Deels mee eens, ook deels niet mee eens. Hier is waarom ik er deels niet mee eens ben.tuinïnen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:25:
De afgelopen weken zijn wel weer een voorbeeld waarom het uitstappen tijdens 'paniek en onrust' vaak geen goede zet is. De rendementen gaan de afgelopen 2 weken weer door het dak en die missen maak je niet zomaar goed in rustigere tijden.
Hier zijn ook een aantal uit de US gestapt, maar of dat dan weer zo handig is / was? Misschien is het beter om het nieuws gewoon niet te volgen en rustig blijven investeren met flinke oogkleppen op
Op basis van historische data ligt de gemiddelde PE-ratio van de S&P500 tussen de 18-20 (moderne tijd: 1980-heden). Langetermijngemiddelde (1871–heden): ongeveer 15–16. Op het moment is de PE-ratio van de S&P500 27.95. Een indicatie dat veel bedrijven op het moment overgewaardeerd zijn (meer waard dan hun daadwerkelijke intrinsieke waarde).
In deze overgewaardeerde markt is het niet verkeerd om bedrijven met opgeblazen koersen te verkopen en te zoeken naar bedrijven die fundamenteel geclassificeerd kunnen worden als kwaliteitsbedrijven en tijdelijk wat minder populair zijn (en dus lager gewaardeerd door de markt).
''De markt verslaan'' doe je juist in onzekere tijden door stevige verliezen te vermijden.
Nu bijvoorbeeld ''met oogkleppen op'' een Rheinmetall aandeel bijkopen voor 1700 dollar per aandeel (PE van 106) vind ik zeer onverstandig (weliswaar geen onderdeel van de S&P500). Een PE van 106 betekent dat Rheinmetall zijn (toekomstige) earnings keer vijf moet zien te krijgen om weer terug te balanceren richting een PE van 20. Of het bedrijf moet veel efficiënter gaan produceren of het moet x5 in omvang groeien (op korte termijn). Dat is niet realistisch.
Dit geldt ook voor de Amerikaanse magnificent 7. Nog een reden waarom ik die nu zou vermijden, is omdat ik om mij heen instellingen zie zoeken naar Amerikaanse alternatieven. Vroeg of laat wordt dit zichtbaar in de earnings wat beleggers doen schrikken. Dit resulteert overigens vaak in een overreactie van de markt en creëert juist wel weer een mooi moment om te kopen
Al met al, ja, er kunnen zeker omission costs bij komen kijken, maar daar staat tegenover dat je veiliger en zelfverzekerder kan beleggen in kwaliteitsbedrijven die niet overgewaardeerd zijn.
Om af te sluiten, enkele heilige citaten van Benjamin Graham, tutor van Warren Buffet en schrijver van The Intelligent Investor:
"A stock with a P/E ratio above 20 is risky, unless there is an exceptional reason to justify it."
"We consider it a sign of speculation when investors are willing to pay 25 or 30 times earnings, hoping for continued growth."
"No investor can ever afford to forget the basic rule that the higher the valuation, the greater the risks."