Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-07 16:44

JAN-B

525 Wp op mijn dak

fsfikke schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:51:

Altijd handig om aan te geven waar je iets ziet.

Maar dit lijkt me wel duidelijk toch:
@fsfikke Was even vergeten te melden: bij Saxo,
en Nee, helaas nog niet duidelijk (als jij niets uitlegt :9 )
Ik snap wel dat 516 de slotkoers was, maar in de voorbeurs staat hij op 533.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-07 16:09
JAN-B schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:08:
[...]

@fsfikke Was even vergeten te melden: bij Saxo,
en Nee, helaas nog niet duidelijk (als jij niets uitlegt :9 )
Ik snap wel dat 516 de slotkoers was, maar in de voorbeurs staat hij op 533.
Er vindt ook (beperkte) handel plaats buiten de reguliere beurstijden. Daar komt uiteindelijk ook een prijs uitgelopen en dat is een aardige voorspeller voor hoe de koers opent.

https://jongbeleggendepodcast.nl/112-voor-en-nabeurs-handel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Eindelijk weer een plusje vandaag en wat groen.
Moet haast weer wennen aan de kleur groen 😂🙏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Als Trump een dag z’n mond kan houden zou lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-07 20:38
Dit heet gokken. Puur gokken. Maar het hoort bij deze markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heel volatiel allemaal zeg. Iedereen wil een voordeel halen en emotie drijft de beurs flink op. Ik ben benieuwd of Trump later vandaag die 50% voor China gaat aankondigen - dat ultimatum verloopt vandaag toch? Dan zul je zien dat het morgen mogelijk weer omslaat. Ook denk ik dat de echte gevolgen nog zichtbaar gaan worden. Het lijkt mij nog te vroeg om te stellen dat we nu weer terug naar boven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Razr schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:51:
Heel volatiel allemaal zeg. Iedereen wil een voordeel halen en emotie drijft de beurs flink op. Ik ben benieuwd of Trump later vandaag die 50% voor China gaat aankondigen - dat ultimatum verloopt vandaag toch? Dan zul je zien dat het morgen mogelijk weer omslaat. Ook denk ik dat de echte gevolgen nog zichtbaar gaan worden. Het lijkt mij nog te vroeg om te stellen dat we nu weer terug naar boven gaan.
Volledig eens. Ik denk dat het risico op recessie en de drag van de tarieven op GDP growth nog altijd niet fatsoenlijk ingeprijsd is. Nothing new here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-07 20:49
Razr schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:51:
Er is eigenlijk nog niks verbetert op wat deals met kleine landjes na, zelfs slechter geworden met China. Dus die plus van vandaag lijkt mij ook wat voorbarig.
Als de tariffs stand houden zullen de bedrijfswinsten gaan dalen en daarmee wss de beurs. Er was aanzienlijke groei in gewaardeerd die nu mogelijk niet waar wordt gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rogers op 08-04-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

Duinkonijn

Huh?

@nasdaq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvzTKQr0bEMkAoOAlP9JCib-q9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zIK5wraQ00JnzqPRPtPf59lN.png?f=fotoalbum_large

Doe eens met de rest mee.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-07 11:31
Sineplex schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:00:
[...]

Volledig eens. Ik denk dat het risico op recessie en de drag van de tarieven op GDP growth nog altijd niet fatsoenlijk ingeprijsd is. Nothing new here....
Het duurt nog een paar maanden voordat dit doorsijpelt naar de Walmart kassa. De echte economie haalt de beurs altijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:19

Grouchy

meep meep

Dat is prima. De regering zal een hoop banen creëren voor het maken van speelgoed, schoenen en het naaien van kleding, het telen van bananen, koffie en cacao.

En tegen die tijd is de media al lang bezig met iets anders.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Gelukkig hebben we nu een overschot aan personeel….

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:11
SvV_Ying schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:35:
Als Trump een dag z’n mond kan houden zou lekker zijn.
Bijna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:32
Importtarieven van China naar VS worden ten minste 104%.

Wie hadden er aandelen bijgekocht vandaag? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Duinkonijn schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:20:
Gelukkig hebben we nu een overschot aan personeel….
Dat kan prima in de vorm van Technologie en AI.
Wellicht nu niet, maar in de toekomst wel.

Ik denk dat je de mensen in de toekomst niet meer nodig gaat hebben voor productie werken.
Waardoor je dit soort producten prima kan produceren in eigen land.

Maar dat is nog een lange weg te gaan en dat zie ik niet gebeuren op korte termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:03
Kei hard omlaag sinds het sluiten van de beurzen in Europa, alle winst van vandaag is weer bijna weg dankzij Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07 22:16
Zr40 schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:48:
[...]

Ik weet niet wat je beleggingen precies zijn (en die hoef je natuurlijk ook niet te delen) maar een margin cushion van 15,58% houdt in dat je maintenance margin op dit moment op 84,42% van je accountwaarde zit.

Als je negatieve geldsaldo slechts -3% van je totale accountwaarde is dan moet dat hoge percentage ergens anders vandaan komen. Bij een portfolio met gewone aandelen of ETF's en een 3% negatief geldsaldo zou ik eerder een maintenance margin van 25% verwachten, oftewel een cushion van 75%.
Dag ZR40, nog bedankt.

Ik heb mijn negatief euro saldo in mijn portfolio wat aangevuld.
Mijn portfolio bestaat uit grotendeels uit verschillende aandelen van voornamelijk bedrijven is de VS, maar ook in Belgie, UK, Duitsland, Frankrijk, Singapore.
Daarnaast bevat mijn portfolio een klein beetje van de Vaneck bitcoin ETN en de QQQ3 (WT Nasdaq 100 3x DLY leveraged).
Onderstaande is mijn balances (niet de werkelijke waarde maar gedeeld door een x factor, behalve leverage)

Mijn netto liquidatie is circa 4561
beschikbare middelen 3784
Mijn vermogen met leenwaarde is circa 3952
cash is nu circa -10
leveraged is 1,02
maintenance margin 770

Ik snap dus niet waarom een een margin cushion kreeg. Maar stel dat deze op 0 % zou komen en mijn leverage was 1,03. Wat gaan ze dan doen? willekeurig 1 van mijn aandelen kiezen en deze verkopen zodat het negatieve saldo weg is?

Kan deze margin cushion komen door de QQQ3 ? Zelfs als deze 0 euro waard zou worden dan nog is dit niet erg. Hetzij wel dat mijn portfolio dan heel iets minder waard is. Dan zou de leverage heel iets hoger worden naa 1,04 of 1,05. Maar dat mag nog geen margin call moeten veroorzaken.

Wellicht kan ik de vraag stellen bij IB waarin ik een margin cushion waarschuwing krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zenix schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:01:
[...]

Betaal je dan ook de margin rente bij IBKR of heb een andere constructie?
https://www.interactivebr.../trading/margin-rates.php
Ja ik betaal ook margin rente. Grootste gedeelte van het negatieve saldo staat in euro's (lagere rente) en een kleiner gedeelte in dollars.
Ik zou niet weten hoe ik een negatief saldo bij IB kan hebben met een andere constructie, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:49:
[...]
Ik snap dus niet waarom een een margin cushion kreeg.
Even een kleine correctie: je kreeg niet een margin cushion, maar een waarschuwing dat die laag is. :) Margin cushion is hoeveel marginruimte er nog ongebruikt is.
Ik snap dus niet waarom een een margin cushion kreeg. Maar stel dat deze op 0 % zou komen en mijn leverage was 1,03. Wat gaan ze dan doen? willekeurig 1 van mijn aandelen kiezen en deze verkopen zodat het negatieve saldo weg is?

Kan deze margin cushion komen door de QQQ3 ? Zelfs als deze 0 euro waard zou worden dan nog is dit niet erg. Hetzij wel dat mijn portfolio dan heel iets minder waard is. Dan zou de leverage heel iets hoger worden naa 1,04 of 1,05. Maar dat mag nog geen margin call moeten veroorzaken.
In het algemeen kan ik deze concrete vragen niet beantwoorden want daarvoor moet ik de exacte samenstelling van je portfolio weten. Maar je kan wel zelf kijken! In TWS zit een handige tool hiervoor: Risk Navigator. Onder de tab 'Margin Sensitivity' (zet position increment op 'Position size' als die daar nog niet op staat en refresh) dan kan je zien in de meest rechtse kolom 'Maintenance Margin Change' welk van je posities het meest bijdragen aan het gebruik van je marginruimte.
Wellicht kan ik de vraag stellen bij IB waarin ik een margin cushion waarschuwing krijg?
Ik heb even een stukje terug gelezen en mij valt nu op dat je schreef dat je de waarschuwing vorige week kreeg. Weet je nog wanneer precies? Toevallig op vrijdag rond 20:26? Als het dat moment was, dan was het mogelijk vals alarm. Ik kreeg zelf om die tijd een push notification dat mijn marginruimte negatief zou zijn (dat was het niet ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-07 11:36
Wat is de reden om dit toe te passen? Plat geslagen is dat gewoon beleggen met geleend geld toch? Of zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

FicoF schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:35:
Wat is de reden om dit toe te passen? Plat geslagen is dat gewoon beleggen met geleend geld toch? Of zie ik iets over het hoofd.
Klopt. Beleggen met geleend geld. Kan dus erg handig zijn om je vermogensgroei naar voren te halen. Je moet het wel met beleid doen natuurlijk vanwege de risico's

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 17:36
de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:20:
[...]

Klopt. Beleggen met geleend geld. Kan dus erg handig zijn om je vermogensgroei naar voren te halen. Je moet het wel met beleid doen natuurlijk vanwege de risico's
Of je verlies aan vermogen te vergroten natuurlijk. Bij geleend geld niet enkel de upside benoemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vipertje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:43:
[...]

Of je verlies aan vermogen te vergroten natuurlijk. Bij geleend geld niet enkel de upside benoemen
vandaar mijn 2e zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 22-07 17:36
Vind eigenlijk dat we het niet moeten hebben over producten met hoog risico of margin trading in dit topic. Splits dat uit in 2 topics. 1 voor de boggle achtige methodes en 1 voor alle technische producten. Zeker in deze tijden zijn de effecten van deze producten ook enorm en gewoonweg gevaarlijk. Mensen denken dat nu wel een handig moment is om in te stappen en dat kan misschien ook wel zo zijn, maar dit is ook een moment om makkelijk de fout in te gaan door bijvoorbeeld een 5 keer leveraged world ETF te kopen ipv een normale world ETF door pure onwetendheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vipertje schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:56:
[...]

Vind eigenlijk dat we het niet moeten hebben over producten met hoog risico of margin trading in dit topic. Splits dat uit in 2 topics. 1 voor de boggle achtige methodes en 1 voor alle technische producten. Zeker in deze tijden zijn de effecten van deze producten ook enorm en gewoonweg gevaarlijk. Mensen denken dat nu wel een handig moment is om in te stappen en dat kan misschien ook wel zo zijn, maar dit is ook een moment om makkelijk de fout in te gaan door bijvoorbeeld een 5 keer leveraged world ETF te kopen ipv een normale world ETF door pure onwetendheid.
We hebben al 2 topics. 1 voor passief beleggen en 1 voor actief beleggen.

Margin/lenen past prima bij actief beleggen als je het mij vraagt omdat het een handige 'tool' is in verschillende situaties. Leveraged ETF's hebben ook risicos en worden hier ook gewoon besproken.

Veel mensen zijn overdreven bang voor lenen, maar er is weinig mis met 10% van je portefeuille lenen. Uiteraard alles met beleid, maar dat geldt voor het hele beleggen. 100% tesla is ook een risico.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 09-04-2025 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Zr40 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:58:
Nou, ik ben er klaar mee, althans met US markets. De aandelen zullen het vast goed blijven doen en ik verwacht niet dat de economie aldaar instort, daar maak ik mij geen zorgen over, maar wel over political risk naar buiten en daarmee ook currency risk. Dus ik heb gisteren vrijwel alles met een hoofdnotering op een US beurs verkocht, en EUR gekocht.

Wat ga ik nu doen? Ik weet het nog niet precies. Derisking lijkt mij sowieso goed; ik ben van plan om de hypotheek af te lossen, buffers in mijn budget aan te vullen, en een aantal geplande aankopen en onderhoud naar voren te halen. Voor de rest van de opbrengst heb ik nog geen definitieve bestemming. Ik denk aan spreiding tussen een STOXX Europe 600 ETF, een vastgoedfonds (vraag naar woningen zal binnenkort nog niet dalen), en wellicht wat andere categorieën, maar daar moet ik nog even verder over denken.

Helemaal weg ben ik nog niet uit de US markten. Ik heb nog een aantal optieposities lopen die ik niet voortijdig ga sluiten, voornamelijk vanwege de inmiddels grote spread. Wanneer ze expireren wikkel ik ook die posities af. Deze posities zijn goed voor ongeveer 10% van mijn oorspronkelijke portfoliowaarde. Ik vind het acceptabel dat dit stukje wat langer duurt. Het belangrijkste deel heb ik al veilig gesteld.

Vanwege T+2 settlement op forex wordt de withdrawal pas maandag verstuurd.

Het voelt best onwennig om mijn portfolio bij IBKR zo leeg te zien...
Volgens mij tot nu toe een juiste keuze, al neemt de VS de hele markt mee natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Santee schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:49:
[...]

Volgens mij tot nu toe een juiste keuze, al neemt de VS de hele markt mee natuurlijk
Tja voor de een is het (achteraf) een gunstig koopmoment en voor de ander weer een goed moment om te verkopen (mits je er tijdig bij bent zoals @Zr40 ).

Dit soort bewegingen zijn daarom niet eens zo verkeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-04-2025 13:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:14
Kwam dit tegen bij ING:
https://www.ing.nl/partic...ng-groen-90-garantie-note

Iemand ervaring met dergelijke garanties? Ben 2-3 weken geleden volledig uitgestapt na de eerste onrust op de beurs rondom de tariffs en daar ben ik nog iedere dag dankbaar voor. Ik ben me nu aan het orienteren om opnieuw in te stappen, maar twijfel of ik dit doe bij ING (o.a. in bovenstaande), of via DEGIRO. Ik merk bij mezelf dat constant geconfronteerd worden met de koers als ik m'n saldo wil checken niet bevordelijk werkt voor mijn gemoedsrust, waardoor een aparte app wellicht wel een goed idee is. Daarnaast zijn de kosten lager (al vind ik dit ook niet schrikbarend). Kent DEGIRO (of een andere aanbieder) ook dergelijke garanties bij acties zoals de ING?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sineplex
Capstie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:05:
Kwam dit tegen bij ING:

Iemand ervaring met dergelijke garanties? Ben 2-3 weken geleden volledig uitgestapt na de eerste onrust op de beurs rondom de tariffs en daar ben ik nog iedere dag dankbaar voor. Ik ben me nu aan het orienteren om opnieuw in te stappen, maar twijfel of ik dit doe bij ING (o.a. in bovenstaande), of via DEGIRO. Ik merk bij mezelf dat constant geconfronteerd worden met de koers als ik m'n saldo wil checken niet bevordelijk werkt voor mijn gemoedsrust, waardoor een aparte app wellicht wel een goed idee is. Daarnaast zijn de kosten lager (al vind ik dit ook niet schrikbarend). Kent DEGIRO (of een andere aanbieder) ook dergelijke garanties bij acties zoals de ING?
De brochure stelt dat je niet participeert in dividenduitkeringen. Je rendement bestaat dus louter uit het koersrendement dat behaald wordt. Het gemiddelde dividend van 3.37% zoals dat in de brochure wordt genoemd is dus voor ING, tenzij de koers onder de 90% daalt. Dus bovenop de kosten van bijna 0.4% per jaar (ervan uitgaande dat je 3 jaar blijft zitten) ben je ook nog het dividend aan het afdragen.

Als je dat ook nog meeneemt zijn de kosten gewoonweg te hoog. Ja je dekt een stuk risico af, maar je geeft ook een stuk upside weg. Dat is altijd met dit soort constructies. En heel jammer dat ING zich met dit soort praktijken bezighoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kwam dit tegen bij ING:

Een note is schuldpapier van een bank die belooft om uit te betalen aan de hand van de koers van een index.

3 jaren looptijd is omdat verste experatiedatum van de opties op de index is Dec 2029.

Voor een fractie van de prijs van ETF-aandelen kopen ze synthetic longs. Voldoende diep ITM calls met 4 jaren looptijd. OSSX Dec 2029 180C is 38,42 euro optiepremie (per onderliggende aandeel) en de koers is net onder 198,7 euro.

Dit herinnert mij weer aan waarom ik op de Amerikaanse beurs handel. Ik kan geen goed uitgewerkte uitgebreide optiereeksen met alle optiegrieken en alle strikes voor deze index opties vinden. Zoeken op SX5EESG OSSX.EX DE000A2QDW37 CH0469557521 werkt niet voor mij.

Ze hedgen het met gekochte bear put spreads in het begin totdat de koers te hoog is om in de buurt van startkoers komt. Als het terug in de buurt van de startkoers is, hedgen ze het weer.

Ik denk dat ze zulke constructies kunnen bouwen met 1/5 inleg. Dit betekent dat ze met het verkopen van notes geld ophalen om op de beurs te kunnen traden. 4/5 van de inleg wegsluizen naar eender welke trades, is het wel 80 Plus efficiënt.

Aan het einde van de rit heeft 1/5 van de inleg voor het rendement en 90% garantie gezorgd. 4/5 van de inleg is een renteloze lening aan de traders bij een bank of ze lenen het als margin aan hun klanten uit.

[edit]
Als ik wat cynischer reken, dan is 4/5 van 100 euro aan de bank uitgeleend. Als je 3 jaren aan 3% inflatie aan 80 euro toevoegt, dan kom je op 87,4 euro uit. De resterende 2,6 euro vinden ze nog wel in de restwaarde van de calls die OTM gegaan zijn. Het hedgen is niet eens nodig om 90% van 100 euro inleg te garanderen.

In geval van 3 jaren aan 2% inflatie (worst case scenario) aan 80 euro toevoegen, is 84,9 euro. De resterende 5,1 euro vinden ze nog in de restwaarde van de calls.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 10-04-2025 02:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Nu online
Kwam dit tegen bij ING:

Wist je trouwens dat je in de ING-app je beleggersrekening kan verbergen zodat je het saldo niet ziet?

Als je op de optie-slider linksboven drukt kan je ‘m verbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
Kwam dit tegen bij ING:

Ik lees dat:
De eindwaarde van de Index wordt bepaald op basis van het gemiddelde van twaalf maandelijkse slotkoersen van de Index gedurende het laatste jaar van de looptijd
De stijging in het derde jaar wordt dus niet 1 op 1 doorberekend. Je loopt niet veel risico maar veel winst maken zal je ook niet doen als je ook de kosten meeneemt.

Geen idee om welk bedrag het gaat, maar ik zou via DeGiro een ETF aanschaffen, eventueel verzekeren zoals hierboven beschreven. Ben daar zelf nog niet voldoende in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:03
De Amerikaanse beurzen schieten ineens omhoog. Komt dat door de 90 dagen pauze?
ASML staat in Amerika ook op +11% nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FicoF
Tjonge wat een chaos door die man. We kunnen net zo goed naar het casino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
TheBrut3 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:49:
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
TheBrut3 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:49:
Die 90 dagen was toch een hoax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
ik begrijp niet waarom Apple ineens dikke 18% omhoog schiet, nog steeds te maken met de 125% heffingen voor China toch.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:31
FicoF schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:51:
Tjonge wat een chaos door die man. We kunnen net zo goed naar het casino.
De beurs is en was altijd al een pokerspel ;)
Maar Trump manipuleert het zodat hij elke dag maar weer in de belangstelling staat, gaan zo nog leuke jaren worden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Dit is je rijnste marktmanipulatie natuurlijk. De vriendjes van Trump weten precies wanneer ze even in kunnen stappen.

Je hebt letterlijk 1 man die met 1 enkel bericht op z'n eigen platform de beurs 10% naar beneden of 10% omhoog kan praten. Een man met geen enkel ethisch besef en een enorme drang overal een slaatje uit te slaan.

Juist.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
armageddon_2k1 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:04:
Dit is je rijnste marktmanipulatie natuurlijk. De vriendjes van Trump weten precies wanneer ze even in kunnen stappen.

Je hebt letterlijk 1 man die met 1 enkel bericht op z'n eigen platform de beurs 10% naar beneden of 10% omhoog kan praten. Een man met geen enkel ethisch besef en een enorme drang overal een slaatje uit te slaan.

Juist.
Vind het ook naar manipulatie ruiken. Gister nog ff pump en dump met met nep nieuws die nu toch echt blijkt

Ik dacht dat er meer tijd zou zijn voor 'buy the dip'.

[ Voor 4% gewijzigd door Rogers op 09-04-2025 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:49:
[...]

Random liquideren idd, bij IBKR / Lynx kan ik zelfs aangeven welke aandelen hij als laatste moet verkopen in geval van een margin call.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
FicoF schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:35:
Een reden die ik in het verleden had, is dat ik tijdelijk op margin wat kocht en later dit weer aan had gevuld met mijn spaargeld of eventueel in de maanden erna aflos.
Huidige reden was dat, dat de mogelijk verwachte rendementen hoger zijn dan de rente die ik moet betalen (inclusief vrh).

Het geleende bedrag is realatief laag/weinig. Ik heb geen zin in veel risico, daarom ook een leverage van 1,03 (wat nu 1,02 is.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 18:43
Dit doet me denken aan de dagen van Musk met crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

mmm na paar jaar uit te zijn gestapt begint het wel weer te kriebelen om weer eens iets in te leggen. Een aantal aandelen zijn gezakt naar koersen uit 2023. of zelf lager. Ik had nog een account bij degiro, alleen ben ik vergeten mijn bankrekeningnummer te wijzigen. Ideal werkt dus niet. :/

nouja, geen nood aan de man. morgen nieuwe poging wagen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Nu online
Bijna de grootste dagelijkse stijging ooit voor de S&P. Als het houdt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-07 18:08

Tornado1.0

Work in progress

Welke app gebruiken jullie om te handelen? Ik zit een half jaar bij Trade Republic maar afgelopen dagen is de app op momenten zo ontzettend instabiel. Lege schermen en eeuwige spinners. Zo kan je toch geen betrouwbaar platform zijn...

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tornado1.0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:27:
Welke app gebruiken jullie om te handelen? Ik zit een half jaar bij Trade Republic maar afgelopen dagen is de app op momenten zo ontzettend instabiel. Lege schermen en eeuwige spinners. Zo kan je toch geen betrouwbaar platform zijn...
Ibkr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:15:
[...]

Even een kleine correctie: je kreeg niet een margin cushion, maar een waarschuwing dat die laag is. :) Margin cushion is hoeveel marginruimte er nog ongebruikt is.

[...]

In het algemeen kan ik deze concrete vragen niet beantwoorden want daarvoor moet ik de exacte samenstelling van je portfolio weten. Maar je kan wel zelf kijken! In TWS zit een handige tool hiervoor: Risk Navigator. Onder de tab 'Margin Sensitivity' (zet position increment op 'Position size' als die daar nog niet op staat en refresh) dan kan je zien in de meest rechtse kolom 'Maintenance Margin Change' welk van je posities het meest bijdragen aan het gebruik van je marginruimte.

[...]

Ik heb even een stukje terug gelezen en mij valt nu op dat je schreef dat je de waarschuwing vorige week kreeg. Weet je nog wanneer precies? Toevallig op vrijdag rond 20:26? Als het dat moment was, dan was het mogelijk vals alarm. Ik kreeg zelf om die tijd een push notification dat mijn marginruimte negatief zou zijn (dat was het niet ;) )
Ik zelf gebruik altijd de browser logon. Hier is er ook de mogelijkheid om nar performance & reports te gaan.
Ik kan hier de margin risk bekijken van een bepaalde datum.
Ik zie hier ook al mijn posities waarbij een bedrag staat bij inial margin en ook de maintenance margin.
Mijn top positie is BRKB.

Ik kreeg het betreffende e-mailtje op 4 april om 20:08. send date was 2025.04.04 14:08:55.

Nog even gekeken bij IB:

https://ibkrguides.com/or...nu/marginrequirements.htm

Excess Liquidity: This is your margin cushion.
For securities, this is equal to Equity with Loan Value – Maintenance Margin.

In mijn geval heb ik een zeer grote ruimte :)

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 09-04-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Navi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:11:
[...]

Random liquideren idd, bij IBKR / Lynx kan ik zelfs aangeven welke aandelen hij als laatste moet verkopen in geval van een margin call.
Hoe doe je dat bij IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32
mrc4nl schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:22:
mmm na paar jaar uit te zijn gestapt begint het wel weer te kriebelen om weer eens iets in te leggen. Een aantal aandelen zijn gezakt naar koersen uit 2023. of zelf lager
[...]
Wanneer ben je precies uitgestapt en waarom? Waren de koersen toen hoger of lager dan nu?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:28

Juist.
Ziek inderdaad. Dit was volgens de oude beleggers altijd een groot tegenargument van crypto. Veel te volatiel.
Aanschouw hier hoe 1 man de wereldwijde aandelenmarkt beïnvloedt.

Er wordt zo ontzettend veel geld gemaakt door insiders op dit moment. Ongelofelijk.

En wat verwachten we na die 90 dagen?
... trekt hij de keutel in? Gaan we dan alsnog kelderen?

Zijn er mensen die overwegen hier op te handelen? Of gewoon vasthouden en doorgaan met DCA? (Ik beleg vooral passief)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

RichieB schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:45:
[...]

Wanneer ben je precies uitgestapt en waarom? Waren de koersen toen hoger of lager dan nu?
ik had augustus 2022 al mijn inleg nodig om een auto aan te schaffen. niet het beste moment om uit te stappen. maar ben nog altijd blij met mn auto :)

De jaren daarna heb ik met name de spaartegoeden weer een beetje aangevuld.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 21:28

Predator

Suffers from split brain

Ik heb hier en daar de laatste dagen wat ingekocht. Nu heb ik spijt dat ik niet meer ingekocht heb. Er is altijd spijt op de beurs. Bij stijging spijt dat je verkocht hebt, of spijt dat je (niet) (meer) bijgekocht hebt.
Morgen zal de Europese beurs ook knalgroen zijn. Diegenen die verkocht hebben gaan fomo hebben en weer instappen. Tenzij er vandaag nog een nieuwe bom komt :+

Ik blij gewoon mijn strategie volgen. Trump of geen Trump. Ik vind het ook beursmanipulatie, maar ik verander niet van strategie.
De gek is onvoorspelbaar. Wat hij vandaag bij hoog en bij laag zweert is morgen de leugen van de dag. Het beste medicijn tegen hevige volatiliteit is het negeren, en naar de echte economie kijken.

Btw, mijn respect voor China is gegroeid.

[ Voor 8% gewijzigd door Predator op 09-04-2025 21:02 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Predator schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:59:
Ik heb hier en daar de laatste dagen wat ingekocht. Nu heb ik spijt dat ik niet meer ingekocht heb. Er is altijd spijt op de beurs. Bij stijging spijt dat je verkocht hebt, of spijt dat je (niet) (meer) bijgekocht hebt.
Morgen zal de Europese beurs ook knalgroen zijn. Diegenen die verkocht hebben gaan fomo hebben en weer instappen. Tenzij er vandaag nog een nieuwe bom komt :+

Ik blij gewoon mijn strategie volgen. Trump of geen Trump. Ik vind het ook beursmanipulatie, maar ik verander niet van strategie.
De gek is onvoorspelbaar. Wat hij vandaag bij hoog en bij laag zweert is morgen de leugen van de dag. Het beste medicijn tegen hevige volatiliteit is het negeren, en naar de echte economie kijken.

Ik sta niet raar van op te kijken dat Trump de markt dusdanig manipuleert om niet al te veel schade aan te brengen en zelf ook winst te behalen door zelf met voorkennis te beleggen. Niet direct natuurlijk maar via andere personen.

Persoonlijk wordt ik misselijk van de enorme fluctuaties en durf niet meer in of uit te stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 09-04-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers

Ik heb ook maar een beetje bijgekocht, dacht meer tijd te hebben. Heb de bodem ook aardig gemist met 3 van de 4 aankopen (dat krijg je met spreiden).

Als morgen de beurs +10% opent ben ik bijna weer in het groen. Er is een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat uitstappen en deze waanzin uitzitten mischien niet zo'n verkeerd idee is, alleen al voor mijn gemoedsrust.
Dan is het zonde van de verdwenen 10% ongerealiseerde winst die ik had voor de crash, maar ik kan mij niet voorstellen dat het daar vlug naar terug gaat met wat nogsteeds speelt. De tariffs zijn immers maar uitgesteld, de trade war met china, die de dip van vanochtend voedde, is alleen maar erger geworden en de situatie met EU is onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
phantom09 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:06:
[...]

Ik sta niet raar van op te kijken dat Trump de markt dusdanig manipuleert om niet al te veel schade aan te brengen en zelf ook winst te behalen door zelf met voorkennis te beleggen. Niet direct natuurlijk maar via andere personen.

Persoonlijk wordt ik misselijk van de enorme fluctuaties en durf niet meer in of uit te stappen.
Hij heeft zelfs aan zijn Truth Social volgers laten weten te kopen voor de aankondiging.
https://truthsocial.com/@.../posts/114308272725981913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-07 18:14
Rogers schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:07:
[...]

Ik heb ook maar een beetje bijgekocht, dacht meer tijd te hebben. Heb de bodem ook aardig gemist met 3 van de 4 aankopen (dat krijg je met spreiden).

Als morgen de beurs +10% opent ben ik bijna weer in het groen. Er is een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat uitstappen en deze waanzin uitzitten mischien niet zo'n verkeerd idee is, alleen al voor mijn gemoedsrust.
Dan is het zonde van de verdwenen 10% ongerealiseerde winst die ik had voor de crash, maar ik kan mij niet voorstellen dat het daar vlug naar terug gaat met wat nogsteeds speelt. De tariffs zijn immers maar uitgesteld, de trade war met china, die de dip van vanochtend voedde, is alleen maar erger geworden en de situatie met EU is onduidelijk.
Ik zit een beetje hetzelfde te denken, hoewel helemaal uitstappen mij een beetje te ver gaat.

Maar markt manipulatie lijkt mij niet heel ver gezocht...

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:31
phantom09 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:06:
[...]

Volgens mij wil hij vooral duidelijk maken dat je zijn socialmedia platform moet volgen als je veel geld wilt verdienen op de beurs...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:36

Volgende week kan het ook nog verder gezakt zijn. Dus waarom spijt hebben van te weinig ingekocht hebben? Uiteindelijk is dat ook gewoon de markt proberen te timen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Rogers schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:15:
[...]

Hij heeft zelfs aan zijn Truth Social volgers laten weten te kopen voor de aankondiging.
https://truthsocial.com/@.../posts/114308272725981913
Inderdaad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d34zypYQmuvnOZ1jUXfYSz74-EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuIz6DhSyKKJTWUh9GxzovYB.jpg?f=fotoalbum_large

En dan hierna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd5jTosYb_39-wKjjATaADfswRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pm9FfGwQCOXw8VYDZXTOLpGu.png?f=fotoalbum_large

en hop de koersen stijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuU-k9v0bn2-0TFtE5OjcqezLyM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JjuuNQPC9VBsSWZIxecHHz1R.jpg?f=user_large

Roaring kitty is er niks bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 17:42

Er gaan echt nog wel meer koopkansen komen ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mmm misschien moeten hem dan toch maar gaan volgen en handelen op wat hij schrijft, aangezien hij de hele beurs bepaalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:29:
[...]

Inderdaad:

[Afbeelding]

En dan hierna:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ook belangrijk: de beurzen gaan alleen omhoog omdat het een mooi inkoopmoment is en niet omdat er afspraken zouden zijn.

Netto "winst" is nu dat (blijkbaar) 75 landen contact hebben gezocht om afpersing te voorkomen.

De afpersing zelf gaat nog minstens 90 dagen duren...

Bedenk ook dat er nu standaard 10% heffingen staan terwijl dit gebaseerd is op nonsens. Dit is niet terug naar normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 09-04-2025 22:48 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

flyguy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:17:
[...]

Volgende week kan het ook nog verder gezakt zijn. Dus waarom spijt hebben van te weinig ingekocht hebben? Uiteindelijk is dat ook gewoon de markt proberen te timen.
Ik denk dat je grap een beetje gemist hebt :+
Als het nog verder zou zakken … dan is er … weer spijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

pentaw1nz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:48:
[...]

En wat verwachten we na die 90 dagen?
... trekt hij de keutel in? Gaan we dan alsnog kelderen?

Zijn er mensen die overwegen hier op te handelen? Of gewoon vasthouden en doorgaan met DCA? (Ik beleg vooral passief)
Als de indexen doorstijgen en als de VIX weer in wat rustiger vaarwater is beland ben ik wel van plan om weer puts te kopen als verzekering.
2025 zal een jaar zijn met een (te) hoog kangeroe gehalte.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Grouchy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:49:
[...]

Als de indexen doorstijgen en als de VIX weer in wat rustiger vaarwater is beland ben ik wel van plan om weer puts te kopen als verzekering.
Wat voor kosten kan je daar ongeveer voor verwachten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-07 21:11

Zenix

BOE!

de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:07:
[...]

We hebben al 2 topics. 1 voor passief beleggen en 1 voor actief beleggen.

Margin/lenen past prima bij actief beleggen als je het mij vraagt omdat het een handige 'tool' is in verschillende situaties. Leveraged ETF's hebben ook risicos en worden hier ook gewoon besproken.

Veel mensen zijn overdreven bang voor lenen, maar er is weinig mis met 10% van je portefeuille lenen. Uiteraard alles met beleid, maar dat geldt voor het hele beleggen. 100% tesla is ook een risico.
Mensen hebben vaak niet door dat ze al leverage gebruiken, zoals hypotheek of studieschuld. Die kan je ook aflossen, maar goed voor het rendement vaak niet. Mijn studiechuld is goedkope margin.

Margin, maar ook zaken zoals box spreads, waar @Zr40 het over heeft gehad, maken dit topic interessant.

Niet dat ik iets mee ga doen, maar wel leuk om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:19
Grouchy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:49:
[...]

Zou je kunnen uitleggen wat je dan precies doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Over 90 dagen veranderen de spelregels. Welk bedrijf durft er nu grote investeringen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Rogers schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:59:
[...]

Wat voor kosten kan je daar ongeveer voor verwachten?
helloitsme schreef op donderdag 10 april 2025 @ 06:33:
[...]

Zou je kunnen uitleggen wat je dan precies doet?
Puts heb je in veel soorten en maten. Zou zeggen 6% om je portefeuille 100% af te dekken.
Heb in Februari dit jaar gekozen voor puts SP500 5400 DEC25, 4% van mijn portefeuille en zoals eerder aangegeven zijn die deze week de deur uitgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

aljooge schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:05:
Over 90 dagen veranderen de spelregels. Welk bedrijf durft er nu grote investeringen te doen?
Die 90 dagen is om te onderhandelen. Er komen zeker weer “fantastic great deals for America !” uit.
Hij kan niet verliezen. Of er zijn deals, of de andere landen betalen zich blauw aan America. (Volgens hemzelf dan toch) 7(8)7

De vraag is, of er met gemaakte deals ook een einde komt. Hij kan ze ook verlagen, maar dan heeft dit altijd invloed op de bedrijven, de consument en de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Predator schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:49:
[...]

Die 90 dagen is om te onderhandelen. Er komen zeker weer “fantastic great deals for America !” uit.
Hij kan niet verliezen. Of er zijn deals, of de andere landen betalen zich blauw aan America. (Volgens hemzelf dan toch) 7(8)7

De vraag is, of er met gemaakte deals ook een einde komt. Hij kan ze ook verlagen, maar dan heeft dit altijd invloed op de bedrijven, de consument en de inflatie.
Kunnen hier ook claims van komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-07 20:26

Gast1981

room with a moose!

[...]

Hij weet inmiddels 1 ding zeker, dat hij alles en iedereen in de tang heeft. Landen, beurzen, bedrijven..
Dus dit spelletje gaat idd nog wel even duren, geen enkele uitspraak of deal lijkt definitief. Die gek is helemaal in z'n element nu.
Rogers schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:07:
[...]
Er is een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat uitstappen en deze waanzin uitzitten mischien niet zo'n verkeerd idee is, alleen al voor mijn gemoedsrust.
Dan is het zonde van de verdwenen 10% ongerealiseerde winst die ik had voor de crash, maar ik kan mij niet voorstellen dat het daar vlug naar terug gaat met wat nogsteeds speelt.
Dat idee gaat bij mij ook rond. Misschien toch even grotendeels uitstappen tot de ergste storm over gewaaid lijkt... Is eigenlijk contra-planning, maar de laatste dagen waren wel echt rollercoaster en we weten weinig zeker behalve dat die rollercoaster nog wel even aanhoudt. Maar of en wanneer je dan deels eruit moet stappen, geen idee dus ik kijk het nog even aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Rechtse klik op een aandeel in de trader en dan kiezen voor 'Als laatste liquideren', er komt dan ook een icoontje bij te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 09:11

Qwerty-273

Meukposter

Of er zijn deals, of de andere landen betalen zich blauw aan America.
Dat is dus een beetje het punt van tariffs, er wordt niet betaald aan het andere land. De importeur betaalt de extra belasting aan het eigen land waar de producten geïmporteerd worden. Uiteindelijk wordt de handel minder interessant want de prijs van het totaal product (inclusief de belastingen) gaat omhoog. En is het idee dat er dan naar een andere leverancier/producent gekeken zal worden (nationaal of uit een ander land met lagere of geen tariffs).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Worden bij De Giro bij jullie wel alles geüpdatet met actuele koersen?
Twee ETF's zijn nog altijd niet geüpdatet, ze staan genoteerd aan Xetra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
NicoHF schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:32:
De xetra koersen zit sowieso een kwartier vertraging op bij degiro. En het duurde vanochtend even voordat de koersen noteerden. En de ETF's zijn een samenstelling van de koersen van aandelen dus even geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 19:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

aljooge schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:55:
[...]

Kunnen hier ook claims van komen?
De Supremes hebben bepaald dat alles wat hij doet rechtmatig is, ook als het niet rechtmatig is. En dan nog, de huidige regering heeft duidelijk laten merken dat ze lak hebben aan gerechtelijke uitspraken en gewoon doen wat ze willen. Dus ja, er kan vast wel een claim voor komen en zelfs een rechtszaak maar er zal niets mee gebeuren.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Afas schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:35:
[...]

De xetra koersen zit sowieso een kwartier vertraging op bij degiro. En het duurde vanochtend even voordat de koersen noteerden. En de ETF's zijn een samenstelling van de koersen van aandelen dus even geduld.
Ik heb exact dezelfde ETF een EUR en een USD.
De USD was wel geüpdate maar de EUR niet, vond dat apart.

Maar inmiddels is alles weer actueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Duurt meestel een half uur na opening tot bij mij alles een koers heeft (vooral WEBN). En de grafieken bij DeGiro kloppen vaak ook niet, lijkt wel alsof ze lage of ongunstige sampling gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Hoopte dat de beurs hier iets hoger zou openen gezien die in amerika over de 10% ging. Ben nog niet in het groen, nu twijfel ik weer of ik wel wil verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Afas schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:35:
En de ETF's zijn een samenstelling van de koersen van aandelen dus even geduld.
Volgens mij klopt dit niet? Een ETF heeft als koers "wat de gek er voor geeft". Daarom is het ook een ETF en geen traditioneel fonds. De beheerder van de ETF kan volgens mij wel wat "bijsturen", maar in principe kan een ETF prima verhandeld worden zonder dat de NAV bekend is of dat de koers de NAV matcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:57:
[...]

Volgens mij klopt dit niet? Een ETF heeft als koers "wat de gek er voor geeft". Daarom is het ook een ETF en geen traditioneel fonds. De beheerder van de ETF kan volgens mij wel wat "bijsturen", maar in principe kan een ETF prima verhandeld worden zonder dat de NAV bekend is of dat de koers de NAV matcht.
De ETF's die ik heb, hebben allemaal een fysieke replica.

'wat de gek ervoor geeft' lijkt mij in deze zin dan ook niet te kloppen gezien de fysieke aandelen die in bezit zijn?
The ETF replicates the performance of the underlying index by full replication (buying all the index constituents). The dividends in the ETF are accumulated and reinvested in the ETF.

[ Voor 14% gewijzigd door NicoHF op 10-04-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
WEBN toevallig? Ik heb eerder dit jaar VWRL ingeruild voor WEBN door veel lagere TER. https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gadgetfun
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 10:12
RobertMe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:57:
[...]

Volgens FOB

Waar moet je op letten bij het kiezen van een ETF?
De ETF moet de onderliggende aandelen echt in bezit hebben. Dit wordt fysieke replicatie genoemd. ETF’s die de aandelen- of obligatieposities die in de index horen te zitten middels bijvoorbeeld derivaten nabootsen zijn ETF’s met synthetische replicatie. Die hebben niet mijn voorkeur, omdat die extra risico’s met zich mee kunnen brengen door de constructies die gebruikt worden om na te bootsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
NicoHF schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:02:
[...]

De ETF's die ik heb, hebben allemaal een fysieke replica.

'wat de gek ervoor geeft' lijkt mij in deze zin dan ook niet te kloppen gezien de fysieke aandelen die in bezit zijn?
Die gek geeft natuurlijk een prijs ervoor over die in de buurt van de NAV ligt. En als de NAV de enige "metric" is dan zou er ook een vaste prijs zijn. Immers wordt de NAV maar 1x per dag berekend / gepubliceerd.
En als een ETF een vaste prijs heeft dan heeft het dus ook geen zin om, zeker binnen dezelfde dag, zelf een (ver)koop prijs op te geven. Immers zou de prijs vast staan.

Wat ik nu zo lees zijn er wel 3th parties die een iNAV, intraday NAV, berekenen en aanbieden. Daarmee zou je dus wel een soort van real time NAV hebben. Maar..., dat is dus geen officieel ding (vanuit de beheerder) en kan er dus ook naast zitten. Het is slechts een actuelere benadering van de NAV. Dus i.p.v. dat die gek een prijs in de buurt van de NAV gebruikt kan die ook de iNAV als richtpunt gebruiken. Maar het is prima mogelijk dat een ETF een NAV heeft van €50, en iemand een koop order doet van €60. En als er dan ook een verkoop order van €55 is dan wordt de (ver)koop dus ook op ik meen die €55? uitgevoerd, boven de NAV dus. Simpelweg omdat beide partijen een overeenkomst bereiken over die prijs. Waarbij het uiteraard wel onhandig is om een verkoopprijs boven de NAV te hanteren, immers een kleine kans dat iemand "teveel" ervoor wilt betalen. Net zoals dat het raar is om meer ervoor te bieden dan dat het waard is. Maar het kan prima. En gezien de officiële NAV maar 1x per dag bepaald wordt ook niet geheel onlogisch. Er kan immers wel de hele daf op de beurs gehandeld in worden. Dat is immers wat een ETF onderscheid van een traditioneel fonds.

En het is ook niet veel anders dan een aandeel in een bedrijf. Ook dat is grotendeels gebaseerd op "wat de gek ervoor geeft". Of ik nu teveel betaal voor de aandewl van een bedrijf omdat ik denk dat het toch fors omhoog gaat, of teveel voor een ETF omdat ik denk dat het fors omhoog gaat. In beide gevallen betaal ik meer dan de daadwerkelijke waarde (in het ene geval de waarde van het bedrijf en in het andere geval de waarde van de assets in het fonds).

Edit:
@NicoHF & @gadgetfun, fysieke replicatie staat hier dus los van. Fysieke replicatie zorgt er alleen voor dat er "fysiek" een onderliggende waarde is. I.p.v. dat de koers / NAV een nummertje is dat op een andere manier de waarde van een index volgt. Fysieke replicatie geeft dus garanties v.w.b. dat een fonds niet in kan storten. Ze zijn immers daadwerkelijk eigenaar van de aandelen. Maar het zegt niks over hoe de koers an zich bepaald wordt. En ook bij een synthetische ETF is er een NAV die de index volgt. Waarbij in beide gevallen de daadwerkelijke koers niet de NAV hoeft te matchen, maar het wel bijzonder is als dat niet het geval is (maar iedereen kan voor een hogere prijs kopen dan de NAV of proberen te verkopen voor een lagere prijs dan de NAV).

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 10-04-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Santee schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:11:
[...]

WEBN toevallig? Ik heb eerder dit jaar VWRL ingeruild voor WEBN door veel lagere TER. https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Nee dit ging om de AXA Nasdaq 100.

WVRL heb ik ook nog steeds, moet dat gedeelte nog omzetten naar NT World, maar door de hoge Volatiliteit durf ik het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:35

bert pit

asdasd

Ik had nog een lopende order staan voor Impinj op 66. Door mijn weergaloze administratieve kwaliteiten was ik deze geheel vergeten. Die werd eergisteren getriggerd, stond gisteren op 23% in de plus. Palentir eindelijk ook weer in de plus, nu ASML en Google nog wat omhoog aub.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-07 14:27
RobertMe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:24:
[...]

Die gek geeft natuurlijk een prijs ervoor over die in de buurt van de NAV ligt. En als de NAV de enige "metric" is dan zou er ook een vaste prijs zijn. Immers wordt de NAV maar 1x per dag berekend / gepubliceerd.
En als een ETF een vaste prijs heeft dan heeft het dus ook geen zin om, zeker binnen dezelfde dag, zelf een (ver)koop prijs op te geven. Immers zou de prijs vast staan.

Wat ik nu zo lees zijn er wel 3th parties die een iNAV, intraday NAV, berekenen en aanbieden. Daarmee zou je dus wel een soort van real time NAV hebben. Maar..., dat is dus geen officieel ding (vanuit de beheerder) en kan er dus ook naast zitten.
Een fysieke ETF is simpelweg een mandje (fractionele) aandelen. De officiële NAV die elke dag gepubliceerd wordt is niks anders dan het aantal aandelen in dat mandje maal de slotkoers van die aandelen. Als jij weet welke aandelen in het mandje zitten (en dat weet je, want dat wordt elke dag gepubliceerd en verandert niet intraday) dan kun je op elk moment van de dag precies berekenen wat dat mandje (en dus de ETF) waard is. Namelijk: het aantal aandelen in het mandje maal de meest recente prijs van alle onderliggende aandelen.

Market makers (bijvoorbeeld Flow Traders, Optiver, Jane Street ..) doen dat de hele dag door. Ze weten precies: op dit moment is het mandje E58.3943 waard. Als het hoger handelt verkopen ze de ETF en kopen ze het mandje aandelen. Als het lager handelt kopen ze de ETF en verkopen het mandje. Of ze handelen in een andere 'hedge' die het mandje benadert.

Aan het eind van elke dag kunnen market makers ETF's creëren of redeemen bij de beheerder. Wat dat betekent is: ze leveren X mandjes aandelen in en krijgen X ETF's terug, of leveren Y ETF's in en krijgen Y mandjes aandelen terug. Dus dan eindigen ze de dag weer met een nulpositie.

Dit is een iets versimpelde uitleg van de werkelijkheid maar je kan er van uit gaan dat onder normale omstandigheden een ETF altijd precies rondom de intraday NAV handelt. Want alle market makers concurreren met elkaar om te profiteren van het prijsverschil zodra dat niet het geval is.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 10-04-2025 11:29 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aanvullend op wat @writser zegt:

De reden dat het wat langer kan duren voordat de openingskoers van een ETF bepaald is op een dag als vandaag komt doordat bij grote koersbewegingen overnight er allerlei circuitbrekers in werking treden, met delayed openingen als gevolg. Simpel gezegd: de openingsveiling duurt langer. Dit gebeurt bij zowel aandelen als ETF's.

De aandelen hoeven dus niet 'open' te zijn voordat de etf verhandelbaar is, de ETF's hebben hun eigen delayed openingen. Hoelang dit duurt en wat de regels hieromtrent zijn verschilt van beurs tot beurs en ook nog eens van segment tot segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
writser schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:24:
[...]

Een fysieke ETF is simpelweg een mandje (fractionele) aandelen. De officiële NAV die elke dag gepubliceerd wordt is niks anders dan het aantal aandelen in dat mandje maal de slotkoers van die aandelen. Als jij weet welke aandelen in het mandje zitten (en dat weet je, want dat wordt elke dag gepubliceerd en verandert niet intraday) dan kun je op elk moment van de dag precies berekenen wat dat mandje (en dus de ETF) waard is. Namelijk: het aantal aandelen in het mandje maal de meest recente prijs van alle onderliggende aandelen.

Market makers (bijvoorbeeld Flow Traders, Optiver, Jane Street ..) doen dat de hele dag door. Ze weten precies: op dit moment is het mandje E58.3943 waard. Als het hoger handelt verkopen ze de ETF en kopen ze het mandje aandelen. Als het lager handelt kopen ze de ETF en verkopen het mandje. Of ze handelen in een andere 'hedge' die het mandje benadert.

Aan het eind van elke dag kunnen market makers ETF's creëren of redeemen bij de beheerder. Wat dat betekent is: ze leveren X mandjes aandelen in en krijgen X ETF's terug, of leveren Y ETF's in en krijgen Y mandjes aandelen terug. Dus dan eindigen ze de dag weer met een nulpositie.

Dit is een iets versimpelde uitleg van de werkelijkheid maar je kan er van uit gaan dat onder normale omstandigheden een ETF altijd precies rondom de intraday NAV handelt. Want alle market makers concurreren met elkaar om te profiteren van het prijsverschil zodra dat niet het geval is.
Wel is het natuurlijk zo dat het niet hoeft te zijn dat de markten voor alle onderliggende aandelen op dat moment open zijn. Bijvoorbeeld bij een wereld-ETF is op dit moment het "Azie-deel" en het "Amerika-deel" gesloten, en dan moet je dus gaan proberen te benaderen hoe die component zich beweegt. Goed voorbeeld zou bijvoorbeeld een dag als gisteren zijn, waar na de close in Europa opeens Don Krasnov allemaal dingen roept waardoor NASDAQ/S&P hard omhoog gaan. Dan kun je er donder op zeggen dat de Europese aandelen ook in zekere mate mee gaan bewegen. En daarnaast heb je te maken met dagen waarop sommige beurzen uberhaupt dicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
writser schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:24:
[...]

Goede aanvulling (maar dat kon ik me wel indenken toen ik zag dat je op een post van mij had gereageerd :p).

En onderstreept ook semi dat een ETF ook zonder bekende koers van de onderliggende aandelen verhandeld kan worden.
En dat de market makers dus min of meer ervoor zorgen dat als er (wel) bekende koersen van de onderliggende aandelen zijn ervoor zorgen dat de koers van de ETF ook zeer sterk in de buurt van de intraday NAV ligt (/totale waarde van de ETF op basis van de actuele koersen van de fysieke aandelen). En dus ook min of meer een "wat de gek ervoor geeft / over heeft" geld. En de market makers dus in dat gat springen om als een gek voor teveel wilt verkopen zij die ETF kopen, of als een gek voor teveel wilt kopen zij hun ETF verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-07 14:27
Ja, zoals jullie aangeven, als bepaalde aandelen in het mandje niet verhandelbaar zijn dan moeten market makers op basis van futures, andere derivaten, wisselkoersen, vergelijkbare fondsen en bedrijven en nieuwsflow zelf inschatten hoeveel die aandelen momenteel waard zijn. Op een dag als gisteren is dat lastig en soms worden de spreads dan iets wijder.

Maar als consument kun je er in principe vanuit gaan dat alles correct is ingeprijsd op basis van een 'best effort' inschatting van de intraday NAV. Het is niet zo dat de ene ETF impliceert dat Japan 5% hoger opent maar de Future op de Nikkei 5% lager handelt; dat zou weer te arbitreren zijn door diezelfde market makers.

Net als in het geval van losse aandelen is de markt over het algemeen erg efficiënt.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 10-04-2025 13:52 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
phantom09 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:29:
[...]

Inderdaad:

[Afbeelding]

En dan hierna:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Denk dat het ook geen toeval is dat hij gewacht heeft tot na sluiting van de Europese beurzen, voordeel voor Amerika. Tegen de tijd dat wij weer open gingen was de rally al een paar procent afgezwakt.

Had graag verkocht in het groen maar nu toch maar vast gehouden omdat ik anders te veel verlies moest pakken. Mijn gevoel zegt echter dat we slechte tijden tegemoet gaan.

Wel vanochtend wat US bonds verkocht. Met hoe hard de dollar het zakken is vandaag beter alles weg kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rogers op 10-04-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05:13

Juist.
Kun je niet gewoon volgen wat die vriendjes kopen/verkopen en hetzelfde doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:20
gadgetfun schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:22:
[...]
Volgens FOB

Waar moet je op letten bij het kiezen van een ETF?
De ETF moet de onderliggende aandelen echt in bezit hebben. Dit wordt fysieke replicatie genoemd. ETF’s die de aandelen- of obligatieposities die in de index horen te zitten middels bijvoorbeeld derivaten nabootsen zijn ETF’s met synthetische replicatie. Die hebben niet mijn voorkeur, omdat die extra risico’s met zich mee kunnen brengen door de constructies die gebruikt worden om na te bootsen.
Behoorlijk conservatief stukje van Gerben. Niks mis mee om alleen voor fysiek te gaan maar inmiddels zijn synthetische ETF's ook zeer populair en met reden: deze kunnen dividend lekkage voor de VS voorkomen.

Het klopt dat je iets meer risico neemt maar inmiddels is dit risico goed afgedekt. En fysieke ETF's lenen vaak hun aandelen uit waardoor je een vergelijkbaar risico (counterparty) neemt.

https://www.etfstream.com...hysical-vs-synthetic-etfs

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 11-04-2025 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

MagniArtistique schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:17:
[...]

Kun je niet gewoon volgen wat die vriendjes kopen/verkopen en hetzelfde doen?
Paul en Nancy Pelosi volgen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 1760466 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:33:
[...]

Paul en Nancy Pelosi volgen toch.
Omdat die de ‘fout’ maken de openbaringsregels te volgen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1 ... 206 ... 215 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij