Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:02
Wij willen ook graag thuis een Douglas overkapping met berging achter in de tuin plaatsen, zouden jullie eens mee kunnen kijken naar onderstaande tekeningen of ik misschien wat vergeten ben?

Overzicht tekening 1 met alle maatvoeringen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6rTRxsoMrOpoO-A9ZpgnltuR-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XCjWcRfIp6BTUHgqOUiPnmue.jpg?f=user_large

Opbouw tekening 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhV1gTWU47xslCuGxDeI4y4zjSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yFxwBhzFzSUWqciOOop6mxCV.jpg?f=user_large

Staander en ringbalk Douglas 150x150mm met halfhout verbinding.
Gordingen Douglas 160x65mm er overheen, naar beneden in de ringbalk vast geschroefd.
Sponningplanken haaks over de gordingen heen.
Ophoogstrook (geïmpregneerd vuren) en DOuglas kantplanken om het af te dekken.
Ik twijfel nog om een laag PIR onder het EPDM te doen, lijkt me eigenlijk niet nodig.

Opbouw tekening 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRWXCuKud1LU4dOSMA_JCYsNumQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DRgiSFAslX8Jt9XPTR6eLH2d.jpg?f=user_large
Framewerken van 44x69mm geïmpregneerd vuren, ik zit nog te twijfelen om meteen dampopen folie tussen de framewerken en het zweeds rabat te doen, mocht ik ooit nog de berging willen isoleren.
Zweeds rabat in het zwart erop.
Deur voor de berging.

Het is de bedoeling dat de afvoer van het dak recht naar beneden gaat de berging in, hier wil ik meteen een regenton neerzetten, we hebben namelijk geen afvoer in de tuin, :P

Zie ik nog dingen over het hoofd, zijn bepaalde onderdelen niet handig uitgevoerd of juist overkill (maatvoeringen komen van de lokale Douglas leverancier)?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door FabianGTI op 09-04-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 20:54
@FabianGTI Eén paar jaar geleden vrijwel dezelfde overkapping bij mijn zwager gebouwd. Afmetingen ook bijna hetzelfde.
Je boodschappen lijst ziet er goed en compleet uit.

Een paar dingen waar je over na kunt denken.
De deur van de berging zit nu op een plaats waardoor je niets tegen deze wand kunt zetten, misschien de deur aan de voorkant?

Regenton in de berging neemt veel plaats in en wat doe je met de overloop? Kan je de regenton niet ergens anders kwijt?

Om inregenen te voorkomen is een dichte zijwand en een grotere dakoversteek heel fijn.

Geadviseerd wordt isolatie onder de dakbedekking te leggen om condens en schimmel te voorkomen. Wij hebben dat niet gedaan en geen last van vocht of schimmel. Waarom het bij de een wel goed gaat en bij een ander niet weet ik niet.

Succes met de bouw en we zien het resultaat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
DasNieNix schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:58:
@FabianGTI Eén paar jaar geleden vrijwel dezelfde overkapping bij mijn zwager gebouwd. Afmetingen ook bijna hetzelfde.
Je boodschappen lijst ziet er goed en compleet uit.

Een paar dingen waar je over na kunt denken.
De deur van de berging zit nu op een plaats waardoor je niets tegen deze wand kunt zetten, misschien de deur aan de voorkant?
De reden waarom de deur aan die zijde zit is om te voorkomen dat ik een bloembak moet opofferen voor een pad naar de deur, onze tuin is niet megagroot dus slim indelen is gewenst.
De grote struiken in onderstaande foto gaan weg, daar komt de berging.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gras dit weekend nog gemarteld met een verticuteerhark, daarom ziet het er niet zo sfeervol uit. :P
Regenton in de berging neemt veel plaats in en wat doe je met de overloop? Kan je de regenton niet ergens anders kwijt?
Daar ga ik inderdaad nog even mee aan de gang of het qua formaat wel handig is, voornaamste dat in de berging staat is tuingereedschap. Onze fietsen staan in een andere berging.
De overloop wil ik gewoon bij de schutting het gemeenteplantsoen in laten lopen. :+
Om inregenen te voorkomen is een dichte zijwand en een grotere dakoversteek heel fijn.
Aan de open zijde staat straks een heg, de overkapping staat hier een stukje vanaf, de heg wordt straks een natuurlijke windscherm.
Geadviseerd wordt isolatie onder de dakbedekking te leggen om condens en schimmel te voorkomen. Wij hebben dat niet gedaan en geen last van vocht of schimmel. Waarom het bij de een wel goed gaat en bij een ander niet weet ik niet.

Succes met de bouw en we zien het resultaat graag.
Ah vandaar de isolatie die ik overal zie terugkomen, misschien dan maar meteen meepakken, zo dun mogelijk is al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:00
Hoe ga je je afschot maken? Via de gordingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Wimploo schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:33:
Hoe ga je je afschot maken? Via de gordingen?
Of via de gordingen, of met afschot pir isolatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Vraagje, ben hier bezig met een overkapping, doe het in stappen in de weekenden dus nu staat enkel het frame.

Wil eind deze maand het dak gaat maken, dit wordt een plat dak met EPDM erover heen. Alleen als ik een beetje rondkijk en vraag zie/hoor ik 3 verschillende opties.

1 - Douglas dakbeschot met daar direct overheen de EPDM laag.
2 - Douglas dakbeschot, daaroverheen PIR isolatie en daaroverheen de EPDM laag
3 - Douglas dakbeschot, daaroverheen dampremmende folie, Pir isolatie platen en dan de EPDM laag.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:04
dr86 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:36:
Vraagje, ben hier bezig met een overkapping, doe het in stappen in de weekenden dus nu staat enkel het frame.

Wil eind deze maand het dak gaat maken, dit wordt een plat dak met EPDM erover heen. Alleen als ik een beetje rondkijk en vraag zie/hoor ik 3 verschillende opties.

3 - Douglas dakbeschot, daaroverheen dampremmende folie, Pir isolatie platen en dan de EPDM laag.

Wat is wijsheid?
Wij hebben dakbeschot Douglas gedaan, daarop underlayment, daarop vervolgens dampdichte folie, vervolgens isolatieplaten en daarop EPDM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
dr86 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:36:

Wat is wijsheid?
Wij hebben zelf optie 2 gerealiseerd bij ons vorig jaar. Tot nog toe geen problemen ervaren met vocht o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:28

QuattroNL

It is I.

Nu we het toch over isoleren hebben.
Ik zie isolatie van het dak en de muren voorbij komen. Als je je overkapping dicht maakt dmv het toevoegen van een of meerdere glazen wanden, in hoeverre heb je dan bijv. na zonsondergang last van optrekkend vocht/kou vanuit de (stenen) terrasvloer?
Wij zijn bezig met het maken van plannen voor een overkapping en willen graag na een mooie warme zomerse dag de glazen wanden dichtschuiven en nog nagenieten. Het wordt dan buiten al snel vochtig dus hoe zorgen we ervoor dat het binnen comfortabel blijft (zonder gelijk heaters e.d. aan te moeten doen...het was per slot van rekening een (zeer) warme dag).
We willen een stenen terras. Kan je daaronder isoleren (vast wel)? Zijn PIR platen goed te doen of is een dampdichte folie eronder genoeg? En komt die dan onder het zandbed (lijkt me logisch met stenen)?

Of maak ik me druk om niks en valt het in de praktijk erg mee met optrekkend vocht/kou?

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
QuattroNL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:14:
Nu we het toch over isoleren hebben.
Ik zie isolatie van het dak en de muren voorbij komen. Als je je overkapping dicht maakt dmv het toevoegen van een of meerdere glazen wanden, in hoeverre heb je dan bijv. na zonsondergang last van optrekkend vocht/kou vanuit de (stenen) terrasvloer?
Wij zijn bezig met het maken van plannen voor een overkapping en willen graag na een mooie warme zomerse dag de glazen wanden dichtschuiven en nog nagenieten. Het wordt dan buiten al snel vochtig dus hoe zorgen we ervoor dat het binnen comfortabel blijft (zonder gelijk heaters e.d. aan te moeten doen...het was per slot van rekening een (zeer) warme dag).
We willen een stenen terras. Kan je daaronder isoleren (vast wel)? Zijn PIR platen goed te doen of is een dampdichte folie eronder genoeg? En komt die dan onder het zandbed (lijkt me logisch met stenen)?

Of maak ik me druk om niks en valt het in de praktijk erg mee met optrekkend vocht/kou?
Dampdichte folie zou al heel wat moeten tegenhouden. Wij hebben er ook nog pir platen bovenop gelegd en daar weer underlayment op gezet omdat het een woongedeelte is. Maar dat lijkt me hier vrij overdone. Tenzij je in de winter er ook wil zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door blatenja op 11-04-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
FabianGTI schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:53:
Wij willen ook graag thuis een Douglas overkapping met berging achter in de tuin plaatsen, zouden jullie eens mee kunnen kijken naar onderstaande tekeningen of ik misschien wat vergeten ben?

Overzicht tekening 1 met alle maatvoeringen:
[Afbeelding]

Opbouw tekening 1:
[Afbeelding]

Staander en ringbalk Douglas 150x150mm met halfhout verbinding.
Gordingen Douglas 160x65mm er overheen, naar beneden in de ringbalk vast geschroefd.
Sponningplanken haaks over de gordingen heen.
Ophoogstrook (geïmpregneerd vuren) en DOuglas kantplanken om het af te dekken.
Ik twijfel nog om een laag PIR onder het EPDM te doen, lijkt me eigenlijk niet nodig.

Opbouw tekening 2:
[Afbeelding]
Framewerken van 44x69mm geïmpregneerd vuren, ik zit nog te twijfelen om meteen dampopen folie tussen de framewerken en het zweeds rabat te doen, mocht ik ooit nog de berging willen isoleren.
Zweeds rabat in het zwart erop.
Deur voor de berging.

Het is de bedoeling dat de afvoer van het dak recht naar beneden gaat de berging in, hier wil ik meteen een regenton neerzetten, we hebben namelijk geen afvoer in de tuin, :P

Zie ik nog dingen over het hoofd, zijn bepaalde onderdelen niet handig uitgevoerd of juist overkill (maatvoeringen komen van de lokale Douglas leverancier)?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Het ontwerp na wat tips toch aangepast.

Opstaande rand rondom verhoogd, 40mm PIR toegevoegd en een extra rand getekend, al met al eigenlijk nog mooier geworden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/33w8T064fECW7cihE0lzIhR2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jQ0OJSCvHRuRG4gYcFipcy8D.jpg

:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:16
FabianGTI schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:40:
[...]

Opstaande rand rondom verhoogd, 40mm PIR toegevoegd en een extra rand getekend, al met al eigenlijk nog mooier geworden!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uitstekende voorbereiding!
Waar je misschien nog even over na moet denken is de montage van de kozijn/deur. Wil je deze drempelloos maken? De wanden naast de kozijn zijn dan eigenlijk zwevend en kunnen vrij bewegen over de betonbanden.

Er ontbreken nog wat schoren trouwens. Ondanks dat je er wanden in zet, zijn die wel nodig om het een stevig geheel te maken. Voor je die er in zet kun je hem met een sjorband netjes haaks trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door BennieWolters op 13-04-2023 20:15 ]

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit. Zou de boeien nog laten verspringen 1/3 - 2/3. Nu heb je ze 1/2 - 1/2.
En kozijn lager plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
BennieWolters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:09:
[...]

Waar je misschien nog even over na moet denken is de montage van de kozijn/deur. Wil je deze drempelloos maken? De wanden naast de kozijn zijn dan eigenlijk zwevend en kunnen vrij bewegen over de betonbanden.

Er ontbreken nog wat schoren trouwens. Ondanks dat je er wanden in zet, zijn die wel nodig om het een stevig geheel te maken. Voor je die er in zet kun je hem met een sjorband netjes haaks trekken.
Bedankt!
Kozijn kijk ik even naar in het werk, probleem is dat ik het kozijn heb ingetekend vanuit foto's, dus de werkelijke constructie niet heb gezien (kozijn ligt ook niet op voorraad).
Hiervan kan de hoogte dus nog veranderen.

Schoren wil ik toepassen in alle frames, aan de hand daarvan wil ik bepalen of in de vrijstaande 150x150 staander ook nog schoren moeten, die probeer ik te vermijden namelijk, vervelende koppenstoters. :+
DeBaroN schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:13:
[...]

Ziet er goed uit. Zou de boeien nog laten verspringen 1/3 - 2/3. Nu heb je ze 1/2 - 1/2.
En kozijn lager plaatsen.
Boeidelen ga ik in het werk bepalen wat het mooiste oogt, ik moet de plank erachter toch opvullen tot de goede hoogte (juiste maat niet verkrijgbaar), dus de plank is sowieso breder.
Wanneer het geheel staat even met een klein stukje proberen wat het mooiste oogt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:27
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen om een overkapping te maken. Nu ben ik bijna zover dat ik hout wil gaan bestellen maar zit ik nog wat in dubio over het op lengte laten zagen van de balken. Ik zit nog met de vraag in hoeverre ik exacte maten moet gaan doorgeven. Volgens de houthandel kunnen ze zagen op een halve centimeter nauwkeurig. Nu weet ik dat het hout sowieso gaat werken, maar is het verstandig om het hout iets langer te laten en dan zelf op de juiste maat te zagen om toch nauwkeuriger te zijn?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Kire88 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:15:
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen om een overkapping te maken. Nu ben ik bijna zover dat ik hout wil gaan bestellen maar zit ik nog wat in dubio over het op lengte laten zagen van de balken. Ik zit nog met de vraag in hoeverre ik exacte maten moet gaan doorgeven. Volgens de houthandel kunnen ze zagen op een halve centimeter nauwkeurig. Nu weet ik dat het hout sowieso gaat werken, maar is het verstandig om het hout iets langer te laten en dan zelf op de juiste maat te zagen om toch nauwkeuriger te zijn?
Met een halve CM foutmarge zou ik kiezen om zelf te zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
FabianGTI schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:15:

[...]

Boeidelen ga ik in het werk bepalen wat het mooiste oogt, ik moet de plank erachter toch opvullen tot de goede hoogte (juiste maat niet verkrijgbaar), dus de plank is sowieso breder.
Wanneer het geheel staat even met een klein stukje proberen wat het mooiste oogt. :)
Volgens mij bedoelt @DeBaroN dat beide boeiplanken nu in het midden koppelen. Beter is bv de ondeste laag in midden, en de bovenste op 1/3 en 2/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 08:21

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik twijfel een beetje over het bestellen van mijn balken voor de te bouwen schuur. 4x6m, met rondom 20cm overstek. Poeren staan inmiddels, er komt een plat dak op, optie op sedum. Grofweg dit idee (bij lange na niet zo ver uitgetekend als voorgangers). Dakbeschot wss gewoon underlayment, het is een schuur...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiV78u93sNXmFbyngfdtlJhphfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q8mqcPNoDjCB28cn0xClaR9T.png?f=fotoalbum_large

Ik neig naar vuren balken omdat ze toch niet in het zicht komen; wanden rondom gaan dicht dus daarmee is er ook al een schoor. Voor de 4m overspanning die het gehele dak draagt dacht ik aan 70x220, de 3m overspannende gordingen (hoh 60) dacht ik aan 58x155. In lijn met de 5 cm per m overspanning, maar die gaat niet uit van een draagbalk waar alles weer op rust...

[ Voor 9% gewijzigd door deWit op 20-04-2023 21:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ter inspiratie kan je ook eens hier kijken, staan ook plaatjes bij met hoe de constructie is opgebouwd: www.trendhoutapp.nl

Zelf ook gebruik van gemaakt nadat een kennis via die app iets aangeschaft had. Wie weet heeft iemand er iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
dimi_v schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:30:
[...]

Volgens mij bedoelt @DeBaroN dat beide boeiplanken nu in het midden koppelen. Beter is bv de ondeste laag in midden, en de bovenste op 1/3 en 2/3.
Bijna, je doet beide planken op 1/3 - 2/3. De onderste vanuit links op 1/3 en de bovenste vanuit rechts op 1/3.
(Soort van halfsteens verband)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Kire88 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:15:
Ik zou zelf zagen, heb hier alles getekend, uitgemeten, haaks gekregen en toch een paar keer balken en planken gehad die toch qua maat niet helemaal strak volgens mn tekening en berekening klopte.

Was dus blij dat ik niet vooraf alles al gezaagd had en dus ter plekke een balk in juiste lengte kon zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
BennieWolters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:09:
[...]

Wat zou een optie zijn, in mn ontwerp heb ik daar eigenlijk ook nog niet over nagedacht. Wellicht een hardhouten dorpel vast lijmen aan de betonnen ondertegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
dimi_v schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:30:
[...]

Oh zo, jah dat is ook de bedoeling alleen had ik geen zin meer om dat in te tekenen, dat maakt voor de materiaalstaat (bestelling) niet zoveel meer uit. ;)

Materiaal is inmiddels zo goed als allemaal besteld, alleen de folie en pir platen moet ik nog bestellen.
En dan ook graag een beetje droog weer in de weekenden.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:16
dr86 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:25:
[...]

Wat zou een optie zijn, in mn ontwerp heb ik daar eigenlijk ook nog niet over nagedacht. Wellicht een hardhouten dorpel vast lijmen aan de betonnen ondertegels?
Nou, ik liep daar dus inderdaad tegenaan in mijn eigen ontwerp.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik in plaats van de opsluitbanden toch een beton-balkje gaan storten. In ieder geval plaatselijk bij de deurkozijn zodat je de wanden links en rechts van de deur vast kan zetten aan het beton.
Om te zorgen dat je geen vocht in de houten wanden krijg kun je beginnen met een hardhouten regel of dpc-folie.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:05:
Ik twijfel een beetje over het bestellen van mijn balken voor de te bouwen schuur. 4x6m, met rondom 20cm overstek. Poeren staan inmiddels, er komt een plat dak op, optie op sedum. Grofweg dit idee (bij lange na niet zo ver uitgetekend als voorgangers). Dakbeschot wss gewoon underlayment, het is een schuur...

[Afbeelding]

Ik neig naar vuren balken omdat ze toch niet in het zicht komen; wanden rondom gaan dicht dus daarmee is er ook al een schoor. Voor de 4m overspanning die het gehele dak draagt dacht ik aan 70x220, de 3m overspannende gordingen (hoh 60) dacht ik aan 58x155. In lijn met de 5 cm per m overspanning, maar die gaat niet uit van een draagbalk waar alles weer op rust...
Gewoon beginnen, komt vanzelf goed toch...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9S90S3niutNo1gY7BfiE4WK4_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/epKRbwvFoyMEvWUd5SN72xGo.png?f=fotoalbum_large

Nu nog even iets beter weer, met dit weer is buiten geen pretje...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:02:
[...]

Gewoon beginnen, komt vanzelf goed toch...
[Afbeelding]

Nu nog even iets beter weer, met dit weer is buiten geen pretje...
En dooorrrr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmGmVKJlMiYHeKX-irsqWPHRcgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYjSq5s7rOS3kBBz7X1IvgOE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• deWit

deWit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WSwaJWk5EDMF-g6Lc1RzQ6X2So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LIXi1cIEdclVpng9P3T9QQo.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk weer eens tijd, en goed weer. Nu maar hopen dat voor de onvermijdelijke onweersbuien m'n EPDM geleverd gaat worden.

Morgen begin maken met het dichtmaken van wat wanden...

Edit: wandjes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6flQmpSxcWhxkCjeafj4qwNAnoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bixbkC32wYfIvs1jUCIwRHd9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door deWit op 20-05-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
In onze oude schuur zitten van die metalen ventilatie roostertjes, dit is echter enkelwandig. Nu ben ik bezig met een nieuwe schuur die ik wil isoleren.

Dus buitenkant rabat delen, binnenkant isolatiemateriaal ter dikte van het frame (geloof 5cm) en dan de binnenkant met planken timmeren.

Nu ga ik er even vanuit sat ik ook hier moet ventileren, alleen wat is hiervoor een goede oplossing?

Twee roostertjes en het isolatie materiaal wegsnijden of echt een luchtdichte doorvoer maken?

Of helemaal niet extra ventileren? Aan de bovenkant tussen alle draagbalken zijn overigens wel plekken die open zijn om te luchten

Hoe hebben jullie dit oplost?

[ Voor 11% gewijzigd door dr86 op 20-05-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 19:26
dr86 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:19:
In onze oude schuur zitten van die metalen ventilatie roostertjes, dit is echter enkelwandig. Nu ben ik bezig met een nieuwe schuur die ik wil isoleren.

Dus buitenkant rabat delen, binnenkant isolatiemateriaal ter dikte van het frame (geloof 5cm) en dan de binnenkant met planken timmeren.

Nu ga ik er even vanuit sat ik ook hier moet ventileren, alleen wat is hiervoor een goede oplossing?

Twee roostertjes en het isolatie materiaal wegsnijden of echt een luchtdichte doorvoer maken?

Of helemaal niet extra ventileren? Aan de bovenkant tussen alle draagbalken zijn overigens wel plekken die open zijn om te luchten

Hoe hebben jullie dit oplost?
Ik heb het opgelost door hier en daar wat kieren te laten. Dit klinkt bewust, maar een houten schuur potdicht maken is een slecht idee en ook niet makkelijk en noodzakelijk. Voorbeelden:

Ruimte rond de deuren
Ruimte tussen dakbeschot / dakpannen en balkenlaag

Hierdoor nooit vochtproblemen. Moet ik wel bijzeggen dat ik een betonnen vloer heb en deze heb geisoleerd, er komt dus ook geen condens van onderaf. Dak moet ik nog isoleren, maar vind het vooralsnog overbodig. Voor mij is het een schuur, ik gebruik mijn garage voor gereedschap e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik ben ook bezig met het maken van een ontwerp voor een aanbouw overkapping van hout, met een EPDM dak op gelijke hoogte als de garage. Ik heb drie 15x15(x240) staanders in gedachten op halve betonpoeren die ik op een bestaande betonplak wil monteren.
Ik lees in dit topic regelmatig dat staanders op poeren van 50 a 60 cm worden geplaatst, maar in mijn scenario is dat niet wenselijk en ik denk zelf ook niet nodig.

De vorige bewoner heeft namelijk een betonfundering op de betreffende plek gestort van 550 bij 360 en 25 cm dik. Daar heeft ook 15 jaar lang een "carport" (stalen constructie met golfplaten) gestaan. Waarom 25 cm geen idee, lijkt me vrij fors.

Denken jullie dat dit in de toekomst problemen op gaat leveren?

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 07:42
Hier ook iets in elkaar gestoken.
Aantal jaren geleden begonnen en ieder jaar wel iets aangepakt om de kosten en werkdruk te spreiden.
Alles met pen - gat verbinding gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDy3Ro0PBTL4hE0MLabvynOF564=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsZLG8ZHQqhe7iOOZ3rWNSt3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjJ83vRD40SA0xfFK_iVNTtJHHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwL8Pdy3Xbw1rm8fM4F5GSQM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FksVwnzIXH54Rfu_QDQT4AIPpYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jr52FlEjiqK4hpBVBTBItVzn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F7jKEiAjBJXv2vwWh7_dvZ0JmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIA3ki6EudIOmKSmfwetGkdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie3r2MQv8zkQg02E9QSajdTJ3HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SN3yJtBriOyuL3lHaHgO1Cq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alF36QHw9EI0pibiZJt4j6QJOb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/394sdTTnDDsvsegMYX9t1FKU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61s4IjfFFK_cPjPTHJj1xYRgP_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0R43kQWF7kzXPjivO79icnd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0xnGg8ZM6MrAbAmytflmzsUPJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kh5X1PBIPjGPMnOsSTCVs3Ul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gFVxJ3PvSjHCAmFrm57dLh6nDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTSpEdR8iGeidmit82ywcrzD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmDGUjl390uwlZSCQ0ySxt0bLVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGO26FVaop1PZLOxyo1hEtox.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td20IPA7ZQEF9O_FnjqAFiUIvUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjZmXsiEzd2EeBuUm9L4VmeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bkr34XQYO3rBziSfuO7Ayx8Fsek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwimETDAWIWvSuQV8aoPfVpf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Wow, supergaaf! Heel mooi, ook die ruimte binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31
Lightthunder schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:56:
Ik ben ook bezig met het maken van een ontwerp voor een aanbouw overkapping van hout, met een EPDM dak op gelijke hoogte als de garage. Ik heb drie 15x15(x240) staanders in gedachten op halve betonpoeren die ik op een bestaande betonplak wil monteren.
Ik lees in dit topic regelmatig dat staanders op poeren van 50 a 60 cm worden geplaatst, maar in mijn scenario is dat niet wenselijk en ik denk zelf ook niet nodig.

De vorige bewoner heeft namelijk een betonfundering op de betreffende plek gestort van 550 bij 360 en 25 cm dik. Daar heeft ook 15 jaar lang een "carport" (stalen constructie met golfplaten) gestaan. Waarom 25 cm geen idee, lijkt me vrij fors.

Denken jullie dat dit in de toekomst problemen op gaat leveren?
Met zon fundering heb je poeren niet nodig, iets plakken ga je al een zwakpunt creëren. Je kunt de stelplaten meteen op je fundering en paal monteren en zo op hoogte stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
alki schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Met zon fundering heb je poeren niet nodig, iets plakken ga je al een zwakpunt creeen. Je kunt de stelplaten meteen op je fundering en paal monteren en zo op hoogte stellen.
Ik dacht zelf halve betonpoeren verlijmen op de betonfundering, maar dat is eigenlijk meer voor het visuele/de afwerking.

Bedoel je van die verstelbare vloerpaalhouders die op fundering worden geschroefd?
Die zouden inderdaad al voldoende zijn en lijkt me ook steviger dan poeren lijmen, maar hoe kun je z'n paalhouder afwerken dan, anders dan zelf iets eromheen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Lightthunder schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Ik dacht zelf halve betonpoeren verlijmen op de betonfundering, maar dat is eigenlijk meer voor het visuele/de afwerking.

Bedoel je van die verstelbare vloerpaalhouders die op fundering worden geschroefd?
Die zouden inderdaad al voldoende zijn en lijkt me ook steviger dan poeren lijmen, maar hoe kun je z'n paalhouder afwerken dan, anders dan zelf iets eromheen maken?
Ja die ja.
Ik weet niet of je je palen nog moet inkorten ? Dat hout gebruiken voor afwerking.
Andere optie paalhouders zwart spuiten dan valt het al bijna niet meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
alki schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Ja die ja.
Ik weet niet of je je palen nog moet inkorten ? Dat hout gebruiken voor afwerking.
Andere optie paalhouders zwart spuiten dan valt het al bijna niet meer op
Ik moet ze inderdaad inkorten, daar kan ik wel iets van maken. Goed idee.

Terugkomende op de betonfundering die er al ligt...
Omdat ik 25 cm nogal dik vond voor een betonfundering buiten heb ik aan meerdere zijdes de diktes gecontroleerd en heb ik de oude bewoner gevraagd of hij meer informatie heeft.

De oude bewoner geeft aan:
- Wapening? onbekend.
- Hoe oud? stond er al voordat wij er zijn komen wonen, al zeker 30 jaar dus.
- Waarvoor hebben jullie het gebruikt? Carport met stalen staanders, nooit problemen gehad, altijd auto op gehad.

1) Hier zit putdeksel naar een.. zinkput (volgens tekening 1964 destijds riolering)? Hier komt 2x HWA van aanbouw / garage op uit en 1x afvoer van nummer 3. Diepte ~25 cm
2) Uitgegraven. Diepte ~12 cm
3) Hier zit een rooster (heeft 2 bewoners terug een hondenhok gestaan, gebruikt als afvoerput naar nummer 1). Diepte ~25 cm.
4) Hier komt in uit op ~8 cm.

De staanders wil ik plaatsen aan de rechterzijde op de betonfundering. Daarachter is geen optie i.v.m. de buren. De hoogtes variëren nog al, wat het iets lastiger maakt of stelplaten nog steeds een optie zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4H7mNUWScBqiXmekFPcrVvuy_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dr3pKR9Pj7nkbAKDGN8sG8bR.png?f=user_large

Ondersteunende foto's:
1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Rv7-rgKDHC7GFWNmdpNpuxgOR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rK9kSu0p0dyL0a7SD79Spzam.jpg?f=fotoalbum_large

2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IcKPsEeISMTEqg2vapw049iQDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfbq8StPqhPT5RSxAtCScwC5.jpg?f=fotoalbum_large

3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSrx1vXYxPkuDSndnqTgeEwmTYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmO6HM2g5Z7ic952Blb6y1Gg.jpg?f=fotoalbum_large

4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZIqUQuvqqT3T8eFC-gUn4qNYDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jNJq1Eih2Ikm7Pa36VGeakS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
saikoboarder schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:10:
Hier ook iets in elkaar gestoken.
Aantal jaren geleden begonnen en ieder jaar wel iets aangepakt om de kosten en werkdruk te spreiden.
Alles met pen - gat verbinding gemaakt.

[...]
Gaaf! alleen jammer dat je hem afbreekt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:40:
[Afbeelding]

Eindelijk weer eens tijd, en goed weer. Nu maar hopen dat voor de onvermijdelijke onweersbuien m'n EPDM geleverd gaat worden.

Morgen begin maken met het dichtmaken van wat wanden...

Edit: wandjes...

[Afbeelding]
EPDM geplakt, afvoer erin, volgende week de boeiborden en daktrim erop en dan maar wandjes opvullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ_Fz7gR_SFnuS8a47rbDLWZc78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJJlkNsXJ4jIVNJJeWuXBKRo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBMtDcKKjA6s7gqnLE0Tlyb5U1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oo1oQBfFX3uTKAmZPwWG8svY.jpg?f=fotoalbum_tile

Dure hobby dat Deens rabat. Wel chique, maar de achterkant doen we mooi B keuze. Iemand hier nog een briljant idee om de deuren zo verstopt mogelijk te krijgen, plaatduim en hengen valt zo op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-05 07:19
deWit schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:58:
[...]

EPDM geplakt, afvoer erin, volgende week de boeiborden en daktrim erop en dan maar wandjes opvullen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dure hobby dat Deens rabat. Wel chique, maar de achterkant doen we mooi B keuze. Iemand hier nog een briljant idee om de deuren zo verstopt mogelijk te krijgen, plaatduim en hengen valt zo op...
Als je deur en kozijn stevig genoeg zijn moet je 'gewone' scharnieren kunnen gebruiken toch? Iets meer werk om het goed te krijgen maar die plaatduimen zijn sowieso vooral voor poorten bedoeld vind ik. Krijg je meestal grote kieren mee. Alhoewel er ook mooie onopvallende te vinden zijn bij speciaalzaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVu4-aB-v2hYJYOHfRN4qOZO8bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ndh6nhaXMCLRzYMHXUdQPmd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door schalk84 op 26-05-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 20:20
Lightthunder schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Omdat ik 25 cm nogal dik vond voor een betonfundering buiten heb ik aan meerdere zijdes de diktes gecontroleerd en heb ik de oude bewoner gevraagd of hij meer informatie heeft.
25cm is wel aardig. Vroeger werd er gewoon een vloertje gestort. Leeftijd e.d. moet geen probleem zijn. Een paar staanders en houten wanden erop ook niet. Gewoon de houten wanden in boren.

Als je niets meer doet met de zinkput kan je die wel dicht gooien. Al zou ik dat niet doen. Zonde. Je kan de HWA van het nieuwe schuurtje er wel op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightthunder
  • Niet online
RonnieKo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:14:
[...]

25cm is wel aardig. Vroeger werd er gewoon een vloertje gestort. Leeftijd e.d. moet geen probleem zijn. Een paar staanders en houten wanden erop ook niet. Gewoon de houten wanden in boren.

Als je niets meer doet met de zinkput kan je die wel dicht gooien. Al zou ik dat niet doen. Zonde. Je kan de HWA van het nieuwe schuurtje er wel op aansluiten.
Qua zinkput, die is nog in gebruik door de garage, stukje aanbouw en daar wil ik tevens inderdaad de HWA van de overkapping op aansluiten.

Qua de fundering is dat de zijkant "slechts" 8 cm dik is en dat is net de zijde waar de 14x14 staanders op moeten komen. Die 25 cm dik is alleen in het midden op een klein oppervlakte i.v.m. de zinkput.

Is 8 cm fundering dik genoeg om staanders op te monteren?
Een alternatief wat ik in gedachten heb is om de staanders uit de 8cm fundering te slijpen, uit de graven met een grondboor en daar poeren in te zetten. Is alleen een hoop meer werk, vooral als 8 cm voldoende zou zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Lightthunder op 26-05-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik heb even advies nodig.

Afgelopen jaar een huis gekocht met daarbij een houten tuinhuis/schuurtje.
Van de buitenkant ziet deze er nog netjes uit alleen binnen merkte ik al wel dat het wat 'onder geventileerd' rook.
De opbouw is mij nog niet helemaal duidelijk. Zover ik kan zien staat deze los op de stenen of een enkele paal in de grond.
Er is zowel een buitenwand als binnenwand, daartussen een luchtlaag van de dikte van de balken.

Binnen waren er 3 compartimenten gemaakt door middel van 2 scheidingswanden. De vloer van het middenstuk is het straatwerk. De vloer van de andere compartimenten bestond uit een verhoogde houten vloer. Deze was koud op de stenen neergelegd.

Hopelijk hebben jullie een beetje een idee van de constructie.

Nu komt het. Ik heb 1 wand eruit gehaald en daarbij 1 vloer. Hierbij zag ik al meerder balken die aardig rot waren aan de onderkant. Tevens is de onderste laag planken van de wand ook redelijk rot gezien de grond er gewoon tegen aan lag.

Was is nu de beste manier om te zorgen dat het weer netjes is?
Ik wil het schuurtje gebruiken voor de stalling van mijn motor en er mogelijk een werkbank met gereedschap in neerzetten.

Als vloer zit ik te denken om te werken met 30 x 30 beton tegels. (of groter afhankelijk wat ik kan vinden)
Maar hoe werk ik dan de onderkant van het hout af en zorg ik ervoor dat het niet meer kan rotten?

(de stenen die te zien zijn op foto 2 onder het hout, zijn de stenen van de stoep achter mijn tuin)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a20K6UOKOycKxkiQKHT6ubI4fg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7BUopusTdYxoVGxHCgC4n5o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk57lQqFF_RM0d4hhbJJ-mh4pEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NzHEXUyNaBTekgf2DWBPe9E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y07AgUhctDO2ulFIX8YRAeGvTkY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvHRB75R5QGPki6NXSkpjaTA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA-V5i2I5wEtBUICt9IYcHMDtXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vedT62QEECuWLesoO6Y6Qrsf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wd4deesOpT5-_qJ5YnHkahQRvvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5phLjuI2TyD6A05jaYkBscX.jpg?f=fotoalbum_tile

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

In principe twee opties: zorgen dat het geen contact meer maakt met de grond/tegels, maar dan heb je een kier. Of een hardhouten/kunstof funderingsbalk gebruiken.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:50
Er wordt ook wel schuimband als vocht barriëre gebruikt tussen steen/beton en onderbalk.. Aangezien dat er niet zit was het wachten op deze problemen.. Ik zou achterhalen of de staanders inderdaad ook in de grond staan en of ze behandeld zijn, geïmpregneerd hout kan best lang meegaan, maar behandeld met teer/vloeibaar rubber oid heb je meer zekerheid. Oplossen kan op meerdere manieren, ligt er een beetje aan wat wel/niet nodig is afhankelijk van wat je tegenkomt.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kire88
Hier ook bezig met een overkapping van 5x3m. In de achterzijde en een van de korte zijdes komen wanden. Nu wil ik die dubbelzijdig uitvoeren zodat ik de elektra mooi in de wanden weg kan werken. Daarnaast wil ik daar ook schoren plaatsen.

Nu zit ik met de vraag: heeft het enig nut om de wanden van isolatie te voorzien?

Het zou me dan vooral gaan om de warmte doorslag van de zon zoveel mogelijk te beperken.

Een paar fototjes van het project:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzYGuZfNMs6ZIaBL7F1rxfIePOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0ZTRNqpndvhSbJFYsq86WFT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJJl-7S8UvBQo6M2I949LUWj0Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3OmFbDknmzceHm1Zdu6Hnbs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THBTwlD8knxRQOyh3pmytOQDmnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEwzyCVvzLmw3TGehMU8NB8j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kVuZcom5vk4FMW6RA9-zPuCpG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkjNSTuFA7Bmo4zu3mIXEqd3.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolderPloer!
Kire88 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:37:
Hier ook bezig met een overkapping van 5x3m. In de achterzijde en een van de korte zijdes komen wanden. Nu wil ik die dubbelzijdig uitvoeren zodat ik de elektra mooi in de wanden weg kan werken. Daarnaast wil ik daar ook schoren plaatsen.

Nu zit ik met de vraag: heeft het enig nut om de wanden van isolatie te voorzien?

Het zou me dan vooral gaan om de warmte doorslag van de zon zoveel mogelijk te beperken.

Een paar fototjes van het project:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oei ringbalk op zwakste punt ingekeept, waarom? Wat is je overspanning, hou rekening met 5 cm hoogte per meter overspanning. Dit om doorbuiging te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
PolderPloer! schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Oei ringbalk op zwakste punt ingekeept, waarom? Wat is je overspanning, hou rekening met 5 cm hoogte per meter overspanning. Dit om doorbuiging te voorkomen.
Daar ligt een gording in. Geheel is 5x3 dus overspanning grofweg 2.5m. Balken zijn 14x14cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
PolderPloer! schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Lijkt mij ook niet verstandig!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-06 07:33
Na enkele weekends (met een baby en 6-jarige) te hebben geklust, is onze overkapping aan huis voor 99% gereed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVb24mwN3qrD7eWU9r5FWjy3Oys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1BYkAP3FBNnia43B9DUifQu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxLBAiFPsyAzAoJAQwY2aiEZ360=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2ZKEpRhYoVobq1eStoxIvbS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsBH3dQkALohvh1n-Tg_u5hcnkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5r1OjnSgeQ3csQcqNOGnka2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oO3jZ_bQEF1kCCWRKWRKT6sxrIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxH0SJPFhlW8JcAD4t9CCOIs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCy_nZS9feol4g3yav0d1H-rL9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPiy3lpABEMWFI11Ia5YgVVZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXqDKrltK2uKOqu1_Bkf_LsvokM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRNZ2BVCBdZVQZEBBAqgz3BX.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wgeHyjhlaBK0xrwHzFfZgbJyiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMHVsTn2b4N9gXmyKU61yuHF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa-8R8E-wSBQgsVBW-51nsWYUoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vemV4ynRrp2rhCK82fNOz99p.jpg?f=fotoalbum_large

In de tussentijd ook nog andere klussen gedaan, o.a. de bestaande overkapping achteraan voorzien van nieuwe deuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG8O4Q72Y5zNxn-enF0pUwzzkog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGgdqjJf9602KrQkKYrfuPVB.jpg?f=fotoalbum_large

Aankomend weekend de laatste zaken afwerken en dan stilaan gaan genieten.

[ Voor 146% gewijzigd door Nicklazzz op 25-06-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
Nicklazzz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:36:
Na enkele weekends (met een baby en 6-jarige) te hebben geklust, is onze overkapping aan huis voor 99% gereed.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

In de tussentijd ook nog andere klussen gedaan, o.a. de bestaande overkapping achteraan voorzien van nieuwe deuren:

[Afbeelding]

Netjes hoor, je komt alleen wel heel raar uit met je zwarte rabatdelen in je zijwand. Te kort hout besteld of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 21:03
Wimploo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:38:
[...]

Netjes hoor, je komt alleen wel heel raar uit met je zwarte rabatdelen in je zijwand. Te kort hout besteld of?
Dat lijkt me de ruimte voor het frame van de glazen schuifwand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
Wimploo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:38:
[...]

Zie onderstaande, ik heb rekening gehouden met de schuifwanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNRHA_ZudhGq6RhFXyPxoBhf4sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vfo51RNDAhFWz6BP84OHCC9v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 06:57
Voor mijn bestaande overkapping aan te passen ben ik opzoek naar wat blokhutprofiel planken. Wat is jullie ervaring, loont het zich om dit online te kopen (hoge verzendkosten) of bij de lokale houthandel om de hoek?
Heb circa 35 planken van 2,5 meter lengte nodig...niet mega veel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 12:44
Ik ben al een tijdjes voornemens om ook te starten met een douglas tuinhuis/ overkapping. Na flink wikken en wegen en er al een tijd als een berg tegenop zien om te gaan beginnen. Ben ik toch bezig met het starten van het project. Het gaat een dicht gedeelte van 6x3m worden en een overkapping van 3x3m. Met wat overstek aan de voorkant en beide zijkanten. De achterkant is ook erfgrens/schutting.

Ik zit alleen nog met de aanschaf van het hout. Als ik ga vergelijken valt mij op dat een paal douglas van bijvoorbeeld 15x15 van 3m een prijs verschil heeft van €20 op 1 paal
Eurohandelsonderneming €59,59
gardero €53,95
de jong €38,49

En dan is dit nog alleen van de palen, heb ik het nog niet over de gordingen en zwart rabbat (gespoten of gedompeld?).

Nu zal er vast en zeker ook een verschil in kwaliteit zitten, maar ik kan dit nergens vinden. Waar meot ik op letten of heeft er iemand ervaring met één van deze voorbeelden (of andere tips van kwalitatief goed hout)
Normaliter ben ik van de regel goedkoop duurkoop en wil ik liever kwaliteit aanschaffen. Maar met deze verschillen....

[ Voor 4% gewijzigd door sweetdude op 24-06-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sweetdude schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:54:
Ik ben al een tijdjes voornemens om ook te starten met een douglas tuinhuis/ overkapping. Na flink wikken en wegen en er al een tijd als een berg tegenop zien om te gaan beginnen. Ben ik toch bezig met het starten van het project. Het gaat een dicht gedeelte van 6x3m worden en een overkapping van 3x3m. Met wat overstek aan de voorkant en beide zijkanten. De achterkant is ook erfgrens/schutting.

Ik zit alleen nog met de aanschaf van het hout. Als ik ga vergelijken valt mij op dat een paal douglas van bijvoorbeeld 15x15 van 3m een prijs verschil heeft van €20 op 1 paal
gardero €53,95
de jong €38,49

En dan is dit nog alleen van de palen, heb ik het nog niet over de gordingen en zwart rabbat (gespoten of gedompeld?).

Nu zal er vast en zeker ook een verschil in kwaliteit zitten, maar ik kan dit nergens vinden. Waar meot ik op letten of heeft er iemand ervaring met één van deze voorbeelden (of andere tips van kwalitatief goed hout)
Normaliter ben ik van de regel goedkoop duurkoop en wil ik liever kwaliteit aanschaffen. Maar met deze verschillen....
Zit er niet gewoon een houthandel in de buurt? doorgaans krijg je daar prima advies en een prima product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
twain4me schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Zit er niet gewoon een houthandel in de buurt? doorgaans krijg je daar prima advies en een prima product.
Ja er is een Jongeneel in Maastricht. Maar die zijn ook standaard aan de dure kant tenzij je aannemers korting krijgt.
Vandaar ook mijn vraag wat de ervaringen van de grotere online handelaren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:41
sweetdude schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:54:

gardero €53,95
de jong €38,49

Heb je gezien dat de prijs van de Jong ex btw is en de rest met btw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
ppatrick schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Heb je gezien dat de prijs van de Jong ex btw is en de rest met btw ?
Ja dat had ik gezien, maar dat maakt ze dan nog een stuk goedkoper.
Ik ben ook bij die eurohandelsonderneming geweest. Een douglas paal is daar ook niet uit 1 stuk maar opgebouwd uit verschillende kleinere delen die aan elkaar geplakt zijn. Ze bestaan uit 4 of 9 kleinere stukken in verschillende lengten verlijmd tot 15x15. Hierdoor twijfel ik ook aan de stevigheid bij een overspanning van 3 meter.

Gardero geeft daarbij weer aan dat er nog hars en vochtuitreding kan plaatsvinden en mocht je dat niet willen je voor Red Class moet gaan.
Eerlijk gezegd zie ik hierdoor door de palen het hout niet meer :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicklazzz
sweetdude schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Ik ben ook bij die eurohandelsonderneming geweest. Een douglas paal is daar ook niet uit 1 stuk maar opgebouwd uit verschillende kleinere delen die aan elkaar geplakt zijn. Ze bestaan uit 4 of 9 kleinere stukken in verschillende lengten verlijmd tot 15x15. Hierdoor twijfel ik ook aan de stevigheid bij een overspanning van 3 meter.

Gardero geeft daarbij weer aan dat er nog hars en vochtuitreding kan plaatsvinden en mocht je dat niet willen je voor Red Class moet gaan.
Ik heb in 2020 bij een lokale houthandel geschaafd Douglas gehaald voor de carport en deels geschaafd/fijn bezaagd voor de overkapping achter (vanwege voorraad tekorten door Corona).

De kwaliteit van de lokale houthandel is beduidend hoger dan bij Gadero, ook is de klantgerichtheid niet te vergelijken.

Ik heb kort geleden voor €4.500,00 hout besteld bij Gadero voor de overkapping aan huis, schuttingen en boeidelen. Op de levering was niets aan te merken, dit was binnen 3 werkdagen geleverd. Echter heb ik veel vragen bij de geleverde kwaliteit, planken met verschillende diktes, balken langs 2 zijden ingezaagd wat duidelijk zichtbaar is etc.

Ik heb zelf heel veel goed materieel dus ik kon het merendeel zonder al te veel moeite wegwerken, alleen bij het bekleden van de bestaande schuttingen stootte ik op het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWYHRHUS3uaoiZcWJPptJhg8-po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIsS69hnrTJiCLjyBOKg4qfY.jpg?f=fotoalbum_large

Contact opgenomen met Gadero, na heel veel moeite heb ik 50% van de aankoopwaarde (van de resterende planken) retour gekregen. Zij waren niet bereid om andere planken te leveren, zelfs niet tegen betaling. Mijn enige vereiste was dat ik geen verzendkosten wilde betalen. Concreet liggen de planken nu in de garage en ben ik van armoede bij een lokale handelaar andere planken gaan halen. Mijn enige beweegreden voor het bestellen bij Gadero was dat ik ook voor de bestaande overkapping dubbele geïsoleerde deuren wilde en Gadero alles kon leveren. Overige balken en planken hadden over het algemeen ook veel defecten (scheef, knoesten, kanten beschadigd etc.)

Voorbeeld hout van lokale handelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7bmrpyCPLSn8V1wTZCCfMasg0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5e3VwUPwKEmy8XnO0bfSaydn.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld hout van Gadero (boeidelen welke over de lengte scheuren, krom en beschimmeld geleverd zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YdCcpyutY9f2AjWa72NU_YX4WA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X816tQUxtvXrswhGXCUBxHui.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
sweetdude schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Zelfde met houthandel online. Die zijn qua service wel netjes. Maar ontzettend veel kromme planken en balken. Veel scheuren en ook gewoon balken die in dikte net wat breder waren dan de rest.

Nu is het bij mij voor een overkapping en schuur, dus heb er wel redelijk omheen kunnen werken. Maar mn schoonouders hebben het allemaal door een bedrijf laten doen en dat hout was echt beduidend beter en mooier van kwaliteit.

Al was de prijs daar natuurlijk ook naar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
@Nicklazzz & @dr86
Bedankt, naar dit soort ervaring was ik op zoek.

Voor mij dus geen Gardero, toch maar eens verder zoeken hier lokaal.

Mocht iemand tips hebben hier in zuid limburg, hoor ik ze graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
2 weken geleden een 12 douglas balken en gordingen ontvangen van nubuiten. Snel geleverd en in moet zeggen dat ik de kwaliteit prima vind. Tuurlijk zitten er af en toe butsen in of wat lelijke plekken, maar dat zal je denk ok overal hebben waar je het niet zelf uit zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:57
Hier ook deze week gestart gebouwd met een maatwerk (in eigen beheer) overkapping van 6 x 2.5 m. De grond is helemaal kaal en ik kan weer gaan opbouwen. De fundering spullen heb ik vandaag gekocht (EPS 10 cm, bewapening, bouwfolie etc.) en het wordt een betonvloer met bewapening en beton bestel ik.

Ik heb alleen één vraag voor de volgende ronde. De casus is als volgt, de overkapping komt aan de linkerzijde tegen een bestaande serre (wordt die ook aan bevestigd) en aan de achterzijde tegen een garage aan over de gehele lengte van steen.

Nu heb ik twee concrete vragen.
Poeren: 15x15 heb ik nu gekocht maar ik begin te twijfelen of niet beter 20x20 had kunnen kopen. Heeft iemand die afweging ook gemaakt? Ik zou dan uiteraard ook staanders van 14,5 x 14,5 (geschaafd) willen nemen.

Reden: Ik wil graag de 6 meter overspannen met 1 balk van bijvoorbeeld 20x20. Enige nadeel is de schoren die je geadviseerd worden om te maken (ik heb dit liever niet vanwege optische redenen). Alternatief (oorspronkelijke idee) is de 2 x 3 meter. Wat heb jij gekozen en waarom?

Aan de garage zijde (achterkant) wil ik geen palen hebben (dus geen los staande overkapping) en moet die aan de muur bevestigd worden. Heeft iemand daar al ervaring mee. Ik zat te denken aan een dwarsbalk over de gehele muur maar zonder extra staande palen. Met 6 meter wordt dat ook wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 08:48
@wm1234 6 meter en er komt ook een dak op? Dat kan je wel vergeten denk ik. Buren hebben hier 5.85 als pergola zonder dak dus met 20x20 en zelfs die “hangt” al een beetje door. Dan zal je met een metalen strip en flinke bouten aan de gang moeten aan de binnenzijde denk ik. En schoren doen weinig met het draagvermogen, ik dacht nog geen 10%. Een extra staander is naar mijn idee noodzakelijk.

Elke houtzaak en tuinhuisjes bouwer waar ik destijds voor offertes geweest ben gingen met 15x15 niet verder dan 3.50m en met 20x20 niet verder dan 4.35m. Jij zit daar nog dik 1,5m “bovenop” :p.

Zelf heb ik mijn overspanning ook in 3 staanders uitgevoerd en aan 1 deel jaloezieën gemaakt net zoals @SquareOne aangeeft is die middelste paal ook hier dus niet gecentreerd.

[ Voor 50% gewijzigd door GeeMoney op 02-07-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
wm1234 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:49:
Hier ook deze week gestart gebouwd met een maatwerk (in eigen beheer) overkapping van 6 x 2.5 m. De grond is helemaal kaal en ik kan weer gaan opbouwen. De fundering spullen heb ik vandaag gekocht (EPS 10 cm, bewapening, bouwfolie etc.) en het wordt een betonvloer met bewapening en beton bestel ik.

Ik heb alleen één vraag voor de volgende ronde. De casus is als volgt, de overkapping komt aan de linkerzijde tegen een bestaande serre (wordt die ook aan bevestigd) en aan de achterzijde tegen een garage aan over de gehele lengte van steen.

Nu heb ik twee concrete vragen.
Poeren: 15x15 heb ik nu gekocht maar ik begin te twijfelen of niet beter 20x20 had kunnen kopen. Heeft iemand die afweging ook gemaakt? Ik zou dan uiteraard ook staanders van 14,5 x 14,5 (geschaafd) willen nemen.

Reden: Ik wil graag de 6 meter overspannen met 1 balk van bijvoorbeeld 20x20. Enige nadeel is de schoren die je geadviseerd worden om te maken (ik heb dit liever niet vanwege optische redenen). Alternatief (oorspronkelijke idee) is de 2 x 3 meter. Wat heb jij gekozen en waarom?

Aan de garage zijde (achterkant) wil ik geen palen hebben (dus geen los staande overkapping) en moet die aan de muur bevestigd worden. Heeft iemand daar al ervaring mee. Ik zat te denken aan een dwarsbalk over de gehele muur maar zonder extra staande palen. Met 6 meter wordt dat ook wel een dingetje.
6 meter is wel heel veel.
Je hoeft een extra paal natuurlijk niet te centreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Aanvullende informatie, de 6 meter wordt wel met een paal in het midden dus links en rechts plus 1 in het midden maar met 1 balk overspanning of de veilige keuze 2 balken in het midden steunend.

Aan de achterzijde, tegen de muur maar dat kan wel met 2 balken en ondersteuning verticaal bijv. Omdat er toch een voorzetwand voor komt.

Wordt een plat dak met epdm en boeiborden.

[ Voor 21% gewijzigd door wm1234 op 02-07-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
wm1234 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:14:
Aanvullende informatie, de 6 meter wordt wel met een paal in het midden dus links en rechts plus 1 in het midden maar met 1 balk overspanning of de veilige keuze 2 balken in het midden steunend.

Aan de achterzijde, tegen de muur maar dat kan wel met 2 balken en ondersteuning verticaal bijv. Omdat er toch een voorzetwand voor komt.

Wordt een plat dak met epdm en boeiborden.
Ik begrijp het niet :+. Deel eens een schets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
Plaatje bij het praatje, rechterzijde is de nieuwe aan te bouwen overkapping met bovenaanzicht en vooraanzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiY0wMsf6R8iTxeGHV2iFB8vC3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7eXxGcSU0SnNhPYPYfYzLHV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 20:20
De overspanning is dus maximaal 3 meter of zo. Je kan een balk van 6 meter gebruiken. Of twee van 3 meter. Dat zou mijn voorkeur hebben.Dat zal niet veel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
wm1234 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:44:
Plaatje bij het praatje, rechterzijde is de nieuwe aan te bouwen overkapping met bovenaanzicht en vooraanzicht.

[Afbeelding]
Oké helder. 3 meter is geen probleem. Daar kun je ook nog 15x15 voor gebruiken.

6 meter balk of 2 keer 3 maakt m.i. niets uit.
Twee maal 3 meter is wat handzamer.

Disclaimer: ben geen constructeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
SquareOne schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:58:
[...]

Oké helder. 3 meter is geen probleem. Daar kun je ook nog 15x15 voor gebruiken.

6 meter balk of 2 keer 3 maakt m.i. niets uit.
Twee maal 3 meter is wat handzamer.

Disclaimer: ben geen constructeur.
Inderdaad, 2 x 3 meter is makkelijker te hanteren. Daarnaast, gouden regel: elke 5cm balk hoogte is gelijk aan 1 meter overspanning. Dus 15x15 kan 3 meter overspannen. Lichter kan wel, maar dan moet je sterker hout gebruiken en heb je meer kans op doorzakken na aantal jaar. Dus volg gewoon de regel en je zit gebakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
Nicklazzz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:36:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kon die airco zomaar? Hoe zit het met de winter en vorst?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
sweetdude schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Ja er is een Jongeneel in Maastricht. Maar die zijn ook standaard aan de dure kant tenzij je aannemers korting krijgt.
Vandaar ook mijn vraag wat de ervaringen van de grotere online handelaren zijn.
Ik heb mijn hout destijds bij Rusman in Heerlen gehaald. Ik was daar destijds erg tevreden mee.
Wellicht is dat voor jou de moeite? Weet niet waar je precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
B-Bandit schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 00:53:
[...]

Kon die airco zomaar? Hoe zit het met de winter en vorst?
Dat wordt even aankijken, muur, dak en lichtstraat zijn geïsoleerd. Glazen schuifwanden uiteraard niet, de wens is om deze op korte termijn te voorzien van rolluiken. Eerder dit jaar het huis voorzien van Solar rolluiken behalve t.h.v. de overkapping aan huis.

De overkapping achter heeft ook een glazenschuifwand. Daar was het behoorlijk behaaglijk in de winter met de vorst, hier staan onze knaagdieren van de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Krijnemans schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:41:
[...]

Ik heb mijn hout destijds bij Rusman in Heerlen gehaald. Ik was daar destijds erg tevreden mee.
Wellicht is dat voor jou de moeite? Weet niet waar je precies zit.
Bedankt voor de top tip!
Ik zit zelf in Maastricht, dus Heerlen is goed te doen. ik ga binnenkort eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Nu online
Ik lees al geruime tijd hier mee en al veel ideeën toegepast.
Nu kom ik bij het volgende punt. Elektrisch.

Hoe hebben mensen dat aangesloten?

Ik zit vooral mee met stopcontacten op zweeds rabat en de schuine zijde. Als je het normaal monteerd word alles scheef, dat is ook niet altijd handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
sweetdude schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Bedankt voor de top tip!
Ik zit zelf in Maastricht, dus Heerlen is goed te doen. ik ga binnenkort eens kijken.
Jongeneel in sittard heeft ook goed materiaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 07:41
Hortz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:14:

Ik zit vooral mee met stopcontacten op zweeds rabat en de schuine zijde. Als je het normaal monteerd word alles scheef, dat is ook niet altijd handig.
Zweeds rabat contra gebruiken. Dus gooi niet al je kleine stukjes weg. Dan kan je recht monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Nu we het toch over wcd's hebben: stel je hebt een dubbelwandige geïsoleerde wand, kan je dan normale inbouw wcd's gebruiken. Of toch altijd opbouw en waterdicht?
Ik vermoed het laatste maar wilde dit even dubbelchecken.
(voorlopig wordt de toekomstige overkapping niet voorzien van glazen schuifwanden dus hij is open).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
QuattroNL schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:10:
Nu we het toch over wcd's hebben: stel je hebt een dubbelwandige geïsoleerde wand, kan je dan normale inbouw wcd's gebruiken. Of toch altijd opbouw en waterdicht?
Ik vermoed het laatste maar wilde dit even dubbelchecken.
(voorlopig wordt de toekomstige overkapping niet voorzien van glazen schuifwanden dus hij is open).
Het binnenwerk van de WCD zit in de wand toch? Het is de ruimte die uiteindelijk geïsoleerd is. Tussen de wanden kan het nog weleens vochtig worden lijkt mij. Heb zelf gebruik gemaakt van de Niko New Hydro lijn. Inbouw maar tevens waterdicht. Ziet er behoorlijk strak uit maar kan dus ook tegen vocht. Is behoorlijk makkelijk te bevestigen! Voordelen van opbouw met de afwerking van inbouw.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Kijk, dat zoek ik, thx d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
alki schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Jongeneel in sittard heeft ook goed materiaal
Die zit ook in Maastricht, maar als ik het prijsverschil zie met Rusman.
bijv. paal douglas 3meter 15x15cm.
€60,81 excl BTW bij Jongeneel
€39,67 excl BTW bij Rusman

Is de keuze snel gemaakt.

Kom ik weer terug op mijn vorige opmerking, waar komt dit gigantische verschil vandaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Hortz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:14:

Inderdaad met Niko Hydro. En als je opbouw wilt maken kun je een stukje rabat omgedraaid tegen de wand schroeven om de wand uit te vlakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 15:42
Super leuk al deze bouwprojecten in de tuin :)
Ik ga volgend weekend het dak van onze schuur vervangen. Vorige eigenaar heeft er een rommeltje van gemaakt dus ik begin opnieuw. Ringbalk er op en dan bedekken (met isolatie er tussen) met epdm.
Nou heb ik voor het dakje uiteindelijk gekozen voor wbp multiplex. dat wil ik dekkend gaan beitsen om zo te zorgen dat het kan blijven ademen. Maar is het slim om beide kanten te beitsen, of alleen de zichtzijde.
Hierop komt dampremmende folie en daarna 3cm PIR.
Als ik er aan denk maak ik foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
De funderingsbak begint vorm te krijgen met nog een paar open punten rondom isolatie, hopelijk dit weekend alles af. Dan kan er volgende week beton in:
Ps. is nog onder constructie, nog niet alles staat goed op de foto zoals de hoogte van de eps platen, randvorst eps platenrand en wapening ligt er nu nog niet in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypzjyJz8YVir3TVQ_k_kk5d19OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N87PawJRqmtaubqVpDbth8fr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djPUUpvLfcoEfSbPogupqySgWeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laQSZfpms2h4Wk0oZYezJH1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu ook bezig in plaats van schuifwanden up te graden naar harmonica deuren (2 sets).

[ Voor 12% gewijzigd door wm1234 op 15-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Beste mensen, na de tips over het hout. Een volgende vraag over de vloer.

Voor de isolatie van het tuinhuis/ klushok/ hobby ruimte/ berging van 6x3 vraag ik mij af wat ik het beste met de vloer kan doen. Ik heb uiteindelijk besloten om geen beton te storten, maar gewoon een tegelvloer (stoeptegels 50x50) te leggen. Deze komen in een zandbed van 20cm te liggen dat net iets boven het maaiveld gaat uitsteken om inlopend vocht te voorkomen. De tuin heeft een verval richting achterzijde en dus richting locatie van het tuinhuis.
Ik wil er geen houten vloer in maken omdat het ook klus hok wordt met een werkbank en dergelijke.

Is het verstandig omdat de wanden geïsoleerd worden, om ook EPS-platen in het zandbed te verwerken?
Dus uitgraven en als volgt opbouwen van beneden naar boven:
  • 5cm zand om de vloer te egaliseren
  • (eventueel een waterdichte folie)
  • 10cm dik EPS
  • 5cm zand
  • 5cm dikke stoeptegels 50x50
De reden waarom ik niet voor beton kies, is dat ik echt tegen dat werk opzie en ik ook niet iemand kan vinden in de vrienden kennissenkring heb die dit zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
sweetdude schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:25:
Beste mensen, na de tips over het hout. Een volgende vraag over de vloer.

Voor de isolatie van het tuinhuis/ klushok/ hobby ruimte/ berging van 6x3 vraag ik mij af wat ik het beste met de vloer kan doen. Ik heb uiteindelijk besloten om geen beton te storten, maar gewoon een tegelvloer (stoeptegels 50x50) te leggen. Deze komen in een zandbed van 20cm te liggen dat net iets boven het maaiveld gaat uitsteken om inlopend vocht te voorkomen. De tuin heeft een verval richting achterzijde en dus richting locatie van het tuinhuis.
Ik wil er geen houten vloer in maken omdat het ook klus hok wordt met een werkbank en dergelijke.

Is het verstandig omdat de wanden geïsoleerd worden, om ook EPS-platen in het zandbed te verwerken?
Dus uitgraven en als volgt opbouwen van beneden naar boven:
  • 5cm zand om de vloer te egaliseren
  • (eventueel een waterdichte folie)
  • 10cm dik EPS
  • 5cm zand
  • 5cm dikke stoeptegels 50x50
De reden waarom ik niet voor beton kies, is dat ik echt tegen dat werk opzie en ik ook niet iemand kan vinden in de vrienden kennissenkring heb die dit zou kunnen.
In een opslagruimte zou ik de vloer zelf niet isoleren. Als je er deels gaat leven wel. Als verhogen ook een optie is, op de tegels dampdichte folie, isolatie eroverheen en afwerken met bv een normale vloer. In mijn geval heb ik het afgewerkt met underlayment en pvc (het leefgedeelte). Als opslag lijkt het mij vrij overdone eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
blatenja schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:59:
[...]

In een opslagruimte zou ik de vloer zelf niet isoleren. Als je er deels gaat leven wel. Als verhogen ook een optie is, op de tegels dampdichte folie, isolatie eroverheen en afwerken met bv een normale vloer. In mijn geval heb ik het afgewerkt met underlayment en pvc (het leefgedeelte). Als opslag lijkt het mij vrij overdone eerlijk gezegd.
Ja het wordt 3m diep en 9m breed waarvan
2m tuinberging, 4m werkplaats, 3m overkapping

Aangezien ik er ook in de winter wil klussen wil ik het zoveel mogelijk isoleren. Ik had hier ook ergens gelezen als het aan bepaalde voorwaarden voldoet, (hoogte isolatie) je het ook bij een eventuele verkoop bij de woonruimte mag tellen. Vandaar.

Maar mijn vraag gaat voornamelijk, kan EPS goed gebruikt worden tussen het zand onder de tegels?
Ik lees voornamelijk dat het onder beton gedaan wordt en er wordt zelfs gezegd dat het helemaal geen nut heeft onder tegels. Maar men spreekt zich nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@sweetdude ik ben geen isolatie specialist maar als je niet actief gaat verwarmen in die ruimte maken die EPS platen ook weinig uit. Koude wat optrekt uit de vloer is slopend voor je gevoel van warmte. Als er geen actieve verwarming is dan is het niet zo dat die platen magisch 5 graden gaan toevoegen. De bodem is al “warmer” dan je wanden die ook op de wind en regen staan vandaar dat het daar meer nu heeft want dat houd dus de extra koude van buiten/natte regen buiten.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 23-07-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
GeeMoney schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:06:
@sweetdude ik ben geen isolatie specialist maar als je niet actief gaat verwarmen in die ruimte maken die EPS platen ook weinig uit. Koude wat optrekt uit de vloer is slopend voor je gevoel van warmte. Als er geen actieve verwarming is dan is het niet zo dat die platen magisch 5 graden gaan toevoegen. De bodem is al “warmer” dan je wanden die ook op de wind en regen staan vandaar dat het daar meer nu heeft want dat houd dus de extra koude van buiten/natte regen buiten.
Dat bedoel ik idd. Het is alleen leuk om optrekkend vocht te voorkomen en als je verwarmt. Als je het niet opwarmt heeft het weinig nut qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
@GeeMoney @blatenja
Nee natuurlijk, de bedoeling is ook om in de koudere maanden een elektrisch kacheltje te gebruiken om het even op een werkbare temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
sweetdude schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:49:
@GeeMoney @blatenja
Nee natuurlijk, de bedoeling is ook om in de koudere maanden een elektrisch kacheltje te gebruiken om het even op een werkbare temperatuur te krijgen.
Die gaat die vloer niet opwarmen natuurlijk. Ik bedoel dan op een vorm van vloerverwarming / actieve centrale verwarming zodat die EPS platen daadwerkelijk warmte vanuit de ruimte binnen kunnen gaan houden. Even een uurtje een elektrisch kacheltje gaat dat natuurlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Nu online

Japser

Jeej!

Misschien mijn vraag hier ff plaatsen mbt isolatie:

Heb een tuinschuur en wil de binnenkant aftimmeren met MDF platen die ik nog heb liggen (niet de vochtbestendige...).

Nou wil ik dat MDF dus beetje beschermen en wil isoleren. Is het de bedoeling om tussen buitenwand en MDF plaat dan isolatie materiaal te plaatsen? Moet er nog folie aan de kant van het hout? Of moet er folie tussen MDF en isolatiemateriaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViLYllTxkXwXHsxblIoMtrSZ7Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpzkxyFTfHdveQHxivQMOYxc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:43
@Japser Waarom wil je gaan isoleren? Als je de tuinschuur nooit verwarmd heeft dat eigenlijk weinig zin.

Maar mocht je toch willen isoleren, dan zou het verstandig geweest zijn om direct achter de houten buitenwand een dampopen waterkerende folie te plaatsen. Die folie beschermd dan het isolatiemateriaal tegen regen/vocht die door de buitenwand heen kan komen. Die folie plaatsen kan nu ook nog, maar dan heb je wel allerlei onderbrekingen door de staanders van de wand. Of je moet de folie er om heen vouwen, maar ook dat is suboptimaal.
Een dampremmende folie aan de "warme" kant wordt normaal gesproken ook gedaan, maar het is in een onverwarmde tuinschuur allemaal betrekkelijk omdat binnen- en buitenklimaat in de winter grotendeels gelijk zullen zijn. Hoe lucht-/winddicht is hij eigenlijk?
Mocht je de wanden gaan isoleren, ga je dan het dak ook doen?

Zoals denk ik wel duidelijk is, vind ik het zonde van het werk en de investering om een onverwarmde tuinschuur te gaan isoleren. Timmer, als je dat wilt, de wanden af aan de binnenkant met b.v. OSB platen en laat de rest zoals het is.

Gewone MDF zou ik niet als binnenwand gebruiken in een (onverwarmde) tuinschuur doen. Dat trekt vocht aan en zal op de duur niet mooi blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japser
  • Nu online

Japser

Jeej!

@Franciesco De achterliggende gedachte was dat ik juist wou isoleren om het MDF wat ik heb liggen te kunnen gebruiken voor de binnenkant en dus juist te beschermen tegen vocht van buiten wat jij aanhaalt ook.

Dus eigenlijk als volgt de laagjes: MDF - Folie - Isolatieplaat - Houten Planken van schuur. Mijn gedachte was dat dan het vocht niet in de MDF kan komen en ik geen 100,- aan MDF hoef weg te gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Japser Dat snapte ik, maar hoe hou je het vocht uit de binnenruimte van de tuinschuur als je niet verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Nu online

Japser

Jeej!

Franciesco schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:28:
@Japser Dat snapte ik, maar hoe hou je het vocht uit de binnenruimte van de tuinschuur als je niet verwarmd?
Ik dacht dus door te isoleren =] Maar ik heb het gevoel dat dat dus niet een juiste aanname is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad, zonder te verwarmen ga je dat niet (voldoende) bereiken.
Maar je kunt uiteraard de wanden afwerken met MDF als je dat nog hebt liggen en zien in de loop van de tijd hoe het materiaal zich houdt. Indien nodig dan vervangen na een X-aantal jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
Weer een stukje verder, vandaag beton gestort op de EPS inclusief randvorst. Volgende week verder met opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9qwpSYW8OvKbP3Qc3tCc_slWGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AevDW1chM21amFWb3MYCLCSi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Japser schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:22:
@Franciesco De achterliggende gedachte was dat ik juist wou isoleren om het MDF wat ik heb liggen te kunnen gebruiken voor de binnenkant en dus juist te beschermen tegen vocht van buiten wat jij aanhaalt ook.

Dus eigenlijk als volgt de laagjes: MDF - Folie - Isolatieplaat - Houten Planken van schuur. Mijn gedachte was dat dan het vocht niet in de MDF kan komen en ik geen 100,- aan MDF hoef weg te gooien :)
Zoiets heb ik destijds ook gedaan in een tuinhuisje, maar dan met spaanplaat. Op zich was dat prima, minder tochtig, en als ik er in wou klussen (fiets onderhoud oid) was het door de beperkte inhoud heel snel warm met een elektrisch kacheltje.
Alle wanden en dak gedaan, latjes tussen isolatie en buitenwand voor wat ventilatie, plastic folie achter de platen hout. En ook op de grond balken met daarop een plaat hout, zodat ik niet op de koude stenen vloer stond.

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 28-07-2023 06:55 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste