Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:52
Hey allemaal, pas nieuw in dit topic :)

Ik ben al een tijdje aan het kijken om te beginnen beleggen in ETF's (ik ben woonachtig te Belgie). Ik heb een account aangemaakt op Saxo (misschien zijn er betere opties?) en ik zoek een ETF waarmee ik een goede spreiding heb wereldwijd. Mijn oog was gevallen op de SPDR MSCI World UCITS ETF (ISIN IE00BFY0GT14). Is dit een goeie om mee te starten? Het idee was om te beginnen met 50 euro per maand, en dit dan geleidelijk aan op te trekken :) Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:43
dotcom87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:57:

Ik ben al een tijdje aan het kijken om te beginnen beleggen in ETF's (ik ben woonachtig te Belgie). Ik heb een account aangemaakt op Saxo (misschien zijn er betere opties?) en ik zoek een ETF waarmee ik een goede spreiding heb wereldwijd. Mijn oog was gevallen op de SPDR MSCI World UCITS ETF (ISIN IE00BFY0GT14). Is dit een goeie om mee te starten? Het idee was om te beginnen met 50 euro per maand, en dit dan geleidelijk aan op te trekken :) Alle tips zijn welkom!
Check https://marketcaps.site/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Bedankt voor de site, dat geeft inderdaad al een beter beeld.

Ik merk alleen dat veel van de ETF's niet gaan lukken omdat je geen partial order kan doen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:55
@dotcom87 dan wacht je toch een maandje dan heb je €100 om in te leggen. Zo doe ik het tenminste. En die €100 gaat dan niet precies op dus de maand erna heb je misschien €60 om wat van te kopen. Bespaart je ook wat transactie kosten die bij deze lage bedragen aanzienlijk aantikken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:16

Secsytime

Automagisch

Waarom zou je gaan beleggen met zulke lagen bedragen? Dan kom je zo op 2-4% transactiekosten per order..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:26
Secsytime schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:24:
Waarom zou je gaan beleggen met zulke lagen bedragen? Dan kom je zo op 2-4% transactiekosten per order..
Een broker zoeken die voor een aantal populaire ETFs geen transactiekosten rekent, zeker niet als het gaat om automatische inleg. Trade Republic, ING/ABN rekenen allemaal geen kosten voor bijv. VWCE of een VUSA. Geen idee of er grootbanken in België zijn die dat ook aanbieden.

Vind het maar gek dat je iemand probeert om te praten om dan maar niet te gaan beleggen. Niet beleggen kost je meer op de lange termijn dan de transactiekosten.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Katth schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Een broker zoeken die voor een aantal populaire ETFs geen transactiekosten rekent, zeker niet als het gaat om automatische inleg. Trade Republic, ING/ABN rekenen allemaal geen kosten voor bijv. VWCE of een VUSA. Geen idee of er grootbanken in België zijn die dat ook aanbieden.

Vind het maar gek dat je iemand probeert om te praten om dan maar niet te gaan beleggen. Niet beleggen kost je meer op de lange termijn dan de transactiekosten.
Iemand die "maar" 60 euro per maand kan missen om te beleggen is misschien beter af met een ander vehikel. Als je het geld nodig hebt, moet je dan misschien wel verlies nemen bovenop de hoge transactiekosten.

Het is niet zo dat voor iedereen beleggen een goede optie is. Maar daar mag jij anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:12
Katth schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

60 euro per maand is wel erg weinig om te beleggen. 1 financiele tegenslag en je mag je aandelen verkopen met weer nieuwe transactiekosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:12
https://www.accountant.nl...der-sparen-meer-beleggen/

stond in de telegraaf: brussel wil dat er minder gespaart wordt en meer belegt.

In Nederland wordt beleggen juist ontmoedigt vanwege de steeds hogere vermogensrendementsheffing, alsof ze hier niet willen dat de bevolking rijk wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:00
aljooge schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 06:45:
https://www.accountant.nl...der-sparen-meer-beleggen/

stond in de telegraaf: brussel wil dat er minder gespaart wordt en meer belegt.

In Nederland wordt beleggen juist ontmoedigt vanwege de steeds hogere vermogensrendementsheffing, alsof ze hier niet willen dat de bevolking rijk wordt.
In Zweden hebben ze wel een mooi systeem. Anderzijds, je hebt in Nederland eerst een Box -3 vrijstelling van ruim 100 duizend euro (stel, alleen ruim 50k). Pensioenbeleggen kun je van je inkomstenbelasting aftrekken (vrije ruimte). Dat is eigenlijk vergelijkbaar met Zweden, al weer ik niet of de ISK daar vrij opneembaar is

Ik weet niet of iemand echte cijfers kan vinden, maar ik denk dat 80% van de Nederlanders geen Box-3-belasting betaalt.
Met alle respect voor ons hier: Box 3 is echt voor de happy few in Nederland. En als je denkt 'maar ik ben een hele gewone Nederlander', denk dan nog een keertje na.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:32
Box 3 belasting is voor de gegoede middenklasse. De onderkant heeft genoeg aan de vrijstelling. Ben je echt vermogend dan zorg je dat je vermogen of in het buitenland of in box 2 zit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:32
Steeds meer huishoudens beleggen in defensie dus als je nu nog in wilt stappen in deze sector ben je rijkelijk laat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RichieB schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:03:
Steeds meer huishoudens beleggen in defensie dus als je nu nog in wilt stappen in deze sector ben je rijkelijk laat.
Toen ik in januari wat extra daar bij deed, dacht ik ook dat ik te laat was ;)
(maar die extra inleg doet toch alweer +45% sinds januari)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:36

XanderDrake

Build the future!

Laat, laat. Ik weet het nog net zo niet. Vorige week heb ik nog een artikel gelezen bij MorningStar, ze verwachten dat defensie budgetten nog tot 2035 gaan groeien. De volgende quote: "Vier Europese defensie aandelen worden als ondergewaardeerd beschouwd ondanks sterke stijgingen dit jaar.
Ondergewaardeerde aandelen in defensie:
Rheinmetall RHM
Leonardo LDO
BAE Systems BA.
Thales HO
"

Ze voorspellen sowieso nog 20-30% groei. Nu hebben analisten het wel vaker mis, maar om nu al te zeggen dat "dit het is"? Ik denk het niet. Daar boven op, er zijn nog allerlei escalaties mogelijk tot 2035.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Bezulba

Formerly known as Eendje

XanderDrake schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Laat, laat. Ik weet het nog net zo niet. Vorige week heb ik nog een artikel gelezen bij MorningStar, ze verwachten dat defensie budgetten nog tot 2035 gaan groeien. De volgende quote: "Vier Europese defensie aandelen worden als ondergewaardeerd beschouwd ondanks sterke stijgingen dit jaar.
Rheinmetall RHM
Leonardo LDO
BAE Systems BA.
Thales HO
"

Ze voorspellen sowieso nog 20-30% groei. Nu hebben analisten het wel vaker mis, maar om nu al te zeggen dat "dit het is"? Ik denk het niet. Daar boven op, er zijn nog allerlei escalaties mogelijk tot 2035.
Die groei zit er toch allang in? Sinds de aankondiging dat de NATO norm door meer landen gehaald gaat worden zijn ze omhoog geschoten terwijl er nog geen extra tank is besteld. Dan loopt de beurs dus voor op de daadwerkelijke extra groei.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
XanderDrake schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Rheinmetall RHM
Leonardo LDO
BAE Systems BA.
Thales HO
"

Defensie is behoorlijk hoog geprijsd nu, maar goed. -Mijn inschatting is dat er nog wel wat ruimte is. MorningStar is het met me eens blijkbaar 8).
Ik doe een klein plukje <3% nu in Defensie. Je moet er als ETF belegger wel rekening mee houden dat de meeste ETF's vanwege ESG alle defensieaandelen er al uit gegooid hebben, jaren geleden. Dus ik zie het vooral als spreiding. Ik beleg overigens in een Europese Defence tracker van Wisdom Tree. Amerika probeer ik het laatste half jaar toch wat af te bouwen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:58
dotcom87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:57:

Dit is de goedkopere IWDA. Zelf beleg ik ook in deze SPDR ticker.
Bij Bux en/of T212 kun je fractioneel kopen.
Bux hanteert een maandelijkse fee. Gezien je maandelijkse inleg adviseer ik T212 voor jou.
De spread is goed te doen voor deze etf. Dus praktisch gratis beleggen op een paar cent na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:59
Binnenkort; Huishoudens verliezen miljoenen door defensieaandelen.
Ze staan vandaag aardig in de min en ik verwacht toch wel een flinke dip als er een doorbraak komt in de Rusland Oekraïne situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
Roodey schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Bux hanteert een maandelijkse fee. Gezien je maandelijkse inleg adviseer ik T212 voor jou.
De spread is goed te doen voor deze etf. Dus praktisch gratis beleggen op een paar cent na.
Bedankt voor de tip! Helaas kan ik vanuit Belgie niet meer registreren op T212 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

TheBrut3 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Ze staan vandaag aardig in de min en ik verwacht toch wel een flinke dip als er een doorbraak komt in de Rusland Oekraïne situatie.
Tsjah, mijn ervaring met zulke trends is dat je vaak te laat bent. Je kunt beter vooraan in de curve zitten, in plaats van achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
[...]

Bux Basic is alleen 0,2% over het ingelegde vermogen toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:06
[...]

SWRD is van SPDR en is goedkoper dan de IWDA van iShares.
In België zit je met een taks op elke beursverrichting met 3 niveaus van die taks en een ingewikkelde manier om te bepalen welk niveau je moet toepassen. De voorgestelde VWCE en VUSA zijn op die manier dus ook belasting technisch slechte keuzes in België. Als je die administratie niet wil doen kan je best een Belgische broker nemen die de TOB en de toekomstige meerwaardebelasting voor jou regelt. MeDirect is de goedkoopste afaik maar heeft een beperkt aanbod. Saxo en Bolero hebben een groter aanbod, waarbij Bolero iets duurder is maar gebruiksvriendelijker ervaren wordt tegenover Saxo. Ik zit zelf bij Saxo en betaal op vele beurzen 2 euro per transactie onder een bepaalde waarde. In België is de wetgeving ook streng voor fractionele aandelen waardoor in de praktijk België brokers ervoor kiezen om het niet aan te bieden.

Op deze site kan je ook berekenen wat je ideale investeerfrequentie is:
https://investcalc.github.io/
Met maandelijks 50 euro, een verwachte opbrengst van de wereldindex van 9% en 2 euro transactie fee van Saxo stelt hij voor om 200 euro om de 4 maanden te beleggen, maar het verschil tussen 100 euro om de 2 maanden of 200 euro om de 4 maanden is niet zo groot.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Dat is maar de vraag. De waarderingen zijn hoog opgelopen, maar als je op basis van analyses (niet de onderbuik) verwacht dat de winsten de komende jaren oplopen, dan kun je nog steeds een beetje investeren. Niet je hele portefeuille in Defensie gooien. Er zijn meer aandelen priced for perfection ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:06
Malantur schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:06:
Zondag nog een rustdag op de beurs dus ik organiseer graag een mini quiz met 1 vraag voor jullie. Ik ben fan van de outside the box strategieën zoals van YieldMax en IncomeShares die opties kopen of verkopen en zo optie premiums ontvangen. Het volgende is een buitenbeentje die je zou kunnen gebruiken als hedge tegen een crash.
[Afbeelding]
Januari tot april is ruwweg maal 3.
April tot nu is ruwweg gedeeld door 10.
Hij is in Europa te koop en de ticker komt nog niet voor op tweakers.
Graag alleen DM naar mij sturen om het topic niet te vervuilen. Eervolle vermelding voor de eerste die de ticker kan raden :7 Ook wie denkt de onderliggende strategie die geld print bij crashes te raden maar de specifieke ticker niet vind, dat mag ook, en DMs zoals “Malantur, ik wil een hint” of “Malantur, rot op met die quiz” zijn ook welkom om de animo te peilen :P
Zo, niet veel animo ontvangen voor de quiz, al komt het misschien omdat @ErnstH het antwoord redelijk snel gevonden en gespoiled had. Het gaat om VIXL die met leverage speelt op de volatiliteit op de futures van de S&P500 index. Hieronder in rood de inverse S&P500 index zonder leverage, in blauw met 3x leverage en in oranje VIXL ondanks zijn lagere 2,25 leverage veel volatieler is dan de 3x inverse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NNFTF1VuX9rUWjDBsSheUoQP8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKTRMPfyTYDuaC2OvIUVDuxZ.png?f=fotoalbum_large
Het ziet er een leuke uit om een paar dagen in te stappen rond bepaalde datums die Trump vast legt zoals de invoering van de tarieven of de afloop van zijn 90 dagen uitstel en dergelijke. Eventueel wel een stoploss instellen :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
TheBrut3 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Als er een doorbraak komt. Op de manier die Trump en Putin het zien zeker? Dan zou ik nog meer investeren in Defensie. Het lijkt helemaal niet te koersen op een duurzame vrede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Pr088 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Als er een doorbraak komt. Op de manier die Trump en Putin het zien zeker? Dan zou ik nog meer investeren in Defensie. Het lijkt helemaal niet te koersen op een duurzame vrede.
Ik wil niet helemaal afdwalen van het topic, maar Rusland draait op een oorlogseconomie. Als er vrede komt in Oekraïne dan verplaatsen ze het conflict wel ergens anders naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Katth schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Ik wil niet helemaal afdwalen van het topic, maar Rusland draait op een oorlogseconomie. Als er vrede komt in Oekraïne dan verplaatsen ze het conflict wel ergens anders naar toe.
Dat bedoel ik te zeggen. De oorlog is voor Putin een manier om in het zadel te blijven. Leidt af van problemen in het land, geeft Rusland een plekje op het wereldtoneel. Zo lijkt het voor de gewone Rus alsof Rusland een wereldmacht is. En als Rusland niet hard wordt afgestraft en de bijvoorbeeld de Krim mag houden, dan proberen ze dit trucje gewoon ergens anders. Baltische staten, eigen achtertuin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ter leering en vermaak mijn ervaring met het terugvorderen van rente op mijn IBKR cash (ja. ik was te laat met 8-3-6 indienen).

Duurde +/- 6 weken voor de NL belastingdienst om mijn IC7 en 8-3-6 formulieren te laten stempelen.

Duurde 5 weken voor de IE belastingdienst voordat de het geld op mijn rekening stond. Grappig detail om fysieke post van de IE belastingdienst te ontvangen (bevestiging van mijn rekeningnummer). Alle andere communicatie liep soepel via email (bevesting ontvangst formulieren en bevestiging van mijn claim).

Enige dat nog niet helemaal voor mij duidelijk is of IBKR mijn 8-3-6 formulier heeft verwerkt. Onder account management zie ik dit staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJJ1M9p33wEkvL6kMHbCAUNJPQQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pHSUIuhQBDF1bENkRqzOhEWi.png?f=user_large

Betekent dit dat exemptie van toepassing is? Als ik op de link klink kan het upload proces weer starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-08 21:45
aljooge schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

60 euro per maand is wel erg weinig om te beleggen. 1 financiele tegenslag en je mag je aandelen verkopen met weer nieuwe transactiekosten.
Hoeft niet perce, Als de spaarbuffer voldoende is kan je gerust met deze 60 euro beleggen.
En als de spaarbuffer te laag is dan stop je tijdelijk met beleggen en gebruk je die 60 euro om je spaarbuffer op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pdukers schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:18:
Enige dat nog niet helemaal voor mij duidelijk is of IBKR mijn 8-3-6 formulier heeft verwerkt. Onder account management zie ik dit staan.

[Afbeelding]

Betekent dit dat exemptie van toepassing is? Als ik op de link klink kan het upload proces weer starten.
Exemption = vrijstelling, dus helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanook1974
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:44
dotcom87 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Bedankt voor de tip! Helaas kan ik vanuit Belgie niet meer registreren op T212 :-(
Is https://curvo.eu misschien iets voor jou? Ik las het boekje van https://dehangmatbelegger.be van o.a. een van de mede-oprichters. Geen rocket science, maar daar was ik dan ook niet naar op zoek.

Zelf heb ik sinds kort een eenvoudig plan lopen op WEBN (ISIN IE0003XJA0J9; TER van 0.07%) bij Revolut, waar ik prettig bankier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:11
freestyler2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat morgen ook wel een inzicht kan geven in de toekomstige groei van defensie uitgaven.

Misschien nog een zijpaadje voor wie gespreid wil blijven zitten in Europese defensie. WisdomTree Europe Defence UCITS ETF. Nog vrij nieuw maar bevat o.a. Rheinmetall, Saab en Kongsberg. Handig als je niet alles op één aandeel wilt zetten en toch in de sector wilt blijven.
Waarom specifiek WisdomTree?
Als ik 3 Europe Defence ETFs met elkaar vergelijk: https://www.justetf.com/e...IAXNM41&isin=LU3038520774
  • WisdomTree Europe Defence UCITS ETF EUR Unhedged Acc
    ISIN IE0002Y8CX98
  • iShares Europe Defence UCITS ETF EUR (Acc)
    ISIN IE000IAXNM41
  • Amundi Stoxx Europe Defense UCITS ETF Acc
    ISIN LU3038520774
Dan heeft WisdomTree de hoogste TER. Tegelijkertijd hebben ze weer andere indexen die ze volgen, dus vind ik het ook lastig om te bepalen wat nou de meest logische ETF is. Amundi outperformed de anderen licht, maar geen idee of dat basis richting de toekomst heeft.

(Ze ontlopen elkaar overigens niet veel in aantal holdings, TER, etc. Het grootste verschil is dat WisdomTree verreweg de grootste fund size heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:15
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 20-08-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Coocoocachoo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Waarom specifiek WisdomTree?
Als ik 3 Europe Defence ETFs met elkaar vergelijk: https://www.justetf.com/e...IAXNM41&isin=LU3038520774
  • WisdomTree Europe Defence UCITS ETF EUR Unhedged Acc
    ISIN IE0002Y8CX98
  • iShares Europe Defence UCITS ETF EUR (Acc)
    ISIN IE000IAXNM41
  • Amundi Stoxx Europe Defense UCITS ETF Acc
    ISIN LU3038520774
Dan heeft WisdomTree de hoogste TER. Tegelijkertijd hebben ze weer andere indexen die ze volgen, dus vind ik het ook lastig om te bepalen wat nou de meest logische ETF is. Amundi outperformed de anderen licht, maar geen idee of dat basis richting de toekomst heeft.

(Ze ontlopen elkaar overigens niet veel in aantal holdings, TER, etc. Het grootste verschil is dat WisdomTree verreweg de grootste fund size heeft)
Kende de anderen niet. Fund size vind ik wel belangrijk, de iets hogere TER neem ik voor lief. Meeste geld van mij zit in AVIAW, met een TER <0,1%. Heb gezocht op defence ETFs ex VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:11
Pr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

Kende de anderen niet. Fund size vind ik wel belangrijk, de iets hogere TER neem ik voor lief. Meeste geld van mij zit in AVIAW, met een TER <0,1%. Heb gezocht op defence ETFs ex VS.
Die anderen zijn ook puur wat ik bij ING tevoorschijn krijg voor "Europe Defence", zullen vast nog andere (potentieel interessante) opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Coocoocachoo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Die anderen zijn ook puur wat ik bij ING tevoorschijn krijg voor "Europe Defence", zullen vast nog andere (potentieel interessante) opties zijn.
Tja, ik heb geen ING :)

Pagina: 1 ... 217 218 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij