• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:26
ehtweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:44:
[...]

Bijzonder.
Rekening bij Advanzia begin dit jaar geopend en ik kreeg vandaag dit te zien:

Der aktuelle Zinssatz auf Ihrem Advanziakonto beträgt 3,09 % p.a. effektiv (3,0500 % nom.).
Van hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xF_xpRbLBKXB56QtGc0WL3-nGBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OxqeEP9CAw59wUqbFJ6Yt5mV.png?f=user_large

Eenmaal geopend volgt de rente de aanbiedingen in principe niet. Ik neem even aan dat je in januari de rekening geopend hebt. Of de 5000 euro gepasseerd. En dan heb je tot 30 april de getoonde rente.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 01-04-2026 22:06 ]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
zing schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:35:
Vandaag kreeg ik mijn eerste Advanzia Account Statement. Stond dat ik 3.4% rente krijg hoewel mijn rekening ging pas open toen ze de rente naar 3.14% hadden verlaagd. Kan dat kloppen?
[Afbeelding]
Ik heb al een paar maanden geen maandelijkse statement ontvangen per mail. En ook niet van elke storting ontvang ik meer een mail.

Meer mensen die dat opvalt? Gelukkig als ik inlog zie ik wel dat stortingen en rente wordt bijgeschreven.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04
Valorian schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:38:
Misschien al genoemd, maar bij Santander een naar het lijkt best goede aanbieding:
- 2,5% rente voor nieuwe klanten voor eerste 6 maanden (daarna standaardrente, huidige = 2,0%)
- Geen kosten verbonden aan de rekening
- Geld is vrij opneembaar (geen deposito)
https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening

Ik overweeg mijn geld voor die 6 maanden daarheen te verplaatsen. Iemand nog lumineuze inzichten, of alternatieven met een soortgelijke voorwaarden en hogere rente?

Ik zie Openbank 2,8% voor 6 maanden, maar daar zit ik al dus die welkomst-rente kan ik niet meepakken. En eventueel Garantibank.
Wij hebben nu twee losse OpenBank rekeningen omdat één rekening met twee rekeninghouders niet mogelijk was. Van beiden is inmiddels de welkomst-rente verlopen en ontvingen we vandaag een mail van de renteaanpassing naar 1,8%

Die van Santander lijkt mij dus ook een prima optie, ook weer rente over rente vanwege de maandelijkse bijschrijving. Wat voor mij echter nog niet helemaal duidelijk is, is of het Spaanse depositogarantiestelsel ook de 100.000 euro dekt per rekeninghouder.

Edit: inmiddels gevonden dat het inderdaad per rekeninghouder gedekt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ldbGS38rOdfY4ADINaRCMYb2gU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/srsYRGONIrT2IsxQ9Dw03aMj.png?f=fotoalbum_tile
https://www.fgd.es/en/frequently-asked-questions/

[ Voor 19% gewijzigd door A3-D op 02-04-2026 01:22 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:21
A3-D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:49:
[...]

Wij hebben nu twee losse OpenBank rekeningen omdat één rekening met twee rekeninghouders niet mogelijk was. Van beiden is inmiddels de welkomst-rente verlopen en ontvingen we vandaag een mail van de renteaanpassing naar 1,8%

Die van Santander lijkt mij dus ook een prima optie, ook weer rente over rente vanwege de maandelijkse bijschrijving. Wat voor mij echter nog niet helemaal duidelijk is, is of het Spaanse depositogarantiestelsel ook de 100.000 euro dekt per rekeninghouder.

Edit: inmiddels gevonden dat het inderdaad per rekeninghouder gedekt is:
[Afbeelding]
https://www.fgd.es/en/frequently-asked-questions/
Ja, die mail kreeg ik ook. Daarmee is het verschil met Santander Consumer Bank 0,7% voor de welkomstrente-periode. Dat is over die eerste zes maanden gerekend toch zo'n 35 euro extra rente per 10K die je er plaatst :) .. Openbank is overigens ook van Santander, dus heel ver verschuift het geld niet ;)

• W1ck1e
RobertMe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 06:38:
Nexent Bank (voormalige CreditEurope Bank) past zijn rente uitkering aan. I.p.v. één keer per jaar (op 1 januari) gaan ze de rente per kwartaal uitkeren (1-1, 1-4, 1-7, 1-10). Daarnaast gaan ze, tenzij anders gecommuniceerd, actierentes aan het eind van de actieperiode uitkeren.
Ik heb nu de actierente van 2,75%. Dat zal dan de reden zijn dat er nog geen rente is bijgeschreven. Toch nog even wachten of het alsnog gebeurt. De aanbiedingsrente loopt sowieso over 2 weken af. Inclusief rentebijschrijving.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 02-04-2026 09:05 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:46
Valorian schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
[...]

Ja, die mail kreeg ik ook. Daarmee is het verschil met Santander Consumer Bank 0,7% voor de welkomstrente-periode. Dat is over die eerste zes maanden gerekend toch zo'n 35 euro extra rente per 10K die je er plaatst :) .. Openbank is overigens ook van Santander, dus heel ver verschuift het geld niet ;)
Wel opletten dat Santander beide merken wil gaan samen brengen. Waarna ze beiden onder dezelfde banklicentie komen te vallen en je dus nog maximaal 100k in totaal gedekt hebt onder het DGS, i.p.v. 100k bij OpenBank en 100k bij SCB.

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Over die Centraal Beheer 3m 3% deposito actie:
De actieperiode is van 26 maart 2026 tot en met 1 juli 2026.
Je ontvangt de 3% rente als:

1. De RenteVast Rekening geopend is binnen de actieperiode.
2. Het geld voor 26 maart 2026 nog niet op een rekening bij Centraal Beheer stond.
3. De looptijd van 3 maanden geldt alleen tijdens de actieperiode . Na afloop van de 3 maanden storten we je saldo en de opgebouwde rente terug op je RentePlús Rekening. Je kunt je geld daarna opnieuw vastzetten of kiezen voor een variabele rente.
Hoe moet ik dat lezen? Ik zou op 30 juni een rekening kunnen openen en dan 3 maanden 3% krijgen of eindigt het actietarief sowieso op 1 juli?

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
Over die Centraal Beheer 3m 3% deposito actie:

[...]

Hoe moet ik dat lezen? Ik zou op 30 juni een rekening kunnen openen en dan 3 maanden 3% krijgen of eindigt het actietarief sowieso op 1 juli?
Het eerste. Maar ze kunnen de actie wel eerder beëindigen en dan kun je op 30 juni te laat zijn.

• Novax
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
3. De looptijd van 3 maanden geldt alleen tijdens de actieperiode . Na afloop van de 3 maanden storten we je saldo en de opgebouwde rente terug op je RentePlús Rekening. Je kunt je geld daarna opnieuw vastzetten of kiezen voor een variabele rente.
Die specifieke zin is er omdat ze normaal geen looptijd van 3 maanden hebben, dan kun je zien bij "Bereken de hoogte van uw eindbedrag", die begint bij 1 jaar.

• Novax
  • Niet online
Als je wat extra buffer hebt kan je effectief 6 maanden 3% hebben via Centraal Beheer. Dan moet je nu afsluiten voor 3 maanden en tegen het einde van de actie periode op 30 juni met nieuw geld voor hetzelfde bedrag opnieuw afsluiten. De eerder afgesloten deposito komt dan een paar dagen later vrij. Moet je een paar dagen kunnen overbruggen dat die extra buffer vast staat.

Voorwaarde is wel dat de actie inderdaad tot eind 30 juni loopt.

Disclaimer: geen persoonlijk financieel advies

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 02-04-2026 10:27 ]

• W1ck1e
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:
Als je wat extra buffer hebt kan je effectief 6 maanden 3% hebben via Centraal Beheer. Dan moet je nu afsluiten voor 3 maanden en tegen het einde van de actie periode op 30 juni met nieuw geld voor hetzelfde bedrag opnieuw afsluiten. De eerder afgesloten deposito komt dan een paar dagen later vrij. Moet je een paar dagen kunnen overbruggen dat die extra buffer vast staat.

Let er dan wel op dat je voor de periode dat er deposito's naast elkaar lopen je NIET over de grens van het DGS gaat. Als je dat belangrijk vindt. Ook al is het maar een paar dagen.

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:

Ah dit is idd wel een aardige strategie. Ik win er persoonlijk niet gigantisch veel mee. Ik zou dan van DHB moet onttrekken, maar alle beetjes helpen

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]

Let er dan wel op dat je voor de periode dat er deposito's naast elkaar lopen je NIET over de grens van het DGS gaat. Als je dat belangrijk vindt. Ook al is het maar een paar dagen.
Dat is een risico maar wel heel klein, ik neem aan dat als Centraal Beheer in zo'n situatie komt waarin het DGS in werking moet treden dat Centraal Beheer de actie dan al wel beëindigt heeft :+

• W1ck1e
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:30:
[...]

Dat is een risico maar wel heel klein, ik neem aan dat als Centraal Beheer in zo'n situatie komt waarin het DGS in werking moet treden de actie dan al wel beëindigt heeft :+
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk mee. Maar eigenlijk hanteer ik voor alle banken de grens van het DGS of minder. Dan maar iets minder rente door te spreiden.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:09
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:30:
[...]

Dat is een risico maar wel heel klein, ik neem aan dat als Centraal Beheer in zo'n situatie komt waarin het DGS in werking moet treden dat Centraal Beheer de actie dan al wel beëindigt heeft :+
Of misschien juist NIET omdat ze in zo'n situatie juist bezig zijn extra buffer (geld) aan te trekken. Beide kanten van het verhaal is Speculatie, het DGS is voor mij ook wel een beetje een "heilige" grens....

[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 02-04-2026 11:22 ]

• RobertMe
Tsja, als je vandaag een 3 maanden deposito opent bij Centraal Beheer dan krijg je dan 2-7 uitgekeerd. Open je op 30-6 nog een deposito zou je een wopping 2 dagen over de limiet gaan.

De kans dat net in die 2 dagen de bank omvalt is uiteraard bijzonder klein (de kans dat net on die 2 dagen een, willekeurige, bank omvalt is al zeer klein, laat staan dat het net CB is. Want het is nu niet echt alsof er elke dag / week / maand een bank omvalt).

En nee, ik zou zelf waarschijnlijk ook niet 2x een ton in een deposito zetten met dan 2 dagen een ton over de DGS grens. Maar 2x 50 waarbij rente ern issue zou zijn of 2x 75 zou ik waarschijnlijk nog wel aan durven.

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:22:
[...]

Of misschien juist NIET omdat ze in zo'n situatie juist bezig zijn extra buffer (geld) aan te trekken. Beide kanten van het verhaal is Speculatie, het DGS is voor mij ook wel een beetje een "heilige" grens....
Dat kan uiteraard ook. Maar zo'n deposito actie waarbij de inleg niet kan veranderen is dan wel veiliger (voor de bank) dan een vrij opneembare rekening met een voor een bepaalde periode gegarandeerde rente. Waar de spaarders kunnen bijstorten. En de bank maar moet zien waar ze die mooie rente gaan terugverdienen.

Omdat wij niet weten hoe het werkt is vast houden aan de DGS grens naar mijn mening verstandig.

• Novax
  • Niet online
Je hebt ook nog 14 dagen bedenktijd bij het afsluiten van het deposito (maar als de bank echt failliet is en het DGS treedt in werking heb je daar denk ik niets aan?)

Ander punt om nog rekening mee te houden is eventuele extra controle als je grote bedragen gaat overschrijven, dat kan vertraging opleveren.

• W1ck1e
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:51:
Je hebt ook nog 14 dagen bedenktijd bij het afsluiten van het deposito (maar als de bank echt failliet is en het DGS treedt in werking heb je daar denk ik niets aan?)

Ander punt om nog rekening mee te houden is eventuele extra controle als je grote bedragen gaat overschrijven, dat kan vertraging opleveren.
In de situatie dat je twijfelt of je een aantal dagen meer dan het DGS wil hebben staan, heb je vermoedelijk al grote bedragen overgeschreven.

Daarnaast, Centraal Beheer is een verzekeraar. Vaak zal die wel een hoop informatie over de spaarders hebben vergaard.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 02-04-2026 12:13 ]

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:46
xileS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:41:
[...]

Ik heb al een paar maanden geen maandelijkse statement ontvangen per mail. En ook niet van elke storting ontvang ik meer een mail.

Meer mensen die dat opvalt? Gelukkig als ik inlog zie ik wel dat stortingen en rente wordt bijgeschreven.
Ik krijg bij stortingen ook geen bericht meer. Het maandoverzicht heb ik op 4 maart nog ontvangen. Benieuwd wat april gaat geven.

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:10:
[...]
Daarnaast, Centraal Beheer is een verzekeraar. Vaak zal die wel een hoop informatie over de spaarders hebben vergaard.
Even voor de duidelijkheid: Achmea Bank BV (handelend als Centraal Beheer Bank) met bankvergunning is een Bank en GEEN verzekeraar. De bank valt binnen de Achmea groep maar staat verder los van verzekeraars binnen die groep. Of je bent een bank, of je bent een verzekeraar maar je kunt niet beiden zijn....

De verzekeringenpoot erbij slepen heeft in de context van het DGS dus geen waarde.

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:24:
[...]

...
De verzekeringenpoot erbij slepen heeft in de context van het DGS dus geen waarde.
Ik bedoelde het in de context van controles bij grote overschrijvingen.

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:35:
[...]

Ik bedoelde het in de context van controles bij grote overschrijvingen.
Dat snap ik niet. Wat heeft de verzekeraar met de bank te maken bij grote overschrijvingen? Sterker, ik vermoed (maar ben geen jurist) dat gegevens daarover zonder toestemming met elkaar delen tegen wet- en regelgeving is. Maar, we drijven af van Sparen.

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:40:
[...]

Dat snap ik niet. Wat heeft de verzekeraar met de bank te maken bij grote overschrijvingen? Sterker, ik vermoed (maar ben geen jurist) dat gegevens daarover zonder toestemming met elkaar delen tegen wet- en regelgeving is. Maar, we drijven af van Sparen.
Een vinkje om toestemming te geven is makkelijk geplaatst.

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:10:
[...]

In de situatie dat je twijfelt of je een aantal dagen meer dan het DGS wil hebben staan, heb je vermoedelijk al grote bedragen overgeschreven.
Dit was meer een punt los van het DGS. Als je op het einde van de actieperiode die extra inleg wil doen met een groot bedrag aan nieuw geld dat je dan extra controles krijgt waardoor je te laat bent om het deposito binnen de actieperiode te openen.

De extra controles zijn beschreven in de productvoorwaarden
6.3 Wij doen soms controles
We kunnen controles doen van Afschrijvingen en Bijschrijvingen. Of naar aanleiding van een Afschrijving of Bijschrijving. Bijvoorbeeld als de wet of onze zorgplicht dat van ons eist. We doen de controles voor de veiligheid van je spaargeld. En voor de veiligheid van het financiële stelsel als geheel. Soms vragen we je om extra informatie. Je bent verplicht ons de gevraagde informatie te geven. Doe je dat niet? Dan kunnen wij de RentePlús Rekening stoppen, blokkeren of verwerken wij de opdracht niet. Meer informatie over onze controles vind je op centraalbeheer.nl.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:28
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:57:
[...]

Dit was meer een punt los van het DGS. Als je op het einde van de actieperiode die extra inleg wil doen met een groot bedrag aan nieuw geld dat je dan extra controles krijgt waardoor je te laat bent om het deposito binnen de actieperiode te openen.

De extra controles zijn beschreven in de productvoorwaarden

[...]
Ik heb vanmorgen ook een rekening geopend met het oog op de drie maanden deposito. Maar kreeg zo'n zelfde melding. Dan weet je al hoe laat het is als je een groot bedrag in deposito wil zetten. Kan je je hele leven weer gaan delen met CB :|

De banken waar ik normaliter spaar kennen me inmiddels, dus verwacht dat ik daar minder snel een controle krijg. Ook nog nooit gehad overigens, terwijl ik toch best serieuze bedragen rond boek.

• Novax
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:22:
[...]

Ik heb vanmorgen ook een rekening geopend met het oog op de drie maanden deposito. Maar kreeg zo'n zelfde melding. Dan weet je al hoe laat het is als je een groot bedrag in deposito wil zetten. Kan je je hele leven weer gaan delen met CB :|

De banken waar ik normaliter spaar kennen me inmiddels, dus verwacht dat ik daar minder snel een controle krijg. Ook nog nooit gehad overigens, terwijl ik toch best serieuze bedragen rond boek.
Erg irritant, hopelijk dat het dan nog wel dezelfde dag opgelost kan worden.

Ik maak meestal bedragen in kleinere gedeelten over, en bij CB kan je ook meerdere deposito's met die 3% openen. Maar geen idee of dat verder invloed heeft op de beslissing of ze je er uitpikken voor controle.

• A3-D
RobertMe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:15:
[...]

Wel opletten dat Santander beide merken wil gaan samen brengen. Waarna ze beiden onder dezelfde banklicentie komen te vallen en je dus nog maximaal 100k in totaal gedekt hebt onder het DGS, i.p.v. 100k bij OpenBank en 100k bij SCB.
Volgens mij niet wanneer het een rekening betreft met twee rekeninghouders. Dan geldt die 100K per rekeninghouder en kun je dus max. 200K op de rekening parkeren van SCB toch?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• RobertMe
A3-D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:38:
[...]

Volgens mij niet wanneer het een rekening betreft met twee rekeninghouders. Dan geldt die 100K per rekeninghouder en kun je dus max. 200K op de rekening parkeren van SCB toch?
Klopt. DGS is per rekeninghouder per banklicentie. Maar dan nog kun je niet 200k bij SCB zetten én 200k bij OpenBank. Ook dan is maar in totaal 200k gedekt (voor 2 rekeninghouders).

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:41
xileS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:41:
[...]

Ik krijg gewoon nog alle statements en alle meldingen over stortingen en afschrijvingen van Advanzia in de e-mail. Niks aan de hand.

• Jacco2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:38
Was tot vorig jaar klant bij Open Bank en medio maart was het financieel jaaroverzicht dan in de regel beschikbaar (digitaal). Nu moet ik het dus per post krijgen en dat gaat niet erg soepel. Eerst de toezegging het ruim vóór 1 april te krijgen, niet dus. Toen bij navraag de mededeling dat het per 26 maart gepubliceerd was en binnenkort verstuurd zou worden. Toen weer de medeling dat het per 30 maart (!?) gepubliceerd was, maar dat het vanuit Spanje verstuurd werd, met de kanttekening dat het wel pas na 10 dagen bezorgd kon worden. Dat is dan weer zo'n nadeeltje van een buitenlandse bank.

PS Op het overzicht van vorig jaar staan naast de beginsaldi ook de eindsaldi, dus die hanteer ik dan wellicht. Alleen de ontvangen rente ontbreekt tbv de tegenbewijsregeling.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:34
VidaR-9 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:22:
[...]
Ik ben misschien al meer dan 40 jaar klant bij Rabobank, maar die vragen zelfs(ok, tot nu toe 1 keer, maar toen wel gelijk over overboekingen gedurende 1,5 jaar(en alleen boekingen van/naar buitenland).
Ik denk dat iedere bank zoiets in voorwaarden heeft staan i.v.m. wettelijke verplichtingen, maar dat dat slechts steeksproefsgewijs gebeurt.

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Reintje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:11:
[...]

Ik krijg bij stortingen ook geen bericht meer. Het maandoverzicht heb ik op 4 maart nog ontvangen. Benieuwd wat april gaat geven.
Coffeeroam schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:01:
[...]

Ik krijg gewoon nog alle statements en alle meldingen over stortingen en afschrijvingen van Advanzia in de e-mail. Niks aan de hand.
Vorig jaar ontving ik ook bij elke transactie een mail, en elke maand een maandoverzicht. Dit lijkt ineens niet meer zo consistent te zijn. Ik gebruik een outlook mail voor Advanzia en zie ook niks in de spambox. Geen idee of er iets is veranderd aan de kant van Advanzia.

• A3-D
RobertMe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:29:
[...]

Klopt. DGS is per rekeninghouder per banklicentie. Maar dan nog kun je niet 200k bij SCB zetten én 200k bij OpenBank. Ook dan is maar in totaal 200k gedekt (voor 2 rekeninghouders).
Duidelijk, maar 400K spaargeld gaan we net niet halen ;)

• mujentas
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:23
Coffeeroam schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:32:
ASN geeft 3-maands deposito niet op tijd vrij.

Had vandaag vrij moeten vallen. Nu al 10:30 uur en nog niet vrijgegeven. Ook niet na contact met de bank.
Inmiddels is er bij mij ook een deposito vrij gekomen bij ASN. Wat wel bijzonder was is dat de rente al de dag van tevoren rond 23:00 was bijgeschreven. Daarna duurde het nog zo'n 24 uur voordat de deposito naar de reguliere spaarrekening werd overgemaakt.

De deposito is dus op de einddatum vrij gekomen, wel pas om 23:37 uur. Er staat nergens op de ASN website dat het in de ochtend al vrij zou komen, alleen dat het op de einddatum vrij komt. Wat dat betreft houden ze zich netjes aan hun woord.

• W1ck1e
mujentas schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:00:
[...]
...
De deposito is dus op de einddatum vrij gekomen, wel pas om 23:37 uur. Er staat nergens op de ASN website dat het in de ochtend al vrij zou komen, alleen dat het op de einddatum vrij komt. Wat dat betreft houden ze zich netjes aan hun woord.
Ik acht het niet waarschijnlijk maar heb je het deposito misschien ook geopend zo vlak voor middernacht ?

Maar als ASN altijd zo laat op de dag een deposito vrijgeeft is het wel iets om rekening mee te houden.

• Coffeeroam
mujentas schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:00:
[...]

Inmiddels is er bij mij ook een deposito vrij gekomen bij ASN. Wat wel bijzonder was is dat de rente al de dag van tevoren rond 23:00 was bijgeschreven. Daarna duurde het nog zo'n 24 uur voordat de deposito naar de reguliere spaarrekening werd overgemaakt.

Banken geven normaal het deposito vrij in in de vroege ochtend van de dag van vrijval.
Het deposito komt bij ASN pas vrij op het allerlaatste moment van die dag. Maar zonder de rente van de laatste 24 uur die ze het extra vastgehouden hebben. En wat vervelender is, is dat als je iets wilde betalen op die dag, dat je daarmee te laat bent door dit lange vasthouden. Iets om rekening mee te houden bij ASN.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:38:
[...]

...
Het deposito komt bij ASN pas vrij op het allerlaatste moment van die dag. Maar zonder de rente van de laatste 24 uur die ze het extra vastgehouden hebben.
...
Ik verwacht dat je over het depositobedrag wel de rente krijgt op de vrij opneembare spaarrekening, voor die ene dag.

• Coffeeroam
Jacco2020 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:38:
Was tot vorig jaar klant bij Open Bank en medio maart was het financieel jaaroverzicht dan in de regel beschikbaar (digitaal). Nu moet ik het dus per post krijgen en dat gaat niet erg soepel. Eerst de toezegging het ruim vóór 1 april te krijgen, niet dus. Toen bij navraag de mededeling dat het per 26 maart gepubliceerd was en binnenkort verstuurd zou worden. Toen weer de medeling dat het per 30 maart (!?) gepubliceerd was, maar dat het vanuit Spanje verstuurd werd, met de kanttekening dat het wel pas na 10 dagen bezorgd kon worden. Dat is dan weer zo'n nadeeltje van een buitenlandse bank.

PS Op het overzicht van vorig jaar staan naast de beginsaldi ook de eindsaldi, dus die hanteer ik dan wellicht. Alleen de ontvangen rente ontbreekt tbv de tegenbewijsregeling.
Op het jaaroverzicht 2025 van Openbank dat ik online kon ophalen stond ook keurig de rente vermeld.
Op dat van 2024 overigens óók.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:41:
[...]

Ik verwacht dat je over het depositobedrag wel de rente krijgt op de vrij opneembare spaarrekening, voor die ene dag.
Scherp opgemerkt, ja. Maar ik had het (althans het deel dat ik niet direct nodig had) dezelfde dag willen doorboeken naar iets beters. En dat ging dus niet meer op dat tijdstip.

[ Voor 7% gewijzigd door Coffeeroam op 03-04-2026 13:44 ]

• Jacco2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:38
Coffeeroam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:42:
[...]

Op het jaaroverzicht 2025 van Openbank dat ik online kon ophalen stond ook keurig de rente vermeld.
Op dat van 2024 overigens óók.
Weet ik, maar het gaat me om de in 2025 ontvangen rente.

• W1ck1e
Jacco2020 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:46:
[...]

Weet ik, maar het gaat me om de in 2025 ontvangen rente.
Heb je hier wat aan ?
Pagina: 1 ... 189 190 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling