Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:11
PigRush schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:59:
[...]

Berkshire is verspreid.

Daarnaast, die analisten en portfoliomanagers moeten presteren op korte termijn. Als particuliere belegger heb je het voordeel op lange termijn te kunnen investeren. Het mag als particuliere belegger best een paar jaar wat minder gaan.
Hoe ga jij je verdiepen in de bedrijven?
Hoe lang heb je nodig per bedrijf?
Hoe ga je je info opslaan en catalogiseren naar markers voor success?
Wat zijn jouw vereisten voor een bedrijf om waardig te zijn om in te investeren?
Waarop baseer je je vertrouwen dat je een winnaar hebt gekozen?

Laat ons ook even weten hoe je de 10 winnaars kiest.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 22:04
PigRush schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:30:
[...]

Succesvolle beleggers zeggen juist dat spreiding niet optimaal werkt. Het is onmogelijk om 50 bedrijven volledig te begrijpen. Ook is het lastig om heel veel sectoren tegelijk te begrijpen.

Uiteraard zal ik binnen de 10 bedrijven wel iets gaan spreiden. Dus bijvoorbeeld niet alleen maar bedrijven zoeken binnen dezelfde sector.

Ik ben begonnen met aandelen kopen van één bedrijf. Het bedrijf, verdien model, groeipotentiaal en de sector begrijpen koste me al meer dan een maand (als hobbyist). Het monitoren kost ook nog tijd. De komende maanden ga ik andere bedrijven analyseren en toevoegen.

Het getal 10 heb ik overigens ook niet arbitrair gekozen. Dit is het aantal dat Charlie Munger adviseert.

Uiteraard, mocht je zelf niet de tijd willen investeren om bedrijven goed te leren kennen, dan is verspreid beleggen (ETFs en Index) de beste keuze.
Ik hoor graag welke 10 je gekozen hebt.

Er is wel 1 klein probleempje: externe onvoorziene factoren.

Als voorbeeld, ik heb een tijdje geleden wat extra ASML aandelen gekocht. Goede winst, enige bedrijf in de wereld die de machines kan maken die nodig zijn om de geavanceerde chips te maken. Daarnaast werken er kennissen, hoor ik wat er ongeveer gebeurd en ik heb er wel vetrouwen in. Sta nu op -30%. Export restricties naar China, cijfers een dag te vroeg bekend gemaakt en ik weet niet wat. Maar goed, ik blijft ze aanhouden.

Nog een voorbeeld: Tesla. Koploper, groot marktaandeel, toekomst worden alle auto's EV, dus kan niet verkeerd gaan. Onvoorziene factor: Elon gedraagt zich als een idioot terwijl hij een belangrijke politieke ambtenaar is.

SuperMicro leek ook veel belovend, data centra zullen uit de grond schieten als paddenstoelen, totdat er met de cijfers gesjoemeld was.

Er komt een DeepSeek model uit China en Nvidia aandelen dalen met 20%. Wat als er plotseling een directe Chinese concurrent op de markt komt? Ze hebben het al gedaan met de telefoon, de auto...

Daarnaast had JP Morgan al gewaarschuwd, dat mocht er een globale recessie komen, de aandelen nog makkelijk 30% zouden kunnen zakken. Dus vertrouw jij die seniele pipo en zijn gluiperige anti Europa trawanten in het Witte Huis?

Wat als er een EU vredesmacht naar Oekraine gaat en wij alsnog in een direct conflict met Rusland komen? Wat als het vertrouwen in de U.S. zover zakt, dat de staatsobligatie nog verder oploopt, de schulden niet betaald kunnen worden en het hele financiële systeem begint te wankelen? Wat als Trump daadwerkelijk Canada of Groenland binnenvalt? Misschien een burgeroorlog in de U.S...?

Dus ook al doe je nog zo goed je onderzoek, het kan snel anders lopen. Daarnaast, de aandelen markt weerspiegelt de verwachting van de financiële markt, van de mensen. Dus als wij met z'n allen elkaar wijsmaken dat de EU defensie nog steeds ondergewaardeerd is, dan zullen prijzen stijgen. En aangezien nog redelijk vaak mensen vragen of de prijzen nog zullen stijgen, er nog geen volledige duidelijkheid vanuit de EU is hoe en wat, houd ik mijn defensie aandelen nog in mijn portefeuille.

Pfizer prijzen stegen al voordat ze het vaccine hadden verkregen. Het voordeel van ETFs zijn dat dit alles een beetje uitmiddelt. Mijn strategie van afgelopen jaren was dus idd trends in de gaten houden, sommige bedrijven aandelen kopen (afgelopen jaar RheinMetal, Leonardo, NVidia), deel in ETFs (Ai, semi conductor, defense) en ongeveer de helft in World.

Had ik een grotere winst gehad als alles NVidia was? Ongetwijfeld, maar het had ook anders kunnen lopen.

Succes met beleggen! Ik heb een doel gesteld, als ik deze haal, stap ik grotendeels uit voor dit jaar en kijk ik even met volle belangstelling vanaf de zijlijn.

p.s.
Dat ik nog rustig slaap is wel een klein wonder....

[ Voor 17% gewijzigd door Bowen_HAFX op 15-04-2025 20:08 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 22:04
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Bowen_HAFX op 15-04-2025 19:41 . Reden: Foutje ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 22:15
PigRush schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:59:
[...]

Berkshire is verspreid.

Daarnaast, die analisten en portfoliomanagers moeten presteren op korte termijn. Als particuliere belegger heb je het voordeel op lange termijn te kunnen investeren. Het mag als particuliere belegger best een paar jaar wat minder gaan.
Je geeft juist aan dat je het advies van Charlie Munger wil opvolgen. En Berkshire Hattaway is o.a. opgericht door Charlie Munger. En daar beleggen ze voor de lange termijn.

Je spreekt jezelf dus tegen.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Boerenlater schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:16:
Buffet zei ook dat de gewone man lekker in een SP500 etf moet inleggen.

@CornermanNL
[Afbeelding]
Lekker advies van copilot, Just eat takeaway.
Mogeljik inderdaad laag gewaardeerd, maar het bedrijf staat op het punt overgenomen te worden.
Dan hoef je niet te verwachten dat de koers boven de aanbod prijs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07

tuinïnen

Eventus stultorum magister

phantom09 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:53:
[...]

Je geeft juist aan dat je het advies van Charlie Munger wil opvolgen. En Berkshire Hattaway is o.a. opgericht door Charlie Munger. En daar beleggen ze voor de lange termijn.

Je spreekt jezelf dus tegen.. :?
Berkshire Hathaway is ver voordat Charlie Munger is geboren opgericht in 1839 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:15
tuinïnen schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:41:
[...]

Berkshire Hathaway is ver voordat Charlie Munger is geboren opgericht in 1839 ;)
Wijsneus :+
Technisch heb je gelijk, maar dat is als een tomaat in een fruitsalade doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
tuinïnen schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:41:
[...]

Ook niet correct:

De naam "Berkshire Hathaway" komt voort uit de fusie van twee textielbedrijven: Berkshire Fine Spinning Associates en Hathaway Manufacturing Company. Deze fusie vond plaats in de jaren 1950. Het oorspronkelijke bedrijf, Hathaway Manufacturing Company, werd in 1888 opgericht door Horatio Hathaway, een handelaar in China. Later, in 1965, nam Warren Buffett het bedrijf over en transformeerde het in het wereldwijde conglomeraat dat we vandaag kennen

[ Voor 49% gewijzigd door phantom09 op 15-04-2025 22:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
PigRush schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:30:
[...]

Ik ben begonnen met aandelen kopen van één bedrijf. Het bedrijf, verdien model, groeipotentiaal en de sector begrijpen koste me al meer dan een maand (als hobbyist). Het monitoren kost ook nog tijd. De komende maanden ga ik andere bedrijven analyseren en toevoegen.
Interessant, welk bedrijf en waarom? Zou leuk (en wellicht leerzaam) zijn als je wat van je werk wil delen. Daadwerkelijke fundamentele analyse komt zelden voorbij in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 15-04-2025 22:23 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:49
CornermanNL schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:08:
@PigRush Ga je je beroep ervan maken? Value beleggers als Buffet en anderen doen jarenlang gedegen onderzoek naar sectoren, wereldwijde ontwikkelingen en besteden een buitengewoon aantal uren van de dag aan het lezen van van alles en nog wat.

Het is allemaal zo simpel, koop ondergewaardeerde bedrijven met een goede inkomende cash flow en goede return on cash invested en je bent er. Echter het werk dat gaat zitten in het identificeren van deze bedrijven en het goed uitvoeren van het aankoopproces daar gaat nogal wat tijd inzitten.

Het is gewoon net als het runnen van ieder ander bedrijf een full time job, of in sommige gevallen een erg tijdrovende hobby. Kan natuurlijk allemaal, het is enorm leuke materie. En klein beginnen kan prima, maar waarom dan niet alleen op papier voorlopig? Om eens te kijken of je analyses kloppen?

En verder gewoon beginnen met ETF's, ja het is misschien saai. Maar voor de huis tuin en keuken belegger een prima optie. (Iets wat Buffet meerdere malen heeft aangeraden overigens)
Nee, ik ga er niet mijn beroep van maken.
Warren Buffet en Charlie Munger schrijven juist dat beleggen voor een particulier zeer eenvoudig kan zijn (en dat het geen full time job vraagt). Dit is zeker waar in een tijd als dit waarin veel informatie beschikbaar en openbaar is. Daarnaast zegt Peter Lynch (auteur van One Up On Wall Street) dat juist de eenvoudige bedrijven veelbelovend kunnen zijn. Waarom? Omdat deze bedrijven voor een simpele ziel goed te begrijpen zijn. Als je weet hoe het bedrijf opereert en winst maakt, wie er achter het stuur zit etc., slaap je 's nachts beter tijdens een crash dan als je geen idee hebt wie de waarde van jouw aandelen bepaalt.

Peter beschrijft daarnaast in zijn boek Beating the Street hoe je als particuliere belegger juist een voordeel hebt tegen de professionele beleggers, en hoe je als particulier ''de markt kan verslaan''. Eigenlijk is continue de rode lijn door alle boeken heen: je hoeft geen wiskundige topanalist te zijn om een succesvolle belegger te worden. Het is simpeler dan we denken. Bekende woorden zijn: "Niet de hersenen, maar de maag maakt het verschil voor beleggers." Het is vooral om kunnen gaan met emotie.

Ik beleg nu overigens met dusdanige kleine bedragen (ik kan het missen), dat ik van mening ben dat dit verantwoord is. Het zal met mijn DCA strategie langzaam groeien, net als mijn kennis.

ETFs heb ik ook lang overwogen, maar het zit me dan toch niet lekker dat ETFs een verzamelbak is van zeer slechte tot zeer goede bedrijven en alles daartussen. Als belegger wil je al je aandacht en tijd besteden aan het bedrijf en niet aan de koers. Dat klinkt logisch maar is in deze tijd nog best lastig omdat er bijna alleen maar geschreven wordt over het aandeel. Bij ETFs gaat het vaak alleen maar om de koers, en weinig om de achterliggende bedrijven.

Ik ben het overigens niet met je eens dat aandelen bezitten hetzelfde is als het runnen van een bedrijf. Door aandelen te kopen, leg je je vertrouwen in het management van een bedrijf. Zij doen het werk voor je. Niet jij als aandeelhouder. Uiteraard is het wel belangrijk om als belegger scherp te blijven door kwartaalcijfers te blijven checken, en te checken of het management niet stiekem hun eigen aandelen aan het verkopen is (red flag). Daarnaast ook scherp blijven wat de concurrenten doen (als die er zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Predator schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:36:
[...]

Dit is Buffet's advies voor profesionnele belegers.Grootaandeelhouders hebben ook veel meer informatie dan een particulier belegger.

De beste financieel analysten hebben een succesrate van marginaal beter dan 50% in het voorspellen van wat een aandeel in de toekomst gaat doen. De beurs is helaas niet alleen cijfertjes in de rapporten.
De waarde van een beursaandeel slaat vaak nergens op. Veel te hoog of veel te laag als je er de earnings naast legt.
Externe invloeden kunnen een zeer extreem effect op de beurswaarde van een bedrijf hebben. Iets wat we de laatste maanden allemaal weer eens duidelijk gezien hebben.

Ik vind het zelf ook leuk om aandelen picking te doen, en het maakt mij niet uit of ik daar eigenlijk veel winst op maak. Het is deels een hobby. Daarnaast doe ik ook gewoon tracking ETFs icm DCA.
Ik besef dat ik er zelf weinig van ken en probeer mezelf te beschermen :+
Zeker waar. De beurs wordt veel bepaald door ''randomness''.
En dat topanalisten het vaak ook fout hebben, bevestigt dat.

Als belegger wil je juist verder kijken dan de cijfers en rapporten en niet eindeloos analyseren. Je wil veel meer kijken naar het management. Wat doen zij met jouw geld? Hoe verdelen ze de winst? Keren ze het uit als dividend? Kopen ze er eigen aandelen mee in? Herinvesteren ze het in het bedrijf om te groeien? Plannen ze een overname? Wat is hun toekomstvisie? Heel belangrijk: heb je een goed gevoel bij de CEO? Is de CEO ook de founder (meest ideaal) of anders, genoeg skin in the game? Dit zijn voor mij veel belangrijker indicatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:53
@PigRush Ik bedoelde investeren als een bedrijfsmatige opzet. Niet dat het aankopen hetzelfde is als een bedrijf runnen ;)

Peter Lynch zijn boek heb ik ook gelezen, erg boeiend. Je hebt gelijk dat je er aan kan verdienen. Echter en dat is met mensen die bedrijfsmatig beleggen een heel ander verhaal dan de particulier. Neem alleen de schaal waarop men opereert.

Het is een leuk project en ik doe het hobbymatig ook hoor, maar de tijd ontbreekt om het echt serieus te kunnen doen. Naast de tijd is vermogen het probleem. Ik kan nooit en zal nooit posities op kunnen bouwen waarmee ik de voordelen ga halen die een Warren Buffet en Peter Lynch kunnen behalen. En daar zit voor mij het probleem. Ik heb de voordelen niet en wel alle nadelen. Overigens een ander leuk boek is investing for growth van Terry Smith.

Het is overigens erg leuk om te doen, daar niet van hoor. Al doe ik het voornamelijk in een papieren portefeuille en heel soms voeg ik iets toe aan de portefeuille. Het zou leuk zijn als je de voortgang blijft rapporteren. Succes!

Het voordeel van een ETF is en dan een index volger is dat er echt niets aan hoeft te gebeuren en je het meerjarig gemiddelde bij kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:37:
[...]

Ik hoor graag welke 10 je gekozen hebt.

Er is wel 1 klein probleempje: externe onvoorziene factoren.

Als voorbeeld, ik heb een tijdje geleden wat extra ASML aandelen gekocht. Goede winst, enige bedrijf in de wereld die de machines kan maken die nodig zijn om de geavanceerde chips te maken. Daarnaast werken er kennissen, hoor ik wat er ongeveer gebeurd en ik heb er wel vetrouwen in. Sta nu op -30%. Export restricties naar China, cijfers een dag te vroeg bekend gemaakt en ik weet niet wat. Maar goed, ik blijft ze aanhouden.

Nog een voorbeeld: Tesla. Koploper, groot marktaandeel, toekomst worden alle auto's EV, dus kan niet verkeerd gaan. Onvoorziene factor: Elon gedraagt zich als een idioot terwijl hij een belangrijke politieke ambtenaar is.

SuperMicro leek ook veel belovend, data centra zullen uit de grond schieten als paddenstoelen, totdat er met de cijfers gesjoemeld was.

Er komt een DeepSeek model uit China en Nvidia aandelen dalen met 20%. Wat als er plotseling een directe Chinese concurrent op de markt komt? Ze hebben het al gedaan met de telefoon, de auto...

Daarnaast had JP Morgan al gewaarschuwd, dat mocht er een globale recessie komen, de aandelen nog makkelijk 30% zouden kunnen zakken. Dus vertrouw jij die seniele pipo en zijn gluiperige anti Europa trawanten in het Witte Huis?

Wat als er een EU vredesmacht naar Oekraine gaat en wij alsnog in een direct conflict met Rusland komen? Wat als het vertrouwen in de U.S. zover zakt, dat de staatsobligatie nog verder oploopt, de schulden niet betaald kunnen worden en het hele financiële systeem begint te wankelen? Wat als Trump daadwerkelijk Canada of Groenland binnenvalt? Misschien een burgeroorlog in de U.S...?

Dus ook al doe je nog zo goed je onderzoek, het kan snel anders lopen. Daarnaast, de aandelen markt weerspiegelt de verwachting van de financiële markt, van de mensen. Dus als wij met z'n allen elkaar wijsmaken dat de EU defensie nog steeds ondergewaardeerd is, dan zullen prijzen stijgen. En aangezien nog redelijk vaak mensen vragen of de prijzen nog zullen stijgen, er nog geen volledige duidelijkheid vanuit de EU is hoe en wat, houd ik mijn defensie aandelen nog in mijn portefeuille.

Pfizer prijzen stegen al voordat ze het vaccine hadden verkregen. Het voordeel van ETFs zijn dat dit alles een beetje uitmiddelt. Mijn strategie van afgelopen jaren was dus idd trends in de gaten houden, sommige bedrijven aandelen kopen (afgelopen jaar RheinMetal, Leonardo, NVidia), deel in ETFs (Ai, semi conductor, defense) en ongeveer de helft in World.

Had ik een grotere winst gehad als alles NVidia was? Ongetwijfeld, maar het had ook anders kunnen lopen.

Succes met beleggen! Ik heb een doel gesteld, als ik deze haal, stap ik grotendeels uit voor dit jaar en kijk ik even met volle belangstelling vanaf de zijlijn.

p.s.
Dat ik nog rustig slaap is wel een klein wonder....
Je hebt een strategie die ik zelf niet zou hanteren. Het veel gegeven advies aan particuliere beleggers is juist om op te passen met trends. Focus je niet op alle externe factoren. Precies zoals je zelf zegt, als belegger kan je niet de toekomst voorspellen (Basically, heet dit speculeren, en niet investeren). Problemen van trends is dat de trend een keer afgelopen is. En meestal als iets een trend is, ben je al te laat met instappen. Veel liever kijk je naar het bedrijf en als dat fundamenteel allemaal in orde is, ook tijdens een crisis, dan zal die crash je een worst zijn, omdat je het vertrouwen hebt dat het desbetreffende bedrijf wel weer opkrabbelt. Eigenlijk moet je blij zijn met je aandeel, los van de koers. Uiteraard wil je het aandeel niet te duur kopen, maar eenmaal in bezit, zou je eigenlijk de koers even los moeten laten en puur kijken naar de andere cijfers achter het bedrijf. Zolang dat goed is, volgt de koers vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
CornermanNL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:21:
@PigRush
Het is een leuk project en ik doe het hobbymatig ook hoor, maar de tijd ontbreekt om het echt serieus te kunnen doen. Naast de tijd is vermogen het probleem. Ik kan nooit en zal nooit posities op kunnen bouwen waarmee ik de voordelen ga halen die een Warren Buffet en Peter Lynch kunnen behalen. En daar zit voor mij het probleem. Ik heb de voordelen niet en wel alle nadelen. Overigens een ander leuk boek is investing for growth van Terry Smith.
Onderschat ook niet de voordelen die je hebt als particuliere belegger. Dank voor de tip! Zet ik op mijn lijstje voor nog te lezen boeken. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PigRush
writser schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:21:
[...]

Interessant, welk bedrijf en waarom? Zou leuk (en wellicht leerzaam) zijn als je wat van je werk wil delen. Daadwerkelijke fundamentele analyse komt zelden voorbij in dit topic.
Zal ik vanavond met jullie delen. Zo'n post vraagt even wat tijd om alles netjes op te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 10:52
asml instapmomentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:53
Dat denk ik wel, de discussie is bij ASML nog altijd gericht op de groei, maar ik denk dat het voornamelijk in het concurrentie voordeel moet worden gezocht. Het is meer een vast gegeven die chips, geen waan van de dag meer.

Eén van de losse aandelen in portefeuille is altijd asml geweest. Maar er kan nog zomaar de helft af in het huidige klimaat. Af en toe bijkopen en bij wat winst weer afschalen en weer kopen bij de dips is wel goed te doen momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:45
PigRush schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:05:
[...]
Warren Buffet en Charlie Munger schrijven juist dat beleggen voor een particulier zeer eenvoudig kan zijn (en dat het geen full time job vraagt).
Ik meen dat Buffett particulieren juist aanraadt om in indexfondsen te beleggen.

https://www.nasdaq.com/ar...uld-turn-450-month-888200

YouTube: Warren Buffett: Why Most People Should Invest In S&P 500 Index | BRK...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:15

Soullie

Planeshift

Ik koop er paar bij, wil asml al tijden in porto, ben begonnen rond 650 met wat kopen.
Denk dat ik de weg na onder blijf bijkopen tot ik zit op het aantal wat ik wil.

Ik zie deze ellende nog wel een hele tijd duren dus vast nog een aantal mooie momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 16:27

Gast1981

room with a moose!

"The United States announces 245% tariffs on imports from China." 8)7

Het is zo achterlijk en kolderiek tegelijk, dat het maar de vraag is of de beurzen dit nog serieus nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Gast1981 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:16:

Het is zo achterlijk en kolderiek tegelijk, dat het maar de vraag is of de beurzen dit nog serieus nemen...
Waar staat dat precies dan? Ik zie alleen bronnen met geruchten en dat iemand in de VS heeft aangegeven dat ze naar 245% kunnen gaan. Nergens lees ik nog dat het besloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gast1981 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:16:

Op den duur - en dat moment is al gepasseert - maakt het weinig uit of het nu 100% is of 200%, de handel zal op die vlakken al grotendeels stil liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 16:27

Gast1981

room with a moose!

TheBrut3 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:29:
[...]

Waar staat dat precies dan? Ik zie alleen bronnen met geruchten en dat iemand in de VS heeft aangegeven dat ze naar 245% kunnen gaan. Nergens lees ik nog dat het besloten is.
Oh, goed punt..
Het kwam voorbij in de IEX liveblog, en die linkt door naar: https://x.com/GlobeEyeNews/status/1912454334249312524

Misschien was ik iets te snel met de aanname dat het zo is. Wat opzich geen verrassing zou zijn.
En inderdaad, het maakt ook weinig meer uit... draait uit op een handelsverbod - en uiteindelijk gesprekken en een deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Op 'Syringes and needles' 245% las ik ergens. Die waren pre-2025 schijnbaar al hoog.
Dan gevolgd door Lithium-ion batteries 173% enzovoort...

[edit] New York Times, 12 April 2025

https://www.nytimes.com/i...tariff-product-costs.html

[ Voor 49% gewijzigd door Grouchy op 16-04-2025 15:53 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
PigRush schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:39:
[...]

Zal ik vanavond met jullie delen. Zo'n post vraagt even wat tijd om alles netjes op te schrijven.
Het wordt toch morgen of een ander moment deze week. Ik heb (per toeval) nog wat zeer interessante luister en lees materiaal gevonden over mijn gekochte aandelen. Deze informatie wil ik graag nog even doornemen en meenemen in de analyse.

Overigens, ik bedenk niet alles zelf, maar ik probeer vooral te leren van anderen. En uiteraard van alleen bewezen beleggers en niet een zelfbenoemde youtube goeroe- of cowboy.

Voor degenen die niet kunnen wachten, Rowan Nijboer (auteur van 'Aandelen selecteren als een pro') heeft een fantastische podcast van 2 uur gemaakt waarin hij het bedrijf analyseert. Het bedrijf heet Wise, een fintechbedrijf uit de VK dat zich richt op internationale geldtransfers.

De deep dive analyses van Rowan Nijboer is te vinden op: https://podcastaddict.com...nijboer/episode/194313059

Ik heb deze nog niet geluisterd. Ik had mijn informatie eerst alleen van Pim Verlaan, oprichter van Jong Beleggen, de Podcast. Hij is tevens ook gast in de podcast van Rowan Nijboer. Pim heeft bij mij de interesse gewekt voor dit bedrijf. Uiteindelijk wil ik zelf ook bedrijven ontdekken via handige stock screeners als Yahoo Finance Screener, maar zover ben ik nog niet.

Voor degene die geen twee uur tijd hebben om te luisteren naar hun podcast, mijn analyse volgt dus binnenkort :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Neem wel mee dat een podcastmaker of een boekschrijver een andere agenda hebben. Namelijk het verdienen aan de geproduceerde content. Niet dat daarmee de kwaliteit van de content minder is, wel dat het met een ander doel geschreven kan zijn. Een academische publicatie is wat dat betreft een betere bron voor de details van fundamentele analyses.

Succes met het kiezen en volgen van de bedrijven.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:32
Qwerty-273 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:45:
Neem wel mee dat een podcastmaker of een boekschrijver een andere agenda hebben. Namelijk het verdienen aan de geproduceerde content. Niet dat daarmee de kwaliteit van de content minder is, wel dat het met een ander doel geschreven kan zijn. Een academische publicatie is wat dat betreft een betere bron voor de details van fundamentele analyses.

Succes met het kiezen en volgen van de bedrijven.
Als extra aanvulling:

Pim is wel transparant met betrekking tot zijn portfolio. Wise is op dit moment zijn grootste positie: https://app.portfoliodivi.../p/jongbeleggen?locale=nl

Begrijpelijk dat je dan erg enthousiast over een bedrijf bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-05 17:22
Nvidea gaat wel weer hard zeg, nog meer volatieler als crypto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PigRush schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:07:
[...]
Het bedrijf heet Wise, een fintechbedrijf uit de VK dat zich richt op internationale geldtransfers.
Ik ben daar klant, al sinds de tijd dat ze nog TransferWise heetten. Weliswaar tevreden klant, maar ik zie niet hoe de huidige dienstverlening moet leiden tot noemenswaardige winsten voor aandeelhouders die vandaag instappen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

deryck schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:08:
Nvidea gaat wel weer hard zeg, nog meer volatieler als crypto.
Ja, ze mogen hun speciale ontwikkelde ‘China’ chip niet meer exporteren naar China.
https://amp.cnn.com/cnn/2...hip-china-export-intl-hnk
The H20 chip, released just last year, was purposefully made to accommodate stringent US export controls to China and allowed Nvidia to continue selling to the country. The model has less computing power than the more powerful H100 AI chip, which has already been banned for sale to China.

“Nvidia specifically designed the H20 to comply with US exports restrictions…now the rules change and they lost $5 billion,”

[ Voor 55% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2025 21:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:09
Some0ne schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:04:
[...]
Pim is wel transparant met betrekking tot zijn portfolio. Wise is op dit moment zijn grootste positie: https://app.portfoliodivi.../p/jongbeleggen?locale=nl

Alhoewel Pim als fincluencer de schijn tegen heeft kan het natuurlijk ook andersom zijn: dat hij erg enthousiast is over Wise en daarom er een grote positie in heeft genomen. ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Some0ne schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:04:
[...]

Als extra aanvulling:

Prima toch? Beter dan dat ie zogenaamd enthousiast is over een bedrijf, maar er zelf geen geld in stopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Laatst online: 00:06
Wise, beetje een bummer. Voor mij gewoon another Revolut. Maar je bent in ieder geval enthousiast :) succes met de volgende keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ehh, Revolut zie ik wel wezenlijk anders dan Wise. Het verdienmodel van Revolut zit hem in het verkopen van prijzige betaalpakketten waarvan de meeste gebruikers niet alles gebruiken. Wise heeft geen pakketten en klanten betalen alleen wat ze gebruiken.

Daar moet ik wel bij vermelden dat als Wise het voorbeeld van Revolut gaat volgen, ik Wise niet meer nodig ga hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Ik ben benieuwd wat voor analyse er gaat komen. Ik ben tevreden als gebruiker van Wise en zie ook wel potentie in het aandeel, heb wel eens overwogen wat te kopen.

Ze hebben een goed product en ze groeien als kool praktisch zonder geld uit te geven aan reclame. En ze maken al jaren winst. Dat lukt de meeste ‘growth’ bedrijven niet! Op basis van de TTM earnings is het aandeel prijzig maar er hangt ook geen belachelijk multiple aan. Het bedrijfsmodel heeft enorme operating leverage en als ze de groei van de afgelopen jaren een beetje kunnen volhouden is het aandeel over een paar jaar erg goedkoop op de huidige prijs. En persoonlijk denk ik dat ze nog wel een tijdje aardig kunnen doorgroeien.

En de aandelenmarkt in de UK ligt al jaren in het slop - als je de waardering en de groeipotentie van Wise vergelijkt met, ik noem maar wat, Coca Cola in de US dan is (voor mij) de keuze snel gemaakt.

Maar goed, de hamvraag is hoe je die groei moet inschatten (en waarom je inschatting beter zou zijn dan die van de markt).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Laatst online: 00:06
Zr40 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:37:
Ehh, Revolut zie ik wel wezenlijk anders dan Wise. Het verdienmodel van Revolut zit hem in het verkopen van prijzige betaalpakketten waarvan de meeste gebruikers niet alles gebruiken. Wise heeft geen pakketten en klanten betalen alleen wat ze gebruiken.

Daar moet ik wel bij vermelden dat als Wise het voorbeeld van Revolut gaat volgen, ik Wise niet meer nodig ga hebben.
Er zijn 100 van die diensten, ook meer de crypto kant op. En vast onderling ook wat verschillen maar ik zie niet in waarom Wise er dan uit zou springen. Maar wie weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Heb even snel naar Wise gekeken. Ze komen op mij wat duur over. Hun winst is flink gestegen, vooral door rente-inkomsten op klanttegoeden. Maar die winst hangt wel sterk samen met de hoge rentes én het feit dat ze in sommige landen dat geld niet kunnen uitgeven/betalen vanwege de regelgeving. Als centrale banken de rente gaan verlagen, kan die inkomstenstroom dus zomaar een stuk minder worden.
Dat en (het naleven van) de regelgeving.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Goede aanvulling. Ze willen idd 80% van de rentebaten boven het eerste procent uitkeren, daar kun je voor corrigeren. En inkomsten zijn afhankelijk van de marktrente, en er is een zeker regulatory risico.

Maar aan de andere kant: aantal klanten in 2024 met ~25% gestegen (nogmaals, praktisch zonder reclame). Onderliggend inkomen met 30% gestegen. En de afgelopen jaren vergelijkbare groeicijfers. Het bedrijf groeit nog steeds enorm snel, de kunst is om dat af te wegen tegen de prijs die je betaalt.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alpina schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:09:
[...]

Er zijn 100 van die diensten, ook meer de crypto kant op. En vast onderling ook wat verschillen maar ik zie niet in waarom Wise er dan uit zou springen. Maar wie weet!
Dat is precies wat ik bedoel, Wise springt er niet uit. Als klant vind ik het een fijn bedrijf maar als belegger zie ik geen reden waarom ik dit aandeel zou willen kopen in plaats van een ETF of zelfs een deposito. Ik zie simpelweg geen scenario waarin beleggers winst maken zonder de klanten gillend weg te jagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Alpina schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:09:
[...]

Ik ben zowel zakelijk als prive klant bij Wise, en volgens mij zijn er helemaal niet zoveel diensten die vergelijkbaar zijn. Bij Wise heb je geen vaste kosten, goede FX-rates en (erg) goede rente op cash tegoeden. Alleen dat al is een combinatie die niet veel voorkomt. Maar qua functionaliteit bieden ze veel meer dan alleen een fysieke/online credit card (wat volgens mij vooral in de crypto hoek) veelal de belangrijkste functionaliteit is.

Wat ik zelf bijv. veel gebruik is de mogelijkheid om direct gebruik te maken van ACH betalingen via het Amerikaanse banksysteem, zonder moeilijk te hoeven doen met dure/foutgevoelige wire transfers (en ze ondersteunen een hele lading andere landen). Volgens mij kan dat zelfs niet met Revolut, en dat is min of meer de fintech die het dichtst in de buurt komt qua functionaliteit. Maar dan zit je met vaste maandelijkse kosten, en een app die ik zelf heel rommelig vind ogen (en krijg je daar undertussen wel rente op je tegoeden?). Maar ook dingen zoals de mogelijkheid om de dienst zakelijk te gebruiken, integratie met boekhoudsoftware, de mogelijkheid om meerdere gebruikers aan je account te koppelen met verschillende rollen etc zijn verre van standaardfeatures.

Maar het belangrijkste is dat ze - denk ik - gewoon het beste product hebben qua prijs/snelheid. En met verdere groei en meer schaalvoordelen kunnen ze hun product nog aantrekkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
In China staan veel vrachtwagen chauffeurs te niksen. Erg zorgelijk.
Trump gooit behoorlijk wat zand in de economische motor van China.
Trump denkt slim te zijn, maar dit heeft grote gevolgen als dit 4 jaar door blijft gaan voor de wereld economie.

https://www.rtl.nl/nieuws...fers-van-de-handelsoorlog

Als China 40% minder exporteert, dan zal China ook minder gaan kopen. En als China minder gaat kopen dan merkt de hele wereld dat, inclusief de VS. En dan zal de werkeloosheid toenemen.

Circa 25% van de stemmers op Trump zijn het niet eens met Trump (kan artikel helaas zo 123 niet vinden).
Hoe erger Trump het gaat maken hoe groter de kans op een impeachment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:54

Jebus4life

BE User

Ik ben toch voorzichtig aan het kijken wat individuele aandelenposities af te bouwen. Ik vind de beurzen nog opvallend braaf/afwachtend voorlopig, maar binnen dit en een paar weken gaan er producten simpelweg uit voorraad en die gaan, door de tarrifs, niet meer ingekocht worden lijkt me.

Zaken die ik wil aanhouden zijn diegenen die relatief gezien "minder" zouden mogen lijden onder de handelsoorlog (denk aan Europese financials (Munich RE / Ageas / LSEG), vastgoed (Vonovia / Xior,...), maar voor de rest...

Denk dat ik voor de rest een deel naar obligaties verhuis, en misschien een deeltje van individueel naar IWDA verhuis om toch de markt nog wat te volgen (Nuja, eigenlijk verhuis ik beter alles. YTD +3% tegen een IWDA die YTD blijkbaar op -15% staat - Als ik gewoon alles verkoop en IWDA koop versla ik grandioos de markt dit jaar :+)

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 17-04-2025 23:16 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Jebus4life schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:15:
Ik ben toch voorzichtig aan het kijken wat individuele aandelenposities af te bouwen. Ik vind de beurzen nog opvallend braaf/afwachtend voorlopig, maar binnen dit en een paar weken gaan er producten simpelweg uit voorraad en die gaan, door de tarrifs, niet meer ingekocht worden lijkt me.

Zaken die ik wil aanhouden zijn diegenen die relatief gezien "minder" zouden mogen lijden onder de handelsoorlog (denk aan Europese financials (Munich RE / Ageas / LSEG), vastgoed (Vonovia / Xior,...), maar voor de rest...

Denk dat ik voor de rest een deel naar obligaties verhuis, en misschien een deeltje van individueel naar IWDA verhuis om toch de markt nog wat te volgen (Nuja, eigenlijk verhuis ik beter alles. YTD +3% tegen een IWDA die YTD blijkbaar op -15% staat - Als ik gewoon alles verkoop en IWDA koop versla ik grandioos de markt dit jaar :+)
Berkshire hattaway zit op 14,5% YTD. Euro/dollar op 9,8% YTD. Dus als je dit samen rekent zou Berkshire Hattway op 4,7% YTD staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

phantom09 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:48:
[...]

Berkshire hattaway zit op 14,5% YTD. Euro/dollar op 9,8% YTD. Dus als je dit samen rekent zou Berkshire Hattway op 4,7% YTD staan.
Dus je wilt zeggen dat ik zowat de Vlaamse Buffet ben? Thanks 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 07:26
Ben nieuw met het beleggen. Kom van de crypto wereld. Leuk om hier een beetje mee te lezen.
Had langzaam wat NVIDIA ingeslagen, inmiddels een paar k aan aandelen. Hopelijk ga ik niet rekt. Voelt wel vertrouwd zulke grote dalingen in procenten 🤣

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

zer0l schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 01:01:
Ben nieuw met het beleggen. Kom van de crypto wereld. Leuk om hier een beetje mee te lezen.
Had langzaam wat NVIDIA ingeslagen, inmiddels een paar k aan aandelen. Hopelijk ga ik niet rekt. Voelt wel vertrouwd zulke grote dalingen in procenten 🤣
Waarom NVIDIA?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Trump mag veel willen, maar mr. Market is de baas:

https://www.beurs.nl/Artikel/817435/Mr-Market-Trump-1-0.aspx

China heeft dus een wapen tegen Trump.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 19-04-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:57
Rogers schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:48:
Saxo is traag als stront, kost minuten om mijn portfolio te laden en mag geen bonds verkopen :/

Toevallig dat dit altijd gebeurt tijdens volatiliteit.
Ik had al gemerkt dat limieten soms niet goed doorkwam in orders (en zette de order dan niet door), maar nu is een correct ingevoerde limietorder verkeerd uitgevoerd.
Klantenservicecontact gehad via chat; een medewerker stuurde de geregistreerde ordergegevens toe waaruit blijkt dat een minteken genegeerd is (ontvangen ipv betalen). Drie keer, op verschillende dagen, is mij zwart op wit beloofd dat ik wat later gecontacteerd word, omdat contact met de traders wat langer duurt. Is nooit gebeurd. Dan heb ik maar een ticket ingediend. Ondanks Order ID en bijgevoegde orderomschrijving worden doodleuk bedragen van een andere order, in maart, genoemd, dat ik geld ontvangen heb en dat het dus klopt. Weer gereageerd. Nu een bericht (zonder onderbouwing of gegevens) dat ikzelf verantwoordelijk ben voor invoer limiet en dat er dus niets aan gedaan kan worden. (NB hun eigen systeem laat de correcte limiet zien en ik heb al eerder vele soortgelijke limietorders zonder problemen gedaan; deze keer had ik nog dubbel gecheckt vanwege onrust op de markt).

Ik begon net positiever te worden over Saxo, maar begin nu echt te twijfelen.
(Eerder waren periodieke orders niet uitgevoerd, zonder melding, en verdwenen fondsen uit assortiment zonder waarschuwing vooraf. Ook kreeg ik in het verleden meermalen geen reactie op vragen aan klantenservice, maar ik weet dat aan overgangsperikelen vanuit Binck.)

Hebben anderen ook zulke fouten in orderuitvoering bij Saxo ervaren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Globalcitizen schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:14:
[...]

Ik had al gemerkt dat limieten soms niet goed doorkwam in orders (en zette de order dan niet door), maar nu is een correct ingevoerde limietorder verkeerd uitgevoerd.
Klantenservicecontact gehad via chat; een medewerker stuurde de geregistreerde ordergegevens toe waaruit blijkt dat een minteken genegeerd is (ontvangen ipv betalen). Drie keer, op verschillende dagen, is mij zwart op wit beloofd dat ik wat later gecontacteerd word, omdat contact met de traders wat langer duurt. Is nooit gebeurd. Dan heb ik maar een ticket ingediend. Ondanks Order ID en bijgevoegde orderomschrijving worden doodleuk bedragen van een andere order, in maart, genoemd, dat ik geld ontvangen heb en dat het dus klopt. Weer gereageerd. Nu een bericht (zonder onderbouwing of gegevens) dat ikzelf verantwoordelijk ben voor invoer limiet en dat er dus niets aan gedaan kan worden. (NB hun eigen systeem laat de correcte limiet zien en ik heb al eerder vele soortgelijke limietorders zonder problemen gedaan; deze keer had ik nog dubbel gecheckt vanwege onrust op de markt).

Ik begon net positiever te worden over Saxo, maar begin nu echt te twijfelen.
(Eerder waren periodieke orders niet uitgevoerd, zonder melding, en verdwenen fondsen uit assortiment zonder waarschuwing vooraf. Ook kreeg ik in het verleden meermalen geen reactie op vragen aan klantenservice, maar ik weet dat aan overgangsperikelen vanuit Binck.)

Hebben anderen ook zulke fouten in orderuitvoering bij Saxo ervaren?
Ik had een illiquide positie uit de Binck tijd op een beurs die Saxo niet meer ondersteunt.

Eerst via contactformulier een vraag gesteld maar dagenlang geen antwoord.

Gebeld en telefonisch een sluitorder ingelegd. Om een mij onbekende reden werd ik later teruggebeld waarbij het ook nog nodig was om me zelf door te verbinden met de tradingafdeling. Ik kan je zeggen: die mensen moet je ver ver weghouden van je klanten.

Vervolgens stond er een doorlopende limietorder in mijn account maar ondanks dat de limiet in de weken erop een paar keer gehaald was was de order niet ingevuld.

Contactformulier ingevuld en heeeeel toevallig na weer een paar dagen antwoord gekregen net nadat de order was ingevuld.

Saxo dienstverlening is bagger. Niet te vergelijken met wat ooit Alex en Binck was waar je soms binnen minuten al antwoord had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Globalcitizen Uit jouw verhaal maak ik op dat jij een order hebt ingelegd via de app of website van Saxo en dat vervolgens bij het uitvoeren een minteken is genegeerd. Dat zou suggereren dat tussen het invoeren door jou en het uitvoeren van de order op de beurs er ergens een menselijke tussenstap zit die een fout heeft gemaakt. Dat verbaasd mij. Ik zou denken dat dit geheel elektronisch gaat waardoor dit soort fouten nagenoeg uitgesloten zouden moeten zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 19-04-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Rukapul schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:34:
[...]

Ik had een illiquide positie uit de Binck tijd op een beurs die Saxo niet meer ondersteunt.

Eerst via contactformulier een vraag gesteld maar dagenlang geen antwoord.

Gebeld en telefonisch een sluitorder ingelegd. Om een mij onbekende reden werd ik later teruggebeld waarbij het ook nog nodig was om me zelf door te verbinden met de tradingafdeling. Ik kan je zeggen: die mensen moet je ver ver weghouden van je klanten.

Vervolgens stond er een doorlopende limietorder in mijn account maar ondanks dat de limiet in de weken erop een paar keer gehaald was was de order niet ingevuld.

Contactformulier ingevuld en heeeeel toevallig na weer een paar dagen antwoord gekregen net nadat de order was ingevuld.

Saxo dienstverlening is bagger. Niet te vergelijken met wat ooit Alex en Binck was waar je soms binnen minuten al antwoord had.
Waarom zit je er nog bij als ik vragen mag?
Was er zelf destijds snel klaar mee toen ze overgingen op hun nieuwe platform, de (klanten)service was om te huilen en qua kosten werd het ook niet leuk meer.
Dat laatste schijnt nu dan wel te zijn verbeterd en Binck was ook zeker nooit de goedkoopste, maar toch.
Bij Binck was tenminste alles goed op orde in mijn ervaring, van platform tot aanbod en (klanten)service.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:57
RichieB schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:36:
@Globalcitizen Uit jouw verhaal maak ik op dat jij een order hebt ingelegd via de app of website van Saxo en dat vervolgens bij het uitvoeren een minteken is genegeerd. Dat zou suggereren dat tussen het invoeren door jou en het uitvoeren van de order op de beurs er ergens een menselijke tussenstap zit die een fout heeft gemaakt. Dat verbaasd mij. Ik zou denken dat dit geheel elektronisch gaat waardoor dit soort fouten nagenoeg uitgesloten zouden moeten zijn?
Ja, ik dacht precies hetzelfde! En was daarom ook heel verbaasd. Maar al de eerste medewerker zei dat hij moest navragen bij "de traders". Blijkbaar is er op het laatst toch een menselijke stap. NB het ging om een optie-doorrolorder, dus een optieorder met meerdere legs, misschien dat daar blijkbaar een mens de combinatie van de twee suborders moet goedkeuren/bevestigen. Ik mag toch echt hopen dat aandelenorders geheel automatisch gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Globalcitizen Even inhoudelijk: ik zou hier mee omgaan zoals bij elk ander bedrijf dat een klacht niet serieus oppakt. Schriftelijk in gebreke stellen en een voldoende maar niet te lange reactie tijd eisen, bijv. 2 weken. Reageren ze daar niet serieus op dan dien je een klacht in bij het KIFID. Zie https://www.home.saxo/nl-nl/legal/complaints/complaints

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
JohanNL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:03:
[...]

Ik had nog een paar posities open staan. Sinds het Saxo is heb ik er niets aangekocht. Het is immers altijd een ballentent geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:37
JohanNL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:03:
[...]

Was er zelf destijds snel klaar mee toen ze overgingen op hun nieuwe platform, de (klanten)service was om te huilen en qua kosten werd het ook niet leuk meer.
Dat laatste schijnt nu dan wel te zijn verbeterd en Binck was ook zeker nooit de goedkoopste, maar toch.
Bij Binck was tenminste alles goed op orde in mijn ervaring, van platform tot aanbod en (klanten)service.
Ze zijn tegenwoordig best voordelig voor kleine beleggers, aanbod is groot, app heeft veel features en inzicht.

Ik had wel dat er niet veel klopte van de winst/verlies data van mijn bonds. Die kwamen niet overeen met stijging + koers wisseling.
De klantenservice is idd niet erg nuttig tot nu toe, maar wel makkelijk bereikbaar.

Ben het denken om bij Saxo verder te gaan ipv DeGiro voor mijn maandelijkse WEBN. Helpt ook beetje met scheiding voor het garantiestelsel.

[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 19-04-2025 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 07:26
Ik las wat over hun bezoek aan China. Ik las wat over contact met DeepSeek. Ik las wat van een mod hier die er sterk in geloofde. Ik zag dat ze van de tech aandelen als 1 van de sterkste dalingen hadden door o.a. de hele tariff war.

Allemaal redenen voor mij om een buy the dip te riskeren. Het is niet het enige wat ik aan het inslaan ben hoor. Jij bent geen fan?

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Rogers schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:18:
[...]

Ze zijn tegenwoordig best voordelig voor kleine beleggers, aanbod is groot, app heeft veel features en inzicht.

Ik had wel dat er niet veel klopte van de winst/verlies data van mijn bonds. Die kwamen niet overeen met stijging + koers wisseling.
De klantenservice is idd niet erg nuttig tot nu toe, maar wel makkelijk bereikbaar.

Ben het denken om bij Saxo verder te gaan ipv DeGiro voor mijn maandelijkse WEBN. Helpt ook beetje met scheiding voor het garantiestelsel.
Standaard staan je beleggingen op jou naam genoteerd. Als een brokert of bank failliet gaat, dan blijven je beleggingen van jou. Tenzij de bank of broker dit niet goed op orde heeft. In dat geval kan je maximaal € 20K aan vergoeiding verwachten.

In dat geval kan je beter kijken naar de rating en hoe lang de broker/bank al bestaat.
Saxo heeft een BBB- Rating:

https://www.home.saxo/nl-...or-saxo-bank-bbb-25042023

Interactive Brokers heeft een beter rating van A-:
https://www.interactivebr...ral/about/ratingSandP.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Nu online

Grouchy

meep meep

phantom09 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:13:
[...]
In dat geval kan je beter kijken naar de rating en hoe lang de broker/bank al bestaat.

A- momenteel
Jaarlijks vindt er een review plaats;

https://www.home.saxo/-/m...fb-4bc2-a9d8-e083b79f30c0

Vorige maand opnieuw de A- rating gekregen. Het 2025 rapport heb ik niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
phantom09 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:13:
[...]

Standaard staan je beleggingen op jou naam genoteerd. Als een brokert of bank failliet gaat, dan blijven je beleggingen van jou. Tenzij de bank of broker dit niet goed op orde heeft. In dat geval kan je maximaal € 20K aan vergoeiding verwachten.

Interactive Brokers heeft een beter rating van A-:
https://www.interactivebr...ral/about/ratingSandP.php
DeGiro leent je beleggingen uit, dat doet Saxo niet.

Weet dat het maar kleine risicos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rogers schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:41:
[...]

DeGiro leent je beleggingen uit, dat doet Saxo niet.

Weet dat het maar kleine risicos zijn.
Niet als je een Custody rekening hebt. Ik weet alleen niet of je deze nog kan openen.

Bij Saxo kan je ervoor kiezen om je beleggingen ook uit te lenen voor een vergoeding (of niet), als je dat wilt.

[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 20-04-2025 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Amerika blijft hard omlaag gaan zeg (en neemt ASML mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52

Duinkonijn

Huh?

Ik dacht met die oranje grappenmaker gaan de koersen verder omhoog…. Wrong 🫣

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Duinkonijn schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:39:
Dat ook weer niet, maar dat het maar blijft gaan had ik niet per se verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:39
Ben er wel blij mee. Kan mooi goedkoper inslaan en mijn loon is in CHF dus tov van de meeste andere valuta is het een goede periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:02
Het is toch niet zo raar nu allerlei bedrijven en transportbedrijven aankondigen dat ze geen goederen meer transporteren vanuit China naar Amerika ivm onzekerheden over importheffingen. Het raakt direct het consumeren waar de Amerikaanse economie sterk afhankelijk van is.

DHL: https://amp.cnn.com/cnn/2...ts-us-suspension-intl-hnk

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 21-04-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Miki schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:24:
[...]

Het is toch niet zo raar nu allerlei bedrijven en transportbedrijven aankondigen dat ze geen goederen meer transporteren vanuit China naar Amerika ivm onzekerheden over importheffingen. Het raakt direct het consumeren waar de Amerikaanse economie sterk afhankelijk van is.

DHL: https://amp.cnn.com/cnn/2...ts-us-suspension-intl-hnk
nee, de gedachte was bij de verkiezingen meer, knudde voor de mensen, maar financieel wel ok

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 14:02
Duinkonijn schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:20:
[...]
nee, de gedachte was bij de verkiezingen meer, knudde voor de mensen, maar financieel wel ok
Als je een beetje had opgelet was Trump al voor November heel druk aan het raaskallen over importheffingen. Ook toen al kreeg hij weerwoord uit de media, van economen en zijn tegenkandidaat dat dat desastreuze gevolgen zou hebben. Het kan dus geen verrassing zijn :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Oke, jongens, ik ben mijn eerste aankopen van 2025 aan het doen vandaag en morgen. Dat kan maar 1 ding betekenen: binnen nu en een maand daalt de markt nog zeker een procent of 20, daarna doe ik een panic sell en vervolgens gaan de koersen weer in een rechte lijn omhoog! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 19:54
Miki schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:33:
[...]

Als je een beetje had opgelet was Trump al voor November heel druk aan het raaskallen over importheffingen. Ook toen al kreeg hij weerwoord uit de media, van economen en zijn tegenkandidaat dat dat desastreuze gevolgen zou hebben. Het kan dus geen verrassing zijn :)
Het USA volk heeft hiervoor gekozen, dit was inderdaad gewoon bekend. Dat de beurs nu pas reageert vind ik wel opvallend. Er is zoveel onduidelijk dat ik een verdere daling niet eens gek zou vinden.

Dat zon kerel zoveel geld kan laten verdampen blijft mij verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FicoF schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:35:
[...]

Het USA volk heeft hiervoor gekozen, dit was inderdaad gewoon bekend. Dat de beurs nu pas reageert vind ik wel opvallend. Er is zoveel onduidelijk dat ik een verdere daling niet eens gek zou vinden.

Dat zon kerel zoveel geld kan laten verdampen blijft mij verbazen.
Gezien Trump meestal meer onzin uitbraakt dan hij uitvoert snap ik wel dat de markt pas echt reageert zodra het puntje bij paaltje komt.
De eerste 10% was er overigens voor de liberation day al af dacht ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

[...]

Ow nee, verrassing is het opzich niet. Schaapjes staan redelijk op het droge. Het is meer verbazing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Benieuwd wat Europa morgenvroeg doet, in de VS weer een bloedrode dag. IWDA heeft echt niet veel meer nodig om -20% te gaan dit jaar door de verzwakkende koers van de dollar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogers
[...]

De eerste paar maanden vond de markt Trump toch geweldig gezien de stijging. Niet veel mensen hadden verwacht dat hij het zo erg zou maken.
Dat is ook wat mij gekloot heeft, mijn onderbuik zei dat ik moest uitstappen maar omdat de beurs vrolijk door ging niet gedaan (of deels wel maar weer vlug terug gekocht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rogers schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 00:29:
[...]

De eerste paar maanden vond de markt Trump toch geweldig gezien de stijging.
Sinds begin januari dat hij er zit is het vrijwel alleen omlaag gegaan?

De anticipatie in november was de andere kant op inderdaad.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-05 18:56
Het zou best kunnen dat de dollar nog niet op het dieptepunt zit. Het kan best nog inzakken tot 1.20-1.22. Er vloeit nog steeds kapitaal uit de US, en het lijkt erop dat er een correlatie is tussen de valutakoers en de koers van de S&P 500 (met name de Japanese Yen). Het momentum is duidelijk geshift van Amerika naar Europa en Azie, dus daar valt rekening mee te houden in termen van portfolio allocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
YakuzA schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:11:
[...]

Sinds begin januari dat hij er zit is het vrijwel alleen omlaag gegaan?

De anticipatie in november was de andere kant op inderdaad.
November tot februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Sineplex schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:55:
Het zou best kunnen dat de dollar nog niet op het dieptepunt zit. Het kan best nog inzakken tot 1.20-1.22. Er vloeit nog steeds kapitaal uit de US, en het lijkt erop dat er een correlatie is tussen de valutakoers en de koers van de S&P 500 (met name de Japanese Yen). Het momentum is duidelijk geshift van Amerika naar Europa en Azie, dus daar valt rekening mee te houden in termen van portfolio allocatie.
Met die torenhoge staatsschuld van de VS denk ik dat je met 1.22 nog best voorzichtig bent.
De reden waarom dat überhaupt - of in iedergeval tot nu toe - werkt heeft er vooral mee te maken dat iedereen graag zaken doet met Amerika en de dollar graag wil hebben (wereldmunt)
Maar Trump is goed op weg dit de nek om te draaien.
Wat wellicht ook wel zijn plan is uiteindelijk, de import wordt notabene duurder en export voor andere landen goedkoper, in theorie tenminste.
Bedrijven die naar ons exporteren zouden ook de prijzen kunnen verhogen (in dollars) of hebben tenminste meer ruimte, dus voor de Amerikaanse aandelen zou het nog voordelig kunnen uitpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe dat is over 3.5 jaar. Of misschien dat we dan Koning Trump hebben die voor een derde termijn gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 31-05 18:08

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik snap even iets niet. Ik heb nog een stuk of 100 aandelen TITAN NV, een soort leftover van TIE Kinetix die ik nooit heb verkocht. Die fluctueren een beetje tussen 1 euro en 1.50 en is een of andere rare constructie ('lege schil' kom ik nog wel eens tegen als term).

Nu kreeg ik net 200 euro dividend bijgeschreven van deze aandelen. Hoe kan dat nu zoveel zijn?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
JohanNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:12:
[...]

Met die torenhoge staatsschuld van de VS denk ik dat je met 1.22 nog best voorzichtig bent.
De reden waarom dat überhaupt - of in iedergeval tot nu toe - werkt heeft er vooral mee te maken dat iedereen graag zaken doet met Amerika en de dollar graag wil hebben (wereldmunt)
Maar Trump is goed op weg dit de nek om te draaien.
Wat wellicht ook wel zijn plan is uiteindelijk, de import wordt notabene duurder en export voor andere landen goedkoper, in theorie tenminste.
Bedrijven die naar ons exporteren zouden ook de prijzen kunnen verhogen (in dollars) of hebben tenminste meer ruimte, dus voor de Amerikaanse aandelen zou het nog voordelig kunnen uitpakken...
Klopt, ik heb ook analyses gelezen waarin aangegeven wordt dat de dollar nog altijd c. 15% overgewaardeerd is. Of we daar op gaan eindigen is een andere vraag, maar de kapitaaloutflow blijft doorgaan en lijkt permanent te zijn, ongeacht een koerswijziging van Trump.....

Mijn verwachting is dat Trump op niet al te lange termijn tax cuts gaat aankondigen om te trachten om de effecten te compenseren. Renteverlagingingen passen ook in dat straatje, maar de Fed lijkt vooralsnog niet welwillend te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:35
FunkyTrip schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:57:
Ik snap even iets niet. Ik heb nog een stuk of 100 aandelen TITAN NV, een soort leftover van Beter Bed die ik nooit heb verkocht. Die fluctueren een beetje tussen 1 euro en 1.50 en is een of andere rare constructie ('lege schil' kom ik nog wel eens tegen als term).

Nu kreeg ik net 200 euro dividend bijgeschreven van deze aandelen. Hoe kan dat nu zoveel zijn?
Snelle Google search levert een press release op (ik weet niet of ik naar de pdf mag linken):

During the Annual General Meeting, held on March 28, 2025, the Company’s shareholders approved
the distribution of a dividend for the financial year 2024 from the Company’s equity reserves, in the
amount of € 1.38 per share. All dividends will be paid in cash to the shareholders and shall be distributed
after deduction of dividend withholding taxes of 15%, unless an exemption is applicable and timely
requested.
The ex-dividend date is April 08, 2025. Dividend is owed to all holders of ordinary shares after market
close on the preceding day. The date of record is April 09, 2025, during which all shareholders of the
Company shall be identified.

About Titan N.V.
Titan N.V. is a company without business activities and without staff as per September 13, 2023. As per
September 13, 2023 Titan N.V. , previously called TIE Kinetix N.V., has transferred all of its activities and
operations to SPS International Inc., a wholly owned subsidiary of SPS Commerce, Inc. in exchange for
a consideration of € 68.35 million. Titan N.V. has subsequently distributed an amount of € 62.5 million
as dividend to its shareholders on September 20, 2023. Since then, Titan N.V. is without business
activities and staff. As at 30 September 2024, its primary asset is a receivable of € 2.8 million. The
receivable was put in an escrow account with escrow agent Intertrust Escrow and Settlements B.V., and
served as collateral against which certain representations and warranties can be claimed under the
Share purchase Agreement with SPS International Inc. The escrow has been released on 1 November
2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 31-05 18:08

FunkyTrip

Funky vidi vici!

TopHop schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:14:
[...]
Snelle Google search levert een press release op (ik weet niet of ik naar de pdf mag linken):

During the Annual General Meeting, held on March 28, 2025, the Company’s shareholders approved
the distribution of a dividend for the financial year 2024 from the Company’s equity reserves, in the
amount of € 1.38 per share. All dividends will be paid in cash to the shareholders and shall be distributed
after deduction of dividend withholding taxes of 15%, unless an exemption is applicable and timely
requested.
The ex-dividend date is April 08, 2025. Dividend is owed to all holders of ordinary shares after market
close on the preceding day. The date of record is April 09, 2025, during which all shareholders of the
Company shall be identified.

About Titan N.V.
Titan N.V. is a company without business activities and without staff as per September 13, 2023. As per
September 13, 2023 Titan N.V. , previously called TIE Kinetix N.V., has transferred all of its activities and
operations to SPS International Inc., a wholly owned subsidiary of SPS Commerce, Inc. in exchange for
a consideration of € 68.35 million. Titan N.V. has subsequently distributed an amount of € 62.5 million
as dividend to its shareholders on September 20, 2023. Since then, Titan N.V. is without business
activities and staff. As at 30 September 2024, its primary asset is a receivable of € 2.8 million. The
receivable was put in an escrow account with escrow agent Intertrust Escrow and Settlements B.V., and
served as collateral against which certain representations and warranties can be claimed under the
Share purchase Agreement with SPS International Inc. The escrow has been released on 1 November
2024.
Ah top! Naja, na al die ellende hoop ik dat ze dat nog even blijven doen dan. Ik begreep dat ze die Titan NV in een later stadium wel weer ergens voor kunnen gebruiken. En dat beleggers er daarom in blijven.
Nog steeds apart dat ze 1.38 dividend per share uitgeven, welke minder waard zijn.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Sineplex schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:05:
[...]

Klopt, ik heb ook analyses gelezen waarin aangegeven wordt dat de dollar nog altijd c. 15% overgewaardeerd is. Of we daar op gaan eindigen is een andere vraag, maar de kapitaaloutflow blijft doorgaan en lijkt permanent te zijn, ongeacht een koerswijziging van Trump.....

Mijn verwachting is dat Trump op niet al te lange termijn tax cuts gaat aankondigen om te trachten om de effecten te compenseren. Renteverlagingingen passen ook in dat straatje, maar de Fed lijkt vooralsnog niet welwillend te zijn.
Maar die tax cuts gaan de staatsschuld nóg hoger maken en als hij niet oppast gaat de fed juist de rente verhogen om de inflatie te beperken.
Zit er dik in dat hij zich er dan mee wil bemoeien en er iemand wil neerzetten van zijn eigen beweging, dan krijgen we wellicht een beetje een situatie als in Turkije waar de centrale bank ook al niet meer onafhankelijk is met alle gevolgen van dien.
In iedergeval genoeg redenen om zeer voorzichtig te zijn met de Amerikaanse dollar en ook wel Amerikaanse aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
Hoe zit dat eigenlijk met ETFs in Euro die voor een groot deel uit Amerikaanse bedrijven bestaat? (Zoals WEBN) Gaan dan interne kosten omhoog als de Euro en Dollar uiteen loopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:12

bert pit

asdasd

YakuzA schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:37:
[...]

Gezien Trump meestal meer onzin uitbraakt dan hij uitvoert snap ik wel dat de markt pas echt reageert zodra het puntje bij paaltje komt.
De eerste 10% was er overigens voor de liberation day al af dacht ik.
Voor mij zijn onrust en onzekerheid de meest betrouwbare bull indicatoren. En zeg nou zelf, wie had eind 2014 verwacht dat uitgerekend deze republikeinse dealmaker zo veel onrust en onzekerheid zou veroorzaken in de economie. Ik in elk geval niet, maar ja toegegeven wat dit soort dingen zit ik er vaak helemaal naast.
Eind feb/begin maart heb ik zo'n beetje 80% verkocht. Vorige week weer wat VWRL gekocht en kijken wat de beurs de komende maanden doet.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:45

oscar82

De ondertitel

Rogers schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:29:
Hoe zit dat eigenlijk met ETFs in Euro die voor een groot deel uit Amerikaanse bedrijven bestaat? (Zoals WEBN) Gaan dan interne kosten omhoog als de Euro en Dollar uiteen loopt?
Ik vraag me dit ook serieus af. Moet toegeven dat ik nooit had verwacht dat de munten zo snel uiteen zouden lopen. Ik beleg in dollars maar wil ooit (na 10+ jaar) uitkeren in euro’s. In hedging zag ik nooit heil want kost maar geld etc. Hoe groot is nou het risico dat waardevermindering van de dollar permanent is? Of is dat onderdeel van het narratief van de huidige crisis (zie oa Ben Felix op youtube) en trekt dat wel weer bij als de volgende president er komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Trump deed ook rare uitspraken zoals Groenland en Panama inlijven, de naam van Golf van Mexico aanpassen en een resort park van de Gaza strook maken. Slaat allemaal nergens op, maar de naam van Gold van Mexico is wel gewijzigd.
Ik zie nu als ik google en zoek op cuba en een beetje naar links schuif: Gold van Mexico (Gold van America)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GorgeSmE9AtryXURpRtnHCaH9Dw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OkonJ7b4LkcVjA3t5Ve8eDnE.jpg?f=user_large

Gezien deze uitspraken kon je ook de tarieven niet serieus nemen. Echter trump zet extreem hoog in.
Gelukkig slaat Mr Bond terug (https://www.fintessa.nl/a...mr.-market-trump-1-0.html) en krijgt Trump rake klappen (https://www.oddo-bhf.com/...name-is-bond-donald-bond/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sineplex schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:55:
Klopt, trump denkt dat hij alles kan maken maar hij vergeet dat als er genoeg mensen (consumenten en beleggers) de rug keren tegen de VS Trump en de VS in de problemen komen.
Heb je kans dat trump dankzij een empeachment eruit wordt geschopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Boerenlater schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:26:
Ik ben benieuwd hoe dat is over 3.5 jaar. Of misschien dat we dan Koning Trump hebben die voor een derde termijn gaat.
Na zijn 2e regeerperiode is het of weg met Trump of het overgrote gedeelte van de kiezers is blij/trots op Trump. En persoonlijk denk ik het eerste, want zijn ideeen slaan nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 19:55

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:45:
[...]

Slaat allemaal nergens op, maar de naam van Gold van Mexico is wel gewijzigd.
Dit is geen feit. Google is gezwicht maar dat maakt nog niet dat het nu zo is. Hangt er vanaf aan wie je het vraagt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Kan iemand mij uitleggen hoe het met Tesla aandelen zit, want ik snap het niet.
Gisteren gaat het aandeel zo'n 10% omhoog (beurs + nabeurs) terwijl de cijfers niet best waren. Winst per aandeel $0,27 waar $0,41 was verwacht. Verder omzetdaling in de auto divisie (-20%), terwijl Musk afgelopen jaar 20-30% groei riep, en operationele marge van 5.5% naar 2.1%.

Lijken mij allemaal teleurstellende cijfers en toch 10% omhoog. In de toekomst zie ik het Tesla ook niet veel beter doen. Blijft een Amerikaans automerk met bijbehorende kwaliteit en technisch worden ze ook bijgehaald/ingehaald. Verder is het ook niet zo dat het regent aan buy adviezen (16 buy, 11 hold, 12 sell).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:58

Bezulba

Formerly known as Eendje

TheBrut3 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:51:
Gisteren gaat het aandeel zo'n 10% omhoog (beurs + nabeurs) terwijl de cijfers niet best waren. Winst per aandeel $0,27 waar $0,41 was verwacht. Verder omzetdaling in de auto divisie (-20%), terwijl Musk afgelopen jaar 20-30% groei riep, en operationele marge van 5.5% naar 2.1%.

Lijken mij allemaal teleurstellende cijfers en toch 10% omhoog. In de toekomst zie ik het Tesla ook niet veel beter doen. Blijft een Amerikaans automerk met bijbehorende kwaliteit en technisch worden ze ook bijgehaald/ingehaald. Verder is het ook niet zo dat het regent aan buy adviezen (16 buy, 11 hold, 12 sell).
Je vraagt om logica in een systeem die per definitie onlogisch is en dan ook nog specifiek om een aandeel wat alle onlogische logica van het beurssysteem ook negeert. Je kan hier geen logica op los laten omdat er geen logica in zit. Dit hele aandeel dreef eerst op de cult van Musk en is daarna een eigen leven gaan leiden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:43

Musk komt terug en gaat minder DOGE werk doen. Slaat nergens op, maar daar reageren beleggers op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:58:
[...]

Musk komt terug en gaat minder DOGE werk doen. Slaat nergens op, maar daar reageren beleggers op.
Hij gaat terug naar 2 dagen Doge en rest Tesla.. Wat er met die 5 andere bedrijven gebeurt is onduidelijk. Volgens mij hebben xAI en SpaceX net zoveel aandacht nodig als Tesla.

Verder veel beloftes dat het volgend jaar allemaal goed komt met de cijfertjes en het nog even door de zure appel heen bijten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Meest tastbare manier om te investeren in de fascistische droom van Musk & Trump.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 21:50
eamelink schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:53:
[...]

Meest tastbare manier om te investeren in de fascistische droom van Musk & Trump.
De fascistische droom van *checks notes* meer elektrische auto's verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Marrtijn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:21:
De fascistische droom van *checks notes* meer elektrische auto's verkopen.
Volgens mij mis je de discussie. De vraag was 'waarom stijgt de koers van Tesla, terwijl ze het absoluut belabberd doen op het gebied van auto's verkopen?'. Het antwoord is dat de koers van Tesla al jarenlang een zeer zwakke relatie heeft met de verkoop van auto's omdat mensen om een andere reden Tesla aandelen kopen.

En jouw reactie is 'meer auto's verkopen!'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sineplex
De beurskoers van Tesla is nu sterker afhankelijk van de de politieke koers van de Amerikaanse overheid dan andere aandelen. Daar moet je rekening mee houden als je investeert in Tesla. Dat heeft niets te maken met waardeoordelen, maar simpelweg met de acties van Elon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En Trump geeft nu het signaal dat hij toch wat aan de tariffs richting China gaat doen, dus er zal vast weer wat omhoog gaan vliegen op de beurs:
US President Donald Trump has signaled a potential U-turn on his trade war with China amid continued market volatility, saying the high tariffs on Chinese goods will “come down substantially, but it won’t be zero.”

Trump’s remarks, made at a White House news event Tuesday, appear to mark a rhetorical climbdown after weeks of tough posturing and tit-for-tat retaliation that sent tariffs on China beyond a staggering 145%.
https://edition.cnn.com/2...ction-hnk-intl/index.html

Jantje lacht, jantje huilt, jantje lacht en binnenkort weer een jantje huilt gok ik.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 23-04-2025 10:21 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:20:
En Trump geeft nu het signaal dat hij toch wat aan de tariffs richting China gaat doen, dus er zal vast weer wat omhoog gaan vliegen op de beurs:
Z'n vriendjes zullen vast al wel de (laag gewaardeerde) aandelen ingekocht hebben. Over een weekje alles dumpen, over een maandje short gaan en dan kunnen de tarieven weer omhoog.
Pagina: 1 ... 208 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij