Als minder Amerikanen Tesla‘s gaan kopen, wat dan? De P/E ratio van General Motors is nog geen 7. Lijkt me wel een mooi aandeel, of zie ik iets over het hoofd?
Optimus, FSD, Mega packs en schulden maken natuurlijk wel een verschil. Je kan een aandeel niet alleen baseren op P/E.aljooge schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:36:
Als minder Amerikanen Tesla‘s gaan kopen, wat dan? De P/E ratio van General Motors is nog geen 7. Lijkt me wel een mooi aandeel, of zie ik iets over het hoofd?
Issues met FSD komen natuurlijk in Europa ook recent ineens meer onder de loep:Deveon schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:41:
[...]
Optimus, FSD, Mega packs en schulden maken natuurlijk wel een verschil. Je kan een aandeel niet alleen baseren op P/E.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het hele circus rondom Musk en Trump is volgens mij een opgezet theater stuk. Op de achtergrond maken Musk en Trump hier gretig gebruik van door (via tussen personen) met hefbomen te gaan speculeren en profiteren zo van de koersdalingen en stijgingen.
Wedden dat er over een tijdje toch goed nieuws is en dat Trump ervoor zorgt dat er contracten vanuit de overheid worden gemaakt voor orders bij Musk? Of dat er andere voordelen zijn betreft reglementen voor Tesla?
Koers stijgt van Tesla en op de achtergond verdienen Musk en Trump veel geld.
Voordat Trump president werd was hij ook al een op geld belust persoon.
Wedden dat er over een tijdje toch goed nieuws is en dat Trump ervoor zorgt dat er contracten vanuit de overheid worden gemaakt voor orders bij Musk? Of dat er andere voordelen zijn betreft reglementen voor Tesla?
[ Voor 43% gewijzigd door phantom09 op 07-06-2025 08:46 ]
Je maakt nu de klassieke fout dat je denkt dat Trump dingen doet met een voorbedacht plan. Sure, veel dingen, zoals die presidential orders komen van een ander die wel een plan hebben, maar 4am twitter posts? Dat is gewoon puur Trump. Geen geheim plan er achter, geen benul van de gevolgen, puur op gevoel.phantom09 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:35:
Het hele circus rondom Musk en Trump is volgens mij een opgezet theater stuk. Op de achtergrond maken Musk en Trump hier gretig gebruik van door (via tussen personen) met hefbomen te gaan speculeren en profiteren zo van de koersdalingen en stijgingen.
En we weten allemaal dat hij ontzettend snel op z'n pik is getrapt als een ander niet meer doet wat hij wil en rustig jaren lang die haat vol houd.
blup
Ze weten het leuk te brengen, maar dat is in mijn ogen gewoon online gokken. En het huis wint altijd 1%. Dus negatieve som spel.phantom09 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:46:
Is er iemand die gebruikt maakt van de Forecast contracts bij Interactive Brokers?
https://forecasttrader.interactivebrokers.com/en/home.php
Autofabrikanten zijn cyclisch, zou niet op de p/e focussen.aljooge schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:36:
PostNL ging aardig onderuit afgelopen week, en is beland in de realm van de pennystocks o.a. door de val van het kabinet en de daarmee samenhangende onzekerheid. Er zwemmen al een tijdje haaien rond PostNL, wellicht gaat het spel weer op de wagen en dat kan leuk uitpakken voor houders van deze stukken.
Analisten zeggen: posities afbouwen.
Zijn hier mensen die dit aandeel volgen, en wat is jullie kijk op deze ontwikkeling ?
Ik kijk de ontwikkelingen nu nog even aan, als de prijs wat verder zakt dan ga ik wellicht een positie innemen komende week.
Zijn hier mensen die dit aandeel volgen, en wat is jullie kijk op deze ontwikkeling ?
Ik kijk de ontwikkelingen nu nog even aan, als de prijs wat verder zakt dan ga ik wellicht een positie innemen komende week.
"Homo Sapiens non urinat in ventum"
De ontwikkeling is dat de postvolumes jaar op jaar dalen. Waarom zou je hierin willen beleggen?TStick schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:56:
PostNL ging aardig onderuit afgelopen week, en is beland in de realm van de pennystocks o.a. door de val van het kabinet en de daarmee samenhangende onzekerheid. Er zwemmen al een tijdje haaien rond PostNL, wellicht gaat het spel weer op de wagen en dat kan leuk uitpakken voor houders van deze stukken.
De laatste bezuiniging wekt weinig vertrouwen in de kwaliteit van de bezorging: tassen die op een verkeerde trolley staan worden die dag niet meer bezorgd. Lekker dan als jouw post daar in zit. Resultaat is dat er nog minder aangeboden wordt omdat regelmatig dingen te laat komen of zoek raakt. Aflopende business.
Beleggen, nee. Speculeren, ja. Wellicht hoort mijn post hier niet thuisaljooge schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:34:
[...]
De ontwikkeling is dat de postvolumes jaar op jaar dalen. Waarom zou je hierin willen beleggen?
De laatste bezuiniging wekt weinig vertrouwen in de kwaliteit van de bezorging: tassen die op een verkeerde trolley staan worden die dag niet meer bezorgd. Lekker dan als jouw post daar in zit. Resultaat is dat er nog minder aangeboden wordt omdat regelmatig dingen te laat komen of zoek raakt. Aflopende business.

Moeten ze het niet vooral hebben van de pakketdiensten? Al is daar natuurlijk ook steeds meer concurrentie en alternatieven voor beschikbaar.aljooge schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:34:
[...]
De ontwikkeling is dat de postvolumes jaar op jaar dalen. Waarom zou je hierin willen beleggen?
Ach, ik zei dat Heijmans op 19-20 een goede deal was en dat werd ook afgeschoten. Een gokje kan altijd.TStick schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:49:
[...]
Beleggen, nee. Speculeren, ja. Wellicht hoort mijn post hier niet thuis
Weet iemand wat het verschil is tussen Lynx (IB) en rechtstreeks IB?
Ik wil graag meer mogelijkheden in Afrika. Ik heb sinds kort een Lynx account en dit geeft inderdaad meer mogelijkheden, al beperkt zich dit weer vooral tot Zuid-Afrika. Maar het allerliefste zou ik ook toegang hebben tot Kenia (en in mindere mate Nigeria en Marokko). Ik vraag mij af of IB zelf dat zou kunnen bieden.
Overigens ook heel fijn om eindelijk weer fatsoenlijk toegang te hebben tot Amerikaanse opties. Doet mij denken aan vroeger tijden bij abn.
Ik wil graag meer mogelijkheden in Afrika. Ik heb sinds kort een Lynx account en dit geeft inderdaad meer mogelijkheden, al beperkt zich dit weer vooral tot Zuid-Afrika. Maar het allerliefste zou ik ook toegang hebben tot Kenia (en in mindere mate Nigeria en Marokko). Ik vraag mij af of IB zelf dat zou kunnen bieden.
Overigens ook heel fijn om eindelijk weer fatsoenlijk toegang te hebben tot Amerikaanse opties. Doet mij denken aan vroeger tijden bij abn.
[ Voor 28% gewijzigd door PLAE op 09-06-2025 12:33 ]
De belangrijkste verschillen zitten hem in de tarieven en in de Nederlandstalige helpdesk. (En voor Belgen, de afhandeling van de beurstaks.) Je hebt verder dezelfde handelsmogelijkheden bij Lynx als direct bij IB.PLAE schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:01:
Weet iemand wat het verschil is tussen Lynx (IB) en rechtstreeks IB?
Naast de beurs van Zuid-Afrika heb ik niet echt de indruk dat de andere Afrikaanse beurzen hier direct toegankelijk zijn...
Je kan op https://www.interactivebr...products-exchanges.php#/# kijken op welke beurzen je kan handelen. Als ik in de selectie alle Afrikaanse landen selecteer, zie ik alleen "JSE (Johannesburg Stock Exchange)" genoemd worden als beschikbare beurs.PLAE schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:01:
Ik wil graag meer mogelijkheden in Afrika.
Een platform dat bij mijn eerste google opdracht er uitspringt is Daba Finance die weer toegang biedt tot verschillende beurzen in Afrika. Maar heb totaal geen ervaring/kennis van het platform, en kan je dus niets vertellen over betrouwbaarheid etc.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Je zou nu al kunnen gaan shorten.TStick schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:56:
Robeco heeft een actief Afrika fonds... Zou daar eerder in investeren dan zelf random parels eruit proberen te halen....
Vanmorgen een aangename opening en goed nieuws voor de wereld. +15% op mijn pakket Biotalys na nieuws over voortgang in de goedkeuringsprocessen van hun op eiwit gebaseerde gewasbeschermers.
https://nl.marketscreener...ring-voor-EVOCA-50208712/
https://nl.marketscreener...ring-voor-EVOCA-50208712/
Is er al eens iemand op een AVA geweest van een beursgenoteerd bedrijf? Ik ga 8 juli naar de BAVA van TKWY ivm de overname van Prosus. Ik heb me vanmorgen aangemeld via mijn broker en de bevestiging al binnen. Ben benieuwd wat ik kan verwachten. Aangezien ik er voor mezelf een leuke klapper mee heb gemaakt leek het mij wel leuk om het met de BAVA formeel af te sluiten/ te vieren mits ze het bod niet intrekken.
Het hangt er een beetje van het bedrijf af. Een algemene vergadering van aandeelhouders is buiten het nieuws vanuit het bedrijf aan de aandeelhouders, het stemmen over beslissingen die genomen worden, toch voornamelijk een netwerk event waar aandeelhouders met elkaar samen babbelen. Met een heel spectrum van mensen van zowel een kleine aandeelhouder tot institutionele vertegenwoordigers.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Metaplanet is in feite niets anders als een bitcoinaccumulator, die via de beurs hun waarde weer in certificaten verkoopt. Daar zijn er ondertussen een dozijn of wat van.
Voor mij is crypto geen investeringen, maar speculatie. Andere mensen denken daar vast anders over.
Het enige voordeel wat ik hier zie, is dat je niet naar een cryptobroker hoeft, en als zo'n certificatenboer groot genoeg is, kan hij meedoen met de andere grote jongens in het pump en dumpspel in deze ongereguleerde en ongecontroleerde handel.
Voor mij is crypto geen investeringen, maar speculatie. Andere mensen denken daar vast anders over.
Het enige voordeel wat ik hier zie, is dat je niet naar een cryptobroker hoeft, en als zo'n certificatenboer groot genoeg is, kan hij meedoen met de andere grote jongens in het pump en dumpspel in deze ongereguleerde en ongecontroleerde handel.
Robeco is duur, 1,14% kosten. Daarnaast id de prestatie nou ook niet echt om naar huis te schrijven van Robeco Africa fund.Taxcommunism schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:01:
Robeco heeft een actief Afrika fonds... Zou daar eerder in investeren dan zelf random parels eruit proberen te halen....
[ Voor 17% gewijzigd door phantom09 op 12-06-2025 03:21 ]
Misschien weerspiegeld dat ook gewoon de status en potentie van de Afrikaanse markt?phantom09 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:39:
[...]
Robeco is duur, 1,14% kosten. Daarnaast de de prestatie nou ook niet echt om naar huis te schrijven van Robeco Africa fund.
PSN
Mogelijk. Wat wel opvalt bij Robeco is dat ze na een x tal jaren de naam van een product wijzigen en hiermee de historie van de grafiek weer op 0 zetten.YakuzA schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:58:
[...]
Misschien weerspiegeld dat ook gewoon de status en potentie van de Afrikaanse markt?
Daarnaast valt ook op dat je vaak niet ver terug kan en je dus de heel ange termijn performance kan volgen.
Robeco presteert ook flink minder. Neem Robeco BP US Large Cap Equities F. De koers hiervan was in 2015 crica 147 euro en is nu 334. De SP500TR was in 2015 rond de 3900 en nu iets meer dan 13300.
Dus bij Robeco is het 2,2x zoveel waard geworden en de SP500 met 3,4x.
Bij JustETF zijn nog 2 andere Afrika (swap gebaseerde) ETFs:
Amundi Pan Africa UCITS ETF Acc, TER van 0,85%, staat op +46% sinds 2008
Xtrackers MSCI EFM Africa Top 50 Capped Swap UCITS ETF 1C, TER 0,65%, staat op +43% sinds 2012
Historisch gezien dus geen geweldige belegging geweest en ik zie hier eerlijk gezegd in de toekomst ook maar weinig potentieel in. Dan zou ik eerder een ETF zoals EMIM nemen met TER 0,18% waarbij je het risico en het potentieel wat verdeeld onder de volledige emerging markets.
Amundi Pan Africa UCITS ETF Acc, TER van 0,85%, staat op +46% sinds 2008
Xtrackers MSCI EFM Africa Top 50 Capped Swap UCITS ETF 1C, TER 0,65%, staat op +43% sinds 2012
Historisch gezien dus geen geweldige belegging geweest en ik zie hier eerlijk gezegd in de toekomst ook maar weinig potentieel in. Dan zou ik eerder een ETF zoals EMIM nemen met TER 0,18% waarbij je het risico en het potentieel wat verdeeld onder de volledige emerging markets.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Waarschijnlijk kan ik hier beter een apart topic over maken, maar ik begrijp dat Trump nu ook gaat zorgen dat buitenlandse beleggers (wij) belasting moeten gaan betalen aan de VS als we beleggen in Amerikaanse posities. Wetgeving Section 899.
Daarnaast spelen ook issues als overheidsfinancien, tariffs, de-dollarization en belachelijke waarderingen (P/E vele malen hoger, of vaak helemaal geen net income).
Het wordt een groter risico om te beleggen in Amerikaanse posities. Ook onze pensioenfondsen (70% USA) en de ETF's mogen allemaal de Amerikaanse staatskas gaan spekken.
Gaat dit eindelijk zorgen voor de beurscrash? Mwah.
Ik heb een vermoeden dat we het met z'n allen gewoon gaan accepteren...
Vooral de hypocriete Nederlander die klaagt over Trump, maar komende jaren wel de Amerikaanse overheid gaat spekken.
Ik voorzie helaas een wereld waar de EU onder 'aanval' is van Amerikaanse heffingen (westen), Afrikaanse immigranten (zuiden) en Russische drones (oosten).
Daarnaast spelen ook issues als overheidsfinancien, tariffs, de-dollarization en belachelijke waarderingen (P/E vele malen hoger, of vaak helemaal geen net income).
Het wordt een groter risico om te beleggen in Amerikaanse posities. Ook onze pensioenfondsen (70% USA) en de ETF's mogen allemaal de Amerikaanse staatskas gaan spekken.
Gaat dit eindelijk zorgen voor de beurscrash? Mwah.
Ik heb een vermoeden dat we het met z'n allen gewoon gaan accepteren...
Vooral de hypocriete Nederlander die klaagt over Trump, maar komende jaren wel de Amerikaanse overheid gaat spekken.
Ik voorzie helaas een wereld waar de EU onder 'aanval' is van Amerikaanse heffingen (westen), Afrikaanse immigranten (zuiden) en Russische drones (oosten).
[ Voor 28% gewijzigd door Harm_H op 12-06-2025 11:21 ]
Fondsen zijn wat mij betreft zo zoetjes aan overboden aan het worden. Deze middleman heeft eigenlijk niemand meer nodig.phantom09 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:39:
[...]
Robeco is duur, 1,14% kosten. Daarnaast id de prestatie nou ook niet echt om naar huis te schrijven van Robeco Africa fund.
Ik heb in de jaren 90 een paar ervaringen gehad met Robeco, en dat was niet best. Zelfs als je maar een kleine belegger bent, kan je prima direct met een broker aan de slag. Als je alles alleen op een ETF zet die de wereldindex volgt, heb je met een beleggingshorizon van > +/- 10 jaar gewoon een laag risico en 7% rendement als je na 10 jaar voor de tweede keer naar je account kijkt. Zelfs de middleman heeft daar om volstrekt onduidelijke redenen niet zelden moeite mee.
Hetzelfde eigenlijk met de Pensioenfondsen. Die huren veel te veel peperdure mannetjes in die qua resultaat niet zelden hetzelfde rendement repliceren als wanneer je een Chimpansee aan een Bloomberg terminal zou zetten.
Hele cohorten financials romen al decennia boerenkinkels af op basis van onwetendheid.
Over die Chimpansee - ze hebben exact een compleet artikel gewijd aan dit bij APG:TStick schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Hetzelfde eigenlijk met de Pensioenfondsen. Die huren veel te veel peperdure mannetjes in die qua resultaat niet zelden hetzelfde rendement repliceren als wanneer je een Chimpansee aan een Bloomberg terminal zou zetten.
https://apg.nl/publicatie/belegt-een-aap-net-zo-goed-als-een-belegger/
[ Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 12-06-2025 11:55 ]
Ik wil je wel een keer bijpraten over het pensioenfonds waar ik bestuurder bij ben. Echter in veel gevallen heerst er in die wereld een gedachte dat actief handelen loont. Wij doen daar zelf gelukkig niet aan mee en hebben veel lagere vermogens beheerkosten als het ABP.TStick schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Fondsen zijn wat mij betreft zo zoetjes aan overboden aan het worden. Deze middleman heeft eigenlijk niemand meer nodig.
Ik heb in de jaren 90 een paar ervaringen gehad met Robeco, en dat was niet best. Zelfs als je maar een kleine belegger bent, kan je prima direct met een broker aan de slag. Als je alles alleen op een ETF zet die de wereldindex volgt, heb je met een beleggingshorizon van > +/- 10 jaar gewoon een laag risico en 7% rendement als je na 10 jaar voor de tweede keer naar je account kijkt. Zelfs de middleman heeft daar om volstrekt onduidelijke redenen niet zelden moeite mee.
Hele cohorten financials romen al decennia boerenkinkels af op basis van onwetendheid.
Echter kan een ABP wel actief handelen in bijv. Vastgoed wat wel degelijk een solide rendement kan opleveren. Als kleine belegger is dat haast niet te doen.
Voor de gewone belegger blijft dit voor nu voornamelijk beperkt tot de belasting op dividend toch?Harm_H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:09:
Waarschijnlijk kan ik hier beter een apart topic over maken, maar ik begrijp dat Trump nu ook gaat zorgen dat buitenlandse beleggers (wij) belasting moeten gaan betalen aan de VS als we beleggen in Amerikaanse posities. Wetgeving Section 899.
Maar het is wel een teken aan de wand.
PSN
Dat is aardig, maar misschien zonde van onze tijdLightning89 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Ik wil je wel een keer bijpraten over het pensioenfonds waar ik bestuurder bij ben. Echter in veel gevallen heerst er in die wereld een gedachte dat actief handelen loont. Wij doen daar zelf gelukkig niet aan mee en hebben veel lagere vermogens beheerkosten als het ABP.
Echter kan een ABP wel actief handelen in bijv. Vastgoed wat wel degelijk een solide rendement kan opleveren. Als kleine belegger is dat haast niet te doen.
Mijn moeite met de (grote) pensioenfondsen zijn de bestuurders die daar de piketpaaltjes slaan. De vakbondslieden met een zetel, figuren als Paul Rosenmöller bij ABP om maar eens wat te noemen.
Deze lui laten miljarden pensioengeld verdampen met zaken die niets te maken hebben met pensioengroei. Pensioenen worden ook al jaren in gevaar gebracht door de landelijke en EU politiek met wet en regelgeving, en andere drukmiddelen. De EU investeringsbank was pas ook alweer op visite bij de grote pensioenfondsen voor wat doekoe uit de grote pot van 2000 Miljard. Over rendement hoor je nooit wat.
Ik zou zelf graag naar een Amerikaans systeem toe willen zoals de 401k, voor een deel van mijn werkgeverspensioen. Dan kan ik bijvoorbeeld wel gewoon in Uranium, Nucleair en defensie investeren wanneer dat opportuun is (nu
De meeste pensioenfondsen volgen niet blind alleen een wereld index op basis van marktkapitalisatie. Men doet vaak ook meer regionaal. Als voorbeeld (omdat de naam al werd aangehaald) heb je het ABP. Zie voor de volledige details: https://www.abp.nl/over-a...eleggen/waarin-belegt-abp of het jaarverslag.Harm_H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:09:
Beursgenoteerde beleggingen (per 31 december 2024 in miljoenen)
Afrika 625
Azië 34.689
Europa 26.459
Noord-Amerika 114.154 (waarvan 110.820 in de Verenigde Staten)
Oceanië 4.089
Zuid-Amerika 1.539
Totaal 181.555
ongeveer 61% in de VS.
Bedrijfsobligaties
Totaal 34.318 (waarvan 14.778 in de Verenigde Staten)
ongeveer 43% in de VS.
Staatsobligaties
Totaal 140.613 (waarvan 30.024 in de Verenigde Staten)
ongeveer 21% in de VS.
Daarnaast zoals ook genoemd hebben ze een behoorlijk vastgoed portfolio (iets meer dan 80 miljard).
Bij andere ook weer een zooitje bij DeGiro?
Al mijn beleggingen zitten tussen de -1 en -2.5% vandaag maar portfolio laat -5.64% zien.
WEBN staat -1.5% maar de min in Euros is -17%. Klopt weer niks van
Ik begin inmiddels echt te twijfelen of mijn geld wel veilig is daar. Kan niet vertrouwen dat de nummertjes kloppen.
Ben overstappen steeds uit het stellen omdat dat moeite kost maar ze blijven fouten maken daar.
Al mijn beleggingen zitten tussen de -1 en -2.5% vandaag maar portfolio laat -5.64% zien.
WEBN staat -1.5% maar de min in Euros is -17%. Klopt weer niks van
Ik begin inmiddels echt te twijfelen of mijn geld wel veilig is daar. Kan niet vertrouwen dat de nummertjes kloppen.
Ben overstappen steeds uit het stellen omdat dat moeite kost maar ze blijven fouten maken daar.
[ Voor 35% gewijzigd door Rogers op 12-06-2025 13:27 ]
Nope, klopt hier gewoon.Rogers schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:24:
Bij andere ook weer een zooitje bij DeGiro?
Nou je kan het ook zelf opzoeken. De EIB geeft voornamelijk obligaties uit, waar ze de opbrengsten vervolgens gebruiken om projecten binnen en buiten de EU te financieren (via een "goedkope" lening waarbij het project bijdraagt aan het verbeteren van bijvoorbeeld infrastructuur, energiezekerheid, vergroening, levensstandaard etc. etc.). En ja dat zijn ook projecten in NL.TStick schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:50:
De EU investeringsbank was pas ook alweer op visite bij de grote pensioenfondsen voor wat doekoe uit de grote pot van 2000 Miljard. Over rendement hoor je nooit wat.
Op hun eigen website kan je de verschillende obligaties opzoeken en de bijbehorende couponrente bekijken. Of je kan ook op bijvoorbeeld de beurs van Frankfurt de obligaties opzoeken. Daar zitten obligaties met een lage couponrente tussen, maar ook enkelen als inflation-linked, of een enkele met een hoge couponrente (8 tot 11% zelfs) waarbij je dan wel moet opletten op de bijbehorende valuta (TRY, HUF, BRL, ZAR).
Gister stijgt asml en vandaag weer 2 procent daling. Heeft zoiets dan puur te maken dat er een nieuwsbericht is tussen China en Amerika over handelsdeal en dat hij dan even wat piekt en dag later weer normaliseert?
Op korte termijn zijn het veelal 'verwachtingen/sentiment' dat een aandeel weg van zijn/haar intrensieke waarde duwt, op langere termijn zal de aandelenkoers altijd richting de intrinsieke waarde van het bedrijf bewegen.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Iemand een idee waarom de world index etfs vandaag harder onderuit gaan dan de markten?
De dollar is afgezwakt.Marrtijn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:07:
Iemand een idee waarom de world index etfs vandaag harder onderuit gaan dan de markten?
https://www.nu.nl/economi...ump-in-handelsoorlog.html
[ Voor 21% gewijzigd door Roodey op 12-06-2025 15:14 ]
Ja maar de vraag is ook in hoeverre dit voorstel uiteindelijk ingevoerd gaat worden omdat het zeer omstreden is. Het voorstel raakt overheidsintanties (en sovereign wealth funds) in het buitenland disproportioneel hard, wat tot een verdere outflow aan kapitaal kan leiden. Fonds managers zijn ook al aan het lobbyen.....YakuzA schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Voor de gewone belegger blijft dit voor nu voornamelijk beperkt tot de belasting op dividend toch?
Misschien een leuk moment om overtollige euro's om te wisselen en 20- of 30-jaars-staatsobligaties te nemen à 4,9%?De dollar is afgezwakt.
En hebben jullie nog wel vertrouwen in de amerikaanse huizenmarkt? Ik lees op reddit steeds meer amerikanen die superblij zijn met hun hypotheek tussen de 6 en 7 procent rente. Ik meen me te herinneren dat zij dit ook meestal voor 30 jaar vastzetten. Lossen ze in de tussentijd wel af over het algemeen, of zijn dat (deels) aflossingsvrije hypotheken?
Ik hóóp voor ze dat ze tussentijds annuitair aflossen. Anders verandert een huis van 3,5 ton opeens in 2 miljoen dat je aan het eind van 30 jaar moet aflossen.
[ Voor 24% gewijzigd door oscar82 op 12-06-2025 17:03 . Reden: Verkeerde post gequote ]
Moet aan het einde van de hypotheek volledig afgelost zijn doorgaans. Maar Amerikanen wisselen ook vrij veel van huis, veel vaker dan Europeanen......oscar82 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:13:
[...]
Misschien een leuk moment om overtollige euro's om te wisselen en 20- of 30-jaars-staatsobligaties te nemen à 4,9%?
En hebben jullie nog wel vertrouwen in de amerikaanse huizenmarkt? Ik lees op reddit steeds meer amerikanen die superblij zijn met hun hypotheek tussen de 6 en 7 procent rente. Ik meen me te herinneren dat zij dit ook meestal voor 30 jaar vastzetten. Lossen ze in de tussentijd wel af over het algemeen, of zijn dat (deels) aflossingsvrije hypotheken?
Ik hóóp voor ze dat ze tussentijds annuitair aflossen. Anders verandert een huis van 3,5 ton opeens in 2 miljoen dat je over de loop van 30 jaar moet aflossen.
Nou, nee. De derivaten en securities handel is ondanks vele mooie woorden maar bar weinig veranderd sinds 2008, dankzij de bailouts zijn de financiële instellingen maar weinig onder de indruk van risico's.oscar82 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:13:
[...]
"
En hebben jullie nog wel vertrouwen in de amerikaanse huizenmarkt? "
En dan is er nu de nieuwe guy van Trump als baas van de SEC. Die gaat zwaar schrappen in de regulering van de financiële markten.
Mijns inziens is dit jaar de aanzet tot de volgende crisis met ongedekte poen daar aan de overkant.
Ik denk (en hoop) wel dat de exposure van Buitenlandse banken dan een stuk minder is.
Je vergeet 2 dingen:YakuzA schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Voor de gewone belegger blijft dit voor nu voornamelijk beperkt tot de belasting op dividend toch?
1 .De dollar die zakt. En dat doet veel meer dan de belasting op dividend.
2. Vertrouwen in de VS verminderd
Circa de helft van de investeringen in niet in aandelen maar obligaties. Daarom hebben pensioenfondsen ook een lager rendement dan de SP500 of een wereldindex.Qwerty-273 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:15:
[...]
De meeste pensioenfondsen volgen niet blind alleen een wereld index op basis van marktkapitalisatie. Men doet vaak ook meer regionaal. Als voorbeeld (omdat de naam al werd aangehaald) heb je het ABP. Zie voor de volledige details: https://www.abp.nl/over-a...eleggen/waarin-belegt-abp of het jaarverslag.
Beursgenoteerde beleggingen (per 31 december 2024 in miljoenen)
Afrika 625
Azië 34.689
Europa 26.459
Noord-Amerika 114.154 (waarvan 110.820 in de Verenigde Staten)
Oceanië 4.089
Zuid-Amerika 1.539
Totaal 181.555
ongeveer 61% in de VS.
Bedrijfsobligaties
Totaal 34.318 (waarvan 14.778 in de Verenigde Staten)
ongeveer 43% in de VS.
Staatsobligaties
Totaal 140.613 (waarvan 30.024 in de Verenigde Staten)
ongeveer 21% in de VS.
Daarnaast zoals ook genoemd hebben ze een behoorlijk vastgoed portfolio (iets meer dan 80 miljard).
Dit omdat obligaties (in het verleden) juist voor enige stabiliteit zorgen. Echter de rentes zijn vaak zo laag dat dit niet altijd op gaat.
Pensioen fondsen zouden anders moeten beleggen. Een veel kleiner gedeelte in obligaties en meer in aandelen. Als het slecht gaat dan kunnen de uitkeringen worden betaald door de mensen die geld inleggen en uit de obligaties. Als het weer na een tjidje beter gaat, kunnen de obligaties worden aangevuld.
Wellicht is het idee van Trump om de dollar zwakker te laten worden t.o.v. andere valuta. Hierdoor is het voor het buitenland interessanter om producten/diensten af te nemen van de VS. Dit zorgt voor werkgelegenheid en dan draaien de US beursen ook weer beter.Roodey schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:13:
[...]
De dollar is afgezwakt.
https://www.nu.nl/economi...ump-in-handelsoorlog.html
Daarom is de WTP er, dan kan je een risicoprofiel voor beleggingen baseringen op de RPO en niet op stricte regelgeving van de DNB met onderdekking.phantom09 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:52:
[...]
Circa de helft van de investeringen in niet in aandelen maar obligaties. Daarom hebben pensioenfondsen ook een lager rendement dan de SP500 of een wereldindex.
Dit omdat obligaties (in het verleden) juist voor enige stabiliteit zorgen. Echter de rentes zijn vaak zo laag dat dit niet altijd op gaat.
Pensioen fondsen zouden anders moeten beleggen. Een veel kleiner gedeelte in obligaties en meer in aandelen. Als het slecht gaat dan kunnen de uitkeringen worden betaald door de mensen die geld inleggen en uit de obligaties. Als het weer na een tjidje beter gaat, kunnen de obligaties worden aangevuld.
Israël viel Iran aan afgelopen nacht.
Ik was al wat in de olie gegaan, vanmorgen nog maar wat orders uitgezet voorbeurs.
Fingers crossed, ik hoop voor de wereld en de regio dat dit niet verder escaleert 😞
Ik was al wat in de olie gegaan, vanmorgen nog maar wat orders uitgezet voorbeurs.
Fingers crossed, ik hoop voor de wereld en de regio dat dit niet verder escaleert 😞
Dat lijkt me een vrij speculatieve investeringsstrategieTStick schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:34:
Fingers crossed
Is dat een probleem? De olieprijs staat laag en er is gerommel in het midden oosten. Ik heb ook wat cash in een olieprijs ETN met 3x leverage gestoken voor op korte termijn wat mee te pikken tot het stof daar weer gaan liggen is.rube schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:33:
[...]
Dat lijkt me een vrij speculatieve investeringsstrategie
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Ik hou ze voorlopig even aan, en blijf de situatie op de voet volgen. Drones zijn al onderweg naar Israel gespot.Wellicht gooien ze er een salvo ballistic achteraan, en god forbid, als ze een populatie centrum raken en er zijn veel doden, dan gaat Amerika ook snel bemoeien. Dat zou betekenen dat het is de straat van Hormuz erg gevaarlijk wordt, en de olietoevoer wel eens zou kunnen stokken. Helemaal ernstig wordt het als ze besluiten om wat op de Saudi's olie infra te gaan gooien.Malantur schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:43:
[...]
Is dat een probleem? De olieprijs staat laag en er is gerommel in het midden oosten. Ik heb ook wat cash in een olieprijs ETN met 3x leverage gestoken voor op korte termijn wat mee te pikken tot het stof daar weer gaan liggen is.
https://oilprice.com/Ener...ere-Still-Calling-60.html
"fingers crossed" klinkt als gokken zonder strategie, niet als, al dan niet speculatief, beleggen . Maar goed, dat is geen probleem hoor, mensen mogen zelf over hun eigen geld beslissen

Ik heb vorig jaar voor Trump werd verkozen nog wat ingeslagen. Een daarvan staat op +20% sindsdien. Ook met lagere olieprijzen stond dat bedrijf nog in de plus. Ik heb nog een ander op het oog, maar daar ga ik even mee wachten totdat de prijzen wat ingezakt zijn.
Het "Fingers crossed" ging meer over mijn hoop dat de boel niet verder escaleert. Wat mijn speculatie betreft: dat is een goed afgewogen risico wat ik neem. Ik kijk nu al naar bijna 20%rube schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:31:
[...]
"fingers crossed" klinkt als gokken zonder strategie, niet als, al dan niet speculatief, beleggen . Maar goed, dat is geen probleem hoor, mensen mogen zelf over hun eigen geld beslissen
Dankjewel.Qwerty-273 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Je kan op https://www.interactivebr...products-exchanges.php#/# kijken op welke beurzen je kan handelen. Als ik in de selectie alle Afrikaanse landen selecteer, zie ik alleen "JSE (Johannesburg Stock Exchange)" genoemd worden als beschikbare beurs.
Een platform dat bij mijn eerste google opdracht er uitspringt is Daba Finance die weer toegang biedt tot verschillende beurzen in Afrika. Maar heb totaal geen ervaring/kennis van het platform, en kan je dus niets vertellen over betrouwbaarheid etc.
Puntje bij paaltje blijkt overigens dat via Lynx je niet daadwerkelijk op de JSE zelf kunt aankopen, dat staat dicht. Wel extra ADR's in Duitsland (tov degiro) met lage liquiditeit.
Ik heb contact gehad met Saxo en daar zou het wel echt mogelijk zijn maar ik heb mijn Binck account al tijden terug opgeheven. We gaan het zien. En anders zoek ik alternatieven.
Ik begrijp helemaal dat je dit zegt. Maar ik kan voldoende spreiding inbouwen, ook met individuele stukken.Taxcommunism schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:01:
Klopt voor een groot deel wat betreft de markt zoals die nu is. Maar ik zie wel potentie in individuele bedrijven. Er is daar mooie consumentengroei te vinden in sectoren waar dat bij ons niet meer zo vanzelfsprekend is.YakuzA schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:58:
[...]
Misschien weerspiegeld dat ook gewoon de status en potentie van de Afrikaanse markt?
Ik was afgelopen maanden bezig weer wat shell opties uit te zoeken. Was al vroeg bezig met kopen dus heb ook nog wat hogere prijzen dan nu.TStick schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:34:
Vond het alweer te rustig worden op wereld scenario..
Denk dat ik ze wel even aanhoud tot we in winterse koersen terecht komen.
Maar vandaag ruim +55% .
Nu vraag ik me af of het ook verstandig was afgelopen jaar in uranium te stappen
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Dank ja was een beetje vage post van me maar ik zocht dus even de theorie bij de praktijk. Dankje!Grouchy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:22:
Op korte termijn zijn het veelal 'verwachtingen/sentiment' dat een aandeel weg van zijn/haar intrensieke waarde duwt, op langere termijn zal de aandelenkoers altijd richting de intrinsieke waarde van het bedrijf bewegen.
Je had flink wat BESI in moeten slaan. Die heeft het de afgelopen dagen goed gedaan.TStick schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:34:
Maar ik gaf vorig jaar al aan dat BESI te hard is afgestraft.
Die reactie was vorige week al. Ik vermoed dat velen denken dit is een tijdelijk iets tussen 2 landen.Rogers schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:58:
Verbaast me hoe weinig de beurs reageert op de oorlog tussen Israël en Iran.
Hoeveel wereld handel is er met Iran?Rogers schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:58:
>> weinig ivm alle sancties
> weinig reactie op de beurs
PSN
Daarbij ook dat in de recente tijden Israel al met de Iraanse proxies overhoop lag. De rest van de Arabische landen zullen in geen geval Iran volgen. Het is onrustig, maar heeft weinig invloed op de wereldmarkt. Ook op het moment dat de VS er in zal stappen is de verwachting denk ik wel dat het een kort conflict wordt. En dus weinig impact zal hebben op prijzen (of beschikbaarheid van gas of olie).
Het is natuurlijk wel voer voor verdere speculatie.YakuzA schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:32:
[...]
Hoeveel wereld handel is er met Iran?
>> weinig ivm alle sancties
> weinig reactie op de beurs
Wie weet is dit dé laatste trigger voor een WW3, ook al is de kans daarop maar 0,1% zou men hierop kunnen reageren.
Maarja er is zogezien elke dag wel weer iets.
In vino veritas, in aqua sanitas
Sterker nog: als in Iran daadwerkelijk regime change komt kan dat economisch goed uitpakken.Rogers schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:58:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Saffraan en pistachenoten komen er vandaan. Tsja....Rogers schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:58:
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
De olifant in de wereldeconomie is de straat van Hormuz.
Als deze op enige manier geblokkeerd raakt, of Iran besluit om de raffinage in de golf onder vuur te nemen, dan praat je over 20% van de wereldhandel in Olie, en bijna 25% van het LNG wat onder druk komt te staan. De prijzen zullen langdurig omhoog gaan van energie, en daar heeft de wereldeconomie echt last van.
Als deze op enige manier geblokkeerd raakt, of Iran besluit om de raffinage in de golf onder vuur te nemen, dan praat je over 20% van de wereldhandel in Olie, en bijna 25% van het LNG wat onder druk komt te staan. De prijzen zullen langdurig omhoog gaan van energie, en daar heeft de wereldeconomie echt last van.
Dan is Iran in oorlog met niet alleen Israel, ook met alle golfstaten (en de VS). Natuurlijk kunnen guerilla aanvallen nog een tijd doorgaan, maar het Iraanse leger is dan heel snel verleden tijd.TStick schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:00:
Iran vraagt openlijk om een wapenstilstand, die zijn voorlopig uitgespeeld. Israël vliegt vrijelijk over Teheran, als ze iets proberen in de straat van Hormuz heeft Trump B2's op Diego Garcia klaar staan om het karwei af te maken.TStick schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:00:
Nee, maak me daar als belegger niet zo druk om. Zie eerder de olieprijs dalen als Iran hetzelfde lot ondergaat als Syrië.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik, zeg ook niet dat dit gaat gebeuren, maar het is niet uitgesloten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. In de diplomatieke messaging zou Iran hier Trump nog mee kunnen dreigen, om toch werk te maken van een wapenstilstand, want het lijkt er steeds meer op dat regime change inderdaad het doel lijkt. En hoewel Iran flink slaag krijgt, is het gevaarlijk hun al compleet uit te gummen, ik acht ze nog steeds in staat grote schade aan te richten in de golf als Amerika niet mee wil spelen.
Een hoge olieprijs speelt vriend Rusland ook in de kaart.
Tankerruimte inkopen is ook enorm omhoog geschoten voor de hele regio, wat je weer terug gaat zien in de olie(Brent) prijs. Mijn conclusie is dat de olieprijs voorlopig nog even volatiel blijft.
Prima geld te verdienen met commodity afgeleide producten in zo'n volatiele markt overigens. Ik had vandaag doorlopende buy/sell orders binnen een veilige bandbreedte ingesteld voor zowel triple leveraged als triple short op de Brent prijs en Natural Gas.
Analisten verwachten tussen de 70 en 80 dollar voor een vat Brent als het de komende dagen zo door blijft gaan.
Een hoge olieprijs speelt vriend Rusland ook in de kaart.
Tankerruimte inkopen is ook enorm omhoog geschoten voor de hele regio, wat je weer terug gaat zien in de olie(Brent) prijs. Mijn conclusie is dat de olieprijs voorlopig nog even volatiel blijft.
Prima geld te verdienen met commodity afgeleide producten in zo'n volatiele markt overigens. Ik had vandaag doorlopende buy/sell orders binnen een veilige bandbreedte ingesteld voor zowel triple leveraged als triple short op de Brent prijs en Natural Gas.
Analisten verwachten tussen de 70 en 80 dollar voor een vat Brent als het de komende dagen zo door blijft gaan.
Gezien het gebrek aan een grens op land tussen beiden is er niet echt risico op die escalatie.JohanNL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:16:
[...]
Het is natuurlijk wel voer voor verdere speculatie.
Wie weet is dit dé laatste trigger voor een WW3, ook al is de kans daarop maar 0,1% zou men hierop kunnen reageren.
Maarja er is zogezien elke dag wel weer iets.
PSN
Verbaasd mij helemaal niks. Kijk eens naar bijvoorbeeld de koers van de SP500 en het moment dat men Irak binnennviel? In maart 2003 viel men Irak binnen en de koers van de SP500 ging toen stijgen.Rogers schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:58:
Ondanks dat Iraq redelijk veel olie produceert en deze levering stil viel aan de wereld.
:strip_exif()/f/image/Ol3qXiUDxfGZzxV3jVItWSt1.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de huidige euro/dollar koers (1,15) zouden we ook kunnen stellen dat de S&P500 zeker 10% minder waard is t.o.v. de vorige ATH op 6.000. Met het oog op verdere inflatie door importtarieven en de stijgende olieprijs zou het mij niet verbazen als de S&P500 voorlopig stabiel blijft, dan wel niet iets gaat stijgen.
Tenzij op het wereldtoneel nog meer stront aan de knikker is. Dan lijkt bijvoorbeeld van 6.000 naar 5.400 een kleine daling, maar die inflatie van de dollar verdoezeld de werkelijke daling.
Koffiedik kijken dus. Mijn huidige positie(s) laat ik lekker staan, maar ik pot ook wel geld op om gebruik te maken van eventuele dalingen nu de volatiliteit in de markt stijgt (VIX vandaag +12.5%, 21.5). Bedrijven met een hoge bèta worden dan interessant.
Tenzij op het wereldtoneel nog meer stront aan de knikker is. Dan lijkt bijvoorbeeld van 6.000 naar 5.400 een kleine daling, maar die inflatie van de dollar verdoezeld de werkelijke daling.
Koffiedik kijken dus. Mijn huidige positie(s) laat ik lekker staan, maar ik pot ook wel geld op om gebruik te maken van eventuele dalingen nu de volatiliteit in de markt stijgt (VIX vandaag +12.5%, 21.5). Bedrijven met een hoge bèta worden dan interessant.
Voortbedurend op de voorgaande reactie, vroeg ik mij af of jullie denken dat de Dollar USD nog meer gaat zakken en zo ja tot welk punt?
Een gedeelte zit in een USD ETF en ik vroeg mij af of het wijselijk is om die positie te gaan verkopen, om het in EUR terug te kopen.
De posities zijn inmiddels door koersverlies 10%~ naar beneden.
Het nadeel is als ik ze ga omwisselen dat ik een mogelijke upside ga missen plus ik betaal dan weer wisselkoersopslag bij de broker De Giro in dit geval
Een gedeelte zit in een USD ETF en ik vroeg mij af of het wijselijk is om die positie te gaan verkopen, om het in EUR terug te kopen.
De posities zijn inmiddels door koersverlies 10%~ naar beneden.
Het nadeel is als ik ze ga omwisselen dat ik een mogelijke upside ga missen plus ik betaal dan weer wisselkoersopslag bij de broker De Giro in dit geval
Vraag 1 is wat je gaat doen precies: Ga je een op Amerika gefocusde ETF verkopen eentje die zich op Europa richt terug kopen? Of gaat het beide om eentje met vergelijkbaar gebied, maar gelist in Euro ipv in USD?
Want dat tweede geloof ik niet in: Het gaat om de waardeontwikkeling van de onderliggende bedrijven. En of die wordt uitgedrukt in Euro, USD, potten pindakaas of haringen maakt weinig uit. Als het over losse aandelen gaat kan op korte termijn koersveranderingen van de munt een impact hebben, maar op lange termijn zou dat zich moeten herstellen, omdat het dus om de waarde van het bedrijf gaat, niet waarin die is uitgedrukt. Bij een ETF zou het al helemaal niet moeten uitmaken omdat voor de koers daarvan het gewoon puur gaat om de waarde van de onderliggende aandelen.
Want dat tweede geloof ik niet in: Het gaat om de waardeontwikkeling van de onderliggende bedrijven. En of die wordt uitgedrukt in Euro, USD, potten pindakaas of haringen maakt weinig uit. Als het over losse aandelen gaat kan op korte termijn koersveranderingen van de munt een impact hebben, maar op lange termijn zou dat zich moeten herstellen, omdat het dus om de waarde van het bedrijf gaat, niet waarin die is uitgedrukt. Bij een ETF zou het al helemaal niet moeten uitmaken omdat voor de koers daarvan het gewoon puur gaat om de waarde van de onderliggende aandelen.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij