Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op zich is 'weekly' vs 'monthly' een arbitrair onderscheid dat IBKR maakt. Een optie die op de gebruikelijke derde vrijdag van de maand expireert werkt niet fundamenteel anders dan opties die op een ander moment expireren.

Een verschil kan liquiditeit zijn, daardoor kan de bid/ask spread groter zijn. Maar als je tevreden bent met de effectieve prijs die je betaalt voor de 100 stuks VTI dan is er verder geen reden om het te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Kleine update/intro hier:

Nadat ik jaren hier, op wallstreetbets, test account en op YouTube diverse volgden in augustus begonnen met 500 euro. Wat ik begrepen had was dat september altijd een slechte maand is dus had mentaal al voorbereid om alles kwijt te raken. Die jongen die 500k van nana in intel aandelen had gestopt vers in geheugen.

Kleine dip gebeurde en heb toen nog wat geld bijgestort toen ik merkte dat de eerste dip niet zo heel veel met mij deed. Paar duizend gestort totaal. Half september zat ik op -2%, laatste 2 weken zit ik nu richting +18% volgens IBKR.

Mooiste is: die 18% vind ik helemaal niet logisch dus verwacht dat dit wel weer keer gaat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-05 19:51
Ik begin de laatste tijd hoogte vrees te krijgen op de beurs, de koersen zijn zo hoog.
De Shiller PE ratio zit bijna weer op het hoogtepunt voor de crash van 2022. Gaat dat goed zo of krijgen wij een 2024/2025 crash ?

Of is er zoveelk geld geprint vanwege o.a. Corona dat er sowieso meer geld in omloop is en daardoor alles meer waard is?
Is dit de tijd waar de spreek van Warren Buffet geldt? Be fearfull when other are greedy and be greedy when others are feerfull.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSOWmFoA2wXtaPHtF4jDwNf0nnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UjZeSxCEvj5rvALlYmFSu3qn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door phantom09 op 10-10-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
init6 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:37:
Kleine update/intro hier:

Nadat ik jaren hier, op wallstreetbets, test account en op YouTube diverse volgden in augustus begonnen met 500 euro. Wat ik begrepen had was dat september altijd een slechte maand is dus had mentaal al voorbereid om alles kwijt te raken. Die jongen die 500k van nana in intel aandelen had gestopt vers in geheugen.

Kleine dip gebeurde en heb toen nog wat geld bijgestort toen ik merkte dat de eerste dip niet zo heel veel met mij deed. Paar duizend gestort totaal. Half september zat ik op -2%, laatste 2 weken zit ik nu richting +18% volgens IBKR.

Mooiste is: die 18% vind ik helemaal niet logisch dus verwacht dat dit wel weer keer gaat dalen.
De laatste 2 weken zijn de koersen enorm gestegen, dit kan zo niet goed gaan. Graag stagnatie of een klein daling. Je hebt kans dat de markt erg greedy wordt en dan krijgen wij een herhaling van de dot.com crisis maar dit wordt dan de AI-crisis of zo.

Zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cobb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:36:
De laatste maanden loopt ons spaargeld flink op. Het idee om te beleggen steekt weer de kop op bij ons maar wij hebben geen idee waar te beginnen. Jaren gelden ook eens in een woeker(belegging) polis getrapt en heb daarom een flinke drempel om hier aan te beginnen. Vandaag las ik deze reactie onder een Nu.nl artikel, is dat iets wat reëel is met beleggen van flinke bedragen, of het is grootspraak?
ING rekent op hun website met 4%...

[Afbeelding]
Voor zover ik van mijn eigen beleggingen weet verdubbeld dit in 5 of 6 jaar in waarde. Dat is inclusief inleg en die wordt jaarljiks in verhouden minder.
Ik doe het dit jaar wat beter dan de SP500, maar er zijn ook jaren dat ik hetzelfde doe of minder.
Dus in 2 jaar verdubbeld is waarschijnljik selectief gaan beleggen gok ik.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 10-10-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:23:
Om er wat statistiek tegenaan te gooien. Ja het kan. Zie voor voorbeelden gericht op ETF wel puur VS, dus de juiste vergelijking met Europees beschikbare varianten ontbreekt, deze pagina:
https://tradethatswing.co...-last-1-3-5-and-10-years/

Als je volledig de laatste 3 jaar in één van de volgende fondsen zat, lag je rendement rond de 80-100%....
XLE - Energy Select Sector SPDR Fund (98.9%)
ARGT - Global X MSCI Argentina ETF (98.2%)
ITB - iShares US Home Construction ETF (82.1%)
AIRR - First Trust RBA American Industrial Renaissance TM ETF (78.1%)

Hopelijk valt gelijk op dat dit een enorm risico met zich meebrengt. Het zijn zeer specifieke sectoren waarvan er geen enkele garantie is dat de rendementen behaald in het verleden überhaupt ooit nog gehaald zullen worden. Het is bijna vergelijkbaar met het uitkiezen van 1 aandeel en daar alles op inzetten.

Kijk je bijvoorbeeld naar de VanEck Semiconductors ETF (SMH - of VVSM op Xetra) dan zou je over de afgelopen 5 jaar een volledig rendement hebben gehad van pak hem beet 300% en op 10 jaar rond de 900%. Er zit alleen wel een heel erg hoog risico aan doordat je heel erg gericht op deze specifieke markt.
Je kan een inleg in 2022 zelfs verdrievoudigen tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYKH5kkme5dXc1zqS0ommCgRnXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6yB1D88d50gOKWZmhQBD66r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
FrambozenTaart schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:57:
Ik zit ook na te denken om een instap te gaan maken, voor de lange termijn.

Situatie is als volgt: afgelopen jaren meerdere aflossingen gedaan op koopwoning waardoor ik met comfortabele woonlasten zit (plusminus 10% van netto inkomen).

Spaarrekening die een gezonde balans heeft om eventuele tegenslagen of incidentele uitgaven op te vangen.

Positie in Bitcoin die door verschillende aan en verkoop momenten inmiddels 'gratis' is en rendeert op geld van het huis. (mag naar 0 zonder dat ik er ooit last van zal ondervinden, eens kijken wat het over 10-15 jaar doet).

Om nog meer af te lossen op het huis vind ik eigenlijk onzinnig, spaarrekening is meer dan voldoende en rendeert natuurlijk negatief met oog op inflatie. Heb ook weinig zin om bij allerhande banken te gaan shoppen voor een paar procent rente.

Het plan is om volgend jaar te starten met een X bedrag, deze over een periode van 5-10 maanden stapsgewijs gespreid in te leggen in een stuk of 3 lagere risico fondsen/ETF's. En daarna maandelijks een relevant maar niet onverantwoord bedrag DCA te verdelen over deze 3.

Dit voor een ogenschijnlijke periode van 10-15 jaar om wat extra's proberen op te bouwen. Ook als extra spreiding, en zodat ik tegen die tijd eventueel wat minder kan gaan werken. De pot mag tegen die tijd ook opgesnoept worden om de periode tussen pensioen/AOW te overbruggen.

Ik ben me nu aan het oriënteren in fondsen die daar aantrekkelijk of geschikt voor zouden zijn.

Is dit voor jullie als ervaren beleggers een beetje een realistisch plan? Of zouden jullie gezien de doelen/risico dingen anders aanpakken?
Vergeet niet dat de Fiscus ook een handje mee kan helpen met het opbouwen van je pensioen door een lifjrente af te sluiten. De inleg kan je berekenen op de site van de belastingdienst en aftrekken van je belastingaanslag.

Voordeel is dat je hierover geen vermogensbelasting betaald, maar straks wel 19% belasting moet betalen als je met AOW gaat. Kortom win-win.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:38
phantom09 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:54:
Ik begin de laatste tijd hoogte vrees te krijgen op de beurs, de koersen zijn zo hoog.
De Shiller PE ratio zit bijna weer op het hoogtepunt voor de crash van 2022. Gaat dat goed zo of krijgen wij een 2024/2025 crash ?
Mijn glazen bol is steeds troebel. Ik kan je wel een betoog geven vóór, en eentje tégen? Dan mag je zelf kiezen welke zwaarder weegt.

Liquiditeit is hoog, rentes zijn laag en worden bij een vertraging vd economie verder verlaagd. Bij een plotselinge crash zullen de overheden vermoedelijk geld bijdrukken om te voorkomen dat er een liquiditeitscrisis ontstaat. Dit allemaal dekt downside risk en werkt inflationair. Beide zijn zaken die waarderingen van aandelen laten stijgen. Daarnaast lijkt met de rappe opkomst van AI, ondanks dat er zeker ook een hype onderdeel bij zit, weer een gigantische productiviteitswinst te gaan plaatsvinden. Dat laatste is goed voor daadwerkelijke groei vd economie.

Aan de andere kant staat een (voor mij althans) steeds grimmiger wereldbeeld, waarbij opkomende economiën kunnen gaan eroderen aan de oppermacht van de VS. Historisch zijn deze verschuivingen geloof ik nooit zonder oorlogsvoering verlopen, dus hier dreigt een eventuele productiviteitsdaling. Eenzelfde geldt voor klimaatverandering: eventueel toegenomen productiviteitsstijging moet gaan naar maatregelen in productieprocessen en regelgeving om impact te verminderen. Daarnaast moeten ook meer resources toegekend worden om te dealen met de reeds bestaande gevolgen van verandering.

Om een bekende uitspraak toe te passen: Aandelen staan nooit hoog, noch laag. Ze staan precies zoals ze horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:08

Secsytime

Automagisch

Denk dat de earnings een beeld gaan geven van de waarderingen.

Earnings season is begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 22:08
Iemand anders ook problemen met inloggen bij DEGIRO?

toevallig net 2fa aangepast, dus ik check het eerst even hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-05 20:31
De app werkt bij mij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19
Captain_koek schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:51:

Nee, hier ook problemen. Ik krijg geen foutmelding of iets dergelijks, inlogscherm blijft gewoon loopen, op de app en de website.

Wachtwoord is correct, want als ik iets anders invoer krijg ik de "wachtwoord is fout" error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:00
App (Android) werkt bij mij ook niet, blijft terugschieten naar het authenticatiescherm (vingerafdruk).

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:10
scoobs schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

Mijn glazen bol is steeds troebel. Ik kan je wel een betoog geven vóór, en eentje tégen? Dan mag je zelf kiezen welke zwaarder weegt.

Liquiditeit is hoog, rentes zijn laag en worden bij een vertraging vd economie verder verlaagd. Bij een plotselinge crash zullen de overheden vermoedelijk geld bijdrukken om te voorkomen dat er een liquiditeitscrisis ontstaat. Dit allemaal dekt downside risk en werkt inflationair. Beide zijn zaken die waarderingen van aandelen laten stijgen. Daarnaast lijkt met de rappe opkomst van AI, ondanks dat er zeker ook een hype onderdeel bij zit, weer een gigantische productiviteitswinst te gaan plaatsvinden. Dat laatste is goed voor daadwerkelijke groei vd economie.

Aan de andere kant staat een (voor mij althans) steeds grimmiger wereldbeeld, waarbij opkomende economiën kunnen gaan eroderen aan de oppermacht van de VS. Historisch zijn deze verschuivingen geloof ik nooit zonder oorlogsvoering verlopen, dus hier dreigt een eventuele productiviteitsdaling. Eenzelfde geldt voor klimaatverandering: eventueel toegenomen productiviteitsstijging moet gaan naar maatregelen in productieprocessen en regelgeving om impact te verminderen. Daarnaast moeten ook meer resources toegekend worden om te dealen met de reeds bestaande gevolgen van verandering.

Om een bekende uitspraak toe te passen: Aandelen staan nooit hoog, noch laag. Ze staan precies zoals ze horen.
Als je kijkt naar een stock als Apple dan hadden ze revenues in 2021 van c. 378 miljard. Dat neemt toe tot c. 385 miljard in 2024. Daar zit dus amper groei in. Net income idem dito (zit rond de 100 miljard). Wel hebben ze veel aandelen ingekocht.

Als de P/E ratio van pak em beet 34/35 naar beneden zou komen naar 20, dan moet Apple's net income verdubbelen van c. 100 miljard naar 200 miljard om de prijs te rechtvaardigen. Hoe gaan ze dat doen? Bij gelijke marges betekent dat 800 miljard aan revenues. Dus de hamvraag, blijven de P/E ratios zo hoog? Of levert AI een dusdanige revenue groei op dat het inderdaad de waardering rechtvaardigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:49

-CJ

Not remastered

Captain_koek schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:51:

Bij vingerafdruk elke keer foutmelding, als je kiest voor het annuleren van de scan en inlogt via toegangscode werkt het wel.

Ik werk zonder 2FA op de laatste Android.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
@Sineplex Ik denk dat je de strekking van mijn post gemist hebt. Aandelen staan altijd precies goed voor de huidige en verwachtte toekomstsituatie. (In de breedste zin van het woord.) Of dit gerechtvaardigd is valt pas post ante vast te stellen.
Oftewel: ik weet het niet, en de geschiedenis staat vol van slimme mensen die het leken te weten, maar het uiteindelijk pijnlijk miss hadden. (ARKK is een mooi post-covid voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 22:08
Marrtijn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Nee, hier ook problemen. Ik krijg geen foutmelding of iets dergelijks, inlogscherm blijft gewoon loopen, op de app en de website.

Wachtwoord is correct, want als ik iets anders invoer krijg ik de "wachtwoord is fout" error.
Pr088 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:06:
App (Android) werkt bij mij ook niet, blijft terugschieten naar het authenticatiescherm (vingerafdruk).
-CJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Bij vingerafdruk elke keer foutmelding, als je kiest voor het annuleren van de scan en inlogt via toegangscode werkt het wel.

Dank allemaal, zelfde verhaal dus, nu werkt hij hier weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
-CJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Kan dat nog? Ik dacht dat 2fA inmiddels verplicht was?

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:49

-CJ

Not remastered

Sn3gG3l schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Kan dat nog? Ik dacht dat 2fA inmiddels verplicht was?
Ja kennelijk, verbaasde mij ook.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phantom09
scoobs schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

Dus toen de SP500 op zijn hoogtepunt in 1929 stond op bijna 32 was dat precies zoals het hoort?
Waarom daalde de koers dan met circa 85% naar 4,37 ? En was die 4,37 wel precies zoals het hoort?

Er is altijd een cyclus bij beleggen:

1. Beurskoers staat op het dieptepunt. Beleggers twijfelen om in te stappen of uit te stappen.

2. Beurskoers gaat langzaam in waarde stijgen. Ook hier nog steeds twijfel.

3. Beurskoers gaat meer stijgen. Beleggers krijgen vertrouwen, Een nieuwe bull mark is begonnen.

4. Beurskoers accellereert. Bulls worden erg enthousiast

5. Beurkoers zit ver boven gemiddelde waarden. Bull worden over enthousiast. Kans op over verhitting.

6. Beurskoers zit heel ver boven de gemiddelde waarde. Belegger krijgen last van FOMO (fear of missing out). Markt oververhit

7. Beurs daalt. Een groep beleggers vondt dat de markt veel te enthousiast is en neemt winst.

8. Beurs crasht. Paniek breekt uit, iedereen is bang dat zijn aandelen flink gaan dalen en iedereen drukt op de verkoop knop.

9. Beurs zakt helemaal in. De meesten hebben verkocht, enkele beleggers zjin het helemaal zat en verkopen ondanks zeer zware verliezen. KLein groepje durft het aan om te kopen.

En hierna weer terug op nr.1.

Waar we nu zitten? Ergens tussen 5 en 6 naar mijn mening.
Wil niet zeggen dat deze bull market binnenkort gaat ploffen. Deze bull market kan gerust een paar jaar door gaan, maar dan moet de markt wel een beetje afkoelen of tijdelijk stagneren.

Ik heb een idee dat de meeste beleggers denken dat de FED en ECB klaar zijn met de inflatie en nu de rente langzaam gaan verlagen. En dat geeft beleggers moed. Echter als de beurskoersen veel te hoog zijn dan komen er vanzelf beleggers die winst gaan nemen en dit kan mogelijk zorgen voor nr 7.

Wat jij bedoeld is dat de markt de waarde op het moment bepaald. Niet dat de waarde correct is.

Stel een eerlijke prijs voor een huis in stad y en straat x 3 ton is. Dan plotseling gaat in de loopt der tijd de prijs stijgen 3,1 3,2 3,3 3,4 etc. Op een gegeven moment is de prijs zelf 5 ton.
De burgers kunnen en willen het niet meer betalen en kopers lopen weg. Dan klapt de huizenmarkt en moet de prijs gaan zakken omdat anders niemand het huis wil kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 12-10-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
@phantom09 Ik denk dat je mijn reactie naar sineplex gemist hebt. Tuurlijk praat ik over sentiment. Het hele idee van vooraf eenvoudig kunnen bepalen wat correct is bij de beurs*, staat natuurlijk haaks op het idee van wat aandelenhandel is. Vandaar ook de cheeky lord of the rings referentie. Maar als ik je posthistorie in dit topic bekijk, dan zou jij dit toch ook moeten weten? In het verleden heb je zelfs nog een mooi filmpje geplaatst over wat er gebeurt als je alleen op marktpieken investeert.

Ik deel je mening overigens wel. Gevoelsmatig staat de beurs hoog. Maarja, wat doe je eraan? Misschien gaan factor investen, als je toch niet vies bent van afwijken van de meute. Dan filter je de paar giganten die alles scheef trekken wat eruit. Levert je nu minder op, maar de daling is ook minder pijnlijk. Bovendien zit daar óók redelijk wat gedegen research achter.

*In jouw geval dus goed kunnen timen wanneer een crash is, volgens mij?

**Neem ook de leverage opmerking met een korreltje zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
scoobs schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:59:
@phantom09 Ik denk dat je mijn reactie naar sineplex gemist hebt. Tuurlijk praat ik over sentiment. Het hele idee van vooraf eenvoudig kunnen bepalen wat correct is bij de beurs*, staat natuurlijk haaks op het idee van wat aandelenhandel is. Vandaar ook de cheeky lord of the rings referentie. Maar als ik je posthistorie in dit topic bekijk, dan zou jij dit toch ook moeten weten? In het verleden heb je zelfs nog een mooi filmpje geplaatst over wat er gebeurt als je alleen op marktpieken investeert.

Ik deel je mening overigens wel. Gevoelsmatig staat de beurs hoog. Maarja, wat doe je eraan? Misschien gaan factor investen, als je toch niet vies bent van afwijken van de meute. Dan filter je de paar giganten die alles scheef trekken wat eruit. Levert je nu minder op, maar de daling is ook minder pijnlijk. Bovendien zit daar óók redelijk wat gedegen research achter.

*In jouw geval dus goed kunnen timen wanneer een crash is, volgens mij?

**Neem ook de leverage opmerking met een korreltje zout.
Ik weet zo niet wat ik moet doen met deze hoge beurskoersen. Ik ben slecht in timen. Wel weet ik dat ik nu niet nog meer geld ga lenen op marge en mijn lening ga aflossen. Verkopen van aandelen doe ik niet, behalve aandelen verkopen waarvan ik denk dat dit bedrijf of bedrijven het in de toekomst niet veel beter gaan doen.

Een crash komt vroeg of laat toch en dat gaat zonder aankondiging zeer snel.
Klinkt makkelijk dat je dan moet reageren, maar als de beurs 10% gedaald is, is dat geen garantie dat hij nog verder gaat dalen. Niemand weet of koersen nog langer gaan dalen of stijgen.

Wel kan je zien dat koersen afwijken van het gemiddelde. En als het extreem afwijkt van het gemiddelde is het mogelijk niet verkeerd om een klein beetje wat te doen.
Zo zit ik er aan te denken dat als er een nieuwe beurscrash komt ik flink op marge ga lenen (denk aan 10%). Alleen is dan de vraag wat is het dieptepunt? Ik denk ergens rond 25-30% daling dat ik dan zou moeten kopen. Bodem vissen is denk ik niet te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:05
phantom09 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Zo zit ik er aan te denken dat als er een nieuwe beurscrash komt ik flink op marge ga lenen (denk aan 10%). Alleen is dan de vraag wat is het dieptepunt? Ik denk ergens rond 25-30% daling dat ik dan zou moeten kopen. Bodem vissen is denk ik niet te doen.
Klinkt meer dat je markt probeert te timen, wat lastig is en in mijn optiek bijna gokken. Bedenk een strategy en werk je casus uit.

De crash zelf zou een trigger moeten zijn om je (fundamentele)analyses te updaten.
Voor (bij)kopen zou je moeten kijken en kijken of de huidige prijs lager is dan je eigen beredeneerde aankoopprijs (de uitkomst van je analyse). Afhankelijk van je horizon moet je afwegen om sentiment mee te nemen, en als je dat al wilt wat een goede indicator voor sentiment is.

Dan kan je ook gaan kijken wat je risco is in combinatie met je huidige (financiele)situatie, zoals bv het actieve schulden Voor de lening zelf zou je ook weer een risico afweging moeten maken.

Dit alles is onderdeel van je algemene beleggingsstrategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Klinkt meer dat je markt probeert te timen, wat lastig is en in mijn optiek bijna gokken. Bedenk een strategy en werk je casus uit.

De crash zelf zou een trigger moeten zijn om je (fundamentele)analyses te updaten.
Voor (bij)kopen zou je moeten kijken en kijken of de huidige prijs lager is dan je eigen beredeneerde aankoopprijs (de uitkomst van je analyse). Afhankelijk van je horizon moet je afwegen om sentiment mee te nemen, en als je dat al wilt wat een goede indicator voor sentiment is.

Dan kan je ook gaan kijken wat je risco is in combinatie met je huidige (financiele)situatie, zoals bv het actieve schulden Voor de lening zelf zou je ook weer een risico afweging moeten maken.

Dit alles is onderdeel van je algemene beleggingsstrategie.
Klopt, kopen na een daling van circa 20-30% koercorrectie is ook timen. Omdat niemand weet wat de koers morgen gaat doen is het niet verkeerd om bijvoorbeeld maandelijks wat te kopen.
Echter zoals we weten overdrijven beleggers vaak, zowel bij koerscorrecties alsmede koerstijgingen.
Bij een koerscorrectie van 20-30% zit de koers ver onder het gemiddelde en dan is de kans dat je verkeerd timed kleiner.

Sowieso moet je altijd als je wat bijkoopt (in een dalende, stijgen of stagnerende markt) kijken of het aandeel wat je koopt wel mogelijk goed gaat doen in de toekomst. Voor zover dat natuurlijk in te schatten valt.

Lenen op marge kan riskant zijn. Echter wanneer de koersen flink gedaald zijn is het minder risicovol dan dat je op marge koopt wanneer de koersen flink zijn gestegen.
Daarnaast moet je rekening mee houden tot hoever je wilt gaan. Ik ga hooguit voor 10% op marge lenen.
Het is heel onwaarschijnlijk dat koersen 75% dalen. En zekers als de koersen al gedaald zijn met 20-30%.

Stel je hebt 100.000,- en je leent 7.500 (7,5%).
En de markt daalt met 75%. Dan wordt je 107.500, 26.875. Dan krijg je nog steeds geen margin call.
Bij IB is 30% vereist en (7500/26875)x100= 28% afgerond

Wil je wat veiliger zitten dan ga je max 5% op marge lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
phantom09 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:04:
[...]
Stel je hebt 100.000,- en je leent 7.500 (7,5%).
En de markt daalt met 75%. Dan wordt je 107.500, 26.875. Dan krijg je nog steeds geen margin call.
Bij IB is 30% vereist en (7500/26875)x100= 28% afgerond

Wil je wat veiliger zitten dan ga je max 5% op marge lenen.
Ik denk dat je even opnieuw moet bekijken wat margin betekent. 30% margin betekent dat wanneer je eigen vermogen onder 30% van je totaal vermogen daalt. Dus in het geval van 7,5% lenen betekent dat dat je een margin call krijgt als je portfoliowaarde inc margin onder de 10,7k zakt. Dus 90% daling, niet 75%. Dat is een gigantisch verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
scoobs schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Ik denk dat je even opnieuw moet bekijken wat margin betekent. 30% margin betekent dat wanneer je eigen vermogen onder 30% van je totaal vermogen daalt. Dus in het geval van 7,5% lenen betekent dat dat je een margin call krijgt als je portfoliowaarde inc margin onder de 10,7k zakt. Dus 90% daling, niet 75%. Dat is een gigantisch verschil.
Je hebt gelijk. 7,5% lenen is dus zeer verantwoord. Zelfs 10% lenen is nog verantwoord, dan zou de koers met 87% moten dalen wat zeer onwaarschijnlijk is.
Pas bij 20% lenen moet de beurs met 76% dalen (bijna bij mijn 75%) wil je een margin call krijgen.

Hier een voorbeeld:

https://beursbever.be/wat-is-margin-call/

Margin call voorbeeld

Een belegger heeft 100 aandelen gekocht van bedrijf MNO aan een prijs van 150 euro met zijn marginrekening. Hiervoor heeft hij 7.500 euro zelf ingelegd en 7.500 euro geleend van zijn broker, voor een totaal bedrag van 15.000 euro. In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat deze belegging het enige is dat de belegger op de marginrekening heeft staan. Als we weten dat de broker een onderhoudsmarge van 30% vereist kunnen we het bedrag berekenen waarop de belegger een margin call zal ontvangen.

Geleend bedrag / (1 – onderhoudsmarge) = 7.500 / 0,7 = 10.714,28 euro

Dat wil zeggen dat als de waarde van de marginrekening onder 10.714,28 euro valt, de belegger een margin call van zijn broker zal ontvangen. Dit zal plaatsvinden wanneer de koers van het aandeel van bedrijf MNO onder 107,14 euro valt.

Stel nu dat de prijs van het bedrijf MNO keldert op één dag naar 90 euro per aandeel. Dan heeft de belegger in ons geval twee opties. Hij moet 1.714,28 euro storten op zijn marginrekening om aan de onderhoudsmarge te voldoen. Of hij moet voor 2.448,97 euro aan effecten (1714,28 / 0,7) op zijn marginrekening storten. Of een combinatie van beide. Doet de belegger dat niet (of niet op tijd) zal de broker zelf de aandelen van bedrijf MNO verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:50
Ik weet niet helemaal zeker of ik hier in het juiste topic ben, maar vooruit.

Ik heb al een aantal jaren een rekening bij Evi Go, in mijn geval met 'offensief' als profiel. Op zich ben ik erg tevreden met hun service, maar heb nooit heel actief gekeken naar hun rendement (in vergelijking met andere aanbieders) en daarmee samenhangend de (in)directe kosten.

Nu heb ik een korte vergelijking gemaakt en kijk daarbij onder andere naar Meesman en naar Rabobank Beheerd Beleggen.

Het valt me op dat de kosten bij de Rabobank een stuk lager zijn, en bij Meesman al helemaal. En daarmee ' automatisch' ook een beter rendement (waarschijnlijk omdat de kosten van het bruto rendement worden ingehouden). Meesman komt in die vergelijking dan ook het beste uit de verf.

Ik heb niet de indruk dat Meesman (Aandelen Wereldwijd Totaal) of Rabobank Beheer Beleggen risicovoller is dan Evi. Oftewel, omdat Evi 'probeert' de index te verslaan maken ze daarmee extra (personeels)kosten, en daarmee hebben ze een netto lager rendement dan anderen. Nu is mijn grote vraag, klopt bovenstaande beredenering of maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-05 23:02
Er is een aparte topic passief beleggen, waarbij je belegging optimaal probeert te spreiden tegen zo laag mogelijke kosten.

Er zijn ook goedkopere opties dan Rabobank beheerd beleggen, maar je redernering is correct. Tot heden hebben actieve fondsen, de passieve index trackers niet verslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
Evi gebruikt passieve beleggingsfondsen om tegen lage kosten een goed gespreide basisportefeuille te realiseren. Evi belegt ook in beleggingsfondsen van actieve fondsmanagers

Evi beheerd dus ook niet actief, maar belegd gemengd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:58
FCTW schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:07:
Evi gebruikt passieve beleggingsfondsen om tegen lage kosten een goed gespreide basisportefeuille te realiseren. Evi belegt ook in beleggingsfondsen van actieve fondsmanagers

Evi beheerd dus ook niet actief, maar belegd gemengd
dus een dubbele laag aan actieve fondsen die allerlei (verborgen) kosten hebben. Daarom bepaal ik liever zelf wat ik koop. Gun al die beheerders het beste, maar niet van mijn centen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Qwerty-273

Meukposter

SyS_ErroR schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:52:
…Evi Go, in mijn geval met 'offensief' als profiel…
De “offensief” smaak belegt ongeveer 75% in aandelen en 25% in obligaties. Dat is natuurlijk wel een verschil als je een fonds neemt met alleen maar aandelen om mee te vergelijken.
De “zeer offensief” smaak van Evi heeft ongeveer een 90/10 verdeling.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, het is me het jaartje wel he? S&P500 +33% in een jaar en alweer +23%YTD.

Inmiddels staat de S&P500 met 5850 punten ook hoger dan de hoogste voorspelling (5750, van @RichieB) van alle 28 voorspellingen die hier begin dit jaar gedaan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09
eamelink schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:10:

Inmiddels staat de S&P500 met 5850 punten ook hoger dan de hoogste voorspelling (5750, van @RichieB) van alle 28 voorspellingen die hier begin dit jaar gedaan zijn.
Ik vind het wel bizar als je ziet wat er allemaal in de Wereld speelt. Bewijs maar weer dat de beurs niet te voorspellen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
Het kan nog hoger. Als de bullmarkt echt doorzet kun je zomaar op 6,000 of 6,100 uitkomen. De onderliggende gedachte blijft dat de economie inflationair is en de dalende rentes de economie zullen stimuleren (en de prognoses zijn al gebaseerd op forse groei). De markt blijft daarvan overtuigd, ongeacht het nieuws. Wel bijzonder inderdaad, want de economie blijft vrij fragiel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54

Polycom

Poes van goud

Foutje bedankt bij ASML vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

eamelink schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:10:

We zijn er ook nog niet, er zijn nog een paar maanden te gaan voordat de meetlat tevoorschijn kan worden gehaald. ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Polycom schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:01:
Tsja, kan gebeuren. Anders waren ze morgen ingestort. Zelf gisteren ASML verkocht omdat ik het niet durfde af te wachten. Toen ik ze over de €800 zag gaan vandaag was ik bang dat ik wat te vroeg was, achteraf blij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:38
Nou nog een weekje wachten of nu ASML kopen? Ik vrees dat de dip nog dieper kan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:15
GoEV6 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Ik vind het wel bizar als je ziet wat er allemaal in de Wereld speelt. Bewijs maar weer dat de beurs niet te voorspellen is.
Idd. Ik ben pas dit jaar begonnen met periodiek te beleggen in indexfondsen, maar durfde gezien wat er allemaal speelt niet lump sum in te stappen en was daarom mijn spaargeld inleg het spreiden. Natuurlijk flink spijt van.
En nu durf ik nog steeds niet een grote stap te maken :+

[ Voor 9% gewijzigd door Rogers op 15-10-2024 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogers
Joel22 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:28:
Nou nog een weekje wachten of nu ASML kopen? Ik vrees dat de dip nog dieper kan…
Denk dat die morgen nog wel wat dieper kan gaan omdat de de crash aan het einde van de dag was. Ik zag het pas na sluitingstijd en zal vast niet de enigste zijn.

Is weer zuur man, ik stond al 16% in de min en nu is het 32%. Eigenlijk gebeurt precies wat ik verwachte toen het gerommel met sancties begon maar heb me laten FOMOen door collega's toen de koers op zijn hoogst stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09
Ik ben al een paar maanden aan het dubben om alles te verkopen ivm de onrust maar heb dat met de kennis van nu gelukkig niet gedaan. Soms best wel een dingetje om niet te handelen in dit soort tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:38
Rogers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Denk dat die morgen nog wel wat dieper kan gaan omdat de de crash aan het einde van de dag was. Ik zag het pas na sluitingstijd en zal vast niet de enigste zijn.

Is weer zuur man, ik stond al 16% in de min en nu is het 32%. Eigenlijk gebeurt precies wat ik verwachte toen het gerommel met sancties begon maar heb me laten FOMOen door collega's toen de koers op zijn hoogst stond.
Dan nu eruit stappen of heel lang blijven zitten? Wat voor strategieën zijn bij dit soort dips slim? Balen man voor jou de hoop op betere ASML tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Tja, de initiele guidance van 30 tot 40 miljard aan revenues liet al zien dat het moeilijk in te schatten is. De Eurozone is gewoon zwak, en meer bedrijven zijn hun forecasts al naar beneden aan het bijstellen. Ook de gereviseerde guidance van 30 tot 35 miljard aan revenues is nog vrij ruim, dat betekent dus tussen de 7% en 25% revenue growth t.o.v. 2024 afhankelijk van hoe het verloopt. Zelfs als je naar de huidige aandeelprijs kijkt en de forecast voor eind 2025 betaal je nog een heftige premium.

Anyway, als je het echt goed wilt bepalen dan zul je cijfers moeten draaien.... en geloof maar dat analisten dit vrij eenvoudig in hun model al hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:13
Rogers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Idd. Ik ben pas dit jaar begonnen met periodiek te beleggen in indexfondsen, maar durfde gezien wat er allemaal speelt niet lump sum in te stappen en was daarom mijn spaargeld inleg het spreiden. Natuurlijk flink spijt van.
En nu durf ik nog steeds niet een grote stap te maken :+
Ik ook, maar lump sump al mijn geld er in knallen is sowieso niet zo handig: beleggen doe ik alleen met speelgeld wat ik blijkbaar kan missen, ondertussen toch al een mooi rendementje gepakt, wat meteen een mooie buffer is voor als de boel inkakt: alles wat tegen de tijd dat ik uitstap boven de rente uitkomt die ik bij Raisin krijg is mooi meegenomen, maar dat duurt nog wel een tijdje 😉 (time in the market….)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 17:38

Ves

A gadget addicted Bounty

GoEV6 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:18:
Ik ben al een paar maanden aan het dubben om alles te verkopen ivm de onrust maar heb dat met de kennis van nu gelukkig niet gedaan. Soms best wel een dingetje om niet te handelen in dit soort tijden.
Ik heb afgelopen vrijdag wel de keuze gemaakt. Aandelen in de US en van bedrijven in Europa die subsidaries hebben in de US verkocht. Moet nog van 4 verkopen die veel exporteren naar de US, dan is het wachten tot na de US verkiezingen.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogers
Joel22 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Dan nu eruit stappen of heel lang blijven zitten? Wat voor strategieën zijn bij dit soort dips slim? Balen man voor jou de hoop op betere ASML tijden.
Zou ik je echt niet kunnen zeggen. Ik tijfel tussen bijkopen om de gemiddelde prijs naar beneden te halen (maar dan wordt mijn te grote positie nog groter), of wss nog jaren vasthouden tot mijn verlies weg is. Bijna alles wat ik met losse aandelen doe gaat toch fout, daarom zit nu het grootste deel passief in een weteldwijde etf.

[ Voor 6% gewijzigd door Rogers op 15-10-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Polycom schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:01:
Wilde gisterochtend verkopen omdat het genoeg was eigenlijk maar toch te greedy in afwachting van de cijfers die vandaag zouden komen. Totdat het lek kwam en opeens diep naar beneden :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-05 23:29
Jaja, dat zeggen ze allemaal.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Boerenlater schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:05:
[...]
Wilde gisterochtend verkopen omdat het genoeg was eigenlijk maar toch te greedy
Dus...je wilde het eigenlijk toch niet, je hebt het alleen overwogen ;).
in afwachting van de cijfers die vandaag zouden komen. Totdat het lek kwam en opeens diep naar beneden :(
Maar goed, wanneer had je dan weer gekocht, nadat het gestegen was? Of wat had je dan gekocht?
Tenzij je extreem goed in de materie zit, kun je meestal het beste blijven zitten en gewoon geduldig afwachten en de bedrijven hun werk laten doen. Het is niet dat kort voor of na de publicatie bij ASML daar iets substantieels aan het bedrijf is veranderd, er is alleen andere informatie (markt sentiment) bekend geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-05 21:38
Ves schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag wel de keuze gemaakt. Aandelen in de US en van bedrijven in Europa die subsidaries hebben in de US verkocht. Moet nog van 4 verkopen die veel exporteren naar de US, dan is het wachten tot na de US verkiezingen.
Ik ben benieuwd wat je redenatie hier achter is. Zou je die willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04 10:44
Iemand die goede source heeft rondom de huidige ASML ontwikkelingen? En niet de standaard rapportage die je overal kunt vinden, maar iemand die er al lang inzit en uitlegt wat er momenteel aan de hand is met zijn eigen projecties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 17:38

Ves

A gadget addicted Bounty

helloitsme schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Ik ben benieuwd wat je redenatie hier achter is. Zou je die willen delen?
Kort samengevat, de politieke spanningen in de US.
Wat een Trump winst kan betekenen voor bedrijven die veel exporteren naar de US. Wat het niet accepteren van een verlies door de Republicans kan betekenen en onrust die het kan veroorzaken.
Die onzekerheid die er heerst is voor mij reden om even een stap terug te doen. En daarna verder te kijken.

En ik kan het natuurlijk mis hebben, en dat alles met 20% omhoog schiet. Dat verlies neem ik voor lief.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Wat ik mij afvroeg: had ASML niet eerder een winstwaarschuwing moeten afgeven? Wat zijn de regels hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aljooge schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:00:
Wat ik mij afvroeg: had ASML niet eerder een winstwaarschuwing moeten afgeven? Wat zijn de regels hierin?
De omzet blijft schijnbaar binnen een eerder aangegeven range, maar ze zullen vast wel weer cherrypicking doen omdat ze in 2023 en 2024 ook wel voorspellingen over 2025 hebben gedaan:
"We verwachten dat onze totale netto-omzet in 2025 zal groeien naar een range tussen de 30-35 miljard euro, wat de onderste helft is van de range die we gaven op onze 2022 Investor Day," zei Chief Executive Christophe Fouquet in een verklaring.
Ik weet niet hoeveel rek er in de definitie van 'winst waarschuwing' zit? :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2024 13:07 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-05 12:16
Ves schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Kort samengevat, de politieke spanningen in de US.
Wat een Trump winst kan betekenen voor bedrijven die veel exporteren naar de US. Wat het niet accepteren van een verlies door de Republicans kan betekenen en onrust die het kan veroorzaken.
Die onzekerheid die er heerst is voor mij reden om even een stap terug te doen. En daarna verder te kijken.

En ik kan het natuurlijk mis hebben, en dat alles met 20% omhoog schiet. Dat verlies neem ik voor lief.
Jij verwacht dus dusdanige paniek nav. de verkiezingen dat je een potentieel verlies van 20% voor lief neemt door nu uit te stappen? :o

Ik heb geen glazen bol, maar als je bedenkt dat zelfs de initiele Covid crash "maar" een goeie 30% was en dat toen het Capitool bestormd werd de beurzen uberhaupt nauwelijks reageerden... Moeten er imo wel heel gekke dingen gebeuren wil die move uitbetalen.

Maargoed, ik zit die week toevallig in de VS. Dus als de pleuris wel volledig uitbreekt heb ik ws. acutere problemen dan dat mn aandelen in het rood staan. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 16-10-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Weet iemand wat het verschil is tussen de volgende "GDR on Samsung Electronics" aandelen?
SSUN, Asin: US7960502018 en
SSU, Asin: US7960508882

Staan beide op tradegate. Maar hebben een andere prijs (€850 vs €1005).

[ Voor 22% gewijzigd door Rogers op 16-10-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
dZinee schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:21:
Iemand die goede source heeft rondom de huidige ASML ontwikkelingen? En niet de standaard rapportage die je overal kunt vinden, maar iemand die er al lang inzit en uitlegt wat er momenteel aan de hand is met zijn eigen projecties.
Ik niet maar kwam wel het volgende tegen op een nieuwsartikel bij DeGiro.
Mischien nog minder vraag naar ASML machines op komst? Bovenop de weggevallen China markt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlLoIg5O6ui5q4AM4wD90h1AmZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFn1YWswOnc4de5Q3XhYPQkw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ASML zit voorin de keten, dus is een early indicator van de economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rogers schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:14:
Weet iemand wat het verschil is tussen de volgende "GDR on Samsung Electronics" aandelen?
SSUN, Asin: US7960502018 en
SSU, Asin: US7960508882

Staan beide op tradegate. Maar hebben een andere prijs (€850 vs €1005).
US7960508882 is de GDR van de common shares, US7960502018 is de GDR van de preferred shares. (bron: https://www.samsung.com/g...information/listing-Info/)

De preferred shares hebben geen stemrecht en zijn daarom goedkoper. Waarom het verschil zo groot is, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Zr40 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

US7960508882 is de GDR van de common shares, US7960502018 is de GDR van de preferred shares. (bron: https://www.samsung.com/g...information/listing-Info/)

De preferred shares hebben geen stemrecht en zijn daarom goedkoper. Waarom het verschil zo groot is, dat weet ik niet.
Bedankt ik kon het niet vinden. Duur stemrecht lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Was vorige week eigenlijk aan het onderzoeken wat je met AI kon, met het idee: als je er in belegt, moet je dan niet ook van de andere kant bekijken en zien wat de mogelijkheden zijn en waar de kansen liggen?

Ik stuitte op taalgeneratoren, plaatjes makers, waar de 1 wat anders was dan de andere, maar ook weer concurrentie. Daarbij vond ik van veel van die programma's en apps het resultaat teleurstellend en gaven ze wat rare fouten weer, bijvoorbeeld een ingevoerde J werd een U. Andere dingen had ik graag willen uitproberen, maar meteen achter een betaalmuur gehangen. Zal vast heel veel moois tussen zitten, maar als het allemaal zo ingewikkeld vindbaar is en je meteen aan een 1 of ander abonnement vast zit, hoe kan zoiets doorbreken?

Daarom denk ik dat uiteindelijk alleen maar de grote techbedrijven de hele AI markt gaan overnemen. Anderen moeten van hele goede huize komen, willen ze boven het maaiveld gaan uitsteken en mee kunnen doen met de laatste ontwikkelingen.

Nu zit ik op een techsite: als relatieve leek zie ik door de vele programma's de hele goede mogelijkheden van AI niet meer. Corrigeer me als ik het mis heb. Denk dat ik het liefst gewoon blijf beleggen in die grote IT bedrijven en denk dat zij de markt voor een hele tijd zullen domineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:42:
Was vorige week eigenlijk aan het onderzoeken wat je met AI kon, met het idee: als je er in belegt, moet je dan niet ook van de andere kant bekijken en zien wat de mogelijkheden zijn en waar de kansen liggen?

Ik stuitte op taalgeneratoren, plaatjes makers, waar de 1 wat anders was dan de andere, maar ook weer concurrentie. Daarbij vond ik van veel van die programma's en apps het resultaat teleurstellend en gaven ze wat rare fouten weer, bijvoorbeeld een ingevoerde J werd een U. Andere dingen had ik graag willen uitproberen, maar meteen achter een betaalmuur gehangen. Zal vast heel veel moois tussen zitten, maar als het allemaal zo ingewikkeld vindbaar is en je meteen aan een 1 of ander abonnement vast zit, hoe kan zoiets doorbreken?

Daarom denk ik dat uiteindelijk alleen maar de grote techbedrijven de hele AI markt gaan overnemen. Anderen moeten van hele goede huize komen, willen ze boven het maaiveld gaan uitsteken en mee kunnen doen met de laatste ontwikkelingen.

Nu zit ik op een techsite: als relatieve leek zie ik door de vele programma's de hele goede mogelijkheden van AI niet meer. Corrigeer me als ik het mis heb. Denk dat ik het liefst gewoon blijf beleggen in die grote IT bedrijven en denk dat zij de markt voor een hele tijd zullen domineren.
Een bedrijf als AliBaba gebruikt AI om de bedrijven goede vertalingen te laten doen en om te ondersteunen bij de vertaling voor customer support. Ze geven aan dat hierdoor de conversie ratio met 10-30% toeneemt bij die bedrijven.

Vond het een goed verhaal en een van de eerste real world toepassingen die ik heb gezien.

Een bedrijf als Teleperformance zou hier bijvoorbeeld ook veel baat bij kunnen hebben. Echter weet ik niet of ze de juiste technische kennis hebben om dat ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.. daar zijn ze zoals je zelf ook al zegt, misschien meer afhankelijk van de grote IT bedrijven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik gebruik nu MS Copilot op het werk.

Best impressive, na je teams meeting vraag je: geef de samenvatting. Krijg ik betere bulletpoints dan als ik het zelf doe.

Je kunt ook vragen ‘geef samenvatting van alleen onderwerp X’. Doet ie ook vlekkeloos.

Wel een grote stap. Volgens mij betalen we 30usd per gebruiker…commercieel wel interessant voor big tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Requiem19 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:37:
Ik gebruik nu MS Copilot op het werk.

Best impressive, na je teams meeting vraag je: geef de samenvatting. Krijg ik betere bulletpoints dan als ik het zelf doe.

Je kunt ook vragen ‘geef samenvatting van alleen onderwerp X’. Doet ie ook vlekkeloos.

Wel een grote stap. Volgens mij betalen we 30usd per gebruiker…commercieel wel interessant voor big tech.
Precies daarom ben ik wel in Microsoft belegd, maar laat ik veel andere AI kleine generatoren die niet in dat ecosysteem zitten links liggen. Kan iets anders nog zo goed zijn, qua promotie en marketing staan ze 10-0 achter en een groot budget om door te ontwikkelen is veel moeilijker , terwijl Microsoft kan putten uit een gigantische vrije kasstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Voor mij heeft het qua automatiseren zoveel opgelevert: ik hoef van alle systemen alleen nog maar globale kennis te hebben, en een beetje een inschatting te kunnen maken of de ai op het goede spoor zit. Ik denk dat de snelheid waarmee ik de wat lastigere taken (qua kennis van zero tot aan klus uitgevoerd) ik in een uur/dag evenveel gedaan krijg als voorheen in een dag/week. Ik ben in ieder geval heilig overtuigd dat dit een gigantische sprong voorwaarts gaat zijn, zeker als ik kijk hoe snel het de afgelopen twee jaar is gegaan. Heck, ik kan me nog heel vaag een gelijkenis boven halen over hoe mijn vader me als klein jochie in 1999 vertelde over het internet. ;)

Maar hoe geweldig het ook is als techniek, het hoeft niet perse een goede investering te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 17-10-2024 00:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
De ganse economische wereld stelt zichzelf de vraag: kan AI mijn bedrijfsproces beter maken?

Tegelijk is er nog zoveel overhead, worden er nog zoveel fouten gemaakt,... dus het potentieel om het algemeen rendement te verbeteren is gigantisch.

Het gaat niet om die plaatjesmakers maar om de bestaande bedrijfsprocessen verbeteren. Daar zit het grote geld.

[ Voor 16% gewijzigd door Wozmro op 17-10-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wozmro schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:19:
De ganse economische wereld stelt zichzelf de vraag: kan AI mijn bedrijfsproces beter maken?

Tegelijk is er nog zoveel overhead, worden er nog zoveel fouten gemaakt,... dus het potentieel om het algemeen rendement te verbeteren is gigantisch.

Het gaat niet om die plaatjesmakers maar om de bestaande bedrijfsprocessen verbeteren. Daar zit het grote geld.
Real life voorbeeld; verwerken van werkorders. Handmatig is langzaam, veel fouten. Met oude inleesmanier als er maar 1 spatie op de verkeerde plek staat gaat het fout en mag je het nog handmatig doen. Met AI, 1c per pagina en 99.9% succesrate of iets in die geest. Dus ipv 5 man/vrouw die dit werk de hele dag doen heb je er 1tje nodig op een vrijdagmiddag die eventjes de 4-5 die niet verwerkt zijn nog handmatig doet.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Wozmro schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:19:

AI maakt ook fouten. Probeer die er dan nog maar eens uit te halen wanneer die door een machine zijn gegenereerd. Bij een mens is dat een kwestie van het gaat 999 keer van de 1000 goed. Een apparaat kan 1000 misbaksels achter elkaar genereren.

Lekker dagje trouwens: gisteren wat ASML bijgekocht, nu alweer een + 4,78% op de borden. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

aljooge schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

AI maakt ook fouten. Probeer die er dan nog maar eens uit te halen wanneer die door een machine zijn gegenereerd. Bij een mens is dat een kwestie van het gaat 999 keer van de 1000 goed. Een apparaat kan 1000 misbaksels achter elkaar genereren.

Lekker dagje trouwens: gisteren wat ASML bijgekocht, nu alweer een + 4,78% op de borden. 8)
We hebben net een nieuwe keuken besteld, krijgen nu de factuur voor een andere persoon binnen met dezelfde achternaam maar ander adres (uiteraard) en een ander klantnummer. Dat was 1/2 facturen. Dus 50% menselijke fout.

Natuurlijk maakt AI fouten en als je het niet goed controleert aan het begin gaat het helemaal de verkeerde kant op, maar AI maakt niet 50% fouten. Zelfde met self driving cars. Ik ben overtuigd dat ze nu al beter zijn dan de gemiddelde bestuurder. Zelfs met de falls positives of de keren dat ze juist niet ingrijpen. Wij vinden de menselijke fouten normaal maar eisen van computers dat ze nooit fouten maken...als je met AI 1% minder fouten maakt zit je al op goud.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bezulba schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

We hebben net een nieuwe keuken besteld, krijgen nu de factuur voor een andere persoon binnen met dezelfde achternaam maar ander adres (uiteraard) en een ander klantnummer. Dat was 1/2 facturen. Dus 50% menselijke fout.

Natuurlijk maakt AI fouten en als je het niet goed controleert aan het begin gaat het helemaal de verkeerde kant op, maar AI maakt niet 50% fouten. Zelfde met self driving cars. Ik ben overtuigd dat ze nu al beter zijn dan de gemiddelde bestuurder. Zelfs met de falls positives of de keren dat ze juist niet ingrijpen. Wij vinden de menselijke fouten normaal maar eisen van computers dat ze nooit fouten maken...als je met AI 1% minder fouten maakt zit je al op goud.
Statistisch is het natuurlijk nooit 50% menselijke fout, tenzij alle klanten een verkeerde voorschotnota krijgen. Maar dat lijkt mij niet.

Ik zie in mijn werk bij MS met name progressie bij data analyse. Voorheen moest dat allemaal houtje touwtje in Excel, Power BI doet dat al veel beter en kan zelfs met een soort AI tool zelf analyses maken. Die slaan nu nog nergens op, maar als dat veel beter wordt dan kan iedereen straks mooie analyses maken, wat nu nog (enigszins) een niche is om het goed te doen (zonder fouten en overbodige informatie). Idem met Power Automate.
Het verdienmodel van MS is vrij simpel: abo kostte eerst 4 euro per user, is nu al 9 euro, dat zal in de toekomst alleen maar duurder worden en meer mensen willen er gebruik van maken. Mes snijdt dus aan 2 kanten. (X omhoog en P omhoog).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
[...]

Hoe kan AI ervoor zorgen dat iemand een aankoop van een keuken op naam van een ander zet? Volgens mij moet je nog altijd zelf de ruwe data goed invullen voordat er wat gegenereerd kan worden.

Factuur kan ook een boel mis gaan, even de hoeveelheid man uren niet goed, weg winst. Iets ander materiaal dat erop lijkt idem dito. Nummering niet goed, problemen met de belastingdienst en de boekhouder heeft een probleem. Keuken door omstandigheden toch niet geplaatst, of achteraf een beetje meerwerk, of andere tegenvallers, dat AI ding maakt er vast een factuur van, maar wel fout. Denk dat het lastig is om de kwaliteit te bewaken van AI en dat deze uitkomsten niet meer tijd en frustratie gaan kosten om ze te corrigeren. Dan ga je liever weer zelf op de oude manier factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

aljooge schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Hoe kan AI ervoor zorgen dat iemand een aankoop van een keuken op naam van een ander zet? Volgens mij moet je nog altijd zelf de ruwe data goed invullen voordat er wat gegenereerd kan worden.

Factuur kan ook een boel mis gaan, even de hoeveelheid man uren niet goed, weg winst. Iets ander materiaal dat erop lijkt idem dito. Nummering niet goed, problemen met de belastingdienst en de boekhouder heeft een probleem. Keuken door omstandigheden toch niet geplaatst, of achteraf een beetje meerwerk, of andere tegenvallers, dat AI ding maakt er vast een factuur van, maar wel fout. Denk dat het lastig is om de kwaliteit te bewaken van AI en dat deze uitkomsten niet meer tijd en frustratie gaan kosten om ze te corrigeren. Dan ga je liever weer zelf op de oude manier factureren.
Omdat AI niet de naam zal gebruiken, die pakt iets unieks voor een keuken, namelijk het adres. Maar een mens negeert de instructies, namelijk zoek op adres en check naam voor de zekerheid, maar gaat zelf maar wat frubelen. Maar wij accepteren dit soort fouten allemaal, terwijl er net zo goed tijd en geld ingestoken moet worden om het constant weer te herstellen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:56
[...]

50% fout?
200% fout
Verkeerde factuur en niet alle facturen

Wbt AI moet je natuurlijk wel afvragen waar het zinvol is om die in te zetten en waar niet.
Een postcode/huisnummer straatnaam check ga je ook niet met AI doen. Wat simpele business logica volstaat.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Zullen we weer terug ontopic :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Weer in topic! Er zijn vast wel mensen hier die in 2022 een negatief rendement hebben behaald.

Ik heb zojuist een brief van de belastingdienst gekregen waarin staat dat ik alsvast mag aangeven wat ik wil: fictief of werkeljik rendement. En ook al stuur ik dit op, de belastingdienst kiest altijd degene met de laagste belasting voor mij.

Hier ene gratis artikel van de FD:

https://fd.nl/samenleving...3-kom-je-in-actie-of-niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-05 17:03
@phantom09 Heb je zelf een brief verstuurd naar de Belastingdienst of heb je niks gedaan? En kan je per jaar kiezen voor werkelijk of fictief rendement of is het voor alle jaren óf fictief óf werkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
TheDeuce schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:12:
@phantom09 Heb je zelf een brief verstuurd naar de Belastingdienst of heb je niks gedaan? En kan je per jaar kiezen voor werkelijk of fictief rendement of is het voor alle jaren óf fictief óf werkelijk?
Ik heb alleen een brief ontvangen van de belastingdienst. Ik mag al indienen, maar ik mag ook wachten. In 2025 krijg ik meer hierover.

Je mag voor elk jaar kiezen wat voor jou het gunstigste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Wat moet je doen als je geen brief van de belastingdienst krijgt? Zelf wil ik ook wel belast worden op werkelijk rendement, want dan kan ik tenminste fatsoenlijk obligaties kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.r.i.k
  • Laatst online: 10:15
Siemens en General Electric zijn afgelopen jaar flink gestegen. Mijn inschatting is dat dit is ingegeven door de energietransitie. Aan de andere kant waren er berichten dat Siemens met haar windmolens worstelde met concurrentie uit China. Iemand die een idee heeft bij de achtergrond van deze grote stijgers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-05 12:16
e.r.i.k schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:52:
Siemens en General Electric zijn afgelopen jaar flink gestegen. Mijn inschatting is dat dit is ingegeven door de energietransitie. Aan de andere kant waren er berichten dat Siemens met haar windmolens worstelde met concurrentie uit China. Iemand die een idee heeft bij de achtergrond van deze grote stijgers?
Siemens en GE zijn beide grote jongens die behoorlijk diverse dingen doen. Ze zitten beide bv. ook in de medische techniek. Om uit te vinden in welke divisies die groei dan precies zit zul je denk ik in de (jaar)verslagen moeten duiken. :)

Maar wat ik om me heen hoor is het momentum voor vergroening / energie transitie bij wetgevers (en als gevolg daarvan ook bij grote bedrijven) momenteel weer behoorlijk op zijn retour, dus ik zou daar persoonlijk op het moment niet blind op inzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 25-10-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Secsytime schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:00:
ASML zit voorin de keten, dus is een early indicator van de economie.
Dat ligt een beetje aan je standpunt.

ASML is eigenlijk de leverancier van machines, en zit daarmee achterin de keten. ASML heeft genoeg leveranciers die - afhankelijk van de orderportefuille van ASML - veel moeten leveren of niet.

Tegelijkertijd worden de machines gemaakt voor halffabricaten (chips), en dat zit inderdaad redelijk voorin de keten.

Je kan ASML zien als een early indicator van de economie, maar ik hecht er niet superveel waarde aan.

Wat dat betreft vind ik leveranciers van luxe babyvoeding altijd wel een mooie indicator. Zolang het goed gaat met een economie zal het goed gaan met deze leveranciers, gaat het slecht(er) dan zal men kiezen voor (goedkopere) alternatieven. Het is is alleen niet helemaal macro niveau, en de data is niet super openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beautjweetj
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:53
Oci NV schijnt €14,50 dividend uit te keren, is dit echt? Of lijkt het mooier dan dat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
beautjweetj schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:34:
Oci NV schijnt €14,50 dividend uit te keren, is dit echt? Of lijkt het mooier dan dat het is?
Ik zie 4,50 staan.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beautjweetj
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:53
Ik zie 4,50 staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrakAKHnONdS2GojC2FzPJo8d3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u4qvDZ1C0GEAu4iEJuBxGbPr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Op een aandeel van ~ 26 euro krijg je 14,50 euro dividend?

Edit: Gaat dus om onderstaand.
Update 15 oktober 2024: OCI kondigt een tussentijdse buitengewone uitkering aan van in totaal EUR 14,5 per aandeel (USD 3,4 miljard). Dit na de afronding van de verkoop van Iowa Fertilizer en de verkoop van haar aandelen in Fertiglobe. De uitkering zal - naar keuze van de aandeelhouder - plaatsvinden in de vorm van een kapitaalteruggave (geen inhouding dividendbelasting) of als uitkering uit de winstreserve (onderworpen aan Nederlandse dividendbelasting). OCI stelt wel als voorwaarde dat schuldeisers geen bezwaar maken tegen de uitkering. Aandeelhouders die geen keuze maken, ontvangen de uitkering in de vorm van de kapitaalteruggave (standaardoptie).

[ Voor 85% gewijzigd door Secsytime op 25-10-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
https://investors.oci-global.com/regulatory-news/72436

OCI Global (Euronext: OCI) (“OCI” or the “Company”) announces today that it will pay an interim extraordinary distribution of EUR 14.5 per share in aggregate (USD 3.4 billion) following the successful completion of the sale of Iowa Fertilizer Company LLC (“IFCo”) to Koch AG & Energy Solutions in August, and the successful completion of the sale of its shares in Fertiglobe (ADX: FERTIGLB) to Abu Dhabi National Oil Company P.J.S.C. announced today.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dan kan ik wel voorspellen wat er met het aandeel gaat gebeuren op 28 oktober :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13
dit bedrijf verkoopt zo'n beetje al hun onderdelen, ook hun divisie die het meest winstgevend was (Fertiglobe), dus een kip dat gouden eieren legde, doen ze van de hand. :o
Moet je zelf maar bepalen of je er dan long wil blijven ;)

ik vind het lastig inschatten wat straks de waarde van OCI wordt

[ Voor 14% gewijzigd door DJTimo op 25-10-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

If it sounds too good to be true..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-05 10:57
Aangezien dividend een sigaar uit eigen doos is....lijkt het dus mooier dan het is. Het zit in de koers, en die gaat met dat dividendbedrag naar beneden. En zoals vermeld hierboven, is het waarschijnlijk juist geen goed nieuws. Niet ingedoken, maar je beste onderdelen verkopen???? Hoe kan dat goed zijn?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
e.r.i.k schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:52:
Dacht dat het duurzame gedeelte van Siemens was afgesplitst in Siemens Energy. De koers van die laatste is afgelopen jaar keer 4 gegaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:21:
Wat moet je doen als je geen brief van de belastingdienst krijgt? Zelf wil ik ook wel belast worden op werkelijk rendement, want dan kan ik tenminste fatsoenlijk obligaties kopen.
Dat kan je hier vinden:

https://www.belastingdien...cm/connect/nl/box-3/box-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:18
poehee schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Aangezien dividend een sigaar uit eigen doos is....lijkt het dus mooier dan het is. Het zit in de koers, en die gaat met dat dividendbedrag naar beneden. En zoals vermeld hierboven, is het waarschijnlijk juist geen goed nieuws. Niet ingedoken, maar je beste onderdelen verkopen???? Hoe kan dat goed zijn?
(Grotendeels) liquidatie. Weinig bijzonders aan. Als een bedrijf meer waard is dan de beurswaarde is het een praktisch keuze om te liquideren om de waarde te unlocken.

En daardoor is het ook kapitaalteruggave en geen dividend in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Geen heffinggsvrij vermogen als je werkelijk rendement doorgeeft, dat is best klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rogers schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Geen heffinggsvrij vermogen als je werkelijk rendement doorgeeft, dat is best klote.
Waar lees je dat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:27

Grouchy

meep meep

https://www.belastingdien...geven-werkelijk-rendement

Gemaakte kosten hoeft u niet bij elkaar te zoeken. Volgens de Hoge Raad zijn deze namelijk niet aftrekbaar. Ook is er geen heffingsvrij vermogen meer. Wij berekenen uw box 3-inkomen op basis van het werkelijk rendement over uw volledige vermogen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

poehee schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Het leuke is dus dat het niet met het dividendbedrag omlaag zal gaan maar met minder waarschijnlijk. Over het hoe en waarom kan je wel wat A4-tjes vol schrijven. Maar zeker in dit geval is het niet als een gewoon dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

tuinïnen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Het leuke is dus dat het niet met het dividendbedrag omlaag zal gaan maar met minder waarschijnlijk. Over het hoe en waarom kan je wel wat A4-tjes vol schrijven. Maar zeker in dit geval is het niet als een gewoon dividend.
Voor zover ik me kan herinneren ging de koers bij OCI de vorige keer meer omlaag dan er dividend uit geperst werd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

We zullen het zien 🤷🏼
Pagina: 1 ... 191 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij