Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:48

Jebus4life

BE User

Ze kunnen even niet meer volgen inderdaad...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:28
Rogers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

Ben zo blij dat ik mij door collegas heb laten FOMOen in nvidia en asml op hun hoogste punt net voor de crash :'(

Weer duur lesje geleerd.
Nvidia kan de vraag niet aan. Microsoft heeft enorme tekorten op gpu gebied mbt AI. Dat gaat nog jaren duren voordat die vraag vervult is. Komt wel goed met Nvidia imho. En dus asml ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

Duinkonijn

Huh?

Hold dus en evt buy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63F_V5d0Buiqm1BPT3JN51IVS-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQdVafnVOiEzqWhzSY5EQAx6.jpg?f=fotoalbum_large

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Wat zijn de grootste klappers momenteel (van de grote bedrijven). Dus niet 1 of andere megaspeculatief bedrijf dat niemand kent, maar big names;

Intel -31% de afgelopen week; zal vandaag nog wel een procent of 5 afgaan (dus maak er maar -36/37% van), dat lijkt me de "winnaar". Softbank heeft ook een mooi poging gedaan nochtans met een -30% de afgelopen dag of 5; gezien de ADR straks pas handelt (en de Yen 10% gestegen is) kan dat ook nog wat oplopen.

Iemand die een poging heeft gewaagd nog slechter te doen en de kaap van de -40% haalt de laatste dagen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 05-08-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:44

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

mannowlahn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Nvidia kan de vraag niet aan. Microsoft heeft enorme tekorten op gpu gebied mbt AI. Dat gaat nog jaren duren voordat die vraag vervult is. Komt wel goed met Nvidia imho. En dus asml ook wel.
Weljaa joh "nog jaren" als ik jou was zou ik een 2e hypotheek nemen ;-)

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het blijft maar klimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GvQgcWLidXt8XEuPqRRxbI22ms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gwHnGarEUao6fRE3RDxQMN4X.jpg?f=user_large

SPX put spread maakt duidelijk waarom je stop limit order en geen stop loss order gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qd-aTtDn4YtnoSE7oFtTGo8x5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAdK2RksYISyXLopznUvHzUo.jpg?f=fotoalbum_large

Near the money SPX putpremies zijn naar het dubbele van near the money SPX callpremies gesprongen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bHPGsgL0pblj_kePb6qS-Ddymc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UG0zcbSv2yTApvXKyCNCbjFM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:15
rapture schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:55:
Het blijft maar klimmen.

[Afbeelding]

SPX put spread maakt duidelijk waarom je stop limit order en geen stop loss order gebruikt.

[Afbeelding]

Near the money SPX putpremies zijn naar het dubbele van near the money SPX callpremies gesprongen:

[Afbeelding]
Nog slimmer is om gewoon een future optie te kopen ;), i.p.v. een index waarmee je altijd moet wachten of moet hedgen met een ander product.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik vind het hartstikke mooi dat je geld verdient met deze trade, maar waarom blur je de positie, aankoopprijs en last price? Een PnL van 10k zegt niet zoveel, zeker niet als er een vrachtwagen tussen de bid-ask spread past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abalone schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Ik vind het hartstikke mooi dat je geld verdient met deze trade, maar waarom blur je de positie, aankoopprijs en last price? Een PnL van 10k zegt niet zoveel, zeker niet als er een vrachtwagen tussen de bid-ask spread past.
Omdat anders iedereen jaloers zou worden ;) Wie zei hier trouwens dat je de markt niet kan verslaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Marchel schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Weljaa joh "nog jaren" als ik jou was zou ik een 2e hypotheek nemen ;-)
Dat is wat me personeel in de ai hoek zelf zegt. Wellicht dat jij een bron hebt die dit weerlegd? Ben oprecht benieuwd, want de grote enterprises hebben as we speak een enorm probleem met capaciteit bij azure op dit gebied. Komt echt door chip te kort .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:01
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Omdat anders iedereen jaloers zou worden ;) Wie zei hier trouwens dat je de markt niet kan verslaan? :)
Niemand.
Maar je "vergeet" het woordje "structureel" tussen niet en kan ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Wat een bloedbad vandaag weer, mijn S&P500 ETF is intussen al bijna 10% omlaag (uiteraard ben ik namelijk weer eens op de top ingestapt, alle winst die ik hiervoor heb behaald is intussen verdampt :P ), ben benieuwd hoeveel verder het nog instort als de beurzen in de VS straks opengaan :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prLGfvUx2Y1OhHOmcFT04m5PPoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GiHGV7fDJSYThODKrVs18Frr.png?f=fotoalbum_large

Dit is echt zo'n gevalletje: Stilzitten als je geschoren wordt. :+ Ik kijk maar gewoon niet meer tot mijn salaris weer wordt gestort eind vd maand en blijf DCA inleggen.

[ Voor 88% gewijzigd door Metro2002 op 05-08-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 18:46
Metro2002 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:31:
Wat een bloedbad vandaag weer, mijn S&P500 ETF is intussen al bijna 10% omlaag (uiteraard ben ik namelijk weer eens op de top ingestapt), ben benieuwd hoeveel verder het nog instort als de beurzen in de VS straks opengaan :F

Dit is echt zo'n gevalletje: Stilzitten als je geschoren wordt. :+
Heb je nog een zakje geld aan de zijkant? Je kan altijd DCA als het nog verder zakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Santee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Heb je nog een zakje geld aan de zijkant? Je kan altijd DCA als het nog verder zakt :)
Ik heb nog genoeg geld op de spaarrekening die ik kan inleggen maar voorlopig crasht het gezellig verder dus ik wacht daar nog even mee, als ik het idee heb dat de bodem is bereikt leg ik misschien in stappen nog wel een paar duizend euro extra in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Metro2002 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Ik heb nog genoeg geld op de spaarrekening die ik kan inleggen maar voorlopig crasht het gezellig verder dus ik wacht daar nog even mee, als ik het idee heb dat de bodem is bereikt leg ik misschien in stappen nog wel een paar duizend euro extra in.
Tja wanneer is de bodem, meestal als de bodem bereikt lijkt doet alles weer +10% en voelt het weer als te laat ;) Ik heb net wat VWRL gekocht op 111,9, die stond vorige week nog op 125. Wat mij betreft gaat die naar 80 euro, koop ik nog veel meer bij :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:14
Heerlijk op vakantie, helemaal nergens aan denken... :)

Iets met scheren en stil zitten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Nouja, het herstel ging snel tot grofweg "halverwege" dan, daarna wel weer een normaler opwaards traject. Timen van het dal was dus onmogelijk en met 2 weken wachten zat je denk ik alweer (ver) van dat dal af. Terwijl 2 maanden na die 2 weken (/2 maanden na eerste herstel / opwaardse trent) je niet ver van de "2 weken na het dal" koers af zat.

En achteraf is het natuurlijk makkelijk om het dal aan te wijzen. Maar toentertijd werd er nog heel veel gespeculeerd dat het beetje omhoog een dead cat bounce was en een korte opleving voordat het verder omlaag zou gaan. En iedereen die vervolgens dus bleef wachten (op die verdere daling) heeft gewoon de boot gemist en zou dan dus pas weer kopen na ~50% herstel.
Een optie is bvb. als je 15000 te beleggen hebt: halfweg deze week 5000, volgende week nog eens 5000 en de week erna nog eens 5000. Dan betaal je wel wat meer transactiekosten, maar voor een MSCI World valt dat best mee. Aan dit tempo kan het geen weken dalen en als er echt een recessie komt zal je niet meteen winst maken, maar ook niet veel verlies meer en zit je klaar voor de volgende bull-markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
rapture schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:55:
Het blijft maar klimmen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geschreven puts 460 maart 2025, het liefst krijg ik de stukken geleverd daartegen. Mooie premie voor gehad iets van 38 per stuk. Wel had ik calls geschreven 520 december 2024, ik overweeg deze terug te kopen als de daling aanhoud. Helaas is de volatiliteit wel heel hoog, moet dus goed moment afwachten in de komende 1a2 weken.

Zelf sta ik de komende minimaal 8 jaar nog aan de buy side, ik verkoop nooit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Santee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Tja wanneer is de bodem, meestal als de bodem bereikt lijkt doet alles weer +10% en voelt het weer als te laat ;) Ik heb net wat VWRL gekocht op 111,9, die stond vorige week nog op 125. Wat mij betreft gaat die naar 80 euro, koop ik nog veel meer bij :+
Heb een klein plukje (1000 euro) bij gekocht , misschien later op de dag of morgen nog een keer dat bedrag.
We gaan zien hoe het uitpakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:01
Oké mooi instap moment, deze week DCA'en in volgende superspannende aandelen:
IWDA&VWCE

VWCE want Belg*

[ Voor 9% gewijzigd door Rubberen op 05-08-2024 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Ik heb in de afgelopen 6 jaar dit al meerdere keren voorbij zien komen in verschillende vormen. Van de slimmeriken die op tijd alles verkocht hadden want bubbel tot de handige optie beleggers. Het grappige is, het gaat lang goed tot het goed fout gaat en dan zijn ze plotseling verdwenen.

Ieder zijn ding natuurlijk en top als je voorbedachte strategieën uitkomen maar ik heb genoeg gezien dat ik niet geloof dat er hier nieuwe Buffets rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubberen schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:01:
Oké mooi instap moment, deze week DCA'en in volgende superspannende aandelen:
IWDA&VWCE

VWCE want Belg*
Ik snap het niet, die 2 hebben toch heel veel overlap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Ik snap het niet, die 2 hebben toch heel veel overlap?
Ongeveer hetzelfde fonds maar Vanguard vs Blackrock inderdaad..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:40
Vind het opvallend hoeveel paniek er al is bij een eerste daling. Dit hoort er gewoon een beetje bij... En als je nu nog cash hebt, dan heb je te lang gewacht met instappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Even vergeten dat ik in mei een order had gemaakt voor Swiss RE net onder de 100 CHF :+
Dat is vanmorgen blijkbaar getriggerd, had ik nog niet door 8)7

Niet echt een ramp ofzo, maar gezien de huidige omstandigheden had ik liever nog even afgewacht voor ik zou kopen (niet specific dit aandeel, eender wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-09 14:40
Bij Saxo werkt zowel geld opnemen als storten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:08

Secsytime

Automagisch

Even wat Japanse aandelen gekocht, we zullen zien wat het wordt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Secsytime schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:08:
Nintendo! O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Secsytime schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:08:
Als de prestatie van de japanse aandelen van de afgelopen jaren een indicator zijn dan niet veel waarschijnlijk.
De japanse economie staat al decennia stil intussen. Daar zou ik niet graag in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:52

page404

Website says no

Crap, zul je net zien dat IBKR tergend traag is met verwerken van mijn storting deze ochtend. Meestal binnen een paar uur op de rekening en nu nog helemaal niks. Voor nu hoop ik dat het morgen nog even iets verder dipt, kan ik nog wat inkopen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
page404 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:27:
Crap, zul je net zien dat IBKR tergend traag is met verwerken van mijn storting deze ochtend. Meestal binnen een paar uur op de rekening en nu nog helemaal niks. Voor nu hoop ik dat het morgen nog even iets verder dipt, kan ik nog wat inkopen.
Je kunt toch gewoon al kopen voordat het geld erop staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:52

page404

Website says no

ErnstH schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Je kunt toch gewoon al kopen voordat het geld erop staat?
Misschien heb ik een optie niet aangevinkt maar ik moet echt voldoende saldo op mijn account hebben bij IBKR.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:39
page404 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Misschien heb ik een optie niet aangevinkt maar ik moet echt voldoende saldo op mijn account hebben bij IBKR.
Dan heb je denk ik een cash account ipv marge account.

Voor dagen als vandaag kan een marge account fijn zijn. Je hoeft de marge niet te gebruiken verder. Maar dan kan je dus wel in de ochtend al kopen als het geld er nog niet op staat.

[ Voor 24% gewijzigd door Flexion1 op 05-08-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nou, valt me alles mee moet ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogers
Secsytime schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:10:
Nou, valt me alles mee moet ik zeggen.
Asml staat weer in het groen na die diep rode opening, +€90 euro.

Benieuwd wat de komende dagen gaan doen.
Ik sta nu overall flink in de min omdat ik pas een paar maanden geleden lump sum begonnen ben (vwrl en nu webn) met daarna dca en twee foute uitstapjes naar nvidia en asml.
Ik weet niet of ik de beurs nu verder wil zien dalen om bij te kopen of zien stijgen om uit het rood te komen.

[ Voor 42% gewijzigd door Rogers op 05-08-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 20:13
Ik heb er nogal gemixte gevoelens bij merk ik. Zo'n sterke daling als vandaag heb ik in m'n ±9 jaar beleggen nog niet eerder gezien, maar tegelijkertijd ben ik ook niet van het "panick sellen". Nu helpt het ook niet dat augustus vaak niet echt een geweldige maand is voor de markt, en dat de banencijfers van Amerika slechter dan verwacht waren.

Wel jammer dat ik YTD nu ongeveer de helft van m'n winst heb zien verdampen, maar goed… dat hoort er bij. Ben al lang blij dat ik nog wel in het groen sta voor dit jaar, dus zelfs als het nog wat verder zakt is het geen ramp (over de 9 jaar sta ik sowieso goed in het groen gelukkig). Misschien juist wel een fijn moment om eens een beetje te shoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als in het Midden-Oosten nu ook nog de vlam in de pan slaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
Kapotlood schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:28:
Ik heb er nogal gemixte gevoelens bij merk ik. Zo'n sterke daling als vandaag heb ik in m'n ±9 jaar beleggen nog niet eerder gezien, maar tegelijkertijd ben ik ook niet van het "panick sellen". Nu helpt het ook niet dat augustus vaak niet echt een geweldige maand is voor de markt, en dat de banencijfers van Amerika slechter dan verwacht waren.

Wel jammer dat ik YTD nu ongeveer de helft van m'n winst heb zien verdampen, maar goed… dat hoort er bij. Ben al lang blij dat ik nog wel in het groen sta voor dit jaar, dus zelfs als het nog wat verder zakt is het geen ramp (over de 9 jaar sta ik sowieso goed in het groen gelukkig). Misschien juist wel een fijn moment om eens een beetje te shoppen :)
In corona is het toch veel harder gedaald? De huidige daling stelt echt nog niks voor.

En inderdaad alle is in de aanbieding nu. Gewoon wereldwijde fondsen blijven bijkopen als je het lang kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee

Tijdens covid was de daling nog erger meen ik mij te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IWDA daalde dubbel zo veel punten, maar deze daling is misschien nog niet gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0IpqrzNHk3SQk36trf9jMoYZXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIewECpM7QBbAfEVW3GbEDzi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2024 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

Santee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Tijdens covid was de daling nog erger meen ik mij te herinneren.
Klopt. Bij mijn ETF (all world toendertijd) had ik -14,22% in maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/915wMht3kfwVVm5ZfnRfUkiuiaM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5jku6HGtGsif6O2e79c8bIAg.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:29
Ik heb er nogal gemixte gevoelens bij merk ik. Zo'n sterke daling als vandaag heb ik in m'n ±9 jaar beleggen nog niet eerder gezien
Ik kan me nog herrineren dat de beurzen een week lang constant breakers aan het trippen waren. Dát was pas een bloedbad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 20:13
Tijdens corona daalde de markt in totaal zeker harder, maar de daling die we vanochtend premarket zagen was van wat ik me kan herinneren de scherpste "premarket" daling in tijden.

En tijdens corona was het relatief makkelijk te herleiden: corona kwam, mensen en bedrijven waren in paniek, en de boel zakte even in elkaar. Nu is het iets minder opzichtig: de banencijfers vielen tegen, er zijn problemen in o.a. Oekraïne/Rusland en Gaza/Israël, maar puur kijkende naar de markt vallen de kwartaalcijfers éigenlijk nog best mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Metro2002 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Als de prestatie van de japanse aandelen van de afgelopen jaren een indicator zijn dan niet veel waarschijnlijk.
De japanse economie staat al decennia stil intussen. Daar zou ik niet graag in investeren.
Heeft me al 4% opgeleverd :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:52

Grouchy

meep meep

Vandaag stelde historisch gezien toch weinig voor?
Op het moment van schrijven zie je dat er nog wel wat veerkracht in de beurs zit. Er waren tenminste nog wel wat stieren aanwezig die de deze daling als een koopkans zagen & genoeg koersen zag je in de loop van de dag dan ook wat herstellen. Capitulatie van de gemiddelde belegger...niet echt.

Herinner me nog COVID, het einde van de internet-bubble rond 2000, Wall street in september toen die beurs -7% heropende na 9/11 & de subprime-hypotheken in 2008 blijft je ook wel bij. Toen had je bij de S&P 500 nogal wat dagen in een relatieve korte periode die in de record boekjes werden opgenomen:
29 september 2008: -8.8%
9 oktober 2008: -7.6%
27 oktober 2008: -6.9%
19 november: -6.1%
20 november 2008: -6.7%
1 december 2008: -8.9%

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Mensen die nu al schrikken van een daling kunnen hun geld beter op een spaarrekening zetten. Dit is gewoon een normale correctie. Een aandelenkoers gaat nu eenmaal niet alleen maar omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 22:07
@PHiXioN eens met je eerste zin maar een normale correctie zou ik dit noemen. Zo hard naar beneden zonder echt slecht nieuws (wat slechter banenrapport en renteverhoging Japan) heb ik niet eerder meegemaakt in de 20 jaar dat ik de beurs volg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Zo een harde stijging als het afgelopen jaar is zonder bubbel ook niet eerder voor gekomen. Wat hard omhoog gaat moet ook weer eens naar beneden komen. Ik koop al een jaar niks bij omdat de markt voor mijn gevoel al tijden veel te hoog staat. Ik weet dat je de markt niet kan timen maar als het lang omhoog gaat is de kans groot dat de markt hoog staat, dan wanneer het al een tijdje hard naar beneden gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nou vooruit voor 2k bijgekocht in 3 etf's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mannowlahn
PHiXioN schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:48:
Zo een harde stijging als het afgelopen jaar is zonder bubbel ook niet eerder voor gekomen. Wat hard omhoog gaat moet ook weer eens naar beneden komen. Ik koop al een jaar niks bij omdat de markt voor mijn gevoel al tijden veel te hoog staat. Ik weet dat je de markt niet kan timen maar als het lang omhoog gaat is de kans groot dat de markt hoog staat, dan wanneer het al een tijdje hard naar beneden gaat.
Maar dan ben je toch juist aan het timen als je niet periodiek bij koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik denk dat de reacties vooral kwamen door die -12% in Japan.
Op 1 dag is dat al monsterlijk; maar sinds de piek amper 3 weken geleden is dat meer dan 25% eraf daar. Dan kan je echt niet meer spreken van "gezonde correcties". Dat is gewoon een enorme schok.

In de VS & Europa valt het allemaal nog wel mee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

PHiXioN schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:40:
Mensen die nu al schrikken van een daling kunnen hun geld beter op een spaarrekening zetten. Dit is gewoon een normale correctie. Een aandelenkoers gaat nu eenmaal niet alleen maar omhoog.
De vorige keer dat de VIX zo hoog ging, was in maart 2020.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Morgen gaat de zon weer op, ga lekker naar de warme bakker en koop verse croissantjes.

Relativeer alle paniek, eerst lekker ontbijten daarna bodemvissen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:46:
Morgen gaat de zon weer op, ga lekker naar de warme bakker en koop verse croissantjes.

Relativeer alle paniek, eerst lekker ontbijten daarna bodemvissen... :)
Uiteindelijk zijn het gewoon cijfertjes / binaire waarden ergens op een server ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:48:
Uiteindelijk zijn het gewoon cijfertjes / binaire waarden ergens op een server ;)
Precies dit: alleen dat verse croissantje is tastbaar... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Wij wachten voorlopig af', zegt een handelaar in een Belgische tradingzaal. 'Hier en daar verkopen onze klanten aandelen. Sommigen zelfs tegen eender welke koers. Om nu volop te kopen, lijkt het nog wat vroeg. We moeten eerst tekenen van uitbodeming zien.'

De meeste analisten raden aan te wachten op een bodemvorming om de cash aan het werk te zetten. ‘Elke verkoopgolf biedt kansen. Maar ik vrees dat deze nog even kan duren', denkt Simon White, macrostrateeg van Bloomberg. 'De carry trade in de yen was naar schatting goed voor 4.000 miljard dollar. De hausse van de Japanse munt met 14 procent tegenover de dollar heeft iedereen in snelheid gepakt. Veel posities met geleende yens moeten nog worden afgebouwd.'

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post dan ff het hele artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:01

Nobby

Nuts!

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jebus4life schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:54:
Ik denk dat de reacties vooral kwamen door die -12% in Japan.
Op 1 dag is dat al monsterlijk; maar sinds de piek amper 3 weken geleden is dat meer dan 25% eraf daar. Dan kan je echt niet meer spreken van "gezonde correcties". Dat is gewoon een enorme schok.

In de VS & Europa valt het allemaal nog wel mee inderdaad.
Het lijkt een stuiterbal iig:
Japanese shares soared in early trading on Tuesday, clawing back most of their record losses from the previous day and underpinning a regional rally.
https://edition.cnn.com/2...bound-intl-hnk/index.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... om in de loop van de dag weer te dalen, enzovoort. Je kan best bijna elke dag bijkopen :/ Je loopt altijd achter, nu ga je hoger kopen dan gisterenavond, toen het al weer gestegen was tot het niveau van gisterenochtend.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 07:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Na een grote daling wordt de koers gesteund door het winst nemen. De gekochte puts wegdoen en market makers draaien de hedge van hun geschreven puts terug. Het verkopen van aandelen inverteren is koopdruk. Het sluiten van winstgevende shortposities is de aandelen op een lagere koers terugkopen. Laat de dip kopers hun ding doen, IV crushen en VIX kalmeren.

Dus mijn puts weggedaan om niet de IV-crush volledig uit te zitten. De laatste keer dat de VIX boven 63 ging was 27 maart 2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoY90nE_rVClbRIFAP7j4Y0OeN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y7b2mkPsDjN19QXDII8YqOtk.jpg?f=user_large

Een bull call spread en bear put spread gekocht voor reverse iron condor. De spreads minimaliseren theta en vega, ik koop ze voor de delta. Reward is tot paar honderd % gereduceerd en risk keihard gereduceerd (de positie beweegt in slow-motion ipv naar op hol geslagen stier kijken). Reverse iron condor is voor als je grote overnight bewegingen zoals terug omhoog stuiteren of nog eens hard dalen verwacht.

VIX heeft gisteren op 65 gepiekt en is onder 35 gegaan. Ik zie de ATM SPX putpremies al onder ATM SPX callpremies staan.

Dit is het GME, meme stock,... draaiboek. Optiepremies en IV naar de maan schieten en massaal opties schrijven om de volatiliteit te shorten. Ik heb door de jaren geleerd dat als je denkt dat je op een raket zit en screenshots maakt, dan is het tijd om te verkopen. Overpriced puts lokken het put schrijven uit en overpriced calls lokken het call schrijven uit.

Gaat het hen lukken of zijn er sterkere krachten die het volatiliteit shorten kapot maken? Straks weer SPX puts zo dicht mogelijk bij VIX 12 kopen? Is the market still immortal? Gaan we de 4% daling in paar weken vergeten zijn en ik weer aan de SPX puts?

Zo ziet de reverse iron condor nu eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXuBqnzqTlIkh2sx_gosl23PleE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pMKxOowhG1gvMhwBwK9j7ue6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:30:
[...]

... om in de loop van de dag weer te dalen, enzovoort. Je kan best bijna elke dag bijkopen :/ Je loopt altijd achter, nu ga je hoger kopen dan gisterenavond, toen het al weer gestegen was tot het niveau van gisterenochtend.
De Nikkei is alweer gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErnstH schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

De Nikkei is alweer gesloten.
Ik bedoel dan de westerse beurzen die misschien nog geen bodem bereikt hebben:
'Wij wachten voorlopig af', zegt een handelaar in een Belgische tradingzaal. 'Hier en daar verkopen onze klanten aandelen. Sommigen zelfs tegen eender welke koers. Om nu volop te kopen, lijkt het nog wat vroeg. We moeten eerst tekenen van uitbodeming zien.'

De meeste analisten raden aan te wachten op een bodemvorming om de cash aan het werk te zetten. ‘Elke verkoopgolf biedt kansen. Maar ik vrees dat deze nog even kan duren', denkt Simon White, macrostrateeg van Bloomberg. 'De carry trade in de yen was naar schatting goed voor 4.000 miljard dollar. De hausse van de Japanse munt met 14 procent tegenover de dollar heeft iedereen in snelheid gepakt. Veel posities met geleende yens moeten nog worden afgebouwd.'
(artikel van gisterenmiddag)

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 09:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd wat @DutchManticore hier allemaal van maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Dit is inderdaad wel een heel extreem voorbeeld. Maar weer een voorbeeld waarom je als kleine belegger gewoon niet in paniek moet schieten.

Je zal gisteren maar verkocht hebben rond de -10%, met het idee van "ik koop wel terug bij als het wat stabiel is". Heb je de slechtste beursdag van het jaar meegemaakt, maar niet de beste van het jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:25
Goed punt inderdaad. Het probleem is dat er angst in de markt zit, en dan kijken mensen nooit geheel rationeel naar zaken zelfs als ze de bijbehorende data hebben. Het moet nu eerst stabiliseren, dat kan wel even duren....

Edit: als kleine belegger moet je natuurlijk ook vooral naar de langere termijn kijken. Als je het geld nodig hebt, dan moet je je afvragen waarom je het belegt...

[ Voor 27% gewijzigd door Sineplex op 06-08-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is en blijft natuurlijk gewoon proberen te timen van de markt.

En het bewijst ook dat de markt niet rationeel maar veeleer emotioneel is.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jebus4life schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Dit is inderdaad wel een heel extreem voorbeeld. Maar weer een voorbeeld waarom je als kleine belegger gewoon niet in paniek moet schieten.

Je zal gisteren maar verkocht hebben rond de -10%, met het idee van "ik koop wel terug bij als het wat stabiel is". Heb je de slechtste beursdag van het jaar meegemaakt, maar niet de beste van het jaar...
Maar het is ook niet zeker dat het nu weer stabiel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jebus4life schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Gister juist gekocht, heeft me geen windeieren gelegd 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Secsytime schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Gister juist gekocht, heeft me geen windeieren gelegd 😬
Gisteren kon je bvb. IWDA kopen voor 86,52, maar ook voor 89,41, terwijl het nu op 89,24 staat. Ook tijdens een dag moet je dus wat geluk hebben. En wie wist dat de Nikkei vandaag weer op het niveau van vorige week ging staan, en wie zegt dat de verkoopgolf nu helemaal achter de rug is? :) Enzovoort. De piek in juli was 96,5 voor IWDA, is de markt nu voldoende afgekoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:
[...]
Gisteren kon je bvb. IWDA kopen op 86,52, maar ook op 89,41, terwijl het nu op 89,24 staat. Ook tijdens een dag moet je dus wat geluk hebben. En wie wist dat de Nikkei vandaag weer op het niveau van vorige week ging staan, en wie zegt dat de verkoopgolf nu helemaal achter de rug is? :) Enzovoort. De piek in juli was 96,5 voor IWDA, is de markt nu voldoende afgekoeld?
Heb Japanse aandelen gekocht welke op -14% stonden. Staan nu op +10%.

Keek naar het volume gister en dat viel me heel erg mee.. volatiliteit met weinig volume is niet volatiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:19:
Zijn put positiegroottes zijn veel groter dan de mijn SPX puts. Het zou mij niet verwonderen dat hij meer dan 10 keren meer winst dan mijn trades maakt.

Ik had 3k dollar aan cost basis om 16k dollar winst te realiseren.

Voor hem is over 50k dollar aan gekochte puts de hoeveelheid waarop hij wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Begint toch weer in het rood te gaan nu.

Heb vanochtend mijn spy 5x short etf met verlies gesloten (gister gekocht) en nu had die bijna in de plus gestaan. Moet echt ophouden met proberen de markt te timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rogers schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:38:
Begint toch weer in het rood te gaan nu.

Heb vanochtend mijn spy 5x short etf met verlies gesloten (gister gekocht) en nu had die bijna in de plus gestaan. Moet echt ophouden met proberen de markt te timen.
Het punt is dat bijna iedereen meestal te laat is, professionele beleggers hebben met grote sommen geld al vóór jou beslist, de particuliere beleggers lopen meestal achter de feiten aan. Misschien ook beter enkel de grote bewegingen volgen (1/3/6 maand), als je dag/weekbewegingen volgt word je helemaal gek en beklaag je jezelf voortdurend dat je te vroeg/te laat gekocht/verkocht hebt. Uiteindelijk denk ik dat voor de meesten de beste strategie is: periodiek bijleggen en wanneer de rode beurzen het tv-journaal halen meteen/extra bijkopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:19:
Of al die anderen die de afgelopen 5 jaar het einde der tijden voorspelden :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:08
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Het punt is dat bijna iedereen meestal te laat is, professionele beleggers hebben met grote sommen geld al vóór jou beslist, de particuliere beleggers lopen meestal achter de feiten aan. Misschien ook beter enkel de grote bewegingen volgen (1/3/6 maand), als je dag/weekbewegingen volgt word je helemaal gek en beklaag je jezelf voortdurend dat je te vroeg/te laat gekocht/verkocht hebt. Uiteindelijk denk ik dat voor de meesten de beste strategie is: periodiek bijleggen en wanneer de rode beurzen het tv-journaal halen meteen/extra bijkopen.
Moet je wel genoeg liquide middelen achter de hand hebben om bij te kopen. Zijn er ook genoeg die all-in waren gegaan op aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Klopt, volgens mij was er een keer een bericht dat 80% van de winsten in premarket zitten. Met verlies dus ook vaak, de premarket staat -10% en als particulier kan je dan niet veel meer (behalve 'gokken' en extra kopen met korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Ik heb gisteravond en vanochtend zo'n 20% extra ingelegd in de ETF's. Hopelijk een redelijk gunstig moment maargoed het is voor de long term :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Road-runner83 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:26:
Ik heb gisteravond en vanochtend zo'n 20% extra ingelegd in de ETF's. Hopelijk een redelijk gunstig moment maargoed het is voor de long term :)
20% extra t.o.v. je maandelijkse inleg? Van je jaarlijkse bonus? Of was je totale bedrag bijv. 10k en heb je daar 2k bij gedaan? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Santee schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

20% extra t.o.v. je maandelijkse inleg? Van je jaarlijkse bonus? Of was je totale bedrag bijv. 10k en heb je daar 2k bij gedaan? :P
Haha dat laatste alleen dan andere bedragen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Road-runner83 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:26:
Waarom nu en niet op 29 april toen de koers nog lager stond?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Skyaero schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Omdat ik toen geen geld beschikbaar had...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
Skyaero schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Chips we hadden geld moeten beleggen in 1995 i.p.v. leren lopen ;) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
Santee schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Klopt, volgens mij was er een keer een bericht dat 80% van de winsten in premarket zitten. Met verlies dus ook vaak, de premarket staat -10% en als particulier kan je dan niet veel meer (behalve 'gokken' en extra kopen met korting).
bij IBKR kan je tegenwoordig gewoon premarket handelen. En overnight traden als je dat wilt. Dus je kan 24 uur per dag handelen in veel gangbare aandelen. Spread is wel stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:58

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Nog iemand die vertragingen opmerkt in handelingen? (Lynx, dus eigenlijk IBKR)
ETF bijgekocht en de order staat al een uurtje open. Ik ben dat niet gewend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
Joindry schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:02:
Nog iemand die vertragingen opmerkt in handelingen? (Lynx, dus eigenlijk IBKR)
ETF bijgekocht en de order staat al een uurtje open. Ik ben dat niet gewend...
Op welke beurs? Als je hem na 1730 heb ingelegd moet je buiten RTH aanvinken, anders ben je morgenochtend de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe vaak denken jullie "had ik 10 jaar geleden maar enkele duizenden euro's in nVidia of Bitcoin gestoken"? :P Achteraf is het uiteraard altijd makkelijk en ik denk dat bijna niemand dit zag aankomen, of te laat ingestapt zijn, of te vroeg verkocht hebben. Eigenlijk best absurd dat je met enkele muisklikken zo rijk kan worden. Onlangs heb ik een artikel gelezen over iemand die heel lang veel geld in Apple gestoken heeft omdat hij fan is. Die kon ook op zijn 40e met pensioen. Dat is wel een verhaal dat minder van toeval of geluk afhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:58

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Flexion1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Op welke beurs? Als je hem na 1730 heb ingelegd moet je buiten RTH aanvinken, anders ben je morgenochtend de eerste.
:( dat dus ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:33:
Hoe vaak denken jullie "had ik 10 jaar geleden maar enkele duizenden euro's in nVidia of Bitcoin gestoken"? :P Achteraf is het uiteraard altijd makkelijk en ik denk dat bijna niemand dit zag aankomen, of te laat ingestapt zijn, of te vroeg verkocht hebben. Eigenlijk best absurd dat je met enkele muisklikken zo rijk kan worden. Onlangs heb ik een artikel gelezen over iemand die heel lang veel geld in Apple gestoken heeft omdat hij fan is. Die kon ook op zijn 40e met pensioen. Dat is wel een verhaal dat minder van toeval of geluk afhangt.
De een koopt apple, de andere world online..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:43
De vraag is echter ook of je de positie dan nog steeds had aangehouden na een grote stijging. Stel je kocht bitcoin op de koers van een paar honderd euro, had je dan nog steeds hold gedaan als de koers op een paar duizend euro stond? Of zou dat al als bizar hebben gevoeld en toch maar de winst pakken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoe vaak denken jullie "had ik 10 jaar geleden maar enkele duizenden euro's in nVidia of Bitcoin gestoken"? :P
Nooit. Want voor hetzelfde geld waren deze specifieke bedrijven/assets geen succes geworden.

Voor mij persoonlijk is de truc: spreiding. Ik weet van tevoren dat een aantal bedrijven over 10 jaar een groot deel van hun waarde zullen hebben verloren, en een aantal juist enorm succesvol zullen zijn. Ik weet alleen niet van tevoren welke dat precies zullen zijn. :P

Dus ja, ik heb lang geleden NVDA gekocht zelfs voordat er sprake was van een AI hype. En ik heb pareltjes zoals SNBR gekocht waar ondertussen nog maar 10% van over is. Streep die tegen elkaar weg, en op portfolioniveau blijft er een resultaat over waar ik vrij tevreden mee ben. Juist vanwege de spreiding lig ik er niet van wakker 's nachts. :)

Voor de volledigheid, ik heb NVDA wel recent verkocht op basis van fundamentals. Het had een market cap in de buurt van MSFT en AAPL, maar kwam met de jaarcijfers niet eens in de buurt, zelfs niet in een periode met een sterke AI-gedreven vraag naar hardware. Dat betekent dat ofwel NVDA enorm overgewaardeerd moet zijn, ofwel MSFT en AAPL enorm ondergewaardeerd moeten zijn. En dat laatste geloof ik niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:19
Ik had ipv een Tesla te kopen hetzelfde bedrag in TSLA moeten stoppen. Dan had ik nu helemaal geen woon-werk verkeer meer hoeven te doen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog meer woelige tijden voor Big Tech op komst?
Google heeft zich met zijn zoekmachines naar een monopolie gemanoeuvreerd. Dat oordeelt een Amerikaanse rechter in een baanbrekende uitspraak, die voor Google zware gevolgen kan hebben. “De uitspraak in beroep zal van levensbelang zijn: als de uitspraak daar wordt bevestigd, verdwijnt Google zoals we dat vandaag kennen.”

Deze zaak is niet de enige waar Alphabet in de VS bij betrokken is. In september start er een andere over hoe Google met zijn advertentietechnologie de markt domineert. Ook tegen Amazon, Apple en Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram) lopen er monopoliezaken.
Van de Mag7 liggen er 5 onder vuur (nVidia overgewaardeerd en ontwerpfouten nieuwe chip).
“Vroeger trad vooral Europa op tegen de grote techbedrijven en stond Amerika ernaar te kijken”, zegt Devroe. “Ik denk dat we met deze uitspraak toch wel een keerpunt hebben gezien. De Amerikanen worden misschien nog radicaler dan wij.”

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:20:
Nog meer woelige tijden voor Big Tech op komst?

[...]
Van de Mag7 liggen er 5 onder vuur (nVidia overgewaardeerd en ontwerpfouten nieuwe chip).

[...]
Ik vind het altijd apart dat er wel gewaakt wordt op de monopolie positie van bedrijven en fusies, maar het normaal is dat bijna alle bedrijven voor een groot deel in handen zijn van dezelfde paar beleggingsmaatschappijen (Vanguard en BlackRock). Die lijken mij meer macht te hebben dan wel ander bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rogers schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Ik vind het altijd apart dat er wel gewaakt wordt op de monopolie positie van bedrijven en fusies, maar het normaal is dat bijna alle bedrijven voor een groot deel in handen zijn van dezelfde paar beleggingsmaatschappijen (Vanguard en BlackRock). Die lijken mij meer macht te hebben dan wel ander bedrijf.
Die vermogensbeheerder beleggen voor hun klanten, niet voor zichzelf. En hun klanten, dat zijn o.a. wij, via Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Voorlopig lijkt de situatie heel erg op 1987’, zei beursveteraan Ed Yardeni op Bloomberg Television. ‘Toen impliceerde de beurscrash dat we in een recessie zaten of er snel in zouden belanden. Maar dat gebeurde totaal niet. Het tumult had meer met de markt zelf te maken.’ Zo had een computergestuurde indekkingsstrategie onbedoeld olie op het vuur gegooid, bleek achteraf. De Fed hielp de vuurzee te bedwingen door liquiditeiten ter beschikking te stellen en zo een kettingreactie van gedwongen verkopen te breken.

Het gevaar bij een beurscrash is dat die zelf een recessie helpt te ontketenen, onder meer omdat getroffen spaarders bezuinigen en zo de economie afremmen. ‘Het ideale scenario is dat de excessen van de aandelenmarkt teruggedraaid worden zoals in 1987, zonder verder onheil te creëren’, schrijft beurswatcher James Mackintosh in The Wall Street Journal. Volgens hem lijken we voorlopig eerder een (mildere) versie van 1987 te beleven dan dat 1998 of 2008 zich herhalen. Wat mogelijk betekent dat er nog meer AI-lucht uit de koersen kan lopen, waarschuwt hij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:42
Hoe vaak denken jullie "had ik 10 jaar geleden maar enkele duizenden euro's in nVidia of Bitcoin gestoken"?
Ik had dat, maar volgens mij oprecht zelfs verlies op gemaakt door mijn perfecte buy high sell low strategie.
Had ik 10 jaar geleden juist maar gehoord van passief beleggen en compound interest (maargoed dit is daarvoor het verkeerde topic wellicht).

Als mensen zoiets zeggen vergelijk ik het altijd met aan een roulette tafel gaan staan, wachten totdat het balletje op cijfer x valt, ga je dan achteraf ook zeggen dat je daar enkele duizenden euro’s op had moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zat naar opties te kijken en waarom ging mijn account in de nabeurs omhoog terwijl de opties weinig deden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YZf9-1pbItqsLClxtERTEkvW3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tq2pKKe9GWOpaVJfyhPDu17I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had eens 500 aandelen LUMN net onder 2 dollar gekocht en niet meer naar gekeken wegens te lange tijd onder water zijn.
Lumen Technologies, Inc. (formerly CenturyLink) is an American telecommunications company headquartered in Monroe, Louisiana, that offers communications, network services, security, cloud solutions, voice, and managed services. The company has been on the S&P 600 index since being removed from the S&P 500 in March 2023.[3]
Wikipedia: Lumen Technologies
Haalt miljarden deals voor netwerken, cybersecurity,... binnen.
Aug 5 (Reuters) - Telecommunications firm Lumen Technologies (LUMN.N)
, opens new tab has secured new deals worth $5 billion from cloud and tech companies for its networking and cyber-security solutions as more businesses rush to adapt AI driven technologies.

Deals include one with tech giant Microsoft (MSFT.O), opens new tab, which announced last month that it will use Lumen's network equipment to expand its capacity for AI workloads.

Lumen, which provides secure digital connections for data centers, said on Monday that it is involved in active discussions with customers to secure sales opportunities worth an additional $7 billion.
https://www.reuters.com/b...-connectivity-2024-08-05/
Zonder te beseffen hebben ik een AI-aandeel.

De cijfers zijn al een heel stuk beter dan een jaar geleden toen goodwill (merknaam, reputatie, patenten,...) afgeschreven werd.
-- Reported Net Loss of $(49) million for the second quarter 2024, compared
to reported Net Loss of $(8.736) billion for the second quarter 2023,
which included a non-cash goodwill impairment charge of $8.793 billion

-- Reported diluted loss per share of $(0.05) for the second quarter 2024,
compared to diluted loss per share of $(8.88) for the second quarter
2023. Excluding Special Items, diluted loss per share was $(0.13) for the
second quarter 2024, compared to $0.10 diluted earnings per share for the
second quarter 2023

-- Generated Adjusted EBITDA of $1.011 billion1 for the second quarter 2024,
compared to $1.229 billion1 for the second quarter 2023, excluding the
effects of Special Items of $136 million and $102 million, respectively

-- Reported Net Cash Provided by Operating Activities of $511 million for
the second quarter 2024

-- Generated negative Free Cash Flow of $(156) million for the second
quarter 2024, excluding cash paid for Special Items of $86 million,
compared to negative Free Cash Flow of $(896) million2 with net zero cash
paid for special items for the second quarter 2023
Eenmaal de miljarden aan omzet erbij komen, dan wordt het bedrijf winstgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
rapture schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:09:
Ik zat naar opties te kijken en waarom ging mijn account in de nabeurs omhoog terwijl de opties weinig deden.

[Afbeelding]

Ik had eens 500 aandelen LUMN net onder 2 dollar gekocht en niet meer naar gekeken wegens te lange tijd onder water zijn.

[...]

[...]

De cijfers zijn al een heel stuk beter dan een jaar geleden toen goodwill (merknaam, reputatie, patenten,...) afgeschreven werd.

[...]

Leuke meevaller.

Helaas een maandje te laat voor ons gezien hoe hard het gestegen is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:58

Stewie!

Keen must die!

rapture schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:09:

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

Ik zie weinig AI daarin. Lumen heeft grote delen van haar core business verkocht in Europa en Zuid Amerika en zo schulden afgelost. Tevens hebben ze verlieslatende producten gestopt. Hun core business zit in een markt met enorme prijs erosie.

Lumen heeft geen Ai diensten. Ze leveren de netwerk verbindingen tussen datacenters, en tussen datacenters en eindgebruikers.

Die enorme afschrijving van vorige jaren is omdat lumen veel grote concurrenten had overgenomen en van 1+1+1+1= 1.25 weten te maken. Enorm slecht gepresteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Stewie! op 07-08-2024 07:28 ]

Pagina: 1 ... 186 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij