Malantur schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:40:
Novo Nordisk heeft een stevige tik gekregen vandaag: -21%. Voor zo ver ik kon vinden komt het door de jaarcijfers die nog steeds groei geven: 8-14% ipv 13-21%. Tegelijk is er ook een nieuwe CEO aangesteld, geen idee of dat ook mee speelt in de flinke correctie. Lijkt mij in ieder geval wel een koopmomentje vandaag

phantom09 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:26:
[...]
Novo nordisk is al circa 70% gedaald. Terug naar de top van ergens in 2021.
Kan het lager? Ja. Kan het hoger, Ja.
Er is nog steeds groei, echter veel minder dan verwacht. En dan wordt het hard afgestraft door beleggers.
En zoals we weten kunnen beleggers soms flink overdrijven.Zowel naar beneden als naar boven.
1 ding is zekers, farmaceutische bedrijven kunnen enorm in koers stijgen maar ook dalen.
Voor mij geen farmaceutisch aandeel meer. Heb te vaak mijn vingers hieraan gebrand.
Ik vind farmaceutisch meer gokken dan investeren. Dan heb ik liever bedrijven die een meer betrouwbare inkomen bron hebben.
https://www.debelegger.nl...eel-wat-is-er-aan-de-hand
Novo Nordisk was gewoon 1 van die bedrijven die puur door hype van god los waren. Je ziet dat ook in de koersevolutie tot en met begin 21 die nadien he-le-maal nergens meer om ging, dat was enkel omdat het plots leek dat ze de holy grail voor gewichtsverlies hadden.
Nadien blijkt dan dat de hype er wel wat over is (de bijwerkingen zijn voor sommige mensen wel erg stevig heb ik al vernomen), bovendien hebben ze geen monopolie en inmiddels met Eli Lilli een concurrent die gewoon beter is.
Dit is gewoon een aandeel dat terug gaat naar zijn echte waardering nadat m'n plots dacht dat het "the best thing since sliced bread" was.
In reguliere farma is er zat value/quality te vinden (denk Novartis, Merck, Roche, Bristol-Myers Squibb, ...) - Ja, het heeft wel de aard van cyclisch te zijn (want patenten vervallen, die moeten opgevangen door nieuwe medicijnen), maar de farma-reuzen zijn daar meestal tegen gewapend (eenderzijds door nieuwe ontwikkelingen die ze zelf doen, of door overnames van die bio-techs die iets succesvols ontwikkeld hebben)
*Novo Nordisk is op zich ook gewoon reguliere farma, en geen high-risk biotech - maar zoals gezegd, het gaat om de waardering die de voorbije 3-4 jaar niet te verdedigen was- ik volg ze absoluut niet maar ik zie dat ze inmiddels terug onder de $250 miljard market cap zitten, dus dan begint het terug interessant te worden - mocht daar nog 20% afgaan wegens oversold zou ik me zeker inlezen en is de kans reeël dat ik instap.
**Als je gewoon quality zoekt in farma zou ik in eerste instantie naar een Novartis kijken (zelf in mijn portefeuille), alternatief een J&J ofzo. Eerder in de value kant is een Bristol-Myers Squibb (zelf in mijn portefeuille) of een Merck ook zeker het bekijken waard.
[
Voor 7% gewijzigd door
Jebus4life op 31-07-2025 10:20
]