Behoorlijk knap dat Thales de Italiaanse index heeft gestuwd...Malantur schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:21:
[...]
Je vergelijkt een index van een land met een ETF van de wereld (die een index volgt). Het heeft wel met elkaar te maken maar de letterlijke vergelijking is wat scheefDe dollar is recent 10% van zijn waarde kwijt geraakt en dat trekt de waarde van zowat elke wereld ETF naar beneden voor iedereen die met een euro bril naar zijn portfolio kijkt, en daar heeft de DAX index bijvoorbeeld geen last van.
De DAX is ook vooral geklommen door Rheinmetall (defensie) dat het goed doet met alle geopolitieke spanningen en de Italiaanse index bijvoorbeeld ook door de groei van Thales (ook defensie).
Niemand weet hoe lang de spanningen nog gaan duren en wellicht gaan ze een keertje naar beneden. Brede diversificatie is dus altijd aan te raden
Ik heb voor mijzelf de vuistregel dat ik minstens 50% van mijn portfolio in een world ETF investeer en dan vul ik aan met extra S&P500, Europeese stoxx600 en kleine gokjes waar ik in geloof. Anderen zullen het simpeler houden met gewoon alles in een world ETF of alles in de S&P500. Het is een beetje waar je zelf goed bij voelt en hoeveel tijd je er zelf in wil steken.
Een paar jaar geleden had ik een tradebot gemaakt gecodeerd in python, gebruikmakend van een api voor Coinbase.
Ik ben nu al een tijdje aan het handelen via DeGiro en het begon deze week weer een beetje te kriebelen of ik toch niet een tradebot moest gaan maken.
Mijn kennis van ML is ook behoorlijk verbeterd ondertussen en de beurskoersen van bijv. Tesla gaan zo op en neer, je zou hier toch wel van moeten kunnen profiteren (is mijn gedachte). Ook de hulp van AI helpt behoorlijk met het opzetten van de code.
Ik heb een python based api gevonden (
https://github.com/Chavithra/degiro-connector).
En het werkend gekregen qua inloggen, balans opvragen, producten vinden.
Ik vroeg mij af, zijn er al meer mensen die deze weg bewandelen? Mijn idee is bijv. S&P realtime te volgen en vervolgens te kiezen voor turbo long en short. De flitshandelaren zijn natuurlijk veel sneller, maar voor de grote bewegingen zou ik toch moeten kunnen volgen?
Eventueel een reinforcement learner trainen op basis van historische data voor het maken van short vs long aankopen?
Ik ben nu al een tijdje aan het handelen via DeGiro en het begon deze week weer een beetje te kriebelen of ik toch niet een tradebot moest gaan maken.
Mijn kennis van ML is ook behoorlijk verbeterd ondertussen en de beurskoersen van bijv. Tesla gaan zo op en neer, je zou hier toch wel van moeten kunnen profiteren (is mijn gedachte). Ook de hulp van AI helpt behoorlijk met het opzetten van de code.
Ik heb een python based api gevonden (
https://github.com/Chavithra/degiro-connector).
Ik vroeg mij af, zijn er al meer mensen die deze weg bewandelen? Mijn idee is bijv. S&P realtime te volgen en vervolgens te kiezen voor turbo long en short. De flitshandelaren zijn natuurlijk veel sneller, maar voor de grote bewegingen zou ik toch moeten kunnen volgen?
Eventueel een reinforcement learner trainen op basis van historische data voor het maken van short vs long aankopen?
[ Voor 17% gewijzigd door Bowen_HAFX op 09-07-2025 10:34 ]
Every magical journey begins with a single step
Is frans toch ? Leonardo is Italyflyguy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:28:
[...]
Behoorlijk knap dat Thales de Italiaanse index heeft gestuwd...
Klopt, ik was deze morgend nog niet goed wakker zo blijkt

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Ik wou dat ik het ook kon maar helaas weinig kaas van gegeten. Ik speel wel wat met o.a. Tesla turbo's en hiermee op korte tijd wel enkele keren +50% tot +167% gehaald op 1 dag. Maar zeker Tesla is gevaarlijk omdat die soms de andere richting op gemanipuleerd wordt (vorige earnings waren slecht -> stock goes upBowen_HAFX schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:30:
Neem dan wel je transactiekosten mee in je berekeningen. Als je veel gaat handelen, dan zal juist dit stuk behoorlijk oplopen en zal je dat ook deel van de kosten moeten dekken voordat je winst pakt (cq verlies beperkt). Bij een CFD partij zie je vaak geen transactiekosten maar zit er een spread op de koersen en is dat wat directer inzichtelijker tussen aankoop en verkoop prijzen.Bowen_HAFX schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:30:
En verder, punt 7.5 in de voorwaarden beleggingsdiensten:
En Biedt DEGIRO een API aan?, antwoord "Nee". Dus geen ondersteuning dat het blijft werken, dat kan lastig zijn als plots het niet meer mogelijk is om een order in te schieten of een openstaande te sluiten.Het is de Cliënt niet toegestaan op geautomatiseerde wijze Opdrachten te geven via het Handelsplatform. Indien de Cliënt geautomatiseerd wil kunnen handelen, dient de Cliënt eerst contact op te nemen met DEGIRO.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ah, goed punt, dat had ik even over het hoofd gezien.Qwerty-273 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:02:
[...]
Neem dan wel je transactiekosten mee in je berekeningen. Als je veel gaat handelen, dan zal juist dit stuk behoorlijk oplopen en zal je dat ook deel van de kosten moeten dekken voordat je winst pakt (cq verlies beperkt). Bij een CFD partij zie je vaak geen transactiekosten maar zit er een spread op de koersen en is dat wat directer inzichtelijker tussen aankoop en verkoop prijzen.
En verder, punt 7.5 in de voorwaarden beleggingsdiensten:
[...]
En Biedt DEGIRO een API aan?, antwoord "Nee". Dus geen ondersteuning dat het blijft werken, dat kan lastig zijn als plots het niet meer mogelijk is om een order in te schieten of een openstaande te sluiten.
Het is in ieder geval niet de bedoeling om om de 5 seconden te traden, dus ik denk dat het wel mee zal vallen. Qua voorwaarden en transactiekosten.
Ik was wel verrast door dit verhaal. Kennelijk kunnen hackers, als ze toegang krijgen tot je IBKR account, gewoon geld overboeken naar nieuwe rekeningen die niet op je naam staan.
Zijn er manieren om de veiligheid van je IBKR account te verbeteren?
Om geld uit te boeken heb je username, password en 2FA nodig. Ook als je al bent ingelogd en iemand neemt je browser over. Ik weet niet wat IBKR nog had kunnen doen aangezien de aanvaller blijkbaar al de beschikking had over de credentials?Pistachenootje schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:26:
Ik was wel verrast door dit verhaal. Kennelijk kunnen hackers, als ze toegang krijgen tot je IBKR account, gewoon geld overboeken naar nieuwe rekeningen die niet op je naam staan.
Wat je zelf kan doen: preventief periodiek je wachtwoord wijzigen.
Dat reddit verhaal is wel 2 jaar oud iig.
Hebben ze tegenwoordig niet 1 van die 2 stappen daar minimaal achter een 2FA zitten?
(1 aanmaken andere tegenrekening of 2 overboeken van 5000CAD naar een tegenrekening)
Hebben ze tegenwoordig niet 1 van die 2 stappen daar minimaal achter een 2FA zitten?
(1 aanmaken andere tegenrekening of 2 overboeken van 5000CAD naar een tegenrekening)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb in principe alle functionaliteit ondertussen gereed. Ik kan de laaste prijs en volumes streamen in 1 thread, de trade bot in een andere thread. Daarnaast werkt ook alle belangrijke degiro functionaliteit zoals kopen, verkopen, cash balance .
Op dit moment zit ik te kijken naar de trade_decision logica.
Ik heb Exponential Moving Average met twee periodes en een crossover, MACD, Aroon Channel, RSI en Force index.
Iemand nog een een goede tip waar ik naar moet kijken?
Op dit moment zit ik te kijken naar de trade_decision logica.
Ik heb Exponential Moving Average met twee periodes en een crossover, MACD, Aroon Channel, RSI en Force index.
Iemand nog een een goede tip waar ik naar moet kijken?
Nou ja, blijkbaar meerdere mensen die stellen nooit gegevens uit handen te hebben gegeven maar wel slachtoffer zijn.Zr40 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:38:
[...]
Om geld uit te boeken heb je username, password en 2FA nodig. Ook als je al bent ingelogd en iemand neemt je browser over. Ik weet niet wat IBKR nog had kunnen doen aangezien de aanvaller blijkbaar al de beschikking had over de credentials?
Maar waar ik meer van schrik: hoe makkelijk het kennelijk is om geld weg te boeken naar een rekening die niet op de juiste naam staat. Ik ga maar hopen dat ze bij IBKR inmiddels wakker zijn geworden.
Het zou mooi zijn als ik bij dit soort handelingen (nieuwe rekening toevoegen, geld uitboeken etc.) meldingen krijg via email en sms voordat het geld weg is. Is dit mogelijk?
Ik denk eerder dat daar sprake is van phishing. Iemand die niet doorheeft dat hij zijn authenticatie invult op een website die niet van IBKR is. (Die zou dan ook zeggen dat hij nooit gegevens uit handen heeft gegeven.) Op dat moment is de aanvaller al succesvol in het aan IBKR bewijzen dat de authenticatie geldig is en ik weet niet wat IBKR dan nog preventief kan doen om dat tegen te houden zonder ook legitiem gebruik te blokkeren.Pistachenootje schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:11:
[...]
Nou ja, blijkbaar meerdere mensen die stellen nooit gegevens uit handen te hebben gegeven maar wel slachtoffer zijn.
Maar waar ik meer van schrik: hoe makkelijk het kennelijk is om geld weg te boeken naar een rekening die niet op de juiste naam staat. Ik ga maar hopen dat ze bij IBKR inmiddels wakker zijn geworden.
Het zou mooi zijn als ik bij dit soort handelingen (nieuwe rekening toevoegen, geld uitboeken etc.) meldingen krijg via email en sms voordat het geld weg is. Is dit mogelijk?
Vorige maand heb ik nog een reeks awareness emails ontvangen van IBKR waarin het belang werd onderstreept om scams/phishing te herkennen en gegevens niet te delen. Bijvoorbeeld:
/f/image/DuLJk19eg5sCvXhtGh1HBqWN.png?f=fotoalbum_large)
Overigens is het bij je betaalrekening ook zonder meer mogelijk om geld uit te boeken naar rekeningen die niet op jouw naam staan wanneer iemand jouw authenticatie in handen heeft. En daar krijg je ook geen melding van voordat het geld weg is.
Maar ik zou zeggen, leg de vraag eens voor bij IBKR.
Je zal ook bij een afboeking naar een rekening die niet op jouw naam staat enkele andere stappen moeten doorlopen ( Withdraw Funds to a Third Party ). Maar ook daar heb je aan inlog,wachtwoord,2fa die volledig toegankelijk zijn door de derde persoon voldoende aan om dat te kunnen doen (zeker als die ook toegang heeft tot je e-mail, en het uitvoert tijdens tijden waar je slaapt - en jij dus niet direct actie zal ondernemen als je toch nog een notificatie zou zien).
Verder zie ik vergelijkbare verhalen bij andere brokers (of andere financiële platformen) terugkomen. Maar vaak ontbreekt het aan de echte details - in dit geval zou IBKR namelijk moeten kunnen zien waarvandaan deze acties zijn uitgevoerd (IP adres etc). Soms krijg ik het gevoel dat het ook een moddergooi campagne is, al zou de informatie vergelijkbaar zijn met een echte situatie (en niet iedereen staat te springen om details te delen publiekelijk online). Komt omdat er vaak in zulke berichten ook benoemd wordt dat het een wijder probleem is, zoals ook hier in een update:
https://www.maine.gov/agv...f-87e8-c883d64ffb3d.shtml
Verder zie ik vergelijkbare verhalen bij andere brokers (of andere financiële platformen) terugkomen. Maar vaak ontbreekt het aan de echte details - in dit geval zou IBKR namelijk moeten kunnen zien waarvandaan deze acties zijn uitgevoerd (IP adres etc). Soms krijg ik het gevoel dat het ook een moddergooi campagne is, al zou de informatie vergelijkbaar zijn met een echte situatie (en niet iedereen staat te springen om details te delen publiekelijk online). Komt omdat er vaak in zulke berichten ook benoemd wordt dat het een wijder probleem is, zoals ook hier in een update:
Een financieel bedrijf heeft de verplichting om een zo'n wijdverspreid incident te melden. Die melding ontbreekt in de meeste gevallen. Bijvoorbeeld je kan wel het onderstaande terugvinden toen derden toegang kregen tot een email-account van een werknemer van Interactive Brokers.I have involved my lawyers and other legal parties and have been informed that it is not just with me but a lot of other people were also impacted as their MFA was hacked. After this incident, IBKR has changed and amended their policies which will not allow funds to be transfered specially CEPA transactions to be completed within few mins. Several other customers that are impacted had their funds in 6 figures, so guys this is really alarming.
https://www.maine.gov/agv...f-87e8-c883d64ffb3d.shtml
Dat was echter pure platte data, geen wachtwoorden en geen wijdverspreid 2fa incident. Al heb je met de persoonlijke gegevens wel weer meer data om wachtwoorden van email-accounts te resetten of het aanvragen van een vervangende sim (waar men verteld dat de huidige kapot is gegaan) - en je daarmee sms 2fa kan onderscheppen.What Happened? On or around January 11, 2024, the Company identified a business email compromise that resulted in the unauthorized access to a limited amount of consumer personal information. Based on the Company’s subsequent investigation and forensic review, we determined the first activity relating to the business email compromise occurred on or around October 30, 2023. After detecting suspicious activity on January 11, 2024, the Company immediately activated its incident response protocols and implemented containment and remediation measures to ensure the security of the Company’s email environment.
What Information is Involved? Our investigation determined the following types of your information may have been impacted by this incident: your name and <<Account ID, Credit or Debit Card Number, Date of Birth, Driver’s License Information, Medical Information, Mother’s Maiden Name, Social Security Number, US Military or other US Federal Issued ID Number>>. At this time, we have no evidence that your information was subject to actual or attempted misuse as a result of this incident.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Goed, het is iets lastiger dan ik dacht, maar ik heb een werkende tradebot
.
Ik gebruik de MACD (Wikipedia: Moving average convergence/divergence)
en de Bollinger bands (Wikipedia: Bollinger Bands)
voor Buy en Sell signaal.
Beide dienen hetzelfde signaal te geven.
Daarnaast gebruik in de Choppy index om te snel handelen te voorkomen. (https://phemex.com/academy/what-is-choppiness-index)
De threshold van de choppiness index heb ik dynamisch gemaakt van de ROC (Wikipedia: Momentum (technical analysis))
Ten slotte om tot buy over te gaan, eis ik een bevestiging van de trend van de Force Index Indicator
Ik heb even een mockup_monitor gemaakt om ook te kunnen testen buiten beurs uren om.
/f/image/DudIHiFMAUrTjvtWTuvveTiJ.png?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie wellicht nog ideeen of suggesties?
Daarnaast gebruik in de Choppy index om te snel handelen te voorkomen. (https://phemex.com/academy/what-is-choppiness-index)
De threshold van de choppiness index heb ik dynamisch gemaakt van de ROC (Wikipedia: Momentum (technical analysis))
Ten slotte om tot buy over te gaan, eis ik een bevestiging van de trend van de Force Index Indicator
Ik heb even een mockup_monitor gemaakt om ook te kunnen testen buiten beurs uren om.
/f/image/DudIHiFMAUrTjvtWTuvveTiJ.png?f=fotoalbum_large)
Daar gaan we weer, maandag bloedrode beurzen?
De Amerikaanse president Donald Trump voert vanaf 1 augustus een importtarief van 30 procent aan voor goederen uit de Europese Unie. Dat meldt hij op Truth Social.
Trump stelt voorts dat de EU de interne markt volledig open moet stellen voor de Verenigde Staten, zonder enige importheffing, om de handelsbalans tussen beide blokken te doen afnemen. Bij elke poging van de EU om vergeldingstarieven op te leggen, zal datzelfde tarief nog eens bovenop de voorgestelde 30 procent komt, aldus nog de Amerikaanse president.
Het nieuwe importtarief van 30 procent ligt hoger dan de 20 procent die de Amerikaanse president had aangekondigd op de zogenaamde 'Liberation Day', op 2 april. Die heffing werd echter onder druk van de beurzen al snel opgeschort.
Dat worden inderdaad diep rode beurzen in de EU en in Amerika maandag.
Zijn er nog beleggers die zich iets aantrekken van die wartaal dan ? Iedereen weer inmiddels toch wel dat het uiteindelijk uitgesteld wordt..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Even afwachten inderdaad. De heffingen die donderdagnacht werden aangekondigd voor een aantal landen hadden gisteren niet super veel impact, terwijl het in Q2 bij diezelfde groep landen juist nog voor hele grote bewegingen zorgden.
Ik denk dat de meeste mensen dan een deel van hun 30-40% reserve in fiat in gaan zetten om snel geld te maken.TheBrut3 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:55:
Dat worden inderdaad diep rode beurzen in de EU en in Amerika maandag.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
We gaan het maandag zien of beleggers hier nog iets van aantrekken.Sport_Life schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:00:
Zijn er nog beleggers die zich iets aantrekken van die wartaal dan ? Iedereen weer inmiddels toch wel dat het uiteindelijk uitgesteld wordt..
.
[ Voor 99% gewijzigd door Secsytime op 12-07-2025 21:16 ]
Ga je de trends opzoeken in het onderliggende of rechtstreeks op de turbo? Want een turbo is niet rechtevenredig met het onderliggende en dat kan je bot beïnvloeden. Afaik gebruiken traders ook het handelsvolume (van de onderliggende waarde dan) om een trend te bevestigen. Kan je je tijdschaal ook nog instellen? Je afbeelding toont namelijk 10 intervallen van 15 seconden waarin je 8 buys en 8 sell orders geeft. Eerder had je gezegd dat je niet om de 5 sec wou traden maar dit komt toch ook aardig in de buurtBowen_HAFX schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:22:
[Afbeelding]
Het leuke aan de trend in het oog houden op het onderliggende zou ook kunnen zijn dat je na verkoop van een long turbo ineens een short turbo zou kunnen kopen als die trend bevestigd wordt.
Voorlopig wijzen de Nederlandse features maar een half procent omlaag. Als dat alles is (en blijft) na 30% importheffingen, dan valt het wel mee.
Ik las ook wat over Chinese troepenopbouw richting Taiwan. Mocht dat los gaan dan klappen echt alle beurzen in elkaar, zeker de tech sector.
Ik las ook wat over Chinese troepenopbouw richting Taiwan. Mocht dat los gaan dan klappen echt alle beurzen in elkaar, zeker de tech sector.
Zeker: nog twee backtests doen, één met een neutrale koerslijn waarbij de prijs gelijk blijft, en één met een dalende koerslijn.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:22:
Goed, het is iets lastiger dan ik dacht, maar ik heb een werkende tradebot.
[Afbeelding]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
ja, want het 'nieuws' van vandaag is dat de countermeasures ook mee schuivenTheBrut3 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:40:
Voorlopig wijzen de Nederlandse features maar een half procent omlaag. Als dat alles is (en blijft) na 30% importheffingen, dan valt het wel mee.
https://edition.cnn.com/2...s-eu-tariffs-august-delayAt a news conference on Sunday, Ursula von der Leyen, president of the European Commission, referenced the letter the United States sent to the bloc Saturday, which threatened to impose a 30% tariff on European goods exports on August 1 absent a trade agreement.
“We will therefore also extend the suspension of our countermeasures till early August,” she said at the briefing in Brussels. “At the same time, we will continue to prepare further countermeasures so we are fully prepared.”
PSN
Tijd dat de EU eens zijn tanden toont ipv altijd maar mee te gaan met Trump. Gewoon ze raken waar het pijn doet en zelf onze eigen koers varen.
Inspirerende speech, maar daar kunnen we niks mee natuurlijk.Adder28 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:27:
Tijd dat de EU eens zijn tanden toont ipv altijd maar mee te gaan met Trump. Gewoon ze raken waar het pijn doet en zelf onze eigen koers varen.
Als je de VS tegen je in het harnas gaat jagen, is onze economie nog verder van huis
PSN
Ons laten bullyen en over ons heen laten lopen schiet ook niet op natuurlijk.YakuzA schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:54:
[...]
Inspirerende speech, maar daar kunnen we niks mee natuurlijk.
Als je de VS tegen je in het harnas gaat jagen, is onze economie nog verder van huis
Ben het er wel mee eens dat we een tegengeluid moeten laten horen.
Trump draait vaak wel bij, hij lijkt nooit lang voet bij stuk te houden. Al het geschreeuw van hem op zijn socials en dreigen met allerlei percentages is gewoon zijn manier van onderhandelen.
Waarom denk je dat Europa over zich heen laat lopen?kevlar01 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:05:
[...]
Ons laten bullyen en over ons heen laten lopen schiet ook niet op natuurlijk.
Omdat we niet alles op social media schreeuwen?
Europa/EU is daar veel te tactisch voor, waarom zou je publiekelijk iemand tegen de haren instrijken als je die gewoon achter de schermen diplomatiek kan inpakken?Ben het er wel mee eens dat we een tegengeluid moeten laten horen.
Uiteindelijk zal de VS met wat symbolische toezeggingen publiek hun overwinning gaan vieren op social media denk ik.
PSN
En Europa houdt hem keurig aan de onderhandelingstafel. Dat men niet van de daken loopt te schreeuwen, wil niet zeggen dat iemand over zich heen laat lopen...kevlar01 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:05:
[...]
Ons laten bullyen en over ons heen laten lopen schiet ook niet op natuurlijk.
Ben het er wel mee eens dat we een tegengeluid moeten laten horen.
Trump draait vaak wel bij, hij lijkt nooit lang voet bij stuk te houden. Al het geschreeuw van hem op zijn socials en dreigen met allerlei percentages is gewoon zijn manier van onderhandelen.
If you can see, look. If you can look, observe
Omdat Amerika nu al heel lang importheffingen op ons heeft zitten, en de tegen heffingen nooit zijn gebeurd? Amerikaanse bedrijven hebben (zo goed als) vrije toegang tot de Europese markt, andersom Europese bedrijven niet tot de Amerikaanse markt.YakuzA schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:08:
[...]
Waarom denk je dat Europa over zich heen laat lopen?
Omdat we niet alles op social media schreeuwen?
Toen Amerika 20% (uit mijn hoofd) wilde doen wat neerkomt op heel veel geld, lukte het de EU nauwelijks om tot 10% van dat bedrag te komen in tegenheffingen door alle onenigheid. Toen heeft Trump het naar 10% aangepast, zijn alle tegenheffingen weggegooid, ondanks dat er nog steeds voor iets van 100 miljard aan heffingen op Europese producten bij is gedaan dus.
En wij maar ons op de rug kloppen hoe tactisch we het hebben gedaan en dat Trump toch weel gedraaid is...
Wat mij betreft zegt de EU ook gewoon "oké" tegen de importheffingen in Amerika. En daarna draaien we weer om en gaan we verder waar we mee bezig waren; meer focus op minder afhankelijkheid van Amerika.
Ik snap niet waarom mensen hier zo graag meer geld willen betalen voor hun producten uit de VS?Sissors schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Omdat Amerika nu al heel lang importheffingen op ons heeft zitten, en de tegen heffingen nooit zijn gebeurd? Amerikaanse bedrijven hebben (zo goed als) vrije toegang tot de Europese markt, andersom Europese bedrijven niet tot de Amerikaanse markt.
Import heffingen worden tenslotte door het ontvangende land betaald, en zolang dat geen ontwrichtend tarief is zitten we daar niet zo mee?
PSN
Dat is een extreem versimpelde versie van de impact van heffingen. Vanwaar zouden handelsverdragen zoveel onderhandelingen zijn, als het simpelweg het beste voor het land is om alle importheffingen op nul te zetten?YakuzA schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:48:
[...]
Ik snap niet waarom mensen hier zo graag meer geld willen betalen voor hun producten uit de VS?
Import heffingen worden tenslotte door het ontvangende land betaald, en zolang dat geen ontwrichtend tarief is zitten we daar niet zo mee?
Op korte termijn kan het betekenen dat simpelweg mensen in het ontvangende land meer belasting betalen voor import. Eg dat zou gebeuren wanneer we hier extra heffingen op Amerikaanse diensten van de tech giganten stoppen. Simpelweg omdat er geen alternatief is. Alsnog is de impact voor het land beperkt, iig in theorie. Simpelweg omdat als er linksom of rechtsom geld de staatskas in moet, dan kan je met heffingen dus lagere andere tarieven hebben.
Maar het kan ook dat je producten koopt uit andere landen, of uit het eigen land. In beide gevallen gaat dat dus ten koste van het land waarop de heffingen worden gedaan. In het tweede geval is het ook nog eens goed voor je eigen economie.
Onder de streep als Amerikaanse bedrijven vrije toegang hebben tot de Europese markt, en andersom Europese bedrijven geen toegang hebben tot de Amerikaanse markt, dan is dit negatief voor de Europese economie, en waarschijnlijk iets positief voor de Amerikaanse economie. Als we dat gewoon accepteren, dan worden we dus een speelbal van Trump (en uiteraard ook bijvoorbeeld China): Een mooie afzetmarkt, en ze hebben toch niet het lef om iets terug te doen als onze bedrijven beperkt worden.
Je kan er mee sturen waar men hun spullen vandaan haalt. Als een Amerikaans product 100 dollar kost en hetzelfde ding uit Brazilië 110 dollar, koop je dat natuurlijk in Amerika, maar als Amerika heffingen gaat toepassen puur voor de bühne vind ik het niet meer dan logisch dat daar een tegenreactie op komt en dat je daarmee handel vanuit Amerika verminderd. Want met een 20% heffing is dat product opeens 120 dollar en dan is Brazilië een veel betere optie.YakuzA schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:48:
[...]
Ik snap niet waarom mensen hier zo graag meer geld willen betalen voor hun producten uit de VS?
blup
En deze specifiek, waarom zouden we focussen op minder afhankelijkheid van de VS? En sure de overheid kan het, maar waarom zou een bedrijf dat willen? Als de Amerikaanse bedrijven hier goedkoop hun producten kwijt kunnen.TheBrut3 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:30:
Wat mij betreft zegt de EU ook gewoon "oké" tegen de importheffingen in Amerika. En daarna draaien we weer om en gaan we verder waar we mee bezig waren; meer focus op minder afhankelijkheid van Amerika.
Wil je dat Europese bedrijven focussen op minder afhankelijkheid van de VS, dan zijn juist importheffingen de meest logische methode!
Omdat de VS niet meer te betrouwen zijn, afhankelijk van het aantal wolken in de lucht om 8u 's ochtends beslist men tarieven en allerhande regels. Het is "America First" maar eigenlijk moet het "Europe First" zijn.Sissors schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:00:
[...]
En deze specifiek, waarom zouden we focussen op minder afhankelijkheid van de VS? En sure de overheid kan het, maar waarom zou een bedrijf dat willen? Als de Amerikaanse bedrijven hier goedkoop hun producten kwijt kunnen.
"If you want peace, prepare for war"
China doet het, Amerika doet het, nu moeten wij het ook nog doen, anders loopt iedereen ons onder de voet op de lange termijn.
Voor de duidelijkheid: Als Europa snap ik dat geheel en ben ik het met je eens. Als bedrijf? Nu extra kosten gaan maken want misschien zou in de toekomst mogelijk Trump wat doen wat problematisch is gezien je afhankelijkheid van Amerikaanse diensten / producten? Ik zou het niet snel doen.Adder28 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:07:
[...]
Omdat de VS niet meer te betrouwen zijn, afhankelijk van het aantal wolken in de lucht om 8u 's ochtends beslist men tarieven en allerhande regels. Het is "America First" maar eigenlijk moet het "Europe First" zijn.
"If you want peace, prepare for war"
China doet het, Amerika doet het, nu moeten wij het ook nog doen, anders loopt iedereen ons onder de voet op de lange termijn.
En daarom dus heffingen, want dan geef je bedrijven een reden om alternatieven te zoeken.
Als je als bedrijf geen langetermijnvisie hebt op mogelijkse problemen, moet je erna niet gaan klagen dat je failliet gaat. Dit is ook niet iets onverwachts, het is al maandenlang bezig met de heffingen. Dit gaat (long term) sowieso effect hebben gezien het niet meer terug naar normaal gaat.
(Dit is nu mogelijks wel off-topic aan het gaan)
(Dit is nu mogelijks wel off-topic aan het gaan)
[ Voor 14% gewijzigd door Adder28 op 14-07-2025 13:48 ]
Voor de extreme bulls onder ons: https://finance.yahoo.com...each-10000-140324953.html
We are willing to underwrite 10-11% per year earnings per share growth as an annual average between now and the end of 2030," Parker wrote. That's just slightly above the long-term S&P average of 9% but enough to drive significant index gains.
Polcari said the growth projection is ambitious, "but not without precedent." Accelerating AI and productivity gains could make that kind of earnings growth feasible, he explained.
There are already tangible signs of AI-driven productivity gains, per Parker. Microsoft recently said it saved more than $500 million by using AI tools in its call centers.
Een 10.000 S&P500 in 2030.
Aan de ene kant ben ik sceptisch, aan de andere kant zit er zo extreem veel potentie in AI en wat van kostenbesparingen daarmee gepaard kunnen gaan.
Zoveel beroepen waar op bespaard kan worden: caissières, chauffeurs, piloten, taxichauffeurs, chirurgen, etc. etc.
Dit zou wel eens zo'n moment in de geschiedenis kunnen worden dat we spijt hebben krijgen niet meer te hebben geïnvesteerd. De vrije kasstroom zal hard toenemen door AI.
Waarom dan toch sceptisch? Het is tegennatuurlijk om te investeren op een ATH (in dollars).
Veilig door investeren met DCA lijkt de veiligste optie (zoals altijd
).
We are willing to underwrite 10-11% per year earnings per share growth as an annual average between now and the end of 2030," Parker wrote. That's just slightly above the long-term S&P average of 9% but enough to drive significant index gains.
Polcari said the growth projection is ambitious, "but not without precedent." Accelerating AI and productivity gains could make that kind of earnings growth feasible, he explained.
There are already tangible signs of AI-driven productivity gains, per Parker. Microsoft recently said it saved more than $500 million by using AI tools in its call centers.
Aan de ene kant ben ik sceptisch, aan de andere kant zit er zo extreem veel potentie in AI en wat van kostenbesparingen daarmee gepaard kunnen gaan.
Zoveel beroepen waar op bespaard kan worden: caissières, chauffeurs, piloten, taxichauffeurs, chirurgen, etc. etc.
Dit zou wel eens zo'n moment in de geschiedenis kunnen worden dat we spijt hebben krijgen niet meer te hebben geïnvesteerd. De vrije kasstroom zal hard toenemen door AI.
Waarom dan toch sceptisch? Het is tegennatuurlijk om te investeren op een ATH (in dollars).
Veilig door investeren met DCA lijkt de veiligste optie (zoals altijd
En wat verwacht je dat al die ontslagen door AI met de economie gaan doen?PigRush schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:20:
Voor de extreme bulls onder ons: https://finance.yahoo.com...each-10000-140324953.html
Veilig door investeren met DCA lijkt de veiligste optie (zoals altijd).
Ik zie het overigens niet zo snel gaan zoals @PigRush voorstelt: in 2030 volledig bezuinigd op caissières, chauffeurs, piloten, taxichauffeurs, chirurgen, etc?
Dat zal eerder geleidelijk gaan. Neem bijvoorbeeld buschauffeurs: ja, ik zie het best gebeuren dat dat een beroep is wat verdwijnt. Maar stel het duurt nog een jaar of vijf voor zoiets echt op de markt is? In de tussentijd worden gewoon bussen vervangen waar nog wel personeel op zit. Als jij als busmaatschappij in 2029 nog een 'bemande bus' koopt, dan ga je die niet in 1 jaar afschrijven.
De enige manier waarop dat kan is als die nieuwe 'AI bus' zo ontzettend goedkoop is dat dat het toch wel waard is. Maar goed: als die AI bus zo extreem goedkoop is, dan gaan aandeelhouders er niet veel winst terug van zien
Piloten hetzelfde verhaal: de Boeings en Airbussen die nu geleverd worden vliegen over 5 jaar ook echt nog wel rond. En over 15 jaar ook. Want wie gooit er nou een vliegtuig van 100 miljoen weg - ook al zit daar een dure piloot op? Of gaan die full AI Boeings en full AI Airbussen opeens voor 50 miljoen verkocht worden?
Zo ja, dan blijft er ook weinig over voor aandeelhouders en de bedrijven. 
Nog even los van de 'morele aspecten'. Ik denk dat de gemiddelde luchtvaartmaatschappij het een enorm risico vindt om een vliegtuig zonder piloot de lucht in te sturen. Mensen zullen toch initieel huiverig zijn. Ik durf er geld op in te zetten dat er een overgangsfase komt waarin we misschien wel 'full AI vliegtuigen' hebben maar dat er toch minstens 1 piloot meegaat.
Mijn voorspelling: ja, dankzij AI zullen weer een hoop nieuwe ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. Maar net zoals met de introductie van de stoomlocomotief, elektriciteit, de computer, het internet, de smartphone en andere snufjes zal gelden: banen zullen vooral veranderen.
Overigens een inhoudelijke voorspelling: de aandelenmarkten zullen twee maatstaven volgen. Productiviteitsgroei en inflatie. Kijk maar naar de afgelopen jaren. De enorme marktbrede rendementen zijn bij veel bedrijven vooral gewoon het gevolg van geldontwaarding. Euro's en Dollars zijn nou eenmaal een stuk minder waar geworden. Als je een vergelijking maakt met zaken als goud en dergelijke (of voor de liefhebber zelfs Bitcoin), dan is er weinig echt rendement geweest. Zelfs als je de officiele inflatiecijfers aanhoudt van de Fed en de ECB is het rendement niet heel bijzonder.
Dat zal de komende 5 jaar net zo goed gelden: als we een aanhoudend hoge (shaduw)inflatie houden, dan zullen de markten blijven stijgen, zelfs als de productiviteit niet heel erg veel stijgt.
Dat zal eerder geleidelijk gaan. Neem bijvoorbeeld buschauffeurs: ja, ik zie het best gebeuren dat dat een beroep is wat verdwijnt. Maar stel het duurt nog een jaar of vijf voor zoiets echt op de markt is? In de tussentijd worden gewoon bussen vervangen waar nog wel personeel op zit. Als jij als busmaatschappij in 2029 nog een 'bemande bus' koopt, dan ga je die niet in 1 jaar afschrijven.
De enige manier waarop dat kan is als die nieuwe 'AI bus' zo ontzettend goedkoop is dat dat het toch wel waard is. Maar goed: als die AI bus zo extreem goedkoop is, dan gaan aandeelhouders er niet veel winst terug van zien
Piloten hetzelfde verhaal: de Boeings en Airbussen die nu geleverd worden vliegen over 5 jaar ook echt nog wel rond. En over 15 jaar ook. Want wie gooit er nou een vliegtuig van 100 miljoen weg - ook al zit daar een dure piloot op? Of gaan die full AI Boeings en full AI Airbussen opeens voor 50 miljoen verkocht worden?
Nog even los van de 'morele aspecten'. Ik denk dat de gemiddelde luchtvaartmaatschappij het een enorm risico vindt om een vliegtuig zonder piloot de lucht in te sturen. Mensen zullen toch initieel huiverig zijn. Ik durf er geld op in te zetten dat er een overgangsfase komt waarin we misschien wel 'full AI vliegtuigen' hebben maar dat er toch minstens 1 piloot meegaat.
Mijn voorspelling: ja, dankzij AI zullen weer een hoop nieuwe ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. Maar net zoals met de introductie van de stoomlocomotief, elektriciteit, de computer, het internet, de smartphone en andere snufjes zal gelden: banen zullen vooral veranderen.
Overigens een inhoudelijke voorspelling: de aandelenmarkten zullen twee maatstaven volgen. Productiviteitsgroei en inflatie. Kijk maar naar de afgelopen jaren. De enorme marktbrede rendementen zijn bij veel bedrijven vooral gewoon het gevolg van geldontwaarding. Euro's en Dollars zijn nou eenmaal een stuk minder waar geworden. Als je een vergelijking maakt met zaken als goud en dergelijke (of voor de liefhebber zelfs Bitcoin), dan is er weinig echt rendement geweest. Zelfs als je de officiele inflatiecijfers aanhoudt van de Fed en de ECB is het rendement niet heel bijzonder.
Dat zal de komende 5 jaar net zo goed gelden: als we een aanhoudend hoge (shaduw)inflatie houden, dan zullen de markten blijven stijgen, zelfs als de productiviteit niet heel erg veel stijgt.
Voor piloten zal sowieso niet veel veranderen de komende vijf jaren, het is tegenwoordig erg moeilijk en tijdrovend om aanpassingen aan een vliegtuig gecertificeerd te krijgen.Uniciteit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:40:
Ik zie het overigens niet zo snel gaan zoals @PigRush voorstelt: in 2030 volledig bezuinigd op caissières, chauffeurs, piloten, taxichauffeurs, chirurgen, etc?
Sinds juli 2024 zijn we op advies van een financieel adviseur begonnen met beleggen via Semmie. We hebben een startkapitaal ingelegd en storten sindsdien maandelijks bij. Volgens de Semmie‑app is het rendement zo’n 3,5% bruto, maar na kosten blijft er netto maximaal 2% over.
Afgelopen jaar had een spaarrekening dat rendement ook kunnen halen. Maar onze beleggingshorizon is 20 jaar, dus korte termijn zegt niet alles.
Toch vraag ik me af:
Is 2% netto een normaal resultaat voor indexbeleggen over het afgelopen jaar? Of hadden we bij andere vermogensbeheerders (zoals Meesman of Brand New Day) méér kunnen halen?
Afgelopen jaar had een spaarrekening dat rendement ook kunnen halen. Maar onze beleggingshorizon is 20 jaar, dus korte termijn zegt niet alles.
Toch vraag ik me af:
Is 2% netto een normaal resultaat voor indexbeleggen over het afgelopen jaar? Of hadden we bij andere vermogensbeheerders (zoals Meesman of Brand New Day) méér kunnen halen?
Ik ken Semmie niet, maar als de 1,5pct kosten echt jaarlijkse terugkerende kosten zijn lojkt me dat erg hoog.Voltex schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:21:
Sinds juli 2024 zijn we op advies van een financieel adviseur begonnen met beleggen via Semmie. We hebben een startkapitaal ingelegd en storten sindsdien maandelijks bij. Volgens de Semmie‑app is het rendement zo’n 3,5% bruto, maar na kosten blijft er netto maximaal 2% over.
Toch vraag ik me af:
Ik zit op +5% in dat tijdsframe, maar jij bent net begonnen, en tussendoor heeft hij hoger gestaan, waardoor je effectief relatief weinig hebt gekocht die maanden. Op jaarbasis zijn de verschillen in kosten niet zo gigantisch. Als je het echter doortrekt naar 20 jaar bijvoorbeeld, dan zijn het wel hele grote verschillen, omdat ze elk jaar weer een stuk van je vermogen afhalen.
Onder de streep heb ik moeite met een financieel adviseur serieus te nemen die zoiets aanbeveelt. Via je huisbank is het niet moeilijk, en anders heeft een partij als Meesman het nog eenvoudiger gemaakt plus het potentiele voordeel dat je niet elke keer dat je op je bank app inlogt je huidige beleggingen in je gezicht worden geduwd. (Wat afhankelijk van je persoonlijkheid geen drol kan uitmaken, of problematisch kan zijn als het slechter gaat). En die zijn beide veel goedkoper dan Semmie.
Onder de streep heb ik moeite met een financieel adviseur serieus te nemen die zoiets aanbeveelt. Via je huisbank is het niet moeilijk, en anders heeft een partij als Meesman het nog eenvoudiger gemaakt plus het potentiele voordeel dat je niet elke keer dat je op je bank app inlogt je huidige beleggingen in je gezicht worden geduwd. (Wat afhankelijk van je persoonlijkheid geen drol kan uitmaken, of problematisch kan zijn als het slechter gaat). En die zijn beide veel goedkoper dan Semmie.
Inderdaad, kosten zijn enorm hoog en totaal onnodig: 0,85% of 0,75% beheerfee, €48/jaar administratiekosten, 0,21-0,50% fondskostenSissors schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:36:

Daarvoor wil ik je geld ook wel in WEBN (0,07% kosten) of NT World (0,1%) gooien.
Een portfolio van €100.000 kost per jaar:
Bij Semmie (Smart Fund) €1398
Bij IBKR (WEBN) €70.
WEBN & chill (@IBKR)
Precies, het geld moet ergens vandaan komen.. dat zal net als de afgelopen jaren, geldcreatie zijn.Uniciteit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:40:
Piloten hetzelfde verhaal: de Boeings en Airbussen die nu geleverd worden vliegen over 5 jaar ook echt nog wel rond. En over 15 jaar ook. Want wie gooit er nou een vliegtuig van 100 miljoen weg - ook al zit daar een dure piloot op? Of gaan die full AI Boeings en full AI Airbussen opeens voor 50 miljoen verkocht worden?Zo ja, dan blijft er ook weinig over voor aandeelhouders en de bedrijven.
Semmie is een vermogensbeheerder en die andere twee opties zijn execution only platformen.Voltex schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:21:
Toch vraag ik me af:
Voor een vermogensbeheerder betaal je doorgaans meer, maar deze kijkt - als het goed is - naar jouw persoonlijke (financiële) situatie en maakt op basis hiervan een beleggingsplan.
Hoe dit eruit ziet weten we niet, maar dit kan er heel anders uit zien dan 100% in aandelen zitten, wereldwijd gespreid obv marktkapitalisatie, wat de meesten doen.
Dus ja het is iets met appels en peren... maar ' gewoon ' je geld in indexfondsen via deze execution only platformen stoppen rendeert meestal beter en is bovendien ook niet echt moeilijk.
In vino veritas, in aqua sanitas
Geldpersen draaien al aardig, geloof dat de US M2 money supply de laatste 12 maanden iets van 4.5% was. Ze geven ook iets van 6.5%(?) meer uit als er binnenkomt, dus ja in USD dollars zal het wel lekker stijgen.PigRush schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:20:
<knipperdeknip>
Voor de rest gaat het volgens mij met AI net zo als bij de introductie van de auto, het vliegtuig, het internet enzovoort. Maar zelfs bij zulke trends zijn er booms en busts. Niet iedereen wint en bij veel bedrijven is het e.e.a. al aardig duur/ingeprijsd. Tig bedrijven en een hoop hosanna en een paar jaar later zijn er een hoop inclusief je inleg weer verdwenen.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Weet iemand waarom WEBN bij DeGiro geen koers heeft vandaag?
Verbaast mij overigens ook dat die nieuwe tariffs niks doen met de beurs, vorige keren heftige reacties en nu gaat het door omhoog. Was op een koopmoment het wachten.
Verbaast mij overigens ook dat die nieuwe tariffs niks doen met de beurs, vorige keren heftige reacties en nu gaat het door omhoog. Was op een koopmoment het wachten.
TacoRogers schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:30:
Weet iemand waarom WEBN bij DeGiro geen koers heeft vandaag?
De markt heeft ook door dat het puur show is en dat alles weer wordt teruggedraaid of uitgesteld wordt voor de zoveelste keer.
"More than 40% of the total market cap of the top 3,000 US stocks now boast gross margins over 60%, according to Trivariate"PigRush schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:20:
Veilig door investeren met DCA lijkt de veiligste optie (zoals altijd).
Leven zou flink goedkoper kunnen zijn als bedrijven niet zo'n gortige margins hadden en ook nog elk jaar meer willen
Nauwelijks 5 maanden later en ik moet alweer terugkomen op mijn post - Nog eens 60% van mijn overgebleven positie verkocht aan $149,99. Van mijn originele positie blijft er nu nog zowat 15 á 20% over.Jebus4life schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:01:
Leuke dag weer met Palantir: Verwachtingen vlotjes geklopt, guidance omhoog voor 2025 en het aandeel knalt opnieuw hoog.
Per direct weer een portie de deur uitgedaan![]()
Bijna dag op dag geleden 2 jaar gekocht aan $14,99; dan is verkopen aan $106 wel lekker![]()
(in november overigens ook al een deel verkocht aan $67)
Blijft nog zowat 40-45% van mijn originele positie over, daar kijk ik de komende tijd niet naar om. Moet al richting $250 per aandeel gaan voor ik daarover ga nadenken.
Origineel ging ik gewoon vasthouden, maar ik vind de waardering gewoon niet te verantwoorden - op $150 per aandeel zit Palantir zowat op de rand van de top-25 bedrijven wereldwijd - gezien het aandeel weer boven de 4% gewicht van mijn portefeuille zat wou toch weer een deel verkocht.
Gezien ik een wat grotere cashbuffer aan het opbouwen ben [small](ik ben absoluut niet gerust in de tarievenpolitiek en de impact op langere termijn)[s/amml] ook getwijfeld om volledig uit te stappen, maar met een gewicht van <2% is de potentiële schade best klein en mijn totale rendement (600% enkel al op het verkochte deel) al zo groot dat ik er mentaal niet echt issues mee zou hebben bij een koersval
*ik weet overigens dat dat een slechte reden is om iets wel/niet te verkopen - daar moet niemand me op wijzen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Let wel dat dit gross margins zijn. Ik zie zo snel dat een aantal van de bekende bedrijven inderdaad op 20-25% zit, maar heel veel andere bedrijven zitten netto een heel stuk lager. Dus ik denk dat het wel mee valt hoeveel goedkoper het leven zou kunnen zijn.....Rogers schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:40:
[...]
"More than 40% of the total market cap of the top 3,000 US stocks now boast gross margins over 60%, according to Trivariate"
Leven zou flink goedkoper kunnen zijn als bedrijven niet zo'n gortige margins hadden en ook nog elk jaar meer willen
Als netto margins heel hoog zijn, staan er vroeg of laat ook concurrenten op in dezelfde markt (slechts bij een paar bedrijven is dat lastiger/duurt dat wat langer).
Mocht je je afvragen waarom alles loodrecht naar beneden ging het laatste uur. Trump gaat ‘waarschijnlijk’ de baas van de centrale bank echt ontslaan.
https://www.cnbc.com/amp/...rump-powell-fed-fire.html
Trump has drafted a letter to fire JPow. https://www.nytimes.com/2...powell-firing-letter.html
Zitten we op de kantelpunt van hoge marges naar klanten met grote kortingen lokken?
In de (Belgische) AH zie in de voorbije weken aanbiedingen die lager dan de prijzen in de voorbije 10 jaren gaat. Als vlees onder 6 euro per kg gaat, dan is het buying time. Naar 4 euro per kg zakken is hamsteren en voorraden aanleggen. Zonder aanbiedingen staan de prijzen gemakkelijk de helft hoger dan vroeger.
In de Lidl stunten ze met Zeeuwse mosselen tegen 2,15 euro per kg.
Voor mij zijn echte aanbiedingen als ik de prijzen van 10 jaren geleden terug zie of lager.
In de VS beginnen de beleggers bewijs voor "tariffs are inflationary" te zien.
De hoge marges zijn houdbaar zolang de mensen het betalen. Het moment dat de klanten minder producten/diensten consumeren, gaan de bedrijven over de resterende klanten prijsvechten en hun marktaandeel verdedigen.Rogers schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:40:
[...]
"More than 40% of the total market cap of the top 3,000 US stocks now boast gross margins over 60%, according to Trivariate"
Zitten we op de kantelpunt van hoge marges naar klanten met grote kortingen lokken?
In de (Belgische) AH zie in de voorbije weken aanbiedingen die lager dan de prijzen in de voorbije 10 jaren gaat. Als vlees onder 6 euro per kg gaat, dan is het buying time. Naar 4 euro per kg zakken is hamsteren en voorraden aanleggen. Zonder aanbiedingen staan de prijzen gemakkelijk de helft hoger dan vroeger.
In de Lidl stunten ze met Zeeuwse mosselen tegen 2,15 euro per kg.
Voor mij zijn echte aanbiedingen als ik de prijzen van 10 jaren geleden terug zie of lager.
In de VS beginnen de beleggers bewijs voor "tariffs are inflationary" te zien.
En al weer terug gecorrigeerd lijkt het.SvV_Ying schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:46:
Mocht je je afvragen waarom alles loodrecht naar beneden ging het laatste uur. Trump gaat ‘waarschijnlijk’ de baas van de centrale bank echt ontslaan.
Sowieso meer nadelig voor de dollar koers en niet zo zeer aandelen lijkt me, integendeel, als de geruchten kloppen wil trump heel graag iemand er hebben zitten die de rente op 0 zet.
Verdere devaluatie van de dollar, goedkopere export/duurdere import en records na records op de beurs.
In vino veritas, in aqua sanitas
Beste drop vandaag bij ASML. Tijd om in te stappen ? 😬😁
SvV_Ying schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:46:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Als je net voor het sluiten van de beurs hebt gekocht, dan heb je waarschijnlijk goede zaken gedaan. In Amerika staan ze weer zo'n $20 hoger dan de laagste stand vandaag, is toch weer bijna 3% terug.impactftw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:57:
Goede beursdag vandaag, waarom?
Ik ben nog steeds niet terug ingestapt nadat ik de helft verkocht had tijdens dat tariff gedoe, al aardig wat mis gelopen
20 jaar treasuries doen nu 5% rendement, ben jaloers als Nederlander. Is ook nog belastingvrij voor Amerikanen meen ik.
Ik ben nog steeds niet terug ingestapt nadat ik de helft verkocht had tijdens dat tariff gedoe, al aardig wat mis gelopen
20 jaar treasuries doen nu 5% rendement, ben jaloers als Nederlander. Is ook nog belastingvrij voor Amerikanen meen ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Rogers op 17-07-2025 15:20 ]
Tsja, dat kan van alles zijn. Inflatie cijfers VS waren prima, hoop op TACO tov de tarieven, retail sales cijfers vandaag goed. Bedrijfsresultaten zijn niet slecht.Rogers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:19:
Uitstappen, instappen, timen.. lijkt me erg lastig verder.
Ja het aloude 'time in the market beats timing the market' blijkt toch weer van kracht. Geen peil op te trekken. Ik wilde bij de tariff oorlog ook alles verkopen, maar heb besloten om alles gewoon te laten staan en er 20 jaar niet aan te komen. Ik verkoop niks, maak alleen nieuwe koop ordersRogers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:19:
Het is eigenlijk absurd dat als je NL staatsleningen koopt, je de coupon weer mag teruggeven aan belasting.Rogers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:19:
Voor mij is het vooral peace of mind. Bij elke scheef van Trump schoot ik in de stress. Ook al doe ik bijna alleen maar ETF's, ik kreeg toch nachtmerries dat hij niet ging TACO"en omdat het een seniele oude gek is en daadwerkelijk 50% tarif op alles ging mikken.Rogers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:19:
blup
Idd, ze zouden het hooguit als spaargeld moeten belasten en liever belastingsvrij als ze wat willen stimuleren. De coupon is al zo laag.Soullie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:27:
[...]
Het is eigenlijk absurd dat als je NL staatsleningen koopt, je de coupon weer mag teruggeven aan belasting.
Is ook niet goed voor je burgers als mensen in andere landen (Amerika) zoveel makkelijker meer rendement halen. In Nederland worden we collectief armer met de vermogensbelasting belasting + inflatie die hoger is dan de rente.
[ Voor 30% gewijzigd door Rogers op 17-07-2025 18:02 ]
Je had deze even moeten lezen, dan had je een beter instapmoment kunnen hebben.Rogers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:19:
https://www.bol.com/nl/nl/f/trump/9200000005495227/
tldr; Trump bluft altijd en trekt daarna weer bij. Beste moment om te kopen was vlak na de paniek. En zijn bluf duurt ook vaak maar heel kort, dus niet te lang wachten met kopen.
Taco om de baas van de FED:Rogers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:19:
YakuzA in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"
[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 17-07-2025 20:55 ]
PSN
Dat vind ik ook, lijkt me ook soort van fijn voor een staat, dat de eigen burgers een deel van de schuld hebben.Rogers schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:59:
[...]
Idd, ze zouden het hooguit als spaargeld moeten belasten en liever belastingsvrij als ze wat willen stimuleren. De coupon is al zo laag.
Is ook niet goed voor je burgers als mensen in andere landen (Amerika) zoveel makkelijker meer rendement halen. In Nederland worden we collectief armer met de vermogensbelasting belasting + inflatie die hoger is dan de rente.
Tja, ergens heel vervelend dat Powell volgend jaar ook al weg moet, je weet nu al dat er een ja-knikkerYakuzA schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:54:
[...]
Taco om de baas van de FED:
YakuzA in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"
komt.
Mijn gevoel is dat de dollar nog wel eens kleine tik kan krijgen.
[ Voor 37% gewijzigd door Soullie op 18-07-2025 08:37 ]
Ik ben vandaag flink ingestapt😁impactftw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:57:
@Vsnah Uit nieuwsgierigheid, waarom nu en niet begin april? Begin april stond de koers nl. veel lager (onder de 600) en was er vanuit ASML perspectief nog geen onzekerheid geuit mbt de groei in 2026.
Ze staan nu rond 640. Afhankelijk van hoeveel je er uit wil halen, denk ik wel dat ze weer richting de 680 gaan in relatief korte termijn.
Ik vind ASML echt moeilijk in te schatten. Ze lijken de AI hype volledig te missen na de piek van een jaar geleden.
Ik vind ASML echt moeilijk in te schatten. Ze lijken de AI hype volledig te missen na de piek van een jaar geleden.
Ze missen het natuurlijk niet, want zonder de machines geen chips.TheBrut3 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:47:
Ze staan nu rond 640. Afhankelijk van hoeveel je er uit wil halen, denk ik wel dat ze weer richting de 680 gaan in relatief korte termijn.
Maar de vraag is natuurlijk wel, hoeveel nieuwe machines zijn er nog nodig om de huidige vraag van chips te beantwoorden.
De ontwikkeling staat natuurlijk ook niet stil, dus er worden voortdurend nieuwe technologieën ontwikkelen om nieuwe chips te produceren.
Maar dan is ook weer de vraag of de ontwikkeling zover en zoveel scheelt om een machine te vervangen en of de huidige machine niet een upgrade kan krijgen ipv volledig te vervangen.
Dit alles heeft invloed op de verkopen.
Correct me if I am wrong:
Ik vind ASML nog steeds hoog gewaardeerd. Fundamenteel is het een fantastisch bedrijf, maar...
Het bedrijf heeft aangegeven optimisme te temperen. De groei valt in 2025/2026 tegen.
Echter, het aandeel is wel zeer premium gewaardeerd:
Current PE: 26.33
PEG Ratio (5yr expected): 1.51
Een mooie waardering is een PEG rond de 1.0 of lager. Om dat te bewerkstelligen moet het of harder groeien (wat op korte termijn niet gaat gebeuren), of de marges moeten beter, of de prijs moet omlaag.
Ik denk dat ASML nog wel verder kan zakken de komende maanden/kwartalen. Een koers van 400-500 EUR vind ik niet onrealistisch. Op die koers overweeg ik pas te kopen.
En dan hebben we nog Trump met zijn 1 augustus deadline.
Mocht ik het fout hebben, dan helaas geen ASML voor mij.
Ik vind ASML nog steeds hoog gewaardeerd. Fundamenteel is het een fantastisch bedrijf, maar...
Het bedrijf heeft aangegeven optimisme te temperen. De groei valt in 2025/2026 tegen.
Echter, het aandeel is wel zeer premium gewaardeerd:
Current PE: 26.33
PEG Ratio (5yr expected): 1.51
Een mooie waardering is een PEG rond de 1.0 of lager. Om dat te bewerkstelligen moet het of harder groeien (wat op korte termijn niet gaat gebeuren), of de marges moeten beter, of de prijs moet omlaag.
Ik denk dat ASML nog wel verder kan zakken de komende maanden/kwartalen. Een koers van 400-500 EUR vind ik niet onrealistisch. Op die koers overweeg ik pas te kopen.
En dan hebben we nog Trump met zijn 1 augustus deadline.
Mocht ik het fout hebben, dan helaas geen ASML voor mij.
@PigRush En vergeet niet het risico van een crisis rondom Taiwan voor ASML. Als de grootste EUV klant wegvalt heb je als ASML wel een probleem.
Tsjah, het kan ook zijn dat de restricties rondom China wegvallen voor ASML. Maar voor dat soort scenarios ga je natuurlijk geen aandelen kopen. Ook voor mij te hoog gewaardeerd.
Stel vanaf morgen mogen ze aan iedereen en hun moeder al hun machines verkopen. Dan duurt het jaren voordat uberhaupt de eerste machines van die orders uit de fabriek rollen. Het is geen stroopwafelfabrikant die in 2 weken kan opschalen om 5000% meer te maken. Het is een ontzettend lang traject.Secsytime schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:07:
Tsjah, het kan ook zijn dat de restricties rondom China wegvallen voor ASML. Maar voor dat soort scenarios ga je natuurlijk geen aandelen kopen. Ook voor mij te hoog gewaardeerd.
Ik begrijp dan ook echt niet hoe zo'n aandel 3x over de kop gaat omdat AI meer gebruikt wordt...
blup
De order portefeuille is momenteel toch de bottelnek, niet de productie capaciteit.Bezulba schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:01:
[...]
Stel vanaf morgen mogen ze aan iedereen en hun moeder al hun machines verkopen. Dan duurt het jaren voordat uberhaupt de eerste machines van die orders uit de fabriek rollen. Het is geen stroopwafelfabrikant die in 2 weken kan opschalen om 5000% meer te maken. Het is een ontzettend lang traject.
Ik begrijp dan ook echt niet hoe zo'n aandel 3x over de kop gaat omdat AI meer gebruikt wordt...
Omgekeerd. Productiecapaciteit is op dit moment de bottleneck. Als er vandaag geen enkele order meer binnenkomt, dan hebben ze nog voor zo’n 2 jaar aan orders waarbij 24/7 de productie doorloopt.49euro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:35:
[...]
De order portefeuille is momenteel toch de bottelnek, niet de productie capaciteit.
Het probleem met de koers zit ‘m in de opmerkingen van de ceo. Die stelt eigenlijk gewoon heel hard dat er geopolitiek veel onzekerheden zijn en doet daarom geen uitspraken over groei in 2026.
Hier komt ook wel duidelijk de Franse mentaliteit naar voren. Als je een Amerikaanse CEO had gehad, dan had die waarschijnlijk juist benadrukt dat omzet en groei keer op keer hoger uitkomen dan verwacht. De geopolitieke onzekerheid was dan hooguit een voetnoot geweest, in plaats van een headline bij ieder nieuwsmedium.
De koersdaling is in mijn ogen echt vrijwel volledig toe te wijzen aan de niet zo tactische uitspraken van de ceo.
Als je dan weer met wat toeleveranciers van ze praat in ZO Brabant is daar gewoon sprake van een dip/stagnatie.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik neem aan dat je o.a. naar dit artikel verwijst. Geen idee, die contacten heb ik zelf niet. Neemt niet weg dat zelfs als de vraag per direct naar 0 zou gaan, ASML nog steeds voor 2 jaar 24/7 moet produceren om de huidige backlog weg te werken.Grouchy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:01:
Als je dan weer met wat toeleveranciers van ze praat in ZO Brabant is daar gewoon sprake van een dip/stagnatie.
Order intake kan de groei belemmeren als dat niet binnen 2 jaar verder aanzwelt. Productiecapaciteit is met een backlog van 2 jaar op dit moment al een groei belemmerende factor. Een luxeprobleem, dat dan weer wel
nee, echt gewoon persoonlijk/zakelijk contacten de afgelopen weken/maanden
[ Voor 18% gewijzigd door Grouchy op 20-07-2025 16:49 ]
Wanneer we over het bedrijf ASML spreken heb je helemaal gelijk. De beurskoers van het bedrijf loopt echter vooruit op de huidige situatie, en is met name gebaseerd op de groei van de order portefeuille. En daar speelt de geo-politiek inderdaad een grote rol in. De opschaling van de productie loopt voor een groot gedeelte gewoon volgens planning. Daar lijkt niets mis mee.Uniciteit schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Omgekeerd. Productiecapaciteit is op dit moment de bottleneck. Als er vandaag geen enkele order meer binnenkomt, dan hebben ze nog voor zo’n 2 jaar aan orders waarbij 24/7 de productie doorloopt.
Het probleem met de koers zit ‘m in de opmerkingen van de ceo. Die stelt eigenlijk gewoon heel hard dat er geopolitiek veel onzekerheden zijn en doet daarom geen uitspraken over groei in 2026.
Hier komt ook wel duidelijk de Franse mentaliteit naar voren. Als je een Amerikaanse CEO had gehad, dan had die waarschijnlijk juist benadrukt dat omzet en groei keer op keer hoger uitkomen dan verwacht. De geopolitieke onzekerheid was dan hooguit een voetnoot geweest, in plaats van een headline bij ieder nieuwsmedium.
De koersdaling is in mijn ogen echt vrijwel volledig toe te wijzen aan de niet zo tactische uitspraken van de ceo.
[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 20-07-2025 18:18 ]
Zie in de zoekresultaten nog niet besproken dat het forfaitair rendement volgend jaar van 5.88% naar 7.78% gaat en heffingsvrij vermogen omlaag van €57.7k naar €51k.
https://vastgoedinsider.n...-blijft-overeind-in-2026/
[ Voor 4% gewijzigd door Rogers op 20-07-2025 21:08 ]
Als veiligheid zou ik nooit inloggen op de IBKR app met mijn inlognaam en wachtwoord.Pistachenootje schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:26:
Daarnaast maak ik wel gebruik van de 2FA app, maar ik druk niet om te accorderen.
Ik weet namelijk niet of dit mijn verzoek is of van iemand anders die net toevallig op bijna hetzelfde moment inlogt omdat hij aan mijn inlognaam en wachtwoord is gekomen (keylogger).
Ik gebruik dan alsof ik geen verbinding heb en maak dan gebruik van challenge en response.
Ik zie dan bij IB een cijfer code en die klop ik dan in op de smartphone. Hierna krijg ik een nieuwe code en die moet ik inkloppen op mijn laptop.
Daarnaast is mijn smartphone alleen aan als ik wi inloggen bij IB.
Verder probeer de laptop zo schoon mogelijk te houden, dus alleen voor bankzaken en geen andere zaken.
Gebruik sandbox voor niet bank zaken.
Geldt natuurlijk ook voor je smartphone. Indien mogelijk gebruik dit alleen voor bankzaken.
Ik vindt het jammer dat IBKR zijn app niet ge-update heeft. Het zou mooi zijn als deze app netzoals de Microsoft authentivator werkt. Inloggen kan dan alleen als je de exacte cijfers weet die je op je smartphone ziet.
2FA is er bij IB in 3 smaken:
-SMS
-IBKR App
-Digital Security Card+ (saldo van minimaal 1 miljoen USD vereist of meer)
Deze laatste heeft de beste security.
Hier ook een dergelijk geval met vele posts:
https://forum.mustachianp...teractive-brokers/12135/5
Misschien kunnen we als IBKR klant een verzoek indienen dat er niet zomaar een tegenrekening mag toegevoegd worden.
Is het niet zo dat je alleen maar naar een externe rekening kan overboeken als de naam geving klopt?
Daarnaast zou een verzoek naar IBKR voor een limiet voor overschrijven van geld naar een externe rekening ook ingesteld kunnen worden van bijvoorbeeld 5K. Wil je meer? Dat kan nar bijvoorbeeld 10K, maar dan is dat pas na 4 uur actief.
Dat is een aardige verhoging, drempel 6k lager en bijna 2% erbij. Zou het lonen om op de laatste handelsdag van het jaar de ETF's uit te checken, zodat het weer spaargeld is op een beleggingsrekening staat, en ze de eerste handelsdag weer terug te kopen? Ik neem aan dat het dan op 1 januari als spaargeld telt.Rogers schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:06:
Zie in de zoekresultaten nog niet besproken dat het forfaitair rendement volgend jaar van 5.88% naar 7.78% gaat en heffingsvrij vermogen omlaag van €57.7k naar €51k.
Peildatumarbitrage. Als jij binnen 3 maanden (rondom 1 januari) schuift, dan geldt het alsnog als beleggingen. Je kan dus rustig op bijv. 15 december alles verkopen zodat je het op 1 januari als spaargeld hebt, maar alles wat je dan voor 15 maart weer omzet in beleggingen/obligaties/crypto telt dan alsnog met terugwerkende kracht mee.TheBrut3 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:09:
[...]
Dat is een aardige verhoging, drempel 6k lager en bijna 2% erbij. Zou het lonen om op de laatste handelsdag van het jaar de ETF's uit te checken, zodat het weer spaargeld is op een beleggingsrekening staat, en ze de eerste handelsdag weer terug te kopen? Ik neem aan dat het dan op 1 januari als spaargeld telt.
Het kan dus, maar je loopt wel 3 maanden in de markt mis. Als je geluk hebt koop je terug met een dip, als je pech hebt heb je een rit van 20% gemist.
Je kan daarnaast ook gewoon blijven zitten en werken met ‘werkelijk rendement’.
Ja belachelijke verhoging. Die 6k verlaging is al zo'n €168 extra belasting, die 2% (0.72% belasting) nog meer voor mij.TheBrut3 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:09:
[...]
Dat is een aardige verhoging, drempel 6k lager en bijna 2% erbij. Zou het lonen om op de laatste handelsdag van het jaar de ETF's uit te checken, zodat het weer spaargeld is op een beleggingsrekening staat, en ze de eerste handelsdag weer terug te kopen? Ik neem aan dat het dan op 1 januari als spaargeld telt.
Dat wat jij noemt werkt niet daar hebben ze regeltjes voor sinds een aantal jaar.
Probleem met werkelijk rendement is dat je geen heefingsvrij vermogen meer hebt. Daardoor kan het afhankelijk van je vermogen niet lonen als je een normal rendement hebt gehaald.Uniciteit schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:26:
[...]
Peildatumarbitrage. Als jij binnen 3 maanden (rondom 1 januari) schuift, dan geldt het alsnog als beleggingen. Je kan dus rustig op bijv. 15 december alles verkopen zodat je het op 1 januari als spaargeld hebt, maar alles wat je dan voor 15 maart weer omzet in beleggingen/obligaties/crypto telt dan alsnog met terugwerkende kracht mee.
Het kan dus, maar je loopt wel 3 maanden in de markt mis. Als je geluk hebt koop je terug met een dip, als je pech hebt heb je een rit van 20% gemist.
Je kan daarnaast ook gewoon blijven zitten en werken met ‘werkelijk rendement’.
Die arbitrage regeling werkt vast niet de andere kant op he? Als je beleggingen verkoopt in de eerste drie maanden.
[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 20-07-2025 22:39 ]
Het nagestreefde doel is het werkelijk rendement belasten. Dat doen ze met gemiddelden van afgelopen jaren. Hebben jouw aandelen in 2024 minder dan 7.78% rendement gemaakt?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Interessante vraag. Waarom niet eigenlijk?Rogers schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:38:
[...]
Die arbitrage regeling werkt vast niet de andere kant op he? Als je beleggingen verkoopt in de eerste drie maanden.
De peildatum van box 3 is wettelijk vastgelegd. Dat is 1 januari om 00.00 uur.helloitsme schreef op maandag 21 juli 2025 @ 06:55:
[...]
Interessante vraag. Waarom niet eigenlijk?
Op dat moment wordt er een ‘foto’ genomen van je bezittingen die in box 3 vallen. De arbitrage regels zijn alleen om misbruik te voorkomen. Verkoop binnen de eerste 3 maanden is geen misbruik.
Is dat niet tactisch of gewoon de waarheid vertellen? Dat beleggers zo stom zijn om Amerikaanse stijl CEO's te geloven die roepen dat het allemaal zo fantastisch gaat, totdat opeens het bedrijf failliet is, is toch niet een reden om het op die manier aan te pakken?Uniciteit schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:46:
[...]
Omgekeerd. Productiecapaciteit is op dit moment de bottleneck. Als er vandaag geen enkele order meer binnenkomt, dan hebben ze nog voor zo’n 2 jaar aan orders waarbij 24/7 de productie doorloopt.
ASML is altijd heel herder; Dit is ons order boek, dit produceren wij dit jaar, lange termijn verwachting is dit.
En bijna elk kwartaal gaat het toch een stukje beter dan verwacht.
blup
ASML kan als monopolist ook de marges wat verhogen, vraag me af of ze dat ook doen / overwegen.
NVIDIA loopt ook tegen een muur aan doordat ze te weinig productiecapaciteit hebben, dus dit is een probleem wat over heel de markt hangt.
NVIDIA loopt ook tegen een muur aan doordat ze te weinig productiecapaciteit hebben, dus dit is een probleem wat over heel de markt hangt.
Ik heb idd lang niet die 7.78% gehaald. Het merendeel van mijn portfolio is verspreid over 2024 ingelegd, met een paar ongelukkige keuzes en tegenvallers er bij.RichieB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:52:
[...]
Het nagestreefde doel is het werkelijk rendement belasten. Dat doen ze met gemiddelden van afgelopen jaren. Hebben jouw aandelen in 2024 minder dan 7.78% rendement gemaakt?
Dat is ook krom aan dit belastingsysteem, die belast je alsof je beleggingen al het hele jaar staan en alsof iedereen het even goed gedaan heeft.
Maar omdat werkelijk rendement over het hele vermogen gaat ipv alleen beleggingen en je heffingsvrij vermogen kwijt raakt loont het al vlug niet.
[ Voor 40% gewijzigd door Rogers op 21-07-2025 10:09 ]
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij