Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:14

G83

Pexow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:18:
[...]

Vroeger, toen de kinderbijslag nog per kwartaal werd uitbetaald, zag je dat meteen terug in de stad. Het weekend erna was het centrum afgeladen met mensen die hun kinderbijslag kwamen uitgeven. Nu de toeslagen maandelijks worden betaald, valt dat veel minder op.
Kinderbijslag is echt nog altijd per kwartaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:50
G83 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:31:
[...]

Kinderbijslag is echt nog altijd per kwartaal...
Klopt, ik haal Kindgebonden Budget en de kinderbijslag door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:46
edozat1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:21:
[...]

Ik begrijp de risico’s van beleggen op naam van je kind. Ik vind de mogelijkheid die banken vanaf nu aanbieden om het later uit te keren dan op hun 18e een goeie. Niet waar wij voor kiezen, maar wel een goede optie. Dat tweede, je kind een plan laten indienen, klinkt als ‘we hebben een zak geld voor je gespaard, maar wij bepalen wat je ermee doet’. Dat is niet hoe wij het willen aanpakken. Ze hebben dan nog steeds beperkte keuzevrijheid, terwijl we dit ook zien als onderdeel van volwassen worden en met geld leren omgaan.
Zo sta ik ook erin. Laat ze maar lekker vallen en weer opstaan. Als zij met een plan komen waar ze zelf achter staan en ik niet.....dus ik weiger het te geven, wiens geld is het dan?
En als ze nou eenmaal 10.000 euro willen uitgeven aan een vakantie. Ja hopelijk genieten ze van!

Het belangrijkste wat ik hen wel meegeven is dat ik ooit een kleiner bedrag heb ingedaan en dat het door de principe: Time beats market, meer is geworden. Dus als zij ook hun geld beleggen kunnen zij dit ook voor hun kinderen doen. Maar wat geld niet moet doen is je onthouden van de leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 14:46
Pexow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:18:
[...]

Vroeger, toen de kinderbijslag nog per kwartaal werd uitbetaald, zag je dat meteen terug in de stad. Het weekend erna was het centrum afgeladen met mensen die hun kinderbijslag kwamen uitgeven. Nu de toeslagen maandelijks worden betaald, valt dat veel minder op.
Men stond vroeger (jaren 80) in de rij bij de bank om te vragen of het er al bij was en het op te nemen, maar de kinderbijslag is nog steeds per kwartaal.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:41
edozat1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:21:
[...]

Ik begrijp de risico’s van beleggen op naam van je kind. Ik vind de mogelijkheid die banken vanaf nu aanbieden om het later uit te keren dan op hun 18e een goeie. Niet waar wij voor kiezen, maar wel een goede optie. Dat tweede, je kind een plan laten indienen, klinkt als ‘we hebben een zak geld voor je gespaard, maar wij bepalen wat je ermee doet’. Dat is niet hoe wij het willen aanpakken. Ze hebben dan nog steeds beperkte keuzevrijheid, terwijl we dit ook zien als onderdeel van volwassen worden en met geld leren omgaan.
In 99 van 100 gevallen zal het ook goed gaan, maar er is altijd een kans dat je kind in aanraking komt met foute vrienden en het geld gebruikt word voor (illegale) doeleinden die jij niet voor ogen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
R.van.M schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:18:
[...]

In 99 van 100 gevallen zal het ook goed gaan, maar er is altijd een kans dat je kind in aanraking komt met foute vrienden en het geld gebruikt word voor (illegale) doeleinden die jij niet voor ogen had.
Eens, vandaar dat ik schreef "ik begrijp de risico's". Het is een afweging.

Maar ik moet toegeven dat het nu makkelijk praten is. Het lijkt me verdraaid lastig als ze het geld over de balk smijten zonder daar iets van te vinden of te zeggen. Laatst wilde mijn zoontje van 6 al zijn geld besteden aan een elektrische auto. Ik heb hem ervan overtuigd dat dat niet verstandig is, want dan is alles op, waarmee ik precies het omgekeerde deed van wat ik net zei. Eigenlijk is het veel verstandiger dat hij nu een goedkope financiële blunder maakt dan over 5 jaar of over 20 jaar, want dan is het niet goedkoop. Het is dus net zo goed voor mij een leerproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 23:36
Ik ben ook beginnen beleggen voor mijn kind. De reden is simpel, liever dat geld ongeveer 18 jaar laten renderen op de markt dan op een spaarrekening.

Eenmaal dichter bij 18 zou ik een afweging maken tussen: studiekosten/huurkosten/auto en of telefoonkosten eraf te houden of integraal het bedrag door te geven. (Schenking).
In België is dit opnieuw anders als in Nederland, zolang ik blijf leven is het eigenlijk 0% kosten.
Zo te lezen is dit meestal een Nederlands topic dus moet ik altijd twee keer lezen voor mezelf :)
https://www.vlaanderen.be/geld-en-goederen-schenken

Nu voorspellen hoe verantwoordelijk mijn kind is, lijkt me moeiljk.
Voor mij is het vooral belangrijk dat ze verantwoordelijk met geld leert omgaan (zal ik ze leren met zakgeld) én dat ze voldoende spaargeld voor grote aankopen (auto/huis).
Ja met goede planning/werken kan je veel zelf maar als ik kan helpen zal ik dit doen.

Om te beleggen koos ik voor Saxo (BE) dat in België geen maandelijkse kosten aanrekent
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.