Wat een mooie en uitgebreide discussie over defensie aandelen. Ik heb toevallig een paar weken geleden de WisdomTree European Defense ETF ingekocht, dus doe ook een duit in het zakje.
freestyler2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:39:
Het verschil is dat defensiecontracten vaak meerjarige deals zijn en bedrijven als Rheinmetall, Saab en Kongsberg een orderboek hebben dat voor jaren vol zit. Zelfs als er vrijdag tussen Trump en Poetin ineens een “historische handdruk” komt, (wat ik niet aannemelijk acht en zelfs totaal om kan slaan maargoed dat is speculeren) blijven veel landen nog jaren vastzitten aan lopende leveringen, onderhoudscontracten en herbevoorrading. De Nederlandse locatie van Rheinmetall zit zelfs aan huidige capaciteit en gaat verder uitbreiden.
Daarnaast is de geopolitieke situatie breder dan alleen Rusland–Oekraïne (denk aan China–Taiwan, Midden-Oosten). De 5%-norm mag politiek worden afgezwakt, maar een groot deel van de investeringen is structureel (munitieproductie, fabrieksuitbreiding).
Het is altijd gokken met geopolitiek en Trumps grillen. Maar ik beaam wat hier gezegd word: als Europa iets heeft geleerd is dat we niet afhankelijk mogen zijn van wat externe (semi)dictatoriale staten ons afdwingen. Het EU investeringsprogramma moet ook nog op stoom komen, daar zouden nog allerlei investeringsplannen bij Europese producenten moeten terecht komen. Dus zelfs als het vanavond vrede is in Oekraine, dan zal de opbouw van wapens nog wel even doorgaan.
Daarnaast, als Taiwan een hotspot wordt, dan zal de VS en Aziatische partners zeer waarschijnlijk ammo, boten, raketten en drones in Europa moeten gaan kopen. China in productie evenaren doe je alleen maar als het gehele Westen mee werkt, en Europa is daar gewoon een zwaargewicht, ~40% van het Westerse GDP. Tijdens de NAVO top in Den Haag werd dit expliciet als optie genoemd, wat volgens mij niet echt is ingecalculeerd door veel investeerders.
PigRush schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:45:
Op het moment is de PE van Rheinmetall 90. Als ik het aandeel in bezit had, dan had ik het verkocht en eventueel opnieuw gekocht als het sentiment omslaat (mogelijke vrede Rusland-Oekraïne). Los van het conflict in Oekraïne, de NAVO landen hebben zich gecommitteerd aan de 5% norm. Die groei blijft dus voorlopig nog wel. Het aandeel heeft nog zeker veel potentie, maar wel tegen 50% van de huidige prijs. Misschien dat dat nog gaat komen als het sentiment omslaat.
Wat wellicht nog een kritisch punt is: de oorlog strategieën veranderen in rap tempo. Vroeger waren tanks van zeer groot belang, maar nu met alle snelle technologische ontwikkelingen is dat lastig in te schatten of dat over 5 of 10 jaar nog steeds zo is. 40% van de omzet van Rheinmetall komt uit tanks.
''If you aren't willing to own a stock for 10 years, don't even think about owning it for 10 minutes'' - Warren Buffet.
En heel eerlijk, een Rheinmetall zal ik niet voor 10 jaar willen bezitten. Dus die sla ik dan toch maar over.
Goede analyse. Gezien Rusland zeer waarschijnlijk momenteel nieuwe moderne tanks (T90M's) aan het stockpiles á 300 units per jaar, vrees ik dat we nog niet klaar zijn met tank battles... Veel sappige Oost Europese targets voor Poetin (Narva, Suwalki gap, etc) zijn echt wel binnen tank rush bereik, zelfs met 1000 drones in de lucht. Dat verdedigingen, daar heb je gewoon Leopard 2A8's voor nodig.
Maar inderdaad, ik zou zeker niet alles op Rheinmetall gooien! In de WisdomTree ETF heeft Rheinmetall een aandeel van <14%, dat vind ik een acceptabel risicoverdeling.
De investeringshorizon is inderdaad een goede discussie: wanneer komt de vlam in de pan?
Allereerst, Ik hoop dus nooit!! Maar als Xi en Poetin uiteindelijk doen wat ze zeggen/dreigen, dan zijn er twee tijdstippen in mijn ogen: 2028-2030 voor Taiwan en 2032-2035 voor Oost-Europa. Als het dan los gaat, dan zien we giga stijgingen van de defense aandelen want dan krijg je een Westerse oorlogseconomie.
Als beide jaren komen en gaan zonder gebeurtenis, dan zou ik deze aandelen ook geen 10 jaar vasthouden.