Dat beklaag ik me ook wel, al zag de grafiek van MSCI World er 10 jaar geleden wel wat minder aantrekkelijk uit. In 2014 zat die nog maar even hoog als in 2000. Het ging pas in 2015 weer hoger:Loek92 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:45:
[...]
Had ik 10 jaar geleden juist maar gehoord van passief beleggen en compound interest (maargoed dit is daarvoor het verkeerde topic wellicht).
:fill(white):strip_exif()/f/image/L0KOiks5gDR50OwDYYPTV9EJ.png?f=user_large)
Maar goed, intussen hebben we wel voor 60000 euro ons huis gerenoveerd, wat intussen ook voor lagere energiekosten zorgde. We hadden ook eerst kunnen beleggen en nu renoveren, al ging dat door de stijgende materiaal- en arbeidskost nu wel een stuk duurder zijn. Het is ook pas de voorbije jaren dat we veel geld op overschot hebben, nu ga ik dat in grote schijven in die ETF steken, beter laat dan nooit.
En zoals ik eerder al zei, als je geld over hebt om te beleggen heb je geen reden tot klagen:
Een eigen huis is ook een uitstekende belegging, het onze is sinds 2008 verdubbeld in waarde, al hebben we er intussen dus wel 60000 euro in gestoken. Dat is tastbaar en goed voor de (klein)kinderen of om het woonzorgcentrum te betalen40% kan niet maandelijks sparen, 40% zegt een onvoldoende grote financiële buffer te hebben, 32% kan net rondkomen, 7% komt (zeer) moeilijk rond, 12% leeft in armoede, 6% moet gebruik maken van beschikbaar spaargeld en 2% moet geld lenen