Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piethur
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-05 09:27
Hallo allen,

Ik lees hier al tijdje mee en heb een paar korte vraagjes omtrent het gebruik van Interactive Brokers. Ik beleg inmiddels al heel wat jaren en ben niet iemand die snel overstapt maar ik heb het nu toch opgegeven met de Saxo Bank.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt voor dit topic en al veel rond gekeken maar blijf toch zitten met een paar vraagjes.

- Bij Bank Transfer/SEPA ging een enkele overboeking foutloos, duurde een dagje en dan staat het op de rekening van IBKR. Echter als als ik een recurring overboeking wil aanmaken, moet ik een frequentie aanzetten, ik doe dit altijd wekelijks maar ik zie alleen maar montly/quarterly en annual. Kan het niet wekelijks? Of kan ik gewoon de gelukte eenmalige betaling laten repeteren vanuit mijn Knab rekening?

- Er is veel geschreven over de overstap van Saxo naar Interactive Brokers. Als je een overzetting van je posities doet (ik heb aandelen en een enkele ETF), kost dit 25 euro per regel, dan is het toch veel makkelijker om gewoon alles te verkopen en het dan weer via IKBR doodleuk weer opnieuw te kopen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
49euro schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:12:
[...]

In wat voor product investeer je dan namens deze klant? Ik vind dat een zeer risicovolle en ingewikkelde beleggings categorie. Ben dus zeer benieuwd naar welk beursgenoteerde vastgoed jij denkt dat gaat renderen de komende jaren. Heb zelf nog niet echt feeling bij vastgoed producten op de beurs vandaar mijn vraag. Alvast dank.
Beursgenoteerd vastgoed is onder gemiddeld risicovol ten opzichte van andere beursgenoteerde bedrijven. Het rendement is ook iets ondergemiddeld. Het aankoopmoment is zeer belangrijk, en de prijzen nu zijn wel stilaan instapwaardig (na meerdere jaren van overwaardering overigens).

Hij gaat van vastgoed naar beursgenoteerd vastgoed, hij wil geen andere aandelen, dat is zijn keuze. Hij wil de investering 5a10 jaar aanhouden en dan afbouwen als extra pensioen. In mijn eigen portefeuille zit helemaal geen vastgoed, want ik vind het rendement te laag :)

Voor hem aangekocht (hoogste in weging eerst) een Aedifica, Warehouses De Pauw, Cofinimmo en Vonovia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:08
Galactic schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Beursgenoteerd vastgoed is onder gemiddeld risicovol ten opzichte van andere beursgenoteerde bedrijven. Het rendement is ook iets ondergemiddeld. Het aankoopmoment is zeer belangrijk, en de prijzen nu zijn wel stilaan instapwaardig (na meerdere jaren van overwaardering overigens).

Hij gaat van vastgoed naar beursgenoteerd vastgoed, hij wil geen andere aandelen, dat is zijn keuze. Hij wil de investering 5a10 jaar aanhouden en dan afbouwen als extra pensioen. In mijn eigen portefeuille zit helemaal geen vastgoed, want ik vind het rendement te laag :)

Voor hem aangekocht (hoogste in weging eerst) een Aedifica, Warehouses De Pauw, Cofinimmo en Vonovia.
Wat ik een ingewikkelde factor vind is de af- en opwaardering van het vastgoed binnen zo'n bedrijf en hoe ik dan als buitenstaander moet beoordelen of ik vind dat de vastgoedportefeuille juist is gewaardeerd en daarbovenop of het aandeel juist is gewaardeerd. Zeker wanneer het gaat om vastgoed als winkelcentra, kantoorruimte etc. Ga er eens induiken in de namen die je noemt. In ieder geval dank voor je reactie. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:38
En daar gaan we voor wat betreft real estate:

European real estate stocks hammered by banking turmoil

Shares in European real estate groups are on track for their worst month since the start of the pandemic, as investors bet that weeks of banking turmoil will tighten access to credit and send property valuations plummeting.

The MSCI Europe Real Estate index of large and mid-cap property companies has tumbled close to its lowest level since early 2009 following a 24 per cent decline so far in March, massively underperforming the region-wide Stoxx 600 equity index, which is down 2.4 per cent over the same period.

Northern European real estate is a “zero-rate addicted sector” and a potential “bubble” that might burst once higher interest rates are properly factored into property valuations, according to London-based Andromeda Capital Management. Rating agency Moody’s this week said refinancing risk in the sector had “significantly increased”, with companies holding debt maturing in the next few years likely to come under particular pressure from higher interest payments.

“Low interest rates have been a subsidy for commercial real estate for 15 years. This is a giant reset for the industry,” said Ron Dickerman, president of Madison International Realty. “All real estate is likely worth less now than it was six or 12 months ago.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
Sineplex schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:29:
En daar gaan we voor wat betreft real estate:

European real estate stocks hammered by banking turmoil

Shares in European real estate groups are on track for their worst month since the start of the pandemic, as investors bet that weeks of banking turmoil will tighten access to credit and send property valuations plummeting.

The MSCI Europe Real Estate index of large and mid-cap property companies has tumbled close to its lowest level since early 2009 following a 24 per cent decline so far in March, massively underperforming the region-wide Stoxx 600 equity index, which is down 2.4 per cent over the same period.

Northern European real estate is a “zero-rate addicted sector” and a potential “bubble” that might burst once higher interest rates are properly factored into property valuations, according to London-based Andromeda Capital Management. Rating agency Moody’s this week said refinancing risk in the sector had “significantly increased”, with companies holding debt maturing in the next few years likely to come under particular pressure from higher interest payments.

“Low interest rates have been a subsidy for commercial real estate for 15 years. This is a giant reset for the industry,” said Ron Dickerman, president of Madison International Realty. “All real estate is likely worth less now than it was six or 12 months ago.”
Yep. Maar kijk waar namen als een Unibail of Vonovia vandaan komen. Rustig -75/-80% van jaren oude ATH. Dat is echt niet iets van de laatste 4 weken ofzo maar vaak al 2 jaar of langer geleden (dus piek 2021 of eerder).

Volgens mij is nu een mooi moment om juist DCA op te zetten, elke maand een plukje bijkopen en voorzichtig positie opbouwen. Je merkt wel wanneer de bodem is (geweest). Over een periode van 10-20 jaar kan bijna niet anders dan dat nu een goed koopmoment is.

Als dit geen goed lange termijn koopmoment is? Vonovia bijvoorbeeld
- een koers van <25% NAV (~100b book value aan vastgoed en land tegenover 45b debt = 65b mkt cap ; doet nu 13b).
- NAV is typisch ruim de helft van de mkt rate (bijvoorbeeld voor originele bouw/aanschaf prijs van 2000 eur/m2 in de boeken waar die regio 4500/m2 kost als je vandaag een makelaar belt)
- Huidige koers gaat dus uit van liquidatie onder de 500 eur/m2 als Vonovia units zou verkopen.

Als de huidige koers achteraf 'hoog' blijkt, zou de vastgoed markt in grote steden dusdanig moeten imploderen dat elke afgesloten hypotheek in Noord-Europa van de afgelopen 20 jaar onder water komt te staan? Dan gaan we terug verlangen naar tijden van '08'/'09 want dat viel best mee achteraf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
Xanaroth schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Yep. Maar kijk waar namen als een Unibail of Vonovia vandaan komen. Rustig -75/-80% van jaren oude ATH. Dat is echt niet iets van de laatste 4 weken ofzo maar vaak al 2 jaar of langer geleden (dus piek 2021 of eerder).

Volgens mij is nu een mooi moment om juist DCA op te zetten, elke maand een plukje bijkopen en voorzichtig positie opbouwen. Je merkt wel wanneer de bodem is (geweest). Over een periode van 10-20 jaar kan bijna niet anders dan dat nu een goed koopmoment is.

Als dit geen goed lange termijn koopmoment is? Vonovia bijvoorbeeld
- een koers van <25% NAV (~100b book value aan vastgoed en land tegenover 45b debt = 65b mkt cap ; doet nu 13b).
- NAV is typisch ruim de helft van de mkt rate (bijvoorbeeld voor originele bouw/aanschaf prijs van 2000 eur/m2 in de boeken waar die regio 4500/m2 kost als je vandaag een makelaar belt)
- Huidige koers gaat dus uit van liquidatie onder de 500 eur/m2 als Vonovia units zou verkopen.

Als de huidige koers achteraf 'hoog' blijkt, zou de vastgoed markt in grote steden dusdanig moeten imploderen dat elke afgesloten hypotheek in Noord-Europa van de afgelopen 20 jaar onder water komt te staan? Dan gaan we terug verlangen naar tijden van '08'/'09 want dat viel best mee achteraf gezien.
Wat voor real estate assets houdt Vonovia eigenlijk aan? Ik zou toch vrij huiverig zijn als het gaat om office, retail & shopping centers. Dat zijn real estate assets die in de US min of meer uitgefaseerd worden/zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sineplex schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Wat voor real estate assets houdt Vonovia eigenlijk aan? Ik zou toch vrij huiverig zijn als het gaat om office, retail & shopping centers. Dat zijn real estate assets die in de US min of meer uitgefaseerd worden/zijn.
vooral huurwoningen als ik het goed heb begrepen, van hun eigen site
Vonovia SE is Europe’s leading private residential real estate company. Vonovia currently owns more than 549,000 residential units in all attractive cities and regions in Germany, Sweden and Austria. It also manages around 72,800 apartments. Its portfolio is worth approximately € 95 billion.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Sineplex schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:21:
[...]

Voornamelijk verhuur appartementen (huurwoningen; >550.000 stuks) in de grotere steden als Berlijn/Dresden van Duitsland en plukje Sweden/Oostenrijk na lokale overnames daar. Daarnaast aanzienlijke parkeergarages (>150.000), en retail/office daarin vrij irrelevant (<10.000). Ook is er iets van 7B aan kale bouwgrond voor toekomstige projecten.

Daarnaast doen ze wat asset management. Een kleine 75.000 appartementen van anderen wordt door Vonovia verzorgd, en ze bouwen ook woningen puur voor verkoop (met als gevolg lagere projectkosten voor nieuwe huurwoningen, of om met de winst woningen voor verhuur te kopen op locaties waar bouw niet mogelijk is). Best belangrijk trouwens: ze hebben dus 2 soorten extra inkomen naast simpelweg verhuur van de eigen assets, er zou in principe altijd premium op NAV moeten staan voor de cashflow daaruit.

En wat betreft de NAV zelf; de laatste verkoop die ik kon terugvinden was 2021. ~15k appartementen voor 2,5b EUR in Berlijn. Als we dat even ruw doortrekken zou de resterende 550k appartementen 92B NAV hebben. Dan lijkt de ruwe NAV inschatting zo gek nog niet; Berlijn is natuurlijk duurder dan gemiddeld, maar tegelijk hebben die 150k parkeerplekken en 10k commercial vanzelfsprekend geen boekwaarde van 0.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:25
In hoeverre neem je ESG/duurzaamheid mee in je waardering? Ook in Duitsland zal men moeten verduurzamen. Ook warmtekosten doorberekenen is niet altijd even eenvoudigd daar, en indexatie van huren is ook vrij beperkt mogelijk.

Vonovia moet een aardig pak schuld herfinancieren en de obligatiemarkt licht op z'n gat. Ze hebben aangekondigd die schuld te gaan aflossen vanuit verkoop, ben benieuwd welke prijs ze hiervoor krijgen. Die verkoop in 2021 lijkt mij geen goede graadmeter voor de huidige tijdsgeeest.

Desalniettemin is de huidige waardering bijzonder laag voor laag risico vastgoed zoals huurwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
wibblemoo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:19:
In hoeverre neem je ESG/duurzaamheid mee in je waardering? Ook in Duitsland zal men moeten verduurzamen. Ook warmtekosten doorberekenen is niet altijd even eenvoudigd daar, en indexatie van huren is ook vrij beperkt mogelijk.

Vonovia moet een aardig pak schuld herfinancieren en de obligatiemarkt licht op z'n gat. Ze hebben aangekondigd die schuld te gaan aflossen vanuit verkoop, ben benieuwd welke prijs ze hiervoor krijgen. Die verkoop in 2021 lijkt mij geen goede graadmeter voor de huidige tijdsgeeest.

Desalniettemin is de huidige waardering bijzonder laag voor laag risico vastgoed zoals huurwoningen.
De vraag is niet of ze 3-4000/m2 krijgen als in 2021. De vraag is of ze minder dan 500/m2 krijgen conform de huidige beurskoers.
Elke euro meer dan 500/m2 is pure winst voor de aandeelhouder die tegen de huidige prijs koopt.

Wat betreft verduurzaming is DE en NL wetgeving anders. Verbetering=direct hogere huurprijs voor bestaande contracten. Dus behalve dat ze het goed doen op ESG vlak is er ook financieel ruimte om doelen te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 08:25
Je gaat eraan voorbij dat er een kans is dat ze de komende tijd helemaal niet kunnen verkopen omdat de financieringsmarkt op slot zit en ze in de squeeze komen met hun aflopende schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Dit jaar staat 3B op de roadmap met een 2B winst. Dus worst case moet 1B herfinanciering gezocht worden.

Daarbij gaven ze in Jan/Feb aan dat de verkopen van flats aan investeerders weer op gang was gekomen. Zo verkopen ze hun blootstelling in Frankrijk met winst tegenover de boekwaarde.

Gooi daarbij het preventief verlangen van dividend en management gaat nu naar 2025 kijken omdat de korte termijn praktisch is opgelost. Als ik de call goed tussen de regels lees hebben ze al herfinanciering voorstel tegen 4,5%?
Die 13B verkopen lijkt ook meer daarop te zijn gericht; middellange termijn risico beperken.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2023 22:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
En daar is de data van Maart.

NOS is blij
Inflatie daalt sterk naar 4,4 procent, laagste cijfer in anderhalf jaar

RTL is blij
Inflatie in maart flink afgenomen: 4,4 procent

Dutchmanticore is iets minder blij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bK1xqlpGmKJJ4aCwH5yKuyZsUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0WcsZzWrbKL4cSz9yD1gSAU.jpg?f=fotoalbum_large

Bloomberg en de ECB board ook wat minder
“The March inflation reading adds to the case for additional tightening from the ECB. That follows comments from even dovish policymakers about the need for further hikes, now that stress in the banking sector has receded.”
https://www.bloomberg.com...ore-reading-pressures-ecb

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 31-03-2023 12:59 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
Ja we zijn er lang nog niet, voor mij geen verassing. Zelf vermoed ik ook niet dat het cijfer volgende maand al veel beterschap gaat laten zien. Slechts binnen 2-3 maanden zal de inflatie beperkt en traag beginnen dalen, is mijn inschatting (extreme gebeurtenissen daarbuiten gelaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:42

G83

Goede aanvulling op de juichende berichten van NOS en zelfs van Mulligen van CBS die negatieve inflatie voorspelt. Benieuwd wat er voor nodig gaat zijn om inflatie echt te bedwingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tsja de core inflatie gaat pas dalen als de duurdere boodschappen , loonstijgingen e.d. ook jaar-op -jaar ingeprijsd zijn en dat duurt nog wel een half jaar of meer. Je kunt natuurlijk wel een inflatiedip verwachten als de energieprijzen deze zomer laag blijven maar het structuureffect zal inderdaad hardnekkiger blijken te zijn.

Kijk maar eens naar de gasopslag hoe mild deze winter is geweest:

https://agsi.gie.eu/data-overview/graphs/21X000000001075A/NL

Even op all klikken en dan kun je zien dat we extreem weinig gas onttrokken hebben uit de gasopslag deze winter. Bij een strenge winter keken we nu tegen een nog veel hogere inflatie aan.

[ Voor 32% gewijzigd door Afas op 31-03-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Niets nieuws toch? Als je naar de historische grafiek kijkt dan zie je dat het kerninflatie cijfer altijd met vertraging achterloopt op het reguliere inflatie cijfer.

Het duurt bovendien maanden voordat een renteverhoging van de ECB effect heeft op de economie en inflatie. We beginnen nu pas de effecten te zien van de eerste renteverhoging.

[ Voor 34% gewijzigd door 49euro op 31-03-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
49euro schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:23:
Niets nieuws toch? Als je naar de historische grafiek kijkt dan zie je dat het kerninflatie cijfer altijd met vertraging achterloopt op het reguliere inflatie cijfer.
Klopt, het issue is vooral dat als de centrale banken door moeten met renteverhogingen er - zeker in Amerika - nog wel wat lijken uit de kast kunnen komen. Want lekker de regels die ingesteld waren na de kredietcrisis versoepeld door de Republikeinen en de drempels verhoogd waardoor je nu niet meer zo 'gemakkelijk' een bank kunt laten omvallen zoals het bedacht was. Too big to fail en dus gedeeltelijke bail-outs. 250 miljard is toch andere koek dan 50 miljard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

G83 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:01:
Goede aanvulling op de juichende berichten van NOS en zelfs van Mulligen van CBS die negatieve inflatie voorspelt. Benieuwd wat er voor nodig gaat zijn om inflatie echt te bedwingen
Wachten tot weer iemand met het 'deflatie-spook' op de proppen komt ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
Afas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Klopt, het issue is vooral dat als de centrale banken door moeten met renteverhogingen er - zeker in Amerika - nog wel wat lijken uit de kast kunnen komen. Want lekker de regels die ingesteld waren na de kredietcrisis versoepeld door de Republikeinen en de drempels verhoogd waardoor je nu niet meer zo 'gemakkelijk' een bank kunt laten omvallen zoals het bedacht was. Too big to fail en dus gedeeltelijke bail-outs. 250 miljard is toch andere koek dan 50 miljard.
Dat is inderdaad de vraag of de FED en ECB nog door moeten gaan. De grafiek waarop ik reageer gaat over de inflatie cijfers in Europa. De VS loopt voor op de Eurozone. Daar is de FED eerder en sneller de rente gaan verhogen met als resultaat dat het kerninflatie cijfer daar in tegenstelling tot hier in Europa al aan het zakken is. De rente stappen van de FED nemen in grootte al af. De kans dat de FED nog lang door moet in dit tempo van renteverhogingen acht ik minimaal. De ECB zal nog wat kleine stapjes zetten maar de speelruimte die zij hebben is beperkt door de schuldenlast van sommige Europese landen.

Ik voel er niet zo veel voor om verder de discussie over een eventuele 'meltdown van de bankensector' hier nog eens over te doen. Uiteraard zijn er slachtoffers wanneer de economie geremd moet worden. De vraag is of dat een slecht of juist een goed teken is. We komen uit een tijd van overstimulatie, wellicht is het gewoon tijd om nu eens een schifting te maken tussen wat goed en slecht loopt. Al sinds de corona crisis wordt er een golf van faillissementen voorspeld maar tot nu toe is er nog niets hiervan teruggezien. Het tegendeel is waar zelfs: er waren tot op heden zelfs gemiddeld minder faillissementen dan voor de coronacrisis. Ik denk dat faillissementen noodzakelijk en belangrijk zijn in een gezonde economie. Ook wanneer dit banken betreft die hun balans risico's niet op orde hebben..

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 31-03-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
49euro schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Dat is inderdaad de vraag of de FED en ECB nog door moeten gaan. De grafiek waarop ik reageer gaat over de inflatie cijfers in Europa. De VS loopt voor op de Eurozone. Daar is de FED eerder en sneller de rente gaan verhogen met als resultaat dat het kerninflatie cijfer daar in tegenstelling tot hier in Europa al aan het zakken is. De rente stappen van de FED nemen in grootte al af.
Euuuuuuhh? Core inflatie aan het zakken in de VS?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSvUL_-_tJpjy_i55rVAiRpvVjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKpxJI3aX8IMwIcPWLlj6K9X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door DutchManticore op 31-03-2023 14:04 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:13
Toch bijzonder hoe verschillend mensen die nieuwsberichten kunnen opvatten. Ik lees hier dat de NOS en RTL blij zijn en dat het zelfs juichende berichten zijn.

Het is gewoon een feitelijke weergave. Het jaar-op-jaar inflatiecijfer is 4,4%. Dit cijfer wordt altijd op deze manier gepresenteerd in de media, dat weten we. Ik zou niet weten hoe ze dat anders zouden moeten aangeven dan ze al doen. Sterker nog: gelijk in de inleiding wordt er al een kanttekening gemaakt dat bijvoorbeeld voedsel juist duurder is geworden.

“De inflatie is in maart hard gedaald, vooral doordat de energie- en brandstofprijzen flink lager zijn dan een jaar geleden. Veel andere producten zijn juist een stuk duurder.”

Dit is mijn inziens niet blij of juichend, maar gewoon juist. Dit is ook een bekend gegeven. Want een demping in die stijging wordt later in het jaar verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door SvV_Ying op 31-03-2023 14:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchManticore
SvV_Ying schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:02:
Toch bijzonder hoe verschillend mensen die nieuwsberichten kunnen opvatten. Ik lees hier dat de NOS en RTL blij zijn en dat het zelfs juichende berichten zijn.

Het is gewoon een prima feitelijke weergave. Het jaar-op-jaar inflatiecijfer is 4,4%. Dit cijfer wordt altijd op deze manier gepresenteerd in de media, dat weten we. Ik zou niet weten hoe ze dat anders zouden moeten aangeven dan ze al doen. Sterker nog: gelijk in de inleiding wordt er al een kanttekening gemaakt dat bijvoorbeeld voedsel juist duurder is geworden.

“De inflatie is in maart hard gedaald, vooral doordat de energie- en brandstofprijzen flink lager zijn dan een jaar geleden. Veel andere producten zijn juist een stuk duurder.”

Dit is mijn inziens niet blij of juichend, maar gewoon feitelijk juist. Dit is ook een bekend gegeven. Want een demping in die stijging wordt later in het jaar verwacht.
Nou de inhoud stoort me niet zozeer, het is vooral de kop. "Inflatie flink gedaald". Mwah niet echt.

Ik merk dat veel mensen daardoor ook met het gevoel rondlopen dat de inflatie al verslagen is, waarschijnlijk omdat veel mensen alleen de headlines maar lezen.

Terwijl de echte inflatie nu eigenlijk pas echt begint. De energie crisis was/is te wijten aan marktverstoring, niet zozeer aan de hoeveelheid geld in omloop of monetair beleid.

En precies die energie prijzen zorgden voor een de astronomische hoge percentages van 16% in de inflatie overal... Dat die afloopt naarmate de markt alternatieven zoekt, en het weer weer warmer wordt is nogal wiedes.
Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets. Het gaat om de kerninflatie, en die loopt in de EU nog hard op, en is in de VS op zijn best stabiel extreem hoog.

Met de behoorlijke loonsverhogingen die nu plaatsvinden, komt er des te meer reden voor rentestappen. Zowel in de VS en al helemaal in de EU.

En dat is weer relevant voor op welke stocks je bullish of juist niet moet zijn d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 31-03-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
49euro schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Dat is inderdaad de vraag of de FED en ECB nog door moeten gaan. De grafiek waarop ik reageer gaat over de inflatie cijfers in Europa. De VS loopt voor op de Eurozone. Daar is de FED eerder en sneller de rente gaan verhogen met als resultaat dat het kerninflatie cijfer daar in tegenstelling tot hier in Europa al aan het zakken is. De rente stappen van de FED nemen in grootte al af. De kans dat de FED nog lang door moet in dit tempo van renteverhogingen acht ik minimaal. De ECB zal nog wat kleine stapjes zetten maar de speelruimte die zij hebben is beperkt door de schuldenlast van sommige Europese landen.

Ik voel er niet zo veel voor om verder de discussie over een eventuele 'meltdown van de bankensector' hier nog eens over te doen. Uiteraard zijn er slachtoffers wanneer de economie geremd moet worden. De vraag is of dat een slecht of juist een goed teken is. We komen uit een tijd van overstimulatie, wellicht is het gewoon tijd om nu eens een schifting te maken tussen wat goed en slecht loopt. Al sinds de corona crisis wordt er een golf van faillissementen voorspeld maar tot nu toe is er nog niets hiervan teruggezien. Het tegendeel is waar zelfs: er waren tot op heden zelfs gemiddeld minder faillissementen dan voor de coronacrisis. Ik denk dat faillissementen noodzakelijk en belangrijk zijn in een gezonde economie. Ook wanneer dit banken betreft die hun balans risico's niet op orde hebben..
Het gaat vooral om een rechtlijnig beleid. Of je zegt dat een bank niet systematisch is en dan laat je de bank omvallen of je zegt dat het wel een systeembank is en dan borg je met aanvullende regels dat de kans op besmetting op systeemniveau zeer beperkt is. Wat hier gebeurd is, is dat ze er tussenin zijn gaan hangen en daarmee eigenlijk gezegd hebben dat tot 250 miljard niet too-big-to-fail is en dat blijkt (natuurlijk) niet waar vanwege de verwevenheid tussen veel banken.

Dit hele verhaal kan daarmee wel degelijk invloed hebben op de inflatie, zowel als de centrale banken zich beperkt voelen in het beleid dat ze kunnen voeren en natuurlijk als dit economisch effect gaat hebben. Of dat laatste het geval gaat zijn, zal moeten blijken maar het valt in ieder geval niet uit te sluiten. Als de funding van de banken duurder wordt vanwege hogere risico's betekent dat ook dat banken hogere renteopslagen gaan rekenen en dat kan de economie en daarmee de inflatie remmen. Het is een heel erg complex systeem wat lastig te voorspellen is. Daarmee is het ook erg lastig te voorspellen waar het exact heen gaat met de inflatie, want dit is nog maar 1 component en zo zijn er nog een hoop. De oorlog in Oekraïne om een voor de hand liggende te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
DutchManticore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Euuuuuuhh? Core inflatie aan het zakken in de VS?!

[Afbeelding]
Tsja je kunt de cijfers lezen met de bril die je zelf opzet (maandelijks, jaarlijks etc.) De trend is imho duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:13
DutchManticore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Nou de inhoud stoort me niet zozeer, het is vooral de kop. "Inflatie flink gedaald". Mwah niet echt.

Ik merk dat veel mensen daardoor ook met het gevoel rondlopen dat de inflatie al verslagen is, waarschijnlijk omdat veel mensen alleen de headlines maar lezen.
Dat is wel waar. Mijn vriendin is (mbt economische topics) meer een headline lezer en dacht vanochtend ‘oh de inflatie is bijna voorbij’.

Ze zal het straks wel merken met boodschappen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
SvV_Ying schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Dat is wel waar. Mijn vriendin is (mbt economische topics) meer een headline lezer en dacht vanochtend ‘oh de inflatie is bijna voorbij’.

Ze zal het straks wel merken met boodschappen doen.
Nou zeg dat wel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Het is alleen wel grappig dat juist die boodschappen niet worden meegenomen in het kerninflatie cijfer en wel in het reguliere cijfer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
49euro schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:21:
Het is alleen wel grappig dat juist die boodschappen niet worden meegenomen in het kerninflatie cijfer en wel in het reguliere cijfer. ;)
Waarom is dat grappig?
Dat is juist het hele idee van het meten van kerninflatie ten opzichte van head toch?

Je filtert bewust voor volatiele segmenten die gevoelig zijn voor marktverstoring en kijkt daardoor veel meer naar de economie die te beïnvloeden valt met fiscaal beleid

[ Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 31-03-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
DutchManticore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Waarom is dat grappig?
Dat is juist het hele idee van het meten van kerninflatie ten opzichte van head toch?
Dat juist wanneer men over deze categorie boodschappen spreekt de titel van het artikel en zijn vriendin gelijk hebben en de stijging van de prijzen (op jaarbasis) aan het afvlakken is. Ze behoren immers niet tot het kerninflatie cijfer maar het reguliere cijfer.

[ Voor 56% gewijzigd door 49euro op 31-03-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Afas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:11:
[...]
Het gaat vooral om een rechtlijnig beleid. Of je zegt dat een bank niet systematisch is en dan laat je de bank omvallen of je zegt dat het wel een systeembank is en dan borg je met aanvullende regels dat de kans op besmetting op systeemniveau zeer beperkt is. Wat hier gebeurd is, is dat ze er tussenin zijn gaan hangen en daarmee eigenlijk gezegd hebben dat tot 250 miljard niet too-big-to-fail is en dat blijkt (natuurlijk) niet waar vanwege de verwevenheid tussen veel banken.

Dit hele verhaal kan daarmee wel degelijk invloed hebben op de inflatie, zowel als de centrale banken zich beperkt voelen in het beleid dat ze kunnen voeren en natuurlijk als dit economisch effect gaat hebben. Of dat laatste het geval gaat zijn, zal moeten blijken maar het valt in ieder geval niet uit te sluiten. Als de funding van de banken duurder wordt vanwege hogere risico's betekent dat ook dat banken hogere renteopslagen gaan rekenen en dat kan de economie en daarmee de inflatie remmen. Het is een heel erg complex systeem wat lastig te voorspellen is. Daarmee is het ook erg lastig te voorspellen waar het exact heen gaat met de inflatie, want dit is nog maar 1 component en zo zijn er nog een hoop. De oorlog in Oekraïne om een voor de hand liggende te noemen.
Het is bizar dat o.l.v. de Republikeinen wetgeving die als waarborg diende werd afgeschaft maar volgens mij is het beleid van het Min. van Financiën o.l.v. de Democraten toch vrij rechtlijnig en zorgvuldig geweest. "ja wij zorgen ervoor dat iedereen zijn banksaldo gewaarborgd blijft waardoor een paniek- en kettingreactie in de markt is voorkomen" en: "nee wij houden geen bank overeind die slecht werd gemanaged en waarvan we weten dat het geen systeem probleem oplevert." Het was immers o.a. de SVB zelf die met succes heeft gelobbyd bij de Republikeinen om deze wetgeving af te schalen. Als je het banksaldo waarborgt van de klanten wie dient het dan nog om deze bank in de lucht te houden met belastinggeld?

De FED kan verder uitsluitend bepalen: rente omhoog, of: rente omlaag, en ook zij hebben hun rug recht gehouden en de renteverhoging kort daarna gewoon doorgezet. En waarom zouden ze hun beleid ook laten sturen door wat er met SVB is gebeurd? De basis van bankieren is rente inkomsten en uitgaven managen binnen je balans. Dat het bij SVB fout is gegaan heeft meer te maken met hun eigen amateuristische beleid dan met het beleid van de FED.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
Voor de volledigheid;

390 SPY puts zijn allemaal kapot. Althans, die die niet laatst al gestoplossed zijn.

Sta op quitte voor dit jaar. Paar honderd in de plus met dit verlies verrekend.

Ik open nog even geen nieuwe. Ga even kijken waar SPY heen loopt en ben van plan te zorgen dat ik weer nieuwe bearish posities open voor de volgende rate decision in USA

Ik gok dat die heel erg tegen gaat vallen voor de meeste market participants

[ Voor 9% gewijzigd door DutchManticore op 31-03-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Weet iemand waar ik de actuele DEGIRO MMF (volgens mij 'FundShare UCITS EUR Cash Fund', of 'Morgan Stanley Euro Liquidity Fund') rentepercentage kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
DutchManticore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:36:
Voor de volledigheid;

390 SPY puts zijn allemaal kapot. Althans, die die niet laatst al gestoplossed zijn.

Ik open nog even geen nieuwe. Ga even kijken waar SPY heen loopt en ben van plan te zorgen dat ik weer nieuwe bearish posities open voor de volgende rate decision in USA

Kan je even uitleggen wat voor product je precies in handelt. Ik dacht dat een put een optie was en een stoploss bij een turbo hoorde. Is een turbo short synoniem voor turbo put, of is een turbo put een putoptie op een turbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Voor de volledigheid;

De laatste twee weken swing ik opties met volgende dag expiratie op de SPY/
Laatste 30 min candle geeft de riching van de gap voor de volgende dag. Werkt behoorlijk goed. Vooral gister wanneer 406 gebroken werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
aljooge schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:32:
[...]

Kan je even uitleggen wat voor product je precies in handelt. Ik dacht dat een put een optie was en een stoploss bij een turbo hoorde. Is een turbo short synoniem voor turbo put, of is een turbo put een putoptie op een turbo?
Een turbo op opties heb ik nog nooit gezien. Opties zijn van zichzelf een soort turbo omdat je een contract over bijv 100 of 500 aandelen koopt/verkoopt.
Een stoploss kan ik bij Degiro gewoon op alle producten zetten maar doe ik zeker niet zomaar bij volatiele opties. Een short is doorgaans gewoon het verkopen van aandelen die je niet hebt en dus ooit weer terug moet kopen.

Allemaal termen die je wel even goed duidelijk wil uitzoeken als je ermee aan de slag gaat :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 19:35

Jebus4life

BE User

Nieuw jaar, nieuwe cijfers.

Jaarstart was fenomenaal, in februari stond ik al zowat +10% YTD, maar gezien ik nogal wat financials heb was het tweede deel van het kwartaal dus minder positief.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor de volledigheid;

SVB had SPY 390P tot 10 dollar ITM gezet en je kon daar verkopen. Als je monthlies in weeklies veranderen, dan is het dringend tijd om ze te sluiten.

Mijn juni SPX puts ging over +100% en ik had ook winst genomen ipv allemaal verkocht. Just in case dat het doorzakt, dan heb ik nog wat puts voor de verdere daling.

Dit geeft wel aan dat het traden van indexopties kapitaal intensief is. Je koopt niet alleen op verschillende strikes en expiraties zodat je de kortst lopende opties kan sluiten. Je heb nog wat cash om calls te kopen als hedge tegen de koers gaat de verkeerde kant op en daarvan ook te profiteren.

De koers draaide snel om wegens de bears nemen winsten. Ook wel bekend als de put capitulatie, market makers hedgen hun geschreven puts met het verkopen van aandelen en als de gekochte puts verkocht worden, dan unhedgen ze (de aandelen terugkopen).

VIX 30 was een goed moment voor wie short volatiliteit wilt gaan, overpriced puts schrijven en goed kijken naar hoe de optiepremies imploderen. Als iedereen opties wilt kopen, dan trekken de market makers de ask en IV omhoog. Als er massaal opties geschreven wordt, dan wordt de bid en de IV naar beneden gedrukt.

Nu is SPX/SPY boven gamma max (voorbij de opwaartse druk in de optiereeksen), kan een weekje stagneren. De bears staan klaar om nieuwe puts bij VIX onder 19 in te slaan. Ik ga voor de september expiratie zodat ik bij de eerste beste daling deze maand de juni puts kan verkopen.

Normaal gezien gaat SPX niet boven gamma max zoals een meme aandeel het doet. Als de SPX tegenwoordig gedraagd zoals een meme aandeel, dan trade je het ook zoals een meme aandeel. Voorbij de opwaartse druk betekent calls schrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
rapture schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:51:
[...]

Normaal gezien gaat SPX niet boven gamma max zoals een meme aandeel het doet. Als de SPX tegenwoordig gedraagd zoals een meme aandeel, dan trade je het ook zoals een meme aandeel. Voorbij de opwaartse druk betekent calls schrijven.
Prachtig _/-\o_

Verslikte me bijna in de koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-05 09:27
Factor investering met Robeco fondsen via de Rabobank een goed alternatief voor de standaard index fondsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:08

Lordy79

Vastberaden

DutchManticore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Inderdaad. Je zou bijna denken dat 'ze' het expres doen om in de koppies van de burgers te krijgen dat de inflatie verslagen is. Of de inflatie met succes verslagen wordt hangt af van twee factoren
1. Krijgen we een koude of warme winter. Als er echt heel veel gas nodig is komende winter kan dat de energieprijzen weer de lucht in doen kloppen en begint het hele circus opnieuw. De opec+ beperkt de productie waardoor olie weer duurder zal worden. Gas zit hier qua prijs aan gekoppeld dus dat belooft al weinig goeds.
2. Gaan we verder de-globaliseren? Meer productie naar minder-lage-loon landen verplaatsen gaat gewoon voor een prijsstijging zorgen. De reden dat er na de val van de muur zo'n achterlijk lage inflatie was of zelfs deflatie dreigde is o.a. doordat er met moderne westerse technieken in combinatie met lage loonkosten geproduceerd werd. Dit effect draait zich nu om.

An sich is de rente nog steeds heel(!) erg laag. Als de inflatie 6pct is en de rente 3pct dan verlies je nog steeds op je spaarcenten en is er nog steeds geen extreme prikkel om consumptie uit te stellen. We zijn er in 10-15 jaar zo aan gewend geraakt nauwelijks centen te krijgen voor ons spaargeld dat we nu al blij zijn met 1.5 tot 3 procent bij een inflatie van ruim het dubbele!

Ik verwacht dus nog 2 kwartjes bij de ECB en dat is het dan... En laten we bidden voor een warme winter.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
Lordy79 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 05:54:
[...]

1. Krijgen we een koude of warme winter. Als er echt heel veel gas nodig is komende winter kan dat de energieprijzen weer de lucht in doen kloppen en begint het hele circus opnieuw. De opec+ beperkt de productie waardoor olie weer duurder zal worden. Gas zit hier qua prijs aan gekoppeld dus dat belooft al weinig goeds.

Ik verwacht dus nog 2 kwartjes bij de ECB en dat is het dan... En laten we bidden voor een warme winter.
De winter is pas net 2 weken voorbij.... Volgende winter zijn we weer 9 maanden verder dan nu en 21 maanden verder dan toen Rusland met de gastoevoer is gaan rommelen. Er zijn dan velen nieuwe LNG terminals, warmtepompen etc. gerealiseerd. Er zijn tal van nieuwe contracten gesloten ter vervanging van Russische olie/gas met landen als Noorwegen, VS, Canada Qatar Het is niet zo dat wij als Europa dus stilstaan. Het tegendeel is waar we slaan momenteel twee vliegen in één klap: onafhankelijk worden van Rusland én geleidelijk onze energievoorziening verduurzamen. Goedkope energie zoals we dat jaren hebben gezien zien we voorlopig niet meer terug inderdaad maar de excessen zoals afgelopen herfst/winter verwacht ik niet meer. Komende winter ziet dat speelveld er weer compleet anders uit.

[ Voor 8% gewijzigd door 49euro op 05-04-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:47
@Lordy79 Fundamenteel vind ik vooral je vraag of we verder de-globaliseren erg interessant, decennia van globalisering zie ik ook als een langjarige deflatoire impuls. Het is m.i. zeker mogelijk dat robotisering (goedkoper aanbod) en vergrijzing (minder vraag) in het "westen" het komende decennium nog niet de kracht hebben om inflatie vanuit een eventuele verdere de-globalisering te beteugelen. Dat zou weer impliceren dat de rente niet meer naar 0% zakt. Dit spanningsveld/risico acht ik veel groter voor structurele inflatiedruk dan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Taxcommunism schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:35:
Factor investering met Robeco fondsen via de Rabobank een goed alternatief voor de standaard index fondsen?
Waarschijnlijk niet. De hogere kosten doen waarschijnlijk het potentieel rendement teniet. Maar in theorie zijn er aanwijzingen dat bepaalde factoren die potentieel meer rendement kunnen opleveren, ondervertegenwoordigd zijn in een marktgewogen index.

Zie ook: Ben Felix on 5 Factor Investing
Maar ook: Why it would be ludicrous to invest in these model portfolios

En een uitgebreidere discussie (ook weer met Ben Felix): Expected Returns and Factor Investing

TL;DR/DW: een meer factor*-gewogen portfolio kan meer rendement opleveren, maar de extra kosten en complexiteit t.o.v. een simpele portfolio o.b.v. 2/3 marktgewogen indexfondsen/ETFs, is het niet waard voor de meeste mensen.

*anders dan size/market-cap

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-04-2023 13:25 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 14:23
Djeez die Nvidia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Ken deze kerel verder niet en ik ben zelf onverminderd bearish op de korte tot medium termijn, maar wel een interessante statistiek. SPX nu twee kwartalen achter elkaar in de plus, een nog niet vertoond fenomeen in historische bears.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef09031991
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:52
Ik gok nu dat ik het juiste topic heb gevonden voor mijn vragen:)

Beste Tweakers en consorten

Sinds kort ben ik begonnen met beleggen via EVI (ja daar zullen misschien vele van jullie op tegen zijn maar voor nu laat ik dat even zo)
Ik heb afgesproken maandelijks een aanzienlijk bedrag over te maken wat dan voor mij belegd wordt.
Uiteraard zit hier een limiet aan en doe ik dit met geld wat ik kan missen.
Wat merk ik aan mijzelf is dat ondanks dat alles voor mij geregeld word toch wel steeds meer interesse krijg in beleggen en mijzelf er ook op betrap meer financiële artikelen te lezen zowel regionaal als nationaal.
Mijn vragen zijn, is het nu wel verstandig om wat er in te stoppen of moet ik het voor nu even aan kijken?.
Aan de ene kant kijkend naar S&P500 koop ik niet op het hoogtepunt maarja wel zijn we pas halverwege het dieptepunt. Bankencrisis all over again?
En mijn andere vraag is, waar lezen jullie je in, FD (abonnement van 52 euro..?) of nog anders sites of blogs?

Hoor graag

een nieuwsgierige belegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 17:42
Steef09031991 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:02:

Sinds kort ben ik begonnen met beleggen via EVI (ja daar zullen misschien vele van jullie op tegen zijn maar voor nu laat ik dat even zo)
Ik heb afgesproken maandelijks een aanzienlijk bedrag over te maken wat dan voor mij belegd wordt.
Wat merk ik aan mijzelf is dat ondanks dat alles voor mij geregeld word toch wel steeds meer interesse krijg in beleggen en mijzelf er ook op betrap meer financiële artikelen te lezen zowel regionaal als nationaal.
Mijn vragen zijn, is het nu wel verstandig om wat er in te stoppen of moet ik het voor nu even aan kijken?.
Aan de ene kant kijkend naar S&P500 koop ik niet op het hoogtepunt maarja wel zijn we pas halverwege het dieptepunt. Bankencrisis all over again?
En mijn andere vraag is, waar lezen jullie je in, FD (abonnement van 52 euro..?) of nog anders sites of blogs?

Hoor graag

Welkom op het forum en in de wondere wereld van beleggen. Je vragen zijn allemaal beginnersvragen waarvan je de antwoorden in dit topic en de voorgangers van dit topic vinden kunt.

Mijn wedervraag aan jou ==> Wat is je beleggingsstrategie?

Alles draait om je strategie. Heb je een strategie bepaald blijf er dan bij. En je hebt daarmee ook de antwoorden op je vragen,

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Lordy79 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 05:54:
[...]

Inderdaad. Je zou bijna denken dat 'ze' het expres doen om in de koppies van de burgers te krijgen dat de inflatie verslagen is. Of de inflatie met succes verslagen wordt hangt af van twee factoren
2. Gaan we verder de-globaliseren? Meer productie naar minder-lage-loon landen verplaatsen gaat gewoon voor een prijsstijging zorgen. De reden dat er na de val van de muur zo'n achterlijk lage inflatie was of zelfs deflatie dreigde is o.a. doordat er met moderne westerse technieken in combinatie met lage loonkosten geproduceerd werd. Dit effect draait zich nu om.

An sich is de rente nog steeds heel(!) erg laag. Als de inflatie 6pct is en de rente 3pct dan verlies je nog steeds op je spaarcenten en is er nog steeds geen extreme prikkel om consumptie uit te stellen. We zijn er in 10-15 jaar zo aan gewend geraakt nauwelijks centen te krijgen voor ons spaargeld dat we nu al blij zijn met 1.5 tot 3 procent bij een inflatie van ruim het dubbele!

De inflatie wordt ook gemeten jaar op jaar. Dus als het cijfer nu lager is, komt dat ook omdat vorig jaar de inflatie al hoger was. M.a.w. hij is minder hard gestegen, maar t.o.v. 2 jaar terug nog steeds immens groot.

Het is minder hoog gemeten t.o.v. dezelfde maand vorig jaar waar de inflatie toen wel erg hoog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 28-05 16:36

oscar82

De ondertitel

Deflatie is ook weer niet wenselijk, he? Dan gaan rationele consumenten hun aankopen uitstellen. Maar ja op gas en energie zie je y-o-y prijsdalingen en als de boodschappen een tijdje op 0 zouden blijven zou ik dat ook niet erg vinden qua persoonlijke inflatie.

Inflatie in Spanje 3,3% https://www.reddit.com/r/...s_gone_from_108_to_33_in/
Royal Bank Australia laat de rente in hun meest recente vergadering met rust: https://www.rba.gov.au/media-releases/2023/mr-23-08.html met als reden o.a. dat de inflatie altijd vertraagd reageert op renteverhogingen en ze het gezien de onrust bij banken in de VS en Zwitserland even aan willen kijken / niet te hard op de spreekwoordelijke rem willen trappen.

Deze markten weerspiegelen natuurlijk niet de hele wereldeconomie, maar het zijn misschien tekenen aan de wand bij twee "developed" landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 16:15

Soullie

Planeshift

Ik ben benieuwd we hadden vorig jaar even een inflatie piek van 16% / 17% toch.
Kijken of we inderdaad YoY niet die maand "deflatie" krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:30:
Deflatie is ook weer niet wenselijk, he? Dan gaan rationele consumenten hun aankopen uitstellen.
Op papier volgens de theoretische economie is dat inderdaad het geval, maar in de praktijk? Veel dingen kun je niet uitstellen (energie, water, internet, eten) en ik zie mensen niet zo snel vakanties en entertainment uitstellen omdat dat over een jaar goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
oscar82 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:30:
Deflatie is ook weer niet wenselijk, he? Dan gaan rationele consumenten hun aankopen uitstellen. Maar ja op gas en energie zie je y-o-y prijsdalingen en als de boodschappen een tijdje op 0 zouden blijven zou ik dat ook niet erg vinden qua persoonlijke inflatie.

Inflatie in Spanje 3,3% https://www.reddit.com/r/...s_gone_from_108_to_33_in/
Royal Bank Australia laat de rente in hun meest recente vergadering met rust: https://www.rba.gov.au/media-releases/2023/mr-23-08.html met als reden o.a. dat de inflatie altijd vertraagd reageert op renteverhogingen en ze het gezien de onrust bij banken in de VS en Zwitserland even aan willen kijken / niet te hard op de spreekwoordelijke rem willen trappen.

Deze markten weerspiegelen natuurlijk niet de hele wereldeconomie, maar het zijn misschien tekenen aan de wand bij twee "developed" landen.
Het is wel interessant. Als de inflatie werkelijk nu al daalt, terwijl we nog geen real negative rates hebben, dan zegt dat niet veel goeds over de staat van de economie.

We hebben op nog geen enkel punt de rates van de centrale banken boven de inflatie uit zien komen.

De real rates zijn nog steeds negative.
Als het geld dat nu achter goederen en diensten aanjaagt al af begint te nemen dan hoeven de rentes niet zo ver meer omhoog, dan daalt de inflatie al door dat consumenten om een andere reden al niet meer kunnen kopen. Hoge primaire leefkosten?

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 05-04-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:29:
[...]
Het is wel interessant. Als de inflatie werkelijk nu al daalt, terwijl we nog geen real negative rates hebben, dan zegt dat niet veel goeds over de staat van de economie.
Dat de inflatie daalt geeft voornamelijk aan dat de gas/olieprijs weer gedaald is.
Verder kun je daar niet echt conclusies aan verbinden over de staat van de economie.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Panzer_V schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:16:
[...]

Welkom op het forum en in de wondere wereld van beleggen. Je vragen zijn allemaal beginnersvragen waarvan je de antwoorden in dit topic en de voorgangers van dit topic vinden kunt.
Natuurlijk kan een beetje zelf zoeken geen kwaad, maar als trouwe lezer hier heb ik eigenlijk antwoorden daarop helemaal niet veel gezien (over wat mensen lezen). En dan zeggen dat het ergens in de 65000 posts staat die deze serie heeft helpt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-05 16:43

Hoor graag

Seeking Alpha is wel een goed opinie website voor light reading.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 17:42
Sissors schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:07:
[...]

Natuurlijk kan een beetje zelf zoeken geen kwaad, maar als trouwe lezer hier heb ik eigenlijk antwoorden daarop helemaal niet veel gezien (over wat mensen lezen). En dan zeggen dat het ergens in de 65000 posts staat die deze serie heeft helpt niet.
Dan heb je mijn post niet goed begrepen/ heb ik ze niet helder genoeg neergezet.

Mijn punt is dat als je een beleggingsstrategie hebt daarmee al deze vragen beantwoord zijn. Beleggen zonder beleggingsstrategie vind ik zelf heel dom.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
YakuzA schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:19:
[...]

Dat de inflatie daalt geeft voornamelijk aan dat de gas/olieprijs weer gedaald is.
Verder kun je daar niet echt conclusies aan verbinden over de staat van de economie.
Die stijgt. OPEC heeft net de productie weer teruggeschroefd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:29:
[...]

En dat heeft impact op de inflatiecijfers van de afgelopen maanden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:39

Qwerty-273

Meukposter

.....
Zoals al eerder genoemd bepaal voor jezelf een beleggingsstrategie. En houdt je daar aan.

Het bijhouden van dagelijks nieuws, vind ik zelf ook interessant en had heel vroeger dan ook een FD abo, maar wat is je doel van het lezen van deze financiële nieuwsartikelen? Het gros wordt geschreven door journalisten, waarbij ook soms (al is dat bij het FD minder) de kop van het artikel de lezer beet moet pakken. Ik zou dat niet direct als input nemen om iets te besluiten om iets te veranderen kwa beleggen.

Op momenten lees ik af en toe de artikelen op https://finance.yahoo.com/ of https://www.cnbc.com/economy/ of https://www.theguardian.com/business/economics maar dat beïnvloed verder niet mijn strategie. Dat is nog steeds het volgen van de wereldwijde marktkapitalisatie via een ETF. Maar voor minder nieuws en meer de onderzoek kant, lees ik wel vaker financiële onderzoeksartikelen. Zoals je bijvoorbeeld in de beschrijving van de videos van Ben Felix kan vinden (al zitten ze vaak wel achter een paywall van een instituut en dan laat ik ze links liggen want de prijzen zijn dan vaak niet gericht op consumenten)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DutchManticore schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:29:
[...]

En ik hoop dat je dan zelf kan deduceren wat voor invloed dit dus op de inflatie cijfers voor de komende maanden kan gaan hebben.
En hoe weinig deze fluctuaties dus zeggen over de staat van onze economie, aangezien die olie/gas prijs een externe factor is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Sissors schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:49:
[...]

Nee. Jongens toe. Als je ook maar twee procent van mijn posts laatste maanden gelezen zou hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Dat de OPEC productie terugschroefd is niet echt relevant. Hooguit een indicator dat zij ook een verdere neerwaartse prijsdruk verwachtten (pas op de plaats/recessie/..).Dat kun je ook mooi terugzien: na de verlaging is de olieprijs op het niveau waar het sinds pakweg december op zit.

Op dit moment is de inflatie min of meer in een vrije val geraakt. Nog 'maar' 3-4% yoy wat heel erg anders is dan de bijna 12% van 2022. De piek van de meeste prijzen was pas in juni/juli trouwens, toen alles nog onder indruk was van Rusland en nieuwe routes/afspraken werder gezocht. Dus tenzij de inflatie aantrekt de komende maanden zal het yoy spoedig onder de 3% inflatie gaan duiken.

De forecasts voor rente vanuit FED/ECB gaan nu ook richting stabiel of verlagen in 2024, en mogelijk zelfs dit jaar al pas op de plaats.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 06-04-2023 09:11 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07
DutchManticore schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:04:
[...]

Nee. Jongens toe. Als je ook maar twee procent van mijn posts laatste maanden gelezen zou hebben..
Zo'n dosis van zelfingenomen, giftige, prekende, fragmentarische opeenvolging van letters is een afrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sissors schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:49:
[...]

Ik ben er nog niet uit of olieprijs nou een gevolg is van inflatie, of de inflatie juist van de olieprijs. De prijs is in ieder geval weer een stuk gedaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uymCmACLGkwA7cyhHZidddGK_bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgpEdfo4qD3DpJH91m8R06Ma.png?f=fotoalbum_large

Dus ja de olieprijs heeft zeker impact gehad op inflatie (of andersom :+ )

Op het werk zie ik het ook terug in de staalprijzen, op het hoogtepunt koste RVS iets van 6 euro de kilo. Is nu iets van 3.35 euro. wat heel wat dichter bij het gemiddelde ligt van afgelopen 10 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBfOk1H4ueBC2JT81YExOrKmTxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FEN0Aq7b0HizHH8fvqaGmI4p.png?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DutchManticore schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:04:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar als iemand stelt dat inflatie waarschijnlijk voor flink gedeelte is gedaald door lagere energieprijzen, en jij daarop reageert door te stellen dat de energieprijs niet daalt, maar stijgt, dan ga ik ervanuit dat je het nog steeds over hetzelfde onderwerp hebt, de inflatie van de afgelopen maanden.

Los daarvan, heb ik deze vraag:
Nu de inflatie dus is gedaald zie jij dat als een negatief iets, dat komt doordat de economie slecht doet. Als de inflatie was gestegen, had jij dat dan als een positief iets gezien, of had je dat ook als een negatief iets gezien?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jedi_Pimp

Hoor graag

Ik doe een poging.

Je stelt een vraag die in je hoofd veel relevanter is dan die in werkelijkheid voorstelt. Als jij met de huidige macro's, aanstaande recessie, bankenpaniek et cetera twijfelt "of dit het juiste moment is", dan heb ik nieuws: niemand weet dat. Ook Buffet niet, ook niet de knapste koppen van de afdeling macroeconomische analyse van JP Morgan. Dus je kan afhankelijk van je strategie, verschillende dingen doen. Zit je er in voor de lange termijn? Dan kan je DCA'en en je bedrag vergroten juist als prijzen dalen of al laag zijn. Wil je per se lump sum instappen, dat is intrinsiek lastiger en heeft statistisch gezien minder kans op succes. Ik ben zelf vrij beïnvloedbaar door m'n eigen vermeende macro achtergrond en ontwikkelingen, dus ik ben momenteel cash heavy en minder invested (% gezien) dan een paar maanden geleden. Hiermee zorg ik dus voor meer ruimte bij een verdere daling maar pak ik ook een beetje stijging mee omdat ik exposure heb. Sommige mensen hier zweren bij altijd en overal DCA'en, het time in the market verhaal. Ik heb een iets kortere termijn en DCA dus ook, maar dan dynamisch (zowel in als uit). Echter, nu helemaal niet instappen een jaar lang omdat je denkt dat er een moeder der crashes komt, is ook niet de beste strategie - althans, als beginner, that is. Kies je middenweg die bij je strategie past.

Als je als beginner een heel korte termijn hebt en gains wil zien op cherrypicked stocks, dan stel je de verkeerde vraag en zou ik dat ik afraden :P

@YakuzA volgens mij verbindt Manticore niet direct conclusies over de staat van de economie aan de hand van inflatieschommelingen, maar door te verwijzen naar real rates. Daar heeft hij toch echt een punt, zeker als je de diepe yield inversion meeneemt. De Fed is dan namelijk irrelevant geworden, "the economy is sick" is dan ook een geldend adagium op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Jedi_Pimp op 06-04-2023 15:49 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:59

Polycom

Poes van goud

mrc4nl schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:34:
[...]

Ik ben er nog niet uit of olieprijs nou een gevolg is van inflatie, of de inflatie juist van de olieprijs. De prijs is in ieder geval weer een stuk gedaald.
[Afbeelding]

Vraag en aanbod. :+
Economisch groei onder druk / recessie vrees = Daling Olie prijs.
Het oliekartel gaat het aanbod verlagen terwijl de vraag stabiel blijft = Stijging Olie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 13:30
mrc4nl schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:34:
[...]

[Afbeelding]

Op het werk zie ik het ook terug in de staalprijzen, op het hoogtepunt koste RVS iets van 6 euro de kilo. Is nu iets van 3.35 euro. wat heel wat dichter bij het gemiddelde ligt van afgelopen 10 jaar.
[Afbeelding]
Het punt was niet dat er geen causaal verband is tussen olieprijs en inflatie, maar dat het opec event pas afgelopen weekend heeft plaatsgevonden en dus te recent was om al in de inflatiecijfers zichtbaar te zijn zoals dutchmanticore beweerde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Huizenprijzen zijn nu toch wel serieus aan het dalen.

Gemiddeld werd 394.000 euro betaald voor de bijna 28.500 bestaande woningen die NVM-makelaars in januari, februari en maart 2023p verkochten.

Op het hoogtepunt in het tweede kwartaal van 2022 werd nog gemiddeld 450.551 betaald.

Uiteraard is dat niet zo één op één te vergelijken omdat het aantal woningen, en het type woning hieruit niet op te maken valt.

Wat we wel kunnen concluderen is dat de gemiddelde transactieprijs al ruim 12% gedaald is ten opzichte van het hoogtepunt.

We zitten nu volop in de markt. Ook bij de open huizen dag veel bezocht en we worden constant nagebeld door makelaars, terwijl we echt niet bovenaan de bezoekregisters stonden.

Ook hebben verkopers al een ruim lager bod dan hun vraagprijs bij ons geaccepteerd. Helaas kwamen er voor ons onaanvaardbare gebreken aan het licht en hebben we voorbij laten gaan. Woning staat nog steeds te koop voor dezelfde debiele vraagprijs.

Geen haast, ik wacht even rustig verder tot het nog wat zakt. Dit is alleen nog maar onder druk van de renteverhogingen.

De crisis die zich nu in de banken wereld manifesteert, en weer tot creditcrunch (en dus economische malaise) kan gaan leiden gaat nog olie op dat vuur gooien.

Het worden interessante tijden voor kopers, dit en volgend jaar! Cash is king voorlopig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Wat me ook opvalt is dat er niet of nauwelijks gesproken wordt over de eerste scheuren in de petrodollar.

Brazilië, Rusland en China hebben met SA bedongen dat ze ook met Yuan af mogen rekenen. Een extreem groot gevaar voor de geopolitieke positie van de VS en hun privilege exorbitante.

Ongelofelijk dat de Saudis dit aandurven. Het lijkt alsof ze niet erg bang zijn voor de Amerikanen. De deal die ze gemaakt hebben was immers, Amerika, haar leger en de CIA houden de Koninklijke familie op de troon, en in ruil daarvoor accepteren de Saudis alleen betalingen in dollars.

Tijd voor wat democracy, freedom en regime change in olie producerende landen?

Tegelijkertijd gaat de veenbrand in de bancaire sector verder. Een enorme hoeveelheid geld wordt opgenomen bij banken in zowel de VS als de EU. Deze uitstroom van geld is vooral gedreven door de mogelijkheden tot veel hogere rendementen elders in de markt bij de hoge rentes nu, en een deel voor wantrouwen van de banken. Banken gaan dus noodgedwongen terughoudender zijn in het aantal leningen dat ze uitgeven, vooral in het zakelijk segment. Zeker gezien de grote commerciële real estate portfolios die al onder druk staan.

Dat gaat weer gevolgen hebben voor de levensvatbaarheid van bedrijven, en dus de inkomens van burgers.

We gaan t zien. Ik zie nog erg veel beren op de weg

[ Voor 34% gewijzigd door DutchManticore op 06-04-2023 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
DutchManticore schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:34:
.Geen haast, ik wacht even rustig verder tot het nog wat zakt. Dit is alleen nog maar onder druk van de renteverhogingen.

De crisis die zich nu in de banken wereld manifesteert, en weer tot creditcrunch (en dus economische malaise) kan gaan leiden gaat nog olie op dat vuur gooien.
Volgens dit artikel kan dit juist leiden tot wederom extreem lage rentes....en dan zullen de huizenprijzen juist misschien wel weer gaan stijgen. https://archive.fo/MGP85
Ik durf zelf niet te voorspellen wat er gaat gebeuren, maar meer om aan te geven dat verschillende personen uitgaan van dezelfde mogelijk situatie (credit crunch) met verschillende uitkomsten.
Ik ben blij dat wij in 2019 hebben gekocht en een rente met nog ruim 16 jaar op 1.69% hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:08
Ik krijg de site niet geladen.
code:
1
2
3
This site can’t provide a secure connection
archive.fo uses an unsupported protocol.
ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH

Heb je ook de echte URL?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Jedi_Pimp schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:41:
@YakuzA volgens mij verbindt Manticore niet direct conclusies over de staat van de economie aan de hand van inflatieschommelingen, maar door te verwijzen naar real rates. Daar heeft hij toch echt een punt, zeker als je de diepe yield inversion meeneemt. De Fed is dan namelijk irrelevant geworden, "the economy is sick" is dan ook een geldend adagium op dit moment.
Nothing to see here, move on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:45:
[...]

[Embed]
Spot on

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Als de effecten van de rente verhogingen intreden, zijn ze niet meer nodig en kunnen de rentes weer omlaag. Natuurlijk komt er een eind aan de renteverhogingen en stabiliseren ze een keer. En gaan ze zelfs weer omlaag, voor hoe ver dan ook maar dat is dan onder invloed van een recessie of een bankencrisis. Die neemt dan de inflatie drukkende werking van de rente verhogingen over. Het is niet zo alsof dan de beurs en de woningmarkt weer vrij spel hebben en we door het plafond kunnen.

Dit mist zoveel inzicht. De rentes worden waarschijnlijk nooit meer 0% of negatief aangezien dat in bijna alle gevallen extreem stimulerend is.

Alles valt of staat met de interactie met de inflatie en welke basisrente resulteert in een real neutral rate. Oprecht, zoek eens op "real rate explained" of lees dit artikel

De centrale banken moeten zo direct de rentes gaan balanceren op het punt dat ze noch stimulerend, noch remmend zijn. Of ze gaan licht remmen of licht stimuleren, maar de illusie dat een negatieve of 0 rate straffeloos mogelijk is, is voorgoed gebroken. Dat experiment is de laatste 15 jaar geprobeerd en is nu echt gefaald.

De rentes gaan pas omlaag als malaise de inflatie remmende werking over neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 08-04-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:45:
[...]

[Embed]
Dat is inderdaad het gevolg van te snel de rente verhogen en als de markt verwacht dat de rente en inflatie in de komende tijd/jaren weer aardig omlaag zal gaan.

Dat valt nog steeds onder symptomen van het rente beleid.
Niet echt onder symptomen van hoe de staat van de economie als geheel is.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
YakuzA schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:05:
[...]

Dat is inderdaad het gevolg van te snel de rente verhogen en als de markt verwacht dat de rente en inflatie in de komende tijd/jaren weer aardig omlaag zal gaan.

Maar de markt kijkt naar de verkeerde inflatie. Die van de markt verstoring daalt, maar die te beïnvloeden is met monetair beleid stijgt. De kern inflatie.
.
De markt en de participanten zijn compleet verslaafd aan lage rentes en makkelijk geld en hoopt nog teveel dat we weer het spel van de laatste 14 jaar gaan herhalen maar dat kan door de inflatie gewoon niet meer.

De positie van de dollar komt in het gedrang, dat gaat de VS niet toestaan. En je kunt van de Amerikanen vinden wat je wilt, maar ik heb ze liever aan het geopolitieke roer dan de Chinezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
YakuzA schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:05:
[...]

Hangt er een beetje vanaf wat je met "als geheel" bedoelt. Een inverted yield curve zegt namelijk wel degelijk iets over de staat van de economie. De achtergrond waarin de inversion optreedt is vaak één van rentestigijgen. Inversions (zeker als je gebruik maakt van de 10y-03m) hebben daarnaast zo goed als altijd recessies ingeleid als leading indicator, i.e. met een marktbodem bij de uninversion. Ik heb hier laatst nog een overlay gepost van de spread tegen de SPX, het beeld is vrij duidelijk.

Ik kan hier overigens nog allerlei micro- en macroeconomische principes en curves gaan aanhalen, maar kort samengevat komt het er op neer dat een inverted yield curve niet strookt met zo'n beetje alle basiselementen die je in een gemiddelde bachelorstudie economie leert. Het gegeven dat een inversion zo'n goede track record heeft als het aankomt op recessies, is toch reden genoeg om te mogen linken naar de staat van de economie? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Nearly every publicly traded bank in the country is sitting on loans that have declined in value since they were made. The culprit is rising interest rates, which also slashed the value of banks’ other big asset, their holdings of securities.

While First Republic is an extreme example, it isn’t alone. Among 435 publicly traded U.S. banks listed on major exchanges, 97% of them reported that their loans’ market value was less than their balance-sheet amount as of Dec. 31, according to data provided by S&P Global Market Intelligence.

Combined, they had $242 billion of unrealized losses on their loans, defined as the difference between the loans’ fair values and carrying amounts. That was equivalent to 14% of their total equity and 21% of their tangible common equity, which is a widely used measure of net worth that excludes preferred stock and intangible assets.

The 435 banks in The Wall Street Journal’s sample included 100 where the combined unrealized losses on loans and held-to-maturity securities were equivalent to 50% or more of their total equity.

https://www.wsj.com/artic...read-among-banks-c3ee622f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:07
242 miljard? Kweet niet hoor, maar daar liggen we toch niet wakker van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
Bij midsize lenders in de US is het verschil tussen leningen en deposito's fors afgenomen. Dat gaat met name dus om regionale banken dus als er later deze maand weer resultaten beschikbaar komen zou er wel weer eens een nieuwe run kunnen ontstaan. En dan te bedenken dat borrowers in toenemende mate straks niet meer aan verplichtingen kunnen voldoen, dus leningen zullen nog wel wat waarde verliezen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Sineplex schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:07:
Bij midsize lenders in de US is het verschil tussen leningen en deposito's fors afgenomen. Dat gaat met name dus om regionale banken dus als er later deze maand weer resultaten beschikbaar komen zou er wel weer eens een nieuwe run kunnen ontstaan. En dan te bedenken dat borrowers in toenemende mate straks niet meer aan verplichtingen kunnen voldoen, dus leningen zullen nog wel wat waarde verliezen.....
Wat dit punt kracht bijzet, is de run op collateral die in maart is gestart en nog steeds bezig is. Ik kan 'm hier niet posten, maar zag een veelzeggende chart hierover afkomstig van Eurodollar University. Er wordt nog steeds hevig geboden op UST met lage yield, wat aangeeft dat marktspelers meer waarde hechte aan het liquiditeitsaspect van high quality collateral in plaats van de yields die ze kunnen krijgen. Anders kan je je geld immers parkeren in de RRP facility van de Fed (4.80%).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
DutchManticore schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:12:
[...]

Maar de markt kijkt naar de verkeerde inflatie. Die van de markt verstoring daalt, maar die te beïnvloeden is met monetair beleid stijgt. De kern inflatie.
.
De markt en de participanten zijn compleet verslaafd aan lage rentes en makkelijk geld en hoopt nog teveel dat we weer het spel van de laatste 14 jaar gaan herhalen maar dat kan door de inflatie gewoon niet meer.

De positie van de dollar komt in het gedrang, dat gaat de VS niet toestaan. En je kunt van de Amerikanen vinden wat je wilt, maar ik heb ze liever aan het geopolitieke roer dan de Chinezen
Tegelijk stijgt de kerninflatie als gevolg van de totale inflatie. Als ik kijk naar mijn sector, dan is de gerapporteerde inflatie de maatstaaf voor de contractuele prijsverhogingen die wij kunnen doorvoeren. Waardoor de kerninflatie (waar ons product in zit) omhoog wordt gedwongen het jaar erop.

Als ik kijk naar kosten als salaris (CAO etc) is de totale inflatie de maatstaaf. Dus zien we nu cao's met 5-10-15% verhoging. Welke 1:1 doorgaat in de kerninflatie maar pas het jaar erop (of zelfs 2 jaar later) zichtbaar wordt.
Zie bijvoorbeeld verpleegkundige cao. +15%. Dat gaat de core inflatie omhoog duwen, want stijging van salaris component. Gevolg van de hoge algehele inflatie vorig jaar. 10% daarvan vindt plaats in 2024. Dus pas in de Core Inflation van juli 2024 (dat is pas over 15 maanden!) zit dit verwerkt in de cijfers ook al is de oorzaak de inflatie cijfers van '21 en '22; er zit dus 2-3 jaar vertraging in de core inflatie!

Kerninflatie is dus een lagging indicator, geen leading. Dat zie je vooral mooi terug als je kijkt over een langere tijdshorizon zoals DutchManticore in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" . Ik verwacht dan ook dat we net als '08'09 en '14-'16 nu correctie ingaan waar core inflatie tijdelijk hoger is. Daarna zal deze braaf de algehele inflatie omlaag volgen omdat indexaties, salarissen etc minder hard stijgen als gevolg van lagere totale inflatie cijfers.
Zoals een lagging indicator dat hoort te doen; altijd met vertraging reageren op de actualiteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 11-04-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Xanaroth schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:40:
[...]

Tegelijk stijgt de kerninflatie als gevolg van de totale inflatie. Als ik kijk naar mijn sector, dan is de gerapporteerde inflatie de maatstaaf voor de contractuele prijsverhogingen die wij kunnen doorvoeren. Waardoor de kerninflatie (waar ons product in zit) omhoog wordt gedwongen het jaar erop.

Als ik kijk naar kosten als salaris (CAO etc) is de totale inflatie de maatstaaf. Dus zien we nu cao's met 5-10-15% verhoging. Welke 1:1 doorgaat in de kerninflatie maar pas het jaar erop (of zelfs 2 jaar later) zichtbaar wordt.
Zie bijvoorbeeld verpleegkundige cao. +15%. Dat gaat de core inflatie omhoog duwen, want stijging van salaris component. Gevolg van de hoge algehele inflatie vorig jaar. 10% daarvan vindt plaats in 2024. Dus pas in de Core Inflation van juli 2024 (dat is pas over 15 maanden!) zit dit verwerkt in de cijfers ook al is de oorzaak de inflatie cijfers van '21 en '22; er zit dus 2-3 jaar vertraging in de core inflatie!

Kerninflatie is dus een lagging indicator, geen leading. Dat zie je vooral mooi terug als je kijkt over een langere tijdshorizon zoals DutchManticore in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" . Ik verwacht dan ook dat we net als '08'09 en '14-'16 nu correctie ingaan waar core inflatie tijdelijk hoger is. Daarna zal deze braaf de algehele inflatie omlaag volgen omdat indexaties, salarissen etc minder hard stijgen als gevolg van lagere totale inflatie cijfers.
Zoals een lagging indicator dat hoort te doen; altijd met vertraging reageren op de actualiteit.
Eens, je quote ook mijn grafiek dus dat kan niet anders. Echter de ECB en FED kunnen met rentestanden invloed uitoefenen op de lagging kern inflatie maar niet op de inflatie door marktverstoring .

De kern inflatie zal eerst tekenen van bedaring moeten laten zien voor het tijd is voor stabilisering van de rentes, laat staan daling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DutchManticore schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:10:
[...]

Eens, je quote ook mijn grafiek dus dat kan niet anders. Echter de ECB en FED kunnen met rentestanden invloed uitoefenen op de lagging kern inflatie maar niet op de inflatie door marktverstoring .

De kern inflatie zal eerst tekenen van bedaring moeten laten zien voor het tijd is voor stabilisering van de rentes, laat staan daling
Laten we de CAO's als voorbeeld houden. Die zorg lonen blijven in '24 10% stijgen (dus ruim boven core inflatie niveau; duwt de inflatie omhoog). Of ze nu de rentes verlagen naar 0% of verhogen naar 10%, het monetair beleid zal pas bij de volgende CAO ronde zichtbaar worden.
Indexaties van diensten, materialen, etc idem. Contract staat vast, dus pas na aflopen van een contract is er een momentopname van de invloed van monetair beleid.

Ironisch genoeg blijkt de praktijk dan ook andersom. ECB/FED oefenen met hun beleid effect uit op de algehele inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:46
Heeft iemand hier tips voor software waarmee je de rendementen van beleggingen kunt bijhouden? Ik heb ETF's bij DEGIRO en NT fondsen bij ABN, en weet nog steeds niet wat mijn rendementen zijn. Ik zie zowel bij DEGIRO als bij ABN wel een totaal winst/verlies, maar verder niet. Bij DEGIRO kun je wel nog per ETF wat gerealiseerde en ongerealiseerde winsten zien maar dat is nogal vaag, en dat laat ook alleen de totale winst/verlies vanaf start van aankoop zien.

Ik zou graag een overzicht willen per jaar van alle ETF's, met daarin ook de ontvangen dividend en eventuele kosten.

Bestaat hier software voor of moet ik zelf daar veel tijd in stoppen om iets in Excel te ontwikkelen o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 12:02
Misschien is Portfolio Performance wel een tool die biedt wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
bones schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:44:
Heeft iemand hier tips voor software waarmee je de rendementen van beleggingen kunt bijhouden? Ik heb ETF's bij DEGIRO en NT fondsen bij ABN, en weet nog steeds niet wat mijn rendementen zijn. Ik zie zowel bij DEGIRO als bij ABN wel een totaal winst/verlies, maar verder niet. Bij DEGIRO kun je wel nog per ETF wat gerealiseerde en ongerealiseerde winsten zien maar dat is nogal vaag, en dat laat ook alleen de totale winst/verlies vanaf start van aankoop zien.

Ik zou graag een overzicht willen per jaar van alle ETF's, met daarin ook de ontvangen dividend en eventuele kosten.

Bestaat hier software voor of moet ik zelf daar veel tijd in stoppen om iets in Excel te ontwikkelen o.i.d.?
Op mijn PC gebruik ik portfolio performance en op mijn telefoon My Stocks Portfolio & Widget. Beide gratis opties echter kans bestaat dat deze laatste in de toekomst een betaalde versie gaat krijgen aangezien de app enige tijd terug van eigenaar is veranderd. Vandaar dat ik ben overgestapt naar Portfolio Performance. Deze laatste werkt wat nauwkeuriger maar heeft weer geen telefoon app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:46
Crasheeee schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:10:
Misschien is Portfolio Performance wel een tool die biedt wat je zoekt.
Ah top, dat ziet er wel goed uit, ik ga er eens mee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Coonsumer prices rose 5.0% in March from a year ago, slowing a full percentage point from 6.0% in February, and less than the 5.2% increase expected.

Best goed nieuws, vooral omdat het gelijk loopt met de Eurozone waar de inflatie ook gestaag daalt. Versterkt de case dat we nog dit jaar pauze gaan zien in de rentes, misschien zelfs daling in het niveau van de FED/ECB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Zijn er hier mensen die een investerings mogelijkheid zien in water? Zo ja waar investeer je dan precies in en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:39

Qwerty-273

Meukposter

@49euro Wat is jouw kijk op deze sector? Er zijn een aantal ETFs, en ook als UCITS, die zich richten op "water". Of daar een mogelijkheid inzit of het puur trend/hype is, daar heb ik niet de kennis voor.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:28
49euro schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:28:
Zijn er hier mensen die een investerings mogelijkheid zien in water? Zo ja waar investeer je dan precies in en waarom?
Het makkelijkste is dan een ETF kopen die zich focust op deze sector: iShares Global Water of Lyxor World Water UCITS (dividend uitkerend) of L&G Clean Water UCITS ETF (accumulating) zijn bijvoorbeeld zonder transactiekosten aan te kopen bij DeGiro. Je investeert dan in allerlei bedrijven die met water bezig zijn, van het verwerken van afvalwater tot sanitaire voorzieningen.

Of water een financieel goede investering is, is voor iedereen gissen natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Marrtijn op 12-04-2023 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:50:
@49euro Wat is jouw kijk op deze sector? Er zijn een aantal ETFs, en ook als UCITS, die zich richten op "water". Of daar een mogelijkheid inzit of het puur trend/hype is, daar heb ik niet de kennis voor.
Ik zou graag mijn positie in utilities willen versterken en neem het in overweging. Ik heb nog niet echt een beeld bij welke bedrijven in de toekomst daadwerkelijk een bovengemiddeld rendement kunnen leveren. Dat er op verschillende plekken in de wereld een tekort is aan drink- en grondwater is iets dat zeker is, tegelijkertijd bestaat 71% van de aardoppervlak uit water. Of investeren in bedrijven rendement gaat opleveren is dus mijn inziens sterk afhankelijk van locatie en use case. Zo betwijfel ik of de ETF iShares Global Water daadwerkelijk een goede investering is. Ik ben bang dat spreiding in deze business een flinke hap neemt uit het rendement waardoor het toch een stuk minder interessant is dan het op eerste oogopslag lijkt. Welke bedrijven of facetten echt interessant zijn binnen deze sector heb ik nog niet in beeld. Vandaar mijn vraag hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Xanaroth schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:01:
Coonsumer prices rose 5.0% in March from a year ago, slowing a full percentage point from 6.0% in February, and less than the 5.2% increase expected.

Best goed nieuws, vooral omdat het gelijk loopt met de Eurozone waar de inflatie ook gestaag daalt. Versterkt de case dat we nog dit jaar pauze gaan zien in de rentes, misschien zelfs daling in het niveau van de FED/ECB.
In tegendeel. De core inflatie is weer gestegen. Dit is juist koren op de molen voor verdere verhogingen.
But core prices, which exclude volatile food and energy items and capture longer-lasting trends, increased 0.4% from February following a 0.5% bump in the previous month. That pushed up the annual increase from 5.5% to 5.6%.

The report underscores that goods inflation is letting up somewhat as pandemic-induced supply chain snarls resolve and commodity prices fall but the pullback is painfully slow
Centrale banken interesseren zich totaal niet voor head inflation.

Nogmaals, de centrale bank kan met monetair beleid geen invloed uitoefenen op prijsstijgingen die zijn ontstaan als gevolg van marktverstoringen. Hoeveel ze ook aan de knop draaien, er komt geen extra gas of olie uit de kraan.

Het tegenovergestelde is waar voor core inflation. Deze is direct (alhoewel met een enorme lag) te beïnvloeden door aan renteknoppen te draaien.

MoM is de stijging met ongeveer een half procent per keer schrikbarend hoog op de core de laatste maanden, en YoY zitten we op 5,6%. Bijna drie keer zo hoog als de target rate van 2%.

Het wordt gebracht en gevoerd als goed nieuws maar ik zie het absoluut niet. Door jou maar ook door nieuws outlets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYgjctPO3GE9VR0H4newAPEy0ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjVoZPHdsIGEFTQInAigjbae.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door DutchManticore op 12-04-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat we de naam Blackstone nog wel een paar keer gaan horen de komende jaren

Defaulten op meerdere debt payments, 71 miljard aan withdrawals geblokt, sky high fees voor management, portfolio mark-to-market in de boeken.

Wel geüpgraded door JPM naar "best in class"

[ Voor 48% gewijzigd door DutchManticore op 12-04-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DutchManticore schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:49:
[...]

In tegendeel. De core inflatie is weer gestegen. Dit is juist koren op de molen voor verdere verhogingen.

[...]

Centrale banken interesseren zich totaal niet voor head inflation.

Nogmaals, de centrale bank kan met monetair beleid geen invloed uitoefenen op prijsstijgingen die zijn ontstaan als gevolg van marktverstoringen. Hoeveel ze ook aan de knop draaien, er komt geen extra gas of olie uit de kraan.

Het tegenovergestelde is waar voor core inflation. Deze is direct (alhoewel met een enorme lag) te beïnvloeden door aan renteknoppen te draaien.

MoM is de stijging met ongeveer een half procent per keer schrikbarend hoog op de core de laatste maanden, en YoY zitten we op 5,6%. Bijna drie keer zo hoog als de target rate van 2%.

Het wordt gebracht en gevoerd als goed nieuws maar ik zie het absoluut niet. Door jou maar ook door nieuws outlets

[Afbeelding]
Gewoon eerlijk: Ik snap jouw posts niet. Inflatie naarbeneden: Dat is slecht! Inflatie stabiel of omhoog: Dat is slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Sissors schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:44:
[...]

Gewoon eerlijk: Ik snap jouw posts niet. Inflatie naarbeneden: Dat is slecht! Inflatie stabiel of omhoog: Dat is slecht!
Ik heb in de twee posts terug het verschil uitgelegd tussen head en core inflation.

Core inflatie en head inflatie (die in de volksmond inflatie wordt genoemd) zijn twee verschillende dingen.

(Head) inflatie naar beneden is leuk, dat haalt de druk een beetje van consumenten af maar dat lost niet het economische probleem op.

Het probleem is kern inflatie, en dat krijg je alleen weg met of recessie en werkloosheid of hoge rentes. En vaak volgt de eerste de tweede.

De M2 money supply daalt behoorlijk op het moment. Vooral in de VS.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 12-04-2023 19:51 ]

Pagina: 1 ... 152 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij