Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-07 14:20
tuinïnen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:25:
De afgelopen weken zijn wel weer een voorbeeld waarom het uitstappen tijdens 'paniek en onrust' vaak geen goede zet is. De rendementen gaan de afgelopen 2 weken weer door het dak en die missen maak je niet zomaar goed in rustigere tijden.

Hier zijn ook een aantal uit de US gestapt, maar of dat dan weer zo handig is / was? Misschien is het beter om het nieuws gewoon niet te volgen en rustig blijven investeren met flinke oogkleppen op :)
Deels mee eens, ook deels niet mee eens. Hier is waarom ik er deels niet mee eens ben.

Op basis van historische data ligt de gemiddelde PE-ratio van de S&P500 tussen de 18-20 (moderne tijd: 1980-heden). Langetermijngemiddelde (1871–heden): ongeveer 15–16. Op het moment is de PE-ratio van de S&P500 27.95. Een indicatie dat veel bedrijven op het moment overgewaardeerd zijn (meer waard dan hun daadwerkelijke intrinsieke waarde).

In deze overgewaardeerde markt is het niet verkeerd om bedrijven met opgeblazen koersen te verkopen en te zoeken naar bedrijven die fundamenteel geclassificeerd kunnen worden als kwaliteitsbedrijven en tijdelijk wat minder populair zijn (en dus lager gewaardeerd door de markt).

''De markt verslaan'' doe je juist in onzekere tijden door stevige verliezen te vermijden.

Nu bijvoorbeeld ''met oogkleppen op'' een Rheinmetall aandeel bijkopen voor 1700 dollar per aandeel (PE van 106) vind ik zeer onverstandig (weliswaar geen onderdeel van de S&P500). Een PE van 106 betekent dat Rheinmetall zijn (toekomstige) earnings keer vijf moet zien te krijgen om weer terug te balanceren richting een PE van 20. Of het bedrijf moet veel efficiënter gaan produceren of het moet x5 in omvang groeien (op korte termijn). Dat is niet realistisch.

Dit geldt ook voor de Amerikaanse magnificent 7. Nog een reden waarom ik die nu zou vermijden, is omdat ik om mij heen instellingen zie zoeken naar Amerikaanse alternatieven. Vroeg of laat wordt dit zichtbaar in de earnings wat beleggers doen schrikken. Dit resulteert overigens vaak in een overreactie van de markt en creëert juist wel weer een mooi moment om te kopen :P.

Al met al, ja, er kunnen zeker omission costs bij komen kijken, maar daar staat tegenover dat je veiliger en zelfverzekerder kan beleggen in kwaliteitsbedrijven die niet overgewaardeerd zijn.

Om af te sluiten, enkele heilige citaten van Benjamin Graham, tutor van Warren Buffet en schrijver van The Intelligent Investor:

"A stock with a P/E ratio above 20 is risky, unless there is an exceptional reason to justify it."

"We consider it a sign of speculation when investors are willing to pay 25 or 30 times earnings, hoping for continued growth."

"No investor can ever afford to forget the basic rule that the higher the valuation, the greater the risks."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:29

Qwerty-273

Meukposter

Zr40 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:24:
Nee, je betaalt dezelfde hoeveelheid belasting ongeacht in welk land de broker is gevestigd. Het enige nadeel is dat meestal de rekening op de vooringevulde aangifte ontbreekt of niet correct is. Die moet je dan zelf even aanvullen/corrigeren op basis van de jaaropgaaf of account statement.
Ja en nee, maar dat wordt een complex belastingverdrag discussie ;) Binnen de EU zit er geen verschil inderdaad. Het kan zijn dat een broker gevestigd in een bepaald land verplicht is om zelf al een deel belasting te heffen over gerealiseerde winsten, maar daar kan je met een woonplaatsverklaring vaak een ontheffing voor krijgen. Of je betaalt een lager percentage dat je vervolgens ook weer kan verrekenen op basis van de Nederlandse belastingverdragen die ze met tal van landen hebben afgesloten om dubbele belastingen te reduceren.

Niet belastingtechnisch maar wel nog land specifiek, kan een eventueel compensatie stelsel anders zijn opgesteld vergeleken met het Nederlandse beleggerscompensatiestelsel en depositocompensatiestelsel. Die zijn binnen de EU redelijk geharmoniseerd (al zitten daar ook nog wel kleine verschillen tussen). Maar ga je daar buiten zitten, dan is het wel belangrijk om door te nemen wat er eventueel van compensatie mogelijk is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peunage
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-07 20:52
rapture schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Pattern Day Trader is voor de Amerikanen van toepassing.

[...]

Wie met minder dan 25k in een account SPX 0DTE opties probeert te traden, zal de cash settled opties tot in de expiratie moeten vasthouden om te voorkomen dat buy to open, sell to close als een day trade geteld wordt.

Ik zit via Lynx bij IBKR om de binnenlandse administratie aan hen over te laten. Ik wil niet elke muisklik bij de fiscus aangeven en heb geen last van de PDT-regel.

Een voorbeeld van 3 day trades dat ik in de laatste 2 uren voor de slotbel deed:

[Afbeelding]
  • Met SPXW 6085C had ik winst gemaakt en kocht 6055P en 6065P
  • Met de winst van 6055P kocht ik montlies.
  • De winst van 6065P hield ik als cash bij.
Bedankt voor de informatie. Ik heb inmiddels een account gemaakt, geverifieerd, etc. Ik ga dit weekend even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-07 15:59
PigRush schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:40:
[...]

Deels mee eens, ook deels niet mee eens. Hier is waarom ik er deels niet mee eens ben.

Op basis van historische data ligt de gemiddelde PE-ratio van de S&P500 tussen de 18-20 (moderne tijd: 1980-heden). Langetermijngemiddelde (1871–heden): ongeveer 15–16. Op het moment is de PE-ratio van de S&P500 27.95. Een indicatie dat veel bedrijven op het moment overgewaardeerd zijn (meer waard dan hun daadwerkelijke intrinsieke waarde).

In deze overgewaardeerde markt is het niet verkeerd om bedrijven met opgeblazen koersen te verkopen en te zoeken naar bedrijven die fundamenteel geclassificeerd kunnen worden als kwaliteitsbedrijven en tijdelijk wat minder populair zijn (en dus lager gewaardeerd door de markt).

''De markt verslaan'' doe je juist in onzekere tijden door stevige verliezen te vermijden.

Nu bijvoorbeeld ''met oogkleppen op'' een Rheinmetall aandeel bijkopen voor 1700 dollar per aandeel (PE van 106) vind ik zeer onverstandig (weliswaar geen onderdeel van de S&P500). Een PE van 106 betekent dat Rheinmetall zijn (toekomstige) earnings keer vijf moet zien te krijgen om weer terug te balanceren richting een PE van 20. Of het bedrijf moet veel efficiënter gaan produceren of het moet x5 in omvang groeien (op korte termijn). Dat is niet realistisch.

Dit geldt ook voor de Amerikaanse magnificent 7. Nog een reden waarom ik die nu zou vermijden, is omdat ik om mij heen instellingen zie zoeken naar Amerikaanse alternatieven. Vroeg of laat wordt dit zichtbaar in de earnings wat beleggers doen schrikken. Dit resulteert overigens vaak in een overreactie van de markt en creëert juist wel weer een mooi moment om te kopen :P.

Al met al, ja, er kunnen zeker omission costs bij komen kijken, maar daar staat tegenover dat je veiliger en zelfverzekerder kan beleggen in kwaliteitsbedrijven die niet overgewaardeerd zijn.

Om af te sluiten, enkele heilige citaten van Benjamin Graham, tutor van Warren Buffet en schrijver van The Intelligent Investor:

"A stock with a P/E ratio above 20 is risky, unless there is an exceptional reason to justify it."

"We consider it a sign of speculation when investors are willing to pay 25 or 30 times earnings, hoping for continued growth."

"No investor can ever afford to forget the basic rule that the higher the valuation, the greater the risks."
Lijkt er niet een trent te zijn van stijging van gemiddelde PE ratio, als je bijv. naar de onderstaande grafiek kijkt?
https://www.macrotrends.n...o-price-to-earnings-chart

Er zoekt ook meer geld dan ooit een plek om te renderen, wat mogelijk een hoger gemiddeld PE kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:02
Waarderingen liggen hoger door inflationaire economie & groei. Het gemiddelde van de S&P500 voor de laatste 10 jaar ligt meer rond de 19/20. Het is niet zo maar een kwestie van het historische gemiddelde toepassen......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
Rogers schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Lijkt er niet een trent te zijn van stijging van gemiddelde PE ratio, als je bijv. naar de onderstaande grafiek kijkt?
https://www.macrotrends.n...o-price-to-earnings-chart

Er zoekt ook meer geld dan ooit een plek om te renderen, wat mogelijk een hoger gemiddeld PE kan geven?
Precies dit.

In +/- 2010 is de geldpers aangezet als nooit tevoren. PE ratio's (of CAPE) van vandaag kun je niet goed vergelijken met < 2010.

Het is heel moeilijk om vast te stellen wat nu een 'normale PE ratio' is denk ik. Daarvoor moeten we nog redelijk wat jaren wachten zodat we een langjarig gemiddelde kunnen gaan vast stellen.

Er is gewoon veel te veel geld in de wereld dat een plekje zoekt om te renderen. Qua beurzen betekent dit dan ook - IMO - dat na een schok zoals vorige maand het geld vrij snel weer terugkomt zodra de boel gekalmeerd is.

Er zijn gewoon veel te weinig andere alternatieven voor aandelen om je geld te laten renderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
Requiem19 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:30:
[...]

Precies dit.

In +/- 2010 is de geldpers aangezet als nooit tevoren. PE ratio's (of CAPE) van vandaag kun je niet goed vergelijken met < 2010.

Het is heel moeilijk om vast te stellen wat nu een 'normale PE ratio' is denk ik. Daarvoor moeten we nog redelijk wat jaren wachten zodat we een langjarig gemiddelde kunnen gaan vast stellen.

Er is gewoon veel te veel geld in de wereld dat een plekje zoekt om te renderen. Qua beurzen betekent dit dan ook - IMO - dat na een schok zoals vorige maand het geld vrij snel weer terugkomt zodra de boel gekalmeerd is.

Er zijn gewoon veel te weinig andere alternatieven voor aandelen om je geld te laten renderen...
Nog een veelgemaakte denkfout: ''This time it's different''.
Bedenk je dat beleggers tijdens de dot-com bubble hetzelfde dachten. Toen steeg de PE naar 40+ om vervolgens te crashen naar +-16.

Historisch gezien leidt inflatie juist tot lagere PE ratios.

Hogere inflatie → centrale banken verhogen rente→Hogere rente → hogere discontovoet → toekomstige winsten zijn minder waard→ Beleggers willen minder betalen voor dezelfde winst → PE daalt.

Uitzonderingen zijn als: Winsten stijgen sneller dan verwacht; centrale banken blijven achter op inflatie (lage rente); beleggers verwachten reële groei boven inflatie

De beredenering ''Er is gewoon veel te veel geld in de wereld dat een plekje zoekt om te renderen.'' is ook behoorlijk speculatief.

Als de koerswinstverhouding (PE) hoger is dan 20, hebben beleggers een hele grote groeiverwachting van de winsten. Dat kan prima bij een selectief aantal bedrijven, maar dat de PE gemiddeld op 28 staat, is voor mij wel een indicatie voor overwaardering binnen de hele markt. Betekent niet dat het nu kansloos is om te beleggen, maar wel dat voorzichtigheid op zijn plek is.

[ Voor 3% gewijzigd door PigRush op 16-05-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Requiem19 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:30:
[...]

Precies dit.

Een plot van schuldenberg t.o.v. PE ratio zou misschien interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
PigRush schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Nog een veelgemaakte denkfout: ''This time it's different''.
Bedenk je dat beleggers tijdens de dot-com bubble hetzelfde dachten. Toen steeg de PE naar 40+ om vervolgens te crashen naar +-16.

Historisch gezien leidt inflatie juist tot lagere PE ratios.

Hogere inflatie → centrale banken verhogen rente→Hogere rente → hogere discontovoet → toekomstige winsten zijn minder waard→ Beleggers willen minder betalen voor dezelfde winst → PE daalt.

Uitzonderingen zijn als: Winsten stijgen sneller dan verwacht; centrale banken blijven achter op inflatie (lage rente); beleggers verwachten reële groei boven inflatie

De beredenering ''Er is gewoon veel te veel geld in de wereld dat een plekje zoekt om te renderen.'' is ook behoorlijk speculatief.

Als de koerswinstverhouding (PE) hoger is dan 20, hebben beleggers een hele grote groeiverwachting van de winsten. Dat kan prima bij een selectief aantal bedrijven, maar dat de PE gemiddeld op 28 staat, is voor mij wel een indicatie voor overwaardering binnen de hele markt. Betekent niet dat het nu kansloos is om te beleggen, maar wel dat voorzichtigheid op zijn plek is.
Het gaat hier al mis in je redenering: ondanks dat er quantative easing was, is de inflatie (op de energiecrisis na) niet significant toegenomen en zijn/gaan de rentes weer naar de lage kant:

Afbeeldingslocatie: https://vastgoedinsider.nl/wp-content/uploads/2024/10/ecb-rente-oct.png

De reden dat beleggers bereid zijn om meer risico te nemen (en dus hogere PE's accepteren) is omdat het BPA (Best Possible Alternative) onaantrekkelijk is.

In de pre 2010 situatie was het interessanter om geld in obligaties te parkeren, maar dat is nu ook niet meer het geval....

PE ratio's zijn niet statisch - je moet deze in context bekijken en dat doe je nu niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je zou haast verwachten dat er ook wat literatuur over geschreven zou zijn na gedegen onderzoek.

https://www.mdpi.com/1911-8074/16/9/410
Why the High Values for the CAPE Ratio in Recent Years Might Be Justified
by Leo H. Chan

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Qwerty-273 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:00:
Je zou haast verwachten dat er ook wat literatuur over geschreven zou zijn na gedegen onderzoek.

by Leo H. Chan
Interessant artikel.

Ik houd me aan mij strategie om geen bedrijven te kopen met hoge PE ratios, tenzij het bedrijf tijdelijk beter gewaardeerd is en op basis van een realistische DCF het een nobrainer is om te kopen.

De combinatie hoge PE ratio met een DCF waarin de huidige koers alleen verantwoord blijkt in een 'best case scenario' geeft mij reden om op het moment heel selectief te zijn in kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:18
PigRush schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Interessant artikel.

Ik houd me aan mij strategie om geen bedrijven te kopen met hoge PE ratios, tenzij het bedrijf tijdelijk beter gewaardeerd is en op basis van een realistische DCF het een nobrainer is om te kopen.

De combinatie hoge PE ratio met een DCF waarin de huidige koers alleen verantwoord blijkt in een 'best case scenario' geeft mij reden om op het moment heel selectief te zijn in kopen.
Ja, zoals de Ariana Resources met een PE ratio van 46.000 8)7 |:(

https://www.marketbeat.com/stocks/LON/AAU/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:00:

by Leo H. Chan
Een aantal (wetenschappelijke) kanttekeningen:
  • MDPI staat bekend als een onbetrouwbare uitgever die mensen toestaat tegen betaling artikelen te (laten) publiceren.
  • Het artikel is twee jaar oud, maar slechts éénmaal geciteerd door andere wetenschappelijke literatuur; wat doet suggereren dat andere wetenschappers dit niet interessant (of betrouwbaar) vinden.
  • De betreffende auteur heeft in diens hele leven slechts vijf artikelen gepubliceerd en allen in dit (pay-to-publish) tijdschrift. Het is dus geen wetenschapper die serieus te nemen is.
  • De Utah Valley University is een matige school, vergelijkbaar met een hbo in Nederland; zeker geen wetenschappelijk/academisch instituut.
Ik zou dit artikel met een korreltje zout nemen en het zeker geen "gedegen onderzoek" willen noemen; het is meer vergelijkbaar met een blogpost qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Me
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-07 12:56
Peunage schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:54:
Hoi allemaal,

Ik heb recent een volledig geautomatiseerde trading bot gebouwd in Python die via de Alpaca API handelt in Amerikaanse aandelen. Alles werkt technisch perfect, maar ik loop nu tegen een grote beperking aan:

💥 PDT-regels (Pattern Day Trading) worden afgedwongen op mijn Alpaca-account
💥 Cash-accounts zijn niet meer toegestaan bij Alpaca (voor zover ik weet)
💥 Crypto trading is uitgeschakeld voor gebruikers in Nederland

Het gevolg: ik kan geen aandelen meer verkopen op dezelfde dag als waarop ik ze gekocht heb, tenzij ik $25.000 op mijn account heb staan — wat niet realistisch is voor mijn setup. De bot ziet nu meerdere winnende trades, maar de API weigert simpelweg de sell-orders.

Ik ben dus op zoek naar een broker die:

✅ Gebruikers uit de EU/Nederland accepteert
✅ API-toegang biedt voor geautomatiseerde handel
✅ Geen PDT-regels toepast (dus verkopen op dezelfde dag mogelijk)
✅ (Optioneel) Zowel aandelen als crypto ondersteunt

Mijn use case is eenvoudig: day trading in Amerikaanse aandelen via een bot, met een bescheiden account ($2K–$5K), lage frequentie, één positie per aandeel, +- 10 posities per day.

Weet iemand welke broker ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb gezocht, maar het blijft allemaal vrij vaag. Interactive Brokers lijkt te voldoen, maar op sommige pagina's lees ik weer dat ze wel gewoon PDT regels enforcen. :/
Als crypto niet noodzakelijk is dan zou ik IBKR aanraden.
De API van IBKR is matig met een steile leercurve, dus ik zou je aanraden te kijken naar IB_insync als je in python werkt. Zelfs dan is het wel wat ruwer dan de API van Alpaca...

Succes! Mocht je ergens tegenaan lopen, stuur maar een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-06 12:35
Hi! Ik beleg via DEGIRO in wat ETF’s die in Ierland (5, Vanguard, iShares) en Nederland (1, van Eck) geregistreerd staan i.v.m. vermijden persoonlijke dividendbelasting (uiteraard los van dividendlekkage door de ETF):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8gojErYwmNomTRYHU6j6aO5Rpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCH0GXjzV3gAPjUMtIzmJkRP.jpg?f=fotoalbum_large

Tot mijn verbazing zie ik in het jaaroverzicht van dividendbelastingen ook GB staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4HemQcb8DLPflkwz-k7UGP_G7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZ6c4cPLDcqWjf5NvSNGNxd4.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom zie ik GB staan in dit overzicht gezien mijn posities? (ik heb niks anders, ook niet gehad). Iedereen refereert altijd naar de 0% tarief-afspraken met Ierland, maar dit geldt ook voor GB? (is hier ergens een goed overzicht van te vinden?). En i.v.m. de lange termijn: Het lijkt nu goed te gaan, maar kan dit problemen gaan opleveren zodra het om (veel) grotere bedragen gaat?

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:33
spacefreek schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:00:
Hi! Ik beleg via DEGIRO in wat ETF’s die in Ierland (5, Vanguard, iShares) en Nederland (1, van Eck) geregistreerd staan i.v.m. vermijden persoonlijke dividendbelasting (uiteraard los van dividendlekkage door de ETF):

[Afbeelding]

Tot mijn verbazing zie ik in het jaaroverzicht van dividendbelastingen ook GB staan:

[Afbeelding]

Waarom zie ik GB staan in dit overzicht gezien mijn posities? (ik heb niks anders, ook niet gehad). Iedereen refereert altijd naar de 0% tarief-afspraken met Ierland, maar dit geldt ook voor GB? (is hier ergens een goed overzicht van te vinden?). En i.v.m. de lange termijn: Het lijkt nu goed te gaan, maar kan dit problemen gaan opleveren zodra het om (veel) grotere bedragen gaat?

Bvd!
Mogelijk een Brits bedrijf in de ETF welke onder Ierland uitkeert.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
MrFX schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:41:
[...]
Mogelijk een Brits bedrijf in de ETF welke onder Ierland uitkeert.
Dat zou niet zo moeten gaan toch? In de ETF’s zitten duizenden holdings uit vele landen over heel de wereld, die allemaal dividend uitbetalen aan de uitgever van de ETF, die dit vervolgens op 1 hoop gooit en in 1x dividend aan mij uitkeert vanuit de ETF, dan zou ik verwachten enkel dividend te ontvangen uit Ierland en NL, en geen GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

spacefreek schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bvd!
De eerste stap is om aan te geven welke IE fondsen je dit GB 247,07 getal hebben opgeleverd? :)
Dan kan je vervolgens met die ISIN gericht zoeken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
YakuzA schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:16:
[...]
De eerste stap is om aan te geven welke IE fondsen je dit GB 247,07 getal hebben opgeleverd? :)
Dan kan je vervolgens met die ISIN gericht zoeken.
Dat staat inderdaad nog op m'n lijst om uit te zoeken (staat helaas (volgens mij) niet in een simpel (jaar)overzicht, maar zal dus door (mogelijke combinaties van) alle dividend-uitbetalingen te back-tracken moeten zijn). Los daarvan blijft het een IE* ISIN zijn, die uiteindelijk als GB in de boeken komt. Dat concept zou ik graag begrijpen: GB blijkt nu ook 0% te zijn, maar ik wil voorkomen dat het bij een andere IE* ETF wel tot dividendbelasting leidt, of dat er een bepaalde vrijstelling aan GB hangt, waarna er daarna wel dividendbelasting geheven wordt.. Blijf dit vreemd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

spacefreek schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Dat staat inderdaad nog op m'n lijst om uit te zoeken (staat helaas (volgens mij) niet in een simpel (jaar)overzicht, maar zal dus door (mogelijke combinaties van) alle dividend-uitbetalingen te back-tracken moeten zijn). Los daarvan blijft het een IE* ISIN zijn, die uiteindelijk als GB in de boeken komt. Dat concept zou ik graag begrijpen: GB blijkt nu ook 0% te zijn, maar ik wil voorkomen dat het bij een andere IE* ETF wel tot dividendbelasting leidt, of dat er een bepaalde vrijstelling aan GB hangt, waarna er daarna wel dividendbelasting geheven wordt.. Blijf dit vreemd vinden.
Het zou kunnen dat 1 van die lijst een ander issuer country heeft dan domicilie country.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dat staat inderdaad nog op m'n lijst om uit te zoeken (staat helaas (volgens mij) niet in een simpel (jaar)overzicht, maar zal dus door (mogelijke combinaties van) alle dividend-uitbetalingen te back-tracken moeten zijn).
DeGiro heeft daar twee artikelen over, de eerste Which reports are there and where can I find them?:
Account statement
The account statement provides an overview of all the activity on your investment account. For instance, it shows all dividends received or paid and all cash transfers related to sales or purchases of stocks.

Where to find it
Platform: in the inbox on the left-hand side of the screen.
App: in the inbox in the bottom-right corner

The default timeframe setting is 1 month and can be easily changed by changing the 'Start date' and 'End date'. You can also download the report in Excel, PDF, and CSV format by clicking the export button. In the app this is shown as an arrow pointing down.
De tweede is meer de oorzaak, en het hangt van veel dingen af ;)
How is it possible that a German withholding tax is levied on a dividend payment of an ETF, while the ETF is located in Luxembourg and is listed on an Irish Stock Exchange?

The tax treatment differs per Exchange Traded Fund (ETF) and is among others dependent on the fund structure. The following aspects need to be considered:
A fund can be considered fiscally transparent or non-transparent. Income received through a fiscally transparent fund is considered to be directly attributable to the participant of the fund (for tax purposes you have to look through the fund). In case of a non-transparent fund, the income flows to the fund itself.
Whether a fund can be considered fiscally transparent is dependent on the local legislation in the country where the fund is established. This may differ per country.

To answer the question asked; German withholding tax can be levied in the case that the ETF is considered a fiscal transparent fund based on Luxembourg legislation and the income the fund receives originates from a German investment. The income and the accompanying German withholding tax are then attributed to the fund participant who is considered to have received the income directly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacefreek
Dat staat inderdaad nog op m'n lijst om uit te zoeken (...)
Gelukt, er is inderdaad geen rapport voor, maar m.b.v. exporteren van het totale rekeningoverzicht en wat filteren in Excel - wat ik nog wilde doen - kom ik tot de volgende resultaten:

Dividend op DEGIRO jaaroverzicht op:

IE:
- IE00B3RBWM25 (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Distributing)
- IE00B3VVMM84 (Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF Distributing)

GB:
- IE00B8GKDB10 (Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF Distributing)
- IE00B945VV12 (Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF Distributing)

(dat was nog niet direct triviaal door kleine verschillen in bedragen en valuta-conversies over de jaargrenzen in de data, maar uiteindelijk gelukt)
YakuzA schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:26:
Het zou kunnen dat 1 van die lijst een ander issuer country heeft dan domicilie country.
Ik heb JustETF en de Vanguard website uitgeplozen, maar kom tot dezelfde conclusie als AI (lijkt geen verschil in te zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z32frSrOM7EyHqNWtZaaEZH3B4Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y1KDy5mpr5692Of1DZmIJDXv.png?f=user_large
Qwerty-273 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:43:
De tweede is meer de oorzaak, en het hangt van veel dingen af ;)
Tja, duidelijk dat het complex is, maar dit is m.i. ook nog niet een volledige verklaring. Alle ETF's hierboven zijn (voor Nederlanders) 'non-transparent', en allen in Ierland geregistreerd onder dezelfde entiteit, dus er zou dan op basis van deze tekst eigenlijk geen verschil moeten zijn in de behandeling van belasting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07 20:47
Hebben jullie ook een mail gehad vanuit IBKR dat ze het aantal geautoriseerde aandelen gaan verhogen? Class A aandelen gaat van 1 miljard naar 4 miljard te verhandelen aandelen, maal 4 dus. Dit doen ze op 16-17 juni 2025.

Volgens voor de bestaande aandeelhouders minimaal risico omdat bestaande holdings ook *4 worden gedaan. Enig punt is dat je dus iets verwaterd, maar ik doe de aanname dat onze aantallen sowieso te weinig zeggenschap hebben daar :)

Deze aandelen waren voor mij gratis geld, want deze aandelen heb ik ooit verkregen vanuit hun referral programma.

Meer info van hun aankondiging zie je hier: http://www.proxydocs.com/0/002/214/020/infst_608023.pdf

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GAEvakYD schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:54:
Hebben jullie ook een mail gehad vanuit IBKR dat ze het aantal geautoriseerde aandelen gaan verhogen? Class A aandelen gaat van 1 miljard naar 4 miljard te verhandelen aandelen, maal 4 dus. Dit doen ze op 16-17 juni 2025.

Volgens voor de bestaande aandeelhouders minimaal risico omdat bestaande holdings ook *4 worden gedaan.
Hoe je het hier omschrijft klopt niet. Het is geen stock split en ook geen uitgifte van nieuwe aandelen. Wat er gebeurt is dat het maximum verhoogd wordt, zodat toekomstige uitgiften of stock splits niet arbitrair beperkt worden door een getal in de statuten.

Ook zitten ze nu nog lang niet op 1 miljard shares outstanding. Totaal aantal shares outstanding op 31 maart 2025 was 110 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07 20:47
Zr40 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:20:
[...]

Hoe je het hier omschrijft klopt niet. Het is geen stock split en ook geen uitgifte van nieuwe aandelen. Wat er gebeurt is dat het maximum verhoogd wordt, zodat toekomstige uitgiften of stock splits niet arbitrair beperkt worden door een getal in de statuten.

Ook zitten ze nu nog lang niet op 1 miljard shares outstanding. Totaal aantal shares outstanding op 31 maart 2025 was 110 miljoen.
Thanks voor de correctie en aanvulling. Ik had die PDF door mijn vriend chatgpt gehaald en die maakte blijkbaar een aantal cruciale fouten. :X

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-07 18:14
Un93m59 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:45:
Iemand die de quantum stocks volgt? Zijn flink over de bol gegaan (QUBT, QBTS, IONQ etc etc).
Vandaag weer!

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
[...]

De pdf benoemt als reden juist een al geplande stock split. Voor een van de aandelenklasses is dat nodig.

Het onderwerp zelf is sec wel het maximaal uitstaande aandelen.
GAEvakYD schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Thanks voor de correctie en aanvulling. Ik had die PDF door mijn vriend chatgpt gehaald en die maakte blijkbaar een aantal cruciale fouten. :X
Waarom zou je voor zo'n simpel document van een paar pagina's 1) chatgpt gebruiken, en 2) het resultaat niet verifiëren door even te zoeken in het document?

Een taalmodel gebruiken zonder keiharde verificatie is geen slimme tool als het om echt geld gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
GAEvakYD schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Chat GPT kan heel goed zijn, maar ook heel dom zijn. Altijd checken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
[...]

Een kleine toevoeging voor de nerds: IBKR is een ingewikkeld aandeel om te analyseren. Het bedrijf dat gelist is op de beurs bezit een ~26% belang in IBG LLC en daar hangt weer de daadwerkelijke broker onder. De oprichter en (voormalige) medewerkers bezitten de andere 74% van de LLC. Daarom vloeit ook een groot deel van de winst weg naar 'noncontrolling interests'. Om het nog ingewikkelder te maken, het percentage van de broker dat de beursgenoteerde holding bezit groeit gedurende de tijd (het was 10% ten tijde van de IPO).

Daar moet je dus constant rekening mee houden als je het bedrijf wil analyseren. Om een voorbeeldje te geven: volgens de financials is de nettowinst gestegen van 169m in 2018 naar 755m in 2024, oftewel 4.5x over de kop. Maar dat geeft een vertekend beeld omdat het belang van IBKR in de onderliggende broker ook is gestegen gedurende die jaren. De winst per aandeel is "maar" 3.2x gestegen (ook nog steeds niet onaardig!).

Het kan dus makkelijker zijn om er van uit te gaan dat er 109/26% = 420m aandelen uitstaan, dan doe je alsof de oprichter zijn belang heeft geconverteerd naar beursgenoteerde aandelen, kun je de noncontrolling interest negeren en dan blijven de resultaten vergelijkbaar gedurende meerdere jaren.

Sommige websites maken al wat vreemde correcties, bijv. Yahoo Finance geeft een market cap van 86 miljard voor IBKR, wat vreemd is aangezien er volgens hetzelfde Yahoo Finance 110m aandelen uitstaan a 200 dollar. Als je daar geen rekening mee houdt kun je op hele vreemde conclusies uitkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door writser op 23-05-2025 10:27 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Weet je waarom?

Dwave e15 miljoen omzet met een waardering van 5.6 miljard.

[ Voor 16% gewijzigd door Rogers op 23-05-2025 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:23
Trump zijn vriendjes gaan weer een rondje cashen zo te zien. Hij zal ze vantevoren toch wel weer ingelicht hebben?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28
Wat een gedoe weer. En die man gelooft echt dat Apple zijn Iphones in de USA gaat maken? Onbetaalbaar wordt het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52
PatrickC schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:22:
Trump zijn vriendjes gaan weer een rondje cashen zo te zien. Hij zal ze vantevoren toch wel weer ingelicht hebben?
De Efteling is er niks bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
Daar gaan we weer. Zat toevallig vandaag na te denken om wat te verkopen omdat ik dit verwachte omdat nieuws van een trade deal met de EU uit bleef.

Nu wil ik wat verkopen en mag het niet van DeGiro, wat een kut broker is het toch. Krijg bericht dat mijn limiet prijs te laag is terwijl het hetzelfde als de huidige bied is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbNN3AiBVpofvEMSe-jb_M1fKqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haJUevAWZz9TSYFdtS3R5oIf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Rogers op 23-05-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:09

XanderDrake

Build the future!

Rogers schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:10:
Daar gaan we weer. Zat toevallig vandaag na te denken om wat te verkopen omdat ik dit verwachte omdat nieuws van een trade deal met de EU uit bleef.

Nu wil ik wat verkopen en mag het niet van DeGiro, wat een kut broker is het toch. Krijg bericht dat mijn limiet prijs te laag is terwijl het hetzelfde als de huidige bied is.

[Afbeelding]
Tja..

Dit is waarom ik nog geen Stoxx600 heb ingekocht.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
XanderDrake schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Tja..

Dit is waarom ik nog geen Stoxx600 heb ingekocht.
De 90 dagen tariff pauze zou pas volgende maand aflopen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:02
Daarom doe ik dus niks totdat er duidelijkheid is omtrent tarieven. Ik zat me al af te vragen wanneer hij weer wat rotzooi zou veroorzaken. Nu snel weer de golfbaan op in Florida....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
Zijn "problemen" met de EU zijn eigenlijk ook niet op te lossen want voor de trade deficit rekent hij alleen fysieke goederen terwijl wij ontzettend veel services afnemen.
En onze BTW gaan we natuurlijk nooit afschaffen alleen voor Amerikaanse goederen.

Uiteindelijk zal er vast weer teruggekrabbeld worden maar tot die tijdvolatiliteit op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:47

Doe je toch een marketorder...

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Wietsee. schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Doe je toch een marketorder...
En dan het risoco lopen dat je flink lager verkoopt. Dat is me al vaker gebeurt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 21:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Rogers schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:56:
[...]

En dan het risoco lopen dat je flink lager verkoopt. Dat is me al vaker gebeurt.
Of gewoon rustig blijven zitten en de ruis negeren. Tenzij je hele investment thesis opeens is veranderd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:46
Iemand ervaring met YieldMax producten? Er is een hele Reddit pagina over (https://www.reddit.com/r/YieldMaxETFs) maar op Tweakers kon ik maar 1 verwijzing binnen het crypto topic vinden.

Zo te zien zijn het ETFs waarbij ze het geld in het fonds gebruiken voor options trading en de winsten distribueren. Je hebt ETFs voor individuele aandelen, zoals MSTY voor Microstrategy. Op Reddit staat een spreadsheet waarbij ze de distributies herinvesteert hebben en zo de inleg maal 3 gegaan is op een dik jaar tijd. (link). Op google kom je ook wel wat filmpjes en dergelijke tegen die het hebben over een jaarrendement van 145% en dergelijke.

CRSH is bijvoorbeeld een voor Tesla short :)

YMAX zou dan nog eens een ETF zijn met verschillende YieldMax ETFs om het risico wat te spreiden. De koers staat op 13 dollar en ze keren 10 tot 20 dollarcent uit per week dus op een bierviltje: bij pakweg 0,13 dollar op 13 dollar verdubbeld je geld op om en bij 2 jaar.

Distribueren is natuurlijk belasting betalen en het is een synthetische ETF met bijbehorende partijrisico maar mis ik hier nog iets?

Een broker vinden die ze aanbied in de EU zal zo te zien wel een puntje worden (https://www.yieldmaxetfs.com/europe/). Het lijkt me wel leuk om eens 1000 euro in te steken en te zien waar het schip strand :)

Edit: zo te zien is de bovenstaande spreadsheet slecht gelabeld. De linkse kolommen zijn MSTY met manueel herinvesteren van de distributies. De middelste kolommen zijn het onderliggende aandeel MSTR en als laatste kolom de ratio tussen beide. In eerste maanden gingen MSTY en MSTR ongeveer binnen hetzelfde 5% interval van elkaar omhoog. In tijden van volatiliteit en scherpe koersveranderingen verliest MSTY wat terrein, waardoor het onderliggende aandeel houden na een dik jaar op maal 5,1 staat tegenover maal 3,3 voor de option income ETF. In dat geval zijn ze de extra belastingen en manueel herinvestering natuurlijk niet waard. Ik ben benieuwd of ik voor andere ETFs gelijkaardige info kan vinden want niet elk aandeel is even volatiel en gaat maal 5 op een jaar. Wellicht is YMAX wel een optie of moet dit avontuur nog wachten op de post-Trump bull market :z

[ Voor 22% gewijzigd door Malantur op 24-05-2025 18:36 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Malantur schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:45:
Iemand ervaring met YieldMax producten? Er is een hele Reddit pagina over (https://www.reddit.com/r/YieldMaxETFs) maar op Tweakers kon ik maar 1 verwijzing binnen het crypto topic vinden.

Zo te zien zijn het ETFs waarbij ze het geld in het fonds gebruiken voor options trading en de winsten distribueren. Je hebt ETFs voor individuele aandelen, zoals MSTY voor Microstrategy. Op Reddit staat een spreadsheet waarbij ze de distributies herinvesteert hebben en zo de inleg maal 3 gegaan is op een dik jaar tijd. (link). Op google kom je ook wel wat filmpjes en dergelijke tegen die het hebben over een jaarrendement van 145% en dergelijke.
Het klinkt alsof je anderen een beetje laat gokken met jouw geld, waarbij hun nooit op de blaren hoeven te zitten? :)

/edit:
1Y performance in Morningstar is -32% (allemaal in dividend uitgekeerd?) ze houden 48% cash aan en ze bestaan pas kort en doen als holdings alleen andere yieldmax fondsen?
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/ymax/chart

Bijzonder fonds, wat zie je er zelf in?

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 25-05-2025 19:03 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
YakuzA schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Het klinkt alsof je anderen een beetje laat gokken met jouw geld, waarbij hun nooit op de blaren hoeven te zitten? :)

/edit:
1Y performance in Morningstar is -32% (allemaal in dividend uitgekeerd?) ze houden 48% cash aan en ze bestaan pas kort en doen als holdings alleen andere yieldmax fondsen?
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/ymax/chart

Bijzonder fonds, wat zie je er zelf in?
Het is het atypische dat mij wel aanspreekt. Akkoord dat opties gokken is voor de amateur investeerder, maar wat als je dit uit handen geeft aan een team professionals? De grote winsten worden inderdaad wel afgeroomd volgens wat ik lees op de site, terwijl je wel volledig risico op de verliezen draagt. Klinkt een slechte deal, maar:
als je 26 mei 2024 10020 euro in 313x MSTY gestoken had, dan had je 8820 euro aan dividenden ontvangen (6174 euro na 30% belasting in België). De koers is inderdaad gezakt waardoor er nog 5969,70 euro zou overblijven. Beide samen en dus inclusief afgedragen belasting blijft er nog 12143 euro over, dus 21% winst.

Als je maandelijks je dividend manueel had herinvesteerd (zonder belasting af te dragen, IBKR houd die niet af dus je kan het volledige bedrag herinvesteren en je moet ze (in België iig) pas het jaar erna betalen).
Het is wel wat werk om het allemaal uit te rekenen rekening houdende met de ex-dividend dag en koers die dag om bij te kopen, maar dan was je 10020 euro van 26 mei 2024 nu 843x MSTY geworden en in de koers van vandaag 16078 euro. In totaal zou je op een jaar 15408 euro aan dividenden ontvangen hebben. 9107 euro was in 2024, wat je nog 2732,1 euro zou kosten op je Belgische belastingen. In 2025 kan je dan 9 a 10 maanden herinvesteren en 2 a 3 maanden gebruiken om de belastingen af te dekken.

Ik zie de comments natuurlijk al tegemoet komen dat het gek is om zo veel belastingen te betalen en het extra werk van maandelijks manueel herinvesteren en jaarlijks dividend aan te geven bij de belasting. Maar mij lijkt het wel geinig om op een aparte broker het systeem uit te proberen en dit te zien snowballen in aantal aandelen. Het zakken van de NAV is bijvoorbeeld negatief in de winstberekening, maar positief omdat je lager kan bijkopen en dus toekomstig meer dividend ontvangt. Een hoge NAV is maar interessant wanneer je wil verkopen :)

Hier is ook nog een tabel te vinden met de dividenden van verschillende YieldMax producten voor mei 2025 en in de kolom Distribution Rate kan je zien dat MSTY aan de uitkering van deze maand zichzelf 125% zou uitkeren omgerekend naar een jaar. Ongeacht wat de NAV doet zou je je geld dus moeten terugzien na een jaartje dividend te ontvangen, zelfs na belastingen. Al zijn resultaten uit het verleden natuurlijk ook geen garantie voor de toekomst.

Nu alleen dezelfde oefening nog eens doen over het afgelopen jaar met YMAX en ULTY. Het nadeel is dat die per week uitkeren, dus nog meer werk om de dividenden af te zetten tegen de ex-dividend dag koers om te kijken wat je bij kan kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Malantur schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:45:

CRSH is bijvoorbeeld een voor Tesla short :)

YMAX zou dan nog eens een ETF zijn met verschillende YieldMax ETFs om het risico wat te spreiden. De koers staat op 13 dollar en ze keren 10 tot 20 dollarcent uit per week dus op een bierviltje: bij pakweg 0,13 dollar op 13 dollar verdubbeld je geld op om en bij 2 jaar.

Distribueren is natuurlijk belasting betalen en het is een synthetische ETF met bijbehorende partijrisico maar mis ik hier nog iets?

Een broker vinden die ze aanbied in de EU zal zo te zien wel een puntje worden (https://www.yieldmaxetfs.com/europe/). Het lijkt me wel leuk om eens 1000 euro in te steken en te zien waar het schip strand :)

Edit: zo te zien is de bovenstaande spreadsheet slecht gelabeld. De linkse kolommen zijn MSTY met manueel herinvesteren van de distributies. De middelste kolommen zijn het onderliggende aandeel MSTR en als laatste kolom de ratio tussen beide. In eerste maanden gingen MSTY en MSTR ongeveer binnen hetzelfde 5% interval van elkaar omhoog. In tijden van volatiliteit en scherpe koersveranderingen verliest MSTY wat terrein, waardoor het onderliggende aandeel houden na een dik jaar op maal 5,1 staat tegenover maal 3,3 voor de option income ETF. In dat geval zijn ze de extra belastingen en manueel herinvestering natuurlijk niet waard. Ik ben benieuwd of ik voor andere ETFs gelijkaardige info kan vinden want niet elk aandeel is even volatiel en gaat maal 5 op een jaar. Wellicht is YMAX wel een optie of moet dit avontuur nog wachten op de post-Trump bull market :z
Misschien eerst zoeken of je het überhaupt ergens kan kopen?

Het staat op Saxo maar dan moet je een Pro account hebben (>€500k portfolio)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogers

[Afbeelding]
Trump heeft de EU tariffs alweer uitvesteld |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Rogers schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Misschien eerst zoeken of je het überhaupt ergens kan kopen?

Het staat op Saxo maar dan moet je een Pro account hebben (>€500k portfolio)
IBKR staat op de lijst, maar om daar een account aan te maken herkenden ze mijn ID nummer niet op welke manier ik hem ook invulde. Maar ik kwam ook op Lynx uit die zo te zien een Belgische tussenpartij kunnen zijn tussen jou en IBKR, dus ik overweeg het om het via hun ook eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17

de Peer

under peer review

Malantur schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:43:
[...]

IBKR staat op de lijst, maar om daar een account aan te maken herkenden ze mijn ID nummer niet op welke manier ik hem ook invulde. Maar ik kwam ook op Lynx uit die zo te zien een Belgische tussenpartij kunnen zijn tussen jou en IBKR, dus ik overweeg het om het via hun ook eens te proberen.
dan haalde je waarschijnlijk BSN en paspoortnummer door elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Rogers schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:39:
Jij blij dat het verkopen niet was gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24

Duinkonijn

Huh?

Ik ben teleurgesteld dat de nasdaq vandaag gesloten is.

Tis net of je in een taxi zit, waarbij de bestuurder gedronken heeft

[ Voor 40% gewijzigd door Duinkonijn op 26-05-2025 13:08 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-07 19:48
de Peer schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:48:
[...]

dan haalde je waarschijnlijk BSN en paspoortnummer door elkaar.
Can confirm. Ik heb mijn rijksregisternummer moeten ingeven (enkel de cijfers) en dat is dan tevens ook je tax ID. Met IBKR moet je dan gewoon niet vergeten om de twee maanden kijken wat je de afgelopen 2 maand gehandeld hebt en daar je TOB voor insturen en betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogers
M.b.t. die herhaaldelijke foutieve weergave van WEBN bij DeGiro, ze hebben het doorgezet naar de technische dienst. Dus hopelijk wordt het opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
Rogers schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:39:
[...]

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Trump indirect verdient aan zijn roep toeter uitspraken. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:42
phantom09 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:40:
[...]
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Trump indirect verdient aan zijn roep toeter uitspraken. :(
Volgens deze schatting ongeveer 1 miljard per maand. Geen idee of het klopt maar hij geeft wel wat onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Duinkonijn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:07:
Ik ben teleurgesteld dat de nasdaq vandaag gesloten is.

Tis net of je in een taxi zit, waarbij de bestuurder gedronken heeft
Hoezo teleurgesteld :?
(was een feestdag gisteren > Memorial day, kun je zo opzoeken)
En wat die taxi chauffeur hier mee te maken heeft 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24

Duinkonijn

Huh?

JAN-B schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Hoezo teleurgesteld :?
(was een feestdag gisteren > Memorial day, kun je zo opzoeken)
Aha, dat kon ik niet vinden
En wat die taxi chauffeur hier mee te maken heeft 8)7
met Donald die de boel verkloot en de markt alle kanten opschiet

[ Voor 4% gewijzigd door Duinkonijn op 27-05-2025 17:18 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wall Street Investors Mock Trump With A Brutal 4-Letter Code Word

Some investors are betting against Trump — and they've developed a tasty term for the move.

https://www.huffpost.com/..._6836bca3e4b0362038798a1a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:26
Pistachenootje schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:21:

Some investors are betting against Trump — and they've developed a tasty term for the move.

https://www.huffpost.com/..._6836bca3e4b0362038798a1a
Wat een ontzettend tragisch niveau van journalistiek is dit. Als iemand die tegen Trump is schaam ik me voor het schoolpleinniveau van deze schrijver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Einde van de heffingen van Trump?

https://www.rtl.nl/nieuws...eert-tarievenpakket-trump

Je hebt best kans dat als Trump geen president meer is er een onderzoek naar hem komt vanwege beurs manipulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:59
Pistachenootje schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:21:
Zelf al een paar leuke ritjes op gemaakt, heel voorspelbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yciVonWHjtKoZGx2mqyrvKfxi4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6TCtiqGNqL9EJ2LipBZmV2J.jpg?f=fotoalbum_large

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Sterke opening vanochtend door de Nvidia cijfers en waarschijnlijk het nieuws van de rechtbank, maar het zakt inmiddels ook weer aardig weg.

ASML valt mij al een tijdje wat tegen, die komen maar niet terug omhoog. Kijk je naar de 1 jaar resultaten van Nvidia (115 toen, vandaag open rond 140) of TSMC (860 toen, 970 nu), maar ASML zit op 880 toen en 680 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
TheBrut3 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:54:
Sterke opening vanochtend door de Nvidia cijfers en waarschijnlijk het nieuws van de rechtbank, maar het zakt inmiddels ook weer aardig weg.

ASML valt mij al een tijdje wat tegen, die komen maar niet terug omhoog. Kijk je naar de 1 jaar resultaten van Nvidia (115 toen, vandaag open rond 140) of TSMC (860 toen, 970 nu), maar ASML zit op 880 toen en 680 nu.
Het verhaal van Jensen dat wie de markt van China heeft, de AI wedstrijd wint en dat hij het een zeer domme strategie vindt dat deze markt Nvidia ontzegt is door Trump, was niet echt een positief verhaal.

Het verhaal gister bij BNR rond kwart voor 10 in de avond vond ik ook nog wel interessant. Dat het met de wallstreets bets en Robin hood reddit groepen het steeds meer een aandachtseconomie wordt. Dus dat NVidia hoger is (en Tesla vooral) is direct daar een gevolg van.

ASML is het enige bedrijf die op dit moment de machines kan maken die door iedereen gebruikt wordt, dus wat de beurs ook doet, ik houd deze aandelen in mijn portefeuille.

P.s.

Ik heb puur als gok voor 500 euro turbo 3.7 long gekocht en meteen vanochtend weer verkocht. Gebeurd blijkbaar ook steeds meer en meer :). Grotere winstkans dan in het casino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
TheBrut3 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:54:

Nvidia heeft gewaarschuwd dat het omzet misloopt door de restricties met China, het duurt alleen even voor de boodschap aankomt:
As for the guidance, NVIDIA missed analyst estimates of $45.5 billion by $500 million as it guided $45 billion in Q2 sales. Within this figure, the firm estimates that it will miss out on $8 billion of GPU sales to China due to US restrictions. NVIDIA added that it was unable to ship $2.5 billion worth of products in the previous quarter due to the restrictions.

The sanctions have also left the firm wondering whether it can develop chips to sell in the Chinese AI markets. In its 10-Q filing, NVIDIA outlined that it might "be unable to create a competitive product for China's data center market that receives approval from the USG." Should it be unable to develop such a product, NVIDIA believes it would "effectively be foreclosed from competing in China's data center computing/compute market."
Wat ASML betreft, het bedrijf lijkt een beetje ondergewaardeerd maar de vooruitzichten zijn positief.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
Ik probeer hier tweede orde te denken.

Eerste orde denken: Een rechter blokkeert de Amerikaanse tarieven. Aandelen stijgen. Positief voor de markt.

Tweede orde denken: Wat volgt? Trump ziet dit als een persoonlijke nederlaag. Verwacht een felle tegenreactie, mogelijk zwaardere maatregelen om zijn punt kracht bij te zetten.

Ik houd en spaar nog wat langer cash voor een 'buy the dip' momentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:34
Wat is het verschil tussen de IBKR Mobile app en IBKR GlobalTrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
XWB schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:38:
Wat ASML betreft, het bedrijf lijkt een beetje ondergewaardeerd maar de vooruitzichten zijn positief.
Dat artikel gaat niet over ASML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
TheBrut3 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Dat artikel gaat niet over ASML.
Verkeerde link geplakt, dat krijg je met 45 open tabs :+

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
NMMNG schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:57:
Wat is het verschil tussen de IBKR Mobile app en IBKR GlobalTrader?
De laatste is eenvoudiger, minder functionaliteit. Beter voor de beginnende belegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Aan de hand van dit artikel ben ik benieuwd hoe wij als EU burger wellicht kunnen mee profiteren/ondersteunen?

Uiteraard had ik de reactie van een andere Tweaker op dat artikel gelezen met dezelfde vraag, maar daar kwam geen antwoord op.

nieuws: EU legt geld bij zodat investeerders in Europese techbedrijven invest...

Momenteel heb ik een positie in de Nasdaq 100, maar wil daarin best wat verschuiven naar de EU als daar kansen voor liggen om voldoende rendement mee te behalen en tegelijkertijd de technologie in Europa mee te ondersteunen.
Maar de vraag is dan hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ik zit heel erg te twijfelen of ik niet de boel even verkoop.

Inflatiecijfers van US komen eraan en ik verwacht er niet heel veel goeds van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:34
Mijn IBKR is gesloten wegens jarenlang inactiviteit. Wilde hem weer heropenen vandaag.

Wat moet ik bij het volgende invullen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xKsJX74K/Screenshot-2025-05-30-at-16-00-46-Aanvraag.png

Ik heb alleen een ID kaart en geen paspoort.

Volgens Google is dit gewoon je BSN nummer?

Edit: mijn bsn pakt die niet

[ Voor 11% gewijzigd door NMMNG op 30-05-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:31

oscar82

De ondertitel

NMMNG schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 16:02:
Mijn IBKR is gesloten wegens jarenlang inactiviteit. Wilde hem weer heropenen vandaag.

Wat moet ik bij het volgende invullen?

[Afbeelding]

Ik heb alleen een ID kaart en geen paspoort.

Volgens Google is dit gewoon je BSN nummer?

Edit: mijn bsn pakt die niet
je mag nee zeggen en op een later moment het nummer van je ID kaart toevoegen. Hoe ik me herinner is er een menu met meer keuzes voor andere wettelijke ID mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om de regelgeving erbij te pakken: https://www.handbook.fca....ex02.html?date=2021-01-01
NL - Netherlands
1st priority identifier : National Passport Number
2nd priority identifier : National identity card number
3rd priority identifier : CONCAT
IBKR vraagt hier dan specifiek om jouw paspoort nummer. Als tweede optie zou je het nummer van jouw ID kunnen gebruiken om je te indentificeren volgens MiFIR. Het is dus niet je BSN.

--edit
eventueel nog wat meer uitleg over de validatie van het nummer: https://www.p9dt.com/know...mifir-annex-ii-validator/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vu76aNOOZapgi6xEbyTovdXdhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSqlYepmPSlOdjpqMbUTdj4A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Qwerty-273 op 30-05-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:04:
Ik zit heel erg te twijfelen of ik niet de boel even verkoop.

Inflatiecijfers van US komen eraan en ik verwacht er niet heel veel goeds van.
De cijfers zijn triest en de beurs zakt iets, maar ik denk dat deze cijfers grotendeels al zijn ingecalculeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogers
hoevenpe schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Zelf al een paar leuke ritjes op gemaakt, heel voorspelbaar:
[Afbeelding]
Nog een ronde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbNN3AiBVpofvEMSe-jb_M1fKqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haJUevAWZz9TSYFdtS3R5oIf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Lijkt het wel op. Hoewel TACO nu steeds meer ingeburgerd lijkt te zijn :).

[ Voor 7% gewijzigd door Bowen_HAFX op 30-05-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Zo, hier reageert de beurs weer lekker heftig op. Had ik gisteren ASML maar verkocht rond de 680, had ik ze morgen weer lekker goedkoop terug kunnen kopen. Staan in Amerika inmiddels op -2,7%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:59
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:21:
Lijkt het wel op. Hoewel TACO nu steeds meer ingeburgerd lijkt te zijn :).
Dit was toch zijn vorige rant?

Hou het niet meer bij, op CNN gaat het vandaag alleen over China.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

Ik ben benieuwd hoe hier wordt aangekeken van het herbalanceren van aandelenportefeuilles. Ik doe daar (meestal) niet aan ('don't cut the flowers to water the weeds'), maar een enkele keer komt het voor dat een aandeel zodanig uit de pas loopt dat dat ten koste van de spreiding in de portefeuille gaat. Verkleinen jullie zo'n positie dan toch, puur vanuit het oogpunt van spreiding? Kijken jullie naar de omvang van het bedrijf (5% in Apple is OK, 5% in een of andere scale-up niet)? Een bedrijf als NVIDIA, dat al het grootste bedrijf ter wereld is naar marktcapitalisatie, heeft wellicht minder groeipotentieel dan een scale-up die in 5 jaar tijd x10 is gegaan en de komende 5 jaar best weer x10 kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
https://www.nrc.nl/nieuws...zame-aardmetalen-a4895821

China zet de hele wereld onder druk om van de handelstarieven af te komen en blijkbaar weer ASML machines te mogen importeren.

Ze doen dit door de zeldzame aardmetalen niet meer te leveren, waar zit 90% van de mijning van in handen hebben.

Misschien dus binnenkort ASML aandelen de lucht weer in, maar zou het lonen om in etf van eck remx te investeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
Zijn er Tweakers die mogelijk anders gaan beleggen door de section 899 bill? Deze gaat in juli door de senaat in VS.
Het voorstel zorgt ervoor dat buitenlandse investeerders die investeren in de VS minder belasting op dividend terug kunnen krijgen. Dit zal ook impact hebben op ACC varianten.
Kan dit de VS minder aantrekkelijk maken? Welke impact voorzien jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Roodey schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:39:
Zijn er Tweakers die mogelijk anders gaan beleggen door de section 899 bill? Deze gaat in juli door de senaat in VS.
Het voorstel zorgt ervoor dat buitenlandse investeerders die investeren in de VS minder belasting op dividend terug kunnen krijgen. Dit zal ook impact hebben op ACC varianten.
Dit kan zeker invloed hebben, voor grotere pensioenfondsen en vermogensbeheerders zal het minder aantrekkelijk worden om in de V.S. te investeren, dus lagere prijzen voor de aandelen (lijkt mij).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Roodey schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:39:
Eerst maar eens zien dat het er doorheen komt. Mocht dat echt zo zijn dan ga ik dan wel kijken wat ik doe. Voorlopig doe ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Pistachenootje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Eerst maar eens zien dat het er doorheen komt. Mocht dat echt zo zijn dan ga ik dan wel kijken wat ik doe. Voorlopig doe ik niets.
Dat is inderdaad niet zo zeker meer nu Elon vol op het orgel gaat tegen die wet, met argumenten waar Republikeinen gevoelig voor zijn . Ben wel benieuwd wat de beurs doet als die wet er niet doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik weet niet wat de katalysator is maar Tesla is vandaag alweer 9% kwijt, in totaal bijna 17% op een week. Maar er kan nog af tot we op een normalere P/E verhouding uitkomen oOo Tesla shorten is risicovol als meme-aandeel maar vandaag heb ik er toch al mooi op verdiend :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Inmiddels -12% en openlijk maken ze elkaar helemaal af nu online. Wel een popcorn moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30
Bowen_HAFX schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Dit kan zeker invloed hebben, voor grotere pensioenfondsen en vermogensbeheerders zal het minder aantrekkelijk worden om in de V.S. te investeren, dus lagere prijzen voor de aandelen (lijkt mij).
Volgens mij zou dit een (grote) negatieve consequentie kunnen hebben voor de beleggers in VTI en VVUS (waaronder ik). Op dit moment kan je de 15% buitenlandse bronbelasting verrekenen bij de aangifte, maar als dit percentage (veel) hoger wordt, dan kan je niet alles meer verrekenen (15% is de max). Dat maakt VTI en VXUS duurder, en mogelijk duurder dan de alternatieven.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Elon heeft zojuist een X post gemaakt, waarin hij zegt dat de epstein files niet openbaar gemaakt worden, omdat Trump erin staat.

Ik heb toch ook even een short turbo gekocht, ondanks de meme status.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Malantur schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:20:
Ik weet niet wat de katalysator is maar Tesla is vandaag alweer 9% kwijt, in totaal bijna 17% op een week.
De bromance tussen Trump en Elon is ten einde (of dat echt zo is, of om even binnen te harken met shorten blijft een verrassing).

https://truthsocial.com/@.../posts/114632205177163456
Elon was “wearing thin,” I asked him to leave, I took away his EV Mandate that forced everyone to buy Electric Cars that nobody else wanted (that he knew for months I was going to do!), and he just went CRAZY!
https://truthsocial.com/@.../posts/114632206992330264
The easiest way to save money in our Budget, Billions and Billions of Dollars, is to terminate Elon’s Governmental Subsidies and Contracts. I was always surprised that Biden didn’t do it!
https://truthsocial.com/@.../posts/114632555927229642
I don’t mind Elon turning against me, but he should have done so months ago. This is one of the Greatest Bills ever presented to Congress. It’s a Record Cut in Expenses, $1.6 Trillion Dollars, and the Biggest Tax Cut ever given. If this Bill doesn’t pass, there will be a 68% Tax Increase, and things far worse than that. I didn’t create this mess, I’m just here to FIX IT. This puts our Country on a Path of Greatness. MAKE AMERICA GREAT AGAIN!

[ Voor 44% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-06-2025 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gaat lekker met die twee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
manusjevanalles schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:16:
[...]
Volgens mij zou dit een (grote) negatieve consequentie kunnen hebben voor de beleggers in VTI en VVUS (waaronder ik). Op dit moment kan je de 15% buitenlandse bronbelasting verrekenen bij de aangifte, maar als dit percentage (veel) hoger wordt, dan kan je niet alles meer verrekenen (15% is de max). Dat maakt VTI en VXUS duurder, en mogelijk duurder dan de alternatieven.
De verwachting is dat, mocht deze wet er door komen, dit net zo nadelig wordt voor UCITS ETF's die Amerikaanse aandelen bevatten zoals VWCE en IWDA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Malantur schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:20:
Ik weet niet wat de katalysator is maar Tesla is vandaag alweer 9% kwijt, in totaal bijna 17% op een week. Maar er kan nog af tot we op een normalere P/E verhouding uitkomen oOo Tesla shorten is risicovol als meme-aandeel maar vandaag heb ik er toch al mooi op verdiend :7
Wel denken aan TACO, dus over een paar dagen gaat ie weer de omgekeerde weg omdat ze weer de love tap doen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
YakuzA schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:29:
[...]

Wel denken aan TACO, dus over een paar dagen gaat ie weer de omgekeerde weg omdat ze weer de love tap doen.
Ik weet niet hoor... Misschien voor de bühne... Suggereren dat Trump ontucht heeft gepleegd met minderjarigen lijkt mij toch redelijk schadelijk voor een vriendschap :+ .

Ook wel pikant dat toen Epstein 'zelfmoord' pleegde, Trump president was. Zou me toch wel licht zorgen maken als ik Elon was.

Ik hoop wel dat degiro even snel weer hun 'onderhoud' heeft uitgevoerd, want ik wil wel kunnen ingrijpen vanmiddag, mocht dit inderdaad het geval zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Bowen_HAFX op 06-06-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:03

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iemand enige ervaring met Lynx of IB? Ik heb voor het eerst voldoende Shell aandelen om mn divident te laten uitbetalen in een nieuw aandeel. Vorige week werd nog eens divident uitbetaald. Maar ik zie nergens een extra aandeel verschijnen. Vroeger zag ik onder mn dividenten dan wel de cash sommen staan, maar daar staat hij nu ook niet bij.
Ik heb dus geen cash ontvangen, maar vind ook nergens mijn extra aandeel terug. Moet gewoon nog geduld hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
De uitbetaling van Shell dividend is toch pas 23 juni?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:03

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

TheBrut3 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:29:
De uitbetaling van Shell dividend is toch pas 23 juni?
Helemaal correct, excuses.
2 juni was "Closing date for currency election (see Note below)" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:43
Qwerty-273 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:23:
[...]

De bromance tussen Trump en Elon is ten einde (of dat echt zo is, of om even binnen te harken met shorten blijft een verrassing).

https://truthsocial.com/@.../posts/114632205177163456

[...]

https://truthsocial.com/@.../posts/114632206992330264

[...]

https://truthsocial.com/@.../posts/114632555927229642

[...]
Wie wil er in Amerika nog een Tesla kopen? De democraten wilden al niet meer, vanwege de liefde met Trump en Maga ook niet meer vanwege de rel met Trump. Koers staat vandaag bijna 6% in de plus, ik snap er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Is er iemand die gebruikt maakt van de Forecast contracts bij Interactive Brokers?

https://forecasttrader.interactivebrokers.com/en/home.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Wie wil er in Amerika nog een Tesla kopen? De democraten wilden al niet meer, vanwege de liefde met Trump en Maga ook niet meer vanwege de rel met Trump. Koers staat vandaag bijna 6% in de plus, ik snap er niks meer van.
Dat zijn "buy the dip" investeerders.
Pagina: 1 ... 211 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij