Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loek92 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Had ik 10 jaar geleden juist maar gehoord van passief beleggen en compound interest (maargoed dit is daarvoor het verkeerde topic wellicht).
Dat beklaag ik me ook wel, al zag de grafiek van MSCI World er 10 jaar geleden wel wat minder aantrekkelijk uit. In 2014 zat die nog maar even hoog als in 2000. Het ging pas in 2015 weer hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCvscVi2rexHy0HQR5ybGitNkAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L0KOiks5gDR50OwDYYPTV9EJ.png?f=user_large

Maar goed, intussen hebben we wel voor 60000 euro ons huis gerenoveerd, wat intussen ook voor lagere energiekosten zorgde. We hadden ook eerst kunnen beleggen en nu renoveren, al ging dat door de stijgende materiaal- en arbeidskost nu wel een stuk duurder zijn. Het is ook pas de voorbije jaren dat we veel geld op overschot hebben, nu ga ik dat in grote schijven in die ETF steken, beter laat dan nooit.

En zoals ik eerder al zei, als je geld over hebt om te beleggen heb je geen reden tot klagen:
40% kan niet maandelijks sparen, 40% zegt een onvoldoende grote financiële buffer te hebben, 32% kan net rondkomen, 7% komt (zeer) moeilijk rond, 12% leeft in armoede, 6% moet gebruik maken van beschikbaar spaargeld en 2% moet geld lenen
Een eigen huis is ook een uitstekende belegging, het onze is sinds 2008 verdubbeld in waarde, al hebben we er intussen dus wel 60000 euro in gestoken. Dat is tastbaar en goed voor de (klein)kinderen of om het woonzorgcentrum te betalen :) En nu weer ontopic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
Iemand ervaring met opties schrijven op iets zoals "iShares 20+ Year Treasury Bond ETF (TLT)"?

Momenteel zie ik bij een koers van 96.59 dat de premie voor de PUT van DEC 20'24 op 3.26 staat. Dat is een behoorlijke premie om 135 dagen dit risico te lopen. Nu heb ik ervaring in schrijven/kopen van opties, maar nog nooit op een bond/treasury ETF gedaan. Daarom zal ik vast iets "overzien", de premie lijkt te mooi om waar te zijn, en dan is het dat meestal ook.

Uiteraard zal de ETF een behoorlijk dividend uitkeren ten opzichte van een aandelen ETF. Het risico op daling als de rente stijgt begrijp ik, als de rente daalt zal de ETF nog verder stijgen (scenario met grootste waarschijnlijkheid).

Waarom die hoge premie (3.26 / 135) * 365 = 8.81 op jaarbasis. Als je dit afzet tegen de waarde van de ETF die je eventueel zou bemachtigen (96) is dat een jaarrendement van 9,18%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:59

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

[...]
Een eigen huis is ook een uitstekende belegging, het onze is sinds 2008 verdubbeld in waarde, al hebben we er intussen dus wel 60000 euro in gestoken. Dat is tastbaar en goed voor de (klein)kinderen of om het woonzorgcentrum te betalen :) En nu weer ontopic :)
Je huis als belegging zien lijkt me niet juist. Over het algemeen is het iets wat geld kost en blijft kosten om het in goede staat te houden. Je krijgt hier wel wat voor terug maar onder de streep is het geen renderende asset of zoals ik mijn beleggingen graag zie als geldmachines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Je huis als belegging zien lijkt me niet juist. Over het algemeen is het iets wat geld kost en blijft kosten om het in goede staat te houden. Je krijgt hier wel wat voor terug maar onder de streep is het geen renderende asset of zoals ik mijn beleggingen graag zie als geldmachines.
Ik betaal 515 euro per maand, vast bedrag tot einde hypotheek (met de Belgische woonbonus er af is het ongeveer 400 euro), wat zijn de huurprijzen tegenwoordig? Die stijgende huurprijs moet je dan ook blijven betalen als je op pensioen gaat. Door renovatie heb ik geen gas meer en betaal ik slechts 9 euro per maand voor elektriciteit. Als je huurt hang je daarvoor van de verhuurder af. En als ik naar een woonzorgcentrum moet krijg ik bij verkoop honderdduizenden euro's cash, of anders gaat het naar de (klein)kinderen. Of je het nu als belegging of investering ziet blijft om het even, het stijgt in waarde, op termijn bespaar je en het komt je kinderen ten goede, je krijgt enkel geen dividend. Daarvoor beleg ik nu ook, niet voor mezelf, maar voor onze dochter.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stewie! schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:24:
[...]
Ik zie weinig AI daarin. Lumen heeft grote delen van haar core business verkocht in Europa en Zuid Amerika en zo schulden afgelost. Tevens hebben ze verlieslatende producten gestopt. Hun core business zit in een markt met enorme prijs erosie.

Lumen heeft geen Ai diensten. Ze leveren de netwerk verbindingen tussen datacenters, en tussen datacenters en eindgebruikers.

Die enorme afschrijving van vorige jaren is omdat lumen veel grote concurrenten had overgenomen en van 1+1+1+1= 1.25 weten te maken. Enorm slecht gepresteerd.
AI is zoals de gold rush. Heel moeilijk voor de bedrijven die daadwerkelijk iets met AI doen, veel hardware kopen, veel stroom verbruiken,... om een winstgevende verdienmodel te vinden.

Het zijn de leveranciers van de pickaxes and shovels die eraan verdienen. Je belegt in de bedrijven die chips, servers, datacenters, netwerken, diensten,... leveren aan de AI-goudzoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:25
[...]

In Nederland is het fiscale regime zo gunstig en kan je absurd veel lenen voor je huis (probeer in de meeste landen maar geen hypotheek te krijgen als je niet iets van 20% zelf kan inleggen). Door de leverage hoeft je huis maar met de inflatie mee te stijgen om een heeeeel erg leuk rendement te maken. Daarnaast waren/zijn de hypotheekrentes ook nog eens nauwelijks hoger dan de inflatie (zo niet onder de inflatie, de laatste jaren), dus de facto leen je inflatie-gecorrigeerd ongeveer gratis.

Maar het produceert geen cashflow en heeft onderhoud nodig, maar alsnog is het een no-brainer. (los van een tekort aan woningen, demografische ontwikkelingen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:51

Secsytime

Automagisch

rapture schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

AI is zoals de gold rush. Heel moeilijk voor de bedrijven die daadwerkelijk iets met AI doen, veel hardware kopen, veel stroom verbruiken,... om een winstgevende verdienmodel te vinden.

Het zijn de leveranciers van de pickaxes and shovels die eraan verdienen. Je belegt in de bedrijven die chips, servers, datacenters, netwerken, diensten,... leveren aan de AI-goudzoekers.
Klinkt meer als de blockchain :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Galactic schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:54:
Iemand ervaring met opties schrijven op iets zoals "iShares 20+ Year Treasury Bond ETF (TLT)"?

Momenteel zie ik bij een koers van 96.59 dat de premie voor de PUT van DEC 20'24 op 3.26 staat. Dat is een behoorlijke premie om 135 dagen dit risico te lopen. Nu heb ik ervaring in schrijven/kopen van opties, maar nog nooit op een bond/treasury ETF gedaan. Daarom zal ik vast iets "overzien", de premie lijkt te mooi om waar te zijn, en dan is het dat meestal ook.

Uiteraard zal de ETF een behoorlijk dividend uitkeren ten opzichte van een aandelen ETF. Het risico op daling als de rente stijgt begrijp ik, als de rente daalt zal de ETF nog verder stijgen (scenario met grootste waarschijnlijkheid).

Waarom die hoge premie (3.26 / 135) * 365 = 8.81 op jaarbasis. Als je dit afzet tegen de waarde van de ETF die je eventueel zou bemachtigen (96) is dat een jaarrendement van 9,18%!
Als er paniek in de markt is, dan gaat alles in de uitverkoop en TLT Dec 96P gaat ITM.

Als je het gisteren geschreven hebt, dan is het nu bijna ITM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9kLGnagEl_l167riNVSKSjqlww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPd69UhYTX53GljOySSW1gIZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8dRSxSyCB41Sm8v2qV3LiVuNoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ScrOPNKb0IHpSsHKy58FiMPE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI98h9s_3qzv-_v0_PlfPI6cjOc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kG8mHKNlnFiwJlGpEMLSIW1B.jpg?f=user_large

Is een ATM cash secured put dichtbij een piek schrijven een goed idee? Veel kans dat het aangetikt en uitgeoefend wordt. Wie de zekerheid wilt hebben om zijn TLT op 96 te verkopen, betaalt wel wat premie voor 146 dagen looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33

Stewie!

Keen must die!

rapture schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Dit bedrijf levert een commodity. Net als elektriciteit. Heeft niets met AI te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:40
Toch apart dat de markt zo vlug weer aantrekt. Dit keer wel wat WEBN bijgekocht dicht bij de bodem, vorige keren altijd de boot gemist en zelfs extra verloren door panic sell.

Merk dat buy and hold in een gespreide etf meer rust geeft dan de clusterfuck met losse aandelen die ik in het verleden had.

[ Voor 26% gewijzigd door Rogers op 07-08-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 21:51
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:33:
Hoe vaak denken jullie "had ik 10 jaar geleden maar enkele duizenden euro's in nVidia of Bitcoin gestoken"? :P Achteraf is het uiteraard altijd makkelijk en ik denk dat bijna niemand dit zag aankomen, of te laat ingestapt zijn, of te vroeg verkocht hebben. Eigenlijk best absurd dat je met enkele muisklikken zo rijk kan worden. Onlangs heb ik een artikel gelezen over iemand die heel lang veel geld in Apple gestoken heeft omdat hij fan is. Die kon ook op zijn 40e met pensioen. Dat is wel een verhaal dat minder van toeval of geluk afhangt.
Ik heb 2 keer in 2018 voor een niet al te groot bedrag nvidia gekocht. Ik had gerust 10 keer zoveel kunnen kopen, maar dat vond ik te riskant. Had ik dat gedaan, dan was ik nu met pensioen.
Of werkte ik misschien partime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Een huis is om te wonen, niet om in te beleggen. Ik kan het zo niet vinden, maar als ik mij niet vergis rendeert onreorend goed ongeveer7% op de lange termijn en dat is minder dan de bijna 10% voor de SP500 op de lange termijn.

Vele mensen gaan ook vaak onnodig hun huis verbouwen omdat ze denken dat het de waarde van hun huis verhoogt. Zo heb ik een buurman die van een kennis een huis heeft overgenomen dat compleet verbouwt was, maar hij gaat vorlijk alles opnieuw verbouwen. Dat duurde 3 maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 23:17

XanderDrake

Build the future!

phantom09 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:34:
[...]

Ik heb 2 keer in 2018 voor een niet al te groot bedrag nvidia gekocht. Ik had gerust 10 keer zoveel kunnen kopen, maar dat vond ik te riskant. Had ik dat gedaan, dan was ik nu met pensioen.
Dit is ook een probleem binnen Nvidia trouwens, hoorde ik laatst. Oud gediende of mensen die er al meer dan 5 jaar werken, hebben optie pakketten gekregen van toen Nvidia nog $5 dollar stond. Die zijn allemaal multi-multi miljonnairs geworden en hebben daarom gekozen om minder te gaan werken ipv harder wat nodig is voor een bedrijf dat bijna in zn eentje de AI hype draaiende houdt.
Vervolgens heb je de nieuwe medewerkers die bijv. sinds corona erbij zijn gekomen en nog geen aandelen opties hebben gekregen, die werken wel keihard omdat ze het aandeel hoger en hoger willen hebben. Dit zorgt voor cultuur problemen binnen het bedrijf: de oudgedienden zitten lekker te surfen en de jonge honden werken 80u per week :+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Maar zoals altijd; had jij niet eerder je winst gepakt? Ik denk namelijk van wel. Net zoals alle bitcoin verhalen. Als je die kocht op 1 dollar, voelde je je super rijk op 100 dollar en waarschijnlijk verkocht je ze dan. Dus al deze "wat als" verhalen zijn stompzinnig omdat er heel, heel weinig mensen zijn die de lange weg naar de ATH stil zijn blijven zitten.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
rapture schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Als er paniek in de markt is, dan gaat alles in de uitverkoop en TLT Dec 96P gaat ITM.

Als je het gisteren geschreven hebt, dan is het nu bijna ITM.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is een ATM cash secured put dichtbij een piek schrijven een goed idee? Veel kans dat het aangetikt en uitgeoefend wordt. Wie de zekerheid wilt hebben om zijn TLT op 96 te verkopen, betaalt wel wat premie voor 146 dagen looptijd.
Ik heb cash wat vrijkomt op 20/12 (behoorlijk wat, 11% van de portefeuille).

Dus wil eigenlijk zoveel mogelijk premie opstijken en het net niet/wel toegewezen krijgen. Maar ik vind de duration van de TLT te lang, de LQD lijkt een beter alternatief (die genoeg optie volume heeft). Maar is dan wel geen treasury.

Er zit geen spoed achter, nog wel wat tijd om over na te denken.

Het wat als scenario van had ik dit of dat gekocht is iets wat veel (beginnende) beleggers ervaren. Soms heb je winnaar, soms verliezers, ik heb al meerdere winnaars gehad en soms goed uitgestapt en soms te vroeg, maar steeds met winst. Die winst gaat dan in een ETF of iets dergelijks, en is toch "binnen".

Ik heb ook Tesla gehad van 2016 tot dec 2020. Even de verkoopprijs opgezocht, dat was $248. Mijn scenario toen was eigenlijk een crash naar 100 of lager om dan gestaag de groei van een groei aandeel verder te zetten. Helaas is het een soort van speculatie/daytrading aandeel geworden, ik zou het nu niet meer individueel kopen (al zeker niet tegen deze prijs).

[ Voor 17% gewijzigd door Galactic op 09-08-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 06:56:
[...]

Een huis is om te wonen, niet om in te beleggen. Ik kan het zo niet vinden, maar als ik mij niet vergis rendeert onreorend goed ongeveer7% op de lange termijn en dat is minder dan de bijna 10% voor de SP500 op de lange termijn.

Vele mensen gaan ook vaak onnodig hun huis verbouwen omdat ze denken dat het de waarde van hun huis verhoogt. Zo heb ik een buurman die van een kennis een huis heeft overgenomen dat compleet verbouwt was, maar hij gaat vorlijk alles opnieuw verbouwen. Dat duurde 3 maanden...
Hier staan alle rendementen:
-Aandelen: Aandelen zijn doorgaans volatieler, maar kunnen op de lange termijn hogere rendementen opleveren. Het gemiddeld rendement op aandelen ligt historisch gezien tussen 5% en 8% per jaar. Volgens onderzoek van Langzaam Rijker bedroeg het gemiddelde rendement op de wereldwijde aandelenmarkt tussen 1900 en 2020 ongeveer 5,2% per jaar na inflatie.
-Obligaties: Obligaties zijn over het algemeen minder risicovol dan aandelen, maar leveren ook lagere rendementen op. Het gemiddeld rendement op obligaties ligt tussen 2% en 5% per jaar. EvivanLanschot geeft aan dat de gemiddelde rendementen op staatsobligaties de afgelopen 20 jaar rond de 4% lagen.
-Vastgoed: Vastgoedinvesteringen kunnen solide rendementen bieden, afhankelijk van de locatie en de markt. Het gemiddeld rendement op vastgoed ligt tussen 3% en 6% per jaar.
Vastgoed scoort beter dan obligaties. Maar je kan het idd niet volledig vergelijken: als het je eigen woning is kan je het niet zomaar zonder vervanging verkopen en je hebt enkel 'dividend' wanneer je verhuurt, maar wonen moet je toch doen en huurgeld ben je definitief kwijt, stijgt met de inflatie en moet je betalen tot aan je dood of tot je naar een (nog duurder) woonzorgcentrum moet. Renoveren verschilt ook van persoon tot persoon, sommigen zijn niet tevreden over de indeling van het huis of willen zo nodig de nieuwste keuken of badkamer. Bij ons is het vooral energetisch waardoor we minder energiekosten hebben, wat wel degelijk ook de waarde laat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Jebus4life

BE User

rapture schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:09:
Ik zat naar opties te kijken en waarom ging mijn account in de nabeurs omhoog terwijl de opties weinig deden.

[Afbeelding]

Ik had eens 500 aandelen LUMN net onder 2 dollar gekocht en niet meer naar gekeken wegens te lange tijd onder water zijn.

[...]

Haalt miljarden deals voor netwerken, cybersecurity,... binnen.

[...]

Zonder te beseffen hebben ik een AI-aandeel.

De cijfers zijn al een heel stuk beter dan een jaar geleden toen goodwill (merknaam, reputatie, patenten,...) afgeschreven werd.

[...]

Eenmaal de miljarden aan omzet erbij komen, dan wordt het bedrijf winstgevend.
Ze staan al 2 jaar op mijn watchlist, maar nooit overgegaan tot kopen. Ik vreesde dat het een verloren zaak was. Nu uiteraard spijt dat ik niet een paar duizend aandelen gekocht heb tussen de 1-1,50$ :+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Hier staan alle rendementen:

[...]
Vastgoed scoort beter dan obligaties. Maar je kan het idd niet volledig vergelijken: als het je eigen woning is kan je het niet zomaar zonder vervanging verkopen en je hebt enkel 'dividend' wanneer je verhuurt, maar wonen moet je toch doen en huurgeld ben je definitief kwijt, stijgt met de inflatie en moet je betalen tot aan je dood of tot je naar een (nog duurder) woonzorgcentrum moet. Renoveren verschilt ook van persoon tot persoon, sommigen zijn niet tevreden over de indeling van het huis of willen zo nodig de nieuwste keuken of badkamer. Bij ons is het vooral energetisch waardoor we minder energiekosten hebben, wat wel degelijk ook de waarde laat stijgen.
Long term profit van de SP500 is iets meer dan 10%:

https://www.investopedia....-annual-return-sp-500.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Bezulba schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Maar zoals altijd; had jij niet eerder je winst gepakt? Ik denk namelijk van wel. Net zoals alle bitcoin verhalen. Als je die kocht op 1 dollar, voelde je je super rijk op 100 dollar en waarschijnlijk verkocht je ze dan. Dus al deze "wat als" verhalen zijn stompzinnig omdat er heel, heel weinig mensen zijn die de lange weg naar de ATH stil zijn blijven zitten.
Zolang ik niet FO ben verkoop ik niet. Zo heb ik half in 2017 een bitcoin tracker gekocht rond de 2500 dollar (bitcoin koers toen). Later nog wat eind 2017 bijgekocht. Koers ging toen naar bijna 20K.
Ik heb het zo gelaten. Koers zat een tijdje terug zelfs op 60K, niks verkocht ondanks dat het bijna 30 keer in waarde is gestegen.

Zo ook met Lotus Bakeries, gekocht voor rond de 2700 euries in juli 2020. Is nu meer dan 10K waard.

En zo ook met nog andere voorbeelden.

Heb ook miskleunen als:

-Take Away
-Varta
-Galapagos
-etc.

Als ik FO ben dan ga ik natuurlijk wel aandelen verkopen, maar niet meer dan dat ik aan geld nodig heb.
En dan verkoop ik het liefste aandelen die minder goed renderen en laat ik aandelen die waarschijnlijk goed blijven renderen in de toekomst langer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn quote ging over gemiddelden, dus ook Europese beurzen/aandelen etc. Anders kan je even makkelijk het aandeel van Nvidia nemen ter vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hebben we het nou over beleggen of over speculeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Secsytime schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:59:
Hebben we het nou over beleggen of over speculeren?
We hebben het hier over beleggen. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld de SP500. Daar vindt je bedrijven bij die zeer hoge rendementen hebben behaald, maar ook bedrijven die gemiddelde rendementen hebben behaald, maar ook bedrijven die flink negatieve rendementen hebben behaald.

Daarom altijd spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Mijn quote ging over gemiddelden, dus ook Europese beurzen/aandelen etc. Anders kan je even makkelijk het aandeel van Nvidia nemen ter vergelijking.
Dat kan, maar realiseer je dat het over grote gedeelte geinvesteerd is in de SP500.
Totale marktcapitaal in 2021 was $111.159.000.000.000. De SP500 vertegenwoordigd daarvan bijna 50%.
De rendementen van de gemiddelde markt in Europa en Azie lopen al jaren achter bij die van Wallstreet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr6DqND28f-amefVmstqUfM-zeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qpuMiakQ1VI8NEDSY1JohUFL.png?f=fotoalbum_large

Wikipedia: List of countries by stock market capitalization

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 09-08-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
[...]

Als als .... :)
Als je toen voor een groot bedrag NVDA had gekocht, denk je dat ze ze zou gehouden hebben tot op de koers van vandaag ? Of ging je aan 20 / 30 % rendement eieren voor je geld gekozen hebben ?
Ik was 4 jaar geleden ook naar NVDA aan het kijken; nooit gekocht. Dan denk ik ook wel eens 'als ik maar ...'. Maar dan maak ik me ook de bedenking die ik hierboven had gesteld; als ik voor een groot bedrag aandelen van één bedrijf koop, dan denk ik dat, als ze 20 / 30% gestegen zijn, ik ze ook weer snel van de hand doe.

/edit: wat Bezulba dus ook al voor mij zei :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09 14:18
Hoofdzakelijk beleg ik passief, maar van geld dat ik over houd mag ik van mezelf ook af en toe losse aandelen kopen. Een paar weken geleden heb ik het aandeel SBM Offshore onder de loep genomen. Vooral omdat ik het een interessant bedrijf vind viel het aandeel me op.

Ik concludeerde toen dat het bedrijf goed is of kan zijn, maar tot aan de neusgaten in de schuld zit. In mijn ogen ademen ze nog net niet door een rietje. Ik zag ook dat cashflow over een paar jaar lager zal zijn dan de op dat moment benodigde aflossing in de schulden. Wel hebben ze, als je je kunt vinden in hoe ze hun assets voor in de boeken berekenen, meer assets dan schulden. Conclusie voor mezelf: over enkele maanden een kleine positie opbouwen en blijven monitoren. Vooral als de prijs naar onder de 13 zakt een goede koop, maar ook rond de 14 redelijk. Op het moment slechts 26 stuks in bezit, maar ik wil(de) wel naar de 80 toe over een jaar.

De stijging gisteren zag ik dan ook verre van aankomen en had van mij niet gehoeven, sterker nog: ik vind het overdreven. Er is goed nieuws gevallen en het orderboek ziet er goed uit (cash flow versus schuldenlast is nu iets beter op de korte termijn), maar dat hing ook al een beetje in de lucht en de schuld groeit gewoon mee omdat ze voor elk nieuw te bouwen FPSO platform natuurlijk geld lenen. Ze spelen verder wel in op verduurzaming, maar vrij minimaal vind ik- dit blijft voorlopig een gok op een decennialang voortbestaan van grote oliebehoeften in mijn ogen.

In de toekomst blijf ik af en toe een klein plukje kopen en het bedrijf in de gaten houden, gewoon omdat ik het leuk vind. Het toont mij vooral aan dat ik het met serieus geld bij passief moet houden, want als dit 'for real' was geweest was het eeuwig zonde dat ik niet eerder meer had gekocht. Earnings calls luisteren (Overigens mooi dat in de Q1 call er gewoon iemand per ongeluk zijn mic open kan zetten en overal doorheen beginnen te blaten. Tech is duidelijk niet de core business. :+ ) en de reports doorspitten heeft me in iedergeval veel geleerd. Niet dat ik nu echt weet hoe ik een bedrijf als dit moet beoordelen op zijn boeken, vermoedelijk ben ik op schuldgebied veel te conservatief- en dat zou ik met mijn 'échte' geld nog veel meer zijn, en dus ook (meer) kansen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Dat kan, maar realiseer je dat het over grote gedeelte geinvesteerd is in de SP500.
Totale marktcapitaal in 2021 was $111.159.000.000.000. De SP500 vertegenwoordigd daarvan bijna 50%.
De rendementen van de gemiddelde markt in Europa en Azie lopen al jaren achter bij die van Wallstreet.

[Afbeelding]

Wikipedia: List of countries by stock market capitalization
Ok, dan moet je enkel nog 50 jaar geïndexeerde huur (nu gemiddeld 1000 per maand) vergelijken met 30 jaar hypotheek + renovatiekosten (bij ons sinds 2008 515 per maand + 60000 renovatie) en berekenen hoeveel het opbrengt als je dat verschil in de S&P500 belegt ;) + bij de verkoop van je huis je kind(eren) een financiële boost van enkele honderdduizenden euro's geven.
whoami schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Als je toen voor een groot bedrag NVDA had gekocht, denk je dat ze ze zou gehouden hebben tot op de koers van vandaag ? Of ging je aan 20 / 30 % rendement eieren voor je geld gekozen hebben ?
Ik was 4 jaar geleden ook naar NVDA aan het kijken; nooit gekocht. Dan denk ik ook wel eens 'als ik maar ...'. Maar dan maak ik me ook de bedenking die ik hierboven had gesteld; als ik voor een groot bedrag aandelen van één bedrijf koop, dan denk ik dat, als ze 20 / 30% gestegen zijn, ik ze ook weer snel van de hand doe.

Maar dat laatste is toch makkelijk op te lossen met een stop loss order? Of wekelijks eens kijken, er is toch geen grote/snelle crash geweest waarbij je te laat kon zijn met verkopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erouWOEugP2aNMe9FdMLQ2-gb_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TTf0bqZR2MxSmJKqG80pnHss.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2024 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:01

Grouchy

meep meep

Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:42:

Maar dat laatste is toch makkelijk op te lossen met een stop loss order? Of wekelijks eens kijken, er is toch geen grote/snelle crash geweest waarbij je te laat kon zijn met verkopen:

[Afbeelding]
Leuk, en dan de praktijk
Waar plaats je dan die stop-loss? Eind 2021 was de koers rond de 33USD, 10 maanden later nog maar rond de 11USD. Dan is je stop-loss al tig keer afgegaan. Beleggers die nog wat langer meelopen hebben al twee maal 80-90% v/d NVDA koers poof zien gaan.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:33:
Hoe vaak denken jullie "had ik 10 jaar geleden maar enkele duizenden euro's in nVidia of Bitcoin gestoken"? :P Achteraf is het uiteraard altijd makkelijk en ik denk dat bijna niemand dit zag aankomen, of te laat ingestapt zijn, of te vroeg verkocht hebben. Eigenlijk best absurd dat je met enkele muisklikken zo rijk kan worden. Onlangs heb ik een artikel gelezen over iemand die heel lang veel geld in Apple gestoken heeft omdat hij fan is. Die kon ook op zijn 40e met pensioen. Dat is wel een verhaal dat minder van toeval of geluk afhangt.
Dat heb ik vaak genoeg, maar ook vaak genoeg dat als ik te vroeg verkocht of iets koop wat naderhand weer minder wordt.
Daarom ook veel spreiden.

Maar zo heb ik nu bv dat ik spijt heb dat ik afgelopen maandag niet meer NVDA had gekocht ik sta nu al 10% in de plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:52
[...]

Als als :+ toen Nvidia pre-split op €110 stond zat ik er naar te kijken, maar omdat ik ze een vuil bedrijf vindt (qua gedrag) wilde ik er geen geld instoppen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Santee schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Als als :+ toen Nvidia pre-split op €110 stond zat ik er naar te kijken, maar omdat ik ze een vuil bedrijf vindt (qua gedrag) wilde ik er geen geld instoppen. :+
Verklaar je nader. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Je leest mijn vorige post niet: phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Daar geef ik al duidelijk aan dat bijvoorbeeld ik ook niet mij bitcoin Tracker had verkocht toen ik op 2400% winst zat. Dus waarom verkopen bij 20 of 30% winst.... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:57
maar goed, niet enkel de winst speelt een rol, maar ook het ingelegde bedrag (relatief gezien).

Met 1% of 0.1% (bvb €1000) spelen en wachten op monsterwinsten is nog iets anders dan met 90% "spelen".
Ik denk het weinigen gegeven is om met 90% zomaar rustig te blijven als die op +200% staat

ik merk dat wel vaker dat mensen "stoefen" over hun winsten maar als je dan vraagt naar de inleg...tja, ze hebben dan toch niet genoeg vertrouwen in eigen kunnen om all-in te gaan :9

[ Voor 24% gewijzigd door Annan op 09-08-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
CASNS schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:34:
Hoofdzakelijk beleg ik passief, maar van geld dat ik over houd mag ik van mezelf ook af en toe losse aandelen kopen. Een paar weken geleden heb ik het aandeel SBM Offshore onder de loep genomen. Vooral omdat ik het een interessant bedrijf vind viel het aandeel me op.

Ik concludeerde toen dat het bedrijf goed is of kan zijn, maar tot aan de neusgaten in de schuld zit. In mijn ogen ademen ze nog net niet door een rietje. Ik zag ook dat cashflow over een paar jaar lager zal zijn dan de op dat moment benodigde aflossing in de schulden. Wel hebben ze, als je je kunt vinden in hoe ze hun assets voor in de boeken berekenen, meer assets dan schulden. Conclusie voor mezelf: over enkele maanden een kleine positie opbouwen en blijven monitoren. Vooral als de prijs naar onder de 13 zakt een goede koop, maar ook rond de 14 redelijk. Op het moment slechts 26 stuks in bezit, maar ik wil(de) wel naar de 80 toe over een jaar.

De stijging gisteren zag ik dan ook verre van aankomen en had van mij niet gehoeven, sterker nog: ik vind het overdreven. Er is goed nieuws gevallen en het orderboek ziet er goed uit (cash flow versus schuldenlast is nu iets beter op de korte termijn), maar dat hing ook al een beetje in de lucht en de schuld groeit gewoon mee omdat ze voor elk nieuw te bouwen FPSO platform natuurlijk geld lenen. Ze spelen verder wel in op verduurzaming, maar vrij minimaal vind ik- dit blijft voorlopig een gok op een decennialang voortbestaan van grote oliebehoeften in mijn ogen.

In de toekomst blijf ik af en toe een klein plukje kopen en het bedrijf in de gaten houden, gewoon omdat ik het leuk vind. Het toont mij vooral aan dat ik het met serieus geld bij passief moet houden, want als dit 'for real' was geweest was het eeuwig zonde dat ik niet eerder meer had gekocht. Earnings calls luisteren (Overigens mooi dat in de Q1 call er gewoon iemand per ongeluk zijn mic open kan zetten en overal doorheen beginnen te blaten. Tech is duidelijk niet de core business. :+ ) en de reports doorspitten heeft me in iedergeval veel geleerd. Niet dat ik nu echt weet hoe ik een bedrijf als dit moet beoordelen op zijn boeken, vermoedelijk ben ik op schuldgebied veel te conservatief- en dat zou ik met mijn 'échte' geld nog veel meer zijn, en dus ook (meer) kansen laten lopen.
Dit aandeel is in bijna 20 jaar niet veel meer waard geworden dan nu en jij vindt dit een interessant aandeel?? :?

Of wil je dit aandeel voor de korte termijn houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Annan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:50:
maar goed, niet enkel de winst speelt een rol, maar ook het ingelegde bedrag (relatief gezien).

Met 1% of 0.1% (bvb €1000) spelen en wachten op monsterwinsten is nog iets anders dan met 90% "spelen".
Ik denk het weinigen gegeven is om met 90% zomaar rustig te blijven als die op +200% staat

ik merk dat wel vaker dat mensen "stoefen" over hun winsten maar als je dan vraagt naar de inleg...tja, ze hebben dan toch niet genoeg vertrouwen in eigen kunnen om all-in te gaan :9
Ik beleg, ik gok niet. Als je met een inleg van 90% komt dan ben je naar mijn mening aan het gokken.
Mijn grootste positie istot nu toe onder de 8% van mijn totale portfolio geweest.

Als ik wat koop, dan doe ik dat van mijn salaris wat ik overhou. En procentueel wordt dat t.o.v. mijn portfolio in de loop der tijd steeds kleiner kwa percentage. En ik ga echt niet een behoorlijk deel van mijn portfolio liquideren om dit alles in bijvoorbeeld nivdia of bitcoin of wat dan ook in te leggen.

Vergeet niet dat tijd heel veel doet. Had je in mei 2006 met een koers van $4,5 mastercard bijvoorbeeld gekocht voor $1000 gekocht, dan was het nu $100.000,- waard geweest.
Of had je in augustus 1984 bij een koers van $ 0,16 voor $1000 Nike gekocht, dan had je nu meer dan
$ 460.000,-
En dat is toch ook een monster winst?

De vraag is echter of je de juiste aandelen hebt gekocht die iets dergelijks kunnen behalen. Niemand die dit je kan vertellen.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 09-08-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CASNS
  • Laatst online: 09-09 14:18
phantom09 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

Dit aandeel is in bijna 20 jaar niet veel meer waard geworden dan nu en jij vindt dit een interessant aandeel?? :?

Of wil je dit aandeel voor de korte termijn houden?
Het klopt wat je zegt én ik vind het nu persoonlijk ook wat overgewaardeerd. Ik zie het meer als een gok op de termijn >10 jaar, krijgen ze de schulden echt goed onder controle dan zou ik het een heel mooi aandeel vinden. Zo niet, dan zie ik de koers hooguit stabiel blijven. Ik vind vooral het bedrijf interessant, maar dat is wat anders dan het aandeel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Annan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:50:

90% inleggen in een aandeel is ook niet verstandig tenzij je bv €100 hebt en dan €90 inlegt.
Ik las dat er normaal gesproken ongeveer als richtlijn 5% wordt aangeraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:10
NicoHF schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:52:
[...]
Dat zit niet eens zo gek veel af van iemands positie in Nvidia op het moment dat ze een algemene tracker kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
NicoHF schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

90% inleggen in een aandeel is ook niet verstandig tenzij je bv €100 hebt en dan €90 inlegt.
Uitzondering hierop is Berkshire Hattway, daar zou je zelfs een positie van 100% in mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
phantom09 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:10:
[...]

Uitzondering hierop is Berkshire Hattway, daar zou je zelfs een positie van 100% in mogen hebben.
Dat is ook in principe een bedrijf, met veel bijbehorende risico's.
Maar het zijn richtlijnen, als je écht een buitenkansje denkt te zien, dan moet je daar ook all-in kunnen gaan.
Waarbij je uiteraard heel bewust moet zijn van de risico's en het eventuele verlies óók moet accepteren.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:34
Sinds die gezonde correctie van vorige week heb ik ongeveer 1,5 keer mijn verlies bijgekocht in 3 nieuwe soorten aandelen, niets verkocht en zit voor dit jaar weer in de plus. Laat nu maar lekker renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
scoobs schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Dat zit niet eens zo gek veel af van iemands positie in Nvidia op het moment dat ze een algemene tracker kopen. ;)
In het geval van NVDA kan dat wel kloppen inderdaad afhankelijk van welke ETF/Fonds je hebt.
In de QQQ zit die voor circa 7% erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Maar het zijn richtlijnen, als je écht een buitenkansje denkt te zien, dan moet je daar ook all-in kunnen gaan.
Waarbij je uiteraard heel bewust moet zijn van de risico's en het eventuele verlies óók moet accepteren.
Ik vraag me sowieso af wat er met de koers gebeurd als Buffet de pijp aan Maarten geeft, hij heeft Berkshire een merk gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
Eerlijk gezegd niet heel veel denk ik. Ik zie -30% als een bodem: dan zitten ze op hun book value en kopen ze wel hun eigen aandelen terug tegen een lagere waarde dan die van de onderliggende bedrijven. Maar de leeftijd van Buffett is onderhand al 20 jaar een gespreksonderwerp, dus het lijkt me dat dit gewoon netjes is ingeprijsd. Bovendien verwacht ik dat er intern in het bedrijf vast wel het eea is geregeld qua continuiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:57
CASNS schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:50:
[...]
Het klopt wat je zegt én ik vind het nu persoonlijk ook wat overgewaardeerd. Ik zie het meer als een gok op de termijn >10 jaar, krijgen ze de schulden echt goed onder controle dan zou ik het een heel mooi aandeel vinden. Zo niet, dan zie ik de koers hooguit stabiel blijven. Ik vind vooral het bedrijf interessant, maar dat is wat anders dan het aandeel natuurlijk.
Volgens mij hebben ze de schulden nu al goed onder controle. Dat deze hoog zijn is een andere zaak maar goed verklaarbaar gezien hun business. De cijfers zijn wat moeilijker doorgronden dan een "huis tuin en keuken bedrijf". Bedenk dat ze langjarige contracten met olieboeren hebben lopen voor de inzet van hun FPSO's.

De koers heeft niet veel gedaan, maar dit is een aandeel bij uitstek wat het moet hebben van een hoog dividend + aandeleninkoop en door de duidelijke afbakening van bandbreedte waarin de koers beweegt een perfect aandeel om gedekte calls op te schrijven voor wat extra rendement.

Nog mensen aan het kijken naar autoaandelen trouwens? Beginnen momenteel ook aardig geprijsd te worden, maar ook dat heeft weer zijn redenen natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door niwresixel op 11-08-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeminee
  • Laatst online: 05:59
goedendag, ik heb ook maar de stoute schoenen aangetrokken en wat geld belegd. ( mei 2024 )

Ben On-ervaren, maar wilde het toch eens gaan proberen.
ik heb bijna allemaal defensie aandelen gekocht. ( Rheinmetall, Hanetf, Vaneck defensie en nog wat van Eck Uranium miners )
ben van mening dat bijna heel de wereld gaat investeren in defensie dus ben benieuwd...

als er iemand nog tips heeft... GRAAG...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:42

de Peer

under peer review

Jeminee schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:47:
goedendag, ik heb ook maar de stoute schoenen aangetrokken en wat geld belegd. ( mei 2024 )

ik heb bijna allemaal defensie aandelen gekocht. ( Rheinmetall, Hanetf, Vaneck defensie en nog wat van Eck Uranium miners )
ben van mening dat bijna heel de wereld gaat investeren in defensie dus ben benieuwd...

Geniaal. Ik denk dat je iedereen voor bent ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge

Spreiden over verschillende sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn toch wel veel eieren in 1 mandje, misschien ook best de helft in een globale ETF steken.

Ik heb zopas dit artikel gelezen. Een blokkade van Taiwan zou de wereldeconomie 5% laten krimpen, een oorlog 10%. Dan is de vraag hoe snel dat weer herstelt. De crisis van 2008 en de pandemie liet de economie 6% krimpen, maar dat was na een jaar weer hersteld. Het zou China zelf ook pijn doen, dus laten we hopen dat het iedereen weerhoudt om tot actie over te gaan. 2027 zou een 'gevaarlijk' jaar kunnen zijn.
Xi has said more than once that Taiwan is not an issue that can be “passed down generation after generation.” Along with his efforts to modernize the military, those statements have spurred speculation he wants to deliver unification on his watch, with 2027 cited as a danger year by US intelligence and military officials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Berkshire hattaway houd een hele lijst met aandelen aan, Vanguard doet ook ongeveer hetzelfde.
Zoek de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almelo15
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:28
Welke portfolio trackers gebruiken de mensen hier? (of is hier een apart topic voor)

eth, The world's computer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:59

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:10:
[...]
Dat zijn toch wel veel eieren in 1 mandje, misschien ook best de helft in een globale ETF steken.

Ik heb zopas dit artikel gelezen. Een blokkade van Taiwan zou de wereldeconomie 5% laten krimpen, een oorlog 10%. Dan is de vraag hoe snel dat weer herstelt. De crisis van 2008 en de pandemie liet de economie 6% krimpen, maar dat was na een jaar weer hersteld. Het zou China zelf ook pijn doen, dus laten we hopen dat het iedereen weerhoudt om tot actie over te gaan. 2027 zou een 'gevaarlijk' jaar kunnen zijn.

[...]
Denk dat je iets minder vast moet houden aan wat je leest alsof het een voldongen feit zou zijn. x% dit x% dat. Broker schrijft dit dus dat doen we etc. Probeer zelf wat na te denken. Een full scale oorlog zal bijv hele andere dingen doen met de economie en met de wereld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:03:
[...]

Denk dat je iets minder vast moet houden aan wat je leest alsof het een voldongen feit zou zijn. x% dit x% dat. Broker schrijft dit dus dat doen we etc. Probeer zelf wat na te denken. Een full scale oorlog zal bijv hele andere dingen doen met de economie en met de wereld..
Bijvoorbeeld? Ik kan er zelf over nadenken maar zou bij benadering niet weten hoe groot de economische impact zou zijn, anderen kunnen dat beter inschatten. Het zet ook eea in perspectief tov vorige crisissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

almelo15 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:14:
Welke portfolio trackers gebruiken de mensen hier? (of is hier een apart topic voor)
Die vraag komt maandelijks terug, misschien even zoeken in dit topic :)

Een paar dagen geleden bijv: ironheart in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 12-08-2024 12:10 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers

Dat is gedurft gezien hoe hard die al zijn gestegen.
Maar ik dacht kort na het begin van de Oekraïne oorlog al de boot te hebben gemist maar de defensie aandelen zijn vrolijk nog eens verdubbeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Rogers schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Maar ik dacht kort na het begin van de Oekraïne oorlog al de boot te hebben gemist maar de defensie aandelen zijn vrolijk nog eens verdubbeld.
Het woord vrolijk zou ik niet gebruiken om een oorlogsmachine te omschrijven.

Persoonlijk zijn dat aandelen die ik uit principe niet koop, net als bijvoorbeeld een BAT of PM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Secsytime schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Persoonlijk zijn dat aandelen die ik uit principe niet koop, net als bijvoorbeeld een BAT of PM.
Ik vind het toch altijd maar wat apart als mensen defensie, olie en tabak over een kam scheren. Je ze leveren alle drie een hele hoop elende op, maar zonder de Rheinmetall et. al. was half Oekraïne nu dood (de andere helft verkracht en daarna dood) en zonder Olie leefden we nog in de middeleeuwen. Tabak is de enige tak waar nul komma nul voordeel tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

fsfikke schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Ik vind het toch altijd maar wat apart als mensen defensie, olie en tabak over een kan scheren. Je ze leveren alle drie een hele hoop elende op, maar zonder de Rheinmetall et. al. was half Oekraïne nu dood (de andere helft verkracht en daarna dood) en zonder Olie leefden we nog in de middeleeuwen. Tabak is de enige tak waar nul komma nul voordeel tegenover staat.
Is makkelijk praten als het jouw zoon niet is die naar het front gaat ;)

Maar laten we die discussie niet hier voeren, daarom stond er "persoonlijk".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Secsytime schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:57:
[...]

Maja, eigenlijk moet je echt daar helemaal blind voor zijn en niet naar kijken.

De een z'n dood is de ander z'n brood. Zo kan je ook kijken.

Je kan zo wel blijven doorgaan. Shell gekocht in corona periode.

Scheepvaart aandelen in corona en ook nu.

Social media die tot gevolg hebben een bestorming van het capitol

Voedsel producenten die ongezond voedsel maken

Waar ga je dan nog in investeren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Secsytime schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:57:
[...]

Nou, ik mag toch hopen wanneer mijn zoon naar het front gaat, die de beste uitrusting heeft met de beste ondersteuning, en niet alleen pew pew mag roepen omdat defensie bedrijven slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

Maja, eigenlijk moet je echt daar helemaal blind voor zijn en niet naar kijken.

De een z'n dood is de ander z'n brood. Zo kan je ook kijken.

Je kan zo wel blijven doorgaan. Shell gekocht in corona periode.

Scheepvaart aandelen in corona en ook nu.

Social media die tot gevolg hebben een bestorming van het capitol

Voedsel producenten die ongezond voedsel maken

Waar ga je dan nog in investeren
Als je optimaal geld wil verdienen wel ja, maar ik investeer alleen in bedrijven waar ik een aandeel van wil bezitten.

Nogmaals, ieder zijn eigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
Sissors schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

Nou, ik mag toch hopen wanneer mijn zoon naar het front gaat, die de beste uitrusting heeft met de beste ondersteuning, en niet alleen pew pew mag roepen omdat defensie bedrijven slecht zijn.
Ik heb nog liever dat jouw zoon helemaal niet naar een front hoeft. Dat doe je niet door je passifistisch op te stellen, maar door te laten zien hoe sterk je bent. Alleen al ter afschrikking zijn die wapens en oefeningen helaas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
- Ik zat niet op te letten welke pagina ik quotte, al is een small cap value discussie misschien wel meer OT -

[ Voor 120% gewijzigd door scoobs op 12-08-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeminee
  • Laatst online: 05:59
Rogers schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Ja ik zal wel weer te laat zijn... Maar of de rek er al helemaal uit is..??

Tja en dan heb je nog principe.... zijn allemaal bedrijven die alleen aan NAVO landen leveren..
het heet ook Defensie. ( als we die niet in orde hadden, spraken we misschien al wel Russisch )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 23:56
scoobs schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:16:
- Ik zat niet op te letten welke pagina ik quotte, al is een small cap value discussie misschien wel meer OT -
Is hier niet off topic imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 20:39
fsfikke schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Ik vind het toch altijd maar wat apart als mensen defensie, olie en tabak over een kam scheren. Je ze leveren alle drie een hele hoop elende op, maar zonder de Rheinmetall et. al. was half Oekraïne nu dood (de andere helft verkracht en daarna dood) en zonder Olie leefden we nog in de middeleeuwen. Tabak is de enige tak waar nul komma nul voordeel tegenover staat.
Persoonlijk ben ik het er mee eens dat over één kam scheren onterecht is. Ondanks dat ik vind dat er wel geinvesteerd moet worden in defensie, in tegenstelling tot tabak en en olie, vind ik dat dit niet vrij verhandelbaar zou moeten zijn voor consumenten. Het zijn namelijk uitzonderlijke bedrijven die niet hun eigen markt moeten bepalen noch als doel hebben om zoveel mogelijk winst te maken.

Ideaal zou het in mijn optiek enkel aan overheden zijn om te investeren in defensie en het in contracten zo vast moet leggen dat een daling in productie en behoefte geen negatieve effecten heeft op de bedrijven. Dat is bij het verhandelen van aandelen inherent wel zo. Slechte jaar/kwartaalcijfers leiden tot slechtere beoordeling van een bedrijf en daling van de waarde van de aandelen. Defensie en kapitalisme is wat mij betreft geen smaakvolle combinatie.

Feitelijk gebeurt er dan hetzelfde als wat er met olie gebeurt, vanwege investeringen wordt het product bovenmaats ingezet en dermate goedkoop dat het gebruik onnodig wordt bevorderd. De situatie waarbij één leverancier van defensie-materiaal kan leveren aan twee kanten van het conflict is goed voor de aandeelhouders, slecht voor de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:01

Grouchy

meep meep

Hmmm, beetje zoals in Noord-Korea?

Voordat een leverancier van defensie-materiaal kan leveren aan partij xyz en abc heeft ie trouwens wel 2x een export vergunning nodig, van, jawel een overheid.
Wie heeft het geweldsmonopolie in handen in veel landen? Wie koopt het veelal spul?, jawel een overheid.

Dan zijn er nog de gebruikelijke potentiële negatieve effecten van overheid monopolies:
inefficiëntie, kostenoverschrijvingen, financiële last voor de overheid/economische gevolgen, minder diversificatie van risico's, minder concurrentie dus minder innovatie & technische vooruitgang (GPS, internet) etcetera.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:12:
[...]

Bijvoorbeeld? Ik kan er zelf over nadenken maar zou bij benadering niet weten hoe groot de economische impact zou zijn, anderen kunnen dat beter inschatten. Het zet ook eea in perspectief tov vorige crisissen.
Wil je een benadering? Hier heb je een idee. Hieronder de impact van de tweede wereldoorlog op de SP500:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0TCDjAaPwpTIsqwZi7xETMX8cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D9vniDx6gXrCdrGv55PvjBvR.png?f=fotoalbum_large

https://www.macrotrends.n...500-historical-chart-data

In september 1939 vielen de Duitsers Polen binnen en in 1945 was de oorlog voorbij.
Koers van de SP500 zakte met circa 25% sinds 1939. In april 1942 herstelde de koers weer. Rond die tijd was het begin dat de asmogendheden langzaam werden verdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Secsytime schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

En toch is het mogelijk dat er bedrijven zijn die indirect banden hebben met bijvoorbeeld Rhein Metal. Bijvoorbeeld sgronstof producenten, bedrijven die machines leveren, chips, bekabelingen maar ook voedsel producenten (voor de kantine), energieleveranciers, etc.

Dus als je Rhein Metal helemaal niet wil ondersteunen kun je beter in een hutje in het oerwoud wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:35:
[...]

Wil je een benadering? Hier heb je een idee. Hieronder de impact van de tweede wereldoorlog op de SP500:

[Afbeelding]

https://www.macrotrends.n...500-historical-chart-data

In september 1939 vielen de Duitsers Polen binnen en in 1945 was de oorlog voorbij.
Koers van de SP500 zakte met circa 25% sinds 1939. In april 1942 herstelde de koers weer. Rond die tijd was het begin dat de asmogendheden langzaam werden verdreven.
Als je horizon 10-15 jaar in de toekomst ligt is dat geen probleem, maar als je volgend jaar met pensioen gaat of geld wilt voor het huis van je kind, dan is het wel een probleem als er nu een sterke daling is, het duurt toch enkele jaren om te herstellen. Nu is de economie ook meer geglobaliseerd dan toen. Daarom lijkt het me goed om op het einde van je termijn risico af te bouwen door bvb. een deel op je spaarrekening te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

phantom09 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

En toch is het mogelijk dat er bedrijven zijn die indirect banden hebben met bijvoorbeeld Rhein Metal. Bijvoorbeeld sgronstof producenten, bedrijven die machines leveren, chips, bekabelingen maar ook voedsel producenten (voor de kantine), energieleveranciers, etc.

Dus als je Rhein Metal helemaal niet wil ondersteunen kun je beter in een hutje in het oerwoud wonen.
Vreemde redenatie maar ok. Blijkbaar zit het je dwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
@Verwijderd Ik denk dat jij eens de hele videoserie van Ben Felix moet gaan kijken. Heel veel vragen die jij stelt worden daarin beantwoord.

Ohja, bereid je wel voor op een "should I invest in..." "No, stick to global index funds" dat met slechts één in Nederland toepasbare uitzondering telkens de conclusie is.

@Secsytime en toch heeft hij een punt. Van heel veel bedrijven valt er te zeggen dat ze niet perse goed bezig zijn. Voedingsbedrijven en de obesitas epidemie. Novo Nordisk dat vervolgens weer exorbitante prijzen vraagt in de VS voor het bestrijden ervan. Maar volgens mij ben je denk ik met ESG uitsluitingen al een heel eind komt met het (al dan niet terecht) sussen van je geweten. Binnen deze discussie is het denk ik veel interessanter om te kijken naar wat het effect is op je portfolio met deze uitsluitingen. Ik heb daar zelf echter geen flauw benul van, al denk ik niet dat het veel zal schelen. Het morele aspect is misschien iets voor een van de sociaal-maatschappelijke topics. Hier zitten vooral de vrekken zoals ik die geld willen verdienen :+

[ Voor 53% gewijzigd door scoobs op 13-08-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 22:09
Oei Rabobank vervandert zijn tariefopbouw nogal stevig. Ze schaffen de maximale limiet van 100 euro kosten per kwartaal af. Ik heb ooit voor Rabo gekozen vanwege deze cap omdat dat in mijn situatie echt serieus veel geld scheelt. Op jaarbasis ga ik nu echt veel meer aan kosten betalen.

Moet ik de vergelijking maar weer eens opnieuw maken met andere brokers en banken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3EFLvUn4SipA1-8rCXAaAtEs30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7OFyzJC0Lx8rTGcO4Gk3RNh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkLVNrBOF9cEcp9Ce_hMDjYJveY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2bmJZCBqHUrnuAl0YcRNGOe.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• scoobs
IBKR geeft je bij dergelijke bedragen volgens mij de optie om VTI/VXUS rechtstreeks, dus zonder opties, aan te kopen. Allicht een "optie"?

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 14-08-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
scoobs schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:57:
IBKR geeft je bij dergelijke bedragen volgens mij de optie om VTI/VXUS rechtstreeks, dus zonder opties, aan te kopen. Allicht een "optie"?
IBKR ga ik eens naar kijken, thanks.

Ik handel eigenlijk niet of nauwelijks. Ik heb vooral een broker nodig waar ik mijn holding voor zo min mogelijk beheerkosten kan hebben staan. Daarom was vooral die 100 euro cap van de Rabobank echt top.

[ Voor 33% gewijzigd door GAEvakYD op 14-08-2024 16:21 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Kan iemand mij uitleggen wat ik mis waarom mijn staatsobligatie portfolio bij Saxo zo in de min staat vandaag? Gister ook al. (Even daargelaten of het slim is om te hebben)

De gemiddelde waardestijging van de obligaties vandaag is 0.68% (naar gewicht).
De USD en GBP zijn +- 0.42% in waarde gedaald t.o.v. de Euro.

Volgens saxo is de totale waarde daling vandaag 0.83%. Ik zie niet hoe dit kan?

Cash in account is verwaarloosbaar, geen andere assets, geen transacties uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPH-89xXMgHq2d_ynvcDVezcJkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUs6GQKpsC2C9bmD8vyX7Rhr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rogers schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:05:
Kan iemand mij uitleggen wat ik mis waarom mijn staatsobligatie portfolio bij Saxo zo in de min staat vandaag? Gister ook al. (Even daargelaten of het slim is om te hebben)

De gemiddelde waardestijging van de obligaties vandaag is 0.68%.
De USD en GBP zijn +- 0.42% in waarde gedaald t.o.v. de Euro.

Volgens saxo is de totale waarde daling vandaag 0.83%. Ik zie niet hoe dit kan?

Cash in account is verwaarloosbaar, geen andere assets, geen transacties uitgevoerd.

[Afbeelding]
Dat klokje staat er toch alleen maar bij als de markt open is?
die % stijging die je onder ziet, is misschien niet van vandaag?
(als je bovenin op je geld klikt, kom je in een submenu waar meer details staan, inclusief cash waarde van 0:00 snachts wat die as basis waarde gebruikt)

Cash in EUR zal idd geen waarde schommeling hebben tov de EUR :)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 14-08-2024 17:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:11:
[...]

Dat klokje staat er toch alleen maar bij als de markt open is?
die % stijging die je onder ziet, is misschien niet van vandaag?

Cash in EUR zal idd geen waarde schommeling hebben tov de EUR :)
De markten voor alle 4 producten zijn open volgens Saxo.
Klokje betekent dat de prijs een delay heeft (van 15min) meen ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Rogers op 14-08-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rogers schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

De markten voor alle 4 producten zijn open volgens Saxo.
Klokje betekent dat de prijs een delay heeft (van 15min) meen ik.
Ah, zo.
Dan heb ik het klokje nooit correct begrepen :)

Maakt het submenu als je op 'dagresultaat'/'vermogen na kosten' klikt nog iets duidelijk?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
YakuzA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:18:
[...]

Ah, zo.
Dan heb ik het klokje nooit correct begrepen :)

Maakt het submenu als je op 'dagresultaat'/'vermogen na kosten' klikt nog iets duidelijk?
Nee daar staat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Secsytime schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Vreemde redenatie maar ok. Blijkbaar zit het je dwars.
Zit mij helemaal niks dwars. Wat ik wil zeggen is dat elk ding zo op vele zaken invloed heeft.
Zowel positief als negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
GAEvakYD schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:41:
Oei Rabobank vervandert zijn tariefopbouw nogal stevig. Ze schaffen de maximale limiet van 100 euro kosten per kwartaal af. Ik heb ooit voor Rabo gekozen vanwege deze cap omdat dat in mijn situatie echt serieus veel geld scheelt. Op jaarbasis ga ik nu echt veel meer aan kosten betalen.

Moet ik de vergelijking maar weer eens opnieuw maken met andere brokers en banken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo 1 miljoen beleggen kost bij Rabobank dus 4x230 euro= 920 euro.
IBKR: 0 euro (uitgaande van geen transacties en aandelen in bezit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

phantom09 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

PortefeuilleABNRabo
Per jaarPer jaar
€ 100.000€ 200€ 240
€ 200.000€ 320€ 360
€ 300.000€ 440€ 480
€ 400.000€ 560€ 600
€ 500.000€ 620€ 720
€ 600.000€ 680€ 760
€ 700.000€ 740€ 800
€ 800.000€ 800€ 840
€ 900.000€ 860€ 880
€ 1.000.000€ 920€ 920
€ 1.100.000€ 980€ 960
€ 1.200.000€ 1.040€ 1.000
€ 1.300.000€ 1.100€ 1.040
€ 1.400.000€ 1.160€ 1.080
€ 1.500.000€ 1.220€ 1.120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
[...]

Vandaag een account geopend op IBKR. Geen beheerskosten klinkt wel aantrekkelijk. Echter moet ik nog iets met mijn gevoel rondom een Amerikaanse partij. Zal volledig onterecht zijn, maar het voelt onveiliger dan een lokale grootbank in ons eigen land.

Komende dagen maar wat extra inlezen en onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:15
[...]
Ik heb zowel ABN als IBKR.
Bij IBKR is het houden van effecten well goedkoper, maar die hebben geen NT fondsen (of vergelijkbaar) waarbij je geen dividendlekkage hebt. De (niet zichtbare) kosten van de dividendlekkage zijn volgens mij hoger dan de kosten van ABN/Rabobank en dus kan ik dit volgens mij nog steeds het beste bij ABN houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Bij IBKR moet je ook alles zelf doen meen ik? Bij de grootbank, met NT, heb ik gewoon eenmalig een maandelijkse aankoop ingesteld in combi met een automatische overboeking naar de beleggersrekening. Lekker passief dus en geen omkijken naar. Soms log ik "dagelijks" in om te kijken, soms weken niet. Bij IBKR ben ik dan wel gedwongen om op zijn minst 1x per maand de inleg te doen. En toen ik voorheen nog bij DeGiro zat vond ik dat ook niet perse fijn.

Dus voor de kosten zou ik wellicht nog wel naar IBKR willen. En dan ook uitzoeken hoe het dasr allemaal werkt en welke ETFs te kopen. Maar alles met het handje moeten doen is intussen toch wel een no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:43
GAEvakYD schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:32:
[...]

Vandaag een account geopend op IBKR. Geen beheerskosten klinkt wel aantrekkelijk. Echter moet ik nog iets met mijn gevoel rondom een Amerikaanse partij. Zal volledig onterecht zijn, maar het voelt onveiliger dan een lokale grootbank in ons eigen land.

Ik zou me daar niet te druk om maken. IBKR heeft een groter aanbod dan andere brokers en ook betere investor protection (Trading 212 zit bijv. bij Cyprus - daar zou ik wantrouwiger om worden). Fees zijn ook prima en ook grote Europese investeringsfirma's gebruiken IBKR als huisbroker.

Vergeet ook niet dat toen Lehman bankroet ging de accounts binnen een paar weken getransfereerd werden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 05:49
RobertMe schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:03:
Bij IBKR moet je ook alles zelf doen meen ik? Bij de grootbank, met NT, heb ik gewoon eenmalig een maandelijkse aankoop ingesteld in combi met een automatische overboeking naar de beleggersrekening. Lekker passief dus en geen omkijken naar. Soms log ik "dagelijks" in om te kijken, soms weken niet. Bij IBKR ben ik dan wel gedwongen om op zijn minst 1x per maand de inleg te doen. En toen ik voorheen nog bij DeGiro zat vond ik dat ook niet perse fijn.

Dus voor de kosten zou ik wellicht nog wel naar IBKR willen. En dan ook uitzoeken hoe het dasr allemaal werkt en welke ETFs te kopen. Maar alles met het handje moeten doen is intussen toch wel een no-go.
Voor sommige aandelen, o.a. voor VWRL, kun je bij IBKR een auto-investment opzetten. Zo leg ik elke maand automatisch in, zonder omkijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Vandaag in FD: EU berispt Nederland om benadeling van buitenlandse fondsen. Inhoud laat zich raden; de EU ziet beperking vrijheid van kapitaal in de FBI structuur om dividendbelasting terug te geven aan Nederlandse klanten.

• GAEvakYD
Sineplex schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:11:
[...]

Ik zou me daar niet te druk om maken. IBKR heeft een groter aanbod dan andere brokers en ook betere investor protection (Trading 212 zit bijv. bij Cyprus - daar zou ik wantrouwiger om worden). Fees zijn ook prima en ook grote Europese investeringsfirma's gebruiken IBKR als huisbroker.

Vergeet ook niet dat toen Lehman bankroet ging de accounts binnen een paar weken getransfereerd werden....
Zou het nog uitmaken dat 99% van mijn holding in 1 aandeel zit en op de Toronto stock Exchange staat?

Afgelopen jaar hebben ze dividend uitgekeerd en daar heb ik best gedoe mee om de 10% te veel(25% - 15%) betaalde dividendbelasting terug te halen. De Rabobank speelt daar nu een rol in maar ik weet niet hoe dat bij IBkR zou gaan als ze komend jaar weer dividend gaan uitkeren.

• phantom09
rube schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Bij IBKR is het houden van effecten well goedkoper, maar die hebben geen NT fondsen (of vergelijkbaar) waarbij je geen dividendlekkage hebt. De (niet zichtbare) kosten van de dividendlekkage zijn volgens mij hoger dan de kosten van ABN/Rabobank en dus kan ik dit volgens mij nog steeds het beste bij ABN houden?
Koop je toch Berkshire Hattaway-B. Die keert geen dividend uit. Heb je ook geen dividend lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:43
GAEvakYD schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Zou het nog uitmaken dat 99% van mijn holding in 1 aandeel zit en op de Toronto stock Exchange staat?

Afgelopen jaar hebben ze dividend uitgekeerd en daar heb ik best gedoe mee om de 10% te veel(25% - 15%) betaalde dividendbelasting terug te halen. De Rabobank speelt daar nu een rol in maar ik weet niet hoe dat bij IBkR zou gaan als ze komend jaar weer dividend gaan uitkeren.
Interessant, ik dacht juist dat vanuit dividenden van de US en Canada automatisch het juiste tarief (d.w.z. het gereduceerde tarief onder het betreffende belastingverdrag) wordt toegepast, althans dat is de ervaring die ik en anderen hebben met IBKR.

Het terugclaimen van teveel betaalde bronbelasting blijft overigens altijd tijdrovend en problematisch. Buitenlandse formulieren invullen, dan maanden wachten en als je pech hebt nog een keer een formulier invullen. Voor Zwitserland moet je zelfs nog Snapform Viewer downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
GAEvakYD schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:32:
[...]

In Europa staat IBKR op nr1 met een asset van 430 Miljard dollar.

https://www.bankeronwheels.com/largest-brokers-by-assets/

Er staan 0 Nederlandse banken tussen.

IBKR heef een BBB+ Stable rating:
-Meer dan 2 miljoen gebruikers

https://www.interactivebr..._SandP_Rating_06_2024.pdf

Daarnaast zijn er ook firma's die gebruik maken van het platform van IBKR zoals:

-Lynx (Nederlandse broker)
-Mexem

https://curvo.eu/nl/artikel/interactive-brokers-review

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
phantom09 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:25:
[...]
Koop je toch Berkshire Hattaway-B. Die keert geen dividend uit. Heb je ook geen dividend lekkage.
Bij dividend lekkage gaat het toch om de dividenden die het fonds zelf ontvangt (en wel of niet) kunnen verrekenen, dus dat lost niets op?

Maar afgezien daarvan kun je Berkshire toch niet vergelijken met een breed gespreid NT indexfonds? Die hebben allebei een heel andere profiel?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rube schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Volgens https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ zijn de totale kosten van WEBN 0,37% vs 0,47% voor NT World.

• rube
fsfikke schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:25:
[...]
Volgens https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ zijn de totale kosten van WEBN 0,37% vs 0,47% voor NT World.
In de tekst staat wel omschreven dat WEBN last heeft van dividendlekkage en NT vrijwel niet, maar in het kostenoverzicht word dat niet meegenomen. Als.je dat wel doet is volgens mij het vergelijkbaar of zelfs minder gunstig (op basis van de berekening om dividendlekkage te bepalen op een andere website).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rube schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

In de tekst staat wel omschreven dat WEBN last heeft van dividendlekkage en NT vrijwel niet, maar in het kostenoverzicht word dat niet meegenomen. Als.je dat wel doet is volgens mij het vergelijkbaar of zelfs minder gunstig (op basis van de berekening om dividendlekkage te bepalen op een andere website).
Oh nee? Hoe kom je anders op 0,37% bij een TER van 0,07% ;)
De TER (Total Expense Ratio) bedraagt 0,07%

Dividendlekkage schat Gerben op 0,30%. Interne transactiekosten en inkomsten ten gevolge van het uitlenen van effecten schat hij even groot en vallen daarmee tegen elkaar weg.

De lopende kosten van Interactive Brokers zijn nihil.

De totale lopende kosten van de Amundi Prime All Country World UCITS ETF komen daarmee uit op 0,07% + 0,30% = 0,37%. Dit is erg laag, zie De beste ETF voor een vergelijk met een aantal andere wereldwijd gespreide goede ETF’s of indexfondsen.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 15-08-2024 20:37 ]

• phantom09
rube schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:21:
[...]

Maar afgezien daarvan kun je Berkshire toch niet vergelijken met een breed NT indexfondsen? Die hebben allebei een heel andere profiel?
Berkshire hattway is zelf al heel breed en deed en doet het beter dan de NT fondsen.

• rube
@fsfikke ah, scherp! Dat haalde ik zelf niet uit de omschrijving op die overzichtspagina. Bedankt!

Alleen neem jij 0.47 voor de NT fondsen bij ABNAmro, maar dat is bij maar 10K. Ik zit een stuk hoger zodat het verschil alsnog vrijwel nihil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rube schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:44:
@fsfikke ah, scherp! Dat haalde ik zelf niet uit de omschrijving op die overzichtspagina. Bedankt!

Alleen neem jij 0.47 voor de NT fondsen bij ABNAmro, maar dat is bij maar 10K. Ik zit een stuk hoger zodat het verschil alsnog vrijwel nihil is.
Het verschil is maximaal 0,10%, dus nooit heel veel. Het verschil in ESG uitsluitingen zal meer impact hebben. Ik mix daarom NT en WEBN (en ook een beetje BRK).

En met een beetje geluk is dividendlekkage over een paar jaar geen issue meer: lactaxative in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 15-08-2024 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Is het nu bijna afgelopen met die roundup rechtzaken tegen Bayer?

Koers staat op +11%
Pagina: 1 ... 187 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij