug bij af. Het rendement is uitgedrukt in euro's juist hoger dan die in dollars!
Had ik de NT in USD dan zou de koers -28,6% zijn dus
Het land waar ik heen wil trekken op mijn FO datum gebruikt ook USD. Mijn maandelijkse kosten in dollars zijn ook bekend en het doelbedrag wat ik daar voor nodig heb is $895k. Echter tot mijn FO datum zijn mijn inkomsten en financiën in euros. Dus om te bepalen wanneer ik mijn doelbedrag behaald heb zal ik dus de euro's om moeten rekenen in dollars.Verder heb je het over een gestegen doelbedrag. Dat staat eigenlijk los van het rendement van je beleggingen. Maar ik denk dat je hier een vergissing maakt! Je schreef dat je de wens hebt om naar het verre buitenland te gaan, maar het lijkt er op dat je het doelbedrag berekent op basis van de huidige situatie in het binnenland. En je drukt het doelbedrag ook in euro's uit ipv in de valuta die je in dat land nodig gaat hebben.
Dit was bij een koers van 1,20 €746k en nu met een koers van 1,00 €895k
[ Voor 4% gewijzigd door R.van.M op 06-09-2022 11:51 ]
Misschien een domme vraag, maar ik zit er al tijdje mee wanneer ik mensen over hun winsten uit beleggingen hoor praten:MneoreJ schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:15:
De beleggingen komen dit jaar uit op een wat bescheidenere winst van 3%. Dat de 23% van vorig jaar niet gehaald werd is geen verrassing, het kan niet altijd feest zijn.
Wanneer je vorig jaar bijv 60% jaar had gespaard en dit jaar 50%, kan je daar automatisch bij denken dat je die bedragen die daarachter zit kan optellen.
Bij je beleggingen, winst van 23% vorig jaar, dat is toch slechts virtueel? Je hebt toch niet je winst opgenomen (beleggingen verkocht) eind vorig jaar? Dus het is toch totaal niet interessant om over winst per jaar (mbt beleggingen) te praten?
Je wil toch slechts weten wat de winst is obv hoeveel je in totaal hebt geinvesteerd t/m nu?
Eigenlijk is maar 1 bedrag van belang en dat is totale vermogen. Echter om berekeningen te maken zal je ook moeten weten wat je rendement is op dat vermogen en hoeveel je extra inlegt in het jaar.Jazco2nd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:58:
[...]
Misschien een domme vraag, maar ik zit er al tijdje mee wanneer ik mensen over hun winsten uit beleggingen hoor praten:
Wanneer je vorig jaar bijv 60% jaar had gespaard en dit jaar 50%, kan je daar automatisch bij denken dat je die bedragen die daarachter zit kan optellen.
Bij je beleggingen, winst van 23% vorig jaar, dat is toch slechts virtueel? Je hebt toch niet je winst opgenomen (beleggingen verkocht) eind vorig jaar? Dus het is toch totaal niet interessant om over winst per jaar (mbt beleggingen) te praten?
Je wil toch slechts weten wat de winst is obv hoeveel je in totaal hebt geinvesteerd t/m nu?
Om dat inzichtelijk te maken kiezen we een moment in het jaar, zoals 01-jan of 05-sept
Stand 01-jan-2021, vermogen 400k
Inleg gedurende het jaar 50k
Stand 01-jan-2022, vermogen 500k
Dan is je rendement dus 50k geweest.
Kleine aanvulling: hierbij is het dus best lastig om een "rendementspercentage" te bepalen. Omdat het vermogen tijdens het jaar verandert door stortingen (en soms ook onttrekkingen). Dus het rendement is geen 50/400, maar ook geen 50/450. Tegelijk kun je je afvragen of het nodig is om exact tot in decimalen te bepalen wat het rendement geweest was. Het gaat er vooral om dat je zelf het voor jou nuttige inzicht krijgt over hoe je vermogen het doet.R.van.M schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:04:
[...]
Stand 01-jan-2021, vermogen 400k
Inleg gedurende het jaar 50k
Stand 01-jan-2022, vermogen 500k
Dan is je rendement dus 50k geweest.
Het is interessant omdat dit de performance van jaar tot jaar vergelijkt. Als je dezelfde periodes neemt en compenseert voor inleggingen kun je dit ook gebruiken om je performance te vergelijken met een index of met anderen, al heb ik dat dus niet gedaan. Voor de geïnteresseerden: de IRR (internal rate of return, dus gecompenseerd voor inleggingen) van mijn portefeuille over het jaar 2021 was 30%, en de YTD IRR over 2022 is -5%. Dit wijkt beduidend af van mijn daadwerkelijke rendementen.Jazco2nd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:58:
Zelfs dat niet, je wil alleen weten hoeveel vermogen je hebt.Je wil toch slechts weten wat de winst is obv hoeveel je in totaal hebt geinvesteerd t/m nu?
Hoeveel er gespaard is zit hem puur in de savings rate en is onafhankelijk van wat de investeringen gedaan hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 06-09-2022 12:24 ]
ontzettende n00bvraag hier van iemand die al 13 jaar een koophuis heeft. Ik ga tijdelijk huren als overbrugging tussen huidige woning en nieuwe woning. Is er uberhaupt iets aftrekbaar voor de belastingdienst van die abominabele huurprijs?
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.