Thanks! Nog klein vraagje: was dat damp open of damp dicht folie? en ik snap dat spaanplaat beter zou zijn dan MDF ivm vocht maar daarom wil ik dus juist deze oplossing implementeren zodat mn MDF niet vochtig wordt._ferry_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:45:
[...]
Zoiets heb ik destijds ook gedaan in een tuinhuisje, maar dan met spaanplaat. Op zich was dat prima, minder tochtig, en als ik er in wou klussen (fiets onderhoud oid) was het door de beperkte inhoud heel snel warm met een elektrisch kacheltje.
Alle wanden en dak gedaan, latjes tussen isolatie en buitenwand voor wat ventilatie, plastic folie achter de platen hout. En ook op de grond balken met daarop een plaat hout, zodat ik niet op de koude stenen vloer stond.
Ik ben met een soortgelijke situatie bezig, afgelopen weekend de wanden er voor 90% in gezet, bij een wand moet alleen de voorzijde nog voorzien worden van rabatdelen, maar daarvoor moet eerst de elektra aangebracht worden.Japser schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:49:
[...]
Thanks! Nog klein vraagje: was dat damp open of damp dicht folie? en ik snap dat spaanplaat beter zou zijn dan MDF ivm vocht maar daarom wil ik dus juist deze oplossing implementeren zodat mn MDF niet vochtig wordt.
Ik heb de berging wanden als volgt uitgevoerd:
Van binnen naar buiten:
Balk 44x69mm,
Dampopen folie (Miofol blauw).
Panlat 22x50mm.
Zweeds rabat.
Als ik aan het isoleren toekom komt er dus 70mm steenwol in de frames, aan de binnenzijde dampremmende folie en daar beplating overheen, ik zit zelf te denken aan underlayment maar daar ben ik nog niet over uit.
Kaal MDF (dus geen V313) zou ik niet zo gebruiken.
En isoleren zonder de juiste folies ook niet.
deWit schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:58:
[...]
EPDM geplakt, afvoer erin, volgende week de boeiborden en daktrim erop en dan maar wandjes opvullen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dure hobby dat Deens rabat. Wel chique, maar de achterkant doen we mooi B keuze. Iemand hier nog een briljant idee om de deuren zo verstopt mogelijk te krijgen, plaatduim en hengen valt zo op...
![]() | ![]() |
Nooit een update meer gegeven. Boeien en dakrand erop, moet alleen nog de deuren maken voor de nu nog open vakken. En de achterwand moet er nog in.
Dank je voor de update!deWit schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Nooit een update meer gegeven. Boeien en dakrand erop, moet alleen nog de deuren maken voor de nu nog open vakken. En de achterwand moet er nog in.
Is het Deense rabat de enige wand? Of heb je aan de binnenkant nog iets anders om vocht buiten te houden?
Plus: waar heb je het rabat gekocht? En is het een aanrader om daar te kopen?
[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 31-07-2023 14:37 ]
Dat was simpel plastic bouwfolie war ik had liggen. En niet dichtgetaped ofzo, maar ach, het was maar een tuinhuisje, en toen ik er 8 jaar later weg ging was het nog in prima staat zonder schimmelplekken ofzo.Japser schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:49:
[...]
Thanks! Nog klein vraagje: was dat damp open of damp dicht folie? en ik snap dat spaanplaat beter zou zijn dan MDF ivm vocht maar daarom wil ik dus juist deze oplossing implementeren zodat mn MDF niet vochtig wordt.
Ja, is de enige. Het is mes en groef dus relatief weinig waterdoorslag en een relatief grote overstek. Ik ben sowieso niet van plan te isoleren dus bewust geen folie erachter. Zit direct met RVS brads getackt op een frame van 45*95 m vuren balken.helloitsme schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:35:
[...]
Dank je voor de update!
Is het Deense rabat de enige wand? Of heb je aan de binnenkant nog iets anders om vocht buiten te houden?
Plus: waar heb je het rabat gekocht? En is het een aanrader om daar te kopen?
Hout komt eigenlijk allemaal weg bij Van Gelder, vanwege praktische redenen (nog geen 5 min rijden). Prijs is ok, kwaliteit is wisselend. Ik vond de Deens Rabat echt beroerde kwaliteit voor de prijs qua rechtheid en door de mes en groef heeft dat het nodige gevloek gekost. Vaak moest er een spanband aan te pas komen om het er een beetje fatsoenlijk in te krijgen...
Komt er niks over de pir? Meestal heb je dan EPDM?Camiel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:04:
Super leuk al deze bouwprojecten in de tuin![]()
Ik ga volgend weekend het dak van onze schuur vervangen. Vorige eigenaar heeft er een rommeltje van gemaakt dus ik begin opnieuw. Ringbalk er op en dan bedekken (met isolatie er tussen) met epdm.
Nou heb ik voor het dakje uiteindelijk gekozen voor wbp multiplex. dat wil ik dekkend gaan beitsen om zo te zorgen dat het kan blijven ademen. Maar is het slim om beide kanten te beitsen, of alleen de zichtzijde.
Hierop komt dampremmende folie en daarna 3cm PIR.
Als ik er aan denk maak ik foto's
Misschien leuk om te delen. We maken weer stappen, alle staanders staan al gemonteerd klaar voor morgen (staan niet op de foto). Morgen gaan de overspannende dakbalken erop + de verbinding met muur.
De muur balken zijn gemonteerd en de bovenbalk zit vast met chemische muurankers. Er tussenin komt de isolatie en de elektra, afgewerkt met gipsplaten en vermoedelijk een strakke muur en akoestische platen.
Tevens besteld: 2x 3 deurs harmonica deuren HR++, lichtstraat 3x1 meter HR++ en twee grote ruiten aan de zijkanten.
Openstaand nog een mooie deur en gevelbekleding, keraliet, verlichting/electra, vloertje (misschien ook vloerverwarming). Uiteindelijk zit er nog een flink vlonder en bestratingsklus (wordt uitbesteed) aan vast.
Flink project maar wel erg leuk en het weer zat tegen maar nu is het echt ideaal.
/f/image/ZDUsHxs3R0oSmsugYrQjNJpo.png?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld deuren, 1x links open en 1 rechts open zodat je 1 groot open front kan maken:
De muur balken zijn gemonteerd en de bovenbalk zit vast met chemische muurankers. Er tussenin komt de isolatie en de elektra, afgewerkt met gipsplaten en vermoedelijk een strakke muur en akoestische platen.
Tevens besteld: 2x 3 deurs harmonica deuren HR++, lichtstraat 3x1 meter HR++ en twee grote ruiten aan de zijkanten.
Openstaand nog een mooie deur en gevelbekleding, keraliet, verlichting/electra, vloertje (misschien ook vloerverwarming). Uiteindelijk zit er nog een flink vlonder en bestratingsklus (wordt uitbesteed) aan vast.
Flink project maar wel erg leuk en het weer zat tegen maar nu is het echt ideaal.
/f/image/ZDUsHxs3R0oSmsugYrQjNJpo.png?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld deuren, 1x links open en 1 rechts open zodat je 1 groot open front kan maken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PHGxSlqsBDUKKFk38kctPahh.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door wm1234 op 11-08-2023 21:48 ]
Geen schoren aan de bovenkant?Japser schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:19:
Misschien mijn vraag hier ff plaatsen mbt isolatie:
Heb een tuinschuur en wil de binnenkant aftimmeren met MDF platen die ik nog heb liggen (niet de vochtbestendige...).
Nou wil ik dat MDF dus beetje beschermen en wil isoleren. Is het de bedoeling om tussen buitenwand en MDF plaat dan isolatie materiaal te plaatsen? Moet er nog folie aan de kant van het hout? Of moet er folie tussen MDF en isolatiemateriaal?
[Afbeelding]
Weer wat stappen gezet, achterin moet er een lichtstraat komen maar dat is na de vakantie weer de volgende klus:
:strip_exif()/f/image/euGY49olNK624n37t0SUI5uP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door wm1234 op 13-08-2023 23:57 ]
Ik heb wat minder ruimte over dan gehoopt in de tuin, de overkapping moet vrijwel tegen de schutting aan (50cm afstand). Aan een zijkant is dat vrijwel 0. Is dit echt not-done met het oog op onderhoud?
We gaan de schutting er tijdelijk uit halen voor het opbouwen van de overkapping, maar tegen de tijd dat er groot onderhoud nodig is hebben we achterburen verwacht ik (perceel is nu nog niet verkocht).
Situatie:
/f/image/dh84MPa4Db08PZoQUeRARGCO.png?f=fotoalbum_large)
Overkapping zelf:
/f/image/QmUmHZxVtfUD8BvD0fIB3G82.png?f=fotoalbum_large)
We gaan de schutting er tijdelijk uit halen voor het opbouwen van de overkapping, maar tegen de tijd dat er groot onderhoud nodig is hebben we achterburen verwacht ik (perceel is nu nog niet verkocht).
Situatie:
/f/image/dh84MPa4Db08PZoQUeRARGCO.png?f=fotoalbum_large)
Overkapping zelf:
/f/image/QmUmHZxVtfUD8BvD0fIB3G82.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o3F049cpIX4Rt7yjfqTxZnjN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door KoudeAardbei op 16-08-2023 18:58 ]
Trendhout? Daar ben ik ook geslaagdKoudeAardbei schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:53:
Ik heb wat minder ruimte over dan gehoopt in de tuin, de overkapping moet vrijwel tegen de schutting aan (50cm afstand). Aan een zijkant is dat vrijwel 0. Is dit echt not-done met het oog op onderhoud?
Situatie:
[Afbeelding]
Overkapping zelf:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je achterwand is toch gewoon je schutting dan?
Schutting staat er al, vind het voor de achterburen ook geen gezicht om het zonder schutting op te lossendeWit schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:56:
Je achterwand is toch gewoon je schutting dan?
Trendhout inderdaad, weet jij zo of de panelen tussen de 2 palen er later eventueel uit kunnen zonder bij de achterkant te kunnen? Handleiding volgt pas over 3 wekenpraliwi schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:41:
[...]
Trendhout? Daar ben ik ook geslaagdTegen mij is ook gezegd dat het niet handig is maar ik heb het wel gedaan, zo dicht op de schutting. Je kan er niet bij als het nodig is maar ik heb aan de binnenzijde ook een wand, ben er niet zo bang voor. Meer mensen hebben het zo gedaan hier in de buurt.
Wij zijn ons ook aan het oriënteren in een overkapping (plat dak).
Deze zal dan aan de achterkant van de tuin komen, naast de garage.
Omdat de garage in een L vorm staat, zal de overkapping dit ook zijn.
Nu was de vraag hoeveel palen we nodig zouden hebben, omdat de overkapping dus voor een groot gedeelte ook door de garage wordt gedragen.
Zie hier voorbeeld, rode blokjes zijn de palen die bijvoorbeeld zouden kunnen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eJTeA7UrMTpr18eJKaskd20S.png?f=user_large)
En ook een foto van hoe het er nu bij staat (boom gaat dan helaas ook weg):
/f/image/io8xzIUVdK6hQZUw9bdKPHg7.png?f=fotoalbum_large)
Zouden deze palen voldoende zijn? Liefst zou ik de paal rechtsonder weghalen, de overspanning is dan 6,3m, wat mij veel te veel lijkt, echter een groot deel van het gewicht wordt ook gedragen door de garage. Deze staat daar ook in een hoek wat nog beter zou zijn lijkt me.
Wat denken jullie?
Nu was de vraag hoeveel palen we nodig zouden hebben, omdat de overkapping dus voor een groot gedeelte ook door de garage wordt gedragen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eJTeA7UrMTpr18eJKaskd20S.png?f=user_large)
/f/image/io8xzIUVdK6hQZUw9bdKPHg7.png?f=fotoalbum_large)
Zouden deze palen voldoende zijn? Liefst zou ik de paal rechtsonder weghalen, de overspanning is dan 6,3m, wat mij veel te veel lijkt, echter een groot deel van het gewicht wordt ook gedragen door de garage. Deze staat daar ook in een hoek wat nog beter zou zijn lijkt me.
Wat denken jullie?
Misschien niet helemaal relevant voor jouw situatie, maar wellicht wel voor anderen.KoudeAardbei schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:53:
Achter mijn overkapping heb ik zo'n 30cm vrijgehouden. Daarachter (op de perceelgrens) staat een hekwerk met hedera. Die heb ik gisteren gesnoeid. Met de kennis die ik gisteren opgedaan had, zou ik daar toch iets meer ruimte voor gehouden hebben:
- Het snoeien was bijna niet te doen.
- De hedera kruipt tussen de planken van de overkapping, dat is dan weer niet zo goed voor de levensduur.
@venneke meer dan 6 meter overspanning zou ik niet doen. De richtlijn is 5 cm houtdike per meter overspan dus reken maar uit.
Alles langer dan 6 meter met hout wordt lastig of niet aanbevolen.
Uiteindelijk zou je het met een constructeur moeten bekijken of zelf uitrekenen aan de hand van de dakbelasting.
Waar het wel mee zou kunnen is een aluminium constructie zoals een tuinmaximaal set.
Dat wou ik eerst doen maar lastig los te krijgen.
Uiteindelijk zou je het met een constructeur moeten bekijken of zelf uitrekenen aan de hand van de dakbelasting.
Waar het wel mee zou kunnen is een aluminium constructie zoals een tuinmaximaal set.
Ja hoor maar dan moet je wel eerst wat binnenplanken los halen (als je die hebt). Maar ik denk dus niet dat het echt nodig is.KoudeAardbei schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 06:02:
[...]
Trendhout inderdaad, weet jij zo of de panelen tussen de 2 palen er later eventueel uit kunnen zonder bij de achterkant te kunnen? Handleiding volgt pas over 3 weken
Een gelamineerde balk moet wel lukken voor de overspanning.wm1234 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:57:
@venneke meer dan 6 meter overspanning zou ik niet doen. De richtlijn is 5 cm houtdike per meter overspan dus reken maar uit.
Of een stalen (bekleden) balk voor de overspanning. Kun je prima verstoppen dat het hout lijkt maar in deze setting zo gek nog niet...
Ik zou de houten paal rechtsonder wel maken. Als benoemd krijg je anders wel een hele dikke balk van 30 cm om de overspanning van 6 meter te halen. Los van de lengte en de dikte, zal het ook een uitdaging worden om deze met zijn gewicht op hoogte te krijgen.venneke schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:55:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren in een overkapping (plat dak).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat denken jullie?
Ik had deze situatie vorig jaar ook en heb er ook voor gekozen om een paal 15x15 in het midden te zetten en vervolgens twee balken met een schuine lasverbinding op deze kolom te leggen. Ook voor je dakconstructie en je dwarsbalken zal dit zorgen voor een betere constructie.
@venneke hoe ga je de ruimte indelen en gebruiken? Misschien is het goed om daar over na te denken, en is uiteindelijk die paal in het midden helemaal niet zo'n probleem. Er worden legio overkappingen geplaatst van 6x3 meter met een paal in het midden...
Een stalen balk moet ook ergens op moeten rusten, dan kom je toch weer uit op een paal maar dan aan de rechterkant tegen de schuur...
Een stalen balk moet ook ergens op moeten rusten, dan kom je toch weer uit op een paal maar dan aan de rechterkant tegen de schuur...
Bedankt. inderdaad 6 meter is lastig en komt niet vaak voor. Maar ik denk dat de belasting wordt vermindert door de hoek van de garage.wm1234 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:57:
Aluminium constructie is niet helemaal mijn stijl.
Dat is inderdaad nu ook hoe ik het voor ogen had, echter zonder paal lijkt mij ruimtelijker ogen.Frankflash007 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:08:
[...]
Ik zou de houten paal rechtsonder wel maken. Als benoemd krijg je anders wel een hele dikke balk van 30 cm om de overspanning van 6 meter te halen. Los van de lengte en de dikte, zal het ook een uitdaging worden om deze met zijn gewicht op hoogte te krijgen.
Ik had deze situatie vorig jaar ook en heb er ook voor gekozen om een paal 15x15 in het midden te zetten en vervolgens twee balken met een schuine lasverbinding op deze kolom te leggen. Ook voor je dakconstructie en je dwarsbalken zal dit zorgen voor een betere constructie.
Schuine lasverbinding bedoel je gewoon schoren denk ik toch?
Stalen balk is niet meteen een voorkeur. In plaats van een paal wordt het een horizontale balk aan de garage die het gewicht moeten dragen. Dus dat stukje wordt sowieso gedaan.jeeedeee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:09:
@venneke hoe ga je de ruimte indelen en gebruiken? Misschien is het goed om daar over na te denken, en is uiteindelijk die paal in het midden helemaal niet zo'n probleem. Er worden legio overkappingen geplaatst van 6x3 meter met een paal in het midden...
Bedankt voor de inzichten allemaal. Ik ga er nogmaals eens goed over nadenken.
Ik ben me ook al een tijdje aan het orienteren op een overkapping / pergola. Het idee is dat het "dak" bestaat uit draaibare lamellen, het liefst hout. geen zware constructie dus. Het zou geplaatst worden op ons verhoogde terras wat misschien nog wat extra uitdagin met zich mee brengt, als in, de palen zullen nog 60 cm dieper moeten, zo hoog is het verhoogde terras namelijk.
een ander punt is dat een 1 korte zijde (=/-2,5 meter) tegen het huis aan zal staat, het liefst aan het huis (uitbouw, geen tekeningen beschikbaar). 1 van de hoekpalen hiervan zou ik willen weglaten omdat deze ander voor een raam komen te staan. Het liefst gebruik ik aan die kant dus 1 paal (deze komt buiten de verhoging in de grond, maar moet dus een redelijk lange paal zijn, namelijk hoogt van overkappng +60cm verhoogd terras. verder zou ik deze kan vast willen maken aan het huis.
Zie jullie hie rnog mitsen en maren bij? De totalen grote zou iets van 4,5m x 2,5m worden dan.
plaatje ter verduidelijking
/f/image/Roe7ICtGUwU95qrAheBehEna.png?f=fotoalbum_large)
de 2 linker palen komen dus naast het verhoogde terras. De paal rechtsvoor komt op/in de verhoging. De paal rechtsachter zou i kweg willen laten. Het dak is niet zoals ik het wil maar floorplanner was bepekrt ;-)
een ander punt is dat een 1 korte zijde (=/-2,5 meter) tegen het huis aan zal staat, het liefst aan het huis (uitbouw, geen tekeningen beschikbaar). 1 van de hoekpalen hiervan zou ik willen weglaten omdat deze ander voor een raam komen te staan. Het liefst gebruik ik aan die kant dus 1 paal (deze komt buiten de verhoging in de grond, maar moet dus een redelijk lange paal zijn, namelijk hoogt van overkappng +60cm verhoogd terras. verder zou ik deze kan vast willen maken aan het huis.
Zie jullie hie rnog mitsen en maren bij? De totalen grote zou iets van 4,5m x 2,5m worden dan.
/f/image/Roe7ICtGUwU95qrAheBehEna.png?f=fotoalbum_large)
de 2 linker palen komen dus naast het verhoogde terras. De paal rechtsvoor komt op/in de verhoging. De paal rechtsachter zou i kweg willen laten. Het dak is niet zoals ik het wil maar floorplanner was bepekrt ;-)
[ Voor 23% gewijzigd door thejoker80 op 18-08-2023 11:03 ]
@thejoker80 Om eerlijk te zijn begrijp ik het niet helemaal. Heb je twee palen (al dan niet met langere lengte) en de rest tegen het huis?
Of hangt ook nog een deel vrij omdat je een paal hebt weggehaald bij de woning zijde?
Ziet er nu een beetje instabiel uit maar dat kan ook komen omdat ik het niet helemaal begrijp.
Voor de verdieping van de palen: Je zou ze op poeren kunnen zetten van 60 cm bijv.
Of hangt ook nog een deel vrij omdat je een paal hebt weggehaald bij de woning zijde?
Ziet er nu een beetje instabiel uit maar dat kan ook komen omdat ik het niet helemaal begrijp.
Voor de verdieping van de palen: Je zou ze op poeren kunnen zetten van 60 cm bijv.
Mijn verhaal was ook een beetje warrig. Uiteindelijk zal ik 3 palen hebben waarvan er 2 langer zijn. De hoek zonder paal zal aan het huis bevestigd worden.
In principe is een langere staander geen probleem. Dan pak je er van 3 of van 4 meter i.p.v. 2,5m. Belangrijkste voor het hout is dat het droog kan waaien anders gaat het na verloop van tijd rotten. dus ik zou het niet tegen het beton aan de zijkant bouten als je daar regenslag hebt of water langs af loopt.thejoker80 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:56:
Ik ben me ook al een tijdje aan het orienteren op een overkapping / pergola. Het idee is dat het "dak" bestaat uit draaibare lamellen, het liefst hout. geen zware constructie dus. Het zou geplaatst worden op ons verhoogde terras wat misschien nog wat extra uitdagin met zich mee brengt, als in, de palen zullen nog 60 cm dieper moeten, zo hoog is het verhoogde terras namelijk.
[Afbeelding]
We maken weer stappen (dak zit nog niet vast, balken nog niet 100% op de goede plek), nu weer wachten tot de deuren & skylight uit de fabriek komt (screenshots uit de fabriek van vandaag):
:strip_exif()/f/image/1dkLoTeV8NpGjuEPR5JGFxwG.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rGKq9oHZzhz30CAYwGzXu5aY.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1dkLoTeV8NpGjuEPR5JGFxwG.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rGKq9oHZzhz30CAYwGzXu5aY.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PCeLRjVJyjCIcwVloO9NUja4.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door wm1234 op 25-08-2023 14:48 ]
Ben van plan ook een overkapping van Douglas te maken, maar worstelde nog met wat vragen. De antwoorden staan vast ergens, maar ik kan ze niet direct vinden. Of ze spreken elkaar tegen 
Het bouwwerk moet ca. 3,5 x 5,5m worden. Het dak wil ik maken van vellingdelen met EPDM er op.
Om de constructie niet te veel te belasten en om het water beter af te voeren heb ik voorkeur voor een afschot. In de toekomst wellicht Sedum er op.
En om de hoogte van de dakopbouw te beperken wil ik de gordingen tussen de ringbalken "hangen" met dakdragers. En bij 2 kanten overstek creeren mbv klossen.
De lange achterzijde staat richting de erfgrens en deze wordt helemaal dicht met vertikaal gemonteerde triple rhombus planken. In 1 hoek komt een berging van ca. 1,5 x 2m. (dicht met dezelfde planken).
Als ik afschot wil maken door de staanders aan 1 kant korter te maken, dan loopt mijn ringbalk niet waterpas. Bij hoeveel afschot gaat dit opvallen?
Een andere uitdaging is dat dan de wanden van de berging aan de bovenkant ook niet waterpas zijn?
Volgens mij is de meest gebruikelijke afschot richting alleen naar de achterkant. (in dit geval de 5,5m). Dan zijn alleen de wanden van de berging aan de bovenkant niet waterpas.
En voldoet bij dit afschot een HWA aan 1 kant? Aan 1 kant zit een sloot dus dat zou handig zijn.
Het bouwwerk moet ca. 3,5 x 5,5m worden. Het dak wil ik maken van vellingdelen met EPDM er op.
Om de constructie niet te veel te belasten en om het water beter af te voeren heb ik voorkeur voor een afschot. In de toekomst wellicht Sedum er op.
En om de hoogte van de dakopbouw te beperken wil ik de gordingen tussen de ringbalken "hangen" met dakdragers. En bij 2 kanten overstek creeren mbv klossen.
De lange achterzijde staat richting de erfgrens en deze wordt helemaal dicht met vertikaal gemonteerde triple rhombus planken. In 1 hoek komt een berging van ca. 1,5 x 2m. (dicht met dezelfde planken).
Als ik afschot wil maken door de staanders aan 1 kant korter te maken, dan loopt mijn ringbalk niet waterpas. Bij hoeveel afschot gaat dit opvallen?
Een andere uitdaging is dat dan de wanden van de berging aan de bovenkant ook niet waterpas zijn?
Volgens mij is de meest gebruikelijke afschot richting alleen naar de achterkant. (in dit geval de 5,5m). Dan zijn alleen de wanden van de berging aan de bovenkant niet waterpas.
En voldoet bij dit afschot een HWA aan 1 kant? Aan 1 kant zit een sloot dus dat zou handig zijn.
Mooi! lijkt een beetje op wat ik ook van plan ben. Hoe heb je de overstek gerealiseerd? De dakbalken gewoon door laten lopen?deWit schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:30:
[...]
Heb je afschot en zo ja, kom je dan niet in de knoei met de planken. Die moeten dan iets schuin zijn aan de bovenkant?
Als je afschot wil maken conform bouwbesluit, dan dien je 15 mm p/m1 te hanteren. Echter betreft het een overkapping en voor een relatief klein dak kun je minder hanteren wanneer je dit teveel vindt. De plaatselijke overkappingbouwer gaf zelfs aan dat zij overkappingen altijd waterpas maken want 'het water loopt altijd ergens heen'. Zit ook een kern van waarheid in. Heb zelf wel een kleiner afschot gehanteerd en dit gaat prima met 1 HWA. Over een lengte van 6m1 zie je dit amper.jawie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:13:
Neem voor je HWA een buis van 80 mm, dan gaat het goed. Twee afvoeren is overdreven.
hoeveel is "een kleiner afschot"?Frankflash007 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:01:
[...]
Als je afschot wil maken conform bouwbesluit, dan dien je 15 mm p/m1 te hanteren. Echter betreft het een overkapping en voor een relatief klein dak kun je minder hanteren wanneer je dit teveel vindt. De plaatselijke overkappingbouwer gaf zelfs aan dat zij overkappingen altijd waterpas maken want 'het water loopt altijd ergens heen'. Zit ook een kern van waarheid in. Heb zelf wel een kleiner afschot gehanteerd en dit gaat prima met 1 HWA. Over een lengte van 6m1 zie je dit amper.
Neem voor je HWA een buis van 80 mm, dan gaat het goed. Twee afvoeren is overdreven.
Hier dan ook maar het 'eind resultaat' delen. Moeten nog een paar kleine dingen gebeuren maar ten opzichte van al het eerdere mag het geen naam meer hebben. Blij met het resultaat
:strip_exif()/f/image/9CRiZBOUcAS4nfAvYl8k1IhY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q9KoK4LkADGid8Oo1Dcl03cN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9CRiZBOUcAS4nfAvYl8k1IhY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q9KoK4LkADGid8Oo1Dcl03cN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rC9MqKM3WeKV09m8WvDLsyGm.jpg?f=fotoalbum_large)
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Zeer sfeervol!Kire88 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:36:
Hier dan ook maar het 'eind resultaat' delen. Moeten nog een paar kleine dingen gebeuren maar ten opzichte van al het eerdere mag het geen naam meer hebben. Blij met het resultaat
Zijn de witte gordijntjes een beetje weersbestendig of haal je die regelmatig binnen?
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
@QuattroNL de tijd zal het uitwijzen want ze hangen er nog maar net
Het is heel licht materiaal. Mocht het nodig zijn gaat het in de wasmachine en voor de winter halen we het naar binnen.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
nog een vraagje. Douglas hout kan je toch gewoon onbehandeld laten (ik vind het mooi als het vergrijst).
Jazeker, levensduur kan het wel invloed op hebben maar dat is gemiddeld iets van 10 tot 15 jaar.jawie schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:50:
nog een vraagje. Douglas hout kan je toch gewoon onbehandeld laten (ik vind het mooi als het vergrijst).
Ik heb dit topic net ontdekt en zeker niet helemaal doorgelezen, ik heb wel gezocht maar niets hierover gevonden:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruiken van schroeffundering ipv betonpoeren? Voors / tegens?
Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruiken van schroeffundering ipv betonpoeren? Voors / tegens?
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Wat wil je weten ik heb schroeffunderingen gebruikt. Echt super easy te installeren.MerijnB schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:25:
Ik heb dit topic net ontdekt en zeker niet helemaal doorgelezen, ik heb wel gezocht maar niets hierover gevonden:
Ik heb de tuin laten renoveren en het terras waar de overkapping op kwam meteen laten aanleggen.
Ik had geen zin om de tegels er weer uit te halen en gaten te graven.
Dus ik heb alleen een gat in de tegels geboord en daar de palen ingezet.
:strip_exif()/f/image/xtxLisowqu4ssCpmkqId3cSR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dSrEPxj5jiwsifLEexwDsVuY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door alki op 04-09-2023 10:49 ]
Ik had ook het idee dat het wel makkelijk zou zijn, maar nog geen ervaringen mee, vandaar de vraagalki schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:45:
[...]
Wat wil je weten ik heb schroeffunderingen gebruikt. Echt super easy te installeren.
Ik heb de tuin laten renoveren en het terras waar de overkapping op kwam meteen laten aanleggen.
Ik had geen zin om de tegels er weer uit te halen en gaten te graven.
Dus ik heb alleen een gat in de tegels geboord en daar de palen ingezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Was het nog moeilijk om die dingen goed waterpas de grond in te krijgen? Redenen om dit niet te gebruiken voor het maken van een overkapping?
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Nee eigenlijk niet, is even passen en meten de eerste 25 cm. Doordat ik een gat in de tegels had gemaakt kon hij eigenlijk geen kant op. Qua prijs was het iig ook niet duurder.MerijnB schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:07:
[...]
Ik had ook het idee dat het wel makkelijk zou zijn, maar nog geen ervaringen mee, vandaar de vraag
Was het nog moeilijk om die dingen goed waterpas de grond in te krijgen? Redenen om dit niet te gebruiken voor het maken van een overkapping?
Op wat voor grond zit je?alki schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:45:
Wat wil je weten ik heb schroeffunderingen gebruikt. Echt super easy te installeren.
Voor welke grondtypes zijn die dingen geschikt? Krijg je zoiets ook in dikke klei gedraaid?
Woon in zuid limburg dus hier is alleen maar dikke klei, vandaar dat de kortste paal al voldoende was.Slonzo schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:21:
[...]
Op wat voor grond zit je?
Voor welke grondtypes zijn die dingen geschikt? Krijg je zoiets ook in dikke klei gedraaid?
Even spierballen gebruiken haha
Zand grond heb je waarschijnlijk een langere variant nodig
[ Voor 7% gewijzigd door alki op 04-09-2023 13:00 ]
Juist nietalki schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:00:
[...]
Zand grond heb je waarschijnlijk een langere variant nodig
Ik zit op veen (Purmerend), ik vermoed dat ik wel langere schroeven wil gaan gebruikenRonnieKo schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:34:
[...]
Juist nietZandgrond is meestal stabieler dan klei. Veel woningen op zandgrond zijn op "staal" gefundeerd. Dus gewoon ontgraven, de zandbodem vlak maken. een strokenfundering (beton storten of metselen) en dan opbouwen. Bij zandgrond is voor een overkapping is eigenlijk een simpele poer voldoende. Wil je dan toch schroefpalen gebruiken is deze lengte (zoals ik het zie ongeveer een meter lang) dan meer dan voldoende lang zijn. Zou eerder bij klei voor een langere variant kiezen. Je zal toch eerst goed moeten kijken welke grond er op welke diepte zit.
@MerijnB Veengrond... dan mag je inderdaad wel eens kijken waar de "stevige grond" zit. Als je heb aan een bestaand gebouw hangt / zet hoe dat gebouw gefundeerd is. Dat kan nog wel eens verschillen. Wel een leuke uitdaging. Ooit voor een uitbouw van 1,20m naar voren gebruik gemaakt van twee palen die onder een los muurtje stonden. Dat kon volgens de constructeur goed. Dus de uitbouw zat aan de woning en rustte ook op de palen.
Ik wil een simpele overkapping maken die aan de ene kant aan m'n schuurtje hangt die (zover ik weet) onderheid is. De andere kant dus met schroeffunderingen. Ik heb qua positie niet zoveel te kiezen dus ik denk het beste vooral lange schroefen. Tips zijn welkom!RonnieKo schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:25:
@MerijnB Veengrond... dan mag je inderdaad wel eens kijken waar de "stevige grond" zit. Als je heb aan een bestaand gebouw hangt / zet hoe dat gebouw gefundeerd is. Dat kan nog wel eens verschillen. Wel een leuke uitdaging. Ooit voor een uitbouw van 1,20m naar voren gebruik gemaakt van twee palen die onder een los muurtje stonden. Dat kon volgens de constructeur goed. Dus de uitbouw zat aan de woning en rustte ook op de palen.
@MerijnB : Vraag de bouwtekeningen van je woning op. Of vraag bij de gemeente of je het bouwdossier mag bekijken. Daar zullen wel sondeergegevens en lengte van de palen in aanwezig zijn. Dan heb je een beetje een idee. Aan de hand van de sondeergegevens kan er heel snel gekeken worden hoe lange palen je nodig hebt.
Ik heb hier alle technische gegevens (berekeningen en tekeningen) van de woning kunnen opvragen. Netjes in PDF per mail ontvangen. Kostte toentertijd een klein bedrag. Nu met verbouwen en aanbouwen veel plezier van gehad.
Ik heb hier alle technische gegevens (berekeningen en tekeningen) van de woning kunnen opvragen. Netjes in PDF per mail ontvangen. Kostte toentertijd een klein bedrag. Nu met verbouwen en aanbouwen veel plezier van gehad.
Dan zul je toch inderdaad sondeergegevens nodig hebben. Familie van me in Rotterdam moest voor hun overkapping bijv. tot 12m diep met schroeffundering. Het idee is dat je tot de vaste grond gaat. Je kan wel 4 meter diep gaan maar als je dan nog niet op vaste grond zit had je net zo goed maar 1 meter kunnen doen; beide zijn dan net zo goed te ondiep.MerijnB schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:27:
[...]
Ik wil een simpele overkapping maken die aan de ene kant aan m'n schuurtje hangt die (zover ik weet) onderheid is. De andere kant dus met schroeffunderingen. Ik heb qua positie niet zoveel te kiezen dus ik denk het beste vooral lange schroefen. Tips zijn welkom!
Ik had zelf het idee dat het niet zo erg is als het wat zakt, ik kan bijvoorbeeld aan de schutting die staat zien hoeveel de boel zakt, als de schroeven zakken kan ik de overkapping weer wat naar boven schroeven was mijn idee. De overkapping gaat ook niet zo heel veel voorstellen. Of is dit een no-go?praliwi schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:13:
[...]
Dan zul je toch inderdaad sondeergegevens nodig hebben. Familie van me in Rotterdam moest voor hun overkapping bijv. tot 12m diep met schroeffundering. Het idee is dat je tot de vaste grond gaat. Je kan wel 4 meter diep gaan maar als je dan nog niet op vaste grond zit had je net zo goed maar 1 meter kunnen doen; beide zijn dan net zo goed te ondiep.
(om nou 12m naar beneden te schroeven hiervoor ... )
Als een simpele berging tijdens de bouw al op heipalen gemaakt is zit je op "dik water"
Dat vergt toch wel wat meer uitzoek werk dan zomaar een schroefpaaltje de tuin in draaien.
Dat vergt toch wel wat meer uitzoek werk dan zomaar een schroefpaaltje de tuin in draaien.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Hier is het dak circa 4 x 5,5 meter. Deze is rondom dezelfde hoogte. Wel zijn de dakbalken iets getoogd, waardoor er vanuit het midden een beetje afschot naar de zijkant is. De hemel water afvoer heb ik aan 2 kanten, schuin tegen over elkaar.jawie schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:13:
Ben van plan ook een overkapping van Douglas te maken, maar worstelde nog met wat vragen. De antwoorden staan vast ergens, maar ik kan ze niet direct vinden. Of ze spreken elkaar tegen
:strip_exif()/f/image/UWUGD1ksEQLUPELz2CPoXHUv.jpg?f=fotoalbum_large)
En sinds 1,5 jaar met zonnepanelen.
:strip_exif()/f/image/pV5FDCoKPiyWvK5pPYNs4e2M.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog wat bouw foto's, dak is van sandwichpanelen. Kon ik toen gratis aan komen.
:strip_exif()/f/image/sty5yQPSwOzz5AO73ARmUReM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wPGbKA3rWq44pIVlJDKCo7Lm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JKVcG03XNDsiHghdFcMeUcmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Erwin_83 op 04-09-2023 19:57 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik ben geen expert maar als een schroefpaal zakt heeft terug omhoog draaien niet veel nut lijkt me. En het idee van die palen is echt vaste grond bereiken.MerijnB schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:44:
[...]
Ik had zelf het idee dat het niet zo erg is als het wat zakt, ik kan bijvoorbeeld aan de schutting die staat zien hoeveel de boel zakt, als de schroeven zakken kan ik de overkapping weer wat naar boven schroeven was mijn idee. De overkapping gaat ook niet zo heel veel voorstellen. Of is dit een no-go?
(om nou 12m naar beneden te schroeven hiervoor ... )
Hier ook schroeffundering onder de schuur gelegd via een bedrijf. 6 palen, ruim zeven meter om vaste grond te bereiken door het veen. Kostte ruim 1500 euro. Maar garanderen wel draagkracht van 4000 kilo de paal nu die een zandlaag raakt. Die zekerheid was mij dat zeker waard.
Bedankt voor alle reacties, wat ik me afvraag, de schroeffundering wordt (zover ik weet) vaak als alternatief voor betonpoeren gezien, maar betonpoeren lijkt me dan niet reëel als die schroeven misschien meters naar beneden moeten?
Is afhankelijk van de ondergrond. Ik woon op zandgrond, dus kan prima met betonpoeren wegkomen. Zit je in het veen dan is het weer anders.MerijnB schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:12:
Bedankt voor alle reacties, wat ik me afvraag, de schroeffundering wordt (zover ik weet) vaak als alternatief voor betonpoeren gezien, maar betonpoeren lijkt me dan niet reëel als die schroeven misschien meters naar beneden moeten?
Ik had ook al een berichtje geplaatst in het andere topic, maar volgens mij past ie hier beter.
Ik wil op een ondergeheide betonnen vloer een veranda gaan plaatsen. Hoe zouden jullie de staanders monteren?
De betonvloer ligt ongeveer 15 cm onder de bestrating, zodat er een zandbed en doorstraten mogelijk was. Hierop gewoon lage betonpoertjes van 20x20x20 plaatsen en vastzetten met snelbeton? Als iemand een goede tip heeft, graag!
Ik wil op een ondergeheide betonnen vloer een veranda gaan plaatsen. Hoe zouden jullie de staanders monteren?
De betonvloer ligt ongeveer 15 cm onder de bestrating, zodat er een zandbed en doorstraten mogelijk was. Hierop gewoon lage betonpoertjes van 20x20x20 plaatsen en vastzetten met snelbeton? Als iemand een goede tip heeft, graag!
je afvoer werkt beter dan die van de burenErwin_83 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:34:
[...]
Hier is het dak circa 4 x 5,5 meter. Deze is rondom dezelfde hoogte. Wel zijn de dakbalken iets getoogd, waardoor er vanuit het midden een beetje afschot naar de zijkant is. De hemel water afvoer heb ik aan 2 kanten, schuin tegen over elkaar.
Ja dat is een dubbel dak op 1 afvoer, die ook nog eens te hoog zit. De epdm zal daar nooit uitdrogen.
De Douglas palen staan daar ook zo in de grond, tja gebouwd door een klussen bedrijf.
[ Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 05-09-2023 11:55 ]
Nee het is geen alternatief. Zoals een andere user aangeeft gebruik je op zandgrond gewoon enkel betonpoeren (icm wat snelbeton). Als de vaste grond veel dieper ligt moet je een andere oplossing bedenken. Zoals dus schroeffundering, bijv. in combinatie met poeren (want poeren boven de grond ziet er mooi uit). De poer plaats je dan gewoon op de flens van de schroef.MerijnB schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:12:
[ Voor 4% gewijzigd door praliwi op 05-09-2023 20:44 ]
Misschien schat ik de grond hier te zacht in dan. Er was eerst het idee om een overkapping samen met een schutting te laten plaatsen, zodoende heb ik het met 3 hoveniersbedrijfen in de tuin gestaan en het oa over deze overkapping gehad. Ze waren alle drie van plan betonpoeren op een tegel te gebruiken.praliwi schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:43:
[...]
Nee het is geen alternatief. Zoals een andere user aangeeft gebruik je op zandgrond gewoon enkel betonpoeren (icm wat snelbeton). Als de vaste grond veel dieper ligt moet je een andere oplossing bedenken. Zoals dus schroeffundering, bijv. in combinatie met poeren (want poeren boven de grond ziet er mooi uit). De poer plaats je dan gewoon op de flens van de schroef.
Zijn vast lokale partijen, die hebben er als het goed is verstand van ja. Hier kan je ook globaal zien op wat voor grond je woont:MerijnB schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:50:
[...]
Misschien schat ik de grond hier te zacht in dan. Er was eerst het idee om een overkapping samen met een schutting te laten plaatsen, zodoende heb ik het met 3 hoveniersbedrijfen in de tuin gestaan en het oa over deze overkapping gehad. Ze waren alle drie van plan betonpoeren op een tegel te gebruiken.
https://www.google.com/se...2.63#imgrc=jPpDTdLsUg1OVM
Een paar betonpoertjes kunnen zeker. Je kan ook ankers inboren (en vastzetten met chemisch ankers) dan dat dan met een omkisting volstorten. Op de ankers zet je dan de staanders. Met ankers zou mijn voorkeur hebben omdat het dan één geheel wordt.Falqoon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:06:
Ik wil een terrasoverkapping maken aan mijn chalet/stacaravan. Een belangrijk doel is weren van warmte binnen. Ik wil het bij voorkeur zelf maken, dus geen standaardsets van 2-3k. Mede omdat ik ga voor een bredere overkapping dan gebruikelijk. De totale maat wordt 9m x 2.5m.
Geen heel zwaar ding, ik denk aan palen en balken van 15x15cm. Ik kan door te zoeken in dit topic informatie vinden over houthandels, maar niet over leveranciers van polycarbonaat dakplaten. Natuurlijk kan ik op internet zoeken, maar heeft iemand ervaring of tips ten aanzien van het los kopen van dit soort platen?
Geen heel zwaar ding, ik denk aan palen en balken van 15x15cm. Ik kan door te zoeken in dit topic informatie vinden over houthandels, maar niet over leveranciers van polycarbonaat dakplaten. Natuurlijk kan ik op internet zoeken, maar heeft iemand ervaring of tips ten aanzien van het los kopen van dit soort platen?
Tja... Waar is je stacaravan van gemaakt? Zou dan de overkapping loszetten van het bestaande gebouw. Zeker met een maat van 9x2,5m. Weet je al wat voor overspanningen je wil gaan maken? Waar je de palen wilt hebben?Mickey77 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:14:
Ik wil een terrasoverkapping maken aan mijn chalet/stacaravan. Een belangrijk doel is weren van warmte binnen. Ik wil het bij voorkeur zelf maken, dus geen standaardsets van 2-3k. Mede omdat ik ga voor een bredere overkapping dan gebruikelijk. De totale maat wordt 9m x 2.5m. Geen heel zwaar ding, ik denk aan palen en balken van 15x15cm.
Wil je echt van die platen gaan gebruiken? Hoeveel herrie met regen wil je hebben? En ook kwa warmte? Zou er eens over nadenken. Je kan ook eens kijken bij de plaatselijke bouwmarkt in de buurt voor dat soort spul. Zo bijzonder is het allemaal nietMickey77 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:14:
Ik kan door te zoeken in dit topic informatie vinden over houthandels, maar niet over leveranciers van polycarbonaat dakplaten. Natuurlijk kan ik op internet zoeken, maar heeft iemand ervaring of tips ten aanzien van het los kopen van dit soort platen?
Als het doel is warmte binnen verminderen: Zorg ervoor dat er minder zon op de stacaravan zelf komt. Dat is dan het belangrijkste.
Dank voor je reactie. Ik wilde mijn openingspost niet te lang maken, maar ik heb goed nagedacht over de constructie en heb ook al eerder een dergelijke houten constructie gemaakt. Dus over het houten gedeelte maak ik mij geen zorgen. Deze eerder gemaakte overkapping heb ik doeken gespannen, die niet waterdicht waren. Het weren van de zon op de ramen, heeft toen goed geholpen met de warmte binnen.RonnieKo schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:22:
[...]
Tja... Waar is je stacaravan van gemaakt? Zou dan de overkapping loszetten van het bestaande gebouw. Zeker met een maat van 9x2,5m. Weet je al wat voor overspanningen je wil gaan maken? Waar je de palen wilt hebben?
[...]
Wil je echt van die platen gaan gebruiken? Hoeveel herrie met regen wil je hebben? En ook kwa warmte? Zou er eens over nadenken. Je kan ook eens kijken bij de plaatselijke bouwmarkt in de buurt voor dat soort spul. Zo bijzonder is het allemaal niet![]()
Als het doel is warmte binnen verminderen: Zorg ervoor dat er minder zon op de stacaravan zelf komt. Dat is dan het belangrijkste.
Mijn chalet/stacaravan heeft een plat dak en dat is voornamelijk zwart gekleurd dus veel warmte komt via het dak binnen. Maar daar kan/wil ik voorlopig niets aan doen (ik vraag mij wel af of kiezels zouden helpen). Maar met de overkapping die ik nu wil maken, wil ik de zon op de zijkant en met name de glazen tuindeuren verminderen. Maar een terras waar je ook kunt zitten als het regent, dat lijkt mij ook wel waardevol. Daarom wil ik nu toch kijken naar een dak wat waterdicht is.
Tuinmaximaal claimt op hun website dat hun platen veel meer warmte buiten houden dan 'normale' platen. Op de eigen website kan het heel goed een wc eend verhaal zijn. Dus wat ik mij af vraag: zijn er hier mensen met ervaring met polycarbonaat platen die in de handel zijn te krijgen, helder of opaal, problemen bij montage van profielen, tevreden of niet, beter combineren met schaduwdoek, etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Mickey77 op 11-09-2023 13:51 ]
Ik ben ook aan het kijken voor het plaatsen van een overkapping (+/- 5,5x2,75).
Nu zie ik hier ook een discussie over de fundering. Een hovenier zou alleen poeren willen plaatsen (15x15x60 zonder tegel of wat dan ook) maar dan zit je midden in de klei. Ik had daar geen goed gevoel bij dus heb ik dat afgehouden.
Nu woon ik in Harlingen dus zeeklei. Ik heb niet direct de sonderings gegevens bij de hand maar als ik kijk op een website zoals dinoloket dan lijkt het erop dat we te maken hebben met een klei laag van +/- 4 meter en daaronder zand.
Wat voor ondergrond hebben jullie en wat gebruiken jullie als fundering? Kom ik weg met een betonpoer + tegel + snelbeton of moet ik echt gaan kijken naar lange schroeffunderingen? Ik wil het graag in 1 keer goed doen. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik zal nog eens kijken of ik iets terug kan vinden in de bouwtekeningen van het huis wat we hebben gekocht.
Nu zie ik hier ook een discussie over de fundering. Een hovenier zou alleen poeren willen plaatsen (15x15x60 zonder tegel of wat dan ook) maar dan zit je midden in de klei. Ik had daar geen goed gevoel bij dus heb ik dat afgehouden.
Nu woon ik in Harlingen dus zeeklei. Ik heb niet direct de sonderings gegevens bij de hand maar als ik kijk op een website zoals dinoloket dan lijkt het erop dat we te maken hebben met een klei laag van +/- 4 meter en daaronder zand.
Wat voor ondergrond hebben jullie en wat gebruiken jullie als fundering? Kom ik weg met een betonpoer + tegel + snelbeton of moet ik echt gaan kijken naar lange schroeffunderingen? Ik wil het graag in 1 keer goed doen. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik zal nog eens kijken of ik iets terug kan vinden in de bouwtekeningen van het huis wat we hebben gekocht.
Komt er iets op je overkapping? Anders is poeren op een forse tegel best prima.
Ik wil wel de mogelijkheid open houden voor zonnepanelen. Zou er dan toch een iets zwaardere fundering nodig zijn? Maar poeren zonder tegel lijkt mij dan toch niet voldoende op klei?
Ik ben zelf bezig met een 9mx3m, maar in zuid limburg is weinig zeeklei te vinden natuurlijkPauwl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:59:
Ik ben ook aan het kijken voor het plaatsen van een overkapping (+/- 5,5x2,75).
Maar ik denk dat je met een betonpoer op een iets grotere tegel (50x50cm i.p.v. 30x30) voldoende hebt. Neem wel verstelbare betonpoeren zodat mocht er ergens iets zakken je het nog wat kunt bijdraaien.
Daar dacht ik ook aan. Alleen een poer lijkt me bijna garantie voor verzakken, ik zal eens kijken naar die funderingstegels, daar zit volgens mij ook nog bewapening in. Nadeel is alleen dat ik de overkapping zoveel mogelijk aan de rand wil hebben van een beschoeiing bij een vlonder, daar zal hij dan iets vanaf komen door het extra oppervlakte van een tegel.
Ik zie veel mensen die hun overkapping echt tegen de schutting aan bouwen met de boei bijna over de erfgrens heen. Ik vraag me wel eens af hoe je dan je overkapping überhaupt wilt onderhouden en hoe je de afwatering dan regelt. Persoonlijk heb ik om de overkapping ten minste 60 centimeter overgehouden om overal in ieder geval nog bij te kunnen en om de afwatering 'n beetje geregeld te krijgen (zonder het op het riool aan te hoeven sluiten).
Wij wonen vlak bij jou in de buurt en hebben vorig jaar een tuinkamer laten zetten van 3 x4 meter. Deze is van aluminium en heeft een glazen dak en glazen schuifwand. Er waren verschillende opties voor onze fundering (vaste zand op 8 meter diep maar wel 2 x klei zeebodem daartussen) maar waar het bedirjf mee kwam vond ik wel geniaal.Pauwl schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:59:
Daar dacht ik ook aan. Alleen een poer lijkt me bijna garantie voor verzakken, ik zal eens kijken naar die funderingstegels, daar zit volgens mij ook nog bewapening in. Nadeel is alleen dat ik de overkapping zoveel mogelijk aan de rand wil hebben van een beschoeiing bij een vlonder, daar zal hij dan iets vanaf komen door het extra oppervlakte van een tegel.
Ze hebben een gat gemaakt voor een 30x30 tegel waarin ze een hardhouten paal 7x7 van 2,4 meter hebben geheid (Hilti met speciale "beitel"waar de paal in paste). Op deze paal is de tegel gezet waar de poer op gezet is. Navraag leerde ons dat ze bij ons in de buurt heel veel op deze manier tuinkamers, serres en overkappingen gezet hebben. Misschien is dat een optie voor je, ik ga onze schuur met overkapping op dezelfde manier funderen.
Onze oude vijver is ook gemaakt met hardhouten palen. Deze heb ik in 2020 aangepast en toen een paar oude palen verwijderd. Zaten er 20 jaar in maar heb ze weer gebruikt in de schutting, waren nog snoeihard en zagen er nog keurig uit.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
He bedankt, was dat gedaan door het bedrijf wat het tuinhuis heeft geplaatst? Ik kan geen sonderings gegevens vinden maar de palen van het huis zitten op 6 meter volgens de bouwtekeningen. Deze overkapping zal niet vreselijk zwaar worden denk ik niet overal komen muurtjes in en geen glas. Voorkant blijft iig volledig open.
Speciale funderingstegels zijn volgens mij wat overdreven. een stoeptegel 50x50 is 5cm dik. Die kan de druk best aan. Als je de tegel ingraaft en de poer erop zet komt er nogaltijd (snel)beton dus dan heb je ook al staat de poer op de kant nog voldoende hechting en zal het geheel niet zo heel snel verzakken. Tenzij de grond bijna een moeras is.Pauwl schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:59:
Iets van verzakking/ grond werking zul je altijd blijven houden. Grond ademt als het ware. Door het nat worden van de grond in de winter met eventuele ijsvorming (uitzetten) en uitdroging tijdens de zomer (inklinken)
Wij hebben de plannen gemaakt voor een buitenverblijf met een dak van zonnepanelen. We hebben eerder dit jaar bi-facial panelen gekocht om hier dus later een buitenverblijf mee te bedekken. De zijwand die nu open is willen wij met glas uitvoeren. Ik weet alleen nog niet hoe we dat kunnen doen met dit ontwerp. De schoren zitten in de weg namelijk.
:strip_exif()/f/image/SQWOJ4Fra7slKuzwUnXs73Az.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik een check gedaan en het blijkt dat het vergunning plichtig is op onze locatie in de tuin. Een van de dingen die aangeleverd moeten worden zijn constructive berekeningen: Constructietekeningen en –berekeningen (conform de eurocodes).
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de palen en ringbalk in 14x14 uitgevoerd en de gording in 20x7 waarbij de twee buitenste gordingsbalken ook de ringbalk zijn.
Met de vuistregel van 5cm per meter voldoe ik volgens mij. Het dak wordt niet zwaar belast door de zonnepanelen (13kg/m2). Er zal wel rekening gehouden moeten worden voor sneeuw, maar niet voor regen omdat het dak onder een hoek van ongeveer 5.4 graad staat. De gordingsbalken staan op 1.05m van elkaar en wordt bepaald door de zonnepanelen. Ik kon geen smallere panelen vinden. Ze worden snel 1.14, dus daarom deze genomen van 1.05.
Heeft iemand ervaring met het aanleveren van tekeningen en berekeningen voor een vergunningsaanvraag?
Een idee of voorbeeld voor een glazen wand is ook welkom.
:strip_exif()/f/image/SQWOJ4Fra7slKuzwUnXs73Az.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik een check gedaan en het blijkt dat het vergunning plichtig is op onze locatie in de tuin. Een van de dingen die aangeleverd moeten worden zijn constructive berekeningen: Constructietekeningen en –berekeningen (conform de eurocodes).
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de palen en ringbalk in 14x14 uitgevoerd en de gording in 20x7 waarbij de twee buitenste gordingsbalken ook de ringbalk zijn.
Met de vuistregel van 5cm per meter voldoe ik volgens mij. Het dak wordt niet zwaar belast door de zonnepanelen (13kg/m2). Er zal wel rekening gehouden moeten worden voor sneeuw, maar niet voor regen omdat het dak onder een hoek van ongeveer 5.4 graad staat. De gordingsbalken staan op 1.05m van elkaar en wordt bepaald door de zonnepanelen. Ik kon geen smallere panelen vinden. Ze worden snel 1.14, dus daarom deze genomen van 1.05.
Heeft iemand ervaring met het aanleveren van tekeningen en berekeningen voor een vergunningsaanvraag?
Voor dat soort tekeningen zou ik eerlijk gezegd niet zelf gaan lopen hobbyen. Neem een technisch tekenaar/ architect in de arm die ervaring in de betreffende gemeente heeft.kiddyl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:05:
Wij hebben de plannen gemaakt voor een buitenverblijf met een dak van zonnepanelen. We hebben eerder dit jaar bi-facial panelen gekocht om hier dus later een buitenverblijf mee te bedekken. De zijwand die nu open is willen wij met glas uitvoeren. Ik weet alleen nog niet hoe we dat kunnen doen met dit ontwerp. De schoren zitten in de weg namelijk.
[Afbeelding]
Voor de glazenwand lijkt mij de enige oplossing om dit zonder schoren te doen. Als het alleen een glazen wand betreft en geen schuifdeuren kun je altijd nog een staander in het midden zetten. Met glas eronder wil je echt niet dat er veel druk van boven gaat komen van het eventuele doorhangen (wat die schoren ook niet gaan oplossen)
@kiddyl Dat je panelen 1.07m breed zijn betekend toch niet dat je geen gordingen kan plaatsen elke 50cm ?
Wellicht je schoren aan de kant van de glazen wand smaller uitvoeren zodat je de wand erachter kan laten lopen? Voor wat betreft de technische tekeningen en berekeningen zou ik dit inderdaad ook uitbesteden.
Wellicht je schoren aan de kant van de glazen wand smaller uitvoeren zodat je de wand erachter kan laten lopen? Voor wat betreft de technische tekeningen en berekeningen zou ik dit inderdaad ook uitbesteden.
Bedankt voor jullie antwoorden @sweetdude @GeeMoney. De extra staander heb ik over nagedacht en ga ik overwegen. Je wilt inderdaad niet dat het inzakt met een glazen wand.
Ik vraag mij dan wel af of je ook constructie berekeningen krijgt als je een kant en klaar pakket koopt.
Als ik er voldoende tijd in steek kan ik de berekeningen maken, maar de vraag is of dat geaccepteerd wordt. Als het niet vergunningsplichtig was zal ik deze constructie gewoon plaatsen trouwens. Het dak is veel lichter met zonnepanelen dan de opbouw met een standaard dak. Het is dat het nu op een stuk komt in onze tuin dat niet als achtererf wordt gezien.
Ik vraag mij dan wel af of je ook constructie berekeningen krijgt als je een kant en klaar pakket koopt.
Als ik er voldoende tijd in steek kan ik de berekeningen maken, maar de vraag is of dat geaccepteerd wordt. Als het niet vergunningsplichtig was zal ik deze constructie gewoon plaatsen trouwens. Het dak is veel lichter met zonnepanelen dan de opbouw met een standaard dak. Het is dat het nu op een stuk komt in onze tuin dat niet als achtererf wordt gezien.
De schoren kan je er toch achter zetten als je ze b.v. 7 centimeter dik maakt? Dan heb je nog 7 centimeter over voor de glaswand, lijkt mij genoeg. Zie bijvoorbeeld hier dit plaatje https://www.heijboertuinh...kamer-met-glasschuifwand/kiddyl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:05:
Jammer dat het niet in het achtererfgebied zit, anders was zoiets volgens mij inderdaad vergunningsvrij zolang hoogte < 3 meter bij de erfgrens.
De balken op het dak zijn 20x7. Alleen de palen en balken voor en achter zijn 14x14. Een extra staander zal het probleem wel oplossen denk ik tegen mogelijk inzakken van de balk. Inzakken in de grond gaan we nu even niet vanuit.jeeedeee schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:01:
[...]
De schoren kan je er toch achter zetten als je ze b.v. 7 centimeter dik maakt? Dan heb je nog 7 centimeter over voor de glaswand, lijkt mij genoeg. Zie bijvoorbeeld hier dit plaatje https://www.heijboertuinh...kamer-met-glasschuifwand/
Jammer dat het niet in het achtererfgebied zit, anders was zoiets volgens mij inderdaad vergunningsvrij zolang hoogte < 3 meter bij de erfgrens.
Vraag eens bij de gemeente een voorbespreking aan en bespreek met hen hoe belangrijk zij de constructieberekening vinden en/of wat voor hen belangrijk is bij deze aanvraag. Ik denk namelijk dat het voor de vergunning vooral belangrijk is hoe het er uit ziet aangezien er massa’s van deze gebouwtjes vergunningsvrij worden neergezet.kiddyl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:45:
Bedankt voor jullie antwoorden @sweetdude @GeeMoney. De extra staander heb ik over nagedacht en ga ik overwegen. Je wilt inderdaad niet dat het inzakt met een glazen wand.
Constructeur zou je waarschijnlijk eerst uitleggen dat voor balken die voornamelijk op buig worden belast geen 140x140mm moet gebruiken. Net als schoren niet nodig zijn gezien je de wanden beplankt. En zal vragen van welk materiaal je het wilt bouwen en welke sterkteklasse?kiddyl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:05:
[Afbeelding]
Verder is het een simpel bouwwerkje die elke constructeur in mum van tijd heeft berekend en echt geen vermogen gaat kosten.
Ik ben ook bezig met het bouwen van een overkapping en wil de binnenwanden dicht maken met verticale douglas sponningplanken. Nu vraag ik me af of dit met rvs schroeven moet of ook met verzinkte schroeven kan (verzinkte schroeven hebben een goede kleur om te ",matchten" met het douglas).
Binnenwanden kun je gewoon doen met verzinkte schroeven komt toch geen water aan.Wimploo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:21:
Ik ben ook bezig met het bouwen van een overkapping en wil de binnenwanden dicht maken met verticale douglas sponningplanken. Nu vraag ik me af of dit met rvs schroeven moet of ook met verzinkte schroeven kan (verzinkte schroeven hebben een goede kleur om te ",matchten" met het douglas).
Ik heb een bus Remmer HK lazuur kleur douglas liggen om mee te behandelen als mijn overkapping klaar is.
Ik ga in het voorjaar ook beginnen met de bouw van onze overkapping. Het zal er eentje worden van 5x6 meter en aan 1 zijde tegen de woning aan gemonteerd worden en de 3 andere zijdes zullen voorzien worden van glazenschuifwanden.
Mijn vraag gaat echter over de vloer. Ik zou graag iets van isolering willen voorzien ivm optrekkende kou. Hebben jullie ideeën over hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Mijn vraag gaat echter over de vloer. Ik zou graag iets van isolering willen voorzien ivm optrekkende kou. Hebben jullie ideeën over hoe ik dit het beste aan kan pakken?
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Zeker ideeen. Ik ben fan van beton, waarom? Sterk, vlak, nooit onkruid, verzakt niet bij juiste fundatie, oftewel 1x pijn lijden met betalen en nooit meer naar omkijken. Onder de beton stop je tweedehands piepschuim of ander drukvat isolatiemateriaal. Vorstrandje aan de zijkanten en je zit helemaal gebakken. De vloer kan dan direct dienen als fundatie, waardoor je niet met betonpoeren en zo zit. Just my 2 centsEdwinC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:30:
Ik ga in het voorjaar ook beginnen met de bouw van onze overkapping. Het zal er eentje worden van 5x6 meter en aan 1 zijde tegen de woning aan gemonteerd worden en de 3 andere zijdes zullen voorzien worden van glazenschuifwanden.
Dus gewoon een gevlinderde betonvloer bedoel je dan? Hier heb ik zelf ook aan zitten denken idd. Al moet ik de vrouw nog overtuigen......
Andere optie is betonvloer op dezelfde manier opbouwen als hierboven beschreven, en daar dan tegels op lijmen. Maar ik weet niet of dit problemen kan geven in de winter als het flink vriest.
Andere optie is betonvloer op dezelfde manier opbouwen als hierboven beschreven, en daar dan tegels op lijmen. Maar ik weet niet of dit problemen kan geven in de winter als het flink vriest.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Bovenop de beton kun je tegels lijmen, wel de juiste lijm gebruiken. Of PVC als je dat mooier vindt. Of vloerbedekking. Of extra aandacht aan het vlinderen, waardoor je een mooie dichte betonvloer krijgt. Je kunt ook kleurstof meedoen in de beton, waardoor je bijvoorbeeld een antracieten vloer krijgt. Hier kun je dan weer 1 a 2 mm sleuvjes in frezen, dat ziet eruit als voegen en krijg je een imitatatie tegelvloer. Mogelijkheden zijn eindeloos.EdwinC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:39:
Dus gewoon een gevlinderde betonvloer bedoel je dan? Hier heb ik zelf ook aan zitten denken idd. Al moet ik de vrouw nog overtuigen......
Weet iemand wat een douglas balk kan dragen?
Heb een overkapping gebouwd en wil er in de toekomst misschien wat zonnepanelen op leggen.
Waar moet ik rekening mee houden?
Is hier een vuistregel voor?
Heb een overkapping gebouwd en wil er in de toekomst misschien wat zonnepanelen op leggen.
Dit hangt natuurlijk volledig af welke maat de balken en de overspanning. Ik ben niet zo thuis in de vuistregels voor hout maar over het algemeen zijn vuistregels beperkt toepasbaar als je te maken hebt met complexere constructies. Met iets meer info kan hier vast een beter advies voor gegeven worden. Heb je bijv. een plat dak of een puntdak? Wat voor dakpanelen, welke dikte? Hoeveel zonnepanelen?dr86 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:43:
Weet iemand wat een douglas balk kan dragen?
Bij hout geldt de vuistregel voor iedere meter overspanning 5 cm hout.
Hier (6 jaar geleden inmiddels) ook zelf met wat hulp een overkapping gebouwd met douglas hout. Fundering gestort voor alle zekerheid, waarschijnlijk niet nodig maar je weet maar nooit!EdwinC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:39:
:strip_exif()/f/image/tkOG8oNTYWoRzaTwgmBEbT1i.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze fundering tegels gelijmd en een deel vlonderplanken opgelegd, tot nu toe nooit problemen gehad bij vorst.
:strip_exif()/f/image/zHMkPxOwMYw6FcDAOfVQkgOS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder nog wat foto's van tijdens en na de bouw:
:strip_exif()/f/image/e8t9u1SrcstMVAtIIqIh5Ctc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSAsr3FicEjG5iXWIA8RTfBW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0aEJFQErVABY32LNYUpNIv97.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cB2ceD7Pj0i3pqSOvPIdsGjh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jq7wg8HW3ckAevxlVkKpWqLI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3GbKe4vt6y1gOUzfA0ggzto5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pw4Ycse1L8tTb1b9YOeXZlF8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jF2TwQqQbaLpUBaeOu1xVfEk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Cs6Iu4E5hSzJBRoMMOfSBYX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZcoSB3nJomOZ5blGuCCvPTcY.jpg?f=fotoalbum_large)
roches schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:26:
Bij hout geldt de vuistregel voor iedere meter overspanning 5 cm hout.
Gaat om een plat dak met onderstaande afmetingen. Bij iedere letter ligt een ringbalk (staat niet op deze tekening)TorxWorx schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Dit hangt natuurlijk volledig af welke maat de balken en de overspanning. Ik ben niet zo thuis in de vuistregels voor hout maar over het algemeen zijn vuistregels beperkt toepasbaar als je te maken hebt met complexere constructies. Met iets meer info kan hier vast een beter advies voor gegeven worden. Heb je bijv. een plat dak of een puntdak? Wat voor dakpanelen, welke dikte? Hoeveel zonnepanelen?
Alles is van douglas 150*50mm balken.
De dwarsbalken staan ook niet in deze tekening maar hebben een hoh afstand van 600mm.
Daarbovenop ligt dakbeschot 18*145mm. (h*b)
:strip_exif()/f/image/mhyQglRceHN6j7j4jllaFtod.jpg?f=fotoalbum_large)