PigRush schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:45:Analyse Wise
Excuses dat de analyse wat langer op zich heeft moeten wachten. Dit is precies de reden voor mij om maar een handje vol aandelen te bezitten. Ik heb simpelweg niet de tijd om veel meer bedrijven goed te leren kennen en te monitoren.
Hierbij mijn analyse van
Wise. Mijn enige aandeel op dit moment. De analyse doe ik op basis van de checklist van Rowan Nijboer (10 vragen). In de basis wil je deze checklist altijd invullen wanneer je een aandeel overweegt:
1. Kan je eenvoudig uitleggen hoe het bedrijf zijn geld verdient?
Wise verdient geld door geldoverboekingen naar het buitenland zo eenvoudig, goedkoop en transparant mogelijk te maken. Ze sturen geld niet fysiek de grens over via traditionele netwerken zoals Swift. In plaats daarvan faciliteren ze twee lokale transacties: de afzender stuurt geld naar Wise's rekening in het eigen land, en Wise stuurt geld van hun lokale rekening in het land van de ontvanger naar de ontvanger. Ze verrekenen dit intern tegen de mid-market rate en batcheren conversies, wat aanzienlijk goedkoper is dan bij traditionele financiële instellingen. Wise rekent een lage fee (gemiddeld 0,57%) en streeft naar hoge volumes. Ze verdienen ook aan aanvullende diensten zoals multi-currency rekeningen en zakelijke tools. Tijdelijk verdienen ze ook rente over klanttegoeden, hoewel ze dit grotendeels willen teruggeven aan klanten. Transparantie over kosten is cruciaal voor hen.
2. Is het een kwaliteitsbedrijf dat zich kan onderscheiden van concurrenten?
Ja, Wise onderscheidt zich sterk. Ze bieden drastisch lagere kosten (factor 5-10) en zijn veel sneller (63% instant) dan traditionele partijen. Hun unieke infrastructuur, opgebouwd over 15 jaar, maakt het moeilijk te kopiëren. Wise heeft een missiegedreven cultuur die zich richt op transparantie, snelheid, gemak en lage kosten. Ze passen een gedeeld schaalvoordeel model toe, waarbij kostenverlagingen worden doorgegeven aan klanten, wat hun concurrentievoordeel versterkt. Ze bedienen succesvol een niche (kleine, prijsbewuste transacties/klanten) die banken lieten liggen. Hun transparantie is extreem, ze tonen zelfs wanneer concurrenten goedkoper zijn. Ze profiteren van een sterke merkreputatie en aanzienlijke organische groei door mond-tot-mond reclame (23% van de klanten).
3. Heeft het bedrijf winstgevende groeimogelijkheden?
Ja, Wise heeft aanzienlijke winstgevende groeimogelijkheden. De totale markt is immens ($100.000 miljard cross-border, $29 biljoen Wise's focus) en Wise heeft daarin een zeer klein marktaandeel (minder dan 1% van de omzetmarkt). Ze kunnen marktaandeel veroveren van traditionele banken, die worden gezien als "marktaandeel donoren". De Wise Platforms tak biedt potentieel voor gigantische volumegroei door banken en grote bedrijven aan te sluiten, wat hen dichter bij hun doel van 1000 miljard pond (8x groei) kan brengen. Het actief verlagen van de "take rates" (het percentage dat Wise inhoudt) houdt hen aantrekkelijk en stimuleert volume. Ze kunnen hun ecosysteem uitbreiden met nieuwe producten (zoals beleggen, kaarten) om klanten te binden. Digitalisering, kostbewustzijn bij jongere generaties en G20 regelgevingen bieden ook gunstige omstandigheden.
4. Heeft het management een significante aandelenpositie in het bedrijf?
Ja, het management en de oprichters hebben een significante aandelenpositie. Mede-oprichter Christo Käärmann bezit een aandelenbelang van 18% en 49% van de stemrechten. Dit zorgt voor een sterke afstemming tussen het management en de belangen van de aandeelhouders. Bovendien hebben alle 6.000 vaste werknemers aandelen in het bedrijf, wat wijst op een breed gedragen eigenaarschap en betrokkenheid binnen de organisatie, verder dan alleen het topmanagement.
5. Zijn de schulden ook in moeilijke economische omstandigheden draagbaar?
De schuldpositie van Wise lijkt zeer draagbaar te zijn. Het bedrijf heeft een gezonde balans met een netto kaspositie van 1,3 miljard euro, wat ongeveer 12% van hun beurswaarde vertegenwoordigt. Als financiële instelling zijn hoge buffers noodzakelijk voor vertrouwen en regelgeving. Hoewel een economische recessie de winstgevendheid kan beïnvloeden door lagere rentestanden (minder rente-inkomsten) en mogelijk minder internationale transacties, duidt de ruime kasbuffer erop dat de schuldenlast zelf waarschijnlijk geen significant probleem zou vormen in moeilijke economische tijden. Er worden geen signalen gegeven van problematische schulden.
6. Is de waardering redelijk?
De waardering van Wise is complex om eenduidig te beoordelen. De lage koers-winstverhouding van +-22 is misleidend, deels door tijdelijk hoge winsten uit rente en Wise's intentie om winsten terug te geven. Het management streeft naar 15-20% volumegroei, met een infrastructuur die voor meer klaar is. De waarde van het Platforms-segment en de snelheid waarmee ze winsten teruggeven, zijn moeilijk te kwantificeren, wat traditionele waarderingsmodellen compliceert. Sommigen zien de waardering als potentieel aantrekkelijk gezien de groeikansen en het grote consumentensurplus dat nog gekapitaliseerd kan worden, terwijl anderen moeite hebben met de onzekerheid.
7. Kan ik de grootste risico’s voor dit bedrijf benoemen?
De grootste risico's omvatten: intern executierisico, waarbij Wise te veel tegelijk probeert te doen (consumenten, zakelijk, platforms, infrastructuur). Het succes van Wise Platforms en de aansluiting van grote banken is cruciaal voor versnelde groei; falen hierin is een significant risico. Veranderende regelgevingen en mogelijke disruptie door grote gevestigde spelers (zoals Visa/Mastercard) of nieuwe technologieën (zoals stable coins). Een aanzienlijk extern risico is dat landen hun lokale betalingssystemen direct aan elkaar koppelen, waardoor Wise's intermediaire rol minder nodig wordt. Ook economische recessies kunnen de groei afremmen door minder internationale activiteit en lagere rente. Ten slotte is er een risico dat het bedrijf te voorzichtig is met investeringen in nieuwe, winstgevende diensten.
8. Is het bedrijf een aanvulling op mijn portefeuille?
Wise zou een aanvulling kunnen zijn als je zoekt naar een fintech-disruptor in een grote, groeiende markt, met een sterk competitief voordeel gebaseerd op lage kosten en schaal, een missiegedreven cultuur, een gezonde balans en aanzienlijk groeipotentieel, met name via het Platforms-segment. Het is potentieel een lange-termijn compounder, geschikt voor beleggers met een lange horizon die comfortabel zijn met een uniek bedrijfsmodel en de bijbehorende waarderingsuitdagingen. Het kan ook bijdragen aan geografische diversificatie.
9. Heb ik de juiste mindset om te kopen?
Een lange-termijnvisie (10-20 jaar) is nodig. Geduld met een management dat prioriteit geeft aan toekomstig volume en lagere kosten boven kortetermijnwinst, comfort met waarderingsonzekerheid, vertrouwen in de oprichter, missie en cultuur, en de bereidheid om het complexe bedrijfsmodel te doorgronden en potentieel tegen de heersende marktconsensus in te gaan. Het is minder geschikt voor kortetermijnhandelaren of beleggers die zich uitsluitend richten op traditionele financiële ratio's op de korte termijn. Het vereist een afweging van de huidige risico's tegen de potentiële beloning op lange termijn.
10. Heb ik bovenstaande vragen eerlijk beantwoord?
Ja. Antwoorden opgesteld m.b.v. NotebookLM.
Misschien nog wel goed om aan te merken: beleggers zijn vooral enthousiast over het nieuwe concept
Wise Platforms: Wise Platforms is een cruciale tak en een belangrijk onderdeel van Wise's bedrijfsmodel, specifiek gericht op toekomstige groei door samen te werken met andere bedrijven, voornamelijk banken en grote ondernemingen. De strategie hierachter is niet om klanten bij hen weg te halen, maar om een partner te zijn.
Wise Platforms bestaat uit twee hoofdelementen:
1. White-label API integratie: Hiermee kunnen partners zoals banken (bv. Bunk) en softwarebedrijven de diensten van Wise (zoals multi-currency rekeningen en internationale overboekingen) rechtstreeks in hun eigen producten inbouwen. Een strikte voorwaarde hierbij is altijd het gebruik van de mid-market rate zonder verborgen opslagen. Dit kan leiden tot switching costs voor de partner. Geld dat via deze weg binnenkomt, kan afhankelijk van de partner (vooral non-banken) bij Wise blijven staan.
2. Correspondent Service Solution: Gelanceerd eind 2023, positioneert dit Wise als een correspondent bank binnen het bestaande Swift systeem. Banken kunnen Wise gebruiken voor cross-border transacties via een eenvoudige configuratie en contract. Wise fungeert hier als een brugbouwer in het internationale betalingsverkeer. Dit is aantrekkelijk voor banken vanwege de transparantie in kosten en de potentieel eenvoudigere integratie vergeleken met traditionele correspondent banken. Geld dat via deze dienst loopt, blijft waarschijnlijk niet bij Wise staan, aangezien het een doorgeefluikfunctie is. Deze dienst plaatst Wise in concurrentie met grote traditionele correspondent banken zoals JP Morgan en Citybank.
Het succes van Wise Platforms wordt gezien als de "gigantic wildcard" en is essentieel voor Wise's ambitie om het jaarlijkse transactievolume aanzienlijk te verhogen (richting de £1000 miljard). Hoewel het momenteel financieel nog niet significant bijdraagt, toont het management vertrouwen in de voortgang. Recent zijn grotere partners zoals Morgan Stanley en Standard Chartered aangesloten, wat als positief wordt gezien, al kennen de trajecten met banken lange doorlooptijden (vaak 3-5 jaar). Het falen van Wise Platforms wordt gezien als een significant risico voor het realiseren van de beoogde volumegroei.
Stukje mening:
Op basis van bovenstaande heb ik besloten om Wise aandelen te kopen. Zoals in het begin van de post: mijn enige aandelen tot zover. Ik vind het daarnaast ook leuk om dit bedrijf te supporten. De cultuur oogt helemaal top. Mooi voorbeeld alleen al is hoe ze naar investeerders communiceren. Ze noemen het niet investors relations, maar owners relations. Niet investors day, maar owners day. Aandeelhouders zien ze dus echt als partners. De transparantie van het management vind ik ook top.
Ik vind wanneer je aandeelhouder bent van een bedrijf dat je ook enthousiast moet worden van het bedrijf. Dan maakt een dipje ook niet zoveel uit, want je staat achter het bedrijf en de visie. Komende tijd ga ik verder DCA instappen, ondertussen zoek ik met geduld een 2de bedrijf waar ik aandeelhouder van wil worden.
Bedrijven die tot nu mijn interesse wekken zijn:
Caterpillar --> Machinebouw. Mooi value bedrijf. Nog niet langer dan een kwartier geanalyseerd, maar het wekt zeker mijn interesse. Bouwmachines blijven onmisbaar. Bedrijf lijkt me wel cyclisch (sterk afhankelijk van economie en de bouw).
Harvia --> Sauna's. Een mooie internationale moat. Meer onderzoek nog nodig, maar nog geen red flag gevonden.
NEDAP --> Mooi Nederlands klein value bedrijf (Digital Twin, techniek). Management in orde, personeel is medeaandeelhouder. Ook geen red flags gevonden.
ASML --> Cliché, maar met de huidige daling toch interessant om verder te onderzoeken.
3i group --> Britse investeringsmaatschappij, bezit o.a. voor 57% Action. Zit potentieel nog veel groei in.
Adyen --> Ik weet nog vrij weinig over dit bedrijf. Aangezien de verwachting is dat de fintech sector nog flink gaat groeien, is dit ook een interessante om onder de loep te nemen. Ik weet niet zeker of dit mijn 2de aandeel gaat worden, want ik wil niet te lang 100% in fintech zitten.
Als jullie nog andere suggesties hebben, roep ze maar. Ik ben benieuwd.