Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:22

ChillPascal

In the end...

Sinds enige tijd heb ik Portfolio Performance er weer even bijgepakt om deze een update te geven. Nu zie ik echter dat de NT-fondsen niet meer meegenomen worden. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Ik kan me namelijk niet meer herinneren hoe je deze fondsen toe kunt voegen in PP. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
ChillPascal schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:48:
Sinds enige tijd heb ik Portfolio Performance er weer even bijgepakt om deze een update te geven. Nu zie ik echter dat de NT-fondsen niet meer meegenomen worden. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Ik kan me namelijk niet meer herinneren hoe je deze fondsen toe kunt voegen in PP. Thanks!
toevoegen doe je door onder "all securities" rechts boven op de + de klikken.

Ik heb in PP bij NT world het zo gezet dat hij de prijzen vanaf een "table on website" haalt en dan deze link
https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

andere NT fondsen kan je op dezelfde manier doen

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 11-04-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:08
De beurzen zakken helaas weer wat af. China heeft nu ook 125% importheffing aangekondigd voor Amerikaanse producten. Het begon vanochtend nog hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:28
TheBrut3 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:40:
De beurzen zakken helaas weer wat af. China heeft nu ook 125% importheffing aangekondigd voor Amerikaanse producten. Het begon vanochtend nog hoopvol.
Wellicht is het weer even wachten totdat die Trump een koopadvies afgeeft :+
Maar blijkbaar had ' de beurs ' gehoopt dat China niet mee zou gaan, dat terwijl ze al meerdere keren hadden aangekondigd dit wel te zouden doen.
En ja het is en blijft China, die houden zich toch altijd wel aan hun woord.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-09 14:16

Gast1981

room with a moose!

TheBrut3 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:40:
125% versus 145% nu, totale waanzin...
Ze gooien beide de deur dicht dus. Interessant, want natuurlijk niet houdbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-09 11:59
Gast1981 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:21:
[...]

125% versus 145% nu, totale waanzin...
Ze gooien beide de deur dicht dus. Interessant, want natuurlijk niet houdbaar..
Dat is dan toch bijna een import verbod. Wr gaan ongetwijfeld bedrijven kapot hierdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De beurs overdrijft altijd. Na de euforie van de tarrif-pauze daalt de werkelijkheid in dat de rest nog steed 10% aan hun broek krijgt en China nog ver weg van een deal is (wat dat ook moge inhouden).

De schade is voor een groot deel al gedaan. Met dit wispelturige beleid wordt de consument voorzichtig, bedrijven worden voorzichtig, investeringen en uitgaven stoppen -> de kans op een recessie wordt steeds groter. Ook al worden alle tarieven nu teruggedraaid, niemand kan beleid maken met een overheid die elke paar dagen een 180 doet, dus economische schade komt er sowieso.

edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-09 14:16

Gast1981

room with a moose!

abalone schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:39:
De beurs overdrijft altijd. Na de euforie van de tarrif-pauze daalt de werkelijkheid in dat de rest nog steed 10% aan hun broek krijgt en China nog ver weg van een deal is (wat dat ook moge inhouden).
...
Ook al worden alle tarieven nu teruggedraaid, niemand kan beleid maken met een overheid die elke paar dagen een 180 doet, dus economische schade komt er sowieso.
Dat is natuurlijk voorlopig de crux... Er is en komt geen duidelijkheid, althans, geen blijvende. Het 'kan' elke dag idd finaal anders zijn, dat is geen pretje voor beleidsmakers, industrie en handelaren.
Deze chaos kon wel eens heel lang gaan duren... en ga voor mezelf toch eens een klein plan maken om bij de eerstvolgende 'groene' dag een deel te verkopen. Beetje spanning is leuk, maar het moet niet te gek worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Heeft iemand van jullie weleens een abonnement gehad op Beleggers Belangen? Is dat een goed blad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
abalone schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:39:

De schade is voor een groot deel al gedaan. Met dit wispelturige beleid wordt de consument voorzichtig, bedrijven worden voorzichtig, investeringen en uitgaven stoppen -> de kans op een recessie wordt steeds groter. Ook al worden alle tarieven nu teruggedraaid, niemand kan beleid maken met een overheid die elke paar dagen een 180 doet, dus economische schade komt er sowieso.

edit:typo
De tarieven zijn ook 90 dagen UITGESTELD. De president gedraagt zich als een maffiabaas.

Maar het was ook al wel duidelijk dat de EU en China gingen reageren want het alternatief is gewoon knielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brambello schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:01:
Heeft iemand van jullie weleens een abonnement gehad op Beleggers Belangen? Is dat een goed blad?
Ik ken het blad niet maar lijkt me reclame + arltikelen die slecht vertaald zijn of artikelen met dezelfde strekking die je ook op een blog zou kunnen vinden, bijv iex.nl of mrfob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

helloitsme schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:22:
[...]

toevoegen doe je door onder "all securities" rechts boven op de + de klikken.

Ik heb in PP bij NT world het zo gezet dat hij de prijzen vanaf een "table on website" haalt en dan deze link
https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

andere NT fondsen kan je op dezelfde manier doen
Hm dat lijkt nog niet te werken.
Voorheen deed ik het via een JSON-provider (link naar ABN), maar die lijkt niet meer te werken; zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05keWCgAhyWlRsb5xFz40xY2sgc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s8VfzVgpJg71SA0rIHfb1Hhv.jpg?f=user_large

Nu op de onderstaande manier geprobeerd zoals jij adviseerde, maar lijkt nog geen resultaat te geven. Doe ik hier iets fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbFnVfHY0T54P_XNOmpk1Qd7Vzo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OgMGxMTdszEHMLg25EWxdEVA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:31
ChillPascal schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:22:
[...]

Voorheen deed ik het via een JSON-provider (link naar ABN), maar die lijkt niet meer te werken; zie hieronder:
[Afbeelding]

Nu op de onderstaande manier geprobeerd zoals jij adviseerde, maar lijkt nog geen resultaat te geven. Doe ik hier iets fout?
[Afbeelding]
Dit werkt al jaren voor mij:

TABEL OP WEBSITE

URL: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011515424:EUR

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:57
emeralda schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:53:
[...]

De tarieven zijn ook 90 dagen UITGESTELD. De president gedraagt zich als een maffiabaas.

Maar het was ook al wel duidelijk dat de EU en China gingen reageren want het alternatief is gewoon knielen.
Uitstel = iedereen nog steeds een tarief van 10%. Het verbaast me nog steeds dat de beurs hierop super positief gereageerd heeft terwijl de aangekondigde EU tarieven vrijwel niks gedaan hebben..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:32
Ik heb toevallig deze week wat exemplaren ingezien. Ik vond het wel een aardig (week)blad wat zich niet alleen op aandelen richt. Om een voorbeeldje te noemen er kwamen ook wat obligaties aan bod.

De podcast van Beleggers Belangen luister meestal met plezier en geeft al wat inzichten m.b.t. experts.

Los van mijn oordeel zou ik een proefexemplaar opvragen om zelf een oordeel te vellen.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

En deze vul je in bij "Historical Quotes" of "Latest Quote"? Bij Latest lijkt er niks te gebeuren. Bij Historical kan je kiezen voor "Show server response". Daarbij krijg ik de onderstaande foumelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCRf2l1-C4IPmBHurL08gKLca34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16XlkdgPJ9IwyJxiXoi0nqMG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ChillPascal op 11-04-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:08
Malantur schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:53:
Uitstel = iedereen nog steeds een tarief van 10%. Het verbaast me nog steeds dat de beurs hierop super positief gereageerd heeft terwijl de aangekondigde EU tarieven vrijwel niks gedaan hebben..
Super positief valt ook wel mee, er was een klein deel herstel. We staan nog steeds een heel stuk lager dan voor het tariff debacle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
ChillPascal schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet het in de tab 'historical quotes' invullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

helloitsme schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:15:
[...]

Je moet het in de tab 'historical quotes' invullen
Dat is hierboven in de screenshot weergegeven, nietwaar? Beide opties geprobeerd, maar lijkt zo geen resultaat te geven.

[ Voor 50% gewijzigd door ChillPascal op 11-04-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
ChillPascal schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:06:
[...]

Dat is hierboven in de screenshot weergegeven, nietwaar? Beide opties geprobeerd, maar lijkt zo geen resultaat te geven.
Bij mij werkt het op die manier. Enige wat ik nog kan bedenken:

- Latest quote moet staan op 'same as historical quote'
- iets wat bij jou de netwerkverbinding met die site tegenhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheBrut3 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:49:
[...]

Super positief valt ook wel mee, er was een klein deel herstel. We staan nog steeds een heel stuk lager dan voor het tariff debacle.
Inderdaad :)

Na een val van -20% telt bij mij een bounce van ca +10% ook niet echt als 'super positief' :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:20
YakuzA schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:58:
[...]

Inderdaad :)

Na een val van -20% telt bij mij een bounce van ca +10% ook niet echt als 'super positief' :P
Bij een 20% daling moet je 25% stijgen om op het oude niveau uit te komen, dus die 10% stelt nog minder voor.

Inmiddels staat WEBN niet zo ver van de vorige bodem af dus de "winst" is al grotendeels weer weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:17

Predator

Suffers from split brain

De democraten hebben klacht ingediend bij de beurswaakhond tegen Trump…

Die gratis “beurstip” zou wel eens kunnen ontploffen in zijn gezicht … publiek bewijs :+

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:52

de Peer

under peer review

Predator schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:34:

Die gratis “beurstip” zou wel eens kunnen ontploffen in zijn gezicht … publiek bewijs :+
Zou je denken? Die man is toch praktisch onschendbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:38
Op zich geen verkeerd blad. Je kan het gratis bij de bibliotheek gaan lezen.
Helaas niet bij elke bibliotheek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:20
Rogers schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:03:
[...]

Bij een 20% daling moet je 25% stijgen om op het oude niveau uit te komen, dus die 10% stelt nog minder voor.

Inmiddels staat WEBN niet zo ver van de vorige bodem af dus de "winst" is al grotendeels weer weg.
En voor de meesten van ons moet de Amerikaanse beurs nog meer stijgen, want de dollar gaat ook bepaald niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Dit doet mij denken aan de “hints” die Elon Musk destijds gaf met “the stock price is too high” wat zou betekenen dat er een stock split aankwam. Achteraf allemaal heel leuk, maar gevalletje “hindsight 20-20”.

De SEC zal eerder kijken naar wie in de buurt van Trump hier enorm van geprofiteerd zou hebben, je kan namelijk op 1001 minder duidelijke reden een buy-alert afgeven als je het plant. Dit was gewoon een kwestie van incompetentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:21
Heeft iedereen gemist dat de SEC sinds 19 feb rechtstreeks rapporteert aan Trump?

https://www.theguardian.c...endent-regulators-sec-ftc

De SEC is de facto niet meer onafhankelijk. Daar heeft Trump natuurlijk eerst voor gezorgd. Enig SEC onderzoek zal niet serieus van de grond komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:43
Ik heb een goede tip ff een acount aanmaken bij Truth Social en Trump volgen doe je voordeel er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Requiem19 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:40:
Heeft iedereen gemist dat de SEC sinds 19 feb rechtstreeks rapporteert aan Trump?

https://www.theguardian.c...endent-regulators-sec-ftc

De SEC is de facto niet meer onafhankelijk. Daar heeft Trump natuurlijk eerst voor gezorgd. Enig SEC onderzoek zal niet serieus van de grond komen.
Nee, dat hebben we niet gemist :P
Daar kwamen toen ook al doemdenkers opduiken dat je Amerikaanse aandelen zouden aangeslagen worden door Trump…

Sowieso is dat zelfs weinig relevant. De president is onschendbaar. Eitherway, hij moet afgezet worden wil hij ooit echt verantwoordelijk gehouden worden. Nu een onderzoek blokkeren kan hem na zijn termijn wel opbreken als hij dan opnieuw vervolgd zou worden.

Punt is dat dit zijn publieke opinie niet ten goede gaat komen. Niemand maalt om zwijggeld aan een sexwerker. Dat raakt je niet. Trump zijn beurscapriolen raakt wel veel mensen. Je merkt aan de berichtgeving dat de steun afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Predator schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:50:
[...]

Nee, dat hebben we niet gemist :P
Daar kwamen toen ook al doemdenkers opduiken dat je Amerikaanse aandelen zouden aangeslagen worden door Trump…

Sowieso is dat zelfs weinig relevant. De president is onschendbaar. Eitherway, hij moet afgezet worden wil hij ooit echt verantwoordelijk gehouden worden. Nu een onderzoek blokkeren kan hem na zijn termijn wel opbreken als hij dan opnieuw vervolgd zou worden.

Punt is dat dit zijn publieke opinie niet ten goede gaat komen. Niemand maalt om zwijggeld aan een sexwerker. Dat raakt je niet. Trump zijn beurscapriolen raakt wel veel mensen. Je merkt aan de berichtgeving dat de steun afneemt.
Je bent veel te naief (of je onderschat hoe uitgehold de checks & bakances in de VS zijn). Hier gaat nada nul mee gebeuren omdat het onderzoek straks (vals) concludeert dat er niets aan de hand is.

De VS heeft geen gereguleerde markt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Requiem19 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:54:
[...]

Je bent veel te naief (of je onderschat hoe uitgehold de checks & bakances in de VS zijn). Hier gaat nada nul mee gebeuren omdat het onderzoek straks (vals) concludeert dat er niets aan de hand is.

De VS heeft geen gereguleerde markt meer.
Dat zeg ik toch juist 8)7
Dat maakt niet uit of er nu niks mee gebeurd.
Rechtspraak en publieke opinie zijn niet verbonden.

Haal gerust al je geld van de Amerikaanse beurs als je de Amerikaanse beurs nu als volledig corrupt ziet, en investeringen denkt te verliezen…
Ik veronderstel dat je 100% uitgestapt bent uit alle aandelen en fondsen met enige Amerikaanse blootstelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Kan iemand die wijzer is dan ik toelichten wat hier wordt bedoeld met debt auctions?

Specifiek:

• Ik neem aan dat dit allemaal digitaal gebeurt, d.w.z. kopen/bieden vanaf je lokale terminal overal ter wereld? Ik vond b.v. deze link: https://www.treasurydirect.gov/auctions/upcoming/.
• Is het gebruikelijk dat "rolling over debt" grotendeels aan dezelfde kopers is? Met andere woorden: is het bijna vergelijkbaar met een onderhoudscontract dat verlengd moet worden? Indien dat zo is, dan is de recente afbraak in vertrouwen een acuter probleem dan wanneer de nieuwe obligaties grotendeels naar nieuwe kopers gaat.

Ik vond Zr40's bericht in februari om uit VS-beleggingen te stappen wat ver gaan, maar hoe verder we komen, hoe meer het begint te jeuken. De kans dat de oranjeman bepaalde obligaties niet uitbetaalt, of unilateraal omzet in couponloze, of 100-jaars varianten is klein maar niet nul.

spoiler:
I'm sorry sir, but it looks like these are woke Biden bonds; we don't acknowledge these. Our president is masterful at creating maximum negotiation leverage. Art of the deal.

Het komt allemaal neer op een debt default, en ik denk dat het de VS, ook in het licht van alle andere economiesabotage, voor de rest van mijn leven als wereldspeler zou uitschakelen. Onomkeerbare schade.

Ik was een stuk rustiger tijdens de COVID-selloff, en heb toen niets verkocht.

Ik blijf nog even zitten; voor nu vertrouw ik nog even op het idee dat "This time is different" op lange tijdsschaal altijd ernaast zat, hoe fundamenteel "different" het ook voelt. Maar ik begin nu wel beter te begrijpen waarom zelfs sommige Bogleheads in 2008/2009 hun PF verkochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Predator schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:11:
[...]

Haal gerust al je geld van de Amerikaanse beurs als je de Amerikaanse beurs nu als volledig corrupt ziet, en investeringen denkt te verliezen…
Ik veronderstel dat je 100% uitgestapt bent uit alle aandelen en fondsen met enige Amerikaanse blootstelling ?
Wat mij betreft gaat het niet alleen om de beurs. Op 19 februari dacht ik nog niet dat ze de eigen economie om zeep gingen brengen, maar de tekenen van de machtsgreep (in de inhoud van die executive order) zag ik wel en dat was voor mij de aanleiding om met het snel liquideerbare deel (circa 90%) uit te stappen. Ik zag onteigening als risico, dat heeft (nog?) niet plaatsgevonden. Maar inmiddels gaat ook duidelijk de economie aan gort en heb ik ook die laatste 10% geliquideerd. Ik hoop voor de mensen van harte dat ik het mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:31
[...]

Ik heb halverwege februari de goeie helft van mijn brede indexfondsen verkocht wegens overwicht in de VS.
Ondertussen zit daar een groot deel van in een Europees indexfonds.

We zullen ook maar achteraf weten of dit een goede/minder slechte keuze is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Murphy78 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:43:
Kan iemand die wijzer is dan ik toelichten wat hier wordt bedoeld met debt auctions?

Specifiek:

• Ik neem aan dat dit allemaal digitaal gebeurt, d.w.z. kopen/bieden vanaf je lokale terminal overal ter wereld? Ik vond b.v. deze link: https://www.treasurydirect.gov/auctions/upcoming/.
• Is het gebruikelijk dat "rolling over debt" grotendeels aan dezelfde kopers is? Met andere woorden: is het bijna vergelijkbaar met een onderhoudscontract dat verlengd moet worden? Indien dat zo is, dan is de recente afbraak in vertrouwen een acuter probleem dan wanneer de nieuwe obligaties grotendeels naar nieuwe kopers gaat.
'Rolling over' is per definitie aan dezelfde kopers. Het houdt in dat de houder van de aflopende obligatie er voor kiest om met de te ontvangen hoofdsom weer een nieuwe obligatie te kopen. Voor de nieuwe obligatie geldt de actuele rente zoals bepaald in de veiling.

Wordt daar niet voor gekozen, dan wordt de hoofdsom uitbetaald bij maturity.

Voor de rest weet ik hier vrij weinig van af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Zr40 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:43:
[...]

Wat mij betreft gaat het niet alleen om de beurs. Op 19 februari dacht ik nog niet dat ze de eigen economie om zeep gingen brengen, maar de tekenen van de machtsgreep (in de inhoud van die executive order) zag ik wel en dat was voor mij de aanleiding om met het snel liquideerbare deel (circa 90%) uit te stappen. Ik zag onteigening als risico, dat heeft (nog?) niet plaatsgevonden. Maar inmiddels gaat ook duidelijk de economie aan gort en heb ik ook die laatste 10% geliquideerd. Ik hoop voor de mensen van harte dat ik het mis heb.
Onteigening van aandelen is het einde van alle beurshandel wereldwijd… voor de eeuwigheid, op alle beurzen. Ik acht de kans op een atoomoorlog veel groter dan dat. In beide gevallen is geld niet veel meer waard. America kan ook groenland militair innemen en Europa kan beslissen om in oorlog te gaan met America. Dan is dat risico natuurlijk veel groter. Echter, mijn beursgeld gaat voor mij dan niet meer de hoofdzorg zijn.

De beurs is leven met risico’s… dat je zo iets als te groot risico ziet begrijp ik niet. Er zijn risico’s nu, er waren risico’s vorig jaar ook. Corona gaf risico’s op een economische ramp, de invasie van Ukraine ook.

Maar alle begrip voor je keuze. Als de huidige zaken buiten je “risk appetite” vallen, dan was verkopen de juiste optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Je zegt dit:

Er gaat niets ontploffen in zijn gezicht:

- SEC is niet meer onafhankelijk
- Overgrote meerderheid van media gaat hier niet over publiceren (zie ‘instructies’ die zelfs de traditioneel democratische media krijgen van hun eigenaren)
- Dit ‘schandaal’ wordt over 2 dagen vervangen door een nieuw schandaal, wat over 4 dagen weer vervangen wordt door nog een nieuw schandaal. Volgende maand is 98% van het publiek dit al lang vergeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 05-09 11:51
Dat de VS geen gereguleerde markt meer zou zijn hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je direct alle exposure moet vermijden. Dat is niet meer dan een vals dilemma. Mensen beleggen immers al decennia in China, Rusland en andere "opkomende markten" waar regulatie op zijn best twijfelachtig is en daar wordt ook gewoon geld mee verdiend.

Het is alleen wel verstandig om de nieuwe situatie (en daarmee je risico) onder ogen te zien en op waarde te schatten.

[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 12-04-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Predator schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:28:
[...]

Onteigening van aandelen is het einde van alle beurshandel wereldwijd… voor de eeuwigheid, op alle beurzen. Ik acht de kans op een atoomoorlog veel groter dan dat. In beide gevallen is geld niet veel meer waard. America kan ook groenland militair innemen en Europa kan beslissen om in oorlog te gaan met America. Dan is dat risico natuurlijk veel groter. Echter, mijn beursgeld gaat voor mij dan niet meer de hoofdzorg zijn.
Je redenering komt neer op "dit risico heeft verschrikkelijke gevolgen als het gebeurt, daarom doe ik alsof het risico niet bestaat". Die denkwijze volg ik niet. Ik zag een risico, heb voor mijzelf een afweging gemaakt, en heb op die afweging gehandeld. Ik blijf nog steeds beleggen, alleen niet meer in de US en ook niet meer met leverage.
De beurs is leven met risico’s… dat je zo iets als te groot risico ziet begrijp ik niet. Er zijn risico’s nu, er waren risico’s vorig jaar ook. Corona gaf risico’s op een economische ramp, de invasie van Ukraine ook.
Alleen zijn deze scenario's niet vergelijkbaar. De coronacrash was een gevolg van lockdowns wereldwijd. Er zat weinig vertraging tussen de maatregelen en de crash, als particuliere hobbybelegger had je met de informatie van toen geen enkele kans om de crash voor te zijn.

De situatie in de US werd mij op 19 februari al duidelijk, maar de beurzen trokken zich er nog niets van aan. Pas vanaf maart kon je een daling herkennen en pas in april was er een eerste crash.
Maar alle begrip voor je keuze. Als de huidige zaken buiten je “risk appetite” vallen, dan was verkopen de juiste optie :)
Je kan het risk appetite noemen, en ik ben daar in principe ook niet vies van, maar het gaat hier om een risico dat een paar maanden terug nog niet bekend was. Als er tegenover dit nieuwe risico ook een nieuwe potentiële reward zou staan dan was het verhaal mogelijk anders, maar in mijn optiek zag ik het risico fors stijgen en de potentiële reward op zijn best gelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Zr40 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:24:
[...]

Je redenering komt neer op "dit risico heeft verschrikkelijke gevolgen als het gebeurt, daarom doe ik alsof het risico niet bestaat". Die denkwijze volg ik niet. Ik zag een risico, heb voor mijzelf een afweging gemaakt, en heb op die afweging gehandeld. Ik blijf nog steeds beleggen, alleen niet meer in de US en ook niet meer met leverage.
In jouw scenario zijn alle markten waardeloos. Als er onteigening gebeurd, dan stuiken alle beurzen in elkaar. Trouwens, alle Russisch buitenlands kapitaal is bevroren, niet onteigend. Ook al was daar wel veel animo voor. Maar nogmaals, ik begrijp je keuze, maar ik ben niet akkoord met de risico evaluatie.
Alleen zijn deze scenario's niet vergelijkbaar. De coronacrash was een gevolg van lockdowns wereldwijd. Er zat weinig vertraging tussen de maatregelen en de crash, als particuliere hobbybelegger had je met de informatie van toen geen enkele kans om de crash voor te zijn.
Het is technisch gezien nog geen crash dacht ik. Maar dit is inderdaad een andere impact. De beurs was van Corona trouwens veel sneller hesteld dan de Corona angst weg was ;)
Maar deze crash zagen velen ook niet aankomen. Het was niet een geleidelijke afbouw maar echt een complete dump.
De situatie in de US werd mij op 19 februari al duidelijk, maar de beurzen trokken zich er nog niets van aan. Pas vanaf maart kon je een daling herkennen en pas in april was er een eerste crash.

[...]
Je kan het risk appetite noemen, en ik ben daar in principe ook niet vies van, maar het gaat hier om een risico dat een paar maanden terug nog niet bekend was. Als er tegenover dit nieuwe risico ook een nieuwe potentiële reward tegenover zou staan dan was het verhaal mogelijk anders, maar in mijn optiek zag ik het risico fors stijgen en de potentiële reward op zijn best gelijk blijven.
Dat snap ik. Maar zo snel als de storm komt, kan hij ook weer verdwijnen. Je weet het alleen pas achteraf. Voor hetzelfde geld staan we volgend jaar nog eens 20% lager. Die kans acht ik wel vele mate groter dan onteigening.

Momenteel voel ik nog steeds meer bestolen door mijn eigen overheid met de dividendtax en de aankomende meerwaarde tax hier in België. Wat ook wel eens slecht kan uitdraaien nu de beurs laag staat wanneer die het meetpunt bepaald. Als de correctie naar boven na dat meetpunt valt zijn wij Belgen goed ge******.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Charly schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:19:
Dat de VS geen gereguleerde markt meer zou zijn hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je direct alle exposure moet vermijden. Dat is niet meer dan een vals dilemma. Mensen beleggen immers al decennia in China, Rusland en andere "opkomende markten" waar regulatie op zijn best twijfelachtig is en daar wordt ook gewoon geld mee verdiend.

Het is alleen wel verstandig om de nieuwe situatie (en daarmee je risico) onder ogen te zien en op waarde te schatten.
Precies. Mijn 2 overwegingen

Voor lange termijn investering en US exposure verminderen.

Korte termijn is er juist mooi rendement met deze volatiliteit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:25

Grouchy

meep meep

+1
Formeel gezien is de Verenigde Staten nog steeds ’s werelds grootste ontwikkelde economie met diepe en liquide kapitaalmarkten, sterke instituties en een functionerende rechtsstaat — in de basis althans.

Maar we zien bepaalde trends, zoals:

- Politieke polarisatie en grillig beleid;
- Pogingen tot marktinterventie via social media of direct ingrijpen;
- Belangenverstrengeling;
- Obligatiemarkt reageert momenteel op een manier zoals je eigenlijk normaal alleen bij opkomende markten ziet;
- Toenemende twijfel over transparantie en toezicht...

Voor beleggers is het zaak om niet blindelings te vertrouwen op de status van "gereguleerde/ontwikkelde markt" als garantie voor stabiliteit en voorspelbaarheid. De institutionele kwaliteit is niet immuun voor erosie.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Predator schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:50:
[...]

In jouw scenario zijn alle markten waardeloos. Als er onteigening gebeurd, dan stuiken alle beurzen in elkaar.
Niet per se waardeloos, want andere landen werken nog wel onder het principe van eigendomsrecht en ik hoor nog geen geluiden dat dat buiten de US anders zou kunnen worden. Zou voor EU lidstaten ook een directe schending zijn van dit artikel van het EVRM :)

Hoe dan ook was dit een nieuw risico dat ik destijds zag. Sindsdien zijn er meer ontwikkelingen geweest (zoals @Grouchy aangeeft) die daadwerkelijk impact hebben gemaakt. Ik kan niet ontevreden zijn met mijn keuze om destijds uit te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 01-09 11:42
Zr40 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:06:
[...]

Niet per se waardeloos, want andere landen werken nog wel onder het principe van eigendomsrecht en ik hoor nog geen geluiden dat dat buiten de US anders zou kunnen worden. Zou voor EU lidstaten ook een directe schending zijn van dit artikel van het EVRM :)

Hoe dan ook was dit een nieuw risico dat ik destijds zag. Sindsdien zijn er meer ontwikkelingen geweest (zoals @Grouchy aangeeft) die daadwerkelijk impact hebben gemaakt. Ik kan niet ontevreden zijn met mijn keuze om destijds uit te stappen.
Zit je sindsdien voornamelijk in cash?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:42:
[...]

Zit je sindsdien voornamelijk in cash?
Deels. In grove percentages heb ik de netto verkoopopbrengst als volgt verdeeld:

35% STOXX Europe 600 ETF
35% aflossing hypotheek
15% cash, gereserveerd voor grote aankoop (niet een belegging)
10% cash, gereserveerd voor inleg vastgoedfonds
5% cash, aanvulling buffers in budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 01-09 11:42
Zr40 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:01:
[...]

Deels. In grove percentages heb ik de netto verkoopopbrengst als volgt verdeeld:

35% STOXX Europe 600 ETF
35% aflossing hypotheek
15% cash, gereserveerd voor grote aankoop (niet een belegging)
10% cash, gereserveerd voor inleg vastgoedfonds
5% cash, aanvulling buffers in budget
De Stoxx600 van iShares of nog een andere?

Ik kijk zelf naar LU0908500753, XET Amundi stoxx 600.

[ Voor 6% gewijzigd door Santee op 12-04-2025 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:39:
[...]

De Stoxx600 van iShares of nog een andere?

Ik kijk zelf naar LU0908500753, XET Amundi stoxx 600.
Ik heb de ETF van Amundi gekozen. Vergeleken met die van iShares is de TER lager, de AUM groter, en daarnaast is het moederbedrijf van de fondsbeheerder niet Amerikaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Trump heeft 37 jaar geleden in een interview met Oprah Winfrey aangegeven dat het buitenland meer belasting moet gaan betalen:

YouTube: Watch Trump Make the Same Tariff Argument He's Saying Now 37 Years A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Predator schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:28:
[...]

Hoezo? Je betaald nu ook al belasting op dividend. Ik sta er niet raar van op te kijken dat Trump dit gaat verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:06:
[...]

behalve in het algemeen belang
Dus tja, als het zover gaat dat een groep in een positie is om te onteigenen, dan lukt dat ook nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sissors schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:08:
[...]

[...]

Dus tja, als het zover gaat dat een groep in een positie is om te onteigenen, dan lukt dat ook nog wel.
Nee. De strekking 'in het algemeen belang' betekent niet dat een overheid zomaar kan verklaren dat het in het algemeen belang is om eigendom van een specifiek persoon of groep te kunnen onteigenen. Daar moet een goede reden voor zijn, maar ook compensatie van de waarde van het goed en de onkosten.

Bijvoorbeeld, om een casus hier uit de buurt te gebruiken, er wordt een nieuwe spoortunnel aangelegd ter vervanging van een gevaarlijke spoorwegovergang, maar er staat een café in de weg en de eigenaar wil niet vrijwillig verkopen. De onteigening van dat café dient het algemeen belang van het kunnen verbeteren van de verkeersveiligheid, en de eigenaar van dat café werd gecompenseerd voor de onvrijwillige sloop en het verlies van zijn grond. Hij is dan wel zijn café kwijt, maar is er qua vermogen niet op achteruit gegaan.

Maar een hypothetische invordering van geld of effecten enkel omdat je geen inwoner of staatsburger bent zal nooit in het algemeen belang kunnen zijn, en ook de compensatie ontbreekt. Een rechter zou daar direct een streep door zetten. (Zie bijvoorbeeld de situatie hier in Nederland met VRH en sparen.)

En dat is nu net het probleem in de US. Je ziet het nu al gebeuren, uitspraken van rechters worden genegeerd/overruled en mensenrechten worden geschonden. Dan kan je mijns inziens ook niet meer zeker zijn van eigendomsrecht in dat land. Dat is immers ook een mensenrecht. Maar dat er dingen verkeerd gaan in de US, betekent dat niet dat andere landen dat slechte voorbeeld zullen gaan volgen. En zeker niet landen die partij zijn bij het EVRM.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 12-04-2025 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En wat nou voor het toch iets realistischere: "Het blijkt dat er veel te weinig geld is voor de vergrijzing, dus in het algemeen belang gaan we een 'eenmalige' 50% heffing doen op alle box 3 vermogens boven de vrijstellingsgrens"? Of dat nu hier is of in een ander EU land. Of wat dacht je van: "We gaan een Europese pensioenpot maken, waarbij we alle huidige inleggen samenvoegen".

Zeker als je daarna zelf zegt dat op plaatsen uitspraken van rechters genegeerd worden, dan zegt het natuurlijk niet zoveel dat VRH volgens een rechter tegen de rechten van de mens is.

Anyway, voor zowel de EU als de VS maak ik me vooralsnog niet erg druk hierover. Mijn beleggingen zijn primair wereld index fonds, en dus relatief zwaar op de VS. En aan ene kant geloof ik wel dat daar lucht in zit. Aan andere kant heb ik niet het idee iig dat de EU gaat weten te profiteren van de onzekerheid in de VS. En Chinese overheid heb ik nog een stuk minder vertrouwen in als buitenstaander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Vsnah schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:43:
Ik heb een goede tip ff een acount aanmaken bij Truth Social en Trump volgen doe je voordeel er mee.
Ik denk dat je eerder bij de Signal groep 'Trump's ass kissers' moet om nog duidelijkere handelinstructies te krijgen.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:42
phantom09 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:37:
Trump heeft 37 jaar geleden in een interview met Oprah Winfrey aangegeven dat het buitenland meer belasting moet gaan betalen:

YouTube: Watch Trump Make the Same Tariff Argument He's Saying Now 37 Years A...
Als de dividendbelasting te hoog is kunnen in reactie daarop besluiten bedrijven geen dividend meer uit te keren. Heb net dividend gekregen van Nvidia. 16 cent in totaal *O*

Desondanks is het wel een goed aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

phantom09 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:50:
[...]

Hoezo? Je betaald nu ook al belasting op dividend. Ik sta er niet raar van op te kijken dat Trump dit gaat verhogen.
Ja dat zeg ik juist, ik word nu ook al bestolen door mijn eigen overheid. Nu al 30% tax op dividenden, obligaties en op termijnrekeningen en alle niet geregelmenteerde spaarrekeningen. Binnenkort ook nog eens de extra meerwaarde taks.

Ja ik weet dat er in Amerika ook dividendbelasting is, en dat ik die ook betaal :P

Ik had gemist dat er redelijk wat 'tech' op de exclusion list zou staan. Sinds vrijdagavond ?
Dat zou wel goed nieuws zijn voor de beurs volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Predator schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:12:
[...]

Ja dat zeg ik juist, ik word nu ook al bestolen door mijn eigen overheid. Nu al 30% tax op dividenden, obligaties en op termijnrekeningen en alle niet geregelmenteerde spaarrekeningen. Binnenkort ook nog eens de extra meerwaarde taks.

Ja ik weet dat er in Amerika ook dividendbelasting is, en dat ik die ook betaal :P

Ik had gemist dat er redelijk wat 'tech' op de exclusion list zou staan. Sinds vrijdagavond ?
Dat zou wel goed nieuws zijn voor de beurs volgende week.
Apple heeft idd gelobbyd bij Trump:
https://edition.cnn.com/2...-china-tariffs/index.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:55
Zr40 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:58:
[...]

Ik heb de ETF van Amundi gekozen. Vergeleken met die van iShares is de TER lager, de AUM groter, en daarnaast is het moederbedrijf van de fondsbeheerder niet Amerikaans.
Mijn ervaring met Amundi is dat ze niet duidelijk zijn over hun criteria voor het uitsluiten van bepaalde bedrijven en soms kosten verhogen bij producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Noord27 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:30:
[...]

Mijn ervaring met Amundi is dat ze niet duidelijk zijn over hun criteria voor het uitsluiten van bepaalde bedrijven en soms kosten verhogen bij producten.
Deze ETF heeft geen uitsluitingen, de holdings zijn gelijk aan de index.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogers
Zr40 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:21:
[...]

Nee. De strekking 'in het algemeen belang' betekent niet dat een overheid zomaar kan verklaren dat het in het algemeen belang is om eigendom van een specifiek persoon of groep te kunnen onteigenen. Daar moet een goede reden voor zijn, maar ook compensatie van de waarde van het goed en de onkosten.

Bijvoorbeeld, om een casus hier uit de buurt te gebruiken, er wordt een nieuwe spoortunnel aangelegd ter vervanging van een gevaarlijke spoorwegovergang, maar er staat een café in de weg en de eigenaar wil niet vrijwillig verkopen. De onteigening van dat café dient het algemeen belang van het kunnen verbeteren van de verkeersveiligheid, en de eigenaar van dat café werd gecompenseerd voor de onvrijwillige sloop en het verlies van zijn grond. Hij is dan wel zijn café kwijt, maar is er qua vermogen niet op achteruit gegaan.

Maar een hypothetische invordering van geld of effecten enkel omdat je geen inwoner of staatsburger bent zal nooit in het algemeen belang kunnen zijn, en ook de compensatie ontbreekt. Een rechter zou daar direct een streep door zetten. (Zie bijvoorbeeld de situatie hier in Nederland met VRH en sparen.)

En dat is nu net het probleem in de US. Je ziet het nu al gebeuren, uitspraken van rechters worden genegeerd/overruled en mensenrechten worden geschonden. Dan kan je mijns inziens ook niet meer zeker zijn van eigendomsrecht in dat land. Dat is immers ook een mensenrecht. Maar dat er dingen verkeerd gaan in de US, betekent dat niet dat andere landen dat slechte voorbeeld zullen gaan volgen. En zeker niet landen die partij zijn bij het EVRM.
In Cyprus hebben ze zo'n 10 jaar terug tot 10% van iedereens spaargeld gevorderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rogers schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:28:
[...]

In Cyprus hebben ze zo'n 10 jaar terug tot 10% van iedereens spaargeld gevorderd.
Dat was een additionele belasting, geen onteigening.

Waarvoor overigens formeel toestemming voor verleend is door alle EU lidstaten afaik ihkv EU financiering om het land te redden.

Framing om het sec onteigening te noemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Requiem19 op 12-04-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:43:
[...]

Dat was een additionele belasting, geen onteigening.

Waarvoor overigens formeel toestemming voor verleend is door alle EU lidstaten afaik ihkv EU financiering om het land te redden.

Framing om het sec onteigening te noemen.
Maar waar het om gaat onder de streep of je je beleggingen kan kwijtraken. Of dat nou is door een extra belasting (waarbij overigens eerst het punt was dat ook dat niet mocht volgens EVRM Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - De..." of een andere manier, maakt voor het gevolg toch niet veel uit?

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waar komt uberhaupt het idee vandaan dat in de VS wel je aandelen onteigend zouden worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Sissors schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:01:
[...]

Maar waar het om gaat onder de streep of je je beleggingen kan kwijtraken. Of dat nou is door een extra belasting (waarbij overigens eerst het punt was dat ook dat niet mocht volgens EVRM Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - De..." of een andere manier, maakt voor het gevolg toch niet veel uit?

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waar komt uberhaupt het idee vandaan dat in de VS wel je aandelen onteigend zouden worden?
Deze extra belasting in Cyprus is toetsbaar aan het EVRM. Cyprus kan op die toetsing zelf geen invloed op uitoefenen.

In de VS is de overheid niet meer toetsbaar. Dat betekent dat - hypothetisch - ze juridisch met veel fratsen wegkomen.

De enige ‘toets’ die resteert is de markt zelf. Een frats als onteigening wordt niet getolereerd door de markt en zal leiden tot kapitaalvlucht en systeemrisico. De kans dat het gebeurt lijkt daarom niet groot.

Maar waar je vroeger wist dat het niet kón gebeuren, hoop je nu dat ze rationeel genoeg zijn om niet zoiets geks te doen. Dat is een heel ander uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

franssie

Save the albatross

versie twee,

Bij de huidige manipulative politiek in de USA zou een long straddle wel het overwegen geweest zijn de afgelopen twee weken>

https://www.home.saxo/nl-nl/glossary/straddle
Long Straddle

Verwacht u grote beweging in de onderliggende waarde van een aandeel? Dan kunt u hierop inspelen met een long straddle. Dit doet u door het kopen van zowel een call als put optie. Bijvoorbeeld op de volgende manier. Stel, een aandeel noteert op dit moment € 79,92 en u verwacht een grote beweging. U koopt de call en put 80 voor € 4.34 en € 5,35. Per saldo investeert u dus € 9,69 in het recht om te mogen kopen op € 80 en om te verkopen op € 80. Dit betekent dat het aandeel minimaal moet stijgen tot € 89,69 of moet dalen tot € 70,31 op de afloopdatum. Want vanaf € 89,69 is op de afloopdatum het recht om te mogen kopen op € 80 pas € 9,69 waard. En daarbij is de 80 put op € 70,31 pas € 9,69 waard op afloopdatum. Dit betekent dus een hele forse beweging om de long straddle winstgevend te krijgen.
Nu werk ik weinig met opties, maar het zal nu ook wel ingeprijsd zijn, maar denk dat ik toch even terugkijk in de data van afgelopen weken om te zien of dit de moeite waard was geweest. Ik vermoed van wel. Of heeft iemand hier al aan gerekend?

Laatste bericht wat ik zie is Feb dit jaar
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

[ Voor 209% gewijzigd door franssie op 13-04-2025 00:28 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:19:
[...]

Deze extra belasting in Cyprus is toetsbaar aan het EVRM. Cyprus kan op die toetsing zelf geen invloed op uitoefenen.

In de VS is de overheid niet meer toetsbaar. Dat betekent dat - hypothetisch - ze juridisch met veel fratsen wegkomen.

De enige ‘toets’ die resteert is de markt zelf. Een frats als onteigening wordt niet getolereerd door de markt en zal leiden tot kapitaalvlucht en systeemrisico. De kans dat het gebeurt lijkt daarom niet groot.

Maar waar je vroeger wist dat het niet kón gebeuren, hoop je nu dat ze rationeel genoeg zijn om niet zoiets geks te doen. Dat is een heel ander uitgangspunt.
Maar dan is dus de conclusie dat onder EVRM gewoon wel degelijk stukken vermogen 'opgeeist' door de staat mogen worden onder noemer van het algemeen belang. Dat is een feit. (Edit @Zr40 , ja een rechter kan het dan nog toetsen, maar het kan dus wel gewoon binnen EVRM). Dat Trump specifiek mijn aandelen zou opeisen lijkt mij niet zo'n grote kans. Dat hij het bij alle aandelen van bijvoorbeeld EU burgers een stuk zou afnemen? Wat je noemt, de impact daarvan zal gigantisch zijn.

Overigens gebeurd iig de eerste toetsing gewoon in het land zelf. De VRH toets is ook in Nederland gebeurd. En Noorwegen heeft de EVRM ook ondertekend, en die hebben ook een vermogens belasting.

Anyway, onder de streep lijkt mij persoonlijk het geen groter risico dat in de VS ze aandelen gaan afnemen van bijvoorbeeld buitenlanders, als dat ze in de EU gewoon gaan schaven om bijvoorbeeld de vergrijzing te betalen. Uiteraard is het wel zo als ze in de EU daarvoor extra belastingen invoeren, je die ook moet betalen als je aandelen in de VS staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Denk niet dat je bang hoeft te zijn voor de onteigening van Amerikaanse aandelen, dan stort het systeem in elkaar. Amerika heeft ook baat bij dat buitenlandse geld.
Nog meer fratsen die de waarde doen dalen, zoals bijv. meer belasting heffen op dividend naar het buitenland acht ik realistischer.

Ik heb wel pas al mijn US bonds met verlies verkocht o.a. wegens de onvoorspelbaarheid. Trump hoeft maar één keer te tweeten "Hey misschien moeten we de schuld devalueren", of iets dergelijks. Dan stort de waarde in of ze het nou uitvoeren of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rogers op 13-04-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Sissors schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:29:
[...]

Maar dan is dus de conclusie dat onder EVRM gewoon wel degelijk stukken vermogen 'opgeeist' door de staat mogen worden onder noemer van het algemeen belang. Dat is een feit. Dat Trump specifiek mijn aandelen zou opeisen lijkt mij niet zo'n grote kans. Dat hij het bij alle aandelen van bijvoorbeeld EU burgers een stuk zou afnemen? Wat je noemt, de impact daarvan zal gigantisch zijn.

Overigens gebeurd iig de eerste toetsing gewoon in het land zelf. De VRH toets is ook in Nederland gebeurd. En Noorwegen heeft de EVRM ook ondertekend, en die hebben ook een vermogens belasting.

Anyway, onder de streep lijkt mij persoonlijk het geen groter risico dat in de VS ze aandelen gaan afnemen van bijvoorbeeld buitenlanders, als dat ze in de EU gewoon gaan schaven om bijvoorbeeld de vergrijzing te betalen. Uiteraard is het wel zo als ze in de EU daarvoor extra belastingen invoeren, je die ook moet betalen als je aandelen in de VS staan.
Ik acht de kans dat de EU met onze pensioenen aan de haal gaan ook groter. Daar hebben meerdere buitenlandse politici immers al interesse voor uitgesproken.
https://duckduckgo.com/?q...s+pernsioen&t=fpas&ia=web

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sissors schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:29:
[...]

Maar dan is dus de conclusie dat onder EVRM gewoon wel degelijk stukken vermogen 'opgeeist' door de staat mogen worden onder noemer van het algemeen belang. Dat is een feit.
Nee, dat is juist het punt: het moet daadwerkelijk in het algemeen belang zijn. Daar is voldoende jurisprudentie over. Enkel zeggen dat het dat is, is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

We zijn overigens best wel off-topic gegaan. Laten we het weer over beleggen hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Zr40 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:45:
We zijn overigens best wel off-topic gegaan. Laten we het weer over beleggen hebben? :)
Iemand opinie over energie aandelen ? Olie/gas ?
Ze staan laag door energieprijs, en het beurssentiment. Het zou wel eens een kans kunnen zijn. Aan de ene kant wil Trump de prijs laag houden, maar hij wil ook dat andere landen meer Amerikaanse olie/gas kopen. Wat wel in 1 van de trade deals kan gebruikt worden.
Ook de situatie in Iran kan de prijs van energie opdrijven.

Ik zit in OXY, en heb wat bijkocht laatste week.
Maar die zitten blijkbaar meer in olie dan aardgas. Terwijl het interessanter voor aardgas gaat zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:31
Rogers schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:31:
Denk niet dat je bang hoeft te zijn voor de onteigening van Amerikaanse aandelen, dan stort het systeem in elkaar. Amerika heeft ook baat bij dat buitenlandse geld.
Nog meer fratsen die de waarde doen dalen, zoals bijv. meer belasting heffen op dividend naar het buitenland acht ik realistischer.

Ik heb wel pas al mijn US bonds met verlies verkocht o.a. wegens de onvoorspelbaarheid. Trump hoeft maar één keer te tweeten "Hey misschien moeten we de schuld devalueren", of iets dergelijks. Dan stort de waarde in of ze het nou uitvoeren of niet.
Ik denk dat je eerder moet kijken naar welke strategieën Rusland en China toepassen.
Verplichte overheidsinmenging via raad van bestuur en zo.

Het gaat niet letterlijk over onteigenen maar wel over controle. Je bent dan wel nog formeel aandeelhouder maar je rechten worden ingeperkt. Dan heb je er ook niet veel plezier meer aan en uiteindelijk zal je dan met verlies verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 00:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Predator schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:15:
[...]

Ze staan laag door energieprijs, en het beurssentiment. Het zou wel eens een kans kunnen zijn. Aan de ene kant wil Trump de prijs laag houden, maar hij wil ook dat andere landen meer Amerikaanse olie/gas kopen. Wat wel in 1 van de trade deals kan gebruikt worden.

Maar die zitten blijkbaar meer in olie dan aardgas. Terwijl het interessanter voor aardgas gaat zijn denk ik.
Ik heb in 2020 in olie en gas belegd.

De olieprijs wordt bepaald door russische tsaar, Arabische prins, Iraanse Ayatollah, geopolitieke gebeurtenissen in het Midden-Oosten,...

Zoals het nu eruit ziet, zijn er OPEC+ landen die meer olie dan afgesproken opgepompt hebben en Saoedi-Arabië heeft minder opgepompt om dat te compenseren. Nu hebben de Saoedi's de keuze gemaakt om de olieprijs neer te drukken om de valsspelers af te straffen en een nieuwe poging tot de Amerikaanse schalieboeren over de kling te jagen is begonnen.

Ik wil bij OXY de impact van de lagere olieprijs op hun earnings zien om wat meer angst te genereren en dieper rood op de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Predator schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:15:
[...]

Olie en gas zijn vaak gekoppeld aan de dollar prijs. En die is omlaag gegaan.
Inkomsten worden dus minder in euro, in dollar meer. De inkomsten worden vaak bekeken in dollars en dus gaat de koers op termijn omhoog.
Precies wat Trump wil voor amerikaanse bedrijven die in dollars rekenen?

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 13-04-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Iemand enig idee waarom de ABN Amro koers chart van o.a. de NT-fondsen niet correct is?

Voorbeeld:
NT Worls (Koers chart) NL0011225305
Onderaan bij datum "1744243200" (= 10 april 2025) staat een koers van €26,39, echter is de koers €22,36 op die datum volgens ABN Amro overzicht pdf.

[ Voor 5% gewijzigd door ChillPascal op 14-04-2025 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
Schrik me kapot, webn staat -9.5% op DeGiro maar dat klopt gelukkig niet. Wel een rare fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 11:48
Op de Volkskrant staat dat Trump alweer heeft geroepen dat er toch geen uitzondering komt.. we wachten maar weer eens af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Black-Death schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:58:
[...]

Op de Volkskrant staat dat Trump alweer heeft geroepen dat er toch geen uitzondering komt.. we wachten maar weer eens af.
Het is weer warm en koud. Eerst vrijdagavond nieuws dat er uitzonderingen zijn, en nu tegenstrijdige info.
Inderdaad, kalm blijven en afwachten.

Ze schieten hard in eigen voet als ge chips gaan belasten. Ze hebben die zo hard nodig.
Ik vermoed dat er uiteindelijk wel een deal daarvoor komt. Nu of later.
Misschien wil hij dit nog niet hard bevestigen om zijn onderhandel positie sterk te houden richting China.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Rogers schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:42:
Ik acht de kans dat de EU met onze pensioenen aan de haal gaan ook groter. Daar hebben meerdere buitenlandse politici immers al interesse voor uitgesproken.
https://duckduckgo.com/?q...s+pernsioen&t=fpas&ia=web
De EIB is gewoon een entiteit op EU niveau en alle EU staten zijn eigenaar. Als de EIB een product in de markt zet (bijvoorbeeld in samenwerking met EIF) waar een Nederlands pensioenfonds wel oren naar heeft vanwege het beleggen binnen de EU, eventueel groen etc. dan gaan buitenlandse politici niet aan de haal met jouw pensioenpot. Het is nog steeds jouw pensioenuitvoerder die kiest om daar in dat product te beleggen, waar buiten het rendement dat gemaakt wordt (het is geen gift), er ook voordelen op Europees ontwikkelingsniveau zijn. Een staatsobligatie van Nederland of Duitsland is ook maar karig en saai als groot deel in je pensioenpot.

Hint, de pensioenfonds beleggen nu al in producten van EIB/EIF. En zullen dat ook in de toekomst blijven doen. De berichten die je via jouw link leest, grijpen wel hard naar de onwetendheid van de huidige stand van EIB/EIF en dat de EU ons maar de spullen komt afpakken. Verder heeft de EIB afgelopen jaar (2024) wel 3,1 miljard geïnvesteerd in NL volgens hun jaarlijkse cijfers (en ja vanuit NL is er meer geïnvesteerd in de EIB).

Of in 2025 een samenwerking met ABN
EIB Group and ABN AMRO to make over €1 billion available for Dutch businesses
Op de rand van 2024/2025 een behoorlijke lening aan NXP
NXP secures €1 billion EIB loan to advance semiconductor innovation in Europe
Of in 2023 een lening voor het moderniseren van het HMC (Haaglanden Medical Centre)
HMC hospital receives €110 million EIB loan for major upgrade
In 2018 een grote investering voor de mobiliteit rond Rotterdam
EUR 330 million EIB support to unlock traffic around the Port of Rotterdam
( Terugblik op 6 jaar bouwen aan de Blankenburgverbinding A24 )

Om dan ook nog maar een stuk van de doelen van 2025-27 neer te zetten (hebben we een EIB topic? :D )
GROUP OPERATIONAL PLAN 2025-2027 HIGHLIGHTS
• Business growth and competitiveness
• Higher-risk venture debt investments
• Research and development in disruptive technologies
• Renewable energy and sustainable infrastructure
• Security and defence

Far-reaching technological changes, the increasing costs of climate change and demand for more
investment in defence, housing and global needs are the expected focus for 2025 to 2027. Our total signed deals are expected to increase to about €95 billion in 2025.

The Bank’s finance in climate action and environmental sustainability will continue to exceed 50% in
2025. We will step up support for business growth and competitiveness while investing more money in
higher-risk equity and venture debt projects.

Our work in Europe in 2025 will support sectors such as renewable energy and sustainable infrastructure,
energy grids and interconnectors, better car manufacturing, more green hydrogen and storage, and
reduced carbon emissions in heavy industry.

We will support a new Strategic TechEU programme to increase financing for research, digitalisation and
technology. We will increase investments for new technologies such as quantum computing, artificial
intelligence, biotechnology and health sciences.

The EIB Group will step up assistance provided to security and defence industries. Partnership
agreements have already been signed with the NATO Innovation Fund and with the European Defence
Agency.

We will expand financial and advisory support for affordable housing, especially for younger generations.
We will put a greater emphasis on three areas: research for new building technologies, energy efficiency
of older housing and new construction in affordable housing.

We expect to offer new initiatives in 2025 for a stronger capital markets union. We will present proposals
for more robust green and digital bond markets to help European companies get more public and
private finance. The European Investment Fund will play a key role in leading the venture capital sector.

EIB Global will focus on sectors such as water supplies, small businesses and energy efficiency. We will
keep supporting Ukraine and the enlargement of the European Union to the east. The Mediterranean
region and sub-Saharan Africa will remain the main destinations for our global work.

Finally, the EIB Group will continue to simplify processes to offer faster financial and advisory support for
European competitiveness. We will put forward ambitious proposals to simplify financing mandates,
reduce reporting requirements and cut red tape.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Malantur schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:32:
[...]

WDEF bestaat al enkele maanden en HanETF en Amundi hebben er een in de pijplijn zitten. Zie https://www.etfstream.com...al-for-europe-defence-etf
HanETF is inmiddels beschikbaar:

HANetf Future of European Defence UCITS ETF

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Zijn die defensie aandelen niet erg opgeblazen inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Black-Death schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:58:
[...]

Geen uitzondering van de eerder aangekondigde 20% invoerheffing, wel van de inmiddels 3047% (oid?) op producten uit China.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rogers schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:27:
[...]

Zal er vanaf hangen hoe hard Trump op die 5% gaat hameren.
Als die dat doet zullen ze nog wel een stuk doorstijgen, zo niet, dan niet :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Predator schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:07:
[...]

Het is weer warm en koud. Eerst vrijdagavond nieuws dat er uitzonderingen zijn, en nu tegenstrijdige info.
Inderdaad, kalm blijven en afwachten.

Ze schieten hard in eigen voet als ge chips gaan belasten. Ze hebben die zo hard nodig.
Ik vermoed dat er uiteindelijk wel een deal daarvoor komt. Nu of later.
Misschien wil hij dit nog niet hard bevestigen om zijn onderhandel positie sterk te houden richting China.
Het beleid gaat alle kanten op. Je kan er geen touw aan vast knopen. Vandaag zus, morgen zo. Gevolg is dat investeerders schade willen beperken en hun posities gaan verminderen in de VS.
Ook de dollar zal minder gewaardeerd worden. En ik vermoed dat dat laatste juist is wat Trump wil.

Trump wil dat de handelsbalans meer in evenwicht komt, dus minder invoer uit het buitenland en meer export naar het buitenland. Een goedkopere dollar zorgt hiervoor. En met een goedkope dollar kan men minder importeren.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 14-04-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Rogers schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:27:
[...]

De meningen zijn verdeeld. Sommige mensen denken dat de waarde al ingecalculeerd is in die 800 miljard euro die de EU wil spenderen aan defensie. Andere mensen denken dat de aandelen nog verder kunnen stijgen zodra concreet wordt waar die 800 miljard euro nou precies aan uitgegeven zal worden.

En dan is er nog de VS. Als Trump Iran zou laten bombarderen dan gaan die aandelen nog wat verder stijgen gok ik.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-09 10:55
Ik lees met interesse mee in deze topic om wat op te steken van het vak beleggen. Tegelijkertijd heb ik de afgelopen vier maanden veel uren aan podcasts geluisterd en meerdere boeken over beleggen gelezen. Het volgende valt me op basis van wat ik tot dusver heb geleerd:

Er wordt hier bijzonder veel gespeculeerd en het gaat maar weinig over de fundamenten van de bedrijven waar men aandelen (of ETFs) in wil kopen.

Wat de geschiedenis laat zien, is dat moeilijk te voorspellen is wat er op het wereldtoneel gaat gebeuren. Tarieven, Trump, oorlog, olieprijs, rentes, allemaal speculatie. Zelfs de de hoogste bazen van de FED en ECB hebben geen idee, laat staan jij als belegger. Iedereen die op basis van speculatie belegt, is geen investeerder, maar een speculant. Het is basically gokken.

Kijk minder naar de koersen en laat je niet meesleuren in een bubbel (bijv. defense ETFs), zonder te weten wat je nu eigenlijk echt koopt of bezit. Stel je zelf de vraag: Los van de koers, ben je tevreden met het aandeel dat je bezit? Kan je in een minuut aan een kind uitleggen wat het verdienmodel is van een bedrijf?

Hoe ga ik het doen?
Nu ik op het moment mij zelf voldoende ingelezen acht om te kunnen beginnen met beleggen, ben ik van plan de actualiteit op het wereldtoneel voorlopig te negeren. Ik ga op zoek naar een handjevol bedrijven (max 10) die ik goed kan begrijpen en die los van de koers goed presteren, en potentie hebben om nog te groeien of bestaansrecht te behouden de komende decennia. Wish me luck 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
PigRush schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:11:
Ik lees met interesse mee in deze topic om wat op te steken van het vak beleggen. Tegelijkertijd heb ik de afgelopen vier maanden veel uren aan podcasts geluisterd en meerdere boeken over beleggen gelezen. Het volgende valt me op basis van wat ik tot dusver heb geleerd:

Er wordt hier bijzonder veel gespeculeerd en het gaat maar weinig over de fundamenten van de bedrijven waar men aandelen (of ETFs) in wil kopen.

Wat de geschiedenis laat zien, is dat moeilijk te voorspellen is wat er op het wereldtoneel gaat gebeuren. Tarieven, Trump, oorlog, olieprijs, rentes, allemaal speculatie. Zelfs de de hoogste bazen van de FED en ECB hebben geen idee, laat staan jij als belegger. Iedereen die op basis van speculatie belegt, is geen investeerder, maar een speculant. Het is basically gokken.

Kijk minder naar de koersen en laat je niet meesleuren in een bubbel (bijv. defense ETFs), zonder te weten wat je nu eigenlijk echt koopt of bezit. Stel je zelf de vraag: Los van de koers, ben je tevreden met het aandeel dat je bezit? Kan je in een minuut aan een kind uitleggen wat het verdienmodel is van een bedrijf?

Hoe ga ik het doen?
Nu ik op het moment mij zelf voldoende ingelezen acht om te kunnen beginnen met beleggen, ben ik van plan de actualiteit op het wereldtoneel voorlopig te negeren. Ik ga op zoek naar een handjevol bedrijven (max 10) die ik goed kan begrijpen en die los van de koers goed presteren, en potentie hebben om nog te groeien of bestaansrecht te behouden de komende decennia. Wish me luck 8)
Op zich geen gek idee, maar alleen focussen op 10 bedrijven is heel erg beperkt.
Je wilt risico spreiden en dan zou je eerder 50 bedrijven moeten aanhouden of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
phantom09 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:20:
[...]

Op zich geen gek idee, maar alleen focussen op 10 bedrijven is heel erg beperkt.
Je wilt risico spreiden en dan zou je eerder 50 bedrijven moeten aanhouden of meer.
Succesvolle beleggers zeggen juist dat spreiding niet optimaal werkt. Het is onmogelijk om 50 bedrijven volledig te begrijpen. Ook is het lastig om heel veel sectoren tegelijk te begrijpen.

Uiteraard zal ik binnen de 10 bedrijven wel iets gaan spreiden. Dus bijvoorbeeld niet alleen maar bedrijven zoeken binnen dezelfde sector.

Ik ben begonnen met aandelen kopen van één bedrijf. Het bedrijf, verdien model, groeipotentiaal en de sector begrijpen koste me al meer dan een maand (als hobbyist). Het monitoren kost ook nog tijd. De komende maanden ga ik andere bedrijven analyseren en toevoegen.

Het getal 10 heb ik overigens ook niet arbitrair gekozen. Dit is het aantal dat Charlie Munger adviseert.

Uiteraard, mocht je zelf niet de tijd willen investeren om bedrijven goed te leren kennen, dan is verspreid beleggen (ETFs en Index) de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:03
PigRush schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:11:

Hoe ga ik het doen?
Want jij weet dat handjevol bedrijven beter uit te kiezen dan de doorgewinterde belegger of de hoogste baas van de FED/ECB? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
Bobmeister schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:30:
[...]

Want jij weet dat handjevol bedrijven beter uit te kiezen dan de doorgewinterde belegger of de hoogste baas van de FED/ECB? ;)
Nee, en ik ga ook zeker fouten maken :P . Dat hoort erbij. Ik probeer alleen zoveel mogelijk alvast te leren van fouten van anderen.

Een ''doorgewinterde belegger'', moest ooit ook ergens beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
PigRush schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:30:
[...]

Succesvolle beleggers zeggen juist dat spreiding niet optimaal werkt. Het is onmogelijk om 50 bedrijven volledig te begrijpen. Ook is het lastig om heel veel sectoren tegelijk te begrijpen.

Uiteraard zal ik binnen de 10 bedrijven wel iets gaan spreiden. Dus bijvoorbeeld niet alleen maar bedrijven zoeken binnen dezelfde sector.

Ik ben begonnen met aandelen kopen van één bedrijf. Het bedrijf, verdien model, groeipotentiaal en de sector begrijpen koste me al meer dan een maand (als hobbyist). Het monitoren kost ook nog tijd. De komende maanden ga ik andere bedrijven analyseren en toevoegen.

Het getal 10 heb ik overigens ook niet arbitrair gekozen. Dit is het aantal dat Charlie Munger adviseert.

Uiteraard, mocht je zelf niet de tijd willen investeren om bedrijven goed te leren kennen, dan is verspreid beleggen (ETFs en Index) de beste keuze.
Waarom dan geen Berkshire hattaway aandelen kopen? Zij hebben een heleboel analysten in dienst. En die zijn hiervoor opgeleid en kunnen beter en makkelijker aan info komen dan jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
We zitten hier toch niet in het grote passief beleggen topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:25

Grouchy

meep meep

10 is toch ok. Als er één met 10% daalt, gaat bij vergelijkbare verdeling, je totale portefeuille 1% naar beneden.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:42
PigRush schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:32:
[...]

Nee, en ik ga ook zeker fouten maken :P . Dat hoort erbij. Ik probeer alleen zoveel mogelijk alvast te leren van fouten van anderen.

Een ''doorgewinterde belegger'', moest ooit ook ergens beginnen.
Hier al een beginnersfout: niet spreiden. Ook al heb je nog alles zo goed en lang geanalyseerd, dat is nog geen zekerheidje dat je verwachting uitkomt. Waarschijnlijk zijn al die mooie cijfers waarin je je hebt verdiept allang ingeprijsd in de koers. Je bent nu aan het speculeren.
PigRush schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:30:
[...]
Ik ben begonnen met aandelen kopen van één bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 23:07

Silence_nl

Slnc

aljooge schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:27:
[...]

Hier al een beginnersfout: niet spreiden. Ook al heb je nog alles zo goed en lang geanalyseerd, dat is nog geen zekerheidje dat je verwachting uitkomt. Waarschijnlijk zijn al die mooie cijfers waarin je je hebt verdiept allang ingeprijsd in de koers. Je bent nu aan het speculeren.

[...]
Hij begint rustig met 1 aandeel wat prima is en dat eeuwige ingeprijsd is ook wel vermoeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
phantom09 schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:01:
[...]

Waarom dan geen Berkshire hattaway aandelen kopen? Zij hebben een heleboel analysten in dienst. En die zijn hiervoor opgeleid en kunnen beter en makkelijker aan info komen dan jij.
Berkshire is verspreid.

Daarnaast, die analisten en portfoliomanagers moeten presteren op korte termijn. Als particuliere belegger heb je het voordeel op lange termijn te kunnen investeren. Het mag als particuliere belegger best een paar jaar wat minder gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PigRush
aljooge schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:27:
[...]

[...]
Het probleem is dat ik ergens moet beginnen.
In theorie zou ik twee jaar DCA in een ETF kunnen inleggen en daarna pas naar losse aandelen kijken, maar dat motiveert mij niet om me meer te verdiepen in hoe bedrijven werken.

Ik begin met één bedrijf, en dat zal langzaam wel groeien naar 10. Het heeft geen haast. Te veel spreiden is vaak een teken is dat je niet goed weet waar je mee bezig bent.

De beroemde woorden van Warren Buffet: "Diversification is protection against ignorance. It makes very little sense for those who know what they’re doing. I’d rather own a few businesses I understand than 50 I don't. Wide diversification is only required when investors do not understand what they are doing.''

Ik heb twee valkuilen waar ik wel op moet letten:

Dunning kruger effect: Ik denk veel te weten en te begrijpen hoe een bedrijf werkt, maar ik heb er eigenlijk geen kaas van gegeten.

Arrogantie: denken dat ik het beter weet dan anderen. Achter elke koop, zit ook iemand die het verkoopt en verwacht dat het bedrijf het niet waard is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:03
@PigRush Ga je je beroep ervan maken? Value beleggers als Buffet en anderen doen jarenlang gedegen onderzoek naar sectoren, wereldwijde ontwikkelingen en besteden een buitengewoon aantal uren van de dag aan het lezen van van alles en nog wat.

Het is allemaal zo simpel, koop ondergewaardeerde bedrijven met een goede inkomende cash flow en goede return on cash invested en je bent er. Echter het werk dat gaat zitten in het identificeren van deze bedrijven en het goed uitvoeren van het aankoopproces daar gaat nogal wat tijd inzitten.

Het is gewoon net als het runnen van ieder ander bedrijf een full time job, of in sommige gevallen een erg tijdrovende hobby. Kan natuurlijk allemaal, het is enorm leuke materie. En klein beginnen kan prima, maar waarom dan niet alleen op papier voorlopig? Om eens te kijken of je analyses kloppen?

En verder gewoon beginnen met ETF's, ja het is misschien saai. Maar voor de huis tuin en keuken belegger een prima optie. (Iets wat Buffet meerdere malen heeft aangeraden overigens)

[ Voor 3% gewijzigd door CornermanNL op 15-04-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buffet zei ook dat de gewone man lekker in een SP500 etf moet inleggen.

@CornermanNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UP2h1uRxbTjUoBnVHBrRfTcNug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k0alINh3Q7lGXDfdqJIQ20zg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

PigRush schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:08:
[...]

Het probleem is dat ik ergens moet beginnen.
In theorie zou ik twee jaar DCA in een ETF kunnen inleggen en daarna pas naar losse aandelen kijken, maar dat motiveert mij niet om me meer te verdiepen in hoe bedrijven werken.

Ik begin met één bedrijf, en dat zal langzaam wel groeien naar 10. Het heeft geen haast. Te veel spreiden is vaak een teken is dat je niet goed weet waar je mee bezig bent.

De beroemde woorden van Warren Buffet: "Diversification is protection against ignorance. It makes very little sense for those who know what they’re doing. I’d rather own a few businesses I understand than 50 I don't. Wide diversification is only required when investors do not understand what they are doing.''
Dit is Buffet's advies voor profesionnele belegers.Grootaandeelhouders hebben ook veel meer informatie dan een particulier belegger.

De beste financieel analysten hebben een succesrate van marginaal beter dan 50% in het voorspellen van wat een aandeel in de toekomst gaat doen. De beurs is helaas niet alleen cijfertjes in de rapporten.
De waarde van een beursaandeel slaat vaak nergens op. Veel te hoog of veel te laag als je er de earnings naast legt.
Externe invloeden kunnen een zeer extreem effect op de beurswaarde van een bedrijf hebben. Iets wat we de laatste maanden allemaal weer eens duidelijk gezien hebben.

Ik vind het zelf ook leuk om aandelen picking te doen, en het maakt mij niet uit of ik daar eigenlijk veel winst op maak. Het is deels een hobby. Daarnaast doe ik ook gewoon tracking ETFs icm DCA.
Ik besef dat ik er zelf weinig van ken en probeer mezelf te beschermen :+

Pagina: 1 ... 207 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij