Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:15
DutchManticore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Euuuuuuhh? Core inflatie aan het zakken in de VS?!

[Afbeelding]
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:49:
[...]

In tegendeel. De core inflatie is weer gestegen. Dit is juist koren op de molen voor verdere verhogingen.

[...]

Centrale banken interesseren zich totaal niet voor head inflation.

Nogmaals, de centrale bank kan met monetair beleid geen invloed uitoefenen op prijsstijgingen die zijn ontstaan als gevolg van marktverstoringen. Hoeveel ze ook aan de knop draaien, er komt geen extra gas of olie uit de kraan.

Het tegenovergestelde is waar voor core inflation. Deze is direct (alhoewel met een enorme lag) te beïnvloeden door aan renteknoppen te draaien.

MoM is de stijging met ongeveer een half procent per keer schrikbarend hoog op de core de laatste maanden, en YoY zitten we op 5,6%. Bijna drie keer zo hoog als de target rate van 2%.

Het wordt gebracht en gevoerd als goed nieuws maar ik zie het absoluut niet. Door jou maar ook door nieuws outlets

[Afbeelding]
Kerninflatie stijgt met 0,1% t.o.v. een maand eerder. Vorige maand was die 0,1% lager dan de maand ervoor en toen was er in jou optiek helemaal geen sprake van een daling. Als je met diezelfde bril nu kijkt dan is er nu toch eigenlijk ook geen sprake van een stijging van de kerninflatie?

Ik denk dat je gewoon even wat geduld moet hebben. De kerninflatie volgt altijd de reguliere inflatie. Dat laatste cijfer laat over de laatste maanden duidelijk een daling zien.

[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 12-04-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:49:
[...]

In tegendeel. De core inflatie is weer gestegen. Dit is juist koren op de molen voor verdere verhogingen.
Net de laatste uitzending van beurstalk beluisterd. Daar denken ze dat halverwege dit jaar, misschien iets later het stopt met de renteverhogingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
aljooge schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:11:
[...]

Net de laatste uitzending van beurstalk beluisterd. Daar denken ze dat halverwege dit jaar, misschien iets later het stopt met de renteverhogingen.
Logisch aangezien renteverhogingen pas echt effect hebben op de economie na 12 tot 18 maanden. Het echte effect op de economie van de stijging in rente moet nog komen. Centrale banken zijn vrijwel altijd te laat, zowel met het verhogen als verlagen van de rente. Ze doen er dus goed aan om zo vroeg mogelijk gas terug te nemen zodra ze zien dat het rentebeleid effect heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door 49euro op 12-04-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
49euro schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:04:
[...]

[...]

Vorige maand was de core inflatie 0,1% lager dan de maand ervoor en toen was er in jou optiek helemaal geen sprake van een daling. Als je met diezelfde bril nu kijkt dan is er nu toch eigenlijk ook geen sprake van een stijging van de core inflatie?

Ik denk dat je gewoon even wat geduld moet hebben. De kerninflatie volgt altijd de reguliere inflatie. Dat laatste cijfer laat over de laatste maanden duidelijk een daling zien.
Ik wil hem nu best stabiel noemen als je je daar beter over voelt. Maar 0,4% omhoog is significanter in beweging dan 0,1 omdat dat een rondingsverschil kan zijn.

En al helemaal omdat inflatie in golven zichtbaar is. Ook in core CPI. Dat staat nota bene duidelijk leesbaar in die chart die je van mij quote.

Maar dan blijft toch gewoon staan wat ik zei? Ik zie nul reden om bij deze CPI print de hoop op verlagingen te laten opleven.

En erger nog, als het wel gebeurt betekent het niet veel goeds voor de inflatie in de maanden daarna.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 12-04-2023 20:28 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
aljooge schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:11:
[...]

Wat ze denken is vooral interessant met hun argumentatie erbij vermeld. Wat het ertoe of podcast X, Dutchmanticore of Koningin Maxima van de beurs verwacht?

Alles valt of staat bij de meritus van de argumenten.

Weet je nog waarom ze dachten dat het halverwege dit jaar of later stopt met de verhogingen?

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
49euro schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:18:
[...]

Logisch aangezien renteverhogingen pas echt effect hebben op de economie na 12 tot 18 maanden. Het echte effect op de economie van de stijging in rente moet nog komen. Centrale banken zijn vrijwel altijd te laat, zowel met het verhogen als verlagen van de rente. Ze doen er dus goed aan om zo vroeg mogelijk gas terug te nemen zodra ze zien dat het rentebeleid effect heeft.
Aan de andere kant is te vroeg stoppen met verhogen ook niet goed voor de geloofwaardigheid. Te weinig effect hebben en dan alweer gaan verlagen kan natuurlijk ook niet en wakkert die inflatie alleen maar weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:35:
Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat we de naam Blackstone nog wel een paar keer gaan horen de komende jaren

Defaulten op meerdere debt payments, 71 miljard aan withdrawals geblokt, sky high fees voor management, portfolio mark-to-market in de boeken.

Wel geüpgraded door JPM naar "best in class"
Dezelfde Blackstone van de vastgoed investeerders die telkens beperkt worden in opnames (want vastgoed liquideert niet snel)? Waar ruim 4,5 miljard werd opgevraagd vorige maand door investeerders (ja het was geen 71 miljard aan opnames; het was opnames uit het fonds dat 71 miljard omvat)?

Die heeft dacht ik afgelopen week weer ruim 30 miljard dollar opgehaald voor hun volgende vastgoed fonds, een veelvoud van de onttrekkingen, bij diezelfde investeerders.

Het is maar net vanuit welke hoek je de berichten bekijkt. Blijkbaar zijn er veel meer mensen tevreden dan ontevreden, op hoog institutioneel niveau. Wij particulieren kunnen immers niet meedoen, daarvoor is de minimale inleg domweg te hoog.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 12-04-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:42

Qwerty-273

Meukposter

Zoals ik het lees op FT: Blackstone fund hit by $4.5bn of withdrawal requests despite property pitch was dat gewoon onderdeel van de voorwaarden van BREIT (Blackstone Real Estate Income Trust, Inc.) waarmee ze akkoord gingen.
The fund’s terms allow clients to redeem 2 per cent of their net assets each month, with a maximum of 5 per cent each calendar quarter.

Investors asked to redeem $4.5bn from Breit in March, up from the $3.9bn investors sought to withdraw in February. Blackstone paid out just $666mn of those requests because of the withdrawal cap.
En daarnaast had bijvoorbeeld UC Investments die in januari nog instapte met $4,5bn een "effective 6-year minimum hold period". (en wat doet de University of California met een totaal portfolio van meer dan 150 miljard dollar? dat zijn dikke pegels zeg! En ja dat doen ze "to benefit the 600,000 students, faculty, staff, and pensioners from our 10 campuses and six academic health centers.")

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik krijg zojuist een mail van DeGiro binnen, volgens mij worden alle ETF aankopen 1 euro per keer, ook in de kernselectie. Zal het straks even wat beter doorlezen.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
Meerdere mensen net van degiro te horen gekregen dat de tarieven gaan wijzigen?

Van halverwege mei gaan er ook "handlingkosten a €1,00 per transactie voor de kernselectie producten", "extra handlingkosten naast de transactiekosten voor buitenlandse beurzen" en nog andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
Ik zie het ook maar voor mij is dit toch wel de druppel nu. Als actieve trader is dit niet meer te doen.
Met de voor degiro nutteloze kernselectie DCAers snap ik wel dat ze de tarieven verhogen want daar kunnen ze in veel gevallen waarschijnlijk onmogelijk geld aan verdienen met die zuinige hollanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Het bericht vanuit DeGiro hieronder.
Beste belegger,

Als het gaat om onze tarieven vinden we duidelijkheid, eenvoud en gemak heel belangrijk. Eind 2021 introduceerden we een nieuw en eenvoudiger tarievenoverzicht met een vast tarief per transactie (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten) in plaats van een variabele commissie. Zoals je wel gemerkt hebt is er sindsdien veel veranderd in de wereld, met een hoge inflatie en stijging van onze operationele en wettelijke kosten tot gevolg. Ondanks dat hebben we vorig jaar veel geïnvesteerd in de stabiliteit en schaalbaarheid van ons platform, zodat ons platform tot bijna 100% beschikbaar was en we nieuwe markten en producten konden toevoegen. Om de beste service te kunnen blijven bieden, wijzigen daarom sommige van onze tarieven.

€ 1 commissie voor Amerikaanse en Canadese aandelenbeurzens
Je betaalt bij ons altijd alleen maar voor wat je gebruikt. Toegang tot ons platform blijft gratis, inclusief de beschikbare informatie daarop zoals real-time koersen voor alle Euronext-beurzen en Tradegate, en veel financiële markt- en bedrijfsgegevens. Voor Amerikaanse en Canadese aandelenbeurzen wijzigt onze commissie van € 0 naar € 1 commissie (plus de € 1 handlingskosten). Andere kosten voor deze beurzen, zoals voor valuta omwisselingen, blijven gelijk.

Een nieuwe Kernselectie en € 1 handlingskosten per transactie voor álle ETFs
Sinds 1 januari 2023 mogen er door nieuwe regelgeving geen ETF’s meer worden aangeboden als er geen Key Information Document (KID) beschikbaar is in de lokale taal. Daarom zijn we bezig met een nieuwe ETF Kernselectie voor alle landen. We laten het weten zodra deze nieuwe selectie beschikbaar is. Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Voor alle andere ETF’s rekenen we nog steeds € 2 commissie. Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.

Ons vernieuwde tarievenoverzicht
We hebben ook onze tarieven voor het overboeken van DEGIRO portefeuilles (overboeken naar DEGIRO is gratis) en realtime koersen op bepaalde beurzen geharmoniseerd en bijgewerkt. Voor alle details, bekijk ons nieuwe tarievenoverzicht hier, voor Custody rekeningen hier en voor Pensioenrekeningen hier. De nieuwe tarieven gelden vanaf maandag 15 mei 2023.

Waar voor je geld
Ook met onze tariefswijzigingen blijven we een van de meest prijsbewuste brokers in de Europese markt. We zullen ons platform en onze services blijven verbeteren, zoals analistenvisies van wereldwijde beleggingsbanken en onze top 10 overzichten.

We vertrouwen erop je hiermee goed geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
DEGIRO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:14
Faxinator schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:30:
Ik zie het ook maar voor mij is dit toch wel de druppel nu. Als actieve trader is dit niet meer te doen.
Met de voor degiro nutteloze kernselectie DCAers snap ik wel dat ze de tarieven verhogen want daar kunnen ze in veel gevallen waarschijnlijk onmogelijk geld aan verdienen met die zuinige hollanders.
Hier zo'n zuinige Hollander die 1x per maand VWRL aankoopt bij ze. Nu koop ik erg weinig zeg maar..en dan vind ik €1 per transactie best veel. Is kijken naar een andere broker die ook VWRL aanbied zonder eventuele extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:46
Van de week wat posities verkocht bij Saxo en via de kasrekening van Saxo naar de ING tegenrekening overgeboekt (ga een stuk beleggingen bij een andere aanbieder zetten). Bij de eerste 2 posities ging het overboeken van kasrekening naar ING tegenrekening prima (zelfde dag op de ING rekening).

Echter bij de laatste overboeking gisteren verscheen er geen geld bij ING. Vandaag naar de Saxo helpdesk gebeld en gevraagd naar het uitblijven van de overschrijving. Terwijl in de Saxo omgeving alles als afgewikkeld en verzonden naar de ING tegenrekening staat . De helpdesk medewerker zei dat er een "storing" was en dat ze eraan werkten om het opgelost te krijgen. Op mijn vraag hoe lang dat oplossen ging duren kon hij geen antwoord geven. Dat geeft niet echt vertrouwen.

Heeft iemand anders al eens zo iets meegemaakt bij Saxo of een andere brooker?

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Dacuuu schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:55:
[...]

Hier zo'n zuinige Hollander die 1x per maand VWRL aankoopt bij ze. Nu koop ik erg weinig zeg maar..en dan vind ik €1 per transactie best veel. Is kijken naar een andere broker die ook VWRL aanbied zonder eventuele extra kosten.
Voor het saaie beleggen is er: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
En ook daarbij geldt soort van: goedkoop is duurkoop. VWRL is uiteindelijk alsnog relatief duur doordat er een dividendlek is (vanguard betaald dividendbelasting over het dividend dat ontvangen wordt uit de onderliggende aandelen, en dat is dus gemist rendement). De Northern Trust fondsen opereren vanuit Nederland (?) en hoeven daardoor geen dividendbelasting te betalen. Effectief houd je daardoor meer over. Ook al moet je deze in Nederland (meestal) bij de grootbanken kopen waarbij je servicekosten, evt transactiekosten, etc betaald, aan het eind van de rit (20+ jaar) blijkt dan toch dat dat goedkoper is dan gratis VWRL aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
Dacuuu schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:55:
[...]

Ik heb ze alleen vandaag alweer €7 aan transactiekosten gegeven en dat zou met de nieuwe kosten rond de €12 gaan worden. Het lijkt er toch aardig op dat hun businessmodel gewoon niet werkt in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Same. Ik zat ook al in FO topic te lurken qua broker maar het lijkt erop dat ik alles wat ik op degiro had staan voor 15 mei verkoop en voorlopig verder ga op etoro, totdat mijn investeringen een significant (meer dan 10000 euro) bedrag behalen, dan ga ik wel verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vandaag een marketing email ontvangen van IBKR, mijn eerste :P
You are missing out on additional interest income at IBKR!!!

Dear Client,

It has come to our attention that you may be inadvertently missing out on some interest income that you would be entitled to at Interactive Brokers.

IBKR pays interest on instantly available, qualified* cash in your account at USD 4.33%, and you are currently enjoying such interest income.

To the extent you hold other amounts at any other bank or broker, you are most likely foregoing similar income because most banks or brokers pay very little if any interest on their customers' instantly available cash holdings.

Would you please pick one option below? After clicking your answer, a new browser window will launch to record your anonymous response.

◻ Yes, I am holding other cash that I will transfer to IBKR and receive additional interest income.
◻ Yes, I am holding other cash and prefer to continue to keep it that way in spite of missing out on the additional income.
◻ No, I have no other cash that I want to hold for this purpose.
De opties zijn allemaal een link naar een vragenlijst bij Surveymonkey met alleen deze enkele vraag. De survey lijkt verder niet gekoppeld te zijn aan mijn account of email. Vermoedelijk zou ik naar een pagina met informatie gestuurd worden als ik voor het eerste antwoord zou kiezen.

Ik geloof dat dit een marketing campaign is, want er is niets te zien aan mijn account dat tot de conclusie in de openingszin zou kunnen leiden. :P

(Voor de volledigheid, ik heb marketing emails niet uitgeschakeld in account management.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 49euro
lactaxative schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:37:
Het bericht vanuit DeGiro hieronder.

[...]
Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.

Het zal wel aan mij liggen maar de manier van communicatie vind ik gewoon misleiding. Geen commissie maar wel handlingskosten. Dat is toch gewoon op dezelfde manier je product aanbieden als een Apple IPhone 13 voor €0,- *. Iets wat jaren geleden al verboden werd.

Voor mij wel de druppel om mijn VWRL positie die ik in mijn eerste jaren beleggen bij De Giro heb opgebouwd daar weg te halen en te verplaatsen naar NT fondsen bij de ING. Dacht dat het staat daar goed maar er komt nog een tijd dat €1 toch €2,50 gaat worden etc etc. Het houdt namelijk nooit op bij rupsje nooit genoeg Flatex.

[ Voor 19% gewijzigd door 49euro op 13-04-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Tja. Degiro was nooit bedoeld als goed doel...
Blijkbaar was het verdienmodel nog niet winstgevend genoeg met doorlussen via tradegate, uitlenen van je aandelen en etf's, etc..

In het lage rente klimaat draaiden veel bedrijven op veel investeren om een groot marktaandeel te bereiken, in huidige situatie is winstgevendheid steeds belangrijker. Degiro zal het jeuken als alle 1x vwrl per maand kopers verdwijnen...

Het zou me overigens niet verbazen als na Bux en deGiro enzo ook de grootbanken binnenkort hun aanbod wat duurder maken.

[ Voor 12% gewijzigd door G83 op 13-04-2023 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Nog geen dag later, daar is het nieuwsbericht al: de inflatie in de US is niet gestegen, maar gedaald naar 5%. De kans wordt nu groter dat de renteverhogingen stoppen.

https://edition.cnn.com/2...stocks-trading/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:37
RobertMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:10:
[...]

Voor het saaie beleggen is er: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
En ook daarbij geldt soort van: goedkoop is duurkoop. VWRL is uiteindelijk alsnog relatief duur doordat er een dividendlek is (vanguard betaald dividendbelasting over het dividend dat ontvangen wordt uit de onderliggende aandelen, en dat is dus gemist rendement). De Northern Trust fondsen opereren vanuit Nederland (?) en hoeven daardoor geen dividendbelasting te betalen. Effectief houd je daardoor meer over. Ook al moet je deze in Nederland (meestal) bij de grootbanken kopen waarbij je servicekosten, evt transactiekosten, etc betaald, aan het eind van de rit (20+ jaar) blijkt dan toch dat dat goedkoper is dan gratis VWRL aankopen.
Dat is te kort door de bocht. Vwrl volgt passief de markt in tegenstelling tot de NT fondsen met ESG uitsluitingen. Die ESG uitsluitingen kunnen negatief uitpakken op je rendement omdat je rendabele bedrijven gaat uitsluiten.

NT kan achteraf dus ook duurkoop blijken te zijn.

Zijn diverse podcast en artikelen over geschreven.

https://spotify.link/detU889fYyb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Flexion1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:22:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Vwrl volgt passief de markt in tegenstelling tot de NT fondsen met ESG uitsluitingen. Die ESG uitsluitingen kunnen negatief uitpakken op je rendement omdat je rendabele bedrijven gaat uitsluiten.

Tsja, die kun je ook omdraaien. Misschien sluit NT ook per toeval slecht presterende bedrijven uit waardoor juist NT beter presteert. Als passieve belegger geef ik er in ieder geval niet veel om. Ja, er zijn kleine verschillen in marktkapitalisatie, maar dat krijg je sowieso bij verschillende fondsen / ETFs, en ja, daar bovenop heb je nog de (wisselende) ESG uitsluitingen. Maar de verschillen zouden zo klein moeten zijn dat het relatief marginaal is, en daarnaast kun je pas achteraf oordelen of de een beter was dan de ander. Bv uitsluiten van olie en zo kan enerzijds negatief zijn, maar op de lange termijn kan het net zo goed zijn dat de Shells, ExxonMobils etc steeds kleiner worden door elektrisch vervoer en niet meedoen aan die transitie. Oordelen op basis van uitsluitingen voelt voor mij dan ook als een verre variant van stock picking, en dat vind ik dan weer niet bij passief beleggen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
RobertMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:29:
[...]

Tsja, die kun je ook omdraaien. Misschien sluit NT ook per toeval slecht presterende bedrijven uit waardoor juist NT beter presteert. Als passieve belegger geef ik er in ieder geval niet veel om. Ja, er zijn kleine verschillen in marktkapitalisatie, maar dat krijg je sowieso bij verschillende fondsen / ETFs, en ja, daar bovenop heb je nog de (wisselende) ESG uitsluitingen. Maar de verschillen zouden zo klein moeten zijn dat het relatief marginaal is, en daarnaast kun je pas achteraf oordelen of de een beter was dan de ander. Bv uitsluiten van olie en zo kan enerzijds negatief zijn, maar op de lange termijn kan het net zo goed zijn dat de Shells, ExxonMobils etc steeds kleiner worden door elektrisch vervoer en niet meedoen aan die transitie. Oordelen op basis van uitsluitingen voelt voor mij dan ook als een verre variant van stock picking, en dat vind ik dan weer niet bij passief beleggen passen.
Mee eens wat je zegt. En vandaar mijn opmerking dat vwrl duurkoop kan zijn ook te kort door de bocht is. We zullen pas olschteraf weten wat ESG (dus actief bedrijven uitsluiten ipv passief de wereldindex volgen ongeacht ESG)

Ik denk dat beide keuze goed zijn en al stukken beter dan zelf actief handelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Flexion1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:22:
[...]

https://spotify.link/detU889fYyb
Niet zomaar podcastjes volgen zonder zelf goed na te gaan en te doordenken wat je opschrijft.

VWRL volgt op basis van marktkapitalisatie ongeveer 89% van de markt en kent een dividendlek van een kleine 14% momenteel.

Northern Trust fondsen combinatie van World, Emerging Markets en Small cap volgt op basis van marktkapitalisatie 93% van de markt en kent in tegenstelling tot de Ierse ETF’s een marginale dividendlek van een kleine 1%.

Met VWRL volg je dus minder de markt dan met NT combinatie met uitsluitingen. Dus let even op hoe je je stelling poneert. Daarbij heeft vooralsnog uitgewezen* dat de Northern Trust fondsen met ESG uitsluitingen in de afgelopen jaren niet minder presteren dan de andere populaire fondsen.

Zie: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

Daarbij zie je ook nog eens dat bepaalde ETF’s en fondsen die grotere ESG uitsluitingen hanteren dit vaak compenseren door de top10 wat zwaarder in te kopen en daarmee een prima resultaat weten te behalen. Fitvermogen is daar bijvoorbeeld een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
Never mind

[ Voor 98% gewijzigd door Flexion1 op 13-04-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:34

Lordy79

Vastberaden

aljooge schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:13:
Nog geen dag later, daar is het nieuwsbericht al: de inflatie in de US is niet gestegen, maar gedaald naar 5%. De kans wordt nu groter dat de renteverhogingen stoppen.

https://edition.cnn.com/2...stocks-trading/index.html
Ik lees niet in het artikel of die inflatie inclusief of exclusief brandstof/energieprijzen is. Dat maakt nogal een verschil.
In Nederland was de CPI index in maart 1.7pct lager dan de CPI index in sept 2022. Dus in een half jaar tijd is er sprake van deflatie.
Dat dit de krantenkoppen niet haalt is omdat hier dus energieprijzen in zitten.
Mijn vraag is of die 5pct inflatie in de VS dus incl of excl energieprijzen is.

Als er een koude winter komt in Europa en de VS zullen de energieprijzen wellicht weer hard stijgen en begint het allemaal opnieuw, al dan niet door een self fulfilling prophecy....

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Lordy79 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:36:
[...]

Ik lees niet in het artikel of die inflatie inclusief of exclusief brandstof/energieprijzen is. Dat maakt nogal een verschil.
In Nederland was de CPI index in maart 1.7pct lager dan de CPI index in sept 2022. Dus in een half jaar tijd is er sprake van deflatie.

Als er een koude winter komt in Europa en de VS zullen de energieprijzen wellicht weer hard stijgen en begint het allemaal opnieuw, al dan niet door een self fulfilling prophecy....
Die 5% is inclusief alle producten, 5,6% is zonder voedsel en energie. Zie ook de website van de BLS: https://www.bls.gov/news.release/pdf/cpi.pdf.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werfview
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03-2024
[...]

Een andere goede site is : https://www.cbs.nl/nl-nl/...hboard-consumentenprijzen
Klik op "toon tabel" onder CPI en HICP om de maandelijkse veranderingen te zien.
De index is sinds oktober aan het dalen. De jaar-op-jaar cijfers zijn voor velen verwarrend, misschien ook voor de media outlets.
De grafiek onder "Bijdrage aan de jaarmutatie..." laat goed zien wat de inflatie (en "deflatie") drijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
[...]

Kerninflatie is zonder energie bedoel je. Lees anders even terug deze discussie speelt denk ik al tientallen pagina's lang.

De inflatie is bovendien aan het dalen oftewel prijzen stijgen minder hard. Bij deflatie daalt het prijspeil. Daar is nog lang geen sprake van.

Met die selffulfilling prophecy zal het bovendien wel meevallen. Het prijspeil van gas werd gedurende de laatste 2 jaar gestuwd door:
A. Rusland die de gastoevoer heeft beperkt als zijnde een tactisch wapen om verdeeldheid te zaaien in Europa.
B. Europa landen die zijn geen hamsteren om de opslag vol te krijgen nadat er, al dan niet gedwongen door omstandigheden, een importverbod ontstond voor Russisch gas.

Kaart A kan Rusland niet nog een keer spelen. Die kaart zit maar 1x in de stok. En de gasvoorraden van B worden nu geleidelijk gevuld gedurende de lente en zomer door meerdere partijen waarmee inmiddels nieuwe contracten zijn afgesloten (Oman, Noorwegen, VS, Canada, Qatar). Ongetwijfeld dat in de winter de kosten van energie omhoog zullen gaan maar ditmaal zijn we veel beter voorbereid.

Inflatie in de VS is had volgens mij niets te maken met koude winters maar werd met name gestuwd door een shitload aan overheidssteun voor, tijdens en na de corona crisis. Dit bedrag moet naast het investeren in Même aandelen ergens heen en werd na het heropenen van de economie natuurlijk en masse uitgeven. Qua energie is de VS redelijk zelfvoorzienend geworden dmv schaliegas. Zij vullen immers niet voor niets dmv LNG onze opslag. Ik betwijfel dus of een koude winter daar überhaupt invloed heeft gehad of gaat hebben op het prijspeil.

[ Voor 40% gewijzigd door 49euro op 14-04-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werfview
[...]

Inflatie en deflatie worden over een jaar gemeten. Dat betekent dat prijzen gedurende een half jaar - en zeker gedurende een maand kunnen dalen, zoals nu gebeurt door de energieprijzen, maar dat is dan nog geen deflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 11:34

Lordy79

Vastberaden

werfview schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:53:
[...]

Inflatie en deflatie worden over een jaar gemeten. Dat betekent dat prijzen gedurende een half jaar - en zeker gedurende een maand kunnen dalen, zoals nu gebeurt door de energieprijzen, maar dat is dan nog geen deflatie.
Iedereen bepaalt zelf over welke periode hij het prijspeil wil vergelijken. Maand op maand, jaar op jaar, of iets er tussen of er buiten.
Op half jaar basis is er in Nederland deflatie. Punt.
Alleen dat is incl de energieprijzen die in een half jaar tijd enorm zijn gedaald (na een enorme stijging).
Als je energie eruit haalt dan is er wél sprake van inflatie.
En als je jaar op jaar kijkt ook.

En als het prijspeil lager is dan is dat deflatie. Dat is namelijk de definitie van deflatie: een algemeen prijspeil dat daalt...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
Lordy79 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:33:
[...]

Iedereen bepaalt zelf over welke periode hij het prijspeil wil vergelijken. Maand op maand, jaar op jaar, of iets er tussen of er buiten.
Alleen dat is incl de energieprijzen die in een half jaar tijd enorm zijn gedaald (na een enorme stijging).

En als het prijspeil lager is dan is dat deflatie. Dat is namelijk de definitie van deflatie: een algemeen prijspeil dat daalt...
Als je het zo bekijkt heb je gelijk inderdaad. De vraag is of dat realistisch is om het zo te benaderen aangezien je eventuele tijdelijke of seizoenseffect daarmee buiten beschouwing laat

[ Voor 21% gewijzigd door 49euro op 14-04-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werfview
Lordy79 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:33:
[...]

Ik ben het bij nader inzien wel met je eens: dat is de definitie van deflatie. In de media wordt vaak bericht over de jaar-op-jaar cijfers: dat lijkt de norm, maar is niet de definitie. Dus de boodschap zou moeten zijn: de prijzen dalen, maar zijn hoger dan een jaar terug. En lager dan gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Meer mensen die bij SaxoBank zitten en een mail hebben gekregen dat ze de login procedure 'verbeteren'? Je moet nu inloggen met 2FA via een app/token, maar ze gaan dat 'verbeteren' in de zin dat je een vertrouwd apparaat kan opgeven waardoor je niet 2FA hoeft te gebruiken óf authenticeren via een SMS....dat voelt als terug in de tijd want SMS is onveilig gebleken en ik wil helemaal geen vertrouwd apparaat instellen want je weet maar nooit (laptop dus mobiel). Ik gebruik juist graag 2FA voor mijn bankzaken en beleggingen. Dit voelt als beveiliging verminderen? Het telefoonnummer dat bij Saxo geregistreerd staat is makkelijk te wijzigen eenmaal je bent ingelogd of even belt en wat simpele gegevens van je slachtoffer hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Traden met DeGiro is met de nieuwe tarieven niet meer te doen. Je bent alleen aan openen en sluiten van posities al 4+ euro kwijt, en op de Euronext het dubbele. Ik gebruikte DeGiro voor het gebruiksgemak, maar dit wordt wel een hele dure exercitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 18:21
Cubic X schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:19:
Meer mensen die bij SaxoBank zitten en een mail hebben gekregen dat ze de login procedure 'verbeteren'? Je moet nu inloggen met 2FA via een app/token, maar ze gaan dat 'verbeteren' in de zin dat je een vertrouwd apparaat kan opgeven waardoor je niet 2FA hoeft te gebruiken óf authenticeren via een SMS....dat voelt als terug in de tijd want SMS is onveilig gebleken en ik wil helemaal geen vertrouwd apparaat instellen want je weet maar nooit (laptop dus mobiel). Ik gebruik juist graag 2FA voor mijn bankzaken en beleggingen. Dit voelt als beveiliging verminderen? Het telefoonnummer dat bij Saxo geregistreerd staat is makkelijk te wijzigen eenmaal je bent ingelogd of even belt en wat simpele gegevens van je slachtoffer hebt.
Die mail heb ik ook gehad ja. Erg kwalijk dat 2FA via app/token blijkbaar niet meer mogelijk is; inderdaad terug in de tijd.

Ik heb van de gelegenheid gebruikgemaakt om mijn account bij Saxo op te heffen. :*) Dat ging overigens extreem vlot; accounts opheffen doen ze blijkbaar graag bij de klantenservice. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Marrtijn schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:14:
Traden met DeGiro is met de nieuwe tarieven niet meer te doen. Je bent alleen aan openen en sluiten van posities al 4+ euro kwijt, en op de Euronext het dubbele. Ik gebruikte DeGiro voor het gebruiksgemak, maar dit wordt wel een hele dure exercitie.
Heb je een alternatief op het oog? Ik zit aan IBKR te denken.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
En ik begin nu toch duidelijk de eerste tekenen te zien dat de Amerikaanse economie richting recessie begint te bewegen.

Quantitative tightening : M2 money supply neemt af.
Credit Crunch: Aantal uitgegeven leningen door banken neemt stevig af, enorme outflow op deposits
Retail sales dalen al 5 maanden op rij (verantwoordelijk voor 70% GDP US)
Earnings lopen terug, ook in economy pillars zoals supermarkten.
Inverted yield curve die stevig aanhoudt.

Drie mogelijk scenario's:
- Deflationaire recessie, waardoor een FED pivot mogelijk wordt en de rentes niet zo hoog hoeven te worden als ik eerder zei. Uiteraard ten koste van brede economische malaise die de deflationaire werking overneemt van rate hikes.
- Verder oplopende inflatie, uitblijven recessie en dus verdere oplopende rentes.
- Stagflatie

Het lijkt erop dat de consumer toch eerder gaat breken dan ik eerder dacht.

Ik neig zelf nu naar deflationaire recessie die in Q3/Q4 gemeenbesef begint te worden. Denk dat de FED de komende FOMC nog wel een .25 hike aandurft, maar niet zeker genoeg om me daar te positioneren.

Ik ga mezelf positioneren voor 5-15% OTM SPY puts EOY, even afhankelijk van de IV en kosten morgen.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 16-04-2023 22:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Van het weekend veel data langsgekomen over inflatie, welke ik toch eens hier wil delen.

- Core inflatie is 2,6% afgelopen maand wanneer we uit het mandje componenten er 1 weghalen. Wonen (aka 'Shelter').

- Sinds juni '22 is de CPI slechts 0,5% op basis van ditzelfde uitgangspunt; exclusief wonen. Sterker nog: er is dan zelfs al 3 maanden een negatieve prijsontwikkeling geweest in de laatste 12 maanden.

- De kosten voor huren is vanaf midden '22 rap omlaag gegaan. Deze was 10% yoy op de piek en staat nu op 8,5% in de CPI meegenomen. Echter is het ongeveer +2,7% yoy sinds juni '22, hetzelfde moment sinds wanneer de rest van de prijzen is gestabiliseerd.

- Bij elkaar krijgen we dan een core inflatie die na juni zomaar onder de 3% duikt, met de post 'wonen' dan de hoogste stijger met 2,6% en de rest nog minder. Mogelijk zelfs een headline CPI die spontaan onder de 2% gaat én blijft.

Combineer deze uitgangspunten, en de verwachting is nu een inflatie van vrij constant onder de 3% vanaf juni/juli. Wanneer we de yoy vergelijkingen gaan doen met de prijsniveau's van juni '22 en erna. Het zegt genoeg dat de dec rate probabilities in 1 maand tijd bijgesteld zijn van 450-550 bandbreedte naar 400-475. Bijna een volle procent eraf, ongetwijfeld gebaseerd op dezelfde data van sterk afkoelende inflatie gegevens.
Dit betekend concreet voor de verwachtingen dat experts de rente zeker 2x verlaagd zien worden voor het eind van dit jaar ipv verdere verhogingen.

Wat ongetwijfeld een aardige doorwerking zal hebben op de beurs, waar veel koeren nog uitgaan van een verder stijgende (en blijvend hoge) rente.

[ Voor 46% gewijzigd door Xanaroth op 17-04-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Alles zal afhangen van de energieprijzen. Blijven die hoog, dan is stagflatie een heel reeel scenario.

Macro-economisch gezien is een stukje loon-prijs spiraal best okee. De nationale schuld staat op 52% BBP, met structureel dalende groei, afgelopen aardgasbaten en conjunctureel oplopende rente is dat nog steeds niet prettig voor de overheidsfinancieen.

Momenteel betaalt het rijk heel weinig rente, dat maakt het makkelijker om de miljoenennota te balanceren. Maar als dat oploopt naar het langjarig gemiddelde van 4%, dan kan de belastingdruk zomaar met 3 procentpunt oplopen.

Ik zie de overheidsschuld in dit tijdgewricht het liefst langzaam maar zeker naar 0 gaan.

Een tweede effect van loon-prijs spiraal is dat de in NL vrij grote vermogensongelijkheid theoretisch kleiner wordt. Al zit daar aan kanttekening bij: het vermogen bij de 5e t/m 9e deciel zit in de eigen woning, de 10e deciel heeft significante andere vermogenscomponenten. Het zou kunnen dat deze beleggingen juist outperformen en dan zal die groep zich losmaken van de nivellering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
frankmulder schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:33:
[...]

Die mail heb ik ook gehad ja. Erg kwalijk dat 2FA via app/token blijkbaar niet meer mogelijk is; inderdaad terug in de tijd.

Ik heb van de gelegenheid gebruikgemaakt om mijn account bij Saxo op te heffen. :*) Dat ging overigens extreem vlot; accounts opheffen doen ze blijkbaar graag bij de klantenservice. ;)
Het aanduiden op hun portal ging inderdaad vlot. Ondertussen zijn we wel meer dan 1 week verder en heb ik nog steeds niets van ze vernomen of enige bevestiging gehad. Voor mij was de druppel weer het zoooveelste administratieve gezeik voor onze "kinderbeleggingsrekening". Als ze niet extra gegevens nodig hebben, moet ik wel weer telefoonnummers updaten, paspoort gegevens updaten 2 keer per jaar, nieuwe login aanmaken etc. En van dat SMS inloggen 8)7 we zijn niet meer 1998 toch... Gelukkig schoonouders kunnen overtuigen deze kidsrekening, die zij hebben gesponsored, ook bij IB onder te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:57
Als ik een aandeel met dividend koop aan de AEX en deze op 1 augustus ex-dividend gaat, op welk tijdstip dien ik deze op de dag ervoor in bezit te hebben?

Is dit moment het begin van de dag voor ex-dividend datum, het einde van de beursdag op de AEX (17:30) of het einde van de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:49

Soullie

Planeshift

Dag voor Ex-Dividend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
peer1979 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:52:
Als ik een aandeel met dividend koop aan de AEX en deze op 1 augustus ex-dividend gaat, op welk tijdstip dien ik deze op de dag ervoor in bezit te hebben?

Is dit moment het begin van de dag voor ex-dividend datum, het einde van de beursdag op de AEX (17:30) of het einde van de dag?
Sowieso nooit kopen op de dag voor de ex-dividend, het is altijd al in de aandelenprijs meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Mijn ervaring is bij veel aandelen ook dat op de dividend paydate, ook een slechte datum is om bij te kopen.
Vooral bij veel amerikaanse aandelen staat bij veel mensen het DRIP systeem aan en dan stijgt de koerst meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Hier BuxZero opgezegd nadat ze een maandelijkse fee hebben ingevoerd. Geen winst meer te behalen als kleine belegger. BuxZero die niet Zero is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt zonder handelingskosten/commissies wilt blijft er wel weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:57
Dat snap ik :) Maar het is me onduidelijk welk tijdstip wordt gebruikt om te bepalen wanneer je wel/niet recht heb op dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 20-09 16:46
Marrtijn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:33:
[...]

Sowieso nooit kopen op de dag voor de ex-dividend, het is altijd al in de aandelenprijs meegenomen.
Morgen is ex-dividend bij OCI, ik hoopte dat deze koers voor deze datum nog zou dalen maar hier is helaas geen sprake van geweest.

Morgen ex-dividend van € 3.50 op een koers van nu € 30,-.
Vraag me af wat hier morgen nog van over blijft.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

peer1979 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:39:
[...]

Dat snap ik :) Maar het is me onduidelijk welk tijdstip wordt gebruikt om te bepalen wanneer je wel/niet recht heb op dividend.
Volgens mij dag van ex-dividend eerste seconde bij opening moet het in bezit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:57

oscar82

De ondertitel

... in de grafiek te zien aan het lijntje dat naar beneden gaat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:02:
Ik ga mezelf positioneren voor 5-15% OTM SPY puts EOY, even afhankelijk van de IV en kosten morgen.
Als je iets met opties doet, wel even bij zetten of je aan de - of de + kant zit ;)

Benieuwd hoor, wat je uiteindelijk gekocht of verkocht hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Galactic op 19-04-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

peer1979 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:52:

Je vraagt wel naar technisch details.

Van hoe laat tot hoe laat loopt een handelsdag voor specifieke technische trades waar je een andere partij in het nauw drijft. Je weet dat ze moeten kopen (uitgestelde aankopen moeten binnen bepaalde termijnen opgelost worden), de koers omhoog laten spuiten zodat je opties honderden procenten omhoog gaan. Zij willen dit zo lang mogelijk wegmoffelen tot op het laatste moment. Voor zover ik kan herinneren, een Amerikaanse handelsdag is van opening bell vandaag tot opening bell volgende handelsdag. Bij deze definitie is de voorbeurs eigenlijk de na-nabeurs. Maar dit zegt niet veel over Amsterdam.

Technicalities: oorzaak en gevolgen, zoals the dog wags the tail.
  • Raad van bestuur kiest een record date om in de aandelenregister te kijken om te bepalen wie het dividend krijgt.
  • Om jouw naam in het aandelenregister te zetten ga je met de huidige T+2 settlement rekening moeten houden. Minstens 2 dagen voor de record date kopen.
  • De gemiddelde particulier weet niet hoeveel handelsdagen dat er tussen je aankoop en je naam in de aandelenregister zit. Om het voor de leek gemakkelijker te maken, bepalen de regeltjes van een exchange wanneer de ex-dividend date is. Nu is het de dag voor record date. 6 jaren geleden was T+3 settlement van toepassing en ex-dividend date was 2 dagen voor de record date. Het is niet omdat de Amerikanen op een bepaalde dag van T+3 naar T+2 gingen dat de Europeanen ook op hetzelfde moment doen.
https://www.investopedia....e-and-exdividend-date.asp

Zie ex-dividend date als een hulpmiddel voor de leek zodat je niet de evolutie van de settlements moet volgen en daarmee rekening moet houden.

Een eenvoudige regel is de dag voor ex-dividend date kopen. (Niet doen, het aandeel gaat de volgende dag zonder het afgeknipte coupon openen en als een negatieve sentiment eraan hangt zoals Shell in 2020, dan daalt de koers veelvouden van het dividend.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:18:
Als je echt zonder handelingskosten/commissies wilt blijft er wel weinig over.
Ik betaal liever per transactie, dan per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37

Zenix

BOE!

NoSugar schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:05:
[...]

Ik betaal liever per transactie, dan per maand.
Dan zit je goed bij de meeste brokers. Een abonnement vind ik ook maar raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zelfs beiden. Ik betaal een prima tarief voor transacties, en ik betaal abonnementskosten voor de koersdata die ik voor mijn doeleinden nuttig acht. Ik betaal enkel voor wat ik gebruik op de manier hoe het gebruikt wordt.

Een business model dat afhankelijk is van omzet die geen betrekking heeft op het gebruik is niet houdbaar en bij dergelijke partijen kan je wijzigingen in je nadeel verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 19-04-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
Wat is je vraag? Hoe je iets vergelijkbaars aan moet pakken? 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 11:35
Zr40 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:30:
Ik heb zelfs beiden. Ik betaal een prima tarief voor transacties, en ik betaal abonnementskosten voor de koersdata die ik voor mijn doeleinden nuttig acht. Ik betaal enkel voor wat ik gebruik op de manier hoe het gebruikt wordt.

Een business model dat afhankelijk is van omzet die geen betrekking heeft op het gebruik is niet houdbaar en bij dergelijke partijen kan je wijzigingen in je nadeel verwachten.
De meeste brokers verdienen verreweg het meeste geld door geen tot weinig rente op cashtegoeden te geven, hoge rentes op margin te rekenen en met het uitlenen van aandelen. Of ze wel of niet maandelijkse kosten rekenen of wel of geen transactiekosten is geneuzel in de marge voor de meeste brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goed punt, die was ik inderdaad vergeten te noemen.

Ik blijf er wel bij dat een pricing model dat aligned is met de belangen van de klant duurzamer is dan een die ontransparant omzet genereert. De incentive is gewoon te groot om tegen het belang van de klant te handelen of om onverstandig gedrag aan te moedigen.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 20-04-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Hielko schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:01:
[...]

De meeste brokers verdienen verreweg het meeste geld door geen tot weinig rente op cashtegoeden te geven, hoge rentes op margin te rekenen en met het uitlenen van aandelen. Of ze wel of niet maandelijkse kosten rekenen of wel of geen transactiekosten is geneuzel in de marge voor de meeste brokers.
Geneuzel in de marge?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Jedi_Pimp schreef op zondag 9 april 2023 @ 06:31:
[...]

Hangt er een beetje vanaf wat je met "als geheel" bedoelt. Een inverted yield curve zegt namelijk wel degelijk iets over de staat van de economie. De achtergrond waarin de inversion optreedt is vaak één van rentestigijgen. Inversions (zeker als je gebruik maakt van de 10y-03m) hebben daarnaast zo goed als altijd recessies ingeleid als leading indicator, i.e. met een marktbodem bij de uninversion. Ik heb hier laatst nog een overlay gepost van de spread tegen de SPX, het beeld is vrij duidelijk.

Ik kan hier overigens nog allerlei micro- en macroeconomische principes en curves gaan aanhalen, maar kort samengevat komt het er op neer dat een inverted yield curve niet strookt met zo'n beetje alle basiselementen die je in een gemiddelde bachelorstudie economie leert. Het gegeven dat een inversion zo'n goede track record heeft als het aankomt op recessies, is toch reden genoeg om te mogen linken naar de staat van de economie? :)
Gisteren daalde de yield op de 1-maands UST met 57 bps, de hoogste intraday daling sinds tijden. Dit kan twee dingen betekenen. Of marktspelers zijn aan het inprijzen dat de yield over een maand (voor dezelfde maturity) lager is dan momenteel, oftewel dat de run op collateral nog groter wordt dan deze nu al is. Met de kennis in het hoofd dat markten vrij zeker zijn dat de de RRP naar 5+% gaat met de volgende hike, wordt de Fed dus blijvend keihard genegeerd. Wat ook een rol kan spelen, is het de debt ceiling crisis in de US. Als er niets gebeurt met het schuldenplafond kan de US "op papier" al eind mei/begin juni defaulten. Deze timing valt dus min of meer samen met het aflopen van de huidige US01M. In elk geval is het een teken van verwachte turbulentie.

Bizar hoe weinig aandacht hier aan wordt geschonken. Verder bereikte de VIX een lokale low op een niveau dat we januari 2022 zagen. Ik raad iedereen aan om voor de grap de VIX te overlayen met de SPX en te kijken wat er gebeurt als de breadth toeneemt.

Sell in May and go away zou relevanter kunnen zijn dan ooit :P

[ Voor 4% gewijzigd door Jedi_Pimp op 21-04-2023 04:46 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strider
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 04:34:
[...]

Gisteren daalde de yield op de 1-maands UST met 57 bps, de hoogste intraday daling sinds tijden. Dit kan twee dingen betekenen. Of marktspelers zijn aan het inprijzen dat de yield over een maand (voor dezelfde maturity) lager is dan momenteel, oftewel dat de run op collateral nog groter wordt dan deze nu al is. Met de kennis in het hoofd dat markten vrij zeker zijn dat de de RRP naar 5+% gaat met de volgende hike, wordt de Fed dus blijvend keihard genegeerd. Wat ook een rol kan spelen, is het de debt ceiling crisis in de US. Als er niets gebeurt met het schuldenplafond kan de US "op papier" al eind mei/begin juni defaulten. Deze timing valt dus min of meer samen met het aflopen van de huidige US01M. In elk geval is het een teken van verwachte turbulentie.

Bizar hoe weinig aandacht hier aan wordt geschonken. Verder bereikte de VIX een lokale low op een niveau dat we januari 2022 zagen. Ik raad iedereen aan om voor de grap de VIX te overlayen met de SPX en te kijken wat er gebeurt als de breadth toeneemt.

Kun je eens uitleggen in Jip en Janneke taal wat je bedoelt?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
Ja, het is zoals free to play games. Op 95% van het clienteel verdient men weinig of niets. De anderen zijn professionals/whales, maar die krijg je enkel bij je door een lage kostenstructuur. Je wil niet weten wat IB aan klanten als mij per maand verdient door alleen al SYEP ;)
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 04:34:
[...]

Geef het nog een 1-2 en dan (snel) dalende inflatie, ook de core inflation. De volgende renteverhoging is met grote kans al de laatste. Ik zie het ook nog wel gebeuren dat nog dit jaar de rente al weer daalt. Markt lijkt dat ook stilaan in te prijzen. Alhoewel ik geschreven puts heb (JUN 380), is een correct wel weer wenselijk, staat wat cash te wachten om in te stappen ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Galactic op 21-04-2023 08:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Strider schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:13:
[...]

Kun je eens uitleggen in Jip en Janneke taal wat je bedoelt?
De afgelopen weken is er een zogenaamde "collateral run" ontstaan na het gedoe rondom SVB. Partijen kochten als een idioot overheidsbonden (VS) omdat deze als "pristine collateral" worden beschouwd, i.e. het beste onderpand wat er is. Overheidsbonden (US T-bonds of UST) kan je onder andere gebruiken als onderpand voor repurchase agreements (repo's), kortlopende leningen met een overnight rentepercentage. Dit doe je om liquiditeit te verschaffen.

Het bijzondere van gisteren is dat de bond met een looptijd van 1 maand zo in trek was, dat de return op deze bond (dus de rente die je krijgt als vergoeding voor het uitlenen van jouw kapitaal) ontzettend hard daalde. Vraag naar UST en yields zijn per definitie invers gecorreleerd. Dit gegeven (dus de enorme vraag naar kortlopend staatspapier) is extra frappant met de wetenschap dat de rente hoogstwaarschijnlijk wordt verhoogd over een paar weken door de Fed: marktspelers kiezen dus bewust voor een gegarandeerd lagere vergoeding dan ze kunnen krijgen als ze hun geld bij de Fed parkeren (RRP % als yield). Hiermee bedoel ik dus dat de Fed genegeerd wordt - dit is overigens al langer aan de gang, maar hopelijk biedt dit voorbeeld wat meer perspectief.

Mijn tweede punt ging over de US debt ceiling crisis: de huidige run op collateral op 1-maands papier kan worden gezien als een manier om nog even yield te trekken voordat de debt ceiling crisis kan materialiseren. Zonder het liften van het huidige schuldenplafond kan de VS namelijk op papier al in eind mei/juni failliet gaan, i.e. hun schulden niet meer kunnen terugbetalen. Dus, je koopt overheidspapier met een looptijd van een maand, omdat je dan over een maand je principal terugkrijgt. Dit is misschien te doom-en-gloom, maar het is momenteel wat je veel hoort in de markt als mogelijke verklaring.

Los van deze specifics is het gewoon een ontzettend slecht teken. Er is veel onzekerheid en blijkbaar verwacht men dat deze onzekerheid materialiseert in problemen op de korte termijn (minder liquiditeit, minder vertrouwen). Het feit dat men zo hard op zoek is naar pristine collateral is overigens al op zich een teken dat het vertrouwen tussen banken zich op een dieptepunt bevindt.

Dit is verder overigens geen financieel advies, je moet nooit je korte termijn acties 100% aanpassen aan de grillen van de fundamentals in de actualiteit. Ik neem het zelf echter wel mee in mijn strategie voor dit jaar, maargoed, zoals eerder benoemd heb ik mijn exposure al flink verlaagd in zowel stocks als crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Vraagje voor mensen die MijnDealingroom van ABN AMRO gebruiken, kunnen jullie ook niet meer op ex.div datum sorteren?

Ik log zojuist weer eens in en zie dat een aantal sorteermogelijkheden in je gemaakte lijst niet meer beschikbaar zijn.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksjKaFkHwdAyhs9IS7Zz98nrdg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcgl0WeGkrgURZVbgFQIT8YT.png?f=fotoalbum_large
De onderste lijn ben ik. Benchmark (VT) doet 8,19% YTD en ik doe -/- 0,85% YTD.

Mijn portfolio bestaat uit
- 98% aandelen en 2% cash
- circa 66% van de aandelen is VTI en 33% is VXUS (tijd om te herbalanceren, VT bestaat maar voor 60% uit US)

Maar toch is er een enorm verschil met de benchmark VT. Zie bovenstaand screenshot.

Is dit te verklaren door mijn kleine cashpositie (in USD) en het feit dat in mijn portfolio er wat schreefgroei is ontstaan naar VTI?

Dit is wel enorm zonde. Moet ik vaker herbalanceren of zal ik maar gewoon VT kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door radeoxx op 24-04-2023 16:42 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

G83

Ik zou kijken wat er in de eerste week van januari is gebeurd. Daar maken de lijntjes een rare tegengestelde beweging, verder vertonen ze een vrijwel identiek patroon...

Is er niet een boeking verkeerd ingevoerd/geïmporteerd??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om toe te voegen aan wat @G83 al gezegd heeft, er zit wel wat verschil in prestaties tussen VT, VTI en VXUS als je kijkt naar ytd. Maar niet zo drastisch als wat je in jouw grafiek terugziet, onafhankelijk van wat je verdeling tussen de fondsen zelf is.

Of is "jouw porfolio" lijn het verschil wat jouw portfolio ten opzichte van de benchmark heeft gedaan (en dus niet de daadwerkelijke prestaties zelf). Dan zit je met een afwijking van 0,85% volgens mij wel aardig in de richting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwbofddyzzXOmrrq9uz-zIgkpac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsaDHqa5NNae9czk9bhFVFW1.png?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 20:47
Bed Bath and beyond bijna failliet. Aandeel heeft een YTD van -92% en een 1 jaar rendement van -98,87%:

https://www.marketwatch.c...ock/bbby?mod=mw_quote_tab

Als je op het hoogtepunt $ 10.000,- erin had gestopt was er nu iets meer dan $25,- van over gebleven 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door phantom09 op 24-04-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cubic X schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:19:
De huidige methode verbaasd mij ook. Je kan vrolijk inloggen zonder dat er om 2FA wordt gevraagd. Pas als je wilt handelen of iets wilt wijzigen wordt er om 2FA gevraagd.
Zo kan iemand die jou inloggegevens heeft alsnog zien wat je allemaal hebt en nog andere gegevens natrekken. Ik wil altijd 2FA, zekers bij het inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
White House, Fed & Treasury considering plans to save First Republic

FRC doet -30%.

Blijkbaar is de rust nog niet helemaal terug in de bancaire wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Xanaroth schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:16:
White House, Fed & Treasury considering plans to save First Republic

FRC doet -30%.

Blijkbaar is de rust nog niet helemaal terug in de bancaire wereld.
First Citizen Bank keldert ook na bekendmaking daling in klanttegoeden van 72mld. Rente op Duits staatspapier daalt 11bps door vlucht in zekerheid.

Benieuwt waar SPX eindigt deze week :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:02:
En ik begin nu toch duidelijk de eerste tekenen te zien dat de Amerikaanse economie richting recessie begint te bewegen.

Dit roep je nou al een hele tijd. Echter de SP500 is met bijna 14% gestegen sinds het dieptepunt op 30 september 2022. Daarentegen is de dollar circa 10% in waarde gedaald. Resulteerd in een rendement van bijna 4% positief. Op jaarbasis is dit bijna 7%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
@phantom09 Ja, maar deze keer begint @DutchManticore nu toch duidelijk de eerste tekenen van een recessie te zien. De vorige keren was het nog vager, ofzo?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
RichieB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:26:
@phantom09 Ja, maar deze keer begint @DutchManticore nu toch duidelijk de eerste tekenen van een recessie te zien. De vorige keren was het nog vager, ofzo?
1 ding is momenteel zekers: het economisch klimaat is onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:46
radeoxx schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:40:
[Afbeelding]
De onderste lijn ben ik. Benchmark (VT) doet 8,19% YTD en ik doe -/- 0,85% YTD.

Mijn portfolio bestaat uit
- 98% aandelen en 2% cash
- circa 66% van de aandelen is VTI en 33% is VXUS (tijd om te herbalanceren, VT bestaat maar voor 60% uit US)

Maar toch is er een enorm verschil met de benchmark VT. Zie bovenstaand screenshot.

Is dit te verklaren door mijn kleine cashpositie (in USD) en het feit dat in mijn portfolio er wat schreefgroei is ontstaan naar VTI?

Dit is wel enorm zonde. Moet ik vaker herbalanceren of zal ik maar gewoon VT kopen?
zowel vti als vxus zijn begin januari gestegen in waarde, dus dan zou jouw combinatie van beide niet mogen dalen, wat de verhouding ook is. Zou zoals al eerder gemeld dus eens checken of alles wel goed gaat qua boekingen en/of importeren van de prijzen in portfolio performance

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:23:
[...]

Dit roep je nou al een hele tijd. Echter de SP500 is met bijna 14% gestegen sinds het dieptepunt op 30 september 2022. Daarentegen is de dollar circa 10% in waarde gedaald. Resulteerd in een rendement van bijna 4% positief. Op jaarbasis is dit bijna 7%.
Dan heb je niet goed opgelet of het niet begrepen. Ik heb tot nu toe continu ingezet op oplopende inflatie, en oplopende rentes.

Ik zeg nu voor het eerst dat ik duidelijk deflationaire recessie tekenen zie. Dat is letterlijk het tegenovergestelde van wat ik tot nu toe gezegd heb. Hoezo "dat zeg je nu al een tijdje"?

En wat wil je daarmee zeggen? Jij bent onder de indruk dat er zoiets bestaat als een nonstop op of neerwaartse beweging in een complexe markt? Kijk voor de grap eens hoeveel rallies er zijn geweest in de aanloop naar en zelfs tijdens de crisis van 2008.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGC7PPBb1mWOrvpPP7G-YiY833I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AjPsQStfl1YcV8b7rY9ChiT.jpg?f=fotoalbum_large

Bear market rallies zijn een ding.
One of the strongest bear rallies ever came in the middle of the 2000-2002 bear market. After the S&P had fallen 38% from highs and experienced five failed FTDs, it rallied 25% over 108 days and to a test of the declining 40-WMA. It then went sideways for several months before eventually making another huge leg lower.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Mj6pumR1sY1KXZ2PzlDeOXs2iw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DmkkrIDjVukhlEuGDWPClkwD.jpg?f=user_large

Ik heb geen short term bearish posities, maar uitsluitend voor eind dit jaar en begin volgend jaar en dat is met een reden. De markt lees je door naar het grote plaatje te kijken, niet naar of de trend momenteel op of neerwaarts is.

[ Voor 31% gewijzigd door DutchManticore op 26-04-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
RichieB schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:26:
Lol. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Commercial real estate refinance/default, FX swaps, en bondlosses zijn allemaal grote potentiële neerwaartse catalysts voor de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:35

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:14:
[...]

.

Ik zeg nu voor het eerst dat ik duidelijk deflationaire recessie tekenen zie.
Kan je dit uitdiepen?
Wat is een deflationaire recessie en Welke tekenen zie je?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Mr Pingu schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:23:
[...]

Kan je dit uitdiepen?
Wat is een deflationaire recessie en Welke tekenen zie je?
Het eerste deel van je vraag moet je even in Google tikken en het tweede deel beloof ik binnenkort even op terug te komen.

Lang verhaal kort, consumenten in zowel VS als EU lopen grotendeels op hun tenen, ofwel door sentiment ofwel door feitelijke financiën. De economie gaat eind dit jaar zichtbaar afremmen omdat consumenten minder te besteden hebben. Dat geldt overigens ook voor bedrijven, die momenteel erg moeilijk aan leningen komen omdat de banken noodgedwongen op hun geld zitten.

Dat gaan we terug zien in de kwartaal resultaten van grote bedrijven, hun FTEs en dus ook in de overal economische (negatieve) groei.

Er komen grote brokken herfinancieringen aan, ook voor commercial real estate waarvan de waarde gekelderd is, en veel banken gaan hier enorme verliezen op schrijven. Verdere redenen voor ellende in de banken sector.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 26-04-2023 08:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 49euro
Niets nieuws aan de horizon toch? Een recessie is per definitie deflationair. Door vraaguitval onstaat overcapaciteit. Overcapaciteit zorgt voor dalende prijzen.

Verder heeft de markt deze recessie al lang en breed in geprijst. Deze recessie zag iedereen denk ik wel van verre aankomen. In feite is het zelfs een positief signaal als de recessie ook daadwerkelijk eindelijk eens aanvangt. Dat betekent namelijk dat het beleid van centrale banken eindelijk effect heeft op de economie en dat we kunnen gaan uitkijken naar een renteverlaging i.p.v. een volgende verhoging. Iets wat mogelijk weer een positief effect kan hebben op de koersen en waardering van aandelen.

[ Voor 10% gewijzigd door 49euro op 26-04-2023 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

49euro schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:15:
Niets nieuws aan de horizon toch? Een recessie is per definitie deflationair. Door vraaguitval onstaat overcapaciteit. Overcapaciteit zorgt voor dalende prijzen.

Verder heeft de markt deze recessie al lang en breed in geprijst. Deze recessie zag iedereen denk ik wel van verre aankomen. In feite is het zelfs een positief signaal als de recessie ook daadwerkelijk eindelijk eens aanvangt. Dat betekent namelijk dat het beleid van centrale banken eindelijk effect heeft op de economie en dat we kunnen gaan uitkijken naar een renteverlaging i.p.v. een volgende verhoging. Iets wat mogelijk weer een positief effect kan hebben op de koersen en waardering van aandelen.
Obligatiemarkten hebben die recessie wel ingeprijsd, maar aandelenmarkten niet. Sinds oktober zijn aandelenmarkten fors omhoog gegaan. En waarom eigenlijk?

In oktober 2022 was de Fed Funds Rate (upper bound) 3.25%, nu 5.00%. In de Eurozone was de deposit rate 0.75%, nu 3.00%. Quantitative tightening is in de VS sinds mei 2022. In de Eurozone sinds maart 2023, maar wel een QE stop vanaf medio 2022. Allemaal op z'n minst niet positief te noemen voor bedrijven.

Dit alles nog los van dat een recessie negatief uitpakt voor winsten. Volgens FactSet zijn die winsten al fors lager voor Q1 en de vraag is of dat het komend kwartaal beter gaat zijn: "For Q1 2023, the blended earnings decline for the S&P 500 is -6.2%. If -6.2% is the actual decline for the quarter, it will mark the largest earnings decline reported by the index since Q2 2020 (-31.6%).".

De vraag is dus eigenlijk wie er gelijk heeft: aandelenmarkten of obligatiemarkten. Wellicht zijn obligatiemarkten wat voorbarig om enkele stappen verlaging van de fed funds rate te verwachten, maar aandelenmarkten zijn mijns inziens veel te optimistisch.

[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 26-04-2023 16:07 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:14:
[...]

Dan heb je niet goed opgelet of het niet begrepen. Ik heb tot nu toe continu ingezet op oplopende inflatie, en oplopende rentes.

Ik zeg nu voor het eerst dat ik duidelijk deflationaire recessie tekenen zie. Dat is letterlijk het tegenovergestelde van wat ik tot nu toe gezegd heb. Hoezo "dat zeg je nu al een tijdje"?

En wat wil je daarmee zeggen? Jij bent onder de indruk dat er zoiets bestaat als een nonstop op of neerwaartse beweging in een complexe markt? Kijk voor de grap eens hoeveel rallies er zijn geweest in de aanloop naar en zelfs tijdens de crisis van 2008.
2008 kan je niet vergelijken met nu. Sterker nog, geen enkele crisis kan je exact met elkaar vergelijken.
Wil niet zeggen dat de koersen nu niet kunnen dalen, dat blijft altijd mogelijk.

De koersen in 2021 waren gewoon veel te hoog. En daarop volgt een correctie. Of de correctie te einde is, is de vraag. De markt is momenteel zekers niet goedkoop. Het zou best kunnen dat er de koersen dalen rond de 3500 of wat lager. Dus zo'n 10-20% eraf. Maar misschien ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT6zFtNAXKOCzbn64D4jkYxNbSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2oHzFR0WTNNXsel70Xzp0T4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 26-04-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:57

oscar82

De ondertitel

_the_crow_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:05:
[...]

Obligatiemarkten hebben die recessie wel ingeprijsd, maar aandelenmarkten niet. Sinds oktober zijn aandelenmarkten fors omhoog gegaan. En waarom eigenlijk?

In oktober 2022 was de Fed Funds Rate (upper bound) 3.25%, nu 5.00%. In de Eurozone was de deposit rate 0.75%, nu 3.00%. Quantitative tightening is in de VS sinds mei 2022. In de Eurozone sinds maart 2023, maar wel een QE stop vanaf medio 2022. Allemaal op z'n minst niet positief te noemen voor bedrijven.

Dit alles nog los van dat een recessie negatief uitpakt voor winsten. Volgens FactSet zijn die winsten al fors lager voor Q1 en de vraag is of dat het komend kwartaal beter gaat zijn: "For Q1 2023, the blended earnings decline for the S&P 500 is -6.2%. If -6.2% is the actual decline for the quarter, it will mark the largest earnings decline reported by the index since Q2 2020 (-31.6%).".

De vraag is dus eigenlijk wie er gelijk heeft: aandelenmarkten of obligatiemarkten. Wellicht zijn obligatiemarkten wat voorbarig om enkele stappen verlaging van de fed funds rate te verwachten, maar aandelenmarkten zijn mijns inziens veel te optimistisch.
In q2 2020 schrok de markt niet zo van die declined earnings. Dat was de beste recessie ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobOv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04 11:24
Weet iemand hoe je als Nederlander US federal bonds (T-bills etc.) kunt kopen? Op https://www.treasurydirec...ecurities/treasury-bills/ kun je ze bv direct van de Federale overheid kopen maar enkel als US citizen. Ik heb al wat gezocht maar kan niet vinden welke brokers dit (gebruiksvriendelijk) aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:50
JobOv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:54:
Weet iemand hoe je als Nederlander US federal bonds (T-bills etc.) kunt kopen? Op https://www.treasurydirec...ecurities/treasury-bills/ kun je ze bv direct van de Federale overheid kopen maar enkel als US citizen. Ik heb al wat gezocht maar kan niet vinden welke brokers dit (gebruiksvriendelijk) aanbieden.
Ik kan gewoon US-T kopen via IBKR maar ik heb Mifid Pro status daar, mogelijk heb je dat nodig. Weet niet of het elders kan als Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
_the_crow_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:05:
[...]

Goede post, de term "markten" is in deze tijden niet relevant. Je moet de twee uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
bumble_bee schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:11:
[...]

Ik kan gewoon US-T kopen via IBKR maar ik heb Mifid Pro status daar, mogelijk heb je dat nodig. Weet niet of het elders kan als Nederlander.
Vreemd dat jij dat kan. Aangezien je in zeer veel situaties de volledige vraaghoeveelheid moet kunnen vullen. En dat is een bedrag van ordergroote wat jij niet hebt in je protefeuille :o maar misschien zie ik iets over het hoofd als professionele niet-professionele obligatie handelaar :)

Dus voor de vraagsteller. Tenzij jij een order kan vullen van 500K$ of 2M$ (en soms groter) zou ik mij tijd er niet aan verdoen en een ETF of money market fund kopen. Het is gewoon een markt slecht ingesteld op retail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

JobOv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:54:
Dat zou inderdaad via Interactive Brokers moeten kunnen, maar dat is dan wel op de markt en niet op het moment van uitgifte. En geen idee wat een eventueel minimum is zoals Galactic aanstipt.

https://investingintheweb...treasury-bonds-europe-uk/
en
https://www.reddit.com/r/...ce=share&utm_medium=web3x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb even een random treasury note gepakt, ze zijn bij IBKR gewoon verhandelbaar zonder speciale MiFID status. Minimum verhandelbare eenheid is $1000 aan face value. Maar als je slechts voor $1000 wilt kopen dan geven de transactiekosten je al een extra nadeel van 50-80 bps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:03
@Zr40 Ik heb geen IBKR: maar bij 10k hoeveel bps is dan de transactiekosten? 5-8? of is dat geen flatfee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Meta :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ko.Kane schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:19:
@Zr40 Ik heb geen IBKR: maar bij 10k hoeveel bps is dan de transactiekosten? 5-8? of is dat geen flatfee?
Dat kun je hier bekijken: https://www.interactivebr...issions-bonds.php?re=amer
Komt neer op 0,2 basispunten met een minimum van 5 USD, wat in de praktijk dus inderdaad een flat fee van 5 USD is (indien je transactie via IBKRATS uitgevoerd wordt).

Een dergelijke obligatie kan inderdaad gewoon gekocht worden door niet-professionele beleggers en voor lage orderwaarden.

[ Voor 16% gewijzigd door user001 op 27-04-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ko.Kane schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:19:
Inderdaad 5-8 bps. Na $12k begint de bovengrens (in dollars, niet bps) te stijgen en na $250k zit de ondergrens boven het minimum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRWYrrQdg5TIdRYTI6SndoBKxpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SqoSRPzRhvJ7CHzFLBP1kAd8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:47
Wat een dag op de Amerikaanse beurs, beste in maanden.

[ Voor 20% gewijzigd door SvV_Ying op 27-04-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor mij waren 2 februari en 31 maart dagen met een hogere daily P&L dan vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
waarom gaat de koers van intel opeens zo omhoog? Een miljarden winst veranderd in een miljarden verlies en toch staan die koersen ruim 3% in de plus.
Pagina: 1 ... 153 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij