Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
_the_crow_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:05:
[...]
Obligatiemarkten hebben die recessie wel ingeprijsd, maar aandelenmarkten niet.
Daar lijkt het inderdaad wel op.
Onderstaande grafiek laat zien dat de US10Y-US02Y eerst positief moet worden, de werkeloosheid toe moet nemen en daarna pas een (mogelijke) recessie in de aandelenmarkt volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tItIa6Y4DcAheiRt61WCym54_PQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/frqaWVzQjz2wCjbr95Yz4qpU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
_the_crow_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:05:
[...]

De vraag is dus eigenlijk wie er gelijk heeft: aandelenmarkten of obligatiemarkten. Wellicht zijn obligatiemarkten wat voorbarig om enkele stappen verlaging van de fed funds rate te verwachten, maar aandelenmarkten zijn mijns inziens veel te optimistisch.
Is dat wel zo? Kan het niet zo zijn dat zowel de aandelen- als de obligatiemarkt gelijk heeft? Door de inflatie kunnen we uiteindelijk een vergelijkbare omzet stijging bij de bedrijven verwachten. Daarmee is het niet dalen van de aandelenmarkten gerechtvaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:09
TheChain schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:00:
[...]

Is dat wel zo? Kan het niet zo zijn dat zowel de aandelen- als de obligatiemarkt gelijk heeft? Door de inflatie kunnen we uiteindelijk een vergelijkbare omzet stijging bij de bedrijven verwachten. Daarmee is het niet dalen van de aandelenmarkten gerechtvaardigd.
Inflatie houdt ook in dat omzetten een kortere periode hoger zijn. Daarna geeft men minder uit en zet een bedrijf minder af, wat weer resulteert in een lagere omzet(groei) en winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

TheChain schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:00:
Ik zou zelf zeggen dat ze niet allebei gelijk hebben. Even los nog van omzet gaan de kosten omhoog voor bedrijven om te lenen en te investeren doordat centrale banken de rente vrij fors verhoogd hebben (en nog niet klaar zijn). Of er een credit crunch komt moeten we afwachten, maar dat kredietverstrekking strenger gaat worden lijkt me evident. Dat de aandelenmarkt dan gewoon doorgaat vind ik vrij apart. Alleen maar omdat fors lager bijgestelde verwachtingen verslagen worden door 75% van de bedrijven? Of ik zie het te pessimistisch in. Dat kan natuurlijk ook. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-05 10:43
Denk dat er niet echt 1 realiteit is wat betreft het inprijzen van een recessie op de aandelenmarkt.

Er zijn bedrijven die afhankelijk zijn van externe financiering en/of een cyclisch product of dienst verkopen. Er zijn ook bedrijven waar de vrije kasstromen tegen de plinten omhoog klotst en/of een product of dienst verkopen waar conjunctuur niet relevant is.Ik denk dat je deze tweespalt ook wel langzaam terug ziet in de koersen die momenteel op het bord staan. Er zijn aandelen die alweer tegen een nieuw all time high aanhikken maar er zijn ook echt wel bedrijven die momenteel 40 tot 60 procent lager staan dan hun all time high en waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen dat daar de recessie inmiddels wel is ingeprijsd. De verhouding tussen deze twee soorten bedrijven bepaald uiteindelijk of de index over- of ondergewaardeerde is.

Als je er vanuit gaat dat een groot gedeelte van de aandelen binnen de index nog onterecht overgewaardeerd zou zijn dan zou je dus eigenlijk kunnen concluderen dat index beleggen momenteel minder rendement oplevert dan het deed gedurende de laatste decennia en je dus beter af gaat zijn met stockpicking in de aankomende periode.

Wat ik in ieder geval echt niet geloof is dat institutionele beleggers, die in de meerderheid zijn, binnen de markt er echt zo ver naast zitten en deze recessie nog niet hebben ingeprijsd. Dat is denk ik wensdenken van een particuliere belegger die hoopt op een lager niveau in te stappen. Uiteraard kunnen nieuwe ontwikkelingen nog voor lagere niveaus zorgen maar institutionele beleggers zitten er zelden in zijn geheel naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-05 19:07
49euro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:43:
Denk dat er niet echt 1 realiteit is wat betreft het inprijzen van een recessie op de aandelenmarkt.

...knip...

Wat ik in ieder geval echt niet geloof is dat institutionele beleggers, die in de meerderheid zijn, binnen de markt er echt zo ver naast zitten en deze recessie nog niet hebben ingeprijsd. Dat is denk ik wensdenken van een particuliere belegger die hoopt op een lager niveau in te stappen. Uiteraard kunnen nieuwe ontwikkelingen nog voor lagere niveaus zorgen maar institutionele beleggers zitten er zelden in zijn geheel naast.
Ik vraag me af hoeveel institutionele beleggers daadwerkelijk iets actiefs in prijzen, meerendeel lijkt me toch passief beleggen en neutraal positioneren in tijden van correcties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

dez1983 schreef op zondag 30 april 2023 @ 00:45:
[...]

Ik vraag me af hoeveel institutionele beleggers daadwerkelijk iets actiefs in prijzen, meerendeel lijkt me toch passief beleggen en neutraal positioneren in tijden van correcties.
Ik denk dat er niet één aanpak is onder institutionele beleggers.

Beleggingsfondsen hebben vaak marges voor diverse parameters (tracking error, beta voor aandelen, duration of DTS voor obligaties). Dus daar kunnen ze mee spelen.
Pensioenfondsen en verzekeraars hebben toekomstige verplichtingen. Dus die kunnen eigenlijk alleen wat met bijvoorbeeld een surplus (activa minus PV van verplichtingen).
Andere partijen maken een strategische activa allocatie waarbij gewoon bandbreedtes zijn voor de diverse activaklassen gedurende een bepaalde periode. Je kan dan wel onderwogen gaan zitten, maar er zijn grenzen waarbinnen je moet opereren.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-05 19:07
Uiteraard is er niet een aanpak, maar de vraag was hoeveel institutionele beleggers, zoals verzekeraars en pensioenfondsen echt die actieve calls maken en die soort zaken in prijzen (en ik denk natuurlijk dat dat beperkt is).

Uiteraard beleggen een aantal institutionele beleggers door in actieve fondsen hebben, die ruimte wel hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
49euro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:43:
Ik denk dat je deze tweespalt ook wel langzaam terug ziet in de koersen die momenteel op het bord staan. Er zijn aandelen die alweer tegen een nieuw all time high aanhikken maar er zijn ook echt wel bedrijven die momenteel 40 tot 60 procent lager staan dan hun all time high en waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen dat daar de recessie inmiddels wel is ingeprijsd.
Als je kijkt naar hoeveel aandelen (in dit geval in de S&P500) boven hun 200-Day Moving Average handelen, dan doen steeds minder bedrijven mee met rallies. Momenteel houdt ongeveer 50% van de aandelen de S&P500 overeind.
Tevens is te zien hoe de top eind 2021 bereikt is dankzij een steeds minder, maar overgewaardeerd?, aantal aandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqbYRfgn0QYtiBNhEtgiSOYlXn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayhKFTK6RSVJIuB13R3UM71v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Dat zie je ook al je de S&P500 en de S&P500 equal weight tegen elkaar uitzet. Als je het YTD plaatje bekijkt lopen die twee indices nagenoeg gelijk qua index waarde. Vanaf begin maart divergeren de twee. De equal weight index heeft sindsdien -0,36% gedaan. De normale S&P500 heeft +5,52% gedaan sinds 1 maart. Oftewel, de aandelen met de grote gewichten hebben het relatief beter gedaan. En dan gaat het dus vooral over de megacap techaandelen die 7 van de 10 grootste aandelen in de index zijn en samen goed zijn voor ~23%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 12:54
Even theoretisch gesproken, wat gebeurt er nu als je aandelen First Republic Bank hebt?

Blijven die in je bezit ondanks de overname van de bank? Of hoe werkt zoiets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die blijven in je bezit. De waarde is wat de gek er nog voor geeft, dus ga er van uit dat ze ergens tussen niets en een paar cent waard zullen zijn. De hoofdnotering op NYSE wordt opgeheven waarna het aandeel alleen nog OTC verhandelbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De actie lijkt iig goed ontvangen op de beurs?

Mijn aandelen in de VS fin sector (die al met 40% geslashed waren in maart) blijven vandaag na opening ongeveer gelijk.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 09:55

de Peer

under peer review

YakuzA schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:10:
De actie lijkt iig goed ontvangen op de beurs?

Mijn aandelen in de VS fin sector (die al met 40% geslashed waren in maart) blijven vandaag na opening ongeveer gelijk.
Of precies gelijk, ivm feestdag? ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

de Peer schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Of precies gelijk, ivm feestdag? ;)
Er staat bij NYSE "Open", dus denk dat ie wel open is ;)
(en anders moet ik bij de App makers gaan klagen :P )

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2023 16:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 16:15

Soullie

Planeshift

NYSE is gewoon open volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieka
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 17:06
Weet iemand waar ik aandelen BYD kan kopen? Ik zie wel dat je op DeGiro via tradegate BY6 kan kopen.
Maar ik lees dat het orginele aandeel in hongkong verhandeld wordt? SEHK: 1211

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
Zr40 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:31:
Ik heb even een random treasury note gepakt, ze zijn bij IBKR gewoon verhandelbaar zonder speciale MiFID status. Minimum verhandelbare eenheid is $1000 aan face value. Maar als je slechts voor $1000 wilt kopen dan geven de transactiekosten je al een extra nadeel van 50-80 bps.
Heb je ooit daadwerkelijk een order uitgevoerd in treasury bills? Jij mag wel 251k$ willen kopen tegen een bepaalde biedprijs. Als de aanbieder 500k$ verkoopt of 1M$, zal jij zijn volledige lotgrootte moeten matchen, anders geen transactie. Dit werkt niet als aandelen oa omdat er minder liquiditeit is ten opzichte van bv een aandeel Apple waar 100den transacties zijn per minuut. De enige manier dat je order uitgevoerd zou worden is dat de verkoper jou bod ziet, en zijn hoeveelheid daarop aanpast. Of er een 2de verkoper jou bod ziet en de resterende 249k$ nog aan je zou aanbieden voor dezelfde prijs.

In jou geval zal je het order zeker kunnen ingeven en doorgeven, maar het zal niet uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, ik heb er geen ervaring mee in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05 12:29
Galactic schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Heb je ooit daadwerkelijk een order uitgevoerd in treasury bills? Jij mag wel 251k$ willen kopen tegen een bepaalde biedprijs. Als de aanbieder 500k$ verkoopt of 1M$, zal jij zijn volledige lotgrootte moeten matchen, anders geen transactie. Dit werkt niet als aandelen oa omdat er minder liquiditeit is ten opzichte van bv een aandeel Apple waar 100den transacties zijn per minuut. De enige manier dat je order uitgevoerd zou worden is dat de verkoper jou bod ziet, en zijn hoeveelheid daarop aanpast. Of er een 2de verkoper jou bod ziet en de resterende 249k$ nog aan je zou aanbieden voor dezelfde prijs.

In jou geval zal je het order zeker kunnen ingeven en doorgeven, maar het zal niet uitgevoerd worden.
Kan ik bij IBKR gewoon kopen met <250k bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 10:06

Crakie

I want my board back, Lance

Ik heb een Amerikaans bedrijf op het oog dat alleen aan de Nasdaq is genoteerd. Ik twijfel echter vanwege het valutarisico - ik acht mezelf niet in staat om dat risico in te schatten, dus dan is mijn instinct om er niet aan te beginnen. Aan de andere kant gaat het over een langetermijnpositie van meerdere jaren en verwacht ik een koersstijging die de maximale valutaschommeling van de afgelopen vijf jaar ruimschoots zal overstijgen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Half of America’s banks are already insolvent – this is how a credit crunch begins

The twin crashes in US commercial real estate and the US bond market have collided with $9 trillion uninsured deposits in the American banking system.

Almost half of America’s 4,800 banks have already burned through their capital buffers. They may not have to mark all losses to market under US accounting rules but that does not make them solvent. Somebody will take those losses.

“It’s spooky. Thousands of banks are underwater,” said Professor Amit Seru, a banking expert at Stanford University. “Let’s not pretend that this is just about Silicon Valley Bank and First Republic. A lot of the US banking system is potentially insolvent.”
The full shock of monetary tightening by the Fed has yet to hit. A great edifice of debt faces a refinancing cliff-edge over the next six quarters. Only then will we learn whether the US financial system can safely deflate the excess leverage induced by extreme monetary stimulus during the pandemic.

A Hoover Institution report by Prof Seru and a group of banking experts calculates that more than 2,315 US banks are currently sitting on assets worth less than their liabilities. The market value of their loan portfolios is $2 trillion lower than the stated book value.

“Rates have gone up 400 to 500 basis points in a year, and financing markets have almost completely shut down. We estimate there’s four to five trillion dollars of debt in the commercial (property) sectors, of which about a trillion is maturing in the next 12 to 18 months,” he said.

Packages of commercial property loans (CMBS) are typically on short maturities and have to be refinanced every two to three years. Borrowing exploded during the pandemic when the Fed flooded the system with liquidity. That debt comes due in late 2023 and 2024.

The Fed has no intention of backing off. It plans to raise rates further. It continues to shrink the US money supply at a record pace with $95bn of quantitative tightening each month.

The horrible truth is that the world’s superpower central bank has made such a mess of affairs that it has to pick between two poisons: either it capitulates on inflation; or it lets a banking crisis reach systemic proportions. It has chosen a banking crisis.

https://archive.is/nRbPU

Zoals ik al eerder heb gezegd. Commercial real estate en een credit crunch zijn mijn grootste zorgen en de grootste aanleidingen tot deflationaire crisis momenteel.

FED en ECB gaan nog hiken deze week.
ECB misschien zelfs met 50bps.

Inflatie is nog lang niet verslagen.
De pijlen staan nog steeds downhill voor de voorlopige toekomst wat mij betreft

[ Voor 113% gewijzigd door DutchManticore op 03-05-2023 12:35 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 22:38
Commercial real estate is ook niet heel populair these days. De attractiviteit van office buildings is sterk afgenomen (en gaat ook niet meer toenemen naar alle waarschijnlijkheid).

Historisch gezien nam de inflatie alleen af wanneer de werkloosheid steeg, dat doet mij ook enorm vrezen gezien de job market weliswaar is afgekoeld maar zeer sterk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Kerninflatie is inmiddels aardig gestabiliseerd in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/1u811bvgvthc/3Lrjv46zyzvXKv8kxLzCdi/3923c6b9d3a7799cf5ebec959a3871d6/inflatie_1.PNG?fm=jpg&fl=progressive

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Requiem19 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:52:
Kerninflatie is inmiddels aardig gestabiliseerd in ieder geval.

[Afbeelding]
Daar kunnen we helaas nog niet veel van zeggen, in ieder geval niet op basis van alleen deze grafiek.

In je grafiek zie je meerdere plateaus waarop het lijkt te stabiliseren, waarna een nieuwe stijging doorzette. Inflatie heeft de neiging in golven op te stuwen.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchManticore op 03-05-2023 17:44 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 16:15

Soullie

Planeshift

Tja neem de CAO onderhandelingen bij AH als voorbeeld, 10% is geboden men eist 14%, iemand gaat dat betalen, dat zal toch weer doorberekend worden en weer inflatie veroorzaken.

Ik werk zelf in de transport sector, hier is 7,5% verhoging gegeven dit jaar, CAO loop in december meen ik weer af, zal vast weer een stevige eis worden neergelegd.
Ik denk dat we inderdaad nog wel even met hoge inflatie gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Medebeleggers, snel vraagje.

Met de recente tariefwijzigingen van DeGiro ben ik gewezen op de kosten van de AutoFX optie. Hier heb ik nooit echt bij stil gestaan, maar als je regelmatig trade en wel eens van het ene (US genoteerde) aandeel een plukje verkoopt om een ander (US genoteerd) aandeel te kopen, dan kost je dit dus 0,5% exclusief de transactiekosten van een euro. Je in dollars genoteerde aandelen worden namelijk eerst omgezet in euro’s, daar rekent DeGiro (met AutoFX aan) 0,25% voor. Vervolgens ga je met je euro’s weer een dollar genoteerd aandeel kopen, en rekenen ze weer 0,25%.
Sindsdien de AutoFX maar uitgezet.

Nu wil ik de komende weken wat van mijn aandeeltjes verkopen omdat ik het geld nodig heb. Ik wil er dus euro’s van maken. Met AutoFX nog uit heb ik een klein plukje verkocht. Ik zie het bedrag in m’n vrije ruimte verschijnen, maar niet in m’n geldoverzicht. Ik kan het geld dan ook niet terugboeken omdat er te weinig saldo zou zijn. Wil ik handmatig de valuta conversie doen, dan moet je 0,25% + 10 euro per transactie betalen.

Is er, behalve AutoFX weer aanzetten, nog een ander idee om de kosten te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Batata007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:31:
Is er, behalve AutoFX weer aanzetten, nog een ander idee om de kosten te drukken?
Nee, niet indien je perse je dollars wil gebruiken om een tekort aan te vullen. Goedkoper zou zijn om een tekort aan te vullen door euro's bij te storten vanaf je bank mijn inziens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:43

Jebus4life

BE User

Crakie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:53:
Ik heb een Amerikaans bedrijf op het oog dat alleen aan de Nasdaq is genoteerd. Ik twijfel echter vanwege het valutarisico - ik acht mezelf niet in staat om dat risico in te schatten, dus dan is mijn instinct om er niet aan te beginnen. Aan de andere kant gaat het over een langetermijnpositie van meerdere jaren en verwacht ik een koersstijging die de maximale valutaschommeling van de afgelopen vijf jaar ruimschoots zal overstijgen. Hoe gaan jullie hiermee om?
Dat risico kan je nooit afdekken, maar behoudens grote macro-economische schokken in 1 van beide markten zijn valutabewegingen van de belangrijkste valuta nu ook niet van die aard dat ze jarenlange winsten wegvagen.

Als je gelooft in een bedrijf zou dat je dus niet moeten tegenhouden. Ook kan je altijd je hypothese over een bedrijf hier kort beschrijven om de mening van andere tweakers te horen, over het algemeen gaat het er hier bijzonder constructief aan toe (maar uiteraard liefst wel iets uitgebreider dan pakweg "Ik wil Microsoft kopen want ik verwacht dat ze nog meer geld gaan verdienen met cloud")

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:10
Weet niet of deze vraag hier passend is, maar als ik wil beginnen met aandelen kopen/beleggen. Is degiro daar een goede app voor, of wat raden jullie een beginner aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:04
dutchnltweaker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:06:
Weet niet of deze vraag hier passend is, maar als ik wil beginnen met aandelen kopen/beleggen. Is degiro daar een goede app voor, of wat raden jullie een beginner aan?
Zou eToro proberen. Heb je “oefen geld”. Kan je virtueel mee beleggen..weet je of het iets is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
vincent_1971 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Zou eToro proberen. Heb je “oefen geld”. Kan je virtueel mee beleggen..weet je of het iets is voor je.
Dank voor de tip! Zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 22:38
Dollar gaat zeker nog verzwakken, vraag is hoeveel. De euro is nu ongeveer 1.10 USD en sinds 2015 is het nooit meer geweest dan circa 1.20/1.25 USD. Dat is dus een valutaverlies van ongeveer 10% dat je moet inprijzen.

Het lastige is natuurlijk dat na de vorige financiele crisis de dollar heel zwak was (ik meen zelfs 1.40 USD o.i.d). Vraag is dus hoeveel dat gaat swingen maar 10% lijkt wel het plafond te zijn en wellicht dat als je het goed timed het natuurlijk veel minder is (d.w.z. 5% o.i.d.) doordat valutakoersen altijd fluctueren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
vincent_1971 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Moet wel erg veel gegevens invullen om te oefenen met geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
DutchManticore schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Daar kunnen we helaas nog niet veel van zeggen, in ieder geval niet op basis van alleen deze grafiek.

In je grafiek zie je meerdere plateaus waarop het lijkt te stabiliseren, waarna een nieuwe stijging doorzette. Inflatie heeft de neiging in golven op te stuwen.
Je moet hem ook in samenhang lezen met de grafiek ernaast, waarin je ziet dat bijv de voedingsgrondstoffen al geruime tijd aan het dalen zijn.

Kerninflatie kan zeker nog doorstijgen gelet op de hoge loonsverhogingen in de verschillende CAO's, maar tot nu toe was jouw punt vooral dat kerninflatie nog wél aan het stijgen was. Van een stijging is de afgelopen 3 maanden in ieder geval geen sprake meer van, wat op zichzelf al een interessant gegeven is.

Ik wijs er dus op dat dit nu al 3 maanden niet meer gebeurt. Dat kan het begin zijn van een trend, dus interessant om dat nu nauwlettend in de gaten te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Crakie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:53:
Is het een bedrijf primair actief in Amerika, of een multinational die nou eenmaal daar genoteerd is? Want in dat tweede geval behoor ik bij de groep die stelt dat over langere termijn dat valuta risico niet echt bestaat. Als ze alles in dollars doen is het een ander verhaal, maar als ze over de hele wereld actief zijn, zowel qua uitgaven als qua inkomsten, dan zou het weinig moeten uitmaken in welke valuta de aandelen verhandeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toetboink
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 14:49
Sissors schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Is het een bedrijf primair actief in Amerika, of een multinational die nou eenmaal daar genoteerd is? Want in dat tweede geval behoor ik bij de groep die stelt dat over langere termijn dat valuta risico niet echt bestaat. Als ze alles in dollars doen is het een ander verhaal, maar als ze over de hele wereld actief zijn, zowel qua uitgaven als qua inkomsten, dan zou het weinig moeten uitmaken in welke valuta de aandelen verhandeld worden.
Natuurlijk maakt het wel uit. Als je de aandelen in dollars koopt en de dollar wordt minder waard ten opzichte van de euro maak je verlies. FX risico. Helaas meegemaakt de afgelopen maanden aangezien ik euros had omgezet in dollars (op Lynx, Tesla en First Solar geshort wat het ruimschoots goed maakt dus don't worry :9). Overigens lijkt het mij gezien de macro economische situatie en de trend sowieso niet verstandig om op dit moment langdurige long posities te openen, maar dat risico moet iedereen zelf afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:13
Bah, had van de week ook ineens een bericht van Bux: service fee afgeschreven. Die update had ik blijkbaar gemist. Had net m'n spaarrekening die kant op gestuurd vanwege 2% rente ipv 0,75%. Nu ga ik dus alles daar opdoeken en dan moet ik nieuw plekken zoeken om wat te beleggen en spaargeld te stallen wat nog iets rente oplevert (en snel beschikbaar moet zijn, wat het bij Bux dus ook niet is. 7 dagen!). Tips zijn welkom (ik ben uiteraard zelf ook nog op onderzoek uit). Ik zat zelf te denken spaargeld naar Bunq en beleggen naar De Giro of Meesman ofzo (ik ben overigens geen actieve belegger, gewoon wat fondsjes kopen en afwachten maar). Wel jammer dat het dan weer verspreid is, ik vond juist alles in één app wel fijn.

[ Voor 9% gewijzigd door sig69 op 05-05-2023 01:02 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
sig69 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:12:
Bah, had van de week ook ineens een bericht van Bux: service fee afgeschreven. Die update had ik blijkbaar gemist. Had net m'n spaarrekening die kant op gestuurd vanwege 2% rente ipv 0,75%. Nu ga ik dus alles daar opdoeken en dan moet ik nieuw plekken zoeken om wat te beleggen en spaargeld te stallen wat nog iets rente oplevert (en snel beschikbaar moet zijn, wat het bij Bux dus ook niet is. 7 dagen!). Tips zijn welkom (ik ben uiteraard zelf ook nog op onderzoek uit). Ik zat zelf te denken spaargeld naar Bunq en beleggen naar De Giro of Meesman ofzo (ik ben overigens geen actieve belegger, gewoon wat fondsjes kopen en afwachten maar). Wel jammer dat het dan weer verspreid is, ik vond juist alles in één app wel fijn.
Denk er om, vanaf 15 mei gaat DeGiro kosten rekenen (€ 1,-) voor de handel in ETF's en andere kosten gaan ook omhoog. Als ik mij niet vergis gaan alle 'handelskosten' over de breedte met een euro omhoog. Ik zit zelf bij DeGiro maar ze worden m.i. steeds onaantrekkelijker. Alles wat gratis was is in een kleine 3 jaar veranderd in kosten, hou er dus rekening mee dat ze in de toekomst nog duurder worden. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jin Teo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05-2023
Beleggen in aandelen en crypto is altijd riskant geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:43

Jebus4life

BE User

De Amerikaanse banenmarkt weigert vooralsnog af te koelen...
De werkgelegenheid in de Verenigde Staten is in april flink harder gestegen dan verwacht. Dit bleek vrijdag uit het officiële Amerikaanse banenrapport.

Afgelopen maand was er sprake van een banengroei van 253.000. De markt had een stijging van 180.000 banen verwacht.

[ Voor 47% gewijzigd door Jebus4life op 05-05-2023 16:23 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-05 09:27
GS Hoog dividend fonds via fitvermogen, interessant fonds iemand die 65 is? Overigens wordt er belegd met geld dat niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Jebus4life schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:17:

[...]
Jup. We zijn er nog niet met de rentestijgingen. De ECB kondigt ook al aan dat verdere verhogingen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:07
DutchManticore schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Jup. We zijn er nog niet met de rentestijgingen. De ECB kondigt ook al aan dat verdere verhogingen nodig zijn.
Met verhogingen van 0,25% kun je natuurlijk tot 'sint juttemis' bezig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Maahes schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Ja ik mis ook een beetje de slagvaardigheid.
Maargoed, met banken en mogelijk ook pensioenstelsels al op de tocht hopen ze waarschijnlijk een recessie in te kunnen "nudgen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:58:
[...]
Lijkt me beter om het zo even te laten iig.
Combi aanbod inflatie en wachten op de reactie op deze stijging is wel het slimste.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
toetboink schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:50:
[...]

Natuurlijk maakt het wel uit. Als je de aandelen in dollars koopt en de dollar wordt minder waard ten opzichte van de euro maak je verlies. FX risico. Helaas meegemaakt de afgelopen maanden aangezien ik euros had omgezet in dollars (op Lynx, Tesla en First Solar geshort wat het ruimschoots goed maakt dus don't worry :9). Overigens lijkt het mij gezien de macro economische situatie en de trend sowieso niet verstandig om op dit moment langdurige long posities te openen, maar dat risico moet iedereen zelf afwegen.
De waarde van het bedrijf is niet afhankelijk van de valuta waarin de aandelen wordt verhandeld. Als multinational A in Europa op de beurs is, en multinational B in Amerika, maar beide over de hele wereld actief zijn, en beide een marktwaarde van €10 miljard hebben, als dan de dollar omlaag gaat, waarom zou eentje dan ineens goedkoper worden dan de ander? En op korte termijn zal dat wel het geval zijn, maar de markt zal dat gewoon corrigeren uiteindelijk. Tenzij je ervan uitgaat dat de markt volkomen irrationeel is. Waar wat voor te zeggen is, maar tja dan zijn we dus echt aan het gokken.

De onderliggende waarde is hetgeen wat relevant is. Als een bedrijf puur in de VS actief is, dan ja natuurlijk heb je impact van slechtere dollar. Is een bedrijf actief over de hele wereld, dan zou de onderliggende waarde van het bedrijf niet veranderen, wordt dollar zwakker, maar koers in dollars hoger (en gelijk in Euros).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
Is het beleggen in de wapen
industrie een goede hedge voor mijn portefeuille indien de oorlog in Oekraïne verder escaleert.. Mocht de oorlog flink escaleren dan wordt de grote reus van Europa weer wakker.

zie bijv. Rheinmethall met een koersexplosie van rond de 300% in een jaar tijd terwijl indexfondsen gemiddeld 20% verlies pakten.

Ik zit na te denken om vooral in Duitse staal en machinefabrikanten te investeren met een bewijzen staat van dienst tijdens de tweede wereld oorlog.

[ Voor 9% gewijzigd door Taxcommunism op 06-05-2023 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
DutchManticore schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Ja ik mis ook een beetje de slagvaardigheid.
Maargoed, met banken en mogelijk ook pensioenstelsels al op de tocht hopen ze waarschijnlijk een recessie in te kunnen "nudgen"
Maar dat verrast je toch niet mag ik hopen. Geloofwaardigheid van ECB dramatisch, al voor Draghi was het niet goed, maar deze meneer heeft het vind ik helemaal verpest. Europa komt veel harder dan de VS in de problemen als de rente te hard gaat stijgen. Als een Nederlander 8% hypotheek moet gaan betalen en dat percentage voor lange periode in de markt zou aangeboden worden, dat is een crisis die zelfs ik niet wil meemaken. Laten we nog zwijgen van wat dit in Italië gaat veroorzaken, de tikkende tijdbom van de Europese Unie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Galactic schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Maar dat verrast je toch niet mag ik hopen. Geloofwaardigheid van ECB dramatisch, al voor Draghi was het niet goed, maar deze meneer heeft het vind ik helemaal verpest. Europa komt veel harder dan de VS in de problemen als de rente te hard gaat stijgen. Als een Nederlander 8% hypotheek moet gaan betalen en dat percentage voor lange periode in de markt zou aangeboden worden, dat is een crisis die zelfs ik niet wil meemaken. Laten we nog zwijgen van wat dit in Italië gaat veroorzaken, de tikkende tijdbom van de Europese Unie.
Hij heeft het helemaal verpest, maar zelf ben je ook geen voorstander van flink hogere rentes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Sissors schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Hij heeft het helemaal verpest, maar zelf ben je ook geen voorstander van flink hogere rentes?
Ze hadden eerder in moeten grijpen en de geldpersen niet roodgloeiend aan moeten zetten bedoeld hij.

En ik ben het met hem eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:24
Maahes schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Dat de ECB met 0,25% verhoogt is met een reden. Anders hadden ze het percentage wel hoger ingeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:36
phantom09 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:57:
[...]

Dat de ECB met 0,25% verhoogt is met een reden. Anders hadden ze het percentage wel hoger ingeschoten.
Angst tot het veroorzaken van een recessie kan een reden zijn terwijl de mate van inflatie wel vraagt om een hardere aanpak. Het blijft gissen wat de onderbouwing echt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:27:
[...]

Ze hadden eerder in moeten grijpen en de geldpersen niet roodgloeiend aan moeten zetten bedoeld hij.

En ik ben het met hem eens.
Mwa, ik denk dat de ECB de verhogingen beter en verstandiger heeft doorgevoerd dan de FED.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
YakuzA schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:25:
[...]

Mwa, ik denk dat de ECB de verhogingen beter en verstandiger heeft doorgevoerd dan de FED.
Niet om inflatie te beteugelen.
Wel om het risico voor staatsschulden te minimaliseren.

En laten we wel zijn, de grootste fouten zijn gemaakt in het beleid van de nasleep van 2008 en met name de corona crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:55:
[...]
En omdat het aanbod inflatie betrof is het idd slimmer om langzamer te gaan.
Omdat rente verhogen daar toch veel minder effect op heeft.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:55:
[...]

En laten we wel zijn, de grootste fouten zijn gemaakt in het beleid van de nasleep van 2008 en met name de corona crisis.
In zweden waren er nauwelijks maatregelen en dat werkte prima. Jammer dat de gehele wereld hier geen voorbeeld aan gaf. Dan had de economie niet zo hard op de rem hoeven te trappen.Economische hulpmaatregelen waren dan veel minder nodig en mogelijk was de inflatie lang niet zo hard gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

phantom09 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:24:
[...]

In zweden waren er nauwelijks maatregelen en dat werkte prima. Jammer dat de gehele wereld hier geen voorbeeld aan gaf. Dan had de economie niet zo hard op de rem hoeven te trappen.Economische hulpmaatregelen waren dan veel minder nodig en mogelijk was de inflatie lang niet zo hard gegaan.
Dat is echt achteraf de koe in z'n kont kijken. We hadden geen flauw idee of mensen letterlijk op straat dood neer gingen vallen. En ja, dan blijkt, 3 jaar later, dat sommige maatregelen werkte en sommige totaal niet. No shit sherlock.

En de parallel met elke wijziging in rentebeleid of opkopen van aandelen of welke actie een centrale bank ook onderneemt; achteraf is makkelijk praten. Er werken daar echt geen domme mensen die totaal geen idee hebben wat hun beleid zou kunnen doen. Daar zich echt wel een gedachte achter. De topman/vrouw van zo'n instituut trekt geen Ouija bord uit de kast om te gaan kijken wat ze morgen nu weer gaan doen. Die worden geadviseerd door een heel batterij van experts. En vaak zijn dat maatregelen waar niemand blij van wordt, echter is het alternatief van niets doen helemaal geen optie.

[ Voor 31% gewijzigd door Bezulba op 08-05-2023 09:22 ]

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Laatst online: 23:19
phantom09 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:24:
[...]

offtopic:
Waar heb je het over? Werkte prima? Ondertussen is de consensus ook in Zweden dat ze sneller meer maatregelen hadden moeten treffen. Google er maar eens naar. Voorbeeld wetenschappelijke referentie:

Overall, this inquiry demonstrates that PHAS' risk assessments were initially overly optimistic and their facemask recommendations in conflict with large segments of the scientific community for an extensive period. Yet, their voluntary measures worked moderately well. In their testing, PHAS did not manage to deliver on their promises in time, whereas several measures implemented to protect the elderly were deemed inadequate and late.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8242624/

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 08-05-2023 17:38 . Reden: Offtopic ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat enige mogelijke discussie over corona / covid-19 perfect past in Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13 of De Covid kroeg :)
Taxcommunism schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:31:
GS Hoog dividend fonds via fitvermogen, interessant fonds iemand die 65 is? Overigens wordt er belegd met geld dat niet nodig is.
Kwa naam misschien, maar als je beter naar het fonds zelf kijkt ( https://www.gsam.com/resp...funds/detail/NL0000289858 ) is het toch eerder een fonds dat zelf gemiddeld aan dividend doet (als ik het goed heb zit dat tussen de 3% en 4% op jaarbasis over de laatste 5 jaar). De kosten van het fonds met een ter van 0,83% zit wel hoog als je vergelijkt met een fonds dat een wereld index volgt zoals VWRL, SWRD en SWDA.

Er zit in dat opzicht weinig verschil in de aangehouden producten, het zijn nog steeds aandelen die kunnen fluctueren. Met obligaties of andere producten heb je minder fluctuatie en dus ook minder mogelijk rendement, maar als het goed is wel een stabieler vermogen om de oude dag mee door te komen (wel een beetje afhankelijk van de inflatie natuurlijk :+)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Jebus4life schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:17:
Dit moet enigszins in perspectief geplaatst worden. Februari en maart zijn neerwaarts bijgesteld. Maar uit m'n hoofd nog steeds boven de 200k de afgelopen maanden. Dus dat is inderdaad vrij sterk. En nog belangrijker, looninflatie steeg weer significant: 0.5% m-o-m waar 0.3% verwacht was en 4.4% j-o-j waar 4.2% verwacht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:55
Taxcommunism schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:31:
Hoe ben je bij dit fonds gekomen? Als je dan toch een hoog dividend fonds zoekt zonder dividend lekkage kijk dan ook eens naar TDIV. Lagere kosten en hoger dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
r0bb schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Hoe ben je bij dit fonds gekomen? Als je dan toch een hoog dividend fonds zoekt zonder dividend lekkage kijk dan ook eens naar TDIV. Lagere kosten en hoger dividend.
TDIV heeft een veelt te grote exposure naar financials.
Voor dividend fondsen zoek ik per definite actief beheerd. Overigens heeft het fonds sinds oprichting (2013) de MSCI world index verslagen met 1,3% meer netto rendement op jaarbasis (dure fonds kosten zijn er al af).

Overigens ben ik ervan bewust dat die outperformance erop een gegeven moment uitgaat. Mijn vader belegt graag in stabiele grote namen en houdt niet zoveel van pure technologie bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
*offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 08-05-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
*offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 08-05-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
*knip* vragen over moderaties mogen per DM

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 09-05-2023 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 07:48
Ik heb even een vraag voor de mensen die ook in google-sheets hun portfolio tracken.

Normaal gebruik ik de google-finance functies voor alles maar sommige stocks geven opeens geen resultaten meer, zelfs de naam werkt niet. Vroeger kwam dit na ee dag of 2 terug in orde maar ondertussen zijn er sommige die al een week niet werken maar wel nog altijd op de site van google-finance staan.

Welk (simpel) alternatief raden jullie aan dat liefst wel nog binnen google finance werkt? Belangrijkste is gewoon huidige prijs te kunnen zien, geen historical high/low ofzo ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vandaag vond ik een dikke envelop met proxy materials in mijn brievenbus, voor een relatief kleine positie in een Canadees bedrijf. Meestal krijg ik die per email, maar in dit geval dus per post. Bijzonder :)

Nu vraag ik mij af, wie betaalt eigenlijk voor het drukwerk en de internationale verzending daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 28-05 13:07
Rakward schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:11:
Ik heb even een vraag voor de mensen die ook in google-sheets hun portfolio tracken.

Normaal gebruik ik de google-finance functies voor alles maar sommige stocks geven opeens geen resultaten meer, zelfs de naam werkt niet. Vroeger kwam dit na ee dag of 2 terug in orde maar ondertussen zijn er sommige die al een week niet werken maar wel nog altijd op de site van google-finance staan.

Welk (simpel) alternatief raden jullie aan dat liefst wel nog binnen google finance werkt? Belangrijkste is gewoon huidige prijs te kunnen zien, geen historical high/low ofzo ...
Stock events app vind ik heel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toetboink
Zijn er hier ook mensen die niet alleen maar "buy & hold" beleggen maar ook (swing)traden?
Ik zet op een recessie in en heb daarom alleen nog maar shorts open staan. Het is nog wel wachten op een bevestiging voordat ik meer in ga zetten (denk aan doorbreken bepaalde kruispunten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
toetboink schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:27:
Zijn er hier ook mensen die niet alleen maar "buy & hold" beleggen maar ook (swing)traden?
Ik zet op een recessie in en heb daarom alleen nog maar shorts open staan. Het is nog wel wachten op een bevestiging voordat ik meer in ga zetten (denk aan doorbreken bepaalde kruispunten).
Ik denk met jou zet nog zeker 80% van de beleggers in op een recessie. Kun je uitleggen welke kruispunten verder nog moeten worden doorbroken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 16:39

Fuelke

Forza Ferrari

@Zr40 Ik ontving vandaag het annual report van Investor AB, met de Zweedse post. Denk dat het voor een bedrijf nog meevalt om per post iets op te sturen, zeker als het gewone dienstverlening is en niet als postpakket.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fastned start weer een nieuwe emissie van obligaties. Deze vind ik dan wel bijzonder; de geboden rente is slechts 5,5% bij een looptijd van 5 jaar. In het huidige renteklimaat vind ik dit best laag voor een obligatie van dit type.

In juni 2022 lukte ze het nog om met 5% voor €23 miljoen aan nieuwe obligaties uit te geven.
In december 2022 met 5% nog slechts voor €10,8 miljoen, terwijl de ECB de rente ondertussen al had verhoogd met 250 bps.
En dan nu 5,5% terwijl de ECB de rente verder heeft verhoogd met nog eens 125 bps.

Ik zou niet weten waarom iemand vandaag zou willen inschrijven voor deze emissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toetboink
49euro schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Ik denk met jou zet nog zeker 80% van de beleggers in op een recessie. Kun je uitleggen welke kruispunten verder nog moeten worden doorbroken?
Denk niet dat 80% inzet op een recessie. Er zijn juist heel veel retail beleggers die nu aandelen kopen.

Belangrijk kruispunt is het doorbreken van de 50 EMA (blauwe lijn) op de maandelijkse chart van de SPX. Zolang we daar boven zitten en niet door de 20 EMA (rood/groene lijn) breken blijft het zijwaarts bewegen. Ik word bullish als de 10 EMA (witte lijn) kruist met de 20 EMA, maar dit zie ik voorlopig niet gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BhhXFHMFB7tBtB9QJP9RgzwU2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OrUxLyBZkMevL82FgLPPEO9j.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-05 21:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

toetboink schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:33:
[...]

Denk niet dat 80% inzet op een recessie. Er zijn juist heel veel retail beleggers die nu aandelen kopen.

Belangrijk kruispunt is het doorbreken van de 50 EMA (blauwe lijn) op de maandelijkse chart van de SPX. Zolang we daar boven zitten en niet door de 20 EMA (rood/groene lijn) breken blijft het zijwaarts bewegen. Ik word bullish als de 10 EMA (witte lijn) kruist met de 20 EMA, maar dit zie ik voorlopig niet gebeuren.

[Afbeelding]
Blijf het mooi vinden hoe op basis van koersen uit het verleden een toekomstverwachting wordt gegeven. Die TA’s gaan er hier heel slecht in.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-05 11:22
Ik prefereer de wichelroede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:54
Voor noobs zoals ik: EMA = exponential moving average. Het getal ervoor zijn “periods”. In dit geval dagen?

https://www.asktraders.co...-strategies/ema-crossing/

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
RichieB schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:13:
Voor noobs zoals ik: EMA = exponential moving average. Het getal ervoor zijn “periods”. In dit geval dagen?

Dat klopt. EMA en SMA nemen standaard dezelfde tijdsperiodes aan als je candles (in dit geval daily). Je kan ze ook handmatig aanpassen naar 4h, weekly etc..

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:47
remcoboy1479 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Heeft iemand deze ook via DeGiro gekocht en een reactie op de claim van Zweden gehad?

Van DeGiro na veel gezeur een dividend statement gekregen, die eerst verkeerde bedragen bevatte. Daarna wel een juiste gekregen, dus verzoek aan Zweden op 10 september 2021 kunnen versturen.

Vandaag een brief ontvangen van de Zweedse belastingdienst dat er geen Zweedse dividendbelasting lijkt te zijn afgedragen, waardoor ze extra info nodig hebben:
- Naam Zweedse custodian die de belasting heeft aangegeven en betaald
- Accountnummer van custodian
- SWIFT-message van de betaling
- "Credit advice from the original paying agent who received the dividend from the Swedish custodian"

Wish me luck..
Ik heb in maart 2023 van DeGiro, na lang aandringen door een advocaat vanuit de rechtsbijstandsverzekering, een document ontvangen met twee tax vouchers en één MT655 bericht.

Helaas komt de Zweedse belastingdienst nu op de lijn met het verzoek om het andere MT655 bericht. Ook willen ze weten hoe het dividend van Stichting DeGiro (tax voucher) bij FlatexDegiro bank (document), wat waarschijnlijk verklaard wordt door de fusie in 2019..

En daarnaast nog een bijzondere wending:
"When shares have been redeemed, withholding tax is calculated on the difference between the purchase value of the redeemed shared and the gross amount paid out in the redemption process. In order for The Swedish Tax Agency to be able to calculate which amount of repayment you are entitled to, we need furthe documentation. Please submit the following documents: Bank statements that show the purchase cost of the shares in your claim."
Dat zou betekenen dat ik alleen over de waardestijging 15% van de dividendbelasting terug zou krijgen. Dit onderbouwen was niet nodig bij jullie toch? @Hielko @writser

Op https://www.kinnevik.com/...-zalando-distribution.pdf staat nog:
"Withholding tax related to the shareholder’s acquisition cost for the shares or, provided that the shares are listed, 20 percent of the redemption amount if the taxpayer has opted to apply the notional method, may be reclaimed if a refund request is filed with the Swedish Tax Agency."
Dat zou wellicht betekenen dat er nog een apart verzoek moet worden ingediend en daarmee de volledige 30% over het andere gedeelte terugbetaald zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:13:

Yep, als de EMA20 dus onder de EMA10 ligt, is de beurs omhoog aan het gaan. Had je natuurlijk ook kunnen zien door gewoon grafiekje te bekijken :P .

Als je iets tegen de beurskoers wil uitzetten, dan kan ik me best voorstellen dat je op zo'n manier af bent van de dagelijkse spikes erdoorheen, maar de toekomst baseren op het feit of de koers nu omhoog of naarbeneden gaat? Als het zo simpel was, waren er een hoop mensen rijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
remcoboy1479 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:08:
[...]

Ik heb in maart 2023 van DeGiro, na lang aandringen door een advocaat vanuit de rechtsbijstandsverzekering, een document ontvangen met twee tax vouchers en één MT655 bericht.

Helaas komt de Zweedse belastingdienst nu op de lijn met het verzoek om het andere MT655 bericht. Ook willen ze weten hoe het dividend van Stichting DeGiro (tax voucher) bij FlatexDegiro bank (document), wat waarschijnlijk verklaard wordt door de fusie in 2019..

En daarnaast nog een bijzondere wending:
"When shares have been redeemed, withholding tax is calculated on the difference between the purchase value of the redeemed shared and the gross amount paid out in the redemption process. In order for The Swedish Tax Agency to be able to calculate which amount of repayment you are entitled to, we need furthe documentation. Please submit the following documents: Bank statements that show the purchase cost of the shares in your claim."
Dat zou betekenen dat ik alleen over de waardestijging 15% van de dividendbelasting terug zou krijgen. Dit onderbouwen was niet nodig bij jullie toch? @Hielko @writser

Op https://www.kinnevik.com/...-zalando-distribution.pdf staat nog:
"Withholding tax related to the shareholder’s acquisition cost for the shares or, provided that the shares are listed, 20 percent of the redemption amount if the taxpayer has opted to apply the notional method, may be reclaimed if a refund request is filed with the Swedish Tax Agency."
Dat zou wellicht betekenen dat er nog een apart verzoek moet worden ingediend en daarmee de volledige 30% over het andere gedeelte terugbetaald zou worden?
Ik heb 1 verzoek ingediend en die is ondertussen goedgekeurd en uitbetaald, en heb destijds via IB 1 tax voucher ontvangen met de volgende informatie:
Account: XXXXXX
Ex-Date: 2021-06-18
Pay-Date: 2021-06-18
Ratio: 0.19580419572:1
Custodian: SEB Sweden
Debit security:
Name: KINNEVIK AB-A-RED
ISIN: SE0015797592
Quantity: XXX Shares
Credit security:
Name: ZALANDO SE
ISIN: DE000ZAL1111
Quantity XXX Shares
Fractionals: 0.4128 Shares, cashed out for totally SEK 414.55
Withholding tax rate: 30%
Tax basis: SEK 185.68 per KINNEVIK AB-A-RED Share redeemed.
Withholding tax debit: SEK XXXXX.00
Value date tax debit: 2021-07-02
Klinkt een beetje alsof DeGiro geen correcte tax voucher heeft aangeleverd. Staat er wel de tax basis op? Voor de duidelijkheid, die tax basis, is niet de waardestijging tov van je eigen aankoopprijs, maar de waardering van het aandeel op moment van conversie. Daar is die 30% over ingehouden, en daar kan je dan de helft van terugkrijgen in Zweden en de andere helft kan je verrekenen in Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door Hielko op 10-05-2023 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toetboink
tuinïnen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:40:
[...]

Blijf het mooi vinden hoe op basis van koersen uit het verleden een toekomstverwachting wordt gegeven. Die TA’s gaan er hier heel slecht in.
Technische analyse kan effectief zijn. Waarom? De prijs van een effect geeft veel informatie (marktpsychologie, sentiment). Menselijke psychologie en emoties spelen mijn inziens een belangrijke rol op de financiële markten en dat verklaart ook waarom patronen zich herhalen. Ik gebruik het voornamelijk voor steun- en weerstandsniveaus en om belangrijke niveaus van koop- en verkoopactiviteit op de markt te identificeren. Algo's maken er ook gebruik van.

Uiteraard is het geen waterdichte methode voor het voorspellen van een marktbeweging. Ik maak mijn keuzes voornamelijk op basis van economische indicatoren. TA kan een extra bevestiging geven.
Het hoeft het ook niet heel ingewikkeld te zijn, een volume indicator kan je bijvoorbeeld simpelweg tonen of de handelsactiviteit toeneemt of afneemt.

Er is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan: Irwin, Scott H.; Park, Cheol-Ho (2007). "What Do We Know About the Profitability of Technical Analysis?". Journal of Economic Surveys. 21 (4): 786–826 https://onlinelibrary.wil.../j.1467-6419.2007.00519.x
... Modern studies indicate that technical trading strategies consistently generate economic profits in a variety of speculative markets at least until the early 1990s. Among a total of 95 modern studies, 56 studies find positive results regarding technical trading strategies, 20 studies obtain negative results, and 19 studies indicate mixed results...
Echter is er nog geen definitieve conclusie, geen idee of er al nieuwere onderzoeken zijn gedaan:
Despite the positive evidence on the profitability of technical trading strategies, most empirical studies are subject to various problems in their testing procedures, e.g. data snooping, ex post selection of trading rules or search technologies, and difficulties in estimation of risk and transaction costs. Future research must address these deficiencies in testing in order to provide conclusive evidence on the profitability of technical trading strategies.
Iedereen maakt beslissingen op basis van zijn of haar eigen voorkeuren. Sommigen geloven heilig in de mainstreammedia of wat politici ons vertellen. Jerome Powell van: "Inflation is transitory" (2021) naar "Soft Landing" (2022) naar "Mild Recession" (2023) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je zou haast denken dat Powell z'n voorspelling moest aanpassen omdat er iets kleins gebeurt is in de wereld sinds 2021. Ik weet het niet meer exact, iets met landje pik ofzo.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

.

[ Voor 98% gewijzigd door Bezulba op 10-05-2023 11:01 ]

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toetboink
Bezulba schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:01:
Je zou haast denken dat Powell z'n voorspelling moest aanpassen omdat er iets kleins gebeurt is in de wereld sinds 2021. Ik weet het niet meer exact, iets met landje pik ofzo.
Hoe kom je er bij dat de oorlog in Oekraïne een aannemelijke invloed heeft op de inflatie in Amerika? Is er een diepgaande analyse die je kan delen?

Daarnaast; alsof de inflatie niet had aangehouden zonder de oorlog. Dat krijg je nou eenmaal door het printen van aanzienlijke hoeveelheden geld.

[ Voor 14% gewijzigd door toetboink op 10-05-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Wat is er offtopic aan het bespreken van een ETF? Is dat geen beleggen meer of mogen alle mandjes aandelen hier niet meer besproken worden evenals bijhorende kostenplaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
toetboink schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:33:
[...]

[Afbeelding]
Ik meen dat 75% van alle aandelen in bezit zijn van institutionele beleggers dus of particuliere beleggers een recessie al of nog niet hebben ingeprijsd lijkt me in principe geen significante invloed hebben op het koersverloop van de S&P500. Bovendien denk ik dat je medemens hiermee tekortschiet. Iedereen die ik ken komt op dit moment wel op een manier in aanraking met de structurele problemen die relateren met een recessie. Denk aan boodschappen, energie, brandstof. Voor veel mensen heeft de recessie al in hun hoofd plaatsgevonden terwijl we wonder boven wonder eigenlijk in theorie nog geen recessie hebben meegemaakt.

Bovendien vind ik het lastig om de waarde van TA los te laten op een index. Ik zeg niet dat TA in zijn geheel waardeloos is. Ik kan me indenken dat dit op een bepaalde manier wel iets kan zeggen over het koersverloop van 1 bedrijf maar bij de waardering van alle aandelen in een index komen zo ontzettend veel details kijken waarvan een groot gedeelte meer invloed heeft op het koersverloop dan de resultaten/handelspatronen uit het verleden. We leven in een dynamische wereld met een economie die nooit stilstaat. De grootste koerssprongen worden gemaakt op basis van resultaten en het nieuws in het heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:06
Voor zover ik weet is er maar één belangrijke indicator voor een recessie.

En die ziet er niet goed uit:
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y3M

https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:06
Klik rechtsboven bij de grafieken even op "Max" om de historie te zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Core inflatie weer niet naar beneden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
JosTM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:45:
Voor zover ik weet is er maar één belangrijke indicator voor een recessie.
https://fred.stlouisfed.org/series/M2SL

Deze ook.
Schaal even aanpassen naar 1 year

[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 10-05-2023 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

toetboink schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Hoe kom je er bij dat de oorlog in Oekraïne een aannemelijke invloed heeft op de inflatie in Amerika? Is er een diepgaande analyse die je kan delen?

Daarnaast; alsof de inflatie niet had aangehouden zonder de oorlog. Dat krijg je nou eenmaal door het printen van aanzienlijke hoeveelheden geld.
De inflatie komt deze keer initieel door de hoge gas en olie prijs.
En die hogere gas en olie prijs hebben directe relatie met de oorlog door Putin.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:47
Hielko schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Ik heb 1 verzoek ingediend en die is ondertussen goedgekeurd en uitbetaald, en heb destijds via IB 1 tax voucher ontvangen met de volgende informatie:

[...]

Klinkt een beetje alsof DeGiro geen correcte tax voucher heeft aangeleverd. Staat er wel de tax basis op? Voor de duidelijkheid, die tax basis, is niet de waardestijging tov van je eigen aankoopprijs, maar de waardering van het aandeel op moment van conversie. Daar is die 30% over ingehouden, en daar kan je dan de helft van terugkrijgen in Zweden en de andere helft kan je verrekenen in Nederland.
Die informatie komt overeen met de "Statement of Redemption of Shares" die DeGiro heeft opgesteld.
De tax vouchers zijn van Morgan Stanley en SEB, voor het volledige dividend dat DeGiro resp. Morgan Stanley (voor alle klanten gezamenlijk) heeft ontvangen. Daaruit blijkt ook dat er 30% is aangehouden over de tax value van 185,68 SEK per Kinnevik AB-B-RED. De Zweedse belastingdienst lijkt echter rekening te willen houden met mijn eigen aankoopprijs, gezien bovenstaand citaat..

De Zweedse belastingdienst vraagt nu om een SWIFT-message/MT566 van Morgan Stanley aan DeGiro, zodat de hele keten inzichtelijk is: klant -> DeGiro -> Morgan Stanley -> SEB -> Zweedse belastingdienst. Voor SEB -> Belastingdienst had ik al wel een MT566 ontvangen van DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-05 21:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Tot zover mijn appetijt in Zweedse dividendaandelen.

Hoewel ik denk dat ABN dit wel iets beter voor zijn klanten kan aanleveren blijft dit handmatige terugvragen een doorn in het oog om in landen met hogere dividendbelasting te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:10
remcoboy1479 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:25:
[...]

Die informatie komt overeen met de "Statement of Redemption of Shares" die DeGiro heeft opgesteld.
De tax vouchers zijn van Morgan Stanley en SEB, voor het volledige dividend dat DeGiro resp. Morgan Stanley (voor alle klanten gezamenlijk) heeft ontvangen. Daaruit blijkt ook dat er 30% is aangehouden over de tax value van 185,68 SEK per Kinnevik AB-B-RED. De Zweedse belastingdienst lijkt echter rekening te willen houden met mijn eigen aankoopprijs, gezien bovenstaand citaat..

De Zweedse belastingdienst vraagt nu om een SWIFT-message/MT566 van Morgan Stanley aan DeGiro, zodat de hele keten inzichtelijk is: klant -> DeGiro -> Morgan Stanley -> SEB -> Zweedse belastingdienst. Voor SEB -> Belastingdienst had ik al wel een MT566 ontvangen van DeGiro.
Hmm, ze doen wel erg lastig in jouw geval. Ik heb enkel een account statement van IB opgestuurd. Dat was volgens IB voldoende en dat bleek ook: een jaar later werd alles netjes uitbetaald, zonder vragen of opmerkingen.
Is dit weer een geval waarbij de incompetentie van DeGiro om de hoek komt kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:55
Zr40 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:06:
Fastned start weer een nieuwe emissie van obligaties. Deze vind ik dan wel bijzonder; de geboden rente is slechts 5,5% bij een looptijd van 5 jaar. In het huidige renteklimaat vind ik dit best laag voor een obligatie van dit type.

In juni 2022 lukte ze het nog om met 5% voor €23 miljoen aan nieuwe obligaties uit te geven.
In december 2022 met 5% nog slechts voor €10,8 miljoen, terwijl de ECB de rente ondertussen al had verhoogd met 250 bps.
En dan nu 5,5% terwijl de ECB de rente verder heeft verhoogd met nog eens 125 bps.

Ik zou niet weten waarom iemand vandaag zou willen inschrijven voor deze emissie.
Een paar reden:

- De EBC stuurt de korte rente maar dat wil niet zeggen dat de hele rentestructuur paralel meebeweegt. Ik kan nu niets uploaden maar je kan vinden dat de rentetructuur van de Nederlandse overheid niet-parellel bewogen heeft sinds DEC 22: 3-6m rente met 120bps omhoog maar 5y rente staat nu juist 25bps lager dan eind '22
- De credit spread op EUR obligaties was sinds begin van het jaar vrij volatiel maar staat nu op vrijwel zelfde niveau

Heel simpel gezegd, als je nu 5.5% krijgt op 5 jaar FASTNA terwijl dat 5% was in DEC '22, dan krijg je dus 75bps meer creditspread aangezien "risico vrije rente" op NL obligaties 25bps minder rente geeft tov eind '22..

Overigens denk ik dat de DEC '22 issue geen 5 jaars obligatie was, ik zie alleen een FASTNA obligatie uitgegeven door Fastned BV die eind 2024 afloopt.

Een belangrijkere vergelijking is eigenlijk welke premie je krijgt als je inschrijft op de nieuwe issue vs wat je kan kopen in de secundaire markt - bedrijven moeten nl meestal een premie bieden om vers geld op te halen tov al uitgegeven obligaties.
Helaas zie ik maar 1 obligatie van FASTNA die ook een heel stuk korter is en daarnaast erg illiquide lijkt. Dat lijkt me vrij normaal aangezien er maar €15mm in FASTNA uitstaat dus die comp (vergelijking) kan je niet maken.

Heel simpel. 5y NL overheid geeft nu ong 2.7%. FASTNA biedt 5.5% op een Sr Unsecured bond. Vindt iemand die 2.5% aan extra vergoeding genoeg voor het extra risico?

/edit Ah, de huidige FASTFA 2024 is not listed dus die kan je niet heel makkelijk verhandelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Chief op 11-05-2023 07:24 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

Qwerty-273

Meukposter

DappereDodo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:48:
Hmm, ze doen wel erg lastig in jouw geval. Ik heb enkel een account statement van IB opgestuurd. Dat was volgens IB voldoende en dat bleek ook: een jaar later werd alles netjes uitbetaald, zonder vragen of opmerkingen.
Is dit weer een geval waarbij de incompetentie van DeGiro om de hoek komt kijken?
Het zou goed kunnen dat IB wel een betere informatiestroom / relatie heeft met de Zweedse belastingdienst dan DeGiro. En dat geen enkele klant van DeGiro succesvol door het teruggave proces is heen gegaan. Als je in het Kifid uitsprakenregister zoekt naar DeGiro en Zweden dan zie je enkele zaken terugkomen waar hetzelfde probleem (in andere smaken) naar voren komt.
https://www.kifid.nl/wp-c...2/Uitspraak-2021-0160.pdf
https://www.kifid.nl/wp-c...3/Uitspraak-2021-0223.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-05-2023 08:44 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
remcoboy1479 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:25:
[...]

Vreemd dat ze zo lastig doen bij klanten van degiro, zo te horen heb je al meer documentatie aangeleverd dan ik destijds en is het nog steeds niet genoeg… en gezien de Kifid links lijkt dit vaker (altijd?) zo mis te gaan bij DeGiro klanten. Misschien omdat DeGiro morgan Stanley er als extra stap tussen heeft zitten oid?

Zelf zijn mijn ervaringen bij de Zweedse belastingdienst juist heel positief, bij kleine dividendclaims doe ik niet eens een officiële tax voucher maar gewoon uitdraai van een activity statement en dat is tot op heden nog altijd goedgekeurd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 06:28
tuinïnen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:40:
[...]

Technische analyses zijn ook maar gewoon horoscopen voor mensen op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Chief schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:20:
[...]

Een paar reden:

- De EBC stuurt de korte rente maar dat wil niet zeggen dat de hele rentestructuur paralel meebeweegt. Ik kan nu niets uploaden maar je kan vinden dat de rentetructuur van de Nederlandse overheid niet-parellel bewogen heeft sinds DEC 22: 3-6m rente met 120bps omhoog maar 5y rente staat nu juist 25bps lager dan eind '22
- De credit spread op EUR obligaties was sinds begin van het jaar vrij volatiel maar staat nu op vrijwel zelfde niveau

Heel simpel gezegd, als je nu 5.5% krijgt op 5 jaar FASTNA terwijl dat 5% was in DEC '22, dan krijg je dus 75bps meer creditspread aangezien "risico vrije rente" op NL obligaties 25bps minder rente geeft tov eind '22..

Overigens denk ik dat de DEC '22 issue geen 5 jaars obligatie was, ik zie alleen een FASTNA obligatie uitgegeven door Fastned BV die eind 2024 afloopt.

Een belangrijkere vergelijking is eigenlijk welke premie je krijgt als je inschrijft op de nieuwe issue vs wat je kan kopen in de secundaire markt - bedrijven moeten nl meestal een premie bieden om vers geld op te halen tov al uitgegeven obligaties.
Helaas zie ik maar 1 obligatie van FASTNA die ook een heel stuk korter is en daarnaast erg illiquide lijkt. Dat lijkt me vrij normaal aangezien er maar €15mm in FASTNA uitstaat dus die comp (vergelijking) kan je niet maken.

Heel simpel. 5y NL overheid geeft nu ong 2.7%. FASTNA biedt 5.5% op een Sr Unsecured bond. Vindt iemand die 2.5% aan extra vergoeding genoeg voor het extra risico?

/edit Ah, de huidige FASTFA 2024 is not listed dus die kan je niet heel makkelijk verhandelen :)
Bedankt voor jouw inzicht :) Ik ben wel benieuwd waar je die ene listed obligatie hebt gevonden want naar mijn weten zijn al hun obligaties niet verhandelbaar.
Pagina: 1 ... 154 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij