Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 22:33
Tradegate betaalt DeGiro voor orders die ze doorsturen naar hun beurs ( Wikipedia: Payment for order flow ). Zie bijv. dit artikeltje uit het FD van een paar jaar geleden.

Ze proberen nu te forceren dat je orders doorstuurt naar een minder liquide beurs. Matige ontwikkeling.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:29
49euro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:20:
[...]

Heb nooit de behoefte gehad om het te controleren. Echter de marketing strategie van De Giro is sinds de overname door Flatex overduidelijk gericht op Tradegate. Daar moeten ze dan ongetwijfeld goed aan verdienen.
Flatex is Duits en Tradegate ook.

Flatex doet het niet slecht op de beurs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlbrtCuXzT2zT8ySpnpl1JskPm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CD6kcZgUMCSPamgAo6Q6Vx0Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door phantom09 op 29-08-2025 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:32

Qwerty-273

Meukposter

Let wel op, er is een Tradegate Echange (de beurs) en Tradegate AG (de market maker op die beurs).
Deutsche Börse heeft een aandeel van 42.84 % in de beurs en 19.99 % in de market maker.
(de market maker heeft ook zelf een aandeel in de beurs van 42.84 %)

Het grootste probleem is dat er slechts 1 market maker op die beurs zit. En dat het order boek redelijk gesloten is (al zijn andere van de Duitste beurzen daar nog erger in). Je hebt als consument dus geen inzicht om "eerlijk" de prijzen te zien voor het bepalen van een prijs voor een transactie. De market maker pakt daar net elke keer met een spread iets voor zichzelf. En juist dat is tegen het zere been van de EU (en vele landen).

Het grappige is dat DeGiro op haar eigen website wel aangeeft wat de nadelen / risico's zijn als je handelt op Tradegate maar er toch voor kiest om eigenlijk alles daarheen te dirigeren.
Risico's verbonden aan het handelen op Tradegate Exchange:
  • Orders die verzonden worden naar de Tradegate Exchange kunnen mogelijk niet voldoen aan alle eisen best execution. Het hangt bijvoorbeeld af van het specifieke product, de tijd en het volume dat je wilt verhandelen.
  • De MiFID2-regeling voor best execution vereist dat beleggingsondernemingen alle redelijke stappen ondernemen om het best mogelijke resultaat voor hun cliënten te behalen. Hier wordt rekening gehouden met prijs, kosten, snelheid, waarschijnlijkheid van uitvoering en afwikkeling, omvang, aard of enige andere overweging die relevant is voor de uitvoering van de order. De prijs is hier de belangrijkste factor om best execution te evalueren.
  • Op de Tradegate Exchange kan de spread tussen de bied- en laatprijs van een aandeel hoger zijn dan op andere beurzen. Dit betekent dat je indirect meer kunt betalen of minder geld kunt ontvangen wanneer je een effect koopt of verkoopt.
  • Handelsvolumes op de Tradegate Exchange kunnen aanzienlijk variëren, wat een directe invloed heeft op de liquiditeit en volatiliteit van de prijs.
    • Liquiditeit is de mate waarin effecten snel op de markt kunnen worden gekocht of verkocht zonder de prijs aanzienlijk te beïnvloeden.
    • Volatiliteit verwijst naar veranderingen in de prijs van een effect in de loop van de handel.
  • Door relatief lagere handelsvolumes en bredere spreads op de Tradegate Exchange in vergelijking met bepaalde andere beurzen, kan het prijsgedrag volatieler zijn (vooral buiten openingstijden van de primaire beurs).
--- edit
Nog een leuk document van ESMA van alle EU landen die door willen gaan met PFOF tot het allerlaatste moment dat dit nog mogelijk is (30 juni 2026).
https://www.esma.europa.e...ow-pfof-prohibition-under

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 30-08-2025 00:13 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-08 20:11
Wat is nu de beste plek om maandelijks ETFs te kopen...? IBKR? Nexem? Ik zit ook naar de ING te kijken, die hebben alleen jaarlijkse fee's en vragen ook geen transactiekosten bij ETFs. En voordeel is dat het een grote betrouwbare Nederlandse partij is, dit gedoe nu bij DeGiro is precies waar ik altijd 'bang' voor was bij zulke partijen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoerd001 op 30-08-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:32
Sjoerd001 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:12:
Wat is nu de beste plek om maandelijks ETFs te kopen...? IBKR? Nexem? Ik zit ook naar de ING te kijken, die hebben alleen jaarlijkse fee's en bieden ook wat 'gratis' verhandelbare ETFs. En voordeel is dat het een grote betrouwbare Nederlandse partij is, dit gedoe nu bij DeGiro is precies waar ik altijd "bang" voor was bij zulke partijen.
Inderdaad, jammer dat dit zo moet. En wat doe je met je huidige portfolio? Volledig liquideren dan maar, cashen, overhevelen en opnieuw instappen bij je nieuwe partij?

Ik ben ook op zoek naar een alternatief…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-08 20:11
warzaw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Inderdaad, jammer dat dit zo moet. En wat doe je met je huidige portfolio? Volledig liquideren dan maar, cashen, overhevelen en opnieuw instappen bij je nieuwe partij?

Ik hou altijd wel van overzicht, dus zal dan alles overhevelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:00
Vaak kan je ook een transfer aanvragen aan je broker. Kost grootte orde 50 euro per ETF dacht ik maar wellicht ook afhankelijk van je broker. Het voordeel is wel dat je geen transactie betaald (2x) en dus ook niet de spread verliest en enkele dagen tot een week potentiële winst (of verlies) in de tijd tussen je verkoop bij de ene broker en koop bij je andere broker. Afhankelijk van je geïnvesteerde vermogen kan het nuttig zijn om de transfer te doen ipv kopen/verkopen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
warzaw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Waarom zou je weg moeten gaan? Als je bij DeGiro blijft heb je nauwelijks kosten als je niet handeld.
Daarnaast is het niet verkeerd om bij meerdere brokers een rekening te hebben i.v.m. risico spreiding.

Zo laat ik mijn DeGiro rekening vrolijk staan. wel haal ik het dividend wat uitgekeerd wordt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sjoerd001 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:11:
[...]

Ik hou altijd wel van overzicht, dus zal dan alles overhevelen ja.
Succes.

Overboeken portefeuille van DEGIRO €20,00 per regel + externe kosten

https://www.degiro.nl/dat...rzicht_1_Oktober_2025.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.r.i.k
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:46
Banken als ABN, ING en Deutsche Bank zijn afgelopen jaar sterk in waarde gestegen. Kan iemand verklaren wat de drijvende kracht daar achter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
phantom09 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Waarom zou je weg moeten gaan? Als je bij DeGiro blijft heb je nauwelijks kosten als je niet handeld.
Daarnaast is het niet verkeerd om bij meerdere brokers een rekening te hebben i.v.m. risico spreiding.

Zo laat ik mijn DeGiro rekening vrolijk staan. wel haal ik het dividend wat uitgekeerd wordt weg.
Dat is waar, ik handel inderdaad weinig (ik koop eigenlijk alleen maandelijks steeds bij), maar in dat kopen gaan nu dus extra kosten zitten waardoor de totale kosten die ik maak moeilijker te overzien worden.

Mijn grootste moeilijkheid is dat ik kosten tussen verschillende aanbieders heel moeilijk kan vergelijken. Ik vond het zelfs van DeGIRO intern nog best moeilijk te behappen (kernselectie in één richting wel, in twee richtingen niet etc.)

Tot nu toe was ik redelijk gerustgesteld dat DeGIRO een van de goedkopere opties was voor ETF’s maar als dit wijzigt moet ik misschien opnieuw kostenstructuren gaan vergelijken van aanbieders en daar zie ik nogal tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
phantom09 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:15:
[...]

Succes.

Overboeken portefeuille van DEGIRO €20,00 per regel + externe kosten

https://www.degiro.nl/dat...rzicht_1_Oktober_2025.pdf
Ja dat is als je het overboekt. Dat zijn wel stevige kosten, ik denk dat als ik al over zou stappen (zie mijn vorige post omtrent twijfels) ik dat niet zou doen op basis van overboeken, dat is veel te duur.

Dan liever volledig liquideren en opnieuw beginnen bij een andere partij. Het enige voordeeld dat je hebt bij overboeking is dat je transactiekosten uitspaart + de misgelopen spread in de tijd dat je de ETF niet hebt. Het moet wel bont zijn wil je dan aan de €20 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:54
Ik houd DeGiro gewoon aan. Heb vorig jaar van verschillende kleine bronnen (onder andere de Centraal Beheer actie) alles op een hoop gegooid en in 1x een flinke hoeveelheid WEBN via DeGiro gekocht. Ik houd namelijk ook van uniformiteit, maar niet ten koste van risico-spreiding.

Nu heb ik DeGiro en IBKR, beide 100% WEBN. IBKR voor de maandelijkse inleg en DeGiro voor als ik wat grotere bedragen in 1x wil doen. Ook spaar ik op TR en gebruik daar de kaart. Ik heb daar dus ook al een beetje met Tradegate gewerkt en ik ben er niet kapot van, en van TR ook niet. Dus 1x per jaar verkoop ik mijn 12x 50 euro inleg en die gaat lekker naar DeGiro. Bij zo'n laag bedrag gewoon via verkoop en koop. Zo bouw ik niet zo veel op bij TR en kan ik er makkelijker vertrekken als het me te neobrokerish wordt. Maar daar is bij DeGiro nog geen sprake van. De kernselectie was (misschien te) flink, beschikbaar voor reguliere beurzen en erg goedkoop. En je bent nog steeds niet verplicht met Tradegate te werken. Niks aan 't handje.
Pagina: 1 ... 218 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij