scoobs schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:33:
[...]
Mijn glazen bol is steeds troebel. Ik kan je wel een betoog geven vóór, en eentje tégen? Dan mag je zelf kiezen welke zwaarder weegt.
Om een bekende uitspraak toe te passen: Aandelen staan nooit hoog, noch laag. Ze staan precies zoals ze horen.
Dus toen de SP500 op zijn hoogtepunt in 1929 stond op bijna 32 was dat precies zoals het hoort?
Waarom daalde de koers dan met circa 85% naar 4,37 ? En was die 4,37 wel precies zoals het hoort?
Er is altijd een cyclus bij beleggen:
1. Beurskoers staat op het dieptepunt. Beleggers twijfelen om in te stappen of uit te stappen.
2. Beurskoers gaat langzaam in waarde stijgen. Ook hier nog steeds twijfel.
3. Beurskoers gaat meer stijgen. Beleggers krijgen vertrouwen, Een nieuwe bull mark is begonnen.
4. Beurskoers accellereert. Bulls worden erg enthousiast
5. Beurkoers zit ver boven gemiddelde waarden. Bull worden over enthousiast. Kans op over verhitting.
6. Beurskoers zit heel ver boven de gemiddelde waarde. Belegger krijgen last van FOMO (fear of missing out). Markt oververhit
7. Beurs daalt. Een groep beleggers vondt dat de markt veel te enthousiast is en neemt winst.
8. Beurs crasht. Paniek breekt uit, iedereen is bang dat zijn aandelen flink gaan dalen en iedereen drukt op de verkoop knop.
9. Beurs zakt helemaal in. De meesten hebben verkocht, enkele beleggers zjin het helemaal zat en verkopen ondanks zeer zware verliezen. KLein groepje durft het aan om te kopen.
En hierna weer terug op nr.1.
Waar we nu zitten? Ergens tussen 5 en 6 naar mijn mening.
Wil niet zeggen dat deze bull market binnenkort gaat ploffen. Deze bull market kan gerust een paar jaar door gaan, maar dan moet de markt wel een beetje afkoelen of tijdelijk stagneren.
Ik heb een idee dat de meeste beleggers denken dat de FED en ECB klaar zijn met de inflatie en nu de rente langzaam gaan verlagen. En dat geeft beleggers moed. Echter als de beurskoersen veel te hoog zijn dan komen er vanzelf beleggers die winst gaan nemen en dit kan mogelijk zorgen voor nr 7.
Wat jij bedoeld is dat de markt de waarde op het moment bepaald. Niet dat de waarde correct is.
Stel een eerlijke prijs voor een huis in stad y en straat x 3 ton is. Dan plotseling gaat in de loopt der tijd de prijs stijgen 3,1 3,2 3,3 3,4 etc. Op een gegeven moment is de prijs zelf 5 ton.
De burgers kunnen en willen het niet meer betalen en kopers lopen weg. Dan klapt de huizenmarkt en moet de prijs gaan zakken omdat anders niemand het huis wil kopen.
[
Voor 9% gewijzigd door
phantom09 op 12-10-2024 08:17
]