Cobb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:36:
De laatste maanden loopt ons spaargeld flink op. Het idee om te beleggen steekt weer de kop op bij ons maar wij hebben geen idee waar te beginnen. Jaren gelden ook eens in een woeker(belegging) polis getrapt en heb daarom een flinke drempel om hier aan te beginnen. Vandaag las ik deze reactie onder een Nu.nl artikel, is dat iets wat reëel is met beleggen van flinke bedragen, of het is grootspraak?
ING rekent op hun website met 4%...
[Afbeelding]
EDIT: Ik zie nu dat de link naar het passieve topic hierboven al gepost is, eigenlijk staat in die startpost alles wat je moet weten.
Dus iemand heeft zijn deel van een verkocht huis volledig op de markt gegooid? Als die dat in 2008 had gedaan was die 10 jaar lang de sjaak geweest hoor
Anyways: keep it simple 'stupid':
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Zelf beleggen bij een betrouwbare grootbank, wereldweid gespreid met lage kosten. Kan je ook geen woekerpolis of onzin rendementen krijgen. Kort gezegd: beleg wat je kan missen. Je moet
altijd rekening ermee houden dat het ook 80% kán dalen en dat het dan misschien wel 15 jaar duurt voor breakeven. Het kan ook 7% gemiddeld stijgen 9S&P500 dan) zoals het de afgelopen 50 jaar deed, maar niemand kan dit voorspellen.
Beste tactiek volgens de geschiedenisboeken: Lump sum beginnen (dus niet DCA), dus investeer je beginbedrag nu gewoon in 1x in de fondsen die je kiest. Daarna kies je een bedrag wat je per maand kan missen en koop je maandelijks aan. Hier is ook een mooi topic over hier:
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Blijf dit doen in goede en slechte tijden.
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:57:
Ik zit ook na te denken om een instap te gaan maken, voor de lange termijn.
Situatie is als volgt: afgelopen jaren meerdere aflossingen gedaan op koopwoning waardoor ik met comfortabele woonlasten zit (plusminus 10% van netto inkomen).
Spaarrekening die een gezonde balans heeft om eventuele tegenslagen of incidentele uitgaven op te vangen.
Positie in Bitcoin die door verschillende aan en verkoop momenten inmiddels 'gratis' is en rendeert op geld van het huis. (mag naar 0 zonder dat ik er ooit last van zal ondervinden, eens kijken wat het over 10-15 jaar doet).
Om nog meer af te lossen op het huis vind ik eigenlijk onzinnig, spaarrekening is meer dan voldoende en rendeert natuurlijk negatief met oog op inflatie. Heb ook weinig zin om bij allerhande banken te gaan shoppen voor een paar procent rente.
Het plan is om volgend jaar te starten met een X bedrag, deze over een periode van 5-10 maanden stapsgewijs gespreid in te leggen in een stuk of 3 lagere risico fondsen/ETF's. En daarna maandelijks een relevant maar niet onverantwoord bedrag DCA te verdelen over deze 3.
Dit voor een ogenschijnlijke periode van 10-15 jaar om wat extra's proberen op te bouwen. Ook als extra spreiding, en zodat ik tegen die tijd eventueel wat minder kan gaan werken. De pot mag tegen die tijd ook opgesnoept worden om de periode tussen pensioen/AOW te overbruggen.
Ik ben me nu aan het oriënteren in fondsen die daar aantrekkelijk of geschikt voor zouden zijn.
Is dit voor jullie als ervaren beleggers een beetje een realistisch plan? Of zouden jullie gezien de doelen/risico dingen anders aanpakken?
Voor jou geldt het bovenstaande eigenlijk ook. Je kan een 'verzekering' inboeken door een DCA te doen. In Augustus was er bijvoorbeeld een dip (VWRL van 124 euro naar 111 euro), als zoiets gebeurt kan je daar dan even mooi gebruik van maken. Aan de andere kant kan je dit niet voorspellen en op basis van de geschiedenis is DCA altijd minder effectief dan lump sum. Je mist immers ook soms de goede dagen en volgens mij zit het meeste rendement van een heel jaar in een paar goede dagen verpakt
Verder, wat noem jij lage risico fondsen? Veel mensen vinden een wereldwijd gespreid fonds een laag risico (je volgt immers de wereldeconomie), maar bij pensioenfondsen ga je natuurlijk zodra je leeftijd toeneemt verspreiden over andere beleggingsobjecten met minder risico (obligaties bijvoorbeeld), dan wordt je verwachte rendement wel lager van.
[
Voor 42% gewijzigd door
Santee op 08-10-2024 12:34
]