Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rogers schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:29:
Hoe zit dat eigenlijk met ETFs in Euro die voor een groot deel uit Amerikaanse bedrijven bestaat? (Zoals WEBN) Gaan dan interne kosten omhoog als de Euro en Dollar uiteen loopt?
Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar de interne kosten hebben weinig te maken met de valuta van de beursnotering. Een ETF met US aandelen kan verscillende noteringen hebben in verschillende landen in verschillende valuta. De waarde van de ETF is de waarde van de aandelen opgeteld en dan gedeeld door de valuta (simpel gezegd). Als de Amerikaanse beurs vandaag niet omhoog/omlaag zou gaan maar de EURUSD gaat wel omhoog, dan gaat de prijs van de ETF in EUR omlaag, want de EUR wordt duurder.

Een ETF heeft vaak standaard valuta waarin de NAV wordt uitegedrukt (vaak de valuta van de meeste bezittingen in de ETF).

De interne kosten (de management fee) is een fixed percentage van de NAV. Als voor een wereld ETF de NAV in USD wordt gepublished dan zal de management fee ook in USD worden geind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:45
abalone schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:18:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar de interne kosten hebben weinig te maken met de valuta van de beursnotering. Een ETF met US aandelen kan verscillende noteringen hebben in verschillende landen in verschillende valuta. De waarde van de ETF is de waarde van de aandelen opgeteld en dan gedeeld door de valuta (simpel gezegd). Als de Amerikaanse beurs vandaag niet omhoog/omlaag zou gaan maar de EURUSD gaat wel omhoog, dan gaat de prijs van de ETF in EUR omlaag, want de EUR wordt duurder.

Een ETF heeft vaak standaard valuta waarin de NAV wordt uitegedrukt (vaak de valuta van de meeste bezittingen in de ETF).

De interne kosten (de management fee) is een fixed percentage van de NAV. Als voor een wereld ETF de NAV in USD wordt gepublished dan zal de management fee ook in USD worden geind.
Ok. Ik dacht dat ze een soort hedging zouden doen maar is niet het geval zie ik voor WEBN.

Bij WEBN is de fund currency USD maar ik koop hem op de XETRA in EUR. Dus als ik het goed begrijp is die de afgelopen weken relatief meer in euro waarde gedaald omdat de dollar is verzwakt?
Dat geeft een risico die ik niet overwogen had.

[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 23-04-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rogers schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:53:
[...]

Ok. Ik dacht dat ze een soort hedging zouden doen maar is niet het geval zie ik voor WEBN.

Bij WEBN is de fund currency USD maar ik koop hem op de XETRA in EUR. Dus als ik het goed begrijp is die de afgelopen weken relatief meer in euro waarde gedaald omdat de dollar is verzwakt?
Dat geeft een risico die ik niet overwogen had.
Je stopt Euro’s in een ETF en krijgt daar vooral Amerikaanse aandelen voor terug in je mandje. Als je die aandelen weer wilt verkopen terwijl de Euro meer waard is krijg je daar minder Euro’s voor terug.

Maar dat heb je altijd. Of verwacht je dat bij een beleggingsfonds zoals NT iemand anders dat valutarisico voor jou ophoest? ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:31
fsfikke schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:46:
[...]

Je stopt Euro’s in een ETF en krijgt daar vooral Amerikaanse aandelen voor terug in je mandje. Als je die aandelen weer wilt verkopen terwijl de Euro meer waard is krijg je daar minder Euro’s voor terug.

Maar dat heb je altijd. Of verwacht je dat bij een beleggingsfonds zoals NT iemand anders dat valutarisico voor jou ophoest? ;)
Waarom heb je dat altijd? Je kan toch een currency hedged ETF kopen? Dan wordt valuta risico afgedekt.

https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true

Alleen normaliter wordt dan bijvoorbeeld een aandeel Apple volledig gehedged, van USD naar EUR. Terwijl een bedrijf als Apple ook weer inkomsten uit andere valuta dan USD heeft.

Verder kost currency hedging gewoon geld.

Dus je kan je afvragen of je die hedge wel wilt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

evleerdam schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:55:
[...]

Waarom heb je dat altijd? Je kan toch een currency hedged ETF kopen? Dan wordt valuta risico afgedekt.
[..]
Dat Dollar-aandelen minder Euro’s waard worden als die stijgt heb je altijd, een verzekering neemt het oorspronkelijke probleem niet weg ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
fsfikke schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:00:
[...]

Dat Dollar-aandelen minder Euro’s waard worden als die stijgt heb je altijd, een verzekering neemt het oorspronkelijke probleem niet weg ;)
Dat snap ik niet helemaal. Dollar aandelen worden toch niet minder waard in dollars als de euro meer waard wordt? Ja, dollar bedrijven verkopen ook producten in Euro landen, maar daar zie ik niet zo'n probleem.

Een hedge neemt het directe probleem van USD versus EUR wel degelijk weg. Dat er onderliggend nog meer valuta risico ligt ben ik wel met je eens, maar dat is allemaal indirect en vaak een stuk kleiner.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Idealiter is er geen valuta probleem. Of het aandeel Apple verhandeld wordt in Dollars, Euro's of Bananen, het gaat om de waarde van het bedrijf. Dus als de dollar onderuit gaat, en Apple heeft daar geen last van, dat neemt de waarde van het Apple aandeel in dollars toe. In principe met een valuta hedge maak je juist extra valuta risico. Als de Euro dan zwakker wordt, worden ook nog eens je aandelen minder waard.

Nu is bovenstaande natuurlijk niet zo perfect in de praktijk. Maar langetermijn zou het wel redelijk moeten kloppen. Minus natuurlijk dat als de Dollar onderuit gaat, Apple daar ook wel last van gaat hebben. Maar daarvoor maakt het niet uit in welke valuta je het verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
fsfikke schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:46:
[...]

Ik had er nog niet zo veel over nagedacht, ook niet tegengekomen in beleggings blogs/discussies. Heb geen idee wat het hedgen kost, maar er zijn dus wel hedged etfs.

Blijft een beetje een raar gevoel dat een bezitting in euro minder waard word omdat de dollar daalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rogers op 23-04-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
evleerdam schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:55:
[...]

https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true

Alleen normaliter wordt dan bijvoorbeeld een aandeel Apple volledig gehedged, van USD naar EUR. Terwijl een bedrijf als Apple ook weer inkomsten uit andere valuta dan USD heeft.

Verder kost currency hedging gewoon geld.

Dus je kan je afvragen of je die hedge wel wilt.
Edit: vergelijking aangepast.

SESW (hedged) is afgelopen 3 maanden ±6%-punten minder gedaald dan de niet hedged variant SUSW. IWDE (hedged) vs IWRD vergelijkbaar. Toch significant.

De ter is SESW 0.23% vs SUSW 0.2% en IWDE 0.55% vs IWRD 0.5%. Dat lijkt mij niet zo heel duur om te hedgen? (Al is de ter relatief duur)

De euro is de afgelopen 20 jaar gemiddeld gedaald t.o.v. de dollar dus voordelig voor beleggingen. Maar mischien is het tij gekeerd?

Verbaast me dat dit niet vaker besproken wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rogers op 23-04-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Rogers schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:52:
[...]

Edit: vergelijking aangepast.

SESW (hedged) is afgelopen 3 maanden ±6%-punten minder gedaald dan de niet hedged variant SUSW. IWDE (hedged) vs IWRD vergelijkbaar. Toch significant.

De ter is SESW 0.23% vs SUSW 0.2% en IWDE 0.55% vs IWRD 0.5%. Dat lijkt mij niet zo heel duur om te hedgen? (Al is de ter relatief duur)

De euro is de afgelopen 20 jaar gemiddeld gedaald t.o.v. de dollar dus voordelig voor beleggingen. Maar mischien is het tij gekeerd?

Verbaast me dat dit niet vaker besproken wordt.
Voor zover ik weet zitten de kosten van de hedge niet in de TER. Kosten van een hedge kunnen ingewikkeld zijn om te berekenen, maar zal niet veel meer dan 0,1% zijn.

Verder is er online wel veel over te vinden. Persoonlijk vind ik de kosten te hoog van de hedge, daarnaast is de TER hoger, en omdat je sowieso in wereldwijde bedrijven (en daardoor aan heel veel andere valuta bent blootgesteld) het niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
evleerdam schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:43:
[...]

Voor zover ik weet zitten de kosten van de hedge niet in de TER. Kosten van een hedge kunnen ingewikkeld zijn om te berekenen, maar zal niet veel meer dan 0,1% zijn.

Verder is er online wel veel over te vinden. Persoonlijk vind ik de kosten te hoog van de hedge, daarnaast is de TER hoger, en omdat je sowieso in wereldwijde bedrijven (en daardoor aan heel veel andere valuta bent blootgesteld) het niet de moeite waard.
De populaire ETFs zitten over de 60% Amerika, de dollar exposure is dan groot vind ik.
Als het beter verdeeld was dan zouden valuta schommelingen zich wat uitbalanceren.

Ben er niet zo zeker van dat het goed blijft gaan met de dollar, wordt ook aan de poten van reserve valuta gezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Rogers schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:52:
[...]

De populaire ETFs zitten over de 60% Amerika, de dollar exposure is dan groot vind ik.
Als het beter verdeeld was dan zouden valuta schommelingen zich wat uitbalanceren.

Ben er niet zo zeker van dat het goed blijft gaan met de dollar, wordt ook aan de poten van reserve valuta gezaagd.
Ja, maar veel bedrijven in de US verkopen ook weer producten buiten de US. Als voorbeeld, Apple verkoopt 57% van zijn omzet buiten de US. Daar zit ook weer currency exposure. Ga je die dan ook hedgen? Want in feite compenseert dat weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
evleerdam schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:58:
[...]

Ja, maar veel bedrijven in de US verkopen ook weer producten buiten de US. Als voorbeeld, Apple verkoopt 57% van zijn omzet buiten de US. Daar zit ook weer currency exposure. Ga je die dan ook hedgen? Want in feite compenseert dat weer.
Is de vraag of dat voldoende effect heeft op de aandeel waarde om te valuta te compenseren.

Je ziet bij die hedged vs niet hedges etf toch dat je de volledige koers daling als verschil hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:51:
Kan iemand mij uitleggen hoe het met Tesla aandelen zit, want ik snap het niet.
Gisteren gaat het aandeel zo'n 10% omhoog (beurs + nabeurs) terwijl de cijfers niet best waren. Winst per aandeel $0,27 waar $0,41 was verwacht. Verder omzetdaling in de auto divisie (-20%), terwijl Musk afgelopen jaar 20-30% groei riep, en operationele marge van 5.5% naar 2.1%.
Tesla (TSLA) stock surges on Elon’s lies despite disastrous earnings

De winst in Q1 blijkt afkomstig van verkopen van "regulatory credits", zonder die opbrengsten zou er een verlies zijn van 189 miljoen dollar. Musk is tegen overheidssteun: althans, dat hield hij het publiek voor tijdens de earnings call.

Kennelijk wordt Musk nog steeds geloofd door bepaalde groepen investeerders. De nog altijd extreme P/E ratio geeft aan dat men nog vertrouwen heeft in iemand die steeds met voorspellingen komt die niet bewaarheid worden, bijvoorbeeld over zelfrijdende auto's. Musk volgt het advies van Tesla managers niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
mrmrmr schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:00:
[...]

Tesla (TSLA) stock surges on Elon’s lies despite disastrous earnings

De winst in Q1 blijkt afkomstig van verkopen van "regulatory credits", zonder die opbrengsten zou er een verlies zijn van 189 miljoen dollar. Musk is tegen overheidssteun: althans, dat hield hij het publiek voor tijdens de earnings call.

Kennelijk wordt Musk nog steeds geloofd door bepaalde groepen investeerders. De nog altijd extreme P/E ratio geeft aan dat men nog vertrouwen heeft in iemand die steeds met voorspellingen komt die niet bewaarheid worden, bijvoorbeeld over zelfrijdende auto's. Musk volgt het advies van Tesla managers niet op.
Tegen subsidies zijn en er toch gebruik van maken is niet tegenstrijdig, zolang het bestaat zullen je concurrenten er gebruik van maken en moet je het als commercieel bedrijf ook doen om te kunnen concurreren. Wat denk je dat met de waarde van het aandeel gebeurt als alleen Tesla zegt "hou die honderden miljoenen maar overheid".

[ Voor 7% gewijzigd door Rogers op 24-04-2025 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
Rogers schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:52:
[...]

Op lange termijn denk ik niet dat hedging op aandelen een goed idee is. Voorbeeld: De afgelopen 10 jaar presteert IWDA zo'n 1% per jaar beter dan IWDE. 1% lijkt wellicht niet veel maar dat gaat op lange termijn voor de meeste beleggers om grote bedragen.

Nou zegt 1 voorbeeld niet zoveel maar ik denk dat het wel een goede indicatie geeft.

Hier een beter onderbouwd antwoord: Ben Felix: Should You Currency Hedge Your Portfolio?

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 24-04-2025 04:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Rogers

Het bedrag is $2.76 miljard aan regulatory credits (cijfer jan 2025).

Je reageert niet op mijn stelling, maar op die van de auteur van het artikel, maar ik kan wel aanwijzen waar deze redenering misloopt. Tesla krijgt veruit de meeste regulatory credits van alle autoproducenten in de VS. Dat komt doordat Tesla alleen maar EV's verkopen en geen ICE. Ze hebben niets te compenseren. De overige EV fabrikanten zijn dwergen in de VS. Als de regulatory credits er niet meer zijn, dan heeft vooral Tesla daar veel last van en de (overwegend) ICE fabrikanten halen voordeel. Die betalen namelijk een groot deel van Tesla's winst en kunnen dat dan in eigen zak houden.
Wat denk je dat met de waarde van het aandeel gebeurt als alleen Tesla zegt "hou die honderden miljoenen maar overheid".
Te weinig, want de waarde van TSLA wordt kennelijk vooral bepaald door de voorspellingen en beloften van Musk. Die zal misschien herhalen dat het Optimus project 10 triljard dollar winst kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tja TSLA heeft dan ook een miserabele corporate governance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

YakuzA schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:20:
En Trump geeft nu het signaal dat hij toch wat aan de tariffs richting China gaat doen, dus er zal vast weer wat omhoog gaan vliegen op de beurs:

[...]
https://edition.cnn.com/2...ction-hnk-intl/index.html

Jantje lacht, jantje huilt, jantje lacht en binnenkort weer een jantje huilt gok ik.
En vandaag wordt het weer Jantje huilt:
President Donald Trump said Wednesday that he could re-impose “reciprocal” tariffs on some countries in as soon as two or three weeks, a potentially significant re-escalation of the global trade war that has already raised fears of a US and global recession.
De 90 dagen delay wordt voor sommige landen toch geen 90 dagen.
:z
https://edition.cnn.com/2...fs-trump-weeks/index.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

Hij zag er zwak uit in z'n optreden tegen Powell dus moet hij even laten zien dat hij toch echt wel macht heeft.

Nice... gaat lekker zo

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
YakuzA schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:56:
[...]

En vandaag wordt het weer Jantje huilt:

[...]

De 90 dagen delay wordt voor sommige landen toch geen 90 dagen.
:z
https://edition.cnn.com/2...fs-trump-weeks/index.html
Echt wat een chaos is dat beleid van hem. Vraag me af of dit alleen maar is voor beurs manipulatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Rogers op 24-04-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 13:27

Wimo.

Shake and Bake!

Rogers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:27:
[...]

Echt wat een chaos is dat beleid van hem. Vraag me af of dit alleen maar is voor beurs manipulatie.
Als insider is dit echt briljant.. De rest van de investeerders heeft dikke pech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:34

Jebus4life

BE User

Wat een cijfers weer bij Alphabet...

Omzet +14% in constant currency, EPS +49%, operating income +20% aan operating margin van 34%. Google Cloud omzet opnieuw een zeer nette +28%. Dividend 5% omhoog (niet nodig wat mij betreft, maar OK...) en $70 miljard extra buybacks

Ik heb toch weer stevig ingeslagen...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:27
Jebus4life schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:23:
Wat een cijfers weer bij Alphabet...

Omzet +14% in constant currency, EPS +49%, operating income +20% aan operating margin van 34%. Google Cloud omzet opnieuw een zeer nette +28%. Dividend 5% omhoog (niet nodig wat mij betreft, maar OK...) en $70 miljard extra buybacks

Ik heb toch weer stevig ingeslagen...
En de ads zitten nog vol scammers en ze doen er niks aan, echt een leuk bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik pas qua beleggingsstrategie meer bij Passief beleggen met indexfondsen en Financiële onafhankelijkheid maar ik zit nu met een vraag waar de mensen hier waarschijnlijk verstand van hebben.

Het verschil in belasting op spaargeld en beleggingen is in Nederland nu behoorlijk groot. Eigenlijk loont het om met zo min mogelijk geld in de categorie 'beleggingen', op zoek te gaan naar zo veel mogelijk exposure tot de aandelenmarkt. Ik vraag me af of dat kan door middel van leveraged ETFs. Die zou ik dan aanhouden in combinatie met spaargeld in de portfolio, ter vervanging van 100% indexfondsen. Ik weet op dit moment niet wat de lopende kosten zijn van zo'n product. Maar ik wil me er graag in verdiepen als mensen suggesties hebben voor leveraged ETFs van saaie, gespreide indexen zoals S&P500 en All world die voor de particuliere belegger te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:15

de Peer

under peer review

se77en schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:29:
Ik pas qua beleggingsstrategie meer bij Passief beleggen met indexfondsen en Financiële onafhankelijkheid maar ik zit nu met een vraag waar de mensen hier waarschijnlijk verstand van hebben.

Het verschil in belasting op spaargeld en beleggingen is in Nederland nu behoorlijk groot. Eigenlijk loont het om met zo min mogelijk geld in de categorie 'beleggingen', op zoek te gaan naar zo veel mogelijk exposure tot de aandelenmarkt. Ik vraag me af of dat kan door middel van leveraged ETFs. Die zou ik dan aanhouden in combinatie met spaargeld in de portfolio, ter vervanging van 100% indexfondsen. Ik weet op dit moment niet wat de lopende kosten zijn van zo'n product. Maar ik wil me er graag in verdiepen als mensen suggesties hebben voor leveraged ETFs van saaie, gespreide indexen zoals S&P500 en All world die voor de particuliere belegger te krijgen zijn.
Dan zou een leveraged ETF Dus op de lange termijn (20 jaar) meer moeten opleveren dan een gewone ETF. Dat is niet het geval voor zover mij bekend. Anders zou iedereen die passief belegt daarvoor gaan

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:03:
[...]

Dan zou een leveraged ETF Dus op de lange termijn (20 jaar) meer moeten opleveren dan een gewone ETF. Dat is niet het geval voor zover mij bekend. Anders zou iedereen die passief belegt daarvoor gaan
ROI hoeft niet beter te zijn, alleen beter na belasting. Als je bijvoorbeeld een 2x leveraged ETF hebt kan je 50k inleggen + 50k sparen. Dit vergelijken met 100k beleggen in dezelfde non-leveraged ETF. En dan kijken of het na belasting meer waard is. Je kan ook 3 maanden leveraged gaan zitten en 9 maanden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:15

de Peer

under peer review

Z___Z schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:13:
[...]

ROI hoeft niet beter te zijn, alleen beter na belasting.
Nee want je moet ook het lagere rendement van het spaargeld compenseren

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-05 14:37
Een grijs gebied is een reverse boxspread aangaan, en dat geld afboeken naar een rekening + deposito met vergelijkbare looptijd. Hangt een beetje ervanaf of de belastingdienst een reverse boxspread als een lening ziet. De netto waarde van je beleggersrekening daarintegen is significant lager.

Boxspread en deposito hebben heel weinig... spread. Iets van .3%. oid. Maar afhankelijk van hoeveel belastingvoordeel je wilt krijgen ga je wel dicht op de margin calls zitten. Dus enkel deposito's zijn geen optie dan.

[ Voor 40% gewijzigd door scoobs op 25-04-2025 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
[...]

Dat komt omdat de leveraged ETFs dagelijks herbalanceren. Als beleggingsproduct om dezelfde exposure te houden gedurende een bepaalde periode zijn ze dan ook niet geschikt, tenzij jezelf ook dagelijks koopt/verkoopt om dat weer tegen te gaan (maar dan maak je het jezelf wel erg moeilijk...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:50

Grouchy

meep meep

Met:
https://www.justetf.com/e...oup=epg-shortAndLeveraged

kan je een eerste shifting maken, TER staat er ook bij.
Dagelijkse herweging van die ETFs is wel een dingetje (compounding werkt anders). Als je dan volatiele markten hebt kan dat nadelig uitpakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Grouchy op 25-04-2025 23:50 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 17:40
Stel je mikt op een stijging van de dollar (tov de euro) en hebt tegelijkertijd een Amerikaans bedrijf op het oog waar je een koersstijging verwacht en wat in de basis een dollar-aandeel is. Dan kan het zin hebben om een notering in euro's daarvan aan te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-05 21:32
[...]

Jou niet bekend. Hierbij dan. Is weliswaar geen 20 jaar, maar 16 jaar is ook best lang.
SP500 haalt 511%
Direxion SP500 3x haalt bijna 4000%

Of te wel 8 keer zoveel rendement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drQZJ3yzWmFSF2RzVWbTRvYAcDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxxVIfndL2Ewd8T3mhrUuMmU.png?f=fotoalbum_large

https://finance.yahoo.com...5fdY4VMn6n8W0usulYQS_gUuB

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 26-04-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:49:
[...]

Jou niet bekend. Hierbij dan. Is weliswaar geen 20 jaar, maar 16 jaar is ook best lang.
SP500 haalt 511%

[Afbeelding]

Kan ik deze of een soortgelijke leveraged ETF kopen als particulier?
Als ik bij DeGiro kijk onder S&P 500 ETF dan zie ik volgens mij 4 gewone en een inverse (-2x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
se77en schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:16:
[...]

Kan ik deze of een soortgelijke leveraged ETF kopen als particulier?
Als ik bij DeGiro kijk onder S&P 500 ETF dan zie ik volgens mij 4 gewone en een inverse (-2x).
Deze had ik vroeger gekocht bij DeGiro. Later ergens in 2018 allemaal verkocht behalve 1 stuk.
Was eigenlijk nergens voor nodig geweest. Bij 3x leverage hoef je normaal gesproken niet bang te zijn dat het bijna niks meer waard wordt.
Ik weet zo niet welke je bij DeGiro verder aan leverage ETF kan kopen. Bij Interactive brokers heb ik ook een beetje. Je kan het trouwens nog steeds kopen als je dit via opties gaan kopen.

Het mooiste is als je van een dergelijk leverage ETF een groot bedrag gaat kopen als er een tijdje flinke paniek is geweest en de koersen hard zijn gedaald. Echter dan heb ik vaak de ballen niet om wat te kopen en ben ik veel te laat.
Dan koop ik na een lange tijd weer gewone aandelen wat eigenlijk niet de bedoeling is.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 26-04-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:42:
[...]

Dat komt omdat de leveraged ETFs dagelijks herbalanceren. Als beleggingsproduct om dezelfde exposure te houden gedurende een bepaalde periode zijn ze dan ook niet geschikt, tenzij jezelf ook dagelijks koopt/verkoopt om dat weer tegen te gaan (maar dan maak je het jezelf wel erg moeilijk...)
Hoe kom je daar nou bij? Waar is dit op gebaseerd?
Direxion daily SP500 3x is prima geschikt voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-05 14:58
Beetje afwijkende vraag, maar ik beleg via ING, ik heb ingesteld dat kwartaalkosten van betaalrekening moet (standaard instelling) maar nu ik vandaag dat ze dit van betaal naar beleggingsrekening hebben overgeschreven.

Dit is nogal vaag dus, dat ging eerder niet zo.

Iemand enig idee hoe dat kan?

Ik ga maandag als het kan bellen uiteraard maar dacht misschien herkent iemand dit toevallig of dat er iets veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

SP500 haalt 511%

[Afbeelding]

Kan je deze grafiek wel zo aflezen qua eind rendement?
Een daling wordt x3 ingezet en een stijging ook, is dat allemaal gecorrigeerd in de grafiek?

Zat zelf namelijk te kijken naar de QQQ leveraged ETF.
Zat te denken om een gedeelte daar naar toe over te zetten, maar dan voor een langere tijd.
Als ik de grafiek zie moet dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Laatst online: 16-05 18:33
Bozebeer38 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:44:
Beetje afwijkende vraag, maar ik beleg via ING, ik heb ingesteld dat kwartaalkosten van betaalrekening moet (standaard instelling) maar nu ik vandaag dat ze dit van betaal naar beleggingsrekening hebben overgeschreven.

Ik ga maandag als het kan bellen uiteraard maar dacht misschien herkent iemand dit toevallig of dat er iets veranderd is.
Vreemd, bij mij wordt het ook altijd ''overgeschreven'' ik zie er alleen niks van op mijn gelddeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zal wel iemand een foutje gemaakt hebben.
Zie hetzelfde idd + dat het dividend herbeleggen nu wat raar genoteerd is.

Ga er vanuit dat ze dit zelf wel corrigeren binnen afzienbare tijd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
YakuzA schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:37:
[...]

Zal wel iemand een foutje gemaakt hebben.
Zie hetzelfde idd + dat het dividend herbeleggen nu wat raar genoteerd is.

Ga er vanuit dat ze dit zelf wel corrigeren binnen afzienbare tijd.
Hoe kun je dit laatste zien? Puur volgens de instellingen staat het nog zoals ik het heb ingesteld name cash en niet automatisch herbeleggen.
Maar ik weet niet of ergens anders dit ook zichtbaar is en dat je daar dus iets anders opeens ziet?

Gezien er nogal wat aankomt en dat moet ze niet opeens verkloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

SP500 haalt 511%

[Afbeelding]

Hij klinkt interessant, zeker met de belastingwetgeving die we hier hebben de zulk soort dingen natuurlijk aanmoedigt. Maar mijn grootste probleem: Het is een 3x leverage, en het rendement is nu 8x. Ik had het een stuk aantrekkelijker gevonden wanneer het rendement meer richting de 3x was geweest, dan had ik het begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:37
Bozebeer38 schreef op zondag 27 april 2025 @ 06:27:
[...]

Hoe kun je dit laatste zien? Puur volgens de instellingen staat het nog zoals ik het heb ingesteld name cash en niet automatisch herbeleggen.
Maar ik weet niet of ergens anders dit ook zichtbaar is en dat je daar dus iets anders opeens ziet?

Gezien er nogal wat aankomt en dat moet ze niet opeens verkloten.
Ja het dividend seizoen is aangebroken. Ik kijk er naar uit :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:50:
[...]
Hij klinkt interessant, zeker met de belastingwetgeving die we hier hebben de zulk soort dingen natuurlijk aanmoedigt. Maar mijn grootste probleem: Het is een 3x leverage, en het rendement is nu 8x. Ik had het een stuk aantrekkelijker gevonden wanneer het rendement meer richting de 3x was geweest, dan had ik het begrepen.
De 3x leverage wordt elke dag opnieuw gedaan dacht ik. Dus dan heb je zowel omhoog als omlaag dat het sneller gaat dan je denkt/gevoelsmatig verwacht.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
John245 schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:38:
[...]

Ja het dividend seizoen is aangebroken. Ik kijk er naar uit :)
Ja die kosten zijn weer verdwenen van de beleggingsrekening, dus ze hebben het eraf gehaald, maar blijft toch wel wat lijp, het is normaliter onzichtbaar.
Ik kan geen veranderingen vinden qua hoe dividend uitgekeerd hoort te worden, inderdaad ik wil graag gaan herbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 16:29

Duinkonijn

Huh?

Ze boeken het van je betaalrekening naar beleggingsrekening en dan door.

Bij mij althans.. ook met ING

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
ING heeft dan ook wel het meest gare beleggingsomgeving denkbaar.

Veel errors en instabiele sessies.
Onduidelijke UI en heel veel kansloze geschiktheidstoetsen en kosteninfo bij elke order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 16:29

Duinkonijn

Huh?

vorige UI was beter idd

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 16:35

Analyse Wise

Excuses dat de analyse wat langer op zich heeft moeten wachten. Dit is precies de reden voor mij om maar een handje vol aandelen te bezitten. Ik heb simpelweg niet de tijd om veel meer bedrijven goed te leren kennen en te monitoren.
Hierbij mijn analyse van Wise. Mijn enige aandeel op dit moment. De analyse doe ik op basis van de checklist van Rowan Nijboer (10 vragen). In de basis wil je deze checklist altijd invullen wanneer je een aandeel overweegt:

1. Kan je eenvoudig uitleggen hoe het bedrijf zijn geld verdient?
Wise verdient geld door geldoverboekingen naar het buitenland zo eenvoudig, goedkoop en transparant mogelijk te maken. Ze sturen geld niet fysiek de grens over via traditionele netwerken zoals Swift. In plaats daarvan faciliteren ze twee lokale transacties: de afzender stuurt geld naar Wise's rekening in het eigen land, en Wise stuurt geld van hun lokale rekening in het land van de ontvanger naar de ontvanger. Ze verrekenen dit intern tegen de mid-market rate en batcheren conversies, wat aanzienlijk goedkoper is dan bij traditionele financiële instellingen. Wise rekent een lage fee (gemiddeld 0,57%) en streeft naar hoge volumes. Ze verdienen ook aan aanvullende diensten zoals multi-currency rekeningen en zakelijke tools. Tijdelijk verdienen ze ook rente over klanttegoeden, hoewel ze dit grotendeels willen teruggeven aan klanten. Transparantie over kosten is cruciaal voor hen.

2. Is het een kwaliteitsbedrijf dat zich kan onderscheiden van concurrenten?
Ja, Wise onderscheidt zich sterk. Ze bieden drastisch lagere kosten (factor 5-10) en zijn veel sneller (63% instant) dan traditionele partijen. Hun unieke infrastructuur, opgebouwd over 15 jaar, maakt het moeilijk te kopiëren. Wise heeft een missiegedreven cultuur die zich richt op transparantie, snelheid, gemak en lage kosten. Ze passen een gedeeld schaalvoordeel model toe, waarbij kostenverlagingen worden doorgegeven aan klanten, wat hun concurrentievoordeel versterkt. Ze bedienen succesvol een niche (kleine, prijsbewuste transacties/klanten) die banken lieten liggen. Hun transparantie is extreem, ze tonen zelfs wanneer concurrenten goedkoper zijn. Ze profiteren van een sterke merkreputatie en aanzienlijke organische groei door mond-tot-mond reclame (23% van de klanten).

3. Heeft het bedrijf winstgevende groeimogelijkheden?
Ja, Wise heeft aanzienlijke winstgevende groeimogelijkheden. De totale markt is immens ($100.000 miljard cross-border, $29 biljoen Wise's focus) en Wise heeft daarin een zeer klein marktaandeel (minder dan 1% van de omzetmarkt). Ze kunnen marktaandeel veroveren van traditionele banken, die worden gezien als "marktaandeel donoren". De Wise Platforms tak biedt potentieel voor gigantische volumegroei door banken en grote bedrijven aan te sluiten, wat hen dichter bij hun doel van 1000 miljard pond (8x groei) kan brengen. Het actief verlagen van de "take rates" (het percentage dat Wise inhoudt) houdt hen aantrekkelijk en stimuleert volume. Ze kunnen hun ecosysteem uitbreiden met nieuwe producten (zoals beleggen, kaarten) om klanten te binden. Digitalisering, kostbewustzijn bij jongere generaties en G20 regelgevingen bieden ook gunstige omstandigheden.

4. Heeft het management een significante aandelenpositie in het bedrijf?
Ja, het management en de oprichters hebben een significante aandelenpositie. Mede-oprichter Christo Käärmann bezit een aandelenbelang van 18% en 49% van de stemrechten. Dit zorgt voor een sterke afstemming tussen het management en de belangen van de aandeelhouders. Bovendien hebben alle 6.000 vaste werknemers aandelen in het bedrijf, wat wijst op een breed gedragen eigenaarschap en betrokkenheid binnen de organisatie, verder dan alleen het topmanagement.

5. Zijn de schulden ook in moeilijke economische omstandigheden draagbaar?
De schuldpositie van Wise lijkt zeer draagbaar te zijn. Het bedrijf heeft een gezonde balans met een netto kaspositie van 1,3 miljard euro, wat ongeveer 12% van hun beurswaarde vertegenwoordigt. Als financiële instelling zijn hoge buffers noodzakelijk voor vertrouwen en regelgeving. Hoewel een economische recessie de winstgevendheid kan beïnvloeden door lagere rentestanden (minder rente-inkomsten) en mogelijk minder internationale transacties, duidt de ruime kasbuffer erop dat de schuldenlast zelf waarschijnlijk geen significant probleem zou vormen in moeilijke economische tijden. Er worden geen signalen gegeven van problematische schulden.

6. Is de waardering redelijk?
De waardering van Wise is complex om eenduidig te beoordelen. De lage koers-winstverhouding van +-22 is misleidend, deels door tijdelijk hoge winsten uit rente en Wise's intentie om winsten terug te geven. Het management streeft naar 15-20% volumegroei, met een infrastructuur die voor meer klaar is. De waarde van het Platforms-segment en de snelheid waarmee ze winsten teruggeven, zijn moeilijk te kwantificeren, wat traditionele waarderingsmodellen compliceert. Sommigen zien de waardering als potentieel aantrekkelijk gezien de groeikansen en het grote consumentensurplus dat nog gekapitaliseerd kan worden, terwijl anderen moeite hebben met de onzekerheid.

7. Kan ik de grootste risico’s voor dit bedrijf benoemen?
De grootste risico's omvatten: intern executierisico, waarbij Wise te veel tegelijk probeert te doen (consumenten, zakelijk, platforms, infrastructuur). Het succes van Wise Platforms en de aansluiting van grote banken is cruciaal voor versnelde groei; falen hierin is een significant risico. Veranderende regelgevingen en mogelijke disruptie door grote gevestigde spelers (zoals Visa/Mastercard) of nieuwe technologieën (zoals stable coins). Een aanzienlijk extern risico is dat landen hun lokale betalingssystemen direct aan elkaar koppelen, waardoor Wise's intermediaire rol minder nodig wordt. Ook economische recessies kunnen de groei afremmen door minder internationale activiteit en lagere rente. Ten slotte is er een risico dat het bedrijf te voorzichtig is met investeringen in nieuwe, winstgevende diensten.

8. Is het bedrijf een aanvulling op mijn portefeuille?
Wise zou een aanvulling kunnen zijn als je zoekt naar een fintech-disruptor in een grote, groeiende markt, met een sterk competitief voordeel gebaseerd op lage kosten en schaal, een missiegedreven cultuur, een gezonde balans en aanzienlijk groeipotentieel, met name via het Platforms-segment. Het is potentieel een lange-termijn compounder, geschikt voor beleggers met een lange horizon die comfortabel zijn met een uniek bedrijfsmodel en de bijbehorende waarderingsuitdagingen. Het kan ook bijdragen aan geografische diversificatie.

9. Heb ik de juiste mindset om te kopen?
Een lange-termijnvisie (10-20 jaar) is nodig. Geduld met een management dat prioriteit geeft aan toekomstig volume en lagere kosten boven kortetermijnwinst, comfort met waarderingsonzekerheid, vertrouwen in de oprichter, missie en cultuur, en de bereidheid om het complexe bedrijfsmodel te doorgronden en potentieel tegen de heersende marktconsensus in te gaan. Het is minder geschikt voor kortetermijnhandelaren of beleggers die zich uitsluitend richten op traditionele financiële ratio's op de korte termijn. Het vereist een afweging van de huidige risico's tegen de potentiële beloning op lange termijn.

10. Heb ik bovenstaande vragen eerlijk beantwoord?
Ja. Antwoorden opgesteld m.b.v. NotebookLM.

Misschien nog wel goed om aan te merken: beleggers zijn vooral enthousiast over het nieuwe concept Wise Platforms: Wise Platforms is een cruciale tak en een belangrijk onderdeel van Wise's bedrijfsmodel, specifiek gericht op toekomstige groei door samen te werken met andere bedrijven, voornamelijk banken en grote ondernemingen. De strategie hierachter is niet om klanten bij hen weg te halen, maar om een partner te zijn.

Wise Platforms bestaat uit twee hoofdelementen:
1. White-label API integratie: Hiermee kunnen partners zoals banken (bv. Bunk) en softwarebedrijven de diensten van Wise (zoals multi-currency rekeningen en internationale overboekingen) rechtstreeks in hun eigen producten inbouwen. Een strikte voorwaarde hierbij is altijd het gebruik van de mid-market rate zonder verborgen opslagen. Dit kan leiden tot switching costs voor de partner. Geld dat via deze weg binnenkomt, kan afhankelijk van de partner (vooral non-banken) bij Wise blijven staan.

2. Correspondent Service Solution: Gelanceerd eind 2023, positioneert dit Wise als een correspondent bank binnen het bestaande Swift systeem. Banken kunnen Wise gebruiken voor cross-border transacties via een eenvoudige configuratie en contract. Wise fungeert hier als een brugbouwer in het internationale betalingsverkeer. Dit is aantrekkelijk voor banken vanwege de transparantie in kosten en de potentieel eenvoudigere integratie vergeleken met traditionele correspondent banken. Geld dat via deze dienst loopt, blijft waarschijnlijk niet bij Wise staan, aangezien het een doorgeefluikfunctie is. Deze dienst plaatst Wise in concurrentie met grote traditionele correspondent banken zoals JP Morgan en Citybank.

Het succes van Wise Platforms wordt gezien als de "gigantic wildcard" en is essentieel voor Wise's ambitie om het jaarlijkse transactievolume aanzienlijk te verhogen (richting de £1000 miljard). Hoewel het momenteel financieel nog niet significant bijdraagt, toont het management vertrouwen in de voortgang. Recent zijn grotere partners zoals Morgan Stanley en Standard Chartered aangesloten, wat als positief wordt gezien, al kennen de trajecten met banken lange doorlooptijden (vaak 3-5 jaar). Het falen van Wise Platforms wordt gezien als een significant risico voor het realiseren van de beoogde volumegroei.

Stukje mening:
Op basis van bovenstaande heb ik besloten om Wise aandelen te kopen. Zoals in het begin van de post: mijn enige aandelen tot zover. Ik vind het daarnaast ook leuk om dit bedrijf te supporten. De cultuur oogt helemaal top. Mooi voorbeeld alleen al is hoe ze naar investeerders communiceren. Ze noemen het niet investors relations, maar owners relations. Niet investors day, maar owners day. Aandeelhouders zien ze dus echt als partners. De transparantie van het management vind ik ook top.

Ik vind wanneer je aandeelhouder bent van een bedrijf dat je ook enthousiast moet worden van het bedrijf. Dan maakt een dipje ook niet zoveel uit, want je staat achter het bedrijf en de visie. Komende tijd ga ik verder DCA instappen, ondertussen zoek ik met geduld een 2de bedrijf waar ik aandeelhouder van wil worden.

Bedrijven die tot nu mijn interesse wekken zijn:
Caterpillar --> Machinebouw. Mooi value bedrijf. Nog niet langer dan een kwartier geanalyseerd, maar het wekt zeker mijn interesse. Bouwmachines blijven onmisbaar. Bedrijf lijkt me wel cyclisch (sterk afhankelijk van economie en de bouw).

Harvia --> Sauna's. Een mooie internationale moat. Meer onderzoek nog nodig, maar nog geen red flag gevonden.

NEDAP --> Mooi Nederlands klein value bedrijf (Digital Twin, techniek). Management in orde, personeel is medeaandeelhouder. Ook geen red flags gevonden.

ASML --> Cliché, maar met de huidige daling toch interessant om verder te onderzoeken.

3i group --> Britse investeringsmaatschappij, bezit o.a. voor 57% Action. Zit potentieel nog veel groei in.

Adyen --> Ik weet nog vrij weinig over dit bedrijf. Aangezien de verwachting is dat de fintech sector nog flink gaat groeien, is dit ook een interessante om onder de loep te nemen. Ik weet niet zeker of dit mijn 2de aandeel gaat worden, want ik wil niet te lang 100% in fintech zitten.

Als jullie nog andere suggesties hebben, roep ze maar. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
NicoHF schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:23:
[...]

Kan je deze grafiek wel zo aflezen qua eind rendement?
Een daling wordt x3 ingezet en een stijging ook, is dat allemaal gecorrigeerd in de grafiek?

Zat zelf namelijk te kijken naar de QQQ leveraged ETF.
Zat te denken om een gedeelte daar naar toe over te zetten, maar dan voor een langere tijd.
Als ik de grafiek zie moet dat kunnen.
Deze ETF probeert 3x de SP500 na te doen.Zoals je ziet lukt dat niet op lange termijn.
In 16 jaar tijd haalt de SP500 haalt 511% en de Direxion SP500 3x haalt bijna 4000%
Hieronder de werkelijke koersen van de SP500 en de Direxion Daily SP500 3x bull:

SP500 ging van circa 810 (11-2008) naar 5520. Dat is dus 681%. Of te wel een rendement van iets meer dan 12,5% per jaar (810x 1,125 tot de macht 16=circa 5520).

De direxion daily SP500 3x Bull ging van crica 3,08 (11-2008) naar 125. Dat is dus circa 4058%. Of te wel een rendement van circa 25%(3,08x1,25tot de macht 16=circa 4058).

Dus de Direxion Daily 3x Bull haalt in werkelijkheid maar 2x zoveel.
Jammer, maar veel beter dan de SP500.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 27-04-2025 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phantom09 schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:08:
[...]
Dus de Direxion Daily 3x Bull haalt in werkelijkheid maar 2x zoveel.
Jammer, maar veel beter dan de SP500.
En dat in weer (mede) omdat en daling van 3 punt en daarna en stijging van 3 punt met en fictieve index die op 100 staat 100>97>100, maar de 3x leverage komt dan uit op 100>91>99.
Omdat die daily opnieuw leveraged krijg je dat soort verschillen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
*knip* geen chatgpt dumps

[ Voor 98% gewijzigd door ZieMaar! op 28-04-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
NicoHF schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:41:
Ik ben nog niet helemaal overtuigt om een gedeelte om te zetten naar een levereged x3.

Heb chatGPT een risico analyse laten maken, misschien interessant voor jullie:

Een risicoanalyse voor een leveraged ETF met een factor van 3 (x3) omvat verschillende aspecten. Hier zijn de belangrijkste risico's en overwegingen, evenals een afweging of het verstandig is om in een dergelijke ETF te investeren.

### Risicoanalyse voor een Leveraged ETF x3

1. **Volatiliteit**:
- **Risico**: Leveraged ETF's zijn zeer gevoelig voor marktvolatiliteit. Bij dagelijkse schommelingen kan de waarde van de ETF snel fluctueren, wat kan leiden tot aanzienlijke verliezen.
- **Gevolg**: In een volatiele markt kunnen de dagelijkse verliezen door compounding effect groter zijn dan de dagelijkse winsten, wat leidt tot een lagere totale waarde op de lange termijn.

2. **Compounding Effect**:
- **Risico**: Leveraged ETF's zijn ontworpen om dagelijkse rendementen te volgen. Dit betekent dat bij fluctuaties in de markt, de prestaties over langere periodes kunnen afwijken van de verwachte vermenigvuldiging van de index.
- **Gevolg**: In een zijwaartse of dalende markt kan de waarde van de ETF aanzienlijk dalen, zelfs als de onderliggende index op de lange termijn stijgt.

3. **Kosten en Vergoedingen**:
- **Risico**: Leveraged ETF's hebben vaak hogere beheerskosten en vergoedingen dan traditionele ETF's.
- **Gevolg**: Deze kosten kunnen de rendementen op de lange termijn verminderen, vooral als de ETF voor een langere periode wordt aangehouden.

4. **Marktcycli**:
- **Risico**: De wereldwijde economie kan door verschillende cycli gaan, waaronder recessies. In een dalende markt kunnen leveraged ETF's snel in waarde afnemen.
- **Gevolg**: Dit kan leiden tot aanzienlijke verliezen, vooral als je niet in staat bent om je posities tijdig te sluiten.

5. **Risicotolerantie**:
- **Risico**: Leveraged ETF's zijn niet geschikt voor alle beleggers. Ze vereisen een hoge risicotolerantie en een actieve benadering van beleggen.
- **Gevolg**: Beleggers die niet bereid zijn om het extra risico te nemen, kunnen beter kiezen voor traditionele ETF's.

### Afweging: Is het verstandig om in een Leveraged ETF x3 te investeren?

**Ja, als**:
- Je een actieve belegger bent die de tijd en middelen heeft om de markt nauwlettend te volgen.
- Je een hoge risicotolerantie hebt en bereid bent om de volatiliteit en mogelijke verliezen te accepteren.
- Je van plan bent om de ETF voor een korte periode aan te houden en te profiteren van kortetermijnbewegingen in de markt.

**Nee, als**:
- Je een langetermijnbelegger bent die op zoek is naar stabiliteit en consistente groei.
- Je niet in staat bent om je posities actief te beheren of de markt regelmatig te volgen.
- Je een lagere risicotolerantie hebt en niet bereid bent om aanzienlijke verliezen te accepteren.

### Conclusie

Investeren in een leveraged ETF x3 kan potentieel hogere rendementen opleveren, maar het brengt ook aanzienlijke risico's met zich mee. Het is cruciaal om je eigen beleggingsdoelen, risicotolerantie en de marktomstandigheden in overweging te nemen voordat je een beslissing neemt. Voor de meeste langetermijnbeleggers is het waarschijnlijk verstandiger om te kiezen voor minder risicovolle investeringen.
Tsja, je kan ook 2x leveraged nemen als je 3x te riskant vindt. Je kan ook een klein bedrag of percentage in 3x stoppen.
16 jaar vindt ik behoorlijk lang. Ook bij grote dalingen is het goed gekomen. Helaas geen daling zoals de dot.com of kredietcrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:55:
[...]

Tsja, je kan ook 2x leveraged nemen als je 3x te riskant vindt. Je kan ook een klein bedrag of percentage in 3x stoppen.
16 jaar vindt ik behoorlijk lang. Ook bij grote dalingen is het goed gekomen. Helaas geen daling zoals de dot.com of kredietcrisis.
Er wordt over het algemeen geadviseerd om het alleen voor de korte termijn te doen en niet om een langere termijn vast te houden.
Daar zit een beetje mijn twijfel in, gezien ik tegenstrijdigheden waarneem.

Ook het actief handelen zie ik niet zitten, wil het aankopen en een tijd vasthouden (meerdere jaren).

In dit geval zit ik al in de Nasdag 100, wou een gedeelte verkopen om het in de Nasdaq 100 3x te zetten.

Deze bv presteert bijna drie keer beter dan de normale

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW_QyrkEgIWatuz5_-yTyxuq_0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sgi1cexb9bax8duHs4Ci6uqv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vhLzfp0v5MVTyk6m3Vg5r8kJmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnFp0G0LhpzAEP3OzfeyhC59.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.justetf.com/e...l?isin=IE00BLRPRL42#chart
https://www.justetf.com/n...in=IE0032077012#overzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:01

Qwerty-273

Meukposter

Het risico is dat je niet correct vergelijkt. De leverage wordt periodiek gereset (in het genoemde fonds is dat dagelijks), er zit een groter risico in dit product om de verliezen te vergroten. Het is wat lastig om te zien in de verschillende looptijden waar grafiekjes er rooskleuriger uitzien voor leverage. Maar stel je neemt de volgende periode voor beide fondsen die je hierboven linkt. Van 2023-10-11 tot 2025-04-06.

WisdomTree NASDAQ 100 3x Daily Leveraged (IE00BLRPRL42) rendement -0.20%
Invesco EQQQ Nasdaq-100 UCITS ETF (IE0032077012) rendement +10.68%

Afhankelijk van waar je zit in de tijd, kan het dal een stuk dieper zijn dan wellicht verwacht. Leverage brengt (enorme) risico's met zich mee waar je jezelf goed van bewust moet zijn. Vandaar dat leveraged producten over het algemeen slechts voor een korte tijdspanne gebruikt worden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 22:29
Voor de Nvidia aandeelhouders onder ons, zojuist hoor ik op BNR dat Huawei claimt een gpu kaart te hebben ontwikkeld die gelijkwaardig zou zijn aan die van NVidia voor AI toepassingen.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50

Predator

Suffers from split brain

Bowen_HAFX schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:53:
Voor de Nvidia aandeelhouders onder ons, zojuist hoor ik op BNR dat Huawei claimt een gpu kaart te hebben ontwikkeld die gelijkwaardig zou zijn aan die van NVidia voor AI toepassingen.
Je moet altijd oppassen met dergelijke claims van "gelijkwaardig". Het gerucht is ook al van vorige week dacht ik.

Maar ja, als je maar blijft China afsluiten van de chipmarkt, dan maken ze dat gewoon zelf. Huawei heeft al veel ervaring en kennis op gedaan. Dat is geen design copy/pasta doos. Dat is een echt tech bedrijf met veel know-how.

Ipv China technologisch af te sluiten zullen ze eerder voor low-lost concurrentie gaan zorgen voor Nvidia en AMD. Open markt is altijd beter dan protectionisme.

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 28-04-2025 20:03 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Weer zet Degiro WEBN op -11% terwijl er niks aan de hand is. 2e keer deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Predator schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:41:
[...]
Ipv China technologisch af te sluiten zullen ze eerder voor low-lost concurrency gaan zorgen voor Nvidia en AMD. Open markt is altijd beter dan protectionisme.
Dat had de vraag voor high end chips niet laten afnemen en dus dezelfde push op ontwikkeling gehad. Dat is het nadeel wanneer de andere partij bodemloze zakken heeft, daar concurreer je met kapitalisme niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bozebeer38 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:48:
[...]

Ja die kosten zijn weer verdwenen van de beleggingsrekening, dus ze hebben het eraf gehaald, maar blijft toch wel wat lijp, het is normaliter onzichtbaar.
Ik kan geen veranderingen vinden qua hoe dividend uitgekeerd hoort te worden, inderdaad ik wil graag gaan herbeleggen.
En zoals al verwacht is maandag ochtend alles weer gecorrigeerd. :)

Dividend zie je onderaan de lijst zodra de ex-datum verstreken is, en die wordt dan op de uitbetalingsdatum bij je saldo op gezet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
YakuzA schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:52:
[...]

En zoals al verwacht is maandag ochtend alles weer gecorrigeerd. :)

Dividend zie je onderaan de lijst zodra de ex-datum verstreken is, en die wordt dan op de uitbetalingsdatum bij je saldo op gezet.
Dan mag ABN wel eens opschieten. 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Santee schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:44:
Weer zet Degiro WEBN op -11% terwijl er niks aan de hand is. 2e keer deze maand.
Ik kreeg ook weer een kleine hartaanval bij het openen van de app. Snap niet dat hun steeds zo'n fouten hebben, aan het eind van de dag klopt het ook nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 28-04-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Leuk, doe ik m'n app even open om te zien wat de VS doet; ik dacht even dat er iets mis was. Maar neenee, gewoon even de ATH van m'n portefeuille verpulvert :+
ADMA Biologics has received FDA approval for its innovative yield enhancement production process, marking a significant milestone for the biopharmaceutical company. The new process demonstrates an ability to increase production yields by approximately 20% from the same starting plasma volume, benefiting both ASCENIV and BIVIGAM products.

As the first U.S. producer of plasma-derived products to achieve this regulatory approval, ADMA expects meaningful acceleration in revenue and earnings trajectory beginning in late 2025 and accelerating into 2026. The company's internal R&D platform continues to advance, with ongoing development of novel pipeline programs including SG-001, a pre-clinical hyperimmune globulin targeting S. pneumonia.
Eventjes 15% erbij - koers zal straks ongetwijfeld wat stabiliseren (de woorden FDA approval doen aandelen altijd rare sprongen maken), dit is leuk maar verandert de business case niet écht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50

Predator

Suffers from split brain

Jebus4life schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:51:
Leuk, doe ik m'n app even open om te zien wat de VS doet; ik dacht even dat er iets mis was. Maar neenee, gewoon even de ATH van m'n portefeuille verpulvert :+

[...]

Eventjes 15% erbij - koers zal straks ongetwijfeld wat stabiliseren (de woorden FDA approval doen aandelen altijd rare sprongen maken), dit is leuk maar verandert de business case niet écht.
Ik hoop dat het blijft omhoog gaan voor jou, maar mijn eigen ervaring met Biotech is niet zo super. Het is zéér volatiel. Bij wat goed nieuws schiet het heel hard omhoog, maar er zijn veel bedrijven actief en gaat ook soms weer hard omlaag en herstelt nooit meer. :/

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Predator schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:29:
[...]

Ik hoop dat het blijft omhoog gaan voor jou, maar mijn eigen ervaring met Biotech is niet zo super. Het is zéér volatiel. Bij wat goed nieuws schiet het heel hard omhoog, maar er zijn veel bedrijven actief en gaat ook soms weer hard omlaag en herstelt nooit meer. :/
Ik maak me weinig zorgen. Ik heb ze al jaren (origineel gekocht aan $2; inmiddels zitten ze ruim boven de $20). Ik heb al eens een lading verkocht aan $9 (dat was destijds genoeg om mijn originele aankoop eruit te halen en nog een dikke 50% winst).

Afgelopen maart heb ik calls geschreven op nog een deel van mijn positie om die te unloaden aan $25 tegen januari 2026 - Eenderzijds verwachtte ik dat niet te halen (en dan was het gratis rendement en kon ik komend jaar nieuwe calls schrijven), anderzijds is $25 nog steeds x12,5 mijn aankoop en kan het geen kwaad om de positie af te bouwen en nog meer winst te nemen mocht de koers daar toch boven gaan dit jaar.

Ja, ze zijn stevig overweight in mijn portefeuille (ooit zijn we begonnen aan nog geen anderhalve procent van mijn portefeuille denk ik, inmiddels is dat al vlot 12-13% na de stijging van vandaag, maar het is een bedrijf dat producten op de markt heeft en winstgevend is ($220 miljoen in 2024) en toch al een stevige mid-cap is met 5 miljard beurskapitalisatie.

Uiteraard is het heel wat riskanter dan wat andere bedrijven maar ik heb plenty defensief spul in mijn portefeuille zitten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 14:48

Malarky

Wils voor wat ieder

PLAE schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:02:
Stel je mikt op een stijging van de dollar (tov de euro) en hebt tegelijkertijd een Amerikaans bedrijf op het oog waar je een koersstijging verwacht en wat in de basis een dollar-aandeel is. Dan kan het zin hebben om een notering in euro's daarvan aan te kopen?
Het is sowieso het slimst een bedrijf in euros te kopen. Dan betaal je geen conversiekosten aan je broker die anders tweemaal betaald (aankoop als verkoop).

Een aandeel aankopen in euro of dollar maakt verder niets uit. Zodra je je cash omzit in aandelen of zelfs bitcoin heb je uitsluitend nog blootstelling aan het gekochte product niet meer aan de fiat.

Forex winsten of verliezen zitten automatisch in de aandelenprijs verwerkt als het aandeel in een andere valuata handelt als jouw primaire valuta.

Met de aankoop van Amerikaanse bedrijven ga je automatisch ook long op de dollar of je dat nu wilt of niet. Al ligt het vaak iets genuanceerder.

Want een Amerikaans bedrijf wat zijn meeste omzet maakt in eurogebied heeft daardoor waarschijnlijk weer betere winst als de euro sterk is doordat deze dure euros omgeruild worden voor goedkopere dollars.

Ik werk zelf voor een Nederlands bedrijf dat al zijn euro contracten vanuit de Nederlandse entitiet dezelfde dag nog hedged in dollar. Wij willen uitsluitend dollar blootgesteld zijn, maar sommige andere Europese enteiten van hetzelfde bedrijf hedgen alles weer direct in euros. Geconsolideerde jaarrekening dan weer in dollars. Dus kan heel genuanceerd liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Malarky op 28-04-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:48
Navraag gedaan bij Degiro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Predator schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:29:
[...]

Inderdaad. Mijn ervaring is dat ik te vaak mijn vingers heb gebrand aan biotech met mooie beloftes.
Zijn allemaal geflopt of hebben een flinke deuk opgelopen:

-Biotech idec
-galapagos
-Moderna
-Novo nordisk

Voor mij NOOIT meer biotech :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Zeg, hechten jullie veel waarde aan de analistenvisies en prognoses die gegeven worden voor bedrijven bij de Giro?

Zo wordt er voor Kongsberg een daling van 42% verwacht, wat mij behoorlijk veel lijkt gezien de huidige politieke situatie waarin wij ons verkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:36:
Zeg, hechten jullie veel waarde aan de analistenvisies en prognoses die gegeven worden voor bedrijven bij de Giro?

Zo wordt er voor Kongsberg een daling van 42% verwacht, wat mij behoorlijk veel lijkt gezien de huidige politieke situatie waarin wij ons verkeren.
Geen enkele waarde. Maar ik ben ook een ETF pleb, dus ik heb sowieso de kennis niet. Ik zie het vooral als een manier om mensen aan het traden te krijgen/houden, niet om ons allemaal rijk te laten worden.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee

Analisten zitten er meestal naast:
https://nos.nl/artikel/20...prijzen-stijgen-niet-meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Ik zou de adviezen van meerdere analisten middelen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-05 14:37
John245 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:18:
[...]

Ik zou de adviezen van meerdere analisten middelen.
Als het goed is, is die gelijk aan de huidige koers. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
scoobs schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:01:
[...]

Je bedoelt de huidige koers +20% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Laatst online: 22:08

De analistenraporten zijn het meest interessant, hierin wordt hun 'oordeel' beargumenteerd.

Daarnaast is het soms ook nuttig om de daadwerkelijke cijfers/outlook van de analisten consensus te beschouwen. Hierop kan een aandeel sterk reageren. Dit is tevens een maatstaaf om analisten te beoordelen, sommige analisten zijn redelijk goed ingevoerd.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
scoobs schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:01:
[...]

Dan moet ik meer analisten toevoegen :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan analisten negeren wegens je krijgt de informatie toch niet op tijd voordat de institutionele beleggers de koers doen bewegen.

Dat is voor de prime brokerage klanten van een (investment) bank. Die betalen meer dan 100k dollar of de prijs van een huis aan transactiekosten, marginkosten,... per jaar en kunnen aan de analisten eender wat vragen. De custom made analyses/rapporten hebben paar dagen bedenktijd voordat het grote geld de koers doet bewegen.

De informatie trickle down door de verschillende tiers klanten.

Tegen dat ze de informatie gratis aan iedereen uitdelen, kan je het inverteren.
  • Als ze de koersdoelen van een omhoog gespoten aandeel omhoog zetten, dan kunnen de verkopers roepen: Koop nu snel! Je wilt de boot niet missen!
  • Als de koersdoelen van een gedaalde aandeel omlaag gezet worden, dan kunnen de opkopers roepen: Dump nu voordat het nog lager zakt!
De analistenrapporten zijn goed om te zien hoe het grote geld redeneert. De mening van de spelers die miljarden dollar tegen een aandeel smijten telt meer mee dan de mening van het kleine geld. Tegen dat je zulke rapporten kan lezen, kan je al checken of hun koersdoel uitgekomen is.

Met humor uitgelegd:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogers
En alweer. Mischien moeten we maar eens gaan klagen bij DeGiro.

Edit: heb maar eens een mail gestuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door Rogers op 02-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 19:06
@Rogers Waarom zou je gebruik blijven maken van een broker die niet eens de koersen juist kan weergeven? Als dat geen rode vlag is dat Degiro zijn zaakjes niet op orde heeft... wat dan wel?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
RichieB schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:14:
@Rogers Waarom zou je gebruik blijven maken van een broker die niet eens de koersen juist kan weergeven? Als dat geen rode vlag is dat Degiro zijn zaakjes niet op orde heeft... wat dan wel?
Daar ben ik het wel mee eens en overweeg al een tijdje om over te stappen. Maar kost weer moeite tenzij ik naar Saxo ga waar ik ook zit.

Ze hebben wel meer niet op orde daar qua data weergave/correctheid en de app is vrij beperkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:22
Rogers schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:15:
[...]

En alweer. Mischien moeten we maar eens gaan klagen bij DeGiro.

Edit: heb maar eens een mail gestuurd.
Als je 'm koopt betaal je ook 11% minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
helloitsme schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Als je 'm koopt betaal je ook 11% minder?
Was het maar zo, is alleen een weergave fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Lekker dagje op de beurs vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rogers schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens en overweeg al een tijdje om over te stappen. Maar kost weer moeite tenzij ik naar Saxo ga waar ik ook zit.

Ze hebben wel meer niet op orde daar qua data weergave/correctheid en de app is vrij beperkt.
Stap over naar IBKR, betere broker en je deelt gelijk mee in het uitlenen van je ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 14:06

XanderDrake

Build the future!

Pistachenootje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:41:
[...]

Stap over naar IBKR, betere broker en je deelt gelijk mee in het uitlenen van je ETF's.
Is Amerikaans. Volgens jullie, wat is de beste, meest gebruiksvriendelijke broker opererende vanuit Europa?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFX
  • Laatst online: 22:08
XanderDrake schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Is Amerikaans. Volgens jullie, wat is de beste, meest gebruiksvriendelijke broker opererende vanuit Europa?
IBKR ie?

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
[...]

Voor SYEP kom je toch alleen in aanmerking als je kiest voor een margin account of meer dan 50.000 dollar aan effecten hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:15:
Lekker dagje op de beurs vandaag.
Trekt sneller aan dan ik had verwacht. Koop momentje gemist helaas.
Gaan we over ±90 dagen als de tarifs hervatten een tweede ronde doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Benieuwd naar maandag, nabeurs Q1 cijfers van Palantir...

Al eens 1/3e verkocht aan 66 en nog eens een kwart aan 105. Stilaan tijd om weer nog eens een deel te unloaden, maar ik ben greedy en ik hoop op nog een duwtje omhoog na de cijfers.... (maar ik ben niet alleen denk ik, dus het kan wel eens lelijk tegenvallen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:30
Ik wil wat “niet belegd” geld in US T-Bills zetten. Ik gebruik IBKR.

Ik zie dat het ‘gemakkelijker’ is/lijkt om een US T-bill etf te kopen.

Ik zie bijvoorbeeld iShares USD Treasury Bond 0-1yr UCITS ETF USD (Dist)

Ik snap alleen niet goed waar ik nu het rentepercentage kan zien en ik snap niet waarom de waarde van de ETF zo fluctueert?

https://www.justetf.com/e...sin=IE00BGR7L912#overview

Kan iemand mij helpen met deze vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
XanderDrake schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:39:
[...]

IBKR heeft een Ierse vestiging die klanten in Europa bedient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
tatata schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:45:
Ik wil wat “niet belegd” geld in US T-Bills zetten. Ik gebruik IBKR.

Ik zie dat het ‘gemakkelijker’ is/lijkt om een US T-bill etf te kopen.

Ik zie bijvoorbeeld iShares USD Treasury Bond 0-1yr UCITS ETF USD (Dist)

Ik snap alleen niet goed waar ik nu het rentepercentage kan zien en ik snap niet waarom de waarde van de ETF zo fluctueert?
Rente kan je zien op de site van iShares. De waarde fluctueert door de wisselkoers. Je ziet gelijk een nadeel van beleggen in t-bills: de fluctuatie in wisselkoers is vaak groter dan de rente opbrengst. M.a.w. je bent aan het speculeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 03-05-2025 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Rutte gaat waarwchijnlijk voorstellen in juni defensieuitgaven te verhogen naar 5% (3.5% daadwerkelijk militair, en 1.5% infrastructuur).

Wellicht extra omzet en groei voor EU defensie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mogelijk, maar dat is nu echt compleet bekende informatie. En daarmee bedoel ik, dat zit in principe gewoon in de prijs verwerkt.

Persoonlijk zie ik voor geld voor Europese defensie veel meer relevantie met de Oekraïne oorlog: Zolang die door gaat, zien we de noodzaak ervan in. Zodra die voorbij is, geef ik het hooguit 2 jaar voor de voorstellen komen om flink te bezuinigen op defensie. Wij, en meeste van onze buurlanden, hebben al vaak genoeg laten zien dat die internationale afspraken niet zo belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:43:
Rutte gaat waarwchijnlijk voorstellen in juni defensieuitgaven te verhogen naar 5% (3.5% daadwerkelijk militair, en 1.5% infrastructuur).

Rutte kan vanalles voorstellen maar ik kan me niet voorstellen dat alle Europese landen dit trekken. Met name voor Spanje en Italië lijkt me dit echt een stap te ver. En ondanks dat de EU wat ruimte geeft om meer te mogen lenen, is de staatsschuld van Italie nu al een enorme molensteen.

De cijfers voor Italië als voorbeeld: Eind 2024 was de staatsschuld van Italië 2,97 biljoen op een BBP van 2,19 biljoen met een begrotingstekort van nu al 3,4%. Italië geeft grofweg 1,5% uit aan defensie dus daar moet 2% van 2,2 biljoen bij, dat is 44 miljard extra. Daarmee loopt het tekort op van 75 miljard naar zo'n 120 miljard per jaar. En neemt het begrotingstekort toe tot 5,4%. En dat terwijl Europa vorig jaar een inbreukprocedure gestart is vanwege het enorme begrotingstekort in 2023 van ruim 7%

Italië betaalt in 2025 ongeveer 90 miljard rente over de schaatsschuld wat correspondeert met 4,2% van het BBP. Ter vergelijking: Nederland betaalt 8,7 miljard rente in 2025.

[ Voor 37% gewijzigd door Afas op 03-05-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 14:06

XanderDrake

Build the future!

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:43:

Ja ik hou dit ook in de gaten. Ik zie dit als een onderhandelingspositie, allicht te veel richting Trump dan wat Navo landen kunnen opbrengen. Maar wel een push richting nog hogere productie.
Ik hou juni in de gaten: de Navo top en het herstarten van de Trump Tarifs op EU producten. Stel dat er een deal wordt gemaakt: lagere tarieven voor het kopen van (gedeeltelijk Amerikaanse) wapens om de Defensie uitgaven flink te verhogen? Dan zie ik een mooi inkoop moment voor Defense ETFs en EU Stoxx600.
Afas schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:37:
De cijfers voor Italië als voorbeeld: Eind 2024 was de staatsschuld van Italië 2,97 biljoen op een BBP van 2,19 biljoen met een begrotingstekort van nu al 3,4%. Italië geeft grofweg 1,5% uit aan defensie dus daar moet 2% van 2,2 biljoen bij, dat is 44 miljard extra. Daarmee loopt het tekort op van 75 miljard naar zo'n 120 miljard per jaar. En neemt het begrotingstekort toe tot 5,4%. En dat terwijl Europa vorig jaar een inbreukprocedure gestart is vanwege het enorme begrotingstekort in 2023 van ruim 7%

Italië betaalt in 2025 ongeveer 90 miljard rente over de schaatsschuld wat correspondeert met 4,2% van het BBP. Ter vergelijking: Nederland betaalt 8,7 miljard rente in 2025.
Dit zijn cijfers om in het achterhoofd te houden. Maar realiseer je wel het volgende: als je het vanuit 'Modern Fiscal policy' bekijkt dan zijn leningen en staatsschuld die evenredig de economie laten groeien een prima oplossing. Immers Italië heeft de productie capaciteit (Leonardo bijv.) en overschot aan mensen (6%+ werkeloosheid) om deze leningen om te zetten naar economische groei. Daarnaast zal de GDP groeien en blijft het percentage van schulden tov GDP of hetzelfde of die krimpt zelfs!
Het enige waar we op moeten letten is dat de rente op die schulden te behappen blijft, maar daar kan de EU mee helpen: eurobonds, garantstellingen, of gecoördineerde inkoop en orders van andere lidstaten.

Nederland heeft die mogelijkheden bijvoorbeeld amper, door een kleine Defensie industrie en lage werkeloosheid. Wij hebben wel baat bij een goede economische groei in Italië voor onze import/export, services èn natuurlijk het feit dat we ammo en wapens kunnen kopen.

Ik zie allerlei voordelen. Wat is jullie idee?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:48
op dit moment live. De grote Warren Buffett show

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Sissors schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:53:
Mogelijk, maar dat is nu echt compleet bekende informatie. En daarmee bedoel ik, dat zit in principe gewoon in de prijs verwerkt.

Persoonlijk zie ik voor geld voor Europese defensie veel meer relevantie met de Oekraïne oorlog: Zolang die door gaat, zien we de noodzaak ervan in. Zodra die voorbij is, geef ik het hooguit 2 jaar voor de voorstellen komen om flink te bezuinigen op defensie. Wij, en meeste van onze buurlanden, hebben al vaak genoeg laten zien dat die internationale afspraken niet zo belangrijk zijn.
Dat Rutte het officieel gaat voorstellen, is nog niet 100% zeker en dat landen in gaan stemmen helemaal niet.

Daarnaast, met de spanningen die opgebouwd worden met Rusland, China en een VS die dreigt Groenland desnoods met militaire macht in te nemen, ben ik helaas van mening dat we hier over 2 jaar niet klaar mee zijn.

De oorlog in Oekraïne is nu ook al 12 jaar bezig. Ik verwacht niet dat deze nu morgen opgelost is, ondanks de mineralendeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beautjweetj
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:02
[...]

Wat zijn precies de voordelen volgens jou van IBKR in plaats van DeGiro? Kosten? Of gemak? Ben erg benieuwd, zit nu bij DeGiro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
beautjweetj schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Wat zijn precies de voordelen volgens jou van IBKR in plaats van DeGiro? Kosten? Of gemak? Ben erg benieuwd, zit nu bij DeGiro.
1. IBKR is goedkoper dan DeGiro
2. Je kan bij vele beurzen aandelen kopen, meer dan bij DeGiro
3. IBKR is een zeer grote broker met een goede rating
4. Je kan je aandelen uitlenen bij IBKR en krijgt hier geld voor.
5. IBKR heeft tooling die uitgebreide rapporten van je beleggingen kan maken
Pagina: 1 ... 209 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij