Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:16
aljooge schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:05:
Is het nu bijna afgelopen met die roundup rechtzaken tegen Bayer?

Koers staat op +11%
Was het maar zo. Er is weer een belangrijke stap in de goede richting gezet.

https://www.reuters.com/l...cancer-claims-2024-08-15/

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52

Duinkonijn

Huh?

Hoezo goed?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:05
hoevenpe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:41:
Heerlijk op vakantie, helemaal nergens aan denken... :)
Halverwege vakantie, gaat lekker :)
Bestelt nog een halve liter...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

hoevenpe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Halverwege vakantie, gaat lekker :)
Bestelt nog een halve liter...
Goed bezig :Y)

Het geschoren zijn ligt ook wel weer redelijk achterwegen

[ Voor 12% gewijzigd door Duinkonijn op 16-08-2024 15:23 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Duinkonijn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:21:
Het geschoren zijn ligt ook wel weer redelijk achterwegen
Tweederde van het verlies is alweer weg... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sta alweer in de plus deze maand:)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het gaat wel lekker met het shorten van de volatiliteit en opdrijven van de S&P 500.

VIX is al onder 15 en nu nog de 3-Month VIX onder de 15 zien zakken. Dan zijn de 90 dagen looptijd puts weer goedkoopst.

Nu zijn de ATM SPX Nov puts 1/3 goedkoper dan ATM SPX Nov calls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:33:
Ik ook, maar mis nog wat voor mijn ATH :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 15:33

Soullie

Planeshift

Sport_Life schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:33:
Ik ook, minimaal maar wel weer +je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:40
Ik zag dat BESI op zijn hoogte punt stond rond de 170. Hij was bijna 45% vanaf dit hoogtepunt gedaald ergens ronde 95. Had iets eerder moeten inkopen maar heb een order ingezet op 109. 20 stuks gekocht, hoewel het standaard op 100 stond. Had ik echter achteraf moeten doen.

Mooi winst van 20x12 =240 euries :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09 21:26
Hoi. Het MMF van etoro geeft tot 5,3% cash interest. Heb ik hierbij te maken met koersrisico als ik inleg in EUR?

https://www.etoro.com/nl/investing/interest-on-balance/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Frankenstein schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:06:
Hoi. Het MMF van etoro geeft tot 5,3% cash interest. Heb ik hierbij te maken met koersrisico als ik inleg in EUR?

https://www.etoro.com/nl/investing/interest-on-balance/
Zoals in het sparen topic ook al genoemd:
T&C's:
Interest is paid on a USD balance. Interest may be accrued on a USD balance resulting from the conversion of GBP deposits as an example. If the GBP/USD exchange rate experiences unfavorable movement, the overall return, including interest, may be lower compared to leaving GBP funds outside the eToro platform.
Je krijgt enkel rente op Dollar-tegoeden. Als jij al ergens anders een plukje Dollars hebt liggen en die hier in stopt heb je geen koersrisico. Als jij je Euro’s eerst in Dollars om moet zetten en daarna weer terug om bij de Appie met Euro’s te betalen heb je valutarisico.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 13:13

Jebus4life

BE User

Ik heb "advies" nodig... Het gaat om mijn positie in ADMA Biologics.

Ik heb enkele jaren terug een positie in ADMA Biologics opgepikt aan 2,05$ gemiddeld.
Inmiddels is de koers van het aandeel gestegen, en eigenlijk de afgelopen 12 maanden beginnen exploderen. Vandaag hebben ze de 18$ aangetikt...

Afgelopen mei was er na de kwartaalcijfers al een stevige sprong in de koers (van +- 6$ naar +- 9$), op dat moment woog het aandeel 9% in mijn portefeuille (ooit was het gewicht 2%, kwestie van een indicatie te geven) en heb ik 1/3e van mijn positie verkocht aan 9$. Toen hield ik dus 2/3e van mijn positie vast + had ik mijn originele aankoopbedrag + 50% winst daaruit gehaald. Dat vond ik een goede beslissing (en een zeer mooi resultaat uiteraard).

Toen had ik me voorgenomen om eind 2025 ofzo nog eens te herevalueren, maar inmiddels is de koers dus alweer verdubbelt op 3 maanden en is het al ruim 11% van mijn portefeuille. Gezien de verwachtingen de afgelopen kwartalen telkens werden verslagen + elke keer de guidance werd verhoogd vind ik de waardering niet problematisch ofzo, dus op zich wil ik gewoon vasthouden (let's see how deep the rabbit hole goes), maar het blijft wel een (soort van) biotech bedrijf, dus ik heb ergens wel wat hoogtevrees en ik vraag me af hoe slim het is om zo'n stevig gewicht in 1 aandeel te hebben zitten (ter vergelijk, nummer 2 in mijn portefeuille, Munich RE, is zowat de helft zo groot).

Mensen die nog in zo'n positie gezeten hebben en hun zicht op iets dergelijks willen delen?
(geen humblebrag ofzo, mijn portefeuille staat vrij uitgebreid beschreven in het topic en doe ik vooral in kwaliteits & waarde aandelen, dit was, vooralsnog, gewoon een toevallig schot in de roos, toen ik ze kocht had ik nooit gedacht "ooit" op deze koersen te staan)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Jebus4life schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:23:

Ik heb enkele jaren terug een positie in ADMA Biologics opgepikt aan 2,05$ gemiddeld.
Inmiddels is de koers van het aandeel gestegen, en eigenlijk de afgelopen 12 maanden beginnen exploderen. Vandaag hebben ze de 18$ aangetikt...

Afgelopen mei was er na de kwartaalcijfers al een stevige sprong in de koers (van +- 6$ naar +- 9$), op dat moment woog het aandeel 9% in mijn portefeuille (ooit was het gewicht 2%, kwestie van een indicatie te geven) en heb ik 1/3e van mijn positie verkocht aan 9$. Toen hield ik dus 2/3e van mijn positie vast + had ik mijn originele aankoopbedrag + 50% winst daaruit gehaald. Dat vond ik een goede beslissing (en een zeer mooi resultaat uiteraard).

Toen had ik me voorgenomen om eind 2025 ofzo nog eens te herevalueren, maar inmiddels is de koers dus alweer verdubbelt op 3 maanden en is het al ruim 11% van mijn portefeuille. Gezien de verwachtingen de afgelopen kwartalen telkens werden verslagen + elke keer de guidance werd verhoogd vind ik de waardering niet problematisch ofzo, dus op zich wil ik gewoon vasthouden (let's see how deep the rabbit hole goes), maar het blijft wel een (soort van) biotech bedrijf, dus ik heb ergens wel wat hoogtevrees en ik vraag me af hoe slim het is om zo'n stevig gewicht in 1 aandeel te hebben zitten (ter vergelijk, nummer 2 in mijn portefeuille, Munich RE, is zowat de helft zo groot).

Mensen die nog in zo'n positie gezeten hebben en hun zicht op iets dergelijks willen delen?
(geen humblebrag ofzo, mijn portefeuille staat vrij uitgebreid beschreven in het topic en doe ik vooral in kwaliteits & waarde aandelen, dit was, vooralsnog, gewoon een toevallig schot in de roos, toen ik ze kocht had ik nooit gedacht "ooit" op deze koersen te staan)
Tja, dat is toch vaak een keuze die je zelf het beste kan maken.

Als ik een dergelijke situatie had, zou ik denk een deel verkopen, zodat je wel de lusten hebt van verdere stijgingen en het geld van het verkochte deel een andere bestemming geven.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:16

Secsytime

Automagisch

De vraag zou voor mij zijn of het op sentiment gewaardeerd is of op performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 23:04

Inmiddels is de koers van het aandeel gestegen, en eigenlijk de afgelopen 12 maanden beginnen exploderen. Vandaag hebben ze de 18$
Wat is je eigen fair value er voor (dus geen koersdoel van een bank oid) en hoe zit het met de prijs ten opzichte van dat? En hoe zie je het bedrijf zich ontwikkelen?

Dat zijn eigenlijk de enige vragen die tellen. Als je daar zelf geen antwoord op hebt, dan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40

Theo

moederbord

Vandaag op de LEDbanner bij Driebergen langs de A12 een advertentie voor Future Energy For All. Zij beloven een vast rendement van 7% te geven voor de komende 5 jaar door met vreemd vermogen te investeren in energievoorziening. https://www.futureenergyforall.nl/ is best uitgebreid.

Op het eerste zicht ziet het er goed uit; de stabiliteit van een vast rendement met als 'enig' risico de kans dat de toko omvalt en het geld weg is en ze vooral werken met vreemd vermogen.. Het klikt bijna een 'te mooi om waar te zijn' verhaal. Maar is dat ook zo? Is dit een verstandige keuze om in te beleggen wanneer je geen zin hebt in daytraden, en je op langere termijn wel een leuk rendement wil?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 17:30
Theo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:22:
Vandaag op de LEDbanner bij Driebergen langs de A12 een advertentie voor Future Energy For All. Zij beloven een vast rendement van 7% te geven voor de komende 5 jaar door met vreemd vermogen te investeren in energievoorziening. https://www.futureenergyforall.nl/ is best uitgebreid.

Op het eerste zicht ziet het er goed uit; de stabiliteit van een vast rendement met als 'enig' risico de kans dat de toko omvalt en het geld weg is en ze vooral werken met vreemd vermogen.. Het klikt bijna een 'te mooi om waar te zijn' verhaal. Maar is dat ook zo? Is dit een verstandige keuze om in te beleggen wanneer je geen zin hebt in daytraden, en je op langere termijn wel een leuk rendement wil?
Ik weet niet wanneer dit ooit wel heeft gewerkt. Maar dat rendement betaal je waarschijnlijk zelf met je inleg, of in ieder geval gedeeltelijk. De "investeerders" hebben een geldmachine die ze min of meer zelf kunnen bedienen. Je hoeft maar één vraag te beantwoorden: wie loopt hier risico?
Was hier niet een zoon van onze tsjakkaa Ratelband crimineel betrokken die waardeloze windmolens opkocht (windsharefund)?. Kocht vastgoed met geld van beleggers, en liep zelf 0 risico. Doet me hier sterk aan denken.
Ver weg van blijven dus. Of een wijze les leren...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:23
Dit zegt al genoeg:

Let op! u belegt buiten AFM-toezicht. Geen prospectusplicht voor deze activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 00:16

Als je er geen namen en foto’s van eigenaren of bestuurders te vinden heel ver van wegblijven. Je zou een toch ook geen geld overmaken als je van een vreemde een appje kreeg van €1000 overmaken en je krijgt het volgend jaar terug met rente dan doe je dat toch ook niet.

Het verhaal lijkt op een inleg die je doet bij een private equity fonds, echter in de vorm van een obligatie. Koop obligaties van gerenommeerde partij en vermijd deze rommel.

Jaarverslag 2022 zonder foto’s of namen van directieleden….uit de Belgische KVK blijkt Charles Ratelband is opgeven als directeur…adverteren naar Nederlanders, geld innen via een Belgische onderneming om vervolgens te investeren in Duitsland snap jij het nog…

Dit stinkt aan alle kanten! Niet doen!

[ Voor 17% gewijzigd door BlacKstaR- op 19-08-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40

Theo

moederbord

@BlacKstaR-
@poehee
Na wat verder graven is wel de eigenaar/directie gevonden. Diep in de documentatie staat WindShareFund genoemd als eigenaar van FutureEnergy, met Ratelband junior als directeur hiervan. Op (eigen?) websites van Ratelband noemt hij ook dat hij directeur is hiervan waarmee het niet een scam is die de naam van Ratelband noemt, maar dit ook de eerlijke waarheid lijkt te zijn.

Maar gezien het verleden van deze beste man denk ik dat ik beter een paar duizend euro in 5 euro biljetten in een zilveren schaal kunt gooien en in de fik kan steken. Dan krijg ik nog iets van warmte van de investering terug :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
Theo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:46:
@BlacKstaR-
@poehee
Na wat verder graven is wel de eigenaar/directie gevonden. Diep in de documentatie staat WindShareFund genoemd als eigenaar van FutureEnergy, met Ratelband junior als directeur hiervan. Op (eigen?) websites van Ratelband noemt hij ook dat hij directeur is hiervan waarmee het niet een scam is die de naam van Ratelband noemt, maar dit ook de eerlijke waarheid lijkt te zijn.

Maar gezien het verleden van deze beste man denk ik dat ik beter een paar duizend euro in 5 euro biljetten in een zilveren schaal kunt gooien en in de fik kan steken. Dan krijg ik nog iets van warmte van de investering terug :P
Dat daar al zo schimmig over wordt gedaan zegt genoeg lijkt me…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Zodra het op particulieren gericht is vertrouw ik het niet. Er is maar één reden om geld uit te geven om aan marketing om je tot particulieren te richten en dat is niet rendement, tenminste niet he rendement van je doelgroep.

Enige uitzondering is een fiscaal gezien maar ook die hebben geen snelweg reclame nodig en gaan prima mond-op-mond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 17:30
Alles dat een gegarandeerd rendement voor de eerste x jaar belooft is een sigaar uit eigen doos. Mensen houden nou eenmaal van "zekerheid", en daar wordt op ingespeeld. Dus je krijgt 35-50% terug van je inleg. De rest is foetsie. Heel gek.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:58
Het is naar alle waarschijnlijkheid ook niet gegarandeerd. Als je de daadwerkelijke documenten verkrijgt gok ik zo dat er een hoop voorwaarden aan de betalingen verbonden zit. Gewoon misleidend dus.

Wat ik dan ook zo mooi vind is dat ze beschrijven dat ze het gaan combineren met bankleningen. Welke bank gaat hier geld aan verstrekken als je - ogenschijnlijk - geen equity ophaalt? En wat is het trackrecord van deze lui, hun strategie etc? Ja er wordt gerefereerd aan zonneparken en windmolens in Duitsland maar in welke stage van de ontwikkeling?

Anyway wel treurig dat ze het zo markeren. Als je 7% per jaar rendement - en waarschijnlijk meer om uit de kosten te komen - moet behalen is dat niet zo eenvoudig met zulke investeringen. En zeker niet als je daar geen professioneel team achter hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:24
Gaat het dan op aan beheerders kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het begint al goed met:

Afbeeldingslocatie: https://www.futureenergyforall.nl/public/images/afm2_vrijstelling_prospectus.jpg

Als zij niet eens de moeite doen om een door AFM goedgekeurde document te schrijven over de risks and rewards?

Uitzonderingen op de regel:
Uitzonderingen op de aanbieding

Voor het aanbieden van effecten aan het publiek is in bepaalde gevallen de publicatie van een goedgekeurd prospectus niet verplicht. Deze uitzonderingen vindt u in artikel 1 lid 4 van de Prospectusverordening. Een aanbieding van effecten aan het publiek is onder meer uitgezonderd van de verplichting om een prospectus te publiceren voor de volgende soorten aanbiedingen:
  • aanbiedingen die alleen gericht zijn aan gekwalificeerde beleggers
  • aanbiedingen die gericht zijn aan, per lidstaat, minder dan 150 natuurlijke personen of rechtspersonen die geen gekwalificeerde beleggers zijn
  • aanbiedingen van effecten met een nominale waarde per eenheid van ten minste €100.000
  • aanbiedingen waarbij beleggers voor minimaal €100.000 aan effecten moeten aankopen
  • aanbiedingen met een totale tegenwaarde van minder dan €5 miljoen. Aan deze vrijstelling zijn voorwaarden verbonden.
Om te bepalen of er sprake is van een uitzondering of vrijstelling kunt u de Prospectusverordening raadplegen. Het is raadzaam om daarbij professioneel juridisch advies in te winnen.
https://www.afm.nl/nl-nl/...toezicht/prospectusplicht
Ik heb de voorkeur voor zo gereguleerd en gestandaardiseerd mogelijk.

Wat zijn de SEC filings toch handig? Allemaal ongeveer dezelfde jaarrekeningen, earnings,... en niet door grafische spielerei en fotoboeken moeten bladeren om wat cijfers te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Intel nu een buy? Echt een enorme dip die niet goedgemaakt is zoals bij ASML en Nvidia.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-09 10:33
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:28:
Is Intel nu een buy? Echt een enorme dip die niet goedgemaakt is zoals bij ASML en Nvidia.
is begin augustus reeds kort besproken.
Zoek even op 'intel' in dit topic.

wat ik ervan heb opgenomen: intel is voorbij gestreefd en heeft momenteel geen plannen om dit direct recht te trekken, dus geen groei in het vooruitzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
Even een praktische vraag rondom IBKR.

Ik heb vorige week een account aangemaakt en als test schuif ik een deel van mijn aandelen van de Rabobank over naar IBKR. Puur om te kijken hoe dat proces van transfer werkt en of ik geen fouten maak etc. Dat durfde ik niet alleen met mijn hele portofuile.

Het aandeel wat ik verschuif staat op de Canadese markt en is dus in CAD valuta. Mijn base currency op IBKR staat op EUR. Mede omdat ik jaarlijks mijn reports voor de ficus etc in EUR wil hebben. Nu kreeg ik zojuist de volgende melding van IBKR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPgOJvKyoLsqeBSEfqRlwH3U44s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmI2KE6Qc90pihGGtBQSIJmk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat ik niets hoef te doen als ik online wat artikelen lees en is dit meer een headsup. Als ik het zo lees doen ze auto-convert op cash posities in een andere valuata, maar met een aandeel word dat een beetje lastig :) Klopt mijn aanname dat het meer een headsup melding is en ik straks mijn Canadese aandeel gewoon in CAD in mijn portfolio krijg?

[ Voor 10% gewijzigd door GAEvakYD op 20-08-2024 08:44 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GAEvakYD schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:34:

Ik heb vorige week een account aangemaakt en als test schuif ik een deel van mijn aandelen van de Rabobank over naar IBKR. Puur om te kijken hoe dat proces van transfer werkt en of ik geen fouten maak etc. Dat durfde ik niet alleen met mijn hele portofuile.

Het aandeel wat ik verschuif staat op de Canadese markt en is dus in CAD valuta. Mijn base currency op IBKR staat op EUR. Mede omdat ik jaarlijks mijn reports voor de ficus etc in EUR wil hebben. Nu kreeg ik zojuist de volgende melding van IBKR.
[Afbeelding]

Ik vermoed dat ik niets hoef te doen als ik online wat artikelen lees en is dit meer een headsup. Als ik het zo lees doen ze auto-convert op cash posities in een andere valuata, maar met een aandeel word dat een beetje lastig :) Klopt mijn aanname dat het meer een headsup melding is en ik straks mijn Canadese aandeel gewoon in CAD in mijn portfolio krijg?
Goed om te zien dat het de goede kant op gaat ;)

Ze willen je met dat bericht volgens mij gewoon waarschuwen van de implicaties van handelen in andere valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 19:31

PromWarMachine

Forsaken Archer

Stel je bent in 2014 voorzichtig begonnen met investeren. €1000 in BTC en €5000 in wat dividend aandelen. Daarna ben je rustig verder gegaan met investeren in aandelen, maar niet met crypto.

10 jaar later heb je €30000 ingelegd in aandelen en nog steeds €1000 in crypto.
Die aandelen zouden nu bv $50k waard kunnen zijn en die crypto $100k.

Technisch gezien bestaat je portfolio dan voor 67% uit crypto en 33% uit stocks.
Gezien vanuit je inleg, heb je echter maar ~3% in je cryptogok gestopt.
Dat klinkt vooral een stuk behoudender dan die andere verhouding.

Hoe toont Portfolio Performance zoiets in zijn rapportages?
Ik heb eerder geprobeerd PP te gebruiken voor mijn diverse portfolio's, maar de leercurve was mij toen te stijl. Inmiddels heb ik gezien dat er meer importmogelijkheden zijn, waardoor ik nog wel een poging wil wagen, maar ik zou het irritant vinden als m'n crypto in de overzichten een dominante rol zou aannemen :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:41
PromWarMachine schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:33:
Technisch gezien bestaat je portfolio dan voor 67% uit crypto en 33% uit stocks.
Inderdaad, dat lijkt een stuk conservatiever.
Maar wat is je doel er mee? Veelal willen mensen toch vooral ook de actuele situatie weten want dat is het meest relevant. Als je dan alleen of vooral kijkt wat je oorspronkelijk hebt ingelegd, is dat toch je zelf voor de gek houden?

Maar goed, ik kan je vraag niet beantwoorden dus sorry, wellicht iemand anders :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PromWarMachine schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:33:
Stel je bent in 2014 voorzichtig begonnen met investeren. €1000 in BTC en €5000 in wat dividend aandelen. Daarna ben je rustig verder gegaan met investeren in aandelen, maar niet met crypto.

10 jaar later heb je €30000 ingelegd in aandelen en nog steeds €1000 in crypto.
Die aandelen zouden nu bv $50k waard kunnen zijn en die crypto $100k.

Hoe toont Portfolio Performance zoiets in zijn rapportages?
Ik heb eerder geprobeerd PP te gebruiken voor mijn diverse portfolio's, maar de leercurve was mij toen te stijl. Inmiddels heb ik gezien dat er meer importmogelijkheden zijn, waardoor ik nog wel een poging wil wagen, maar ik zou het irritant vinden als m'n crypto in de overzichten een dominante rol zou aannemen :)
Je kan in het "statements of Assets" scherm een datum kiezen om de historische stand van dat moment te zien. Bij de Holdings pie-chart kan je filters toepassen om bijv. enkel je aandelen te laten zien. Maar je portfolio bestaat nou eenmaal actueel voor 67% uit crypto dus dat zal je ook zien.

Je zou ook twee losse files aan kunnen maken, een voor je crypto en een voro je aandelen.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 20-08-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde gedaan met Zwitserse aandelen (CHF). Zelfde melding en ik houd ze nu in CHF in IBKR. Dus geen probleem. Ik zou ook niet bang zijn met je portefeuille overhevelen, ik heb dat in het verleden in 1x gedaan al was het niet van de Rabobank maar van een buitenlandse bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Sineplex schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan met Zwitserse aandelen (CHF). Zelfde melding en ik houd ze nu in CHF in IBKR. Dus geen probleem. Ik zou ook niet bang zijn met je portefeuille overhevelen, ik heb dat in het verleden in 1x gedaan al was het niet van de Rabobank maar van een buitenlandse bank.
Weet iemand hoe dat zit met aandelen die dividend uitkeren in een ander land. Voor mijn Canadese aandelen bij de Rabobank werd er 25% tax ingehouden. Waarvan ik nu probeer 10% terug te krijgen via zo'n Tax reclaim bedrijf, die werkt op basis van een Tax Voucher die Rabo genereerde. De 15% wil ik gaan verenigingen met de IB aangifte in box3.

Maar als de aandelen niet bij de Rabobank in Nederland staan, maar bij IBKR. Gaan ze dan komend jaar weer 25% inhouden? Of zien ze NL mijn Tax Country is en houden ze direct 15% in? Mocht het toch 25% zijn, dan heb ik nog wel een vraag over de Tax Vouchers. Ik zie bij IBKR dat ze maar voor beperkt aantal landen een Tax Voucher genereren en Nederland staat daar niet bij. Hoe kan ik dan zo'n Tax Reclaim bedrijf aan het werk zetten als ik geen Tax Vouchers heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KchbKR4JH1KvoRi6SY_LVh95kG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYdRTtE2TW7mbkEmywlxjkME.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
GAEvakYD schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Weet iemand hoe dat zit met aandelen die dividend uitkeren in een ander land. Voor mijn Canadese aandelen bij de Rabobank werd er 25% tax ingehouden. Waarvan ik nu probeer 10% terug te krijgen via zo'n Tax reclaim bedrijf, die werkt op basis van een Tax Voucher die Rabo genereerde. De 15% wil ik gaan verenigingen met de IB aangifte in box3.

Maar als de aandelen niet bij de Rabobank in Nederland staan, maar bij IBKR. Gaan ze dan komend jaar weer 25% inhouden? Of zien ze NL mijn Tax Country is en houden ze direct 15% in? Mocht het toch 25% zijn, dan heb ik nog wel een vraag over de Tax Vouchers. Ik zie bij IBKR dat ze maar voor beperkt aantal landen een Tax Voucher genereren en Nederland staat daar niet bij. Hoe kan ik dan zo'n Tax Reclaim bedrijf aan het werk zetten als ik geen Tax Vouchers heb.

[Afbeelding]
IBKR stelt automatisch een W-8BEN-E op gebaseerd op je gegevens. Dit formulier zorgt ervoor dat voor dividenden vanuit de US automatisch het juiste tarief wordt toegepast.

Ik denk dat ze op basis van die gegevens ook automatisch het juiste tarief voor dividenden vanuit Canada toepassen en je dus niets terug hoeft te reclameren. Ik zou het even bij de IBKR helpdesk neerleggen ter verificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15
Mijn vrouw en ik doen al geruime tijd indexfonds beleggen via Meesman, wat we er fijn aan vinden is dat we maandelijks een vast bedrag die kant op sturen en het belegd wordt.

Echter willen we nu zelf ook gaan beleggen in specifieke aandelen, maar ik vroeg mij af of er een oplossing is die voorziet in het volgende: portfolio van aandelen samenstellen, verdeelsleutel bepalen en maandelijks geld daarheen sturen, waarmee het portfolio met behoud van de vooraf bepaalde verdeelsleutel uitgebouwd wordt.

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

En iedere maand dat er een bedrag naartoe gaat, wordt dat bedrag evenredig over dit percentage verdeeld? Want wat we bij De GIRO zien is dat je wel een set aan aandelen kan samenstellen, maar je iedere maand zelf nog je bijgestorte bedrag moet verdelen over de aandelen die je wilt kopen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

loewie1984 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:54:
Mijn vrouw en ik doen al geruime tijd indexfonds beleggen via Meesman, wat we er fijn aan vinden is dat we maandelijks een vast bedrag die kant op sturen en het belegd wordt.

Echter willen we nu zelf ook gaan beleggen in specifieke aandelen, maar ik vroeg mij af of er een oplossing is die voorziet in het volgende: portfolio van aandelen samenstellen, verdeelsleutel bepalen en maandelijks geld daarheen sturen, waarmee het portfolio met behoud van de vooraf bepaalde verdeelsleutel uitgebouwd wordt.

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

En iedere maand dat er een bedrag naartoe gaat, wordt dat bedrag evenredig over dit percentage verdeeld? Want wat we bij De GIRO zien is dat je wel een set aan aandelen kan samenstellen, maar je iedere maand zelf nog je bijgestorte bedrag moet verdelen over de aandelen die je wilt kopen.
Bij Meesman zit je al in de genoemde bedrijven, waarom wil je daar extra in beleggen? Verwacht je dat die beter performen dan gemiddeld?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Sport_Life schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Bij Meesman zit je al in de genoemde bedrijven, waarom wil je daar extra in beleggen? Verwacht je dat die beter performen dan gemiddeld?
Inderdaad, daar komt het voor mij wel op neer.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

In alle gevallen moet je dat zelf verdelen en evt herberekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

O.a. Trading212 en BUX bieden zo iets aan, maar enkel met een verdeelsleutel voor je inleg, geen automatische herverdeling.
BUX:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQomXzRZ7PQUHGmN6-mTEC0vjgk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WNxCvedicBbDXLcJU4GH16al.png?f=fotoalbum_large
Trading212:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Wkm72_fnj8hMSIMTcQNlxTDFLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iLQWLLJKyaM9TYNDkpq5i440.png?f=fotoalbum_large

Wel heb je een rebalance functie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05FxVkeCIjo39MCYPBQ_v-EWWSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgDYUD6xpbIkEfwgYPJIgrXt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 20-08-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Sineplex schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:42:
[...]

IBKR stelt automatisch een W-8BEN-E op gebaseerd op je gegevens. Dit formulier zorgt ervoor dat voor dividenden vanuit de US automatisch het juiste tarief wordt toegepast.

Ik denk dat ze op basis van die gegevens ook automatisch het juiste tarief voor dividenden vanuit Canada toepassen en je dus niets terug hoeft te reclameren. Ik zou het even bij de IBKR helpdesk neerleggen ter verificatie.
Thanks ga ik doen. Ik zal de uitkomst laten weten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

fsfikke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:34:
[...]

O.a. Trading212 en BUX bieden zo iets aan, maar enkel met een verdeelsleutel voor je inleg, geen automatische herverdeling.
BUX:
[Afbeelding]
Trading212:
[Afbeelding]

Wel heb je een rebalance functie:
[Afbeelding]
Dan zal dat aandeel niet op je naam staan neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar een Naadaq 100 ETF dan heb je wat meer spreiding en kan je in één keer aankopen, scheelt weer transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Duinkonijn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:34:
[...]

Dan zal dat aandeel niet op je naam staan neem ik aan?
Bij Trading212? Ik zou niet weten waarom dat bij het gebruik van een ‘Pie’ opeens anders zou zijn. Ik zou ook niet zomaar voor BUX en Trading212 kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 20-08-2024 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:24

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

Overweeg iedere maand 1 of 2 van deze uit het lijst te kopen, dat kan in transactie kosten schelen.
Degene met een hoger percentage koop je dan vaker om de balans enigszins correct te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
fsfikke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:07:
[...]

Bij Trading212? Ik zou niet weten waarom dat bij het gebruik van een ‘Pie’ opeens anders zou zijn. Ik zou ook niet zomaar voor BUX en Trading212 kiezen.
Omdat je geen hele aandelen koopt, maar fracties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noviomagus97
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-08-2024
Hallo allemaal,

Laatste jaren ben ik al een beetje aan het hobbyen met beleggen, vooral individuele stocks. Nu wil ik iedere maand een vast bedrag storten en beleggen in ETF's. Op lange termijn wil ik de voordelen van compound interest benutten dus het liefste wil ik gebruik maken van één broker. Daarnaast wil ik zelf graag mijn portefeuille in eigen hand houden. Dus niemand die belegt voor mij.

Veel rond zitten speuren op het internet, maar welke broker is het 'meest' te vertrouwen c/q laagste kans op faillissementen om in de toekomst 100.000+ euro op te hebben staan? Internet brengt mij niet veel verder. DeGiro heeft natuurlijk een aantrekkelijke kernselectie voor ETF's.

Nog wat meer off-topic vragen:
- Iemand een idee welke creditcard handig is voor iemand die begint aan zijn carrière + toekomstgericht. Dat wil een neefje van mij graag weten.
- Iemand die weet welke bank goede rentes geeft op een spaarrekening (Revolut? Bunq?).

Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Noviomagus97 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:35:
Hallo allemaal,

Laatste jaren ben ik al een beetje aan het hobbyen met beleggen, vooral individuele stocks. Nu wil ik iedere maand een vast bedrag storten en beleggen in ETF's. Op lange termijn wil ik de voordelen van compound interest benutten dus het liefste wil ik gebruik maken van één broker. Daarnaast wil ik zelf graag mijn portefeuille in eigen hand houden. Dus niemand die belegt voor mij.

Veel rond zitten speuren op het internet, maar welke broker is het 'meest' te vertrouwen c/q laagste kans op faillissementen om in de toekomst 100.000+ euro op te hebben staan? Internet brengt mij niet veel verder. DeGiro heeft natuurlijk een aantrekkelijke kernselectie voor ETF's.

Nog wat meer off-topic vragen:
- Iemand een idee welke creditcard handig is voor iemand die begint aan zijn carrière + toekomstgericht. Dat wil een neefje van mij graag weten.

- Iemand die weet welke bank goede rentes geeft op een spaarrekening (Revolut? Bunq?).

Bedankt!
Ervaringen met creditcards

Het spaartopic - Deel 4

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 11:05
fsfikke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:07:
[...]

Mag ik vragen waarom je niet voor BUX zou kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Noviomagus97 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:35:Op lange termijn wil ik de voordelen van compound interest benutten dus het liefste wil ik gebruik maken van één broker.
Ik snap de ‘dus’ in deze zin niet. Compounding heeft niks te maken met concentreren bij één broker.
Veel rond zitten speuren op het internet, maar welke broker is het 'meest' te vertrouwen c/q laagste kans op faillissementen om in de toekomst 100.000+ euro op te hebben staan?
Verkijk je niet teveel op de toekomst. Een portefeuille is makkelijk en betaalbaar over te boeken, dus je kunt nu een broker kiezen die nu goed bij je past, en later wellicht een andere die dan goed bij je past.

Je internetabonnement of krant kies je niet voor decennia; hoeft voor je broker ook niet :)

Succes! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Taxcommunism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:47:
[...]

Mag ik vragen waarom je niet voor BUX zou kiezen?
De maandelijkse kosten en slechte spread vooral. Ik zie er geen voordelen tov IBKR etc. Het is gericht op een andere doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Heeft iemand tips waar te beleggen? Opa en oma willen geld schenken voor de kinderen. De kinderen zijn onder de 4 dus de beleggingshorizon is ongeveer 14 jaar. Het doel is niet om te beleggen voor vermogens maximalisatie, maar om het geld tegen een beperkt risico lekker te laten renderen. Bij een aantal platformen is de vaste fee best hoog, wat ten koste gaat van het rendement. Heeft iemand tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
groggy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:31:
Heeft iemand tips waar te beleggen? Opa en oma willen geld schenken voor de kinderen. De kinderen zijn onder de 4 dus de beleggingshorizon is ongeveer 14 jaar. Het doel is niet om te beleggen voor vermogens maximalisatie, maar om het geld tegen een beperkt risico lekker te laten renderen. Bij een aantal platformen is de vaste fee best hoog, wat ten koste gaat van het rendement. Heeft iemand tips?
Meesman indexfonds, set it and forget it zou ik zeggen of maandelijks bijstorten kan allebei.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Meesman zou ik aanraden maar vond zelf de instap te hoog, ik beleg voor mijn kinderen bij BND. Dit is trouwens niet voor hun studie maar met een langere looptijd voor een huis. Voor de studie heb ik een spaarrekening lopen zodat ze op hun 18de het verschil in rendement kunnen zien tussen sparen en beleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
GAEvakYD schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:01:
[...]

Thanks ga ik doen. Ik zal de uitkomst laten weten hier.
Dit is het antwoord van IBKR op mijn vraag rondom de dividend belasting en het toepassen van het juiste tarief.
Dear Mr. XXX,

Thank you for contacting IBKR Client Services.

IBKR uses a substitute Canadian Form NR301 - Declaration of Eligibility for Benefits for a tax treaty of a non-Canadian resident. This is part of the declaration you make during the application or when you update your tax forms (Form W8BEN).

When possible and IB is the withholding agent, IB will apply relevant treaty rates. For tax residents of the Netherlands, this rate is 15%.

Our records show that you have elected Canadian-Netherlands treaty benefits on your tax forms. No further action is required.

Kind regards,
XXXX
IBKR Client Services
Dit is wel echt een serieuze plus tov de Rabobank waarbij de 25% werd toegepast en ik de 10% zelf maar moet zien terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 11:05
Deveon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Meesman zou ik aanraden maar vond zelf de instap te hoog, ik beleg voor mijn kinderen bij BND. Dit is trouwens niet voor hun studie maar met een langere looptijd voor een huis. Voor de studie heb ik een spaarrekening lopen zodat ze op hun 18de het verschil in rendement kunnen zien tussen sparen en beleggen.
Zou je net zien dat over 18 jaar de grootste beurscrash is... Zullen daarna nooit meer willen beleggen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Bij de grootbank en dan de bekende NT World kiezen eventueel aangevuld met EM en SC.
ABN is het goedkoopst.
Goedkoper en veiliger/risico gaat het denk ik niet worden.

Edit reken het anders zelf uit waar het goedkoopste is.
Marktkapitalisatie boven de 80% zetten

indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door NicoHF op 22-08-2024 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Taxcommunism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Zou je net zien dat over 18 jaar de grootste beurscrash is... Zullen daarna nooit meer willen beleggen haha.
Zelfs met een 50% crash zou je tegen die tijd meer rendement moeten hebben dan een spaarrekening rond de huidige rente standen.
Tenzij je natuurlijk allemaal verkeerde beslissingen neemt, maar met een Wereld index zou je qua rendement hoger moeten uitkomen.

• Deveon
  • Niet online
Taxcommunism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Dat zou ideaal zijn, kunnen ze gelijk zien hoe snel het daarna hersteld en groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-09 12:45
Noviomagus97 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:35:
Lees even de stukken van banker on wheels over brokerkeuze. Je moet een gratis account aanmaken (of archive.is gebruiken) om erbij te kunnen. https://www.bankeronwheels.com/category/brokers/

Hierdoor ben ik wel anders tegen brokerkeuze aan gaan kijken, eigenlijk hun hele sectie over brokers heb ik gelezen en alles rondom Tiers van brokers en hun redenen waarom een broker veilig(er) is was nieuw voor mij. Het heeft mij een extra zetje richting IBKR gegeven, hoewel SAXO bijna net zo veilig is. Die twee hebben een credit rating van een onafhankelijke rating agency. Degiro zien ze als 'waarschijnlijk prima', maar wel echt een trede lager op dit gebied.

[ Voor 13% gewijzigd door CASNS op 22-08-2024 14:00 ]

• phantom09
eamelink schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Ik snap de ‘dus’ in deze zin niet. Compounding heeft niks te maken met concentreren bij één broker.

[...]

Verkijk je niet teveel op de toekomst. Een portefeuille is makkelijk en betaalbaar over te boeken, dus je kunt nu een broker kiezen die nu goed bij je past, en later wellicht een andere die dan goed bij je past.

Je internetabonnement of krant kies je niet voor decennia; hoeft voor je broker ook niet :)

Succes! :)
Pas wel op! Elke broker vraagt andere kosten voor het overboeken van een portfolio. Bij de ene is het gratis, bij de andere erg duur.

• phantom09

[Afbeelding]

Ik heb nog nooit wat over laten zetten van een andere broker naar IBKR. Wel is EUR ook mijn base valuta.
En stort ik vanaf mijn bankrekening euros naar IBKR. Hier zet ik dit om in USD (met de nodge transactie kosten van ik dacht rond de 2 euro). Ik heb aandelen in EUR, USD en andere valuta. Maar ook EUR, USD en andere valuta op mijn IBKR rekening.

Ik ga ervanuit dat je aandeel gewoon in CAD blijft. Wil je het zekers weten dan kan je dit bij IBKR vragen of je kan het afwachten.

• NicoHF
  • Niet online
CASNS schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Lees even de stukken van banker on wheels over brokerkeuze. Je moet een gratis account aanmaken (of archive.is gebruiken) om erbij te kunnen. https://www.bankeronwheels.com/category/brokers/

Hierdoor ben ik wel anders tegen brokerkeuze aan gaan kijken, eigenlijk hun hele sectie over brokers heb ik gelezen en alles rondom Tiers van brokers en hun redenen waarom een broker veilig(er) is was nieuw voor mij. Het heeft mij een extra zetje richting IBKR gegeven, hoewel SAXO bijna net zo veilig is. Die twee hebben een credit rating van een onafhankelijke rating agency. Degiro zien ze als 'waarschijnlijk prima', maar wel echt een trede lager op dit gebied.
Zou je een korte samenvatting kunnen geven waarom je beter bij een broker kan zitten dan bij een bank?
Tenminste ik maak uit je bericht op dat je beter voor een broker kan kiezen of bedoelde je specifiek dat je beter voor IBKR kan kiezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

Alleen beleggen in 5 aandelen is te weinig spreiding. En dan al helemaal het rijtje wat jij opnoemt, allemaal in de tech sector. Gaat het niet goed in de techsector, dan ben je de sigaar. Niet dat ik dat verwacht, maar uitsluiten kan ik het niet. Ik zou toch minimaal 20 of wat meer verschillende bedrijven nemen:

https://jongbeleggendepod...en-spreiding-bij-beleggen

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 22-08-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:10
Sinds kort ook gestart met index beleggen via degiro!

Het doel is om over een periode van 25 jaar vermogen op te bouwen waarbij ik de volgende strategie wil hanteren.

Maandelijkse een vaste inleg op een van onderstaande instrumenten, waarbij de inleg plaatsvindt op het instrument dat op dat moment de laagste waarde in de portfolio heeft. Omdat ik gewoon werkzaam ben in NL en een koophuis bezit, heb ik gemeend niet extra in vastgoed of de Europese markt te beleggen.

- HSBC MSCI CHINA UCITS ETF
- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD
- Invesco Physical Gold ETC
- 21Shares Bitcoin Core ETP

Dus 50% in aandelen, 25% crypto en goud. Hierbij licht speculerend op een in de toekomst sterkere Chinese markt en wellicht een correctie op de aandelen.

Zou dit kunnen werken, of zie ik iets heel groots over het hoofd? Your thoughts!

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-09 12:45
NicoHF schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:44:
[...]

Zou je een korte samenvatting kunnen geven waarom je beter bij een broker kan zitten dan bij een bank?
Tenminste ik maak uit je bericht op dat je beter voor een broker kan kiezen of bedoelde je specifiek dat je beter voor IBKR kan kiezen?
Banker on wheels vindt een grote systeembank in principe veililg genoeg, laat dat voorop staan. Waarom zij een Tier 1 broker veiliger vinden zit hem in het verschil in activiteiten. Een Tier 1 broker is enkel een broker zonder verbinding met banken- ze kunnen wel zelf een bankvergunning hebben, doen geen activiteiten als bank. Voorbeelden die ze geven zijn vooral IBKR en SAXO- pure brokers met credit ratings.

Hun argument waarom Tier 1 dan net nog iets veiliger is is dat banken een veelvoud aan andere activiteiten ondernemen- waardoor ze verliezen kunnen lijden en in principe failliet kunnen gaan, terwijl er aan de broker-kant van de bank niets aan de hand is. Een Tier-1 broker is een pure broker en wordt op zijn handelen en balans beoordeeld door een rating agency. Als je de updates daarvan volgt heb je direct inzicht in de status van je broker.

In het kort is het vooral: pure brokers doen minder, dus zijn er minder risico's die tot faillissement kunnen leiden.

Lees vooral de gelinkte sectie op de website door want daar leggen ze het echt goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Outl@w schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:55:

Het doel is om over een periode van 25 jaar vermogen op te bouwen waarbij ik de volgende strategie wil hanteren.

Maandelijkse een vaste inleg op een van onderstaande instrumenten, waarbij de inleg plaatsvindt op het instrument dat op dat moment de laagste waarde in de portfolio heeft. Omdat ik gewoon werkzaam ben in NL en een koophuis bezit, heb ik gemeend niet extra in vastgoed of de Europese markt te beleggen.

Dus 50% in aandelen, 25% crypto en goud. Hierbij licht speculerend op een in de toekomst sterkere Chinese markt en wellicht een correctie op de aandelen.

Zou dit kunnen werken, of zie ik iets heel groots over het hoofd? Your thoughts!
Je wilt hier je geld in stoppen? Meer dan 10 jaar geen rendement?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKFdT6LzhHbrGSW1hh5slXVUNDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/naHNMRtVJPBx2UQxzwZz1lM3.png?f=user_large

Ergens rond 2000 riep Robeco dat China een groeiende markt is en potentie had.
Weer ergens anders las ik dat china rond 2030 een grotere beurswaarde zou hebben dan de VS.
China laat ik compleet links liggen.

Dan liever je geld hierin steken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2HM_ntEcMbpErrXF7nR3RXvWMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EBCKaMSCvNmN0QmEWnok7ifY.jpg?f=user_large

Zelfde maar dan sinds 1980:
https://www.macrotrends.n...e-history#google_vignette
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2yCaLVrY-TSrZcFJbbbODJOma8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RCkdec4esLLsoQOgDpjbf77D.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2024 10:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:17

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:37:
[...]
Je wilt hier je geld in stoppen? Meer dan 10 jaar geen rendement?
Jij maakt je keuzes volledig op basis van resultaten uit het verleden? :?

Het lijkt me niet zo gek dat iemand verwacht dat er e.e.a. gaat veranderen nu de wereldorde aan het veranderen is.

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 23-08-2024 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:41

Het zou heel goed kunnen werken, het zou ook heel goed niet kunnen werken. Het is namelijk niet heel erg gespreid en nogal erg speculatief (niet licht speculatief richting China). Bovendien heb je het over "vermogen opbouwen" maar niet over risicotolerantie, hoeveel vermogen etc.
Verstandig is om sowieso (klein) te beginnen en je verder te verdiepen in modern portfolio theory en b.v. hier eens in te lezen: https://portfoliocharts.com (heeft geen bitcoin)

[ Voor 3% gewijzigd door rube op 23-08-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Jij maakt je keuzes volledig op basis van resultaten uit het verleden? :?

Het lijkt me niet zo gek dat iemand verwacht dat er e.e.a. gaat veranderen nu de wereldorde aan het veranderen is.
Dat zei men 20 jaar geleden ook en heeft weinig gebracht.
Vergeet niet dat er in china een aantal signalen niet goed zijn:

40 banken faillier in 1 week en 3800 instellingen in de problemen:

https://goudzaken.nl/arti...40-banken-failliet-china/

https://www.businessinsid...crisis-financiele-expert/

jij hebt dus meer vertrouwen in china dan in Berkshire hattaway?

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 23-08-2024 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:17

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Dat zei men 20 jaar geleden ook en heeft weinig gebracht.
:P dit bevestigt mijn punt
jij hebt dus meer vertrouwen in china dan in Berkshire hattaway?
Ik begrijp niet waar je dat uit opmaakt. Daar doe ik helemaal geen uitspraken over. Ik geef aan dat het niet gek is dat iemand verwacht dat het wel eens anders zou kunnen gaan lopende de komende 20 jaar gezien de veranderende wereldorde.
Alleen maar conclusies trekken op basis van een stijgende lijn de afgelopen 20 jaar vind ik niet erg overtuigend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 11:42

Gooi alles eruit behalve misschien goud (25% vind ik wat veel, maar goed), ga naar de ABN en haal NT world + NT EM óf blijf bij Degiro VWRL.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Persoonlijk vind ik bitcoin geen investering maar een speculatie op een digitale asset. Mensen vergelijken het met goud, maar goud heeft daadwerkelijk een use case. Bitcoin kan over 50 jaar €0 waard zijn of €1M, je hebt geen idee. Van goud weet je in ieder geval dat het sowieso altijd iets waard is als eindig edelmetaal. Prima als je graag iets met bitcoin doet, maar gooi dat dan op het stapeltje 'speelgeld' en niet als serieuze lange termijn investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlacKstaR-

Wat is je ervaring met het beleggen?

Wat is de verhouding in percentage t.a.v. FTSE en China?
Wat is de reden om voor goud te kiezen, aangezien je aangeeft dat je doel is om vermogen op te bouwen?
Hoe kom je tot (wat is redenatie hierachter?) de verhouding van 50% aandelen en 50% (Bitcoin en goud)?
Hoeveel rendement (per jaar) probeer je te bereiken?
Je geeft aan periodiek willen te gaan beleggen op basis van welk instrument de 'laagste' waarde heeft. Hoe verwacht je de laagste waarde te bepalen tussen de vier verschillende assets?

Ik denk dat de volgende topic je mogelijk verder kan helpen: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

[ Voor 4% gewijzigd door BlacKstaR- op 23-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
Bedankt voor alle reacties!
Mijn ervaringen met beleggen zijn beperkt, wel eens wat bij Meesman gehad etc.
Risico tolerantie mag hoog zijn, maar niet gokken op individuele aandelen. Pensioen en huis is geregeld, laten we zeggen dat 50% van de beleggingen hoog risico mag zijn, de andere 50% normaal (index etf risico).

Bitcoin is puur speculatie, misschien verlagen naar 10% om toch soort van in de game te zijn. Ik begrijp dat blockchain waarde heeft, theoretische toepassingen nog te weinig gezien. Digitale versie van goud geloof ik wel in, er kan niet meer bijgedrukt worden.

Ik ga me verder inlezen in passief beleggen en de portfolio theorie.
@BlacKstaR- het idee zou zijn om gewoon te kijken wat de waarde van de mandjes bezittingen is. Als bijv china de laagste waarde heeft in EUR dan koop ik die bij, als het een ander is dan koop ik die. ;)

Feyenoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Outl@w schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:56:

@BlacKstaR- het idee zou zijn om gewoon te kijken wat de waarde van de mandjes bezittingen is. Als bijv china de laagste waarde heeft in EUR dan koop ik die bij, als het een ander is dan koop ik die. ;)
Deze snap ik niet zo goed wat bedoel je er precies mee qua 'laagste waarde'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
Risico tolerantie mag hoog zijn, maar niet gokken op individuele aandelen. Pensioen en huis is geregeld, laten we zeggen dat 50% van de beleggingen hoog risico mag zijn, de andere 50% normaal (index etf risico).

Bitcoin is puur speculatie, misschien verlagen naar 10% om toch soort van in de game te zijn. Ik begrijp dat blockchain waarde heeft, theoretische toepassingen nog te weinig gezien. Digitale versie van goud geloof ik wel in, er kan niet meer bijgedrukt worden.

Ik ga me verder inlezen in passief beleggen en de portfolio theorie.
Als het doel lange termijn is dan zou ik hoofdzakelijk focussen op het beleggen in ETF's. Omdat je de wereld niet kan voorspellen over 25-30 jaar zou ik persoonlijk alleen individuele aandelen kopen van bedrijven waarvan je middels je eigen analyse tot de conclusie bent gekomen dat er potentie in zit die nog niet door de markt is ingeprijsd of onvoldoende is ingeprijsd.

Ik zou eerlijk gezegd meer een verdeling 80 (World ETF)/ 15 (aandelen of indices) /5 (bitcoin, goud, alternatieve asset klasse's). Indien je per se in goud en bitcoin wilt beleggen. Voor iemand met beperkte kennis zou ik periodiek in een van de Northern Trust fondsen (meer daar over te lezen in het passief beleggen topic) beleggen en het voor de rest voor gezien houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
NicoHF schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Deze snap ik niet zo goed wat bedoel je er precies mee qua 'laagste waarde'?
Nou ik koop dan de eerste maand x bedrag (stel 1000 eur) van iedere ETF/belegging. Na een maand ga ik weer 1000 storten en ik bekijk dan welke de laagste waarde heeft (ze zijn niet allemaal precies 1000 gebleven) die koop ik aan om het maandelijks te herhalen.

Feyenoord!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlacKstaR-
Outl@w schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Nou ik koop dan de eerste maand x bedrag (stel 1000 eur) van iedere ETF/belegging. Na een maand ga ik weer 1000 storten en ik bekijk dan welke de laagste waarde heeft (ze zijn niet allemaal precies 1000 gebleven) die koop ik aan om het maandelijks te herhalen.
Je staat nog aan het begin van je "beleggingscarrière" ik kan me heel goed voorstellen dat idee heel logisch lijkt. Maar vanuit een beleggingsoptiek is dat niet handig/doordacht. Het is goed dat je wilt gaan beleggen, maar ik zou het voor nu op passief beleggen houden, dan kan je niks verkeerds doen. Het enige wat je moet doen is zorgen dat je periodiek geld overboekt naar broker/bank en dat je een beleggingsplan heb ingericht om periodiek World ETF aan te kopen. Neem ondertussen de topics op Tweakers door hier staat voldoende informatie om je de komende 6-12 maanden op je gemak in te lezen, zodat je in de toekomst je ETF beleggingsstrategie kan heroverwegen.

Er zijn weinig beleggingsprofessionals/vermogensbeheerders/hedgefunds die over een periode van 20 jaar de markt (MSCI World Index) hebben verslagen. Dus als het idee hebt dat je alleen voldoende of hoge rendement kan realiseren met aandelen dan kan ik bij deze melden dat dit niet het geval hoeft te zijn.

Als je wilt leren investeren met aandelen kan je beginnen door elke maand 5-10 aan aandelen te kopen en vervolgens elke jaar te vergelijken met je World ETF welke het hoogste rendement heeft gehaald. Je zult van zelf gaan merken hoe lastig het is om over een langere periode de markt te verslaan.

[ Voor 15% gewijzigd door BlacKstaR- op 23-08-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

:P dit bevestigt mijn punt

[...]

Ik begrijp niet waar je dat uit opmaakt. Daar doe ik helemaal geen uitspraken over. Ik geef aan dat het niet gek is dat iemand verwacht dat het wel eens anders zou kunnen gaan lopende de komende 20 jaar gezien de veranderende wereldorde.
Alleen maar conclusies trekken op basis van een stijgende lijn de afgelopen 20 jaar vind ik niet erg overtuigend.
20 jaar geleden waren de economische vooruitzichtingen voor China beter dan de komende 20 jaar.
Waarom? Omdat China 20 jaar geleden geen vastgoed problemen had en nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Risico tolerantie mag hoog zijn, maar niet gokken op individuele aandelen.
Beleggen in een groot aantal goed geselecteerde aandelen is geen gokken maar beleggen.
Gokken doe je in de casino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

phantom09 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

20 jaar geleden waren de economische vooruitzichtingen voor China beter dan de komende 20 jaar.
En ook die vastgoed problemen gaan wel weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Outl@w schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Hou ook rekening mee het de volgende zaken:

1. Welke bank of broker kies je? Het liefst een bank of broker met een hoge credit rating.

2. Hoe de kosten laag. Het liefst geen kosten voor het aanhouden van je portfolio en ook lage aankoopkosten. Maar hou ook rekening mee met de kosten van een ETF.

3. Wat zijn de kosten als je bij je gekozen bank/broker weg wilt gaan in de toekomst.

4. Hoe is de beveiliging van de site?

5. Hoe ruim of beperkt is het aanbod bij deze bank/broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
[...]

Er zijn daar toch geen problemen? Ze hebben 'maar' 4,7% groei. Hadden wij dat maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

aljooge schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

Er zijn daar toch geen problemen? Ze hebben 'maar' 4,7% groei. Hadden wij dat maar.
Ik vertrouw de cijfers uit China voor geen ene meter. Het is net de USSR.. er is een target DUS gaat hij gehaald worden.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

4,7% groei en na 20 jaar is de koers nog steeds hetzelfde. Ra ra wat klopt er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 15:50
[...]

Is vergrijzing niet het grootste probleem in China, dat had ik een beetje begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:52:
[...]

4,7% groei en na 20 jaar is de koers nog steeds hetzelfde. Ra ra wat klopt er niet?
Dat die cijfers kloppen, daar zou ik me niet zo druk om maken, de huidige staat van China toont die groei.

Bij die index die vooralsnog nergens heen gaat, moet wel gezegd worden dat die 3% dividend uitkeert. En er is ook een China 300 index (die het op het moment niet heel veel beter doet), maar om één of andere reden is dat niet de index die wij voor China kennen.

Al met al is het kwa opzet een heel ander land en ander soort economie. Waarmee ik wil zeggen dat die index niet zoveel zegt over de al dan niet aanwezige groei in China.

Dat begint bijvoorbeeld al bij zoiets simpels als dat we in het westen eten kopen in een supermarkt, maar in China niet

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2024 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
jerh schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:06:
[...]

Is vergrijzing niet het grootste probleem in China, dat had ik een beetje begrepen.
Klopt mede, maar ook door vastgoed en werkeloosheid spelen een rol.

En verder nog:
China heeft te maken met een vastgoedcrisis, oplopende lokale overheidsschulden en zwakke consumentenuitgaven in de particuliere sector. Ook wordt gevreesd dat China weer te kampen krijgt met prijsdalingen, ofwel deflatie.

Consumptie en investeringen in woningen waren volgens hoofdeconoom Dan Wang van Hang Seng Bank China de grootste belemmeringen voor de economie, terwijl de industriële productie en investeringen in infrastructuur de belangrijkste motoren waren.

De problemen op de Chinese vastgoedmarkt, waar veel met schulden overladen projectontwikkelaars in de financiële problemen zijn geraakt, duren echter voort.
https://www.businessinsid...t-is-harder-dan-verwacht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Chinese bedrijven maximaliseren hun winst ook niet zo optimaal als Westerse bedrijven doordat ze toch vaak gecontroleerd worden door de staat die daar minder baat bij heeft. Accent ligt ook vaak op productie.

Het is niet gemakkelijk om te voorspellen welke kant het and opgaat. Gaat China de kant van Japan op in het verleden, dan is het niet heel aantrekkelijk…..

Wat wel duidelijk is is dat China zich aan het heroriënteren is. Ze willen zich meer toeleggen op Azië en die heroriëntatie kost tijd. Anyway, ik denk dat er pro’s en cons zijn. Vraag is dan meer of je het glas halfleeg of halfvol ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sineplex schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:51:
Chinese bedrijven maximaliseren hun winst ook niet zo optimaal als Westerse bedrijven doordat ze toch vaak gecontroleerd worden door de staat die daar minder baat bij heeft. Accent ligt ook vaak op productie.

Het is niet gemakkelijk om te voorspellen welke kant het and opgaat. Gaat China de kant van Japan op in het verleden, dan is het niet heel aantrekkelijk…..

Wat wel duidelijk is is dat China zich aan het heroriënteren is. Ze willen zich meer toeleggen op Azië en die heroriëntatie kost tijd. Anyway, ik denk dat er pro’s en cons zijn. Vraag is dan meer of je het glas halfleeg of halfvol ziet.
Ik denk dat hun insteek heel anders is en we niet persé de resultaten van economische groei terug zien op de beurs. Ik denk dat voor 25% in China zitten @Outl@w wel heel hoog is.

Wat je zegt is wel waar, dat China zich aan het heroriënteren is en ik denk dat andere landen op de wereld ook meeliften op de groei in China.

Het geluk voor hun is wel dat ze een overheid hebben die zit waar die zit, plannen met een visie maakt en die uitvoert.

Tja, nu hebben ze een vastgoed crisis, wordt heus wel weer opgelost. Kan best gebeuren dat als je 400 miljoen huizen bouwt in 20 jaar, je er 40 miljoen naast zit :P

Ik weet niet waarom, maar ik heb gewoon heel erg het idee dat een groot deel van de wereld er gewoon niet bij mag horen op de beurs, en dat je een dief van je portemonnee bent als je wel in wat niet USA/EU is investeert. Worden ergens in obscure etf's weg gestopt of je hebt hele continenten die helemaal niet te vinden zijn.

Kan eigenlijk niet anders concluderen dan dat dat bewust zo gedaan wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Exact, in China bepaalt de overheid wat goed is:

https://www.amnesty.nl/wa...-economie-corruptie-china

Zijn we dan een heleboel zaken vergeten waarbij de overheid invloed had/heeft op bedrijven? Hier een paar voorbeelden:

-Top man alibaba legt functies neer:
https://www.volkskrant.nl...n-functies-neer~b0cf2940/

-Minder online gamers door overheids beleid china:
https://gamer.nl/nieuws/o...-door-overheidsingrijpen/

-China neemt havens in africa over:
https://www.flows.be/mens...avens-onverstoord-verder/

-China investeert honderden miljoenen in europesche havens:
https://pointer.kro-ncrv....n-vrezen-voor-chantage-en

-Huawei en china?
https://www.volkskrant.nl...f-te-beteugelen~b3ac19cf/

-China investeert 7,3 miljard aan een hoge snelheidstrein in Indonesie:
https://www.travelution.e...3%AB-officieel-gelanceerd

Dit is een trein route aan de rand van Jakarta en gaat tot de rand rand van Bandung. Kortom niet interessant voor redelijk wat mensen. Want als je op Schiphol aankomt wil je ook niet eerst met de taxi of bus naar Haarlem om de hoge snelheids trein te pakken en dan naar zeg deventer te gaan met deze trein en vandaar uit weer met de taxi/bus naar Hengelo (o).
Dan neem je liever de gewone trein of ga je met de auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het grootste risico van China is imho de staats controle.
Voordat je het weet knijpen ze het hele buitenland er uit en is je geïnvesteerde boedel niet meer wat het was. In Rusland heb je kunnen zien hoe een overheid met de dikke vinger al het buitenlandse kapitaal waardeloos buiten de deur kan zetten. Heb niet het idee dat er in China een rechtsstaat bestaat zoals hier die dat kan voorkomen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zijn ook een aantal dividend pareltjes in China, die makkelijk de 10% aantikken.

Er is nu een enorm negatief sentiment mbt investeren in China, dit gaat ook wel weer over. Tenzij je in wilt zetten op verdere escalatie in de wereld. Dan vooral lekker EU/NA beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:02:
Zijn ook een aantal dividend pareltjes in China, die makkelijk de 10% aantikken.

Er is nu een enorm negatief sentiment mbt investeren in China, dit gaat ook wel weer over. Tenzij je in wilt zetten op verdere escalatie in de wereld. Dan vooral lekker EU/NA beleggen.
10% dividend klinkt wel goed, heb je voorbeelden?
Maar hoe zit het met de koers is die wel betrouwbaar en blijft dat stabiel of kan die zo instorten?

Denk dat je veiliger zit met ABN bv die geeft ruim 9% met een stijgende koers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
Secsytime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:02:

De bevolking krimpt daar vanwege de voormalige 1 kind politiek. Waarom denk jij dat China een groeipareltje is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Goed punt van YakuzA natuurlijk, stel dat die handelsoorlog echt uit de hand loopt dan ben je volledig afhankelijk van de Chinese overheid. Tis ook niet voor niets dat private equity firms zich strategisch hebben afgedraaid van China.

Aan de andere kant, wat als dit de bodem zou zijn qua prijs? Dan heb je veel upside en worst case blijft het rond dit niveau hangen. Alleen, waar komt de upside vandaan buiten andere Aziatische markten? En is dat afdoende om de verminderde omzet naar EU en VS te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

De bevolking krimpt daar vanwege de voormalige 1 kind politiek. Waarom denk jij dat China een groeipareltje is?
Nog even goed lezen wat er precies staat ;)
Pagina: 1 ... 188 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij