Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:51
oscar82 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:05:
[...]

US westaatsobligaties dankzij onze oranje makker oOo oOo Nevermind. In euro’s.
Daar heb ik al mijn vingers aan verbrand :'(

Je hebt ze ook hedged in euro maar die lijkt maar ±3% te halen, dan is alleen de belastingdienst blij.

[ Voor 17% gewijzigd door Rogers op 19-06-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:43
Rogers schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:50:
Heeft iemand nog tips voor een high yield bonds etf in euro die minimaal 5% rendement haalt exl de TER?
Denk dat dat op dit moment onrealistisch is zonder al teveel risico, kun je beter gaan sparen via deposito's eventueel.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-08 14:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_JwZ_84k7cyNMF32X7gaS96f8E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WfNkECQvQePcsoo5NwtFXW3b.jpg?f=user_large

Chaos is a ladder.

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:35
Rogers schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:50:
Heeft iemand nog tips voor een high yield bonds etf in euro die minimaal 5% rendement haalt exl de TER?
Mijn kristallen bol is kapot maar in het laatste jaar hadden dit goede opties geweest:
Invesco Euro Corporate Hybrid Bond UCITS ETF Acc
Amundi Italy BTP Government Bond 10Y UCITS ETF Acc
iShares EUR High Yield Corporate Bond ESG SRI UCITS ETF EUR
iShares EUR High Yield Corporate Bond UCITS ETF EUR (Acc)
Xtrackers EUR High Yield Corporate Bond UCITS ETF 1C

Duidelijk dat je het in de corporate bonds moet zoeken :)
De Italiaanse overheid ziet er volatieler uit.
Een dip van 10% of iets dergelijks is ook nog altijd mogelijk dus als je gegarandeerde (lagere) winst wil moet je naar CSH2 of XEON kijken. Op Justetf.com kan je ETFs gemakkelijk opzoeken en filteren, en die laatste 2 komen bijvoorbeeld goed uit in de rendement/volatiliteit verhouding.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
Had toch die olie futures moeten kopen als dit waar is.

"Iranian parliament just voted to CLOSE the STRAIT OF HORMUZ, where nearly a quarter of global oil flows through - Press TV"
https://x.com/EricLDaugh/status/1936773775334515051

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:01
Rogers schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:40:

"Iranian parliament just voted to CLOSE the STRAIT OF HORMUZ, where nearly a quarter of global oil flows through - Press TV"
Daarom is het ook van belang voor elk land om niet meer afhankelijk te zijn van andere landen m.b.t. energievoorziening. Het kan de wereld economie verstoren wat je niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:07
Black-Death schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Haha inderdaad, ik moest wel lachen daar.
“Sjiepotluh” :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceowl
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-08 12:23
Weet iemand waarom met broker platforms zoals ING beleggen en Plus500 de BBAI "BigBear AI" EFT niet beschikbaar is? Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

Duinkonijn

Huh?

spaceowl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 02:56:
Weet iemand waarom met broker platforms zoals ING beleggen en Plus500 de BBAI "BigBear AI" EFT niet beschikbaar is? Of mis ik hier iets?
Omdat ze ws die vraag niet verwachten.

Het beste kan je ze bellen met het verzoek dat je die EFT wilt aanschaffen.

Standaard wordt niet alles aangeboden.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
spaceowl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 02:56:
Of omdat BBAI geen ETF maar een Amerikaans aandeel is?
Waarschijnlijk wel, want het lijkt er op dat je geen idee hebt van wat je probeert te kopen. :X Dus lees je alsjeblieft even verder in de eigenschappen, kosten en risico's van verschillende producten.

[ Voor 31% gewijzigd door Charly op 23-06-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Charly schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Of omdat BBAI geen ETF maar een Amerikaans aandeel is?
Ik wou net hetzelfde antwoorden :) Je kan best zoeken op de ISIN US08975B1098.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:38
Rogers schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:40:

Het gaat toch niet zo hard. Ik begrijp eigenlijk niet waarom niet. 2 weken geleden leek er minder op het toneel te gebeuren en veranderde de prijs.
Zijn we/ze nu gewend aan deze actie en doen alleen nieuwe scenario's er toe?
Wij kijken waarschijnlijk naar een andere nieuwszender ofzo :) .

Zat nog te denken om nu in amerikaanse oliebedrijven te stappen voor komend jaar, maar meh.
en directie futures in olie zijn mij als particulier natuurlijk te duur.
Ik houd Shell nog wel een maandje of 4 aan inc. alle onderliggende opties.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
@alaintje Vooralsnog is de Straat van Hormuz niet afgesloten, dus er is nog geen reden voor paniek.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:38
XWB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:42:
@alaintje Vooralsnog is de Straat van Hormuz niet afgesloten, dus er is nog geen reden voor paniek.
Dat betekent dus dat 'de beurs' ook denkt dat die niet gesloten gaat worden.
Mooie wending.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

alaintje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:45:
[...]

Dat betekent dus dat 'de beurs' ook denkt dat die niet gesloten gaat worden.
Mooie wending.
Of dat dit risico van sluiting al ingeprijsd is in de huidige prijs.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:11
Verwarrend dit... Iran begint met raketten te schieten op Amerika en de beurzen schieten omhoog en de olieprijs knalt omlaag. Ik had eigenlijk het tegenovergestelde verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:50

Predator

Suffers from split brain

TheBrut3 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:51:
Verwarrend dit... Iran begint met raketten te schieten op Amerika en de beurzen schieten omhoog en de olieprijs knalt omlaag. Ik had eigenlijk het tegenovergestelde verwacht.
Kan ook een soort van opluchting zijn dat ze eerder deze weg kiezen ipv de straat van Hormuz af te sluiten.

Iran heeft nog in het verleden "vergeldingsaanvallen" gedaan die eigenlijk weinig voorstelden en vooral dienden om intern te kunnen verkopen dat ze teruggeslagen hebben.

Ik lees ergens dat het een zeer beperkte aanval was, maar ik vind nog geen duidelijk bron.

Olie aandelen kunnen ook zakken adv Trump zijn 'dreigement' dat de prijs laag moet blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Predator op 23-06-2025 20:00 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het draait niet om dat het gebeurt, maar om hoe de actie is ingericht.

Het is 100% logisch dat er hoe dan ook een reactie zou volgen. Er is geen enkel land ter wereld, zelfs het pacifistische Nederland niet, dat een bombardement door een buitenlandse mogendheid zou negeren.

Als je dan op een spectrum kijkt, dan heb je aan de ene kant het sluiten van de Straat van Hormuz, massale aanvallen op Amerikaanse doelen zonder waarschuwing, enzovoort. Aan de andere kant heb je wat er nu gebeurt: precies evenveel wapens als dat de Amerikanen hebben gebruikt - in dit geval zelfs ‘saaie’ en ‘niet geavanceerde’ kruisraketten - met waarschuwingstijd vooraf, de Amerikanen hebben de tijd gekregen om te evacueren, de Qatari eveneens, etc.

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: de manier waarop deze Iraanse aanval plaatsvindt is zowat het meest de-escalerende waar wie dan ook op kon hopen.

De enige wildcard is nu nog wel Trump. Maar dat is-ie niet alleen voor z’n vijanden… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
Precies, iedereen zet toch met een beetje stress hoe Iran zou reageren, nu het alleen symbolisch blijkt te zijn is iedereen weer even opgelucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:07
Uniciteit schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:01:
[...]
Er is geen enkel land ter wereld, zelfs het pacifistische Nederland niet, dat een bombardement door een buitenlandse mogendheid zou negeren.
[...]
*kuch* MH17 *kuch*

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik wil hier niet teveel op in, want het argument blijft gewoon overeind, maar aantal zaken die daarbij relevant zijn:

1) het was niet een aanval op Nederlands grondgebied
2) militaire inzet door Nederland was destijds echt zéér dichtbij, maar ijzersterke diplomatie heeft dat voorkomen
3) aandelenmarkten wereldwijd daalden toen weldegelijk (met ongeveer 1% direct aansluitend nadat het nieuws bekend werd)
4) het valt te beargumenteren dat Nederland tot op de dag van vandaag veel feller is richting Rusland (diplomatiek, sancties, militaire trainingen, financiële steun Oekraïne, militaire leveringen Oekraïne, defensie investeringen - allemaal facetten waar Nederland het echt bovengemiddeld doet… vergelijk het maar eens met België en Duitsland, terwijl die cultureel dicht bij ons liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:58
Philips doet het leuk vanwege deal met NVDIA. Gun ik Philips toch wel, maarja om nu op 1 deal in te stappen. Maar wie weet :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
Philips... Dat is toch het bedrijf wat zo ongeveer het grootste en één van de belangrijkste bedrijven ter wereld had kunnen zijn? Ik vertrouw niet zo op de keuzes welke Philips maakt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
Joel22 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:33:
Philips doet het leuk vanwege deal met NVDIA. Gun ik Philips toch wel, maarja om nu op 1 deal in te stappen. Maar wie weet :).
Wees scherp.

1. Deze samenwerking is meer.dan een maand oud. Alleen het NL artikel is van gisteren/vandaag.

2. MR is slechts en klein deel van Philips.

3. Niets wijst op een bijzonder of exclusief voordeel uit deze samenwerking.

De afgelopen decennia heb ik wel geleerd.om heel kritisch op dit soort aankondigingen te zijn. Van de meeste hoor je ook nooit meer.een follow-up ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Denken jullie dat defensie weer een lift gaat krijgen nav de navo top? Ik denk zelf dat de grootste sprong er al uit is eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Het lijkt me een lastige industrie vanwege de al eerdere hype onder retail met instroom in de verschillende defensie ETFs (onder andere door de oorlog Rusland/Oekraïne en deels door de onrust van Israel/Gaza-Libanon-Jemen-Iran). Ook de besproken norm gaat niet alleen om defensie materieel wat je aanschaft. Daar zit ook een stuk meer bij, en je spreekt ook over een lange termijn target.
NATO members will be expected to spend 3.5% of their GDP on core defence such as troops and weapons – the items currently covered by the old 2% target.

They will also be expected to spend a further 1.5% of GDP on broader defence and security-related investments – such as adapting roads, bridges and ports for use by military vehicles, and on cyber-security and protecting energy pipelines.

They will be expected to meet the target by 2035. The targets could also be adjusted when they are reviewed in 2029.
Van Reuters: What is NATO's new 5% defence spending target?

Verder komt er ook een stuk politiek bij kijken, toch shoppen in de VS om Trump tevreden te houden, of beter vergelijkbaar Europees winkelen om de uitgaven binnen de Unie te houden? En als we alles modern hebben, goed aangesloten binnen de Unie, etc. etc. dan is er weer een enorme daling kwa contracten omdat de vraag een stuk minder wordt voor de komende twee decennia?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
twowheeler schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:35:
Denken jullie dat defensie weer een lift gaat krijgen nav de navo top? Ik denk zelf dat de grootste sprong er al uit is eigenlijk.
Ik verwacht voorlopig geen grote stijgingen, maar zodra het geld wordt omgezet in bestellingen kan er misschien nog wat stijgen. Denk dus dat je vooral moet uitkijken naar public offerings.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 25-06-2025 09:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

De grootste sprong is er al uit, want een aantal aandelen hebben al een sprong vooruit gemaakt puur op basis van sentiment. Maar áls de NAVO landen daadwerkelijk 5% gaan uitgeven dan is dat echt wel flink.

Om een voorbeeldje te geven: Nederland alleen al gaat - in het meest pessimistische scenario met een extreem langzame groei naar die 5% - al zeker €250 miljard uitgeven in de komende 10 jaar. Dat geld gaat toch heel veel voornamelijk terechtkomen bij de Amerikaanse, Nederlandse, Duitse en Franse defensie industrie.

Maar dat is dus alleen Nederland al! Er zien tientallen NAVO landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Wie kan er goed rekenen, want ik kom er even niet uit :?

Gekocht in Febr. 1 aandeel 456 Dollar = € 439. (wisselkoers 0,96)
Huidige waarde = 460 Dollar = € 396. (wisselkoers = 0,86)

Dus als ik logisch reken een verlies van € 43.
Maar ?? volgens Saxo heb ik € 4 winst, want die rekenen 456 Dollar x 0,86 = € 392.

Dus: heb ik nu op dit moment € 43 verlies, of € 4 winst :?

(Volgens mij rekent Saxo met de wisselkoers van dit moment op een aankoop van 4 maanden geleden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Heb je het aandeel in USD gekocht? In dat geval neem ik aan dat men niet naar de wisselkoers van dat moment kijkt (want wellicht had je toen al USD voor een langere tijd staan op je USD rekening/mandje die dan aangekocht is tegen een andere wisselkoers).

Dan is het verschil 456 Dollar vs 460 Dollar = 4$ welke een waarde heeft van 3,44 euro.

Kwa visie vanuit jouw standpunt heb je inderdaad 43 euro verlies (aangenomen dat je wisselde van EUR naar USD tijdens de aankoop).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
twowheeler schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:35:
Ik houd mijn Europe Defense ETF gewoon nog in mijn portefeuille, hoewel ik ook denk dat de grootste sprong er voor dit moment wel even uit is.

Wat is de nieuwe trend? :)

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Uniciteit schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:11:
De grootste sprong is er al uit, want een aantal aandelen hebben al een sprong vooruit gemaakt puur op basis van sentiment. Maar áls de NAVO landen daadwerkelijk 5% gaan uitgeven dan is dat echt wel flink.

Om een voorbeeldje te geven: Nederland alleen al gaat - in het meest pessimistische scenario met een extreem langzame groei naar die 5% - al zeker €250 miljard uitgeven in de komende 10 jaar. Dat geld gaat toch heel veel voornamelijk terechtkomen bij de Amerikaanse, Nederlandse, Duitse en Franse defensie industrie.

Maar dat is dus alleen Nederland al! Er zien tientallen NAVO landen.
Toen ik in januari nog wat vaneck defense erbij deed voor 35 ongeveer dacht ik ook dat de grootste sprong al wel gemaakt was, maar ondertussen staat die alweer op 47 oid?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Bowen_HAFX schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Ik houd mijn Europe Defense ETF gewoon nog in mijn portefeuille, hoewel ik ook denk dat de grootste sprong er voor dit moment wel even uit is.

Wat is de nieuwe trend? :)
Welke ETF is dat? Ik zie dat Vaneck inmiddels ook van de partij is. Helemaal in het begin was er HanETF maar die was financieel nog steeds vrij amerikaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:50
twowheeler schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Welke ETF is dat? Ik zie dat Vaneck inmiddels ook van de partij is. Helemaal in het begin was er HanETF maar die was financieel nog steeds vrij amerikaans.
Ik vermoed deze https://www.google.com/fi.../WDEF:LON?hl=nl&window=6M.

Toen die online kwam zeiden velen al dat het te laat was, maar heeft sindsdien nog een mooi rendement gemaakt. Dit jaar de beste in mijn portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
FicoF schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Ik vermoed deze https://www.google.com/fi.../WDEF:LON?hl=nl&window=6M.

Toen die online kwam zeiden velen al dat het te laat was, maar heeft sindsdien nog een mooi rendement gemaakt. Dit jaar de beste in mijn portefeuille.
Klopt! Heb op een gegeven moment alle losse defensie aandelen ingewisseld voor de WisdomTree Europe Defense. Ik zag dat die vanEck 30% meer rendement heeft gemaakt, maar goed, principe kwestie. Als we wel de oorlog verliezen of Groenland ingenomen wordt, dan weet ik in ieder geval dat ik wel in EU defensie heb geïnvesteerd >:).

Vandaag 4% trouwens, toch redelijk voor een ETF!

[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 26-06-2025 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
https://www.business-stan...treet-125062700104_1.html
The Treasury Department announced a deal with G-7 allies that will exclude US companies from some taxes imposed by other countries in exchange for removing the Section 899 “revenge tax” proposal from President Donald Trump’s tax bill.
The congressional tax committee chairs, Representative Jason Smith and Senator Mike Crapo, quickly responded that “at the request of Secretary Bessent and in light of this joint understanding to preserve US tax sovereignty” they will remove “proposed tax code Section 899 from the One, Big, Beautiful Bill Act.”
Goed nieuws denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
It’s taco time zul je bedoelen ;)

Het script wat gebruikt wordt en continu herhaald wordt:
Een stoere Trump die eerst de boel op scherp zet met een bepaalde maatregel, vervolgens ingefluisterd krijgt van een aantal rijke belanghebbenden dat het toch niet zo’n goed idee is waardoor uiteindelijk de boel weer terugdraait wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
Bowen_HAFX schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Klopt! Heb op een gegeven moment alle losse defensie aandelen ingewisseld voor de WisdomTree Europe Defense. Ik zag dat die vanEck 30% meer rendement heeft gemaakt, maar goed, principe kwestie. Als we wel de oorlog verliezen of Groenland ingenomen wordt, dan weet ik in ieder geval dat ik wel in EU defensie heb geïnvesteerd >:).

Vandaag 4% trouwens, toch redelijk voor een ETF!
Dat komt doordat die andere al langer bestaat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 10:04
Nou de S&P 500 staat weer op een ATH (YTD +3,8%), al zullen velen van ons dat toch anders ervaren met de wisselkoers (USD-EUR YTD -11,6%).

Ben wel benieuwd wat de wisselkoers gaat doen de komende periode als dit de ontwikkeling is (zelfs met Europese renteverlaging en het uitblijven daarvan in de VS).

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
DeadKennedy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:55:
Nou de S&P 500 staat weer op een ATH (YTD +3,8%), al zullen velen van ons dat toch anders ervaren met de wisselkoers (USD-EUR YTD -11,6%).

Ben wel benieuwd wat de wisselkoers gaat doen de komende periode als dit de ontwikkeling is (zelfs met Europese renteverlaging en het uitblijven daarvan in de VS).
Ja naar EUR is het nog steeds een min.
Maar wat mij betreft is het vooral een leuk cijfertje, welke weer hoger is dan de vorige, maar niet zoveel zegt over wat het nou daadwerkelijk waard is.

Vraag is even wat Trump gaat doen, als hij zijn beleid doorzet en zich onbetrouwbaar blijft voordoen, dan schuift er waarschijnlijk nog wel meer geld naar ons continent.
Hij heeft het ook altijd over dat handelsoverschot, en met een enorme verzwakte dollar kán hij producten en diensten uit Amerika goedkoper maken voor de rest van de wereld.
De beurzen in Amerika kunnen dan ook prima records na records aantikken, in USD uiteraard.
Wie weet kan hij dit goed verkopen aan zijn achterban, wie weet...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Dat gebeurde toch ook niet toen Iraq aangevallen werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
TheBrut3 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:19:
Philips... Dat is toch het bedrijf wat zo ongeveer het grootste en één van de belangrijkste bedrijven ter wereld had kunnen zijn? Ik vertrouw niet zo op de keuzes welke Philips maakt :+
Philips verkocht in het verleden of verzelfstandigde o.a.:

-ASML
-NXP
-Signify
-etc.

Wikipedia: Koninklijke Philips

Ze richten zich nu volledig op healthcare. Eigenlijk wel gek dat ze de onderdelen die te maken hebben met technologie en chips hebben afgestoten, want iedereen wist dat dat de toekomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
phantom09 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:26:
[...]

-ASML
-NXP
-Signify
-etc.

Ze richten zich nu voleldig op healthcare. Eigenlijk wel gek dat ze de onderdelen die te maken hebben met technologie en chips hebben afgestoot, want iedereen wist dat dat de toekomst is.
En ze waren ook nog de geldschieter voor TSMC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
https://globalnews.ca/new...s-canada-trade-talks-off/
Trump said on Truth Social the decision was due to Canada, which he called “a very difficult country to trade with,” moving ahead with a digital services tax on American technology firms that operate in Canada.

“Based on this egregious Tax, we are hereby terminating All discussions on Trade with Canada, effective immediately,” he wrote. “We will let Canada know the Tariff that they will be paying to do business with the United States of America within the next seven day period.”
S&P500 op een ATH dus dat moest Trump even een halt toe roepen. Ik ben benieuwd welke tarief hij nu uit zijn mouw gaat schudden.. We naderen ook het einde van de 90 dagen uitstel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

Qwerty-273 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:23:
Het lijkt me een lastige industrie vanwege de al eerdere hype onder retail met instroom in de verschillende defensie ETFs (onder andere door de oorlog Rusland/Oekraïne en deels door de onrust van Israel/Gaza-Libanon-Jemen-Iran). Ook de besproken norm gaat niet alleen om defensie materieel wat je aanschaft. Daar zit ook een stuk meer bij, en je spreekt ook over een lange termijn target.

[...]

Van Reuters: What is NATO's new 5% defence spending target?

Verder komt er ook een stuk politiek bij kijken, toch shoppen in de VS om Trump tevreden te houden, of beter vergelijkbaar Europees winkelen om de uitgaven binnen de Unie te houden? En als we alles modern hebben, goed aangesloten binnen de Unie, etc. etc. dan is er weer een enorme daling kwa contracten omdat de vraag een stuk minder wordt voor de komende twee decennia?
Naast 3,5% militair + 1,5% ondersteunend (een oorlog genereert grote stroom gewonden die meer ziekenhuizen en zorgpersoneel nodig hebben en het opschalen van de zorg, wegnemen van quota's/lotingen in het hoger onderwijs doen de wachtrijen in de zorg verdwijnen, de gemechaniseerde brigades mag niet door de vele zwakke bruggen in Nederland, België en vooral Duitsland zakken en de enorme hoeveelheid achterstallige onderhoud op de West-Duitse Autobahn moet ingehaald worden, met een trein kan je 100 voertuigen verplaatsen met 1 machinist ipv een lange rij vrachtwagenchauffeurs, tientallen jaren verwaarlozing Duitse spoorwegen moet ingehaald worden en Trump gaat de te late Duitse treinen nog op tijd laten rijden, het elektriciteitsnet mag veel robuuster gemaakt worden zodat het paar Shahed drones kan verdragen en zorg dat de zonnepanelen hun stroom altijd kwijt kunnen en elke aanvraag voor grotere vermogens uitgevoerd kan worden,...).

Is ook afgesproken:
  • Dat we 10 ipv 7 jaren tijd hebben.
  • Zonder dat we jaarlijks +0,2% GDP moeten doen.
  • Geopolitieke herevaluatie in 2029 voor het geval dat het niet meer nodig is. Zoals rusland implodeert of valt uit elkaar. Xi wordt eruit getrapt en plot twist in China zoals wat Deng Xiaoping deed.
Er is een hockey stick (op een grafiek) afgesproken zodat we 9 jaren op 2% kunnen blijven en in 2035 pas de sprong naar 3,5% + 1,5% maken.

We hebben maximaal gebruik gemaakt van het feit dat Trump alleen iets geeft om goede PR-beelden en dat hij graag idioot slechte deals sluit. Wat hij in Afghanistan geregeld had, was alles aan de Taliban afgeven en daarover deed de Taliban niet moeilijk. Trump doet het voor goede televisie op korte termijn en geeft niets over de daadwerkelijke uitwerking van een deal.

Voor meer details: YouTube: “Hopelijk kan na deze crisis alles afkoelen”, Theo Francken blikt te...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

phantom09 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:26:
[...]

-ASML
-NXP
-Signify
-etc.

Ze richten zich nu volledig op healthcare. Eigenlijk wel gek dat ze de onderdelen die te maken hebben met technologie en chips hebben afgestoten, want iedereen wist dat dat de toekomst is.
Toch was het de juiste keuze.
Philips en ASML beseften dat ASML als zelfstandig bedrijf betere kansen had om kapitaal aan te trekken, samenwerkingen aan te gaan (zoals met Intel en TSMC), en sneller te groeien in de snel ontwikkelende halfgeleiderindustrie.
Als Philips ASML gehouden had, dan had ASML nooit zo snel kunnen groeien en was het slachtoffer geworden van stroperigheid en de trage en gecompliceerde beslissingstrajecten. Bovendien zat er nogal wat risico aan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
bert pit schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:10:
[...]

Toch was het de juiste keuze.
Philips en ASML beseften dat ASML als zelfstandig bedrijf betere kansen had om kapitaal aan te trekken, samenwerkingen aan te gaan (zoals met Intel en TSMC), en sneller te groeien in de snel ontwikkelende halfgeleiderindustrie.
Als Philips ASML gehouden had, dan had ASML nooit zo snel kunnen groeien en was het slachtoffer geworden van stroperigheid en de trage en gecompliceerde beslissingstrajecten. Bovendien zat er nogal wat risico aan.
Dat hoeft niet, ze zouden de groei van ASML kunnen bekostigen door bijvoorbeeld Signify en de healthcare te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het was de juiste beslissing omdat Philips management geen juiste beslissingen kon nemen. Waarom kan Samsung het wel, en kon Philips het niet?

Onder de streep was het goed voor ASML / NXP, omdat onder Philips ze nooit hadden kunnen groeien. Maar dat is natuurlijk geen natuurwet. En dat zijn samen met Signify de bekende spinoffs, maar ook zo ongeveer al het andere wat niet medisch is hebben ze verkocht (eg elke vorm van consumentenelektronica).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
Gebruikt er iemand de lange termijn prognoses van Vanguard of Amundi om hun portefeuille op af te stemmen?
https://corporate.vanguar...emo-return-forecasts.html
De forecast van Vanguard is bijvoorbeeld hogere groei in developed ex-US market en binnen de US market vooral small cap en value aandelen.
Van Amundi vind ik de bron niet zo snel meer maar ik had een screenshot gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BS_5zU6Svm1BmCMVGtr4jUtjBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LUUWJJPZknglH56jdnjtXbe.png?f=fotoalbum_large
Ze houden rekening met de omzetting naar Euro en ze voorspellen dus vooral groei in Azië.

Als ik beide samen leg kom ik tot de conclusie dat EXUS of EMIM of CEBL (iShares EM Asia) of EMVL (iShares EM value) of SJPA (iShares Japan) goede keuzes kunnen zijn voor de komende jaren. Iemand nog andere keuze’s aan toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:11

Soullie

Planeshift

Sissors schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:36:
Het was de juiste beslissing omdat Philips management geen juiste beslissingen kon nemen. Waarom kan Samsung het wel, en kon Philips het niet?

Onder de streep was het goed voor ASML / NXP, omdat onder Philips ze nooit hadden kunnen groeien. Maar dat is natuurlijk geen natuurwet. En dat zijn samen met Signify de bekende spinoffs, maar ook zo ongeveer al het andere wat niet medisch is hebben ze verkocht (eg elke vorm van consumentenelektronica).
Is samsung niet een soort familie bedrijf in de kern ?
Wellicht dat die toch langere termijn denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Soullie schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Is samsung niet een soort familie bedrijf in de kern ?
Wellicht dat die toch langere termijn denken.
:+
Philips is een Nederlands familiebedrijf, gesticht door de familie Philips.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:11

Soullie

Planeshift

Dat snap ik, wellicht had ik iets duidelijker moeten zeggen dat bij Samsung dat min of meer nog zo is.
En bij Phillips niet meer :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:53
Malantur schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:59:
Gebruikt er iemand de lange termijn prognoses van Vanguard of Amundi om hun portefeuille op af te stemmen?
https://corporate.vanguar...emo-return-forecasts.html
De forecast van Vanguard is bijvoorbeeld hogere groei in developed ex-US market en binnen de US market vooral small cap en value aandelen.
Van Amundi vind ik de bron niet zo snel meer maar ik had een screenshot gemaakt:
[Afbeelding]
Ze houden rekening met de omzetting naar Euro en ze voorspellen dus vooral groei in Azië.

Als ik beide samen leg kom ik tot de conclusie dat EXUS of EMIM of CEBL (iShares EM Asia) of EMVL (iShares EM value) of SJPA (iShares Japan) goede keuzes kunnen zijn voor de komende jaren. Iemand nog andere keuze’s aan toe te voegen?
Vanguard voorspelt al 15 jaar lagere returns voor de VS. Ik hecht dus weinig waarde aan hun voorspellingen. Ik blijf gewoon goed gespreid beleggen en verander niets. Ik heb al jaren een flinke tilt naar small value.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:30
Bux gooit de prijsstructuur op de kop...per 4 augustus gaat onderstaande gelden...

https://getbux.com/docume...hedule%20PDF%20-%20NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
Zeer blond maar weet iemand hoe ik bij Saxo de historische koersen van opties kan zien? (ik zit nu in saxo trader go te kijken).

edit: nog een andere vraag. Als je een vreemde valuta rekening toevoegt. Gaat dividend in die valuta dan voortaan ook automatisch naar die rekening? Lijkt mij haast wel. Maar zie het nergens staan. Bij aankopen lijk je het bijvoorbeeld ook te moeten selecteren.

[ Voor 53% gewijzigd door PLAE op 03-07-2025 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:05
Zojuist is de big beautiful bill aangenomen door het huis van afgevaardigen. Amerikaanse aandelen gaan wel lekker vandaag

https://www.nu.nl/verkiez...n-licht-van-het-huis.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

Toch mooi om te zien dat al dat ge-eikel door Trumpi, mijn portfolio op ruim -11% stond en nu weer op +9% (YTD). Gelukkig toen geen gekke dingen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

aljooge schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:44:
Zojuist is de big beautiful bill aangenomen door het huis van afgevaardigen. Amerikaanse aandelen gaan wel lekker vandaag

https://www.nu.nl/verkiez...n-licht-van-het-huis.html
Volgens mij gaan de aandelen goed omdat er minder steunaanvragen in de VS waren, dat zie je ook terug in de olieprijs.

Waarom reageren de markten niet op de potentiële toekomstige bankroet van de USA? Misschien zijn de schulden te lang in de toekomst om er nu zorgen om te maken?
Er kan nog heel veel gebeuren natuurlijk. Maar ik zie niet hoe de BBB kan helpen met economische groei. Trickle down economics doet niet heel veel want de top 10% consumeren te weinig om de gehele economie omhoog te helpen. Daarnaast zal de schuldenberg verdere groei temperen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Las net een kort artikel hoe vrouwen beter zijn in beleggen dan mannen.
https://nos.nl/artikel/25...-op-turbulente-lentebeurs

En ik las ook dat Trump gaat beginnen met het versturen van brieven met welke importheffingen er komen per land. Deze zullen dan per 1 augustus ingaan. Genoeg TACO tijd dus, maar dit kan wel weer voor dippen gaan zorgen.
The_Scarabial schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:05:
Toch mooi om te zien dat al dat ge-eikel door Trumpi, mijn portfolio op ruim -11% stond en nu weer op +9% (YTD). Gelukkig toen geen gekke dingen gedaan.
Ik zit even te zoeken, maar volgens mij kan ik dit bij DeGiro helemaal niet zien. Dat is best wel jammer. Gewoon een simpel grafiekje van je totale accountwaarde lijkt mij niet moeilijk te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:50

Predator

Suffers from split brain

TheBrut3 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:55:
Ik zit even te zoeken, maar volgens mij kan ik dit bij DeGiro helemaal niet zien. Dat is best wel jammer. Gewoon een simpel grafiekje van je totale accountwaarde lijkt mij niet moeilijk te implementeren.
Dat zit bij veel brokers slecht in elkaar, al lijkt dat zo’n simpele feature. Ik zit bij een 4 tal verschillende en ik hou dat zelf bij een db en ik heb wat python code die grafieken maakt e.d.
Zo heb ik wel een globaal overzicht, ook over de brokers heen, zonder afhankelijk te zijn van een externe partij, op de yfinance library na 😄

En ik ben ook blij dat ik gewoon de rit uitgezeten heb, en zelfs wat extra ingeslagen heb. Hele mooie winst en dikke ATH. Maar ja, volgende maand gebeurt er misschien weer wat 🤷‍♂️
Lijkt ook dat de “sell in May” later gaat zijn, of niet gaat zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Predator op 04-07-2025 08:02 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:30
Volgens mij is dat toch ook gewoon de hele filosofie van DeGiro, de boel extreem simpel houden? Ik houd alles, dus ook DeGiro, bij in Portfolio Performance. Kost effe wat tijd om het te snappen, maar dan haal je er elk cijfertje uit wat je maar kunt bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
XanderDrake schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Volgens mij gaan de aandelen goed omdat er minder steunaanvragen in de VS waren, dat zie je ook terug in de olieprijs.

Waarom reageren de markten niet op de potentiële toekomstige bankroet van de USA? Misschien zijn de schulden te lang in de toekomst om er nu zorgen om te maken?
Er kan nog heel veel gebeuren natuurlijk. Maar ik zie niet hoe de BBB kan helpen met economische groei. Trickle down economics doet niet heel veel want de top 10% consumeren te weinig om de gehele economie omhoog te helpen. Daarnaast zal de schuldenberg verdere groei temperen.
Ook het jobs report was niet geweldig. Veel hires op state en local niveau en in de private sector voornamelijk healthcare...... Maar earnings zijn solide, en dat zou weleens kunnen gaan toenemen door de BBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Sineplex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:19:
Ook het jobs report was niet geweldig. Veel hires op state en local niveau en in de private sector voornamelijk healthcare......
Gezien de cuts in Government en Medicare zullen die job creation ook minder zijn dan, going forward. Maar ja, de Stazi ICE krijgt 150 miljard extra dus misschien krijgen we daar meer banengroei van :+
Maar earnings zijn solide, en dat zou weleens kunnen gaan toenemen door de BBB.
Zou kunnen, maar wederom is de kans klein: veel van de belastingsvoordelen die in de BBB zitten bestonden al en zijn al actief sinds vorige Trump periode. Dus dat is geen boost, het is meer van hetzelfde.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Sineplex schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Ook het jobs report was niet geweldig. Veel hires op state en local niveau en in de private sector voornamelijk healthcare...... Maar earnings zijn solide, en dat zou weleens kunnen gaan toenemen door de BBB.
Wat ik wel opvallend vind is dat het brede sentiment in Amerika ook heel anders is dan in Europa. Normaal gaan we wel redelijk gelijk mee. Maar in Nederland draait de economie echt nog wel als een tierelier. En alhoewel er verschillen zijn binnen Europa (zoals Duitsland), gaat het over het geheel in Europa best aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Uniciteit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Wat ik wel opvallend vind is dat het brede sentiment in Amerika ook heel anders is dan in Europa. Normaal gaan we wel redelijk gelijk mee. Maar in Nederland draait de economie echt nog wel als een tierelier. En alhoewel er verschillen zijn binnen Europa (zoals Duitsland), gaat het over het geheel in Europa best aardig.
De Nederlandse economie draait helemaal niet goed. Vanwege dat procentje groei per jaar?
Bedrijfswinsten valt misschien nog mee, inflatie is hardnekkig hoog en veel mensen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, betaalbare woningen zijn niet te krijgen, overal personeels tekorten, iets voor mekaar krijgen kan ook niet meer vanwege stikstof en de politiek kan (nauwelijks) meer met mekaar samenwerken.

Hoezo draait het als een tierelier? Volgens mij gaat het de hele verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aljooge schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:04:
[...]

De Nederlandse economie draait helemaal niet goed. Vanwege dat procentje groei per jaar?
Bedrijfswinsten valt misschien nog mee, inflatie is hardnekkig hoog en veel mensen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, betaalbare woningen zijn niet te krijgen, overal personeels tekorten, iets voor mekaar krijgen kan ook niet meer vanwege stikstof en de politiek kan (nauwelijks) meer met mekaar samenwerken.

Hoezo draait het als een tierelier? Volgens mij gaat het de hele verkeerde kant op.
Dingen als personeelstekort wijzen juist op een op toeren zijnde economie die nog meer FTE wil om nog harder te gaan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:14

Grouchy

meep meep

Ligt denk ik wel aan de sector.
De Nederlandse industrie heeft het anders moeilijk. Nu al een kwartaal of 13 op rij dat de winst in deze sector is gedaald. Meer van hetzelfde in de rest van (West) Europa.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Wat zijn volgens jullie momenteel markten die interessant zijn? Vanwege de tarieven best lastig om keuzes te maken.

Zat zelf aan gezondheidszorg te denken maar die ETF`s staan nauwelijks in de plus afgelopen jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door FicoF op 04-07-2025 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
FicoF schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:15:
maar die ETF`s staan nauwelijks in de plus afgelopen jaar.
Je hebt niet zoveel aan ETF's die het afgelopen jaar in de plus hebben gestaan (en die je niet bezit). Ze moeten dat het komende jaar, dan wel langer, gaan staan (en je moet ze dan al bezitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
FicoF schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:15:
Wat zijn volgens jullie momenteel markten die interessant zijn? Vanwege de tarieven best lastig om keuzes te maken.

Zat zelf aan gezondheidszorg te denken maar die ETF`s staan nauwelijks in de plus afgelopen jaar.
Buy high sell low. Wanneer je alleen maar koopt wat omhoog gaat en dumpt wat naar beneden gaat volg je vaak deze niet zo handige strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:14

Grouchy

meep meep

Interessante benadering om naar de performance van het afgelopen jaar te kijken als criterium om ergens wel of niet in te stappen.
Bij twee van mijn laatste aankopen (NBIS in april en EVO in mei) was de performance in de periode ervoor juist behoorlijk teleurstellend. Maar ze bereikten een vooraf bepaalde waarde waarvan ik vond dat het een goed instapmoment was.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Uniciteit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:26:
[...]

GDP groei verwachtingen voor 2025 en 2026 liggen alsnog hoger in de VS als in Europa. Werkloosheid in de EU ligt ook significant hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Grouchy schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:53:
Interessante benadering om naar de performance van het afgelopen jaar te kijken als criterium om ergens wel of niet in te stappen.
Bij twee van mijn laatste aankopen (NBIS in april en EVO in mei) was de performance in de periode ervoor juist behoorlijk teleurstellend. Maar ze bereikten een vooraf bepaalde waarde waarvan ik vond dat het een goed instapmoment was.
Ik heb het ook iets verkeerd opgeschreven, een sector waar weinig beweging in zit vind ik minder spannend. Het mag van mij wel een beetje volatiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Zucht... De beurzen zijn weer gesloten en de verliezen flink en dan komt natuurlijk pas het licht aan de horizon nieuws.

https://www.nu.nl/economi...n-dit-weekend-verder.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 21:39

oscar82

De ondertitel

Ik vraag me af of jullie een tactiek hebben om een optie Amerikaanse stijl niet vervroegd uitgevoerd te krijgen. Of om de kans daarop zo klein mogelijk te maken. Ik verkoop bijna elke maand een put optie. Maar ten eerste komt mijn salaris pas binnen na de maandelijkse optie moment van 3e vrijdag van de maand.

N het verleden heb ik allebei wel eens meegemaakt: vervroegde uitvoering en pas op de uiterlijke uitvoeringdatum. Die keuze ligt voor zover ik weet geheel bij de tegenpartij. Maar ik heb natuurlijk geen idee of dat een particulier is of professioneel market maker. En wat diegene ertoe drijft om wel/niet eerder uit te voeren.

Het lijkt nu voor mij een beetje kiezen tussen tijdelijk veel cash op de broker rekening aanhouden of een paar dagen in de maand een beetje op margin handelen. Wat zou jullie voorkeur hebben?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb er ook aan gedacht om dan een put optie te verkopen met de handelsdatum maanden verder in de toekomst. Maar die kan evengoed morgen uitgevoerd worden bij een Amerikaanse stijl opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

TheBrut3 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:55:

[...]

Ik heb mijn portfolio in portfolio performance staan, super programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
The_Scarabial schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Is dat dan een beetje makkelijk te importeren of is er een directe connectie met brokers?

Voor nu volstaat Excel maar iets functionelers en vooral makkelijker is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
oscar82 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:43:
Ik heb er ook aan gedacht om dan een put optie te verkopen met de handelsdatum maanden verder in de toekomst. Maar die kan evengoed morgen uitgevoerd worden bij een Amerikaanse stijl opties.
In mijn ervaring moet de optie wel diep in-the-money zijn om vervroegd uit gevoerd te worden. Anders loont het voor de houder van de optie eigenlijk altijd om de optie te verkopen en los daarvan de transactie uit te voeren.

Zelf had ik afgelopen donderdag een aantal verkochte(/geschreven) opties laten verlopen en heb nu meer cash in mijn account dan de totale waarde. Even niet bij stilgestaan dat vanwege 4th July de markt op 3 juli ook eerder sloot. Bij IBKR heb je wat dat betreft wel heel veel vrijheid om pas later aan te vullen of om bijvoorbeeld de volgende dag weer te corrigeren als je de rente niet wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

FicoF schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Is dat dan een beetje makkelijk te importeren of is er een directe connectie met brokers?

Voor nu volstaat Excel maar iets functionelers en vooral makkelijker is welkom.
Ik heb dit vanaf dag 1 dat ik ben begonnen met beleggen hierin bijgehouden, dus het valt nu reuze mee om bij te houden. Hoe e.e.a. werkt met importeren weet ik niet, heb dit nooit gebruikt, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
The_Scarabial schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Werken de imports van degiro eindelijk dan? Of heb je een andere broker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:59

Secsytime

Automagisch

vinpower schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:20:
[...]

Kun je toch gewoon handmatig invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Elon Musk gaat echt een eigen politieke partij starten. Trump heeft een hekel aan mensen die hem verraden of niet loyaal zijn aan hem, en zal waarschijnlijk ijveren om alles tegen Musk in te zetten wat hij kan:
  • Subsidies voor Tesla intrekken
  • Contacten tussen agentschappen zoals Nasa en SpaceX schrappen
  • Visa voor Musks bedrijven intrekken en blokkeren
  • ICE zal hem en zijn medewerkers waarschijnlijk gaan onderzoeken
  • DOJ zal neppe strafzaken gaan starten
  • Om maar niet te beginnen over alle andere regulatoren die nu MAGA loyal zijn.
Wat een achtbaan. Wat denken jullie wat dit zal doen met de aandeel prijs van Tesla? Is dit de grote correctie?
Zo niet dan weten we dat Musk veel rijke en machtige vrienden heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat zal vast meevallen, het enige alternatief voor SpaceX zijn de Russen. De enige achtbaan wordt waarschijnlijk de koers van TSLA, mooi moment om weer te gaan DCA'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Deveon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:24:
Dat zal vast meevallen, het enige alternatief voor SpaceX zijn de Russen. De enige achtbaan wordt waarschijnlijk de koers van TSLA, mooi moment om weer te gaan DCA'en.
Verwacht ook wel dat het losloopt. Maar het aandeel Tesla raak ik niet aan. Er zal vast wel weer een mooie rebound zijn, maar met de huidige waardering is het net het casino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het zal ook flink naar beneden moeten voordat ik ga inkopen. De potentie van FSD en Optimus zjin enorm en enkel een vraag van wanneer. Gelukkig heb ik alle geduld om dat af te wachten. Voor nu zal ik waarschijnlijk calls blijven verkopen tegen mijn hedge van leaps om wat cash op te bouwen nu alles rijk geprijsd lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:30
Het stelsel in de VS is zo weerbarstig voor kleinere partijen dat het zomaar kan zijn dat Trump dit totaal niet interesseert. Zolang de republicans uit zijn hand vreten en zijn familie zich de komende jaren kan blijven verrijken, gaat hij misschien juist helemaal geen energie meer in Elon-gekte steken. Wie gaat het zeggen? Ik laat de glazen bol nog maar even in de kast staan in ieder geval. WEBN all the way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
TACO: https://www.axios.com/202...tariffs-letters-trade-war
Tariffs uitgesteld tot 1 augustus. Zou hij dit nog 3,5 jaar volhouden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Malantur schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:47:
TACO: https://www.axios.com/202...tariffs-letters-trade-war
Tariffs uitgesteld tot 1 augustus. Zou hij dit nog 3,5 jaar volhouden? :+
Ach, het is gewoon een strongarm techniek? Kijk naar die onzin met China.. alsof ze zich een wereld zonder Chinese goederen kunnen veroorloven, alles is zon beetje “made in China”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:11

tuinïnen

Eventus stultorum magister

vinpower schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:20:
[...]

Bij de site PortfolioDividendTracker kan je de .csv van DeGiro gewoon importeren. Heel eenvoudig, maar is niet gratis. Gebruik het al vele jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFX
  • Nu online
tuinïnen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:23:
[...]

Bij de site PortfolioDividendTracker kan je de .csv van DeGiro gewoon importeren. Heel eenvoudig, maar is niet gratis. Gebruik het al vele jaren.
Helaas ondersteunen die geen opties :-(

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
XanderDrake schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:12:
Wat een achtbaan. Wat denken jullie wat dit zal doen met de aandeel prijs van Tesla? Is dit de grote correctie?
Zo niet dan weten we dat Musk veel rijke en machtige vrienden heeft!
Als de koers van Tesla naarbeneden gaat, behalve als de rijkste man ter wereld veel rijke en machtige vrienden heeft, dan moet je denk ik nu Tesla aandelen inslaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Deveon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:24:
Dat zal vast meevallen, het enige alternatief voor SpaceX zijn de Russen.
Dit is niet waar. Alternatieven zijn wel duurder.
Deveon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:00:
Het zal ook flink naar beneden moeten voordat ik ga inkopen. De potentie van FSD en Optimus zjin enorm en enkel een vraag van wanneer. Gelukkig heb ik alle geduld om dat af te wachten. Voor nu zal ik waarschijnlijk calls blijven verkopen tegen mijn hedge van leaps om wat cash op te bouwen nu alles rijk geprijsd lijkt.
FSD is niet "the only game in town", en daarbij scoort het niet echt zo best vergeleken met mensen en andere minder risico nemende alternatieven. Als Tesla FSD het zou combineren met bijv een werkende Semi, dan zou het interessant worden voor de shipping markt, maar dat hoor ik weinig over momenteel.
Qua Optimus weet ik het nog niet. Boston Dynamics heeft ook al een tijdje een werkende humanoid robot, maar daar loopt het niet storm. De robot markt in China is vastgelopen, overproductie heeft de prijzen niet genoeg doen dalen om daar grote adoptie te vinden.
Morwen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:40:
Het stelsel in de VS is zo weerbarstig voor kleinere partijen dat het zomaar kan zijn dat Trump dit totaal niet interesseert. Zolang de republicans uit zijn hand vreten en zijn familie zich de komende jaren kan blijven verrijken, gaat hij misschien juist helemaal geen energie meer in Elon-gekte steken. Wie gaat het zeggen? Ik laat de glazen bol nog maar even in de kast staan in ieder geval. WEBN all the way.
Kleine partijen kunnen net die paar zetels af pikken die nodig zijn voor zon wet als de BBB. Èn zouden de Democraten ineens een paar Staten hier en daar kunnen inpikken.
Daarnaast, een reden dat kleine partijen niet winnen is omdat ze niet kunnen standhouden: niet genoeg funding en donoren voor de lange termijn. Daar heeft Elon geen problemen. Tenminste zolang het Tesla aandeel hoog blijft staan ;)

Maar Trump maakt zich momenteel nog niet echt druk, lees ik in eerste instantie. Dus valt de achtbaan momenteel nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:54:
[...]

Dit is niet waar. Alternatieven zijn wel duurder.
Dubbele de prijs en/of meer risico dat het mis gaat noem ik geen alternatief. Je wilt als klant natuurlijk ook dat je payload conform planning operationeel wordt. De lancering is maar een deel van de kosten.
[...]

FSD is niet "the only game in town", en daarbij scoort het niet echt zo best vergeleken met mensen en andere minder risico nemende alternatieven. Als Tesla FSD het zou combineren met bijv een werkende Semi, dan zou het interessant worden voor de shipping markt, maar dat hoor ik weinig over momenteel.
Qua Optimus weet ik het nog niet. Boston Dynamics heeft ook al een tijdje een werkende humanoid robot, maar daar loopt het niet storm. De robot markt in China is vastgelopen, overproductie heeft de prijzen niet genoeg doen dalen om daar grote adoptie te vinden.

[...]
Voor beide geldt wat mij betreft dat de taart groot genoeg is en dat Tesla een enorm voor in schaalbaarheid heeft. Ze waren ook zeker niet de eerste met elektrische auto’s, maar wel op schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Voorbeurs staat Tesla in ieder geval al op -6,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:47:
Voorbeurs staat Tesla in ieder geval al op -6,5%.
En bij opening nu idd -7%.
Net zoals ze op 1 juli hadden, wat weer bijna hersteld was.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Hoi mede Tweakeraars,

Ik heb een gokje gewaagd en een turbo short Tesla aangeschaft bij DeGiro van BNP (NLBNPNL30WE3).

Op dit moment 12% in de plus, dus ik wilde cashen, want ik verwacht dat er morgen weer buy the dip optreedt.

Echter, bij het indienen van een limit order, krijg ik de volgende foutmelding:

Het maximaal aantal open orders voor dit product is 0. Gelieve een aantal orders te verwijderen voordat u een nieuwe order plaatst.

Wie kan mij uitleggen wat er aan de hand is? Worden de derivaten alleen tijdens de Europese beurshandel verhandelt ofzo?

5 min later

Raar, nu werkte het wel...

[ Voor 4% gewijzigd door Bowen_HAFX op 07-07-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:00
Bowen_HAFX schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:16:
Hoi mede Tweakeraars,

Ik heb een gokje gewaagd en een turbo short Tesla aangeschaft bij DeGiro van BNP (NLBNPNL30WE3).

Op dit moment 12% in de plus, dus ik wilde cashen, want ik verwacht dat er morgen weer buy the dip optreedt.

Echter, bij het indienen van een limit order, krijg ik de volgende foutmelding:

Het maximaal aantal open orders voor dit product is 0. Gelieve een aantal orders te verwijderen voordat u een nieuwe order plaatst.

Wie kan mij uitleggen wat er aan de hand is? Worden de derivaten alleen tijdens de Europese beurshandel verhandelt ofzo?
Continuous trade staat er bij Euronext, ik kan het product ook bij DG vinden dus het zou moeten. Heb je verder de bijsluiter gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Lightning89 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:28:
[...]

Continuous trade staat er bij Euronext, ik kan het product ook bij DG vinden dus het zou moeten. Heb je verder de bijsluiter gelezen?
Euh, ja O-) . Maar ik had het al eerder met wat lagere bedragen getest en dat leek allemaal te werken.

Zojuist is de opdracht wel aangenomen en uitgevoerd. Glitch bij DeGiro denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-09 09:11
Goedemorgen, het viel me al een tijdje op dat sinds de dip dit jaar de VWCE duidelijk achterblijft ten opzichte van bijvoorbeeld een DAX. Waar vwce nog onder de toppen zit, is DAX heeft DAX de toppen van voor de dip al overtroffen.

Vwce zit met name in Amerika.

vergelijk ik wel de juiste dingen? Zou het interessant kunnen zijn om de aandacht meer naar eu te verleggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
Badd Yass schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:31:
Goedemorgen, het viel me al een tijdje op dat sinds de dip dit jaar de VWCE duidelijk achterblijft ten opzichte van bijvoorbeeld een DAX. Waar vwce nog onder de toppen zit, is DAX heeft DAX de toppen van voor de dip al overtroffen.

Vwce zit met name in Amerika.

vergelijk ik wel de juiste dingen? Zou het interessant kunnen zijn om de aandacht meer naar eu te verleggen?
Je vergelijkt een index van een land met een ETF van de wereld (die een index volgt). Het heeft wel met elkaar te maken maar de letterlijke vergelijking is wat scheef :) De dollar is recent 10% van zijn waarde kwijt geraakt en dat trekt de waarde van zowat elke wereld ETF naar beneden voor iedereen die met een euro bril naar zijn portfolio kijkt, en daar heeft de DAX index bijvoorbeeld geen last van.
De DAX is ook vooral geklommen door Rheinmetall (defensie) dat het goed doet met alle geopolitieke spanningen en de Italiaanse index bijvoorbeeld ook door de groei van Thales Leonardo (ook defensie).
Niemand weet hoe lang de spanningen nog gaan duren en wellicht gaan ze een keertje naar beneden. Brede diversificatie is dus altijd aan te raden :)
Ik heb voor mijzelf de vuistregel dat ik minstens 50% van mijn portfolio in een world ETF investeer en dan vul ik aan met extra S&P500, Europeese stoxx600 en kleine gokjes waar ik in geloof. Anderen zullen het simpeler houden met gewoon alles in een world ETF of alles in de S&P500. Het is een beetje waar je zelf goed bij voelt en hoeveel tijd je er zelf in wil steken.

Pagina: 1 ... 213 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij