Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:41:
[...]

Dat Rutte het officieel gaat voorstellen, is nog niet 100% zeker en dat landen in gaan stemmen helemaal niet.

Daarnaast, met de spanningen die opgebouwd worden met Rusland, China en een VS die dreigt Groenland desnoods met militaire macht in te nemen, ben ik helaas van mening dat we hier over 2 jaar niet klaar mee zijn.

De oorlog in Oekraïne is nu ook al 12 jaar bezig. Ik verwacht niet dat deze nu morgen opgelost is, ondanks de mineralendeal.
Ben ik het niet mee oneens, maar dat zal al snel een ver van ons bed show worden. Op de VS na is alles wat je schrijft al lang aan de gang, en dat is ook tot nu toe nooit een reden geweest om onze defensie serieus te nemen.

Nu zal het wel wat een ander verhaal worden als we niet op de VS kunnen vertrouwen om alles voor ons op te lossen, maar ik betwijfel hoe lang de wens zal blijven om te investeren in defensie als er niet een duidelijke dreiging dicht bij huis meer is, en we ook het geld in sociale programma's kunnen stoppen bijvoorbeeld. Wat levert meer kiezers op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 18:56

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:56
tatata schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:45:
Ik wil wat “niet belegd” geld in US T-Bills zetten. Ik gebruik IBKR.

Ik zie dat het ‘gemakkelijker’ is/lijkt om een US T-bill etf te kopen.

Ik zie bijvoorbeeld iShares USD Treasury Bond 0-1yr UCITS ETF USD (Dist)

Ik snap alleen niet goed waar ik nu het rentepercentage kan zien en ik snap niet waarom de waarde van de ETF zo fluctueert?

https://www.justetf.com/e...sin=IE00BGR7L912#overview

Kan iemand mij helpen met deze vragen?
Je bekijkt een US obligatie ETF listing genoteerd in euro's - daar komt een wisselkoers bij kijken. IBTU is de dollar listing. Verder zou ik adviseren om voor informatie op de website van de issuer zelf te kijken, in dit geval: https://www.ishares.com/n...er/nl/producten/307241/#/ . Daar zie je dat de gemiddelde looptijd van de portfolio 0.34 jaar is met een YTM van 4.24%. Als je niet weet wat dat inhoudt dan raad ik je aan om dat uit te zoeken alvorens je instapt :) .

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 03-05-2025 21:42 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08
phantom09 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:25:
[...]

1. IBKR is goedkoper dan DeGiro
2. Je kan bij vele beurzen aandelen kopen, meer dan bij DeGiro
3. IBKR is een zeer grote broker met een goede rating
4. Je kan je aandelen uitlenen bij IBKR en krijgt hier geld voor.
5. IBKR heeft tooling die uitgebreide rapporten van je beleggingen kan maken
IBKR is in vele opzichten beter dan DeGiro maar niet alles is bij IBKR goedkoper. Mijn strategie is voor een groot gedeelte afhankelijk van het schrijven van opties wat bv bij DeGiro goedkoper is. Market data is in sommige gevallen ook goedkoper bij DeGiro.

Daarnaast hoeft het één, het ander niet uit te sluiten. Het spreiden van risico's over meerdere brokers is ook geen onverstandige keuze.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:44
Pistachenootje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 03:35:
[...]

Rente kan je zien op de site van iShares. De waarde fluctueert door de wisselkoers. Je ziet gelijk een nadeel van beleggen in t-bills: de fluctuatie in wisselkoers is vaak groter dan de rente opbrengst. M.a.w. je bent aan het speculeren.
Ik geloof niet dat ik dat begrijp? Ik koop met dollars en de ETF is in dollars?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2KPILG_VDs_zBkm405NBTgMvt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEGDeI5OlqezyWvBCobJOwnL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
tatata schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]
De prijs van de ETF is in euro’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
Hielko schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:14:
[...]
De prijs van de ETF is in euro’s
Dat hangt er vanaf welke listing je koopt. Xetra is in euro, LSE is in USD. Als liquiditeit aan de Xetra niet heel slecht is kun je hem als euro belegger beter daar kopen, dan heb je geen valuta kosten bij aan en verkoop.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
tatata schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]
De ETF waar je naar kijkt is genoteerd in euro's. Je kunt een versie gaan kopen genoteerd in dollars maar dan loop je natuurlijk nog steeds valuta risico (als je salaris en consumptie is euro's is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
beautjweetj schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:05:
[...]
Wat zijn precies de voordelen volgens jou van IBKR in plaats van DeGiro? Kosten? Of gemak? Ben erg benieuwd, zit nu bij DeGiro.
Zie ook de reviews hier van beide brokers:
https://www.bankeronwheels.com/interactive-brokers-review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
MrFX schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:57:
[...]
IBKR is in vele opzichten beter dan DeGiro maar niet alles is bij IBKR goedkoper. Mijn strategie is voor een groot gedeelte afhankelijk van het schrijven van opties wat bv bij DeGiro goedkoper is. Market data is in sommige gevallen ook goedkoper bij DeGiro.

Daarnaast hoeft het één, het ander niet uit te sluiten. Het spreiden van risico's over meerdere brokers is ook geen onverstandige keuze.
Spreiden over brokers kan voordelen hebben maar dan zouden ze imo eigenlijk wel van vergelijkbare kwaliteit moeten zijn. Of dat met Degiro het geval is kun je je afvragen. Laten we hopen dat ze de vermogensscheiding beter voor elkaar hebben dan in het verleden.

Persoonlijk zou ik liever 500k bij IBKR hebben dan 250k bij IBKR + 250k bij Degiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 11:54
Is IBKR ook voor maandelijkse aanschaf ETF'S aantrekkelijker dan DeGiro?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 22:29
Wat ik behoorlijk mis bij DEGIRO, is een grafiek van de historische waarde van mijn complete portefeuille. In ieder geval op de mobiele app heb ik zoiets niet gevonden.

Daarnaast is het ook irritant dat ik niet mijn w/v per kalenderjaar of überhaupt een andere periode sinds het openen van mijn rekening of de huidige dag kan zien.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
FicoF schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:46:
Is IBKR ook voor maandelijkse aanschaf ETF'S aantrekkelijker dan DeGiro?
Dat ligt specifiek aan de ETF, als deze vermeld staat in de kernselectie en accumulerend dan is DeGiro de goedkoopste broker. Anders is de kans heel groot dat IBKR goedkoper is gezien de lagere aankoopkosten voor tiered pricing €1,25 VS €2,00 en eventuele aansluitkosten per beurs (bijv. Xetra). Daarnaast hanteert DeGiro een vrij ongunstige koers wisselaar voor ETF’s die dividenden uitkeren in dollars zoals VWRL.

Maar goed, duik er even zelf in. Met half middagje wat sommetjes maken in een spreadsheet en je weet waar je aan toe bent.

Tarieven overzichten:
IBKR
DeGiro

[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 04-05-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:45
tatata schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:45:
Ik wil wat “niet belegd” geld in US T-Bills zetten. Ik gebruik IBKR.

Ik zie dat het ‘gemakkelijker’ is/lijkt om een US T-bill etf te kopen.

Ik zie bijvoorbeeld iShares USD Treasury Bond 0-1yr UCITS ETF USD (Dist)

Ik snap alleen niet goed waar ik nu het rentepercentage kan zien en ik snap niet waarom de waarde van de ETF zo fluctueert?

https://www.justetf.com/e...sin=IE00BGR7L912#overview

Kan iemand mij helpen met deze vragen?
Ik dacht een jaar geleden ook mijn geld te parkeren in treasury bonds gezien de hoge rente en omdat ik verwachtte dat de dollar sterker dan de euro zou blijven. Maar wisselkoersen en Trump hakte er harder in dan ik verwachte.
Nu ben ik in een maand tijd van ±€2500 in de plus naar €200 verlies gegaan doordat zowel de bonds als de dollar minder waard werden. En dat terwijl bonds als "veilig" gezien worden. Gezien de onvoorspelbaarheid heb ik de boel maar verkocht (en sindsdien is het natuurlijk weer gestegen :+).

Bonds worden hier als investering gezien dus je mag ook nog >2% vermogensbelasting af tikken. Dan ben jeje geld het riskeren voor ±2% rendement.

Als je er in belegt moet het eigenlijk ook met geld zijn dat je de volledige maturity niet nodig hebt, anders wordt je rendement nog onzekerder.

Had ook nog engelse bonds en daar knalde de waarde plots ook flink omlaag door fratsen van de overheid.

Dure lessen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rogers op 04-05-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:11
Volgens Bloomberg overweegt Shell BP over te nemen. Aandeel Shell staat nu op -2.15%.

https://finance.yahoo.com...cquisition-120719054.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Die daling van de dollar blijft toch steeds verwarrend in mijn beleggings overzichten.

Aandelen die +10% staan sinds 1 januari hebben ondanks die plus een negatief resultaat in andere kolommen van mijn overzicht door de omrekening naar euro’s.
Blijft toch moeilijk om dat ergens als logisch in de hersens op te slaan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:34:
Die daling van de dollar blijft toch steeds verwarrend in mijn beleggings overzichten.

Aandelen die +10% staan sinds 1 januari hebben ondanks die plus een negatief resultaat in andere kolommen van mijn overzicht door de omrekening naar euro’s.
Blijft toch moeilijk om dat ergens als logisch in de hersens op te slaan.
Je kan ook je eigen net worth in USD bijhouden in plaats van in EUR. Dan heb je dat probleem niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

aljooge schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:03:
Volgens Bloomberg overweegt Shell BP over te nemen. Aandeel Shell staat nu op -2.15%.

https://finance.yahoo.com...cquisition-120719054.html
Die geruchten gaan al maanden rond.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

abalone schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:47:
[...]

Je kan ook je eigen net worth in USD bijhouden in plaats van in EUR. Dan heb je dat probleem niet :+
Ja, dat zou ik misschien doen als dat kon :+
Heb de optie nog niet gevonden bij de Saxo app :p

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Tesla slump in Europa trekt aardig door, toont nog geen tekenen van herstel in april:
In the UK, one of the few European markets where Tesla reported stronger sales in the first quarter, April sales plunged 62%, according to UK auto industry trade group SMMT. The drop came even as overall EV sales rose 8% in the UK for the month.

Tesla sales were also down 67% in Denmark, 74% in the Netherlands and 33% in Portugal, according to data from trade groups in each of those countries. Sales were also down 81% in Sweden, and 59% in France, according to Reuters.
https://edition.cnn.com/2...-sales-plunge-europe-musk

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-05 21:32
YakuzA schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:53:
De Tesla slump in Europa trekt aardig door, toont nog geen tekenen van herstel in april:

[...]
https://edition.cnn.com/2...-sales-plunge-europe-musk
Tesla was eerst gelieft en nu gehaat. En we weten allemaal dat mensen een slechte herinnering beter onthouden dan een goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 15:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

phantom09 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Tesla was eerst gelieft en nu gehaat. En we weten allemaal dat mensen een slechte herinnering beter onthouden dan een goede.
Het aandeel Tesla was geliefd, maar er waren genoeg problemen met de auto's en de manier waarop het bedrijf geleidt wordt die die liefdesrelatie helemaal niet verdiende. Maar ja, Musk was geniaal (ofzo) en kon niets verkeerd doen en daar ging het aandeel naar de maan.. en nu is de liefdesrelatie voorbij, kijken mensen realistischer naar de auto's en komen ze er achter dat anderen gelijkwaardig zijn of ze zelfs hebben ingehaald. Het aandeel mag van mij nog wel even dieper naar beneden, want dat is de enige manier dat Tesla zich van Musk kan ontdoen. Dan heeft het misschien nog enige levensvatbaarheid.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op inhoudelijk gebied is het kwakkelen met Tesla. Nog één leidend model (de nieuwe Y), en de 3 is ook nog competitief, maar beiden beginnen natuurlijk wel hun leeftijd tegen te krijgen. Cybertruck geflopt, en de S en Y zijn inmiddels museumstukken. De Model Y is er al vijf jaar, en eigenlijk heeft Tesla dus al vijf jaar niets nieuws uitgebracht. En zo zijn ze van eenzame voorloper in vijf jaar teruggezakt naar gewoon een van de vele bedrijven die hele acceptabele EVs kan bouwen, met ook nog eens een zeer beperkt modellengamma.

En een topman die erin is geslaagd een groot deel van zijn bestaande en potentiële klantengroep te overtuigen dat hij een force of evil is helpt natuurlijk niet om die auto's aan de man te brengen, zeker nu er talloze alternatieven zijn.

Maar de beurskoers blijft volledig losgezongen van het bedrijf. Voor de beurskoers zijn auto's niet belangrijk; het enige dat belangrijk is dat je een klein groepje mensen met diepe zakken hebt die aandelen willen blijven kopen. Musk heeft een enorm bereik, een klein maar significant deel van de wereldbevolking heeft groot vertrouwen in hem, en een klein deel van die groep heeft hele diepe zakken. Meer heb je niet nodig om een koers hoog te houden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
Wat ook meehelpt zijn alle indexbeleggers die braaf elke maand instappen. Van elke 100 euro die je bij Meesman of DeGiro in de MSCI World stopt gaat ongeveer eentje naar Tesla. En de passieve belegger in Amerika stopt er nog meer in. Als je eenmaal groot bent is er een zekere inertia.

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 08-05-2025 17:40 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
writser schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:39:
Wat ook meehelpt zijn alle indexbeleggers die braaf elke maand instappen. Van elke 100 euro die je bij Meesman of DeGiro in de MSCI World stopt gaat ongeveer eentje naar Tesla. En de passieve belegger in Amerika stopt er nog meer in. Als je eenmaal groot bent is er een zekere inertia.
Kan je de relatie tussen de over het algemeen passieve indexbeleggers en de (ervaren) inertia van de koers toelichten?
In beginsel zullen passieve indexbeleggers instappen voor de actuele koers. Die bepalen dus niet de prijs en ook niet of die te hoog of te laag zou zijn. De prijs wordt vastgesteld door handel van de actieve beleggers. Ik mis dus even waarom de indexbeleggers verantwoordelijk zouden zijn voor de intertia in de koers van het aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 07:55
PigRush schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:45:

Analyse Wise

Excuses dat de analyse wat langer op zich heeft moeten wachten. Dit is precies de reden voor mij om maar een handje vol aandelen te bezitten. Ik heb simpelweg niet de tijd om veel meer bedrijven goed te leren kennen en te monitoren.
Hierbij mijn analyse van Wise. Mijn enige aandeel op dit moment. De analyse doe ik op basis van de checklist van Rowan Nijboer (10 vragen). In de basis wil je deze checklist altijd invullen wanneer je een aandeel overweegt:

1. Kan je eenvoudig uitleggen hoe het bedrijf zijn geld verdient?
Wise verdient geld door geldoverboekingen naar het buitenland zo eenvoudig, goedkoop en transparant mogelijk te maken. Ze sturen geld niet fysiek de grens over via traditionele netwerken zoals Swift. In plaats daarvan faciliteren ze twee lokale transacties: de afzender stuurt geld naar Wise's rekening in het eigen land, en Wise stuurt geld van hun lokale rekening in het land van de ontvanger naar de ontvanger. Ze verrekenen dit intern tegen de mid-market rate en batcheren conversies, wat aanzienlijk goedkoper is dan bij traditionele financiële instellingen. Wise rekent een lage fee (gemiddeld 0,57%) en streeft naar hoge volumes. Ze verdienen ook aan aanvullende diensten zoals multi-currency rekeningen en zakelijke tools. Tijdelijk verdienen ze ook rente over klanttegoeden, hoewel ze dit grotendeels willen teruggeven aan klanten. Transparantie over kosten is cruciaal voor hen.

2. Is het een kwaliteitsbedrijf dat zich kan onderscheiden van concurrenten?
Ja, Wise onderscheidt zich sterk. Ze bieden drastisch lagere kosten (factor 5-10) en zijn veel sneller (63% instant) dan traditionele partijen. Hun unieke infrastructuur, opgebouwd over 15 jaar, maakt het moeilijk te kopiëren. Wise heeft een missiegedreven cultuur die zich richt op transparantie, snelheid, gemak en lage kosten. Ze passen een gedeeld schaalvoordeel model toe, waarbij kostenverlagingen worden doorgegeven aan klanten, wat hun concurrentievoordeel versterkt. Ze bedienen succesvol een niche (kleine, prijsbewuste transacties/klanten) die banken lieten liggen. Hun transparantie is extreem, ze tonen zelfs wanneer concurrenten goedkoper zijn. Ze profiteren van een sterke merkreputatie en aanzienlijke organische groei door mond-tot-mond reclame (23% van de klanten).

3. Heeft het bedrijf winstgevende groeimogelijkheden?
Ja, Wise heeft aanzienlijke winstgevende groeimogelijkheden. De totale markt is immens ($100.000 miljard cross-border, $29 biljoen Wise's focus) en Wise heeft daarin een zeer klein marktaandeel (minder dan 1% van de omzetmarkt). Ze kunnen marktaandeel veroveren van traditionele banken, die worden gezien als "marktaandeel donoren". De Wise Platforms tak biedt potentieel voor gigantische volumegroei door banken en grote bedrijven aan te sluiten, wat hen dichter bij hun doel van 1000 miljard pond (8x groei) kan brengen. Het actief verlagen van de "take rates" (het percentage dat Wise inhoudt) houdt hen aantrekkelijk en stimuleert volume. Ze kunnen hun ecosysteem uitbreiden met nieuwe producten (zoals beleggen, kaarten) om klanten te binden. Digitalisering, kostbewustzijn bij jongere generaties en G20 regelgevingen bieden ook gunstige omstandigheden.

4. Heeft het management een significante aandelenpositie in het bedrijf?
Ja, het management en de oprichters hebben een significante aandelenpositie. Mede-oprichter Christo Käärmann bezit een aandelenbelang van 18% en 49% van de stemrechten. Dit zorgt voor een sterke afstemming tussen het management en de belangen van de aandeelhouders. Bovendien hebben alle 6.000 vaste werknemers aandelen in het bedrijf, wat wijst op een breed gedragen eigenaarschap en betrokkenheid binnen de organisatie, verder dan alleen het topmanagement.

5. Zijn de schulden ook in moeilijke economische omstandigheden draagbaar?
De schuldpositie van Wise lijkt zeer draagbaar te zijn. Het bedrijf heeft een gezonde balans met een netto kaspositie van 1,3 miljard euro, wat ongeveer 12% van hun beurswaarde vertegenwoordigt. Als financiële instelling zijn hoge buffers noodzakelijk voor vertrouwen en regelgeving. Hoewel een economische recessie de winstgevendheid kan beïnvloeden door lagere rentestanden (minder rente-inkomsten) en mogelijk minder internationale transacties, duidt de ruime kasbuffer erop dat de schuldenlast zelf waarschijnlijk geen significant probleem zou vormen in moeilijke economische tijden. Er worden geen signalen gegeven van problematische schulden.

6. Is de waardering redelijk?
De waardering van Wise is complex om eenduidig te beoordelen. De lage koers-winstverhouding van +-22 is misleidend, deels door tijdelijk hoge winsten uit rente en Wise's intentie om winsten terug te geven. Het management streeft naar 15-20% volumegroei, met een infrastructuur die voor meer klaar is. De waarde van het Platforms-segment en de snelheid waarmee ze winsten teruggeven, zijn moeilijk te kwantificeren, wat traditionele waarderingsmodellen compliceert. Sommigen zien de waardering als potentieel aantrekkelijk gezien de groeikansen en het grote consumentensurplus dat nog gekapitaliseerd kan worden, terwijl anderen moeite hebben met de onzekerheid.

7. Kan ik de grootste risico’s voor dit bedrijf benoemen?
De grootste risico's omvatten: intern executierisico, waarbij Wise te veel tegelijk probeert te doen (consumenten, zakelijk, platforms, infrastructuur). Het succes van Wise Platforms en de aansluiting van grote banken is cruciaal voor versnelde groei; falen hierin is een significant risico. Veranderende regelgevingen en mogelijke disruptie door grote gevestigde spelers (zoals Visa/Mastercard) of nieuwe technologieën (zoals stable coins). Een aanzienlijk extern risico is dat landen hun lokale betalingssystemen direct aan elkaar koppelen, waardoor Wise's intermediaire rol minder nodig wordt. Ook economische recessies kunnen de groei afremmen door minder internationale activiteit en lagere rente. Ten slotte is er een risico dat het bedrijf te voorzichtig is met investeringen in nieuwe, winstgevende diensten.

8. Is het bedrijf een aanvulling op mijn portefeuille?
Wise zou een aanvulling kunnen zijn als je zoekt naar een fintech-disruptor in een grote, groeiende markt, met een sterk competitief voordeel gebaseerd op lage kosten en schaal, een missiegedreven cultuur, een gezonde balans en aanzienlijk groeipotentieel, met name via het Platforms-segment. Het is potentieel een lange-termijn compounder, geschikt voor beleggers met een lange horizon die comfortabel zijn met een uniek bedrijfsmodel en de bijbehorende waarderingsuitdagingen. Het kan ook bijdragen aan geografische diversificatie.

9. Heb ik de juiste mindset om te kopen?
Een lange-termijnvisie (10-20 jaar) is nodig. Geduld met een management dat prioriteit geeft aan toekomstig volume en lagere kosten boven kortetermijnwinst, comfort met waarderingsonzekerheid, vertrouwen in de oprichter, missie en cultuur, en de bereidheid om het complexe bedrijfsmodel te doorgronden en potentieel tegen de heersende marktconsensus in te gaan. Het is minder geschikt voor kortetermijnhandelaren of beleggers die zich uitsluitend richten op traditionele financiële ratio's op de korte termijn. Het vereist een afweging van de huidige risico's tegen de potentiële beloning op lange termijn.

10. Heb ik bovenstaande vragen eerlijk beantwoord?
Ja. Antwoorden opgesteld m.b.v. NotebookLM.

Misschien nog wel goed om aan te merken: beleggers zijn vooral enthousiast over het nieuwe concept Wise Platforms: Wise Platforms is een cruciale tak en een belangrijk onderdeel van Wise's bedrijfsmodel, specifiek gericht op toekomstige groei door samen te werken met andere bedrijven, voornamelijk banken en grote ondernemingen. De strategie hierachter is niet om klanten bij hen weg te halen, maar om een partner te zijn.

Wise Platforms bestaat uit twee hoofdelementen:
1. White-label API integratie: Hiermee kunnen partners zoals banken (bv. Bunk) en softwarebedrijven de diensten van Wise (zoals multi-currency rekeningen en internationale overboekingen) rechtstreeks in hun eigen producten inbouwen. Een strikte voorwaarde hierbij is altijd het gebruik van de mid-market rate zonder verborgen opslagen. Dit kan leiden tot switching costs voor de partner. Geld dat via deze weg binnenkomt, kan afhankelijk van de partner (vooral non-banken) bij Wise blijven staan.

2. Correspondent Service Solution: Gelanceerd eind 2023, positioneert dit Wise als een correspondent bank binnen het bestaande Swift systeem. Banken kunnen Wise gebruiken voor cross-border transacties via een eenvoudige configuratie en contract. Wise fungeert hier als een brugbouwer in het internationale betalingsverkeer. Dit is aantrekkelijk voor banken vanwege de transparantie in kosten en de potentieel eenvoudigere integratie vergeleken met traditionele correspondent banken. Geld dat via deze dienst loopt, blijft waarschijnlijk niet bij Wise staan, aangezien het een doorgeefluikfunctie is. Deze dienst plaatst Wise in concurrentie met grote traditionele correspondent banken zoals JP Morgan en Citybank.

Het succes van Wise Platforms wordt gezien als de "gigantic wildcard" en is essentieel voor Wise's ambitie om het jaarlijkse transactievolume aanzienlijk te verhogen (richting de £1000 miljard). Hoewel het momenteel financieel nog niet significant bijdraagt, toont het management vertrouwen in de voortgang. Recent zijn grotere partners zoals Morgan Stanley en Standard Chartered aangesloten, wat als positief wordt gezien, al kennen de trajecten met banken lange doorlooptijden (vaak 3-5 jaar). Het falen van Wise Platforms wordt gezien als een significant risico voor het realiseren van de beoogde volumegroei.

Stukje mening:
Op basis van bovenstaande heb ik besloten om Wise aandelen te kopen. Zoals in het begin van de post: mijn enige aandelen tot zover. Ik vind het daarnaast ook leuk om dit bedrijf te supporten. De cultuur oogt helemaal top. Mooi voorbeeld alleen al is hoe ze naar investeerders communiceren. Ze noemen het niet investors relations, maar owners relations. Niet investors day, maar owners day. Aandeelhouders zien ze dus echt als partners. De transparantie van het management vind ik ook top.

Ik vind wanneer je aandeelhouder bent van een bedrijf dat je ook enthousiast moet worden van het bedrijf. Dan maakt een dipje ook niet zoveel uit, want je staat achter het bedrijf en de visie. Komende tijd ga ik verder DCA instappen, ondertussen zoek ik met geduld een 2de bedrijf waar ik aandeelhouder van wil worden.

Bedrijven die tot nu mijn interesse wekken zijn:
Caterpillar --> Machinebouw. Mooi value bedrijf. Nog niet langer dan een kwartier geanalyseerd, maar het wekt zeker mijn interesse. Bouwmachines blijven onmisbaar. Bedrijf lijkt me wel cyclisch (sterk afhankelijk van economie en de bouw).

Harvia --> Sauna's. Een mooie internationale moat. Meer onderzoek nog nodig, maar nog geen red flag gevonden.

NEDAP --> Mooi Nederlands klein value bedrijf (Digital Twin, techniek). Management in orde, personeel is medeaandeelhouder. Ook geen red flags gevonden.

ASML --> Cliché, maar met de huidige daling toch interessant om verder te onderzoeken.

3i group --> Britse investeringsmaatschappij, bezit o.a. voor 57% Action. Zit potentieel nog veel groei in.

Adyen --> Ik weet nog vrij weinig over dit bedrijf. Aangezien de verwachting is dat de fintech sector nog flink gaat groeien, is dit ook een interessante om onder de loep te nemen. Ik weet niet zeker of dit mijn 2de aandeel gaat worden, want ik wil niet te lang 100% in fintech zitten.

Als jullie nog andere suggesties hebben, roep ze maar. Ik ben benieuwd.
Wat is je lange termijndoel? 20 jaar? Leuke bijdrage :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Darses schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:15:
[...]

Kan je de relatie tussen de over het algemeen passieve indexbeleggers en de (ervaren) inertia van de koers toelichten?
In beginsel zullen passieve indexbeleggers instappen voor de actuele koers. Die bepalen dus niet de prijs en ook niet of die te hoog of te laag zou zijn. De prijs wordt vastgesteld door handel van de actieve beleggers. Ik mis dus even waarom de indexbeleggers verantwoordelijk zouden zijn voor de intertia in de koers van het aandeel.
In principe zijn de world etfs een eerlijke verdeling van de wereld aandelen, waar Tesla een deel van is. Dus als jij een world ETF koopt, dan koop je via het fonds een klein stukje Tesla aandeel. Als er voor de rest geen individuele aandelen meer verhandelt worden, enkel ETFs, dan gaat dus ook het aandeel van Tesla nog steeds omhoog, omdat via het fonds Tesla aandelen gekocht blijven worden.

Dit is tenminste mijn interpretatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:15:
[...]

In principe zijn de world etfs een eerlijke verdeling van de wereld aandelen, waar Tesla een deel van is. Dus als jij een world ETF koopt, dan koop je via het fonds een klein stukje Tesla aandeel. Als er voor de rest geen individuele aandelen meer verhandelt worden, enkel ETFs, dan gaat dus ook het aandeel van Tesla nog steeds omhoog, omdat via het fonds Tesla aandelen gekocht blijven worden.

Dit is tenminste mijn interpretatie.
Dat klopt voor ETFs waarbij de onderliggende assets daadwerkelijk gekocht worden (“fysieke replicatie”). Er zijn ook ETFs die dat niet doen.

“World” ETFs zijn over het algemeen ook niet een écht volledige spreiding - ze zijn erg heavy op US en in mindere mate EU en missen Emerging Markets en Small Caps.

[ Voor 11% gewijzigd door MrAcid op 08-05-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Darses schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:15:
[...]

De afgelopen jaren (decennia) gaat er steeds meer geld passief beleggen (zie ook dit forum). Als er netto inflow is door beleggers die niet naar de prijs kijken dan ondersteunt dat de koers, want die aandelen worden overgenomen van de marginale actieve belegger.

En omdat alle grote indices market-cap (free-float) gewogen zijn stappen nieuwe beleggers relatief groot in bedrijven met een hoge waardering.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 08-05-2025 19:29 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 16:35
Joel22 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:22:
[...]

Wat is je lange termijndoel? 20 jaar? Leuke bijdrage :).
Dat is een lastige vraag. Het is niet eenvoudig om 20 jaar vooruit te kijken. Wat ik wel kan doen, is realistische scenario’s schetsen voor de komende 5 tot 10 jaar. Zolang er in die periode sprake is van duidelijke groei, blijf ik trouw aan mijn strategie.

Mijn doel is om mijn portfolio geleidelijk uit te breiden naar ongeveer 10 bedrijven. Op dit moment heb ik er nog maar één (Wise). Pas als Wise op een gegeven moment de minst veelbelovende positie inneemt binnen die groep én ik een beter alternatief heb gevonden, overweeg ik om te verkopen. Dat kan al over 8 jaar zijn, maar ook pas over 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
PigRush schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:39:
[...]

Dat is een lastige vraag. Het is niet eenvoudig om 20 jaar vooruit te kijken. Wat ik wel kan doen, is realistische scenario’s schetsen voor de komende 5 tot 10 jaar. Zolang er in die periode sprake is van duidelijke groei, blijf ik trouw aan mijn strategie.

Mijn doel is om mijn portfolio geleidelijk uit te breiden naar ongeveer 10 bedrijven. Op dit moment heb ik er nog maar één (Wise). Pas als Wise op een gegeven moment de minst veelbelovende positie inneemt binnen die groep én ik een beter alternatief heb gevonden, overweeg ik om te verkopen. Dat kan al over 8 jaar zijn, maar ook pas over 15 jaar.
Hoe vaak ga je je aandelen dan checken? Ik heb ook lange termijn doel met passief beleggen in wereldetf's is het gewoon: 'set & forget'. Hoe doe je dit met aandelen met een hoge risico profiel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-05 14:37
Ik had onderhand wel een filmpje van Ben Felix verwacht over waarom de passieve belegger geen prijsbepaler is.

Niemand? Vooruit dan maar. YouTube: The Index Fund "Tipping Point"

De tl;dr: actieve beleggers bepalen de prijs, de passieve (market cap) belegger past effectief gewoon een gelijkwaardige multiplier toe op alle aandelen. Sure, er stroomt meer geld naar een groot bedrijf, maar vergeet niet dat de laatst betaalde prijs voor aandelen * de aandelen de prijs bepaald, niet wat er in totaal aan kapitaal in gestoken is. En het is juist de aciteve belegger die de laatste prijs bepaalt.

[ Voor 24% gewijzigd door scoobs op 09-05-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 11:54
Bezulba schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:34:
[...]

Het aandeel Tesla was geliefd, maar er waren genoeg problemen met de auto's en de manier waarop het bedrijf geleidt wordt die die liefdesrelatie helemaal niet verdiende. Maar ja, Musk was geniaal (ofzo) en kon niets verkeerd doen en daar ging het aandeel naar de maan.. en nu is de liefdesrelatie voorbij, kijken mensen realistischer naar de auto's en komen ze er achter dat anderen gelijkwaardig zijn of ze zelfs hebben ingehaald. Het aandeel mag van mij nog wel even dieper naar beneden, want dat is de enige manier dat Tesla zich van Musk kan ontdoen. Dan heeft het misschien nog enige levensvatbaarheid.
Meest recente model (Y) is 5 jaar oud, model (3) 7 jaar oud. Model X en S zijn old timers.

Jaren geleden kozen alle collega's voor de 3 en daarna de Y. Die stappen nu allemaal over omdat ze niet nog 5 jaar in dezelfde auto willen rijden.

Ik verwacht dat Tesla over zn hoogtepunt heen is.

Wat is de beste manier om short te gaan op zon aandeel op lange termijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

FicoF schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:16:
[...]
Wat is de beste manier om short te gaan op zon aandeel op lange termijn?
Géén positie aanhouden.

Er komt meer kijken bij short gaan dan alleen "ik verwacht dat het zal gaan dalen". Of je nu derivaten of structured products gebruikt of daadwerkelijk short gaat, inzetten op een daling brengt kosten met zich mee (in de vorm van volatility / time value / hard to borrow fee / etc). De upside is beperkt tot 100% (aandeel is niets meer waard) en de downside is theoretisch onbeperkt.

Dus "het moet dalen, dat kan niet anders" is niet genoeg, je moet ook gelijk hebben in hoe hard het daalt, wanneer dat gebeurt, dat er tussentijds geen stijging plaats vindt waardoor je duur moet kopen, en dat je op het eind van de rit méér over houdt dan wanneer je gewoon long in een indexfonds bent gegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 08-05-2025 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:39:
Dat effect wordt toch op de lange termijn minder door de actuele koersdaling? Volgend jaar nog 60ct (ik noem maar wat), jaar daarna 40ct, etc.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:34

Jebus4life

BE User

Zr40 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:22:
[...]

Géén positie aanhouden.

Er komt meer kijken bij short gaan dan alleen "ik verwacht dat het zal gaan dalen". Of je nu derivaten of structured products gebruikt of daadwerkelijk short gaat, inzetten op een daling brengt kosten met zich mee (in de vorm van volatility / time value / hard to borrow fee / etc). De upside is beperkt tot 100% (aandeel is niets meer waard) en de downside is theoretisch onbeperkt.

Dus "het moet dalen, dat kan niet anders" is niet genoeg, je moet ook gelijk hebben in hoe hard het daalt, wanneer dat gebeurt, dat er tussentijds geen stijging plaats vindt waardoor je duur moet kopen, en dat je op het eind van de rit méér over houdt dan wanneer je gewoon long in een indexfonds bent gegaan.
Je rendement op short gaan kan véél meer dan 100% zijn, maar het risico is inderdaad enorm.
Als je morgen speculeert op een faillisement van Tesla kan je door short te gaan aandelen lenen voor een premie (laten we zeggen 1% van de huidige waarde) en moet je over X aantal tijd dat aandeel terug bezorgen aan de eigenaar.

Als ik dus voor 50k aan Tesla aandelen short (met een premie van bv 1% -> 2,85 per aandeel aan de huidige koers) kan ik dus ongeveer 17.500 aandelen van Tesla verkopen, dat geeft me zowat 5 miljoen dollar cash. (met die 5 miljoen kan ik dus overigens ook weer investeringen doen - maar dat is een andere kwestie)

Als Tesla halveert in beurswaarde moet ik die 17.500 aandelen terugkopen aan een véél lagere koers (142$) om ze terug te bezorgen aan de persoon van wie ik ze geleend heb. Dat kost mij dan maar 2,5 miljoen dollar en heb ik dus 2,5 miljoen dollar in handen na een investering van 50k; dit zal iets van een 5000% rendement zijn.

(ik short geen aandelen, dus geen idee hoeveel premie ik betaal om die aandelen te lenen, die 1% was puur als voorbeeld).

Het risico is natuurlijk navenant, als ik die 17500 aandelen moet terugbetalen, maar de koers stijgt met 50%, dan ben ik 2,5 miljoen dollar kwijt (en waarschijnlijk failliet :9 ). Dus als je wilt speculeren op dalingen van aandelen kan je beter met Puts werken gezien je dan enkel je ingelegde bedrag kan verliezen.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jebus4life schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Je rendement op short gaan kan véél meer dan 100% zijn, [..]

Als ik dus voor 50k aan Tesla aandelen short (met een premie van bv 1% -> 2,85 per aandeel aan de huidige koers) kan ik dus ongeveer 17.500 aandelen van Tesla verkopen, dat geeft me zowat 5 miljoen dollar cash.
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Je gaat hier een short positie aan met een waarde van 5 miljoen dollar en het maximale rendement daarop kan niet meer dan 100% zijn. Je kan niet méér dan 5 miljoen verdienen op een dergelijke positie.

Wat jij bedoelt is dat je een positie kan openen die veel groter is dan je accountwaarde, dankzij margin. Overigens schaalt dat veel minder hard dan je suggereert; margin requirements houden je veel eerder tegen. In het geval van TSLA is dat momenteel 24,07%; met 50k kan je hooguit tot 207k short gaan.

Wat betreft het risico voor een dergelijke short: de maintenance margin is 20,67%, dus als je voor 207k short bent gegaan op een 50k accountwaarde dan word je bij een stijging van slechts 2,9% al gedwongen te coveren (terug te kopen). Want dan is de short 213k waard en je accountwaarde nog maar 44k.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 09-05-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:41
Sport_Life schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:24:
[...]

Dat effect wordt toch op de lange termijn minder door de actuele koersdaling? Volgend jaar nog 60ct (ik noem maar wat), jaar daarna 40ct, etc.
Als de koers blijft zakken wordt het effect minder, maar elke periode die voorbij gaat worden er world ETFs gekocht die vraag geven op de onderliggende aandelen, dus voorkomen dat de koers verder daalt. Bedrijven die al groot zijn zoals Tesla worden zo dus harder gedempt dan kleinere bedrijven. Een bedrijf dat van rang 500 naar rang 501 valt uit de S&P 500 moet dan weer de verkoop van miljoenen aandelen slikken waardoor ze nog dieper wegzakken. Vroeger was er maar een relatief klein aandeel van de markt in ETFs maar als ik me niet vergis is het ondertussen al 10% en wordt het alleen maar bekender met de FIRE community's. De dempende kracht op de grote aandelen gaat op dat vlak dus ook alleen maar stijgen.

Wat me eigenlijk doet nadenken: zou er een S&P 501 tot 510 ETF zijn? Het moment dat deze groter worden dan de rang 500 krijgen worden ze uitgewisseld naar de S&P 500, dan krijgen ze miljoenen aandelen vraag waarna de ETF ze verkoopt omdat ze niet meer 501-510 zijn, en andersom kunnen ze dan het aandeel dat uit de S&P 500 getuimeld is goedkoop oppikken in afwachting van de volgende wissel :7

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-05 17:15
Pioneer closed-end funds, waarvan er 6 op NYSE handelen, zullen worden geliquideerd. Laatste prijs is na aankondiging van liquidatie tegen 4-6% discount op NAV. https://pioneerinvestments.com/products/closed-end-funds
Hoewel hun portfolio niet heel liquide zal zijn, wellicht nog wel een interessante kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
remcoboy1479 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:41:
Pioneer closed-end funds, waarvan er 6 op NYSE handelen, zullen worden geliquideerd. Laatste prijs is na aankondiging van liquidatie tegen 4-6% discount op NAV. https://pioneerinvestments.com/products/closed-end-funds
Hoewel hun portfolio niet heel liquide zal zijn, wellicht nog wel een interessante kans?
Interessante kans, voor wat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:01

Qwerty-273

Meukposter

Waarschijnlijk om een stuk fonds te kopen voor 95 terwijl de NAV (de onderliggende waarde) voor dat stuk staat op 100. Met de verwachting dat binnenkort het fonds opgeheven wordt en de bezittingen verkocht worden en de opbrengst verdeeld wordt. Dus met de verwachting dat je dan dus 100 krijgt (ipv de 95 die je er voor betaald hebt).
*(fictieve bedragen)

Je zal in de fondsen zelf moeten duiken om te kijken of er inderdaad iets "interessants" tussen zit of niet. Een van de eerste punten zal zijn om dit te verifiëren: "a CEF holding a substantial amount of unrealized capital gains could trade at a discount, as investors likely factor in the potential taxes on those gains when pricing the fund's shares.". Verder zal je ook moeten kijken hoe liquide de bezittingen zijn. Of ze daar wel makkelijk tegen marktwaarde vanaf kunnen komen of dat ze dat toch moeten leuren op de markt met een korting om een gegadigde te vinden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:10
Toch blij dat deze week begint met het niews m.b.t. de importheffingen. Achteraf blij dat ik in de dip heb bijgekocht, minder blij dat ik het dubbele van dat bedrag in een deposito heb gestoken. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:21:
Toch blij dat deze week begint met het niews m.b.t. de importheffingen. Achteraf blij dat ik in de dip heb bijgekocht, minder blij dat ik het dubbele van dat bedrag in een deposito heb gestoken. :+
Achteraf kijk je de koe in de kont :P

Voor hetzelfde geld was het de andere kant op geëscaleerd (en blij met de helft in de deposito) :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 12-05-2025 12:29 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ik zou de gezamenlijke verklaring nog maar eens goed lezen. Er is een pauze ingelast van 90 dagen en daarbij een reductie opgenomen van beide zijde over de hoogte van de importheffingen voor dit moment. Dit betekent dat ze de komende tijd nog in onderhandelingen gaan, idem zoals de deal met het VK. Er is dus nog helemaal niets concreet afgesproken. Dus ja…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maar het is wel duidelijk dat de soep niet zo heet wordt gegeten als die werd opgediend. Tenminste zo lijkt de markt er nu over te denken. Bijvoorbeeld VS small cap futures staan momenteel 5% (!) in de plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Pistachenootje schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:55:
Maar het is wel duidelijk dat de soep niet zo heet wordt gegeten als die werd opgediend. Tenminste zo lijkt de markt er nu over te denken. Bijvoorbeeld VS small cap futures staan momenteel 5% (!) in de plus.
Yup, de markten reageren altijd heel goed op zulk nieuws terwijl er nog niets is besloten.

Daarnaast zijn de gevolgen van de eerste golf nog niet eens zichtbaar, pas nu zouden de eerste containerschepen aan moeten meren die aan het begin van deze onzin volgeladen werden. Deze schepen komen nu gewoon niet. Het zou mij niets verbazen als in de komende weken de eerste legen schappen zichtbaar worden.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bezulba schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Yup, de markten reageren altijd heel goed op zulk nieuws terwijl er nog niets is besloten.
Er is wel iets besloten, namelijk om alles voor 90 dagen op te schorten, net zoals voor de rest van de wereld. :P

maar dit soort uitstel zal wel weer leiden tot een zelfde situatie zodra deze periode verlopen is inderdaad.
Maar zorgen voor over een aantal weken tellen minder zwaar dan de zorgen verlichting die nu voelbaar zal zijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50

Predator

Suffers from split brain

De beurs is altijd forward looking. De markt ziet dit als een duidelijk stap naar stabilisatie in de tariefoorlog, en verwacht dat er een deal komt.

Je kan het in ieder geval geen slecht nieuws noemen. 😄

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Precies, er wordt constructief gepraat en er is in ieder geval een deal voor 90 dagen.

Het scenario dat Trump initieel weer heel hoog van de toren blaast en vervolgens inbind wordt steeds waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Even afwachten wat de Amerikaanse beurzen tegen sluitingstijd daadwerkelijk hebben gedaan, want we hebben de laatste maanden wel vaker gezien dat er intraday grote verschillen zijn.

In ieder geval - zoals het er nu naar uitziet - een mooie dag voor veel mensen.

Hier ook aardig tevreden met m’n strategie en heb vooral de afgelopen maand veel uitgebreid. Niet de absolute bodem, maar alsnog een mooie discount.

Klein ‘tegenvallertje’. Ik heb begin vorige week aardig bijgekocht (meevaller!), maar ik wilde vrijdag nog extra bijkopen. Door een vertraging bij de bank werd het daarvoor benodigde spaargeld niet vrijdag bijgeschreven maar vandaag. Even kijken wat ik daar nu mee ga doen, want ik hou niet van bijkopen op dagen met zulke stijgingen :+ Maar goed, er is de komende periode wel even ‘rust in de toko’… en wat dat betreft zie ik vooral een kans op verder stijgende koersen… totdat we natuurlijk weer in de buurt komen dat een aantal “90 day pauses” dreigen te gaan afgelopen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Predator schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:09:
De beurs is altijd forward looking. De markt ziet dit als een duidelijk stap naar stabilisatie in de tariefoorlog, en verwacht dat er een deal komt.

Precies.

Ik verwacht overigens nog genoeg koerssprongen omhoog én omlaag de komende maanden. Er zijn nu meerdere “90 day pauses”… ongetwijfeld dat er hier en daar deals worden gesloten, maar tegelijkertijd ook ongetwijfeld dat de druk hier en daar wordt opgevoerd door (te dreigen met) het laten aflopen van zulke pauzes.

Overigens verwacht ik dat er in the end hoe dan ook deals worden gesloten danwel dat de Amerikanen terugkrabbelen. De huidige importtarieven zijn zeer schadelijk voor bedrijven als Amazon en Apple. Giganten op de beurs met biljarden dollars aan waarde.

Ik geloof graag dat Trump z’n dreigementen nakomt, maar tegelijkertijd ben ik er net zo goed van overtuigd dat hij niet verantwoordelijk wil zijn voor significante schade aan zulke succesvolle Amerikaanse bedrijven.

Daarom: uiteindelijk altijd een deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Plus iedereen heeft nu door dat Trump enkel een grote brulkikker is zonder verdere inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36
Ik zit een beetje in de haren te krabben als ik naar de beurzen kijk.

Ik heb in ieder geval het geval dat veel retailers ook wel DJT als wat geparkeerd hebben en gedacht: BUY LOW, SELL HIGH.

De meeste koersen hebben zich netjes hersteld of zijn in een mooie, gezonde uptrend weer bezig. Daardoor zit ik in dubio:

- 1 scheet en ze kunnen zo weer naar beneden kelderen (CPI index bijvoorbeeld)

- wanneer gaat retail winst nemen

- gaan de aandelen nog wel een gezonde terugval kennen

Ik ben meer en meer van het idee dat we de fear gehad hebben en de bodem voorlopig wel gezien hebben. Echter, ik ben niet zo'n fan om NU te kopen (aantal orders hebben de bodem op een paar centen en dollars gemist, waar ik enorm van baal), maar ik vrees dat er in 2025 eigenlijk nog weinig echte kansen gaan komen om aan deze prijzen te kunnen kopen.

Enige repliek?

Interesting times...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

kazzzdafke schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:46:
Ik ben meer en meer van het idee dat we de fear gehad hebben en de bodem voorlopig wel gezien hebben. Echter, ik ben niet zo'n fan om NU te kopen (aantal orders hebben de bodem op een paar centen en dollars gemist, waar ik enorm van baal), maar ik vrees dat er in 2025 eigenlijk nog weinig echte kansen gaan komen om aan deze prijzen te kunnen kopen.

Enige repliek?
Het is met Trump de cyclus van Jantje lacht, jantje huilt, jantje lacht, jantje huilt etc etc.

De volgende is dus weer jantje huilt, dat de onderhandelingen stuklopen en de tariffs weer per direct ingesteld worden toch?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
@kazzzdafke mijn mening: market timing en stock picking zijn al moeilijk voor de professionals. Als amateur zijn je kansen nog slechter. Daarom niet aan beginnen en gewoon passief beleggen in breed gespreide indexfondsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 12-05-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36
Dat doe ik al, maar ik heb een potje dat ik gebruik voor het iets actievere werk.
Tot nu toe is dat met mooie winst (ongeveer 3 jaar verder na het passief beleggen wat "te saai" te vinden),

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Afgesloten voor hoe lang en welk percentage? Waarom heb je dit afgesloten? Sparen kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Predator schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:09:

Dat is precies wat Trump wil, denken dat dit geen slecht nieuws is (en Trump als winnaar uit de bus komt).

Als je eens goed kijkt betaald het buitenland 10% heffing en China 30%. Ik vindt dat erg hoog.
Ook al blijft het zo, de gevolgen komen later:

-Hogere prijzen in de VS
-Minder verkopen
-Meer ontslagen
-Minder consumptie

Voordeel:
-VS leent minder of kan zelf staatsschuld verminderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:55:
Zoals ik dus al had voorspeld is de markt en de rest hier met open ogen erin getrapt. Even een reality check:
Small packages from China are still subject to tariffs of 120%, a White House official confirmed Monday — a major blow for U.S. consumers seeking cheap goods from e-commerce retailers like Shein and Temu.
Bron: https://www.axios.com/202...ade-deal-shein-temu-trump
Alleen duurdere goederen vanaf 800 dollar vallen onder de nieuwe uitzondering.

Als de schappen als nog leeg komen te staan kun je er vergif op innemen dat de boel als nog weer naar beneden duikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Miki dat soort goedkope pakketjes zijn nauwelijks belangrijk voor de beurs. Wel voor Shein en Temu maar die zijn ook niet zo belangrijk.

Voor partijen als Apple, Nvidia, Tesla, Boeing, Intel, AMD etc. is het nieuws zeer positief. Vandaar dat de beurs sinds gisteren zo'n 3% in de plus staat, ook met de stand van de huidige futures erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 03:29:
@Miki dat soort goedkope pakketjes zijn nauwelijks belangrijk voor de beurs. Wel voor Shein en Temu maar die zijn ook niet zo belangrijk.

Voor partijen als Apple, Nvidia, Tesla, Boeing, Intel, AMD etc. is het nieuws zeer positief. Vandaar dat de beurs sinds gisteren zo'n 3% in de plus staat, ook met de stand van de huidige futures erbij.
Je mist het punt dat ook kleinere retailers gebruik maakten van de de minimus regeling. Heel veel goederen werden namelijk in Mexico opnieuw herpakt in kleinere pakketten tot 800 dollar zodat deze geen invoerrechten hoefden te betalen.

Inmiddels is de 120% nu weer aangepast naar 54% in een paar uur tijd. Goh hoe zou dat toch komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:25:
[...]
Je mist het punt dat ook kleinere retailers gebruik maakten van de de minimus regeling. Heel veel goederen werden namelijk in Mexico opnieuw herpakt in kleinere pakketten tot 800 dollar zodat deze geen invoerrechten hoefden te betalen.
En wat is de market cap van die kleine retailers in mijn portfolio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Pistachenootje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:32:
[...]

En wat is de market cap van die kleine retailers in mijn portfolio?
Indirect? Groot.

Als MKB bedrijven omvallen dan gaat de economie ook op z'n gat. Dan kan je nog zulke grote spelers in je portfolio hebben, maar die gaan daar dan ook door geraakt worden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De markt denkt er kennelijk anders over. Het nieuws van gisteren werd als zeer positief ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 14:06

XanderDrake

Build the future!

kazzzdafke schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:46:
Ik zit een beetje in de haren te krabben als ik naar de beurzen kijk.

...

Enige repliek?
Pistachenootje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:53:
De markt denkt er kennelijk anders over. Het nieuws van gisteren werd als zeer positief ontvangen.
Ik zie het ook grotendeels als paniek voetbal. Men wil graag snel terug in de Amerikaanse aandeelmarkt blijkbaar. Ze vonden de prijzen vorige week alsnog koopjes als de Tariffs worden versoepeld. Dat is goed om te weten, want dat wil zeggen dat het eerst nog slechter moet gaan voor deze mensen echt duurzaam investeren in andere markten.

Ik vind het wel vreemd. 30% tariff op Chinese producten is beter dan een embargo (wat 145% effectief wel is), maar dit plus het belasten van de minimis pakketjes zal de inflatie in de VS echt flink omhoog gooien.

Sowieso moeten we nu door een periode waarin er bijna GEEN containerschepen richting de VS zijn gestuurd. Havens van Seattle en Los Angeles zijn momenteel spooksteden. Misschien is er genoeg spullen verstuurd vóór de tariffs, maar ik betwijfel of de tekorten magisch ineens is opgelost. Oftewel: lege schappen bij Walmart en hoge prijzen. Niet goed voor een land dat al een kwartaal van krimp heeft gehad... Ik denk dat de aandelen echt nog wel gaan dalen als wordt duidelijk de economie van de VS een knauw heeft gekregen.

Ander inzicht: Trump heeft China nu even aangepakt, en richt zijn pijlen nu op de EU. Ik zie dat dezelfde mensen snel EU aandelen zal verkopen als er veel wordt gescholden, getierd en gedreigd vanuit kamp Trump zal worden.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
phantom09 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:29:
Afgesloten voor hoe lang en welk percentage? Waarom heb je dit afgesloten? Sparen kost geld.
2.8% voor een half jaartje. Is geen vetpot, dat snap ik. Waarom? Toch een stukje risicomijden ivm Trump.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 17:58
Ik lees in dit topic dat de meeste mensen geen grote geldtegoeden aanhouden bij IB, maar ik doe dit soms wel en vind het zonde om daar toch best een stevige witholding tax over te betalen. Hiervoor kun je dus het "Form 8-3-6" invullen.
Vaak wordt Interactive Brokers hier positief beoordeeld, maar mijn ervaring om mijn "Form 8-3-6" verwerkt te krijgen is alles behalve smooth. Uiteindelijk ben ik sinds februari bezig en het is me nu eindelijk gelukt na meermaals aandringen.

Na het uploaden van het form hoor je gewoon weken niks en als je dan een support ticket instuurt krijg je de mededeling dat dat normaal is en je gewoon moet wachten. Later kom je er pas achter dat er ook een "tax-witholding@interactivebrokers.com" e-mail adres in, de support agents verwijzen je daar niet naar. Ik zou van zo'n grote broker toch verwachten dat het wel gestroomlijnder kan dan een 3 maanden durend proces waar je zelf meerdere reminders moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@feelthepower waarom niet een geldmarktfonds kopen? Ik dacht hogere rente en over het volledige tegoed. En geen gedoe met dat form.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 13-05-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Ik heb dat overwogen, maar dacht dat het geaccepteerd krijgen van dit formuliertje waarschijnlijk minder gedoe zou zijn. Ik denk dat ik geen gelijk had... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 09:40

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik ben nog niet lang bezig (en van Belgïe) kan iemand mij kort bevestigen wat die 8-3-6 doet?

Wat ik denk. Op interesten betaal je 20% belasting in Ierland. Via dat formulier kan je dat wijzigen omdat je zegt dat je daar niet woont.
Ik woon in België en dan zou dat "maar" 15% zijn.

Moet ik dat formuliertje ieder jaar indienen? En kan dat nu nog voor 2024? :/

Veel verschil zal het op zich niet maken denk ik. Maar als het beter kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Ja, dat is het inderdaad. Ik ben nederlander en wij hebben geen 15% maar 0%.

Hou er wel rekening mee dat IBKR pas interest geeft op bedragen boven de 10K, dus dit is zeker niet voor iedereen de moeite.

Je kunt dit niet meer voor 2024 doen, 8-3-6 is alleen voor vanaf het moment dat het formulier geaccepteerd is.

Voor 2024 (& 2025 tot nu toe) zou je naar deze informatie kunnen kijken:

https://ibkr.info/article/4884

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Oeps, je had al gelinkt naar IC7.

[ Voor 81% gewijzigd door pdukers op 13-05-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Soms kom je mooie pareltjes tegen. Ik zocht op ASMI vs/en ASML om mij wat in te lezen. Las ik dat iemand in 2012 niet meer short zat in ASML en zijn winst had genomen op 41,50 😃.

Fantastisch om zulke beleggings gesprekken terug te lezen. Maareh waar zien jullie het meeste in ASMi, ASML, Besi of juist een nieuwe opkomende speler? Bij dit soort aandelen probeer ik de markt wel altijd goed in de gaten te houden, de industrie kan zo snel veranderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Joel22 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:37:
Soms kom je mooie pareltjes tegen. Ik zocht op ASMI vs/en ASML om mij wat in te lezen. Las ik dat iemand in 2012 niet meer short zat in ASML en zijn winst had genomen op 41,50 😃.

Fantastisch om zulke beleggings gesprekken terug te lezen. Maareh waar zien jullie het meeste in ASMi, ASML, Besi of juist een nieuwe opkomende speler? Bij dit soort aandelen probeer ik de markt wel altijd goed in de gaten te houden, de industrie kan zo snel veranderen.
Het super lastige bij het hebben van individuele aandelen is dat we nu weten dat ASML tegen de €700 zit, maar misschien had die persoon destijds wel aandelen voor €20,75 gekocht. Is verkopen tegen €41,50 dan slecht geweest - wetende dat ze nu voor bijna €700 gaan - of is het juist heel slim: op dat moment 100% rendement bij een hoog risico aandeel waarbij, als het met die machines allemaal nét niet was gelukt, je ook tegen -50% had kunnen zitten? :)

Neem bijvoorbeeld Just Eat Takeaway: die stond rond de uitbraak van corona rond de €100. Er zijn mensen die rond de bodem van €10 hebben verkocht (-90% rendement!) of nu mee moeten gaan in de overname (ongeveer €20, dus -80%). :+

De meeste mensen zitten in fondsen of ETF’s (=de brede markt). Geen extremen omhoog en omlaag, maar langjarig ‘gewoon’ een redelijk rendement. En dan soms daarbovenop nog kleinere losse posities - zoals aandelen ASML - voor de fun.

Maar, jouw vraag, waar zie ik het meeste in? Alle drie zijn prima en gaan eigenlijk redelijk tegelijk met elkaar omhoog omlaag. Zelf zou ik dan zeggen ASML omdat het langdurig orders heeft, een fantastische winstmarge en op bepaalde type machines eigenlijk een wereldwijde monopolie. Omgekeerd geldt ook: als er over 10 minuten een bericht naar buiten komt dat bedrijf X het is gelukt ook die machines te maken, dan staat over 11 minuten de koers 30% lager :+.

Verder cruciaal: het aandeel is sentiment gevoelig. Op basis van meer normale P/E ratios kan het aandeel echt nog wel gehalveerd worden. Op basis van (chipsector brede hype) kan er ook nog 50% bij. Dat alles op basis van de huidige cijfers en nog los van meer of minder omzet/orders/winst.

Wat ik zelf doe? Ik vind het ook wel leuk om los zulke aandelen te hebben, maar ik ga - vooral bij tech - wel heel erg kijken naar sentiment. Concreet voorbeeld: in de afgelopen 12 maanden heb ik meerdere keren NVIDIA gekocht én verkocht. Meest recent heb ik in de afgelopen maand weer gekocht - na de marktbrede daling en vóór de VS-China trade deal. Niet op de afgelopen bodem, maar echt wel met een goede discount. Alleen in de afgelopen 5 dagen is het aandeel al met bijna 15% gestegen.

Ik kan je vertellen: ik ga er weer uit! Misschien kijk je over een aantal jaar terug op deze post en plaats je ook: “Las iemand die in 2025 winst nam op $130… het aandeel staat nu op $1000!!”

Misschien, maar zo’n aandeel is een groot risico. Ik heb nu tientallen procenten winst in een erg kort tijdsbestek. Daarvoor zou ik jaaaaaren moeten sparen om dat als rente te krijgen en zelfs enkele jaren moeten beleggen (o.b.v. het gemiddelde rendement).

Vroeg of laat daalt het aandeel weer een keer hard. Misschien dan wel van langdurig rond de $300 naar opeens $200. Als dat NIET vanwege specifiek iets NVIDIA gerelateerd is, maar simpelweg marktbreed sentiment, dan stap ik gerust daarna in op die $200.

Het heeft wel een beetje iets weg van timen, maar zoals je misschien een beetje uit mijn verhaal kan halen zit er wel een tactiek achter en doe ik het wel op basis van een aantal indicatoren voor mezelf (het moet een winstgevend bedrijf zijn, de daling moet marktbreed sentiment zijn en niet specifiek gerelateerd aan het aandeel zelf, bij een schok moet er na ongeveer 2 weken een soort marktbrede stabilisatie zichtbaar zijn).

Als het daarna verder daalt is het geen ramp, want dan bedenk ik me altijd: “Ik zit er in ieder geval met 10/15/20/25% korting in ten opzichte van de persoon die net een paar weken geleden is ingestapt. Het komt wel goed! :)”

Het gaat ook wel eens fout, natuurlijk. En tot nu toe heb ik me in 100% van die gevallen niet goed gehouden aan mijn eigen strategie en indicatoren.

(Verder sector afhankelijk wat mijn strategie is. Hierboven heb ik het echt over de tech gevoelige aandelen. Eind 2021 en begin 2022 ben ik bijv. ook in bankaandelen gestapt op basis van primair de oplopende inflatie. Mijn redenering was dat de ECB rente echt omhoog moest (op een moment dat de ECB en ook de Fed het allemaal nog over ‘transitie’ en ‘tijdelijk’ hadden). O.b.v. de inflatie geloofde ik er niets van dat ze niks zouden doen. Het heeft me eerst geld gekost: de inval Oekraïne drukte alles aardig omlaag. Toch gewoon aan mijn strategie gehouden en zelfs bijgekocht, want mijn analyse bleef overeind. Uiteindelijk heb ik 2022 met een positief rendement afgesloten en dat was me met een marktbrede ETF niet gelukt. :)

Moraal van het verhaal: heb een strategie. In de basis zijn ETF’s en fondsen het ‘veiligst’ en voor de meeste mensen de slimste keuze. Voor losse aandelen zou ik zeggen: helemaal prima, maar zorg ervoor dat er een duidelijke gedachte achter zit. Een goede manier om dat te toetsen is door die strategie hardop aan jezelf uit te leggen. Als je dat niet lukt, dan moet je waarschijnlijk nog een beetje verder de boel uitdenken :) ).

[ Voor 11% gewijzigd door Uniciteit op 14-05-2025 10:29 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07

tuinïnen

Eventus stultorum magister

De afgelopen weken zijn wel weer een voorbeeld waarom het uitstappen tijdens 'paniek en onrust' vaak geen goede zet is. De rendementen gaan de afgelopen 2 weken weer door het dak en die missen maak je niet zomaar goed in rustigere tijden.

Hier zijn ook een aantal uit de US gestapt, maar of dat dan weer zo handig is / was? Misschien is het beter om het nieuws gewoon niet te volgen en rustig blijven investeren met flinke oogkleppen op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Joel22 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:37:

Alle 3 zijn mooie bedrijven. Stijgingen gaan vaak hand in hand met elkaar.
Besi is het meest opvallend/cyclisch. Als je de chart bekijkt zie je elke keer weer een piek en daarna een dal.
Vorig jaar gaf ik al aan dat Besi te hard is gedaald en besi is inderdaad ook weer uit het dal geklommen.
Besi heeft de top nog niet doorbroken, maar dat zal over een tijd wel weer gaan komen.

Als je nog een leuke parel zoekt: Mercado Libre doet het ook heel erg goed.
En ja ik heb hier (helaas) een beperkte positie in. Heb deze nog niet bijgekocht. Weet ook niet of ik wat ga bijkopen, gezien het te hard gestegen is.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 15-05-2025 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
tuinïnen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:25:
De afgelopen weken zijn wel weer een voorbeeld waarom het uitstappen tijdens 'paniek en onrust' vaak geen goede zet is. De rendementen gaan de afgelopen 2 weken weer door het dak en die missen maak je niet zomaar goed in rustigere tijden.

Hier zijn ook een aantal uit de US gestapt, maar of dat dan weer zo handig is / was? Misschien is het beter om het nieuws gewoon niet te volgen en rustig blijven investeren met flinke oogkleppen op :)
Klopt. Wel is het goed om je portfolio onder de loep te houden en van tijd tot tijd posities op te bouwen/af te bouwen. Drastisch je portofolio liquideren of omzetten komt neer op gokken.
Een echte investeerder zit er voor de lange termijn in.

Je gaat pas een aandeel verkopen als je verwacht dat het bedrijf het veel minder goed gaat doen en ook niet gaat herstellen. Niet omdat de koers 20% gedaald is omdat de gehele markt is gaan dalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Uniciteit schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Het super lastige bij het hebben van individuele aandelen is dat we nu weten dat ASML tegen de €700 zit, maar misschien had die persoon destijds wel aandelen voor €20,75 gekocht. Is verkopen tegen €41,50 dan slecht geweest - wetende dat ze nu voor bijna €700 gaan - of is het juist heel slim: op dat moment 100% rendement bij een hoog risico aandeel waarbij, als het met die machines allemaal nét niet was gelukt, je ook tegen -50% had kunnen zitten? :)

Neem bijvoorbeeld Just Eat Takeaway: die stond rond de uitbraak van corona rond de €100. Er zijn mensen die rond de bodem van €10 hebben verkocht (-90% rendement!) of nu mee moeten gaan in de overname (ongeveer €20, dus -80%). :+

De meeste mensen zitten in fondsen of ETF’s (=de brede markt). Geen extremen omhoog en omlaag, maar langjarig ‘gewoon’ een redelijk rendement. En dan soms daarbovenop nog kleinere losse posities - zoals aandelen ASML - voor de fun.

Maar, jouw vraag, waar zie ik het meeste in? Alle drie zijn prima en gaan eigenlijk redelijk tegelijk met elkaar omhoog omlaag. Zelf zou ik dan zeggen ASML omdat het langdurig orders heeft, een fantastische winstmarge en op bepaalde type machines eigenlijk een wereldwijde monopolie. Omgekeerd geldt ook: als er over 10 minuten een bericht naar buiten komt dat bedrijf X het is gelukt ook die machines te maken, dan staat over 11 minuten de koers 30% lager :+.

Verder cruciaal: het aandeel is sentiment gevoelig. Op basis van meer normale P/E ratios kan het aandeel echt nog wel gehalveerd worden. Op basis van (chipsector brede hype) kan er ook nog 50% bij. Dat alles op basis van de huidige cijfers en nog los van meer of minder omzet/orders/winst.

Wat ik zelf doe? Ik vind het ook wel leuk om los zulke aandelen te hebben, maar ik ga - vooral bij tech - wel heel erg kijken naar sentiment. Concreet voorbeeld: in de afgelopen 12 maanden heb ik meerdere keren NVIDIA gekocht én verkocht. Meest recent heb ik in de afgelopen maand weer gekocht - na de marktbrede daling en vóór de VS-China trade deal. Niet op de afgelopen bodem, maar echt wel met een goede discount. Alleen in de afgelopen 5 dagen is het aandeel al met bijna 15% gestegen.

Ik kan je vertellen: ik ga er weer uit! Misschien kijk je over een aantal jaar terug op deze post en plaats je ook: “Las iemand die in 2025 winst nam op $130… het aandeel staat nu op $1000!!”

Misschien, maar zo’n aandeel is een groot risico. Ik heb nu tientallen procenten winst in een erg kort tijdsbestek. Daarvoor zou ik jaaaaaren moeten sparen om dat als rente te krijgen en zelfs enkele jaren moeten beleggen (o.b.v. het gemiddelde rendement).

Vroeg of laat daalt het aandeel weer een keer hard. Misschien dan wel van langdurig rond de $300 naar opeens $200. Als dat NIET vanwege specifiek iets NVIDIA gerelateerd is, maar simpelweg marktbreed sentiment, dan stap ik gerust daarna in op die $200.

Het heeft wel een beetje iets weg van timen, maar zoals je misschien een beetje uit mijn verhaal kan halen zit er wel een tactiek achter en doe ik het wel op basis van een aantal indicatoren voor mezelf (het moet een winstgevend bedrijf zijn, de daling moet marktbreed sentiment zijn en niet specifiek gerelateerd aan het aandeel zelf, bij een schok moet er na ongeveer 2 weken een soort marktbrede stabilisatie zichtbaar zijn).

Als het daarna verder daalt is het geen ramp, want dan bedenk ik me altijd: “Ik zit er in ieder geval met 10/15/20/25% korting in ten opzichte van de persoon die net een paar weken geleden is ingestapt. Het komt wel goed! :)”

Het gaat ook wel eens fout, natuurlijk. En tot nu toe heb ik me in 100% van die gevallen niet goed gehouden aan mijn eigen strategie en indicatoren.

(Verder sector afhankelijk wat mijn strategie is. Hierboven heb ik het echt over de tech gevoelige aandelen. Eind 2021 en begin 2022 ben ik bijv. ook in bankaandelen gestapt op basis van primair de oplopende inflatie. Mijn redenering was dat de ECB rente echt omhoog moest (op een moment dat de ECB en ook de Fed het allemaal nog over ‘transitie’ en ‘tijdelijk’ hadden). O.b.v. de inflatie geloofde ik er niets van dat ze niks zouden doen. Het heeft me eerst geld gekost: de inval Oekraïne drukte alles aardig omlaag. Toch gewoon aan mijn strategie gehouden en zelfs bijgekocht, want mijn analyse bleef overeind. Uiteindelijk heb ik 2022 met een positief rendement afgesloten en dat was me met een marktbrede ETF niet gelukt. :)

Moraal van het verhaal: heb een strategie. In de basis zijn ETF’s en fondsen het ‘veiligst’ en voor de meeste mensen de slimste keuze. Voor losse aandelen zou ik zeggen: helemaal prima, maar zorg ervoor dat er een duidelijke gedachte achter zit. Een goede manier om dat te toetsen is door die strategie hardop aan jezelf uit te leggen. Als je dat niet lukt, dan moet je waarschijnlijk nog een beetje verder de boel uitdenken :) ).
Het lastige van tech kan ook zijn dat ze maar één stap progressie verwijderd kunnen zijn van instorten. Als AMD of Intel een eureka moment in AI hebben kunnen ze zomaar de positie innemen van Nvidia terwijl zij instorten. Zelfde bij ASML, als iemand met een betere techniek of evolutie komt zijn ze ineens heel veel minder waard. Kleine kans, maar de kans is er.

Zelf zit ik momenteel ook aardig in ASML, ook bijgekocht in de dip. Ze gaan er weer uit als ASML ergens tussen 720 en 750 zit, want sentiment. Als ze dan doorschieten naar de 1000, tsja da's pech voor mij. Deze sentiment picks doe ik wel bij aandelen van bedrijven die ik wat volg en over het algemeen Nederlands zijn. Meestal inderdaad naar een (flinke) dip. Mocht ASML op de waarde komen waar ik tevreden mee ben, dan hou ik nu met een schuin oog Alfen in de gaten. Waarom? Sentiment, flinke klap gehad.

Grootste deel van het geld zit overigens ook 'veiliger' in EFT, dus ik ben ook geen complete cowboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
TheBrut3 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Het lastige van tech kan ook zijn dat ze maar één stap progressie verwijderd kunnen zijn van instorten. Als AMD of Intel een eureka moment in AI hebben kunnen ze zomaar de positie innemen van Nvidia terwijl zij instorten. Zelfde bij ASML, als iemand met een betere techniek of evolutie komt zijn ze ineens heel veel minder waard. Kleine kans, maar de kans is er.

Zelf zit ik momenteel ook aardig in ASML, ook bijgekocht in de dip. Ze gaan er weer uit als ASML ergens tussen 720 en 750 zit, want sentiment. Als ze dan doorschieten naar de 1000, tsja da's pech voor mij. Deze sentiment picks doe ik wel bij aandelen van bedrijven die ik wat volg en over het algemeen Nederlands zijn. Meestal inderdaad naar een (flinke) dip. Mocht ASML op de waarde komen waar ik tevreden mee ben, dan hou ik nu met een schuin oog Alfen in de gaten. Waarom? Sentiment, flinke klap gehad.

Grootste deel van het geld zit overigens ook 'veiliger' in EFT, dus ik ben ook geen complete cowboy.
Begrijpelijke strategie. Waarom denk je dat Alfen nog flink kan groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Joel22 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:13:
Begrijpelijke strategie. Waarom denk je dat Alfen nog flink kan groeien?
Zoals benoemd in de post van @Uniciteit; Sentiment.
Negatieve cijfers gehad en mega afstraffing afgelopen dagen, daarom denk ik dat ze weer wat gaan groeien.
Flink is een relatief begrip, maar ik denk dat ze daarvan wel weer een beetje terug gaan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beautjweetj
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:02
TheBrut3 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Negatieve cijfers gehad en mega afstraffing afgelopen dagen, daarom denk ik dat ze weer wat gaan groeien.
Flink is een relatief begrip, maar ik denk dat ze daarvan wel weer een beetje terug gaan verdienen.
Volgens de analisten visie op DeGiro voorspelen annalisten een groei van 340% naar €51,96 :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Heb vandaag aandelen Ahold Delhaize verkocht en het geld in een Stoxx 600 ETF gestoken. Had de aandelen Ahold al een paar jaar en daar flink rendement op gemaakt. Aandeel kan nog wel iets verder groeien maar is vanwege de hang naar zekerheid afgelopen maanden flink gestegen dus vond het een mooi moment. Ook omdat ik op termijn van mijn losse aandelen af wil en alleen nog in indexfondsen ga beleggen.

Stand van zaken is 80% indexfondsen, 15% losse aandelen en 5% rabo certificaten.
Verdeling naar regio: 40% Europa, 45 greater US, 15% rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36

oscar82

De ondertitel

Afas schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:36:
Heb vandaag aandelen Ahold Delhaize verkocht en het geld in een Stoxx 600 ETF gestoken. Had de aandelen Ahold al een paar jaar en daar flink rendement op gemaakt. Aandeel kan nog wel iets verder groeien maar is vanwege de hang naar zekerheid afgelopen maanden flink gestegen dus vond het een mooi moment. Ook omdat ik op termijn van mijn losse aandelen af wil en alleen nog in indexfondsen ga beleggen.

Stand van zaken is 80% indexfondsen, 15% losse aandelen en 5% rabo certificaten.
Verdeling naar regio: 40% Europa, 45 greater US, 15% rest van de wereld.
wat bedoel je met 'greater' US? oh Noord Amerika ofzo? Wel interessant gezien het overwicht van de VS in die categorie. Gezien de huidige omstandigheden zie ik Canada als economie eerder vergelijkbaar met Europese economieën dan met de VS.

En wat weerhoudt je ervan om vandaag al over te stappen naar alleen nog indexfondsen?

Ik had voor mezelf ooit een soort glidepath ontworpen om % Small Cap Value terug te brengen van 2/3e naar 1/2. Maar toen ik mezelf eenmaal overtuigd had van meerwaarde van wat meer market cap gewogen, vond ik het heel moeilijk om dat nog een paar jaar uit te stellen tbv een soort sequence of returns risk.

Voor mijn gevoel was de keuze market-cap-gewogen of SCV veel belangrijker dan een eventuele sequence of returns voor- (of na!)-deel. En als jouw streven is om uiteindelijk van losse aandelen af te komen, waarom dan bij wijze van spreke vandaag niet al naar die indexfondsen overstappen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 19:06
"Greater" US is de USA als de 2e termijn van Trump er op zit. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
TheBrut3 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Een beetje misschien, echter herstellen naar de top van bijna €120,- in 2022 zal denk ik niet meer lukken.

Net zoals Just Eat Takeaway ook nooit meer boven de €100,- zal komen binnen de komende 10 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 15-05-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peunage
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Hoi allemaal,

Ik heb recent een volledig geautomatiseerde trading bot gebouwd in Python die via de Alpaca API handelt in Amerikaanse aandelen. Alles werkt technisch perfect, maar ik loop nu tegen een grote beperking aan:

💥 PDT-regels (Pattern Day Trading) worden afgedwongen op mijn Alpaca-account
💥 Cash-accounts zijn niet meer toegestaan bij Alpaca (voor zover ik weet)
💥 Crypto trading is uitgeschakeld voor gebruikers in Nederland

Het gevolg: ik kan geen aandelen meer verkopen op dezelfde dag als waarop ik ze gekocht heb, tenzij ik $25.000 op mijn account heb staan — wat niet realistisch is voor mijn setup. De bot ziet nu meerdere winnende trades, maar de API weigert simpelweg de sell-orders.

Ik ben dus op zoek naar een broker die:

✅ Gebruikers uit de EU/Nederland accepteert
✅ API-toegang biedt voor geautomatiseerde handel
✅ Geen PDT-regels toepast (dus verkopen op dezelfde dag mogelijk)
✅ (Optioneel) Zowel aandelen als crypto ondersteunt

Mijn use case is eenvoudig: day trading in Amerikaanse aandelen via een bot, met een bescheiden account ($2K–$5K), lage frequentie, één positie per aandeel, +- 10 posities per day.

Weet iemand welke broker ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb gezocht, maar het blijft allemaal vrij vaag. Interactive Brokers lijkt te voldoen, maar op sommige pagina's lees ik weer dat ze wel gewoon PDT regels enforcen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 19:06
@Peunage Dat is wel een heel specifieke vraag. Wat let je om gewoon een account te openen bij IBKR en het te proberen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
phantom09 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:33:
Een beetje misschien, echter herstellen naar de top van bijna €120,- in 2022 zal denk ik niet meer lukken.

Net zoals Just Eat Takeaway ook nooit meer boven de €100,- zal komen binnen de komende 10 jaar.
Maar daar zit ik ook helemaal niet op te wachten. Als ze straks naar 10/10.50 zakken, dan zou ik ze weer verkopen als ze de 12 halen of misschien 12.50.

JET zal dat inderdaad niet halen, die zijn verkocht voor 20.30 aan Prosus. Maar ten tijde van de aankondiging had ik ze wel, want sentiment, dus dat was ook een leuke bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peunage
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
RichieB schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:10:
@Peunage Dat is wel een heel specifieke vraag. Wat let je om gewoon een account te openen bij IBKR en het te proberen?
Ik heb het nu geprobeerd bij Alpaca en dat was een behoorlijk gedoe. Rekening openen, verificatie, geld op de rekening krijgen, etc. Om vervolgens erachter te komen dat wat ik wil helemaal niet kan. Ik ga er van uit dat er in dit topic regelmatig mensen zijn die hier mogelijk al ervaring mee hebben en mij kunnen adviseren. Ik heb al wat onderzoek gedaan en ik heb een aantal brokers die ik kan proberen, maar "even proberen" is vaak +- 1 week doorlooptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Peunage schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:54:
Hoi allemaal,

Ik heb recent een volledig geautomatiseerde trading bot gebouwd in Python die via de Alpaca API handelt in Amerikaanse aandelen. Alles werkt technisch perfect, maar ik loop nu tegen een grote beperking aan:

Het gevolg: ik kan geen aandelen meer verkopen op dezelfde dag als waarop ik ze gekocht heb, tenzij ik $25.000 op mijn account heb staan — wat niet realistisch is voor mijn setup. De bot ziet nu meerdere winnende trades, maar de API weigert simpelweg de sell-orders.

Mijn use case is eenvoudig: day trading in Amerikaanse aandelen via een bot, met een bescheiden account ($2K–$5K), lage frequentie, één positie per aandeel, +- 10 posities per day.

Weet iemand welke broker ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb gezocht, maar het blijft allemaal vrij vaag. Interactive Brokers lijkt te voldoen, maar op sommige pagina's lees ik weer dat ze wel gewoon PDT regels enforcen. :/
Wellicht kan je gaan chatten of bellen met IBKR:

https://www.interactivebrokers.ie/en/support/individuals.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
oscar82 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:47:
[...]

wat bedoel je met 'greater' US? oh Noord Amerika ofzo? Wel interessant gezien het overwicht van de VS in die categorie. Gezien de huidige omstandigheden zie ik Canada als economie eerder vergelijkbaar met Europese economieën dan met de VS.

En wat weerhoudt je ervan om vandaag al over te stappen naar alleen nog indexfondsen?

Ik had voor mezelf ooit een soort glidepath ontworpen om % Small Cap Value terug te brengen van 2/3e naar 1/2. Maar toen ik mezelf eenmaal overtuigd had van meerwaarde van wat meer market cap gewogen, vond ik het heel moeilijk om dat nog een paar jaar uit te stellen tbv een soort sequence of returns risk.

Voor mijn gevoel was de keuze market-cap-gewogen of SCV veel belangrijker dan een eventuele sequence of returns voor- (of na!)-deel. En als jouw streven is om uiteindelijk van losse aandelen af te komen, waarom dan bij wijze van spreke vandaag niet al naar die indexfondsen overstappen?
Greater US was niet helemaal gelukkig gekozen, ik had mijn portefeuille door de Morningstar XRay gehaald en dat is 'Americas' dus US, Canada, Midden- en Zuid Amerika. Maar US is daar zwaar dominant in.

De reden waarom ik nog niet helemaal over ben, heeft er vooral mee te maken dat ik nog een besluit moet nemen hoe is mijn portefeuille uiteindelijk wil balanceren. Ik heb nu al een tilt naar Europa en die wil ik ook wel deels houden maar de vraag is waar ik uit wil komen. Market cap gewogen vind ik de US en vooral de Mag 7 te dominant maar of het bijvoorbeeld 50-40-10 wordt of 60-30-10 daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik zit bij GS Fitvermogen (world en emerging index) en IBKR (WEBN, MEUD, TSWE, IUSN). De puzzel die ik daarna moet leggen is of ik bij GS blijf, wat voor mij ook betekent dat ik TSWE aan houdt. Dat heeft er mee te maken dat het GS fonds een wat lagere dekking van de index heeft (minder fondsen) wat betekent dat de grote bedrijven nog wat groter worden, dat heb ik tot nu toe verwaterd met TSWE. Maar ik kijk er ook naar om dit hele spel mogelijk te vereenvoudigen en het simpeler te maken met 3 fondsen: een wereldindex, een EM index en een Europees fonds voor de door mij gewenste tilt naar Europa.

En dan komt tenslotte ook de broker vraag weer boven want ik kan er ook nog voor kiezen om alles te liquideren en over te stappen naar de NT fondsen. Alleen wil ik dat liever niet bij mijn huidige bank doen vanwege de kosten.

Lang verhaal kort: ik moet eerst nog wat keuzes maken. :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
Peunage schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:54:
Hoi allemaal,

Als je de vraag door ChatGPT laat schrijven, waarom niet direct het antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Peunage schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:54:Weet iemand welke broker ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb gezocht, maar het blijft allemaal vrij vaag. Interactive Brokers lijkt te voldoen, maar op sommige pagina's lees ik weer dat ze wel gewoon PDT regels enforcen. :/
Die PDT regels zijn Amerikaanse wetgeving: https://www.finra.org/inv...oducts/stocks/day-trading .
First, pattern day traders must maintain minimum equity of $25,000 in their margin account on any day that the customer day trades. This required minimum equity, which can be a combination of cash and eligible securities, must be in your account prior to engaging in any day-trading activities. If the account falls below the $25,000 requirement, the pattern day trader won’t be permitted to day trade until the account is restored to the $25,000 minimum equity level.
Geen enkele Amerikaanse broker gaat die regel voor je omzeilen, ook IB niet. Ik weet niet 100% zeker of die regels ook gelden voor EU brokers maar ik ken sowieso geen enkele EU broker met een API.

Volgens mij zit er maar 1 ding op: een beetje doorsparen :P .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundOpus
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-05 18:58
Een aantal jaren geleden ben ik gaan beleggen bij de Giro in VWRL, omdat het toen veelal werd aangeprezen. Later las ik over de problemen bij de Giro en ben ik gestopt met aankopen van VWRL. De portefeuille heb ik nog wel aangehouden. maar ik wil eigenlijk naar een andere broker en dan overstappen op VWCE, omdat ik dan niet zelf het dividend hoef te herbeleggen.

Bij de vooringevulde inkomstenbelasting over 2024 zag ik plots dat de belastingdienst De Giro als buitenlandse beleggingsrekening had aangemerkt. Het bleek om de 'spaarrekening' (het vroegere geldmarktfonds) te gaan wat nu onder toezicht van de Duitse centrale bank staat. De aandelenportefeuille is nog wel een Nederlandse belegging volgens de vooringevulde gegevens op het aanslagbiljet.

Toen vroeg ik mij af of er belastingtechnisch nadelen kleven aan het hebben van een buitenlandse broker, omdat de belastingdienst onderscheid maakt tussen Nederlandse en buitenlandse beleggingsrekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
writser schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Die PDT regels zijn Amerikaanse wetgeving: https://www.finra.org/inv...oducts/stocks/day-trading .

[...]

Geen enkele Amerikaanse broker gaat die regel voor je omzeilen, ook IB niet. Ik weet niet 100% zeker of die regels ook gelden voor EU brokers maar ik ken sowieso geen enkele EU broker met een API.

Volgens mij zit er maar 1 ding op: een beetje doorsparen :P .
Gelukkig zit je bij IB IE niet bij een Amerikaanse broker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Peunage schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:23:
[...]

Ik heb het nu geprobeerd bij Alpaca en dat was een behoorlijk gedoe. Rekening openen, verificatie, geld op de rekening krijgen, etc. Om vervolgens erachter te komen dat wat ik wil helemaal niet kan. Ik ga er van uit dat er in dit topic regelmatig mensen zijn die hier mogelijk al ervaring mee hebben en mij kunnen adviseren. Ik heb al wat onderzoek gedaan en ik heb een aantal brokers die ik kan proberen, maar "even proberen" is vaak +- 1 week doorlooptijd.
Pattern Day Trader is voor de Amerikanen van toepassing.
A pattern day trader (PDT) is a regulatory designation for those traders or investors who execute four or more day trades over the span of five business days using a margin account. The number of day trades must constitute more than 6% of the margin account’s total trade activity during that five-business-day window.1

If this occurs, the trader’s account will be flagged as a PDT by their broker. The PDT designation places certain restrictions on further trading; this designation is put in place to discourage investors from trading excessively.
https://www.investopedia.com/terms/p/patterndaytrader.asp
Wie met minder dan 25k in een account SPX 0DTE opties probeert te traden, zal de cash settled opties tot in de expiratie moeten vasthouden om te voorkomen dat buy to open, sell to close als een day trade geteld wordt.

Ik zit via Lynx bij IBKR om de binnenlandse administratie aan hen over te laten. Ik wil niet elke muisklik bij de fiscus aangeven en heb geen last van de PDT-regel.

Een voorbeeld van 3 day trades dat ik in de laatste 2 uren voor de slotbel deed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1NZLihNKmH13LeiwiH1GzA53Qg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aqvqZJy9wvBRJJ66sDAMw5Jz.jpg?f=user_large
  • Met SPXW 6085C had ik winst gemaakt en kocht 6055P en 6065P
  • Met de winst van 6055P kocht ik montlies.
  • De winst van 6065P hield ik als cash bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Hielko schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:06:
[...]

Gelukkig zit je bij IB IE niet bij een Amerikaanse broker ;)
Goed punt. Lijkt er op dat ik te snel was met het idee afschieten. Volgens de IB IE FAQ lijk je daar gewoon te kunnen daytraden met een kleine account.
Non-U.S. residents whose accounts are carried by IBKR Australia, IB Canada, IB Central Europe, IB Hong Kong, IB India, IB Ireland, IB Japan and IBKR Singapore are not subject to the Pattern Day Trading Rule. Non-U.S. residents whose accounts are carried by IB LLC or IB UK are subject to the rule.
https://www.interactivebr...ls/faq/#/content/28216926

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rapture schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Ik zit via Lynx bij IBKR om de binnenlandse administratie aan hen over te laten. Ik wil niet elke muisklik bij de fiscus aangeven en heb geen last van de PDT-regel.
Ik neem aan dat je het over de Belgische TOB hebt? Interessant, ik was in de veronderstelling dat Lynx dat ook niet deed, maar Lynx België doet dat nadrukkelijk wel, aldus https://www.lynx.be/info/stamp-taxes/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SoundOpus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:52:
Toen vroeg ik mij af of er belastingtechnisch nadelen kleven aan het hebben van een buitenlandse broker, omdat de belastingdienst onderscheid maakt tussen Nederlandse en buitenlandse beleggingsrekeningen?
Nee, je betaalt dezelfde hoeveelheid belasting ongeacht in welk land de broker is gevestigd. Het enige nadeel is dat meestal de rekening op de vooringevulde aangifte ontbreekt of niet correct is. Die moet je dan zelf even aanvullen/corrigeren op basis van de jaaropgaaf of account statement.
Pagina: 1 ... 210 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij