• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Coocoocachoo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Zoals @YakuzA al zegt hierboven kan een verklaring liggen in in- en uitstapmomenten. De fondsen verzamelen gedurende het hele jaar het dividend van alle onderliggende aandelen. Die aandelen keren namelijk niet allemaal op dezelfde dag hun dividend uit.
Per aandeel is het dividend dus bepaald op het aantal participaties vanuit het fonds op het specifieke moment dat dat aandeel zijn dividend uitkeert. Als het fonds dan later zijn eigen dividenduitkering doet, verdeelt het zijn totale dividendpotje over alle participaties.
Als er veel dividend bij elkaar wordt geschraapt tijdens een periode dat er veel geld in het fonds zit en bij het uitkeringsmoment er veel mensen zijn uitgestapt, is het dividend relatief hoger. En vice versa.
Wat ik heb begrepen over die types is dat er exact hetzelfde fonds met dezelfde assets achter zit. Dus de in- en uitstapmomenten zullen voor alle types hetzelfde zijn.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SvMp schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Wat ik heb begrepen over die types is dat er exact hetzelfde fonds met dezelfde assets achter zit. Dus de in- en uitstapmomenten zullen voor alle types hetzelfde zijn.
Nee, het zijn gescheiden fondsen met eigen ISIN en met aparte geldstromen, apart geregistreerde bezittingen en dividenden.
Onder water kopen ze wel in een zelfde verdeling onderliggende aandelen in.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2025 15:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:46
Coocoocachoo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Zoals @YakuzA al zegt hierboven kan een verklaring liggen in in- en uitstapmomenten. De fondsen verzamelen gedurende het hele jaar het dividend van alle onderliggende aandelen. Die aandelen keren namelijk niet allemaal op dezelfde dag hun dividend uit.
Per aandeel is het dividend dus bepaald op het aantal participaties vanuit het fonds op het specifieke moment dat dat aandeel zijn dividend uitkeert. Als het fonds dan later zijn eigen dividenduitkering doet, verdeelt het zijn totale dividendpotje over alle participaties.
Als er veel dividend bij elkaar wordt geschraapt tijdens een periode dat er veel geld in het fonds zit en bij het uitkeringsmoment er veel mensen zijn uitgestapt, is het dividend relatief hoger. En vice versa.
Waarom kiezen de partijen die overstappen er dan niet voor om juist vrij snel na de dividenduitkering te switchen in plaats van op een random ander moment?
Dan zou het verschil in dividend een heel stuk minder zijn.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-11 17:03
Loek92 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

Waarom kiezen de partijen die overstappen er dan niet voor om juist vrij snel na de dividenduitkering te switchen in plaats van op een random ander moment?
Dan zou het verschil in dividend een heel stuk minder zijn.
Heel veel redenen. Maar als je bijvoorbeeld kijkt hoeveel "gezeik" de huisbanken hier al kregen vanwege het niet aanbieden van de goedkopere varianten is het mijns inziens niet onlogisch dat ze eerder switchen dan te wachten op de dividenduitkering.

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:46
Coocoocachoo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Heel veel redenen. Maar als je bijvoorbeeld kijkt hoeveel "gezeik" de huisbanken hier al kregen vanwege het niet aanbieden van de goedkopere varianten is het mijns inziens niet onlogisch dat ze eerder switchen dan te wachten op de dividenduitkering.
Als je besluit eenmaal over te stappen na al het “gezeik” is toch ook iedereen stil als je gewoon communiceert: “we gaan overstappen, maar wel pas over x maanden want dat scheelt naar verwachting 0,2 procentpunt dividend terwijl de TER 0,05 procentpunt daalt dus dit is voor de belegger de beste optie”
Dan ben je juist van al het gezeik af, ook zoals nu achteraf als het dividend iets afwijkt.

Ik gok dat de banken dit soort zaken niet meenemen of inderdaad andere redenen/zaken (misschien terecht) belangrijker vinden als ze de planning maken.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ben maar ingestapt in SimpelBeleggen van de Rabo om te kijken hoe het werkt. Op basis van het profiel wat je kiest worden er 2 producten aangeschaft:

World: https://www.blackrock.com...elen-enhanced-index-fonds

Euro obligaties: https://www.blackrock.com...ro-obligaties-index-fonds

Hier een screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EycjkMh2gOVPPLwAKJNIHEYRQsg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R09FVfibBmX3921vj55IHp8g.png?f=user_large

Die je vervolgend kan aanpassen op basis welke verdeling je wilt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG8m4J-qQB1HXP_VqJz4LIzso00=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cmGS0raXbiG0Olzo1PAiIy2u.png?f=user_large

Zelf beleggen is wel goedkoper, maar de kosten vallen wel mee naar mijn idee? Ik zie er ook wel brood in om in rumoerige tijden de verdeling aan te passen door meer in obligaties te zitten dan in aandelen. Met zelf beleggen kan je ook kopen/verkopen natuurlijk, maar dit maakt het wel makkelijker.

Ik weet nog niet wat ik vind van het product :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:04
@Squ1zZy obligaties zijn tegenwoordig, om meerdere redenen, niet meer dermate interessant. En het is geen wezenlijk onderdeel van passief beleggen om, 'in rumoerige tijden', actief te gaan sturen naar meer/minder aandelen, zowel vanwege de handmatige factor (=vaker een slechter dan beter idee) maar ook omdat het concept dat aandelen en obligaties in een soort wip-effect elkaar redelijk spiegelen ook achterhaald is. Zie begin dit decennium voor een recent voorbeeld, obligaties hadden vrolijk negatief rendement, spaarrekening niet. Vandaar dat schuiven tussen aandelen en sparen, samen met de VRH, vaak interessanter is. Een bank/broker zal dit nooit zo snel aanbieden in een gemaksproduct.

Dat laatste is ook een beetje de crux van mijn skepsis en bezwaar, je bekijkt een product van wat een aanbieder beschikbaar stelt of jij je erin kan vinden. Dat product is er niet omdat ze denken dat het voor jou het interessantst is, het is voor hen het interessantst, gecombineerd met hun inschatting met hoe snel je geneigd zal zijn erin te stappen. Dat geeft op z'n minst te denken.

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:42
Internet Janny schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:44:
Van Fitvermogen alles overgezet naar WEBN. Mocht het toch meevallen kan het altijd weer terug.
Ik ben me ook op deze overstap aan het focussen. Maar zie ik het goed dat:

- WEBN via Interactive Brokers (IBKR) totale kosten (inclusief dividendlekkage) = 0,37%

- Fitvermogen Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Eq O via Doelbeleggen totale kosten (dividendlekkage niet van toepassing) = 0,29%

Onder aan de streep zou Fitvermogen dus nog steeds goedkoper zijn. Of zie ik wat over het hoofd...? 8)7

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:20
Squ1zZy schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:53:
Ik zie er ook wel brood in om in rumoerige tijden de verdeling aan te passen door meer in obligaties te zitten dan in aandelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTBJHeBouxR9b_-Yk6D0O6qoC2M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JTWLHKRmVjpuSBhMctiM9Cq8.jpg?f=user_large

• Squ1zZy
  • Niet online
The Third Man schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:11:
@Squ1zZy obligaties zijn tegenwoordig, om meerdere redenen, niet meer dermate interessant. En het is geen wezenlijk onderdeel van passief beleggen om, 'in rumoerige tijden', actief te gaan sturen naar meer/minder aandelen, zowel vanwege de handmatige factor (=vaker een slechter dan beter idee) maar ook omdat het concept dat aandelen en obligaties in een soort wip-effect elkaar redelijk spiegelen ook achterhaald is. Zie begin dit decennium voor een recent voorbeeld, obligaties hadden vrolijk negatief rendement, spaarrekening niet. Vandaar dat schuiven tussen aandelen en sparen, samen met de VRH, vaak interessanter is. Een bank/broker zal dit nooit zo snel aanbieden in een gemaksproduct.

Dat laatste is ook een beetje de crux van mijn skepsis en bezwaar, je bekijkt een product van wat een aanbieder beschikbaar stelt of jij je erin kan vinden. Dat product is er niet omdat ze denken dat het voor jou het interessantst is, het is voor hen het interessantst, gecombineerd met hun inschatting met hoe snel je geneigd zal zijn erin te stappen. Dat geeft op z'n minst te denken.
Bedankt voor je reactie. Stof om over na te denken. Zelf beleggen in World, EM en SC (80/10/10) misschien voorlopig maar de beste optie -O-

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Squ1zZy schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Bedankt voor je reactie. Stof om over na te denken. Zelf beleggen in World, EM en SC (80/10/10) misschien voorlopig maar de beste optie -O-
Ter illustratie, dit is uit mijn 'pensioen' portal van werkgever de aandelen packaged component:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7xXHB7gCfT45_97WFqCqj_VazQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zgJut3E4Ka9Q7aikFRoQ17Ur.png?f=fotoalbum_large

En dit de obligaties/'safe investment' packaged component:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg4wv8SIYf2mRWijchtz9LI8DU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlDrKBIvDIqYckZjMT1YDo7G.png?f=fotoalbum_large

Het heeft een beetje de Trump kneejerk reacties gedempt 2025 jan/feb en de covid 2020 iets, maar qua rendement en bescherming tegen daling is het vlees noch visch.
Het lijkt me ook vrij lastig om te gaan proberen te timen wanneer er 'rumoerige' tijden aan komen :)
(laat staan als je dit niet vanuit een pensioen regeling doet en ook nog de VRH over je vermogen mag aftikken)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2025 14:57 ]

PSN

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-11 15:33
Ingewikkeld...
Ik zit sinds 2014 bij BrandNewDay. Modelportefeuille 100% aandelen. Inleg gegroeid tot nu €500/maand.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Ben 48 en denk dat ik nog circa 15 jaar zal inleggen.

Ik ben inhoudelijk redelijk deskundig en ook handig in financiën en schuw ook ingewikkelde websites niet. Mijn vraag/twijfel zit erin of ik qua kosten niet beter over kan stappen op een IB account? We zitten qua bank bij Triodos, die heeft geen mogelijkheden qua goedkoop beleggen.

Als ik https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ bekijk scheelt het best wat op de lange termijn...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

vandermark schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:24:
Ingewikkeld...
Ik zit sinds 2014 bij BrandNewDay. Modelportefeuille 100% aandelen. Inleg gegroeid tot nu €500/maand.
***members only***
. Ben 48 en denk dat ik nog circa 15 jaar zal inleggen.

Ik ben inhoudelijk redelijk deskundig en ook handig in financiën en schuw ook ingewikkelde websites niet. Mijn vraag/twijfel zit erin of ik qua kosten niet beter over kan stappen op een IB account? We zitten qua bank bij Triodos, die heeft geen mogelijkheden qua goedkoop beleggen.

Als ik https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ bekijk scheelt het best wat op de lange termijn...
het antwoord is dat het qua kosten veel goedkoper gaat zijn bij IB ja.
Je kijgt alleen al bijna 1000 euro/dollar aan aandelen als je (bijvoorbeeld) 100k aan aandelen koopt bij IB. Dus alleen daarmee al kan het uit. Maar aanvullend zijn de lopende kosten ook nog eens lager.

In mijn geval kreeg ik 1000 dollar aan aandelen als welkomstgeschenk. en die mag je pas na 2 jaar verkopen. onlangs gedaan en het was toen 1800 dollar waard. Dat is een leuke binnenkomer.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 30-10-2025 15:34 ]

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:08

G83

@vandermark

Puur rationeel is het waarschijnlijk een goede keuze. De kosten zijn simpelweg wat lager en omdat je gewoon niet weet wat de opbrengsten van verschillende wereld trackers gaan zijn kan je alleen van de kosten uitgaan.

Maar twee opmerkingen ten faveure van BND (eentje specifiek BND):
-Ik heb zowel BND als IB. Bij BND heb ik nog nooit de verleiding gehad slim te zijn. Bij IB afgelopen twee jaar drie keer speculatief een individueel aandeel gekocht, omdat ik er toevallig iets over las ergens maar eigenlijk niet echt over had nagedacht. Twee verliepen dramatisch en eentje per ongeluk heel erg goed en overall heeft het meer opgeleverd dan een passief fonds, maar het punt is juist dat echt passief je een goed gemiddeld rendement geeft zonder zorgen of nadenken. Bij IB kan je meer en is er dus verleiding om niet passief te blijven.

-BND heeft een deel van haar portefeuilles gehetched naar de euro, het bleef eerder daardoor iets achter maar dit jaar is dat wel gunstig geweest geloof ik. Ik woon in Nederland en betaal in euro's dus is meer stabiliteit in euro's ook wel aantrekkelijk.

Maar IB is ook top...

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-11 20:49
YakuzA schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Ter illustratie, dit is uit mijn 'pensioen' portal van werkgever de aandelen packaged component:
[Afbeelding]

En dit de obligaties/'safe investment' packaged component:
[Afbeelding]

Het heeft een beetje de Trump kneejerk reacties gedempt 2025 jan/feb en de covid 2020 iets, maar qua rendement en bescherming tegen daling is het vlees noch visch.
Het lijkt me ook vrij lastig om te gaan proberen te timen wanneer er 'rumoerige' tijden aan komen :)
(laat staan als je dit niet vanuit een pensioen regeling doet en ook nog de VRH over je vermogen mag aftikken)
Blijft wel cherry picking door de slechtste periode van bonds uit te pakken. Als je in 1981 al je geld in Amerikaans staatsobligaties had gestopt had je tot en met 2011 (30 jaar lang) elk jaar 0,7% meer rendement gepakt dan in de sp500.

Op zeer lange termijn doen aandelen het tot nu toe altijd beter.. maar als je niet kan slapen als je porto -50% doet dan kan je er over nadenken om obligaties toe te voegen om dit effect te dempen. Dat dit de afgelopen 5 jaar wat minder goed werkte betekent niet dat dit altijd zo zal zijn.

Overigens in het nieuwe belastingstelsel box 3 worden obligaties niet meer onevenredig hard aangepakt in vergelijking met aandelen en spaargeld.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-11 20:24
tploumen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

Ik ben me ook op deze overstap aan het focussen. Maar zie ik het goed dat:

- WEBN via Interactive Brokers (IBKR) totale kosten (inclusief dividendlekkage) = 0,37%

- Fitvermogen Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Eq O via Doelbeleggen totale kosten (dividendlekkage niet van toepassing) = 0,29%

Onder aan de streep zou Fitvermogen dus nog steeds goedkoper zijn. Of zie ik wat over het hoofd...? 8)7
Zit met hetzelfde probleem. Fitvermogen is aanzienlijk goedkoper in vergelijking met WEBN. Het enige alternatief zijn de NT fondsen. Heb een rekening bij de Rabo en een gezamenlijke bij de ABN.

Na een belletje bleek dat ik geen persoonlijke beleggersrekening kon openen bij de ABN vanaf een gezamenlijke rekening. Ik zou dan een eigen persoonlijke rekening moeten openen. De Rabo biedt de NT fondsen ook aan, maar tegen 0,04% meer beheerkosten en een kleine transactievergoeding.

Twijfel nog over mijn uiteindelijke keuze. Ik zie het niet zitten om bij Fitvermogen te blijven. Overstappen naar ABN zie ik ook niet direct zitten i.v.m. de hogere kosten, het feit dat ik Interpolis verzekeringen heb en tenslotte ook nog de praktische irritatie dat ik dan bankpassen en rekeningen in dezelfde app uit elkaar moet gaan halen :+

• tploumen
snaggyheadshot schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Zit met hetzelfde probleem. Fitvermogen is aanzienlijk goedkoper in vergelijking met WEBN. Het enige alternatief zijn de NT fondsen. Heb een rekening bij de Rabo en een gezamenlijke bij de ABN.

Na een belletje bleek dat ik geen persoonlijke beleggersrekening kon openen bij de ABN vanaf een gezamenlijke rekening. Ik zou dan een eigen persoonlijke rekening moeten openen. De Rabo biedt de NT fondsen ook aan, maar tegen 0,04% meer beheerkosten en een kleine transactievergoeding.

Twijfel nog over mijn uiteindelijke keuze. Ik zie het niet zitten om bij Fitvermogen te blijven. Overstappen naar ABN zie ik ook niet direct zitten i.v.m. de hogere kosten, het feit dat ik Interpolis verzekeringen heb en tenslotte ook nog de praktische irritatie dat ik dan bankpassen en rekeningen in dezelfde app uit elkaar moet gaan halen :+
Het World fonds van Cardano (CARIW) via Interactive Brokers zou ook een optie kunnen zijn. Iemand enige idee wat de totale kosten in % daarvan zijn zodat ik deze optie eenvoudig kan vergelijken naast de 0,29% van Fitvermogen...??? 8)7

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:39
snaggyheadshot schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

IBKR + WEBN

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-11 15:01

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Hallo allemaal,

Ik ben nu over naar IBKR.
Maak al maandelijks mijn inleg over naar IBKR, alleen kan ik niet maandelijks automatisch mijn fondsen (AVIAW + ADIAO, volgens indexfondsenvergelijken) aankopen.

Wat kan ik nog doen bij IBKR (denk aan andere fondsen o.i.d.) zodat ook alle beleggings-aankopen maandelijks ingepland zijn?

Dit was bij Fitvermogen wel mogelijk, en echt heel wenselijk.

Alvast bedankt allemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door PeaceFreak op 31-10-2025 23:50 ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:18
tploumen schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

Het World fonds van Cardano (CARIW) via Interactive Brokers zou ook een optie kunnen zijn. Iemand enige idee wat de totale kosten in % daarvan zijn zodat ik deze optie eenvoudig kan vergelijken naast de 0,29% van Fitvermogen...??? 8)7
De website is al 100 keer genoemd, maar hierbij nog een keer: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Als je marktkapitalisatie op 50% zet dan neemt hij fitvermogen ook mee, echter wel tegen de huidige kosten, die moet je zelf dan nog even corrigeren.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35
PeaceFreak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:49:
Hallo allemaal,

Ik ben nu over naar IBKR.
Maak al maandelijks mijn inleg over naar IBKR, alleen kan ik niet maandelijks automatisch mijn fondsen (AVIAW + ADIAO, volgens indexfondsenvergelijken) aankopen.

Wat kan ik nog doen bij IBKR (denk aan andere fondsen o.i.d.) zodat ook alle beleggings-aankopen maandelijks ingepland zijn?

Dit was bij Fitvermogen wel mogelijk, en echt heel wenselijk.

Alvast bedankt allemaal!
Bij het creëren van een terugkerende transactie kun je zoeken op symbolen. WEBN, VWCE, SPYY zijn bijvoorbeeld wel aan te kopen met een terugkerende transactie.
Ik zou me wel even verdiepen in de ETF’s zelf zodat je weet wat je koopt. Bijvoorbeeld hier: https://www.bankeronwheels.com/global-equity-etfs/

• tploumen
helloitsme schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:02:
[...]

De website is al 100 keer genoemd, maar hierbij nog een keer: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Als je marktkapitalisatie op 50% zet dan neemt hij fitvermogen ook mee, echter wel tegen de huidige kosten, die moet je zelf dan nog even corrigeren.
Dat weet ik, maar wat ik daar niet uit kan herleiden is één concreet kostenpercentage voor dat ene fonds (CARIW) waarin niet alleen de Fondskosten zijn uitgedrukt maar ook alle kosten van IBKR.

Pas dan kan ik het zuiver naast dat percentage van NL0015002NP6 via Fitvermogen = 0,09% Fondskosten + 0,20% jaarlijkse servicefree van Doelbeleggen = Totale losten 0,29% leggen en vergelijken.

• The Third Man
@tploumen misschien kan https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ helpen? Die neemt weliswaar niet de Cardano fondsen mee maar verder rekent het wel voor hoe het o.a. bij IB uitpakt.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:14
tploumen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:08:
[...]

Dat weet ik, maar wat ik daar niet uit kan herleiden is één concreet kostenpercentage voor dat ene fonds (CARIW) waarin niet alleen de Fondskosten zijn uitgedrukt maar ook alle kosten van IBKR.

Pas dan kan ik het zuiver naast dat percentage van NL0015002NP6 via Fitvermogen = 0,09% Fondskosten + 0,20% jaarlijkse servicefree van Doelbeleggen = Totale losten 0,29% leggen en vergelijken.
Dat kun je toch heel eenvoudig zelf berekenen? Ik heb hier al een voorzet gegeven voor de fondskosten van Cardano in de huidige marktverdeling:

https://gathering.tweaker...message/83766850#83766850

Dan voeg je hier de transactiekosten van IBKR aan toe afhankelijk van je periodieke inleg en dan heb je je percentage.

• tploumen
OosterF schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:25:
[...]

Dat kun je toch heel eenvoudig zelf berekenen? Ik heb hier al een voorzet gegeven voor de fondskosten van Cardano in de huidige marktverdeling:

https://gathering.tweaker...message/83766850#83766850

Dan voeg je hier de transactiekosten van IBKR aan toe afhankelijk van je periodieke inleg en dan heb je je percentage.
Thanks Cardano is dus een stuk goedkoper, zelfs bij Saxo. Ik les ergens dat het nadeel van Saxo is dat je niet fractioneel periodiek kunt aankopen, tevens las ik ergens dat bij IBKR je wel Cardano fractioneel periodiek kunt aankopen... 8)7

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:14
Je moet het verschil in kosten wel in perspectief zien. Al die fondsen en brokers zijn kostentechnisch goede opties met een relatief klein verschil in kosten.

Zoals eerder geschreven weet ik van Saxo dat periodiek inleggen mogelijk is, maar dat fractioneel inleggen in fondsen niet mogelijk is (wel in ETFs).

Wellicht een idee om je eisen en wensen voor jezelf op een rijtje te zetten en de kosten van de voor jou mogelijke opties te berekenen. Dan kun je onderbouwd een keuze maken of je je vermogen bij Fitvermogen wil laten staan of dat je naar een andere broker toe wilt. Je komt namelijk een tikje zoekend en warrig over in de verschillende topics.

• tploumen
OosterF schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:06:
Je moet het verschil in kosten wel in perspectief zien. Al die fondsen en brokers zijn kostentechnisch goede opties met een relatief klein verschil in kosten.

Zoals eerder geschreven weet ik van Saxo dat periodiek inleggen mogelijk is, maar dat fractioneel inleggen in fondsen niet mogelijk is (wel in ETFs).

Wellicht een idee om je eisen en wensen voor jezelf op een rijtje te zetten en de kosten van de voor jou mogelijke opties te berekenen. Dan kun je onderbouwd een keuze maken of je je vermogen bij Fitvermogen wil laten staan of dat je naar een andere broker toe wilt. Je komt namelijk een tikje zoekend en warrig over in de verschillende topics.
Goede tip. Warrig zal het zijn omdat ik het complexe probleem niet goed onder woorden kan brengen. Kort samengevat wat ik wil is dit:

Maandelijks automatisch fractioneel DCA beleggen in MSCI World (Emerging Markets mag wel maar hecht ik niet veel waarde aan en is meestal duurder) zonder dat ik er nog omkijken naar heb. Fitvermogen en Doelbeleggen gaan dat vanaf januari 2026 bieden tegen all-in kosten van 0,29% voor mijn fonds. Mijn fonds heeft geen dividendlekkage.

Ik ben echter aan het zoeken of er nog een voordeligere indexfonds/ETF + bank/broker combinatie bestaat die exact hetzelfde biedt als bovenstaande. En zo ja, dan zou ik graag het verschil in Totale Kosten Percentage willen weten tussen beiden opties.

Hoop dat het zo duidelijker is :)

[ Voor 11% gewijzigd door tploumen op 01-11-2025 12:23 ]

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-11 15:01

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Miki schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:20:
[...]

Bij het creëren van een terugkerende transactie kun je zoeken op symbolen. WEBN, VWCE, SPYY zijn bijvoorbeeld wel aan te kopen met een terugkerende transactie.
Ik zou me wel even verdiepen in de ETF’s zelf zodat je weet wat je koopt. Bijvoorbeeld hier: https://www.bankeronwheels.com/global-equity-etfs/
Thanks voor de info, ga er zeker even naar kijken.
Nog 1 vraagje, is er ook een Emerging Markets die ik maandelijks automatisch kan aankopen via IBKR?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik zou graag wat advies hebben, de afgelopen maanden ben ik langzaam aan het kijken naar de mogelijkheden om mijn spaargeld beter te benutten. Ik heb maanden geleden ooit eens een account bij DEGIRO aangemaakt om rond te kunnen kijken voordat er ook maar iets geinvesteerd word. Er is een hoop informatie en om eerlijk te zijn soms te veel aan informatie.

De doelstelling is om redelijk passief te beleggen met een goed spreiding, het enige doel wat ik heb is dat het mooi zou zijn als het uiteindelijk meer oplevert als het geld passief op een spaarrekening te zetten.

Nu wil ik het volgende doen

1) Ik heb een spaarpot, die eventueel een half jaar al mijn huidige vaste lasten kan opvangen zonder inkomsten.
2) Het rest bedrag wil ik graag passief mee beleggen, long term 10 jaar minimaal.
3) Ik wil niet via 5 verschillende apps/websites beleggen, ik houd van overzicht en in een opslag kunnen zien wat mijn volledige portefeulle doet.

De maandelijkese inleg zal ongeveer ergens tussen de 500 en 750 Euro uitkomen, misschien soms meer maar nooit minder. Nu lees ik dat met mijn omschrijving eigenlijk ETF het beste past, en hierin specifiek heb ik mij dan ook de laatste weken verdiept.

Ik weet dat de gunstigste ETF eigenlijk niet haalbaar is met de boven geschreven "regels" namelijk de mix VTI/VXUS.

In mijn oog heb ik dan ook nog de volgende
  • Amundi Prime All Country World UCITS ETF (WEBG)
  • SPDR MSCI All Country World UCITS ETF
  • Vanguard FTSE Developed World ETF (VEVE) + Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (VFEM)
  • Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE)
Nu wil ik graag jullie mening hierover weten, is dit een goed "beginners plan" if DEGIRO de juiste plek of is er eigenlijk een betere ? Natuurlijk begrijp ik dat dit soort zaken vast al eens voorbij zijn gekomen maar ik kon het niet echt halen uit dit topic wat ook alweer een "paar" reacties heeft, vandaar toch maar de gok gewaagd het te posten :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-11 14:50
Makkelijkste voor beginners is denk ik een Meesman account. Gewoon maandelijks inleggen, niet hoeven nadenken over herbalanceren. Het beginnen (weet ik uit ervaring) is vaak de grootste stap, als je het een tijdje doet kan je weer herevalueren of je huidige beleggingsstrategie bij je past.

En de enorme overvloed aan informatie herken ik. Wat het ook lastiger maakt is die enorme ruis van Amerikaans advies wat niet toepasbaar is in Nederland. Succes!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-11 14:59
ShadowBumble schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:35:
Ik zou graag wat advies hebben, de afgelopen maanden ben ik langzaam aan het kijken naar de mogelijkheden om mijn spaargeld beter te benutten. Ik heb maanden geleden ooit eens een account bij DEGIRO aangemaakt om rond te kunnen kijken voordat er ook maar iets geinvesteerd word. Er is een hoop informatie en om eerlijk te zijn soms te veel aan informatie.

De doelstelling is om redelijk passief te beleggen met een goed spreiding, het enige doel wat ik heb is dat het mooi zou zijn als het uiteindelijk meer oplevert als het geld passief op een spaarrekening te zetten.

Nu wil ik het volgende doen

1) Ik heb een spaarpot, die eventueel een half jaar al mijn huidige vaste lasten kan opvangen zonder inkomsten.
2) Het rest bedrag wil ik graag passief mee beleggen, long term 10 jaar minimaal.
3) Ik wil niet via 5 verschillende apps/websites beleggen, ik houd van overzicht en in een opslag kunnen zien wat mijn volledige portefeulle doet.

De maandelijkese inleg zal ongeveer ergens tussen de 500 en 750 Euro uitkomen, misschien soms meer maar nooit minder. Nu lees ik dat met mijn omschrijving eigenlijk ETF het beste past, en hierin specifiek heb ik mij dan ook de laatste weken verdiept.

Ik weet dat de gunstigste ETF eigenlijk niet haalbaar is met de boven geschreven "regels" namelijk de mix VTI/VXUS.

In mijn oog heb ik dan ook nog de volgende
  • Amundi Prime All Country World UCITS ETF (WEBG)
  • SPDR MSCI All Country World UCITS ETF
  • Vanguard FTSE Developed World ETF (VEVE) + Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (VFEM)
  • Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE)
Nu wil ik graag jullie mening hierover weten, is dit een goed "beginners plan" if DEGIRO de juiste plek of is er eigenlijk een betere ? Natuurlijk begrijp ik dat dit soort zaken vast al eens voorbij zijn gekomen maar ik kon het niet echt halen uit dit topic wat ook alweer een "paar" reacties heeft, vandaar toch maar de gok gewaagd het te posten :)
Als ik je een tip mag geven: lees een aantal artikelen op de blog van Mr Fob (link, en dan onder “beleggen”), dit is naar mijn mening een goed startpunt als je wilt beginnen met beleggen via ETF’s.

Ik zit zelf bij zowel DeGiro als IBKR. Jaren geleden een account aangemaakt bij DeGiro (nadat ik eerst een dure optie via ING had), maar doordat DeGiro destijds wat slecht in het nieuws kwam, en ik merkte dat ik nog passiever wilde beleggen, uitgezocht welke broker beter bij mij zou passen. Dat was IBKR.

IBKR is niet de meest makkelijke broker om mee te “leren” beleggen, maar als je het eenmaal hebt ingesteld (en er zijn echt voldoende stap voor stap handleidingen te vinden, zoals hier), hoef je er ook echt niet meer naar om te kijken. Ik heb bijvoorbeeld ingesteld dat er automatisch een X bedrag per maand overgeboekt wordt naar IBKR, en IBKR koopt vervolgens automatisch voor dat bedrag de door mij ingestelde ETF. Vooral deze laatste stap miste ik heel erg bij DeGiro, waardoor ik mezelf er op betrapte dat ik alsnog (jup, stom), de markt probeerde “te timen”.

Als je in dit topic zoekt op IBKR of DeGiro kom je genoeg tegen, ik heb een paar links gedeeld van FinancieelOnafhankelijkBlog omdat naar mijn idee Mr Fob het heel helder en stap voor stap uitlegt - heb overigens geen aandelen in die site ;)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou ook zeggen.
meesman account aanmaken en maandelijkse storting laten doen.

Klaar. Niet meer naar omkijken.

Geen micromanagement doen voor kleine besparing. Beginnen is belangrijker.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:23
Ik moet zeggen dat ik voor het eerst sinds ik bezig ben met beleggen (begin jaren 2000) wel bang ben voor de enorme bubbel die er op dit moment is omtrent AI. Het is een feit dat veel bedrijven hoog gewaardeerd zijn door hun investeringen in AI, maar waar de ROI nog niet heel duidelijk is of überhaupt winstgevend. Nu krijg ik binnenkort weer jaarlijks dividend vanuit mijn bedrijf en dat is gaat om tienduizenden euro’s, maar ik ben eigenlijk geneigd om van mijn passief beleggen strategie af te wijken - nogmaals, voor het eerst sinds begin jaren 2000. Misschien wat extra aflossen op het huis of een buffertje aanmaken voor slechte economische tijden.

Anderen die in een vergelijkbaar scenario zitten?

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Cruijff14 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:27:
[...]

Als ik je een tip mag geven: lees een aantal artikelen op de blog van Mr Fob (link, en dan onder “beleggen”), dit is naar mijn mening een goed startpunt als je wilt beginnen met beleggen via ETF’s.
Thanks voor de tip ik heb zijn blog(s) al uitvoerig gelezen inderdaad :D Daarmee heb ik langzaam het plan opgesteld zoals in mijn post stond. De verschillen tussen IBKR en DEGIRO ga ik onderzoeken, het is niet erg om iets te leren en ik ben wel gewend aan "steep" leercurves.

De optie van Meesman die @de Peer en @Kim Jong-tuk geven, ga ik eens naar kijken initieel niet naar gekeken omdat dat gewoon een beleggings rekening is en ik die anders wel bij een van mijn banken had genomen, maar ik ga mij er in verdiepen.

Beginnen heb ik in theorie al gedaan omdat ik mij dat sowieso voorgenomen had, sterker nog sinds ik overwoog om dit te gaan nu 4 maanden geleden heb ik de maandelijkse inleg al apart gezet zodat ik kon wennen en een mooi start kapitaal kom opbouwen :+

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:49:
Ik moet zeggen dat ik voor het eerst sinds ik bezig ben met beleggen (begin jaren 2000) wel bang ben voor de enorme bubbel die er op dit moment is omtrent AI. Het is een feit dat veel bedrijven hoog gewaardeerd zijn door hun investeringen in AI, maar waar de ROI nog niet heel duidelijk is of überhaupt winstgevend. Nu krijg ik binnenkort weer jaarlijks dividend vanuit mijn bedrijf en dat is gaat om tienduizenden euro’s, maar ik ben eigenlijk geneigd om van mijn passief beleggen strategie af te wijken - nogmaals, voor het eerst sinds begin jaren 2000. Misschien wat extra aflossen op het huis of een buffertje aanmaken voor slechte economische tijden.

Nee ik blijf gewoon passief beleggen volgens strategie.
Markt timen doe ik niet aan.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ShadowBumble schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:52:
[...]

Beginnen heb ik in theorie al gedaan omdat ik mij dat sowieso voorgenomen had, sterker nog sinds ik overwoog om dit te gaan nu 4 maanden geleden heb ik de maandelijkse inleg al apart gezet zodat ik kon wennen en een mooi start kapitaal kom opbouwen :+
Apart gezet, en dus al aardig wat rendement gemist doordat je niet gestart bent. Had je 4 maanden geleden gelijk die meesman rekening geopend dan had je al wat rendement gehaald.
klinkt beetje flauw natuurlijk maar sommige mensen blijven maanden of jaren in deze fase hangen of beginnen uiteindelijk helemaal niet doordat ze geen keuzes kunnen maken.

• G83

G83

Orangelights23 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:49:
Ja, ik twijfel ook erg of het geen tijd wordt voor een iets veiliger asset allocatie. Maar lastig wat dan te doen. Goud en bitcoin geloof ik niet zo in, staatsobligaties ben ik wat huiverig voor omdat landen als VS en Frankrijk toch een beetje op faillissement lijken af te stevenen, bij crowdfunding al veel te veel verlies geleden.

Dus een hele hoge buffer op spaarrekening en deposito's en het naar voren trekken van wat grotere uitgaven staat nu toch op de radar.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

de Peer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:56:
[...]

Apart gezet, en dus al aardig wat rendement gemist doordat je niet gestart bent. Had je 4 maanden geleden gelijk die meesman rekening geopend dan had je al wat rendement gehaald.
klinkt beetje flauw natuurlijk maar sommige mensen blijven maanden of jaren in deze fase hangen of beginnen uiteindelijk helemaal niet doordat ze geen keuzes kunnen maken.
Thanks, ik snap je punt :+ Het is wat flauw inderdaad maar ik waardeer het want de bedoeling is goed. De definitie van "Aardig" valt wel mee als je over de afgelopen 4 maanden kijkt naar de behaalde resultaten op zowel een "meesman" (als vergelijk een belegging rekening van mijn bank) of de ETF's die hierboven staan.

Hoe dan ook, Ik neem alle tips serieus tot mij om van te leren dus deze ook. Ondertussen lees ik rustig verder deze middag

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

G83 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:01:
[...]

Ja, ik twijfel ook erg of het geen tijd wordt voor een iets veiliger asset allocatie. Maar lastig wat dan te doen. Goud en bitcoin geloof ik niet zo in, staatsobligaties ben ik wat huiverig voor omdat landen als VS en Frankrijk toch een beetje op faillissement lijken af te stevenen, bij crowdfunding al veel te veel verlies geleden.

Dus een hele hoge buffer op spaarrekening en deposito's en het naar voren trekken van wat grotere uitgaven staat nu toch op de radar.
Je overweegt dus om te stoppen met passief met dus ook het risico straks een grote koerssprong omhoog te missen?

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-11 15:21
Even tussendoor,

Afgelopen week bijgelezen over het NT World fonds (op mijn leken niveau, that said); ben hier begonnen.

Het wordt me niet duidelijk wat het verschil is tussen de 'dure' (NL0011225305, TER = 0,15%) en de 'goedkope' (NL0013654742, TER = 0,10%) versie.

Als ik de ISIN's ingeef op de ABN-AMRO fondsselector zie ik dat ze beiden verschillende waarden en rendement hebben, waaruit ik concludeer dat het verschillende fondsen zijn; er is een verschil in naam ook, wat letters en hoofdletters betreft:

NL0011225305, Northern Trust World Screened Equity Index Dis
NL0013654742, Northern Trust World Screened Equity Index DIS

1. Ik kom daar niet uit; wat mis ik?

Tevens lees ik dat beide aanschafbaar zijn via ABN-AMRO ZBB(asis), maar als ik weer in de ABN-AMRO fondsselector de ISIN's ingeef zie ik dat NL0013654742 alleen beschikbaar is via ZBP(lus).

2. Iemand daar uitsluitsel daarover?

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10

sanook

_/-\o_

ShadowBumble schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:13:
[...]

Thanks, ik snap je punt :+ Het is wat flauw inderdaad maar ik waardeer het want de bedoeling is goed. De definitie van "Aardig" valt wel mee als je over de afgelopen 4 maanden kijkt naar de behaalde resultaten op zowel een "meesman" (als vergelijk een belegging rekening van mijn bank) of de ETF's die hierboven staan.

Hoe dan ook, Ik neem alle tips serieus tot mij om van te leren dus deze ook. Ondertussen lees ik rustig verder deze middag
Heb je ook aan de optie gedacht om via 'Zelf Beleggen' bij je huisbank de hier veel besproken NT fonden te gaan doen? Dat is ook een goedkope en eenvoudige optie.

• Miki
PeaceFreak schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:39:
[...]

Thanks voor de info, ga er zeker even naar kijken.
Nog 1 vraagje, is er ook een Emerging Markets die ik maandelijks automatisch kan aankopen via IBKR?
Verdiep je zoals ik al eerder in de ETF’s die ik je meegaf. Neem even de tijd en verwerk de informatie ;)

VWCE heeft bijvoorbeeld al nagenoeg EM er al in zitten omdat deze FTSE all world volgt. SPYY is een All Country World bijvoorbeeld.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
ShadowBumble schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:13:
[...]
Het Chinese spreekwoord luidt: "De beste tijd om een boom te planten was 20 jaar geleden. Het op één na beste moment is nu."

• G83

G83

de Peer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:19:
[...]

Je overweegt dus om te stoppen met passief met dus ook het risico straks een grote koerssprong omhoog te missen?
Nee. Ik overweeg mijn asset allocatie aan te passen binnen een lekker passieve houding... Vooral omdat mijn doelen wel erg dicht binnen bereik liggen en een beetje risico -afbouw sowieso wel passend is. Zeker bij een cape van richting de 40.

Maar: you do you.

• Squ1zZy
  • Niet online
mpsyn schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:21:
Even tussendoor,

Afgelopen week bijgelezen over het NT World fonds (op mijn leken niveau, that said); ben hier begonnen.

Het wordt me niet duidelijk wat het verschil is tussen de 'dure' (NL0011225305, TER = 0,15%) en de 'goedkope' (NL0013654742, TER = 0,10%) versie.

Als ik de ISIN's ingeef op de ABN-AMRO fondsselector zie ik dat ze beiden verschillende waarden en rendement hebben, waaruit ik concludeer dat het verschillende fondsen zijn; er is een verschil in naam ook, wat letters en hoofdletters betreft:

Tevens lees ik dat beide aanschafbaar zijn via ABN-AMRO ZBB(asis), maar als ik weer in de ABN-AMRO fondsselector de ISIN's ingeef zie ik dat NL0013654742 alleen beschikbaar is via ZBP(lus).

Als je zoekt op de ISIN’s in dit topic staat het antwoord er ook bij. In het kort komt het erop neer dat er geen verschil is en je het beste de goedkoopste kan nemen :+

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
mpsyn schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:21:
Even tussendoor,

De samenstelling van de beleggingen in beide fondsen is hetzelfde, het verschil zit hem dus alleen in de kostenstructuur.

https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

NL0011225305 is een Class A fonds, NL0013654742 is Class I. Er is niet zoveel uitgebreide informatie over deze klassen te vinden, maar Class I zou lagere kosten hebben dankzij volumekorting:
Classes F, I, R, and Y

I Shares: These are for institutional investors, who get something of a bulk rate (lower fees) since they invest massive sums.
Wellicht opgezet om beter te kunnen concurreren met de populariteit van ETF's, maar dat is een aanname.

Ook kan er een verschil in performance zijn, waardoor het rendement van de lagere Class lager kan uitvallen (maar dat hoeft niet). Mr Fob schreef daar enkele maanden geleden over:
Er kan een verschil in performance plaatsvinden tussen de klassen als gevolg van verschillen in dividenduitkering en koersbeweging. Dit verschil is, voor zover ik begrijp, toe te wijzen aan verschillen in in-/uitflow tussen de verschillende klassen. In 2023 lijkt er bijvoorbeeld een grote uitflow uit de I-klasse geweest te zijn (zie https://www.ipe.com/carda...-allianz/10065498.article), wat de waarschijnlijke oorzaak was van het feit dat het dividend voor de achterblijvers in februari 2024 relatief hoog was. Hoe de in- en uitflow per klasse in de toekomst zullen zijn is niet te voorspellen. De enige zekerheid die je hebt is het verschil in TER tussen de klassen.

March of the Eagles

• SoundOpus
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-11 20:52
Ik heb een IBKR account aangemaakt en ben van plan VWRL of VWCE te gaan aankopen. Mijn overweging om VWCE te kopen is omdat het dividend dan direct herbelegd wordt zonder dat ik er omkijken aan heb. Het bespaart ook transactiekosten zonder het dividend onbelegd te laten tot de volgende aankoop.

Voor VWRL kan ik kiezen uit 3 exchanges: AEB, LSETF em EBS allemaal in dollar genoteerd.
Voor VWCE zie ik alleen IBIS2 als exchange en in dollar genoteerd.

Klopt het dat deze ETF's in dollars genoteerd zijn? (de ticker zegt USDA, maar er worden euro's weergegeven)

Volgens dit artikel is VWCE ook op AEB (Euronext Amsterdam) bescikbaar en in euro genoteerd, maar dat zie ik niet in de IBKR app:
https://www.bankeronwheel...rs-stock-exchanges-codes/

Zoek ik verkeerd of heb ik mijn account misschien niet goed geconfigureerd?

• NMMNG
SoundOpus schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:44:
Ik heb een IBKR account aangemaakt en ben van plan VWRL of VWCE te gaan aankopen. Mijn overweging om VWCE te kopen is omdat het dividend dan direct herbelegd wordt zonder dat ik er omkijken aan heb. Het bespaart ook transactiekosten zonder het dividend onbelegd te laten tot de volgende aankoop.

Voor VWRL kan ik kiezen uit 3 exchanges: AEB, LSETF em EBS allemaal in dollar genoteerd.

Klopt het dat deze ETF's in dollars genoteerd zijn? (de ticker zegt USDA, maar er worden euro's weergegeven)

Volgens dit artikel is VWCE ook op AEB (Euronext Amsterdam) bescikbaar en in euro genoteerd, maar dat zie ik niet in de IBKR app:

ik zou persoonlijk voor VWCE gaan. Ja je betaald meer kosten dan bijv. WEBN. Maar VWCE heeft wel een goede track record.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:15
de Peer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:19:
[...]
Als je al 25 jaar belegd, is er een grote kans dat het vermogen inmiddels substantieel is en dat het vermijden van grote verliezen belangrijker is geworden dan winsten.
Maar eens, dat is niet meer passief.

Ikzelf herbalanceer wanneer verschillende assets in mijn portefeuille boven of onder bepaalde percentages zijn gestegen of gedaald. Zo hoef ik zelf niet te bepalen of de aandelen (en andere assets) te hoog of te laag gewaardeerd zijn, maar voorkom ik wel dat ik risico's ga lopen die ik niet wil. Mogelijk loop ik daar wat rendement mee mis, dat is dan prima voor mij.

• Miki
SoundOpus schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:44:

VWCE staat genoteerd op de Xetra beurs. IBKR gebruikt echter voor beurzen eigen codes. Xetra Frankfurt is IBIS2 Zie ook: https://www.bankeronwheel...rs-stock-exchanges-codes/

Vanguard VWRL en VWCE kun je in Europa in euro’s verhandelen maar het fonds zelf noteert in dollars, zie ook faqsheet en andere documentatie. Kies je voor VWRL dan krijg je dividend uitgekeerd in dollars.
WEBN noteert overigens ook in dollars :)

• SoundOpus
NMMNG schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:38:
ik zou persoonlijk voor VWCE gaan. Ja je betaald meer kosten dan bijv. WEBN. Maar VWCE heeft wel een goede track record.
Ik heb het niet over de interne kosten t.o.v. andere ETF's, maar het verschil tussen distribuerend en accumulerend. Dividend van een distribuerende ETF kost transactiekosten als je die gelijk weer wilt herinvesteren. Je kunt ook wachten tot je volgende aankoopmoment, maar dan heb je een periode geld van het dividend aan de kant staan wat niet geïnvesteerd is.

• SoundOpus
Miki schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:21:
VWCE staat genoteerd op de Xetra beurs. IBKR gebruikt echter voor beurzen eigen codes. Xetra Frankfurt is IBIS2 Zie ook: https://www.bankeronwheel...rs-stock-exchanges-codes/
Ja, in het artikel wat ik linkte staat die tabel ook. Maar er staat in dat artikel toch écht dat VWCE behalve op Xetra ook op de Euronext verhandeld wordt:
ExchangeCurrencyTickerIBKR Exchange Code
Borsa ItalianaEURVWCEBVME.ETF
Euronext AmsterdamEURVWCEAEB
XETRAEURVWCEIBIS2
Klopt bovenstaande tabel die beweerd dat VWCE ook op Euronext Amsterdam verhandeld wordt of begrijp ik het niet goed? Ik zie VWCE namelijk niet op Euronext Amsterdam.
Vanguard VWRL en VWCE kun je in Europa in euro’s verhandelen maar het fonds zelf noteert in dollars, zie ook faqsheet en andere documentatie. Kies je voor VWRL dan krijg je dividend uitgekeerd in dollars.
WEBN noteert overigens ook in dollars :)
Over het verhandelen in Euro's en de notatie in Dollar begrijp bij VWRL heb ik nog een vraag. Blijft het dividend in de andere valuta of wordt het automatisch geconverteerd naar Euro tegen een wisselkoers?

• NMMNG
SoundOpus schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:37:
[...]

Ik heb het niet over de interne kosten t.o.v. andere ETF's, maar het verschil tussen distribuerend en accumulerend. Dividend van een distribuerende ETF kost transactiekosten als je die gelijk weer wilt herinvesteren. Je kunt ook wachten tot je volgende aankoopmoment, maar dan heb je een periode geld van het dividend aan de kant staan wat niet geïnvesteerd is.
Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Dividend is vestzak-broekzak. Ga voor de accumulerende ETF.

https://x.com/benjaminwfelix/status/1710303246042980512

[ Voor 4% gewijzigd door NMMNG op 02-11-2025 21:09 ]

• Miki
SoundOpus schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:50:
[...]

Ja, in het artikel wat ik linkte staat die tabel ook. Maar er staat in dat artikel toch écht dat VWCE behalve op Xetra ook op de Euronext verhandeld wordt:
ExchangeCurrencyTickerIBKR Exchange Code
Borsa ItalianaEURVWCEBVME.ETF
Euronext AmsterdamEURVWCEAEB
XETRAEURVWCEIBIS2
Klopt bovenstaande tabel die beweerd dat VWCE ook op Euronext Amsterdam verhandeld wordt of begrijp ik het niet goed? Ik zie VWCE namelijk niet op Euronext Amsterdam.
De tabel klopt wel alleen IBKR biedt het gewoonweg niet aan anders dan IBIS2.
Over het verhandelen in Euro's en de notatie in Dollar begrijp bij VWRL heb ik nog een vraag. Blijft het dividend in de andere valuta of wordt het automatisch geconverteerd naar Euro tegen een wisselkoers?
Dat is geheel afhankelijk van je instellingen maar je kunt automatisch converteren mocht je dat willen.
NMMNG schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:07:
[...]

Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Dividend is vestzak-broekzak. Ga voor de accumulerende ETF.

https://x.com/benjaminwfelix/status/1710303246042980512
Het kost jezelf nog meer geld, eerst de conversiekosten en vervolgens ook weer transactiekosten voor het herbeleggen. Accumulerend zou altijd mijn voorkeur hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Miki op 02-11-2025 21:11 ]

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07:36
de Peer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:52:
[...]
Markt timen doe ik niet aan.
Laat me raden: behalve wanneer je dalijk zelf in de withdrawal fase zit? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door zwaargeschapen op 02-11-2025 21:25 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:39

Qwerty-273

Meukposter

SoundOpus schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:50:
VWCE staat inderdaad op Euronext Amsterdam: https://live.euronext.com/en/product/etfs/IE00BK5BQT80-XAMS

-- edit op 03-11-2025 (ja te lui voor een nieuwe post)
Wel apart dat je inderdaad wel bij IBIE kan zoeken op ISIN en als resultaat VWCE op AEB ziet. Maar wanneer je daar op klikt je uitkomt bij IBIS2. Bij VWRL gebeurt bij mij juist het omgekeerde, ik zie ook beide als ik zoek op ISIN (IE00B3RBWM25) maar wanneer ik genoteerd op IBIS2 kies, kom ik uit bij AEB. Wellicht is dit puur een ding met het tonen, en zal je order met best execution op de juiste beurs worden uitgevoerd (ie hun smartrouting algoritme). Je moet wel via TWS een order direct kunnen routen naar een bepaalde beurs ( https://www.interactivebr...uted-order-in-tws-mosaic/ ) of via iBot je order inschieten met de toevoeging "set destination aeb" (of welke beurs je dan ook wilt) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYi9HG2DqD4TYESLmuWWYo_TC-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SFKfKPdyKWXxjeVFiUaiCNkd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Qwerty-273 op 03-11-2025 12:02 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

zwaargeschapen schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:19:
[...]

Laat me raden: behalve wanneer je dalijk zelf in de withdrawal fase zit? ;)
Hoeft niet toch? Ik kan dan toch ook gewoon maandelijks opnemen net zoals ik nu inleg?

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07:36
de Peer schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:37:
[...]

Hoeft niet toch? Ik kan dan toch ook gewoon maandelijks opnemen net zoals ik nu inleg?
Natuurlijk kan dat ook. Maar ga je dat ook stoïcijns doen of houd je toch de beurs in de gaten?

[ Voor 4% gewijzigd door zwaargeschapen op 03-11-2025 06:44 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

zwaargeschapen schreef op maandag 3 november 2025 @ 06:44:
[...]

Natuurlijk kan dat ook. Maar ga je dat ook stoïcijns doen of houd je toch de beurs in de gaten?
In mijn geval stoïcijns

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:58

Thompson

Beeromaniac

Ik zit nog vroeg in het traject, bijna 6 jaar bezig nu, gestart 1 dag na de corona crash. _/-\o_ Ben zelf nu 36, dus helaas nog wel even te gaan voor ik ervan met pensioen kan.

Maar tegen de tijd dat het zo ver is, ergens tussen m'n 55 en 65 hoop ik, zie ik het best gebeuren dat ik veel meer heb dan eigenlijk nodig*. "Stoïcijns uitstappen" wordt daarmee ook een stuk makkelijker want of je die maand nou 2500€ of 2200€ onttrekt (een flinke dip van 10%) zal hooguit het verschil zijn tussen "kies ik het gewone of het dure restaurant op vakantie".

*Ik heb e.e.a. natuurlijk in hele grove lijnen berekent. En ik heb dat heel defensief gedaan. 4% groei en 1,5% dividend. Ook niet meegerekend dat ik tegen die tijd normaliter helemaal geen hypotheek meer heb die moet worden afgelost. Daarnaast zal er ook in de komende 10~20 jaar het nodige geld van een erfenis zijn wat ik niet heb meegerekend. Niet leuk maar het is wel zo en dat zal ook niet weinig zijn. Gescheiden ouders met beide een mooi afbetaald huis en ik heb alleen mijn zus om het mee te delen. En zelfs dan kom ik al hoger uit dan ik nodig acht te hebben.

Beeromaniac

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:53
Thompson schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:00:
Ik zit nog vroeg in het traject, bijna 6 jaar bezig nu, gestart 1 dag na de corona crash. _/-\o_ Ben zelf nu 36, dus helaas nog wel even te gaan voor ik ervan met pensioen kan.

Maar tegen de tijd dat het zo ver is, ergens tussen m'n 55 en 65 hoop ik, zie ik het best gebeuren dat ik veel meer heb dan eigenlijk nodig*. "Stoïcijns uitstappen" wordt daarmee ook een stuk makkelijker want of je die maand nou 2500€ of 2200€ onttrekt (een flinke dip van 10%) zal hooguit het verschil zijn tussen "kies ik het gewone of het dure restaurant op vakantie".

*Ik heb e.e.a. natuurlijk in hele grove lijnen berekent. En ik heb dat heel defensief gedaan. 4% groei en 1,5% dividend. Ook niet meegerekend dat ik tegen die tijd normaliter helemaal geen hypotheek meer heb die moet worden afgelost. Daarnaast zal er ook in de komende 10~20 jaar het nodige geld van een erfenis zijn wat ik niet heb meegerekend. Niet leuk maar het is wel zo en dat zal ook niet weinig zijn. Gescheiden ouders met beide een mooi afbetaald huis en ik heb alleen mijn zus om het mee te delen. En zelfs dan kom ik al hoger uit dan ik nodig acht te hebben.
Ik denk dat we nu meer in de discussie gaan over Financiële onafhankelijkheid dan over indexfondsen

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:58

Thompson

Beeromaniac

R.van.M schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat we nu meer in de discussie gaan over Financiële onafhankelijkheid dan over indexfondsen
Beide topics hebben uiteraard veel raakvlakken. Het was slechts my 2 cents over hoe je het qua denkwijze wellicht wat makkelijker los kan laten om te proberen te market timen, iets wat passieve beleggers (doorgaans met een FO wens) m.i. zoveel mogelijk willen vermijden.

Beeromaniac

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
Sinds begin dit jaar zit ik ook in de 'etf business' en heb ik naar mijn mening aardig portofolio. 1 van de ETF's die ik heb is "VanEck Defense UCITS", maar deze bevat veel Amerikaanse bedrijven. Nu wil ik mij meer focussen op Europa, zo heb ik al AMUNDI STOXX EUROPE 600, maar wil ik ook een echte Europese Defense ETF hebben. Het aanbod daarvan is van praktisch niks begin 2025 naar een toch aardig lijstje gegaan dit jaar:

.
TicketISINNaamTERFondsgrootteBedrijven
EUADXS2872232850STOXX Europe Aerospace & Defense 0.8%9?
WDEFIE0002Y8CX98WisdomTree Europe Defence UCITS0.4344923
DFSVIE0008GRJRO8S&P Europe Defense Vision UCITS ETF EUR (Acc)0.151730
DEFSLU3038520774Amundi Stoxx Europe Defense UCITS ETF Acc0.3522022
DFNCIE000IAXNM41iShares Europe Defence UCITS ETF EUR (Acc)0.3511626
DFNSIE000YYE6WK5VanEck Defense UCITS ETF A0.55681831
.

Nu heb ik dus als VanEck, maar daarvan is de TER relatief hoog. Het klinkt interessanter om voor een ETF te gaan met een lagere TER, zoals bijvoorbeeld die van S&P of Amundi/iShares. Elke ETF heeft zo weer zijn eigen bedrijven en verhoudingen tussen verschillende landen.

Waar zouden jullie voor gaan? Zie ik iets over het hoofd?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• The Third Man
@PASware sectorpicking raakt of gaat zelfs over de grens van de scope van het topic. De kern van passief beleggen met indexfondsen is juist het niet beter denken te weten dan de markt in het algemeen. Daar valt nog wel wat bij te schaven via home bias en/of minder op de VS te leunen e.d. maar dan nog met mate en terughoudendheid (hoe meer je namelijk hard en vast gaat verdelen, hoe groter je marktafwijking en je 'beter denken te weten' factor).

Verder prima als je verwacht dat defense e.d. het goed gaat doen, maar waarom zou dat dan niet voor allerlei andere sectoren gelden? Met simpelweg de markt volgen profiteer je van alle groei, ten koste van waar die niet plaatsvindt maar dat is gemiddeld netto winstgevend (daar doet iedereen het tenslotte voor). En je riskeert niet verkeerd te hebben gegokt dat defense toch blijkt te stagneren of zelfs krimpen om wat voor reden dan ook.

[ Voor 32% gewijzigd door The Third Man op 03-11-2025 12:03 ]

• PASware
The Third Man schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:38:
@PASware sectorpicking raakt of gaat zelfs over de grens van de scope van het topic. De kern van passief beleggen met indexfondsen is juist het niet beter denken te weten dan de markt in het algemeen. Daar valt nog wel wat bij te schaven via home bias en/of minder op de VS te leunen e.d. maar dan nog met mate en terughoudendheid (hoe meer je namelijk hard en vast gaat verdelen, hoe groter je marktafwijking en je 'beter denken te weten' factor).

Verder prima als je verwacht dat defense e.d. het goed gaat doen, maar waarom zou dat dan niet voor allerlei andere sectoren gelden? Met simpelweg de markt volgen profiteer je van alle groei, ten koste van waar die niet plaatsvindt maar dat is gemiddeld netto winstgevend (daar doet iedereen het tenslotte voor). En je riskeert niet verkeerd te hebben gegokt dat defense toch blijkt te stagneren of zelfs krimpen om wat voor reden dan ook.
Ik heb niet alleen defense ETS, heb ook meerdere All-World, Stoxx Europe 600 en S&P ETF's. Naast die brede ETF's dus ook een bepaalde sector en dan daarbinnen bij voorkeur Europees, vandaar mijn vraag.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• The Third Man
PASware schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:36:
[...]

Ik heb niet alleen defense ETS, heb ook meerdere All-World, Stoxx Europe 600 en S&P ETF's. Naast die brede ETF's dus ook een bepaalde sector en dan daarbinnen bij voorkeur Europees, vandaar mijn vraag.
En daar stelde ik de wedervraag op waarom all-world niet voldoende zou zijn, die investeert mede in defense. Zelfde wat betreft Europe 600 en S&P aangezien het beiden onderdeel zijn van all-world.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:39

Qwerty-273

Meukposter

Passief is niet alleen in een ETF zitten, het gaat ook over hoe actief je de keuze maakt om de markt te volgen. Je lijkt daar een actieve keuze in te maken met fondsen die elkaar overlappen ("heb ook meerdere All-World, Stoxx Europe 600 en S&P ETF's") en daarbij ook een tilt aanbrengt naar bepaalde regio's en sectoren.

Als je gelooft dat een bepaalde sector beter zal presteren dan een fonds dat de wereld marktkapitalisatie zo goed mogelijk probeert te volgen, waarom stap je dan niet fors in dat sector fonds?

Welke strategie volg je, en welk fonds (of fondsen) heb je daarbij uitgezocht? Waarom voeg je een bepaalde tilt toe (bijvoorbeeld Europa vanwege een home-bias etc.)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• PASware
Qwerty-273 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:02:
Als je gelooft dat een bepaalde sector beter zal presteren dan een fonds dat de wereld marktkapitalisatie zo goed mogelijk probeert te volgen, waarom stap je dan niet fors in dat sector fonds?
Ik heb nu spreiding met een aantal All-worlds ETF's, maar ook een specifieke Europa ETF. Juist binnen defentie wil ik wat meer ETF's gaan kopen en dan bij voorkeur Europese. Daarvan heb ik er aan aantal gevonden. De ene is groter (alszijnde Fondsgrootte) dan de ander, de ene heeft meerdere bedrijven dan de ander, of juist weer anders verdeeld wat betreft verhouding landen. Waar wel een duidelijk verschil op zit is de TER.

En fors investeren erop nee. Het zwaartepunt zal liggen op All-world, waar ook defense bedrijven in zitten, hetzij maar een heel klein deel .Daar wil ik dus net wat meer van meepakken, vandaar ook de vraag hier welke verstandig zou zijn.
Maar wellicht is mijn vraag nog wat te basis.

Ik wil sowieso meer 'de europa kant op' dan 'alleen maar' all-world, een stap daarvan is dus Stoxx Europe en een europese defentie ETF('s).

[ Voor 6% gewijzigd door PASware op 03-11-2025 13:24 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:20
PASware schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:36:
[...]
Actief sector ETF's kiezen past niet zo goed in 'passief beleggen met indexfondsen'. Past beter in het andere beleggingstopic.

• PASware
Pistachenootje schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:28:
[...]

Actief sector ETF's kiezen past niet zo goed in 'passief beleggen met indexfondsen'. Past beter in het andere beleggingstopic.
Dank, dan kan ik beter daar naar verkassen. Dit is te algemeen.

• Squ1zZy
  • Niet online
Zijn er mensen die een portfolio tracker gebruiken voor indexfondsen? Ik heb al wat apps geprobeerd, maar veel vallen af omdat de NL fondsen niet zijn opgenomen. Ik ben wel benieuwd of iemand een aanbeveling heeft qua portfolio tracker (geen Excel en mag betaald zijn) :+

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-11 14:50
Ik ben zelf recent begonnen met Portfolio Performance nadat mijn Google sheet oplossing kapot ging. Ik ben er heel erg blij mee en wil niet meer wat anders.

• Miki
PASware schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:38:
[...]

Dank, dan kan ik beter daar naar verkassen. Dit is te algemeen.
Nee, het is te passief voor jou :)

De keuze is in dit topic om de markt het werk te laten doen door deze zo goed mogelijk te volgen. Als de markt bepaald dat Europa en Europese defensie bedrijven beter presteren dan zal het gewicht ook verschuiven in een All world ETF of beleggingsfonds, daarvoor hoef je helemaal niets te doen. Je hebt tenslotte alle mogelijke/ potentiële winnaars van morgen en overmorgen al in je mandje zitten.

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik beleg bij Fitvermogen, maar begrijp niet zo goed wat er nu met die overname gaat gebeuren met mijn huidige fondsen. Ik beleg in de GS Enhanced Index Sustainable EM Equity en GS Enhanced Index Sustainable Equity. Deze gaan dan volgens het laatste nieuwsbericht naar een andere aandelenklasse en de “oude” kan je niet meer kopen. Betekent dit dan dat ik vanaf eind november een ander fonds koop? En de bedragen die in de “oude” fondsen zitten blijven staan?

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:44

Internet Janny

He does it for free

dannyvdb1997 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:20:
Ik beleg bij Fitvermogen, maar begrijp niet zo goed wat er nu met die overname gaat gebeuren met mijn huidige fondsen. Ik beleg in de GS Enhanced Index Sustainable EM Equity en GS Enhanced Index Sustainable Equity. Deze gaan dan volgens het laatste nieuwsbericht naar een andere aandelenklasse en de “oude” kan je niet meer kopen. Betekent dit dan dat ik vanaf eind november een ander fonds koop? En de bedragen die in de “oude” fondsen zitten blijven staan?
Overname Fitvermogen door VMVB
Handiger als je hier verder gaat.

Zero compensation

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Nou heb plan wat ik voor mijzelf had voorgenomen vanmorgen in werking gezet, Ik heb mijn eerder genoemde lijstje van ShadowBumble in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" genomen en aangevuld met enkel nog de VUAA.

Wel zoveel mogelijk de herbeleggende varianten aangehouden, stiekem toch spannend om echt te beginnen maar ook weer niet schrikbarend. Nu gaan kijken hoe ik de juiste balans ga houden opzich is alles redelijk verdeeld en gebasseerd op het advies van Mr. FOB.

Met uitzondering dan van de VUAA die ik "erbij" heb genomen, daarnaast komt er misschien nog een ander ETF bij maar die is specifiek gebonden aan een sector en daar wil ik mij nog even in verdiepen dus die komt er de volgende ronde bij ;)

Tevens twijfel ik nog aan "per maand of per kwartaal" inleggen wat is jullie advies daarmee ?

• The Third Man
ShadowBumble schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:12:
Tevens twijfel ik nog aan "per maand of per kwartaal" inleggen wat is jullie advies daarmee ?
Geld buiten de markt rendeert niet. De gebruikelijke aanpak is het geld investeren wanneer het er is, bij velen is dat zodra het salaris gestort wordt.
Nu gaan kijken hoe ik de juiste balans ga houden opzich is alles redelijk verdeeld en gebasseerd op het advies van Mr. FOB.

Met uitzondering dan van de VUAA die ik "erbij" heb genomen, daarnaast komt er misschien nog een ander ETF bij maar die is specifiek gebonden aan een sector en daar wil ik mij nog even in verdiepen dus die komt er de volgende ronde bij ;)
Wat is je gedachte achter VUAA? Mr FOB raadt dat niet aan, die onderstreept, net als wij in de topicstart, dat wereldwijd spreiden de voorkeur heeft. En dan via een wereldindex zodat je geen vaste verdeling hebt die mogelijk uit de pas gaat lopen met de markt. De 'juiste balans' hoeft in het geheel niet gehouden te worden als je het indexfonds dat voor je laat regelen.

Zie wat betreft een specifieke sector mijn reactie hierboven dat ook dat niet echt past binnen de passief beleggen strategie.

[ Voor 61% gewijzigd door The Third Man op 05-11-2025 12:24 ]

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

The Third Man schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:19:
Wat is je gedachte achter VUAA? Mr FOB raadt dat niet aan, die onderstreept, net als wij in de topicstart, dat wereldwijd spreiden de voorkeur heeft. En dan via een wereldindex zodat je geen vaste verdeling hebt die mogelijk uit de pas gaat lopen met de markt. De 'juiste balans' hoeft in het geheel niet gehouden te worden als je het indexfonds dat voor je laat regelen.

Zie wat betreft een specifieke sector mijn reactie hierboven dat ook dat niet echt past binnen de passief beleggen strategie.
Laat ik beginnen met helemaal eens met je stelling, deze staat haaks op het verhaal van Mr. FOB (wat betreft de VUAA), ook al hoort de uitleg hier niet helemaal zijn er twee dingen waarvoor ik wat ruimte had om mee "te spelen".

Mijn maandelijkse inleg staat niet toe dat ik een exact gelijkwaardige aankoop kan doen over de adviezen van Mr. Fob, als ik die zou willen hanteren dan zou ik maandelijks minimaal 971 Euro moeten inleggen, aangezien mijn maandelijkse inleg lager is, zou het dus ideal zijn als ik enigzins rekening houd hiermee, Daarnaast raad Mr Fob Specifiek op 2 ETF's in zijn voorgestelde lijstje een balans van 90/10 aan.

Het "te spelen" gebied is meer specifiek, ik wil een klein stukje VUAA hebben en waarschijnlijk nog een sector specifiek stukje omdat ik daar gewoon op de lange termijn groei verwacht dit zal nooit meer als max 5% zijn over mijn gehele inleg, niet geheel passief natuurlijk maar iets om jaarlijks te bekijken, de rest is "set en forget" voor minimaal de komende 10+ jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 05-11-2025 12:52 ]

• The Third Man
ShadowBumble schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:47:
[...]
Mijn maandelijkse inleg staat niet toe dat ik een exact gelijkwaardige aankoop kan doen over de adviezen van Mr. Fob, als ik die zou willen hanteren dan zou ik maandelijks minimaal 971 Euro moeten inleggen, aangezien mijn maandelijkse inleg lager is, zou het dus ideal zijn als ik enigzins rekening houd hiermee, Daarnaast raad Mr Fob Specifiek op 2 ETF's in zijn voorgestelde lijstje een balans van 90/10 aan.
Ik volg dit niet helemaal. Hij raadt toch WEBN aan, een ETF van een tientje. Hoe kan je daar significante maandelijkse investering voor nodig hebben? Een andere bekende optie is VWCE, 144 euro, ook niet heel moeilijk te integreren. En er zijn nog alternatieven via beleggingsfondsen die inherent fractioneel werken en dus geen enkele beperking opleggen. Ook ondersteunen sommige brokers het fractioneel kopen van een ETF, maar dat zou ik meer als last resort zien (als je, alle andere opties afgewogen, per se een hele dure ETF wil blijven kopen).
Laat ik beginnen met helemaal eens met je stelling, deze staat haaks op het verhaal van Mr. FOB (wat betreft de VUAA), ook al hoort de uitleg hier niet helemaal zijn er twee dingen waarvoor ik wat ruimte had om mee "te spelen".

Het "te spelen" gebied is meer specifiek, ik wil een klein stukje VUAA hebben en waarschijnlijk nog een sector specifiek stukje omdat ik daar gewoon op de lange termijn groei verwacht dit zal nooit meer als max 5% zijn over mijn gehele inleg, niet geheel passief natuurlijk maar iets om jaarlijks te bekijken, de rest is "set en forget" voor minimaal de komende 10+ jaar.
Ok, spielerij en fun money en soortgelijke posten/investeringen zijn helemaal prima maar wel volledig off-topic. De rest meldt het hier ook niet als ze daar geld in stoppen, inclusief ikzelf.

• ShadowBumble
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

The Third Man schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:50:
[...]
Ik volg dit niet helemaal. Hij raadt toch WEBN aan, een ETF van een tientje. Hoe kan je daar significante maandelijkse investering voor nodig hebben? Een andere bekende optie is VWCE, 144 euro, ook niet heel moeilijk te integreren. En er zijn nog alternatieven via beleggingsfondsen die inherent fractioneel werken en dus geen enkele beperking opleggen. Ook ondersteunen sommige brokers het fractioneel kopen van een ETF, maar dat zou ik meer als last resort zien (als je, alle andere opties afgewogen, per se een hele dure ETF wil blijven kopen).
Je hebt gelijk inderdaad, zo te zien heb ik zijn lijstje in mijn ethousiasme iets te specifiek genomen en braaf een ratio over al zijn aanmerkingen gehouden terwijl die ook overlap hebben met elkaar, je zou enkel een van de suggesties hoeven te kopen ipv het lijstje.

Fractioneel liever niet als ik eerlijk ben, maar wel goed om te realiseren en liever nu dan later :+

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:38

Namu

Silver Wings Of Morning

Hier nog een fitvermogen belegger die rond aan het kijken is.
Ik ben namelijk prima tevreden over de fondsen zelf, ik zie de servicefee alleen niet zitten.

Nu zie ik dat NL0012125736 (Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity Fund A (NL) - P) te vinden is op IBKR onder de ticker DLESA.

Nu moet je bij IBRK initieel 1000 euro inleggen voor een mutual fund om aan te kopen en dat vind ik wat fors voor een testje. Ook kunnen fondsen niet aangekocht worden via de paper account.

Ik ben daarom benieuwd of iemand dit al eens geprobeerd heeft?

Ik vind iig niets terug als ik op de DLESA zoek en, uiteraard, te veel als ik op de ISIN en fundnaam zoek.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Passieve belegger hier, geen trouwe topicbezoeker omdat dit topic by design saai moet zijn in mijn optiek :w

Ik stop sinds een jaar of 10 maandelijks een leuk bedrag in ETF's, volgens een vooraf bepaalde verdeling, met de maandelijkse aankopen balanceer ik mijn portfolio. Weer of geen weer, iedere eerste maandag van de maand wordt er gekocht. Omdat het potje gelukkig lekker begon te groeien en ik niet al mijn eieren in één mandje wil hebben, heb ik verschillende rekeningen: bij de grootbanken doe ik NT-fondsen (volgens de 'geijkte' verdeling), bij DeGiro doe ik VWRL, AEX, Nasdaq en S&P500 ETF's. Ik volg de markt niet of nauwelijks. Ik zit op ongeveer 57% van mij FO-plan, over 10 jaar hoop ik er te zijn, het gaat dus (in mijn beleving) om een flink portfolio, ik wil hier zuinig op zijn.

De AI-bubble verhalen beginnen elkaar in rapper tempo op te volgen, nu ook op de meer main-stream media.

Even een sanity-check: in dit topic blijven we netjes stil zitten als we straks geknipt en geschoren worden, toch?

Mijn NT World verdeling bij de banken zit op 80% van mijn portolfio, VWRL bij DeGiro zit op 40% (bewust wat hoger, want meer risico-bereidheid). Ik dacht daarmee redelijk beschermd te zijn tegen marktspecifieke koerswisselingen, zoals bijvoorbeeld bij een eventuele AI-bubble. Door de bizarre marktwaarde van de techbedrijven is de invloed op deze ETF's echter wel heel hoog. Doet iemand er iets aan om dit meer 'te middelen' / zich te beschermen tegen een eventuele stevige koerscorrectie? Bijvoorbeeld het verschuiven naar een ETF type dat beter past bij een instortende markt, of is dat te actief?

Of is dit een gevalletje van: Hush _Teq_!! Terug je passieve hoek in, niet bewegen! :P

• The Third Man
Tja, wij kunnen eigenlijk niet beantwoorden wat wijsheid is. Maar er is wel een duidelijk patroon te herkennen in dit soort vragen dat die een reactief profiel hebben. Ik zie dit, ik denk dat, daarom moet er misschien niet zus of zo. En dan kom je bij het grondbeginsel uit dat hoe meer je zelf aan de knoppen gaat draaien, hoe groter de kans is op pech, niet op geluk. Dat is niet hetzelfde als stilzitten no matter what, maar een redelijke scepsis is vaak wel nuttig op zo'n moment. Een ander bekend principe luidt dat de beste beleggers of dood zijn of zijn vergeten waren dat ze iets belegd hadden.

Het zou wat anders zijn als je ongeacht de situatie in het nieuws e.d. zou zeggen 'ik wil mijn beleggingen voor zo'n horizon nog vol houden, dan gaan afbouwen dan wel meer home bias geven en volgens deze strategie enzovoort enzovoort. Ook dat doe je dan ongeacht wat er in werkelijkheid gebeurt qua nieuws. Maar je laat zelf al merken dat je het juist wel in het zicht van de huidige situatie van de wereld doet.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:46
Beste mensen, een nieuwe poster hier. Echter; ik lees al tijden mee.

Mijn situatie is als volgt;
- Privé geld belegt in Vanguard FTSE All-World ETF USD. Leg tot op heden maandelijks in
- In de BV aardig wat geld staan waar ik iets mee 'moet' ter voorkoming van verdampen door inflatie
- Box 3 begint redelijk uitgespeeld te raken dus ik wil de overstap maken naar beleggen via de BV
- Doel van dit alles is lange termijn (minimaal 15 jaar, maar mogelijk nog veel langer)
- Spaarpot ter overbrugging aanwezig
- Stabiel inkomen aanwezig

Tot mijn schrik zag ik dat ik had zitten snurken en dat DeGiro 'mijn' ETF uit de kernselectie gegooid heeft en dat aankopen nu ineens 3 euro kost in plaats van 1. Dat is toch een beetje jammer. Maar het alternatief dat Mr FOB (heb uiteraard alles gelezen op zijn blog) aandraagt is Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc, ISIN: IE00BK5BQT80. Ik vraag me echter af of dat voor mij verstandig is aangezien je € 2,50 Xetra kosten per jaar betaald en ik gezien mijn idee om over te stappen naar de BV niet veel meer ga kopen dus die 2,50 weegt relatief zwaar mee in dit geval.

Verder was het gevoel nu dat ik een zakelijk account ga aanmaken bij Interactive Brokers (heb me al voorbereid op struggles in het proces) om daar maandelijks een stevig bedrag te gaan inleggen in ETF's. Daarnaast wil ik wat crypto kopen en wat REIT's/vastgoedfondsen. Maar daar mag ik hier natuurlijk niet over posten ;)

Ik wil qua ETF een zo simpel, goedkope maar goed mogelijke spreiding hebben.

N.a.v. Mr Fob's adviezen had ik deze afweging;
1) Amundi Prime All Country World UCITS ETF WEBN - interessante optie maar lijkt minder gespreid dan (Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) samen met Vanguard Total International Stock ETF (VXUS))
2) SPDR MSCI All Country World UCITS ETF (SPYY) - zie 1
3) Vanguard FTSE Developed World ETF + Vanguard FTSE Emerging Markets ETF - iets meer bedrijven dan 1 + 2, daarom gevoelsmatig interessant (iets gespreider?), maar wel zelf wat werk doen qua verdeling dus minder interessant
4) Vanguard FTSE All-World UCITS ETF VWCE - lost probleem van 3 op maar iets duurder

Helaas heeft indexfondsenvergelijken.nl Amundi + SPDR er niet bij staan, dat maakt het lastig. Wat me daar echter opvalt is dat Meesman toch ook heel interessant lijkt qua kosten. Maar in de tabel op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ lees ik toch vrij duidelijk af dat Meesman veel duurder is dan Amundi + SPDR.

Dus op dit moment neig ik naar; zakelijk account bij Interactive Brokers voor aanschaf van Amundi Prime All Country World UCITS ETF WEBN + SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS ETF (ticker: IMIE, ISIN: IE00B3YLTY66) voor small caps.

Iemand van alle slimme koppen hier die daar een mening over heeft? Sta namelijk zeer open voor adviezen en tips ;)

• _Teq_
@The Third Man Bedankt, je hebt natuurlijk gelijk, hoewel ik niet op zoek was naar beleggingsadvies.

Misschien moet ik mijn vraag abstracter plaatsen:

In het voorbeeld van NT-fondsen is het bijvoorbeeld algemeen geaccepteerd / geadviseerd om een verhouding van 80/10/10 aan te houden tussen World/EM/SC (even makkelijk afgerond). In mijn beleving is dit de verdeling om een zo gemiddeld mogelijke afspiegeling te krijgen van de gehele relevante wereldeconomie, dit is dus perfect voor ons hodlers.

Is dit nog houdbaar door de bizarre waarde van de techbedrijven? Als ik naar NT World kijk zit 26% van de waarde bij 7 techbedrijven. Dat is niet echt 'gemiddeld'.

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:40
Passieve belegger hier, geen trouwe topicbezoeker omdat dit topic by design saai moet zijn in mijn optiek :w

Ik stop sinds een jaar of 10 maandelijks een leuk bedrag in ETF's, volgens een vooraf bepaalde verdeling, met de maandelijkse aankopen balanceer ik mijn portfolio. Weer of geen weer, iedere eerste maandag van de maand wordt er gekocht. Omdat het potje gelukkig lekker begon te groeien en ik niet al mijn eieren in één mandje wil hebben, heb ik verschillende rekeningen: bij de grootbanken doe ik NT-fondsen (volgens de 'geijkte' verdeling), bij DeGiro doe ik VWRL, AEX, Nasdaq en S&P500 ETF's. Ik volg de markt niet of nauwelijks. Ik zit op ongeveer 57% van mij FO-plan, over 10 jaar hoop ik er te zijn, het gaat dus (in mijn beleving) om een flink portfolio, ik wil hier zuinig op zijn.

De AI-bubble verhalen beginnen elkaar in rapper tempo op te volgen, nu ook op de meer main-stream media.

Even een sanity-check: in dit topic blijven we netjes stil zitten als we straks geknipt en geschoren worden, toch?

Mijn NT World verdeling bij de banken zit op 80% van mijn portolfio, VWRL bij DeGiro zit op 40% (bewust wat hoger, want meer risico-bereidheid). Ik dacht daarmee redelijk beschermd te zijn tegen marktspecifieke koerswisselingen, zoals bijvoorbeeld bij een eventuele AI-bubble. Door de bizarre marktwaarde van de techbedrijven is de invloed op deze ETF's echter wel heel hoog. Doet iemand er iets aan om dit meer 'te middelen' / zich te beschermen tegen een eventuele stevige koerscorrectie? Bijvoorbeeld het verschuiven naar een ETF type dat beter past bij een instortende markt, of is dat te actief?

Of is dit een gevalletje van: Hush _Teq_!! Terug je passieve hoek in, niet bewegen! :P
Ik heb dit ook al een keer bedacht. Ik heb mezelf zelfs ingesteld dat de bubbel gaat barsten en er een serieuze crash komt. Wat me rechthoud is dat ik nog maar net begonnen ben (3 jaar) en een crash eigenlijk niet zo een ramp zou zijn want ik reken nog zeker 15 jaar te beleggen. Ook ik ben ik er niet op uit om rijk te worden dus worst case is de winst minder op het einde van de rit.

Als ik vandaag nog 3-4 jaar te gaan zou hebben voor mijn pensioen zou ik simpelweg een deel beginnen verkopen en in (lager) renderend stabiel iets steken. Dat iets is dan een spaarrekening, of government bonds of mutual fonds misschien zelfs goud. Niet omdat ik geloof dat het zeker gaat crashen maar gewoon omdat ik letterlijk een deel van mijn geld wil hebben om onmiddelijk uit te geven na die 3-4 jaar (bvb pensioen beginnen uitgeven of verhuizen of..). In België is nu ook een meerwaardebelasting met een vrijstelling per jaar dus verkoop spreiden is daar zeker ook nog voordeliger door geworden.

Als ik het zo lees heeft iedereen er wel een mening over en er is waarschijnlijk geen perfecte strategie, maar het hangt maar af vanaf hoe dicht je bij je limiet van tijd aanzit. Ja je kan altijd blijven 'wachten' maar ooit wil je toch wel incasseren lijkt me en dan zou ik simpelweg in stukjes beginnen verkopen. Dit kan je doen als op pensioen bent, maar ik denk dat het voor mij psychologisch zwaarder is om maandelijks inkomen uit een supercrashend of superstijgende beurs te halen. Ieder zijn ding.

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:40

In het voorbeeld van NT-fondsen is het bijvoorbeeld algemeen geaccepteerd / geadviseerd om een verhouding van 80/10/10 aan te houden tussen World/EM/SC (even makkelijk afgerond). In mijn beleving is dit de verdeling om een zo gemiddeld mogelijke afspiegeling te krijgen van de gehele relevante wereldeconomie, dit is dus perfect voor ons hodlers.

Is dit nog houdbaar door de bizarre waarde van de techbedrijven? Als ik naar NT World kijk zit 26% van de waarde bij 7 techbedrijven. Dat is niet echt 'gemiddeld'.
Ik ken de NT World fondsen niet goed, maar als ik kijk naar WEBN (die ook brede spreiding heeft).
Dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YsjFbflz6b2RE7-1E8EnzsXRnU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t79JIR6uLHrQ88UCqY4IAmN0.png?f=user_large

Dus de top 10 zit aan 23,77%, dus als die voor 100% crashen sta je op -23,77%.
En ik denk dat (over de tijd) dit nummer altijd zoiets gaat zijn, de market cap van top bedrijven is gewoon echt gigantisch in de moderne tijd. Of die nu tech of iets anders zijn...

Het hele ding met bubbles dat je niet weet wanneer ze poppen of wanneer ze blijven gaan.
Gaan we na de bubble crash 15 jaar moeten afzien of gaan er opnieuw top 10, top 5 bedrijven opstaan?
Ik weet alleen dat ik nu maandelijks ga blijven inleggen tenzij ik echt dringend geld nodig heb of ik dichter bij mijn eindpunt ben.

Ik heb al op 8000€+, dan weer -1000€ en nu weer +10000€ gestaan. Woelige beurzen geven mooie kansen :)

[ Voor 16% gewijzigd door FrenzyFire op 05-11-2025 22:08 ]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_Teq_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:45:
@The Third Man Bedankt, je hebt natuurlijk gelijk, hoewel ik niet op zoek was naar beleggingsadvies.

De bubble onder de grootste Amerikaanse aandelen (tech/AI) is de reden dat ik mij niet aan deze afspiegeling hou. Ik beleg ook in NL0010948220 Northern Trust Europe Screened Index FGR Dis om de nadruk daar wat meer van af te halen. Dus in 4 NT-fondsen in de verhouding ongeveer 70/10/10/10.

• Miki
_Teq_ schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:45:

Die verdeling is gebaseerd op marktkapitalisatie en niet op algemene wijsheid ;)
Zie: https://marketcaps.site/

Wat betreft de marktkapitalisatie, dit onderwerp is een terugkerend fenomeen. Op het moment dat het spannend wordt komen de twijfels weer om de hoek kijken. Steeds dezelfde discussies, serieus als je zou zoeken op “bubbel” en “kan niet heel lang goed gaan” in de voorgaande edities van dit topic dan ga je garandeert hits terug vinden.
Toen VWRL ooit €72 aantikte voor het eerst waren de beurzen ook ATH en waren er ook reacties dat men niet durfde in te stappen omdat er zogenaamde bubbel was. Ruim 5 jaar later en wat crashes verder is dezelfde ETF verdubbeld in waarde en tikt deze momenteel €142 aan. Dus ja…je voorgangers zeiden het dus 5 jaar geleden ook al en hadden het achteraf fout. Denk jij dat je het dit keer wel goed hebben?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
SvMp schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:11:
[...]

De bubble onder de grootste Amerikaanse aandelen (tech/AI) is de reden dat ik mij niet aan deze afspiegeling hou. Ik beleg ook in NL0010948220 Northern Trust Europe Screened Index FGR Dis om de nadruk daar wat meer van af te halen. Dus in 4 NT-fondsen in de verhouding ongeveer 70/10/10/10.
Je houdt wel het risico dat de Europese aandelen mee omlaag gezogen worden. Je ziet nu al in de grafieken dat NL0010948220 omlaag gaat wanneer de S&P500 zakt.

Wellicht kan je beter op zoek naar defensieve aandelen.

March of the Eagles

• The Third Man
Je kan er natuurlijk geen pijl op trekken dat het volgende keer net zo zal verlopen. Of dat wat je als ‘defensief’ kan aanmerken dat ook zal blijven doen wanneer je het nodig hebt.

• _Teq_
Dank allen voor de reacties, na een nachtje slapen weet ik natuurlijk wat ik al lang wist: in dit topic doen we dus netjes helemaal niets :9

Ik ga mijn 40% VWRL bij DeGiro iets ophogen ten koste van Nasdaq, mijn oorspronkelijke plan was om dit rond de 50% te hebben. That's it, verder niets.

• sanook
  • Registratie: November 2004

sanook

_/-\o_

Als je richting je pensioen leeftijd gaat en je wilt wat meer gaan verplaatsen naar sparen, zeg 50/50, en de beurskoersen stijgen zo erg dat je op 60/40 komt voor beleggen, zou je dan beleggen moeten aftoppen zodat het weer op 50/50 komt? Zo zet je toch al iets van de winst opzij naar sparen.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
sanook schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:28:
Als je richting je pensioen leeftijd gaat en je wilt wat meer gaan verplaatsen naar sparen, zeg 50/50, en de beurskoersen stijgen zo erg dat je op 60/40 komt voor beleggen, zou je dan beleggen moeten aftoppen zodat het weer op 50/50 komt? Zo zet je toch al iets van de winst opzij naar sparen.
Hier kan niemand je antwoord op geven. Uiteindelijk is het belangrijk dat jij zodra je start met beleggen ook denkt aan je doel en je "exit strategie". Dit is enorm persoonlijk en volledig afhankelijk van je doel en risicobereidheid.

Puur rekenkundig, als ik als strategie zou hebben vanaf mijn 61e elk jaar 10% uit te stappen om op mijn 65e "50% uitgestapt" te zijn dan zou ik altijd in "delen van het origineel" blijven denken en dus niet naar absolute waarde kijken. Dan verkoop je dus op je 61e 1/10 deel van je beleggingen, op je 62e 1/9 deel, 63 1/8 deel, 64 1/7 deel en 65 1/6 deel. Dan ben je elk jaar exact "10% van het origineel" uitgestapt, ongeacht de waardeontwikkeling tussendoor.

Je exitstrategie kan bijvoorbeeld ook prima bestaan uit een "minimumkapitaal" onttrekken vanuit je beleggingspot (zeg een factor van het minimumloon op dat moment of een andere vooraf bepaalde objectieve parameter om de kosten voor je levensonderhoud te kunnen bepalen). Omdat je over dit "bestaansminimum" geen risico wilt lopen. De rest van je beleggingen zou je dan kunnen laten staan omdat je op dat deel van je vermogen meer risico durft te blijven lopen.

En zo zijn er nog 1000 smaakjes te verzinnen. Belangrijkste is wel dat je strategie vooraf vast staat en dat je deze uitvoert op basis van objectieve parameters ongeacht wat de koers op dat moment is. Dus nooit wachten met uistappen omdat er toevallig een dipje is, nooit eerder uitstappen omdat er toevallig een piek is.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sanook schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:28:
Geld opnemen en verbrassen aan een groot feest met je familie? :P

Ik zou iig niet zo proberen te micromanagen en gewoon je originele plan blijven volgen. x bedrag per maand/jaar verschuiven van belegen naar sparen etc.

PSN

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.