Ik vroeg me af: hebben meer mensen hier een positie in Fugro? Het bedrijf houdt zich vooral bezig met grondonderzoek. Grote speler in het vinden van olie/gas velden op zee, maar denk ook aan fundatietechniek voor windmolen parken, diepzeekabels etc. Dit in een notendop, als je meer wil weten, zoek zelf maar op

.
Zelf heb ik in augustus positie genomen op 12.51 euro per aandeel. Inmiddels een keurige -27% na de derde winstwaarschuwing en staat het aandeel genoteerd op 9.085 euro. Dit i.v.m. de lage olieprijs en projecten die veel stil zijn komen te liggen. Ook windparken worden grootschalig geannuleerd, door o.a. invloed van Trump.
Ik volg meerdere podcasts, waaronder bijvoorbeeld Stockwatch. Daar wordt geadviseerd om verlies te nemen, omdat de slechte cijfers van 2025 doorwerken naar 2026. In andere podcasts met analisten wordt juist geadviseerd om aan te houden.
Mijn eigen context: ik beleg voor de lange termijn (horizon van 30 jaar). Het aandeel heb ik gekocht vanuit de gedachte om het lang (minimaal 10 jaar) vast te houden. Vanuit de gedachte van Warren Buffet: ''If you aren’t willing to own a stock for 10 years, don’t even think about owning it for 10 minutes''. Ik overweeg zelfs in mijn volgende DCA-moment om bij te kopen. Waarom?
Ik ben ervan overtuigd dat de globale energietransitie een kleine adempauze heeft genomen, maar vroeg of laat komt het met stoom en kokend water weer op gang. De dip in de olieprijs zie ik ook als een tijdelijk probleem. Het aandeel Fugro is super impopulair en wordt nu verhandeld op een PE van 4,06. Daarnaast heb ik als aandeelhouder ook wel vertrouwen in de CEO Mark Heine. Hij heeft sinds zijn aantreden de schuldpositie van Fugro flink verlaagd en dankzij hem heeft Fugro een gezond balans. Ook heeft de CEO op 1 augustus 2025 zelf 10.000 aandelen (prijs 13,39) ingekocht. Een andere board officer heeft op dezelfde dag 17.400 aandelen ingekocht. Dat schept wel vertrouwen. Enige wat nog zorgwekkend is, is dat tussen de halfjaar cijfers en de derde winstwaarschuwing 6 weken zat. Tijdens de H1 presentatie gaf de CEO nog aan dat het tweede halfjaar er veel beter uit ziet. Dit hebben ze dus na 6 weken weer ingetrokken.
Al met al zie ik een kwaliteit-bedrijf, dat op het moment flink tegenwind heeft, maar met een gezond balans, en ook goed management. In mijn optiek vooral tijdelijke problemen en geen structurele problemen. Potentieel zou de koers nog verder kunnen zakken dan dit, maar op lange termijn, zou het ook een hele mooie turn around kunnen worden.
Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.