• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:27
Marrtijn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Technische analyses zijn ook maar gewoon horoscopen voor mensen op de beurs.
Nou het is iets ingewikkelder dan dat.
Met TA kun je grote entry en exitpoints tracken, en daarmee dus sentiment en gedrag voorspellen. Dingen als "resistance levels" bestaan wel degelijk.

Het probleem is dat de laatste 15 jaar een complete explosie is geweest van retail traders die meedoen. Institutionals bewegen relatief rationeel en voorspelbaar, want onderhevig aan zaken als risk desks.

De enorme hoeveelheid kapitaal die door clueless retail in de markt gegooid wordt maakt TA nutteloos.

Nvidia op 166 PE? Lolololol buy buy buy.
Tesla op 60PE? Lolololol buy buy buy.

Enorme hoeveelheid kapitaal die alleen maar gestuurd wordt door onwetend sentiment en elke traditionele logica negeert.

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32
[...]

In principe ben ik het heel erg eens met deze denkwijze, maar tegelijkertijd zijn er best wel goede redenen te bedenken waarom sommige soorten van technische analyse wel zouden kunnen werken. Een grote koper of verkoper die denkt ik wil kopen onder prjis X of verkopen boven prijs Y kan zeker impact hebben op het prijsverloop (de weerstand in de grafieken...). Of wellicht uit de behavior bias hoek, en dat meer mensen willen instappen in een aandeel terwijl de koers omhoog gaat, waardoor zoiets als momentum ontstaat.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32
DutchManticore schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Nou het is iets ingewikkelder dan dat.
Met TA kun je grote entry en exitpoints tracken, en daarmee dus sentiment en gedrag voorspellen. Dingen als "resistance levels" bestaan wel degelijk.

Het probleem is dat de laatste 15 jaar een complete explosie is geweest van retail traders die meedoen. Institutionals bewegen relatief rationeel en voorspelbaar, want onderhevig aan zaken als risk desks.

De enorme hoeveelheid kapitaal die door clueless retail in de markt gegooid wordt maakt TA nutteloos.

Nvidia op 166 PE? Lolololol buy buy buy.
Tesla op 60PE? Lolololol buy buy buy.

Enorme hoeveelheid kapitaal die alleen maar gestuurd wordt door onwetend sentiment en elke traditionele logica negeert.
Klinkt mij juist in de oren als een pleidooi voor TA. Immers kan dat soort irrationeel groepsgedrag juist tot uiting komen in momentum in aandelenprijzen bijvoorbeeld.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 08:48
Zr40 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor jouw inzicht :) Ik ben wel benieuwd waar je die ene listed obligatie hebt gevonden want naar mijn weten zijn al hun obligaties niet verhandelbaar.
Sorry, de FASTNA 2024 is niet listed maar kan ik wel zien in Bloomberg

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:24
Ik krijg het idee dat $PYPL rond de 60$ een beetje hetzelfde kan zijn als $META onder de 100, een gokje waard :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 22:19
Kent er iemand een cheap low risk money market fund in euros?

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:23
JosTM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:45:
Voor zover ik weet is er maar één belangrijke indicator voor een recessie.

En die ziet er niet goed uit:
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y3M

https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y
Voorlopig aan de zijlijn blijven staan dan maar tot dat de daling echt is ingezet? ;) Hoe reageren jullie hierop?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
herrieschopper schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:46:
[...]

Voorlopig aan de zijlijn blijven staan dan maar tot dat de daling echt is ingezet? ;) Hoe reageren jullie hierop?
Ik heb behoorlijk rendement gemaakt met SPY puts. Vorig jaar echt een klapper, dit jaar sta ik licht positief. Maar heb voor het eind van het jaar Q3 en Q4 weer SPY puts

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• toetboink
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:27
[...]

Ik ga short op indices en een selectie aandelen, wel bij de juiste prijs middels TA (glazenbolwerk volgens sommigen 8)7) dus niet zomaar instappen. Goud ook all-time high verkocht omdat ik hier veel weerstand verwacht. Mocht goud uitbreken dan koop ik weer in (buy high, sell even higher).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-06 08:34
Daar is het maandelijkse rondje weer met ik verdien geld door de aandelenmarkt te shorten (Michael Burry imitatie).

Ondertussen:
S&P500 rendement Q4 2022: +4%
S&P500 rendement Q1 2023: +7%

Toch al meer dan 10% rendement gemist over de laatste 6 maanden. Inmiddels alweer 15% boven het dieptepunt van vorig jaar.

Een dieptepunt wat werd bereikt na een daling van 25% gerelateerd aan een oorlog op ons continent en de energiecrisis die daar uit voortvloeide. Ik denk persoonlijk dat je de grootste boot al gemist hebt qua speculatie op een crash. Zelfs toen de hele wereld even helemaal stil stond tijdens de corona crisis daalde de index maar 32%.

Er moet veel gebeuren in de wereld wil de S&P500 echt door z'n hoeven zakken

[Voor 5% gewijzigd door 49euro op 12-05-2023 16:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06 22:43
Het is maar 1% van de stocks die het goed doen, tegenover c. 99% van de bedrijven die het niet goed doen. En to be honest, de S&P 500 blijft vrij overgewaardeerd ten opzichte van historische data, dus ik ben fearsome om daar ook maar 1 dollar in te stoppen.

Next milestone is de debt ceiling in de US. Normaal loopt dat altijd met een sisser af doordat er op het laatste moment een akkoord wordt bereikt, maar de de politieke situatie is nu dusdanig uit de hand gelopen dat er een kans is dat de Republikeinen het echt laten klappen (en zeker Trump is totaal out of control). Als dat gebeurt dan hebben we de recessie van de century.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:41
Sineplex schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:58:
Het is maar 1% van de stocks die het goed doen, tegenover c. 99% van de bedrijven die het niet goed doen. En to be honest, de S&P 500 blijft vrij overgewaardeerd ten opzichte van historische data, dus ik ben fearsome om daar ook maar 1 dollar in te stoppen.

Next milestone is de debt ceiling in de US. Normaal loopt dat altijd met een sisser af doordat er op het laatste moment een akkoord wordt bereikt, maar de de politieke situatie is nu dusdanig uit de hand gelopen dat er een kans is dat de Republikeinen het echt laten klappen (en zeker Trump is totaal out of control). Als dat gebeurt dan hebben we de recessie van de century.
En precies om die reden zal dat ook niet gebeuren.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:29
Sineplex schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:58:
Dit is neem ik aan iets van overdrijvende trap? Gisteren hebben weer 50 bedrijven in de S&P een nieuwe 52 weken high neergezet. Meer dan 70% van de bedrijven heeft de Q1 verwachtingen overtroffen (hoger dan het lange termijn gemiddelde). Zo slecht gaat het met 99% van de bedrijven niet. De PE ratio is tevens wel iets verhoogd, maar niet schokkend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
[...]

Als je dit zo zeker weet dat er een daling komt kan je all in short gaan. Maar dat durft vast ook niemand. De markt is niet te timen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 06:48
Lycaon schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:54:
[...]

Precies! Voor Trump is er niks belangrijkers dan America first dus is er geen reden om het te laten klappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sineplex
SvV_Ying schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Dit is neem ik aan iets van overdrijvende trap? Gisteren hebben weer 50 bedrijven in de S&P een nieuwe 52 weken high neergezet. Meer dan 70% van de bedrijven heeft de Q1 verwachtingen overtroffen (hoger dan het lange termijn gemiddelde). Zo slecht gaat het met 99% van de bedrijven niet. De PE ratio is tevens wel iets verhoogd, maar niet schokkend.
De PE ratio ligt nog altijd heel hoog, in ieder geval nog altijd ruim boven het langjarige gemiddelde en dan zijn de effecten van de interest rate hikes nog altijd niet doorgewerkt. En als de dollar inboet ten opzichte van de euro gaat ook een rol spelen.

Zelfs als het redelijk stabiel blijft, dan nog zijn de vooruitzichten qua economische groei laag. Forecasts voor FY24-FY26 liggen zeker in bepaalde sectoren beneden inflatie. En dan betaal je nog fees voor je broker erbovenop ook. Zeker niet eenvoudig om nu stocks te vinden waar je echt geld mee gaat verdienen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

TA bestaat om de psychologie van de grote massa uit te lezen. Rond welke koersen is de kans groot dat de bulls of bears hun moreel verliezen, bepaalde strikes in de optiereeksen opgeven en wegrennen.

Het lijkt wel op oorlog, wanneer worden de loopgraven opgegeven en jouw kant kan doorstoten, hard oprukken?

SPX trading, zeker de 0DTE trading is puur positioneel en gaat puur over wanneer geeft de overkant vandaag of in enkele dagen op.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:27

Jebus4life

BE User

Ik heb overigens mijn eerste verdubbelaar beet.
ADMA biologics zowat 2 jaar in portefeuille, gekocht aan gemiddeld 2,05 dollar, bij het sluiten van de markt vandaag staan we op 4,22 dollar _/-\o_

Ik heb wat calls uitstaan voor +-60% van mijn positie aan 5$ in augustus dus het mag wel stabiliseren tot pakweg 1 september, daarna lekker door die 5 breken :+

[Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 13-05-2023 00:09]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 13:50

_the_crow_

Rare vogel

Lycaon schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:54:
[...]

Ik denk wel dat het met de extremere elementen in het Huis van Afgevaardigden wel meer op de spits gedreven kan worden. In 2011 was de meerderheid voor de Republikeinen veel groter (240 vs 191) vs en er waren minder extreme figuren. Die figuren hebben nu alle macht zoals ook gebleken bij de Speaker of the House verkiezing. Ik denk dat die vrij ver gaan. Niet zover als dat de VS default, maar wel zover als in 2011 vermoed ik. Dus een downgrade van de VS is absoluut niet onwaarschijnlijk.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Sineplex
Het klimaat in de US is gewoon verhardt en de Republikeinen gaan het heel ver de spits opdrijven. Trump is ook de persoon die het wel zou willen laten klappen, om dan de Democraten de schuld te geven. Daar zit veel minder ratio achter dan in het verleden en men is veel meer gericht op de machtsstrijd, heel gevaarlijk. Amerikanen zijn er ook minder op gerust dan in het verleden.

• 49euro
Mwa denk dat dit uiteindelijk net als altijd wel weer los gaat lopen. De meerderheid van de Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden is minimaal (222 vs 212). Het is maar de vraag of Trump ze allemaal kan mobiliseren om tegen te stemmen. Ook binnen de Republikeinse partij woedt er een hevige strijd voor de president kandidaatstelling waarvoor begin 2024 wordt gestemd. Er is ook een grote stroming die Trump moe is geworden en zich willen profileren, er zijn slechts 6 Republikeinen nodig om het schulden plafond op te hogen. Het is gewoon weer business as usual, met een hoop drama, maar het is uiteindelijk zowel in het belang van de Democraten als de Republiekeinen dat de besluitvorming binnen de overheid niet nog verder onder druk komt te staan tot de nieuwe verkiezingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:00
Wanneer gaat dit fonds de benchmark verslaan?https://www.robeco.com/nl...actor-equities-fund-eur-x

In de podcasts van Robeco hoorde ik dat het wel 20-30 jaar kan duren….

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:43
Taxcommunism schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:05:
Wanneer gaat dit fonds de benchmark verslaan?https://www.robeco.com/nl...actor-equities-fund-eur-x

😂 (not sure if serious)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:59
Taxcommunism schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:05:

Ja dat kan. Maar als je 3 jaar geleden was ingestapt had je de benchmark nu al verslagen. Dit fonds heeft een value tilt. Het is niet te zeggen wanneer value gaat outperformen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:37
Over recessieindicatoren:

Mijn eigen recessieindicator rinkelt hard op het moment. Ben ZZP'er en net als bij vorige crisissen zoeken grote bedrijven ineens contact via linkedin.
Bij de volgende stap bellen bedrijven op die me vorig jaar niet zagen staan als klant, maar nu ineens wél graag willen dat je bij de inkoopt.

De crisis is op zijn hoogtepunt als consultants ineens aanbieden om de cursussen die ik geef ook te gaan geven. Meestal zijn die consultants overigens van mening dat wat ik doe zo simpel is dat ze dat direct kunnen, zonder eerst instructeur te worden. <clown>
De vorige keren was de recessie dan ook wel weer zo'n beetje over.

Serieuzer: bij welk rentepercentage zouden jullie overwegen om deposito's in te kopen ipv beleggen? Nu 3,1% (op jaarbasis) voor drie maanden vast. Da tis meer dan de 2% van "John Bull".

[Voor 12% gewijzigd door AquaPlanning op 14-05-2023 17:49]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce in bestelling, zeilboot die ik te weinig gebruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taxcommunism
Johan Bogle schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:26:
[...]
😂 (not sure if serious)
Beste bochel, ja dit is gezegd in de podcast van Robeco.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
AquaPlanning schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:48:
Over recessieindicatoren:

Mijn eigen recessieindicator rinkelt hard op het moment. Ben ZZP'er en net als bij vorige crisissen zoeken grote bedrijven ineens contact via linkedin.
Bij de volgende stap bellen bedrijven op die me vorig jaar niet zagen staan als klant, maar nu ineens wél graag willen dat je bij de inkoopt.

De crisis is op zijn hoogtepunt als consultants ineens aanbieden om de cursussen die ik geef ook te gaan geven. Meestal zijn die consultants overigens van mening dat wat ik doe zo simpel is dat ze dat direct kunnen, zonder eerst instructeur te worden. <clown>
De vorige keren was de recessie dan ook wel weer zo'n beetje over.

Serieuzer: bij welk rentepercentage zouden jullie overwegen om deposito's in te kopen ipv beleggen? Nu 3,1% (op jaarbasis) voor drie maanden vast. Da tis meer dan de 2% van "John Bull".
Ik heb altijd zo’n 30% niet geïnvesteerd in aandelen en dat zit nu grotendeels in deposito’s. Ik weet dat dit niet de meest rendabele strategie hoeft te zijn, maar die gegarandeerde opbrengst geeft mij wel wat gemoedsrust. Onlangs eentje geopend voor 4%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan Bogle
Taxcommunism schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Beste bochel, ja dit is gezegd in de podcast van Robeco.
Dan moet het wel waar zijn. Ik durf van vrijwel elk fonds te zeggen dat er outtperformance zou kunnen zijn ergens tussen nu en dertig jaar. De praktijk wijst echter uit dat die kans zeer zeer laag is. Maar als jij je daar prettig bij voelt en vertrouwen erin hebt en daarnaast ook nog eens in factors gelooft en het correct timen daarvan, dan is dit echt een fonds voor jou :-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pistachenootje
Johan Bogle schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:45:
[...]
Dan moet het wel waar zijn. Ik durf van vrijwel elk fonds te zeggen dat er outtperformance zou kunnen zijn ergens tussen nu en dertig jaar. De praktijk wijst echter uit dat die kans zeer zeer laag is.
Die uitspraak klopt voor gewone actieve fondsen maar dit Robeco fonds is een fonds gebaseerd op factor beleggen. Het heeft een tilt naar small en value. Hier als voorbeeld een VS portfolio met een sterkere tilt naar small & value (4 fund) tegen de S&P 500.

bron
Periodes van underperformance kunnen echter wel lang duren. Het is mogelijk dat je veel geduld moet hebben met deze strategie, iets dat veel beleggers niet hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dunedin
  • Laatst online: 21:00
toetboink schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:08:
[...]
Ik ga short op indices en een selectie aandelen, wel bij de juiste prijs middels TA (glazenbolwerk volgens sommigen 8)7) dus niet zomaar instappen.
Ik begrijp dat jij wel overtuigd bent van het nut van TA en de juistheid van je trades op basis daarvan. Dan is het misschien een idee als je hier wat van je trades deelt? Real-time en inclusief TA argumentatie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:43
Iemand een idee waarom ik over de uitkering van Deutsche Telekom geen dividendbelasting betaal maar over die van Deutsche Post wel? Via degiro

@Qwerty-273 thanks, ik had er op de zware maandagochtend even niet aan gedacht om in Duits te googlen.

[Voor 27% gewijzigd door Bulldock op 15-05-2023 11:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@Bulldock Eerste hit op Google:
https://www.gaiq-center.c...r-telekom-steuerfrei.html

Daar staat zowel een stukje over de ene als de andere in:
Warum Ist Die Dividende Der Telekom Steuerfrei?
Warum ist die Dividende der Deutschen Post nicht mehr steuerfrei?

[Voor 42% gewijzigd door Qwerty-273 op 15-05-2023 10:38]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• toetboink
Dunedin schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:03:
[...]

Ik begrijp dat jij wel overtuigd bent van het nut van TA en de juistheid van je trades op basis daarvan. Dan is het misschien een idee als je hier wat van je trades deelt? Real-time en inclusief TA argumentatie?
Leuk idee. Toevallig net een Nasdaq-100 trade op het oog.

Short: 13444 - TP: 12845 - SL: 13830
Een risk reward ratio van 1.5.

Op basis van een lagere market breadth 200day moving average (75% er boven op 2 februari, nu nog maar 65%), mogelijke resistance van de 3D 200EMA en fibonacci retracement. Als ik later deze week nog tijd heb probeer ik het verder te beargumenteren. Uiteraard geen financieel advies.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Johan Bogle
toetboink schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Leuk idee. Toevallig net een Nasdaq-100 trade op het oog.

Short: 13444 - TP: 12845 - SL: 13830
Een risk reward ratio van 1.5.

Op basis van een lagere market breadth 200day moving average (75% er boven op 2 februari, nu nog maar 65%), mogelijke resistance van de 3D 200EMA en fibonacci retracement. Als ik later deze week nog tijd heb probeer ik het verder te beargumenteren. Uiteraard geen financieel advies.
Ik trok de tien van pentakels tarotkaart en de wichelroede sloeg uit naar groen. Long S&P!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
49euro schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:57:
Daar is het maandelijkse rondje weer met ik verdien geld door de aandelenmarkt te shorten (Michael Burry imitatie).

Ondertussen:
S&P500 rendement Q4 2022: +4%
S&P500 rendement Q1 2023: +7%

Toch al meer dan 10% rendement gemist over de laatste 6 maanden. Inmiddels alweer 15% boven het dieptepunt van vorig jaar.

Een dieptepunt wat werd bereikt na een daling van 25% gerelateerd aan een oorlog op ons continent en de energiecrisis die daar uit voortvloeide. Ik denk persoonlijk dat je de grootste boot al gemist hebt qua speculatie op een crash. Zelfs toen de hele wereld even helemaal stil stond tijdens de corona crisis daalde de index maar 32%.

Er moet veel gebeuren in de wereld wil de S&P500 echt door z'n hoeven zakken
Tja dit hoorde ik vorig jaar ook en toen heb ik toch een rendement van 39% neergezet middels SPY puts en valuta exchanges.

Het mooie van verschillende inzichten is dat er daardoor een markt ontstaat. Als iedereen het ermee eens was dat, zeg Tesla, $100 waard is dan zou de prijs daar oneindig op blijven staan.

Ik zie veel meer bearish tekenen dan bullish tekenen en dus zet ik daarop in.

Wat is overigens de case van de Bulls hier?
Waarom zou de beurs dit jaar (verder) moeten stijgen? Waarop baseer je het vertrouwen om daarop in te zetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• toetboink
Johan Bogle schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:35:
[...]
Ik trok de tien van pentakels tarotkaart en de wichelroede sloeg uit naar groen. Long S&P!
Zolang hedgefunds en andere financiële instituties de tarotkaarten blijven trekken blijf ik mee doen _/-\o_
Veel sterkte met je Long S&P...
aljooge schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Als je dit zo zeker weet dat er een daling komt kan je all in short gaan. Maar dat durft vast ook niemand. De markt is niet te timen.
Dit is het domste wat je kan doen. De markt kan irrationeel zijn. Zelfs als alle indicatoren één kant op wijzen kan de prijs de andere kant op bewegen. Het gaat allemaal om waarschijnlijkheid, niet om zekerheid. Daarom is risico management zo belangrijk (stop loss, positie sizing). Dit is mijn inziens ook de reden dat 90% van de retail beleggers verlies maakt, ze blazen het account op door met veel te grote posities te traden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan Bogle
[quote]toetboink schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:19:
[...]
(knip, teruggebracht naar meer to-the-point en minder emotie)

Candle stickie hier, trendlijntje daar en hoppaaa weer wat miljoenen erbij.

Ok, beetje flauw, maar waar vind ik bewijs van het succes van TA?

[Voor 48% gewijzigd door t_captain op 16-05-2023 11:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Johan Bogle schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:27:
[...]
Toch fijn dat je ondanks al je succes toch nog tijd vind om ons simpele retail beleggertjes van fool-proof advies te voorzien, zodat ook wij straks skieen in Aspen als we niet op ons jacht in de mediteranean vertoeven.

Laten we dit niet weer doen. Kansloze discussie omdat het standpunt verkeerd geformuleerd is.

TA kan niets voorspellen. TA is een kwestie van als, dan. Als er door een slecht nieuws event een daling wordt ingezet, kan TA duiding geven waar de prijs stopt en omgekeerd. TA gaat niet om het waarom, maar de hoe. Het wordt vaak verkocht als abracadabra maar daar moet je dus doorheen prikken, geldt ook voor alle andere dingen in het leven die te mooi lijken om waar te zijn. Betekent echter niet dat TA nutteloos is.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 06:46
Rakward schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:11:
Ik heb even een vraag voor de mensen die ook in google-sheets hun portfolio tracken.

Normaal gebruik ik de google-finance functies voor alles maar sommige stocks geven opeens geen resultaten meer, zelfs de naam werkt niet. Vroeger kwam dit na ee dag of 2 terug in orde maar ondertussen zijn er sommige die al een week niet werken maar wel nog altijd op de site van google-finance staan.

Welk (simpel) alternatief raden jullie aan dat liefst wel nog binnen google finance werkt? Belangrijkste is gewoon huidige prijs te kunnen zien, geen historical high/low ofzo ...
@Rakward Had je hier toevallig nog iets voor gevonden of tips voor gekregen? Ik heb sinds gisteren ook issues dat sommigen van mijn ETF's geen resultaat meer geven, zelfs niet als je de beurs specificeert.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Achteraf wanneer het lijntje de juiste snijpunten in een grafiek heeft aangetikt, gescreenshot is, en ergens online is gezet als bewijs van de winnende strategie :+
(oh en ook in Jack D. Schwager. "Market Wizards: Interviews with Top Traders." Wiley, 2012)
Jedi_Pimp schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:44:
TA kan niets voorspellen. TA is een kwestie van als, dan. Als er door een slecht nieuws event een daling wordt ingezet, kan TA duiding geven waar de prijs stopt en omgekeerd. TA gaat niet om het waarom, maar de hoe. Het wordt vaak verkocht als abracadabra maar daar moet je dus doorheen prikken, geldt ook voor alle andere dingen in het leven die te mooi lijken om waar te zijn. Betekent echter niet dat TA nutteloos is.
TA is haast net zoals het voorspellen van het weer in de jaren '80. Het kan redelijk kloppen maar je kan er niet blind op varen. De weersvoorspellingen vandaag de dag zijn al een stuk beter, maar ook nog steeds geen garantie op correctheid. TA laat een patroon zien, maar je weet pas naderhand of patroon A klopte, of dat het toch een B variant werd. En hoever de afwijking is geweest.

Een goede en simpele uitéénzetting van TA staat op:
https://www.investopedia.com/terms/t/technicalanalysis.asp en https://www.investopedia....ut-technical-analysis.asp
Technical analysis tries to capture market psychology and sentiment by analyzing price trends and chart patterns for possible trading opportunities. Contrary to fundamental analysis, technical analysts do not necessarily care much about the companies behind the stocks they trade or their profitability.
....
Technical analysis provides a large basket of tools and concepts for trading. There are successful traders who don't use it, and there are successful traders who do. Some believe technical analysis is the best way to trade, while others claim it is misguided and lacks a theoretical basis.

Ultimately, it is up to each trader to explore technical analysis and determine if it is right for them. It doesn't guarantee instant profits or 100% accuracy, but for those who diligently practice the concepts, it does provide a realistic possibility of trading success.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:35
JosTM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:45:
Voor zover ik weet is er maar één belangrijke indicator voor een recessie.

En die ziet er niet goed uit:
https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y3M

https://fred.stlouisfed.org/series/T10Y2Y
Kan je ook uitleggen waarom?

Want correlatie wil nog niets zeggen over eventuele causaliteit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Qwerty-273 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:19:
[...]

Achteraf wanneer het lijntje de juiste snijpunten in een grafiek heeft aangetikt, gescreenshot is, en ergens online is gezet als bewijs van de winnende strategie :+
(oh en ook in Jack D. Schwager. "Market Wizards: Interviews with Top Traders." Wiley, 2012)

[...]

TA is haast net zoals het voorspellen van het weer in de jaren '80. Het kan redelijk kloppen maar je kan er niet blind op varen. De weersvoorspellingen vandaag de dag zijn al een stuk beter, maar ook nog steeds geen garantie op correctheid. TA laat een patroon zien, maar je weet pas naderhand of patroon A klopte, of dat het toch een B variant werd. En hoever de afwijking is geweest.

Een goede en simpele uitéénzetting van TA staat op:
https://www.investopedia.com/terms/t/technicalanalysis.asp en https://www.investopedia....ut-technical-analysis.asp

[...]
Dit is een beetje kort door de bocht :)
Je hebt mensen die patronen gebruiken (rising wedge, bear flag, cup and handle, descending triangle you name it) maar dat neigt juist naar voorspellen. Er is een grote groep technische traders die niet naar patronen kijken maar sec naar historische support & resistance levels. Dat is m.i. "cleaner" dan patronen. Wellicht met bevestigende tools als RSI, volumeprofielen en fibonacci levels.

Is dus een kwestie van welk kamp je wilt belichten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• toetboink
Jedi_Pimp schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:30:
[...]

Dit is een beetje kort door de bocht :)
Je hebt mensen die patronen gebruiken (rising wedge, bear flag, cup and handle, descending triangle you name it) maar dat neigt juist naar voorspellen. Er is een grote groep technische traders die niet naar patronen kijken maar sec naar historische support & resistance levels. Dat is m.i. "cleaner" dan patronen. Wellicht met bevestigende tools als RSI, volumeprofielen en fibonacci levels.

Is dus een kwestie van welk kamp je wilt belichten.
Patronen hebben over het algemeen juist een hoge succes rate.

Chart PatternSuccess RateAverage Price Change
Inverse Head & Shoulders89%45%
Double Bottom88%50%
Triple Bottom87%45%
Descending Triangle87%38%
Rectangle Top85%51%
Rectangle Bottom85%48%
Bull Flag85%39%
Ascending Triangle83%43%
Rising Wedge81%38%
Head-and-shoulders top*81%-16%
Rectangle Bottom*76%-16%
Falling Wedge74%38%
Pennant Patterns (Avoid)46%7%

https://www.liberatedstoc...erns-reliable-profitable/

Vergeet niet dat de fundamentals het belangrijkste blijven:
Do you use fundamentals?
Yes, I do. I want to know if the company has reasonable debt levels and what their current ratio is. I want to know what the insiders are doing with their stock (buying or selling in the past year). Does the company pay a dividend and can they afford to pay it (the payout ratio). And so on. Once the company passes my fundamental tests, then I move onto the technicals for timing. - Bulkowski

[Voor 11% gewijzigd door toetboink op 15-05-2023 18:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dunedin
  • Laatst online: 21:00
[...]
Toch fijn dat je ondanks al je succes toch nog tijd vind om ons simpele retail beleggertjes van fool-proof advies te voorzien, zodat ook wij straks skieen in Aspen als we niet op ons jacht in de mediteranean vertoeven.

Ik ben net zo sceptisch als jij, maar vind het juist wel sportief als @toetboink zijn trades hier realtime wil delen

Acties:
  • +6Henk 'm!

• werfview
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:10
toetboink schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:47:
[...]
Patronen hebben over het algemeen juist een hoge succes rate.

https://www.liberatedstoc...erns-reliable-profitable/

Vergeet niet dat de fundamentals het belangrijkste blijven:

[...]
Helaas is die tabel een grote leugen. Of, meer genuanceerd: gebaseerd op hand-gekozen periodes van hand-gekozen stocks door iemand die goed is in verhalen vertellen alsook boeken en cursussen verkopen. Soortgelijke tabellen kunnen gemaakt worden op basis van pure random walks door ook dan gunstige periodes van gunstige runs te selecteren. Trap er niet in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 49euro
DutchManticore schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Tja dit hoorde ik vorig jaar ook en toen heb ik toch een rendement van 39% neergezet middels SPY puts en valuta exchanges.

Het mooie van verschillende inzichten is dat er daardoor een markt ontstaat. Als iedereen het ermee eens was dat, zeg Tesla, $100 waard is dan zou de prijs daar oneindig op blijven staan.

Ik zie veel meer bearish tekenen dan bullish tekenen en dus zet ik daarop in.

Wat is overigens de case van de Bulls hier?
Waarom zou de beurs dit jaar (verder) moeten stijgen? Waarop baseer je het vertrouwen om daarop in te zetten?
Ik zeg helemaal niet dat ik Bullish ben. Ik geef alleen in mijn reactie aan aan dat ik niet geloof dat je momenteel nog veel rendement gaat maken met de S&P shorten. Ik verwijs daarvoor naar het laatste half jaar. Niets meer en niets minder ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 20:03
Atanamir schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:57:
[...]

@Rakward Had je hier toevallig nog iets voor gevonden of tips voor gekregen? Ik heb sinds gisteren ook issues dat sommigen van mijn ETF's geen resultaat meer geven, zelfs niet als je de beurs specificeert.
Ja, Ik heb deze methode gebruikt:
https://www.lido.app/tutorials/yahoo-finance-google-sheets

Misschien dat ik mijn hele spreadsheet ga overschakelen, google finance is me iets te onbetrouwbaar op momenten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchManticore
49euro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Ik zeg helemaal niet dat ik Bullish ben. Ik geef alleen in mijn reactie aan aan dat ik niet geloof dat je momenteel nog veel rendement gaat maken met de S&P shorten. Ik verwijs daarvoor naar het laatste half jaar. Niets meer en niets minder ;)
Dus, omdat het laatste half jaar de trend licht omhoog was, verwacht je dat profiteren van een downtrend onwaarschijnlijk is omdat die trend zich dan wel voort zal zetten?

Ik sta voor t jaar licht in de plus, +2,1%

En je hebt t continu over shorten. Je hebt in de gaten dat ik long SPY puts ben? Niet short?

[Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 16-05-2023 10:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 49euro
DutchManticore schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Dus, omdat het laatste half jaar de trend licht omhoog was, verwacht je dat profiteren van een downtrend onwaarschijnlijk is omdat die trend zich dan wel voort zal zetten?
Nee, ik sluit niet uit dat profiteren van een downtrend van de S&P500 in zijn algeheel niet mogelijk is. Ik geef aan dat ik denk dat de grootste klapper die je hiermee kon maken echter al heeft plaatsgevonden (25% in Q4 22 tm Q2 23). Wanneer je nu nog aan het wachten bent aan de zijlijn om te speculeren op een crash van deze index n.a.v. een naderende recessie dan heeft je dat gedurende het laatste half jaar minimaal 10% rendement gekost. Dan moet er veel gebeuren wil je dat misgelopen rendement gaan goed maken met een short positie want die recessie is naar mijn mening al lang en breed ingeprijsd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchManticore
49euro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Nee, ik sluit niet uit dat profiteren van een downtrend van de S&P500 in zijn algeheel niet mogelijk is. Ik geef aan dat ik denk dat de grootste klapper die je hiermee kon maken echter al heeft plaatsgevonden (25% in Q4 22 tm Q2 23). Wanneer je nu nog aan het wachten bent aan de zijlijn om te speculeren op een crash van deze index n.a.v. een naderende recessie dan heeft je dat gedurende het laatste half jaar minimaal 10% rendement gekost. Dan moet er veel gebeuren wil je dat misgelopen rendement gaan goed maken met een short positie want die recessie is naar mijn mening al lang en breed ingeprijsd.
Ja ik wil niet vervelend doen maar ik laat altijd rendement liggen. Iedereen doet dat.

Mijn rendement had vorig jaar wel 80% kunnen zijn, maar onzekerheid, vroegtijdig sluiten en conservatieve stoplosses hebben dat getal teruggebracht naar 39%.

Daarnaast, SPY staat nu op 413.
ATH was 450. Als je vorig jaar gewoon bent blijven zitten heb je nu geen 10% rendement gehaald. Je hebt herstel van 10%. Overal sta je nog down.

Als ik zo op SPY 430-440 terug inkoop heb ik gewoon weer instap op mijn vorige exit point, maar wel 39% rendement gerealiseerd op het inspelen op daling vorig jaar 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
toetboink schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Dit is het domste wat je kan doen. De markt kan irrationeel zijn. Zelfs als alle indicatoren één kant op wijzen kan de prijs de andere kant op bewegen. Het gaat allemaal om waarschijnlijkheid, niet om zekerheid. Daarom is risico management zo belangrijk (stop loss, positie sizing). Dit is mijn inziens ook de reden dat 90% van de retail beleggers verlies maakt, ze blazen het account op door met veel te grote posities te traden.
Over risico management, ik zit nu voor de helft in dividend aandelen. en voor een kwart voor 1 jaar in van die groenfonds sparen, vanwege die fiscale korting. Heb nu uitgerekend, dat ik over de afgelopen 2 jaar ongeveer 4% rendement per jaar heb behaald.

Maar dat risico, moet ik dat nu in deze huidige markt gaan afdekken met een put optie? Of wat moet je ermee om dat risicomanagement wat kleiner te maken? Verzekeringen kosten geld en als ik dat had gedaan over de laatste 2 jaar was het rendement weg geweest. Hoe kan je dat het beste doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchManticore
Ik denk dat de klap in de economie, en dus ook op de beurs nog moet komen. We hebben alleen een schrikreactie gezien vorig jaar.

Consumenten zijn inmiddels op hun tenen beland. In de VS is het spaargeld verstookt, zijn de creditcards maxed out, de rente op studentloans wordt zo weer actief en wordt men voorzichtiger. Dat terwijl de inflatie nog niet getemd is.

Dat geldt ook voor de Nederlandse economie, al is de industriële zijde hier veel kwetsbaarder dan de consument vooralsnog. Economie remt af, en dat gaan we zo zien in de vacatures en ontslagen. Daarnaast zijn ook de overheden hier de zwakke plekken. Er is een enorme bak geld uitgegeven die er niet was. Het "ach miljarden nu, en de problemen voor later" houding van de regering kan niet meer.

Blijf bij mijn huidige verwachting. Eind Q3, of Q4 dit jaar is de recessie voldoende gematerialiseerd dat deze voor iedereen zichtbaar is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 49euro
DutchManticore schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Ja ik wil niet vervelend doen maar ik laat altijd rendement liggen. Iedereen doet dat.

Mijn rendement had vorig jaar wel 80% kunnen zijn, maar onzekerheid, vroegtijdig sluiten en conservatieve stoplosses hebben dat getal teruggebracht naar 39%.

Daarnaast, SPY staat nu op 413.
ATH was 450. Als je vorig jaar gewoon bent blijven zitten heb je nu geen 10% rendement gehaald. Je hebt herstel van 10%. Overal sta je nog down.

Als ik zo op SPY 430-440 terug inkoop heb ik gewoon weer instap op mijn vorige exit point, maar wel 39% rendement gerealiseerd op het inspelen op daling vorig jaar 🤷🏻‍♂️
Natuurlijk, als je precies weet wat de koers exact gaat doen en op ieder hoogte + dieptepunt in- en uitstapt is je rendement oneindig. De discussie ving echter aan met het scenario waarin men nu wacht met instappen en speculatie op een daling/crash van de SP500. Daar ben ik sceptisch over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

49euro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Ik denk dat dit typisch een gevalletje 'in het verleden behaalde resultaten' is. Mijns inziens is de markt veel te veel in een hosanna stemming. Natuurlijk waren de bedrijfswinsten beter dan verwacht (lees: minder negatief), maar ik denk dat het monetaire beleid en de 'credit crunch'-achtige effecten nog maar pas net om de hoek komen kijken. Denken dat het effect van het monetaire beleid ophoudt als er op de pauze-knop gedrukt wordt, is veel te kortzichtig. Dat de markt al een forse verlaging van de beleidsrente inprijst, is vooral het geloofwaardigheidsprobleem wat centrale banken hebben. Ik hoop dat nagenoeg alle centrale banken wereldwijd hun poot stijf houden en niet meteen toegeven aan de markt. Dat is echt het domste wat ze kunnen doen. Daardoor zitten we überhaupt in de huidige ellende.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DutchManticore schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:53:
Ik denk dat de klap in de economie, en dus ook op de beurs nog moet komen. We hebben alleen een schrikreactie gezien vorig jaar.

Consumenten zijn inmiddels op hun tenen beland. In de VS is het spaargeld verstookt, zijn de creditcards maxed out, de rente op studentloans wordt zo weer actief en wordt men voorzichtiger. Dat terwijl de inflatie nog niet getemd is.

Dat geldt ook voor de Nederlandse economie, al is de industriële zijde hier veel kwetsbaarder dan de consument vooralsnog. Economie remt af, en dat gaan we zo zien in de vacatures en ontslagen. Daarnaast zijn ook de overheden hier de zwakke plekken. Er is een enorme bak geld uitgegeven die er niet was. Het "ach miljarden nu, en de problemen voor later" houding van de regering kan niet meer.

Blijf bij mijn huidige verwachting. Eind Q3, of Q4 dit jaar is de recessie voldoende gematerialiseerd dat deze voor iedereen zichtbaar is
De GDP forecasts zitten nog steeds allemaal boven de 0 (en worden recentelijk juist omhoog bijgesteld?) het is ook de vraag of die recessie gaat komen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DutchManticore
YakuzA schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:24:
[...]

De GDP forecasts zitten nog steeds allemaal boven de 0 (en worden recentelijk juist omhoog bijgesteld?) het is ook de vraag of die recessie gaat komen.
Eens, maar dat zegt niet zoveel. In 2007 pochte de centrale bank ook nog dat er een soft landing achieved was, een dag voor het faillissement werd gezegd dat Bear Sterns perfect gezond was, tot het moment van de crash werd gezegd dat de MBSen en hun triple A ratings accuraat waren.

De Nederlandse banken zeiden ook dat de huizen prijzen niet zouden gaan dalen.
Ok ze gaan dalen maar niet meer dan 2%.
Ok meer dan 2% maar echt niet meer dan 4%
Ok misschien toch 8% maar niet meer dan 10%
Ok ze gaan 14% dalen in 2023, en nog eens 5% in 2024

Of ze er oprecht naast zitten, sentiment proberen te sturen, liegen of uit duim zuigen moet je zelf bepalen maar de realiteit is weerbarstiger dan de voorspellingen en prognoses.

Feb 15 2007 : Fed chairman projects 'soft landing' for U.S. economy

[Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 17-05-2023 18:15]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

YakuzA schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:24:
[...]

Een zogenaamde soft landing is in de stricte zin 1 keer voorgekomen in de recente geschiedenis sinds 1965, namelijk in 1994-1995.

Ik las recent een paper van Alan Blinder, professor aan Princeton. Hij vindt dat er meer soft landings zijn geweest als je een iets minder stricte definitie hanteert:
In the narrative that follows, I use real GDP, the civilian unemployment rate, and the NBER business cycle dates as indicators of real activity. If GDP declines by less than 1 percent or there is no NBER recession for at least a year after a Fed tightening cycle, I will call that a “softish” landing. As we will see, several Fed landings qualify as “softish” by this definition.
Maar desalniettemin redeneert hij dat het sinds 1965 ongeveer 50/50 is of er een hard of een soft landing volgt en dat in iets meer dan de helft van de gevallen een recessie volgt na een verkrappingscyclus.

Nu zien we dat er het afgelopen jaar op historisch ongekende wijze hard verkrapt is na een behoorlijke periode van verruiming. Ik kan me niet voorstellen dat we dan rustig doorfladderen alsof er niets gebeurd is. En dat alles houdt nog niet eens rekening met het feit dat inflatie te laat erkend is en op dit moment nog maar mondjesmaat daalt. Ik denk daarom dat bijvoorbeeld de Federal Reserve eerder nog gaat verhogen dan verlagen als het een keuze tussen die twee opties is. Dit is overigens letterlijk wat Raphael Bostic (Atlanta Fed president) afgelopen week ook zei.

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 18:56
Even een beginnersvraagje, ik wilde starten met wat beleggen naast mijn cryptoportefeuille omdat dat tegenwoordig ook niet heel spannend meer is. Ik kwam uit op een ETF die dividend uitkeert als een verstandige keus waar de balans tussen rendement/risico en risicospreiding volgens mij wel mooi is.

Even iets verder zoekend kwam ik uit bij Vanguard FTSE All-World High Div Yield UCITS USD als een mooie om eens mee te starten, maar om het maar even neutraal te zeggen €55.000 heb ik niet elke dag op de plank liggen ;). Dat is toch gek dat heeft toch vrijwel niemand, kun je niet gewoon een klein deel van zo'n ETF kopen voor €100-€200 net zoals je een stukje bitcoin koopt? Of ben ik toch te modern voor de ouderwetse aandelenmarkt :P

Ben ook wel benieuwd wat julie van bovenstaande keus vinden, of er ook nog verstandigere opties zijn. Doel is stabiel/veilig beleggen om langer vast te houden en een klein bedragje zo automatisch naar een leuk zakcentje laten groeien. Alvast dank.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@DeNachtwacht ik weet niet waar je €55.000 hebt liggen, maar 1 stuk/aandeel van Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF Distributing (IE00B8GKDB10) kost zo rond de €54,46 op dit moment. Daar kan je dus best mee uit de voeten als je €100-€200 hebt.

Daarnaast bieden verschillende brokers op een aantal aandelen ook de mogelijkheid om fractionele delen aan te kopen. Of je kan ook kijken naar een beleggingsfonds, daar koop je niet per stuk, maar krijg je een participatie deel (dat fractioneel kan zijn) toegewezen aan de hand van wat je aan geld inlegt.

Je bent dus zeker niet te modern voor de ouderwetse aandelenmarkt :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:55
Ik denk dat je ergens een komma en een punt hebt verward...

• Pistachenootje
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:01:
Ben ook wel benieuwd wat julie van bovenstaande keus vinden, of er ook nog verstandigere opties zijn. Doel is stabiel/veilig beleggen om langer vast te houden en een klein bedragje zo automatisch naar een leuk zakcentje laten groeien. Alvast dank.
Geen slechte keus. Helaas wel matige spreiding en dividend lek. Er zijn manieren om te beleggen zonder dividend lek. Deze worden uitgebreid besproken in Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

• DeNachtwacht
Qwerty-273 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:55:
@DeNachtwacht ik weet niet waar je €55.000 hebt liggen, maar 1 stuk/aandeel van Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF Distributing (IE00B8GKDB10) kost zo rond de €54,46 op dit moment. Daar kan je dus best mee uit de voeten als je €100-€200 hebt.
Lol, over beginnersvragen gesproken. Ik zat met de amerikaanse notatie te kijken (dus punt en komma omgewisseld) en dacht dat 1 ETF dus €55.000 kostte. :$

Goed. Nu nog één (hopelijk) minder stomme vraag hoop ik en dan ben ik officieel Belegger 8)

Ik wilde dus nu eens 5 van deze bovenstaande ETF kopen (kernselectie, goede risicospreiding etc) op Euronext (geen wisselkoersverlies, Europese regelgeving) maar bij aankoop krijg ik de waarschuwing: "Deze ETF maakt deel uit van onze "Trackers kernselectie", echter worden er voor deze order reguliere transactiekosten gerekend omdat de order niet aan de voorwaarden voldoet."

:? Hoe kan dat nu? Het is een kernselectie maar toch even niet? In die voorwaarden kom ik nergens tegen waarom deze dan toch niet voldoet.

Alsnog een stomme vraag. Minimaal €1000 inzet :'(
Alvast bedankt!

[Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-05-2023 09:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
49euro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:59:
[...]

De Nasdaq zit al een tijdje in een Bull market. YTD is 24% !

https://www.marketwatch.c...dex/ndx?mod=search_symbol

Het eerst wat investeerders doen is geld wegtrekken bij tech aandelen als het slecht gaat bij de economie.
Dit is juist het omgedraaide.

• Pistachenootje
Zit je bij een grootbank? Daar kun je beleggen met kleinere bedragen zonder dividendlek. Wel zijn er service kosten.

• DeNachtwacht
Pistachenootje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Zit je bij een grootbank? Daar kun je beleggen met kleinere bedragen zonder dividendlek. Wel zijn er service kosten.
Nee bij degiro, en ik begrijp het toch niet goed want ik was al verder op onderzoek gegaan en begrijp dat de eerste transactie helemaal geen €1000 hoeft te zijn. Eerste is altijd gratis ongeacht grootte lees ik, maar tóch krijg ik die melding "Deze ETF maakt deel uit van onze "Trackers kernselectie", echter worden er voor deze order reguliere transactiekosten gerekend omdat de order niet aan de voorwaarden voldoet. "

Kort: ik wil 5 ETF (+/- €270) in IE00B8GKDB10 kopen op Euronext en het is mijn eerste transactie ooit op degiro, maar toch voldoet de transactie niet aan de voorwaarden. Ik snap hem niet meer. Iemand een idee waarom ik toch transactiekosten moet betalen?

[Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-05-2023 10:09]

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:53

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

DeNachtwacht schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:01:
Even een beginnersvraagje, ik wilde starten met wat beleggen naast mijn cryptoportefeuille omdat dat tegenwoordig ook niet heel spannend meer is. Ik kwam uit op een ETF die dividend uitkeert als een verstandige keus waar de balans tussen rendement/risico en risicospreiding volgens mij wel mooi is.

Even iets verder zoekend kwam ik uit bij Vanguard FTSE All-World High Div Yield UCITS USD als een mooie om eens mee te starten, maar om het maar even neutraal te zeggen €55.000 heb ik niet elke dag op de plank liggen ;). Dat is toch gek dat heeft toch vrijwel niemand, kun je niet gewoon een klein deel van zo'n ETF kopen voor €100-€200 net zoals je een stukje bitcoin koopt? Of ben ik toch te modern voor de ouderwetse aandelenmarkt :P

Bij bijvoorbeeld Meesman koop je stukjes van een fonds. Dat gaat tot op de 4 cijfers nauwkeurig na de komma. M.a.w. daar leg ik een vast bedrag per maand in, en krijg daarvoor een stukje van een fonds terug.

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:22
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Nee bij degiro, en ik begrijp het toch niet goed want ik was al verder op onderzoek gegaan en begrijp dat de eerste transactie helemaal geen €1000 hoeft te zijn. Eerste is altijd gratis ongeacht grootte lees ik, maar tóch krijg ik die melding "Deze ETF maakt deel uit van onze "Trackers kernselectie", echter worden er voor deze order reguliere transactiekosten gerekend omdat de order niet aan de voorwaarden voldoet. "

Kort: ik wil 5 ETF (+/- €270) in IE00B8GKDB10 kopen op Euronext en het is mijn eerste transactie ooit op degiro, maar toch voldoet de transactie niet aan de voorwaarden. Ik snap hem niet meer. Iemand een idee waarom ik toch transactiekosten moet betalen?
Een nieuwe Kernselectie en € 1 handlingskosten per transactie voor álle ETFs
Sinds 1 januari 2023 mogen er door nieuwe regelgeving geen ETF’s meer worden aangeboden als er geen Key Information Document (KID) beschikbaar is in de lokale taal. Daarom zijn we bezig met een nieuwe ETF Kernselectie voor alle landen. We laten het weten zodra deze nieuwe selectie beschikbaar is. Commissie voor de Kernselectie blijft € 0 (exclusief eventuele valuta-, connectiviteit-, spread- en productkosten). Voor alle andere ETF’s rekenen we nog steeds € 2 commissie. Net als voor aandelen, betaal je voor alle ETF’s (inclusief de Kernselectie) binnenkort € 1 handlingskosten per transactie.

• G83
@nachtwacht: Omdat je je niet langer dan 12 seconden verdiept in wat je gaat doen en dan een vraag stelt.

Degiro rekent sinds kort transactiekosten op alle transacties, maar ze noemen het anders

[Voor 4% gewijzigd door G83 op 18-05-2023 10:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Ik ben al lang weg bij DeGiro. Maar zij hebben sinds deze maand toch wijzigingen gedaan waardoor er altijd transactiekosten betaald moeten worden? Onafhankelijk van kernselectie etc.. En na die bekendmaking zijn meerdere Tweakers zich (uiteraard) gaan heroriënteren naar een andere (goedkope) oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat las ik al. Mijn vraag is of je een bankrekening hebt bij een grootbank. Dat kan namelijk aantrekkelijker zijn. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 18-05-2023 11:05]

• DeNachtwacht
Pistachenootje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Dat las ik al. Mijn vraag is of je een bankrekening hebt bij een grootbank. Dat kan namelijk aantrekkelijker zijn. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Ah dat is een nuttig linkje, dank. Misschien inderdaad met het oog op die kostenverhoging bij degiro (wist ik dus niet, slorig van ze dat ze het niet in hun eigen bank verwerken) eerst maar eens rustig starten bij 'de huisbank' ABN. Zie ook dat ze een leuke actie hebben (€50 kado bij maandelijkse inleg van €150), precies de richting waarop ik zat te denken én ze bieden IE00B8GKDB10 ook aan zonder transactiekosten, kortom win/win/win :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
@DeNachtwacht ABN is een prima oplossing. Alleen zou je je nu nog even moeten verdiepen in dividend lekkage, dat ik nu 3x benoemd heb ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeNachtwacht
Was me daarop nu al aan het inlezen in dat topic dat je ook postte, thanks. Heb nu een eerste start gemaakt met IE00B8GKDB10 puur omdat ik daarop uitgekomen was. Voor de ABN Amro actie ga ik komende week eens nadenken wat een geschikt aandelenfonds met dividend zou kunnen zijn, en dan met het vakantiegeld binnen een periodieke order van €150 aanmaken voor het betreffende fonds. Dank voor de hulp!

• 49euro
phantom09 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:25:
[...]

De Nasdaq zit al een tijdje in een Bull market. YTD is 24% !

https://www.marketwatch.c...dex/ndx?mod=search_symbol

Het eerst wat investeerders doen is geld wegtrekken bij tech aandelen als het slecht gaat bij de economie.
Dit is juist het omgedraaide.
Ik deel die mening volledig.

Ik bedoelde dat de daling plaatsvond vanaf q3 '21 tm q2 '22 (verkeerde jaartallen vermeld) en gaf eerder al aan dat vanaf q3 '22 tm q2 '23 de s&p500 al minimaal 10% was gestegen en dat dus wachten met instappen of speculeren op een daling je al flink rendement had gekost. Mijn portfolio schurkt zelfs alweer tegen een all time high aan zelfs.

[Voor 6% gewijzigd door 49euro op 18-05-2023 12:56]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:13
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:01:
Was me daarop nu al aan het inlezen in dat topic dat je ook postte, thanks. Heb nu een eerste start gemaakt met IE00B8GKDB10 puur omdat ik daarop uitgekomen was. Voor de ABN Amro actie ga ik komende week eens nadenken wat een geschikt aandelenfonds met dividend zou kunnen zijn, en dan met het vakantiegeld binnen een periodieke order van €150 aanmaken voor het betreffende fonds. Dank voor de hulp!
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Ga hier eens rustig voor zitten voor je vanalles aankoopt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeNachtwacht
Alpina schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Ga hier eens rustig voor zitten voor je vanalles aankoopt ;)
Dank, ik was daar dus net bezig (zelfde tip gaf @Pistachenootje )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
@DeNachtwacht ik ben in principe geen voorstander van hoog dividend fondsen maar als je dan toch een hoog dividend fonds wil: Northern Trust heeft er een zonder dividendlekkage.

[Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 18-05-2023 12:38]

• DeNachtwacht
@Pistachenootje Dank. Wat zijn je overwegingen om geen high dividend fondsen te doen (ik denk dat die vraag niet zo snel terug te vinden is?)

[Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-05-2023 12:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:38:
@Pistachenootje Dank. Wat zijn je overwegingen om geen high dividend fondsen te doen (ik denk dat die vraag niet zo snel terug te vinden is?)
Deze discussie is al wel heel vaak gevoerd, je zou kunnen zoeken. Maar ik zou eerder de traditionele 3 NT fondsen kopen: dan krijg je meer spreiding over meer bedrijven en volg je de markt beter. En die betalen ook dividend uit, alleen iets minder. Als je tussentijds meer geld nodig hebt kun je altijd gratis verkopen bij ABN.

Edit: overigens is het wel zo dat er mensen zijn die zich bewust liever richten op bedrijven die meer dividend uitkeren om andere redenen dan puur het dividend, bijvoorbeeld om de value tilt. Zo'n strategie kan een prima keuze zijn.

[Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 18-05-2023 12:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Johan Bogle
Dividendlekkage moeten we ook weer niet overdrijven. Zijn vrij marginale bedragen voor de meeste.

• phantom09
49euro schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Ik deel die mening volledig.

Ik bedoelde dat de daling plaatsvond vanaf q3 '21 tm q2 '22 (verkeerde jaartallen vermeld) en gaf eerder al aan dat vanaf q3 '22 tm q2 '23 de s&p500 al minimaal 10% was gestegen en dat dus wachten met instappen of speculeren op een daling je al flink rendement had gekost. Mijn portfolio schurkt zelfs alweer tegen een all time high aan zelfs.
Deze daling was niks anders dan een gezonde correctie van de te hoog opgelopen koersen.
Wat ik zo zie is dat de koersen weer "on-track" zijn.

En als de koersstijging van de SP500 nog even zo door gaat zit deze ook in een bull fase.

[Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 18-05-2023 13:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:38:
Dividend is een sigaar uit eigen doos (en waarom is waarschijnlijk ook te vinden als je in deze topics zoekt op "sigaar uit eigen doos" :p)

Ja, je krijgt "gratis geld", maar als je ander fonds neemt heb je een hogere waardestijging van de aandelen. Dus tsja, wat maakt het dan uit?
Oftewel: het ene bedrijf heeft veel geld op de balans en keert dat periodiek uit aan de aandeelhouders in de vorm van dividend (waarna er minder geld op de balans staat en het bedrijf dus ook minder waard is en dus de aandelenkoers zakt). Andere bedrijven hebben gewoon meer geld op de balans staan of investeren dat geld, in beide gevallen zorgt dat ervoor dat het bedrijf meer waard wordt en de koers dus stijgt.

Dus of je nu uiteindelijk bv elke maand €100 dividend ontvangt voor een aandeel met een vrij stabiele koers of dat je een aandeel hebt waarbij de koers elke maand met €100 toeneemt en je zelf de keuze hebt om dus elke maand voor €100 aandelen te verkopen. In beide gevallen verdien je er net zoveel aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:11
Korte vraag: ik beleg bij degiro en rabobank.

Ik wil niet veel meer bij degiro (deels gevoelsmatig) heb daar ongeveer 100k. En rabo 50k, maar die loopt automatisch maandelijks op met inleg en zal binnen paar jaar 100k zijn, tenzij echt alles instort.

Ik zou het liefst onder depositogarantiestelsel beleggen, dan kom al gauw uit op abn of ING als ik ook op indexfondsenvergelijken.nl kijk. Want daar is enige waar ik in beleg en ook blijf beleggen. Andere opties zijn denk ik IB of Lynx of Saxo. Zijn er meer die de keus hebben gemaakt ivm risicospreiding om bij verschillende grootbankiers automatisch te beleggen?

Volgens mij zijn de kosten ook daar afgelopen jaar sterk gedaan en is het eenvoudig om maandelijks in te leggen, in elk geval bij rabo. Luxeprobleem natuurlijk zo gauw boven de 100k komt, maar zie ik teveel beren en is het prima om gewoon alleen deze 2 te houden? Of zijn er meer die om deze reden richting 100k toch andere partij zoeken? Waarbij beleggingsinstellingen sowieso niet onder depositiogarantiestelsel vallen natuurlijk.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

Kluifjes schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:35:

Ik zou het liefst onder depositogarantiestelsel beleggen,
Dat is niet mogelijk, ook niet bij de banken.

Of bedoel je het 20k beleggingsgarantiestelsel?

De 100k deposito is, het woord zegt het al, alleen voor deposito's, bankrekeningen dus.

Ik zit zelf voor alles gewoon bij IBKR. Geen brokerspreiding dus. Ik accepteer eventuele risico's.

[Voor 35% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 11:45]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kluifjes
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:40:
[...]

Dat is niet mogelijk, ook niet bij de banken.

Of bedoel je het 20k beleggingsgarantiestelsel?

De 100k deposito is, het woord zegt het al, alleen voor deposito's, bankrekeningen dus.

Ik zit zelf voor alles gewoon bij IBKR. Geen brokerspreiding dus. Ik accepteer eventuele risico's.
Pff, wat ongelooflijk dom van me dan om dat bij Rabo te denken |:( Die 20k stelt natuurlijk weinig voor. Maar dan is het voordeel van abn/ing boven lynx of ibkr in elk geval weg. Dan twijfel ik alleen nog of ik alsnog ook daar ga beleggen of alsnog bij rabo en degiro zal blijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

Kluifjes schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Pff, wat ongelooflijk dom van me dan om dat bij Rabo te denken |:( Die 20k stelt natuurlijk weinig voor. Maar dan is het voordeel van abn/ing boven lynx of ibkr in elk geval weg. Dan twijfel ik alleen nog of ik alsnog ook daar ga beleggen of alsnog bij rabo en degiro zal blijven.
Achja goed dat je er nu achter bent! Dan kun je de boel heroverwegen.
Sommige mensen vinden een Nederlandse bank met Nederlands aanspreekpunt alsnog belangrijk/fijner dus dat kan ook een reden zijn.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kluifjes
Klopt, maar zie dan niet zoveel reden om er nog eentje toe te voegen. Dan kan ik net zo goed bij rabo wel meer gaan beleggen, want die 20k garantie doet het hem dan niet :-) Enige overweging is dan nog of ik het weg haal bij degiro (richting bijvoorbeeld ibkr), maar zo groot vind ik de bezwaren nou ook weer niet op dit moment.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou het liefst onder depositogarantiebeleggerscompensatiestelsel beleggen, dan kom al gauw uit op abn of ING als ik ook op indexfondsenvergelijken.nl kijk. Want daar is enige waar ik in beleg en ook blijf beleggen. Andere opties zijn denk ik IB of Lynx of Saxo. Zijn er meer die de keus hebben gemaakt ivm risicospreiding om bij verschillende grootbankiers automatisch te beleggen?
Wees goed op de hoogte wat een beleggerscompensatiestelsel wel en niet afdekt. Als toevoeging op Lynx en IB(IE). Lynx valt onder het NLse bcs, maar aangezien Lynx zelf geen tegoeden aanhoudt en alles via IBIE loopt, zal dat niet een optie zijn die zal voorkomen. IBIE valt onder het Ierse bcs. Van https://www.lynx.nl/info/bescherming/
Wat gebeurt er als LYNX failliet gaat?
Als LYNX onverhoopt failliet gaat en LYNX als gevolg daarvan niet meer aan haar verplichtingen kan doen uit hoofde van de Basisovereenkomst, kunnen cliënten een beroep doen op het Beleggerscompensatiestelsel (BCS). LYNX heeft als beleggingsonderneming een licentie krachtens de Nederlandse Wet op het financieel toezicht en is aangesloten bij het BCS.

De maximale vergoeding op grond van het Nederlandse beleggerscompensatiestelsel is EUR 20.000 per cliënt. Cliënten kunnen deze vergoeding claimen als LYNX onverwacht failliet gaat en LYNX als gevolg van wanbeheer of fraude niet meer aan haar financiële verplichtingen kan voldoen, en de gelden en/of financiële instrumenten van cliënten niet meer kunnen worden teruggegeven. Aangezien cliënten van LYNX hun gelden en/of financiële instrumenten aanhouden bij IBIE, zal de situatie dat LYNX geen gelden en/of financiële instrumenten van cliënten kan teruggeven zich niet voordoen.

Wat gebeurt er als IBIE failliet gaat?
Gelden van cliënten worden in bewaring gehouden voor cliënten, op rekeningen die afgezonderd en te onderscheiden zijn van het eigen vermogen van IBIE. In het onwaarschijnlijke geval dat IBIE failliet gaat, zullen schuldeisers geen toegang hebben tot de contanten en activa van de cliënten dankzij de scheiding en de veilige bewaring van de financiële instrumenten en contanten. Cliënten zijn daarom in staat om hun activa aan een andere partij over te dragen, aangezien deze buiten de aanspraken van schuldeisers vallen.

Alleen in zeldzame omstandigheden waarin de scheiding van cash en activa van klanten van IBIE’s eigen activa niet is gewaarborgd (bijv. bij fraude) en IBIE niet in staat zou zijn om aan haar compenserende verplichtingen te voldoen (bijv. faillissement) en daarom de activa van de belegger niet kan teruggeven, wordt het toepasselijke beleggersbeschermingsstelsel relevant.

Aangezien uw rekening via IBIE wordt aangehouden, is het Investor Compensation Scheme of Ireland (www.investorcompensation.ie) van toepassing. Het stelsel vergoedt 90% van het verlies tot een maximum van EUR 20.000.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:43
Johan Bogle schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:51:
Dividendlekkage moeten we ook weer niet overdrijven. Zijn vrij marginale bedragen voor de meeste.
Ik heb het eerder geroepen dit, en misschien "stating the obvious", maar dit is een vaak gemaakte fout. 0,2% dividendlek afdichten zorgt na 30 jaar voor 6% meer rendement op het eind. Reken maar uit, power of compounding enz.
6% kan alsnog een "vrij marginaal bedrag" zijn, maar het kan ook een leuke auto zijn die je na 30 jaar kan kopen, die je anders niet had gehad.
Geldt overigens uiteraard ook voor tarieven van je broker dit, en van de fondsen waar je in zit. 0,2% is een gigantisch verschil na 20-30 jaar.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Johan Bogle
Het is allemaal relatief. Niet verkeerd om over na te denken, maar voor velen niet zo spannend en belangrijker om gewoon te beginnen en een goede strategie te volgen. Er gaat meestal meer verloren met volgen van hypes en afwijken van de index dan met het dividendlek. Plus, het merendeel hier belegt zo te lezen tijdelijk en met een paar honderd per maand. Dan maakt het echt geen fluit uit. Belegt iemand inderdaad echt voor 30 jaar, volgens een solide (passieve) strategie en met aanzienlijke bedragen kan je je er druk om gaan maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anoniem_student
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-05 15:48
*knip* dat is niet de bedoeling

[Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 19-05-2023 16:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• G83
Dividendlek kwam te sprake omdat iemand een in Ierland gevestigd dividend fonds wou aankopen (vhyl). Juist daar is het dividendlek best wel een issue.

Als het gaat om zo'n 15% verlies op dividend dan is dat met 4 à 5% dividend toch al snel 0,6% of meer verlies.

Als je TDIV of het dividendfonds van Northern Trust koopt scheelt dat een slok op een borrel. Wat het verschil in samenstelling is weet ik zo snel niet, maar daar heb je geen dividendlek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taxcommunism
Actiam heeft voor het jaar 2022 een dividendlekkage gedicht voor 0,4% voor het wereld index fonds (volgens jaarverslag). Ik kan mijn voorstellen dat de dividendlekkage bij een hoog dividend fonds nog groter is gezien die dividenden van 4% uitkeren tov van 2% bij het wereld Index.. dan praat je over jaarlijks 0,8% aan verloren rendement.

Hoog dividend fonds kopen van een fonds gevestigd in Ierland is ronduit belachelijk. Dat dit hier nog door sommigen wordt gebagatelliseerd als iets dat meevalt is ook schokkend.

[Voor 51% gewijzigd door Taxcommunism op 19-05-2023 17:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:38

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Korte vraag: ik beleg bij degiro en rabobank.
[...] Luxeprobleem natuurlijk zo gauw boven de 100k komt, maar zie ik teveel beren en is het prima om gewoon alleen deze 2 te houden? Of zijn er meer die om deze reden richting 100k toch andere partij zoeken? Waarbij beleggingsinstellingen sowieso niet onder depositiogarantiestelsel vallen natuurlijk.
Dat klopt, voor beleggingen is er geen garantie. Maar je beleggingen zijn van jezelf, niet van je bank. En dat blijven ze ook als je bank failliet zou gaan. Dus wat failliete banken betreft heeft spreiden geen enkel effect. Sterker nog: waarschijnlijk mis je daardoor staffelkorting bij beide banken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• phantom09
RobertMe schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Dividend is een sigaar uit eigen doos (en waarom is waarschijnlijk ook te vinden als je in deze topics zoekt op "sigaar uit eigen doos" :p)

Ja, je krijgt "gratis geld", maar als je ander fonds neemt heb je een hogere waardestijging van de aandelen. Dus tsja, wat maakt het dan uit?
Oftewel: het ene bedrijf heeft veel geld op de balans en keert dat periodiek uit aan de aandeelhouders in de vorm van dividend (waarna er minder geld op de balans staat en het bedrijf dus ook minder waard is en dus de aandelenkoers zakt). Andere bedrijven hebben gewoon meer geld op de balans staan of investeren dat geld, in beide gevallen zorgt dat ervoor dat het bedrijf meer waard wordt en de koers dus stijgt.

Dus of je nu uiteindelijk bv elke maand €100 dividend ontvangt voor een aandeel met een vrij stabiele koers of dat je een aandeel hebt waarbij de koers elke maand met €100 toeneemt en je zelf de keuze hebt om dus elke maand voor €100 aandelen te verkopen. In beide gevallen verdien je er net zoveel aan.
Klopt, echter is er wel een verschil. die € 100,- aan dividend kan je meteen gebruiken. die € 100,- in waardestijging van je aandeel moet je eerst verkopen voordat je het kan gebruiken. En daar komen dan de nodige kosten weer om de hoek bij kijken.

• Johan Bogle
(Veel) Dividend uitkeren wil zeggen dat het bedrijf geen betere bestemming had voor de winst. Ze zien geen investeringsopties meer om te groeien. Prima als jij ook in dat stadium zit en je vermogen niet meer wil laten groeien, maar een vaste uitkering per jaar zoekt om van te leven. Voor iedereen die nog in de groeifase zit: Vermijd alles wat veel dividend uitkeert. Zoek bedrijven die alle winst tegen een hoger rendement investeren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Johan Bogle schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:14:
(Veel) Dividend uitkeren wil zeggen dat het bedrijf geen betere bestemming had voor de winst. Ze zien geen investeringsopties meer om te groeien. Prima als jij ook in dat stadium zit en je vermogen niet meer wil laten groeien, maar een vaste uitkering per jaar zoekt om van te leven. Voor iedereen die nog in de groeifase zit: Vermijd alles wat veel dividend uitkeert. Zoek bedrijven die alle winst tegen een hoger rendement investeren.
Dit is veel te kort door de bocht. Een bedrijf wat de jaarlijkse winst gebruikt om dividend uit te keren heeft een ander risicoprofiel dan een bedrijf dat de winst herinvesteert voor (mogelijke) toekomstige groei.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Of nog erger, een bedrijf dat de winst gebruikt om grote overnames te doen |:(

Sommige bedrijven zijn echte geld printers; die krijgen zoveel geld binnen dat ze het niet geinvesteerd krijgen omdat ze tegen limieten aanlopen. Een goed voorbeeld is ASML. Een enorm orderboek, maar de productie van machines is gelimiteerd door gebrek aan personeel, supply chain en eigen clean rooms. Nog meer geld investeren is blijkbaar geen optie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 49euro
Johan Bogle schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:14:
Dit is grote onzin. Als je 2 jaar geleden aandelen ING, Shell of ASR hebt gekocht zit je momenteel op een dividend rendement van 10-15% per jaar excl. de koersstijging. Voor zo'n rendement tekenen de meeste mensen wel en zie dat nog maar eens in te halen met groei. Ook aan de groei van groei aandelen zit uiteindelijk een einde. ;) Er komt ook bij groei bedrijven vanzelf een moment dat er geen investeringsmogelijkheid meer is voor de positieve cashflow.

[Voor 6% gewijzigd door 49euro op 20-05-2023 15:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Johan Bogle
49euro schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Dit is grote onzin. Als je 2 jaar geleden aandelen ING, Shell of ASR hebt gekocht zit je momenteel op een dividend rendement van 10-15% per jaar excl. de koersstijging. Voor zo'n rendement tekenen de meeste mensen wel en zie dat nog maar eens in te halen met groei. Ook aan de groei van groei aandelen zit uiteindelijk een einde. ;) Er komt ook bij groei bedrijven vanzelf een moment dat er geen investeringsmogelijkheid meer is voor de positieve cashflow.
Grappig hoe er altijd wel iemand is die een stelling onderuit wil halen met micro voorbeelden. “Zie je wel, over deze zeer korte tijdsperiode zijn bedrijf a en b toch gestegen en ze keerden dividend uit” Als we even naar Shell kijken staat de koers vandaag lager dan 10 jaar geleden en hebben ze echt geen 10% dividend gemiddeld gehaald over die tien jaar.

Overigens zie ik geen van de drie genoemde bedrijven over 10 jaar nog een mooie toekomst hebben, dus denk dat zelfs die mijn punt onderschrijven :-)

[Voor 16% gewijzigd door Johan Bogle op 20-05-2023 17:07]

Pagina: 1 ... 155 156 157 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee