Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:09

Secsytime

Automagisch

NicoHF schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

10% dividend klinkt wel goed, heb je voorbeelden?
Maar hoe zit het met de koers is die wel betrouwbaar en blijft dat stabiel of kan die zo instorten?

Denk dat je veiliger zit met ABN bv die geeft ruim 9% met een stijgende koers.
Vtech holdings bijvoorbeeld.

Van dat kinderspeelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sineplex schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:56:
Goed punt van YakuzA natuurlijk, stel dat die handelsoorlog echt uit de hand loopt dan ben je volledig afhankelijk van de Chinese overheid. Tis ook niet voor niets dat private equity firms zich strategisch hebben afgedraaid van China.

Aan de andere kant, wat als dit de bodem zou zijn qua prijs? Dan heb je veel upside en worst case blijft het rond dit niveau hangen. Alleen, waar komt de upside vandaan buiten andere Aziatische markten? En is dat afdoende om de verminderde omzet naar EU en VS te compenseren?
Ik ben het er mee eens dat al die sancties en embargo's het toch een beetje gokken maakt.

Lukoil, Gazprom, BYD, Bytedance, Huawei of een totaal verbod voor economische activiteiten met een land, je weet het nooit van te voren. Misschien is je investering in Aramco maandag wel waardeloos, omdat de koning daar een transgender niet de hand wilde schudden. Je weet het nooit met onze overheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Ik ben het er mee eens dat al die sancties en embargo's het toch een beetje gokken maakt.

Lukoil, Gazprom, BYD, Bytedance, Huawei of een totaal verbod voor economische activiteiten met een land, je weet het nooit van te voren. Misschien is je investering in Aramco maandag wel waardeloos, omdat de koning daar een transgender niet de hand wilde schudden. Je weet het nooit met onze overheden
Totaal ridicuul natuurlijk om te doen alsof onze overheden willekeurig sancties uitdelen. Maar op het internet is het altijd hip om oorzaak en gevolg om te draaien. Het risico van zaken doen met despoten is juist dat die onvoorspelbare dingen doen zoals opeens een buurland bezetten. Investeren in staatsbedrijven van dat soort landen brengt dan een risico met zich mee wat je in ontwikkelde landen niet hebt. En als er iemand al hindernissen opwerpt voor buitenlandse investeerders zijn dat de eigen overheden meestal.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 24-08-2024 14:24 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Totaal ridicuul natuurlijk om te doen alsof onze overheden willekeurig sancties uitdelen. Maar op het internet is het altijd hip om oorzaak en gevolg om te draaien. Het risico van zaken doen met despoten is juist dat die onvoorspelbare dingen doen zoals opeens een buurland bezetten. Investeren in staatsbedrijven van dat soort landen brengt dan een risico met zich mee wat je in ontwikkelde landen niet hebt. En als er iemand al hindernissen opwerpt voor buitenlandse investeerders zijn dat de eigen overheden meestal.
Tuurlijk delen we niet willekeurig sancties uit, je deelt logischerwijs sancties uit aan landen die je niet mag. Landen die je wel mag daar drijf je vrije handel mee.

Dat maakt dat er extra risico's aan kleven om als investeerder te investeren in juist die landen die een hogere kans hebben om sancties te krijgen.

Een goede leidraad om deze risico afwegingen te maken is eigenlijk de kaart met de reisadviezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWFnGpXDoIxreb6baAeyco4G0mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNoHrf4nfJu9rwK2AqYRklNW.png?f=fotoalbum_large

Deze kaart geeft vrij duidelijk aan hoe groot het risico voor een land op sancties is. De enige uitzonderingen zijn eigenlijk Oekraïne en Israël, die zijn op deze kaart rood, maar krijgen nu of in de toekomst geen sancties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:02
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:42:
[...]
Vtech holdings bijvoorbeeld.

Van dat kinderspeelgoed.
Die zijn gevestigd in Hong Kong, maar dat is tegenwoordig zo ongeveer hetzelfde als China.

De dividend pay-out ratio is wel bijna 90% en de speelgoedmarkt is best grillig (hoewel ik Vtech zelf niet zo heel goed ken).

De koers was in 2007 hoger dan deze nu is. Als ze al die jaren een dividend van 10% hebben gehad is het wellicht voldoende, maar voor de koersontwikkeling moet je het in ieder geval niet doen (dit afgezien van de andere risico's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

rube schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Die zijn gevestigd in Hong Kong, maar dat is tegenwoordig zo ongeveer hetzelfde als China.

De dividend pay-out ratio is wel bijna 90% en de speelgoedmarkt is best grillig (hoewel ik Vtech zelf niet zo heel goed ken).

De koers was in 2007 hoger dan deze nu is. Als ze al die jaren een dividend van 10% hebben gehad is het wellicht voldoende, maar voor de koersontwikkeling moet je het in ieder geval niet doen (dit afgezien van de andere risico's).
Niemand zegt dat je hem 17 jaar moet holden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:57:
[...]

Als je een aandeel bij voorbaat geen 17 jaar durft te holden, of twijfels hebt over de winstgevendheid op lange termijn, moet je hem nu ook niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Als je een aandeel bij voorbaat geen 17 jaar durft te holden, of twijfels hebt over de winstgevendheid op lange termijn, moet je hem nu ook niet kopen.
In 17 jaar kan zoveel gebeuren. Hou op met onzin verkondigen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:57:
[...]
Wat ik bedoel te zeggen is: staar je niet blind op alleen het (~10%) dividend rendement want dat zegt niet zoveel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:25:
Ik weet niet waarom, maar ik heb gewoon heel erg het idee dat een groot deel van de wereld er gewoon niet bij mag horen op de beurs, en dat je een dief van je portemonnee bent als je wel in wat niet USA/EU is investeert. Worden ergens in obscure etf's weg gestopt of je hebt hele continenten die helemaal niet te vinden zijn.

Kan eigenlijk niet anders concluderen dan dat dat bewust zo gedaan wordt
Omdat zonder een goed functionerende rechtsstaat, ben je niet zeker over je bezittingen en een dictator kan zomaar je spullen afpakken.

In China kunnen ze hele sectoren verbieden en er verdampt honderden miljarden dollar aan market cap.

Of de overheid verandert de content in games, films, TV series,... Als de producten, diensten,... onaantrekkelijk gemaakt worden, dan is het bedrijf en je aandelen verpest.

Opstanden, coup, (burger)oorlog,... zijn ook risico's.
Secsytime schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:08:
[...]

En ook die vastgoed problemen gaan wel weer weg.
Als er in de VS teveel huizen gebouwd werd, dan spraken we over 5 of 10% overschot.

In China genoeg lege woningen voor 1 tot 2 keer de bevolking is extreme overschot.
"How many vacant homes are there now? Each expert gives a very different number, with the most extreme believing the current number of vacant homes are enough for 3 billion people," said He Keng, 81, a former deputy head of the statistics bureau.

"That estimate might be a bit much, but 1.4 billion people probably can't fill them," He said at a forum in the southern Chinese city Dongguan, according to a video released by the official media China News Service.
https://www.reuters.com/w...rmer-official-2023-09-23/
In kleinere steden zijn de vastgoed prijzen gedeeld door 4 of 5 gegaan.

Voor ons zijn bakstenen een gedeelte van de portefeuille. De Chinezen vertrouwen de aandelen, obligaties,... niet en willen iets fysieks dat je vast kan pakken.

En cash in de bank heeft ook limieten, beperkt bedrag per dag mogen afhalen, je moet vroeg voor de openingsuren in de rij staan om een plekje te claimen zodat je geld mag afhalen.

Dus ze steken bijna hun volledige vermogen in vastgoed. En als woningprijzen crasht zoals Alfen, TKWY,... dan is er algemene verarming van hele bevolking. De helft van het vermogen van de bevolking is verdampt.

Wealth effect is dat wanneer de beurs, vastgoed,... omhoog gaat, dan voelen de mensen rijker, geven gemakkelijker geld uit en de hogere koopdruk zorgt voor meer inflatie.

Omgekeerd is als de mensen armer voelen, minder spenderen en deflatie zet druk op de bedrijven. De PPI (prijzen aan fabriekspoorten) gaat omlaag en de grondstoffen in de internationale markten gaan omhoog. De winstmarges worden platgedrukt.

Demografisch hadden ze 1 kind beleid te lang aangehouden en beseften niet dat meer verstedelijking en hogere levensstandaard verandert de kinderen van goedkope hulpjes/arbeid naar dure wandelende meubels die in de weg lopen. In alle landen zorgt verstedelijking en stijgende levensstandaard voor minder kinderen per vrouw.

Ze hebben het beleid aangehouden wegens imaginaire kinderen. Lokale overheden schreven imaginaire kinderen in om meer subsidies van de centrale overheid te krijgen. Imaginaire kinderen zijn over 100 miljoen gegaan. Als je 20 jaren aan de cijfers ziet dat het best wel goed gaat, plotseling krijg je de echte cijfers en het gaat al 20 jaren fout. Het is nu te laat om tegenmaatregelen te nemen en ze zitten in de terminale fase.

Voor meer info: rapture in "Kan de wereldeconomie blijven groeien?"

Er is stijgende bevolking nodig om meer consumenten te hebben die de GDP omhoog doen, die ergens werken zodat bedrijven meer producten/diensten kunnen leveren,...

Steeds minder consumenten, steeds minder personeel,... is een mogelijke verklaring voor waarom Xi de macht consolideert en de bevolking klaar kan maken voor het aanbidden van de grote leider. Het maakt niet uit hoe arm de gemiddelde rus, Noord-Koreaan,... is, zolang ze een tsaar of groter leider aanbidden en af en toe trots op de beelden van een raket of maansonde die het Westen kan overtreffen.

De situatie in China is zo slecht dat er veel meer Chinezen illegaal door de grens tussen Mexico en de VS gaan dan in het verleden.
Chinese migrants are entering the United States in record numbers, part of a historic global surge across the Mexico border

U.S. authorities have encountered more than 55,000 Chinese migrants crossing illegally from Mexico during the past 18 months, primarily in the rugged desert mountains east of San Diego — up from 3,813 in 2022. It is the last stage of the journey known in Chinese as zouxian — “walking the line.”
https://www.washingtonpos...order-san-diego-new-york/
En zo wordt de bevolking in Westerse democratieën aangevuld.

Of is het tijd voor muren en prikkeldraad rond China om de Chinese bevolking binnen te houden?
Bezulba schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:43:
[...]

Ik vertrouw de cijfers uit China voor geen ene meter. Het is net de USSR.. er is een target DUS gaat hij gehaald worden.
Niemand gaat in de China rapporteren dat die z'n werk niet goed gedaan heeft. Dus de lokale overheden rapporteren de gewenste target om promotie te maken.
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:02:
Zijn ook een aantal dividend pareltjes in China, die makkelijk de 10% aantikken.

Er is nu een enorm negatief sentiment mbt investeren in China, dit gaat ook wel weer over. Tenzij je in wilt zetten op verdere escalatie in de wereld. Dan vooral lekker EU/NA beleggen.
Evergrande is zo'n dividendaandeel. Het probleem was dat het eigenlijk een doorgeefluik naar de partijleden (die veel aandelen hebben) is. Met obligaties geld ophalen om dividend uit te keren. Zolang de schulden mogen groeien kan het bedrijf de hefboom steeds verder omhoog doen. En toen mocht de hefboom niet meer zo hoog: Wikipedia: Three red lines

Dus uitkijken voor structureel steeds meer en meer geld lenen om dividend uit te betalen. Dat lijkt op een pyramidespel, particulieren leggen geld in en het geld wordt naar de partijleden doorgeschoven.

In zulke landen is er geen goedwerkende toezichthouder die de investeerders beschermen. x projecten in y steden zijn in een Chinese jaarverslag of earnings andere getallen dan wat er op de bedrijfswebsite staat

In de VS, EU,... zijn er veel regels waaraan een boekhouding, prospectus, jaarverslag,... moet voldoen en meldplicht. En er is onafhankelijke rechtspraak, onderzoekscommissies,...

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 24-08-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

rube schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

Wat ik bedoel te zeggen is: staar je niet blind op alleen het (~10%) dividend rendement want dat zegt niet zoveel.
Dat doe ik ook niet, waar zeg ik dat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 20:38
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

In 17 jaar kan zoveel gebeuren. Hou op met onzin verkondigen aub.
Dat is geen onzin als je een aandeel voor de lange termijn wilt kopen.
Lange termijn beleggers kopen een aandeel alleen als ze denken dat het in de toekomst waarschijnlijk net zo goed draait als nu. Anders koop je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

phantom09 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Dat is geen onzin als je een aandeel voor de lange termijn wilt kopen.
Lange termijn beleggers kopen een aandeel alleen als ze denken dat het in de toekomst waarschijnlijk net zo goed draait als nu. Anders koop je het niet.
Passief beleggen dus? Dat is een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:43:
[...]

Passief beleggen dus? Dat is een ander topic.
Nee, niet passief beleggen. Een lange termijn belegger koopt een aandeel waarvan hij verwacht dat het in de verre toekomst waarschijnlijk het goed blijft doen.

Echter ook een lange termijn belegger houd de vinger aan zijn pols en doet zijn ogen niet dicht. Een lange termijn belegger houd zijn aandelen in de gaten. Als hij/zij merkt dat na een aantal maanden of jaren het aandeel toch minder gaat doen en verwacht dat het sentiment voor in de toekomst minder gaat worden, dan zal een lange termijn belegger zijn positie in dit aandel verlagen of zelfs compleet verkopen.

Dus niet passief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:29:
[...]
Dat doe ik ook niet, waar zeg ik dat dan?
|:( Rustig maar hoor. Ik zeg nergens dat jij dat doet, maar geef dat meer in het algemeen mee als "tip" voor het geval je dat niet zou doen. Maar blijkbaar heb jij die tips helemaal helemaal niet nodig, dus helemaal goed d:)b ;)

Voor alle anderen: dividend trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ben wat posities om aan het zetten van DeGiro naar IBKR. Dat doe ik positie voor positie zodat ik met een beperkte hoeveelheid extra cash zonder risico op koerswisselingen dit uit kan voeren. De eerste transactie inmiddels gedaan en mede dankzij een beetje koersvoordeel tussen aankoop en verkoop (dat zal ongetwijfeld ook een keer wat tegenzitten) was ik per saldo €2,68 kwijt voor beide transacties. Toch een stuk voordeliger dan €20 per regel die DeGiro rekent :D

spoiler:
en voor de fijnproevers is er natuurlijk nog een beetje renteverlies op de extra cash maar dat is ook niet zo veel als je elke dag of twee dagen een positie kunt wisselen op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bij een wat grotere positie zullen tweemaal transactiekosten toch al snel meer zijn dan €20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:54:
Bij een wat grotere positie zullen tweemaal transactiekosten toch al snel meer zijn dan €20.
Mijn grotere posities in indexfondsen staan bij GS - Fitvermogen. Voor deze posities is het gunstiger om het zo te doen (ik schat in gemiddeld zo rond de €10 euro per regel) en bovendien gebruik ik meteen de mogelijkheid om wat te saneren in de posities ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:48
Afas schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:51:
Ik ben wat posities om aan het zetten van DeGiro naar IBKR. Dat doe ik positie voor positie zodat ik met een beperkte hoeveelheid extra cash zonder risico op koerswisselingen dit uit kan voeren. De eerste transactie inmiddels gedaan en mede dankzij een beetje koersvoordeel tussen aankoop en verkoop (dat zal ongetwijfeld ook een keer wat tegenzitten) was ik per saldo €2,68 kwijt voor beide transacties. Toch een stuk voordeliger dan €20 per regel die DeGiro rekent :D

spoiler:
en voor de fijnproevers is er natuurlijk nog een beetje renteverlies op de extra cash maar dat is ook niet zo veel als je elke dag of twee dagen een positie kunt wisselen op deze manier
Ik heb vorige week ook mijn holdings bij DeGiro verkocht. Met als doel om het geld door te storten naar IBKR en dan weer terug te kopen. Dat pakte goedkoper uit dan elke positie verkopen bij DeGiro. Vrijdag overboeking in gang gezet van het geld naar mijn tegenrekening. Zou 1 werkdag duren. Zojuist kreeg ik weer een mailtje dat het vanaf nu nog 1 tot 4 werkdagen kan duren. Duurt dat bij alle Brokers zo lang? Potentieel heb ik straks een week tijd gehad tussen het moment van initiëren uitboeking en dat het daadwerkelijk is overgemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door GAEvakYD op 26-08-2024 16:47 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:10
@GAEvakYD Alleen bij brokers met een cashflowprobleem duurt het langer. :+
Bij IBKR had ik dezelfde dag het geld nog op mijn rekening staan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Het hangt wel af per broker hoe ze omgaan met een verkooporder en de daarbij behorende settlement datum. En het uitboeken van het vermogen naar de tegenrekening van de klant.

Maar DeGiro geeft het wel al zelf aan hoe lang een uitbetaling kan duren:
https://www.degiro.nl/hel...en-terugstorting-verwerkt
Indien u op een werkdag voor 22:30 een terugstorting opgeeft, dan wordt uw opdracht de volgende werkdag in behandeling genomen. U ontvangt het bedrag vervolgens binnen 1 tot 3 werkdagen op uw tegenrekening.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 11:42
Dit zullen mensen wel vaker zeggen, maar ik heb het gevoel dat wij op de vooravond staan van een volatiele markt. De 'AI bubble' was natuurlijk wel gebaseerd op cijfers, de vraag is of de bedrijven die al die dure producten van o.a. Nvidia hebben gekocht nu ook daadwerkelijk omzet gaan draaien en groeien, of dat het toch beperkt blijft tot een niché de komende jaren. Je ziet vaker dat er een geweldige 'uitvinding' is (zoals het internet), wat wel echt groot wordt. Maar dat het gewoon minstens 10 jaar duurt voor het écht volwassen is. Ik heb het gevoel dat wij bij AI ook een beetje op de zaken vooruit lopen. Vroeger of later is de rek eruit, een aantal bedrijven zijn al x10-20 gegaan en er hoeven maar 1x tegenvallende cijfers of prospects te komen en je bent weer -70% lucht kwijt.

Mensen grappen wel eens dat Nvidia de markt droeg het afgelopen jaar, dus ik vraag mij af wat er zou gebeuren als die een flinke koersdaling maakt? Of zijn jullie daar niet zo bang voor? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:28

oscar82

De ondertitel

giga waarderingen kunnen geen stand houden. dat constateert iedereen altijd achteraf. Zie internetbubbel, waarbij in theorie álle winst voor de komende 100 jaar alvast als dividend was ingeprijsd. bizar natuurlijk, maar achteraf gezien. Wat de aanleiding(en) gaat zijn voor dalende beursprijzen en wanneer die gaat plaatsvinden dat weet alleen niemand.
Een iets stijgende rente in Japan was afgelopen maand aanleiding voor toch wat spanning en globaal -10% op veel indices. Dat zegt ook wel wat over hoe opgepompt de koersen zijn. Alle grote spelers zitten er natuurlijk met een flinke hefboom en geleend geld in.

Gewoon een plan bedenken waar jij je aan kan houden en wat voor een groot deel bestaat uit passief beleggen in goedkope, breed gespreide indexfondsen. Daar is zelfs een heel topic voor. Dan hoef je je geen zorgen te maken over mogelijke daling van een enkel bedrijf. Want tegelijkertijd zit je ook al voor een deel belegd in de 'winnaars' van morgen. Philips is wel een leuk voorbeeld van een bedrijf dat zo groot was en waarvan het overgebleven deel nu tegenslag heeft, maar in de tussentijd ook heel wat dochterbedrijven heeft voortgebracht.

Wat zou je aan je 18-jarige zelf zeggen als je één minuut de tijd had? Ik zou zeggen: stop iedere euro die je overhoud in een goedkoop wereldwijd indexfonds. Dan was die 18-jarige al geïnvesteerd in nvidia of de voorlopers van ASML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vorige week heb ik een stapeltje aandelen verschoven van de Rabobank naar IBKR. Het gaat om een aandeel van een bedrijf op de Canadeze beurs.

Nu krijg ik van IBKR de mail met de melding "Cost Basis of Transferred Positions Missing". Na wat googlen kom ik erachter dat ik bij IBKR onder Reports->Tax Reports->Position Transfer Cost Basis iets zou moeten invullen. Ik zie daar inderdaad de transactie staan van de aandelen die verplaatst zijn.

Echter kan ik er niets aanvullen. Met de knop Add lot kan ik meer aandelen toevoegen, maar dat lijkt mij niet de bedoeling. Als ik op de knop Continue druk krijg ik de melding dat er geen wijzigingen zijn.

Iemand ervaring hiermee en weet wat te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ult85kNJbHU6eIgSUeBXFMHOtMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caTlwuwYNDppek6hWaFF8TCa.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

oscar82 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:45:
Een iets stijgende rente in Japan was afgelopen maand aanleiding voor toch wat spanning en globaal -10% op veel indices. Dat zegt ook wel wat over hoe opgepompt de koersen zijn. Alle grote spelers zitten er natuurlijk met een flinke hefboom en geleend geld in.
Niet alleen de Yen/rente als losstaand iets, maar die in combinatie met slechter dan verwacht nieuws uit de US in datzelfde weekend.
Wikipedia: List of stock market crashes and bear markets
Weaker than expected US economic figures (released after Japanese markets had closed for the weekend) led to a global selloff.
Maar het is inderdaad een indicatie van de instabiliteit op het moment.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-08-2024 14:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
oscar82 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:45:
giga waarderingen kunnen geen stand houden. dat constateert iedereen altijd achteraf. Zie internetbubbel, waarbij in theorie álle winst voor de komende 100 jaar alvast als dividend was ingeprijsd. bizar natuurlijk, maar achteraf gezien. Wat de aanleiding(en) gaat zijn voor dalende beursprijzen en wanneer die gaat plaatsvinden dat weet alleen niemand.

Gewoon een plan bedenken waar jij je aan kan houden en wat voor een groot deel bestaat uit passief beleggen in goedkope, breed gespreide indexfondsen. Daar is zelfs een heel topic voor. Dan hoef je je geen zorgen te maken over mogelijke daling van een enkel bedrijf. Want tegelijkertijd zit je ook al voor een deel belegd in de 'winnaars' van morgen. Philips is wel een leuk voorbeeld van een bedrijf dat zo groot was en waarvan het overgebleven deel nu tegenslag heeft, maar in de tussentijd ook heel wat dochterbedrijven heeft voortgebracht.

Wat zou je aan je 18-jarige zelf zeggen als je één minuut de tijd had? Ik zou zeggen: stop iedere euro die je overhoud in een goedkoop wereldwijd indexfonds. Dan was die 18-jarige al geïnvesteerd in nvidia of de voorlopers van ASML.
Op zich maak ik mij ook geen zorgen, ik ben meer gewoon benieuwd naar hoe mensen hiernaar kijken. Voor de meeste mensen zal het gewoon bij een maandelijkse aankoop blijven (meestal ook bij een keiharde daling). Het passieve forum is wel handig, maar eigenlijk heb je vrijwel niks om over te praten :+ Kies je fonds/ETF, leg in en doe verder niks. Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die er dieper inzitten en wel flexibel beleggen en hoe zij erin staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:23:
[...]

Op zich maak ik mij ook geen zorgen, ik ben meer gewoon benieuwd naar hoe mensen hiernaar kijken. Voor de meeste mensen zal het gewoon bij een maandelijkse aankoop blijven (meestal ook bij een keiharde daling). Het passieve forum is wel handig, maar eigenlijk heb je vrijwel niks om over te praten :+ Kies je fonds/ETF, leg in en doe verder niks. Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die er dieper inzitten en wel flexibel beleggen en hoe zij erin staan.
Wat ik zelf wel had gedaan is voor meer spreiding zorgen.
Had door de groei van NVDA een behoorlijke positie ten opzichte van de rest gekregen.
Had NVDA helemaal verkocht en de Nasdaq 100 daar voor in de plaatst gekocht.
Of het echt een bubbel is dat weet niemand.

De wereld index wordt al jaren lang gezegd dat het een bubbel is en kijk naar de koers.
Inmiddels al het dubbele ten opzichte van een aantal jaren geleden toen er de 'bubbel' was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
NicoHF schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Wat ik zelf wel had gedaan is voor meer spreiding zorgen.
Had door de groei van NVDA een behoorlijke positie ten opzichte van de rest gekregen.
Had NVDA helemaal verkocht en de Nasdaq 100 daar voor in de plaatst gekocht.
Of het echt een bubbel is dat weet niemand.

De wereld index wordt al jaren lang gezegd dat het een bubbel is en kijk naar de koers.
Inmiddels al het dubbele ten opzichte van een aantal jaren geleden toen er de 'bubbel' was.
Exact! Waar ik mij op de achtergrond wel 'zorgen' over maak is het uitgroeien van de wereld. Ik ben ook erg gesteld op welzijn en natuur, en eigenlijk vind ik de wereld al te vol en verbruiken wij enorm veel uitputbare stoffen. Alle berekeningen zijn nog vrolijk gemaakt op 7% jaarlijkse groei, omdat dit al 350 jaar zo gaat, maar wat gebeurt er als de wereldbevolking stopt met groeien op 10 miljard (of 12 miljard) en we steeds meer issues krijgen met vervuiling, chronische ziekten etc? Ik zet daar op zich wel vraagtekens bij, het is alleen lastig te voorspellen en je kan volgens mij niet echt je strategie erop aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Santee schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:42:
[...]
en we steeds meer issues krijgen met vervuiling, chronische ziekten etc? Ik zet daar op zich wel vraagtekens bij, het is alleen lastig te voorspellen en je kan volgens mij niet echt je strategie erop aanpassen.
Meer profit voor de healthcare industrie dus, dan weet je welke sector in een groeimarkt zit ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

GAEvakYD schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:51:
Nu krijg ik van IBKR de mail met de melding "Cost Basis of Transferred Positions Missing". Na wat googlen kom ik erachter dat ik bij IBKR onder Reports->Tax Reports->Position Transfer Cost Basis iets zou moeten invullen.

Echter kan ik er niets aanvullen. Met de knop Add lot kan ik meer aandelen toevoegen, maar dat lijkt mij niet de bedoeling. Als ik op de knop Continue druk krijg ik de melding dat er geen wijzigingen zijn.
Volgens mij voeg je geen aandelen toe met die knop. Je gaat dan een specificatie toevoegen op welke data voor welke koers je x aantal aandelen hebt gekocht. Het totaal aantal blijft dan gewoon hetzelfde (of je kan daarna de positie van 500 zonder details verwijderen). De onderverdeling is puur om de (ongerealiseerde) winst (of verlies) van die positie en eventuele belasting optimalisatie (in het geval je onder een capital gain tax systeem valt) goed toe te kunnen passen.

Het is mij trouwens niet duidelijk hoe ik daar bijvoorbeeld een dividend dat in de vorm van een aandeel werd uitgegeven moet noteren (als voorbeeld bij het aanhouden van 50 aandelen werd een dividend van 1 aandeel uitgekeerd - vervolgens heb je een totaal van 51 aandelen). Is dat ene aandeel dan tegen de waarde 0 of tegen de koers van de dividenddatum?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-09 20:29
Vorige week heb ik een stapeltje aandelen verschoven van de Rabobank naar IBKR. Het gaat om een aandeel van een bedrijf op de Canadeze beurs.

Nu krijg ik van IBKR de mail met de melding "Cost Basis of Transferred Positions Missing". Na wat googlen kom ik erachter dat ik bij IBKR onder Reports->Tax Reports->Position Transfer Cost Basis iets zou moeten invullen. Ik zie daar inderdaad de transactie staan van de aandelen die verplaatst zijn.

[Afbeelding]
Niet zo relevant, tenzij je specifiek je rendement op deze aandelen precies wilt hebben. De gemiddelde aankoop prijs is gewoon niet meegegaan in de move.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
Qwerty-273 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Volgens mij voeg je geen aandelen toe met die knop. Je gaat dan een specificatie toevoegen op welke data voor welke koers je x aantal aandelen hebt gekocht. Het totaal aantal blijft dan gewoon hetzelfde (of je kan daarna de positie van 500 zonder details verwijderen). De onderverdeling is puur om de (ongerealiseerde) winst (of verlies) van die positie en eventuele belasting optimalisatie (in het geval je onder een capital gain tax systeem valt) goed toe te kunnen passen.

Het is mij trouwens niet duidelijk hoe ik daar bijvoorbeeld een dividend dat in de vorm van een aandeel werd uitgegeven moet noteren (als voorbeeld bij het aanhouden van 50 aandelen werd een dividend van 1 aandeel uitgekeerd - vervolgens heb je een totaal van 51 aandelen). Is dat ene aandeel dan tegen de waarde 0 of tegen de koers van de dividenddatum?
flyguy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Niet zo relevant, tenzij je specifiek je rendement op deze aandelen precies wilt hebben. De gemiddelde aankoop prijs is gewoon niet meegegaan in de move.
Thanks. In dat geval kan ik deze melding dus ook gewoon negeren. Ik heb die aandelen al sinds 2022 en verkregen uit een verkoop van een bedrijf.

Ik dacht dat het zoiets was om aan te tonen hoe/wat/waar ik aan dat vermogen ben gekomen. Vanuit de Rabobank werd ik na verkrijgen toen gebeld en moest ik allemaal stukken aanleveren. Ik was bang dat dat feest opnieuw zou beginnen, maar dat lijkt dus mee te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09

[Afbeelding]
Goede vraag,. Ik heb echter geen ervaring met het overzetten van aandelen naar IBKR.
Wel ooit van Lynx naar DeGiro, maar dat was lang geleden.

Als ik mij niet vergis geef IBKR je de opties om de aanschaf waarde van je aandelen op te geven. Hiermee weet je hoeveel winst.verlies je gemaakt hebt.

Als je inlogt bij IBKR kan je een bericht sturen naar IBKR en om uitleg hierover te vragen.
Er is ook een campus, maar daar kon ik zo 123 niets vinden.

ZR40 weet heel veel van IBKR, wellicht dat hij je kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
YakuzA schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Meer profit voor de healthcare industrie dus, dan weet je welke sector in een groeimarkt zit ;)
Philips heeft in het verleden vele activiteiten afgestoten om zich te focussen op healthcare en kijk wat het gevolg is.

ASML is vele malen grote dan Philips in waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
NVDA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhzYxVobNOGeTxRli5BYM8LmuVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4S8MUwEjTRQgp2lxkmRrc9Lv.jpg?f=fotoalbum_large

Cijfers boven verwachting maar momenteel in aftermarket - 8%?
Waarom, hadden ze hogere cijfers verwacht?

Edit, kruipt nu naar - 1.8%.after market

[ Voor 4% gewijzigd door NicoHF op 28-08-2024 22:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Exact! Waar ik mij op de achtergrond wel 'zorgen' over maak is het uitgroeien van de wereld. Ik ben ook erg gesteld op welzijn en natuur, en eigenlijk vind ik de wereld al te vol en verbruiken wij enorm veel uitputbare stoffen. Alle berekeningen zijn nog vrolijk gemaakt op 7% jaarlijkse groei, omdat dit al 350 jaar zo gaat, maar wat gebeurt er als de wereldbevolking stopt met groeien op 10 miljard (of 12 miljard) en we steeds meer issues krijgen met vervuiling, chronische ziekten etc? Ik zet daar op zich wel vraagtekens bij, het is alleen lastig te voorspellen en je kan volgens mij niet echt je strategie erop aanpassen.
Maar hoe lang zal dat gaan duren als dat al gaat gebeuren, dat de mensheid stopt met groeien?
En waarom zou de economie niet kunnen doorgroeien met dezelfde hoeveelheid mensen?
Veel plekken op de aarde lopen nog een behoorlijk stuk achter op ons, daar zijn om mee te beginnen al veel groei mogelijk.

Innovatie lost de meeste problemen op, vervuiling (groener worden), arbeid wordt vervangen door robots (ai).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:05
De verwachtingen met betrekking tot NVIDIA zijn simpelweg te hoog. Iedereen verwacht dat NVIDA zwaar outperformed en als dat dan niet gebeurt valt het meteen tegen. Kijk je naar forward ratios dan is enorme groei ingeprijsd ook. Anyway, we gaan zien wat er de komende maanden gebeurt. Ik verwacht links en rechts nog wel wat swings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 21:03
Sineplex schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:26:
De verwachtingen met betrekking tot NVIDIA zijn simpelweg te hoog. Iedereen verwacht dat NVIDA zwaar outperformed en als dat dan niet gebeurt valt het meteen tegen. Kijk je naar forward ratios dan is enorme groei ingeprijsd ook. Anyway, we gaan zien wat er de komende maanden gebeurt. Ik verwacht links en rechts nog wel wat swings.
Alle punten waren beter dan verwacht. Er zit nogal veel in opties en daar zit nogal wat druk achter.

De guidance viel tegen en dat was een tegenvaller.

Nvidia vindt men al tijden te duur, de prijs is er een in de trant “alles moet goed gaan en eigenlijk beter”.

Maar wie weet het? Hoe snel of hoe langzaam (voor de investeerder dan) gaat de ontwikkeling en acceptatie van AI?

We staan met de huidige situatie nog maar aan het begin. Er is nog niet zoveel vooruitgang geboekt nadat we uit de AI onderzoeksdroogte van na de jaren 60 zijn gekomen. Het is vooral in de toepassing waar nu de stappen worden gezet. Als straks het onderzoek meer vaart krijgt kan het hard gaan.

En wat is dan een eerlijke waardering van een bedrijf als nvidia? Geen idee. Maar puur alleen op deze cijfers zou je ook geen daling van 7% nabeurs verwachten. Inmiddels ingelopen. Ook nog een flinke aandelen inkoop. En dalende rentes.

Kan gewoon verder omhoog.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tsjah, als de CEO al aandelen verkoopt, dan weet je in ieder geval zeker dat het overpriced is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Secsytime schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:57:
Tsjah, als de CEO al aandelen verkoopt, dan weet je in ieder geval zeker dat het overpriced is.
Nee dat weet je niet, je hebt geen idee waarom een CEO aandelen verkoopt. Tenzij hij daar zelf uitleg bij gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 11:48
Goede cijfers, toch daling.. blijft altijd leuk die beurs.

En ze kopen 'even' voor 50 miljard aan eigen aandelen terug.

[ Voor 35% gewijzigd door Black-Death op 29-08-2024 09:26 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

CornermanNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Nee dat weet je niet, je hebt geen idee waarom een CEO aandelen verkoopt. Tenzij hij daar zelf uitleg bij gaat geven.
Als CEO bij een beursgenoteerd bedrijf ben je continue met de “stock price” bezig, want je moet de aandeelhouders ook tevreden houden.

Waarom zou hij verkopen als hij verwacht dat de aandelen nog in waarde toe gaan nemen? Geld heeft deze meneer toch al genoeg ;)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Secsytime schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:42:
[...]
Als CEO bij een beursgenoteerd bedrijf ben je continue met de “stock price” bezig, want je moet de aandeelhouders ook tevreden houden.

Waarom zou hij verkopen als hij verwacht dat de aandelen nog in waarde toe gaan nemen? Geld heeft deze meneer toch al genoeg ;)
Of de CEO wilde een 3e helicopter, huis of zwembad ;)

PSN

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:05
CornermanNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

Alle punten waren beter dan verwacht. Er zit nogal veel in opties en daar zit nogal wat druk achter.

De guidance viel tegen en dat was een tegenvaller.

Nvidia vindt men al tijden te duur, de prijs is er een in de trant “alles moet goed gaan en eigenlijk beter”.

Maar wie weet het? Hoe snel of hoe langzaam (voor de investeerder dan) gaat de ontwikkeling en acceptatie van AI?

We staan met de huidige situatie nog maar aan het begin. Er is nog niet zoveel vooruitgang geboekt nadat we uit de AI onderzoeksdroogte van na de jaren 60 zijn gekomen. Het is vooral in de toepassing waar nu de stappen worden gezet. Als straks het onderzoek meer vaart krijgt kan het hard gaan.

En wat is dan een eerlijke waardering van een bedrijf als nvidia? Geen idee. Maar puur alleen op deze cijfers zou je ook geen daling van 7% nabeurs verwachten. Inmiddels ingelopen. Ook nog een flinke aandelen inkoop. En dalende rentes.

Kan gewoon verder omhoog.
In hoeverre is dit eigenlijk anders dan de dotcom bubble? Ook toen werden er enorme bergen voorspeld, die uiteindeljik toch relatief snel achterhaald werden. Aan de andere kant, de AI hype vertaalt zich wel degelijk in revenue & profits growth. In dat opzicht is het meer tangible.

• alki
  • Laatst online: 09:32
Waarom daalde supermicro zo hard gisteren ?

• Avalaxy
  • Laatst online: 23:03
alki schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:50:
Waarom daalde supermicro zo hard gisteren ?
Ze hebben hun earnings report uitgesteld. Waarschijnlijk als reactie op de hit piece van Hindenburg over mogelijke fraude bij SMCI.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
Sineplex schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

In hoeverre is dit eigenlijk anders dan de dotcom bubble? Ook toen werden er enorme bergen voorspeld, die uiteindeljik toch relatief snel achterhaald werden. Aan de andere kant, de AI hype vertaalt zich wel degelijk in revenue & profits growth. In dat opzicht is het meer tangible.
Er wordt echt geld verdiend, dat is het grote verschil. Het enige is, rechtvaardigt het de hoge waardering. Veel mensen denken dat het te hoog gewaardeerd is, anderen stellen dat Nvidia met het eco systeem ver voorloopt op de concurrentie. En de grote verschuiving nog plaats moet vinden.

De prijs doet ondertussen wat de waan van de dag zegt. Het is hoe dan ook een lange termijn visie die je loslaat op dit aandeel.

Grofweg, kamp A, het duurt nog heel lang voor AI echt doorbreekt. Deze waardering loopt veel te ver vooruit.

Kamp B, dit is nog maar het begin, iedereen gaat aan de AI en wie dat niet doet verliest de slag. En Nvidia heeft de voorsprong.

Dat betekent niet dat je in de tussentijd niet leuk kan verdienen aan de volatiliteit van dit aandeel met beide zienswijzen.

Achteraf zullen we weten of het een bubbel was, althans ik. Ik ben niet zo snugger om het met zekerheid te zeggen of het zo is en er een bak geld aan te verdienen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

YakuzA schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Of de CEO wilde een 3e helicopter, huis of zwembad ;)
Die kans acht ik niet zo groot ivm de meest gebruikte manier om belasting betalen te ontwijken in de US.

We zullen het nooit weten 🤷🏼

• aljooge
  • Nu online
Avalaxy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Ze hebben hun earnings report uitgesteld. Waarschijnlijk als reactie op de hit piece van Hindenburg over mogelijke fraude bij SMCI.
Koers van SMCI staat een aantal procenten weer in de plus. Zou zelf geen bedrijf willen hebben waar ook maar een luchtje aan zit van boekhoudfraude. Snap daarom de koopjesjagers niet. Als de cijfers niet 100% zuiver zijn, wat koop je dan?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 19:49

Duinkonijn

Huh?

wat vinden jullie van "ING AEX 100% Garantie Note " ?

[ Voor 70% gewijzigd door Duinkonijn op 29-08-2024 19:38 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• rube
Wat vind je er zelf van en welke opmerkingen of vragen heb je er specifiek over?

Zoiets kun je zelf eventueel ook in elkaar knutselen. AEX is niet "mijn" index, maar dat is voor iedereen anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Toen @YakuzA op 23 maart dit jaar een antwoord gaf op diezelfde vraag was het wel duidelijk.

Als je vrh moet betalen is het niet interessant. Je winst is gemaximaliseerd op 5,66% op jaarbasis terwijl je in de fictie voor de vrh al hoger wordt aangeslagen.

Als je zekerheid wil kan je dus beter een deposito nemen, als je een leuk rendement wil kan je beter wat meer risico lopen.
Zekerheid en hoger rendement gaan niet zo goed samen

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

tnx, goed punt

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
G83 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:10:
Toen @YakuzA op 23 maart dit jaar een antwoord gaf op diezelfde vraag was het wel duidelijk.

Als je vrh moet betalen is het niet interessant. Je winst is gemaximaliseerd op 5,66% op jaarbasis terwijl je in de fictie voor de vrh al hoger wordt aangeslagen.
Volgens mij was dat een ander product met een kortere looptijd. Ik zie bij deze niets over een cap van 5.66%? Wel dat ze geen dividend uitbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Deze is idd net iets anders, die andere was gemaximeerd op 16% waardestijging op 3 jaar.
Bij deze zie ik ook niet echt een meerwaarde boven een AEX ETF kopen.

Bij deze zit je er 6 jaar aan vast lijkt het :)
Er is wel ‘tussentijdse’ verkoop mogelijk maar dan moet je maar wachten wanneer je precies kan verkopen (de waarde wordt 1x per maand bepaald lijkt het) en tegen welke prijs, de ‘geen verlies’ garantie geld alleen voor einde looptijd.

[ Voor 36% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2024 21:33 ]

PSN

• phantom09
Sineplex schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Hier een idee:

Intel:

Tot ongeveer 1995 waren de koersen voor Intel redelijk. Hierna ging het snel omhoog van ongveer $4,- naar $75 aan de top. Dat is een koerstijging van bijna 1900% 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBDuahKnwSkkcw1O9opodDXtMB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxxRuLJXmDmATrVCdGpvlchZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nvidia:

Tot begin 2023 was de koers van Nvidia nog redelijk. Hierna ging de koers flink omhoog van ongeverr $17,- naar $123,- aan de top. Dit is een koersstijging van 723%.
Extreem veel maar niet zo extreem als van Intel tijdens de dot.com crisis.
Verschil is wel dat Intel er 5 jaar over deed en Nvidia ongeveer 1,5 jaar. In dat geval is de stijging van Nvidia in verhouding veel groter dan die van Intel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sATGi2_ob_TvaX6IlZ9Xog2cVH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4CMeBE86GVcTS1X2PHlTFXl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door phantom09 op 29-08-2024 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er zitten wel behoorlijk wat haken en ogen aan dat ING product. Eerste meest opvallende is wel dat er geen dividend wordt uitgekeerd / meegenomen. Het is dus puur een kijk op de koersontwikkeling (van de looptijd van 6 jaar). Je mist dus de aangegeven gemiddelde 2,6% dividenduitkering per jaar uit deze index. Ook lijkt er 2% kosten gerekend te worden in de uitgifte prijs.

De brochure is best goed door te lezen.
https://assets.ing.com/m/...XS2647241129-Brochure.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Het klinkt leuk, maar je ontvangt geen dividend dus en dat gaat bij de AEX nou juist wel om een leuk zakcentje.
Over een periode van 6 jaar hebben we het waarschijnlijk over (met rente op rente effect en o.b.v. het verleden) zo'n 20%.
Denk dat je vooral de ING een plezier doet dit aan te kopen.
( oh ja en VRH 😉 )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wat moeten wij ervan vinden wat zijn je concrete vragen?

Ik zie al paar dingen wat mij zo snel opvalt, geen dividend die houdt de ING, maxi 2% aankoop transactiekosten, 0.5% verkoopkosten bij tussentijds verkopen maar alleen onder 'normale' omstandigheden
Bij tussentijdse verkoop zal een aan- verkoopspread worden gerekend welke in normale omstandigheden niet hoger is dan 0.5%.
Bij dit product loop je kredietrisico op ING Bank N.V. Dat betekent dat in geval van faillissement of surséance van betaling van ING Bank N.V. je jouw inleg niet of niet volledig kan terugkrijgen. De Note keert geen dividend uit.
De eindwaarde van de AEX Index wordt bepaald op basis van de gemiddelde slotkoers van de AEX Index over de laatste 24 maanden van de looptijd.
Normaal gesproken zou het alleen maar moeten stijgen gemiddeld genomen, zij pakken het gemiddelde van de laatste 24 maanden dus waarschijnlijk een lagere eindkoers dan werkelijk is, dus lagere rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Tnx, ik miste die inzichten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 15:44
AEX is geen dividend herinvesterende index toch? Van wat ik zo inschat houdt ING dat zelf. Ik verwacht dat ze 90% oid van het downside risk hebben gecovered put opties (de rest uit dividenten in de tussenligvende periode) eventuele winsten zijn dan geheel uit vreemd vermogen. Dit klinkt als een goedkope manier van geld lenen.

Edit: schijnbaar had ik weer eens de verkeerde pagina open. Ik reageer alweer op een post waar al lang en breed antwoord op gegeven is.

[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 30-08-2024 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is schuldpapier met rendement gebaseerd op hoe een index presteert ipv obligatierente. Geen ETF-mandjes met aandelen en uiteraard geen dividend. Ze kunnen het risico op grote koersstijging hedgen met derivaten.

Ze lenen geld dat ze 6 jaren later moeten terugbetalen. Als je inleg terug krijgt, dan is 100 euro in 2030 door de inflatie minder waard dan 100 euro dat je nu inlegt en ze rekenen maximaal 2% aankoopkosten aan.

De filosofie erachter is dat spaarrekeningen en obligaties weinig opbrengen. De particulieren mogen van de financiële wereld ietsje meer rendement (6, 7 of 8% gemiddelde jaarrendement op de lange termijn) met index/passief beleggen krijgen. De particulieren moeten van de echte dikke vette winsten afblijven, daarvoor bestaan de institutionele beleggers en professionele handel.

Als de index stijgt dan gaat de bank ervan uit dat ze met het geld dat ze van jou geleend hebben, de index paar keren verslagen hebben en het rendement van de index uitbetalen is wat de particulieren van de financiële wereld mag verdienen.

In een stijgende markt traden is gemakkelijker dan in een dalende markt. Als de koers de verkeerde kant opgaat, dat moet je wat langer uitzitten totdat het weer stijgt en het komt weer goed.

Als de index zijwaarts gaat of daalt dan verdient de bank aan de kosten en waardevermindering van het geld.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 30-08-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
phantom09 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Hier een idee:

Intel:

Tot ongeveer 1995 waren de koersen voor Intel redelijk. Hierna ging het snel omhoog van ongveer $4,- naar $75 aan de top. Dat is een koerstijging van bijna 1900% 8)7

[Afbeelding]

Nvidia:

Tot begin 2023 was de koers van Nvidia nog redelijk. Hierna ging de koers flink omhoog van ongeverr $17,- naar $123,- aan de top. Dit is een koersstijging van 723%.
Extreem veel maar niet zo extreem als van Intel tijdens de dot.com crisis.
Verschil is wel dat Intel er 5 jaar over deed en Nvidia ongeveer 1,5 jaar. In dat geval is de stijging van Nvidia in verhouding veel groter dan die van Intel.

[Afbeelding]
Je kan ook over 9 jaar kijken, in 2015 was Nvidia nog $0,50. Met die $17 vergeet je even tactisch de 3400% naar $17 in 8 jaar. Je kan ook beide over 5 jaar bekijken, dan zit Nvidia alsnog op +2700%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-08 20:27
Het is weer lang geleden, dus we kunnen weer langzaam onze woekerproducten uit de kast trekken. De lobby bij de politiek en AFM zit ook niet stil.
Ik heb het gevoel dat de winstverdriedubbelaar van Aegon er ook weer aan komt straks. Ik moest er gelijk aan denken, maar wellicht ben ik dat alleen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

poehee schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:03:
Het is weer lang geleden, dus we kunnen weer langzaam onze woekerproducten uit de kast trekken. De lobby bij de politiek en AFM zit ook niet stil.
Ik heb het gevoel dat de winstverdriedubbelaar van Aegon er ook weer aan komt straks. Ik moest er gelijk aan denken, maar wellicht ben ik dat alleen.
Tegelijkertijd zitten de traders te kijken, is dit de piek van de indexen? We zien de bulls de koersen pumpen, plotseling glijden ze uit en S&P 500 valt 1% in half uur tijd.

Als zulke producten uit de kast getrokken worden, dan kunnen de banken en verzekeraars de top van de achtbaan gedetecteerd hebben. Vlak voor de duik naar beneden verkopen ze producten die alleen bij stijgende koers rendement kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
rapture schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Tegelijkertijd zitten de traders te kijken, is dit de piek van de indexen? We zien de bulls de koersen pumpen, plotseling glijden ze uit en S&P 500 valt 1% in half uur tijd.

Als zulke producten uit de kast getrokken worden, dan kunnen de banken en verzekeraars de top van de achtbaan gedetecteerd hebben. Vlak voor de duik naar beneden verkopen ze producten die alleen bij stijgende koers rendement kan opleveren.
Maar dit is nou juist een product waarbij de duik naar beneden wordt gecompenseerd.
Bij een licht dalende tot stijgende koers van de index verlies je hierop, vergeleken met zelf direct in de index te investeren.
Het breekpunt ligt waarschijnlijk op zo'n -20% omdat dit naar verwachting het dividend is wat je misloopt.
Vraag is wat je met zo'n product wilt doen...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

poehee schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:03:
Ik denk niet gelijk aan de woekerproducten (waarvan de werking eigenlijk onbekend is / te complex beschreven wordt), maar wel aan allerlei complexe producten waar de uitgever voldoende aan kan verdienen en het presenteert aan de particuliere belegger als de oplossing om te beleggen in die lastige financiële markt. Op zich geeft de brochure van ING een goede inkijk naar de haken en ogen in redelijk eenvoudig taalgebruik van dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

scoobs schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:57:
AEX is geen dividend herinvesterende index toch?
Per definitie is een index nooit herinvesterend ;)

Een ETF of een beleggingsfonds dat een index volgt, is afhankelijk van wat ze doen met het dividend dat wel of niet.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 15:44
JohanNL schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:29:
[...]
Het breekpunt ligt waarschijnlijk op zo'n -20% omdat dit naar verwachting het dividend is wat je misloopt.
Ik heb eens gekeken naar wat het rendement voor ING is, maar dat is niet mals: Het coveren van de risico's is niet al te duur; 4% betaal je voor een put die AEX700 over 4 jaar covert. Ik verwacht niet dat het veel duurder wordt als je een jaar later koopt, misschien 5% oid. Dit is uitgaande van een heel simpel risicoprofiel waarbij alles van meer dan 20% daling 100% gecovered wordt. Van de resterende 20% daling cover je een deel - zeg 12% - met de dividenten en productkosten. Als er met een andere risico-analyse wordt gewerkt - dus denk hierbij aan dat enkel het stuk van 500-700 gedekt wordt, dan betaal je nog een stuk minder. Maar ik ben zelf niet helemaal thuis in dit soort analyses. Het komt er vooral op neer dat bepaalde verliezen op de beurs niet gelijk tot verliezen in het product mogen leiden. Dat verzekeren kost nu eenmaal geld. Voor de bank is dit een zwaar geleveraged product, dus gegarandeerd dat ze een zogenaamde stresstest hebben moeten doen, waarbij diverse scenario's doorloopt, en je opties de risico's moeten dekken.

Het gemiddeld dividend dat AEX in de afgelopen 5 jaar heeft uitgekeerd is 3%. Gebeurt er niets spannends, aka, de beurs zakt na 6 jaar niet onder zijn huidig niveau, dan wordt er dus iets van 15% rendement gemaakt, inc in- en verkoopkosten. Voor een product dat vanuit het perspectief van de bank practisch risicovrij is, is dit een mooie prospectus: 0-15% rendement over het bedrag dat ingelegd wordt, ongeacht enige (reëele) daling vd beurs. Het product komt op mij over als getarget op de mensen die risico-avers zijn en normaal een spaarrekening hebben. En volgens mij is de verwachtte winst voor hen toch wel een stukje hoger dan wat ze met spaarrekeningen kunnen halen.

De charme van dit product zit hem vooral in de schijnbare eenvoud richting de consument; wij houden het risico, jij de winst. Ik zou graag de analogie willen doortrekken naar de (zelfs voor verzekeringsbegrippen) veel te dure schadeverzekering die je bij een huurauto kunt afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Per definitie is een index nooit herinvesterend ;)

Een ETF of een beleggingsfonds dat een index volgt, is afhankelijk van wat ze doen met het dividend dat wel of niet.
Volgens mij is de DAX toch wel herinvesterend, maar het is een tijdje geleden dat ik dat bijhield. Dus als BMW dividend uitkeert (geen idee of ze dat doen) dan stijgt het aantal stukjes BMW in de index.

Edit:
Ik lees nu net dat dit recent veranderd is. )
https://stoxx.com/dax-ind...y-data-reporting-changes/
"As of March 2024, the DAX Equity Indices will be calculated under the STOXX calculation framework, triggering changes to the treatment of corporate actions.

In the most significant change, dividends will now be reinvested in the whole index portfolio rather than in the distributing stock."

[ Voor 31% gewijzigd door ErnstH op 30-08-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErnstH schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:08:
[...]
Volgens mij is de DAX toch wel herinvesterend, maar het is een tijdje geleden dat ik dat bijhield. Dus als BMW dividend uitkeert (geen idee of ze dat doen) dan stijgt het aantal stukjes BMW in de index.

Edit:
Ik lees nu net dat dit recent veranderd is. )
https://stoxx.com/dax-ind...y-data-reporting-changes/
"As of March 2024, the DAX Equity Indices will be calculated under the STOXX calculation framework, triggering changes to the treatment of corporate actions.

In the most significant change, dividends will now be reinvested in the whole index portfolio rather than in the distributing stock."
Maar hoe deden ze dat dan?
Een ‘normale’ index is gewoon de beurskoers van aandeel*wegingsfactor, zoals de aex bijvoorbeeld:
Het AEX indexcijfer bereken je als volgt. Vermenigvuldig het wegingspercentage van een bedrijf met de huidige koers van het bedrijf. Doe dit voor alle 25 bedrijven. Tel de 25 antwoorden bij elkaar op en deel de uitkomst door 100.
Hoe hebben ze dan ooit dividend (wat dan uit de beurskoers van 1 aandeel verdwijnt) meegenomen in die index?

/edit:
Ik zie idd wel dat de DAX iets anders is: :)
https://www.investopedia....0Index%20or%20the%20GER40.
De Stoxx uit je link maakt ETF’s trouwens, dus weet niet of jouw link over de DAX gaat of over de Stoxx etf die de DAX trackt?

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 30-08-2024 12:37 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Vroeger herinvesteerden ze het dividend terug in het aandeel dat uitkeerde (dus verhoging aantal stukjes in de index), nu herinvesteren ze kennelijk in het mandje. Het leuke is dan dus dat de index de volledige return weergeeft (ipv ex dividend zoals de AEX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErnstH schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:56:
Vroeger herinvesteerden ze het dividend terug in het aandeel dat uitkeerde (dus verhoging aantal stukjes in de index), nu herinvesteren ze kennelijk in het mandje. Het leuke is dan dus dat de index de volledige return weergeeft (ipv ex dividend zoals de AEX).
Maar nu heb je het over de ETF index tracker die anders herinvesteerd?
een index krijgt geen dividend, want die heeft geen aandelen, die berekent alleen bedrijf x staat op beurswaarde zoveel, dat geeft zoveel punten voor de index berekening.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

een index krijgt geen dividend, want die heeft geen aandelen, die berekent alleen bedrijf x staat op beurswaarde zoveel, dat geeft zoveel punten voor de index berekening.
Nee, het gaat echt op de manier waarop de index zelf wordt berekend, dus niet over een ETF. Een index krijgt natuurlijk geen dividend, maar het gaat erom hoe de informatie wordt gebruikt. Een manier is om geen rekening te houden met dividend uitbetalingen, waarbij de index dus omlaag gaat (ceteris paribus) als een fonds dividend betaalt (zoals de AEX). Een andere manier is dus om het (fictieve) dividend te herinvesteren (op een bepaalde manier) zodat de impact op de index kleiner/afwezig is.

Daarom zijn uitspraken als "de AEX staat nog op hetzelfde punt als 10 jaar geleden" ook een beetje onzinnig voor wat betreft rendement, omdat je dan dus dividend buiten beschouwing laat. Bij de DAX geeft dat juist wel een goede indicatie, juist door de dividend "herinvestering" berekening.

Maar dit is dus ook van belang voor de uitgevers van ETFs, om zo goed mogelijk de index te kunnen volgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 00:14
YakuzA schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Nee hoor. Er zijn ook total return indices, zoals de DAX inderdaad. Maar ook van de AEX bijvoorbeeld is een total return index ( https://live.euronext.com...indices/QS0011131990-XAMS ) . Iedereen kan een index construeren op welke manier dan ook, er is geen verplichte methodiek. Als jij een index wil maken waarbij je het dividend van de AEX investeert in bitcoins en het resultaat meet in Noorse Kronen dan kan dat. De vraag is alleen of die index veel tractie krijgt :).

Een mooi voorbeeld van een achterlijke index is de Dow Jones Industrial Average. Andere indices, zoals de S&P 500 en de MSCI world, zijn market-cap (oke, free-float) weighted. Met andere woorden: de grootste bedrijven (Apple, Microsoft, Berkshire, etc.) wegen het zwaarst mee in de index. Maar de Dow Jones is price-weighted: het bedrijf met de hoogste koers (of om precies te zijn: koersstijging sinds index-inclusie) per aandeel weegt het zwaarst mee in de index. Op dit moment is dat United Health, dat bedrijf handelt op een koers van ongeveer 600 dollar en daarom weegt het bijna 10% mee in de index, ongeveer 3x zo zwaar als Apple 8)7 .

Een volstrekt debiele beursgraadmeter.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 30-08-2024 22:14 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ik moet ook altijd lachen als ze op het nieuws heel serieus praten over de Dow. 😁

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:09
Nu achterlijk, maar toen de index voor het eerst werd gepubliceerd (pre 1900!) bestond de computer nog niet en was dat rekenkundig een methodiek die uitvoerbaar was. En dat geeft de dow ook direct iets wat alle moderne indexen niet hebben, namelijk een historie van meer dan 100+ jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErnstH schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:42:
[...]
Nee, het gaat echt op de manier waarop de index zelf wordt berekend, dus niet over een ETF. Een index krijgt natuurlijk geen dividend, maar het gaat erom hoe de informatie wordt gebruikt. Een manier is om geen rekening te houden met dividend uitbetalingen, waarbij de index dus omlaag gaat (ceteris paribus) als een fonds dividend betaalt (zoals de AEX). Een andere manier is dus om het (fictieve) dividend te herinvesteren (op een bepaalde manier) zodat de impact op de index kleiner/afwezig is.

Daarom zijn uitspraken als "de AEX staat nog op hetzelfde punt als 10 jaar geleden" ook een beetje onzinnig voor wat betreft rendement, omdat je dan dus dividend buiten beschouwing laat. Bij de DAX geeft dat juist wel een goede indicatie, juist door de dividend "herinvestering" berekening.

Maar dit is dus ook van belang voor de uitgevers van ETFs, om zo goed mogelijk de index te kunnen volgen.
Tnx voor de uitleg. :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

JohanNL schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Maar dit is nou juist een product waarbij de duik naar beneden wordt gecompenseerd.
Bij een licht dalende tot stijgende koers van de index verlies je hierop, vergeleken met zelf direct in de index te investeren.
Mooi stukje marketing om goedkoper dan gratis lenen (de klant betaalt tot maximaal 2% om 100 euro aan een bank te mogen uitlenen en kan 6 jaren later minstens 100 euro terugkrijgen) te verpakken als bescherming tegen een duik naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01:20
Er bestaat ook een 100% buffered ETF van BlackRock, zou die liever in Nederland/Europa beschikbaar zien.

Winst op 10,64% gecapped per jaar, 100% bescherming van verlies (bij deelname vanaf uitgifte). 0.5% kosten per jaar en vrij verhandelbaar op de beurs.
https://www.blackrock.com...e-cap-max-buffer-jun-etf/

Heb alleen niet kunnen vinden waar je het kan kopen, op Saxo moet je een pro account hebben.
Versies wel beschikbaar zijn minder interessant, bijv. maar 20% buffer en nog duurder ook.

Zoiets lijkt mij ideaal om een deel van mijn spaargeld weg te zetten met weinig risico.

[ Voor 14% gewijzigd door Rogers op 01-09-2024 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:44
Rogers schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:14:
[...]

Er bestaat ook een 100% buffered ETF van BlackRock, zou die liever in Nederland/Europa beschikbaar zien.

Winst op 10,64% gecapped per jaar, 100% bescherming van verlies (bij deelname vanaf uitgifte). 0.5% kosten per jaar en vrij verhandelbaar op de beurs.

Heb alleen niet kunnen vinden waar je het kan kopen, op Saxo moet je een pro account hebben.
Versies wel beschikbaar zijn minder interessant, bijv. maar 20% buffer en nog duurder ook.

Zoiets lijkt mij ideaal om een deel van mijn spaargeld weg te zetten met weinig risico.
Die specifieke heeft zo te zien geen KID, als je op IBKR professional status hebt kun je die kopen, of je kunt het met de optieroute kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
J0kerNL schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:26:
[...]

Die specifieke heeft zo te zien geen KID, als je op IBKR professional status hebt kun je die kopen, of je kunt het met de optieroute kopen.
Van opties weet ik niet genoeg af. Dan nog is het product in USD wat een probleem is voor grotere bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:04
rapture schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Omdat zonder een goed functionerende rechtsstaat, ben je niet zeker over je bezittingen en een dictator kan zomaar je spullen afpakken.

In China kunnen ze hele sectoren verbieden en er verdampt honderden miljarden dollar aan market cap.

Of de overheid verandert de content in games, films, TV series,... Als de producten, diensten,... onaantrekkelijk gemaakt worden, dan is het bedrijf en je aandelen verpest.

Opstanden, coup, (burger)oorlog,... zijn ook risico's.

[...]

Als er in de VS teveel huizen gebouwd werd, dan spraken we over 5 of 10% overschot.

In China genoeg lege woningen voor 1 tot 2 keer de bevolking is extreme overschot.

[...]

In kleinere steden zijn de vastgoed prijzen gedeeld door 4 of 5 gegaan.

Voor ons zijn bakstenen een gedeelte van de portefeuille. De Chinezen vertrouwen de aandelen, obligaties,... niet en willen iets fysieks dat je vast kan pakken.

En cash in de bank heeft ook limieten, beperkt bedrag per dag mogen afhalen, je moet vroeg voor de openingsuren in de rij staan om een plekje te claimen zodat je geld mag afhalen.

Dus ze steken bijna hun volledige vermogen in vastgoed. En als woningprijzen crasht zoals Alfen, TKWY,... dan is er algemene verarming van hele bevolking. De helft van het vermogen van de bevolking is verdampt.

Wealth effect is dat wanneer de beurs, vastgoed,... omhoog gaat, dan voelen de mensen rijker, geven gemakkelijker geld uit en de hogere koopdruk zorgt voor meer inflatie.

Omgekeerd is als de mensen armer voelen, minder spenderen en deflatie zet druk op de bedrijven. De PPI (prijzen aan fabriekspoorten) gaat omlaag en de grondstoffen in de internationale markten gaan omhoog. De winstmarges worden platgedrukt.

Demografisch hadden ze 1 kind beleid te lang aangehouden en beseften niet dat meer verstedelijking en hogere levensstandaard verandert de kinderen van goedkope hulpjes/arbeid naar dure wandelende meubels die in de weg lopen. In alle landen zorgt verstedelijking en stijgende levensstandaard voor minder kinderen per vrouw.

Ze hebben het beleid aangehouden wegens imaginaire kinderen. Lokale overheden schreven imaginaire kinderen in om meer subsidies van de centrale overheid te krijgen. Imaginaire kinderen zijn over 100 miljoen gegaan. Als je 20 jaren aan de cijfers ziet dat het best wel goed gaat, plotseling krijg je de echte cijfers en het gaat al 20 jaren fout. Het is nu te laat om tegenmaatregelen te nemen en ze zitten in de terminale fase.

Voor meer info: rapture in "Kan de wereldeconomie blijven groeien?"

Er is stijgende bevolking nodig om meer consumenten te hebben die de GDP omhoog doen, die ergens werken zodat bedrijven meer producten/diensten kunnen leveren,...

Steeds minder consumenten, steeds minder personeel,... is een mogelijke verklaring voor waarom Xi de macht consolideert en de bevolking klaar kan maken voor het aanbidden van de grote leider. Het maakt niet uit hoe arm de gemiddelde rus, Noord-Koreaan,... is, zolang ze een tsaar of groter leider aanbidden en af en toe trots op de beelden van een raket of maansonde die het Westen kan overtreffen.

De situatie in China is zo slecht dat er veel meer Chinezen illegaal door de grens tussen Mexico en de VS gaan dan in het verleden.

[...]

En zo wordt de bevolking in Westerse democratieën aangevuld.

Of is het tijd voor muren en prikkeldraad rond China om de Chinese bevolking binnen te houden?

[...]

Niemand gaat in de China rapporteren dat die z'n werk niet goed gedaan heeft. Dus de lokale overheden rapporteren de gewenste target om promotie te maken.

[...]

Evergrande is zo'n dividendaandeel. Het probleem was dat het eigenlijk een doorgeefluik naar de partijleden (die veel aandelen hebben) is. Met obligaties geld ophalen om dividend uit te keren. Zolang de schulden mogen groeien kan het bedrijf de hefboom steeds verder omhoog doen. En toen mocht de hefboom niet meer zo hoog: Wikipedia: Three red lines

Dus uitkijken voor structureel steeds meer en meer geld lenen om dividend uit te betalen. Dat lijkt op een pyramidespel, particulieren leggen geld in en het geld wordt naar de partijleden doorgeschoven.

In zulke landen is er geen goedwerkende toezichthouder die de investeerders beschermen. x projecten in y steden zijn in een Chinese jaarverslag of earnings andere getallen dan wat er op de bedrijfswebsite staat

In de VS, EU,... zijn er veel regels waaraan een boekhouding, prospectus, jaarverslag,... moet voldoen en meldplicht. En er is onafhankelijke rechtspraak, onderzoekscommissies,...
Interessant visie die ik deel en ook op gereageerd heb in een ander topic. De vraag is hoe je hier mee omgaat als belegger? Zeker als je graag voor meerdere jaren wilt beleggen en dit op een op een iets minder actieve manier. De conclusie waar ik voorlopig toe kom is:
- beleggen in robotica
-opkomende markten, echter is bijvoorbeeld india al relatief gezien sterk geprijsd.
- Je zou ook onmiddellijk denken aan grondstoffen, echter is die markt zo fluctuerend dat het bijna kan gezien worden als gokken..

Andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Rogers schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:14:
[...]

Heb alleen niet kunnen vinden waar je het kan kopen,
Ik zit bij ING, denk dat ik daarom die reclame kreeg,
Maar uiteindelijk niet mee gedaan
op Saxo moet je een pro account hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rogers schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:58:
[...]

Van opties weet ik niet genoeg af. Dan nog is het product in USD wat een probleem is voor grotere bedragen.
Waarom is het kopen in USD een probleem? Je kan geld bij IBKR converteren. En eventueel kan je ook op margin kopen.

Bij IBKR kan je ook een test acccount openen en gaan oefenen met opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
phantom09 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:52:
[...]

Waarom is het kopen in USD een probleem? Je kan geld bij IBKR converteren. En eventueel kan je ook op margin kopen.

Bij IBKR kan je ook een test acccount openen en gaan oefenen met opties.
Omdat ik geen valuta risico wil lopen met een laag risico belegging (heb al dat al op een ander deel van mijn beleggingen).

Zo'n test account is inderdaad een goed idee, eens naar kijken wanneer ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rogers schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:49:
[...]

Omdat ik geen valuta risico wil lopen met een laag risico belegging (heb al dat al op een ander deel van mijn beleggingen).

Zo'n test account is inderdaad een goed idee, eens naar kijken wanneer ik tijd heb.
Ik zie het probleem niet. MIjn overgrote deel wat ik geinvesteerd heb zit in US dollars.
Merk vaak dat het een hefboom heeft. De koers van de dollar gaat al een tijdje omlaag, maar de aandelen worden meer waard is US dollar. Dit zie ik wel vaker en ook de andere kant op (aandelen dalen in waarde maar dollard wordt meer waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 23:03

Noq

Als nieuwkomer in beleggen stond ik op het punt om een deel van mijn vermogen in de S&P500 te investeren. Echter, naarmate ik meer leerde over beleggen en meer informatie opdeed, lijkt het verstandig om te spreiden. Is het bijvoorbeeld een goed idee om 60% van mijn vermogen te beleggen in de S&P500 en daarnaast een andere ETF te kiezen die zich richt op een andere sector of wereldwijd, zoals de ACWI (IE00B6R52259)?

Ik begin graag met ETF's en overweeg op een later moment, met een kleiner deel van mijn vermogen, mogelijk ook losse aandelen toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Noq schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:00:
Als nieuwkomer in beleggen stond ik op het punt om een deel van mijn vermogen in de S&P500 te investeren. Echter, naarmate ik meer leerde over beleggen en meer informatie opdeed, lijkt het verstandig om te spreiden. Is het bijvoorbeeld een goed idee om 60% van mijn vermogen te beleggen in de S&P500 en daarnaast een andere ETF te kiezen die zich richt op een andere sector of wereldwijd, zoals de ACWI (IE00B6R52259)?

Ik begin graag met ETF's en overweeg op een later moment, met een kleiner deel van mijn vermogen, mogelijk ook losse aandelen toe te voegen.
WEBN is een goede optie, wereldwijde spreiding, large en mid cap, hele lage kosten (0.07%). Vrij nieuw nog dus je komt er niet zo veel over tegen (wel van een grote speler Amundi).

Voor meer info zoek door deze thread of "passief beleggen met indexfondsen", of bijv het blog van mrfob.

[ Voor 10% gewijzigd door Rogers op 02-09-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 23:03

Noq

Rogers schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:04:
[...]

WEBN is een goede optie, wereldwijde spreiding, large en mid cap, hele lage kosten (0.07%). Vrij nieuw nog dus je komt er niet zo veel over tegen (wel van een grote speler Amundi).

Voor meer info zoek door deze thread of "passief beleggen met indexfondsen", of bijv het blog van mrfob.
Thanks voor het snelle antwoord. En dus zowel in S&P500 en WEBN beleggen is geen gek idee? Of bedoel je alleen WEBN? Wel zie ik weinig beweging in WEBN het afgelopen jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Noq op 02-09-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Noq schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:00:
Echter, naarmate ik meer leerde over beleggen en meer informatie opdeed, lijkt het verstandig om te spreiden. Is het bijvoorbeeld een goed idee om 60% van mijn vermogen te beleggen in de S&P500 en daarnaast een andere ETF te kiezen die zich richt op een andere sector of wereldwijd, zoals de ACWI (IE00B6R52259)?
Wellicht ter overbodige informatie, de meeste wereldwijde fondsen (die de marktkapitalisatie volgen) zitten al zo rond de 60-70% met hun vermogen in de VS. Als je dus zelf al een ETF neemt die de S&P 500 index volgt , en daarnaast nog een wereldwijde index, dan zit je wel met een tilt naar de VS (als je puur kijkt naar de wereldwijde marktkapitalisatie). Dat kan een bewuste keuze zijn als dat bij jouw strategie/visie past.
Je kan dan eigenlijk beter terecht in Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 om dat verder uit te diepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
Noq schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:10:
[...]

Thanks voor het snelle antwoord. En dus zowel in S&P500 en WEBN beleggen is geen gek idee? Of bedoel je alleen WEBN? Wel zie ik weinig beweging in WEBN het afgelopen jaar.
Persoonlijk ga ik voor WEBN + wereld small cap etf (10%). Zoals al gezegd door Qwerty zit WEBN al voor een groot percentage in de S&P500.

Ik koop standaard elke maand die en als ik zin heb soms wat anders er bij.
Mijn grootste tip bij beginnen met beleggen is stop het overgrote deel in een gespreide etf.
Ik heb veel geld verloren door eerst 2 jaar te zitten kutten met losse aandelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rogers op 02-09-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Rogers schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:04:
[...]

Ik volg WEBG en WEBN sinds een weekje bij IBKR en de liquiditeit lijkt heel erg laag te zijn. Is dat ook jouw ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Afas schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:34:
[...]
Ik volg WEBG en WEBN sinds een weekje bij IBKR en de liquiditeit lijkt heel erg laag te zijn. Is dat ook jouw ervaring?
Laatst ook een aanzienlijke order ingeschoten die snel doorgevoerd kon worden. Volgens mij is de markt uiteindelijk vrij efficiënt, daar zorgen bij dit soort ETF’s de Authorized Participants voor. Nieuwe aandelen kunnen makkelijk gecreëerd worden dus je bent niet afhankelijk van mensen die hun ETFs willen verkopen.

De NAV stijgt ook gestaag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOH379FbTQ-li644OIoQUV412bc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nqQoStVdjw6Q1E0V7cKMew09.png?f=fotoalbum_large
https://www.amundietf.se/...cits-etf-acc/ie0003xja0j9

Met een gratis account bij https://www.boerse-frankf...tUrl=%2Fxetra-realtime%2F kan je real time de koers en het orderboek zien.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 03-09-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Afas schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:34:
[...]
Eerlijk gezegd niet op gelet, weet niet wat normale cijfers zijn voor zo'n ETF.
Spread zat gister en vandaag rond 1 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Gaat weer aardig naar beneden allemaal.
Vooral Tech gaat weer hard naar beneden.

Las dat September altijd een slechte maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Rogers schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:49:
[...]

Je vergeet dat veel van die bedrijven exposure hebben wereldwijd. Wanneer de dollar zwak is, daalt de waarde van dat aandeel ook, maar de winst van die bedrijven wordt onder andere hier gegenereerd en die winst in dollars stijgt door een hogere euro. Dus door die hogere winsten wordt het wisselkoersverlies weer gecompenseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

NicoHF schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:47:

Mensen die in paniek verkopen, tijd om bij te kopen ;)
Wel jammer te zien dat het omlaag gaat maar ja, gaat wel weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:45
Ach ja, september is weer begonnen.

En S&P, VWRL zitten alsnog binnen 2,5% van ATH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:47:

Als september altijd een slechte maand is zou ik lekker all-in short gaan. :*)
Pagina: 1 ... 189 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij