Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Die verwachting moet je eerst maar eens waarmaken als bedrijf zijnde, al snap ik dat je dan met instappen al te laat bent ;-P

Kijk maar eens naar een paar van dit soort grafieken. Er zijn er zat te vinden die stijl omhoog gaan. Altijd met een rot smak weer naar beneden. Kijk ook eens wat dit aandeel procentueel al gedaan heeft. Heel mooi als je aandeelhouder van het 1e uur bent. Ik blijf er echt van weg. Iets met bomen en hemel.... >:)
Lotus is een defensief aandeel en geen high tech aandeel als bijvoorbeeld BESI.
Lotus doet het beter dan zijn concurrent Mondelez.
En de koers is niet gebaseerd op speculatie in al die jaren maar op groeicijfers.
Lees o.a. onderstaande link eens:

https://dcfmodeling.com/b...ZQFsGUGuGHs1I_IDQlB5fSAXg

Er zijn 1.870.000 Lotus bakeries aandelen die nu 8840 waard zijn. Of te wel 16,5 Miljard euro.

Zelf heb ik Lotus ooit gekocht voor iets boven de 2000 euro. ergensi n 2020.
Volgens jou had ik het aandeel dus moeten dumpen toen het in 2022 slecht ging omdat de koers flink ging dalen? Dan was ik nu de pisang geweest.

Zo ook ooit ergens in 2017of 2018 Nvidia gekocht (weet zo niet uit hoofd wanneer). Koers was toen 4 of 6 dollar. Had ik dus volgens jou moeten dumpen in 2021 omdat de koers te hard omhoog was gegaan en het toen naar beneden ging.
Nvidia is nu meer dan 180 dollar waard....

Alleen kijken naar grafieken zonder te kijken hoe de verkoopcijfers er voor staan is niet voldoende om een goede inschatting te maken. Ok, 100% garantie krijg je nooit, maar niet naar cijfers kijken is niet voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 09-08-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:44:
[...]

Lotus is een defensief aandeel en geen high tech aandeel als bijvoorbeeld BESI.
Lotus doet het beter dan zijn concurrent Mondelez.
En de koers is niet gebaseerd op speculatie in al die jaren maar op groeicijfers.
Lees o.a. onderstaande link eens:

https://dcfmodeling.com/b...ZQFsGUGuGHs1I_IDQlB5fSAXg

Zelf heb ik Lotus ooit gekocht voor iets boven de 2000 euro. ergensi n 2020.
Volgens jou had ik het aandeel dus moeten dumpen toen het in 2022 slecht ging omdat de koers flink ging dalen? Dan was ik nu de pisang geweest.

Zo ook ooit ergens in 2017of 2018 Nvidia gekocht (weet zo niet uit hoofd wanneer). Koers was toen 4 of 6 dollar. Had ik dus volgens jou moeten dumpen in 2021 omdat de koers te hard omhoog was gegaan en het toen naar beneden ging.
Nvidia is nu meer dan 180 dollar waard....

Alleen kijken naar grafieken zonder te kijken hoe de verkoopcijfers er voor staan is niet voldoende om een göoede inschatting te maken. Ok, 100% garantie krijg je nooit, maar niet naar cijfers kijken is niet voldoende.
Nee ik zoom uit naar maand / jaar grafieken. Dit soort grafieken vind ik geen fijn idee. Ik denk in bijvoorbeeld de ICT hype maar aan ons eigen KPN, UPC, Getronics etc. Alleen 1e genoemde bestaat nog en is een fractie waard. Ik zie dit met ASML, ASMI ook nog wel gebeuren. Ook een DOW is erg hard gegaan. Zonder stevige correcties niet houdbaar. Tesla?

Daarom schreef ik ook als je investeerder van het 1e uur bent prachtig maar NU zou ik er niets meer mee doen. Jij mag een andere mening hebben en dat is prima. Gelukkig willen we niet allemaal hetzelfde.

Voor nu zit ik in Canadian Solar even. Puur op basis van TA. Mocht er 10% op de teller staan dan gaan ze toch weer. Op het moment van schrijven 2%.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
Hoezo zie je dit met ASML gebeuren? Wie moet dan de chip machines maken? En met de overgang van kostenbesparing op personeel is AI hard nodig en daarmee ook de vraag naar chips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Nee ik zoom uit naar maand / jaar grafieken. Dit soort grafieken vind ik geen fijn idee. Ik denk in bijvoorbeeld de ICT hype maar aan ons eigen KPN, UPC, Getronics etc. Alleen 1e genoemde bestaat nog en is een fractie waard. Ik zie dit met ASML, ASMI ook nog wel gebeuren. Ook een DOW is erg hard gegaan. Zonder stevige correcties niet houdbaar. Tesla?

Daarom schreef ik ook als je investeerder van het 1e uur bent prachtig maar NU zou ik er niets meer mee doen. Jij mag een andere mening hebben en dat is prima. Gelukkig willen we niet allemaal hetzelfde.

Voor nu zit ik in Canadian Solar even. Puur op basis van TA. Mocht er 10% op de teller staan dan gaan ze toch weer. Op het moment van schrijven 2%.
Heb je wel eens stil gestaan waarom de koersen zo hard zijn gestegen? Heb je ook wel eens stil gestaan waarom vele zaken o duur zijn geworden?
Dit komt o.a. door QE. Maar mijn vermoedens is dat met namen tijdens corona flink wat geld is geprint.
Hierdoor is de inflatie behoorlijk opgelopen, welke weer langzaam minder wordt.
En als alles duurder wordt worden de aandelen ook meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
aljooge schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:35:
Hoezo zie je dit met ASML gebeuren? Wie moet dan de chip machines maken? En met de overgang van kostenbesparing op personeel is AI hard nodig en daarmee ook de vraag naar chips.
Soms zit het goede nieuws al in de koers. Er wordt zoveel verwacht van aandeelhouders dat het realiseren ook steeds moeilijker wordt. Dreigende importheffingen. ASML verwacht zelf voor 2026 ook niet het beste meer. Misschien is AI wel een hype? Een .com bubble? Whatsapp komt met een AI tool. Ik krijg regelmatig een melding dat mensen hem hebben uitgezet. Willen we allemaal wel AI? Of worden we liever te woord gestaan door real person? Ik prefereer de laatste.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
Ik ben op zoek naar een goede portefeuille analyse tool die gratis is, met name om overzicht te hebben in mijn wegingen van individuele aandelen (circa 20) en 4 ETF/passieve fondsen waarin ik beleg. Voorheen gebruikte ik Morningstar X-Ray. Hebben jullie tips?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20
Pr088 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:01:
Ik ben op zoek naar een goede portefeuille analyse tool die gratis is, met name om overzicht te hebben in mijn wegingen van individuele aandelen (circa 20) en 4 ETF/passieve fondsen waarin ik beleg. Voorheen gebruikte ik Morningstar X-Ray. Hebben jullie tips?
https://www.portfolio-performance.info/en/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Die verwachting moet je eerst maar eens waarmaken als bedrijf zijnde, al snap ik dat je dan met instappen al te laat bent ;-P

Kijk maar eens naar een paar van dit soort grafieken. Er zijn er zat te vinden die stijl omhoog gaan. Altijd met een rot smak weer naar beneden. Kijk ook eens wat dit aandeel procentueel al gedaan heeft. Heel mooi als je aandeelhouder van het 1e uur bent. Ik blijf er echt van weg. Iets met bomen en hemel.... >:)
Die grafieken zeggen mij niet zo veel zonder naar de onderliggende cijfers te kijken. Een fabriek waar koekjes uit rollen is redelijk recht toe recht aan. Bovendien heb je het in dit geval over een bedrijf dat al sinds 1932 bestaat. Lotus Bakkeries is dus niet bepaald een eendagsvlieg of hype. Ik kan me dus best indenken waarom investeerders er zeker van zijn dat die nieuwe fabrieken zich terug gaan betalen.

Ik zie dit ook niet als instapmoment voor Lotus Bakeries, en deel je mening over de k/w verhouding van een aantal aandelen die voor een groot gedeelte op onzekere factoren is gebaseerd. Maar Lotus Bakkeries is denk ik niet het goede voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
49euro schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Die grafieken zeggen mij niet zo veel zonder naar de onderliggende cijfers te kijken. Een fabriek waar koekjes uit rollen is redelijk recht toe recht aan. Bovendien heb je het in dit geval over een bedrijf dat al sinds 1932 bestaat. Lotus Bakkeries is dus niet bepaald een eendagsvlieg of hype. Ik kan me dus best indenken waarom investeerders er zeker van zijn dat die nieuwe fabrieken zich terug gaan betalen.

Ik zie dit ook niet als instapmoment voor Lotus Bakeries, en deel je mening over de k/w verhouding van een aantal aandelen die voor een groot gedeelte op onzekere factoren is gebaseerd. Maar Lotus Bakkeries is denk ik niet het goede voorbeeld.
Zeg nooit nooit. Lehmann Brothers bestond 158 jaar en toch geen een compleet mis. Wel een andere sector maar dat zou in deze business ook mis kunnen gaan op andere vlakken. Dus ik snap dat je zegt ze bestaan al sinds 1932 maar het zijn garanties tot ..... ik ben daar sinds lehmann voorzichter in.

Beleggen zijn individuele keuze's uiteindelijk. Dat is maar goed ook. Beetje hardop denken kan nooit geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
Lehman of een koekenbakker.. een kaakje lijkt mij een wat overzichtelijker product dan mortgaged backed securities of CDOs..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
wibblemoo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:02:
Lehman of een koekenbakker.. een kaakje lijkt mij een wat overzichtelijker product dan mortgaged backed securities of CDOs..
Ging mij er meer om dat je track record qua bestaan geen garantie is op je voortbestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNXxkZsl632uCaaaCl9c6XdJsx8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e8KXLePUgHGsMc6dpMZnXwS1.png?f=fotoalbum_large

Wilde i500 aanschaffen en kreeg deze melding. Kan ik dit negeren of moet ik ergens marktdata aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NMMNG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:28:
[Afbeelding]

Wilde i500 aanschaffen en kreeg deze melding. Kan ik dit negeren of moet ik ergens marktdata aanzetten?
Zit je bij een broker die je graag veel transactiekosten laat betalen?
Dan zoeken ze de meest kostentechnisch interressante beurs voor hun voor je uit om deze order uit te voeren. :P
(weet verder niet wat i500 is of wat jouw broker is)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
YakuzA schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Zit je bij een broker die je graag veel transactiekosten laat betalen?
Dan zoeken ze de meest kostentechnisch interressante beurs voor hun voor je uit om deze order uit te voeren. :P
(weet verder niet wat i500 is of wat jouw broker is)
Nee dit is gewoon IBKR. I500 is een synthesische s&p 500 etf (swap)

[ Voor 5% gewijzigd door NMMNG op 11-08-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 12:57
NMMNG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:28:
[Afbeelding]

Aangezien deze in Dollars verhandeld wordt kan het zijn, omdat de NYSE nog gesloten is?

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

oscar82

De ondertitel

NMMNG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

Nee dit is gewoon IBKR. I500 is een synthesische s&p 500 etf (swap)
Ik krijg die melding ook regelmatig. Als je niet extra bijbetaalt, zijn jouw marktprijzen minstens 15 minuten vertraagd. IBKR waarschuwt dan dat je extra risico loopt. Dat is niet erg als de beurs gewoon open is en je een limit order inschiet. Maar een bestens order buiten openingstijden kan inderdaad ongunstig uitpakken voor jou.
Ik doe meestal een mid-price order voor mijn etf’s. Kan alleen voor hele stukken dus geen ,5 gedeeltes. En na een uur of vier ‘s middags. Dan krijg ik altijd een snelle uitvoering en prima prijs tussen de bied en laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

In de DEGIRO app staat nu dat er een optie komt in het najaar voor Securities Lending https://www.degiro.nl/hel...-werkt-securities-lending

Dit kan dan vrijwillig aan of uitgezet worden. Het kan fout gaat als de lenende partij failliet gaat, maar zijn er nog andere nadelen te bedenken? Is het de moeite waard bij aandelen die je langer vasthoudt (en niet binnen een paar minuten verkocht moet kunnen hebben)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
kevlar01 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:24:
In de DEGIRO app staat nu dat er een optie komt in het najaar voor Securities Lending https://www.degiro.nl/hel...-werkt-securities-lending

Dit kan dan vrijwillig aan of uitgezet worden. Het kan fout gaat als de lenende partij failliet gaat, maar zijn er nog andere nadelen te bedenken? Is het de moeite waard bij aandelen die je langer vasthoudt (en niet binnen een paar minuten verkocht moet kunnen hebben)?
Je ben je stemrecht kwijt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
oscar82 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Ik krijg die melding ook regelmatig. Als je niet extra bijbetaalt, zijn jouw marktprijzen minstens 15 minuten vertraagd. IBKR waarschuwt dan dat je extra risico loopt. Dat is niet erg als de beurs gewoon open is en je een limit order inschiet. Maar een bestens order buiten openingstijden kan inderdaad ongunstig uitpakken voor jou.
Ik doe meestal een mid-price order voor mijn etf’s. Kan alleen voor hele stukken dus geen ,5 gedeeltes. En na een uur of vier ‘s middags. Dan krijg ik altijd een snelle uitvoering en prima prijs tussen de bied en laat.
Mid-price zie ik niet bij de mogelijkheden staan. Alleen limiet, bestens en stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

NMMNG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Mid-price zie ik niet bij de mogelijkheden staan. Alleen limiet, bestens en stop.
dan even goed op je order ticket kijken en niet proberen een snelle aankoop te doen.
En mogelijk niet beschikbaar voor alle ETF's op alle beurzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
de Peer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:33:
[...]

dan even goed op je order ticket kijken en niet proberen een snelle aankoop te doen.
En mogelijk niet beschikbaar voor alle ETF's op alle beurzen.
Bij VWCE heb ik hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20

Bij Saxo maakt het verder niet uit om te verkopen, je kan dit nog steeds op elke moment. Saxo zorgt er ook voor dat de tegenpartij voldoende onderpand heeft maar ze nemen naar eigen zeggen ook 30 of 50% van de opbrengst voor hun. Bij een paar 1000 euro aan aandelen krijg je maar iets van enkele eurocenten per dag.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Malantur schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Bij Saxo maakt het verder niet uit om te verkopen, je kan dit nog steeds op elke moment. Saxo zorgt er ook voor dat de tegenpartij voldoende onderpand heeft maar ze nemen naar eigen zeggen ook 30 of 50% van de opbrengst voor hun. Bij een paar 1000 euro aan aandelen krijg je maar iets van enkele eurocenten per dag.
Staat hier uit. Risico ligt bij de aandeelhouder, daar zou dan ook de meeste opbrengst heen moeten gaan. Paar centen is niet de moeite waard. Dan levert sparen nog meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:20
Devke schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Staat hier uit. Risico ligt bij de aandeelhouder, daar zou dan ook de meeste opbrengst heen moeten gaan. Paar centen is niet de moeite waard. Dan levert sparen nog meer op.
Maar hoe zet je je aandelen op een spaarrekening?
Het gaat niet om uitlenen vs sparen, het gaat om of het het risico (en of moeite) waard is om zo nog wat extra uit je aandelen te persen. En als dat bijvoorbeeld transactiekosten te niet doet, kan een broker met security lending opeens interessanter worden.
(Buiten de vraag hoe betrouwbaar DeGiro is als counterparty in dit stuk.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Coocoocachoo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Maar hoe zet je je aandelen op een spaarrekening?
Het gaat niet om uitlenen vs sparen, het gaat om of het het risico (en of moeite) waard is om zo nog wat extra uit je aandelen te persen. En als dat bijvoorbeeld transactiekosten te niet doet, kan een broker met security lending opeens interessanter worden.
(Buiten de vraag hoe betrouwbaar DeGiro is als counterparty in dit stuk.)
Was meer een symbolische opmerking dat het eigenlijk weinig nut heeft. Wat jij terrecht al zegt.... "persen". Dat dekt de lading al precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Devke schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:03:
[...]

Was meer een symbolische opmerking dat het eigenlijk weinig nut heeft. Wat jij terrecht al zegt.... "persen". Dat dekt de lading al precies.
Mja als het centen per dag is op duizenden euro’s dan is het niet de moeite waard. Maar als je bijv 1% “rente” krijgt dan is het een ander verhaal. Dat zal het waarschijnlijk nooit worden maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Die snap ik niet. Je geef een tegenstrijdig advies af.

1. Verkoop het aandeel niet als je dit aandeel al lang geleden heb gekocht.
2. Verkoop het aandeel als je het nog niet zo lang geleden heb gekocht.

Het is of 1 of 2. Je kan geen advies voor beide geven want dan spreek je jezelf tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
phantom09 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

Die snap ik niet. Je geef een tegenstrijdig advies af.

1. Verkoop het aandeel niet als je dit aandeel al lang geleden heb gekocht.
2. Verkoop het aandeel als je het nog niet zo lang geleden heb gekocht.

Het is of 1 of 2. Je kan geen advies voor beide geven want dan spreek je jezelf tegen.
Wat ik bedoel is als je x jaren terug gekocht hebt dan heb je wrs al een leuke winst te pakken. Als je zolang hebt durven blijven zitten. Instappen bij horror grafieken (zo noem ik ze maar even) zou ik dan niet meer doen. Mijn inziens staat er dan geen dubbeladvies. Bij een leuk rendement altijd verkopen. Voor de 1 is dat 10% de ander wenst 20 of nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Devke schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:49:
[...]

Zeg nooit nooit. Lehmann Brothers bestond 158 jaar en toch geen een compleet mis. Wel een andere sector maar dat zou in deze business ook mis kunnen gaan op andere vlakken. Dus ik snap dat je zegt ze bestaan al sinds 1932 maar het zijn garanties tot ..... ik ben daar sinds lehmann voorzichter in.

Beleggen zijn individuele keuze's uiteindelijk. Dat is maar goed ook. Beetje hardop denken kan nooit geen kwaad.
Je vergelijkt appels met peren. Lotus Bakeries is een defensief aandeel en Lehmann Brothers was dat zekers niet.

Lehmann Brothers is failliet gegaan omdat Lehman illiquide niet over voldoende onderpand beschikte om voldoende van de Fed te lenen of de repo's te verlengen om een faillissement te voorkomen.

https://www.google.com/ur...Vaw0LXuTI-ZQ11RoPh0FBHXH0

Daarnaast had Lehmann Brothers een te grote leverage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NqyCH5s_AX757BW-pq2DPiuIH8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FR35wBEA4yqwJtiprKCdDy8w.png?f=user_large

Lehmann had activa, maar omdat de huizenmarkt in elkaar gestort kon Lehmann dit niet voor een acceptable prijs verkopen.

Bij Lotus is het anders. Die is afhankelijk van:

-Grondstoffen
-Kosten (loon, apparatuur, energie, etc.)
-Belastingen
-Afnemers

Het is goed mogelijk dat er een recessie komt en dat afnemers minder consumeren en de kosten ook hoger worden. Dit zal gevolg hebben dat Lotus minder winsten maakt of mogelijk zelfs verliezen lijd.
Maar zal zekers niet het gevolg hebben dat Lotus Bakeries net zoals Lehmann Brothers in 1 weekend failliet zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Devke schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Wat ik bedoel is als je x jaren terug gekocht hebt dan heb je wrs al een leuke winst te pakken. Als je zolang hebt durven blijven zitten. Instappen bij horror grafieken (zo noem ik ze maar even) zou ik dan niet meer doen. Mijn inziens staat er dan geen dubbeladvies. Bij een leuk rendement altijd verkopen. Voor de 1 is dat 10% de ander wenst 20 of nog veel meer.
Je bent dus een korte termijn belegger.

Long term beleggers gaan aandelen niet verkopen omdat het aandeel gedaald is.
Long term beleggers verkopen een aandeel pas als ze denken dat het in de toekomst niks meer wordt met een bedrijf. Of als men geld nodig heeft gaat men het aandeel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
phantom09 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:48:
[...]

Je bent dus een speculeerder.

Long term beleggers gaan aandelen niet verkopen omdat het aandeel gedaald is.
Long term beleggers verkopen een aandeel pas als ze denken dat het in de toekomst niks meer wordt met een bedrijf. Of als men geld nodig heeft gaat men het aandeel verkopen.
Nope. Vaste strategie. Ik zit wel korter op de bal. Maar zeker geen daghandel. Niets voor mij.

De boodschap achter Lehmann en Lotus staat denk ik iets verder in mijn antwoorden. Geen garantie dat als je 150 jaar bestaat dat je de komende 150 jaar ook nog bestaat. Je trackrecord is geen garantie. Maar wie wil investeren in Lotus.... be my guess hoor. Ieder bepaald dat gelukkig zelf 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Devke schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Nope. Vaste strategie. Ik zit wel korter op de bal. Maar zeker geen daghandel. Niets voor mij.

De boodschap achter Lehmann en Lotus staat denk ik iets verder in mijn antwoorden. Geen garantie dat als je 150 jaar bestaat dat je de komende 150 jaar ook nog bestaat. Je trackrecord is geen garantie. Maar wie wil investeren in Lotus.... be my guess hoor. Ieder bepaald dat gelukkig zelf 😊
Vele bedrijven zijn na lange tijd er niet meer. Of failliet, overgenomen, gefuseerd, etc.
Een paar voorbeelden:

https://www.businessinsid...-index-125-jaar-historie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
phantom09 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Je vergelijkt appels met peren. Lotus Bakeries is een defensief aandeel en Lehmann Brothers was dat zekers niet.

Lehmann Brothers is failliet gegaan omdat Lehman illiquide niet over voldoende onderpand beschikte om voldoende van de Fed te lenen of de repo's te verlengen om een faillissement te voorkomen.

[Afbeelding]

Lehmann had activa, maar omdat de huizenmarkt in elkaar gestort kon Lehmann dit niet voor een acceptable prijs verkopen.

-Grondstoffen
-Belastingen
-Afnemers

Het is goed mogelijk dat er een recessie komt en dat afnemers minder consumeren en de kosten ook hoger worden. Dit zal gevolg hebben dat Lotus minder winsten maakt of mogelijk zelfs verliezen lijd.
Maar zal zekers niet het gevolg hebben dat Lotus Bakeries net zoals Lehmann Brothers in 1 weekend failliet zal gaan.
Zou het met de huidige waardering niet echt defensief noemen. De winst is sinds FY2015 nog niet maal vier gegaan. Prima resultaten, maar om daar nu 35x cash flow of 28x TTM EV/EBITDA voor neer te leggen.... Dat is enorm fors. Niet dat het bedrijf snel failliet zal gaan, maar een rerating naar beperktere multiples lijkt mij waarschijnlijker dan een verdere expansie van multiples. Maar de biscoff hype trein kan nog wel een paar jaar doordenderen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
flyguy schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Zou het met de huidige waardering niet echt defensief noemen. De winst is sinds FY2015 nog niet maal vier gegaan. Prima resultaten, maar om daar nu 35x cash flow of 28x TTM EV/EBITDA voor neer te leggen.... Dat is enorm fors. Niet dat het bedrijf snel failliet zal gaan, maar een rerating naar beperktere multiples lijkt mij waarschijnlijker dan een verdere expansie van multiples. Maar de biscoff hype trein kan nog wel een paar jaar doordenderen uiteraard.
Lindt chocolade heeft ook een vrij hoge PE ratio van boven de 40.
Het 2 na duurste aandeel in de wereld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeeEJbDL1o44Mkp4N2YckgM9HN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dNhJjCcgMDObVXSeJSdWq2sV.png?f=fotoalbum_large

Het leuke van een Lindt aandeel is dat je een grote doos met chocolade krijgt als aandeelhouder:

YouTube: When you own Europe’s most expensive stock 📈 #asmr #unboxing #shareh...

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 11-08-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
phantom09 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Lindt chocolade heeft ook een vrij hoge PE ratio van boven de 40.
Het 2 na duurste aandeel in de wereld:

[Afbeelding]
Ja, ook absurd duur op basis van multiples. Branchegenoot Barry Callebaut begint eindelijk richting normale multiples te gaan als het nog wat doorzakt en ook Hersey begint minder overpriced te worden. Praktisch de hele sector is (te) duur zelf middelmatige meuk als een Mondelez.

Sowieso is de hele Zwitserse markt te duur omdat er zoveel institutioneel geld wat eigenlijk tegen elke waardering wel koopt omdat ze hun liabilities in CHF hebben (de pensioenfondsen hier,etc)

Edit: de Lindt fabriek zit hemelsbreed een 10km van mijn huis aan de andere kant van het meer, eens in de zoveel tijd is een bezoekje aan de outlet het wel waard :9

[ Voor 8% gewijzigd door flyguy op 11-08-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
[...]

Tesla $3600?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
[...]

Dat de naam van UPC niet meer wordt gebruikt betekent niet dat het bedrijf is verdwenen. Het werd overgenomen door Liberty Global en is later samengevoegd met Ziggo, met op dit moment nog een marktaandeel in Nederland van ongeveer 33%. Ook de bedrijfsactiviteiten van Getronics zijn gewoon voortgezet. Hier in Nederland door KPN. Later heeft KPN de internationale tak weten te verkopen nadat het de Nederlandse activiteiten succesvol had geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNtgjXGTTfD5gg1T334RZUydjpM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p7icW1s4mxYn4xox70qxRVaE.png?f=fotoalbum_large

I500 in euro geeft dezelfde waarschuwing. Wat moet ik nu doen?

(Dit is IBKR globaltrader app)

[ Voor 4% gewijzigd door NMMNG op 11-08-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
NMMNG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:36:
[Afbeelding]

je koop met bestens. Of te wel je koopt ongeacht wat voor prijs het is.
Kies voor een limit order.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NMMNG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:36:
[Afbeelding]

Je moet kiezen tussen ja of nee.
Ja als je het risico acceptabel vindt. En anders nee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
de Peer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:40:
[...]
Je moet kiezen tussen ja of nee.
Ja als je het risico acceptabel vindt. En anders nee
@NMMNG dit dus. Als je hier zelf niet het antwoord op weet, stoppen en eerst leren waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
phantom09 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

je koop met bestens. Of te wel je koopt ongeacht wat voor prijs het is.
Kies voor een limit order.
Bij een limietorder krijg ik dezelfde melding geen recente marktgegevens. Hoe kan ik dat activeren in IBKR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:19
NMMNG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Bij een limietorder krijg ik dezelfde melding geen recente marktgegevens. Hoe kan ik dat activeren in IBKR?
Op welke beurs handel je en wat zijn de openingstijden daarvan?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Neuh maar dat is meer een principe kwestie. Iets met CEO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
49euro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Dat de naam van UPC niet meer wordt gebruikt betekent niet dat het bedrijf is verdwenen. Het werd overgenomen door Liberty Global en is later samengevoegd met Ziggo, met op dit moment nog een marktaandeel in Nederland van ongeveer 33%. Ook de bedrijfsactiviteiten van Getronics zijn gewoon voortgezet. Hier in Nederland door KPN. Later heeft KPN de internationale tak weten te verkopen nadat het de Nederlandse activiteiten succesvol had geïntegreerd.
Klopt maar kijk je naar de koers die de aandelen Getronics en UPC op hun top hadden dan is dat ondanks overnames, splitsingen nooit meer aan waarde terug gekomen. Getronics een ruime 200 euro per aandeel op zijn top. KPN nam het over voor een 2 euro per aandeel, verkocht e.a. later klopt. Echter de aandeelhouders op die koersen hebben daar nooit die waarde meer van terug gezien. Kijk naar KPN zelf. In de ICT hype KPN 70 euro geweest. We schommelen rond de 4 en dan ben je al 24 jaar verder. Bedrijf bestaat nog maar ver ver ver van de koers. Daarom blijf ik af van dat soort investeringen. In de context zoals ik hem eerder beschreef.

Edit : Op dit moment heb ik posities in KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:19
NMMNG schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Ik heb de zelfde vraag hier een tijdje geleden ook gesteld.

Blijkbaar loopt de standaard markt data 15 min achter.
Als je die 15 minuten ook wil zien moet je extra betalen.
De waarschuwing is nu dat je dus koopt terwijl je die 15 min data mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katth
Devke schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:22:
[...]

Klopt maar kijk je naar de koers die de aandelen Getronics en UPC op hun top hadden dan is dat ondanks overnames, splitsingen nooit meer aan waarde terug gekomen. Getronics een ruime 200 euro per aandeel op zijn top. KPN nam het over voor een 2 euro per aandeel, verkocht e.a. later klopt. Echter de aandeelhouders op die koersen hebben daar nooit die waarde meer van terug gezien. Kijk naar KPN zelf. In de ICT hype KPN 70 euro geweest. We schommelen rond de 4 en dan ben je al 24 jaar verder. Bedrijf bestaat nog maar ver ver ver van de koers. Daarom blijf ik af van dat soort investeringen. In de context zoals ik hem eerder beschreef.

KPN moet je lekker in gaan zitten als je aan dividend investeren doet. Weinig groei, stabiel en relatief goede dividend groei. Alleen hun pay out ratio is wel een ding om in de gaten te houden, want die is aan het stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Katth schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

KPN moet je lekker in gaan zitten als je aan dividend investeren doet. Weinig groei, stabiel en relatief goede dividend groei. Alleen hun pay out ratio is wel een ding om in de gaten te houden, want die is aan het stijgen.
De vraag die je je daarnaast moet stellen is of we over 20 jaar nog bekabeld op internet of TV aangesloten zijn, of met een telefoontoren signaal voor mobiele telefonie uitzenden. De ontwikkeling van volledig draadloos ontvangst komt steeds dichterbij met initiatieven zoals Starlink. Het lijkt me een kwestie van tijd dat dergelijke services prijstechnisch concurrentie gaan vormen voor een bedrijf als KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
49euro schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:19:
[...]

De vraag die je je daarnaast moet stellen is of we over 20 jaar nog bekabeld op internet of TV aangesloten zijn, of met een telefoontoren signaal voor mobiele telefonie uitzenden. De ontwikkeling van volledig draadloos ontvangst komt steeds dichterbij met initiatieven zoals Starlink. Het lijkt me een kwestie van tijd dat dergelijke services prijstechnisch concurrentie gaan vormen voor een bedrijf als KPN.
De vraag is alleen waarom iemand zou gaan hannesen met Starlink als het glasvezel/kabelnetwerk hier uitstekend is? Daarnaast is het gewoon marktleider voor zakelijke klanten, waaronder alarmdiensten en defensie, en die willen vast niet afhankelijk worden van buitenlandse satellietaanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Devke schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:22:
[...]

Had je het netjes gespreid over de techfondsen dan had je er ook ASML bij zitten en dan had dat aandeel de verliezen van die andere 3 ruimschoots goed gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
aljooge schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:19:
[...]

Had je het netjes gespreid over de techfondsen dan had je er ook ASML bij zitten en dan had dat aandeel de verliezen van die andere 3 ruimschoots goed gemaakt.
Ik heb er geen verlies op. Getronics nooit meer gekocht op een gegeven moment. Ook KPN niet. Die aankoop is redelijk recent gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Devke schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:28:
[...]

Ik heb er geen verlies op. Getronics nooit meer gekocht op een gegeven moment. Ook KPN niet. Die aankoop is redelijk recent gedaan.
Ben jij een bot of zo? je hebt in 2025 circa 25000 post gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
phantom09 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Ben jij een bot of zo? je hebt in 2025 circa 25000 post gemaakt.
Nee haha. Ik ben heel actief in andere topics. Zie mijn handtekening. 25000 is wel veel, waar zie je dat dan? Ik denk dat het eerder 25000 is vanaf start tweakers. Dus nee 200% geen bot. Ik denk dat je naar Karma kijkt. Hoe dit werkt weet ik niet. Heeft met inhoudelijkheid, duimpjes etc te maken. Geen idee hoe tweakers dit berekend.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 12-08-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Devke schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:21:
[...]

Nee haha. Ik ben heel actief in andere topics. Zie mijn handtekening. 25000 is wel veel, waar zie je dat dan? Ik denk dat het eerder 25000 is vanaf start tweakers. Dus nee 200% geen bot. Ik denk dat je naar Karma kijkt. Hoe dit werkt weet ik niet. Heeft met inhoudelijkheid, duimpjes etc te maken. Geen idee hoe tweakers dit berekend.
Totaal circa 40000, begin 2025 circa 15000.
per dag dus circa 110 berichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5vXbWFMGhawnYhp4CmtJeAY6xE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/biGwjsoUC7bsT8fAShhm4G23.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
phantom09 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Totaal circa 40000, begin 2025 circa 15000.

[Afbeelding]
Nee dat is Karma. Per dag zou het dan 110 pnt Karma zijn. Die punten worden berekend op basis van de kwaliteit van je post, duimpjes, lengtes or whatever. Daar laat tweakers zich niet echt over uit. 110 berichtjes kan niet. Dat is teveel. 110 Karma zou maar zo kunnen. Er zijn erbij die nog wel meer halen. Hopelijk wat meer duidelijkheid.

Maar voor hier verder wel off topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
offtopic:
Je hebt totaal 5600 reacties, dus ja 25000 in dit jaar is dan niet echt mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Marrtijn schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

De vraag is alleen waarom iemand zou gaan hannesen met Starlink als het glasvezel/kabelnetwerk hier uitstekend is? Daarnaast is het gewoon marktleider voor zakelijke klanten, waaronder alarmdiensten en defensie, en die willen vast niet afhankelijk worden van buitenlandse satellietaanbieders.
Ze hebben een eigen netwerk. Snel zat op de meeste plekken. Daarnaast denk ik dat KPN altijd de boel in eigen hand zal houden. Niet overgenomen zal worden. Er draaien teveel cruciale diensten daar. Beter ook dat we dan op hun kunnen vertrouwen dan op iets van Musk bv.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Kijk nu eens wat je zelf post. daar staat toch gewoon 6 reacties per dag. Ik hoop niet dat je zo ook de rest van je data-analyse doet ;)

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 12-08-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Kijk nu eens wat je zelf post. daar staat toch gewoon 6 reacties per dag. Ik hoop niet dat je zo ook de rest van je data-analyse doet ;)
Bedtijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Marrtijn schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

Omdat het straks voor de consument waarschijnlijk een stuk goedkoper gaat zijn dan een abonnement bij KPN. Het product is makkelijker op te schalen zonder gebonden te zijn aan landgrenzen of het aanleggen van steeds duurdere infrastructuur. . Eenmaal in de lucht lijken mij de onderhoudskosten en aansluitkosten per user een stuk lager te liggen. Wanneer er concurrentie op die markt ontstaat (nu alleen Starlink) dan zullen we dat wel gaan merken. De nieuwste generatie telefoons biedt niet voor niets deze optie min of meer al aan.

Nederland zal inderdaad daarin achter gaan lopen, wij hebben immers al een prima infrastructuur liggen. Maar het is mijn inziens een kwestie van tijd tot dat een groot gedeelte van ons dataverbruik (beeld bellen internet) ook hier gewoon via satellieten verloopt. Uitgezonderd hetgeen waarin we een ander niet in vertrouwen. Dan wordt KPN min or meer het nieuwe PostNL.

[ Voor 7% gewijzigd door 49euro op 12-08-2025 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:05
Some0ne schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Mooie call! Cijfers zien er weer erg sterk uit. Outlook fors hoger dan verwacht en paar grote klanten erbij met Cloudflare, Prosus en Shopify. Voorbeurs nu boven de 63 dollar (+14%).
Graag gedaan, had stiekem hiervan gewoon meer willen hebben, die 150$ per maand is wel lekker geweest, zelfs met de dollar tegenover de euro eraf! Ook een van mijn beste aandelen samen met AMD en IonQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Tesla moet toch een bubbel zijn? Hoe kan de market cap van Tesla ongeveer hetzelfde zijn als de rest van de top 10 automerken qua market cap tezamen? Tesla verkoopt niet veel en loopt ook bepaald niet meer voor. In die top 10 staan merken als Toyota, BYD, Volkswagen, BMW, en Mercedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Tesla moet toch een bubbel zijn? Hoe kan de market cap van Tesla ongeveer hetzelfde zijn als de rest van de top 10 automerken qua market cap tezamen? Tesla verkoopt niet veel en loopt ook bepaald niet meer voor. In die top 10 staan merken als Toyota, BYD, Volkswagen, BMW, en Mercedes.
Ze lijken idd een booboo te hebben gemaakt door helemaal te gokken op hun robotaxi ipv de model 2 als goedkope concurrent voor BYD te ontwikkelen.
En ondertussen blijft hun self driving steken op level2 certificering terwijl de andere auto bouwers al een level3/4 certificering hebben gehaald.

(en met Musk die Trump boos heeft gemaakt wordt daar nu voorlopig in de VS iig niet de regels aangepast in het voordeel van de Tesla Taxi)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2025 08:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 09:55
TheBrut3 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Het ligt er maar net aan of je Tesla ziet als automaker, of het techbedrijf. Dat is een fundamenteel verschil. Tesla doet veel meer dan auto's bouwen. Ik blijf er zelf ver van weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

Predator

Suffers from split brain

Black-Death schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Het ligt er maar net aan of je Tesla ziet als automaker, of het techbedrijf. Dat is een fundamenteel verschil. Tesla doet veel meer dan auto's bouwen. Ik blijf er zelf ver van weg.
Ja, maar in welke mate zitten allerlei van Musk's andere initiatieven echt onder Tesla ?
Spacex, neuralink en the boring company, en starlink zijn onafhankelijk van Tesla.

Onder Tesla zit vooral auto-related stuff and spinoffs zoals battery tech en manufacturing/robotics.

Ik lust het ook niet :+

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 13-08-2025 11:28 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
49euro schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:27:
[...]

Omdat het straks voor de consument waarschijnlijk een stuk goedkoper gaat zijn dan een abonnement bij KPN. Het product is makkelijker op te schalen zonder gebonden te zijn aan landgrenzen of het aanleggen van steeds duurdere infrastructuur. . Eenmaal in de lucht lijken mij de onderhoudskosten en aansluitkosten per user een stuk lager te liggen.
Maar zo werkt het niet. Je zit met capaciteitsproblemen, en dat is juist bij satellieten moeilijk te schalen. Je hebt Shannon capacity theorem. Daar kan je ietwat omheen werken met mimo en/of beamforming, maar dat heeft zo zijn praktische limieten. Er is een reden dat voor 5G ze meer en kleinere cellen willen hebben.

Dus praktisch gezien betekend capaciteit schalen meer satellieten de lucht in schieten, die een flink gedeelte van de tijd uit hun neus aan het vreten zijn boven de oceaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

XanderDrake

Build the future!

Predator schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:05:
Onder Tesla zit vooral auto-related stuff and spinoffs zoals battery tech en manufacturing/robotics.

Ik lust het ook niet :+
Ik ook niet. Maar @Deveon meldde een tijdje eerder dat de meerwaarde van Tesla vooral FSD, robot automation en scaling was. Maar hoe die waardering nu zit? Ik zie overal concurrenten die bijna net zo ver zijn op deze punten en veel lager zijn gewaardeerd. Ik denk dat het vooral hype/bubble is, helaas.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

Predator

Suffers from split brain

XanderDrake schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Ik ook niet. Maar @Deveon meldde een tijdje eerder dat de meerwaarde van Tesla vooral FSD, robot automation en scaling was. Maar hoe die waardering nu zit? Ik zie overal concurrenten die bijna net zo ver zijn op deze punten en veel lager zijn gewaardeerd. Ik denk dat het vooral hype/bubble is, helaas.
Inderdaad. Als ik copilot mag geloven is bv de energy vleugel (batterijen / solar stuff) 17% tov automotive.
En daar is wel veel concurrentie. De tijd dat Tesla de beste batterij tech heeft ... die is voorbij denk ik, of dat gaat voorbij gaan.

Voor de automation weet ik ook niet of ze daar echt veel klanten voor hebben. Dat is ook zo algemeen dat er daar ook veel concurrentie speelt. Moeilijk in te schatten of daar veel toekomstwaarde uit kan komen.

Het zijn vooral de nieuwe initiatieven die heel hard kunnen doorbreken, maar die worden meestal niet onder Tesla gedaan. Dus Tesla inkopen omdat je gelooft in de projecten van Musk (wat ik al niet doe) blijft volgens mij geen goeie zet.

Ook de imago schade zal er volgens mij voor zorgen dat nieuwe ondernemingen zo weinig mogelijk zullen linken met Tesla en ook met Musk.

Ook de xAI vleugel zit niet onder Telsa btw

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
XanderDrake schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Beetje afhankelijk wat je als “bijna net zo ver” definieert. In de praktijk zeker, maar Waymo en Boston Dynamics kunnen echt niet zo maar opschalen naar tienduizenden units. Hun modellen lopen gaan ruim boven de ton.

Hetzelfde zag je destijds met al die “Tesla killers”. Nu heb ik recent de productiecijfers niet doorgenomen maar volgens mij heeft alleen BYD inmiddels Tesla ingehaald in aantallen en dat is met veel goedkopere, simpelere auto’s en met een beetje Chinese magie waarbij winst en arbeidsomstandigheden een ondergeschikt belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Predator schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:23:
[...]
Het zijn vooral de nieuwe initiatieven die heel hard kunnen doorbreken, maar die worden meestal niet onder Tesla gedaan. Dus Tesla inkopen omdat je gelooft in de projecten van Musk (wat ik al niet doe) blijft volgens mij geen goeie zet.

Ook de imago schade zal er volgens mij voor zorgen dat nieuwe ondernemingen zo weinig mogelijk zullen linken met Tesla en ook met Musk.

Ook de xAI vleugen zit niet onder Telsa btw
Het helpt ook niet voor de Tesla AI ambities voor het rijden dat Musk zelf alle bestelde chips bestemd voor Tesla af staat riching zijn nieuw kindje xAI en wat voor Twitter:
Emails circulated inside Nvidia and obtained by CNBC show that Elon Musk told the chipmaker to prioritize shipments of processors to X and xAI ahead of Tesla.
https://www.cnbc.com/2024...d-for-tesla-to-x-xai.html
By ordering Nvidia to let privately held X jump the line ahead of Tesla, Musk pushed back the automaker’s receipt of more than $500 million in graphics processing units, or GPUs, by months, likely adding to delays in setting up the supercomputers Tesla says it needs to develop autonomous vehicles and humanoid robots.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2025 14:05 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Deveon schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:57:
Beetje afhankelijk wat je als “bijna net zo ver” definieert. In de praktijk zeker, maar Waymo en Boston Dynamics kunnen echt niet zo maar opschalen naar tienduizenden units. Hun modellen lopen gaan ruim boven de ton.
Ik haalde die twee als concurrenten aan vooral ook om aan te geven hoe groot de specifieke markten zijn, momenteel. Het is mooi dat je 10.000 units kan leveren, maar wat is dan de daadwerkelijke markt grote en vooral revenue?
Analisten denken dat Waymo $2,5 miljard omzet kan hebben in 2030, als alles goed gaat en ze heel hard schalen. Is dat kosten dekkend, winstgevend?
Tesla op $1 triljard waarde met dat soort markt cijfers? Concurrerend met Waymo, Uber, Lyft, etc. Ik weet het nog niet zo zeker.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
XanderDrake schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Ik haalde die twee als concurrenten aan vooral ook om aan te geven hoe groot de specifieke markten is, momenteel. Het is mooi dat je 10.000 units kan leveren, maar wat is dan de daadwerkelijke markt grote en vooral revenue?
Analisten denken dat Waymo $2,5 miljard omzet kan hebben in 2030, als alles goed gaat en ze heel hard schalen. Is dat kosten dekkend, winstgevend?
Tesla op $1 triljard waard met dat soort markt cijfers? Concurrerend met Waymo, Uber, Lyft, etc. Ik weet het nog niet zo zeker.
Tja, vroeger keken analisten ook naar de markt voor “elektrische auto’s” in plaats van mobiliteit in het geheel. Autonomie is daar een uitbreiding op en de “humanoids” zouden natuurlijk in theorie veel simpele taken oppakken zoals opruimen. De markt voor “opruimen” is enorm met een eenmalige investering van +/- 30k.

En dat is vaak het lastige met Tesla, het is enorm lastig om zaken echt in cijfers uit te drukken. Als je het mij vraagt mag Tesla om de cijfers op te poetsen aan de slag met een totaal ecosysteem waarbij de accu van je auto een extensie wordt van je Powerwall. Als je thuis bent zo 60+ kWh beschikbaar en als je er niet bent heb je zo genoeg aan +/- 10 kWh. In principe hebben ze alle onderdelen tot de software aan toe in eigen beheer. Het zou ook de vraag en lock-in van het ecosysteem enorm sterk maken.

Voor de huidige waardering is niet de vraag hoe groot de markt is maar met name wanneer ze daadwerkelijk in productie kunnen. Sinds kort ook de vraag of ze het tot die tijd wel kunnen volhouden..

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 13-08-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 21:26

Met een DEGIRO Basic account (geen Custody account) worden je aandelen toch (mogelijk) al uitgeleend?
Dus in het najaar heb je de keuze van niet of wel uitlenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:53
Denken jullie dat we over de piek heen zitten met Europese defensie-aandelen? Ik heb een aantal hele goede investeringen gedaan met aandelen als Rheinmetall, Saab en Kongsberg, maar ik merk de laatste maanden dat alle EU defensie-aandelen een beetje aan het flatlinen zijn, en de laatste tijd zelfs iets omlaag gaan. We zitten al op de maximale commitment, we gaan heus niet meer dan 5% investeren. Dus in die zin is er niet veel groei meer. Sterker nog, ik denk dat veel landen daar onderuit gaan proberen te komen en dat élke kans op een wapenstilstand gebruikt zal worden om meteen de defensie-uitgaven weer terug te schroeven en op de oude manier verder te gaan.

Vandaar dat ik een beetje zit te twijfelen of ik nu m'n aandelen van de hand moet doen... Aan de ene kant heb ik genoeg winst om het lekker uit te zitten, maar aan de andere kant heb ik diezelfde fout gemaakt tijdens Covid met aandelen als Zoom (ook ná Covid zullen bedrijven nog steeds Zoom nodig hebben voor meetings toch??? Kennelijk niet dus...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18

Secsytime

Automagisch

Avalaxy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:56:
Denken jullie dat we over de piek heen zitten met Europese defensie-aandelen? Ik heb een aantal hele goede investeringen gedaan met aandelen als Rheinmetall, Saab en Kongsberg, maar ik merk de laatste maanden dat alle EU defensie-aandelen een beetje aan het flatlinen zijn, en de laatste tijd zelfs iets omlaag gaan. We zitten al op de maximale commitment, we gaan heus niet meer dan 5% investeren. Dus in die zin is er niet veel groei meer. Sterker nog, ik denk dat veel landen daar onderuit gaan proberen te komen en dat élke kans op een wapenstilstand gebruikt zal worden om meteen de defensie-uitgaven weer terug te schroeven en op de oude manier verder te gaan.

Vandaar dat ik een beetje zit te twijfelen of ik nu m'n aandelen van de hand moet doen... Aan de ene kant heb ik genoeg winst om het lekker uit te zitten, maar aan de andere kant heb ik diezelfde fout gemaakt tijdens Covid met aandelen als Zoom (ook ná Covid zullen bedrijven nog steeds Zoom nodig hebben voor meetings toch??? Kennelijk niet dus...).
Verwacht je dat het gaat compounden? Zo niet, dan zou ik winst pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik snap je vergelijking met Zoom, maar defensie ligt toch wat anders. Ja, de groei is de afgelopen maanden afgevlakt, maar dat komt deels door winstnemingen en het feit dat de ‘oorlogspiek’ ingeprijsd is.

Het verschil is dat defensiecontracten vaak meerjarige deals zijn en bedrijven als Rheinmetall, Saab en Kongsberg een orderboek hebben dat voor jaren vol zit. Zelfs als er vrijdag tussen Trump en Poetin ineens een “historische handdruk” komt, (wat ik niet aannemelijk acht en zelfs totaal om kan slaan maargoed dat is speculeren) blijven veel landen nog jaren vastzitten aan lopende leveringen, onderhoudscontracten en herbevoorrading. De Nederlandse locatie van Rheinmetall zit zelfs aan huidige capaciteit en gaat verder uitbreiden.

Daarnaast is de geopolitieke situatie breder dan alleen Rusland–Oekraïne (denk aan China–Taiwan, Midden-Oosten). De 5%-norm mag politiek worden afgezwakt, maar een groot deel van de investeringen is structureel (munitieproductie, fabrieksuitbreiding).

Persoonlijk: ik houd m’n posities vast. Korte termijn wat minder spannend, lange termijn nog steeds solide.
Bovendien hebben ook banken recent ingestemd om wapenindustrie te gaan financieren dus wat dat betreft geeft dat ook extra ruimte voor groei.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Die toekomstige bestellingen zitten al inbegrepen in de huidige waardering van Rheinmetall. Een beetje hetzelfde als bij ASML, de outlook over jaren is veel meer bepalend dan de huidige cijfers. Ik denk dat een vrede tussen Rusland en Oekraïne zeker invloed kan hebben op de defensie aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katth
freestyler2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:39:
[...]

Ik snap je vergelijking met Zoom, maar defensie ligt toch wat anders. Ja, de groei is de afgelopen maanden afgevlakt, maar dat komt deels door winstnemingen en het feit dat de ‘oorlogspiek’ ingeprijsd is.

Het verschil is dat defensiecontracten vaak meerjarige deals zijn en bedrijven als Rheinmetall, Saab en Kongsberg een orderboek hebben dat voor jaren vol zit. Zelfs als er vrijdag tussen Trump en Poetin ineens een “historische handdruk” komt, (wat ik niet aannemelijk acht en zelfs totaal om kan slaan maargoed dat is speculeren) blijven veel landen nog jaren vastzitten aan lopende leveringen, onderhoudscontracten en herbevoorrading. De Nederlandse locatie van Rheinmetall zit zelfs aan huidige capaciteit en gaat verder uitbreiden.

Daarnaast is de geopolitieke situatie breder dan alleen Rusland–Oekraïne (denk aan China–Taiwan, Midden-Oosten). De 5%-norm mag politiek worden afgezwakt, maar een groot deel van de investeringen is structureel (munitieproductie, fabrieksuitbreiding).

Persoonlijk: ik houd m’n posities vast. Korte termijn wat minder spannend, lange termijn nog steeds solide.
Bovendien hebben ook banken recent ingestemd om wapenindustrie te gaan financieren dus wat dat betreft geeft dat ook extra ruimte voor groei.
Ik denk dat je het prima samenvat. Ik vermoed ook dat de defensie aandelen nog een beetje gaan afvlakken, maar de komende jaren nog wel genoeg rendement gaan halen als ze tegelijk ook productie kunnen opschalen.

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Katth schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:29:
[...]

Ik denk dat je het prima samenvat. Ik vermoed ook dat de defensie aandelen nog een beetje gaan afvlakken, maar de komende jaren nog wel genoeg rendement gaan halen als ze tegelijk ook productie kunnen opschalen.
Ik denk dat morgen ook wel een inzicht kan geven in de toekomstige groei van defensie uitgaven.

Misschien nog een zijpaadje voor wie gespreid wil blijven zitten in Europese defensie. WisdomTree Europe Defence UCITS ETF. Nog vrij nieuw maar bevat o.a. Rheinmetall, Saab en Kongsberg. Handig als je niet alles op één aandeel wilt zetten en toch in de sector wilt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En een alternatief voor die WisdomTree is LU3038520774 van Amundi.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Katth
XWB schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:47:
En een alternatief voor die WisdomTree is LU3038520774 van Amundi.
Heeft wel een veel hogere TER van 0,64 t.o.v. 0,41.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flyguy

De vraag lijkt mij eerder wat zou volgens jou deze bedrijven waard zijn? Is een bedrijf als Rheinmetall 1 miljard, 10 miljard of 100 miljard waard? Als je geen waardebepaling kan doen bij de aanschaf van een aandeel, waarom zou je het dan kopen? Dus hoeveel zijn de toekomstige cashflows waard, hoeveel van de capex is nuttig of is er overbuild van extra capaciteit door overschatting van toekomstige vraag, hoeveel orders vertalen zich in extra winst, etc. En dan welke mulitple en discount rates zijn dan op zijn plaats.

Als je dergelijke vragen niet kan beantwoorden heb je eigenlijk geen idee wat het bedrijf waard, maar ga je enkel mee met de nieuwsberichten over extra geld naar defensie zonder dat je weet hoe zich dat vertaald naar waarde. En zo lang meer mensen dat doen kan het prima een momentum trade zijn, maar dat kan volledig los staan van de onderliggende bedrijfswaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

flyguy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

De vraag lijkt mij eerder wat zou volgens jou deze bedrijven waard zijn? Is een bedrijf als Rheinmetall 1 miljard, 10 miljard of 100 miljard waard? Als je geen waardebepaling kan doen bij de aanschaf van een aandeel, waarom zou je het dan kopen? Dus hoeveel zijn de toekomstige cashflows waard, hoeveel van de capex is nuttig of is er overbuild van extra capaciteit door overschatting van toekomstige vraag, hoeveel orders vertalen zich in extra winst, etc. En dan welke mulitple en discount rates zijn dan op zijn plaats.

Als je dergelijke vragen niet kan beantwoorden heb je eigenlijk geen idee wat het bedrijf waard, maar ga je enkel mee met de nieuwsberichten over extra geld naar defensie zonder dat je weet hoe zich dat vertaald naar waarde. En zo lang meer mensen dat doen kan het prima een momentum trade zijn, maar dat kan volledig los staan van de onderliggende bedrijfswaarde.
Rheinmetall heeft een €63 mrd orderboek, groeit naar €120 mrd in 2026, en meldt +25–30% omzetgroei met 15% marge (op een stevige fundering). (Bron: https://www.home.saxo/con...nmetall_earnings-08052025)

CEO Papperger heeft aangekondigd dat tank- en munitieprijzen dalen door opschaling wat betekent sterke marges én politiek draagvlak. NAVO-landen spreken af naar 5% BBP te gaan in defensiebudgetten en de EU pakt groots uit met €800 mrd via Readiness 2030, SAFE-programma etc. (bron: https://www.ft.com/conten...bf-4efb-98d1-28c289b96c69)

Ik denk niet dat dit een rally is op hoop of gokken, maar op resultaten. Als je de defensietrend wilt spelen, lijkt Rheinmetall fundamenteel uitstekend gepositioneerd (ondanks de natuurlijk recente koersstijging).

• flyguy
Nou, als de resultaten zo zijn dat Rheinmetall volgend jaar 3x zoveel winst heeft als dat ze voor 2025 voorspellen, vind ik het bedrijf momenteel nog altijd flink te prijzig. En ja ik ga er wel vanuit dat tenminste het bedrijf flink groeit, maar de market cap is ver voorbij de beoogde groei voor de komende 10 jaar wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 09:38
Wat we zien bij defensie-aandelen is een verandering in beleggers sentiment.

Als we er ff ééntje bijpakken: Rheinmetall.
Zwaar, heel zwaar overgewaardeerd.

Fundamenteel blijft het bedrijf in orde, en zal het flink groeien, maar dan nog is de huidige waardering absurd hoog.

De Earnings per Share (EPS) Change %, TTM Over TTM (Trailing 12 Months) is op het moment 36%. Dat is uitstekend voor een groeiend bedrijf.

Als we het plat slaan: een koopwaardige waardering ligt dan bij een PE onder de 36 (PEG < 1.0) en een verkoopwaardige waardering op een PE boven de 50 (PEG > 1.5).

Op het moment is de PE van Rheinmetall 90. Als ik het aandeel in bezit had, dan had ik het verkocht en eventueel opnieuw gekocht als het sentiment omslaat (mogelijke vrede Rusland-Oekraïne). Los van het conflict in Oekraïne, de NAVO landen hebben zich gecommitteerd aan de 5% norm. Die groei blijft dus voorlopig nog wel. Het aandeel heeft nog zeker veel potentie, maar wel tegen 50% van de huidige prijs. Misschien dat dat nog gaat komen als het sentiment omslaat.

Wat wellicht nog een kritisch punt is: de oorlog strategieën veranderen in rap tempo. Vroeger waren tanks van zeer groot belang, maar nu met alle snelle technologische ontwikkelingen is dat lastig in te schatten of dat over 5 of 10 jaar nog steeds zo is. 40% van de omzet van Rheinmetall komt uit tanks.

''If you aren't willing to own a stock for 10 years, don't even think about owning it for 10 minutes'' - Warren Buffet.

En heel eerlijk, een Rheinmetall zal ik niet voor 10 jaar willen bezitten. Dus die sla ik dan toch maar over.

• TheBrut3
Is het eigenlijk mogelijk om te zien of een entiteit groot aan het inkopen is?
Het is mij deze week namelijk opgevallen dat ASML deze week elke dag een moment heeft gehad van een stijging van zo'n 1%, zonder noemenswaardig nieuws. Vandaag net voor sluitingstijd Amerika, gisteren net na opening Europa, eergisteren rond openingstijd Amerika en maandag net voor sluitingstijd Europa.

Kan toevallig zijn, maar de 4 jaar dat ik nu de koers van ASML volg springt dit er afgelopen 4 handelsdagen ut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

TheBrut3 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:38:
Het is mij deze week namelijk opgevallen dat ASML deze week elke dag een moment heeft gehad van een stijging van zo'n 1%, zonder noemenswaardig nieuws. Vandaag net voor sluitingstijd Amerika, gisteren net na opening Europa, eergisteren rond openingstijd Amerika en maandag net voor sluitingstijd Europa.

Kan toevallig zijn, maar de 4 jaar dat ik nu de koers van ASML volg springt dit er afgelopen 4 handelsdagen ut.
Zeker, maar als particulier zie je dat meestal pas achteraf. Grote inkopen door één partij (institutioneel) lopen vaak via zogeheten block trades of worden in stukjes gespreid om de markt niet te veel te bewegen. In de meldingen van AFM zie je alleen posities boven de 3% belang en dat is dus niet realtime.

Wat jij bij ASML ziet kan inderdaad wijzen op iemand die stapsgewijs aan het opbouwen is maar het kan ook een algoritmische koopstrategie zijn die op vaste momenten toeslaat (rond open/close van markten). Zonder orderboek-inzage bij de broker(s) die de trades doen, blijft het vooral gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Zulke momenten zijn prima verklaarbaar. Voor ASML geldt eigenlijk sowieso dat de ‘Amerikaanse ASML’ (dus het aandeel dat verhandeld wordt in dollars) leidend is. Dat is al jaren zo en dat is alleen maar meer gegroeid omdat ASML ook in allerlei (USD) (chip)beleggingsfondsen wordt meegenomen.

Dan de andere momenten die jou opvallen: er zijn veel bewegingen in de verhouding EUR-USD. Eerder deze week steeg de Dollar met meer dan een half procent. Het euro ASML-aandeel stijgt dan al vanzelf met ook ongeveer een 0,5%. Daar bovenop komt nog de reguliere bewegingen in het USD ASML-aandeel.

Dan nog die 1% van gisteren: dat viel gelijktijdig samen met de berichten over een grote investering door de Amerikaanse overheid in Intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Wat een mooie en uitgebreide discussie over defensie aandelen. Ik heb toevallig een paar weken geleden de WisdomTree European Defense ETF ingekocht, dus doe ook een duit in het zakje.
freestyler2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:39:

Het is altijd gokken met geopolitiek en Trumps grillen. Maar ik beaam wat hier gezegd word: als Europa iets heeft geleerd is dat we niet afhankelijk mogen zijn van wat externe (semi)dictatoriale staten ons afdwingen. Het EU investeringsprogramma moet ook nog op stoom komen, daar zouden nog allerlei investeringsplannen bij Europese producenten moeten terecht komen. Dus zelfs als het vanavond vrede is in Oekraine, dan zal de opbouw van wapens nog wel even doorgaan.
Daarnaast, als Taiwan een hotspot wordt, dan zal de VS en Aziatische partners zeer waarschijnlijk ammo, boten, raketten en drones in Europa moeten gaan kopen. China in productie evenaren doe je alleen maar als het gehele Westen mee werkt, en Europa is daar gewoon een zwaargewicht, ~40% van het Westerse GDP. Tijdens de NAVO top in Den Haag werd dit expliciet als optie genoemd, wat volgens mij niet echt is ingecalculeerd door veel investeerders.
PigRush schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:45:
Op het moment is de PE van Rheinmetall 90. Als ik het aandeel in bezit had, dan had ik het verkocht en eventueel opnieuw gekocht als het sentiment omslaat (mogelijke vrede Rusland-Oekraïne). Los van het conflict in Oekraïne, de NAVO landen hebben zich gecommitteerd aan de 5% norm. Die groei blijft dus voorlopig nog wel. Het aandeel heeft nog zeker veel potentie, maar wel tegen 50% van de huidige prijs. Misschien dat dat nog gaat komen als het sentiment omslaat.

Wat wellicht nog een kritisch punt is: de oorlog strategieën veranderen in rap tempo. Vroeger waren tanks van zeer groot belang, maar nu met alle snelle technologische ontwikkelingen is dat lastig in te schatten of dat over 5 of 10 jaar nog steeds zo is. 40% van de omzet van Rheinmetall komt uit tanks.

''If you aren't willing to own a stock for 10 years, don't even think about owning it for 10 minutes'' - Warren Buffet.

En heel eerlijk, een Rheinmetall zal ik niet voor 10 jaar willen bezitten. Dus die sla ik dan toch maar over.
Goede analyse. Gezien Rusland zeer waarschijnlijk momenteel nieuwe moderne tanks (T90M's) aan het stockpiles á 300 units per jaar, vrees ik dat we nog niet klaar zijn met tank battles... Veel sappige Oost Europese targets voor Poetin (Narva, Suwalki gap, etc) zijn echt wel binnen tank rush bereik, zelfs met 1000 drones in de lucht. Dat verdedigingen, daar heb je gewoon Leopard 2A8's voor nodig.

Maar inderdaad, ik zou zeker niet alles op Rheinmetall gooien! In de WisdomTree ETF heeft Rheinmetall een aandeel van <14%, dat vind ik een acceptabel risicoverdeling.

De investeringshorizon is inderdaad een goede discussie: wanneer komt de vlam in de pan? Allereerst, Ik hoop dus nooit!! Maar als Xi en Poetin uiteindelijk doen wat ze zeggen/dreigen, dan zijn er twee tijdstippen in mijn ogen: 2028-2030 voor Taiwan en 2032-2035 voor Oost-Europa. Als het dan los gaat, dan zien we giga stijgingen van de defense aandelen want dan krijg je een Westerse oorlogseconomie.
Als beide jaren komen en gaan zonder gebeurtenis, dan zou ik deze aandelen ook geen 10 jaar vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Katth schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Heeft wel een veel hogere TER van 0,64 t.o.v. 0,41.
Inderdaad zeg, best wel hoog voor Amundi.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ze doen dat via dark pools zoals BATS, Chi-X,... Je kan het aan de inkoopprogramma berichten van Shell goed zien hoe ze buiten de beurs de aandelen opkopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meUrnasxITU7o7c1aISZ7TU7JGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YFAX4gd8oLZFwNpM1Mq3EZ7.jpg?f=fotoalbum_large
https://shell.gcs-web.com...ransaction-own-shares-454

Ik weet dat als ze in de VS aandelen in dark pools opkopen, dan duurt het eventjes voordat de price action naar de lit market (de gewone officiële exchange) geprint worden. En dat zijn groeispurten op bepaalde tijdstippen in de intraday grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat het toepassen is van een goede strategie. Waarom weten banken altijd veel geld te verdienen. Zelf beleg ik ook al een tijd. Geen daytrader, maar per saldo werkt mijn eigen methode goed. Zo ben ik recent in CSIQ (Candian Solar) gestapt en zie alweer een winst op de borden staan. Kan zo wel legio mogelijkheden benoemen. Ik was met name benieuwd welk kandidaten anderen zien, waarom etc. Dus meer op een methodiek, fundamenteel, technisch gekeken.
Positie weer gesloten. 6 augustus gemeld, wel zo netjes vond ik om hem ook weer af te melden. 10% in 14 dagen is niet slecht mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:25

Soullie

Planeshift

Devke schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:50:
[...]

Positie weer gesloten. 6 augustus gemeld, wel zo netjes vond ik om hem ook weer af te melden. 10% in 14 dagen is niet slecht mijn inziens.
Zeker niet, heel netjes in een halve maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Soullie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Zeker niet, heel netjes in een halve maand.
Dank, we gaan opzoek naar nieuwe kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
rapture schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Ze doen dat via dark pools zoals BATS, Chi-X,... Je kan het aan de inkoopprogramma berichten van Shell goed zien hoe ze buiten de beurs de aandelen opkopen.

[Afbeelding]
https://shell.gcs-web.com...ransaction-own-shares-454

Ik weet dat als ze in de VS aandelen in dark pools opkopen, dan duurt het eventjes voordat de price action naar de lit market (de gewone officiële exchange) geprint worden. En dat zijn groeispurten op bepaalde tijdstippen in de intraday grafiek.
Aandelen worden ook in Europa geleverd vanuit dark pools. Enige verschil is dat een dark pool geen publieke bid ask heeft, in tegenstelling tot andere secundaire exchanges. Van de week kreeg ik ook stukken uit een dark pool geleverd bijvoorbeeld. Niets mis mee :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXc-Figi-iA7Vb1LLOEdBTth0ho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kOzajZKls0rlXeegf02O1DEZ.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Wietsee. op 16-08-2025 12:05 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20
Zondag nog een rustdag op de beurs dus ik organiseer graag een mini quiz met 1 vraag voor jullie. Ik ben fan van de outside the box strategieën zoals van YieldMax en IncomeShares die opties kopen of verkopen en zo optie premiums ontvangen. Het volgende is een buitenbeentje die je zou kunnen gebruiken als hedge tegen een crash.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Dd5EG_1tKa7URN0zw7rCVjk5Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVi7t68sbQ8rYRscuwDQtqxX.jpg?f=fotoalbum_large
Januari tot april is ruwweg maal 3.
April tot nu is ruwweg gedeeld door 10.
Hij is in Europa te koop en de ticker komt nog niet voor op tweakers.
Graag alleen DM naar mij sturen om het topic niet te vervuilen. Eervolle vermelding voor de eerste die de ticker kan raden :7 Ook wie denkt de onderliggende strategie die geld print bij crashes te raden maar de specifieke ticker niet vind, dat mag ook, en DMs zoals “Malantur, ik wil een hint” of “Malantur, rot op met die quiz” zijn ook welkom om de animo te peilen :P

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Malantur schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:06:
Zondag nog een rustdag op de beurs dus ik organiseer graag een mini quiz met 1 vraag voor jullie. Ik ben fan van de outside the box strategieën zoals van YieldMax en IncomeShares die opties kopen of verkopen en zo optie premiums ontvangen. Het volgende is een buitenbeentje die je zou kunnen gebruiken als hedge tegen een crash.
[Afbeelding]
Januari tot april is ruwweg maal 3.
April tot nu is ruwweg gedeeld door 10.
Hij is in Europa te koop en de ticker komt nog niet voor op tweakers.
Graag alleen DM naar mij sturen om het topic niet te vervuilen. Eervolle vermelding voor de eerste die de ticker kan raden :7 Ook wie denkt de onderliggende strategie die geld print bij crashes te raden maar de specifieke ticker niet vind, dat mag ook, en DMs zoals “Malantur, ik wil een hint” of “Malantur, rot op met die quiz” zijn ook welkom om de animo te peilen :P
Removed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
phantom09 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

[Afbeelding]

-Grondstoffen
-Belastingen
-Afnemers

Nu vind ik dat de afgelopen jaren het aandeel Lotus Bakeries iets te veel aandacht heeft gekregen. Feit is, dat je hiermee een flinke winst hebt kunnen maken, maar dat op het moment dat er hier over gesproken werd en als je dat op dat moment gekocht zou hebben, er wel veel beteren waren dan deze en als je dit vergelijkt met vorig jaar dat je een zwaar verlieslatend probleem in je portefeuille had, die vanwege de hoge prijs voor de gewone man niet goed gespreid kan worden en daarom bijna niet goedgemaakt kan worden met andere aandelen. Typisch gevalletje van toen er op tweakers over geschreven ging worden, was de hausse al voorbij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Nu vind ik dat de afgelopen jaren het aandeel Lotus Bakeries iets te veel aandacht heeft gekregen. Feit is, dat je hiermee een flinke winst hebt kunnen maken, maar dat op het moment dat er hier over gesproken werd en als je dat op dat moment gekocht zou hebben, er wel veel beteren waren dan deze en als je dit vergelijkt met vorig jaar dat je een zwaar verlieslatend probleem in je portefeuille had, die vanwege de hoge prijs voor de gewone man niet goed gespreid kan worden en daarom bijna niet goedgemaakt kan worden met andere aandelen. Typisch gevalletje van toen er op tweakers over geschreven ging worden, was de hausse al voorbij .
? Ik schreef al eerder over Lotus Bakeries een aantal jaren terug toen de koers de helft of minder was als nu.
Lotus Bakeries heeft ondanks de hoge prijs en waardering nog steeds potentie. Bekijk de cijfers maar eens.
En hoezo kan een aankoop van Lotus Bakeries aandeel niet gespreid worden? Wou je 1 heel aandeel of meer kopen? Je kan ook fracties kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 17-08-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phantom09 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
? Ik schreef al eerder over Lotus Bakeries een aantal jaren terug toen de koers de helft of minder was als nu.
Lotus Bakeries heeft ondanks de hoge prijs en waardering nog steeds potentie. Bekijk de cijfers maar eens.
En hoezo kan een aankoop van Lotus Bakeries aandeel niet gespreid worden? Wou je 1 heel aandeel of meer kopen? Je kan ook fracties kopen.
Afhankelijk van je broker kun je idd fracties aankopen :)

PSN

Pagina: 1 ... 217 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij