Capstie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:05:
Kwam dit tegen bij ING:
https://www.ing.nl/partic...ng-groen-90-garantie-note
Iemand ervaring met dergelijke garanties? Ben 2-3 weken geleden volledig uitgestapt na de eerste onrust op de beurs rondom de tariffs en daar ben ik nog iedere dag dankbaar voor. Ik ben me nu aan het orienteren om opnieuw in te stappen, maar twijfel of ik dit doe bij ING (o.a. in bovenstaande), of via DEGIRO. Ik merk bij mezelf dat constant geconfronteerd worden met de koers als ik m'n saldo wil checken niet bevordelijk werkt voor mijn gemoedsrust, waardoor een aparte app wellicht wel een goed idee is. Daarnaast zijn de kosten lager (al vind ik dit ook niet schrikbarend). Kent DEGIRO (of een andere aanbieder) ook dergelijke garanties bij acties zoals de ING?
Een note is schuldpapier van een bank die belooft om uit te betalen aan de hand van de koers van een index.
3 jaren looptijd is omdat verste experatiedatum van de opties op de index is Dec 2029.
Voor een fractie van de prijs van ETF-aandelen kopen ze synthetic longs. Voldoende diep ITM calls met 4 jaren looptijd. OSSX Dec 2029 180C is 38,42 euro optiepremie (per onderliggende aandeel) en de koers is net onder 198,7 euro.
Dit herinnert mij weer aan waarom ik op de Amerikaanse beurs handel. Ik kan geen goed uitgewerkte uitgebreide optiereeksen met alle optiegrieken en alle strikes voor deze index opties vinden. Zoeken op SX5EESG OSSX.EX DE000A2QDW37 CH0469557521 werkt niet voor mij.
Ze hedgen het met gekochte bear put spreads in het begin totdat de koers te hoog is om in de buurt van startkoers komt. Als het terug in de buurt van de startkoers is, hedgen ze het weer.
Ik denk dat ze zulke constructies kunnen bouwen met 1/5 inleg. Dit betekent dat ze met het verkopen van notes geld ophalen om op de beurs te kunnen traden. 4/5 van de inleg wegsluizen naar eender welke trades, is het wel
80 Plus efficiënt.
Aan het einde van de rit heeft 1/5 van de inleg voor het rendement en 90% garantie gezorgd. 4/5 van de inleg is een renteloze lening aan de traders bij een bank of ze lenen het als margin aan hun klanten uit.
[edit]
Als ik wat cynischer reken, dan is 4/5 van 100 euro aan de bank uitgeleend. Als je 3 jaren aan 3% inflatie aan 80 euro toevoegt, dan kom je op 87,4 euro uit. De resterende 2,6 euro vinden ze nog wel in de restwaarde van de calls die OTM gegaan zijn. Het hedgen is niet eens nodig om 90% van 100 euro inleg te garanderen.
In geval van 3 jaren aan 2% inflatie (worst case scenario) aan 80 euro toevoegen, is 84,9 euro. De resterende 5,1 euro vinden ze nog in de restwaarde van de calls.
[
Voor 9% gewijzigd door
rapture op 10-04-2025 02:37
]