Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Bezulba schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:07:
[...]

Kan het wel voorstellen hoor als CEO. Leuk dat je aandeel naar de maan schiet, maar de CEO weet wat de daadwerkelijke waarde is van een bedrijf en als die heel ver uit elkaar lopen kan het alleen maar fout gaan. En dan kan het fundament van je bedrijf nog wel heel goed zijn, maar de verwachtingen zijn torenhoog, dan klapt de bubbel en ben je gewoon failliet want het aandeel zal niet terugvallen naar een redelijk niveau, nah, die valt gewoon door de bodem heen.
De CEO van ASML moest vorig jaar nog zijn excuses aanbieden omdat de kwartaalcijfers (die tegenvielen), te vroeg werden gepubliceerd. Dat zorgde toen voor de daling van rond de 1000€ naar 700€ in korte tijd.
https://www.reuters.com/t...er-group-says-2024-10-16/

[ Voor 9% gewijzigd door kevlar01 op 19-09-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:36
kevlar01 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:23:
[...]

De CEO van ASML moest vorig jaar nog zijn excuses aanbieden omdat de kwartaalcijfers (die tegenvielen), te vroeg werden gepubliceerd. Dat zorgde toen voor de daling van rond de 1000€ naar 700€ in korte tijd.
https://www.reuters.com/t...er-group-says-2024-10-16/
Ja en dat zegt dus helemaal niks. Natuurlijk moet hij zijn excuses maken voor de vorm, hij houdt zich immers niet aan de wetgeving. Voor het bedrijf ASML maakte het geen reet uit. De inkoop, verkoop en productie liep gewoon door, ondanks dat de cijfers een dag eerder kwamen en er 30% af ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Soullie

Planeshift

49euro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:29:
[...]

Ja en dat zegt dus helemaal niks. Natuurlijk moet hij zijn excuses maken voor de vorm, hij houdt zich immers niet aan de wetgeving. Voor het bedrijf ASML maakte het geen reet uit. De inkoop, verkoop en productie liep gewoon door, ondanks dat de cijfers een dag eerder kwamen en er 30% af ging.
Ik zie dit toch anders, de CEO moet aandeelwaarde creëren, daar valt een koers / dividend / buybacks onder.

Je hebt trouwens wel gelijk, de dagkoers doet er inderdaad niet toe maar op de lange termijn (jaren) mag deze stijgen met de winst etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:36
Momenteel heb ik Bitcoin Tracker One (https://www.tradingview.com/symbols/OMXSTO-BITCOIN_XBT/ ) met een Expense ratio van 3,64% waar ik van schrik.

Tevens heb ik ook een Ether Tracker one XBT Provider https://global.morningsta...gen/etfs/0P0001BV4A/quote met een expense ratio van 2,5%.

Ik wil deze verkopen en hiervoor aankopen iShares bitcoin ETF (https://www.ishares.com/u...ishares-bitcoin-trust-etf) met een TER van 0,25%.
Wel aan te kopen bij Interactive Brokers, niet bij DeGiro. Omdat er relatief veel tijd in gaat zitten in het overboeken van deze verkoop bij DeGiro en dan naar mijn bankrekening en weer naar IB (gok 1 week) doe ik het anders.
Ik verkoop bij DeGiro en koop tijdeljik onder marge meteen na verkoop bij IB de ishares Bitcoin ETF.
Na 1 week komt het geld bij IB op de rekening en is mijn marge weer in orde.

DeGiro bied sinds kort ook Crypto weer aan. Dit is bijvoorbeeld:
Bitcoin TRD | BTC | XFC000A2YY6Q | EUR \ R

Hier vindt je een overzicht: https://www.degiro.nl/dat...cht%20Crypto%20Activa.pdf
Echter is er 0,0 informatie over een crypto. Je vindt ook niks over de TER of Expense ratio.
En als er niks staat wil ik het niet. Mag dat trouwens wel van de AFM/BaFin om een product aan te bieden zonder info?

Of heeft iemand een ander idee?

[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 19-09-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gaat weer lekker bij Tesla:
Tesla is looking into redesigning the way to open its car doors in an emergency following several accidents where passengers were reportedly trapped in burning vehicles because rescuers could not open them.
https://edition.cnn.com/2...elsa-door-handle-redesign

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25

Qwerty-273

Meukposter

Een Bitcoin ETF kan je als EU inwoner niet zomaar kopen. De ETF zal moeten voldoen aan de UCITS en die schrijft ondere andere voor dat er meerdere dingen in een ETF moeten zitten. Dus 100% direct in BTC is voor een UCITS ETF onmogelijk. Ik weet niet of ik je verwissel met iemand anders in de belegtopics, maar als je buiten de EU woont dan kan je dus in de iShares ETF stappen.

Wel zijn er ETN's / ETP's die volledig in BTC mogen zitten (ander product, maar vergelijkbaar voor een belegger als een ETF). Daar heb je wel voldoende aanbod van binnen de EU, ook met lage kosten. Zie een volledige lijst bijvoorbeeld op https://www.justetf.com/en/how-to/invest-in-bitcoin.html .
  • iShares Bitcoin ETP (XS2940466316) met een 0,15% TER
  • Invesco Physical Bitcoin (XS2376095068) met een 0,10% TER
  • WisdomTree Physical Bitcoin (GB00BJYDH287) met een 0,15% TER
  • CoinShares Physical Bitcoin (GB00BLD4ZL17) met een 0,25% TER
en ja je hebt ook erg dure er tussen zitten met 2% voor de Bitwise Physical Bitcoin ETP (DE000A27Z304)

-- edit
Let er daarbij wel op dat de Invesco variant slechts tijdelijk een TER heeft van 0,10%.
The annual fixed fee has been temporarily reduced from 0.25% to 0.10% per annum for the period from 12 September 2025 to 31 December 2026 (inclusive).

[ Voor 14% gewijzigd door Qwerty-273 op 19-09-2025 16:13 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:09:
Een Bitcoin ETF kan je als EU inwoner niet zomaar kopen. De ETF zal moeten voldoen aan de UCITS en die schrijft ondere andere voor dat er meerdere dingen in een ETF moeten zitten. Dus 100% direct in BTC is voor een UCITS ETF onmogelijk. Ik weet niet of ik je verwissel met iemand anders in de belegtopics, maar als je buiten de EU woont dan kan je dus in de iShares ETF stappen.

Wel zijn er ETN's / ETP's die volledig in BTC mogen zitten (ander product, maar vergelijkbaar voor een belegger als een ETF). Daar heb je wel voldoende aanbod van binnen de EU, ook met lage kosten. Zie een volledige lijst bijvoorbeeld op https://www.justetf.com/en/how-to/invest-in-bitcoin.html .
  • iShares Bitcoin ETP (XS2940466316) met een 0,15% TER
  • Invesco Physical Bitcoin (XS2376095068) met een 0,10% TER
  • WisdomTree Physical Bitcoin (GB00BJYDH287) met een 0,15% TER
  • CoinShares Physical Bitcoin (GB00BLD4ZL17) met een 0,25% TER
en ja je hebt ook erg dure er tussen zitten met 2% voor de Bitwise Physical Bitcoin ETP (DE000A27Z304)

-- edit
Let er daarbij wel op dat de Invesco variant slechts tijdelijk een TER heeft van 0,10%.

[...]
Dank je. Ik was even vergeten dat je bij IB wel iets kan vinden, maar dat het niet wil zeggen dat je het ook direct kan kopen. Alleen via het kopen m.b.v. opties kan het wel de bitcoin ETF kopen, maar dat wil ik niet.

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:06
Na wat geld opgespaart te hebben wil ik nu ook eindelijk de stap nemen om wat geld te investeren (startende met circa 20kEuro). Door drukte heb ik mij nog niet 100% kunnen verdiepen, maar heb wel al een paar uur 'onderzoek' gedaan.
Mijn conclusie hieruit was:
  1. Ik het beste in ETF's kan investeren
  2. Dat VWCE, NDQ, VanEck Semiconductor, en SHLD een goede mix aan ETF's zou moeten zijn. SHLD wel relatief nieuw en meer risicovol, maar de andere lijken stabiele goede keuzes
  3. Dat Interactivebrokers iets complexer maar wel echt goedkoper is dan DeGiro, met name ivm valuta's
Gisterenavond wilde ik de stap nemen om bovenstaande in gang te gaan zetten, alleen nu blijkt het allemaal toch wat complexer te zijn dan ik had verwacht:
  1. SHLD kan ik blijkbaar niet kopen? Hij gaf aan dat ik een KID mis, maar wat ik kan vinden is het omdat het een amerikaanse ETF is
  2. NDQ is niet 1 ETF, daar zijn legio van verschillende. Bij VanEck Semiconductors zijn het er minder, maar nog steeds 8 verschillende types (NASDAQ, BVME.ETF, LSEETF, EBS, Mexi, GETTEX2, etc.)
  3. Toen ik simpel wilde starten en dan VWCE wilde kopen (want maar 1 type beschikbaar), waren de instellingen bij kopen wat uitgebreider dan ik had gehoopt. Ik wilde voor 5000 euro kopen, maar dan zou ik bv 35,51 aandeel kopen, daar gaf hij een waarschuwing op; limiet had ik maar op 'MID' gezet; bij market order gaf hij een foutmelding/waarschuwing; en vervolgens gaf hij nog steeds een waarschuwing over marktonderzoek. Als ik dan doorklikte gaf hij wel een buy order aan, maar volgens mij is toen net de markt gesloten en nu is mijn buy order weer weg (en is niks mee gebeurd)
Al in al, gaat het niet echt zoals ik had gehoopt.
Mijn vragen aan jullie daarom:
  1. Hoe zou ik toch SHLD kunnen kopen? Via een andere ETF waar deze in zit?
  2. Hoe weet ik welke van de vele varianten ik het beste kan pakken? Ik zie dat ze allemaal in andere landen gebaseerd zijn, maar ook hebben ze allemaal best verschillende rendementen en bestaan sommige een stuk langer dan andere
  3. Moet ik wel gewoon op bovenstaande manier de ETF's kopen, maar dan na het weekend?
Samengevat: Elk tip en advies is welkom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:21
rolandmegens schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:19:
Na wat geld opgespaart te hebben wil ik nu ook eindelijk de stap nemen om wat geld te investeren (startende met circa 20kEuro). Door drukte heb ik mij nog niet 100% kunnen verdiepen, maar heb wel al een paar uur 'onderzoek' gedaan.
  2. Dat VWCE, NDQ, VanEck Semiconductor, en SHLD een goede mix aan ETF's zou moeten zijn. SHLD wel relatief nieuw en meer risicovol, maar de andere lijken stabiele goede keuzes
  3. Dat Interactivebrokers iets complexer maar wel echt goedkoper is dan DeGiro, met name ivm valuta's
Gisterenavond wilde ik de stap nemen om bovenstaande in gang te gaan zetten, alleen nu blijkt het allemaal toch wat complexer te zijn dan ik had verwacht:
  1. SHLD kan ik blijkbaar niet kopen? Hij gaf aan dat ik een KID mis, maar wat ik kan vinden is het omdat het een amerikaanse ETF is
  2. NDQ is niet 1 ETF, daar zijn legio van verschillende. Bij VanEck Semiconductors zijn het er minder, maar nog steeds 8 verschillende types (NASDAQ, BVME.ETF, LSEETF, EBS, Mexi, GETTEX2, etc.)
  3. Toen ik simpel wilde starten en dan VWCE wilde kopen (want maar 1 type beschikbaar), waren de instellingen bij kopen wat uitgebreider dan ik had gehoopt. Ik wilde voor 5000 euro kopen, maar dan zou ik bv 35,51 aandeel kopen, daar gaf hij een waarschuwing op; limiet had ik maar op 'MID' gezet; bij market order gaf hij een foutmelding/waarschuwing; en vervolgens gaf hij nog steeds een waarschuwing over marktonderzoek. Als ik dan doorklikte gaf hij wel een buy order aan, maar volgens mij is toen net de markt gesloten en nu is mijn buy order weer weg (en is niks mee gebeurd)
  2. Hoe weet ik welke van de vele varianten ik het beste kan pakken? Ik zie dat ze allemaal in andere landen gebaseerd zijn, maar ook hebben ze allemaal best verschillende rendementen en bestaan sommige een stuk langer dan andere
  3. Moet ik wel gewoon op bovenstaande manier de ETF's kopen, maar dan na het weekend?
Je kunt geen producten zonder KID kopen ivm wetgeving. Je kan het als je het echt wil via de optie route kopen, maar aangezien je nieuw bent, niet aan beginnen.

De ETFs zijn soms op meerdere beurzen geregistreerd. Ik zou zoveel mogelijk in euro geregistreerde mogelijkheden, zo dicht mogelijk bij huis kopen. Je euro's hoeven dan niet omgewisseld te worden in dollars of ponden bijvoorbeeld en later terug.

Bij het kopen heb je verschillende koop mogelijkheden. Een limiet order is de simpelste en veilig. Je bepaald tot welke limiet je wilt kopen. Bij IBKR loopt de koersinfo volgens mij 15 minuten achter. Bij het kopen krijg je ook hiervoor een waarschuwing.

Bij een te lage limiet order wordt het niet uitgevoerd. Bij een hoge of market order wordt het aangekocht tegen de op dat moment laagste aanbod. Bij producten die een lage liquiditeit hebben kan de spread hoog zijn, waardoor je iets meer betaald.

Advies is ook tijdens markturen te kopen voor een hoge liquiditeit en lage spread en bij de grote beurzen.

Veel succes

• rolandmegens
FCTW schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:21:
[...]

Je kunt geen producten zonder KID kopen ivm wetgeving. Je kan het als je het echt wil via de optie route kopen, maar aangezien je nieuw bent, niet aan beginnen.

De ETFs zijn soms op meerdere beurzen geregistreerd. Ik zou zoveel mogelijk in euro geregistreerde mogelijkheden, zo dicht mogelijk bij huis kopen. Je euro's hoeven dan niet omgewisseld te worden in dollars of ponden bijvoorbeeld en later terug.

Bij het kopen heb je verschillende koop mogelijkheden. Een limiet order is de simpelste en veilig. Je bepaald tot welke limiet je wilt kopen. Bij IBKR loopt de koersinfo volgens mij 15 minuten achter. Bij het kopen krijg je ook hiervoor een waarschuwing.

Bij een te lage limiet order wordt het niet uitgevoerd. Bij een hoge of market order wordt het aangekocht tegen de op dat moment laagste aanbod. Bij producten die een lage liquiditeit hebben kan de spread hoog zijn, waardoor je iets meer betaald.

Advies is ook tijdens markturen te kopen voor een hoge liquiditeit en lage spread en bij de grote beurzen.

Veel succes
Bedankt!
Welke ETF's zou je aanraden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Wellicht toch zelf iets meer moeite doen dan een paar uurtjes besteden voor je 20k gaat investeren?
Tips hier zijn leuk maar alles begint toch met zelf veel onderzoek te doen en te lezen….. informatie in overvloed, inclusief veel meuk :-).

En simpel is bijna altijd beter…..

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 20-09-2025 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:21
Bedankt!
Ik zat eerst bij IWDA, maar alles omgezet naar Webn. Die doet het net iets beter en breder gespreid, lagere TER en minder in VS. IWDA heeft wel meer liquiditeit.

De gedachte is dat we niet weten wat de beurs doet, maar dat de algemene wereldtrend positief 8-10% is, maar met een variatie van 30% bij brede spreiding.

Als je specifieke sectoren neemt is de variatie risico hoger, zowel positief als negatief. Als je echter verwacht dat bepaalde sectoren fundamenteel beter zullen presteren, kan je met een deel van je vermogen die je kan missen, de gok wagen.

• rolandmegens
FCTW schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:00:
[...]

Ik zat eerst bij IWDA, maar alles omgezet naar Webn. Die doet het net iets beter en breder gespreid, lagere TER en minder in VS. IWDA heeft wel meer liquiditeit.

De gedachte is dat we niet weten wat de beurs doet, maar dat de algemene wereldtrend positief 8-10% is, maar met een variatie van 30% bij brede spreiding.

Als je specifieke sectoren neemt is de variatie risico hoger, zowel positief als negatief. Als je echter verwacht dat bepaalde sectoren fundamenteel beter zullen presteren, kan je met een deel van je vermogen die je kan missen, de gok wagen.
Momenteel neig ik naar 60% in VWCE+VUAA en 40% in SMH+NATO. Meer risico in die laatste 2, en hogere TER, maar semiconductor en defense zijn wel 2 markten die het goed doen (dat laten de rendementen ook zien), en ik verwacht de komende jaren ook heel goed zullen doen.
Wel nog steeds wat twijfel over die laatste 2 eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:19
rolandmegens schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:19:
Wellicht ook hier eens wat gaan lezen: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:05

Secsytime

Automagisch

rolandmegens schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:19:
[...]

Momenteel neig ik naar 60% in VWCE+VUAA en 40% in SMH+NATO. Meer risico in die laatste 2, en hogere TER, maar semiconductor en defense zijn wel 2 markten die het goed doen (dat laten de rendementen ook zien), en ik verwacht de komende jaren ook heel goed zullen doen.
Wel nog steeds wat twijfel over die laatste 2 eerlijk gezegd.
Famous last words “ik verwacht”.

Heb je verstand van die markten? Zo nee, blijf er dan weg, je gaat pas net beginnen met beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Secsytime schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:15:
[...]

Famous last words “ik verwacht”.

Heb je verstand van die markten? Zo nee, blijf er dan weg, je gaat pas net beginnen met beleggen.
Ik zit al 15 jaar in de high tech, en vanuit mijn huidige werk beide high tech en defensie. De semiconductor markt van SMH maak ik mij dus geen zorgen over. De defensie markt gaat zeker doorgroeien, echter vindt ik die wel meer risicovol (explosieve groei laatste jaar maakt alles wat instabieler bij bedrijven).

Mijn idee was 7000 in VWCE, 6000 in VUAA, 4000 in SMH en 3000 in NATO. Maar twijfel dus nog over dat stukje NATO. Een optie is wat lager daar op zetten, maar dan is het het bijna niet meer waard en kan ik net zo goed dat bedrag in VWCE en VUAA stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

rolandmegens schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:24:
[...]

Ik zit al 15 jaar in de high tech, en vanuit mijn huidige werk beide high tech en defensie. De semiconductor markt van SMH maak ik mij dus geen zorgen over. De defensie markt gaat zeker doorgroeien, echter vindt ik die wel meer risicovol (explosieve groei laatste jaar maakt alles wat instabieler bij bedrijven).

Mijn idee was 7000 in VWCE, 6000 in VUAA, 4000 in SMH en 3000 in NATO. Maar twijfel dus nog over dat stukje NATO. Een optie is wat lager daar op zetten, maar dan is het het bijna niet meer waard en kan ik net zo goed dat bedrag in VWCE en VUAA stoppen
Je zegt dat je verwacht dat het nog gaat groeien, waar baseer je dat op? Want als ik de ratio’s zie van de defensie bedrijven, dan zit die groei al in de huidige koers. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de semiconductors..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Secsytime schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:57:
[...]

Je zegt dat je verwacht dat het nog gaat groeien, waar baseer je dat op? Want als ik de ratio’s zie van de defensie bedrijven, dan zit die groei al in de huidige koers. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de semiconductors..
Precies, je eerste les op de beurs is dat goede bedrijven niet altijd goede beleggingen zijn met dito rendementen. Doe je huiswerk goed.

Mijn favoriet is toch wel AVIAW NL0011309349. Kijk goed naar je exposure (hoeveel VS / dollar exposure wil je), brede spreiding en lage kosten (TER).
Vermijd dividendlekkage en houd rekening met hogere TER's bij sectorbeleggen zoals Semiconductors of Defensie.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
Pr088 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:28:
[...]
Mijn favoriet is toch wel AVIAW NL0011309349.
[...]
Ik vind dat hier (te) weinig aandacht is voor de traditionele indexfondsen met lage kosten tov de veel populairdere ETF's. CARIW = AVIAW = NL0011309349 is ook mijn persoonlijke favoriet. Eventueel aan te vullen met CARIEM NL0014332587 als je Emerging Markets erbij wilt (persoonlijk ben ik daar mee gestopt).

Enige nadeel is het handelsvenster van 13:00–17:00 Nederlandse tijd. Bij IBKR kan je een order ook echt alleen tussen die tijden inleggen. Bij de Nederlands grootbanken kan het ook buiten die tijden; zij zorgen dan dat je order in het volgende window wordt uitgevoerd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 09:41
Pr088 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:28:
Precies, je eerste les op de beurs is dat goede bedrijven niet altijd goede beleggingen zijn met dito rendementen. Doe je huiswerk goed.
Dit. Stop je al geld gewoon in een goedkoop wereldwijd fonds, zeker als je net begint en nog geen bal snapt van wat je aan het doen bent. En als je toch wil experimenteren koop dan 90% VWCE en 10% verspreid over wat andere rotzooi. Het feit dat je verstand hebt van halfgeleiders betekent niet dat die aandelen een goede koop zijn. Je moet je altijd afvragen wat er al is ingeprijsd in de markt en dat heb jij duidelijk nog niet gedaan.

Het idee van passief beleggen is dat je 1) alles koopt, omdat je de toekomst niet kan voorspellen en de markt aandelen beter prijst dan jij dat kan en 2) kosten minimaliseert. De voorgestelde portfolio doet geen van beide.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 21-09-2025 22:03 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:14:
[...]

Ik vind dat hier (te) weinig aandacht is voor de traditionele indexfondsen met lage kosten tov de veel populairdere ETF's. CARIW = AVIAW = NL0011309349 is ook mijn persoonlijke favoriet. Eventueel aan te vullen met CARIEM NL0014332587 als je Emerging Markets erbij wilt (persoonlijk ben ik daar mee gestopt).

Enige nadeel is het handelsvenster van 13:00–17:00 Nederlandse tijd. Bij IBKR kan je een order ook echt alleen tussen die tijden inleggen. Bij de Nederlands grootbanken kan het ook buiten die tijden; zij zorgen dan dat je order in het volgende window wordt uitgevoerd.
Klopt! Lagere TER dan alle 'hippe' World ETFs die finfluencers promoten, zoals VWRL.
Dat handelsvenster voorkomt timen van de markt en maakt natuurlijk niks uit voor de lange termijnbelegger.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

writser schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:42:
[...]

Dit. Stop je al geld gewoon in een goedkoop wereldwijd fonds, zeker als je net begint en nog geen bal snapt van wat je aan het doen bent. En als je toch wil experimenteren koop dan 90% VWCE en 10% verspreid over wat andere rotzooi. Het feit dat je verstand hebt van halfgeleiders betekent niet dat die aandelen een goede koop zijn. Je moet je altijd afvragen wat er al is ingeprijsd in de markt en dat heb jij duidelijk nog niet gedaan.

Het idee van passief beleggen is dat je 1) alles koopt, omdat je de toekomst niet kan voorspellen en de markt aandelen beter prijst dan jij dat kan en 2) kosten minimaliseert. De voorgestelde portfolio doet geen van beide.
En dit vervolgens bespreekt in het topic waar dat hoort.

Passief beleggen met indexfondsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandmegens
Dankzij jullie advies (en zelf verder verdiepen in ETF's etc.) ben ik op het volgende uitgekomen:

Het gross van mijn investering (20k) zal ik investeren in VWCE / WEBN. In principe lijkt WEBN een betere (goedkopere) optie, maar moet zijn tracking record nog bewijzen, daarom voor nu verdeel ik het over die 2.
Daarnaast zal ik 25% van het bedrag in VUAA doen om wat meer te leunen op de Amerikaanse markt (iets meer winst tegen iets meer risico).

In de toekomst wil ik in principe periodiek extra beleggen, dat zou dan waarschijnlijk in WEBN zijn (indien die zich dan bewezen heeft).

Bedankt voor jullie tips en terechte kritiek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

rolandmegens schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:37:
[...]

Bedankt!
Tip, blijf weg van thema georiënteerde ETF's (bijv. rondom Biotech, Solar, Lithium etc). Deze zijn vaak niet divers en erg volatiel.
Het beste kan je zoals eerder aangegeven beleggen in een brede ETF (All World, SP500, etc).

In het geval van losse aandelen zou ik Buffetts advies volgen, om alleen te investeren in bedrijven die je 'begrijpt'.
Afbeeldingslocatie: https://substackcdn.com/image/fetch/$s_!YXdv!,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fdc8b731b-4161-4f4f-b505-a5950b968031_900x600.jpeg

uiteraard is dit geen financieel advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:42
rolandmegens schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:19:
Daarnaast zal ik 25% van het bedrag in VUAA doen om wat meer te leunen op de Amerikaanse markt (iets meer winst tegen iets meer risico).
63% VS vond je nog niet genoeg, je wilt voor >72% in de VS zitten?

Zou mij niet lekker zitten om zo afhankelijk te zijn van 1 land. Daarnaast wordt je ook erg afhankelijk van de dollar koers. En verder de aanname dat het "meer winst" zou opleveren is natuurlijk gebaseerd op het verleden. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Er zijn wel wat aanwijzingen te vinden dat hoge waarderingen (zoals in de VS) tot lagere rendementen kunnen leiden, zie bijvoorbeeld de modellen van Vanguard.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 22-09-2025 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Pistachenootje schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:06:
[...]
Zou mij niet lekker zitten om zo afhankelijk te zijn van 1 land. Daarnaast wordt je ook erg afhankelijk van de dollar koers.
Zullen we niet zo overdrijven….. zo’n landen indeling van de meeste gespreide ETF’s zegt weinig tot niets.

ASML is NL, veel onzinniger kan het natuurlijk niet worden… gewoon wereldspeler en beduidend meer afhankelijk van de VS dan van Europa. Novo als grootste EU bedrijf stort in vanwege de veranderende marktpositie in de VS, enz. En dat geldt voor nagenoeg alle bedrijven met een flinke marktkapitalisatie.

Valutakoersen idem…..

Als je iets regionaals wil doen kom je onderaan de markt terrecht, en zelfs dan.

Vondt deze vanochtend ook wel relativerend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/satKMa9yE4gNhcoExygxGL9LbVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w078nACkkeYZhRz0LQaoqJxc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door TweakGP op 22-09-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

De beste meneer haalt investeringsadvies van een forum voor zijn 20k.. volgens mij zegt dat genoeg toch. Laat het lekker.

Het casino is geopend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
TweakGP schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:39:
[...]

Zullen we niet zo overdrijven….. zo’n landen indeling van de meeste gespreide ETF’s zegt weinig tot niets.

ASML is NL, veel onzinniger kan het natuurlijk niet worden… gewoon wereldspeler en beduidend meer afhankelijk van de VS dan van Europa. Novo als grootste EU bedrijf stort in vanwege de veranderende marktpositie in de VS, enz. En dat geldt voor nagenoeg alle bedrijven met een flinke marktkapitalisatie.
Dit argument wordt vaker opgebracht. Het komt hier aan bod: Ben Felix: International Diversification

Ik vind de argumenten voor internationale diversificatie toch zwaar genoeg wegen om niet voor 72% in 1 land te willen zitten maar iedereen moet natuurlijk vooral doen waar die zich zelf goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

Predator

Suffers from split brain

Pistachenootje schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:00:
[...]

Dit argument wordt vaker opgebracht. Het komt hier aan bod: Ben Felix: International Diversification

Ik vind de argumenten voor internationale diversificatie toch zwaar genoeg wegen om niet voor 72% in 1 land te willen zitten maar iedereen moet natuurlijk vooral doen waar die zich zelf goed bij voelt.
Ik ben akkoord dat je je moet bewust zijn daarover, maar het blijft een feit dat historisch gezien de VS wel het beste rendement biedt. Een groot deel van de S&P bedrijven zijn eigenlijk mondiaal en hebben weinig of niets met de VS te maken. De meeste tech bedrijven vallen al sowieso daaronder.

Van de huidige S&P500 top 10 is er maar 1 bedrijf dat ik als Amerikaans zou beschouwen (BRK)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Pistachenootje schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:00:
[...]
En weer alleen een argument met zo'n filmpje van iemand anders..... net iets minder erg als een ChatGPT antwoord en compleet zinloos in een discussie.

In mijn optiek is het totale onzin om toevallig het land van de (primaire) beursnotering of hoofdvestiging als relevant voor een landen/geografisch risico te nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door TweakGP op 22-09-2025 13:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:31
Secsytime schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:48:
De beste meneer haalt investeringsadvies van een forum voor zijn 20k.. volgens mij zegt dat genoeg toch. Laat het lekker.

Het casino is geopend!
Beetje flauw wel toch dit? Ik opper een paar posts geleden om ergens betaald info in te winnen en krijg terug dat je met wat avondjes Googlen e.d. een heel eind komt zonder dit soort mannen en nu is dit ineens een diskwalificatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Predator schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:20:
[...]
Van de huidige S&P500 top 10 is er maar 1 bedrijf dat ik als Amerikaans zou beschouwen (BRK)
BRK heeft als wereldwijd gespreid fonds wellicht een wat grotere component aan VS georiënteerde fondsen dat is waar. Zeker meer dan de anderen uit de top 10.

Maar dingen als Apple, Coca Cola en Chevron (3 van de 5 grootste) zijn echt wereldspelers en ze hebben ook grote belangen in zaken die juist veel minder op de VS gericht zijn zoals de Japanse Brokers en in het verleden een mega belang in BYD.

In mijn optiek zijn er nagenoeg geen goed gespreide fondsen voor grotere bedrijven waar de VS niet een dominante rol in spelen. Maar wat de VS dan is? De consumenten, de politiek, iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
TweakGP schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:39:
ASML is NL, veel onzinniger kan het natuurlijk niet worden… gewoon wereldspeler en beduidend meer afhankelijk van de VS dan van Europa.
Het grootste deel van de ASML aandelen staat zelfs uit op de Nasdaq, niet op de AEX.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik ben akkoord dat je je moet bewust zijn daarover, maar het blijft een feit dat historisch gezien de VS wel het beste rendement biedt.
Dat is dus afhankelijk van welke periodes je pakt. Er zijn voldoende periodes waarbij bijvoorbeeld Europa de VS voorbijstreeft. Maar ook voldoende waar de VS aan kop gaat. Gemiddeld genomen over de lange geschiedenis staat de VS voor - maar daar zit wel een heel groot stuk in de laatste decennia met de Big Tech die naar boven knalt.

Why are investors moving from US to EU stocks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgusqtsL46Xtpj50pd_18MW-6Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oOD5mKuWcys7klRfagXJkAWa.webp?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:08:
[...]

Dat is dus afhankelijk van welke periodes je pakt. Er zijn voldoende periodes waarbij bijvoorbeeld Europa de VS voorbijstreeft. Maar ook voldoende waar de VS aan kop gaat. Gemiddeld genomen over de lange geschiedenis staat de VS voor - maar daar zit wel een heel groot stuk in de laatste decennia met de Big Tech die naar boven knalt.

[Afbeelding]
Is dit ook niet een beetje omdat de dollar een flinke duik omlaag heeft gedaan?
https://www.exchange-rate...rate-history/usd-eur-2025
Highest: 0.9750 EUR on January 10, 2025
Average: 0.8970 EUR over this period
Lowest: 0.8426 EUR on September 16, 2025

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 22-09-2025 15:19 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MiKeZZa schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:36:
[...]

Beetje flauw wel toch dit? Ik opper een paar posts geleden om ergens betaald info in te winnen en krijg terug dat je met wat avondjes Googlen e.d. een heel eind komt zonder dit soort mannen en nu is dit ineens een diskwalificatie?
Want zelf onderzoek doen staat gelijk aan vragen stellen op een forum?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:31
Secsytime schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:19:
[...]

Want zelf onderzoek doen staat gelijk aan vragen stellen op een forum?
Iemand zegt letterlijk;

Dankzij jullie advies (en zelf verder verdiepen in ETF's etc.) ben ik op het volgende uitgekomen:

Inhoudelijk verhaal

En jij komt dan met jouw reactie incl nu weer de aanname dat diegene puur op een forum af gaat. Das toch gewoon aantoonbaar niet wat diegene zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MiKeZZa schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:44:
[...]

Iemand zegt letterlijk;

Inhoudelijk verhaal

En jij komt dan met jouw reactie incl nu weer de aanname dat diegene puur op een forum af gaat. Das toch gewoon aantoonbaar niet wat diegene zegt.
De vragen en antwoorden zijn op een dusdanig niveau dat mij laat zien dat er eigenlijk niet de kennis is om verantwoord te gaan beleggen. Maar hey, ieder zijn eigen.

Blijkbaar moet iedereen tegenwoordig beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 23:43
Vraag voor Portfolio Performance gebruikers, in deel 10 stond een post van @Zr40 en @Miki met een JSON bron van ABN Amro voor (historische) koersen van de Northern Trust fondsen.

Echter was de koers van Northern Trust World op 18 september € 26,77 maar de JSON geeft 31.6039888494 (lijkt wel in USD).

Heeft iemand een idee waarom dit niet meer goed werkt of betere bron?
De HTML pagina van ft.com werkt wel voor de actuele koers maar die geeft nog steeds maar 2 decimalen.

De historische koersen (zie onderstaand plaatje) met 3 decimalen heb ik wel kunnen importeren van investing.com door de begindatum te kiezen, de tabel te kopiëren en plakken in een spreadsheet, op te slaan als CSV en deze te importeren (account niet nodig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2NhfhCxOko9kxqeaqPxwWUl8DQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JVnbGVfX5HR0tgdyKVcu5432.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Een groot deel van de S&P bedrijven zijn eigenlijk mondiaal en hebben weinig of niets met de VS te maken.
Precies dat argument wordt behandeld in dat filmpje. Hoewel het logisch klinkt blijkt het empirisch geen stand te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 23-09-2025 02:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
TweakGP schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:28:
[...]
In mijn optiek is het totale onzin om toevallig het land van de (primaire) beursnotering of hoofdvestiging als relevant voor een landen/geografisch risico te nemen.
Ik begrijp je weerstand tegen YouTube filmpjes maar al te goed. De meerderheid van de filmpjes daar zijn van matige kwaliteit. In dit geval ligt dat anders.
Het filmpje bevat tal van verwijzingen naar de relevante literatuur en legt goed uit waarom het argument geen stand houdt. Als je liever de literatuur zelf leest: bronnen staan in de beschrijving.

Om zijn hele verhaal goed samen te vatten in tekst gaat mij te ver. Of jij het de 11 minuten van je tijd waard vindt laat ik aan jou over.

[ Voor 47% gewijzigd door Pistachenootje op 23-09-2025 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 01:54:
[...]

Precies dat argument wordt behandeld in dat filmpje. Hoewel het logisch klinkt blijkt het empirisch geen stand te houden.
Op het moment dat hij zegt dat de “multinational stocks” ook de “nationale index” volgen ben ik koffie gaan halen hoor …. Sorry

Dat is circulaire referentie 7(8)7

Vergelijkingen maken tussen 60-30 jaar geleden en nu heeft ook geen zin meer. De bedrijven in de S&P zijn dermate veranderd door de aanwezigheid van vele techbedrijven…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor de gene die het interessant vindt, hier nog een recent artikel van Larry Swedroe over de thema's:
  • Heeft internationale diversificatie nog wel zin?
  • De VS presteert beter dus waarom zou ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

matthijsln schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 01:00:
Heeft iemand een idee waarom dit niet meer goed werkt of betere bron?
De HTML pagina van ft.com werkt wel voor de actuele koers maar die geeft nog steeds maar 2 decimalen.
En remind me, waarom is het precies interessant of op 17 maart 2017 de koers €17,29 was of €17,292? :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:11:
[...]

En remind me, waarom is het precies interessant of op 17 maart 2017 de koers €17,29 was of €17,292? :p
Dat is wel een klein verschil. Maar als de verschillen groter zijn dan kloppen de sommetjes met historisch rendement niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pr088 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:13:
[...]

Dat is wel een klein verschil. Maar als de verschillen groter zijn dan kloppen de sommetjes met historisch rendement niet meer.
Maar dat is toch juist het punt, dat verschil is in het allerergste geval €0,005, maar gemiddeld zal het €0,0025 zijn. Dat is €25 op een portfolio van 10.000 stuks/€268k. Je aankopen kan je nog altijd met meer decimalen opgeven.

Trouwens, via Yahoo Finance krijg ik 4 getallen achter de komma <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u35-SYA2kawap_A57JP6nP2wkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VBNemQWp8XhU4JESJYeoOjas.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door fsfikke op 23-09-2025 10:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:16:
[...]

Maar dat is toch juist het punt, dat verschil is in het allerergste geval €0,005, maar gemiddeld zal het €0,0025 zijn. Dat is €25 op een portfolio van 10.000 stuks/€268k. Je aankopen kan je nog altijd met meer decimalen opgeven.

[Afbeelding]
Yahoo is leuk, maar ik zou gewoon de getallen aanhouden die je broker op de kooporder heeft vermeld. Dan weet je wat je daadwerkelijk per stuk hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 23:43
fsfikke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:16:
Bedankt voor de tip! Even het tickersymbool invullen en dan werkt het.

Uiteraard neem ik wel de koers over van de kooporder (van een Nationale Nederlanden bedrijfspensioenpolis in mijn geval), dit is ook vaak van net een andere dag dan de datum die bij de transactie staat.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• writser
Secsytime schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:27:
[...]

De vragen en antwoorden zijn op een dusdanig niveau dat mij laat zien dat er eigenlijk niet de kennis is om verantwoord te gaan beleggen. Maar hey, ieder zijn eigen.

Heel vreemd, dat iedereen in dit topic wil beleggen :P.

Ik snap het probleem verder niet. Een beginnende belegger komt hier met een voorbeeldportfolio, daar wordt ongezouten kritiek op gegeven, hij past zijn plannen aan en zegt keurig "dankjewel voor de terechte kritiek". Dat lijkt me precies waar dit forum voor bedoeld is.

En de gemaakte keuzes lijken me best redelijk. We kunnen het nog hebben over of de extra allocatie in de VS noodzakelijk is en welk fonds een paar basispuntjes goedkoper of duurder is, maar in grote lijnen lijkt me dat de vraagsteller het nu al beter aanpakt dan 90% van de andere beginnende beleggers. Zoveel kennis is er nou ook weer niet nodig om een beetje verantwoord (lees: niet als een debiel) te beleggen ;).

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 23-09-2025 13:15 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Secsytime schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:27:
[...]

Dat is in ieder geval beter dan sparen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

phantom09 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:16:
[...]

Dat is afhankelijk van wat de markt gaat doen, en wat zijn horizon is. Dus dat kun je niet zomaar stellen. ;)

• phantom09
Secsytime schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:53:
[...]

Dat is afhankelijk van wat de markt gaat doen, en wat zijn horizon is. Dus dat kun je niet zomaar stellen. ;)
Van wat hij tot nu toe gekozen heeft is het op de lange termijn beter dan sparen, dat kan ik nu al zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

phantom09 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:55:
[...]

Van wat hij tot nu toe gekozen heeft is het op de lange termijn beter dan sparen, dat kan ik nu al zeggen.
De toekomst zal het leren.

Maar mooi dat jij een glazen bol hebt!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Over glazen bollen gesproken.

Hoe gaan jullie in de bull run van nu? Zit op YTD van +43%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
init6 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:09:
Over glazen bollen gesproken.

Hoe gaan jullie in de bull run van nu? Zit op YTD van +43%
Welke bull? Ik zit nog ergns op -7% dankzij Trump en de dalende dollar.

YTD van +43 %? Dan heb je vast een aantal exotische aandelen gekozen.

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 24-09-2025 22:37 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00

Duinkonijn

Huh?

phantom09 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:16:
[...]

Niet voor iedereen. Fluctuatie kan voor sommige schadelijk zijn voor de gezondheid

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00

Duinkonijn

Huh?

Qwerty-273 schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]
Tis niet gek dat de EU de VS voorbijsteeft met de sterke euro

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:17:
[...]

Welke bull? Ik zit nog ergns op -7% dankzij Trump en de dalende dollar.

YTD van +43 %? Dan heb je vast een aantal exotische aandelen gekozen.
Zit inderdaad in speculatieve aandelen. IREN, NBIS, LAC, OPTT, ACHR, MVST, DOCN. Pak geregeld 20% winst en daarmee average down de aandelen die naar beneden gegaan zijn.

Dit is trouwens geld wat ik kan missen, mijn pensioen zit in meesman maar had een keer zoiets van: Laat ik gewoon eens kijken of ik zelf kan traden. Begonnen met AMD, uren onderzoek gedaan. Was ervan overtuigd dat die $160 zo 220 zou worden door alle vraag. Kwamen de jaarcijfers, alles in het groen: Markt vond het niet genoeg. Hup daar gingen we naar 120 en op gegeven moment zelfs 80 gestaan. Heeft denk ik wel een jaar geduurd tot ik die 160 weer terug had. Sindsdien hou ik diverse websites in de gaten en heb ik een lijstje van 20 bedrijven die ik volg. Als ze iets maken waar ik van denk: Ow dat kan wel eens wat worden en er is enigsinds een buzz omheen stap ik in, pak 20% en ben weer weg. Dat gaat tot nu toe redelijk, 70% gains in de 2 jaar dat ik dat nu doe.

[ Voor 46% gewijzigd door init6 op 25-09-2025 09:06 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

init6 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:52:
[...]

Zit inderdaad in speculatieve aandelen. IREN, NBIS, LAC, OPTT, ACHR, MVST, DOCN. Pak geregeld 20% winst en daarmee average down de aandelen die naar beneden gegaan zijn.

Dit is trouwens geld wat ik kan missen, mijn pensioen zit in meesman maar had een keer zoiets van: Laat ik gewoon eens kijken of ik zelf kan traden. Begonnen met AMD, uren onderzoek gedaan. Was ervan overtuigd dat die $160 zo 220 zou worden door alle vraag. Kwamen de jaarcijfers, alles in het groen: Markt vond het niet genoeg. Hup daar gingen we naar 120 en op gegeven moment zelfs 80 gestaan. Heeft denk ik wel een jaar geduurd tot ik die 160 weer terug had. Sindsdien hou ik diverse websites in de gaten en heb ik een lijstje van 20 bedrijven die ik volg. Als ze iets maken waar ik van denk: Ow dat kan wel eens wat worden en er is enigsinds een buzz omheen stap ik in, pak 20% en ben weer weg. Dat gaat tot nu toe redelijk, 70% gains in de 2 jaar dat ik dat nu doe.
En de aandelen die op verlies staan laat je dan als unrealized losses staan en reken je niet mee?
Of zitten die ook in het winstpercentage?

PSN

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:53:
[...]

En de aandelen die op verlies staan laat je dan als unrealized losses staan en reken je niet mee?
Of zitten die ook in het winstpercentage?
Dat zijn natuurlijk "temporarily embarrassed" winners.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Begonnen met AMD, uren onderzoek gedaan. Was ervan overtuigd dat die $160 zo 220 zou worden door alle vraag.
Die gedachte ken ik. Keuze tussen Nvidia, Palantir en AMD. Bij AMD verwacht dat ze redelijk snel naar $200+ kunnen omdat er betaalbaar AI nieuws in de pijplijn zat, bij de andere 2 twijfels hoeveel groei er nog in zit. Voorlopig lijkt AMD de minste keuze uit de 3. Ik zag de deal tussen Nvidia en Intel ook niet aankomen.

• phantom09
TheBrut3 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:21:
[...]

Die gedachte ken ik. Keuze tussen Nvidia, Palantir en AMD. Bij AMD verwacht dat ze redelijk snel naar $200+ kunnen omdat er betaalbaar AI nieuws in de pijplijn zat, bij de andere 2 twijfels hoeveel groei er nog in zit. Voorlopig lijkt AMD de minste keuze uit de 3. Ik zag de deal tussen Nvidia en Intel ook niet aankomen.
Vergeet ASML, ASMI en BESI ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Begonnen met AMD, uren onderzoek gedaan. Was ervan overtuigd dat die $160 zo 220 zou worden door alle vraag. Kwamen de jaarcijfers, alles in het groen: Markt vond het niet genoeg. Hup daar gingen we naar 120 en op gegeven moment zelfs 80 gestaan. Heeft denk ik wel een jaar geduurd tot ik die 160 weer terug had.
Ik denk het omgekeerde. Hoe verkoop je AMD op 160 dollar?

Als je de mensen kan overtuigen dat het nog naar 220 dollar kan stijgen. Greater fool theory werkt als je de mensen kan overtuigen dat ze de aandelen later voor nog meer geld kunnen verkopen.

Hoe meer goed nieuws, hype, trendy,... hoe meer ingeprijsd het is en hoe minder rek dat er nog in zit.

Aan de andere kant zenden ze negatief sentiment/(beurs)propaganda uit om de koers van bepaalde aandelen in de grond te beuken. Herken hoe de institutionele beleggers aankoopcampagnes aan het runnen zijn en hoeveel negatieve onzin ingeprijsd is.

Ik trade mijn gekochte INTC Jan 25C en 30C alsof het meme stocks zijn. Het doel is om de winsten van 30C gebruiken voor het uitoefenen van 25C.

Overnight piekje boven 38,0 dollar suggereert dat mijn 30C gekocht voor 73 dollar per contract kan vandaag boven 1000 dollar per contract gaan. Screenshot-waardige winsten betekent dat er winst genomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Intel & AMD zijn 2 verschillende bedrijven. Intel is een chipontwerpen en nog steeds een foundry.
En alhoewel die foundry ter discussie staat/stond, is de Amerikaanse regering absoluut niet van plan om dat los te laten. Of dat goed of slecht is laten we in het midden.

AMD is een puur chipontwerper. De foundry is al 15 jaar geleden afgesplitst.

Daarnaast kan je ook prima in AMD zitten long. Iemand gaat nieuwe chips moeten maken. Of dat AMD, Intel, Arm of Nvidia is :)

Ik zit zelf in AMD met een GAK van 116 trouwens. Ik ben niet van plan van te verkopen momenteel.
INTC met een GAK van 28. Ook niet van plan van de verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
EA games wordt mogelijk binnenkort overgenomen. Ik heb wat aandelen in.
Wat zal ik doen?

nieuws: 'EA is dichtbij een deal om overgenomen te worden voor 50 miljard dol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phantom09 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:02:
Wat zal ik doen?

nieuws: 'EA is dichtbij een deal om overgenomen te worden voor 50 miljard dol...
Over het algemeen is de ‘van de beurs halen prijs’ die geboden wordt hoger dan ‘huidige prijs’

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
phantom09 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:02:
Wat zal ik doen?

Tja, het staat nu $195.25 in de voorbeurs en de evaluatie van 50 miljard zou duiden op prijs per aandeel van $199.83.

Er zit dus nog zo'n dikke 2% in het vat, maar dan loop je wel het risico dat het klapt, zij het door terugtrekkende Saudis of door toezichthouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Marrtijn schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:22:
[...]

Tja, het staat nu $195.25 in de voorbeurs en de evaluatie van 50 miljard zou duiden op prijs per aandeel van $199.83.

Er zit dus nog zo'n dikke 2% in het vat, maar dan loop je wel het risico dat het klapt, zij het door terugtrekkende Saudis of door toezichthouders.
En je moet wachten tot het daadwerkelijk allemaal rond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Marrtijn schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:22:
[...]

Ik ben dan meestal voorstander van direct verkopen. Dan heb je de meeste winst gerealiseerd en heb je het geld weer vrij voor een nieuwe investering.

Je bedoelt met evaluatie, de geschatte waardering?

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 29-09-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:54:
[...]

Ik ben dan meestal voorstander van direct verkopen. Dan heb je de meeste winst gerealiseerd en heb je het geld weer vrij voor een nieuwe investering.

Zou je Intel ook verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:54:
[...]

Ja, valuatie werd ge-autocorrect.

De aandelenprijs is dus de marktkapitalisatie/ uitstaande aandelen (250.21M), dus een schatting van de waarde per aandeel is de biedprijs gedeeld door het aantal aandelen. Maar gezien de prijs blijkbaar 55 miljard en niet 50 miljard is, is mijn 2% alweer complete onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Soullie

Planeshift

Secsytime schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:10:
[...]

En je moet wachten tot het daadwerkelijk allemaal rond is.
Ik zou in zo'n geval ook verkopen, die 2% kun je misschien ook weer ergens anders goed maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Blijkt dat iedere aandeelhouder $210 dollar per aandeel krijgt:

https://www.gamequarter.b...s-veranderd-van-eigenaar/

Ik heb EA ergens in maart 2018 gekocht voor het toenmalige hoge prijs van rond de 124 dollar.
Niet lang daarna gind de koers flink dalen en sprak ik hier nog iemand over. Die gaf aan dat gamers minder EA games spelen, hij sowieso.

Gelukig toen niet in paniek op de verkoop knop gedrukt en vroljik aangehouden.
Ongeveer 7,5% rendement per jaar. Redelijk, geen high flyer.

[ Voor 57% gewijzigd door phantom09 op 29-09-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hij is nu blijkbaar tot aan 202$ op de beurs gekomen, vermoed dat hij wel binnenkort naar de 210$ gaat en dan ‘reduce only’ wordt.

Het verschil tussen de 202 en 210 zal wel het risico vertegenwoordigen dat de uitkoop toch nog afketst oid?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:37:
[...]

Hij is nu blijkbaar tot aan 202$ op de beurs gekomen, vermoed dat hij wel binnenkort naar de 210$ gaat en dan ‘reduce only’ wordt.

Het verschil tussen de 202 en 210 zal wel het risico vertegenwoordigen dat de uitkoop toch nog afketst oid?
Onder andere. Een deel zou risico zijn dat de deal afketst. Een ander deel is tijd. De 210 krijg je pas als de deal rond is en EA van de beurs gaat. Dat kan nog wel even duren en de markt prijst nu in dat die tijd circa $8 waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pr088 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:58:
[...]

Onder andere. Een deel zou risico zijn dat de deal afketst. Een ander deel is tijd. De 210 krijg je pas als de deal rond is en EA van de beurs gaat. Dat kan nog wel even duren en de markt prijst nu in dat die tijd circa $8 waard is.
Ah ja, tijd is geld natuurlijk :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
YakuzA schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:22:
[...]

Ah ja, tijd is geld natuurlijk :)
Yep, vooral dat. Volgens het persbericht is de verwachting dat de deal sluit in Q1 2027. Geschat jaarrendement ~3%, inclusief een paar kleine dividenden.

Wellicht verwachten beleggers dat de deal eerder sluit of dat er nog een hoger bod komt (?). Anders lijkt de huidige spread me erg marginaal.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:26

XanderDrake

Build the future!

Hmm ik lees dat er vannacht mogelijk een Shutdown van de Amerikaanse federale overheid plaatsvindt. Nooit een goed teken maar ik zie niet nog niet veel gebeuren in de markt. Bij de laatste shutdown had ik niet veel aandelen, maar dat is nu wel anders. Wat doen jullie in zulke gevallen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
XanderDrake schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:01:
Hmm ik lees dat er vannacht mogelijk een Shutdown van de Amerikaanse federale overheid plaatsvindt. Nooit een goed teken maar ik zie niet nog niet veel gebeuren in de markt. Bij de laatste shutdown had ik niet veel aandelen, maar dat is nu wel anders. Wat doen jullie in zulke gevallen?
Niks doen. Gewoon laten staan. De shutdowns komen vaak langs (al dan niet op het laatste moment afgewend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Grappig om te zien, Defiance heeft een nieuwe thema ETF gelanceerd dat zich richt op de bedrijven (en crypto assets) die meer dan 1 biljoen waard zijn. Het is wel een VS ETF dus niet direct beschikbaar in de EU aangezien er geen UCITS variant is (en ook niet komt aangezien Defiance alleen op de VS richt). De naam is Defiance Trillion Dollar Club Index ETF (TRIL) en ze zien het als de betere toekomst dan te richten op de Mag7.
TRIL, the Defiance Trillion Dollar Club Index ETF, is the first ETF designed to give investors exposure to the exclusive group of companies and crypto assets with market capitalizations above $1 trillion (the “Trillion Dollar Assets”).

As of September 15, 2025, the trillion-dollar club included Nvidia, Tesla, Microsoft, Apple, Alphabet, Amazon, Meta Platforms, Broadcom, Berkshire Hathaway, and iShares Bitcoin Trust ETF. These names represent global market leaders driving the AI, cloud, semiconductor, digital asset, and next-generation technology revolutions.

TRIL offers investors a way to participate directly in the growth of these dominant players, capturing the innovation and market influence of companies and assets that have surpassed the trillion-dollar milestone.
https://www.globenewswire...-7-of-Global-Markets.html

@XanderDrake het klinkt dramatisch, maar eigenlijk gebeurt het regelmatig genoeg in de VS.
Zie ook https://stanton.house.gov/2025-shutdown en Wikipedia: Government shutdowns in the United States
De laatste twee keer (januari 2018 en december 2018 / januari 2019) waren ook onder Trump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-10 21:32
Ik vroeg me af: hebben meer mensen hier een positie in Fugro? Het bedrijf houdt zich vooral bezig met grondonderzoek. Grote speler in het vinden van olie/gas velden op zee, maar denk ook aan fundatietechniek voor windmolen parken, diepzeekabels etc. Dit in een notendop, als je meer wil weten, zoek zelf maar op :).

Zelf heb ik in augustus positie genomen op 12.51 euro per aandeel. Inmiddels een keurige -27% na de derde winstwaarschuwing en staat het aandeel genoteerd op 9.085 euro. Dit i.v.m. de lage olieprijs en projecten die veel stil zijn komen te liggen. Ook windparken worden grootschalig geannuleerd, door o.a. invloed van Trump.

Ik volg meerdere podcasts, waaronder bijvoorbeeld Stockwatch. Daar wordt geadviseerd om verlies te nemen, omdat de slechte cijfers van 2025 doorwerken naar 2026. In andere podcasts met analisten wordt juist geadviseerd om aan te houden.

Mijn eigen context: ik beleg voor de lange termijn (horizon van 30 jaar). Het aandeel heb ik gekocht vanuit de gedachte om het lang (minimaal 10 jaar) vast te houden. Vanuit de gedachte van Warren Buffet: ''If you aren’t willing to own a stock for 10 years, don’t even think about owning it for 10 minutes''. Ik overweeg zelfs in mijn volgende DCA-moment om bij te kopen. Waarom?

Ik ben ervan overtuigd dat de globale energietransitie een kleine adempauze heeft genomen, maar vroeg of laat komt het met stoom en kokend water weer op gang. De dip in de olieprijs zie ik ook als een tijdelijk probleem. Het aandeel Fugro is super impopulair en wordt nu verhandeld op een PE van 4,06. Daarnaast heb ik als aandeelhouder ook wel vertrouwen in de CEO Mark Heine. Hij heeft sinds zijn aantreden de schuldpositie van Fugro flink verlaagd en dankzij hem heeft Fugro een gezond balans. Ook heeft de CEO op 1 augustus 2025 zelf 10.000 aandelen (prijs 13,39) ingekocht. Een andere board officer heeft op dezelfde dag 17.400 aandelen ingekocht. Dat schept wel vertrouwen. Enige wat nog zorgwekkend is, is dat tussen de halfjaar cijfers en de derde winstwaarschuwing 6 weken zat. Tijdens de H1 presentatie gaf de CEO nog aan dat het tweede halfjaar er veel beter uit ziet. Dit hebben ze dus na 6 weken weer ingetrokken.

Al met al zie ik een kwaliteit-bedrijf, dat op het moment flink tegenwind heeft, maar met een gezond balans, en ook goed management. In mijn optiek vooral tijdelijke problemen en geen structurele problemen. Potentieel zou de koers nog verder kunnen zakken dan dit, maar op lange termijn, zou het ook een hele mooie turn around kunnen worden.

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:36
PigRush schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:32:
Ik vroeg me af: hebben meer mensen hier een positie in Fugro? Het bedrijf houdt zich vooral bezig met grondonderzoek. Grote speler in het vinden van olie/gas velden op zee, maar denk ook aan fundatietechniek voor windmolen parken, diepzeekabels etc. Dit in een notendop, als je meer wil weten, zoek zelf maar op :).

Zelf heb ik in augustus positie genomen op 12.51 euro per aandeel. Inmiddels een keurige -27% na de derde winstwaarschuwing en staat het aandeel genoteerd op 9.085 euro. Dit i.v.m. de lage olieprijs en projecten die veel stil zijn komen te liggen. Ook windparken worden grootschalig geannuleerd, door o.a. invloed van Trump.

Ik volg meerdere podcasts, waaronder bijvoorbeeld Stockwatch. Daar wordt geadviseerd om verlies te nemen, omdat de slechte cijfers van 2025 doorwerken naar 2026. In andere podcasts met analisten wordt juist geadviseerd om aan te houden.

Mijn eigen context: ik beleg voor de lange termijn (horizon van 30 jaar). Het aandeel heb ik gekocht vanuit de gedachte om het lang (minimaal 10 jaar) vast te houden. Vanuit de gedachte van Warren Buffet: ''If you aren’t willing to own a stock for 10 years, don’t even think about owning it for 10 minutes''. Ik overweeg zelfs in mijn volgende DCA-moment om bij te kopen. Waarom?

Ik ben ervan overtuigd dat de globale energietransitie een kleine adempauze heeft genomen, maar vroeg of laat komt het met stoom en kokend water weer op gang. De dip in de olieprijs zie ik ook als een tijdelijk probleem. Het aandeel Fugro is super impopulair en wordt nu verhandeld op een PE van 4,06. Daarnaast heb ik als aandeelhouder ook wel vertrouwen in de CEO Mark Heine. Hij heeft sinds zijn aantreden de schuldpositie van Fugro flink verlaagd en dankzij hem heeft Fugro een gezond balans. Ook heeft de CEO op 1 augustus 2025 zelf 10.000 aandelen (prijs 13,39) ingekocht. Een andere board officer heeft op dezelfde dag 17.400 aandelen ingekocht. Dat schept wel vertrouwen. Enige wat nog zorgwekkend is, is dat tussen de halfjaar cijfers en de derde winstwaarschuwing 6 weken zat. Tijdens de H1 presentatie gaf de CEO nog aan dat het tweede halfjaar er veel beter uit ziet. Dit hebben ze dus na 6 weken weer ingetrokken.

Al met al zie ik een kwaliteit-bedrijf, dat op het moment flink tegenwind heeft, maar met een gezond balans, en ook goed management. In mijn optiek vooral tijdelijke problemen en geen structurele problemen. Potentieel zou de koers nog verder kunnen zakken dan dit, maar op lange termijn, zou het ook een hele mooie turn around kunnen worden.

De projecten waar de expertise van Fugro bij komt kijken vergen vaak hele grote investeringen. Een stabiel economisch en politiek klimaat is vereist voor dergelijke investeringen. Ik denk dus dat Fugro een lastige tijd tegemoet gaat.

Op langer termijn is het ook maar de vraag of grote olie en gas projecten- of zonneparken op zee rendabel zullen zijn. Het business model wind op zee heeft zich nog zeker niet bewezen, en voor olie zal de focus op de toegankelijkheid kunnen komen te liggen. Niemand weet wat de energie transitie ons exact gaat brengen. Wellicht is de expertise van Fugro in de toekomst minder relevant door bijvoorbeeld kernenergie.

Indien je gelooft dat Fugro mee kan bewegen met de vraag van de markt dan is het nu wellicht een mooi instapmoment. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de technologie en expertise van Fugro ook relevant kan zijn in een later stadium van de ruimtevaart. Echter moet je dan al vrij diep in de materie zitten om te kunnen beoordelen of de expertise van Fugro relevant is in de toekomst, en zelfs dan blijft het een gok.

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 30-09-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
49euro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:12:
[...]
Niemand weet wat de energie transitie ons exact gaat brengen. Wellicht is de expertise van Fugro in de toekomst minder relevant door bijvoorbeeld kernenergie.
Hmm ja. Ik laat me wel graag leiden door wat energie deskundigen hierover zeggen. Ik weet dat kernenergie op het moment een hot item is op politiek niveau, maar op (milieu) wetenschappelijk niveau zijn hier nog weinig voorstanders van te vinden. Kernenergie heeft zijn plek in de energietransitie, maar ik vermoed, gezien de kosten die gepaard gaan met kernenergie, dat dit geen roet in het eten zal gooien van windenergie. Daarnaast ben je met kernenergie nog steeds afhankelijk van uranium, wat het per definitie geen renewable energy (zon, wind, water) maakt. Als je de wetenschap er op moet geloven, dan ligt de toekomst vooral in wind- en zonne-energie.

En met dat in het achterhoofd, ben ik nog steeds enthousiast over Fugro als lange termijn positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:09:
Grappig om te zien, Defiance heeft een nieuwe thema ETF gelanceerd dat zich richt op de bedrijven (en crypto assets) die meer dan 1 biljoen waard zijn. Het is wel een VS ETF dus niet direct beschikbaar in de EU aangezien er geen UCITS variant is (en ook niet komt aangezien Defiance alleen op de VS richt). De naam is Defiance Trillion Dollar Club Index ETF (TRIL) en ze zien het als de betere toekomst dan te richten op de Mag7.
Direct niet beschikbaar, indirect wel aan te schaffen via een optie constructie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
PigRush schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:32:Het aandeel Fugro is super impopulair en wordt nu verhandeld op een PE van 4,06.
Maar de PE-ratio kijkt achteruit en de markt kijkt vooruit. Als je wil weten of een aandeel goedkoop is moet je zelf een inschatting maken van de cijfers de komende jaren (het aandeel waarderen) en dat vervolgens toetsen aan de huidige marktprijs.

Noem mij ouderwets, maar als je dat niet doet weet je niet of Fugro goedkoop is op 1 euro, goedkoop is op 10 euro of goedkoop is op 100 euro. Want als jij niet weet wat jij een eerlijke prijs van het bedrijf vindt dan blijf je een speelbal van je emoties en loop je altijd achter de feiten aan.

Overigens lijkt die 4.06 PE-ratio me wat optimistisch. Je kijkt dan alleen naar het recordjaar 2024 terwijl de eerste helft van 2025 al verstreken is. Op basis van de laatste 12 maand is die ratio eerder het dubbele.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 30-09-2025 21:11 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
49euro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:12:
[...]

De projecten waar de expertise van Fugro bij komt kijken vergen vaak hele grote investeringen. Een stabiel economisch en politiek klimaat is vereist voor dergelijke investeringen. Ik denk dus dat Fugro een lastige tijd tegemoet gaat.

Op langer termijn is het ook maar de vraag of grote olie en gas projecten- of zonneparken op zee rendabel zullen zijn. Het business model wind op zee heeft zich nog zeker niet bewezen, en voor olie zal de focus op de toegankelijkheid kunnen komen te liggen. Niemand weet wat de energie transitie ons exact gaat brengen. Wellicht is de expertise van Fugro in de toekomst minder relevant door bijvoorbeeld kernenergie.

Indien je gelooft dat Fugro mee kan bewegen met de vraag van de markt dan is het nu wellicht een mooi instapmoment. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de technologie en expertise van Fugro ook relevant kan zijn in een later stadium van de ruimtevaart. Echter moet je dan al vrij diep in de materie zitten om te kunnen beoordelen of de expertise van Fugro relevant is in de toekomst, en zelfs dan blijft het een gok.
Ter aanvulling. De invalshoek m.b.t. defensie vind ik ook hoopgevend.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
writser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:01:
[...]

Maar de PE-ratio kijkt achteruit en de markt kijkt vooruit. Als je wil weten of een aandeel goedkoop is moet je zelf een inschatting maken van de cijfers de komende jaren (het aandeel waarderen) en dat vervolgens toetsen aan de huidige marktprijs.

Noem mij ouderwets, maar als je dat niet doet weet je niet of Fugro goedkoop is op 1 euro, goedkoop is op 10 euro of goedkoop is op 100 euro. Want als jij niet weet wat jij een eerlijke prijs van het bedrijf vindt dan blijf je een speelbal van je emoties en loop je altijd achter de feiten aan.

Overigens lijkt die 4.06 PE-ratio me wat optimistisch. Je kijkt dan alleen naar het recordjaar 2024 terwijl de eerste helft van 2025 al verstreken is. Op basis van de laatste 12 maand is die ratio eerder het dubbele.
Goed punt. De earnings van 2025 zullen flink gaan tegenvallen, en mogelijk is er herstel in 2026, maar het zal niet spectaculair zijn.
Ter aanvulling. De invalshoek m.b.t. defensie vind ik ook hoopgevenf.
Eens. Werd in de beleggersdag van IEX nog flink aandacht aan gegeven. Hier terug te zien: YouTube: IEX Beleggerspodcast Live, met Fugro-CEO Mark Heine

Daar werd nog even de grap gemaakt om Fugro als een defensie aandeel te categoriseren, dan schiet het aandeel vanzelf omhoog in deze tijd :P . De CEO klonk wat voorzichtiger over deze invalshoek. Ik vermoed dat het nog gaat om een klein deel van de omzet, maar in de toekomst kan dit groter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
writser schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:01:
[...]
En dat is misschien nog te optimistisch... laatste 6 maanden is de winst gewoon negatief, en als de komende 6 maanden vergelijkbaar zijn dan is er niet eens meer een zinnige P/E ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
XanderDrake schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:01:
Shutdown is werkelijkheid:

https://www.nu.nl/verkiez...wordt-over-begroting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Yes, en de Europese beurzen halen hun schouders op, lijkt wel. Aegon wel -1,5% vanwege USA exposure, maar verder gebeurt er niet veel.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Hielko schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:33:
[...]

En dat is misschien nog te optimistisch... laatste 6 maanden is de winst gewoon negatief, en als de komende 6 maanden vergelijkbaar zijn dan is er niet eens meer een zinnige P/E ratio.
Ze verwachten wel een verbetering t.o.v. het eerste halfjaar, maar niet de verbetering de ze eerder voorgenomen hadden.

Daarnaast neemt Fugro maatregelen om kosten te besparen. Totaal 1050 FTE gaat eruit en een deel van de fleet wordt stilgelegd en klaar gemaakt voor het winterseizoen. Al met al, omzet valt met 100 miljoen tegen in het tweede half jaar, maar er worden ook 80-100 miljoen kosten bespaard om FCF te beschermen. Ik denk nog wel dat ze net positive gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
PigRush schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:32:

Heb zelf ook positie genomen een aantal maanden geleden op 12,05.
Ik ben het wel met je eens, dit zou een koopmoment kunnen zijn. Anderszijds is het advies vaak om de aandelen op te pakken als de trend weer omhoog gaat. Mijn analyse is dat Fugro uitgestelde projecten heeft. Van Q3-4 2025 naar eerste helft 2026. Het is gewoon kommer en kwel in de offshorebusiness rondom wind en olie en gas. Dat komt vast wel weer goed, maar de onzekerheid moet uit de markt.
Inkopen nu betekent hoog risico, maar potentieel ook een grote upside.
Ik heb een kleine positie in Fugro van totaal 0.5%. Dus ik blijf lekker zitten.

Ik volg Stockwatch ook, hun concurrent (en oud-werkgever) IEX zag het in de podcast van afgelopen week als een mogelijke koopkans. Dus het kan verkeren. De markt heeft er niet zoveel vertrouwen in, ik neig er na dat Fugro wel behoorlijk ondergewaardeerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 01-10-2025 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pr088 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:57:
[...]
Dat komt vast wel weer goed, maar de onzekerheid moet uit de markt.
Vergroening blijft een politiek spel, dus elke politieke wisseling in een groter land heeft weer potentieel invloed op hun werk en winst verwachting.
Die onzekerheid zie ik niet zo snel verdwijnen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:20

Grouchy

meep meep

Fugro, kijk er met een iets minder rooskleurige bril naar;

Fugro blijft toch gewoon een cyclisch aandeel, vind ik. Met name omdat het sterk afhankelijk is van de investeringscycli in de olie- en gasindustrie en andere infrastructuurprojecten.

Groene energie is ook geen heilige graal: als de politiek kernenergie, wind, water en zon allemaal op dezelfde manier zou behandelen, dan wordt windenergie ook gewoon duurder. Trump zit de komende jaren ook nog in het witte huis, die blijft wel vasthouden aan zijn politieke standpunten.

Het geopolitieke klimaat helpt Fugro nu ook niet echt.

De olieboeren waren en zijn bovendien nog steeds bezig om hun capex terug te schroeven, dat gaat Fugro dus gewoon voelen. Een paar jaar terug ging het ook mis toen de olie- en gasmarkt inzakte: dikke afboekingen, claimemissie in 2020, dat verhaal is iedereen alweer vergeten?
Dividendverlaging zie ik ook wel aankomen.

Mark Heine, die CEO zit er al jaren en heeft in die tijd voor de aandeelhouder 0.0 aandeelswaarde gecreëerd.
Fugro is vooral bezig geweest met overleven en herstructureren in de afgelopen tien jaar.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Vergroening blijft een politiek spel, dus elke politieke wisseling in een groter land heeft weer potentieel invloed op hun werk en winst verwachting.
Die onzekerheid zie ik niet zo snel verdwijnen.
Vergroening is natuurlijk niet een politiek spel. Klimaatverandering is aantoonbaar aan de gang, met alle negatieve (ook economische) gevolgen van dien. Een transitie is noodzaak. Het is politiek in welk tempo we dat doen, hoe en waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pr088 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:46:
[...]
Vergroening is natuurlijk niet een politiek spel. Klimaatverandering is aantoonbaar aan de gang, met alle negatieve (ook economische) gevolgen van dien. Een transitie is noodzaak. Het is politiek in welk tempo we dat doen, hoe en waar.
Vorige week zag je dit:
Trump denies climate change
President Trump attacked renewable energy as a ‘joke,’ contradicting data showing wind and solar powering global economy growth.
En subsidies voor windparken zijn hier in NL (en europa, en vast ook wereldwijd) ook een politiek spel.
Don Quichot Wilders hebben we hier in NL ook rondlopen.

Dus ja, hun zijn erg afhankelijk van de politieke wind.
Ja, het heeft de toekomst. Maar ontkennen dat het een polieke speelbal is, is wel een beetje je hoofd in het zand steken.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 01-10-2025 14:08 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Mijn beursdag was zo groen als gras. Ik snap het niet echt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Securities Lending zou beschikbaar zijn bij DeGiro, iemand al iets van gemerkt ?

Ik heb het aanstaan, maar zie er nog niets van dat er al iets uitgeleend is. Natuurlijk is het afhankelijk of er interesse in mijn aandelen is. Ben wel benieuwd of iemand al iets ziet.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:55:
Securities Lending zou beschikbaar zijn bij DeGiro, iemand al iets van gemerkt ?

Ik heb het aanstaan, maar zie er nog niets van dat er al iets uitgeleend is. Natuurlijk is het afhankelijk of er interesse in mijn aandelen is. Ben wel benieuwd of iemand al iets ziet.
Ik twijfel nog steeds of ik het ga gebruiken. Het is zo'n gedoe met dividendaandelen en het is jammer dat ik het niet per positie kan aan- of uitzetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Laatst online: 21:38

sanook

_/-\o_

Pr088 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:33:
[...]

Yahoo is leuk, maar ik zou gewoon de getallen aanhouden die je broker op de kooporder heeft vermeld. Dan weet je wat je daadwerkelijk per stuk hebt betaald.
Rabo werkt met 4 decimalen, waardoor mijn Rabo NT portefeuille altijd exact klopte met PP. ABN-AMRO werkt met 2 decimalen en ik heb dus altijd een lichte afwijking met PP bij ABN. Ook met aankopen/verkopen werken ze met 2 decimalen afgerond dus bij een flinke transactie kun je er dan wel 10 euro naastzitten.
Pagina: 1 ... 220 ... 222 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij