Toon posts:

Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:30
Wij willen ook graag thuis een Douglas overkapping met berging achter in de tuin plaatsen, zouden jullie eens mee kunnen kijken naar onderstaande tekeningen of ik misschien wat vergeten ben?

Overzicht tekening 1 met alle maatvoeringen:

Opbouw tekening 1:

Staander en ringbalk Douglas 150x150mm met halfhout verbinding.
Gordingen Douglas 160x65mm er overheen, naar beneden in de ringbalk vast geschroefd.
Sponningplanken haaks over de gordingen heen.
Ophoogstrook (geïmpregneerd vuren) en DOuglas kantplanken om het af te dekken.
Ik twijfel nog om een laag PIR onder het EPDM te doen, lijkt me eigenlijk niet nodig.

Opbouw tekening 2:

Framewerken van 44x69mm geïmpregneerd vuren, ik zit nog te twijfelen om meteen dampopen folie tussen de framewerken en het zweeds rabat te doen, mocht ik ooit nog de berging willen isoleren.
Zweeds rabat in het zwart erop.
Deur voor de berging.

Het is de bedoeling dat de afvoer van het dak recht naar beneden gaat de berging in, hier wil ik meteen een regenton neerzetten, we hebben namelijk geen afvoer in de tuin, :P

Zie ik nog dingen over het hoofd, zijn bepaalde onderdelen niet handig uitgevoerd of juist overkill (maatvoeringen komen van de lokale Douglas leverancier)?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

[Voor 3% gewijzigd door FabianGTI op 09-04-2023 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:03
@FabianGTI Eén paar jaar geleden vrijwel dezelfde overkapping bij mijn zwager gebouwd. Afmetingen ook bijna hetzelfde.
Je boodschappen lijst ziet er goed en compleet uit.

Een paar dingen waar je over na kunt denken.
De deur van de berging zit nu op een plaats waardoor je niets tegen deze wand kunt zetten, misschien de deur aan de voorkant?

Regenton in de berging neemt veel plaats in en wat doe je met de overloop? Kan je de regenton niet ergens anders kwijt?

Om inregenen te voorkomen is een dichte zijwand en een grotere dakoversteek heel fijn.

Geadviseerd wordt isolatie onder de dakbedekking te leggen om condens en schimmel te voorkomen. Wij hebben dat niet gedaan en geen last van vocht of schimmel. Waarom het bij de een wel goed gaat en bij een ander niet weet ik niet.

Succes met de bouw en we zien het resultaat graag.

• FabianGTI
DasNieNix schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:58:
@FabianGTI Eén paar jaar geleden vrijwel dezelfde overkapping bij mijn zwager gebouwd. Afmetingen ook bijna hetzelfde.
Je boodschappen lijst ziet er goed en compleet uit.

Een paar dingen waar je over na kunt denken.
De deur van de berging zit nu op een plaats waardoor je niets tegen deze wand kunt zetten, misschien de deur aan de voorkant?
De reden waarom de deur aan die zijde zit is om te voorkomen dat ik een bloembak moet opofferen voor een pad naar de deur, onze tuin is niet megagroot dus slim indelen is gewenst.
De grote struiken in onderstaande foto gaan weg, daar komt de berging.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gras dit weekend nog gemarteld met een verticuteerhark, daarom ziet het er niet zo sfeervol uit. :P
Regenton in de berging neemt veel plaats in en wat doe je met de overloop? Kan je de regenton niet ergens anders kwijt?
Daar ga ik inderdaad nog even mee aan de gang of het qua formaat wel handig is, voornaamste dat in de berging staat is tuingereedschap. Onze fietsen staan in een andere berging.
De overloop wil ik gewoon bij de schutting het gemeenteplantsoen in laten lopen. :+
Om inregenen te voorkomen is een dichte zijwand en een grotere dakoversteek heel fijn.
Aan de open zijde staat straks een heg, de overkapping staat hier een stukje vanaf, de heg wordt straks een natuurlijke windscherm.
Geadviseerd wordt isolatie onder de dakbedekking te leggen om condens en schimmel te voorkomen. Wij hebben dat niet gedaan en geen last van vocht of schimmel. Waarom het bij de een wel goed gaat en bij een ander niet weet ik niet.

Succes met de bouw en we zien het resultaat graag.
Ah vandaar de isolatie die ik overal zie terugkomen, misschien dan maar meteen meepakken, zo dun mogelijk is al voldoende.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:27
Hoe ga je je afschot maken? Via de gordingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FabianGTI
Wimploo schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:33:
Hoe ga je je afschot maken? Via de gordingen?
Of via de gordingen, of met afschot pir isolatie. :)

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Vraagje, ben hier bezig met een overkapping, doe het in stappen in de weekenden dus nu staat enkel het frame.

Wil eind deze maand het dak gaat maken, dit wordt een plat dak met EPDM erover heen. Alleen als ik een beetje rondkijk en vraag zie/hoor ik 3 verschillende opties.

1 - Douglas dakbeschot met daar direct overheen de EPDM laag.
2 - Douglas dakbeschot, daaroverheen PIR isolatie en daaroverheen de EPDM laag
3 - Douglas dakbeschot, daaroverheen dampremmende folie, Pir isolatie platen en dan de EPDM laag.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:10
dr86 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:36:
Vraagje, ben hier bezig met een overkapping, doe het in stappen in de weekenden dus nu staat enkel het frame.

Wil eind deze maand het dak gaat maken, dit wordt een plat dak met EPDM erover heen. Alleen als ik een beetje rondkijk en vraag zie/hoor ik 3 verschillende opties.

3 - Douglas dakbeschot, daaroverheen dampremmende folie, Pir isolatie platen en dan de EPDM laag.

Wat is wijsheid?
Wij hebben dakbeschot Douglas gedaan, daarop underlayment, daarop vervolgens dampdichte folie, vervolgens isolatieplaten en daarop EPDM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-06 13:30
dr86 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:36:

Wat is wijsheid?
Wij hebben zelf optie 2 gerealiseerd bij ons vorig jaar. Tot nog toe geen problemen ervaren met vocht o.i.d.

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:48

QuattroNL

It is I.

Nu we het toch over isoleren hebben.
Ik zie isolatie van het dak en de muren voorbij komen. Als je je overkapping dicht maakt dmv het toevoegen van een of meerdere glazen wanden, in hoeverre heb je dan bijv. na zonsondergang last van optrekkend vocht/kou vanuit de (stenen) terrasvloer?
Wij zijn bezig met het maken van plannen voor een overkapping en willen graag na een mooie warme zomerse dag de glazen wanden dichtschuiven en nog nagenieten. Het wordt dan buiten al snel vochtig dus hoe zorgen we ervoor dat het binnen comfortabel blijft (zonder gelijk heaters e.d. aan te moeten doen...het was per slot van rekening een (zeer) warme dag).
We willen een stenen terras. Kan je daaronder isoleren (vast wel)? Zijn PIR platen goed te doen of is een dampdichte folie eronder genoeg? En komt die dan onder het zandbed (lijkt me logisch met stenen)?

Of maak ik me druk om niks en valt het in de praktijk erg mee met optrekkend vocht/kou?

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• blatenja
  • Laatst online: 18:10
QuattroNL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:14:
Nu we het toch over isoleren hebben.
Ik zie isolatie van het dak en de muren voorbij komen. Als je je overkapping dicht maakt dmv het toevoegen van een of meerdere glazen wanden, in hoeverre heb je dan bijv. na zonsondergang last van optrekkend vocht/kou vanuit de (stenen) terrasvloer?
Wij zijn bezig met het maken van plannen voor een overkapping en willen graag na een mooie warme zomerse dag de glazen wanden dichtschuiven en nog nagenieten. Het wordt dan buiten al snel vochtig dus hoe zorgen we ervoor dat het binnen comfortabel blijft (zonder gelijk heaters e.d. aan te moeten doen...het was per slot van rekening een (zeer) warme dag).
We willen een stenen terras. Kan je daaronder isoleren (vast wel)? Zijn PIR platen goed te doen of is een dampdichte folie eronder genoeg? En komt die dan onder het zandbed (lijkt me logisch met stenen)?

Of maak ik me druk om niks en valt het in de praktijk erg mee met optrekkend vocht/kou?
Dampdichte folie zou al heel wat moeten tegenhouden. Wij hebben er ook nog pir platen bovenop gelegd en daar weer underlayment op gezet omdat het een woongedeelte is. Maar dat lijkt me hier vrij overdone. Tenzij je in de winter er ook wil zitten.

[Voor 3% gewijzigd door blatenja op 11-04-2023 15:43]

• FabianGTI
FabianGTI schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:53:
Wij willen ook graag thuis een Douglas overkapping met berging achter in de tuin plaatsen, zouden jullie eens mee kunnen kijken naar onderstaande tekeningen of ik misschien wat vergeten ben?

Overzicht tekening 1 met alle maatvoeringen:
[Afbeelding]

Opbouw tekening 1:
[Afbeelding]

Staander en ringbalk Douglas 150x150mm met halfhout verbinding.
Gordingen Douglas 160x65mm er overheen, naar beneden in de ringbalk vast geschroefd.
Sponningplanken haaks over de gordingen heen.
Ophoogstrook (geïmpregneerd vuren) en DOuglas kantplanken om het af te dekken.
Ik twijfel nog om een laag PIR onder het EPDM te doen, lijkt me eigenlijk niet nodig.

Opbouw tekening 2:
[Afbeelding]
Framewerken van 44x69mm geïmpregneerd vuren, ik zit nog te twijfelen om meteen dampopen folie tussen de framewerken en het zweeds rabat te doen, mocht ik ooit nog de berging willen isoleren.
Zweeds rabat in het zwart erop.
Deur voor de berging.

Het is de bedoeling dat de afvoer van het dak recht naar beneden gaat de berging in, hier wil ik meteen een regenton neerzetten, we hebben namelijk geen afvoer in de tuin, :P

Zie ik nog dingen over het hoofd, zijn bepaalde onderdelen niet handig uitgevoerd of juist overkill (maatvoeringen komen van de lokale Douglas leverancier)?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Het ontwerp na wat tips toch aangepast.

Opstaande rand rondom verhoogd, 40mm PIR toegevoegd en een extra rand getekend, al met al eigenlijk nog mooier geworden!

:)

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 22:17
FabianGTI schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:40:
[...]

Opstaande rand rondom verhoogd, 40mm PIR toegevoegd en een extra rand getekend, al met al eigenlijk nog mooier geworden!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uitstekende voorbereiding!
Waar je misschien nog even over na moet denken is de montage van de kozijn/deur. Wil je deze drempelloos maken? De wanden naast de kozijn zijn dan eigenlijk zwevend en kunnen vrij bewegen over de betonbanden.

Er ontbreken nog wat schoren trouwens. Ondanks dat je er wanden in zet, zijn die wel nodig om het een stevig geheel te maken. Voor je die er in zet kun je hem met een sjorband netjes haaks trekken.

[Voor 12% gewijzigd door BennieWolters op 13-04-2023 20:15]

Joe

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:31
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit. Zou de boeien nog laten verspringen 1/3 - 2/3. Nu heb je ze 1/2 - 1/2.
En kozijn lager plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FabianGTI
BennieWolters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:09:
[...]

Waar je misschien nog even over na moet denken is de montage van de kozijn/deur. Wil je deze drempelloos maken? De wanden naast de kozijn zijn dan eigenlijk zwevend en kunnen vrij bewegen over de betonbanden.

Er ontbreken nog wat schoren trouwens. Ondanks dat je er wanden in zet, zijn die wel nodig om het een stevig geheel te maken. Voor je die er in zet kun je hem met een sjorband netjes haaks trekken.
Bedankt!
Kozijn kijk ik even naar in het werk, probleem is dat ik het kozijn heb ingetekend vanuit foto's, dus de werkelijke constructie niet heb gezien (kozijn ligt ook niet op voorraad).
Hiervan kan de hoogte dus nog veranderen.

Schoren wil ik toepassen in alle frames, aan de hand daarvan wil ik bepalen of in de vrijstaande 150x150 staander ook nog schoren moeten, die probeer ik te vermijden namelijk, vervelende koppenstoters. :+
DeBaroN schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:13:
[...]

Ziet er goed uit. Zou de boeien nog laten verspringen 1/3 - 2/3. Nu heb je ze 1/2 - 1/2.
En kozijn lager plaatsen.
Boeidelen ga ik in het werk bepalen wat het mooiste oogt, ik moet de plank erachter toch opvullen tot de goede hoogte (juiste maat niet verkrijgbaar), dus de plank is sowieso breder.
Wanneer het geheel staat even met een klein stukje proberen wat het mooiste oogt. :)

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-06 21:04
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen om een overkapping te maken. Nu ben ik bijna zover dat ik hout wil gaan bestellen maar zit ik nog wat in dubio over het op lengte laten zagen van de balken. Ik zit nog met de vraag in hoeverre ik exacte maten moet gaan doorgeven. Volgens de houthandel kunnen ze zagen op een halve centimeter nauwkeurig. Nu weet ik dat het hout sowieso gaat werken, maar is het verstandig om het hout iets langer te laten en dan zelf op de juiste maat te zagen om toch nauwkeuriger te zijn?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:45
Kire88 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:15:
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen om een overkapping te maken. Nu ben ik bijna zover dat ik hout wil gaan bestellen maar zit ik nog wat in dubio over het op lengte laten zagen van de balken. Ik zit nog met de vraag in hoeverre ik exacte maten moet gaan doorgeven. Volgens de houthandel kunnen ze zagen op een halve centimeter nauwkeurig. Nu weet ik dat het hout sowieso gaat werken, maar is het verstandig om het hout iets langer te laten en dan zelf op de juiste maat te zagen om toch nauwkeuriger te zijn?
Met een halve CM foutmarge zou ik kiezen om zelf te zagen.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:44
FabianGTI schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:15:

[...]

Boeidelen ga ik in het werk bepalen wat het mooiste oogt, ik moet de plank erachter toch opvullen tot de goede hoogte (juiste maat niet verkrijgbaar), dus de plank is sowieso breder.
Wanneer het geheel staat even met een klein stukje proberen wat het mooiste oogt. :)
Volgens mij bedoelt @DeBaroN dat beide boeiplanken nu in het midden koppelen. Beter is bv de ondeste laag in midden, en de bovenste op 1/3 en 2/3.

• deWit
  • Laatst online: 07:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik twijfel een beetje over het bestellen van mijn balken voor de te bouwen schuur. 4x6m, met rondom 20cm overstek. Poeren staan inmiddels, er komt een plat dak op, optie op sedum. Grofweg dit idee (bij lange na niet zo ver uitgetekend als voorgangers). Dakbeschot wss gewoon underlayment, het is een schuur...

Ik neig naar vuren balken omdat ze toch niet in het zicht komen; wanden rondom gaan dicht dus daarmee is er ook al een schoor. Voor de 4m overspanning die het gehele dak draagt dacht ik aan 70x220, de 3m overspannende gordingen (hoh 60) dacht ik aan 58x155. In lijn met de 5 cm per m overspanning, maar die gaat niet uit van een draagbalk waar alles weer op rust...

[Voor 9% gewijzigd door deWit op 20-04-2023 21:10]

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ter inspiratie kan je ook eens hier kijken, staan ook plaatjes bij met hoe de constructie is opgebouwd: www.trendhoutapp.nl

Zelf ook gebruik van gemaakt nadat een kennis via die app iets aangeschaft had. Wie weet heeft iemand er iets aan.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:31
dimi_v schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:30:
[...]

Volgens mij bedoelt @DeBaroN dat beide boeiplanken nu in het midden koppelen. Beter is bv de ondeste laag in midden, en de bovenste op 1/3 en 2/3.
Bijna, je doet beide planken op 1/3 - 2/3. De onderste vanuit links op 1/3 en de bovenste vanuit rechts op 1/3.
(Soort van halfsteens verband)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Kire88 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:15:
Ik zou zelf zagen, heb hier alles getekend, uitgemeten, haaks gekregen en toch een paar keer balken en planken gehad die toch qua maat niet helemaal strak volgens mn tekening en berekening klopte.

Was dus blij dat ik niet vooraf alles al gezaagd had en dus ter plekke een balk in juiste lengte kon zagen.

• dr86
  • Niet online
BennieWolters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:09:
[...]

Wat zou een optie zijn, in mn ontwerp heb ik daar eigenlijk ook nog niet over nagedacht. Wellicht een hardhouten dorpel vast lijmen aan de betonnen ondertegels?

• FabianGTI
dimi_v schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:30:
[...]

Oh zo, jah dat is ook de bedoeling alleen had ik geen zin meer om dat in te tekenen, dat maakt voor de materiaalstaat (bestelling) niet zoveel meer uit. ;)

Materiaal is inmiddels zo goed als allemaal besteld, alleen de folie en pir platen moet ik nog bestellen.
En dan ook graag een beetje droog weer in de weekenden.. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 22:17
dr86 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:25:
[...]

Wat zou een optie zijn, in mn ontwerp heb ik daar eigenlijk ook nog niet over nagedacht. Wellicht een hardhouten dorpel vast lijmen aan de betonnen ondertegels?
Nou, ik liep daar dus inderdaad tegenaan in mijn eigen ontwerp.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik in plaats van de opsluitbanden toch een beton-balkje gaan storten. In ieder geval plaatselijk bij de deurkozijn zodat je de wanden links en rechts van de deur vast kan zetten aan het beton.
Om te zorgen dat je geen vocht in de houten wanden krijg kun je beginnen met een hardhouten regel of dpc-folie.

Joe

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:05:
Ik twijfel een beetje over het bestellen van mijn balken voor de te bouwen schuur. 4x6m, met rondom 20cm overstek. Poeren staan inmiddels, er komt een plat dak op, optie op sedum. Grofweg dit idee (bij lange na niet zo ver uitgetekend als voorgangers). Dakbeschot wss gewoon underlayment, het is een schuur...

[Afbeelding]

Ik neig naar vuren balken omdat ze toch niet in het zicht komen; wanden rondom gaan dicht dus daarmee is er ook al een schoor. Voor de 4m overspanning die het gehele dak draagt dacht ik aan 70x220, de 3m overspannende gordingen (hoh 60) dacht ik aan 58x155. In lijn met de 5 cm per m overspanning, maar die gaat niet uit van een draagbalk waar alles weer op rust...
Gewoon beginnen, komt vanzelf goed toch...

Nu nog even iets beter weer, met dit weer is buiten geen pretje...

Acties:
  • +12Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:02:
[...]

Gewoon beginnen, komt vanzelf goed toch...
[Afbeelding]

Nu nog even iets beter weer, met dit weer is buiten geen pretje...
En dooorrrr.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• deWit

deWit

Eindelijk weer eens tijd, en goed weer. Nu maar hopen dat voor de onvermijdelijke onweersbuien m'n EPDM geleverd gaat worden.

Morgen begin maken met het dichtmaken van wat wanden...

Edit: wandjes...

[Voor 26% gewijzigd door deWit op 20-05-2023 21:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
In onze oude schuur zitten van die metalen ventilatie roostertjes, dit is echter enkelwandig. Nu ben ik bezig met een nieuwe schuur die ik wil isoleren.

Dus buitenkant rabat delen, binnenkant isolatiemateriaal ter dikte van het frame (geloof 5cm) en dan de binnenkant met planken timmeren.

Nu ga ik er even vanuit sat ik ook hier moet ventileren, alleen wat is hiervoor een goede oplossing?

Twee roostertjes en het isolatie materiaal wegsnijden of echt een luchtdichte doorvoer maken?

Of helemaal niet extra ventileren? Aan de bovenkant tussen alle draagbalken zijn overigens wel plekken die open zijn om te luchten

Hoe hebben jullie dit oplost?

[Voor 11% gewijzigd door dr86 op 20-05-2023 11:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:29
dr86 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:19:
In onze oude schuur zitten van die metalen ventilatie roostertjes, dit is echter enkelwandig. Nu ben ik bezig met een nieuwe schuur die ik wil isoleren.

Dus buitenkant rabat delen, binnenkant isolatiemateriaal ter dikte van het frame (geloof 5cm) en dan de binnenkant met planken timmeren.

Nu ga ik er even vanuit sat ik ook hier moet ventileren, alleen wat is hiervoor een goede oplossing?

Twee roostertjes en het isolatie materiaal wegsnijden of echt een luchtdichte doorvoer maken?

Of helemaal niet extra ventileren? Aan de bovenkant tussen alle draagbalken zijn overigens wel plekken die open zijn om te luchten

Hoe hebben jullie dit oplost?
Ik heb het opgelost door hier en daar wat kieren te laten. Dit klinkt bewust, maar een houten schuur potdicht maken is een slecht idee en ook niet makkelijk en noodzakelijk. Voorbeelden:

Ruimte rond de deuren
Ruimte tussen dakbeschot / dakpannen en balkenlaag

Hierdoor nooit vochtproblemen. Moet ik wel bijzeggen dat ik een betonnen vloer heb en deze heb geisoleerd, er komt dus ook geen condens van onderaf. Dak moet ik nog isoleren, maar vind het vooralsnog overbodig. Voor mij is het een schuur, ik gebruik mijn garage voor gereedschap e.d.

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 23:24
Ik ben ook bezig met het maken van een ontwerp voor een aanbouw overkapping van hout, met een EPDM dak op gelijke hoogte als de garage. Ik heb drie 15x15(x240) staanders in gedachten op halve betonpoeren die ik op een bestaande betonplak wil monteren.
Ik lees in dit topic regelmatig dat staanders op poeren van 50 a 60 cm worden geplaatst, maar in mijn scenario is dat niet wenselijk en ik denk zelf ook niet nodig.

De vorige bewoner heeft namelijk een betonfundering op de betreffende plek gestort van 550 bij 360 en 25 cm dik. Daar heeft ook 15 jaar lang een "carport" (stalen constructie met golfplaten) gestaan. Waarom 25 cm geen idee, lijkt me vrij fors.

Denken jullie dat dit in de toekomst problemen op gaat leveren?

Acties:
  • +20Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 01-06 12:20
Hier ook iets in elkaar gestoken.
Aantal jaren geleden begonnen en ieder jaar wel iets aangepakt om de kosten en werkdruk te spreiden.
Alles met pen - gat verbinding gemaakt.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Wow, supergaaf! Heel mooi, ook die ruimte binnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 10:44
Lightthunder schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:56:
Ik ben ook bezig met het maken van een ontwerp voor een aanbouw overkapping van hout, met een EPDM dak op gelijke hoogte als de garage. Ik heb drie 15x15(x240) staanders in gedachten op halve betonpoeren die ik op een bestaande betonplak wil monteren.
Ik lees in dit topic regelmatig dat staanders op poeren van 50 a 60 cm worden geplaatst, maar in mijn scenario is dat niet wenselijk en ik denk zelf ook niet nodig.

De vorige bewoner heeft namelijk een betonfundering op de betreffende plek gestort van 550 bij 360 en 25 cm dik. Daar heeft ook 15 jaar lang een "carport" (stalen constructie met golfplaten) gestaan. Waarom 25 cm geen idee, lijkt me vrij fors.

Denken jullie dat dit in de toekomst problemen op gaat leveren?
Met zon fundering heb je poeren niet nodig, iets plakken ga je al een zwakpunt creëren. Je kunt de stelplaten meteen op je fundering en paal monteren en zo op hoogte stellen.

• Lightthunder
alki schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Met zon fundering heb je poeren niet nodig, iets plakken ga je al een zwakpunt creeen. Je kunt de stelplaten meteen op je fundering en paal monteren en zo op hoogte stellen.
Ik dacht zelf halve betonpoeren verlijmen op de betonfundering, maar dat is eigenlijk meer voor het visuele/de afwerking.

Bedoel je van die verstelbare vloerpaalhouders die op fundering worden geschroefd?
Die zouden inderdaad al voldoende zijn en lijkt me ook steviger dan poeren lijmen, maar hoe kun je z'n paalhouder afwerken dan, anders dan zelf iets eromheen maken?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 10:44
Lightthunder schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Ik dacht zelf halve betonpoeren verlijmen op de betonfundering, maar dat is eigenlijk meer voor het visuele/de afwerking.

Bedoel je van die verstelbare vloerpaalhouders die op fundering worden geschroefd?
Die zouden inderdaad al voldoende zijn en lijkt me ook steviger dan poeren lijmen, maar hoe kun je z'n paalhouder afwerken dan, anders dan zelf iets eromheen maken?
Ja die ja.
Ik weet niet of je je palen nog moet inkorten ? Dat hout gebruiken voor afwerking.
Andere optie paalhouders zwart spuiten dan valt het al bijna niet meer op

• Lightthunder
alki schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Ja die ja.
Ik weet niet of je je palen nog moet inkorten ? Dat hout gebruiken voor afwerking.
Andere optie paalhouders zwart spuiten dan valt het al bijna niet meer op
Ik moet ze inderdaad inkorten, daar kan ik wel iets van maken. Goed idee.

Terugkomende op de betonfundering die er al ligt...
Omdat ik 25 cm nogal dik vond voor een betonfundering buiten heb ik aan meerdere zijdes de diktes gecontroleerd en heb ik de oude bewoner gevraagd of hij meer informatie heeft.

De oude bewoner geeft aan:
- Wapening? onbekend.
- Hoe oud? stond er al voordat wij er zijn komen wonen, al zeker 30 jaar dus.
- Waarvoor hebben jullie het gebruikt? Carport met stalen staanders, nooit problemen gehad, altijd auto op gehad.

1) Hier zit putdeksel naar een.. zinkput (volgens tekening 1964 destijds riolering)? Hier komt 2x HWA van aanbouw / garage op uit en 1x afvoer van nummer 3. Diepte ~25 cm
2) Uitgegraven. Diepte ~12 cm
3) Hier zit een rooster (heeft 2 bewoners terug een hondenhok gestaan, gebruikt als afvoerput naar nummer 1). Diepte ~25 cm.
4) Hier komt in uit op ~8 cm.

De staanders wil ik plaatsen aan de rechterzijde op de betonfundering. Daarachter is geen optie i.v.m. de buren. De hoogtes variëren nog al, wat het iets lastiger maakt of stelplaten nog steeds een optie zijn?

Ondersteunende foto's:
1

2

3

4

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:19
saikoboarder schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:10:
Hier ook iets in elkaar gestoken.
Aantal jaren geleden begonnen en ieder jaar wel iets aangepakt om de kosten en werkdruk te spreiden.
Alles met pen - gat verbinding gemaakt.

[...]
Gaaf! alleen jammer dat je hem afbreekt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deWit

deWit

deWit schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:40:
[Afbeelding]

Eindelijk weer eens tijd, en goed weer. Nu maar hopen dat voor de onvermijdelijke onweersbuien m'n EPDM geleverd gaat worden.

Morgen begin maken met het dichtmaken van wat wanden...

Edit: wandjes...

[Afbeelding]
EPDM geplakt, afvoer erin, volgende week de boeiborden en daktrim erop en dan maar wandjes opvullen.

Dure hobby dat Deens rabat. Wel chique, maar de achterkant doen we mooi B keuze. Iemand hier nog een briljant idee om de deuren zo verstopt mogelijk te krijgen, plaatduim en hengen valt zo op...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:23
deWit schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:58:
[...]

EPDM geplakt, afvoer erin, volgende week de boeiborden en daktrim erop en dan maar wandjes opvullen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dure hobby dat Deens rabat. Wel chique, maar de achterkant doen we mooi B keuze. Iemand hier nog een briljant idee om de deuren zo verstopt mogelijk te krijgen, plaatduim en hengen valt zo op...
Als je deur en kozijn stevig genoeg zijn moet je 'gewone' scharnieren kunnen gebruiken toch? Iets meer werk om het goed te krijgen maar die plaatduimen zijn sowieso vooral voor poorten bedoeld vind ik. Krijg je meestal grote kieren mee. Alhoewel er ook mooie onopvallende te vinden zijn bij speciaalzaken.

[Voor 13% gewijzigd door schalk84 op 26-05-2023 12:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:52
Lightthunder schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Omdat ik 25 cm nogal dik vond voor een betonfundering buiten heb ik aan meerdere zijdes de diktes gecontroleerd en heb ik de oude bewoner gevraagd of hij meer informatie heeft.
25cm is wel aardig. Vroeger werd er gewoon een vloertje gestort. Leeftijd e.d. moet geen probleem zijn. Een paar staanders en houten wanden erop ook niet. Gewoon de houten wanden in boren.

Als je niets meer doet met de zinkput kan je die wel dicht gooien. Al zou ik dat niet doen. Zonde. Je kan de HWA van het nieuwe schuurtje er wel op aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lightthunder
RonnieKo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:14:
[...]

25cm is wel aardig. Vroeger werd er gewoon een vloertje gestort. Leeftijd e.d. moet geen probleem zijn. Een paar staanders en houten wanden erop ook niet. Gewoon de houten wanden in boren.

Als je niets meer doet met de zinkput kan je die wel dicht gooien. Al zou ik dat niet doen. Zonde. Je kan de HWA van het nieuwe schuurtje er wel op aansluiten.
Qua zinkput, die is nog in gebruik door de garage, stukje aanbouw en daar wil ik tevens inderdaad de HWA van de overkapping op aansluiten.

Qua de fundering is dat de zijkant "slechts" 8 cm dik is en dat is net de zijde waar de 14x14 staanders op moeten komen. Die 25 cm dik is alleen in het midden op een klein oppervlakte i.v.m. de zinkput.

Is 8 cm fundering dik genoeg om staanders op te monteren?
Een alternatief wat ik in gedachten heb is om de staanders uit de 8cm fundering te slijpen, uit de graven met een grondboor en daar poeren in te zetten. Is alleen een hoop meer werk, vooral als 8 cm voldoende zou zijn :)

[Voor 11% gewijzigd door Lightthunder op 26-05-2023 14:45]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:16

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik heb even advies nodig.

Afgelopen jaar een huis gekocht met daarbij een houten tuinhuis/schuurtje.
Van de buitenkant ziet deze er nog netjes uit alleen binnen merkte ik al wel dat het wat 'onder geventileerd' rook.
De opbouw is mij nog niet helemaal duidelijk. Zover ik kan zien staat deze los op de stenen of een enkele paal in de grond.
Er is zowel een buitenwand als binnenwand, daartussen een luchtlaag van de dikte van de balken.

Binnen waren er 3 compartimenten gemaakt door middel van 2 scheidingswanden. De vloer van het middenstuk is het straatwerk. De vloer van de andere compartimenten bestond uit een verhoogde houten vloer. Deze was koud op de stenen neergelegd.

Hopelijk hebben jullie een beetje een idee van de constructie.

Nu komt het. Ik heb 1 wand eruit gehaald en daarbij 1 vloer. Hierbij zag ik al meerder balken die aardig rot waren aan de onderkant. Tevens is de onderste laag planken van de wand ook redelijk rot gezien de grond er gewoon tegen aan lag.

Was is nu de beste manier om te zorgen dat het weer netjes is?
Ik wil het schuurtje gebruiken voor de stalling van mijn motor en er mogelijk een werkbank met gereedschap in neerzetten.

Als vloer zit ik te denken om te werken met 30 x 30 beton tegels. (of groter afhankelijk wat ik kan vinden)
Maar hoe werk ik dan de onderkant van het hout af en zorg ik ervoor dat het niet meer kan rotten?

(de stenen die te zien zijn op foto 2 onder het hout, zijn de stenen van de stoep achter mijn tuin)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

In principe twee opties: zorgen dat het geen contact meer maakt met de grond/tegels, maar dan heb je een kier. Of een hardhouten/kunstof funderingsbalk gebruiken.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 19:01
Er wordt ook wel schuimband als vocht barriëre gebruikt tussen steen/beton en onderbalk.. Aangezien dat er niet zit was het wachten op deze problemen.. Ik zou achterhalen of de staanders inderdaad ook in de grond staan en of ze behandeld zijn, geïmpregneerd hout kan best lang meegaan, maar behandeld met teer/vloeibaar rubber oid heb je meer zekerheid. Oplossen kan op meerdere manieren, ligt er een beetje aan wat wel/niet nodig is afhankelijk van wat je tegenkomt.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee