Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:10
@ColeJ je zit met elk beleggingsfonds met minstens 1 kantoordag verwerkingstijd. Vaker wel dan niet is het 2 dagen. Op z'n snelst had je dus nooit, met de handelsdag op woensdag, iets later nog kunnen meepakken, bij Meesman of waar dan ook. Als je dat wel zou willen moet je voor ETF's gaan.

Ik kan me enerzijds er wel iets bij voorstellen dat Meesman ergens een rekening courant gebruikt die ECB rente vangt, maar anderzijds is het erg moeilijk zoiets te implementeren dat sneller zou werken. Veel reguliere brokers doen er ook een dag over om je geld uit te keren. Kan ook betekenen dat er standaard op die manier van geprofiteerd wordt, maar veel vaker is het gewoon log en ouderwets ingericht.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 27-08-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-09 22:37
Get!em schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Die tweede is per e-mail verstrekt aan iedere accounthouder.
vreemd, (nog) niks ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:52
The Third Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:38:
@ColeJ je zit met elk beleggingsfonds met minstens 1 kantoordag verwerkingstijd. Vaker wel dan niet is het 2 dagen. Op z'n snelst had je dus nooit, met de handelsdag op woensdag, iets later nog kunnen meepakken, bij Meesman of waar dan ook. Als je dat wel zou willen moet je voor ETF's gaan.

Ik kan me enerzijds er wel iets bij voorstellen dat Meesman ergens een rekening courant gebruikt die ECB rente vangt, maar anderzijds is het erg moeilijk zoiets te implementeren dat sneller zou werken. Veel reguliere brokers doen er ook een dag over om je geld uit te keren. Kan ook betekenen dat er standaard op die manier van geprofiteerd wordt, maar veel vaker is het gewoon log en ouderwets ingericht.
De handelsdag was op vrijdag. Maar ik heb geen idee of dat dan aan het begin van de dag is of aan het eind van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004

sanook

_/-\o_

ColeJ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb de knoop doorgehakt en ga mijn beleggingen verhuizen naar ING. Ik ga daar de NT fondsen zelf aankopen in de juiste verhoudingen. Daar kan ik ook maandelijks fractioneel inleggen (en zelfs op een dag dat ik dat zelf zou willen).

De verkooporder bij Meesman op 20 augustus ingegeven en deze is vrijdag 22 augustus uitgevoerd. (op die vrijdag ging de beurs omhoog maar die stijging zal ik wel niet meekrijgen, onduidelijk). Als het goed is staat aankomende vrijdag het geld op mijn rekening. Dat kan stiekem toch ook gewoon een verdienmodel voor Meesman zijn, die middelen een paar dagen vasthouden. Al met al geeft dit wel weer de bevestiging dat ik voor mijzelf de juiste keuze heb gemaakt.
Goede keus! Waarom ING? Omdat je daar al een betaalrekening hebt? Anders zou je kunnen overwegen om de NT fondsen via ABN te doen. Die zijn sowieso iets goedkoper én ze hebben 2 goedkopere varianten, zie https://www.financieelona...sen-beschikbaar-via-saxo/
Ze heben (af en toe?) akties voor het openen van een nieuwe betaal- en/of beleggingsrekening. Ik heb dit laatst kunnen doen met in totaal 175 euro bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:21
Hoe kun je uitrekenen hoeveel kosten je betaald?

Voorbeeld:
50,000 belegd tegen 0,08% kosten per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@ColeJ ik had wat beter moeten lezen/rekenen zie ik nu, ze houden dat inderdaad dan langer vast dan nodig. Normaal zou je dan rond dinsdag je geld kunnen krijgen.

NT World heeft in de factsheet wel staan Handelsmoment: 12 uur Nederlandse tijd. Dit verbaast me een beetje want vaak is het afslagmoment na sluiting van de grote beurzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:54:
[...]De verkooporder bij Meesman op 20 augustus ingegeven en deze is vrijdag 22 augustus uitgevoerd. (op die vrijdag ging de beurs omhoog maar die stijging zal ik wel niet meekrijgen, onduidelijk). Als het goed is staat aankomende vrijdag het geld op mijn rekening. Dat kan stiekem toch ook gewoon een verdienmodel voor Meesman zijn, die middelen een paar dagen vasthouden. Al met al geeft dit wel weer de bevestiging dat ik voor mijzelf de juiste keuze heb gemaakt.
Ik heb het geld van verkopen tot nu toe altijd op donderdag op de rekening gehad. Op zich vind ik dat qua verwerkingstijd best prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
sanook schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Goede keus! Waarom ING? Omdat je daar al een betaalrekening hebt? Anders zou je kunnen overwegen om de NT fondsen via ABN te doen. Die zijn sowieso iets goedkoper én ze hebben 2 goedkopere varianten, zie https://www.financieelona...sen-beschikbaar-via-saxo/
Ze heben (af en toe?) akties voor het openen van een nieuwe betaal- en/of beleggingsrekening. Ik heb dit laatst kunnen doen met in totaal 175 euro bonus.
Ik heb al een betaalrekening bij de ING inderdaad :). Bedankt voor je tip, deze had ik ook gezien. Echter vind ik het prima om het tegen iets hogere kosten bij de ING te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-08 08:18
NMMNG schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:40:

Voorbeeld:
Precies zo simpel als dat het er staat: 50.000 * (0,08 / 100) = 40 euro. En dit neemt natuurlijk ieder jaar toe of af, afhankelijk van de waarde van je belegd vermogen (wat in kas zit telt niet mee).

[ Voor 18% gewijzigd door flo_ op 27-08-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:56

Precies. Het aankopen en verkopen van NT fondsen via je grootbank zit ook een paar dagen vertraging in.

Bij Meesman uiteraard iets meer vertraging want die verzamelen (denk ik) alle orders om zo intern tegen elkaar weg te boeken (denk ik) om op transactiekosten te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@R.van.M daar doelde ik ook op, maar dat verklaart niet waarom Meesman als ze op vrijdag handelen, dinsdag of woensdag het geld hebben, het vrijdag pas uitkeren. Dat uitkeren is al een bundel en er valt niet meer dan dat te combineren lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:09

Qwerty-273

Meukposter

Meesman is kwa personeel een kleine partij, ik kan mij goed voorstellen dat ze een vast schema hanteren kwa bepaalde werkzaamheden en processen die doorlopen moeten worden. Met daarbij ook voldoende ruimte om andere kantoorperikelen aan te kunnen pakken zonder dat het schema per week anders in elkaar zit (en de klanten niet meer een vast schema kunnen verwachten).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

The Third Man schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:12:
@R.van.M daar doelde ik ook op, maar dat verklaart niet waarom Meesman als ze op vrijdag handelen, dinsdag of woensdag het geld hebben, het vrijdag pas uitkeren. Dat uitkeren is al een bundel en er valt niet meer dan dat te combineren lijkt me?
Meesman lijkt meer gestoeld op de pensioen beleggings organisaties, die werken allemaal op zo’n manier.

Vaste dagen in de week/maand voor alle vaste acties.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Meesman lijkt meer gestoeld op de pensioen beleggings organisaties, die werken allemaal op zo’n manier.

Vaste dagen in de week/maand voor alle vaste acties.
Inderdaad, het lijkt een beetje op passief beleggen :)

• ColeJ
geenstijl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:20:
[...]
Ik heb het geld van verkopen tot nu toe altijd op donderdag op de rekening gehad. Op zich vind ik dat qua verwerkingstijd best prima.
Tot op heden nog niets ontvangen. Hopelijk komt het straks nog zodat ik snel bij ING kan instappen.

EDIT: Geld ontvangen van Meesman en direct 3 orders bij ING ingelegd om de NT fondsen te kopen :)

[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 28-08-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Weet iemand hier of er een broker bestaat waarbij je onder één beleggingsrekening diverse subrekeningen/aparte potjes kan plaatsten? Zoals met spaarpotjes van ING.

Ik heb namelijk een stuk of 4-5 verschillende doelen die ik graag gescheiden houd. Geen zin in een Excel administratie en zou de belastingaangifte ook vergemakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 21:20
Atomius schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28:
Weet iemand hier of er een broker bestaat waarbij je onder één beleggingsrekening diverse subrekeningen/aparte potjes kan plaatsten? Zoals met spaarpotjes van ING.

Ik heb namelijk een stuk of 4-5 verschillende doelen die ik graag gescheiden houd. Geen zin in een Excel administratie en zou de belastingaangifte ook vergemakkelijken.
In welke zin maakt het je belastingaangifte makkelijker: box 3 is box 3, daar gaat niet iemand een belastingvrije box 4 bijtoveren ;)

Dit neigt trouwens naar actief beleggen (de ene maand meer dan de andere, andere fondsverdeling, andere horizon) Pas maar op dat je geen ban krijgt :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:45

G83

Atomius schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28:

Bij brand new day kan je zo veel rekeningen maken als je wil. Niet echt een broker, wel een prima oplossing voor passief beleggen met meerdere potjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Sammy_tukker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

In welke zin maakt het je belastingaangifte makkelijker: box 3 is box 3, daar gaat niet iemand een belastingvrije box 4 bijtoveren ;)
Dat je niet van meerdere rekeningen de boel hoeft op te geven, houdt het overzichtelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 08:33
Ik ben een simpele belegger. Ik koop elke maand braaf via degiro VWRL en herinvesteer mijn dividend.

Nu heeft degiro besloten de kernselectie aan te passen zodanig dat alleen etfs verhandeld op tradegate daar nog onder vallen.

De vraag is nu: wat moet ik doen? Gewoon blijven aankopen tegen een hoger tarief op de Amsterdamse beurs of overstappen en zo ja, waar dan heen?

Ik heb ook zitten kijken naar Meesman. Het is natuurlijk niet hetzelfde maar het doodsimpele set and forget principe spreekt me wel aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:56
FrankoNL schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:47:
Ik ben een simpele belegger. Ik koop elke maand braaf via degiro VWRL en herinvesteer mijn dividend.

Nu heeft degiro besloten de kernselectie aan te passen zodanig dat alleen etfs verhandeld op tradegate daar nog onder vallen.

De vraag is nu: wat moet ik doen? Gewoon blijven aankopen tegen een hoger tarief op de Amsterdamse beurs of overstappen en zo ja, waar dan heen?

Ik heb ook zitten kijken naar Meesman. Het is natuurlijk niet hetzelfde maar het doodsimpele set and forget principe spreekt me wel aan.
Er schijnt ergens een startpost te zijn waar dit soort dingen in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
R.van.M schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Er schijnt ergens een startpost te zijn waar dit soort dingen in staan.
Niet perse want hier is nu de situatie ontstaan dat degiro de transactiekosten voor mijn specifieke aankopen opeens verdrievoudigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@FrankoNL per se wel, want je kan met de links uit de startpost een overzichtje vinden cq maken wat zinvol is om te doen. Met name de Beste ETF van Mr FOB en IndexfondsenVergelijken zijn ideale tools hiervoor.

Je kan het namelijk in allerlei gradaties overwegen:

- AMS blijven gebruiken en de transactiekosten voor lief nemen
- TradeGate voortaan gebruiken
- Een andere ETF nemen, los je ook gelijk de extra stap van het dividend herinvesteren op
- Een andere instelling gebruiken, je noemde zelf al Meesman en dus ook een andere fondskeuze

Wat ik zelf zou aanraden is het niet benaderen als ‘ik zit al met fonds X bij broker Y’ maar als een schone lei. Tenzij je echt belangrijk vindt om alles zoveel mogelijk bij hetzelfde te houden, maar vaker wel dan niet werkt dat je meer tegen dan dat het je helpt.

Een niet onbelangrijk detail in het plaatje is namelijk het dividendlek wat je sowieso bij VWRL extra herhalende kosten oplevert, dus als die hogere transactiekosten (die slechts eenmalig zijn) je al motiveren om te gaan heroverwegen dan zouden herhalende kosten alleen maar meer motivatie moeten geven.

[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 30-08-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
The Third Man schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:13:
@FrankoNL per se wel, want je kan met de links uit de startpost een overzichtje vinden cq maken wat zinvol is om te doen. Met name de Beste ETF van Mr FOB en IndexfondsenVergelijken zijn ideale tools hiervoor.

Je kan het namelijk in allerlei gradaties overwegen:

- AMS blijven gebruiken en de transactiekosten voor lief nemen
- TradeGate voortaan gebruiken
- Een andere ETF nemen, los je ook gelijk de extra stap van het dividend herinvesteren op
- Een andere instelling gebruiken, je noemde zelf al Meesman en dus ook een andere fondskeuze

Wat ik zelf zou aanraden is het niet benaderen als ‘ik zit al met fonds X bij broker Y’ maar als een schone lei. Tenzij je echt belangrijk vindt om alles zoveel mogelijk bij hetzelfde te houden, maar vaker wel dan niet werkt dat je meer tegen dan dat het je helpt.

Een niet onbelangrijk detail in het plaatje is namelijk het dividendlek wat je sowieso bij VWRL extra herhalende kosten oplevert, dus als die hogere transactiekosten (die slechts eenmalig zijn) je al motiveren om te gaan heroverwegen dan zouden herhalende kosten alleen maar meer motivatie moeten geven.
Wat bedoel je precies met de schone lei? Dus stel ik besluit iets anders te gaan doen: bedoel je dan alles verkopen en ergens anders opnieuw beginnen of laten staan om vervolgens ergens anders verder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
FrankoNL schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:47:

Simpel gezegd wordt VWRL via AMS bij de Giro nu een stuk duurder dan de NT fondsen bij je huisbank. Deze fondsen hebben een vergelijkbare spreiding en dus rendement. Het gat wordt iets kleiner wanneer je dus Tradegate met lagere volumes accepteert als risico. Evengoed blijft VWRL via IBKR nog steeds goedkoper dan VWRL via de Giro. Daar is echter de interface ingewikkelder. Kortom bankier je bij een van de grote banken in Nederland zou ik in jou situatie overwegen om over te stappen op de NT fondsen. Dat is eenvoudig en in alle gevallen goedkoper dan VWRL. Zeker met je in achterhoofd dat de kosten voor aankoop en beheer van deze fondsen de laatste jaren gelijk zijn gebleven in plaats van oplopen zoals bij VWRL via de De Giro.

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 30-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:27:
Meesman is kwa personeel een kleine partij, ik kan mij goed voorstellen dat ze een vast schema hanteren kwa bepaalde werkzaamheden en processen die doorlopen moeten worden. Met daarbij ook voldoende ruimte om andere kantoorperikelen aan te kunnen pakken zonder dat het schema per week anders in elkaar zit (en de klanten niet meer een vast schema kunnen verwachten).
Er is toch geen persoon nodig om die overboekingen te doen, mag ik hopen? Dat zal gewoon geautomatiseerd zijn. Mijn indruk is altijd geweest dat alle acties bij Meesman met opzet "lang" duren, om het passieve karakter van hun aanbod te benadrukken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:02
49euro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Simpel gezegd wordt VWRL via AMS bij de Giro nu een stuk duurder dan de NT fondsen bij je huisbank. Deze fondsen hebben een vergelijkbare spreiding en dus rendement. Het gat wordt iets kleiner wanneer je dus Tradegate met lagere volumes accepteert als risico. Evengoed blijft VWRL via IBKR nog steeds goedkoper dan VWRL via de Giro. Daar is echter de interface ingewikkelder. Kortom bankier je bij een van de grote banken in Nederland zou ik in jou situatie overwegen om over te stappen op de NT fondsen. Dat is eenvoudig en in alle gevallen goedkoper dan VWRL. Zeker met je in achterhoofd dat de kosten voor aankoop en beheer van deze fondsen de laatste jaren gelijk zijn gebleven in plaats van oplopen zoals bij VWRL via de De Giro.
De interface van IBKR is goed te doen, hoor zeker als je gebruik maakt van de Client Portal of Global Trader app op je telefoon. Het enige wat ik even wennen vond was dat IBKR aparte symbols (codes) hanteert voor beurzen, maar daar zijn voldoende tooltjes te vinden die je hier de weg in wijzen.

Ik zou niet zo snel meer terug willen naar een andere broker heel eerlijk gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-08 17:42
49euro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Zijn de NT fondsens bij de huisbank zo goedkoper. Zelf zit ik te kijken naar NT fondsen bij ABN AMRO. Volgens Indexfondsenvergelijker zijn de servicekosten 0,05%, maar op het tarievenoverzicht van ABN AMRO zie ik 0,2%. Maakt een wezenlijk verschil. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
ABCstabiel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Zijn de NT fondsens bij de huisbank zo goedkoper. Zelf zit ik te kijken naar NT fondsen bij ABN AMRO. Volgens Indexfondsenvergelijker zijn de servicekosten 0,05%, maar op het tarievenoverzicht van ABN AMRO zie ik 0,2%. Maakt een wezenlijk verschil. Of mis ik iets?
Die servicekosten zijn per kwartaal dacht ik.

Dus 0,20% per jaar + kosten van NT fondsen

En kosten voor betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
FrankoNL schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:21:
Wat bedoel je precies met de schone lei? Dus stel ik besluit iets anders te gaan doen: bedoel je dan alles verkopen en ergens anders opnieuw beginnen of laten staan om vervolgens ergens anders verder te gaan?
Ik doelde op de strategie bepalen voor toekomstige investeringen. Eventueel migreren zou ook zinvol kunnen zijn maar dat verdient wel een specifieke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:32
Weet iemand wanneer Meesman in de praktijk uitbetaald. Heb afgelopen woensdag wat verkocht en heb vrijdagmorgen het geld nodig. Op de website staat drie werkdagen en uiterlijk vrijdag, dus hoe gaat dat in de praktijk?

[ Voor 8% gewijzigd door Pexow op 31-08-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Pexow schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:03:
Weet iemand wanneer Meesman in de praktijk uitbetaald. Heb afgelopen woensdag wat verkocht en heb vrijdagmorgen het geld nodig. Op de website staat drie werkdagen en uiterlijk vrijdag, dus hoe gaat dat in de praktijk?
Vorig jaar heb ik op vrijdag 09-08-2024 en vrijdag 06-09-2024 verkocht en kreeg ik op donderdag 15-08-2024 en donderdag 12-09-2024 op mijn rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Meesman doet toch alleen vrijdag mutaties? dus je order van woensdag is dan waarschijnlijk vrijdag uitgevoerd.
Dus vrijdag+3 werkdagen is dan je verwachtingsmoment.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2025 16:53 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xboxser
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-08 17:28
NMMNG schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:40:

Voorbeeld:
ik vind daarin https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ een goede vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kosten hangen wel weer af van je fictieve koers stijging percentage over de komende 30 jaar die je kiest, hoe meer koers stijging, hoe meer kosten. :p

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Zie het bericht van ColeJ op de vorige pagina. Maar wat hierboven al gezegd wordt, vrijdag is de handelsdag bij Meesman, niet woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:14

itarix

404 soul not found

Begrijpt er iemand hoe het nou precies zit met de goedkopere NT fondsen?

Uit dit artikel blijkt dat het 0.05% goedkoper kan bij ABN
https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/

Maar het lijkt hetzelfde fonds te zijn alleen zijn de delen goedkoper (dus gewoon meer delen kopen?)

Nieuw:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/en/fund/NL0013654742

Oud:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/en/fund/NL0011225305

Het verschil in de ongoing cost is 0.05% per jaar en de transfer kosten om het om te zetten naar het nieuwe fonds is met ABN basic eenmalig 0.02%.

Als dat klopt en er is verder niks slechter dan ben je gek om het niet te doen of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
TER is wat de waarde van het fonds drukt, niet of de delen goedkoper/duurder zijn. Als je 10x een ETF met 0,1% TER voor 10 euro koopt of 1x een ETF met dezelfde TER voor 100 euro maakt voor je kosten geen verschil.

Anders gezegd de TER slaat altijd direct op je belegd vermogen ongeacht hoeveel stukken dat zijn en hun prijs enzovoort.

Dus ja het is inderdaad een logische keuze om over te stappen, als je dat naadloos kan doen zonder uit de markt te zijn. Ben je dat wel dan is de kans wel aanwezig dat je meer verlies draait op de heraankoop dan dat je met de bespaarde TER terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:41
itarix schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:00:
Begrijpt er iemand hoe het nou precies zit met de goedkopere NT fondsen?

Uit dit artikel blijkt dat het 0.05% goedkoper kan bij ABN
https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/

Maar het lijkt hetzelfde fonds te zijn alleen zijn de delen goedkoper (dus gewoon meer delen kopen?)

Nieuw:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/en/fund/NL0013654742

Oud:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/en/fund/NL0011225305

Het verschil in de ongoing cost is 0.05% per jaar en de transfer kosten om het om te zetten naar het nieuwe fonds is met ABN basic eenmalig 0.02%.

Als dat klopt en er is verder niks slechter dan ben je gek om het niet te doen of mis ik iets?
Wat ik heb gedaan is voor nieuwe transacties de nieuwe goedkopere fonds kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

itarix schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:00:
Die kosten die je ziet als je de switch in de app door wilt voeren (0,02% ongeveer) dat zijn interne kosten van het fonds oid, is wel een beetje verwarrend dus ik heb hier zelf over gebeld met ABN. Jij betaalt 0% kosten voor een switch. Ik heb dit zelf net gedaan en heeft mij niets gekost. De ene dag worden je oude stukken verkocht voor bedrag x, 1 dag later worden de nieuwe stukken gekocht voor bedrag x. Je bent dus wel 1 dag uit de markt

[ Voor 3% gewijzigd door sanook op 31-08-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
WEBN/WEBG hebben een mooie TER. Daardoor ook populair bij Mr FOB.
Amundi geeft op hun website aan dat ze niet aan ESG uitsluitingen doen.
Echter via Reddit gelezen dat zij bijv. Lockheed niet aankopen. Dat lijkt dus wel een ESG uitsluiting.
Ik heb zojuist de holdings gedownload van de Amundi site en kan inderdaad Lockheed niet vinden.
Is dit voor jullie nog van invloed omdat Amundi dus wel aan enige uitsluiting doet en daarmee niet 100% de index volgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Roodey schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:00:
Echter via Reddit gelezen dat zij bijv. Lockheed niet aankopen. Dat lijkt dus wel een ESG uitsluiting.
Ik heb zojuist de holdings gedownload van de Amundi site en kan inderdaad Lockheed niet vinden.
Dat is dan eerder het gevolg van nationale regelgeving dat je (als financiële instelling) niet in bedrijven kan beleggen die clustermunitie maken.
https://www.afm.nl/nl-nl/...ktmisbruik/clustermunitie
https://www.clusterconvention.org/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:19:
[...]

Dat is dan eerder het gevolg van nationale regelgeving dat je (als financiële instelling) niet in bedrijven kan beleggen die clustermunitie maken.
https://www.afm.nl/nl-nl/...ktmisbruik/clustermunitie
https://www.clusterconvention.org/
Ok dank voor je reactie. Dit komt dan omdat Amundi EU/FR is?
Want in de holdings van VWCE (US) staat Lockheed gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
Wat vinden jullie van dit van plan?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je zal daar voor de exacte oorzaak toch bij Amundi moeten aankloppen. Maar ook Frankrijk is (net zoals Nederland) tegen clustermunitie en heeft regelgeving voor financiële instellingen daar omtrent.
https://www.diplomatie.go...nating-cluster-munitions/

Lockheed Martin lijkt namelijk wel in de Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap-index te zitten.
https://www.solactive.com...e-date-7th-august-2025-2/
https://www.solactive.com...e-date-7th-august-2025-3/

--

Uit het prospectus van Amundi Prime All Country World UCITS ETF
The Sub-Fund will not hold any securities of companies involved in the production or sale of controversial weapons as defined in “Replication Methods for Passively Managed Sub-Funds”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Ik zou wel een duit in het zakje willen doen dat een 'mooie TER' niet alles is. Ook bij Mr FOB zie je wat discussie voorbij komen over tracking error tot dusver.
Is dit voor jullie nog van invloed omdat Amundi dus wel aan enige uitsluiting doet en daarmee niet 100% de index volgt?
Ik zou toch voorzichtig willen gokken dat een aanzienlijk deel hier zelfs in beperkt ESG-uitsluitende fondsen zit (NT voorop) of anders er niet warm of koud van wordt als een aandeel om zo'n reden wordt buitengesloten. En dat het menigeen gaat om het zo goed mogelijk volgen van de markt, niet per se de index (dat is niet meer dan het instrument). In dat opzicht is een tracking error makkelijk van grotere invloed dan een aandeel als Lockheed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Amundi geeft op hun website aan dat ze niet aan ESG uitsluitingen doen.
Ik zou alleen verder kijken dan alleen die mooie TER en wat kleine uitsluitingen. Het fonds presteert op dit moment onder hun eigen gestelde benchmark en doet dat ook nog eens fors minder. Daar heb ik recent nog wat over geschreven hier in dit topic met de specifieke getallen daarbij :)

Het werkelijke rendement is dus minder dan wat je zou mogen verwachten. Wellicht dat ze met de tijd het beter op orde hebben maar nu is het niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Nu online
Miki schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:14:
[...]

Ik zou alleen verder kijken dan alleen die mooie TER en wat kleine uitsluitingen. Het fonds presteert op dit moment onder hun eigen gestelde benchmark en doet dat ook nog eens fors minder. Daar heb ik recent nog wat over geschreven hier in dit topic met de specifieke getallen daarbij :)

Het werkelijke rendement is dus minder dan wat je zou mogen verwachten. Wellicht dat ze met de tijd het beter op orde hebben maar nu is het niet best.
Ik heb jouw post destijds gezien. Dat was een mooie post die verder kijkt dan alleen de TER.
Echter als ik de link naar Amundi volg zie ik 1Y performance van: 17,54% (WEBN) vs 17,48% (index). Ook YTD doet WEBN het 0,01% beter.
Alleen bij ALL loopt WEBN 0,14% achter t.o.v. de index.
Kan het zijn dat dit opstartproblemen (bijv. vanwege sampling / fund size) zijn geweest?

Invesco FWIA (FTSE All World) heb ik ook nog even bekeken, maar die presteert flink slechter dan de index en valt af ondanks de lagere TER dan VWCE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:45
En dan heb je ook nog te maken met leen opbrengsten bij IBKR, die kunnen groter zijn dan de tracking error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ

Ik ben inmiddels overgestapt naar ING om daar NT fondsen te kopen. 28 augustus heb ik 3 orders geplaatst en deze zijn op dit moment nog niet uitgevoerd. Volgens de helpdesk van ING duren NT fondsen altijd "lang" en ligt dat aan NT en niet aan ING.

Oftewel, ik ben nu wel sneller (en goedoper) dan met Meesman maar nog steeds niet snel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Roodey schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:11:
[...]

Ik heb jouw post destijds gezien. Dat was een mooie post die verder kijkt dan alleen de TER.
Echter als ik de link naar Amundi volg zie ik 1Y performance van: 17,54% (WEBN) vs 17,48% (index). Ook YTD doet WEBN het 0,01% beter.
Alleen bij ALL loopt WEBN 0,14% achter t.o.v. de index.
Kan het zijn dat dit opstartproblemen (bijv. vanwege sampling / fund size) zijn geweest?

Invesco FWIA (FTSE All World) heb ik ook nog even bekeken, maar die presteert flink slechter dan de index en valt af ondanks de lagere TER dan VWCE.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar het aan ligt waarom ze zo uit de pas lopen. De redenen die je noemt zou ik ook benoemen als mogelijke oorzaken maar zonder een reactie van Amundi zelf is het gissen. Wellicht dat in het aanstaande jaarverslag er iets over wordt opgenomen.
Pistachenootje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:49:
En dan heb je ook nog te maken met leen opbrengsten bij IBKR, die kunnen groter zijn dan de tracking error.
Ik vind die wel lastig om structureel mee te wegen. Ik merk dat het per klant en ook per effect heel sterk kan verschillen wat deze opbrengsten zijn. Waar sommigen hier letterlijk geld toekrijgen door de opbrengsten zijn er ook die marginale opbrengsten melden van elke euro’s per jaar.
Ik zou het eerder als een mooie meevaller zien als het daadwerkelijk wat opbrengt maar niet dus vooraf als meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

ColeJ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:33:
[...]

Ik ben inmiddels overgestapt naar ING om daar NT fondsen te kopen. 28 augustus heb ik 3 orders geplaatst en deze zijn op dit moment nog niet uitgevoerd. Volgens de helpdesk van ING duren NT fondsen altijd "lang" en ligt dat aan NT en niet aan ING.

Oftewel, ik ben nu wel sneller (en goedoper) dan met Meesman maar nog steeds niet snel :+
Gister was Labor Day in the USA, dus World en SC deden niet mee gisteren. Je zult EM dus waarschijnlijk een dag eerder hebben dan World en SC.
Ik had zelf woensdagavond bij ABN orders ingeschoten voor World en SC en deze stonden gisteravond in miijn portefeuille met boekdatum vrijdag 29 augustus. Kleine orders om de balans een beetje te herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
sanook schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:42:
[...]

Gister was Labor Day in the USA, dus World en SC deden niet mee gisteren. Je zult EM dus waarschijnlijk een dag eerder hebben dan World en SC.
Ik had zelf woensdagavond bij ABN orders ingeschoten voor World en SC en deze stonden gisteravond in miijn portefeuille met boekdatum vrijdag 29 augustus. Kleine orders om de balans een beetje te herstellen.
Grappig, zojuist is EM bijgewerkt en de anderen nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

ColeJ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:14:
[...]

Grappig, zojuist is EM bijgewerkt en de anderen nog niet.
Duideljk geval van "I told you so" :)
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.