[quote]
Morty schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:44:
(knip) rant over interactie van andere forumleden
Het lijkt alsof ik het niet uitgelegd krijg dat er meerdere zaken tegelijkertijd spelen. Een loss-of-trust event (die zorgt dat mensen hun geld opnemen), die zorgt voor behoefte aan short term liquidity, die banken oplossen met het converten van obligaties (MBS/Treasury), en dat grootschalig dumpen zorgt ervoor dat de waarde van de bonds op de secondary market dalen, waardoor de volgende die zo liquiditeit probeert te creëren meer moet verkopen voor minder liquiditeit. Tegelijk is er een toevlucht naar obligaties in de rest van de markt, ook bij opgenomen kredieten, naar obligaties als veilige haven. Zoals de dump van obligaties een neerwaartse druk uitoefent, oefent de vlucht opwaartse druk uit. De een sluit de ander niet uit.
Het contagion risk zit hem niet in het feit dat mensen geld opnemen. Dat is de catalyst, de start van het probleem.. (maar dus niet het probleem zelf, immers geld dat bij bank 1 wordt opgenomen, wordt grotendeels weer bij bank 2 gestald). Het risico, waar men zich binnen bancaire kringen zorgen over maakt, is de snelle afwaardering van obligaties en het dumpen daarvan.
Je kunt je voorstellen dat als je in de sector werkt, je gesprekken meekrijgt die onder NDA vallen en die soms enigszins beperken wat ik wel een niet kan zeggen of delen. En dat het dan een beetje frustrerend en lachwekkend is, om op een forum eindeloos in een kring te debatteren met een groepje retail traders die steeds cynischer duidelijk maken dat ze het niet zien of niet willen zien en die duidelijk niet willen dat er iemand tornt aan hun passieve dollar cost average slow bull strategie.
Dat is overigens niet de reden dat ik niet op Writser inga, maar ik heb het naar mijn mening echt al zo duidelijk als ik het kan maken uitgelegd. Ik leg me erbij neer als het niet verder lukt. Ik heb hier ook niets bij te winnen... Zal wel weer gigantisch arrogant klinken maar so be it. Goedkeuring of afkeuring hier laat me oprecht koud.
Dat risico voor een bond market meltdown bestaat 100%. Momenteel zijn alle bondmarkets behoorlijk ingezakt maar de losses zijn nog unrealized, en raken ook de books van de banken niet omdat ze HTM gebookt mogen worden. Bij een catalyst (zoals nu de withdrawals) lopen die losses risico geforceerd te materialiseren, en deze materialisatie kan weer een catalyst zijn voor verdere materialisatie. Meer dan dit ga ik NDA technisch ook niet zeggen.
In plaats daarvan, lees gewoon even de volgende artikelen. Het blijkt overigens al meerdere keren dat mensen dat niet doen, ookal zeggen ze te begrijpen wat ik uitleg.
Het staat hier echt letterlijk:
“If uninsured deposit withdrawals cause even small fire sales [of assets], substantially more banks are at risk,” they wrote. “Overall, these calculations suggest that recent declines in bank asset values very significantly increased the fragility of the U.S. banking system.”
Om beter te begrijpen hoe dit kan gebeuren, lees ook even dit artikel. 5 maanden terug dreigde hetzelfde al te gebeuren, maar dan in de UK omdat, ditmaal pensioenfondsen, massaal staatsobligaties verkochten hetgeen een meltdown risk creëerde.
Bank confirms pension funds almost collapsed amid market meltdown
The Bank said a dramatic rise in interest rates on long-dated UK government bonds in the days immediately after the chancellor’s mini-budget had triggered a “self-reinforcing” spiral in debt markets, putting the stability of Britain’s financial system at risk.
The central bank’s Financial Policy Committee stepped in after a
massive sell-off of U.K. government bonds — known as “gilts” — following the new government’s fiscal policy announcements on Sept. 23.
The emergency measures included a
two-week purchase program for long-dated bonds and the delay of the bank’s planned gilt sales, part of its unwinding of Covid pandemic-era stimulus.
The
PLUNGE IN BOND VALUES (KIJK hier staat het ook weer!) caused panic in particular for Britain’s £1.5 trillion ($1.69 trillion) in so-called liability-driven investment funds (LDIs)
The LDIs needed to liquidate substantial portions of their long-term gilt positions as the values of the bonds fell early last week, and could have done so in an orderly fashion providing gilt prices did not deteriorate too rapidly.
“The Bank was informed by a number of LDI fund managers that, at the prevailing yields, multiple LDI funds were likely to fall into negative net asset value. As a result, it was likely that these funds would have to begin the process of winding up the following morning
“In that eventuality, a large quantity of gilts, held as collateral by banks that had lent to these LDI funds, was likely to be sold on the market,
driving a potentially self-reinforcing spiral and threatening severe disruption of core funding markets and consequent widespread financial instability.”
Het staat hier gewoon weer echt letterlijk. Geen enkele vorm van twijfel of vragen mogelijk.
Het feit dat mensen mij hier vragen om ontwikkelingen in een 24h grafiekje uit te leggen geeft aan dat we echt langs elkaar op praten wat betreft de complexiteit in de markt wat betreft unrealized, realized losses, actieve of slechts dreigende verkoopdruk, feedback loops. Dat is waarom ik Writsers "simpele" vraag negeer. Zoom out, zou ik zeggen? Voelt een beetje alsof ik word gevraagd uit te leggen hoe het kan dat 2008 zo erg was, omdat op 14 december 2008 SPY toch mooi even 1,4% ralliede.
(knip) ik probeer de interactie tot de inhoud te beperken.
Hopelijk is het risico wat betreft de bond collaterals nu ingedamd na interventie van de FED en Zwitserse overheid en zal de vraag bij jullie blijven bestaan of het risico dat ik beschrijf echt is. Als ik over een tijdje "I told you so" can zeggen, is dat niet in een gezelligere of gezondere wereld.
Ik hoop dat jullie gelijk hebben dus!
[
Voor 43% gewijzigd door
t_captain op 29-03-2023 21:46
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.