Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-08 21:42
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:57:
[...]

Mensen die in paniek verkopen, tijd om bij te kopen ;)
Wel jammer te zien dat het omlaag gaat maar ja, gaat wel weer omhoog.
Ik had bijgekocht, 2 dagen geleden precies voor de drop :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 04-09-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:37
Ik ben nieuw in het beleggen op de beurs, maar heb me sinds kort proberen te verdiepen in het hele gebeuren. Ik heb ook een paar duizend euro klaarliggen om te investeren, maar het is nu tijd om keuzes te maken...

Het investeren zou ik doen via Saxo Investor, daar wordt meteen alles van taksen naar Belgische wetgeving in rekening gebracht wat wel handig is. Hun kosten zouden ook bij de laagste zijn.

Is het slim om te starten met investeringen in ETF's van bijvoorbeeld de BEL20? Concreet spreek ik over FR0000021842? Ik weet dat er geen garanties zijn, ik vraag gewoon om algemene tips & tricks voor een beginnende investeerder :)

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tricolores schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:55:
Ik ben nieuw in het beleggen op de beurs, maar heb me sinds kort proberen te verdiepen in het hele gebeuren. Ik heb ook een paar duizend euro klaarliggen om te investeren, maar het is nu tijd om keuzes te maken...

Het investeren zou ik doen via Saxo Investor, daar wordt meteen alles van taksen naar Belgische wetgeving in rekening gebracht wat wel handig is. Hun kosten zouden ook bij de laagste zijn.

Is het slim om te starten met investeringen in ETF's van bijvoorbeeld de BEL20? Concreet spreek ik over FR0000021842? Ik weet dat er geen garanties zijn, ik vraag gewoon om algemene tips & tricks voor een beginnende investeerder :)
Ik adviseer je hier en vooral ook in passief beleggen topic terug te lezen zodat je weet wat de verschillen zijn en daar een keuze kunt maken.
Over je broker keuze valt ook vanalles te zeggen maar aangezien ik zelf geen Vlaming bent spelen er mogelijk zaken mee die ik niet kan beoordelen.

Dan over de specifieke ETF: Je hebt een beetje spreiding over de grootste Belgische bedrijven maar veel minder spreiding dan op een wereldwijd gespreide ETF. Heb je specifieke reden om volledig in Belgische aandelen belegd te willen zijn? En heb je nagedacht of je voorkeur hebt voor een ETF of een beleggingsfonds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Die 10% drop van Nvidia zal vandaag iig nog wel even doorwerken in de markt:
https://www.bbc.com/news/articles/crlrw01g45ro

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Afas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:02:
[...]

Ik adviseer je hier en vooral ook in passief beleggen topic terug te lezen zodat je weet wat de verschillen zijn en daar een keuze kunt maken.
Over je broker keuze valt ook vanalles te zeggen maar aangezien ik zelf geen Vlaming bent spelen er mogelijk zaken mee die ik niet kan beoordelen.

Dan over de specifieke ETF: Je hebt een beetje spreiding over de grootste Belgische bedrijven maar veel minder spreiding dan op een wereldwijd gespreide ETF. Heb je specifieke reden om volledig in Belgische aandelen belegd te willen zijn? En heb je nagedacht of je voorkeur hebt voor een ETF of een beleggingsfonds?
Nee, daar heb ik niet grondig over nagedacht. De logica van een ETF voor mij was het risico spreiden en de beweging van de markten volgen. Bij een beleggingsfonds lijkt met dat iets meer risicovol? Misschien zie ik het verkeerd.

Ik mikte op de BEL20 ETF om diezelfde reden. De twintig grootste bedrijven in je mandje, zodat je het risico beperkt maar wel het ritme van de beurs volgt. Op de langere termijn is dat omhoog, zonder onnodige risico's. Enfin, dat was toch mijn denklogica.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:35
Tricolores schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:27:
[...]

Nee, daar heb ik niet grondig over nagedacht. De logica van een ETF voor mij was het risico spreiden en de beweging van de markten volgen. Bij een beleggingsfonds lijkt met dat iets meer risicovol? Misschien zie ik het verkeerd.

Ik mikte op de BEL20 ETF om diezelfde reden. De twintig grootste bedrijven in je mandje, zodat je het risico beperkt maar wel het ritme van de beurs volgt. Op de langere termijn is dat omhoog, zonder onnodige risico's. Enfin, dat was toch mijn denklogica.
Ga er vooral eens over nadenken en je inlezen voordat je een aanzienlijk bedrag belegt.

Er is weinig praktisch verschil tussen een beleggingsfonds en een ETF voor de langetermijnbelegger, een ETF kan je direct verhandelen, bij een fonds gaat er wat tijd overheen. Kijk bij beide vormen vooral naar welke aandelen er precies inzitten en wat de kosten zijn. Er zit zeker geen inherent hoger risico aan een fonds ten opzichte van een ETF: je hebt behoorlijk risicovolle ETF's en enorm veilige fondsen.

Enkel in België beleggen (in plaats van in de VS, in een index van alle "ontwikkelde" landen, of zelfs in de hele wereld) wordt als behoorlijk risicovol beschouwd: al je eieren zitten in één Belgisch mandje in plaats van bijvoorbeeld gespreid over de wereld. Dit kan je doen, maar dan maak je een behoorlijk actieve keuze waarbij jij speculeert dat Belgische aandelen het ten opzichte van de rest van de wereld beter gaan doen in de toekomst.

[ Voor 8% gewijzigd door DeadKennedy op 04-09-2024 12:08 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Verdiep je inderdaad eerst voordat je ook maar een euro erin stopt.
Beter nu eerst paar maanden erin verdiepen dan dat je geld verliest of minder rendement gaat maken met daarbij juist een hoger risico.

Risico van hoog naar laag, puur door de spreiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW8KOG_Dd867VXXVJMRhHccQcBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yE1rFxdNhUMg71eyzDnZpwIb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYT93oqLVIXsy8hyzxJ97i-NOQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2Njww6oYXlluzy056VXrJ6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhpQFXeH6wYVz5OCrxfFvkAdnpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLvvB8oxn42wvS0Ex8aUKlfo.jpg?f=fotoalbum_large

Maar niemand kan in de toekomst kijken en alleen naar het verleden, dus als je echt overtuigt bent dat België de VS of de wereld economie gaat verslaan dan zeker dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
De ETF's in de openingspost lijken me ook populair om een reden natuurlijk, dus ik ga dat allemaal eens bekijken. Bedankt voor jullie input, alle verdere tips blijven zeker welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:30

Qwerty-273

Meukposter

@Tricolores Het topic (en het zuster topic: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1) bevat hier en daar informatie ook voor de Belgische belegger, de belastingen worden totaal anders behandeld als je België met Nederland vergelijkt. Curvo is een partij die een beleggingsdienst aanbied in België, beetje vergelijkbaar met de eenvoud van Meesman in Nederland, maar ze bieden ook een overzicht van de verschillende brokers aan voor het beleggen in ETFs (https://curvo.eu/nl/artikel/beste-broker-belgie-etf).
Curvo is wel behoorlijk aan de prijs (1% op jaarbasis als je tot 50k belegt), maar neemt wel veel werk uit handen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Rogers schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:29:
[...]

Ik had bijgekocht, 2 dagen geleden precies voor de drop :+
De markt is dan ook niet te timen :+

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:01
https://uploads.vw-mms.de...76&disposition=attachment

VWgroup, 2023: 17.000.000.000 EUR earnings after tax

.
.
.
VW, which drives most of Volkswagen's unit sales, is the first of its brands to undergo a cost-cutting drive targeting 10 billion euros ($11 billion) in savings by 2026 as it attempts to streamline spending to survive the transition to electric cars.
Ik snap dat een saving YOY door zou werken (totdat de savings je weer in het nadeel brengen en je meer dan 2x zo veel moet investeren om de achterstand in te halen) maar wat waarom zouden ze aan de hand van deze cijfers zulke maatregelen nemen. Is dit een vooruitziende blik?

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:11
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:34:
https://uploads.vw-mms.de...76&disposition=attachment

VWgroup, 2023: 17.000.000.000 EUR earnings after tax

.
.
.

[...]

Ik snap dat een saving YOY door zou werken (totdat de savings je weer in het nadeel brengen en je meer dan 2x zo veel moet investeren om de achterstand in te halen) maar wat waarom zouden ze aan de hand van deze cijfers zulke maatregelen nemen. Is dit een vooruitziende blik?
De autoindustrie is gefragmenteerd. Volkswagen heeft 2-2.5% marktaandeel verloren als je kijkt naar personenauto's. Dat lijkt weinig, maar als je teruggaat van 12.5%/13% naar pak em beet 10.5% dan is dat wel een tik. Bovendien verliezen ze veel martkaandeel in China, veel meer dan die 2-2.5% die op globaal niveau berekend is. Meeste personenauto's door autofabrikanten worden verkocht in China en de US.

Volkswagen verwacht ook niet terug te keren op het niveau van voor de Coronacrisis. In 2019 zaten ze op pak em beet bijna 11 miljoen verkochte personenauto's. Nu gaat dat waarschijnlijk net boven of rond de 9 miljoen auto's uitkomen. Dus er komt wel herstel, maar niet afdoende.

Tot slot, marges liggen ook te laag. Ze wilden eigenlijk tussen de 7% en 8% marge uitkomen maar ze zitten iets boven de 6%.

Anyway, Duitsland lijkt zich meer en meer te ontpoppen tot het China van Europa......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 31-08 14:13

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Sineplex schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:13:
[...]

De autoindustrie is gefragmenteerd. Volkswagen heeft 2-2.5% marktaandeel verloren als je kijkt naar personenauto's. Dat lijkt weinig, maar als je teruggaat van 12.5%/13% naar pak em beet 10.5% dan is dat wel een tik. Bovendien verliezen ze veel martkaandeel in China, veel meer dan die 2-2.5% die op globaal niveau berekend is. Meeste personenauto's door autofabrikanten worden verkocht in China en de US.

Volkswagen verwacht ook niet terug te keren op het niveau van voor de Coronacrisis. In 2019 zaten ze op pak em beet bijna 11 miljoen verkochte personenauto's. Nu gaat dat waarschijnlijk net boven of rond de 9 miljoen auto's uitkomen. Dus er komt wel herstel, maar niet afdoende.

Tot slot, marges liggen ook te laag. Ze wilden eigenlijk tussen de 7% en 8% marge uitkomen maar ze zitten iets boven de 6%.

Anyway, Duitsland lijkt zich meer en meer te ontpoppen tot het China van Europa......
Duitsland is zichzelf aan het kapot reguleren.. voeg daar hun eigen acties bij op.. de sjoemelzaak die hun nog steeds op plaatsen boven het hoofd hangt. Werkt allemaal niet mee aan hun succes.
Plus ze hebben intern ook nogal een strijd tussen brandstofmotor vs elektrisch

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

• Sineplex
ColdStone schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:51:
[...]

Duitsland is zichzelf aan het kapot reguleren.. voeg daar hun eigen acties bij op.. de sjoemelzaak die hun nog steeds op plaatsen boven het hoofd hangt. Werkt allemaal niet mee aan hun succes.
Plus ze hebben intern ook nogal een strijd tussen brandstofmotor vs elektrisch
Yep, en de vakbonden strijden (begrijpelijk) heel hard voor fabrieken en werknemers maar de vraag is of men daarmee Volkswagen niet nog meer schade toebrengt wat dan nog meer banen gaat kosten.....

En Volkswagen is niet het enige bedrijf dat fabrieken wil sluiten in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Worden Vanguard en BlackRock te groot? De Federal Deposit Insurance Corp. (FDIC) heeft enkele keren dit jaar brieven de deur uitgedaan naar beiden aangezien ze meer dan 10% (of eerder op momenten dat ze 9,9% hadden) van de aandelen van bepaalde banken bezitten (of eigenlijk beheren voor hun klanten). Daarmee wordt hun mogelijke invloed te groot en kunnen ze in theorie gerichter invloed uitoefenen op het beleid / visie van de bank. En dat steekt de FDIC tegen het hart (of de regels die ze daarvoor hebben neergelegd). Dit loopt al enkele maanden, en zoals gewoonlijk zijn er twee kampen die aan het touwtrekken zijn (Democraten vs Republikeinen). Heet punt van de discussie is of je dan als zo'n grote assets manager nog wel invloed mag uitoefenen op aandeelhouder vergaderingen (bijvoorbeeld activisme voor ESG punten, of puur richten op meer waarde te creëren voor aandeelhouders zonder rekening te houden met ESG punten)

https://www.bnnbloomberg....-as-fdic-demands-details/
In its letter, the FDIC told the asset managers that, if a stake in a bank surpasses the 10 per cent mark, they must choose in coming months whether to seek permission to control the lender or agree to stay passive investors, according to some of the people familiar with the matter. If it’s the latter, the regulator would subject the asset manager to increased monitoring rather than rely on the current practice in which the firm promises that it’s acting as a passive investor, they said.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
Nog nooit een september meegemaakt op de beurs maar sep en okt zijn precies altijd slecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
djatwork007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:54:
Nog nooit een september meegemaakt op de beurs maar sep en okt zijn precies altijd slecht?
Zoek eens wat historische gegevens op zou ik zeggen.

WEBN & chill (@IBKR)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

djatwork007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:54:
Maybe yes, maybe no:
https://www.wallstreetzen...-months-for-stock-market/

Tldr: Ja er zijn seasonalities over een jaar heen met maanden die over de historie heen slechter scoren dan andere maanden.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2024 13:21 ]

PSN

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:17:
[...]

Maybe yes, maybe no:
https://www.wallstreetzen...-months-for-stock-market/

Tldr: Ja er zijn seasonalities over een jaar heen met maanden die over de historie heen slechter scoren dan andere maanden.
En nu de outliers weghalen (van elke maand het beste en ergste jaar, bij data vanaf 1950 de ergste en beste twee jaar.) en de monthly returns afzetten tegen volatility. Dan zul je zien dat er eigenlijk niet echt significante structurele data over blijft. En zelfs áls er dan nog statistisch significante verschillen zijn, dan maakt dat niet dat de verschillen groot genoeg zijn om verhandelbaar te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 05-09-2024 13:51 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

scoobs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:47:
[...]

En nu de outliers weghalen (van elke maand het beste en ergste jaar, bij data vanaf 1950 de ergste en beste twee jaar.) en de monthly returns afzetten tegen volatility. Dan zul je zien dat er eigenlijk niet echt significante structurele data over blijft. En zelfs áls er dan nog statistisch significante verschillen zijn, dan maakt dat niet dat de verschillen groot genoeg zijn om verhandelbaar te zijn.
ik zie die onderliggende data daar niet genoemd, heb je die data/grafiek dan waar dit uit blijkt?

Voor een artikel dat de laatste 10 vs 20 vs 70 jaar vergelijkt vond ik dit een prima representatie.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:52:
[...]

ik zie die onderliggende data daar niet genoemd, heb je die data/grafiek dan waar dit uit blijkt?

Voor een artikel dat de laatste 10 vs 20 vs 70 jaar vergelijkt vond ik dit een prima representatie.
Niet bij de hand, maar ik kan je wel een anecdotisch september voorbeeld geven: https://www.macrotrends.n...500-historical-chart-data
Hier verliest de S&P 16% in september 2008. Dat effect is zelfs op 20 jaar al 0,85%. tov de gemiddelde stijging van 1%. In de last 10 year series zit deze er dan weer net niet tussen, wat een significant (pak em beet 60%) van het verschil verklaart.

Dat het seasonality effect een complete mythe is, dat durf ik niet te stellen. Wat ik wél durf te stellen is dat de verschillen, gecorregeerd voor outliers, te klein zijn om succesvol op te kunnen handelen. De outliers worden normaliter niet meegenomen in dit soort artikeltjes, want dat maakt voor minder sappige content.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:55

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

scoobs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:32:
[...]

Niet bij de hand, maar ik kan je wel een anecdotisch september voorbeeld geven: https://www.macrotrends.n...500-historical-chart-data
Hier verliest de S&P 16% in september 2008. Dat effect is zelfs op 20 jaar al 0,85%. tov de gemiddelde stijging van 1%. In de last 10 year series zit deze er dan weer net niet tussen, wat een significant (pak em beet 60%) van het verschil verklaart.

Dat het seasonality effect een complete mythe is, dat durf ik niet te stellen. Wat ik wél durf te stellen is dat de verschillen, gecorregeerd voor outliers, te klein zijn om succesvol op te kunnen handelen. De outliers worden normaliter niet meegenomen in dit soort artikeltjes, want dat maakt voor minder sappige content.
Exact dit, media die springt net op informatie met statistische afwijkingen omdat het aandacht trekt. (insert "you don't say" meme)
Ga er vanuit dat, mocht het zo eenvoudig zijn er al lang danig veel grotere partijen op gesprongen zijn, dat het systeem zich al uitgeëfend had intussen.

• djatwork007
Vandaag bijkopen of morgen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• scoobs
  • Nu online
Ik koop altijd bij op 31 september.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 20:18
writser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Nee hoor. Er zijn ook total return indices, zoals de DAX inderdaad. Maar ook van de AEX bijvoorbeeld is een total return index ( https://live.euronext.com...indices/QS0011131990-XAMS ) . Iedereen kan een index construeren op welke manier dan ook, er is geen verplichte methodiek. Als jij een index wil maken waarbij je het dividend van de AEX investeert in bitcoins en het resultaat meet in Noorse Kronen dan kan dat. De vraag is alleen of die index veel tractie krijgt :).

Een mooi voorbeeld van een achterlijke index is de Dow Jones Industrial Average. Andere indices, zoals de S&P 500 en de MSCI world, zijn market-cap (oke, free-float) weighted. Met andere woorden: de grootste bedrijven (Apple, Microsoft, Berkshire, etc.) wegen het zwaarst mee in de index. Maar de Dow Jones is price-weighted: het bedrijf met de hoogste koers (of om precies te zijn: koersstijging sinds index-inclusie) per aandeel weegt het zwaarst mee in de index. Op dit moment is dat United Health, dat bedrijf handelt op een koers van ongeveer 600 dollar en daarom weegt het bijna 10% mee in de index, ongeveer 3x zo zwaar als Apple 8)7 .

Een volstrekt debiele beursgraadmeter.
Hoe kom je erbij dat United Health 3x zo zwaar meetelt in de Dow jones t.o.v. Apple? Apple is nog steeds nr1 in de dow jones:

https://stockanalysis.com/list/dow-jones-stocks/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKpARcUC1cyxQ-AffVBlqk2CQXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/omATw5vqkOR52ghn9f0M1PjN.png?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:54:
[...]

Hoe kom je erbij dat United Health 3x zo zwaar meetelt in de Dow jones t.o.v. Apple? Apple is nog steeds nr1 in de dow jones:

[Afbeelding]
Dow Jones is price weighted, niet market cap weighted. De numerieke waarde van de Dow Jones index is de koers van de 30 onderliggende aandelen opgeteld. Dat klinkt vreemd en dat is het ook, maar bedenk dat deze index is bedacht in een tijd voor de computer of rekenmachine. Eenvoudig te berekenen was in die tijd meer waard voor een index dan economische relevantie.

Aangezien de koers van UNH in jouw screenshot 594.48 is en die van AAPL slechts 223.56, telt UNH circa 2.6x zwaarder mee dan AAPL.

En ja, dat betekent dat de weging van de index verandert als gevolg van stock splits.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 05-09-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Laatst online: 15:13
phantom09 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:54:
[...]

[Afbeelding]
Nee hoor jouw lijstje geeft alleen de market cap van die fondsen weer niet het gewicht.

Kijk bijvoorbeeld op
https://www.slickcharts.com/dowjones

• DIJK
Zr40 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:23:
[...]

En ja, dat betekent dat de index daalt als gevolg van stock splits.
Dat klopt niet. Alleen het gewicht van het fonds in de index daalt. Niet de index zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DIJK schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:28:
[...]

Dat klopt niet. Alleen het gewicht van het fonds in de index daalt. Niet de index zelf.
Damn, net de details verkeerd onthouden. :) Aangepast.

De waarde van de index blijft weliswaar gelijk door de weging aan te passen, maar de weging wordt toegepast op de som van de prijzen en wordt niet per constituent bijgehouden. Dat betekent dat stock splits er voor zorgen dat een bedrijf juist minder invloed heeft op de DJIA.

Rekenvoorbeeld ter illustratie:
1. DJIA is 10000.
2. AAPL stijgt met 3%. DJIA stijgt hierdoor met 10 punten naar 10010.
3. AAPL voert een 1:10 stock split uit. Afgezien van de deling door 10 wijzigt de koers niet. DJIA blijft op 10010.
4. AAPL daalt met 3%. DJIA daalt hierdoor met 1 punt naar 10009.

Zonder de stock split van stap 3 zou DJIA in stap 4 dalen met 10 punten, terug naar 10000.

Maar ook zonder stock splits zie je dit effect. Een bedrijf dat met een koers van 50 wordt opgenomen in de index zal een veel kleinere bijdrage leveren aan de numerieke waarde van de index dan een bedrijf dat met een koers van 500 wordt opgenomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 05-09-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in dit topic slechts 1 x SAWD gevonden (3 jaar geleden), dat is zoals IWDA, maar dan zonder de 20 grootste CO2 uitstoters en het rendement is zelfs wat hoger. In het passief beleggingstopic heb ik het zelfs helemaal niet gevonden. Er zit nu een groot deel van mijn geld in IWDA, maar de volgende grote schijf zal SAWD worden en misschien verplaats ik dan ook alles van IWDA naar SAWD, er zijn toch weinig transactiekosten aan verbonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2024 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:20:
Ik heb in dit topic slechts 1 x SAWD gevonden (3 jaar geleden), dat is zoals IWDA, maar dan zonder de 20 grootste CO2 uitstoters
Welke bedrijven zijn dat dan? Ik zie in het lijstje holdings toch wel een hele hoop bedrijven met een enorme impact op het milieu*. Het succes van die bedrijven hangt natuurlijk samen met de keuzes die mensen maken voor gemak en welvaart. Maar als je dmv een greenwashed ETF een beter gevoel hebt…

*: Ook een definitiekwestie. Al die miljoenen GPU's van Nvidia slurpen bijv. enorm veel energie om bitcoins te berekenen of grappige AI plaatjes te genereren...

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 06-09-2024 09:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:01
Sineplex schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:13:
[...]

niet om je vast te pinnen op cijfers maar om even simpel door te rekenen :
Reductie van 20 % omzet dan ong. laten we dat even simpel 20% winst noemen. Dus winst projectie is 12.000.000.000 + 10.000.000.000 bezuinigingen = 22.000.000.000. Fabrieken sluiten om omzet/winstverlies te compenseren, of winstgroei te waarborgen.

Mijn punt is meer dat ik veel kommer en kwel verhalen lees waar werknemers de dupe zijn met nog steeds flinke winsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sineplex
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:21:
[...]

niet om je vast te pinnen op cijfers maar om even simpel door te rekenen :
Reductie van 20 % omzet dan ong. laten we dat even simpel 20% winst noemen. Dus winst projectie is 12.000.000.000 + 10.000.000.000 bezuinigingen = 22.000.000.000. Fabrieken sluiten om omzet/winstverlies te compenseren, of winstgroei te waarborgen.

Mijn punt is meer dat ik veel kommer en kwel verhalen lees waar werknemers de dupe zijn met nog steeds flinke winsten.
Tja, je weet dat het een kwestie van kapitalisme is. Als Volkswagen niet meegaat daarin, dan verliest het de concurrentiestrijd van andere bedrijven. Je kunt het ook kunstmatig in stand proberen te houden en dan krijg je toestanden zoals Nedcar in Born.....

Bedrijven hebben maar een eindig leven, net als mensen. Tech companies hebben dikwijls maar een kort leven, terwijl manufacturing companies wel 100+ jaar kunnen bestaan. Volkswagen is een company in decline, dus ze zullen uiteindelijk als een kleiner bedrijf hun voortbestaan moeten waarborgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door DeadKennedy op 10-09-2024 00:35 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denken jullie is de huidige koers van ASML terecht of echt even ondergewaardeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:34:
Wat denken jullie is de huidige koers van ASML terecht of echt even ondergewaardeerd?
Die staat nog boven de koers van januari zo te zien, vermoed dat ze wel een beetje meegelift hebben op de Nvidia hype en dat de koers nu weer redelijk genormaliseerd is.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:01

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:34:
Ik denk gedeeltelijk ondergewaardeerd. Al de fabrieken moeten nog gevuld worden, en de rente zal waarschijnlijk nog wel dalen. Men zegt dat de AI hype voorbij is, maar als ik alle LLM Bro's hoor is ChatGPT 5.0 toch weer een flinke stap beter. We gaan het zien.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik denk niet dat ASML ondergewaardeerd is. Het jaar 2024 zou een overgangsjaar zijn vanwege zwakke vraag. De vraag lijkt voor 2025 zwak te blijven. Dat zie je ook aan de toeleveranciers (zoals VDL) die besluiten af te schalen en mensen te ontslaan om kosten te besparen.

Daarnaast heb je ook nog de nieuwe export restricties voor China. Het afgelopen jaar is door de Chinese markt de omzet en winst op peil gebleven. Dat gaat verslechteren.

Voor mij genoeg onzekerheden voor 2025 om een lagere waardering te rechtvaardigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 00:29

Jebus4life

BE User

Leuk verhaal over de holding d'Ieteren in Vlaanderen.
Familiebedrijf waar 60% van de aandelen in handen zijn van 2 personen (Nicolas D’Ieteren en zijn neef Olivier Périer).

Nicolas D’Ieteren gaat zijn neef nu uitkopen. Hij wilt dat doen door 1/3e van de beurskoers uit te keren in een superdividend (74 euro per aandeel op een koers van 210 euro), en met dat geld dus zijn neef te betalen. Hiervoor moet de holding al zijn cash (850 miljoen) + een lening van 1 miljard + de belangrijkste dochter gaat 3,8 miljard aan schulden aan om aan de holding uit te keren.

(Vlaanderen kent een dividendbelasting van 30% voor kleine beleggers, dus die mogen 1/3e van hun dividend betalen aan vadertje staat - als je meer dan 2,5 miljoen euro aan aandelen hebt betaal je nauwelijks belasting op de dividenden).
De herschikking van het aandeelhouderschap van de holding D’Ieteren heeft voor de kleine belegger een zure bijsmaak. Nicolas D’Ieteren koopt zijn neef Olivier Périer uit en trekt zo zijn belang in D’Ieteren op tot 50,1 procent.

Nicolas D’Ieteren haalt de cash voor het uitkopen van zijn neef en het verwerven van de alleencontrole over D’Ieteren bij de groep D’Ieteren zelf. De holding gaat een speciaal dividend uitkeren van 4 miljard euro of 74 euro per aandeel. Nicolas D’Ieteren, die de helft van D’Ieteren zal bezitten, ontvangt de helft (2 miljard) en kan er zijn neef mee betalen.

Aan de operatie zitten echter enkele ongewenste neveneffecten. Doordat het hier niet om een gewoon dividend gaat, maar om de uitkering van reserves die D’Ieteren de afgelopen decennia opbouwde, wordt een belangrijk deel van de substantie van D’Ieteren uitgekeerd. En dat gebeurt op een voor de kleine belegger fiscaal niet erg aantrekkelijke manier.

D’Ieteren financiert de uitkering van de reserves door schulden aan te gaan. De holding zal naast het mobiliseren van haar beschikbare cash van 850 miljoen euro ook nog eens een lening aangaan van 1 miljard euro. Dat betekent dat D’Ieteren de komende jaren geen middelen heeft voor nieuwe initiatieven of om de dochterbedrijven bij te staan in hun groei. Naast de autohandel gaat het vandaag onder meer om belangen in onderdelengroep TVH en in PHE en in de agenda’s van Moleskine.

De belangrijkste dochter Belron, bekend van autoramenspecialist Carglass, zal zich nog forser in de schulden steken om zo de helft van het superdividend te helpen ophoesten. Er komt voor 3,8 miljard euro schulden bij. Dat bedrag wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders, waarvan de helft aan D’Ieteren, dat het doorstort aan zijn aandeelhouders.
Bovendien behoudt Olivier Périer zowat 10% van de aandelen die hij over 5 jaar geleidelijk zal verkopen wat nog eens jarenlang druk op de koersen zal zetten. Stonden op mijn watchlist, maar ik blijf er ver van weg dus -O-

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:49
Jebus4life schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:21:
Familiebedrijf waar 60% van de aandelen in handen zijn van 2 personen (Nicolas D’Ieteren en zijn neef Olivier Périer).

Nicolas D’Ieteren gaat zijn neef nu uitkopen. Hij wilt dat doen door 1/3e van de beurskoers uit te keren in een superdividend (74 euro per aandeel op een koers van 210 euro), en met dat geld dus zijn neef te betalen. Hiervoor moet de holding al zijn cash (850 miljoen) + een lening van 1 miljard + de belangrijkste dochter gaat 3,8 miljard aan schulden aan om aan de holding uit te keren.

(Vlaanderen kent een dividendbelasting van 30% voor kleine beleggers, dus die mogen 1/3e van hun dividend betalen aan vadertje staat - als je meer dan 2,5 miljoen euro aan aandelen hebt betaal je nauwelijks belasting op de dividenden).

[...]

Bovendien behoudt Olivier Périer zowat 10% van de aandelen die hij over 5 jaar geleidelijk zal verkopen wat nog eens jarenlang druk op de koersen zal zetten. Stonden op mijn watchlist, maar ik blijf er ver van weg dus -O-
Hmm, klinkt als een oproep aan particuliere Nederlandse beleggers om onze zuiderburen eens te gaan helpen (en daar natuurlijk ook een klein beetje wijzer van te worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djatwork007
DappereDodo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:38:
[...]

Hmm, klinkt als een oproep aan particuliere Nederlandse beleggers om onze zuiderburen eens te gaan helpen (en daar natuurlijk ook een klein beetje wijzer van te worden).
Gij wilt gerold worden?

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:49
Ik zou even moeten nagaan of het nog steeds zo is, maar die 30% kan verminderd worden naar 15% obv het belastingverdrag BE-NL, en die andere 15% kun je met box3 verrekenen (mits je vermogen boven de drempel ligt).

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Daarom postte ik het overigens niet. Als blijkt dat dat aantrekkelijk kan zijn voor de NL belegger, laat jullie vooral gaan | Ik heb ze vooralsnog niet, en ze staan niet (meer) op mijn watchlist ;)

• djatwork007
DappereDodo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:27:
[...]

Ik zou even moeten nagaan of het nog steeds zo is, maar die 30% kan verminderd worden naar 15% obv het belastingverdrag BE-NL, en die andere 15% kun je met box3 verrekenen (mits je vermogen boven de drempel ligt).
En dan zit je met die aandelen die aan de leiband van Perier hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:17
YakuzA schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:23:
[...]

Die staat nog boven de koers van januari zo te zien, vermoed dat ze wel een beetje meegelift hebben op de Nvidia hype en dat de koers nu weer redelijk genormaliseerd is.
Nvidia staat vandaag toch weer op +6.5%, ook ASML schiet vanavond omhoog.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:45:
[...]

Nvidia staat vandaag toch weer op +6.5%, ook ASML schiet vanavond omhoog.
Jup.
Ze liften mee op de nvidia trein.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
djatwork007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:38:
[...]

En dan zit je met die aandelen die aan de leiband van Perier hangen.
Ik denk dat "belastingoptimalisatie" het doel is, niet het innemen van enige positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 22:58

bbc

Jebus4life schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:21:

[...]

D'Ieteren Automotive is eigenlijk de importeur van de Volkswagen groep. Er is hier ook een discussie aan de gang over bedrijfswagens. Groen zit waarschijnlijk niet in de volgende regering, dus hopelijk gaan lease wagens nog niet de op schop.
Wat mij betreft toch wel net iets teveel risico onder één dak, zonder het verhaal van die overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:57
DappereDodo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:27:
[...]

Bingo. Niet zo'n kristalheldere situatie als Sapec een paar jaar geleden maar heeft zeker potentie.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mijn rendementen hou ik momenteel nergens bij maar wil dat wel gaan doen.
Maar hoe te beginnen, moet ik alle transactie van dit jaar bv invoeren samen met de dividenden of zou ik vanaf nu starten met bijhouden?

Portfolio Performance komt vaak voorbij is deze het handigst om te gebruiken?
Het belangrijkste voor mij is dat ik mijn jaarrendementen inclusief dividenden kan bijhouden, dus dat de netto (?) dividend inkomsten bij het jaarlijkse rendement wordt opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

NicoHF schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:59:
Maar hoe te beginnen, moet ik alle transactie van dit jaar bv invoeren samen met de dividenden of zou ik vanaf nu starten met bijhouden?

Het belangrijkste voor mij is dat ik mijn jaarrendementen inclusief dividenden kan bijhouden, dus dat de netto (?) dividend inkomsten bij het jaarlijkse rendement wordt opgeteld.
Portfolio Performance doet dat inderdaad.
De tool is bijzonder uitgebreid, er is inmiddels nog best weinig dat níet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:31

twu

Als je geen dagelijkse trader bent en alleen periodiek wat mutaties hebt zou je eventueel ook in Excel kunnen bijhouden? Voor mij ben ik daar wat bekender mee en is het flexibeler wat er allemaal mogelijk is. Excel heeft ook tools om de prijzen etc automatisch bij te werken.

Heb Portfolio Performance geprobeerd, maar ik vind het nog vrij lastig om bijv. ook vastgoed erin te verwerken om een totaalbeeld te krijgen van je vermogen. Als iemand btw tips heeft hoe dat wel makkelijk in te verwerken hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:34

Soullie

Planeshift

IEX heeft ook een soort van portfolio dinges (gratis)
Je hebt ook portfolio dividend tracker waar je de boel op bij kan houden. (betaald)
of https://www.parqet.com/ dit is duits (deels gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Je broker houd toch wel een grafiek voor je bij, die het rendement van het huidige jaar aangeeft?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:42:
[...]

Je broker houd toch wel een grafiek voor je bij, die het rendement van het huidige jaar aangeeft?
Volgens mij niet, ik zie alleen totale rendementen of verliezen staan en dat is volgens mij ook zonder dividend.
Of zie ik wat over het hoofd, ik zit bij De Giro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:48

Grouchy

meep meep

Bij Saxo heb je de optie om diverse rapporten te downloaden: portefeuillerapport, dividendoverzicht of gewoon rauwe data in xls/csv formaat.
Het jaaroverzicht bevat toch ook altijd het bruto dividend, de ingehouden binnen/buitenlandse bronbelasting & het netto dividend?

Ook bij de gemiddelde vermogensbeheerder heb je vaak ook een tab 'rendement'/overzicht en een jaaroverzicht met daarin de dividenden op financiële instrumenten & belasting.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je van De Giro geen (jaaro)verzichten krijgt met daarin die data. Die heb je toch nodig voor de belastingdienst?

[ Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 16-09-2024 18:26 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:59

Zelf gebruik ik Snowball analytics. DM maar als je vragen hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 15:55
@NicoHF stockevents app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
Benieuwd hoe de beurs gaat reageren op de rentedrop van een half procent. De vorige keren dat dit gebeurde, volgde er bijna altijd een recessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Halve procent renteverlaging is vergelijkbaar met de kapitein heeft het stuur naar het maximum gedraaid om niet recht in een recessie met stijgende werkloosheid of deflatie te varen.

Ik denk dat het keerpunt in de grondstoffen en energie een week geleden te zien was. Daar is het omhoog speculeren opgehouden wegens niet meer geloven dat het in China nog goed gaat komen.

In de straten zie ik dat de benzineprijs (Super 95 in België) bijna zo goedkoop als in 2011-2012 (1,43 euro per liter), nog 10 cent per liter dalen en we tanken tegen de Eurocrisis-prijzen (1,34 euro per liter).

Gezien hoeveel russische raffinaderijen aangevallen worden en we halen de brandstoffen van ergens anders, dan zou je niet bodemprijzen van een decennium geleden verwachten. In Azië moeten ze ook chill met de brandstoffen doen (lees: het komt niet meer goed met China) zodat brandstoffen vanuit India naar hier verscheept worden en goedkoop gedumpt worden.

Halve procent rate cut is easing en dat is niet goed in combinatie met de market op de all time high, want het zegt dat (bijna) iedereen in de aandelenmarkt verkeerd gepositioneerd is.

Er worden nog 2x 0,25% renteverlaging dit jaar (november en december) verwacht.

Het wordt spannender als de inflatiecijfers en werkloosheid omhoog gaan. Dan gaat de Fed hawkish op de rem staan totdat de stijgende werkloosheid de prijzen, inflatie, winstmarges,... omlaag doen.

• RuneScimi007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:49
Hoi Tweakers,

Ik heb een vraag waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen. Eind 2021 heb ik aandelen gekocht in een startup tijdens hun eerste investeringsronde. Op dit moment staan de aandelen op een koers van €29. Nu wil ik een deel van mijn aandelen verkopen, maar ik moet zelf een koper vinden, omdat het bedrijf pas over ongeveer 1,5 jaar naar de beurs gaat. Zijn er forums of websites waar ik mijn aandelen te koop kan aanbieden voor geïnteresseerden? Ik ben van plan ze tegen een lagere koers aan te bieden, zodat het aantrekkelijker is voor potentiële kopers.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:06

Secsytime

Automagisch

RuneScimi007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:37:
Hoi Tweakers,

Ik heb een vraag waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen. Eind 2021 heb ik aandelen gekocht in een startup tijdens hun eerste investeringsronde. Op dit moment staan de aandelen op een koers van €29. Nu wil ik een deel van mijn aandelen verkopen, maar ik moet zelf een koper vinden, omdat het bedrijf pas over ongeveer 1,5 jaar naar de beurs gaat. Zijn er forums of websites waar ik mijn aandelen te koop kan aanbieden voor geïnteresseerden? Ik ben van plan ze tegen een lagere koers aan te bieden, zodat het aantrekkelijker is voor potentiële kopers.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Makkelijkst is natuurlijk de verkoop aan een van de andere aandeelhouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:03
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:35:
Benieuwd hoe de beurs gaat reageren op de rentedrop van een half procent. De vorige keren dat dit gebeurde, volgde er bijna altijd een recessie.
Bedoel je de reactie vandaag of op lange termijn. Ik dacht altijd dat de beurs omhoog gaat als de rente daalt. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten. Als de verwachting bijvoorbeeld 0,5% is en het wordt 0,25% dan heb je gelijk een ander sentiment.

Maar ben er inmiddels wel achter dat voorspellen van de beurs voor mij niet mogelijk is. Met een simpele Wereld index tracker sta je nu al op + 15% voor dit jaar terwijl er toch een hoop speelt in de Wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 20:18
Hier een overzicht over verschillende periodes van rate cuts/rise door de FED vanaf 1990:

Van 25 punten tot zelf 100 base points !

https://www.forbes.com/ad...g/fed-funds-rate-history/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
Zijn er hier mensen die beleggen in managed futures? Deze lijkt me wel aardig, verkrijgbaar bij o.a. IBKR.
https://www2.imgp.com/imgp-dbi-managed-futures-fund
https://www.imgp.com/docu...naged_Futures_Profile.pdf

0.99% ongoing charges is natuurlijk duur vergeleken met een doorsnee aandelenfonds maar in deze asset klasse is het imo relatief scherp.

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-08 12:33
*verkeerde topic*

[ Voor 96% gewijzigd door Sn3gG3l op 25-09-2024 12:13 ]

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-08 20:27
Pistachenootje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:51:
Zijn er hier mensen die beleggen in managed futures? Deze lijkt me wel aardig, verkrijgbaar bij o.a. IBKR.
https://www2.imgp.com/imgp-dbi-managed-futures-fund
https://www.imgp.com/docu...naged_Futures_Profile.pdf

0.99% ongoing charges is natuurlijk duur vergeleken met een doorsnee aandelenfonds maar in deze asset klasse is het imo relatief scherp.
Waarom zou je dit kiezen boven een MSCI World Index ETF ? Volgende de eerste link lijkt die toch veruit superieur. Maar ik kijk over het voordeel heen wellicht.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
poehee schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:47:
[...]

Waarom zou je dit kiezen boven een MSCI World Index ETF ? Volgende de eerste link lijkt die toch veruit superieur. Maar ik kijk over het voordeel heen wellicht.
Diversificatie. Niet in plaats van MSCI World maar ernaast. Door bijvoorbeeld 10% MF aan je portfolio toe te voegen kun je een hogere Sharp ratio krijgen. MF kunnen obligaties vervangen.

Wie er meer over wil weten kan bij Rational Reminder podcast terecht.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 26-09-2024 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:06

Secsytime

Automagisch

China is goed bezig!

Eerst al de rentewijziging, nu ook nog fiscale stimuli. :)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:56
Secsytime schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:44:
China is goed bezig!

Eerst al de rentewijziging, nu ook nog fiscale stimuli. :)
Ik had het gemerkt. Zat nog steeds in JD.com. Had hem eind mei in de dalende lijn gekocht en het bleef maar naar beneden gaan. Tot afgelopen 2 weken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:45
Verleden week vrijdag heb ik een verkoopopdracht voor NT EM ingevoerd bij ING. Tot op vandaag is deze nog niet uitgevoerd. Laatst weergegeven koers is van 30 september.

Herkent iemand dit? Of mis ik iets over feestdagen en een gesloten beurs in Azie?

ING zegt dat het tot morgen kan duren….ik vind dit een gek verhaal daar mijn ervaring over de laatste 10 jaar is dat een transactie nooit langer dan 3 dagen duurt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Panzer_V schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:12:
Verleden week vrijdag heb ik een verkoopopdracht voor NT EM ingevoerd bij ING. Tot op vandaag is deze nog niet uitgevoerd. Laatst weergegeven koers is van 30 september.

Herkent iemand dit? Of mis ik iets over feestdagen en een gesloten beurs in Azie?

ING zegt dat het tot morgen kan duren….ik vind dit een gek verhaal daar mijn ervaring over de laatste 10 jaar is dat een transactie nooit langer dan 3 dagen duurt.
Laatste gepubliceerde prijs is van 30-09:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000WL32
Kerngegevens
Koers
30-09-2024 EUR 15,22
Dus klagen bij NT, niet bij ING :+

Zodra NT EM de nieuwe prijs publiceert bij het verwerken van het orderboek, waar jouw order in staat, verwerkt gok ik zo.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 03-10-2024 14:21 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Panzer_V schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:12:

Volgens https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf was het op 1 oktober "Nationale Dag" voor EM. Één dag langer dan normaal wachten dus :)

[ Voor 62% gewijzigd door Zr40 op 03-10-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:45
Thanks @Zr40 die heb ik even gemist dan

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@Panzer_V NT EM heeft een nieuwe prijs gepubliceerd. :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 19:27
In IBKR zie ik bij mijn activity statement onder cash report een payment in lieu of dividends. Ik zie geen SYEP inkomsten (ik heb mij aangemeld) staan bij het cash report. Je zou verwachten dat ik ze wel zou hebben gezien mijn aandeel uitgeleend is ten tijde van de ex dividend datum.

Kijk ik misschien verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
robby609 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:28:
In IBKR zie ik bij mijn activity statement onder cash report een payment in lieu of dividends. Ik zie geen SYEP inkomsten (ik heb mij aangemeld) staan bij het cash report. Je zou verwachten dat ik ze wel zou hebben gezien mijn aandeel uitgeleend is ten tijde van de ex dividend datum.

Trade je op margin toevallig? Dan heeft ibkr wat onderpand geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gaat het om een relatief klein bedrag aan aandelen? SYEP vergoedingen kleiner dan een dollar worden opgespaard en pas getoond op de activity statement wanneer $1 wordt bereikt of de maand voorbij is.

Als het gaat om uitlenen onder margin, dan zie je daar niets van op je statement helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
ErnstH schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Trade je op margin toevallig? Dan heeft ibkr wat onderpand geloof ik.
Nee, dat doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
Zr40 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:27:
Gaat het om een relatief klein bedrag aan aandelen? SYEP vergoedingen kleiner dan een dollar worden opgespaard en pas getoond op de activity statement wanneer $1 wordt bereikt of de maand voorbij is.

Als het gaat om uitlenen onder margin, dan zie je daar niets van op je statement helaas.
De vergoeding is denk ik kleiner dan een dollar gezien de lieu betaling, bedankt voor de tip.

De maand is voorbij dat had ik ergens al zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-08 21:17
De laatste maanden loopt ons spaargeld flink op. Het idee om te beleggen steekt weer de kop op bij ons maar wij hebben geen idee waar te beginnen. Jaren gelden ook eens in een woeker(belegging) polis getrapt en heb daarom een flinke drempel om hier aan te beginnen. Vandaag las ik deze reactie onder een Nu.nl artikel, is dat iets wat reëel is met beleggen van flinke bedragen, of het is grootspraak?
ING rekent op hun website met 4%...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PggHP1Q_rhHSg5q-4adsGzw6zP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wrp2UMQdM7VheZioWUhPwlDP.png?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 14:32
Je beleggingsstrategie baseren op een Nu.nl lezersreactie lijkt mij wat ongezond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:36:
De laatste maanden loopt ons spaargeld flink op. Het idee om te beleggen steekt weer de kop op bij ons maar wij hebben geen idee waar te beginnen. Jaren gelden ook eens in een woeker(belegging) polis getrapt en heb daarom een flinke drempel om hier aan te beginnen. Vandaag las ik deze reactie onder een Nu.nl artikel, is dat iets wat reëel is met beleggen van flinke bedragen, of het is grootspraak?

[Afbeelding]
Het dubbele dat zou mogelijk kunnen zijn weet niet welke specifieke fondsen hij dan zou zitten, maar dat is dan meer geluk hebben dan verantwoordelijk beleggen.

Als ik kijk naar een wereld index die heeft het afgelopen 2 jaar zo een 30% gedaan.
Maar gemiddeld moet je rekening houden met circa 8% rendement per jaar.
Het kan natuurlijk veel meer zijn met losse aandelen of andere sector fondsen.
Alles hangt af van het jou risico profiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sineplex
NicoHF schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Het dubbele dat zou mogelijk kunnen zijn weet niet welke specifieke fondsen hij dan zou zitten, maar dat is dan meer geluk hebben dan verantwoordelijk beleggen.

Als ik kijk naar een wereld index die heeft het afgelopen 2 jaar zo een 30% gedaan.
Maar gemiddeld moet je rekening houden met circa 8% rendement per jaar.
Het kan natuurlijk veel meer zijn met losse aandelen of andere sector fondsen.
Alles hangt af van het jou risico profiel.
Precies, het feit dat deze lezer aangeeft dat hij op tijd van twee jaar zijn vermogen bijna "verdubbeld heeft" is niet realistisch. Zelfs als je eind 2022 al je vermogen in de S&P 500 (zo'n beetje op het dieptepunt) had gestopt, dan nog zou je nu "maar" op 50% winst staan, dus niet bijna het dubbele. Als het verhaal al waar is, dan is het meer geluk dan wijsheid.

En zelfs die 50% is niet representatief voor een doorsnee periode omdat je dan de markt vrijwel perfect zou hebben moeten timen en er sprake is geweest van een enorme bullmarkt. Realistischer is gewoon om rekening te houden met rendementen van 7-10% per jaar over een langere periode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om er wat statistiek tegenaan te gooien. Ja het kan. Zie voor voorbeelden gericht op ETF wel puur VS, dus de juiste vergelijking met Europees beschikbare varianten ontbreekt, deze pagina:
https://tradethatswing.co...-last-1-3-5-and-10-years/

Als je volledig de laatste 3 jaar in één van de volgende fondsen zat, lag je rendement rond de 80-100%....
XLE - Energy Select Sector SPDR Fund (98.9%)
ARGT - Global X MSCI Argentina ETF (98.2%)
ITB - iShares US Home Construction ETF (82.1%)
AIRR - First Trust RBA American Industrial Renaissance TM ETF (78.1%)

Hopelijk valt gelijk op dat dit een enorm risico met zich meebrengt. Het zijn zeer specifieke sectoren waarvan er geen enkele garantie is dat de rendementen behaald in het verleden überhaupt ooit nog gehaald zullen worden. Het is bijna vergelijkbaar met het uitkiezen van 1 aandeel en daar alles op inzetten.

Kijk je bijvoorbeeld naar de VanEck Semiconductors ETF (SMH - of VVSM op Xetra) dan zou je over de afgelopen 5 jaar een volledig rendement hebben gehad van pak hem beet 300% en op 10 jaar rond de 900%. Er zit alleen wel een heel erg hoog risico aan doordat je heel erg gericht op deze specifieke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Ik zit ook na te denken om een instap te gaan maken, voor de lange termijn.

Situatie is als volgt: afgelopen jaren meerdere aflossingen gedaan op koopwoning waardoor ik met comfortabele woonlasten zit (plusminus 10% van netto inkomen).

Spaarrekening die een gezonde balans heeft om eventuele tegenslagen of incidentele uitgaven op te vangen.

Positie in Bitcoin die door verschillende aan en verkoop momenten inmiddels 'gratis' is en rendeert op geld van het huis. (mag naar 0 zonder dat ik er ooit last van zal ondervinden, eens kijken wat het over 10-15 jaar doet).

Om nog meer af te lossen op het huis vind ik eigenlijk onzinnig, spaarrekening is meer dan voldoende en rendeert natuurlijk negatief met oog op inflatie. Heb ook weinig zin om bij allerhande banken te gaan shoppen voor een paar procent rente.

Het plan is om volgend jaar te starten met een X bedrag, deze over een periode van 5-10 maanden stapsgewijs gespreid in te leggen in een stuk of 3 lagere risico fondsen/ETF's. En daarna maandelijks een relevant maar niet onverantwoord bedrag DCA te verdelen over deze 3.

Dit voor een ogenschijnlijke periode van 10-15 jaar om wat extra's proberen op te bouwen. Ook als extra spreiding, en zodat ik tegen die tijd eventueel wat minder kan gaan werken. De pot mag tegen die tijd ook opgesnoept worden om de periode tussen pensioen/AOW te overbruggen.

Ik ben me nu aan het oriënteren in fondsen die daar aantrekkelijk of geschikt voor zouden zijn.

Is dit voor jullie als ervaren beleggers een beetje een realistisch plan? Of zouden jullie gezien de doelen/risico dingen anders aanpakken?

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:57:

Situatie is als volgt: afgelopen jaren meerdere aflossingen gedaan op koopwoning waardoor ik met comfortabele woonlasten zit (plusminus 10% van netto inkomen).

Spaarrekening die een gezonde balans heeft om eventuele tegenslagen of incidentele uitgaven op te vangen.

Positie in Bitcoin die door verschillende aan en verkoop momenten inmiddels 'gratis' is en rendeert op geld van het huis. (mag naar 0 zonder dat ik er ooit last van zal ondervinden, eens kijken wat het over 10-15 jaar doet).

Om nog meer af te lossen op het huis vind ik eigenlijk onzinnig, spaarrekening is meer dan voldoende en rendeert natuurlijk negatief met oog op inflatie. Heb ook weinig zin om bij allerhande banken te gaan shoppen voor een paar procent rente.

Het plan is om volgend jaar te starten met een X bedrag, deze over een periode van 5-10 maanden stapsgewijs gespreid in te leggen in een stuk of 3 lagere risico fondsen/ETF's. En daarna maandelijks een relevant maar niet onverantwoord bedrag DCA te verdelen over deze 3.

Dit voor een ogenschijnlijke periode van 10-15 jaar om wat extra's proberen op te bouwen. Ook als extra spreiding, en zodat ik tegen die tijd eventueel wat minder kan gaan werken. De pot mag tegen die tijd ook opgesnoept worden om de periode tussen pensioen/AOW te overbruggen.

Ik ben me nu aan het oriënteren in fondsen die daar aantrekkelijk of geschikt voor zouden zijn.

Is dit voor jullie als ervaren beleggers een beetje een realistisch plan? Of zouden jullie gezien de doelen/risico dingen anders aanpakken?
Ik vind het een mooi plan en zeker gaan doen.
Alleen vraag ik mij af waarom je pas volgend jaar wilt beginnen en niet gelijk, is dat door de belasting?

Verder zou ik vooral eens een kijkje nemen in dit topic aangezien het meer daar past en je daar ook meer informatie zult vinden:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Ik vind het een mooi plan en zeker gaan doen.
Alleen vraag ik mij af waarom je pas volgend jaar wilt beginnen en niet gelijk, is dat door de belasting?

Verder zou ik vooral eens een kijkje nemen in dit topic aangezien het meer daar past en je daar ook meer informatie zult vinden:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Niet door de belasting maar eigenlijk meerdere factoren. Er komt een beschikbaar extraatje en wil de tijd nemen me goed te oriënteren en in te lezen. Maar ook wacht ik liever af tot ongeveer een half jaar na de Amerikaanse verkiezingen. Misschien dat dit nog relevante mogelijkheden gaat bieden tot een instap, al is dat van secundair belang aan de eerder genoemde redenen.

Bedankt voor je bericht en de link naar het topic, ga daar ook eens rondneuzen d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:42
Cobb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:36:

[Afbeelding]
EDIT: Ik zie nu dat de link naar het passieve topic hierboven al gepost is, eigenlijk staat in die startpost alles wat je moet weten.

Dus iemand heeft zijn deel van een verkocht huis volledig op de markt gegooid? Als die dat in 2008 had gedaan was die 10 jaar lang de sjaak geweest hoor :+

Anyways: keep it simple 'stupid': https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Zelf beleggen bij een betrouwbare grootbank, wereldweid gespreid met lage kosten. Kan je ook geen woekerpolis of onzin rendementen krijgen. Kort gezegd: beleg wat je kan missen. Je moet altijd rekening ermee houden dat het ook 80% kán dalen en dat het dan misschien wel 15 jaar duurt voor breakeven. Het kan ook 7% gemiddeld stijgen 9S&P500 dan) zoals het de afgelopen 50 jaar deed, maar niemand kan dit voorspellen.

Beste tactiek volgens de geschiedenisboeken: Lump sum beginnen (dus niet DCA), dus investeer je beginbedrag nu gewoon in 1x in de fondsen die je kiest. Daarna kies je een bedrag wat je per maand kan missen en koop je maandelijks aan. Hier is ook een mooi topic over hier: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Blijf dit doen in goede en slechte tijden.
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:57:

Voor jou geldt het bovenstaande eigenlijk ook. Je kan een 'verzekering' inboeken door een DCA te doen. In Augustus was er bijvoorbeeld een dip (VWRL van 124 euro naar 111 euro), als zoiets gebeurt kan je daar dan even mooi gebruik van maken. Aan de andere kant kan je dit niet voorspellen en op basis van de geschiedenis is DCA altijd minder effectief dan lump sum. Je mist immers ook soms de goede dagen en volgens mij zit het meeste rendement van een heel jaar in een paar goede dagen verpakt 8)7

Verder, wat noem jij lage risico fondsen? Veel mensen vinden een wereldwijd gespreid fonds een laag risico (je volgt immers de wereldeconomie), maar bij pensioenfondsen ga je natuurlijk zodra je leeftijd toeneemt verspreiden over andere beleggingsobjecten met minder risico (obligaties bijvoorbeeld), dan wordt je verwachte rendement wel lager van.

[ Voor 42% gewijzigd door Santee op 08-10-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Santee schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

EDIT: Ik zie nu dat de link naar het passieve topic hierboven al gepost is, eigenlijk staat in die startpost alles wat je moet weten.

Dus iemand heeft zijn deel van een verkocht huis volledig op de markt gegooid? Als die dat in 2008 had gedaan was die 10 jaar lang de sjaak geweest hoor :+

Anyways: keep it simple 'stupid': https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Zelf beleggen bij een betrouwbare grootbank, wereldweid gespreid met lage kosten. Kan je ook geen woekerpolis of onzin rendementen krijgen. Kort gezegd: beleg wat je kan missen. Je moet altijd rekening ermee houden dat het ook 80% kán dalen en dat het dan misschien wel 15 jaar duurt voor breakeven. Het kan ook 7% gemiddeld stijgen 9S&P500 dan) zoals het de afgelopen 50 jaar deed, maar niemand kan dit voorspellen.

Beste tactiek volgens de geschiedenisboeken: Lump sum beginnen (dus niet DCA), dus investeer je beginbedrag nu gewoon in 1x in de fondsen die je kiest. Daarna kies je een bedrag wat je per maand kan missen en koop je maandelijks aan. Hier is ook een mooi topic over hier: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Blijf dit doen in goede en slechte tijden.

[...]

Voor jou geldt het bovenstaande eigenlijk ook. Je kan een 'verzekering' inboeken door een DCA te doen. In Augustus was er bijvoorbeeld een dip (VWRL van 124 euro naar 111 euro), als zoiets gebeurt kan je daar dan even mooi gebruik van maken. Aan de andere kant kan je dit niet voorspellen en op basis van de geschiedenis is DCA altijd minder effectief dan lump sum. Je mist immers ook soms de goede dagen en volgens mij zit het meeste rendement van een heel jaar in een paar goede dagen verpakt 8)7

Verder, wat noem jij lage risico fondsen? Veel mensen vinden een wereldwijd gespreid fonds een laag risico (je volgt immers de wereldeconomie), maar bij pensioenfondsen ga je natuurlijk zodra je leeftijd toeneemt verspreiden over andere beleggingsobjecten met minder risico (obligaties bijvoorbeeld), dan wordt je verwachte rendement wel lager van.
Ja, daar ben ik op dit moment dus nog aan het oriënteren. Een wereldwijd gespreid fonds is denk ik wel het soort belegging wat ik zoek, en dan misschien nog een percentage in een wat hoger risico ETF met een flink mandje van tech bedrijven, ofzo.

Lump sum als starter is wellicht een goede overweging, maar omdat ik toch een redelijk lange termijn voor ogen heb leek het me ook niet verkeerd deze lump sum op te delen in meerdere stappen.

Tis voor mij ook allemaal compleet nieuw en ergens ook best een drempel omdat ik altijd vrij risico avers ben geweest, en eigenlijk voor het eerst in mijn leven in het scenario zit dat het geld zich begint op te stapelen...

Sowieso bedankt voor de tips en inzichten, wordt gewaardeerd :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Ja, daar ben ik op dit moment dus nog aan het oriënteren. Een wereldwijd gespreid fonds is denk ik wel het soort belegging wat ik zoek, en dan misschien nog een percentage in een wat hoger risico ETF met een flink mandje van tech bedrijven, ofzo.

Lump sum als starter is wellicht een goede overweging, maar omdat ik toch een redelijk lange termijn voor ogen heb leek het me ook niet verkeerd deze lump sum op te delen in meerdere stappen.

Tis voor mij ook allemaal compleet nieuw en ergens ook best een drempel omdat ik altijd vrij risico avers ben geweest, en eigenlijk voor het eerst in mijn leven in het scenario zit dat het geld zich begint op te stapelen...

Voor de tech aandelen zou je kunnen kijken naar de Nasdaq 100.
Als het goed is die van AXA IE000QDFFK00 het goedkoopst, deze heb ik in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Santee schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:28:
Aan de andere kant kan je dit niet voorspellen en op basis van de geschiedenis is DCA altijd minder effectief dan lump sum.
Altijd is wel een sterk woord, het zou eerder gemiddeld genomen moeten zijn. ;) Maar daar zijn in het passieve topic al verschillende discussies en met links naar achterliggend onderzoek van bijvoorbeeld Vanguard over geweest.

Bijvoorbeeld NiGeLaToR in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:45
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Erg fijn dat je zo'n prettige situatie hebt bereikt! _/-\o_

Ik ben ook erg risico avers en snap goed waarom je het in stapjes wilt doen. Voor jou moet het goed voelen.
Door maandelijks in te leggen krijg je al de eerste schommelingen te verwerken en ontvang je (afhankelijk van dist/.acc.) dividend. Dan leer je een beetje hoe het werkt en hoe je er mee omgaat.

De enige tip die ik je wil meegeven is start zo snel mogelijk. Deel je in te leggen pot eventueel op in nog kleinere delen en begin alvast :-) Via de topicstarter en de veelgenoemde vergelijkingssite kan het bijna niet mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

robby609 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:28:

"payment in lieu of dividend" is wanneer een shorter het dividend betaalt op de aandelen dat je uitgeleend hebt.
Payment in Lieu of Dividends

The lender of dividend-paying shares is still entitled to the dividend payments. In the event that dividends are paid during the lend transaction, the borrower is responsible for paying the dividend amount to the lender. The lender receives this money as payment in lieu of the dividend. The tax treatment may be different than if the lender did not lend the shares and received the dividend directly.
https://www.interactivebr...ent-in-lieu-of-dividends/
Het was 3 jaren geleden een hot topic: Je broker leent de GME-aandelen toch niet ongevraagd uit en hoe kan je dat detecteren aan de hand van "Payment in Lieu of Dividends".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Qwerty-273 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Altijd is wel een sterk woord, het zou eerder gemiddeld genomen moeten zijn. ;) Maar daar zijn in het passieve topic al verschillende discussies en met links naar achterliggend onderzoek van bijvoorbeeld Vanguard over geweest.

Bijvoorbeeld NiGeLaToR in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Volgens die link 70% van de tijd en de markt is niet te voorspellen. Ik bedoelde met altijd meer: onafhankelijk van je situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Santee schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Volgens die link 70% van de tijd en de markt is niet te voorspellen. Ik bedoelde met altijd meer: onafhankelijk van je situatie.
Maar dat betekent dit toch?
Dit betekent dat voor +/- 70% van de gevallen je beter af bent om langer in de markt te zitten en lump sum erin te proppen.

Dit betekent dan dus ook dat voor +/- 30% van de gevallen ben je volgens captain hindsight beter af met DCA om je initiele inzet uit te spreiden.

De opmerking:
Aan de andere kant kan je dit niet voorspellen en op basis van de geschiedenis is DCA altijd minder effectief dan lump sum.
Klopt dus blijkbaar voor +/- 70%, dus ik zou dat niet 'altijd' noemen :P

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 09-10-2024 11:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
YakuzA schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Maar dat betekent dit toch?
Dit betekent dat voor +/- 70% van de gevallen je beter af bent om langer in de markt te zitten en lump sum erin te proppen.

Dit betekent dan dus ook dat voor +/- 30% van de gevallen ben je volgens captain hindsight beter af met DCA om je initiele inzet uit te spreiden.

De opmerking:

[...]
Klopt dus blijkbaar voor +/- 70%, dus ik zou dat niet 'altijd' noemen :P
Het gaat mij om de keuze. Ook al is het maar 70% zeker dat je met lump sum meer rendement maakt, dat betekent niet dat het in 70% van de gevallen goed is lump sum te doen en in 30% DCA, want precies die informatie weet je niet ;) Daarom is het in 100% van de gevallen het best om lump sum te doen. In 30% van de gevallen pakt dat minder goed uit. Misschien verwoordde ik het niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
Maar het punt is dat we hier niet als een stel Sith zijn. Anders was er ook geen discussie, maar slechts 1 optie wat de beste ETF-achtige strategie dan is. Maar dat is niet het geval.

Het is belangrijk om te weten dat in 70% van de gevallen Lump Sum betere rendementen oplevert dan DCA. Maar afhankelijk van je eigen gemoed kan het zijn dat je het betere rendement van die 70% minder boeiend vind dan het risico van de 30% vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
rapture schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

"payment in lieu of dividend" is wanneer een shorter het dividend betaalt op de aandelen dat je uitgeleend hebt.

[...]

Het was 3 jaren geleden een hot topic: Je broker leent de GME-aandelen toch niet ongevraagd uit en hoe kan je dat detecteren aan de hand van "Payment in Lieu of Dividends".
Dat wist ik maar als ik dat krijg moet ik ook SYEP krijgen en die kon ik niet vinden. Maar Zr40 had het goed want waarschijnlijk is de SYEP inkomst onder de 1 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:02

oscar82

De ondertitel

Vraagje over het handelen in opties in IBKR met de etf VTI. Ik zie dat dat elke week kan dmv 'weekly' in tegenstelling tot andere ETF's (zoals VXUS of mijn small caps value ETF's) waarvan opties maar 1x per maand aflopen. Zijn er nadelen om aan zo'n wekelijks handelsmoment mee te doen in plaats van de maandelijkse?
Het afgelopen jaar heb ik steeds alleen maar verkocht op de dag dat de maandelijkse opties afliepen. Maar het zou me deze maand goed uitkomen om 1 week later te handelen. Ik zou dat dan wel op de vrijdag doen op de laatste dag van de 'weekly'.
Pagina: 1 ... 190 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij