Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
dr86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

[...]

Gaat om een plat dak met onderstaande afmetingen. Bij iedere letter ligt een ringbalk (staat niet op deze tekening)

Alles is van douglas 150*50mm balken.

De dwarsbalken staan ook niet in deze tekening maar hebben een hoh afstand van 600mm.

Daarbovenop ligt dakbeschot 18*145mm. (h*b)

[Afbeelding]
Hoeveel panelen zou je willen plaatsen, en waar op het dak? Hoe wil je deze gaan monteren? Wil je deze direct op het dak bevestigen of met ballast? Zonder ballast kom je ongeveer op 25 kg per paneel, met ballast ongeveer het dubbele.

Als je een keuze hebt gemaakt wat betreft de panelen kun je uitrekenen of je huidige constructie voldoet. Ik heb wat gegevens voor je verzameld uit het NEN register: Volgens NEN-EN 338:2016 heeft douglas hout een buigsterkte van 18 MPa (sterkteklasse C18). De sneeuwbelasting volgens NEN-EN 1991-1-3 in Nederland is 0.7 kN/m^2*. De balk met een overspanning van 3.6 m is het meest kritisch in deze situatie. Als je voor deze balk de interne spanningen en daarmee de veiligheidsfactor berekent is dat voldoende om uitsluitsel te geven. De rest van de constructie doorrekenen heeft niet heel veel toegevoegde waarde. Laat het maar weten als je hierbij nog hulp nodig hebt, dan kan ik je op weg helpen.

*is plaatsafhankelijk, dus uitgegaan van de max. belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
TorxWorx schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Hoeveel panelen zou je willen plaatsen, en waar op het dak? Hoe wil je deze gaan monteren? Wil je deze direct op het dak bevestigen of met ballast? Zonder ballast kom je ongeveer op 25 kg per paneel, met ballast ongeveer het dubbele.

Als je een keuze hebt gemaakt wat betreft de panelen kun je uitrekenen of je huidige constructie voldoet. Ik heb wat gegevens voor je verzameld uit het NEN register: Volgens NEN-EN 338:2016 heeft douglas hout een buigsterkte van 18 MPa (sterkteklasse C18). De sneeuwbelasting volgens NEN-EN 1991-1-3 in Nederland is 0.7 kN/m^2*. De balk met een overspanning van 3.6 m is het meest kritisch in deze situatie. Als je voor deze balk de interne spanningen en daarmee de veiligheidsfactor berekent is dat voldoende om uitsluitsel te geven. De rest van de constructie doorrekenen heeft niet heel veel toegevoegde waarde. Laat het maar weten als je hierbij nog hulp nodig hebt, dan kan ik je op weg helpen.

*is plaatsafhankelijk, dus uitgegaan van de max. belasting
Ah helder, wist niet dat je richting de 50kg gaat met balast, want dat zou mijn eerste optie zijn. Zodat ik het dak zelf niet hoef te beschadigen met bevestiging materiaal.

Er is ruimte voor 8 panelen op het gehele dak, maar dat gaat wel heel zwaar gaat worden, zeker bij de balk van 3,6 meter. (die moet eigenlijk ook dikker zijn als de lengte boven de 3 meter strekt)

Qua ruimte zou er dan alleen het achterste gedeelte van de schuur gebruikt kunnen worden en houdt je 4 panelen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:42
dr86 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:37:
[...]

Ah helder, wist niet dat je richting de 50kg gaat met balast, want dat zou mijn eerste optie zijn. Zodat ik het dak zelf niet hoef te beschadigen met bevestiging materiaal.

Er is ruimte voor 8 panelen op het gehele dak, maar dat gaat wel heel zwaar gaat worden, zeker bij de balk van 3,6 meter. (die moet eigenlijk ook dikker zijn als de lengte boven de 3 meter strekt)

Qua ruimte zou er dan alleen het achterste gedeelte van de schuur gebruikt kunnen worden en houdt je 4 panelen over.
Bij (bijna) platte montage heb je minder ballast nodig.

Erwin_83 in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"

Ik heb een eigen topic over mijn berging en er is een algemeen topic over plat dak montage.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
Erwin_83 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Bij (bijna) platte montage heb je minder ballast nodig.

Erwin_83 in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"

Ik heb een eigen topic over mijn berging en er is een algemeen topic over plat dak montage.
Ik heb je topic nog niet gelezen maar het eindresultaat ziet er goed uit d:)b. Wat betreft de ballast vermoed ik dat bij platte montage je ongeveer met 35 à 40 kg per paneel moet rekenen?

@dr86 heb je al voorkeuren voor de combi panelen, bevestigingsmethode en hellinghoek? Esthetisch lijkt mij een platte montage icm een verhoogde rand rondom het minst ingrijpend. Constructie technisch zou ik op het eerste oog zeggen dat het evt. met wat aanpassingen wel moet lukken om 8 panelen kwijt te kunnen. Zonder berekening is dat natuurlijk wel slechts gevoelsmatig. Aangezien het een dakconstructie betreft zou ik persoonlijk er wel echt zeker van willen zijn dat de bestaande constructie voldoet.

Als je een keuze hebt gemaakt waar de ballast en zonnepanelen moeten komen en wat de bijbehorende belastingen zijn kun je pas gaan rekenen. Wanneer blijkt dat de huidige constructie niet voldoet zou ik pas gaan kijken of minder panelen / een aanpassing aan de huidige constructie wel een goede oplossing geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
TorxWorx schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Ik heb je topic nog niet gelezen maar het eindresultaat ziet er goed uit d:)b. Wat betreft de ballast vermoed ik dat bij platte montage je ongeveer met 35 à 40 kg per paneel moet rekenen?

@dr86 heb je al voorkeuren voor de combi panelen, bevestigingsmethode en hellinghoek? Esthetisch lijkt mij een platte montage icm een verhoogde rand rondom het minst ingrijpend. Constructie technisch zou ik op het eerste oog zeggen dat het evt. met wat aanpassingen wel moet lukken om 8 panelen kwijt te kunnen. Zonder berekening is dat natuurlijk wel slechts gevoelsmatig. Aangezien het een dakconstructie betreft zou ik persoonlijk er wel echt zeker van willen zijn dat de bestaande constructie voldoet.

Als je een keuze hebt gemaakt waar de ballast en zonnepanelen moeten komen en wat de bijbehorende belastingen zijn kun je pas gaan rekenen. Wanneer blijkt dat de huidige constructie niet voldoet zou ik pas gaan kijken of minder panelen / een aanpassing aan de huidige constructie wel een goede oplossing geeft.
Nee nog niet helemaal over nagedacht, een aanpassing is lastig, in het schuur gedeelte zou het kunnen, maar daar zijn de strekkende balken niet heel lang. Het grootste probleem is de balk van 3,6m.

Alleen is dit van de overkapping, dus daar wil ik geen extra balk toevoegen.

Esthetisch maakt het mij niet heel veel uit, dus een lichte hellingshoek zou ook nog best kunnen.

Alleen ben ik zover nog niet, voor nu was het meer een vraag die in mij op kwam omdat ik nu al wel een leiding aan het leggen was naar de schuur toe om in de toekomst wellicht panelen er op te leggen.

Er moet in ieder geval eerst nog een hoop op de grond gebeuren, dus als ik ze ga leggen zal dit waarschijnlijk pas volgend jaar zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
dr86 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Nee nog niet helemaal over nagedacht, een aanpassing is lastig, in het schuur gedeelte zou het kunnen, maar daar zijn de strekkende balken niet heel lang. Het grootste probleem is de balk van 3,6m.

Alleen is dit van de overkapping, dus daar wil ik geen extra balk toevoegen.
Als aanpassing zou je ook een frame van rvs of alu bovenop het dak kunnen maken. Dan zie je er niks van vanaf de onderkant en blijft de constructie zoals het nu is. Op dat frame monteer je dan de zonnepanelen en op de hoeken van dat frame kun je ballast plaatsen. De ballast steunt dan af rond de staanders ipv het midden van de 3.6 m balk.

Mocht je nu al uitsluitsel willen hebben zonder dat je al precies weet wat je tzt. wil gaan leggen: In eerste instantie kun je ook een vereenvoudigde berekening maken waar je uitgaat van 50 kg per paneel. Wellicht is 50 kg aan de hoge kant maar als dat constructietechnisch niet kan dan is 35 kg per paneel waarschijnlijk ook teveel.(althans ik zou het dan niet aanraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulvN
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
@Woohooo Dank voor het delen van de uitgebreide fotoreportage. Heb er al meerdere keren naar gekeken. Ik ben van plan zelf ook een soortgelijke overkapping te bouwen. Wil jouw foto's en tips als voorbeeld gaan gebruiken.

Na het bestuderen van de foto's blijf ik met 1 vraag zitten: hoe heb je de balkjes aan de buitenzijde van de ringbalk bevestigd? Is dat met een tellerkopschroef door de lengte van het balkje? Of (en/of) wat parkers diagonaal van boven door het balkje in de ringbalk? Vraag me echt af hoe je dat zo mooie voor elkaar hebt gekregen. En of het ook nog (enigszins) een dragende functie heeft voor de dakplaaten.

Alvast bedankt - en nogmaals dank voor het delen van je foto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:36

Woohooo

Smilie, James Smilie

PaulvN schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:04:
@Woohooo Dank voor het delen van de uitgebreide fotoreportage. Heb er al meerdere keren naar gekeken. Ik ben van plan zelf ook een soortgelijke overkapping te bouwen. Wil jouw foto's en tips als voorbeeld gaan gebruiken.

Na het bestuderen van de foto's blijf ik met 1 vraag zitten: hoe heb je de balkjes aan de buitenzijde van de ringbalk bevestigd? Is dat met een tellerkopschroef door de lengte van het balkje? Of (en/of) wat parkers diagonaal van boven door het balkje in de ringbalk? Vraag me echt af hoe je dat zo mooie voor elkaar hebt gekregen. En of het ook nog (enigszins) een dragende functie heeft voor de dakplaaten.

Alvast bedankt - en nogmaals dank voor het delen van je foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwBjlLVp_z-MaK2Fo4Fdprh4C1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Md67GgIVkcmL3QlndMr8untJ.jpg?f=fotoalbum_large

Neem aan dat je deze stukjes bedoeld. Die zitten met een tellerkopschroef aan de voorkant tegen de balk aan. Hebben geen dragende functie dus. Met die boeiboorden ervoor rondom zie je die schroeven niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulvN
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
Mooi, dat bedoelde ik inderdaad. Super bedankt voor je reactie!

Gr.,
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:54

f.h

Ik heb de afgelopen weken dit topic doorgespit, omdat ik een kleine overkapping ga maken voor mijn kamado en pizza oven.

Dit is mijn design in SketchUp (ik heb alleen houtwerk getekend, uiteraard werk ik met betonpoeren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBg4wdvGVA2Fcyty6zN9T8Hbf1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wAPa2QEyxCPcUMPr9v5Kjo1.jpg?f=fotoalbum_large

Met 1300 * 3000 bescheiden qua afmetingen, maar wat mij betreft mooi als eerste zelfbouw project.

Ik wil EPDM als dakbedekking gaan gebruiken, maar het enige waar over 'twijfel' is het wel/niet isoleren. Alles in mij zegt niet isoleren (de overkapping is open dus per definitie vochtig, ik ga er natuurlijk niet in 'verblijven', dus waarom zou ik het doen). Nog andere tips/overwegingen?

Daarnaast heb ik nog een tip gekregen om voor de dakrand schuine mastiekschroten te gebruiken ipv standaard balken. Omdat dit veel makkelijker zijn met het beplakken met EPDM. Ik kan daar alleen niet veel over terug vinden. Hebben tweakers hier dit gedaan/overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52
Hoef je niet te isoleren maar mijn idee. Je hebt buiten/buiten. Dus wat wil je bereiken? Hier wel geïsoleerd, voornamelijk voor zon instraling omdat hem helemaal kunnen afsluiten. Maar lijkt me bij jou weg gegooid geld.
Mastiek sowieso, legt veel makkelijker. Hier het zelfde gedaan.

[ Voor 30% gewijzigd door The Fatal op 15-11-2023 22:31 ]

• f.h

f.h

The Fatal schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:30:
Hoef je niet te isoleren maar mijn idee. Je hebt buiten/buiten. Dus wat wil je bereiken? Hier wel geïsoleerd, voornamelijk voor zon instraling omdat hem helemaal kunnen afsluiten. Maar lijkt me bij jou weg gegooid geld.
Mastiek sowieso, legt veel makkelijker. Hier het zelfde gedaan.
We zitten op een lijn merk ik :)
Heb je nog tips wat betreft het gebruik van mastiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28
Isoleren heeft geen nut zolang het open is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:47
@f.h Ik zie dat je de zijkanten open hebt, maar wellicht is een dakdoorvoer/schoorsteen ook een idee zodat de rook van de oven mooi naar buiten verdwijnt.

• f.h

f.h

jeeedeee schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:08:
@f.h Ik zie dat je de zijkanten open hebt, maar wellicht is een dakdoorvoer/schoorsteen ook een idee zodat de rook van de oven mooi naar buiten verdwijnt.
Je hebt helemaal gelijk :)
Er komt nog een schoorsteen op, maar die heb ik niet getekend. Ben er nog niet helemaal uit wat er precies op een epdm dak kan met de temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
Weinig gepost hier de laatste tijd... hier druk aan het voorbereiden van de schuur die achter in de tuin komt. En toch even mijn plannen delen. Plan is om een overkapping van +/- 6x12 meter te maken, met daarop ruimte voor 30 zonnepanelen. Zou graag mijn plannen delen, om ook wat input te krijgen.

Door de vrij grote diepte heb ik besloten om het geheel op te splitsen, in twee delen. Een deel voor van twee meter, en een deel achter van 4 meter. Ik wil ringbalken en standaars gebruiken van 15x15 en de gordingen maken van douglas balken van 7x20. Het dak wordt een geïsoleerd lessenaarsdak die licht 5-6 graden afloopt, zodat ik de panelen en ballast daar mooi als 1 vlak op kan leggen.

Ringbalken

Ik was van plan om de hoek van het dak te maken door de staanders aan de bovenkant schuin (6 graden) af te zagen en daarop de ringbalken te leggen. De ringbalk constructie krijgt zodoende dan al de helling van het dak en daarmee hoef ik de gordingen niet in te zagen. Ik heb dat elders gezien, en lijkt mij de makkelijkste optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXa3M6P3HTapvJu6UbuGPpeLAzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtsYsp8XWHKopuN5G1H6rk90.png?f=fotoalbum_large

Gordingen

De gordingen van 70x20, om de 50 centimeter, gordingen van 6 meter waren slecht te krijgen, dus ik ga ze splitsen in een voor en achter gording. Met een tellerkop vastschroeven in de ringbalk gaat wel nodig zijn verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfBjN0Gcsv-8zcmzCYQ_TD21wzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqhGJzz0iPT5zwlT0wOmkspc.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk zal het zoiets als hieronder worden, met links een schuur, en rechts een zitgedeelte met t.z.t. wellicht ook glazen schuifdeuren. In het midden wat technische spullen van het zwembad en wellicht een douche.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYI8Gc8N5Xocts1Zer98K_gd208=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXfUMfN2YAcizFC3GlZO7fE3.png?f=fotoalbum_large

Vragen

1. Is de maat van de ringbalken voldoende? Ik zie niet zoveel voorbeelden van constructies, waarbij ook in het midden een "midden ringbalk" nodig is, aangezien de meeste constructies max 4 meter diep zijn.
  2. De hoogte van de ringbalken is nu 15 centimeter, gezien de overspanning van bijna 4 meter tussen de midden en de achterste ringbalk leek mij 7x20 de juiste keuze voor de gordingen, heb nu 50 centimeter afstand tussen de gordingen aangehouden. Klopt dit een beetje? Ik zie ook wel minder hoge gordingen toegepast worden. Hoop het trouwens wel want ik heb al het een en ander besteld afgelopen weekend met Black Friday :o
Heel veel zin om te gaan bouwen, zal wel een project worden van een jaartje 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom met ballast werken? Je hebt nu de kans om het goed te doen! Jaag gewoon een paar PV ankers in de balken en monteer daar je rails op. Zo'n zonde om je dak vol te leggen met onnodig gewicht...!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
bbbrumbrum schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:15:
Waarom met ballast werken? Je hebt nu de kans om het goed te doen! Jaag gewoon een paar PV ankers in de balken en monteer daar je rails op. Zo'n zonde om je dak vol te leggen met onnodig gewicht...!
@bbbrumbrum Ik had gelezen dat ankers zoals click fit stok schroeven vaak gaan lekken. En aangezien ik ook de mogelijkheid wil hebben om het als woning te gaan gebruiken leek mij dat niet ideaal. Geef je gelijk en ik zou het liefst zonder ballast werken.

Heb je een voorbeeld van zo’n anker en hoe zorg ik ervoor dat dit waterdicht wordt? Ik wil tussen de 6 en 10 cm Pir isolatie toepassen en daar EPDM op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jeeedeee schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:15:
[...]

@bbbrumbrum Ik had gelezen dat ankers zoals click fit stok schroeven vaak gaan lekken. En aangezien ik ook de mogelijkheid wil hebben om het als woning te gaan gebruiken leek mij dat niet ideaal. Geef je gelijk en ik zou het liefst zonder ballast werken.

Heb je een voorbeeld van zo’n anker en hoe zorg ik ervoor dat dit waterdicht wordt? Ik wil tussen de 6 en 10 cm Pir isolatie toepassen en daar EPDM op.
Je moet ook fatsoenlijke ankers gebruiken met een flens van EPDM/Bitumen:
https://blubase.com/nl/qs-pv-anker/

Of je maakt een vloeiende lokale verhoging rond het ankerpunt in je dak, zodat er sowieso al geen water bij kan komen.

Denk persoonlijk dat het PIR wel drukvast genoeg is om het daarop aan te trekken, anders een moertje onder elk anker-ankerpunt zodat deze niet naar beneden kan zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 12:08
jeeedeee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:56:
... Plan is om een overkapping van +/- 6x12 meter te maken, met daarop ruimte voor 30 zonnepanelen. Zou graag mijn plannen delen, om ook wat input te krijgen.

Door de vrij grote diepte heb ik besloten om het geheel op te splitsen, in twee delen. Een deel voor van twee meter, en een deel achter van 4 meter. Ik wil ringbalken en standaars gebruiken van 15x15 en de gordingen maken van douglas balken van 7x20. Het dak wordt een geïsoleerd lessenaarsdak die licht 5-6 graden afloopt, zodat ik de panelen en ballast daar mooi als 1 vlak op kan leggen.
...
Gezien de overspanning en gewicht vraag ik mij af of 15x15 voldoende is. Iedereen geeft altijd aan 5cm dikte per strekkende meter. Daar ga je met die 15cm balk op 4m onder zitten.
Er zijn meerdere mogelijkheden...
Je gaat toch al opsplitsen in 2m en 4m is het dan niet handiger om 3m en 3m te doen;
Of naar 20x20 gaan voor de staanders en ringbalken;
Of de wanden zo maken dat het regelwerk nog flink wat gaat dragen;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinox
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik ben dit topic al enige maanden aan het volgen. Nu wil ik zelf een overkapping gaan maken komend voorjaar.

Mijn overkapping zal 8500 x 7800 worden. Er zit dus een schuine zijde in. Mijn tuin heeft namelijk geen rechte hoeken vandaar.

De achterwand en 1 zijwand worden dichtgemaakt en geïsoleerd. De andere zijkant komt een dubbele deur ivm ingang tuin. En is dus ook dicht

De voorkant is de lengte 7800. Nu wil ik staanders gebruiken van 150*150mm. Standaard 200*200 mm zijn qua prijsverhouding ineens duur. Wanneer ik daar balken opleg van 150*150 in houtverbinding kom ik niet uit met 1 extra staander. Dat wil ik eigenlijk wel..maw....ik wil geen 2 staanders aan de voorkant.

Nu kan ik 2 balken nemen van 200*200mm maar is dat wel mooi op standers 150*150mm? Of is dit juist een no-go?

Of zeggen jullie....nou....3900 is nog wel te doen met 150x150 balken?

Aan de achterkant en zijkanten kan ik gewoon werken met 150*150 balken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,
Roland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52
Quinox schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:17:
Ik ben dit topic al enige maanden aan het volgen. Nu wil ik zelf een overkapping gaan maken komend voorjaar.

Mijn overkapping zal 8500 x 7800 worden. Er zit dus een schuine zijde in. Mijn tuin heeft namelijk geen rechte hoeken vandaar.

De achterwand en 1 zijwand worden dichtgemaakt en geïsoleerd. De andere zijkant komt een dubbele deur ivm ingang tuin. En is dus ook dicht

De voorkant is de lengte 7800. Nu wil ik staanders gebruiken van 150*150mm. Standaard 200*200 mm zijn qua prijsverhouding ineens duur. Wanneer ik daar balken opleg van 150*150 in houtverbinding kom ik niet uit met 1 extra staander. Dat wil ik eigenlijk wel..maw....ik wil geen 2 staanders aan de voorkant.

Nu kan ik 2 balken nemen van 200*200mm maar is dat wel mooi op standers 150*150mm? Of is dit juist een no-go?

Mvg,
Roland
Is dit geen idee: https://www.douglashout.nl/douglas-balk-150x200mm
Je hebt ook 150*200. Hoogte is naar mijn weten belangrijker dan de breedte voor een overspanning.
Heb het zelfde gedaan voor een overspanning van 4000cm. Hele ring balk van 150*200 gemaakt

[ Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 30-12-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:27
Quinox schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:17:

Mvg,
Roland
Wil je 7800 overbruggen met 1 balk? Of komt er sowieso één staander?
3900 mag volgens de 'balkenschuif' niet met 150x150 maar heb zelf ook 3800 overbrugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinox
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-01-2024
@The Fatal
Oke....die balken had ik niet gezien bij mijn leverancier. Ik zal er eens naar vragen.

Volgens mij is de hoogte ook belangrijker.

@SquareOne
Nee, er komt sowieso 1 staander. Dat is ook prima. Als de balk dan 150*200 is dan zou dat goed moeten zijn als ik het zo lees toch?

Mvg
Roland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Quinox schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:08:
@The Fatal
Oke....die balken had ik niet gezien bij mijn leverancier. Ik zal er eens naar vragen.

Volgens mij is de hoogte ook belangrijker.

@SquareOne
Nee, er komt sowieso 1 staander. Dat is ook prima. Als de balk dan 150*200 is dan zou dat goed moeten zijn als ik het zo lees toch?

Mvg
Roland
Stelregel is 1 meter overspanning per 5 cm. Dus met 20cm mag je 4 meter overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beammmmm
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-04 15:27
Wij zitten te denken aan (het laten plaatsen) van een overkapping. De overkapping komt in de hoek van de tuin met wanden van zwart douglas hout (aan de achterkant van de wanden zit een schutting). Deze zwarte wanden komen uiteraard aan de binnenkant, echter werd ook geadviseerd om de buitenwanden met hout te bekleden (dubbele wand) ivm het weer en dus de levensduur. Is het echt zo dat dit zo veel in de levensduur scheelt, ook als de overkapping (zo veel mogelijk) tegen een schutting aan staat?

Alvast bedankt voor jullie input!

[ Voor 5% gewijzigd door Beammmmm op 05-01-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
Beammmmm schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:21:
Deze zwarte wanden komen uiteraard aan de binnenkant, echter werd ook geadviseerd om de buitenwanden met hout te bekleden (dubbele wand) ivm het weer en dus de levensduur. Is het echt zo dat dit zo veel in de levensduur scheelt, ook als de overkapping (zo veel mogelijk) tegen een schutting aan staat?
Je kan mogelijk niet lekker bij de achterzijde om te schilderen of ander onderhoud uit te voeren. Of je moet een ruimte tussen de overkapping en de huidige schutting laten. Of het veel gaat schelen in levensduur durf ik niet aan te geven. Het feit is dat de achterzijde het meeste van de weersinvloeden gaat opvangen. De binnenzijde zal daardoor iets minder last hebben van het weer. Dan lijkt het dat je minder onderhoud hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beammmmm
RonnieKo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Je kan mogelijk niet lekker bij de achterzijde om te schilderen of ander onderhoud uit te voeren. Of je moet een ruimte tussen de overkapping en de huidige schutting laten. Of het veel gaat schelen in levensduur durf ik niet aan te geven. Het feit is dat de achterzijde het meeste van de weersinvloeden gaat opvangen. De binnenzijde zal daardoor iets minder last hebben van het weer. Dan lijkt het dat je minder onderhoud hoeft te doen.
Klopt inderdaad, echter denk ik dat de schutting de meeste van de weersinvloeden zal krijgen. Om dan een driedubbele wand te hebben (binnenwand zwart, buitenwand normaal en dan schutting) voelt zo als overkill. Maar ben benieuwd of jullie die mening delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:53

QuattroNL

It is I.

Hoe ver komt de overkapping van de schutting te staan?
Formeel moet een bouwwerk meen ik op 50cm van de erfscheiding staan.
Lijkt me ook wel verstandig zodat je nog bij je schutting en achterkant overkapping kan komen.

Als je 'm bijna strak tegen de schutting gaat plaatsen dan lijkt me een dubbele achterwand wel overkill.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beammmmm
Hij komt wel zo kort mogelijk tegen de schutting aan, we kunnen altijd via de achterkant van de schutting nog wat werk doen.

Dat leek mij dus ook ;) Ik denk dat ik toch voor een enkele wand ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 12:49
Zelf hier een douglas overkapping gezet. 7m50 op 3m50.
Nu heb ik 3 openingen van elk 2m80 en hier wil ik een schuifwand in zetten.
Nu is er maar 1 probleem en dat zijn de beton poeren. Ik had op aanraden van het bedrijf waar ik het DHZ pakket had gekocht de poeren 10cm boven de stenen laten komen. Dit tegen water/vocht enz.
Nu steken die poeren een mm of 3-4 uit ten opzichte van de paal.

Om de schuifwanden te steken heb ik 3 opties.
1) De hele vloer ophogen
2) Een extra lat gebruiken op de balken om dit verschil op te vangen. Deze zijn minstens 1-2cm en ga je altijd zijn.
3) een stukje uit de betonpoer slijpen en achteraf aankitten op het metaal profiel. (Ik kan de poer volledig vrijmaken dus opzich geen probleem, heb ook een multitool met diamant opzetstukken)

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44
Cr0kie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:42:
Zelf hier een douglas overkapping gezet. 7m50 op 3m50.
Nu heb ik 3 openingen van elk 2m80 en hier wil ik een schuifwand in zetten.
Nu is er maar 1 probleem en dat zijn de beton poeren. Ik had op aanraden van het bedrijf waar ik het DHZ pakket had gekocht de poeren 10cm boven de stenen laten komen. Dit tegen water/vocht enz.
Nu steken die poeren een mm of 3-4 uit ten opzichte van de paal.

1) De hele vloer ophogen
2) Een extra lat gebruiken op de balken om dit verschil op te vangen. Deze zijn minstens 1-2cm en ga je altijd zijn.
3) een stukje uit de betonpoer slijpen en achteraf aankitten op het metaal profiel. (Ik kan de poer volledig vrijmaken dus opzich geen probleem, heb ook een multitool met diamant opzetstukken)

Wat zouden jullie doen?
Ik zou het uitvullen met een contrasterende kleur lat. Als de pui een zwart frame heeft dan ook een zwarte vul lat. Houtkleur valt erg op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
cverkooyen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Ik zou het uitvullen met een contrasterende kleur lat. Als de pui een zwart frame heeft dan ook een zwarte vul lat. Houtkleur valt erg op
Klopt, en voor 2-3 mm vind ik dat verschil echt niet mooi. En vaak zijn latten ook iets dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Cr0kie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:42:
1) De hele vloer ophogen
Ga je eerst een profiel / kozijn plaatsen voor de schuifdeuren? Dan zou je mogelijk daar iets mee kunnen doen. Die iets aanpassen aan de onderzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Als de schuifwanden in een profiel komen, kan je dan geen inkeping in het profiel maken voor de beton poer ? Beetje afhankelijk van het model profiel of dit kan en je het niet verzwakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Erwin_83 op 08-01-2024 11:13 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
RonnieKo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Ga je eerst een profiel / kozijn plaatsen voor de schuifdeuren? Dan zou je mogelijk daar iets mee kunnen doen. Die iets aanpassen aan de onderzijde.
Jep, die komen eerst. Is een profiel om ze op te vangen langs de zijkanten. De bovenkant draagt ze en de onderkant rollen ze over. Het nadeel is dat ik een oplossing moet verzinnen voor ik alles bestel.
Latten van 2cm langs iedere zijde is 4cm dat ik minder moet bestellen. Er zit wel wat speling op, maar niet zo veel.
Erwin_83 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:11:
Als de schuifwanden in een profiel komen, kan je dan geen inkeping in het profiel maken voor de beton poer ? Beetje afhankelijk van het model profiel of dit kan en je het niet verzwakt.
Dat was ook mijn idee, die moet toch afgekit worden tegen het profiel dus die slijprand ga je. niet meer zien.
Het gaat echt over max 4mm, Op een poer van 15cm die met 2 zakken beton in de grond zit zal dit wel meevallen. Het is ook niet dat er over die hele poer een stuk af moet. 5cm breed x 10cm hoog en dan 3-4mm
Dus verzwakken zal niet echt gebeuren. Daarnaast bestaat de hele overkapping uit 12 palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dan is inslijpen over 10cm mogelijk de makkelijkste oplossing. Dan inderdaad afkitten. Al zou het slijpen wel wel een klusje zijn. Zijn de profielen van staal? Zo ja: Een stalen strip van 4mm dik is dan ook zo tegen de paal aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
RonnieKo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:44:
Dan is inslijpen over 10cm mogelijk de makkelijkste oplossing. Dan inderdaad afkitten. Al zou het slijpen wel wel een klusje zijn. Zijn de profielen van staal? Zo ja: Een stalen strip van 4mm dik is dan ook zo tegen de paal aangezet.
De kampen zijn verdeeld :D
Slijpen in een betonpoer valt wel mee, en het is buiten dus kwestie stof valt het wel mee.
Ik kan aan de achterkant (kant van de buren eens testen hoe dat er uit ziet)
Profielen zijn aluminium (https://www.kingglass.nl/glazen-schuifwand-1780-mm.html) [maar dan maatje groter]
Ben alleen bang dat je dan Paal - Lat - Profiel krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Cr0kie op 08-01-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Je krijgt inderdaad "Paal - Lat - Profiel". Dat hoeft geen probleem te zijn. Je kan ook een aluminiumstrip gebruiken. De andere optie is: Inslijpen.

Kijk eens naar de voorbeeldengallerij op de website. Dan zie je een aantal voorbeelden van "poer" en houten staander. Vraag eens de leverancier wat zij adviseren. Zij hebben duidelijk ervaring met jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Cr0kie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Jep, die komen eerst. Is een profiel om ze op te vangen langs de zijkanten. De bovenkant draagt ze en de onderkant rollen ze over. Het nadeel is dat ik een oplossing moet verzinnen voor ik alles bestel.
Latten van 2cm langs iedere zijde is 4cm dat ik minder moet bestellen. Er zit wel wat speling op, maar niet zo veel.

[...]

Dat was ook mijn idee, die moet toch afgekit worden tegen het profiel dus die slijprand ga je. niet meer zien.
Het gaat echt over max 4mm, Op een poer van 15cm die met 2 zakken beton in de grond zit zal dit wel meevallen. Het is ook niet dat er over die hele poer een stuk af moet. 5cm breed x 10cm hoog en dan 3-4mm
Dus verzwakken zal niet echt gebeuren. Daarnaast bestaat de hele overkapping uit 12 palen.
Ik bedoel uit het profiel een stukje slijpen zodat er een sparing ontstaat voor je poer. Maar dit is een beetje afhankelijk van het soort profiel of dit mooi kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
RonnieKo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:56:
Je krijgt inderdaad "Paal - Lat - Profiel". Dat hoeft geen probleem te zijn. Je kan ook een aluminiumstrip gebruiken. De andere optie is: Inslijpen.

Kijk eens naar de voorbeeldengallerij op de website. Dan zie je een aantal voorbeelden van "poer" en houten staander. Vraag eens de leverancier wat zij adviseren. Zij hebben duidelijk ervaring met jouw probleem.
Klopt, zoals ik hier kan zien: https://images.sociableki...UvYNjtWv.jpg?v=1704715543
Hebben ze eerder het verschil niet weggewerkt en zie je een kleine spleet. (Die je evt met de juiste kit kan wegwerken. )

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• f.h

f.h

f.h schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:25:
Ik heb de afgelopen weken dit topic doorgespit, omdat ik een kleine overkapping ga maken voor mijn kamado en pizza oven.

Dit is mijn design in SketchUp (ik heb alleen houtwerk getekend, uiteraard werk ik met betonpoeren):
[Afbeelding]

Met 1300 * 3000 bescheiden qua afmetingen, maar wat mij betreft mooi als eerste zelfbouw project.

Ik wil EPDM als dakbedekking gaan gebruiken, maar het enige waar over 'twijfel' is het wel/niet isoleren. Alles in mij zegt niet isoleren (de overkapping is open dus per definitie vochtig, ik ga er natuurlijk niet in 'verblijven', dus waarom zou ik het doen). Nog andere tips/overwegingen?

Daarnaast heb ik nog een tip gekregen om voor de dakrand schuine mastiekschroten te gebruiken ipv standaard balken. Omdat dit veel makkelijker zijn met het beplakken met EPDM. Ik kan daar alleen niet veel over terug vinden. Hebben tweakers hier dit gedaan/overwogen?
Inmiddels sinds half december tussen de buien door begonnen met de bouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJGe49RdB2ARkufVjDFAVE8yd1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NloDjwaqiBw9yFwCCQqzuJK0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2fYaC7n5k0Qm5bOgDsZRDzD2UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ3x7Y5EiE3pEJmgnF4CMgFP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdMlEGIpdYOsC-oquTjUDA7q0b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnMofQBjZqtaTvXAHy8bAKVg.jpg?f=fotoalbum_large

Is het eindelijk droog, is het weer te koud :X :+ Het is wel echt een heerlijke klus en ben voorlopig enorm tevreden dat de praktijk bijzonder goed overeenkomt met mijn plannen/tekening.

Wat er nog op het programma staat:
  1. Dak is klaar om EPDM op te leggen, maar verwerkingstemperatuur is natuurlijk veel te laag.
  2. Elektra afronden en verlichting ophangen (voordat ik de rest van de rhombus planken er tegen aanschroef wil ik een test rondje doen voor de elektra)
  3. Bestelling voor het rookkanaal voor de pizzaoven is ook gedaan
  4. In de smalle kant die nu nog open is komt een soort 'lamellen' scherm, zodat dat nog een beetje open blijft
  5. Remmers lazuur zit er al op, maar het anti UV spul moet nog gedaan worden
Materialen en leveranciers tot nu toe (zoals te zien veel tips uit het topic meegepakt, waarvoor veel dank allen :))
  1. Hout: nubuiten.nl
  2. EPDM: budgetdak.nl
  3. Elektra: elektramat.nl
  4. Schroeven: woodies (elektramat.nl en Bouwmaat)
  5. Rookkanaal: heatingworld.nl
  6. Beits: Remmers HK Lazuur - Kleurloos + Remmers Houtbeits Long Life UV Kleurloos (verfwinkel.nl en remmerswebshop.nl was de goedkoopste combinatie :+ )
  7. Kit voor afdichting bakstenen/hout (als extra bescherming nog voor het epdm er op gaat): Zwaluw Tixoplast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ziet er mooi uit. Ook leuk dat je die feedback geeft. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:31
Netjes! Hier hetzelfde probleem veel te nat en koud om met epdm aan de slag te gaan.

Ben je trouwens niet bang dat die akupanelen het mdf zich helemaal vol gaan zuigen met vocht en daarna snel aftakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h

f.h

Wimploo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:27:
Ben je trouwens niet bang dat die akupanelen het mdf zich helemaal vol gaan zuigen met vocht en daarna snel aftakelen?
De rhombus planken (althans zo noemde de leverancier ze) zijn van douglas hout :)

[ Voor 3% gewijzigd door f.h op 11-01-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 06:26
f.h schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Inmiddels sinds half december tussen de buien door begonnen met de bouw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het eindelijk droog, is het weer te koud :X :+ Het is wel echt een heerlijke klus en ben voorlopig enorm tevreden dat de praktijk bijzonder goed overeenkomt met mijn plannen/tekening.

Wat er nog op het programma staat:
  1. Dak is klaar om EPDM op te leggen, maar verwerkingstemperatuur is natuurlijk veel te laag.
  2. Elektra afronden en verlichting ophangen (voordat ik de rest van de rhombus planken er tegen aanschroef wil ik een test rondje doen voor de elektra)
  3. Bestelling voor het rookkanaal voor de pizzaoven is ook gedaan
  4. In de smalle kant die nu nog open is komt een soort 'lamellen' scherm, zodat dat nog een beetje open blijft
  5. Remmers lazuur zit er al op, maar het anti UV spul moet nog gedaan worden
Materialen en leveranciers tot nu toe (zoals te zien veel tips uit het topic meegepakt, waarvoor veel dank allen :))
  1. Hout: nubuiten.nl
  2. EPDM: budgetdak.nl
  3. Elektra: elektramat.nl
  4. Schroeven: woodies (elektramat.nl en Bouwmaat)
  5. Rookkanaal: heatingworld.nl
  6. Beits: Remmers HK Lazuur - Kleurloos + Remmers Houtbeits Long Life UV Kleurloos (verfwinkel.nl en remmerswebshop.nl was de goedkoopste combinatie :+ )
  7. Kit voor afdichting bakstenen/hout (als extra bescherming nog voor het epdm er op gaat): Zwaluw Tixoplast
Mooie charmante oplossing!

Ik hoop dat het aan de foto ligt, de achterste paal lijkt scheef te staan? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:52
f.h schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:16:
[...]

De rhombus planken (althans zo noemde de leverancier ze) zijn van douglas hout :)
Zijn dat deze?
https://nubuiten.nl/triple-rhombusprofiel-zwart-douglas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:31
f.h schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Ah tof zeg, ze leken op de fotos bijna hetzelfde als de akupanelen welke ik hier thuis heb. Hele mooit oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h

f.h

Flans schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:17:
[...]

Ik hoop dat het aan de foto ligt, de achterste paal lijkt scheef te staan? :X
Hij wijkt iets van de muur inderdaad, maar de paal staat waterpas.
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Hier ook de eerste stappen kunnen zetten, op advies van @sweetdude wat aanpassingen gedaan en de rechter overspanning kleiner(3.35) meter gemaakt, en de achterkant netjes binnen de 3 meter. Ga nog schoren plaatsen en dan wordt de overspanning < 3 meter. Ook de achterkant ga ik met een wand extra ondersteunen.
De middelste ringbalk die het grootste gewicht draagt ga ik 20 cm hoog maken. Qua zonnepanelen ben ik het wel eens dat ballast zonde is, echter de genoemde QS ankers van @bbbrumbrum zijn met een prijs van 35 euro per stuk, en 2 stuks per paneel nodig duurder dan de panelen zelf... Ik ga denk ik voor een verhoging van hout ter plekke van de ankers en dan met een stokschroef die in de gording komt de panelen bevestigen zonder ballast.

Voortgang is matig met dit weer.. Maar de poeren staan en ben ik bezig met de palen en ringbalken. Ik had gepland om eerst de constructie te bouwen, en dan de behandeling te doen, echter zag ik na 1 dag buiten al weerplekken verschijnen. Alles maar weer naar binnen gehaald en deze week alles eerst in de Remmers HK Lazuur beits. Iemand ervaring met de nieuwe watergedragen variant "Aqua HK Lazuur kleurloos" zelf ben ik wel voorstander van watergedragen verf door de prettige en snelle verwerking. Zal t.z.t. als het wat meer opschiet wat foto's plaatsen zodat jullie kunnen meegenieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:32
@jeeedeee ik zie het probleem met ballast eigenlijk niet zo hoor.
Op een plat dak krijg je toch systemen om ze onder een hoek te leggen en al die systemen die ik gezien heb, hebben gewoon ruimte in een bak voor ballast uit het zicht.
Hoef je helemaal niets te schroeven of door je dak heen.
Op marktplaats worden genoeg tegels aangeboden gratis op te halen en dan ben je klaar.
Systeem wat ik bij mijn schoonouders heb neergelegd had zelfs netjes rubbertjes meegeleverd om daar de steunen weer op te zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 08-06 12:08
GeeMoney schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:10:
@jeeedeee ik zie het probleem met ballast eigenlijk niet zo hoor.
Op een plat dak krijg je toch systemen om ze onder een hoek te leggen en al die systemen die ik gezien heb, hebben gewoon ruimte in een bak voor ballast uit het zicht.
Hoef je helemaal niets te schroeven of door je dak heen.
Op marktplaats worden genoeg tegels aangeboden gratis op te halen en dan ben je klaar.
Systeem wat ik bij mijn schoonouders heb neergelegd had zelfs netjes rubbertjes meegeleverd om daar de steunen weer op te zetten.
Het probleem zit hem meer in het gewicht van de balast op de dak constructie.
Als je een overspanning hebt van 3m en wat al op de grens van een 15x15 balk is. Wil je er geen xx kilo's ballast bij plaatsen. Er moet immers zoals het weer nu laat zien ook nog een pakje sneeuw op kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
sweetdude schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Het probleem zit hem meer in het gewicht van de balast op de dak constructie.
Als je een overspanning hebt van 3m en wat al op de grens van een 15x15 balk is. Wil je er geen xx kilo's ballast bij plaatsen. Er moet immers zoals het weer nu laat zien ook nog een pakje sneeuw op kunnen liggen.
Het is natuurlijk niet te verwaarlozen maar het is ook weer niet zo dat er tonnen op het dak komen te liggen.
Ik heb express extra ballast (winderige plek, vrijstaand etc. ) en ik heb totaal voor 6 panelen 600kg ballast liggen over 40m2 verspreid en 8 staanders. Ik heb daar uiteraard rekening mee gehouden maar je wilt sowieso al dat er een pak sneeuw op kan blijven liggen en natuurlijk 2 volwassenen op het dak kunnen werken.
Ik kies dus liever een dikker balkje dan dat ik met schroeven door mijn EPDM of bitumen zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik ben bezig met het ontwerp van een pergola over mijn terras. Door de a-typische constructie (1 ligger aan de muur, 2 staanders op de fundering), is het noodzakelijk dat de twee staanders door middel van een momentvaste kolomverbinding worden geplaatst. Bijvoorbeeld met behulp van een kolomvoet met insteekblad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PsCD5c7fm6_WShZwNTSl6Nr64c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASd8sZbIECJ1TGHRlBIu7t0l.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is of er hier mensen ervaring hebben met zo'n type verbinding. Ik ben vrij handig (jaren gewerkt in de metaalbewerking) en veel gedaan in de rubouw van mijn woning, maar deftige houtbewerking in het zicht is nog wel een gebied waar ik minder ervaring mee heb. Wat is de beste strategie om een dergelijke sleuf op maat in je balk te krijgen? Frezen is leuk en precies, maar daar ga je de 150 diep niet mee halen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Lintzaag of een industriële >400mm cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Zo'n lintzaag moet je maar net hebben, Ik zou zelf het einde inboren, en met een cirkelzaag beginnen, en de rest met een handzaag netjes verder uitzagen(2x) tot het boorgat. Dan eventueel met een handzaag het ronde boorgat recht maken.

@GeeMoney Klopt met die tegels zou het ook best kunnen, alleen wel een boel gewicht voor 30 panelen zit ik toch aan zo'n 1000 kilo extra ballast, dus dan zou ik dat wel uitgerekend willen zien. Toch nog maar eens opzoek naar ene constructeur.

Inmiddels ben ik hier begonnen met de staanders op maat maken, 15 stuks, en deze liggen nu klaar om naar buiten te gaan. Ervaring met de Aqua HK Lazuur kleurloos is goed, stinkt veel minder dan de op terpentine gebaseerde varianten en droogt snel. Die is dus wat mij betreft aan te raden, ik heb een rolletje gebruikt gaat veel sneller dan kwasten...

De Remmers Houtbeits Long Life UV heb ik 2 dagen geleden aangebracht en deze is nog steeds niet helemaal uitgehard, die heeft echt wel een hele lange droogtijd bij 10-12 graden celcius. De rest van de ringbalken ga ik wel eerst voorbehandelen met de Aqua HK Lazuur, maar ik ga de UV pas doen als ik alles in elkaar heb gezet zodat ik wat meer door kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
jeeedeee schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:30:
Zo'n lintzaag moet je maar net hebben, Ik zou zelf het einde inboren, en met een cirkelzaag beginnen, en de rest met een handzaag netjes verder uitzagen(2x) tot het boorgat. Dan eventueel met een handzaag het ronde boorgat recht maken.

@GeeMoney Klopt met die tegels zou het ook best kunnen, alleen wel een boel gewicht voor 30 panelen zit ik toch aan zo'n 1000 kilo extra ballast, dus dan zou ik dat wel uitgerekend willen zien. Toch nog maar eens opzoek naar ene constructeur.

Inmiddels ben ik hier begonnen met de staanders op maat maken, 15 stuks, en deze liggen nu klaar om naar buiten te gaan. Ervaring met de Aqua HK Lazuur kleurloos is goed, stinkt veel minder dan de op terpentine gebaseerde varianten en droogt snel. Die is dus wat mij betreft aan te raden, ik heb een rolletje gebruikt gaat veel sneller dan kwasten...

De Remmers Houtbeits Long Life UV heb ik 2 dagen geleden aangebracht en deze is nog steeds niet helemaal uitgehard, die heeft echt wel een hele lange droogtijd bij 10-12 graden celcius. De rest van de ringbalken ga ik wel eerst voorbehandelen met de Aqua HK Lazuur, maar ik ga de UV pas doen als ik alles in elkaar heb gezet zodat ik wat meer door kan werken.
30 panelen? Wat zijn de afmetingen van je dak dan?
Ik kon max 9 panelen kwijt op een dak van 34m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
De binnenmaten worden 11m80 bij 5m70, voor een overstek van 50 cm en achter 50 cm, zijkanten 20 cm. Buitenmaten ongeveer 12m20 bij 6.70... Al met al genoeg ruimte om 3 rijen van 10 Jinko 420 panelen te plaatsen. Hellingshoek wordt 4%, de staanders hebben deze hoek aan de bovenkant al, waardoor de ringbalken al schuin liggen en ik de zonnepanelen gelijk met het dak kan houden. Om elke keer dezelfde hoek te maken heb ik een gespiegelde mal gemaakt, waarmee ik de palen aan de bovenkant de juiste schuinte geef(2x zagen). Fotoje inclusief de nieuwe 5903RK Makita Cirkelzaag, die werkt erg prettig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGKUS9SijcTN7ROJx8e27THUyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bNXABdXRHYX6UBh37cZw75b7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
Wellicht dat hier iemand is die me ermee kan helpen, wij willen ook graag op ten duur een overkapping+garage achter het huis realiseren, maar wat zijn de regels nou allemaal precies.

Wat ik wel weet, hoogte bij perceelgrens maximaal 3 meter, hoe meer naar binnen hoe hoger je mag tot een maximaal van 5 meter (0,47 meter per meter naar binnen).

Nu het maximaal te bebouwen gebied, dat is het lastigere gedeelte:
Kavel - 486 M².
Achtererfgebied (meter achter de voorgevel)- 430M².
Huidige bijgebouwen (berging aan huis) - 31,5 M².

Vanuit de bouw krijgen we te horen dat we maximaal 70M² aan bijgebouwen mogen, dus dan zouden we nog 38,5 M² mogen.

Nou kom je online van alles tegen:
Is jouw perceel tussen de 100m2 en 300m2? Dan mag je 50m2 bebouwen + 20% van het bebouwingsgebied groter dan 100m2.

Is jouw perceel groter dan 300m2? Dan mag je 70m2 bebouwen + 10% van het bebouwingsgebied groter dan 300m2

https://constructieshop.n...d%20groter%20dan%20300m2.
Tabel regelgeving bebouwen achtererfgebied
Is het bebouwingsgebied

Het bebouwingsgebied is jouw gehele perceel minus de grond onder het oorspronkelijke hoofdgebouw. Vergunningsvrije aanbouwen of een tuinhuis tellen niet mee bij het oorspronkelijke hoofdgebouw. Met het..
: Dan mag je bebouwen: Plus:
Kleiner of gelijk aan 100 m2 De helft van dat gebied

Groter dan 100 m2 en kleiner of gelijk aan 300 m2 50 m2 20% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 100 m2

Groter dan 300 m2 90 m2 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m2, tot een maximum van 150 m2
https://bouwadviesshop.nl...j-bouwen-achtererfgebied/
Ik kan me voorstellen dat er meerdere zijn met deze vraag.
Mag ik nou alsnog maar die maximale 70 M² bebouwen of meer vanwege de hoeveel M² achtererf gebied?
En hoe strak zijn deze regels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Dat zal per gemeente verschillen denk ik.

Al gekeken op https://www.omgevingsloket.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Erwin_83 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:50:
Dat zal per gemeente verschillen denk ik.

Al gekeken op https://www.omgevingsloket.nl/
Jep, kom ik helaas geen steek verder mee, bijgebouw bouwen mag, hoe groot kan je niet aangeven. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 18:02
@FabianGTI Reeds gemeld maar in het bestemmingsplan moet je kunnen vinden wat de regels zijn op jouw adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 13:29
FabianGTI schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Jep, kom ik helaas geen steek verder mee, bijgebouw bouwen mag, hoe groot kan je niet aangeven. :/
T is even goed puzzelen, heb ik ook gedaan. Maar ik kan een "schuur"/overkapping plaatsen van 34m2 (regio Rotterdam) op een perceel van 200m2 totaal incl bebouwing. Achtertuin is 6 x 20 mtr, zit een overkapping aan huis vast, maar dat weer niet mee als bebouwing. Ik mag dus op de 120m2 35m2 neerzetten, want ik houd meer als de helft over.

Je zult echt heeeeel goed moeten lezen, want onze overheid heeft er handje van om alles zo vaag mogelijk te houden. Hebben meer huizen in je buurt/wijk/omgeving wellicht al grotere bouwwerken op het perceel geplaatst, wellicht kunnen zij je verder helpen nog?

SucceS

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
@Rob Z en @basjuh , uiteindelijk nog niet kunnen vinden, wat een mega hoeveelheid aan papierwerk is er, en omdat het grond is dat van een aannemer is gekocht is ook niet alles duidelijk beschreven zoals het bouwvlak etc etc.

Bij de buren kijken heeft nog geen zin, is namelijk een nieuwbouwwijk.

Uiteindelijk de gemeente gebeld en die bevestigen dat het 90M² is bij ons plus 10% van de van de ruimte boven de 300M², dus in ons geval ruim voldoende (62 M²). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Ook hier zijn de voorbereidingen voor een overkapping gaande.
Hier al veel gelezen waarvoor dank! Maar natuurlijk ga ik ook nog wel de nodige vragen hebben.

We gaan voor een 8x3 overkapping waarvan 1/3 schuur. Staanders en ringbalken worden 20x20.

Voor nu blijven er 2 zijwanden open maar zou het zomaar kunnen dat we er over een jaar glazen schuifwanden in zetten (eerst even zien hoe het zonder gaat bevallen).
Het dak isoleer ik met B-keus PIR platen met aan beide kanten alu. Die platen komen tussen het dakbeschot en het EPDM.
Vraag 1: moet ik die PIR platen met isolatieankers aan het houten dakbeschot vastzetten of kan dat ook met iets als montagekit of gelijkwaardig spul? Het EPDM wordt aan de PIR platen vastgezet met de juiste contactspray lijm.

Ik wil daarnaast alvast de 2 houten wanden isoleren. Ze worden sowieso dubbelwandig met iets van 50mm regelwerk ertussen. Er worden de nodige electrabuizen in verwerkt.
Vraag 2: kan ik daar ook die PIR platen tussen zetten of is isolatie bestaande uit dampremmende folie, steenwol en dampopen folie ook goed c.q. beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

QuattroNL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:23:
Ook hier zijn de voorbereidingen voor een overkapping gaande.
Hier al veel gelezen waarvoor dank! Maar natuurlijk ga ik ook nog wel de nodige vragen hebben.

We gaan voor een 8x3 overkapping waarvan 1/3 schuur. Staanders en ringbalken worden 20x20.

Voor nu blijven er 2 zijwanden open maar zou het zomaar kunnen dat we er over een jaar glazen schuifwanden in zetten (eerst even zien hoe het zonder gaat bevallen).
Het dak isoleer ik met B-keus PIR platen met aan beide kanten alu. Die platen komen tussen het dakbeschot en het EPDM.
Vraag 1: moet ik die PIR platen met isolatieankers aan het houten dakbeschot vastzetten of kan dat ook met iets als montagekit of gelijkwaardig spul? Het EPDM wordt aan de PIR platen vastgezet met de juiste contactspray lijm.

Ik wil daarnaast alvast de 2 houten wanden isoleren. Ze worden sowieso dubbelwandig met iets van 50mm regelwerk ertussen. Er worden de nodige electrabuizen in verwerkt.
Vraag 2: kan ik daar ook die PIR platen tussen zetten of is isolatie bestaande uit dampremmende folie, steenwol en dampopen folie ook goed c.q. beter?
Ik heb die met rondjes vastgezet aan het houten dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01ataEe9NgDiWV4yhJ2zKl4PQfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gU4dgVeaPgtbBnZyVoULNA6N.jpg?f=fotoalbum_large

Met glaswol kan je nog wat makkelijker elektra er tussen proppen.
Misschien nog wat inspiratie; Woohooo in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
wm1234 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:48:
We maken weer stappen (dak zit nog niet vast, balken nog niet 100% op de goede plek), nu weer wachten tot de deuren & skylight uit de fabriek komt (screenshots uit de fabriek van vandaag):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mag ik vragen wat deze deuren gekost hebben ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:08
@Dalma 1200 dollar op basis van de beste specs, excl. transport / invoer. Is in een partij meegekomen en zelf alles gedaan, voor het hele project. HR++ met Argon gas gevuld en beste Duitse beslag (dat is een flinke kostenpost). Ook dikkere kwaliteit deuren voor betere isolatie, je kan ook een slag dunner nemen. Maatvoering is 2,66 x 2.30 hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbF_Fs5TVHApGdZSNQorv9OBdsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3Cxj3dVhIJNUmCiR1kt3In6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door wm1234 op 23-02-2024 17:00 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:42
Vandaag mijn overkapping afgerond(op dakrand na) met electra en binnenwanden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoPTunYjD3LarIvhvrZ1hEnES2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLZzcgEKE7zdJJ4QHgYheze5.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen zit er wat schimmel op de wanden. Dit wil ik morgen met water en azijn proberen te verwijderen. Maar ik heb ook op een ringbalk wat lepelvet( smerigheid van de heftruck lepels) heeft iemand een idee hoe dat te verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bb500
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-03 16:52
Mooie overkapping 👌

Voor het lepelvet van de heftruck zou ik het eerst voorzichtig proberen met universol.

In mijn ervaring en zeer goede maar niet agressieve ontvetter

www.aiontdekking.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-06 07:47
Goedemiddag,

Binnenkort wil ik een dubbele carport met mogelijk nog een klein schuurtje te gaan bouwen bij onze woning. De afmeting zal in ieder geval 700x600 worden.

Ik wil graag zonnepanelen op het dak plaatsen. Mijn woning heeft 11 panelen welke vol op het zuiden liggen. En ik wil graag panelen op oost en west om zo de opbrengst wat te spreiden.

Nu twijfel ik tussen een “normaal” plat dak met panelen in een frame. Of een dak van vol glas zonnepanelen. Mijn gevoel zegt dat een traditioneel dak duurder zal zijn.

Wie heeft hier ervaring mee en waarop heb je hier voor gekozen?

[ Voor 0% gewijzigd door Dezjay op 28-02-2024 10:34 . Reden: duidelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bb500
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-03 16:52
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik me wel afvraag bij een volglas panelen dak hoe dat met de warmte ontwikkeling gaat in de betreffende ruimte in de zomer?

www.aiontdekking.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Bb500 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:30:
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik me wel afvraag bij een volglas panelen dak hoe dat met de warmte ontwikkeling gaat in de betreffende ruimte in de zomer?
Dat wordt behoorlijk warm, zeker als er weinig/geen wind staat.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dezjay schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:01:
Nu twijfel ik tussen een “normaal” plat dak met panelen in een frame. Of een dak van vol glas panelen. Mijn gevoel zegt dat een traditioneel dak duurder zal zijn.

Wie heeft hier ervaring mee en waarop heb je hier voor gekozen?
Geen ervaringen mee. Maar door de overspanning van 6,00 meter zal je behoorlijke balken mogen maken om het gewicht van de panelen, frames, windbelasting (en sneeuwbelasting) te mogen dragen. Tenzij je de overspanning weet te reduceren. Daar is geen zinnig woord over te zeggen.

Het kan wel zijn dat de warmte onder de constructie blijft hangen. Dit is afhankelijk van de locatie in het land, op het perceel e.d. Het kan een aandachtspunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
Ik wil de constructie dicht maken behalve aan de voorzijde, en deze staat behoorlijk uit de wind door de woning.

De overspanning word overigens kleiner. 3,5 is max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Dezjay schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:24:
Ik wil de constructie dicht maken behalve aan de voorzijde, en deze staat behoorlijk uit de wind door de woning.

De overspanning word overigens kleiner. 3,5 is max.
Een glazen dak is behoorlijk zwaar, omdat je gebruik moet maken van 10 mm dik veiligheidsglas.

Als je zonnepanel op gaat leggen, wordt het zicht van binnen niet mooier, de warmte ontwikkeling in de zomer kan de prestaties van je panelen negatief beinvloeden wellicht? Niet dat dat met bitumen of EPDM niet is, maar minder naar mijn idee.

Just my 2 cents.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dezjay
Ik bedoel dat het volglas zonnepanelen worden zoals dit:

https://glasmaatje.nl/sol...dds50-370wp-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Dan begreep ik je verkeerd.

Welke grootte ga je voor dan nu "kant en klaar" en wat zou je zelf willlen/kunnen neerzetten. Dan kan je snel rekenen met een aantal websites wat je nodig hebt aan materiaal en daar dan nog je panelen bij.

Heb je wellicht een schets?

Groet,
Bastiaan

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-06 22:29
Mijn ontwerp ligt ook klaar voor een tuinhuis + pergola. Nu ben ik echter opzoek naar een goede hout leverancier in omgeving Utrecht die ook redelijk betaalbaar is. In eerste instantie zat ik online te kijken, bijvoorbeeld Houthandelonline of Van Gelder. Maar naar wat reviews hier gelezen te hebben, twijfel ik toch en ga ik liever lokaal voor betere kwaliteit.

Iemand tips voor Douglas hout leverancier in omgeving Utrecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
gekkehenkie123 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:29:
Mijn ontwerp ligt ook klaar voor een tuinhuis + pergola. Nu ben ik echter opzoek naar een goede hout leverancier in omgeving Utrecht die ook redelijk betaalbaar is. In eerste instantie zat ik online te kijken, bijvoorbeeld Houthandelonline of Van Gelder. Maar naar wat reviews hier gelezen te hebben, twijfel ik toch en ga ik liever lokaal voor betere kwaliteit.

Leuk weer iemand met een project, van een lokale aannemer heb ik de naam Van Vliet Duurzaamhout te horen gekregen. Schijnt vrij goed (lokaal) hout te leveren, zit in Cothen, hout wordt ook binnen opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuh

Ik heb zelf net al mn hout besteld bij brand-solide.nl
Zij zijn, voor mij, by far de goedkoopste en als je een afsrpaak maakt om je plan door te nemen, denken ze ook met je mee. Er zullen vast goedkopere adressen zijn voor sommige planken/palen/regels, maar al met al was ik bij Brand Solide ruim 10% goedkoper uit. En boven de 2000 eur gratis thuisbezorgd.

Ik ben ondertussen begonnen met het plaatsen van de poeren en palen, kom er gister achter dat 1 poer (toch) verkeerd staat, maar dat mag de pret niet drukken.

Foto's volgen binnenkort, maar het idee is een overkapping van 6 bij 3 meter, met daar tegen aan nog een overkapping van 4 x 3,5 mtr. In het 6x3 meter deel komt een schuur en de poort naar mijn achterom. Het andere overkapte deel wordt mijn BBQ plein, zodat ik altijd droog sta. Houthaard erbij in een later stadium en we hebben een leuke zitplek er bij in de achtertuin :*)

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-06 22:29
basjuh schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Ik heb zelf net al mn hout besteld bij brand-solide.nl
Zij zijn, voor mij, by far de goedkoopste en als je een afsrpaak maakt om je plan door te nemen, denken ze ook met je mee. Er zullen vast goedkopere adressen zijn voor sommige planken/palen/regels, maar al met al was ik bij Brand Solide ruim 10% goedkoper uit. En boven de 2000 eur gratis thuisbezorgd.

Ik ben ondertussen begonnen met het plaatsen van de poeren en palen, kom er gister achter dat 1 poer (toch) verkeerd staat, maar dat mag de pret niet drukken.

Foto's volgen binnenkort, maar het idee is een overkapping van 6 bij 3 meter, met daar tegen aan nog een overkapping van 4 x 3,5 mtr. In het 6x3 meter deel komt een schuur en de poort naar mijn achterom. Het andere overkapte deel wordt mijn BBQ plein, zodat ik altijd droog sta. Houthaard erbij in een later stadium en we hebben een leuke zitplek er bij in de achtertuin :*)
Bedankt voor je reactie. Brand Solide is inderdaad de goedkoopste die ik tot dusver tegengekomen ben. Dankjewel voor het delen! Omgeving Gorinchem is nog enigzins te doen vanuit Utrecht.

Hoe is de kwaliteit van het hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Woohooo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:10:
[...]
Ik heb die met rondjes vastgezet aan het houten dak.
[Afbeelding]
Aanvullende vraag: ik zie folie tussen je dakplanken en de PIR platen. Dat is dampremmende folie omdat de PIR platen (aan de onderkant) geen alu laagje hebben? Of zit dat laagje er wel en heb je sowieso die dampremmende folie eronder liggen voor extra bescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-03 11:35
Bij mijn te bouwen overkapping wil ik de totale hoogte beperken. Daarom wil ik de gordingen tussen de ringbalken monteren. Maar ik wil ook een overstek.

Iemand tips hoe dit het beste op te lossen? Ik dacht zelf aan losse overstek klossen tegen de ringbalk en de gordingen er tussen hangen met balkdragers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
jawie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:43:
Bij mijn te bouwen overkapping wil ik de totale hoogte beperken. Daarom wil ik de gordingen tussen de ringbalken monteren. Maar ik wil ook een overstek.

Iemand tips hoe dit het beste op te lossen? Ik dacht zelf aan losse overstek klossen tegen de ringbalk en de gordingen er tussen hangen met balkdragers.
Volgens mij zijn er 3 varianten met verschillende hoogte:
1) minimale hoogte: zoals jij omschrijft
2) medium hoogte: gordingen inkepen bij de ringbalken voor ca. 50%
3) volledige hoogte: gordingen bovenop de ringbalken

Je zoekt minimale hoogte. Dus prima voorstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30

Hierbij dan wel rekening houden met dat de balkdragers zichtbaar zijn van binnenuit als je niet nog een extra plafond aanbrengt. Daarnaast zal het overstek geen draagkracht hebben van de gordingen, niet teveel ovestek creeeren dus. Ik zou de 50% optie van hierboven overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik vraag me bij optie 2 dan wel af of dit niet ten koste van de stijfheid, en tot meer doorzakking kan leiden. Als je superstrakke passing hebt valt dat misschien nogal mee, maar dat kost dan weer redelijk veel extra tijd en moeite lijkt me.

Optie 1 als je niet om het zicht van de dragers geeft en overstek van 30 a 40 cm moet kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh

Ik denk erover om een balk 5x5 aan de binnenzijde van de ringbalk te schroeven en de gordingen klein beetje uit te kepen (max 30% mag je wegkepen heb ik vernomen). Ik schroef de gordingen vast via ringbalk van buiten naar binnen en door de balk van beneden naar boven.

Wellicht een optie? Geinspireerd op papaklust op youtube.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

QuattroNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Aanvullende vraag: ik zie folie tussen je dakplanken en de PIR platen. Dat is dampremmende folie omdat de PIR platen (aan de onderkant) geen alu laagje hebben? Of zit dat laagje er wel en heb je sowieso die dampremmende folie eronder liggen voor extra bescherming?
Is dampremmende folie. Dacht dat die pir platen geen alu onderkant hadden.

Was iets met condens direct onder het epdm waarvoor dat was.

[ Voor 6% gewijzigd door Woohooo op 12-03-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Woohooo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Is dampremmende folie. Dacht dat die pir platen geen alu onderkant hadden.

Was iets met condens direct onder het epdm waarvoor dat was.
Ok check.
Ik ga PIR platen met aan beide zijden een alu laagje gebruiken.
Dan doe ik de aanname dat ik verder geen folie nodig heb (er boven of eronder)?
(dus van onder naar boven: douglas dakplanken, PIR met alu, EPDM).

Zal binnenkort ook maar eens foto's plaatsen van de voortgang van mijn project. Zit nu nog in de afgraaf-fase dus nog niks spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
QuattroNL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Ok check.
Ik ga PIR platen met aan beide zijden een alu laagje gebruiken.
Dan doe ik de aanname dat ik verder geen folie nodig heb (er boven of eronder)?
(dus van onder naar boven: douglas dakplanken, PIR met alu, EPDM).

Zal binnenkort ook maar eens foto's plaatsen van de voortgang van mijn project. Zit nu nog in de afgraaf-fase dus nog niks spannends.
Wat je zegt zou goed moeten zijn, maar wel alle naden aftapen met alu plakband heb ik me laten vertellen.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Heeft er iemand ervaring met het bewerken van eiken in plaats van douglas? Is eiken veel lastiger te bewerken?

En ook wat betreft het duurzaamheids aspect. Ik wil een mooie pergola maken welke uiteindelijk vol met klimplanten komt te zitten als overkapping van het terras. Hierdoor zal uiteindelijk het plegen van onderhoud d.m.v. beitsen om de levensduur te verlengen lastiger worden. Het zou zonde zijn dat een douglas pergola in deze situatie snel achteruit gaat en veel eerder vervangen moet worden t.o.v. een eiken pergola. Zit hier echt een fors verschil tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
frennek schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:22:
Heeft er iemand ervaring met het bewerken van eiken in plaats van douglas? Is eiken veel lastiger te bewerken?

En ook wat betreft het duurzaamheids aspect. Ik wil een mooie pergola maken welke uiteindelijk vol met klimplanten komt te zitten als overkapping van het terras. Hierdoor zal uiteindelijk het plegen van onderhoud d.m.v. beitsen om de levensduur te verlengen lastiger worden. Het zou zonde zijn dat een douglas pergola in deze situatie snel achteruit gaat en veel eerder vervangen moet worden t.o.v. een eiken pergola. Zit hier echt een fors verschil tussen?
Ik weet dat eiken harder is en dat het wel speciale schroeven nodig heeft, omdat vetten/zuren van schroeven anders lelijke plekken kan achterlaten in het hout.

Logisch gedacht: Je ziet regelmatig "oud" eiken uit boerderijen van meer dan 100 jaar oud, wat nog prima functioneert. Dougles met de juiste behandeling gaat ook zeker 15-20 jaar mee.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
basjuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Ik denk erover om een balk 5x5 aan de binnenzijde van de ringbalk te schroeven en de gordingen klein beetje uit te kepen (max 30% mag je wegkepen heb ik vernomen). Ik schroef de gordingen vast via ringbalk van buiten naar binnen en door de balk van beneden naar boven.

Wellicht een optie? Geinspireerd op papaklust op youtube.
die papaklust had ik ook gezien en overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
Nog een vraag die betrekking heeft op de hoogte van de overkapping. Bij een plat EPDM dak met een klein beetje afschot. Hoeveel dakopstand moet je dan minimaal aanhouden?

En als je een stadsuitloop gebruikt. Moet je dan zorgen dat de daktrim hierboven langs loopt of kan je een stuk uit de daktrim halen? Meeste stadsuitlopen zijn 60mm hoog. Dus als je dakopstand niet heel veel meer is komt je daktrim in de knoei met de uitloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Geen inhoudelijk antwoord op bovenstaande vraag. Maar waarom wil je de hoogte zo veel mogelijk beperken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 08-06 14:09

Ik heb goede ervaringen met houtgemak.nl. Overzichtelijk website en echt enorm goede prijzen en beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
SquareOne schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:34:
Geen inhoudelijk antwoord op bovenstaande vraag. Maar waarom wil je de hoogte zo veel mogelijk beperken?
vanwege het uitzicht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
jawie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:50:
[...]

vanwege het uitzicht etc.
Oké :)
Zou vooral willen adviseren pas op met ‘te laag’. Zodat je niet het gevoel hebt te moeten bukken onder je overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
SquareOne schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Oké :)
Zou vooral willen adviseren pas op met ‘te laag’. Zodat je niet het gevoel hebt te moeten bukken onder je overkapping.
ik wil "zo hoog mogelijk" onder de overkapping, terwijl ik de overkapping zelf "zo laag mogelijk" hou. :)

Ik zie het een beetje als een noodzakelijk kwaad. Ik wil in de schaduw en droog kunnen zitten, maar ik wil er de rest van de tijd zo min mogelijk tegenaan kijken.
Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste