Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:01
martinvdm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:01:
[Afbeelding]
Omdat het water niet goed afliep, heeft onze bouwer de poeren gesteld via de stelmoer en de palen een stuk omhoog gedaan. Is dit normaal en ok? Ik vind het zelf minder mooi namelijk.
Zo heb ik t ook gedaan, je kunt altijd nog een stukje hout eromheen lijmen als je t niet mooi vind

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Laatste dingetjes. Kozijnen erin en volgende week binnenkant puntjes op de I

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de bouw van een schuurtje met overkapping, plan is 2,5m diep en 5m breed. Ene helft schuur, andere helft overkapping.

Nu staat er al een hardhouten schutting, en wil ik dus het liefste een beetje rood hout, zodat ik niet met 4 soorten hout in de tuin zit qua schutting, schuur, en aftimmering naar de buren.
Is "red class Wood" wat? Of beter toch maar Douglas pakken en desnoods in een beits?

Daarbij wil ik het dak niet al te veel hoogte geven, er staat namelijk ook een gemetselde berging tegen mijn tuin met een boeideel van 30cm hoog. Het idee was om de hoogte en boeideel door te trekken voor de looks.

Daarvoor wil ik dan regels rondom plaatsen van 6,5x19cm. En dan kepers van 4,5x15 er tussen plaatsen (met balkdragers). En dan het dakbeschot. Zo is de constructie van het dak maar iets van 22cm hoog. Mijn idee komt niet veel langs? Alleen bij wat kant en klare overkappingen zie ik het terug komen. "Nadeel". Is natuurlijk dat je wat staal hebt in de doorgaans solide houten constructie. En je kunt niet makkelijk een overstekend dak maken aan de voorkant, maar dat hoef ik ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:16
_ferry_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:41:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de bouw van een schuurtje met overkapping, plan is 2,5m diep en 5m breed. Ene helft schuur, andere helft overkapping.

Nu staat er al een hardhouten schutting, en wil ik dus het liefste een beetje rood hout, zodat ik niet met 4 soorten hout in de tuin zit qua schutting, schuur, en aftimmering naar de buren.
Is "red class Wood" wat? Of beter toch maar Douglas pakken en desnoods in een beits?

Daarbij wil ik het dak niet al te veel hoogte geven, er staat namelijk ook een gemetselde berging tegen mijn tuin met een boeideel van 30cm hoog. Het idee was om de hoogte en boeideel door te trekken voor de looks.

Daarvoor wil ik dan regels rondom plaatsen van 6,5x19cm. En dan kepers van 4,5x15 er tussen plaatsen (met balkdragers). En dan het dakbeschot. Zo is de constructie van het dak maar iets van 22cm hoog. Mijn idee komt niet veel langs? Alleen bij wat kant en klare overkappingen zie ik het terug komen. "Nadeel". Is natuurlijk dat je wat staal hebt in de doorgaans solide houten constructie. En je kunt niet makkelijk een overstekend dak maken aan de voorkant, maar dat hoef ik ook niet.
1 plaatje doet meer dan al deze woorden. Ik snap vanuit privacy oogpunt misschien niet ideaal, maar goed als je meningen wilt dan lijkt het me heel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:41:

Ik denk dat je met twee ruimtes van 2.5x2.5 net niks kan. Kan je niet wat breeder, bijvoorbeeld richting 7 meter? Schuurtje van 3 meter, deur in het midden en overkapping van 4 meter. Dan kan je ook nog beetje droog zitten als het regent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

FrankSpin schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:05:
[...]

Ik denk dat je met twee ruimtes van 2.5x2.5 net niks kan. Kan je niet wat breeder, bijvoorbeeld richting 7 meter? Schuurtje van 3 meter, deur in het midden en overkapping van 4 meter. Dan kan je ook nog beetje droog zitten als het regent
Goed punt, twijfel ik ook wel wat over.
Een dingetje is dat we hem in de lengte van de tuin bouwen, en als ik de berging heel diep maak, dan krijg je een hele smalle tuin. 2,5m diep is wel genoeg om goed fietsen in kwijt te kunnen. Die zijn max 2m lang. En de tuinkussens kunnen bovenop een plank, tuingereedschap aan de wand etc.
Maar vooral het zitgedeelte is wel krapjes met 2,5x2,5. De bank die we hebben past wel, maar een eettafel met 4 stoelen gaat niet mooi passen.

Andere optie is gewoon zorgen voor een fatsoenlijke berging, zonder overkapping, berging is het vooral om te doen want dan kunnen we de fiets en tuinkussens fatsoenlijk kwijt.

Ojah, voor future reference, zo'n "plat dak" constructie waarbij de balken tegen elkaar liggen in plaats van op elkaar kwam ik 2x in dit topic tegen:
Woohooo in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"
Speedfight in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout" (met even verder de bouwtekening)

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 27-06-2022 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:33
_ferry_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:02:
[...]

Goed punt, twijfel ik ook wel wat over.
Een dingetje is dat we hem in de lengte van de tuin bouwen, en als ik de berging heel diep maak, dan krijg je een hele smalle tuin. 2,5m diep is wel genoeg om goed fietsen in kwijt te kunnen. Die zijn max 2m lang. En de tuinkussens kunnen bovenop een plank, tuingereedschap aan de wand etc.
Maar vooral het zitgedeelte is wel krapjes met 2,5x2,5. De bank die we hebben past wel, maar een eettafel met 4 stoelen gaat niet mooi passen.

Andere optie is gewoon zorgen voor een fatsoenlijke berging, zonder overkapping, berging is het vooral om te doen want dan kunnen we de fiets en tuinkussens fatsoenlijk kwijt.

Ojah, voor future reference, zo'n "plat dak" constructie waarbij de balken tegen elkaar liggen in plaats van op elkaar kwam ik 2x in dit topic tegen:
Woohooo in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"
Speedfight in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout" (met even verder de bouwtekening)
Zelf hebben we 2.7 meter bij 2.5 meter opslag. Iets breder dan dat hij diep is en we hebben nog genoeg ruimte over. Ik denk dat je beter kunt gaan voor een goed zitgedeelte, dan een grote opslagruimte. Maar als je echt aan de 5 meter vast zit, dan zou ik niet beide doen. Je zou 2 meter breed als minimum kunnen doen en dan 3 meter zitgedeelte, maar dan heb je het nog vrij krap hoor. Een tafel is al gauw 2 meter breed en een launch gedeelte kost je ook al gauw 2 meter breedte.

[ Voor 3% gewijzigd door blatenja op 27-06-2022 16:08 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 17:54
Zoals ik in februari begonnen ben en in korte tijd veel meters heb kunnen maken is dat de laatste twee maand heel anders. Inmiddels heb ik vandaag de regenton geplaatst en is hij officieel af! Hierbij de foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2llOu2GhwxhZdU34MRx-fR1NtY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oixlxjtrhi9twq7WRu5Ra7I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v0fylY6Zc0cvNJZqLBFyDdrJPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lknRf0PtxgMXv1tQvH7nMbKU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Iemand nog een goedkoop adresje voor iets om de overkapping mee af te sluiten? Ik heb hem nu aan 2 zijden open maar daar regent het in. Glaswand is mijn voorkeur, maar benieuwd of er nog andere opties zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conceicao
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-04-2024
Allereerst prachtig topic! Brings back so many memories.

In 2019 heb ik zelf een overkapping van 3,5 x 5,5 gebouwd. Voor de schoren vond ik het mooi om deze dezelfde afmeting te hebben als de ring- en draagbalken van 15 x 15. Schoren zijn alleen geplaatst aan de zichtzijde en bevestigd met lange Woodies tellerkopschroeven.

Nu zijn we 3 jaar verder en maak ik me een beetje zorgen over het feit dat de staanders niet meer helemaal in het lood staan. De overkapping helt een fractie naar voren. Is dit iets om me zorgen om te maken of kan dit geen kwaad? Zou ik er meer tellerkopschroeven in moeten jassen of wellicht slotbouten (horizontaal) plaatsen in de schoren en draagbalken? Extra schoren plaatsen tussen de wanden misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCpbmoHuMzrstPdr0jxLHB-9Td4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pABMLY5RA87di5wW2wUZFCYo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQvWJ1p_JOi_KjtWOrMJf4LRF_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC9O6Uh9efWNsMRCC3iM2AVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GsGVwv3laydajpvYYHq_6-BdIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieoWtStMmHywByZK2HudfYVq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@conceicao zijn je poeren niet gaan zakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conceicao
Da's een goede suggestie! Helemaal niet aan gedacht. De poeren heb ik op stoeptegels gezet en daarna met snelbeton verstevigd. Ik ga dat eens proberen te onderzoeken. Mocht dit het geval zijn, wat kan ik dan het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 20:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ben je zeker dat het niet altijd zo geweest is? Mijn poeren staan plat op mijn terras en mijn terras helt (de nodige) 2cm per lopende meter af. Resulterend in net niet loodrechte constructie.

Of je poeren verzakt zijn zou je makkelijk moeten zien rond je tegels of je met scheuren zit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conceicao
Joindry schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:13:
Ben je zeker dat het niet altijd zo geweest is? Mijn poeren staan plat op mijn terras en mijn terras helt (de nodige) 2cm per lopende meter af. Resulterend in net niet loodrechte constructie.

Of je poeren verzakt zijn zou je makkelijk moeten zien rond je tegels of je met scheuren zit toch?
Ja, daar ben ik vrij zeker van. Mijn poeren staan op een stoeptegel in een kuil een halve meter onder de grond, dus zo eenvoudig valt dit dus niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:49
Zou dat niet betekenen dat de kier die nu te zien is (uitgaande dat deze er niet was), aan de onderkant zichtbaar moet zijn ipv bovenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:13:

Dat hellen doe je toch niet met je palen en poeren? Die moeten recht staan. Je helt met het dak door deze van hoog naar laag te laten gaan met de dakconstructie. De spanten dus voor wat hoger hebben dan achter. De palen moeten dus vrij loodrecht staan normaal gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

za3redrum schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Dat hellen doe je toch niet met je palen en poeren? Die moeten recht staan. Je helt met het dak door deze van hoog naar laag te laten gaan met de dakconstructie. De spanten dus voor wat hoger hebben dan achter. De palen moeten dus vrij loodrecht staan normaal gesproken.
Laten we het een vergetelheid noemen. De palen staan loodrecht op het terras. Maar dat heb ik niet gelegd en ik was me er niet van bewust dat het terras 2 cm per meter afwatert. Het zwaartepunt op de bovenkant van de balken ligt nog met gemak binnen de palen. ( 2 meter hoog, dus 4 cm verschoven op een balk van 15 cm breed) Dus structureel is er geen probleem. Je moet al serieus nuchter zijn om het visueel te zien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

corneej schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:21:
@duimp hier vorige week een overkapping geplaatst. Heb deze veer en groef planken in elkaar gestoken en op elke ligger geschoten bevestigd. Heb je iemand die je kent met een schietmachine? kan je zeggen dat je dat veel tijd bespaard ipv deze planken 1 voor 1 te schroeven.

Zie hier mijn overkapping. We zijn de volledige tuin aan het verbouwen. Overkapping is 10 x 3,5 (op het diepste 5,5)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Zijn die steunbalken 15x15?

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:00
matthewk schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Zijn die steunbalken 15x15?
@matthewk de staanders zijn 20x20, wij hebben voor alle liggers gebruik gemaakt van douglas balken van 71x171.

Overigens. hebben wij gekozen voor fijnbezaagde balken i.p.v. geschuurd.

reden:
1) kosten
2) we vinden het fijnbezaagde robuster ogen dan geschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:22
Ik ben nu zelf bezig met een tuinhuis/overkapping van 7*4 meter. Het frame en de ringbalken liggen, maar nu komen de dakbalken(70*200 balken).
Zit nu alleen nog met het afschot van het dak. Ik lees 3 opties steeds.
1. Geen
2. Inkepen van dakbalken
3. Isolatie onder afschot

Ik neig nu naar optie 2, een inkeping van ongeveer 4 cm voor de 1cm per meter. Alleen hoe monteer ik dan de dakranden/boeidelen recht? Ik kan het niet voor me zien hoe ik alles dan waterpas kan monteren op de zijkant.
Heeft iemand hier een voorbeeld voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:57
Hortz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:49:
Ik ben nu zelf bezig met een tuinhuis/overkapping van 7*4 meter. Het frame en de ringbalken liggen, maar nu komen de dakbalken(70*200 balken).
1. Geen
2. Inkepen van dakbalken

Ik neig nu naar optie 2, een inkeping van ongeveer 4 cm voor de 1cm per meter. Alleen hoe monteer ik dan de dakranden/boeidelen recht? Ik kan het niet voor me zien hoe ik alles dan waterpas kan monteren op de zijkant.
Hoe bedoel je recht? Je boeidelen kunnen gewoon waterpas lopen. De dakopstand wordt dan naarmate verder naar achteren in totaal 4 cm hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Hortz als je hem op poeren zet dan kun je ook de lengte van je staanders aanpassen richting je afschot worden die dan dus kleiner/minder hoog. Boeidelen kun je dan recht houden en dan zie je er nagenoeg niets van.
Als ik binnen goed kijk kan je het verloop iets zien maar dit vond ikzelf het mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
emot schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Hoe bedoel je recht? Je boeidelen kunnen gewoon waterpas lopen. De dakopstand wordt dan naarmate verder naar achteren in totaal 4 cm hoger.
Dat bedoelde ik ja. Mijn eerste idee was om cls te gebruiken als dakopstand/rechte mastiekschroot maar dan loopt dat ook weg ten opzichte van het boeideel. Dat wordt met het Epdm plakken weer moeilijk.

Kan je alleen een boeideel gebruiken voor dakopstand? Er komen nog 3 cm pir platen op dus moet wel wat hoogte over houden daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:17
Hortz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:49:
1. Geen
2. Inkepen van dakbalken

Ik hou altijd de staanders wat langer richting bovenkant afschot. Dus in t geval van 6 staanders de middelste 2 bv plus 1 cm en de laatste 2 plus 2 cm. Dan valt t ook niet meer op dat je boeideel niet waterpas loopt want die loopt gewoon mee met de constructie.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
Dat zou een goed idee zijn inderdaad, maar had het gehele frame waterpas en stevig staan.

Ben nu voor de optie gegaan voor het inkepen van de dakbalken. Als dat klaar is ga ik wel even goed zien hoe ik de boeidelen en dakopstand maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:34
Makrolon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Ik hou altijd de staanders wat langer richting bovenkant afschot. Dus in t geval van 6 staanders de middelste 2 bv plus 1 cm en de laatste 2 plus 2 cm. Dan valt t ook niet meer op dat je boeideel niet waterpas loopt want die loopt gewoon mee met de constructie.
Maar dan moet je je ringbalk ook gaan inkepen/schijn zagen. Dat kost toch veel meer moeite dan bijvoorbeeld het afschot via de dakbalken of de isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Wimploo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Maar dan moet je je ringbalk ook gaan inkepen/schijn zagen. Dat kost toch veel meer moeite dan bijvoorbeeld het afschot via de dakbalken of de isolatie?
Natuurlijk niet. Je ringbalk loopt dan toch gewoon mee "naar beneden" richting de laagste paal ?
Door je boeidelen breed genoeg te nemen overlap je dat aan de buitenzijde en is er dus niets van zichtbaar.
Binnenin heeft niemand nog gezegd bij mij van loopt dat nu schuin of naar beneden ? En aan de buitenzijde is het helemaal strak en toch loopt mijn dak 1cm per 2 meter af ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 17:03
Nog mensen tips voor een beetje knappe en betaalbare tellerkopschroeven (+-6x100) voor in een red class wood veranda? RVS doen of niet? En draai je die niet snel kapot met de slagschroevensraaier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
DRAFTER86 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:41:
Nog mensen tips voor een beetje knappe en betalabare tellerkopschroeven (+-6x100) voor in een red class wood veranda? RVS doen of niet? En draai je die niet snel kapot met de slagschroevensraaier?
Ik heb alles geel gegalvaniseerd genomen.
RVS is niet bijster sterk inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:41:
Nog mensen tips voor een beetje knappe en betalabare tellerkopschroeven (+-6x100) voor in een red class wood veranda? RVS doen of niet? En draai je die niet snel kapot met de slagschroevensraaier?
Betaalbaar? Geen idee wat je daarmee bedoelt.
Ik gebruik gewoon RVS vlonderschroeven.
Voorboren en insmeren met kopervet zodat bacterieën de boel niet lelijk zwart maken.

Maar je kan gewoon gegalvaniseerde met zo'n rood goedje gebruiken (spax heeft die).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
GeeMoney schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

Natuurlijk niet. Je ringbalk loopt dan toch gewoon mee "naar beneden" richting de laagste paal ?
Door je boeidelen breed genoeg te nemen overlap je dat aan de buitenzijde en is er dus niets van zichtbaar.
Binnenin heeft niemand nog gezegd bij mij van loopt dat nu schuin of naar beneden ? En aan de buitenzijde is het helemaal strak en toch loopt mijn dak 1cm per 2 meter af ofzo.
Ja ok, ik denk vanuit de theorie aangezien je ringbalk dus schuin naar beneden loopt sluit die niet 100% mooi haaks aan op de staander. Maar aangezien het om 1-2 cm gaat over een lengte van meerdere meters is dit verschil dus verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:57
Hoe noodzakelijk zijn tellerkopschroeven ten opzichte van 'normale' schroeven ?

bijvoorbeeld de https://www.amazon.de/SPA...602005/dp/B007259H9G?th=1 "

Vind het niet zo mooi nameijk en normale schroeven kun je wat makkerlijker in het hout laten verzinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Len020 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:58:

Vind het niet zo mooi nameijk en normale schroeven kun je wat makkerlijker in het hout laten verzinken.
Afhankelijk van wat je gaat schroeven natuurlijk maar over het algemeen geven tellerkopschroeven veel meer klemkracht doordat de balken echt naar elkaar toe getrokken worden.
Een normale schroef met een kleine kop doet niet veel op dikke balken. RVS zou ik ook niet altijd aanraden, dat is een stuk minder sterk dan gegalvaniseerd.

Ik heb al mijn schroeven bij wovar punt nl vandaan. Wellicht niet de allergoedkoopste maar wel uitstekende service en snelle levertijden.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 15-08-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
de 'ringbalk van 15x15' uiteraard heb je goed, beter, best waarbij tellerkop dan wellicht best is, maar zijn de normale schroeven een slechte keuze ? of zijn die ook goed,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Len020 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:10:
de 'ringbalk van 15x15' uiteraard heb je goed, beter, best waarbij tellerkop dan wellicht best is, maar zijn de normale schroeven een slechte keuze ? of zijn die ook goed,
Tsja, ik weet niet of je je remleidingen ook op Ali express besteld ?
Bij een storm wil je ook dat je ringbalk van zeg 40kg op zijn plek blijft neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
nogal flauwe reactie natuurlijk, want de schroeven die ik laat zien worden door Spax zelf geadverteerd als zijnde 'zeer sterke klemkracht' en spax is volgens mij ook een gerenomeerd merk en geen gamma oid.

maargoed, ik haal de leidingen inderdaad niet bij Ali dus zal tellerkop nemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Goedemiddag,

Iemand een mooi idee om de zijkant dicht te krijgen van de overkapping? Zonder de hele schutting te vernieuwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COC3aC0EBGQsIIU4GTH0fQAwrE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRH7KtMLiosqYo61wBYxzgSg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:33
k_ers schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:32:
Goedemiddag,

Iemand een mooi idee om de zijkant dicht te krijgen van de overkapping? Zonder de hele schutting te vernieuwen?

[Afbeelding]
Regelwerk tegen de palen schroeven en rabatdelen aan de binnenkant schroeven met mooie, zwarte potdekselschroeven wellicht een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice__Smit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:03
Ik had geen schutting maar een flinke laurier heg om mijn overkapping. Wat ik heb gedaan is "op de grond" en raamwerk gemaakt van regels en deze aan de "toekomstige" buitenkant afgetimmerd. Dat kan goed met rabat delen. Daarna "hijs" je deze tussen de palen en schroef je deze vast. Is wel een zwaar klusje, maar met twee man prima te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0Dis3vJP8AERasGGcZVPnE9ygA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNwhmgi26XdmejLUAvJHviDg.jpg?f=fotoalbum_large

PS ik had geen rabat delen :-) goedkopere planken op de kop getikt en later de zooi geïsolleerd, kabels erdoor en binnenzijde afgetimmerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Maurice__Smit op 15-08-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 14:55
k_ers schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:32:
Goedemiddag,

[Afbeelding]
Wat @blatenja zegt inderdaad.
Zie de eerste twee foto's van dit artikel. Zowel in douglas kleur als zwart zie je veel.

https://nubuiten.nl/westw...12-QF4EAQYAyABEgJFx_D_BwE

[ Voor 47% gewijzigd door ManzokuSan op 15-08-2022 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimploo
Len020 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:58:

Dan verzink je de tellerkop schroeven toch een klein stukje en zet je er een houten prop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Hier bezig met de eerste schetsen voor een overkapping in onze tuin.
Plek waar die moet komen te staan is 775x255. Omdat je toch wel zo'n 3m diepte nodig hebt om lekker te zitten komt er aan de voorzijde ca. 50cm overstek en dacht laat ik het dan ook maar doortrekken aan de zijkant die in de zichtzijde zit.

vraagstuk waar ik mee zit is de maximale overspanning van een lange balk aan de voorzijde. Ik wil een zo groot mogelijk overspanning omdat een staander het zitje heel erg zou beperken.

Op internet lees ik e.e.a. over 5cm dikke balk per meter, dan zou ik een balk van zo'n 25cm nodig hebben. Dat lijkt me iets te veel van het goede. Hoop eigenlijk met ca. 15cm of maximaal 20cm uit te kunnen De schuur kan iets groter als dat nodig is om de overbrugging te optimaliseren.

Wat zouden jullie als dikte van de balken nemen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN-KlfZVyS1uyufb6r3y3uP5wMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NHxPxDce7fSfdNwN1RySBPqq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@SquareOne wat komt er op je dak?
En als je de schoren zo laat staan of wellicht nog iets groter kan maken dan zou ik denken dat je met 15x15 wel weg moet komen.
Ik heb zelf een overspanning van 3.90m zonder schoren en 700kg op mijn dak aan ballast en zonnepanelen en ook 15x15 balken en het geeft geen krimp.
Ik heb wel iets dikkere gordingen genomen en ze om de 45cm gezet.

Ik heb ook de halfhout verbinding anders opgezet om die voorste ringbalk extra op de staanders te laten leunen voor nog meer draagkracht.
Ipv echt half op half heb ik de ringbalk 3cm door laten steken op de staanders. Te vinden op plaatjes in mijn topic.
Het lijkt weinig 3cm maar zorgt uit mijn hoofd voor zeker 20-25% meer draagkracht.

Showcase Douglas overkapping bouwen

[ Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 15-08-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:09:
@SquareOne wat komt er op je dak?
En als je de schoren zo laat staan of wellicht nog iets groter kan maken dan zou ik denken dat je met 15x15 wel weg moet komen.
Ik heb zelf een overspanning van 3.90m zonder schoren en 700kg op mijn dak aan ballast en zonnepanelen en ook 15x15 balken en het geeft geen krimp.
Ik heb wel iets dikkere gordingen genomen en ze om de 45cm gezet.

Ik heb ook de halfhout verbinding anders opgezet om die voorste ringbalk extra op de staanders te laten leunen voor nog meer draagkracht.
Ipv echt half op half heb ik de ringbalk 3cm door laten steken op de staanders. Te vinden op plaatjes in mijn topic.
Het lijkt weinig 3cm maar zorgt uit mijn hoofd voor zeker 20-25% meer draagkracht.

Showcase Douglas overkapping bouwen
Wat. mij betreft hoeft er niks op, vriendin zou sedumdak wel mooi vinden, maar dat voegt gelijk een hoop gewicht toe.

Ik zat je topic net nog eens door te nemen. Blijft erg fraai! Die 'speciale' halfhout verbinding overweeg ik inderdaad ook als dit meer draagkracht oplevert.

Gordingen om de ca. 45cm nee ik ook even mee in het ontwerp.

Aantal google searches leken wel allemaal als resultaat op te leveren dat de schoren niks toevoegen aan draagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ik denk dat het met die schoren qua extra draagkracht ook wel meevalt (al kan het zeker geen kwaad natuurlijk) maar je zorgt ook voor stabiliteit voor bewegingen van links naar rechts en dat is ook iets om rekening mee te houden met 4,5m overspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:16
En optisch? Is zon overspanning niet mooier met 20cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
barry86 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:15:
En optisch? Is zon overspanning niet mooier met 20cm?
In het ontwerp dat ik nu heb gemaakt en de wat plaatjes van internet vind ik 15cm wel mooi in verhouding. 20cm is ook mooi, maar kies ik alleen als het nodig is voor de draagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
@SquareOne niet helemaal vergelijkbaar met jou situatie maar voor een overspanning van 4 meter heb ik een balk van 45x165 gebruikt. Hier zitten wel gelijk 2 dikke planken tegenaan geschroefd die als boeiboord dienen.

Als je de ruimte hebt zou ik de overkapping dieper maken dan die 2,50 meter. Met oversteek vind ik 3 meter nog vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
DasNieNix schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:47:
@SquareOne niet helemaal vergelijkbaar met jou situatie maar voor een overspanning van 4 meter heb ik een balk van 45x165 gebruikt. Hier zitten wel gelijk 2 dikke planken tegenaan geschroefd die als boeiboord dienen.

Als je de ruimte hebt zou ik de overkapping dieper maken dan die 2,50 meter. Met oversteek vind ik 3 meter nog vrij weinig.
Heb je een fotootje van de situatie? Voegen die planken niet juist extra gewicht toe, of heb je ze op een manier bevestigd zodat het dragend is voor het dak?

Helaas niet meer ruimte... anders komen de palen midden op een pad (en zichtlijn) te staan. Ik kan wel meer dan 50cm overhang nemen, maar weet niet of het daar heel veel fraaier van wordt.

Plattegrond hieronder.
Witte deel is bestraat met klinkers
Donkergrijze deel is bestraat met 60x60 tegels. Daar wil ik de overkapping.
Bruine delen zijn verhoogde borders + wat lage stukken grond.
Gras spreekt voor zich.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 16-08-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
@SquareOne Hier een foto van de situatie. De onderste is de balk 45x165 met daarop de 2 planken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR4HitR_28e9fcxLGBsuEG6z_lY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5lgwwrhFWtTfL8LaT2iibGL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
DasNieNix schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:20:
@SquareOne Hier een foto van de situatie. De onderste is de balk 45x165 met daarop de 2 planken.
[Afbeelding]
Thanks, fraaie overkapping met schuur. Maar op die manier kan ik het niet maken met overstek

• SquareOne
  • Nu online
Zit toch nog even te puzzelen. Op woodworking forum geeft iedereen aan dat een 15cm balk nooit genoeg gaat zijn. Oplossing is simpel, voor een 20cm dikke of 25cm dikke balk gaan. Maar dan moeten alle staanders en de overige ringbalken ook worden aangepast wat een significant prijskaartje met zich meebrengt.

Ik wil graag de complexiteit begrijpen en heb al wat uurtjes zitten google, maar helaas geen bouwkunde gestudeerd. Wellicht zijn er hier nog experts die kunnen meedenken.

Via deze tool: https://www.constructiononline.eu/ligger.php kun je de doorbuiging (deflection) van een balk berekenen die op twee staanders ligt met de aanname dat de belast gelijkmatig is verdeeld.

Hieronder de formule;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH_jVilz8B27YrXPhZ9adi3bNvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/isIvbAnH3b403w30V6wd1do8.png?f=fotoalbum_large

E (elasticiteitsmodulus)= 9000 N/mm2 (Douglas klasse C18)
I (oppervlakte traagheidsmomentum = 42187500 mm4 (uitgaande van een 150 x 150 mm balk)
L (lengte overbrugging in mm) = 4500mm

Q (de belast) is het grote vraagstuk. Waar ik in ieder geval rekening mee wil houden is:
- het gewicht van een sedumdak: ca. 0.7kN/m
- het gewicht van sneeuw: ca. 0.7kN/m
- het gewicht van de balken zelf: ca 0.11 volgens de calculator
- het gewicht van de liggers en de dakbedekking (vraag 1: wat zijn hier de formules / normen voor?)
- overig (vraag 2 welke belasting moet ik nog meer rekening mee houden?)

De uitkomst van deze som (f) moet kleiner zijn dan de norm (L/250): 18mm
Q 1.51 geeft (f) 9mm en zou voldoen.

Als ik Q naar 3.0 zet dan geeft (f) 17.8mm. Dat voldoet ook nog net. Daarboven niet meer.

Even schaamteloos @MZwier taggen, die heb ik laatst ook in deze materie zien duiken.

Note: ik vind het leuk om diep in bepaalde materie te duiken. Ik ben me ervan bewust dat een constructeur dit werk ook zou kunnen uitvoeren.

Edit: @mymind* Nog wat informatie ter lering en vermaak. Mocht jij verder zijn gekomen, laat het vooral weten.
http://wiki.bk.tudelft.nl...tructies_ligger-kolom.pdf - gaat helaas voornamelijk over staal en beton.

Youtube filmpjes:
YouTube: How to do a timber beam deflection calculation
YouTube: Beam deflection calculation - how to deal with units easily
YouTube: The EASY WAY to do a Timber Beam Calculation!

[ Voor 14% gewijzigd door SquareOne op 18-08-2022 16:59 ]

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:35

mymind*

A Beautiful Mind

*bookmarked.

Ik wil precies hetzelfde gaan doen. Wellicht kunnen we elkaar helpen.

• GeeMoney
  • Nu online
@SquareOne niet door (eigen) metingen onderbouwd maar je overspanning is maar 50cm langer dan mijne en ik heb er hier zonder problemen dik 700kg op liggen gelijk verdeeld welliswaar en we hebbn er ook probleemloos met 4 volwassen kerels opgelopen naast dus de ballast en installatie.

Mijn broer heeft bouwkunde gedaan en kwam dus ook met die “speciale” halfhouts verbinding om de draagkracht te vergoten en dus dikkere gordingen.
Volgens hem zou het dak zo’n 1800kg prima kunnen dragen mits netjes verdeeld.

Ik heb dus en dikkere en meer gordingen dan normaal om al het gewicht nog beter te verdelen.
Ze zitten hier om de 45cm.

Een beetje sedum doet ongeveer 35kg per vierkante meter wat in jouw geval over 18m2 gaat? Dat is dus 630kg perfect verdeeld.

Je gordingnen zijn ook nog eens “kort” dus je verdeling is beter dan in mijn geval. Ik ben 4.25m diep en 6,55m breedt. Mijn panelen liggen over 3m x 4m dus niet eens over alle gordingen verdeeld.

Ik zou het in ieder geval wel aandurven.

[ Voor 62% gewijzigd door GeeMoney op 18-08-2022 18:42 ]

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:46
@SquareOne Uiteindelijk gaat het wel om de maximale buigspanning in het materiaal. Daar zou ik dus in ieder geval nog naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@SquareOne ik heb even terug zitten lezen maar het zijn nogal wat posts en ik krijg niet helemaal duidelijk wat je precies wil maken. Uit de post van @GeeMoney maak ik op dat je er sedum op wil leggen? Daar heb ik geen ervaring mee, maar v.w.b. overkappingen met een 'leeg' dak toch even my 2 cents:

Ik gebruik tot een overspanning van 5 meter altijd 15x15 en dat gaat gewoon prima. Zelf heb ik hier een overkapping van 5,5 meter staan en daar heb ik ook gewoon 15x15 gebruikt, zelfs zonder schoren. Die 5,5 meter met 15x15 zou ik voor een 'klant' trouwens niet doen want ik wil niet het risico lopen dat ik na een jaar wordt gebeld dattie doorhangt :')

Het advies wat ik hier al vaker heb gegeven; zoek balken voor je ring die een klein beetje krom lopen en leg ze met de 'bolling' naar boven. Na het plaatsen van de gordingen en de dakplaten zal het vanzelf uitvlakken en blijft het hout op spanning staan omdat het altijd naar boven wil krommen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
GeeMoney schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:26:
@SquareOne niet door (eigen) metingen onderbouwd maar je overspanning is maar 50cm langer dan mijne en ik heb er hier zonder problemen dik 700kg op liggen gelijk verdeeld welliswaar en we hebbn er ook probleemloos met 4 volwassen kerels opgelopen naast dus de ballast en installatie.

Mijn broer heeft bouwkunde gedaan en kwam dus ook met die “speciale” halfhouts verbinding om de draagkracht te vergoten en dus dikkere gordingen.
Volgens hem zou het dak zo’n 1800kg prima kunnen dragen mits netjes verdeeld.

Ik heb dus en dikkere en meer gordingen dan normaal om al het gewicht nog beter te verdelen.
Ze zitten hier om de 45cm.

Een beetje sedum doet ongeveer 35kg per vierkante meter wat in jouw geval over 18m2 gaat? Dat is dus 630kg perfect verdeeld.

Je gordingnen zijn ook nog eens “kort” dus je verdeling is beter dan in mijn geval. Ik ben 4.25m diep en 6,55m breedt. Mijn panelen liggen over 3m x 4m dus niet eens over alle gordingen verdeeld.

Ik zou het in ieder geval wel aandurven.
Mooi om te horen dat dit hier gewoon werkt! Probleem waar ik over lees is dat je het vaak pas na maanden / jaren gaat zien / problemen ervaren.

Als ik de berekeningen van Tu Delft volg, dan is de conclusie die ik krijg: 'not ok'. Al zitten in die formules wel bepaalde veiligheidsmarges ingebouwd waardoor het in de praktijk vast mee valt.

Door het te berekenen probeer ik te achterhalen hoe ver ik van de toelaatbare waardes af zit. Dan kan ik vervolgens de overweging maken of ik het aan durf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
MZwier schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:38:
@SquareOne Uiteindelijk gaat het wel om de maximale buigspanning in het materiaal. Daar zou ik dus in ieder geval nog naar kijken.
Dank, de formules heb ik inmiddels helder dus begrijp de input parameters.
Alles behalve de Q weet ik. Dus nu nog bezig om de juiste Q te bepalen.

Weet jij toevallig welke Fmd er voor Douglas wordt gebruikt voor de Unity check?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPxl9tJqUDUiidrWahZv5Bn8F2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbPeJ9JdCrWqwZyJXJwkYhpt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door SquareOne op 19-08-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Harrie_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:39:
@SquareOne ik heb even terug zitten lezen maar het zijn nogal wat posts en ik krijg niet helemaal duidelijk wat je precies wil maken. Uit de post van @GeeMoney maak ik op dat je er sedum op wil leggen? Daar heb ik geen ervaring mee, maar v.w.b. overkappingen met een 'leeg' dak toch even my 2 cents:

Ik gebruik tot een overspanning van 5 meter altijd 15x15 en dat gaat gewoon prima. Zelf heb ik hier een overkapping van 5,5 meter staan en daar heb ik ook gewoon 15x15 gebruikt, zelfs zonder schoren. Die 5,5 meter met 15x15 zou ik voor een 'klant' trouwens niet doen want ik wil niet het risico lopen dat ik na een jaar wordt gebeld dattie doorhangt :')

Het advies wat ik hier al vaker heb gegeven; zoek balken voor je ring die een klein beetje krom lopen en leg ze met de 'bolling' naar boven. Na het plaatsen van de gordingen en de dakplaten zal het vanzelf uitvlakken en blijft het hout op spanning staan omdat het altijd naar boven wil krommen.
Sorry als er veel posts door elkaar lopen. In het kort:
- wil graag een overkapping met overspanning van ca. 450cm
- bij voorkeur met 15x15 balken (20x20 is significant duurder, en oogt voor mij wat te robuust)
- richtlijn geeft aan dat een 22,5cm balk nodig zou zijn
- omdat ik het irritant vind als ik dingen niet begrijp ben ik gaan uitzoeken hoe dit soort dingen berekend worden (die richtlijn is immers ook ergens op gebaseerd)

Ook hier fijn dat het in de praktijk werkt! Ik ga schoren gebruiken. Probleem zit 'm een beetje er in dat ik degene die de overkapping komt plaatsen moet overtuigen dat het kan. Balken worden denk ik ergens besteld en hier geleverd. Al kan ik even zoeken of er hier (regio Nijmegen / Arnhem) een lokale partij zit waar ik kan gaan kijken en aangeven welke balken ik wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

SquareOne schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Sorry als er veel posts door elkaar lopen. In het kort:
- wil graag een overkapping met overspanning van ca. 450cm
- bij voorkeur met 15x15 balken (20x20 is significant duurder, en oogt voor mij wat te robuust)
- richtlijn geeft aan dat een 22,5cm balk nodig zou zijn
- omdat ik het irritant vind als ik dingen niet begrijp ben ik gaan uitzoeken hoe dit soort dingen berekend worden (die richtlijn is immers ook ergens op gebaseerd)

Ook hier fijn dat het in de praktijk werkt! Ik ga schoren gebruiken. Probleem zit 'm een beetje er in dat ik degene die de overkapping komt plaatsen moet overtuigen dat het kan. Balken worden denk ik ergens besteld en hier geleverd. Al kan ik even zoeken of er hier (regio Nijmegen / Arnhem) een lokale partij zit waar ik kan gaan kijken en aangeven welke balken ik wil hebben.
Helder, als je geen sedum of panelen op het dak gaat leggen kun je prima wegkomen met een 15x15. Die richtlijnen daar zit natuurlijk een hoop veiligheidsmarge in, net zoals dat je ook met 15 mensen in een lift kunt waarop staat dat het max. 10 personen is ;)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:46
@SquareOne Blijkbaar 8,3 MPa, aangezien je maximaal buigmoment 12,2 MPa is. Dan kom je op je overschrijding. Nu nemen ze bij fm,d dacht ik zaken mee zoals veroudering, belasting van het weer op de houtkwaliteit en houtkwaliteit in het algemeen maar dat zou je even moeten checken.

Normaliter is de maximale toelaatbare spanning van C14 hout 14 MPa, afhankelijk hoe het hout wordt belast. Kijk hier eens https://www.google.com/ur...Vaw0oN-ZJRd9oP_b7UhsV5oA-

[ Voor 3% gewijzigd door MZwier op 19-08-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
MZwier schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:07:
@SquareOne Blijkbaar 8,3 MPa, aangezien je maximaal buigmoment 12,2 MPa is. Dan kom je op je overschrijding. Nu nemen ze bij fm,d dacht ik zaken mee zoals veroudering, belasting van het weer op de houtkwaliteit en houtkwaliteit in het algemeen maar dat zou je even moeten checken.

Normaliter is de maximale toelaatbare spanning van C14 hout 14 MPa, afhankelijk hoe het hout wordt belast. Kijk hier eens https://www.google.com/ur...Vaw0oN-ZJRd9oP_b7UhsV5oA-
Precies, daar krijg ik dus error (in m'n hoofd). Dacht ook dat ik die tabel moest gebruiken om de fm,d te bepalen. De waarde die door de tool wordt aangegeven geeft nogal een significant verschil.

Ik weet overigens niet of ik van dit vraagstuk een los topic moet maken of dat de lezers in dit topic deze materie ook interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:41
Wil je een balklaag uitrekenen:
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif
(zit een behoorlijke veiligheidsmarge in natuurlijk)

Hoogte van de ligger/randbalk die deze balklaag gaat opvangen is natuurlijk afhankelijk van je afstand tussen je opleggingen (palen) en diepte balklaag.

Een overkapping van 4.5x4.5m met alleen palen op de hoeken en de randbalk uitvoeren in 15x15cm gaat natuurlijk niet goed.

Ligger zou dan 15x25 moeten zijn denk ik .

(Uitgaande van C18 vuren)

[ Voor 8% gewijzigd door DeBaroN op 19-08-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
DeBaroN schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:54:
Wil je een balklaag uitrekenen:
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif
(zit een behoorlijke veiligheidsmarge in natuurlijk)

Hoogte van de ligger/randbalk die deze balklaag gaat opvangen is natuurlijk afhankelijk van je afstand tussen je opleggingen (palen) en diepte balklaag.

Een overkapping van 4.5x4.5m met alleen palen op de hoeken en de randbalk uitvoeren in 15x15cm gaat natuurlijk niet goed.
De balkenschuif berekent heel iets anders? Dat gaat toch over de liggers bovenop de ringbalk.
Het gaat overigens ook niet om een overkapping van 4,5*4,5.

Vooraanzicht: het gaat om de balk van 4,5m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NuZnnK7Au5n6hIe8s8X7o6hz-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHuspgkL8tvs0Iw4H9Vozovh.png?f=fotoalbum_large

Zijaanzicht: hier geen issues voorzien. Zowel de ringbalk is kort en daarmee de overspanning van de liggers is ook kort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vh1UHwys0pbWC5808YlaYz5jm3U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d9rVf1UhW3z766OgydHSTCBu.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:41
SquareOne schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

De balkenschuif berekent heel iets anders? Dat gaat toch over de liggers bovenop de ringbalk.
Het gaat overigens ook niet om een overkapping van 4,5*4,5.

[Afbeelding]

Zijaanzicht: hier geen issues voorzien. Zowel de ringbalk is kort en daarmee de overspanning van de liggers is ook kort.
[Afbeelding]
Ok, is maar 223cm diep. Dan zou het met die schoren wel kunnen lijkt me met een 15x15 ligger.
Tussen de schoren heb je een overspanning ongeveer 340cm.
Die balklaag is wel wat hoog (19.5cm) uitgevoerd, met 4.5x14.5 red je het makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:41
SquareOne schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien gebruik je 19,5 cm hoge gordingen. Is het dan niet mogelijk om de overspanning op te nemen in je gordingen in plaats van in je ringbalk? Dus gordingen van links naar rechts laten lopen in plaats van voor naar achter. Je verdeeld de krachten dan over de kortere ringbalk van 223 cm in plaats van over de lange ringbalk. De voorste ringbalk zal een fractie van het dak nog dragen alsook de overstek aan de voorzijde. Of het esthetisch wenselijk is, is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ik heb mijn overkapping eindelijk af en ben nu bezig met het aansluiten van de stadsuitloop. Nu ben ik hier niet echt bekend mee maar hoe zet ik dit vast?

Moet ik een heel stuk van die uitloop eraf zagen zodat de regenpijp dichterbij de overkapping komt?

Lijkt mij zelf wel handiger maar vraag het maar even voor de zekerheid. Weet niet goed wat de standaard hierin is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztQLIRdYElCLtuJ5LXhPKIsmprE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RX7hGr5SsngjazxUfmLLVE0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
duimp schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:06:
Ik heb mijn overkapping eindelijk af en ben nu bezig met het aansluiten van de stadsuitloop. Nu ben ik hier niet echt bekend mee maar hoe zet ik dit vast?

Moet ik een heel stuk van die uitloop eraf zagen zodat de regenpijp dichterbij de overkapping komt?

Lijkt mij zelf wel handiger maar vraag het maar even voor de zekerheid. Weet niet goed wat de standaard hierin is.[Afbeelding]
In feite houdt de beugel die je eronder hebt de uitloop op z'n plek. Gewoon los eromheen dus.
Overigens wel eerst beide inkorten uiteraard.

Zelf vind ik een vergaarbakje trouwens handiger. Die kun je van bovenaf nog legen, dat houdt een hoop rommel uit je HWA.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.dyka.nl/media/catalog/product/cache/b2756b58714e1bb89c65edf7ec474c9b/w/e/webshop_hemelwaterafvoer-pvc-hulpstukken-wit-vergaarbak-dyka_77.jpg

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Lijkt mij zelf wel handiger maar vraag het maar even voor de zekerheid. Weet niet goed wat de standaard hierin is.[Afbeelding]
Inkorten (niet te ver) en twee 90 graden bochten er in, zodat je de pijp netjes, parallel, aan de wand kunt vastmaken. Kijk maar eens bij een aantal huizen om je heen hoe de regenpijp loopt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:48
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om in het voorjaar zelf een overkapping achter in de tuin te maken.
Nu wil ik het gaan maken als onderstaande schets met 2 staanders aan de linkerkant waarvan er 1 staander op de rand van de plantenbak geplaatst word. De andere kant van de overkapping wil ik eigenlijk zonder staanders direct aan de schuur vastmaken. Nu is het een houten schuurtje die wel op een betonnen fundering staat. Zal het schuurtje stevig genoeg zijn om de overkapping te dragen zonder staanders? 3.30m x 2.15m

Graag jullie advies :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzNshL0gmviFaYCSoS1V757oNqE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/urM5yxoUJa16c9dwMAmWcaMn.jpg?f=user_large

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 12:09
Los van de vraag of de schuur het zal houden is het ook belangrijk je te realiseren dat de schuur mogelijk onderheid is. Deze zal dan niet zakken in tegenstelling tot je overkapping. Los tegen elkaar op 4 staanders verzekerd je ervan dat dit geen problemen zal geven.

• weert14
Hmm of de schuur onderheid is weet ik niet eigenlijk.
Als de overkapping los met 4 staanders geplaatst zal worden dan zal de aansluiting met de schuur niet waterdicht zijn toch?

En als de 2 staanders aan de linkerkant wat verzakken, kunnen deze dan niet gewoon op opgeschroefd worden?

• SquareOne
  • Nu online
weert14 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:55:
Hmm of de schuur onderheid is weet ik niet eigenlijk.
Als de overkapping los met 4 staanders geplaatst zal worden dan zal de aansluiting met de schuur niet waterdicht zijn toch?

En als de 2 staanders aan de linkerkant wat verzakken, kunnen deze dan niet gewoon op opgeschroefd worden?
Je kunt die palen toch niet meer draaien? Daar zit je ringbalk/balklaag aan vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
SquareOne schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:28:
[...]

Je kunt die palen toch niet meer draaien? Daar zit je ringbalk/balklaag aan vast.
Wel als hij op poeren staat. Dan kan je de stelplaat van de poer gewoon omhoog of omlaag brengen.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:41
GeeMoney schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:13:
[...]

Wel als hij op poeren staat. Dan kan je de stelplaat van de poer gewoon omhoog of omlaag brengen.
De voorwaarde is wel dat de bevestigingsplaten nastelbaar zijn. Er zit dan een draaibare moer aan de bevestigingsplaat waarmee je de hoogteverstelling kan uitvoeren.

• weert14
Dus als het schuurtje stevig genoeg is zie ik geen problemen? Of zouden jullie toch voor 4 staanders gaan?

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 12:09
Ik zou het niet adviseren. Ik zou gaan voor 4 losse staanders.
Op die manier weet je zeker dat e.e.a. gelijkmatig gaat zakken.
Aan elkaar vastmaken kan ook met nastellen van de overkapping problemen opleveren, zeker als je de dakbedekking op elkaar wilt laten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben een ontwerp aan het uittekenen van een in eerste instantie open vrijstaande veranda met een dak van zonnepanelen direct op de gordingsbalken als dak. Misschien dat we later nog wanden dicht gaan maken, maar niet meteen in ieder geval.

Ik denk aan een afschot van 5 graden om zo regenwater af te kunnen voeren. Het dak zal bestaan uit 2 rijen panelen in portrait en bij 5 graden afschot is 35cm over 4 meter.

Voorkant op bijvoorbeeld palen van 220cm hoog en achter palen van 185cm hoog van 15x15. Daar bovenop de ringbalk van eveneens 15x15. Van voor naar achter de gordingsbalken balken van 7x20. Breedte is 8,4 meter x 4 meter. Het dak wordt iets dieper omdat ik de zonnepanelen iets laat uitsteken.

Nu vraag ik mij af of een ringbalk van voor naar achter nodig is? Er komen 9 gordingsbalken (om 8 panelen te ondersteunen) die ik allemaal wil inkepen om zo de hoek te realiseren van 5 graden. Als een ringbalk nodig is van voor naar achter wat voor een constructie kan ik dan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:16
Is 185 niet wat laag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki

Ik heb m laten zitten en met een S bochtje naar de overkapping togebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
De hoogte wordt

Paal 185 + balk 15 + gording 20 = 220cm achter. Voor wordt dan 250cm

Ik denk dat dit wel hoog genoeg is, maar ik kan dat verhogen. Ik probeer wel een beetje rekening te houden met onze achterburen, want ons tuin staat op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
kiddyl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:16:
[...]

De hoogte wordt

Paal 185 + balk 15 + gording 20 = 220cm achter. Voor wordt dan 250cm

Ik denk dat dit wel hoog genoeg is, maar ik kan dat verhogen. Ik probeer wel een beetje rekening te houden met onze achterburen, want ons tuin staat op het noorden.
Als geen 1 kant dicht wordt ben je dan niet bang dat met een flinke windvlaag de hele zooi omver getrokken gaat worden? Zeker omdat je het dak flink schuin laat aflopen, als de wind daar vat op krijgt rukt hij zo die 4 staanders aan barrelen of trekt je dak/gordingen van je ringbalk?
Waarom niet gewoon een plat dak en dan je panelen op speciale constructie voor platzak zonnepanelen? Dan staan ze ook nog eens onder een betere hoek (namelijk 13-15 graden) en die kan je ook prima verzwaren.
Daarnaast met een plat dak heb je minder kans dat de wind er echt vat op krijgt.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 07-03-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Als geen 1 kant dicht wordt ben je dan niet bang dat met een flinke windvlaag de hele zooi omver getrokken gaat worden? Zeker omdat je het dak flink schuin laat aflopen, als de wind daar vat op krijgt rukt hij zo die 4 staanders aan barrelen of trekt je dak/gordingen van je ringbalk?
Waarom niet gewoon een plat dak en dan je panelen op speciale constructie voor platzak zonnepanelen? Dan staan ze ook nog eens onder een betere hoek (namelijk 13-15 graden) en die kan je ook prima verzwaren.
Daarnaast met een plat dak heb je minder kans dat de wind er echt vat op krijgt.
Het vangen van wind heb ik weinig ervaring mee.

Ik heb nu bifacial panelen gekocht en in de voorbeelden die ik heb gezien vinden wij het wel mooi. Op deze manier besparen wij ook de dakplanken, EPDM, daktrim etc waardoor de overkapping relatief goedkoop word.

In dit draadje heeft de TS een schets gemaakt met wat wij ongeveer willen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2130678 Zelfs de reden van kostenbesparing is hetzelfde.

[ Voor 43% gewijzigd door kiddyl op 07-03-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Dik jaar geleden het ik een eiken overkapping gezet. Maar nu na de winter lijken enkele latten onderstaande vlekjes te vertonen. Zou dit schimmel zijn? En hoe ga ik dit best te lijf? Het hout werd behandeld met OSMO UV-bescherming 429. (2 lagen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1_R9whdyci9pap8NRJfIOT6Re8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PC2kJTp81V7ETvxtE14NSVJX.jpg?f=fotoalbum_medium
klikbaar

De Osmo zou nochtans schimmelwerend moeten werken. De vlekjes lijken echt onder de beschermingslaag te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Joindry schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:22:
Dik jaar geleden het ik een eiken overkapping gezet. Maar nu na de winter lijken enkele latten onderstaande vlekjes te vertonen. Zou dit schimmel zijn? En hoe ga ik dit best te lijf? Het hout werd behandeld met OSMO UV-bescherming 429. (2 lagen)
[Afbeelding]
klikbaar

De Osmo zou nochtans schimmelwerend moeten werken. De vlekjes lijken echt onder de beschermingslaag te zitten.
er komt denk ik vocht bij het looizuur in het hout. dat geeft zwarte verkleuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
Joindry schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:22:
[Afbeelding]
klikbaar

Ik heb dit ook met de hogedruk spuit ik het altijd weg en daarna lak ik het altijd maar blijft helaas terug komen.
Maar ik heb gelezen dat dit te behandelen is met ontweringswater, dat ga ik dit voorjaar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiecop
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-07-2024
weert14 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:11:
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om in het voorjaar zelf een overkapping achter in de tuin te maken.
Nu wil ik het gaan maken als onderstaande schets met 2 staanders aan de linkerkant waarvan er 1 staander op de rand van de plantenbak geplaatst word. De andere kant van de overkapping wil ik eigenlijk zonder staanders direct aan de schuur vastmaken. Nu is het een houten schuurtje die wel op een betonnen fundering staat. Zal het schuurtje stevig genoeg zijn om de overkapping te dragen zonder staanders? 3.30m x 2.15m

Graag jullie advies :)

[Afbeelding]
Ik heb zelf een vergelijkbare situatie. Los even van de vraag mbt de staanders. Eén wand bevindt zich tegen de schutting. Hoe kan je deze best dichtmaken? Ik zag eerder in dit topic 3 opties voorbij komen:

1) regelwerk op de grond maken, en potdekselplanken (buitenzijde) erop schroeven en dan het gehele frame omhoog hijsen en tussen de palen vastschroeven. Dan moet alles wel op de millimiter nauwkeurig gaan zodat het frame ook echt tussen de palen past.
2) regelwerk tussen de palen bevestigen en vervolgens potdekselplanken aan de binnenzijde plaatsen. Maar ik kan me voorstellen dat de wand dan niet goed waterdicht is en er water door de kieren naar binnen kan komen?
3) werken met sleuven in je palen en dan tussen de palen blokhutprofielen plaatsen

Ben heel benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Robbiecop ik heb optie 1 gedaan. Prima te doen, even 3 meetpunten pakken en dan leg je het zo uit op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Nu online
Robbiecop schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie. Los even van de vraag mbt de staanders. Eén wand bevindt zich tegen de schutting. Hoe kan je deze best dichtmaken? Ik zag eerder in dit topic 3 opties voorbij komen:

1) regelwerk op de grond maken, en potdekselplanken (buitenzijde) erop schroeven en dan het gehele frame omhoog hijsen en tussen de palen vastschroeven. Dan moet alles wel op de millimiter nauwkeurig gaan zodat het frame ook echt tussen de palen past.
2) regelwerk tussen de palen bevestigen en vervolgens potdekselplanken aan de binnenzijde plaatsen. Maar ik kan me voorstellen dat de wand dan niet goed waterdicht is en er water door de kieren naar binnen kan komen?
3) werken met sleuven in je palen en dan tussen de palen blokhutprofielen plaatsen

Wij zijn voor optie 2 gegaan en hebben de binnen en buitenkant om en om gedaan. Voor de laatste twee planken hebben we buren lief aangekeken en vanuit hun tuin deze laatste twee planken vastgeschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 11:34
Robbiecop schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Regelwerk lijkt me het handigste. Als je het frame eenmaal hebt even controleren of het klopt en dan de planken erop. Met de eerste paar planken kun je het ook nog een keer controleren zonder je rug te breken. Vind het zelf ook wel mooi als het frame en de planken binnen de palen valt ipv erop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
schalk84 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:11:
[...]

Regelwerk lijkt me het handigste. Als je het frame eenmaal hebt even controleren of het klopt en dan de planken erop. Met de eerste paar planken kun je het ook nog een keer controleren zonder je rug te breken. Vind het zelf ook wel mooi als het frame en de planken binnen de palen valt ipv erop zit.
Dat frame werd mij veel te zwaar en bovendien moest het in mijn situatie ook nog een cm of 20 opgetild worden. Ik heb daarom telkens een frame gemaakt van maar 4 planken hoog en dat in secties gestapeld en vast gemaakt. Laatste plank kon vanaf het dak om de boel af te dekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weert14
Ik heb voor optie 2 gekozen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaOhoBEpkH1Rm-AxybZRPmMXg0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IY6dJPZ6BJ7RSUQBxlfJMCm8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJzbnn5oWsJ15o_1U-vHM7IoA8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSgCAN3j8UnrkQRaGd1oISP7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb-TVrayv9RhDL_279NdzCUi3po=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt7MDHW0udv4aRnbye1oiArM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Netjes!
Maar die houten horizontale lat bijna op de tegels, niet bang dat dat op den duur gaat rotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Draakje5 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Netjes!
Maar die houten horizontale lat bijna op de tegels, niet bang dat dat op den duur gaat rotten?
Dat douglas kan daar goed tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
Draakje5 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Netjes!
Ik denk dat het wel meevalt hoeveel water de onderste plank zal vangen aangezien er ook nog een schutting achter staat. De ruimte met de tegen is iets van 2 cm ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weert14
Heb de rechterkant zo dichtgemaakt door de rabatdelen gewoon tegen de schutting aan te schroeven. Kijken hoelang dat goed gaat 😋
En anders schuttingdelen eruit halen, regelwerk tussen de palen maken en rabatdelen weer terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Uk6jMHzjJ5uxZgC1Wm2Gh-t_f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfQteTI7lLeJV9J813n25whR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiecop
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-07-2024
Dank voor jullie reacties. Meerdere oplossingen worden dus toegepast zo te lezen. Ik ga het doen met optie 1. Goed om te lezen dat dat in de praktijk prima te doen is!

Ik ben nieuw op dit topic en vind het leuk om te zien hoe hier kennis wordt uitgewisseld en elkaar wordt geholpen. Ik zal zelf ook waar mogelijk reageren op vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-04 15:53
Lees al een tijdje mee hier, omdat we plannen hebben om een overkapping aan huis te maken.
Hebben diverse plannen gemaakt, voornamelijk omdat onze tuin niet zo heel groot is. Tevens willen we niet te veel inleveren van de tuin.

Ons plan is dus rechtstreeks aan het huis.
Breedte is 540m, lengte wordt tussen de 2,50m en 3m.
Het dak wordt voorzien van 3 ramen, zodat we nog 'relatief' voldoende zonlicht in de woonkamer krijgen (huis is al uitgebouwd).

Recent is er een vakkundig bedrijf langs geweest om te analyseren wat de beste opzet zou zijn.
Zij kwamen met 2 opties;

Optie 1 is om de overkapping aan de huidige constructie van de uitbouw door trekken. De hoogte komt dan totaal uit op 3m. Zo trek je het dak door naar de voorkant. De constructie is op deze manier sterker en dit scheelt 2 extra palen aan de kant van het huis.

Optie 2: op de plek van de huidige zonwering (die vervalt). De hoogte komt dan totaal uit op +-2,50m. De overkapping wordt dan gelijk getrokken met het dak van de schuur.
Deze optie zorgt er voor dat er 2 extra palen aan de kant van het huis dient te komen. Voornamelijk omdat ze er niet op willen gokken dat een paar stenen de constructie moet gaan dragen. Dit voornamelijk door het kozijn wat er tussen zit.

Mijn partner en ik zitten een beetje in dubio wat te doen.. We willen de buren ook te vriend houden (moeten het nog overleggen). De schutting is 2m hoog. Optie 2 betekent 50cm er boven, optie 1 100cm.

Wat vinden jullie?

Afbeelding om het te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqAVTclE5XLCUsdsbBx69YRAMqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EfzAkSfJmiLxJ6h08ByW2p0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
@Badie Wordt de "leefhoogte" niet wat krap/benauwend bij een totale hoogte van 2,50m?
En wordt het een rechte overkapping of eentje met schuin dak? Dit kan veel uitmaken voor zowel het hoogte gevoel onder de overkapping als het uitzicht van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-04 15:53
Daar hadden wij thuis ook een discussie over .. Vermoed dat het wel OK zal zijn, ook omdat er glas in geplaatst wordt om het geheel lichter te maken. Maar zijn het er niet 100% over uit.

Het geheel wordt recht, met een schuine afloop richting het huis, dus niet richting de tuin.
Dit is bedacht omdat er al 2 regenpijpen aan het huis zitten. Het verloop zal niet zichtbaar zijn als alles is afgewerkt.
Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste