PigRush schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:30:
[...]
Succesvolle beleggers zeggen juist dat spreiding niet optimaal werkt. Het is onmogelijk om 50 bedrijven volledig te begrijpen. Ook is het lastig om heel veel sectoren tegelijk te begrijpen.
Uiteraard zal ik binnen de 10 bedrijven wel iets gaan spreiden. Dus bijvoorbeeld niet alleen maar bedrijven zoeken binnen dezelfde sector.
Ik ben begonnen met aandelen kopen van één bedrijf. Het bedrijf, verdien model, groeipotentiaal en de sector begrijpen koste me al meer dan een maand (als hobbyist). Het monitoren kost ook nog tijd. De komende maanden ga ik andere bedrijven analyseren en toevoegen.
Het getal 10 heb ik overigens ook niet arbitrair gekozen. Dit is het aantal dat Charlie Munger adviseert.
Uiteraard, mocht je zelf niet de tijd willen investeren om bedrijven goed te leren kennen, dan is verspreid beleggen (ETFs en Index) de beste keuze.
Ik hoor graag welke 10 je gekozen hebt.
Er is wel 1 klein probleempje: externe onvoorziene factoren.
Als voorbeeld, ik heb een tijdje geleden wat extra ASML aandelen gekocht. Goede winst, enige bedrijf in de wereld die de machines kan maken die nodig zijn om de geavanceerde chips te maken. Daarnaast werken er kennissen, hoor ik wat er ongeveer gebeurd en ik heb er wel vetrouwen in. Sta nu op -30%. Export restricties naar China, cijfers een dag te vroeg bekend gemaakt en ik weet niet wat. Maar goed, ik blijft ze aanhouden.
Nog een voorbeeld: Tesla. Koploper, groot marktaandeel, toekomst worden alle auto's EV, dus kan niet verkeerd gaan. Onvoorziene factor: Elon gedraagt zich als een idioot terwijl hij een belangrijke politieke ambtenaar is.
SuperMicro leek ook veel belovend, data centra zullen uit de grond schieten als paddenstoelen, totdat er met de cijfers gesjoemeld was.
Er komt een DeepSeek model uit China en Nvidia aandelen dalen met 20%. Wat als er plotseling een directe Chinese concurrent op de markt komt? Ze hebben het al gedaan met de telefoon, de auto...
Daarnaast had JP Morgan al gewaarschuwd, dat mocht er een globale recessie komen, de aandelen nog makkelijk 30% zouden kunnen zakken. Dus vertrouw jij die seniele pipo en zijn gluiperige anti Europa trawanten in het Witte Huis?
Wat als er een EU vredesmacht naar Oekraine gaat en wij alsnog in een direct conflict met Rusland komen? Wat als het vertrouwen in de U.S. zover zakt, dat de staatsobligatie nog verder oploopt, de schulden niet betaald kunnen worden en het hele financiële systeem begint te wankelen? Wat als Trump daadwerkelijk Canada of Groenland binnenvalt? Misschien een burgeroorlog in de U.S...?
Dus ook al doe je nog zo goed je onderzoek, het kan snel anders lopen. Daarnaast, de aandelen markt weerspiegelt de verwachting van de financiële markt, van de mensen. Dus als wij met z'n allen elkaar wijsmaken dat de EU defensie nog steeds ondergewaardeerd is, dan zullen prijzen stijgen. En aangezien nog redelijk vaak mensen vragen of de prijzen nog zullen stijgen, er nog geen volledige duidelijkheid vanuit de EU is hoe en wat, houd ik mijn defensie aandelen nog in mijn portefeuille.
Pfizer prijzen stegen al voordat ze het vaccine hadden verkregen. Het voordeel van ETFs zijn dat dit alles een beetje uitmiddelt. Mijn strategie van afgelopen jaren was dus idd trends in de gaten houden, sommige bedrijven aandelen kopen (afgelopen jaar RheinMetal, Leonardo, NVidia), deel in ETFs (Ai, semi conductor, defense) en ongeveer de helft in World.
Had ik een grotere winst gehad als alles NVidia was? Ongetwijfeld, maar het had ook anders kunnen lopen.
Succes met beleggen! Ik heb een doel gesteld, als ik deze haal, stap ik grotendeels uit voor dit jaar en kijk ik even met volle belangstelling vanaf de zijlijn.
p.s.
Dat ik nog rustig slaap is wel een klein wonder....
[
Voor 17% gewijzigd door
Bowen_HAFX op 15-04-2025 20:08
]