Skalders schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 00:45:
Nu het toch over fiat vs crypto gaat, en een voorsprong op leeftijdsgenoten die niet in crypto zitten:
hoe gaan jullie om met vrienden die niet in crypto zitten? Ergens vind ik wel dat ze het recht hebben om mee te genieten, zou mij wel schuldig voelen als ze X jaren later nog aan het dobberen zijn in de fiat wereld waar hun spaarboekje elk jaar minder opbrengt, maar anderzijds, wat een gedoe is dat. Bij de eerst volgende mini crash zet je ineens je vriendschap op het spel. Leg ze dan maar eens uit dat het gewoon een bear market is en je gewoon een paar jaar geduld moet hebben.
Je kan dan wel veel moeite steken in 'dit is geen financieel advies' en hun proberen op het juiste spoor te zetten zodat DYOR doen, maar ja, wat een gedoe.
Eén van mijn beste vrienden lijkt al een paar weken in te willen stappen maar weet er eigenlijk niets van en hij vind het allemaal maar vreemd, hij ziet wel dat anderen er winst mee maken. Hij weet sinds een maandje dat ik wat geld in crypto heb en vraagt mij steeds vaker wat ik denk dat BTC gaat doen.
Ik zeg hem elke keer hetzelfde: veel mensen denken dat er cycli bestaan voor BTC, die ongeveer 4 jaar lang duren. Ik ben zelf ook daardoor ingestapt. Je bent voor de huidige cyclus misschien niet heel vroeg maar het zou kunnen dat je nog mooi winst kan maken. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik laat mijn geld er mooi een paar jaar in zitten en dan zie ik wel of het klopt of niet.
Hij heeft wat in te leggen, wat echt best veel geld is, en dus zeg ik altijd dat ik hem niet ga zeggen dat het hoe dan ook winstgevend gaat worden, dat ik niet weet of het daadwerkelijk nog flink gaat stijgen deze run maar het aan de andere kant ook maar zo nog wel naar 100k door kan stijgen voor de volgende bitcoin-winter.
En dan is de conclusie van zijn kant altijd dat het een te grote gok is aangezien het kan dubbelen maar ook gewoon (fors) verlies kan opleveren. Dan zeg ik dat ik hem wel snap aangezien hij niet met kleingeld wil spelen en dan zijn we weer klaar met ons gesprek.
Ik heb hem wel gezegd dat mocht de volgende bear market aanbreken dat ik hem dan een seintje geef. Die term leek hem nog minder vertrouwen te geven in het investeren erin.
En ik heb hem nog vaker aanbevolen zelf eens de halving cycle op te zoeken en zich op zijn minst daarin in te lezen, maar dat gaat hij denk ik nooit doen