Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-06 14:47
Ik ga over 2 weken beginnen met de bouw van mijn overkapping. Maar ik heb nog niet duidelijk hoe ik mijn elektra mooi kan weg werken.

Dus hoe hebben jullie de kabel richting verlichtingspunten gelegd? Eerst pvc buis en daar losse draden doorheen getrokken of een YMVK kabel los of deze door een pvc buis?

En hoe zorg je ervoor dat je de kabels voor de WCD's zo min mogelijk in het zicht hebt zitten?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:21
EdwinC schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:28:
Ik ga over 2 weken beginnen met de bouw van mijn overkapping. Maar ik heb nog niet duidelijk hoe ik mijn elektra mooi kan weg werken.

Dus hoe hebben jullie de kabel richting verlichtingspunten gelegd? Eerst pvc buis en daar losse draden doorheen getrokken of een YMVK kabel los of deze door een pvc buis?

En hoe zorg je ervoor dat je de kabels voor de WCD's zo min mogelijk in het zicht hebt zitten?
Ik heb dubbele wanden gemaakt en alles in PVC buis en holle wand dozen gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:49
EdwinC schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:28:

Ik heb spotjes aan de dak balken. Voor de kabels een gat naar de bovenkant balk geboord en daar een sleuf gefreesd voor de kabel. Alles komt in de berging samen bij een verdeeldoos met schakelaar. De lampen zelf zijn "slim" en per stuk/groep met de app te bedienen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 21:08

QuattroNL

It is I.

Erwin_83 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:06:
[...]

Ik heb spotjes aan de dak balken. Voor de kabels een gat naar de bovenkant balk geboord en daar een sleuf gefreesd voor de kabel. Alles komt in de berging samen bij een verdeeldoos met schakelaar. De lampen zelf zijn "slim" en per stuk/groep met de app te bedienen.
Heb je de spotjes in of aan de dakbalk bevestigd?
Hoe gaat je kabel via de gefreesde sleuf naar de berging? Via de dubbele achterwand of het plafond? Oftewel: is er ergens nog kabel zichtbaar?

Ik zit namelijk met hetzelfde. Frezen in de bovenkant van de dakbalk wil ik ook gaan doen en ik heb een dubbele achterwand maar geen dubbel plafond. Denk dat ik de rest ter plekke bepaal.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGf7Zy66-DzdR0tIaqZQZm35ec4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPGbKA3rWq44pIVlJDKCo7Lm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOX0K4kX9kaKeqeCW6CzHRHgJQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sty5yQPSwOzz5AO73ARmUReM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCMCw2AitpmX9TQc9Hptv0JONC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKVcG03XNDsiHghdFcMeUcmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Had nog wat foto's hier staan. Opbouw spotjes aan de zijkant van de balken. Kabels naar de dikke balk in het midden en daar over de balk heen, in de naad tussen de sandwich panelen.

Op foto 1 hangen de spotjes nog niet, maar zie je al wel de draden uit de balk komen.

Foto van één van de spotjes, met Ikea led lamp erin (gu 10)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaB_u2WqJroReMnc3fiFx1rlFc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c21u0HdmkDwI23hHjWKT1agq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 14-03-2024 17:16 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-06 22:29
Vraagje voor mensen die opsluitbanden gebruikt hebben voor de muren. Welke dikte hebben jullie gepakt?

Ik zit even te kijken en zat in eerste instantie te denken aan 8cm omdat ik het frame maak van 44x69 balken. Alleen nu zijn opsluit banden van 8x20x100cm (hornbach) 38kg per stuk. Ik ben maar in mn eentje en dat lijkt me wat zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 23:02
Ook een vraag, we willen wellicht een overkapping met een zwevend overstek.
Mijn idee is om het schuurtje wat eraan vast komt te zitten op te trekken met stalen balken en ook voorzien van 2 stalen liggers. De liggers wil ik dan laten oversteken om hier een zitje onder te maken.

Stel dat we het schuurtje 4x6m maken en we zouden een overstek van 5m willen (dus dan heb je een overstek van 5x4m). Is er een tool om te berekenen wat voor HEM of HEA ligger we moeten hebben en dan welke maat (als het uberhaupt kan). Hij mag overigens een stuk langer zijn dan de 6 + 5 = 11m. We willen aan de ander kant namelijk een carport maken. Dus hij mag rustig oversteken mag dat beter zijn als soort van contragewicht.

Idee is om dan het hele geheel weer te bekleden met hout zodat je niet kunt zien dat het frame van staal is.

Dat het er zoals dit uit komt te zien maar dan de linker kan compleet zwevend.

Afbeeldingslocatie: https://www.gelderschehoutbouw.nl/wp-content/uploads/2023/07/Schuur-met-carport-plat-dak.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

gekkehenkie123 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:03:
Vraagje voor mensen die opsluitbanden gebruikt hebben voor de muren. Welke dikte hebben jullie gepakt?

Ik zit even te kijken en zat in eerste instantie te denken aan 8cm omdat ik het frame maak van 44x69 balken. Alleen nu zijn opsluit banden van 8x20x100cm (hornbach) 38kg per stuk. Ik ben maar in mn eentje en dat lijkt me wat zwaar.
Ik gebruik 6x20.
Framelatten van mijn wanden zijn 50x70. Dan kunnen de dubbele wanden aan de onderkant net iets over de bandjes vallen en sluit het mooi aan.
Met 8x20 is je bandje net wat te dik als je framelatten 69 zijn. Tenzij je je wandplanken óp (of liever net boven) het bandje laat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
QuattroNL schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:00:
[...]

Ik gebruik 6x20.
Framelatten van mijn wanden zijn 50x70. Dan kunnen de dubbele wanden aan de onderkant net iets over de bandjes vallen en sluit het mooi aan.
Met 8x20 is je bandje net wat te dik als je framelatten 69 zijn. Tenzij je je wandplanken óp (of liever net boven) het bandje laat beginnen.
Bedankt! Ik wil ook graag mijn schuur isoleren. Wat ik ga doen daarom is een houten frame van 44x69, dan aan de buitenkant daarvan folie, vervolgens panlatten van 22mm dik er tegenaan. Om daar vervolgens weer rabat tegen te zetten. Aan de binnenkant komt ook nog 18mm OSB plaat om het geheel af te werken. Dus uiteindelijk een houten frame van ongeveer 11cm dik + rabat. Een hele constructie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

gekkehenkie123 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:35:
[...]
Bedankt! Ik wil ook graag mijn schuur isoleren. Wat ik ga doen daarom is een houten frame van 44x69, dan aan de buitenkant daarvan folie, vervolgens panlatten van 22mm dik er tegenaan. Om daar vervolgens weer rabat tegen te zetten. Aan de binnenkant komt ook nog 18mm OSB plaat om het geheel af te werken. Dus uiteindelijk een houten frame van ongeveer 11cm dik + rabat. Een hele constructie
Ik ga de wanden van het zitgedeelte volgens onderstaande foto isoleren.
Van buiten naar binnen: rabatdelen, dampopen folie, steenwol, dampdichte folie, wisselsponningplanken.
Voordeel van dubbele wanden is ook dat daar mooi de electra in verwerkt kan worden. Zodoende kan ik aan de binnenkant inbouw materiaal (wandcontactdozen en schakelaars) gebruiken (wel IP44 natuurlijk).

edit: foto toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1iQQRf4TZT9u9oh68zZMVgG038=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxbe2iRlWPVoUXk1d0xmlnzd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door QuattroNL op 15-03-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:45
Zelf ben ik aan het kijken om een mini garage voor de motor te maken achterom waar die in de zomer in kan staan. Dat moet dus wel waterdicht en stevig zijn maar geïsoleerd gaat misschien wat.
Is er een (eenvoudig) programma dat jullie gebruiken om uit te rekenen hoeveel planken en balken je nodig hebt of gaat dat nog ouderwets met pen en papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
QuattroNL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Ik ga de wanden van het zitgedeelte volgens onderstaande foto isoleren.
Van buiten naar binnen: rabatdelen, dampopen folie, steenwol, dampdichte folie, wisselsponningplanken.
Voordeel van dubbele wanden is ook dat daar mooi de electra in verwerkt kan worden. Zodoende kan ik aan de binnenkant inbouw materiaal (wandcontactdozen en schakelaars) gebruiken (wel IP44 natuurlijk).
Je moet er even rekening mee houden dat je het beste een spouw van ongeveer 2cm moet aanhouden tussen rabat en je folie. Anders kun je vochtproblemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

gekkehenkie123 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Je moet er even rekening mee houden dat je het beste een spouw van ongeveer 2cm moet aanhouden tussen rabat en je folie. Anders kun je vochtproblemen krijgen.
Hmm, dat betekent dus een extra framebalkje tussen de dampremmende folie en de rabatdelen.
Ik betwijfel of dat echt nodig is.
De foto die ik postte komt van een overkappingen-toko. Niet dat dat dus de absolute waarheid is maar ze hebben er wel de nodige ervaring mee dus ga ik er maar van uit dat die info klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
rvrbtcpt schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:20:
Zelf ben ik aan het kijken om een mini garage voor de motor te maken achterom waar die in de zomer in kan staan. Dat moet dus wel waterdicht en stevig zijn maar geïsoleerd gaat misschien wat.
Is er een (eenvoudig) programma dat jullie gebruiken om uit te rekenen hoeveel planken en balken je nodig hebt of gaat dat nog ouderwets met pen en papier?
Ik doe het met potlood en papier ;) en dan op schaal uittekenen en soms wat details tekenen. Kost wat tijd in voorbereiding, maar scheelt verrassingen met bouwen.

Werkt voor mij sneller dan een (gratis) programma zoeken en dan uitvogelen hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
QuattroNL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Hmm, dat betekent dus een extra framebalkje tussen de dampremmende folie en de rabatdelen.
Ik betwijfel of dat echt nodig is.
De foto die ik postte komt van een overkappingen-toko. Niet dat dat dus de absolute waarheid is maar ze hebben er wel de nodige ervaring mee dus ga ik er maar van uit dat die info klopt.
Door de dampopen folie komt ook vocht binnen en als er geen ruimte is dan ventileert die vocht er niet uit.
Geen idee in hoeverre je daar in een overkapping last van gaat hebben, wellicht is je hout al eerder vergaan door het weer en de zon dan je isolatie :9 .

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 15-03-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

GeeMoney schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Door de dampopen folie komt ook vocht binnen en als er geen ruimte is dan ventileert die vocht er niet uit.
Geen idee in hoeverre je daar in een overkapping last van gaat hebben...
Wellicht helpt een ventilatieroosterje in de wanden wat?
Doe je er aan de buitenwand 1 bovenin en in de binnenwand 1 onderin (met ter plekke een opening in de folie).
Zodoende heb je een soort luchtflow. En omdat degene binnenin onderin zit trekt de warmte ook niet naar buiten (bij een afgesloten ruimte).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 13:29
Wilde toch even wat delen alvast. Ingraven poeren en stellen palen was niet zo film en foto waardig, maar na een dag buffelen met 2 vrienden hebben we aardig wat kunnen doen.

Let niet op de troep, zonder schuur ben je nergens :)

Voor de beeldvorming. Achterste deel is ongeveer 6x3 meter, voorste deel 4 x 3,5 mtr. Achterste deel links wordt schuur. Rechts is entree en t grote deel wordt bbq/zitdeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0RK4pGRmNyHZhlxc8-b4K5JNQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFmyJjwqm3tYKcLPgg7S7iuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzEQE4fNxWNJB_M6gMTxZyan6Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9en8AvhmsfgTjlzFaUOYEON.jpg?f=fotoalbum_large

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:04
JaMaaT schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:55:
Mijn idee is om het schuurtje wat eraan vast komt te zitten op te trekken met stalen balken en ook voorzien van 2 stalen liggers. De liggers wil ik dan laten oversteken om hier een zitje onder te maken.

Stel dat we het schuurtje 4x6m maken en we zouden een overstek van 5m willen (dus dan heb je een overstek van 5x4m). Is er een tool om te berekenen wat voor HEM of HEA ligger we moeten hebben en dan welke maat (als het uberhaupt kan). Hij mag overigens een stuk langer zijn dan de 6 + 5 = 11m. We willen aan de ander kant namelijk een carport maken. Dus hij mag rustig oversteken mag dat beter zijn als soort van contragewicht.

Idee is om dan het hele geheel weer te bekleden met hout zodat je niet kunt zien dat het frame van staal is.

[Afbeelding]
Ik heb niet direct antwoord op je vraag, maar dit is wel een situatie die je misschien het best door een constructeur wilt laten berekenen. Het is toch best zonde als je carport na een sneeuwbui op je auto ligt. En ik heb zo het gevoel dat je je moet voorbereiden op een aardig dure constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:29
JaMaaT schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:55:

[Afbeelding]
Een snelle search leerde mij net dat dit een uitkragende ligger heet. In onderstaand document staan een hoop methoden om eea te berekenen. Je moet onder andere rekening houden met de hoeveelheid overstek, maar ook met het deel dat boven je schuurtje, dat mag in verhouding niet te kort zijn als je niet met contragewichten aan de slag wilt.

http://wiki.bk.tudelft.nl...ucties_februarie_2019.pdf

Denk in lijn met de vorige post dat dit een vrij dure exercitie wordt, je zal in ieder geval een constructeur je berekeningen moeten laten controleren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:18
Hier de afgelopen maanden ook vrij druk geweest met mijn project jeeedeee in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout" Inmiddels begint het wat vorm te krijgen en vind het leuk om wat met jullie te delen.Veel regen gehad, wat soms vrij frustrerend was omdat je ook al je hout niet nat wil laten worden, als het onbehandeld is. Op advies van @sweetdude wat verbeteringen doorgevoerd, waaronder de achterste paal verplaatst en daarnaast heb ik de middelste ringbalk van 15 cm met de overspanning van 3.50m verstevigd. Uiteindelijk ben ik blij dat ik niet naar 20 cm palen ben gegaan, dit was allemaal nog net goed alleen te doen qua gewicht.

Poeren heb ik in december geplaatst, aangezien het om 15 poeren gaat kostte dat heel wat tijd om de boel goed uitgelijnd te krijgen. Uiteindelijk betaald zich dat wel terug, de verdere opbouw gaat dan een stuk sneller. Eerste palen in januari kunnen plaatsen, met het volgende resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7PXA8rJdi23Gd-eq6Z6rGtFAKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dJeTiURN00mvUOGI5XsFKawD.png?f=fotoalbum_large

Omdat ik twijfelde over de overstek heb ik verschillende soorten overstek uitgeprobeerd. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een afgeschuinde overstek van 65 cm vanaf de ringbalk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfIjr0MqdAen3k2JVg7CxQCpOMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmZnfThzPy7s4vCuGgFAXVS4.png?f=fotoalbum_large

Het resultaat als de eerste gordingen liggen (begin maart)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va8qaBpyJnHh7gtLo7bm2zPlDUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TZdbehCrx166Sa2JO0oCu6PT.png?f=fotoalbum_large

Opgedikte ringbalk van 15 cm, watervast verlijmd met D4 bruislijm en vastgezet met 30 cm tellerkopschroeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezLrdoDPIRqXSmIK8N8AYXfprrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kz5jFPVNV4EwXZEiqjKig3js.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend het eerste dakbeschot erop, hiervoor een spijkerpistool geleend. Dat is echt wel een tip wil je voortgang maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRSyOzEbTTIngLpYHLSz7Hy1EHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzQcNAmXLOD89nNJV6vc620X.png?f=fotoalbum_large

En als je dan binnen kijkt wordt je erg blij!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwdFSRUH9TjUFx1mY57xe6xlJ3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oD8GszOVbuMNz4cL9uL8uxyZ.png?f=fotoalbum_large

Gelukkig wordt het langer licht, en is het ook wat makkelijker om 's avonds weer wat te doen. Bovendien heb ik nu een groot gedeelte waar ik droog kan werken. Klussen voor de komende tijd[
  • Dakbeschot afmaken
  • Achterbalk plaatsen voor de boeidelen
  • Boeidelen verven en plaatsen
  • Inbouwspots plaatsen
  • Pir isolatie plaatsen
  • EPDM erop :)
  • Afvoer plaatsen
  • Zonnepanelen erop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 01-06 12:44
Goed bezig _/-\o_
Ik ben aan het wachten op droger weer omdat ik voor de winter alles onder plastic heb weggelegd en ik nog veel moet behandelen. Heb geen plek om het hout droog te houden of ik zou het in de woonkamer moeten leggen 8)7

Hoe is het je gelukt om alle poeren goed te krijgen. ik heb er 8 en dat vond ik al een hels karwei zelfs met een laser waterpas.

[ Voor 15% gewijzigd door sweetdude op 18-03-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Generieke vraag en het zal vast al eens in het topic opgemerkt zijn, maar behandelen jullie je douglas nu wel of niet?

Enerzijds vind ik het vergrijsde erg mooi, anderzijds zit ik er niet op te wachten dat over 10 jaar er al zaken vervangen moeten worden.

Zeker met de mooi douglas beitskleuren van tegenwoordig kan je natuurlijk net wat meer variatie aanbrengen. Palen blank beitsen, zweeds rabat wit.lichtgrijs/zwart (etc)

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

sweetdude schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:10:
[...]
Hoe is het je gelukt om alle poeren goed te krijgen. ik heb er 8 en dat vond ik al een hels karwei zelfs met een laser waterpas.
Ik heb ook net 7 poeren geplaatst.
Wat een k-werk is dat uitlijnen!

Het gebruik van de stelling van Pythagoras is natuurlijk essentieel om de hoeken 90 graden te krijgen.
Ik had de 4 zijden allemaal wel op de juiste afstand alleen klopte het diagonaal dan steeds weer niet (dus stond het in de vorm van een trapezium).
Loodlijntjes zijn dan wel makkelijk om alles op 1 lijn te krijgen. En op een afstand langs de poeren kijken helpt ook een stuk.

Ik heb er in totaal denk ik wel 2 dagen over gedaan (niet aan 1 stuk want soms ben je het echt wel even beu :+ ).

Maargoed, alles staat nu dus ben opgelucht.

[ Voor 3% gewijzigd door QuattroNL op 18-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

basjuh schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:21:
Generieke vraag en het zal vast al eens in het topic opgemerkt zijn, maar behandelen jullie je douglas nu wel of niet?

Enerzijds vind ik het vergrijsde erg mooi, anderzijds zit ik er niet op te wachten dat over 10 jaar er al zaken vervangen moeten worden.

Zeker met de mooi douglas beitskleuren van tegenwoordig kan je natuurlijk net wat meer variatie aanbrengen. Palen blank beitsen, zweeds rabat wit.lichtgrijs/zwart (etc)
Ik heb begrepen om Douglas eerst een seizoen uit te laten harsen en het dan pas te behandelen.
Het is dan al wel wat grijs geworden dus wel eerst even licht opschuren.

Ik ga de staanders en dakbalken behandelen met blanke lazuur, de wanden wil ik in een lichte kleur beitsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
QuattroNL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Ik heb ook net 7 poeren geplaatst.
Wat een k-werk is dat uitlijnen!

Het gebruik van de stelling van Pythagoras is natuurlijk essentieel om de hoeken 90 graden te krijgen.
Ik had de 4 zijden allemaal wel op de juiste afstand alleen klopte het diagonaal dan steeds weer niet (dus stond het in de vorm van een trapezium).
Loodlijntjes zijn dan wel makkelijk om alle sop 1 lijn te krijgen.

Ik heb er in totaal denk ik wel 2 dagen over gedaan (niet aan 1 stuk want soms ben je het echt wel even beu :+ ).

Maargoed, alles staat nu dus ben opgelucht.
Door onkunde en alles overdenken heb ik er wel langer over gedaan.
Eerst gewoon wat uitmeten om de kuilen te graven, dan stoeptegeltje erin, dan de poer erop.
Dan erachter komen dat de voorste rij en achterste rij niet haaks op elkaar stonden. toen het geheel weer wat verschuiven. Van ellende dan maar gewoon los de liggers op de poeren geplaatst om erachter te komen dat je ook wat overlap moet hebben en de balken niet koud tegen elkaar legt 8)7
pff echt paar weken en een winter verder 8)7 8)7 :X :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

sweetdude schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:58:
[...]

Eerst gewoon wat uitmeten om de kuilen te graven, dan stoeptegeltje erin, dan de poer erop.
Dan erachter komen dat de voorste rij en achterste rij niet haaks op elkaar stonden. toen het geheel weer wat verschuiven. Van ellende dan maar gewoon los de liggers op de poeren geplaatst om erachter te komen dat je ook wat overlap moet hebben en de balken niet koud tegen elkaar legt 8)7
Dat heet een leerproces :9
Voor mij is dit project ook de 1e keer dus ik ga zeker de nodige dingen leren. En daar is zeker niks mis mee!
En ja dat kost (soms veel) tijd maar o wat een genoegdoening als het geheel staat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
sweetdude schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:58:
[...]

En dan moet je er nog maar vanuit gaan dat de erfgrens of die rij betonbandjes daadwerkelijk haaks staan en een 90 graden hoek hebben. Ik heb sowieso te maken met een schuine erfgrens achter, waardoor het allemaal nog was lastiger was, maar uiteindelijk, ook een deel op zicht, moet ik zeggen dat het me niet tegenvalt.
Tuurlijk, er zit echt wel wat cm afwijking links en rechts, maar niets wat er 1: niet uit ziet en 2: een probleem op gaat leveren.

En straks met de wanden erin, zie je nog minder.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
sweetdude schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Goed bezig _/-\o_ Ik ben aan het wachten op droger weer omdat ik voor de winter alles onder plastic heb weggelegd en ik nog veel moet behandelen. Heb geen plek om het hout droog te houden of ik zou het in de woonkamer moeten leggen 8)7

Ja dat was een flink klusje! Meerdere dagen / weekenden mee bezig geweest qua doorlooptijd. Ik heb mijn laserwaterpas op een vaste plek gezet. Wat ik heb gemaakt is een soort 'hulpstok', deze heb ik gebruikt om de basis voor de poer te maken, ik heb hier 2 hoogtes op afgetekend, hoogte van het zand, en hoogte van de tegel. Voor de scherpe kijker, ik heb 3 poeren 10 cm hoger geplaatst dan de rest dus vandaar de dubbele streepjes bij 1 en 2...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxLnib8ozc0WsM8b0zOsl-uj8rI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GomVzCVnVnM32nyCxWd8V8Uv.png?f=user_large

Ik heb eerst de poeren van de hoeken geplaatst, haaks nagemeten volgens de bekende regel. Echter bleek al wel dat de erfgrens wat scheef liep, dus bewust wat afgeweken hiervan en iets minder haaks doorgegaan :) Op die basis verder gewerkt door vervolgens de buitenste midden poeren te plaatsen en vervolgens aan de voor, midden en achterkant door middel van gespannen draden de overige poeren. En tussendoor meten meten meten...

Per poer de volgende stappen gedaan
  1. Plek bepalen van de poeren (ongeveer)
  2. Gat graven met diepte van iets dieper dan peilniveau 1
  3. Aanvullen met wit zand
  4. Aanstampen met grote stalen stamper
  5. Nastampen met peilstok, en controleren niveau 1.
  6. Repeat stap 3-5 totdat mooi stevig en glad geheel
  7. 30x30 tegel in het gat
  8. Meetstok omdraaien en hoogte controleren van de tegel op de verschillende hoeken d.m.v. streep niveau 2.
  9. Beetje zand erbij bij de lage hoeken, wat aanstampen tot de tegel overal ongeveer waterpas ligt
  10. Poer plaatsen, bovenkant poer nog een keer extra controleren met een derde streepje
  11. Poer waterpas zetten, met kleine opvulplaatjes eventuele minimale verschillen corrigeren
De stappen voor het meten voornamelijk in het schemer en donker gedaan omdat je dan de laser goed kan zien. Uiteindelijk heb ik nog wel een paar keer een paar tegels wat moeten schuiven :+ Verder komt het poeren plaatsen natuurlijk ook niet op de mm, maar centimeters verschil wil je niet. Voordat ik beton ging storten nog wel een paar poeren gecontroleerd met een waterpas en een lange lat, maar dat zat wel goed na alle bovenstaande stappen.

Ik heb pas beton gestort bij de poeren toen ik het grootste deel van de basis gemaakt had. Ook verspreid over meerdere weekenden, aangezien ik bij vorst geen beton kon storten.

Qua behandeling heb ik mijn palen en ringbalken eerst geschaafd(hoeken), daarna geschuurd en toen behandeld met HK lazuur, de watergedragen versie droogt goed en kan je 2x per dag aanbrengen. Daarna de UV op terpentine basis. Bij de gordingen was ik hier klaar mee, en die zijn nu nog onbehandeld... Denk dat ik uiteindelijk alleen de overstek ga behandelen tegen vergrijzing. Om vlekken van de heftruck en vochtplekken weg te krijgen heb ik gebruik gemaakt van ontweringswater van de bouwmarkt, dat werkt als een malle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
basjuh schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:21:

Ik heb er zelf voor gekozen om de fijn bezaagde balken (15x15) helemaal te schuren met een bandschuurder met 2 verschillende korrels en daarna blanke lazuur erop te smeren deze trok goed in en beschermd het.
Vergrijzing is best mooi, maar dat van douglas niet, zeker niet als het een gevalletje half, half is omdat er een gedeelte meer schaduw dan de andere krijgt.
Dat zelfde moet ik ook nog gaan doen met de dakdragers en de multiplex platen die op het dak komen. Daar doe ik de standaard tenco douglas beits op aan beide kanten. Puur omdat het toch buiten is en dus wisselend vochtig om het beter te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 21:44
beste tweakers,

Ik ben zelf ook bezig met het maken van een overkapping die gelijk dienstdoet als afscheiding van o.a. onze oprit met de rest van de tuin.

In de wand tussen oprit en tuin willen we het liefst een groene wand creëren (over tijd) van hedera/klimop. We willen echter ook een soort horizontaal raam creëren; iemand een idee hoe ik dat het beste kan realiseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe_0MrsCQSc4Ia1wDC4x3zScGmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I1pK01SKecWkWlcqaoB1pAw2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPVCrhOlu05eaSjEUnZL97-YgjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmfI6tLaMTm3tCW9z8UQFhhV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_QSq3mcxxPqttdgxXoJR4yBfIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onDkSZUmIBuKTDOTMvPpW1SN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-kfSDWj99bnZE-alRVe-QnLaLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A5HBA2P2XFB7iWA1Ai7Sk5Q6.png?f=fotoalbum_large

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Klimop staat er om bekend dat het snel groeit en dan vooral alle kanten op.
Dat betekent dus veel/regelmatig snoeien, helemaal met een smal raam.
Ik zou iets kiezen wat mooi groen blijft maar niet zo snel groeit.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
Een dak vervangen, opgehoogd en doorgetrokken over een bestaand halfsteens schuurtje. Douglas van 10/20×20 tot 8m (met schuine las tot 14m) lang en veel hergebruikte/2e hands materialen. Tijdrovend maar erg leuk om zelf gedaan te hebben en er nu van te genieten (na fatsoeneren vd tuin). Kleine impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IV0XoUfPJbeOn43iNOm-oIbUGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qpsv8nAqScM50gP1U7YBMY2Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiEw9zhi1gnF1zBNBW34GJEjiVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUyjG3rSXjvZ6AOsOjxuuMc8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPGLKmuWgdjHHHphkDeWhaG2iHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raJGlmhklJoRm3m2ixs2UxFf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiAKT-zo3VzyD8A_uRnsG0ePGhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYwcrV0Pi5uvEhL3JMkSlFZZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAQe92EOuXEIQQeNRyqoD_akXyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHfgbEisO2RoR08A2IvfTL6g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jfaVp-xVG3MJ8s5fzun-svCrH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpojBAZGf9lljI3sqhgNnhxR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door DJTRR op 18-03-2024 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Oliesjeik1 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:02:
...

In de wand tussen oprit en tuin willen we het liefst een groene wand creëren (over tijd) van hedera/klimop. We willen echter ook een soort horizontaal raam creëren; iemand een idee hoe ik dat het beste kan realiseren?
...
Vergeet niet de optionele stretcher met snoeischaar aan te schaffen bij de hedera. Die troep groeit belachelijk snel zodat je bijna maandelijks aan de slag kunt. Alles trekt ook snel naar het licht, dus als ik de tekening goed interpreteer, gaat hij richting zijkant en voorkant van je oprit, de buren/ gemeente. Dus als het buren zijn, overleg dan goed.

Maar als je gewoon een betongaas pakt of fijn maziger als je er geen beesten door wil hebben. Dan kun je die gewoon in het frame vastschroeven. en veel snoeien om het gat van het raam vrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:22
Ik wil een overkapping realiseren met 1 zijde tegen de berging en 1 zijde tegen de schutting, mag dat vergunningsvrij?

Rood = overkapping
Zwart = berging
Groen = tuin
Wit = woning
Links = zijn wij
Rechts = buren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK9x4XEx-e6pahsTKcfMHWsiIHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PdhPdt38Oqa9ezLcJ9P2QIRO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:46
c-nan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:09:
Ik wil een overkapping realiseren met 1 zijde tegen de berging en 1 zijde tegen de schutting, mag dat vergunningsvrij?

Rood = overkapping
Zwart = berging
Groen = tuin
Wit = woning
Links = zijn wij
Rechts = buren

[Afbeelding]
https://watmagikbouwen.nl...ijbouwen-waar-wat-en-hoe/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:30

f.h

jeeedeee schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:44:
Hier de afgelopen maanden ook vrij druk geweest met mijn project jeeedeee in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout" Inmiddels begint het wat vorm te krijgen en vind het leuk om wat met jullie te delen.Veel regen gehad, wat soms vrij frustrerend was omdat je ook al je hout niet nat wil laten worden, als het onbehandeld is. Op advies van @sweetdude wat verbeteringen doorgevoerd, waaronder de achterste paal verplaatst en daarnaast heb ik de middelste ringbalk van 15 cm met de overspanning van 3.50m verstevigd. Uiteindelijk ben ik blij dat ik niet naar 20 cm palen ben gegaan, dit was allemaal nog net goed alleen te doen qua gewicht.

Poeren heb ik in december geplaatst, aangezien het om 15 poeren gaat kostte dat heel wat tijd om de boel goed uitgelijnd te krijgen. Uiteindelijk betaald zich dat wel terug, de verdere opbouw gaat dan een stuk sneller. Eerste palen in januari kunnen plaatsen, met het volgende resultaat.
[Afbeelding]

Omdat ik twijfelde over de overstek heb ik verschillende soorten overstek uitgeprobeerd. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een afgeschuinde overstek van 65 cm vanaf de ringbalk.
[Afbeelding]

Het resultaat als de eerste gordingen liggen (begin maart)
[Afbeelding]

Opgedikte ringbalk van 15 cm, watervast verlijmd met D4 bruislijm en vastgezet met 30 cm tellerkopschroeven.
[Afbeelding]

Afgelopen weekend het eerste dakbeschot erop, hiervoor een spijkerpistool geleend. Dat is echt wel een tip wil je voortgang maken.

[Afbeelding]

En als je dan binnen kijkt wordt je erg blij!
[Afbeelding]

Gelukkig wordt het langer licht, en is het ook wat makkelijker om 's avonds weer wat te doen. Bovendien heb ik nu een groot gedeelte waar ik droog kan werken. Klussen voor de komende tijd[
  • Dakbeschot afmaken
  • Achterbalk plaatsen voor de boeidelen
  • Boeidelen verven en plaatsen
  • Inbouwspots plaatsen
  • Pir isolatie plaatsen
  • EPDM erop :)
  • Afvoer plaatsen
  • Zonnepanelen erop
Goeiedag wat een bouwwerk! Wat zijn de afmetingen?
f.h schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Inmiddels sinds half december tussen de buien door begonnen met de bouw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het eindelijk droog, is het weer te koud :X :+ Het is wel echt een heerlijke klus en ben voorlopig enorm tevreden dat de praktijk bijzonder goed overeenkomt met mijn plannen/tekening.

Wat er nog op het programma staat:
  1. Dak is klaar om EPDM op te leggen, maar verwerkingstemperatuur is natuurlijk veel te laag.
  2. Elektra afronden en verlichting ophangen (voordat ik de rest van de rhombus planken er tegen aanschroef wil ik een test rondje doen voor de elektra)
  3. Bestelling voor het rookkanaal voor de pizzaoven is ook gedaan
  4. In de smalle kant die nu nog open is komt een soort 'lamellen' scherm, zodat dat nog een beetje open blijft
  5. Remmers lazuur zit er al op, maar het anti UV spul moet nog gedaan worden
Materialen en leveranciers tot nu toe (zoals te zien veel tips uit het topic meegepakt, waarvoor veel dank allen :))
  1. Hout: nubuiten.nl
  2. EPDM: budgetdak.nl
  3. Elektra: elektramat.nl
  4. Schroeven: woodies (elektramat.nl en Bouwmaat)
  5. Rookkanaal: heatingworld.nl
  6. Beits: Remmers HK Lazuur - Kleurloos + Remmers Houtbeits Long Life UV Kleurloos (verfwinkel.nl en remmerswebshop.nl was de goedkoopste combinatie :+ )
  7. Kit voor afdichting bakstenen/hout (als extra bescherming nog voor het epdm er op gaat): Zwaluw Tixoplast
Ik ben inmiddels eindelijk ook wat verder.

Binnenkant afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqWSDUGxpwLMX118e8cRjfXUCYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMjOHzWQitMpKgY24sMBx8TI.jpg?f=fotoalbum_large

Lamellen gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5f15J5Onqzwhzg13ICGyp3kZG8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c8ebfWpESkhGJ7SnZwfKefil.jpg?f=user_large

Vorige week EPDM gelegd, voor een eerste keer redelijk tevreden. Hier en daar wat ribbels, maar het is voorlopig helemaal waterdicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCDZ2vX7ytcIo_mSdg9bispcxKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GQsAcsdGHRjKuugyFca3DoSF.jpg?f=user_large
  1. Dak is klaar om EPDM op te leggen, maar verwerkingstemperatuur is natuurlijk veel te laag.
  2. Elektra afronden en verlichting ophangen (voordat ik de rest van de rhombus planken er tegen aanschroef wil ik een test rondje doen voor de elektra)
  3. Rookkanaal installeren
  4. In de smalle kant die nu nog open is komt een soort 'lamellen' scherm, zodat dat nog een beetje open blijft
  5. Remmers lazuur zit er al op, maar het anti UV spul moet nog gedaan worden
  6. Hemelwaterafvoer afmaken

[ Voor 128% gewijzigd door f.h op 19-03-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 21:44
sweetdude schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Vergeet niet de optionele stretcher met snoeischaar aan te schaffen bij de hedera. Die troep groeit belachelijk snel zodat je bijna maandelijks aan de slag kunt. Alles trekt ook snel naar het licht, dus als ik de tekening goed interpreteer, gaat hij richting zijkant en voorkant van je oprit, de buren/ gemeente. Dus als het buren zijn, overleg dan goed.

Maar als je gewoon een betongaas pakt of fijn maziger als je er geen beesten door wil hebben. Dan kun je die gewoon in het frame vastschroeven. en veel snoeien om het gat van het raam vrij te houden.
ja daar zijn we ons van bewust maar we kunnen overal goed bij (geen buren).
Maar de grootste vraag is eigenlijk hoe ik het beste zo'n 'kozijn' met raam kan bevestigen in een wand..

Ander vraag:
Ik zie dat sommige mensen Trendhout als leverancier gebruikt hebben. Nu ben ik daar ook bezig maar de prijs valt mij in die zin tegen als ik dat vergelijk met een gadero, nubuiten, etc leveranciers. Is het kwaliteitsverschil zo groot of is trendhout gewoon aan de hoge prijs?

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 27-05 11:47
Oliesjeik1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Maar de grootste vraag is eigenlijk hoe ik het beste zo'n 'kozijn' met raam kan bevestigen in een wand..

Ander vraag:
Ik zie dat sommige mensen Trendhout als leverancier gebruikt hebben. Nu ben ik daar ook bezig maar de prijs valt mij in die zin tegen als ik dat vergelijk met een gadero, nubuiten, etc leveranciers. Is het kwaliteitsverschil zo groot of is trendhout gewoon aan de hoge prijs?
Tja ik vroeg mij soms ook af waar de prijsverschillen nou in zitten tussen verschillende leveranciers. Ik heb geleerd dat het verschil zit in type hout (geschaafd en gedroogd vs. het goedkopere fijnbezaagde hout dat ruwer is, meer werkt en meer scheurt), kwaliteit (bijv. uit welk gedeelte van de stam van de boom, als het hart erin zit vervormt en scheurt de paal/balk meer - en of er veel spint in het hout zit, dit is lichter van kleur en veel minder duurzaam, hout uit de buitenzijde van de stam), mate van voorbereiding (bijv. wel of geen zwaluwstaartverbindingen, alles op maat of niet, wel of geen schroeven zichtbaar), service, etc.

Of je het prijsverschil dan waard vind is een ieders afweging. Ik denk vaak toch, onder een goedkope overkapping kan het net zo gezellig zijn, dus waarom een dure variant kiezen :P maar goed, het oog wil soms ook wat, en een overkapping zet je niet om er maar een paar jaar van te genieten.

Overigens verkoop nubuiten ook Trendhout producten zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Oliesjeik1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Ander vraag:
Is niet de goedkoopste, nubuiten is vnl sales diriven, mensen daar hebben niet heel veel kennis. Ik persoonlijk adviseer Brand Solide uit Hardinxveld, goede prijzen, dito service en kennis van zaken.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:40
Ook in onze tuin zijn we in december al aan de slag gegaan, allereerst helemaal leeggehaald, grondwerk laten doen en het leidingwerk gedaan. Nu dat klaar is kunnen we met onze overkapping aan de slag.

Deze komt achter in de tuin over de gehele breedte, ongeveer 9,5 meter. Alles in geschaafd Douglas, staanders 15x15, ringbalk 20x7, gordingen 22,5x7.

Van ontwerp (alleen constructief):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzI6EAA69odeXRg9mI0BGqV-xzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvzNkz5PYjkj9m4VjIa1d12b.png?f=fotoalbum_large

Naar poeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ebUtVRkp9XoNjmXsyAGCdzxH4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIVUtGvByPi2rSuCxVDaBmvl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jblR84Ros1nYFIzQAJtBKjS4RQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FEkZ58HTE0Ooiw6pJ62RhaH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR8Xq9janKGz2nadGbspos4DeN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hu3ZeK20TWcQFZSbAMbUMZTY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaqieeMolpS9lbmx6MZYxvnKHwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxmUH7y5VkMQKwezajq0AfRq.jpg?f=fotoalbum_tile

Tot het uiteindelijke bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXdSwR9s4ZvzGdTpdkfvHAYN6wA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3JcWtdVVp87v8rWJAbd07D3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VypedPHVD7FfhlUcjo6AxWO_7sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zp2XLzoCt6LYzBTmtuEcpqzq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euKX58WuNk3m6Qh97cV1x5i670Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NlzGvgqzic01GbuaW8jUt4w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/590_m8I7mYJLIpa7_ERCpjFsKBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMRhqrwx7UER7UqhO2fc446g.jpg?f=fotoalbum_tile

Gelukkig is geen enkele hoek haaks, zo houden we wat uitdaging :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ieMAYMUcVpAoIY10gb2XbJfm8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9HVd3lbu7ytWn8C8BCMxHxd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen! :)

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik wil een project gaan doen bij/samen met een oud-collega maar hij kan zijn HWA niet kwijt, ik heb voor de dakoppervlakte (ca 40m2) voorgesteld twee bufferzinkputten aan te leggen van elk 1500 liter.

Mijn vraag is, zou dat toereikend zijn. Zo'n put draagt er toch zorg voor dat het water het grondwater kan bereiken.

Zoiets wordt dan in een gat gegraven, rondom dichtgegooid met grond en dan daarbovenop aangetrild en betegeld (toch?!)

Iemand hier ervaring mee?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
@Peutpeut

Leuk project, wat is je reden om de gordingen niet haaks te monteren? Gewoon omdat het kan en het er leuk uit ziet van binnen?

@loewie1984
2x1500L lijkt me overkill. Je benodigde buffergrootte is afh van de snelheid van aanvoer en afvoer. Als je er vanuit gaat dat de afvoer volledig kan plaatsvinden in bv 2h, dan kun je kijken naar wat je max aan invoer verwacht in die tijd. Volgens het internet (oa knmi) komen hoosbuien van >25mm per uur max 2x per jaar voor. Dat is dus 25L x 40 m2 = 1000L. Daarnaast heb je ook nog wat buffercapapciteit op het dak. Je zou mij inziens met een capaciteit van 1500L al emeer dan genoeg hebben. DIe 1x per 10 jaar dat er 60mm in een uur valt stroomt je dak wellicht over, an sich ook geen probleem voor een tuinhuis als het daarna goed kan drogen, maar hangt af van het gebruiksdoel en de inhoud.

Ik zou gaan voor een paar infiltratiekratten met goede afvoer via bv lange drainagebuis. Hoe sneller de afvoer hoe minder buffer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Peutpeut schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:10:
Ook in onze tuin zijn we in december al aan de slag gegaan, allereerst helemaal leeggehaald, grondwerk laten doen en het leidingwerk gedaan. Nu dat klaar is kunnen we met onze overkapping aan de slag.

Deze komt achter in de tuin over de gehele breedte, ongeveer 9,5 meter. Alles in geschaafd Douglas, staanders 15x15, ringbalk 20x7, gordingen 22,5x7.

Van ontwerp (alleen constructief):
[Afbeelding]

Naar poeren:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Tot het uiteindelijke bouwen:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Gelukkig is geen enkele hoek haaks, zo houden we wat uitdaging :)

[Afbeelding]

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen! :)
Vanwaar de keuze om de platen van de poeren in de staanders te freezen? Ik dacht juist dat deze er gewoon onder geschroefd moesten worden om de rot tegen te gaan door eventuele capilaire werking van het water. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
sweetdude schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Vanwaar de keuze om de platen van de poeren in de staanders te freezen? Ik dacht juist dat deze er gewoon onder geschroefd moesten worden om de rot tegen te gaan door eventuele capilaire werking van het water. :?
Omdat ze nu niet eens nat kunnen worden, dus ook water dat langs de staander naar beneden sijpelt kan er niet tussen komen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sweetdude
Revaes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Omdat ze nu niet eens nat kunnen worden, dus ook water dat langs de staander naar beneden sijpelt kan er niet tussen komen?
Maar het probleem is niet dat het ijzer niet nat mag worden, maar juist het hout moet kunnen droog waaien. Als je deze strak tegen de poer aandraait gaat het daar als eerste rotten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 23:18
Tijdje terug ook de tuin even aangepakt, relatief een simpel 'prieeltje' gemaakt waar led spotjes inzitten en een schaduwdoek. Tevens ook opslag voor het brandhout getimmerd.

Over paar weekjes maar graszoden en planten er in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSIxh0SbJxRgH3RcP3JhMOb4jTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARuyF1zRtjjBeTnqBQPxmPqz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGJ-j6XkuvhwfT_qMxuWPK3BsEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ANLxIv9B4WyHqJ4ZTzUpF4B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-6lg32s738KE-w6KOvRYaFC7I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjDovYvOpqjPU11i3Xs1hkm4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsaC9uKP0Anw1BjF91pzfW-41Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZgCTIwfrVYtcJbc03pvpC56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w61ttIRP7VOVuq_RVj_-qrDowLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFaxxONz74DUYxAKEY8eL4PO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxhoy7kRTjLqHVMWVodDraX1XL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaIDE6lhx0clVl4pgWZaMBzg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIf03_8SGzeDHF1sT37R8B-8h1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKPpGQ45dL7KshcbELXikJzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3NI1XI_RD2M9-qFpHvE05EYEJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFgiTV7OdUNx0Ncr76ektCcl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRE73rlyl3qjdkApZEUtbtL0vfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaVnnoe4yfHpQSCZ8WVrB7Gg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

In mijn hunkering om naast mijn kantoorbaan iets met mijn handen te gaan doen (als zelfstandige), heb ik bij mijn neef mijn eerste opdracht aangenomen (als proef) om een nieuwe schutting en kleine berging voor ze te maken.

Alles op maat gemaakt naar hun wens, en mijn inbreng qua details.
Ik hoop deze week alles af te gaan ronden maar bij deze enkele foto's:

De oude schutting, super basic panelen die vast zitten met 2 schroefjes aan iedere kant. Je kan je bijna niet voorstellen dat het al die tijd overeind is blijven staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSklHsD7MI5g3GktzAVxKHcPruw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvjmD5DcRZk4dwX4snkLcJAL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfWD3PWJmWyx0mxv_sqMnEwWNOc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nACDf0OuPmhfzRz89pwgBja.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpT6RkDYI87tXnRHPj_oN-Ln9K8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMysCnxuYomnEJp7bjDa6KnQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Eens de boel gesloopt, begonnen met het uitzetten van de lijnen.
Juist omdat deze schutting zo gammel was als wat en de paalhouders niet verankerd waren in beton, heb ik gekozen voor verzinkte paalhouders in beton en azobe palen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc8chSuCHr9RHnJz7LBVimGA76w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLy0kLhhdsJ9fKEDHgzNno6v.jpg?f=fotoalbum_medium

De azobe palen heb ik dmv een 10 mm 40mm rvs houtdraadbout, hoekankers en geïmpregneerde vuren regels (45x70) aan elkaar bevestigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku-usAWLRWvTu9LDLVmdYAE1UNM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yupNOjkiizD6tAG7ux3tNS4K.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm7_CElt5BjiI3ZtqusFFYBtHtU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nphvciyJ3ezLoanCvXWl5Ykg.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvkYeWmm8cgnW6VsolwOn1XOX6I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pq4pI2EnJyuXrICBJbq156tK.jpg?f=fotoalbum_medium

De buren van mijn neef participeerden in de nieuwe schutting, dus (niet anders dan anders) moest alles netjes en secuur gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehkhj5U8AHkVfTUcUM_b2sEkNpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ekEQSNx3ERVivaHb5zMXfSnY.jpg?f=user_large

Uiteraard biedt een nieuwe schutting ook de mogelijkheid voor het aanbrengen van verlichting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiLlTkqFCRM-kjQiiX25hRuvWio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dgFBAOlqXCLz9Nr7FVyFO8SS.jpg?f=user_large

Hier zien we de buitenberging die ik heb opgetrokken. In de keramische tegel heb ik met een 16mm diamantboor gaten geboord voor de azobe palen. Hierin een zeefhuls, met chemisch anker en 10mm RVS draadeind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gw8fg7VWTVMA8xg7oVP4wO1bElE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jSgaM15r2oBz3WeSy1iJexQc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bXGEFDrJtQ2VvSOs8-kJ80a4iE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NGW1wFHMzE73nppCtuCtqFNa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4wtYoWGauqpbHsahbAZR_9uFa0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iK4MjAZqZKScfTeDG4880qEf.jpg?f=user_large

Afgelopen weekend was het 4 seizoenen in 1 dag (iets met maart roert zijn staart) tussen de regen door en soms tijdens de regen het dak waterdicht gemaakt op basis van EPDM, tevens de afvoer aangebracht en daktrim:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTD4W4VzNumGZFPWk3gI9cNV9-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9N1X7tHed5DINLwlJOda2GwW.jpg?f=user_large

Rest me nog het maken van twee deuren/poorten en enkele details af te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfAdNOrIAmAd2BmPeep1pvvIWh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TShJGA5Ax2SxEdJjzaKJLRyq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRHrqoXZyym6pFqCyeQzu310YKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UDNcrnWlFNjIn00Zrf1eAD3Z.jpg?f=user_large

Ik heb gebruik gemaakt van hout geleverd door nubuiten, ijzer beslag komt hoofdzakelijk via wovar.nl en voor de epdm en daktrim heb ik via xxldirect laten bezorgen. Materiaalkosten voor ca. 13 meter aan schutting, incl. dak en elektra rond de 4250 eu. excl. arbeid.

Het hout is triple blokprofiel 18mm dik, het waren 90 planken van 5 meter. 17 azobe palen (1 over) en 30 regels van 4 meter geïmpregneerd vuren. Verder zijn er 1400 rvs 4.5x35 mm houtschroeven en een stuk of 60 houtdraadbouten en hoekankers gebruikt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ziet er prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
loewie1984 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:46:
In mijn hunkering om naast mijn kantoorbaan iets met mijn handen te gaan doen (als zelfstandige), heb ik bij mijn neef mijn eerste opdracht aangenomen (als proef) om een nieuwe schutting en kleine berging voor ze te maken.

De oude schutting, super basic panelen die vast zitten met 2 schroefjes aan iedere kant. Je kan je bijna niet voorstellen dat het al die tijd overeind is blijven staan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Juist omdat deze schutting zo gammel was als wat en de paalhouders niet verankerd waren in beton, heb ik gekozen voor verzinkte paalhouders in beton en azobe palen:

[Afbeelding]

De azobe palen heb ik dmv een 10 mm 40mm rvs houtdraadbout, hoekankers en geïmpregneerde vuren regels (45x70) aan elkaar bevestigd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De buren van mijn neef participeerden in de nieuwe schutting, dus (niet anders dan anders) moest alles netjes en secuur gebeuren:

[Afbeelding]

Uiteraard biedt een nieuwe schutting ook de mogelijkheid voor het aanbrengen van verlichting:
[Afbeelding]

Hier zien we de buitenberging die ik heb opgetrokken. In de keramische tegel heb ik met een 16mm diamantboor gaten geboord voor de azobe palen. Hierin een zeefhuls, met chemisch anker en 10mm RVS draadeind:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen weekend was het 4 seizoenen in 1 dag (iets met maart roert zijn staart) tussen de regen door en soms tijdens de regen het dak waterdicht gemaakt op basis van EPDM, tevens de afvoer aangebracht en daktrim:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb gebruik gemaakt van hout geleverd door nubuiten, ijzer beslag komt hoofdzakelijk via wovar.nl en voor de epdm en daktrim heb ik via xxldirect laten bezorgen. Materiaalkosten voor ca. 13 meter aan schutting, incl. dak en elektra rond de 4250 eu. excl. arbeid.

Het hout is triple blokprofiel 18mm dik, het waren 90 planken van 5 meter. 17 azobe palen (1 over) en 30 regels van 4 meter geïmpregneerd vuren. Verder zijn er 1400 rvs 4.5x35 mm houtschroeven en een stuk of 60 houtdraadbouten en hoekankers gebruikt.
Je hebt het regelwerk en de douglas triple blokprofielen op de grond gezet? Het hout blijft dan nat, en dat is (erg) ongunstig voor de levensduur. Ik zou je aanraden er de volgende keer betonplaten o.i.d. onder te plaatsen.

Verder ziet het er leuk uit. En met je handen werken naast een kantoorbaan is natuurlijk top :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 21:49
Een goedenavond alleen
Onze huidige overkapping die aan het huis zit is toe aan een nieuw dakje en dit word uiteraard Epdm

Hij is gebouwd door de vorige eigenaar en er ligt nu een bitumen dak op dat aan de muur gekit is met bitumen kit , helaas zit er van voor tot achter (8m+/-)
35cm afschot in.

Een loodslab lijkt me erg veel werk en dan komen er wel veel sprongen in

De simpelste en netste manier is denk ik een knelprofiel die met de schuinte meeloopt en dus ook voegen kruist

Is er nu ook een andere manier om de “kitrand” ervan anders afte werken?
Anders zit er 5cm hoger weer een kitrand

Ikzelf zat te denken aan compriband of een rubberen pees?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

praliwi schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Je hebt het regelwerk en de douglas triple blokprofielen op de grond gezet? Het hout blijft dan nat, en dat is (erg) ongunstig voor de levensduur. Ik zou je aanraden er de volgende keer betonplaten o.i.d. onder te plaatsen.

Verder ziet het er leuk uit. En met je handen werken naast een kantoorbaan is natuurlijk top :*)
Weliswaar miniem maar er is ruimte tussen tegelwerk en het hout. 5mm ongeveer. Voor nu lijkt het prima te gaan.

Edit ik zie wat je bedoelt met die paal rechts van het gebouw. Ik ga er nog een strookje epdm tegen aan zetten met kit. Beton was beter geweest maar dat ziet nou niet zo fraai uit

[ Voor 14% gewijzigd door loewie1984 op 27-03-2024 21:57 ]

discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:15
loewie1984 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde planken gebruikt voor mijn buitenkeuken, als je wil dat de douglas kleur zo blijft en t hout niet gaat schimmelen moet je dit erop smeren echt top spul. Planken worden meteen ook waterafstotend.
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.bauhaus/m/732471/12.webp

Wel in duitsland bestellen daar kost het maar de helft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

alki schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Ik heb dezelfde planken gebruikt voor mijn buitenkeuken, als je wil dat de douglas kleur zo blijft en t hout niet gaat schimmelen moet je dit erop smeren echt top spul. Planken worden meteen ook waterafstotend.
[Afbeelding]

Wordt inderdaad aanbevolen om het hout eerst een seizoen te laten 'werken' en dan pas te behandelen (na eerst licht opgeschuurd te hebben)?
Of is direct behandelen ook goed te doen? Men had het er over dat het overtollige hars er eerst uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
QuattroNL schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:06:
[...]

Wordt inderdaad aanbevolen om het hout eerst een seizoen te laten 'werken' en dan pas te behandelen (na eerst licht opgeschuurd te hebben)?
Of is direct behandelen ook goed te doen? Men had het er over dat het overtollige hars er eerst uit moet.
Denk dat geschaafd en gedroogd direct kan en fijnbezaagd inderdaad wellicht een jaartje laten werken?
In veel gevallen zul je de buitenzijde wellicht toch direct willen/moeten behandelen, omdat je er anders niet meer bij kan bijvoorbeeld.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
QuattroNL schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:06:
[...]

Dan is de kans groot dat je al zwartevlekken/schimmel in t hout gaat krijgen. Bij mn overkapping ook gebeurd dus ik heb meteen aangepakt en na deze natte winter ziet t er nog uit als nieuw.
Na een maandje is die hars er meestal wel uit dan kun je t gewoon erop smeren

[ Voor 6% gewijzigd door alki op 28-03-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 15:44

Super Snackman

Snekgek

Ik wil komende zomer ook een tuinhuis gaan bouwen. Plat dak met EPDM. Ik zit wat te stoeien met het afschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nIHQ_lKXKhOoZQw7DWvshWWV_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XFXdV3YEDtw1uJ71kCKKNurr.png?f=fotoalbum_large

Als je de gordingen waterpas op de ringbalk legt hebben je gordingen een contactoppervlak met je ringbalk zo breed als je ringbalk is. (Bovenste afbeelding). Leg je ze echter op afschot (ik dacht aan 1cm/meter) krijg je dan niet veel meer druk op 1 punt ipv je hele ringbalk? Zoals in de onderste afbeelding? Is dat niet negatief voor de totale belasting?

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Super Snackman schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:26:
Ik wil komende zomer ook een tuinhuis gaan bouwen. Plat dak met EPDM. Ik zit wat te stoeien met het afschot.

[Afbeelding]

Als je de gordingen waterpas op de ringbalk legt hebben je gordingen een contactoppervlak met je ringbalk zo breed als je ringbalk is. (Bovenste afbeelding). Leg je ze echter op afschot (ik dacht aan 1cm/meter) krijg je dan niet veel meer druk op 1 punt ipv je hele ringbalk? Zoals in de onderste afbeelding? Is dat niet negatief voor de totale belasting?
Ik zou een minimaal afschot aanhouden. Ik heb getracht alles zo waterpast mogelijk te zetten en ben naderhand gaan draaien aan de palen, dat is niet de oplossing geweest in elk geval. Ook de palen zijn na bevetigen ringbalk toch enigszins gaan werken en niet 100% waterpas meer, dat terzijde.

1cm per 2 meter, komt er echt niet overdreven veel druk op de "laagste" plek.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes

[Afbeelding]

Ik sta komende tijd voor dezelfde 'uitdaging', waterpas bouwen is relatief makkelijk, een beetje scheef niet. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat ik het ga oplossen mbv afschotisolatie (schuine PIR platen. Kan dan alles gewoon waterpas neerzetten.

Ben wel met bovenstaande reactie eens dat een verval van 1cm/m waarschijnlijk niet gaat leiden tot enorme drukverschillen, denk ook dat die zich wel oplossen doordat het hout iets gaat meegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:01

[Afbeelding]

Ik heb zelf de ringbalk gewoon waterpas gelegd en de gordingen iets schuin gezaagd, dat vond ik zelf het fijnst werken (er zijn natuurlijk meerdere manieren).
Aan de onderzijde zie je er daardoor niets van, ik vond zelf de nokjes eruit zagen er ook niet mooi uitzien. :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We gaan verhuizen dus ik ben alweer bezig met een nieuw ontwerp/tekening voor een nieuwe overkapping/schuur.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

[Afbeelding]

Er zijn bedrijven (overkappings toko's) die zeggen dat een plat dak met EPDM helemaal geen afschot hoeft te hebben. Het laagje water wat er af en toe op blijft staan voorkomt juist het uitdrogen van het EPDM.
Het merendeel van het water loopt toch wel via de HWA weg.

Ik weet niet hoe snel/veel EPDM uit zou drogen als dit altijd droog op het dak ligt. Mijn gevoel zegt dat dat wel meevalt.
Maar er kan/mag dus best een laagje water op je dak blijven staan. Veel zal het ook nooit zijn.

Ik twijfel er daarom ook aan om überhaupt een afschot te maken. Ik denk dat de minimale afwijking in het waterpas staan (wat je toch wel krijgt door het werken van het hout) al genoeg kan zijn.
Of denk ik dan te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman

Super Snackman

Snekgek

Ja diezelfde overdenking heb ik ook wel gehad. Ik woon echter redelijk landelijk tussen de koeien en aan een slootje. Dus een vliegennest kan het wel worden als er teveel water blijft staan.

Heb nog even gekeken:
Mijn ringbalk is 7x20cm. Met een afschot van 1cm/1 meter betekent dat dus dat 1 kant van de gording 0,7mm boven de ringbalk uitsteekt. Kan niet inschatten hoe erg dat is.

Alternatief is afschotisolatie maar dat kost wel een (aardig) stukje meer dan 'gewone' isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Super Snackman schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:36:
Mijn ringbalk is 7x20cm. Met een afschot van 1cm/1 meter betekent dat dus dat 1 kant van de gording 0,7mm boven de ringbalk uitsteekt. Kan niet inschatten hoe erg dat is.
0.7mm is wel erg weinig. Of bedoel je 0.7cm (=7mm)? :+

Wellicht kan je aan de achter-/zijkant een kleine inkeping in de gording en/of ringbalk maken?
Als je de boeidelen dan waterpas monteert valt dat ook niet meer op (mits genoeg marge in de boeidelen maar dat heb je meestal wel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Hier dakje van 5,5 x 4 ongeveer. Is nagenoeg plat en gaat al jaren goed. Enigste afschot wat erin zit komt door de dakbalken die iets getoogd zijn. Wel aan 2 kanten een afvoer schuin tegen over elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGf7Zy66-DzdR0tIaqZQZm35ec4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPGbKA3rWq44pIVlJDKCo7Lm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOX0K4kX9kaKeqeCW6CzHRHgJQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sty5yQPSwOzz5AO73ARmUReM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbZCY0YGRqvyhJD98fnqlMOg9Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKwoQtnNJhRVkSAPr7KnidtT.jpg?f=fotoalbum_large

Die van de buren is door een beunhaas gemaakt en heeft bijna het hele jaar water op het dak en verzakt ook al iets. 1 afvoer hebben ze met de buren samen, op het hoogste punt.

Bij mij blijft er nauwelijks een plasje water staan en dat zie je nu niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npbVVT5MpRulVUK5pPIIlwiTA40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OriMDaJ5yLkyiQq1OdnsC0w5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Erwin_83 op 05-04-2024 12:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[Afbeelding]

Ik bouw geregeld overkappingen van 3x3, 3x4 en dat soort groottes. Wat ik altijd doe is de ring compleet waterpas leggen en daarnaa een van de achterste staanders 2 cm korter maken (of indraaien), vanzelfsprekend komt de regenpijp dan bij die staander. Geen idee of daar wetenschap achter zit, maar dit gaat al jaren goed en van voren is de ringbalk/boeiboord optisch recht (want waterpas).

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman

Super Snackman

Snekgek

QuattroNL schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:43:
[...]

0.7mm is wel erg weinig. Of bedoel je 0.7cm (=7mm)? :+

Wellicht kan je aan de achter-/zijkant een kleine inkeping in de gording en/of ringbalk maken?
Als je de boeidelen dan waterpas monteert valt dat ook niet meer op (mits genoeg marge in de boeidelen maar dat heb je meestal wel).
Volgens mij zit je met 1cm afschot per meter op 1mm afschot per 10 cm. Dus 0,1mm per cm. Dan klopt een hoogterschil van 0,7mm dus wel tussen de ene en de andere kant van de ringbalk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHzHt18eKSdgBReeDrNgBUvWMko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a6hG12FFG61dLbnE3oazzmgF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 23:31
interessant om hier te lezen over afschot.

Ik overweeg een aluminium overkapping met glazen dak, en daarbij wordt echt veel meer afschot geadviseerd; in een e-mail reactie schrijven ze mij "U dient er echter wel rekening mee te houden, dat het dak zo'n 8 graden dient af te lopen, wat neerkomt op 14 cm per meter". En als ik op hun website zoek, dan hanteren ze voor houten overkappingen ook hoge waarden: "Gadero: Leer in deze video hoe u het afschot van uw overkapping uitrekent. In deze situatie willen we een overkapping met een afschot van 16%".

Hier lees ik in de laatste pagina's alleen over afschot van ca. 1 cm/m, dus 1%. Ik ken het argument van 'water op het dak is prima, dat beschermt de bitumen/epdm ook tegen de zonnestraling'.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier voor 3*3m ongeveer 1cm aangehouden richting de paal waar de afvoer zit (dus de 2 palen er naast ongeveer 0,5cm lager). Prima te zien dat het water die kant op gaat, en een laagje water is ook helemaal niet erg bij EPDM voor zover ik weet. Dus persoonlijk zie ik geen reden om 3cm aan te houden voor een schuurtje van 3*3.
En er staat vaak toch al wat water, doordat de doorvoer een opstaande randje heeft. Al heb ik het dakbeschot iets ingefreesd rond de afvoer, zodat dat randje minder hoog is.

En als je weinig afschot hebt, hoef je ook niet te gaan klooien met boeidelen die je weer waterpas plaatst, omdst de boel er anders verzakt uit ziet. Idem met rabatdelen waarbij je de bovenste dan niet of nauwelijks schuin hoeft te zagen.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 05-04-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 23:31
_ferry_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:26:
Prima te zien dat het water die kant op gaat, en een laagje water is ook helemaal niet erg bij EPDM voor zover ik weet. Dus persoonlijk zie ik geen reden om 3cm aan te houden voor een schuurtje van 3*3.
Kun je nagaan; Gadero adviseert 14 cm/m, dus 42 cm in jouw situatie!! Als het zo lees dan lijkt het steeds meer op een verschrijving (1,4 ipv 14 ) maar in mijn tweede citaat staat ook 16%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman

Super Snackman

Snekgek

Hkuit schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:39:
[...]

Kun je nagaan; Gadero adviseert 14 cm/m, dus 42 cm in jouw situatie!! Als het zo lees dan lijkt het steeds meer op een verschrijving (1,4 ipv 14 ) maar in mijn tweede citaat staat ook 16%...
Zou 1 en ander niet afhangen van het type dakbedekking? Aangezien je met EPDM een mini vijver op je dak maakt mag deze nat blijven. Bij bitumen is dat wellicht minder fijn en heb je (dus) meer afschot nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

42cm, dan zou het een kapschuur zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:53
loewie1984 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Weliswaar miniem maar er is ruimte tussen tegelwerk en het hout. 5mm ongeveer. Voor nu lijkt het prima te gaan.

Edit ik zie wat je bedoelt met die paal rechts van het gebouw. Ik ga er nog een strookje epdm tegen aan zetten met kit. Beton was beter geweest maar dat ziet nou niet zo fraai uit
Niet doen, dan sluit je het juist nog meer op en kan het al helemaal niet meer drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
14 of 16 % is echt wreed veel. En zeker geen plat dak meer te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 20:49
Damn 14% 16%.?!?!

wat is het een skischans? of ga je dakpannen leggen?

Dat is echt het tienvoud van wat nodig is. 1,5cm a 2cm per meter (1,5% a 2%) is een beetje een standaard afschot. Ik zou het zelf niet echt minder doen, laagje water kan op zich geen kwaad, maar liever kwijt dan rijk. Stilstaand water kan voedingsbodem zijn voor insecten (lees: muggen, lees eigenlijk: lek gestoken als een vergiet) etc. Je kan het evt ook met afschot platen voor isolatie, heb je het een beetje geisoleerd, kan soms gunstig zijn voor condensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ik heb bij mijn laatste klus (schuurtje van 3x2) geen afschot geplaatst maar een gat in het dak gemaakt met een EPDM dakdoorvoer. De gedachte hierachter is dat bij een badkuip ook het water wegloopt. En ja dan zal er misschien ergens een halve centimeter een plasje water blijven staan. Maar never 5cm. Tot zover werkt het, en ik vind het ook lastig om het anders op te lossen. Interessante tip van @Harrie_

En 14 a 15% is ook teveel als je het mij vraagt. Ik heb bij mijn eigen buitenverblijf met een afmeting van 6.5 breed bij 3.5 meter diep een afschot van 10 cm gebruikt over de totale diepte, ook hier loopt het water prima weg.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
loewie1984 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:33:
Ik heb bij mijn laatste klus (schuurtje van 3x2) geen afschot geplaatst maar een gat in het dak gemaakt met een EPDM dakdoorvoer. De gedachte hierachter is dat bij een badkuip ook het water wegloopt. En ja dan zal er misschien ergens een halve centimeter een plasje water blijven staan. Maar never 5cm. Tot zover werkt het, en ik vind het ook lastig om het anders op te lossen. Interessante tip van @Harrie_

En 14 a 15% is ook teveel als je het mij vraagt. Ik heb bij mijn eigen buitenverblijf met een afmeting van 6.5 breed bij 3.5 meter diep een afschot van 10 cm gebruikt over de totale diepte, ook hier loopt het water prima weg.
Een enorm groot deel van de overkappingen heeft helemaal geen afschot. De leverancier waar ik op bezoek was deed dat ook niet, en die hebben toch enorm veel verkocht, en al jaren lang. Als dat problemen op zou leveren zouden ze dat vast veranderd hebben. Schijnt ook nog eens uitdroging van het EPDM te voorkomen, goed voor de levensduur. Of dat echt zo is weet ik niet :P

EDIT: Is al gezegd zie ik, nouja, ter bevestiging dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:33
alki schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:20:
[...]

[Afbeelding]

Waar heb jij dat in Duitsland besteld die ook naar Nl levert? Moet onze overkapping ook nog in de lazuur zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rutgerdrum123
Een plas water tegen het uitdrogen van EPDM is echt lariekoek. what’s next: psychische hulp voor epdmdaken?

Bouwers zeggen dit gewoon graag omdat ze geen moeilijkheden willen. Gewoon snel klaar met een plat dak. Geen rekening te houden met afschot, dus geen afschotwiggen of afschotisolatie, geen rekening te hoeven houden met zetten en werken vh hout. En gewoon het afwimpelen met “goed tegen uitdroging”. Hoe dan om te gaan met de delen die droog staan? Elke maand ff zemen?? Sproeien?? Natte handdoek erop??

Je wil gewoon geen water op je dak dat is gewoon genormeerd, net als het hebben van een afschot van minimaal 1,5%. Goed tegen insecten, goed tegen alg mos en ijsvorming(zettingen). Dus beter voor je dak. Maak het de kat wijs dat dit niet zo is, er zijn gewoon normen voor (NEN en WTCB).

Een badkuip heeft ook afschot btw. Net als een goede douchecabine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
rutgerdrum123 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:08:
Een plas water tegen het uitdrogen van EPDM is echt lariekoek. what’s next: psychische hulp voor epdmdaken?

Bouwers zeggen dit gewoon graag omdat ze geen moeilijkheden willen. Gewoon snel klaar met een plat dak. Geen rekening te houden met afschot, dus geen afschotwiggen of afschotisolatie, geen rekening te hoeven houden met zetten en werken vh hout. En gewoon het afwimpelen met “goed tegen uitdroging”. Hoe dan om te gaan met de delen die droog staan? Elke maand ff zemen?? Sproeien?? Natte handdoek erop??

Je wil gewoon geen water op je dak dat is gewoon genormeerd, net als het hebben van een afschot van minimaal 1,5%. Goed tegen insecten, goed tegen alg mos en ijsvorming(zettingen). Dus beter voor je dak. Maak het de kat wijs dat dit niet zo is, er zijn gewoon normen voor (NEN en WTCB).

Natste winter ooit geen zorgen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 21:49
Een goedenavond alleen
Onze huidige overkapping die aan het huis zit is toe aan een nieuw dakje en dit word uiteraard Epdm

Hij is gebouwd door de vorige eigenaar en er ligt nu een bitumen dak op dat aan de muur gekit is met bitumen kit , helaas zit er van voor tot achter (8m+/-)
35cm afschot in.

Een loodslab lijkt me erg veel werk en dan komen er wel veel sprongen in

De simpelste en netste manier is denk ik een knelprofiel die met de schuinte meeloopt en dus ook voegen kruist

Is er nu ook een andere manier om de “Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-relnKfXpBgk1TXXmf_kmDhMM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4g3MXHxCn079AS2mnkmKfT8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ9Y4RMP6-XSIxgxQJC6diUCxvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGS6qTp0LrZAEwQ83VIADCJk.jpg?f=fotoalbum_largekitrand” ervan anders afte werken?
Anders zit er 5cm hoger weer een kitrand

Ikzelf zat te denken aan compriband of een rubberen pees?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macstuk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 11:10
Ik heb alles waterpas gebouwd en afschot via scheggen gecreëerd.
Voordeel hiervan is dat alles recht staat en ook de dakrand haaks, recht staat zonder dat ik balken onder hoeken hoef in te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
rutgerdrum123 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:08:

Je chargeert. Het is niet direct zo dat géén water dan slecht is. Dat zegt toch ook niemand? Het bedrijf waar ik was verkoopt jaarlijks ca. 1000 stuks platte daken zonder afschot. Als dat problemen op zou leveren zou je de klachten na al die jaren inmiddels online ook wel vinden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
praliwi schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:18:
[...]

Je chargeert. Het is niet direct zo dat géén water dan slecht is. Dat zegt toch ook niemand? Het bedrijf waar ik was verkoopt jaarlijks ca. 1000 stuks platte daken zonder afschot. Als dat problemen op zou leveren zou je de klachten na al die jaren inmiddels online ook wel vinden lijkt me.
tuurlijk chargeer ik wat, maar onzin, moet je gewoon onzin noemen. Er wordt overal heel veel troep verkocht, maar kwantiteit wil toch nog niet zeggen dat het daarmee geen troep is? Het is eerder misschien gewoon goedkoop. de Primark hangt er vol mee bvb.

Afschot is gewoon nodig voor een duurzame dakopbouw. daar is geen discussie over mogelijk.
We hebben gewoon normen hiervoor. NEN6702 (over vervorming van constructies, oa wateraccumulatie is hierin meegenomen) Het bouwbesluit, TV215 van het WTCB. Je kan hoog of laag springen maar die zijn er met een reden. Want in het verleden zijn daken ingestort waar geen afschot was en de constructie vervormde, waardoor nog meer water accumuleerde, waardoor de constructie vervormde etcetc... dakbedekking slijt aantoonbaar sneller op daken waar het meer belast wordt, met sneller lekkages tot gevolg.

De consequenties ongetwijfeld minder groot voor een eenvoudige en beperkte overkapping, vandaar dat die honderden mensen niet zo snel lopen te klagen, ondanks plasvorming zal epdm best lang meegaan. Maar miss nemen ze wel sneller horren nemen omdat ze toch zo veel last van muggen hebben. en is onderhoud ook zo even te doen, met een patch in een gescheurd epdm-dak, want je kan er zo met je ladder op, ipv een heel gedoe met de klantenservice. Maar wil je een goed dak met zo min mogelijk onderhoud, moet je gewoon afschot hebben.

wil je het niet doen, prima. dikke kans dat het goed gaat voor de, zeg 10, jaar dat je er woont. Maar als je vraagt of wel/geen afschot nodig is, is een "wij van WC-eend" -argument, gewoon een slecht argument.
Als je het zelf wil doen, zoals sommigen in het forum vragen, is het plaatsen van wat afschotwiggen, of afschotisolatie gewoon een fluitje van een cent. uurtje meer werk, en het is gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
rutgerdrum123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:49:
[...]

tuurlijk chargeer ik wat, maar onzin, moet je gewoon onzin noemen. Er wordt overal heel veel troep verkocht, maar kwantiteit wil toch nog niet zeggen dat het daarmee geen troep is? Het is eerder misschien gewoon goedkoop. de Primark hangt er vol mee bvb.

Afschot is gewoon nodig voor een duurzame dakopbouw. daar is geen discussie over mogelijk.
We hebben gewoon normen hiervoor. NEN6702 (over vervorming van constructies, oa wateraccumulatie is hierin meegenomen) Het bouwbesluit, TV215 van het WTCB. Je kan hoog of laag springen maar die zijn er met een reden. Want in het verleden zijn daken ingestort waar geen afschot was en de constructie vervormde, waardoor nog meer water accumuleerde, waardoor de constructie vervormde etcetc... dakbedekking slijt aantoonbaar sneller op daken waar het meer belast wordt, met sneller lekkages tot gevolg.

De consequenties ongetwijfeld minder groot voor een eenvoudige en beperkte overkapping, vandaar dat die honderden mensen niet zo snel lopen te klagen, ondanks plasvorming zal epdm best lang meegaan. Maar miss nemen ze wel sneller horren nemen omdat ze toch zo veel last van muggen hebben. en is onderhoud ook zo even te doen, met een patch in een gescheurd epdm-dak, want je kan er zo met je ladder op, ipv een heel gedoe met de klantenservice. Maar wil je een goed dak met zo min mogelijk onderhoud, moet je gewoon afschot hebben.

wil je het niet doen, prima. dikke kans dat het goed gaat voor de, zeg 10, jaar dat je er woont. Maar als je vraagt of wel/geen afschot nodig is, is een "wij van WC-eend" -argument, gewoon een slecht argument.
Als je het zelf wil doen, zoals sommigen in het forum vragen, is het plaatsen van wat afschotwiggen, of afschotisolatie gewoon een fluitje van een cent. uurtje meer werk, en het is gewoon goed.
Last van muggen, akkoord, goede reden. Qua belasting, die daken worden ontworpen voor een bepaalde sneeuwbelasting, met de laag water die erop kan staan als de afvoer verstopt is haal je die belasting nooit. Dus wel of geen afschot is qua belasting geen issue.

Ook bij een dak met afschot kan de afvoer verstopt raken en water blijven staan.

Uitgangspunt is dat de afvoer goed doorloopt, dan kan er dus een <5mm water blijven staan op een dak zonder afschot. Dat levert echt geen problemen op met belasting en instort gevaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Wellicht als je zonnepanelen op je overkapping hebt of wilt, dan kan dat laag(je) water qua gewicht/belasting net de druppel (pun intended) zijn.

Ik overweeg de dakbalken onder afschot te leggen (achter een inkeping van 2cm ofzo, op een lengte van 3m).
Wil ook de optie voor 4 zonnepanelen (incl ballast) open houden.
(ter info: heb alles in 20x20, incl schoren, dakbalken zijn 7x20. Dak mag volgelegd worden met sedum vertelde men mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Als een paar druppels water teveel zijn als er zonnepanelen liggen, dan heb je een probleem als het gaat sneeuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thunderflash
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:55
Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:59:
[...]

Ik bouw geregeld overkappingen van 3x3, 3x4 en dat soort groottes. Wat ik altijd doe is de ring compleet waterpas leggen en daarnaa een van de achterste staanders 2 cm korter maken (of indraaien), vanzelfsprekend komt de regenpijp dan bij die staander. Geen idee of daar wetenschap achter zit, maar dit gaat al jaren goed en van voren is de ringbalk/boeiboord optisch recht (want waterpas).
+1.
Ik heb vorig jaar een overkapping gebouwd waarbij we het afschot hebben gecreëerd door 1 staander 2cm korter te zagen dan de overige 3. Naast deze staander is de regenafvoer aangelegd, welke nu onze regenton vult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Thunderflash schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:13:
[...]
Ik heb vorig jaar een overkapping gebouwd waarbij we het afschot hebben gecreëerd door 1 staander 2cm korter te zagen dan de overige 3. Naast deze staander is de regenafvoer aangelegd, welke nu onze regenton vult.
Als je een staander inkort, lopen de wandplanken van de wand(en) in de diepte dan niet (optisch) scheef (als je de planken horizontaal hebt gemonteerd)?
Als je het dak (via bijv. de dakbalken of zelfs de ringbalken) op afschot legt dan zijn al je wanden wel mooi recht.
Met een 'scheef' dak kan je de boeidelen nog wel recht monteren dus valt dat al minder op.

Ik denk gewoon even hardop, maandag komt al het hout voor mijn overkapping binnen dus ben al enige tijd bezig met ideeën verzamelen en dingen uitdenken. Feedback op mijn gedachtenspinsels zijn welkom :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
QuattroNL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:15:
[...]

Als je een staander inkort, lopen de wandplanken van de wand(en) in de diepte dan niet (optisch) scheef (als je de planken horizontaal hebt gemonteerd)?
Als je het dak (via bijv. de dakbalken of zelfs de ringbalken) op afschot legt dan zijn al je wanden wel mooi recht.
Met een 'scheef' dak kan je de boeidelen nog wel recht monteren dus valt dat al minder op.

Ik denk gewoon even hardop, maandag komt al het hout voor mijn overkapping binnen dus ben al enige tijd bezig met ideeën verzamelen en dingen uitdenken. Feedback op mijn gedachtenspinsels zijn welkom :9
Mijn hout komt komende week ook. Wat ik ga doen qua afschot is dat ik aan 1 kant een plank van 25mm leg boven op de ringbalk. Zodat de gordingen vd dak constructie afschot hebben. Totaal overspan is 2,30m. Vervolgens monteer is de boeidelen waterpas zodat je het afschot niet meer ziet. Alleen als je op het dak staat en naar de dakopstand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

gekkehenkie123 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:34:
[...]
Mijn hout komt komende week ook. Wat ik ga doen qua afschot is dat ik aan 1 kant een plank van 25mm leg boven op de ringbalk. Zodat de gordingen vd dak constructie afschot hebben. Totaal overspan is 2,30m. Vervolgens monteer is de boeidelen waterpas zodat je het afschot niet meer ziet. Alleen als je op het dak staat en naar de dakopstand kijkt.
Vind ik wel een mooie en vooral makkelijke oplossing!
Iig makkelijker dan in alle gordingsbalken een inkeping maken.
Moet dan alleen even zien of ik nog planken daarvoor heb van in totaal 7m. Nou hoeft dat niet direct Douglas te zijn want je ziet er daarna toch weinig meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohnee
  • Laatst online: 15:47
Waarom stop je dan niet gewoon wiggetjes tussen de balken? Dan sluiten de vlakken mooier aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsulens79
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-07-2024
Hallo,

Ik heb al heel wat opgestoken op dit forum maar had een vraag over de constructie op de foto en meer bepaald over de dimensies van de balk aan de voorzijde:
hoe meet je in dit geval de oversteek waarop je je moet baseren om de dikte van de balk te berekenen ?standaardregeltje: oversteek = =-+ 20 x dikte van balk maar meet je dan oversteek zoals in het rood aangegeven op de foto? op de foto zie ik een verschil in kleur tussen linker- en rechterzijde: worden bij langere lengtes 2 balken aan elkaar gelijmd door de houtfabrikant (in mijn geval 7,5m)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpi2eLtgTK6NkrAXH44LGgozrOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jVp8WXy7ETsbqJE4Hcy55qD3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:53
thijsulens79 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 01:43:
Hallo,

Ik heb al heel wat opgestoken op dit forum maar had een vraag over de constructie op de foto en meer bepaald over de dimensies van de balk aan de voorzijde:
hoe meet je in dit geval de oversteek waarop je je moet baseren om de dikte van de balk te berekenen ?standaardregeltje: oversteek = =-+ 20 x dikte van balk maar meet je dan oversteek zoals in het rood aangegeven op de foto? op de foto zie ik een verschil in kleur tussen linker- en rechterzijde: worden bij langere lengtes 2 balken aan elkaar gelijmd door de houtfabrikant (in mijn geval 7,5m)?

[Afbeelding]
Om te beginnen, die constructie op de foto lijkt mij waardeloos. Die verbinding hoort daar niet te zitten. Óf het is enkel een boeideel en er ligt nog een balk achter.

Wat je verder bedoelt is overspanning en niet oversteek. Overspanning meet je tussen twee oplegpunten in. Vuistregel klopt ongeveer wel. Als de overspanning 4 meter is kom je wel weg met een balk van 200(x200)mm. De daadwerkelijke doorbuiging is natuurlijk ook afhankelijk van hoe groot de rest van het dak is en hoeveel belasting hier op komt.

Edit: in jouw geval is de overspanning trouwens vanaf de linker wand tot aan de middelste wand. Deze lijkt mij namelijk zo geconstrueerd dat deze het dak daar goed draagt. Een oplegpunt dus.

[ Voor 6% gewijzigd door emot op 13-04-2024 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@thijsulens79 die voorste is geen balk maar een plank zo te zien?
Ik zie verder ook geen echte staander in die hele voorzijde, er moet toch haast wel een balk achter die plank nog zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:05
Je ziet aan de achterkant dat er nog een balk achter ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Wij hebben de staanders en ringbalken in 20x20 en de grootste overspanning is 480 (hoh staanders). We hebben wel schorren.
Dit was het maximale wat mocht zei de overkappingstoko.

Heb je een nóg langere overspanning dan moet je andere constructieve aanpassingen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:33
Ik wil ons Douglas graag behandelen zodat het niet verkleurd. Nu kwam ik zowel HK lazuur tegen als Osmo tegen.

Iemand hier ervaring met deze producten. Welke raden jullie aan? Osmo is stuk duurder. Maar als het ook beter werkt heb ik dat er wel voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 22:39
Tito129 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 21:07:
Ik wil ons Douglas graag behandelen zodat het niet verkleurd. Nu kwam ik zowel HK lazuur tegen als Osmo tegen.

Iemand hier ervaring met deze producten. Welke raden jullie aan? Osmo is stuk duurder. Maar als het ook beter werkt heb ik dat er wel voor over.
Douglas verweert altijd wel zolang er zon en regen op valt. Wij hebben alles meermaals gebeitst en nog wordt de regenkant na een jaar aardig verweerd. En dat is echte Douglas beits met UV en vochtbescherming. Alles echt mooi houden kun je alleen door het droog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdrum123
praliwi schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:56:
[...]

Last van muggen, akkoord, goede reden. Qua belasting, die daken worden ontworpen voor een bepaalde sneeuwbelasting, met de laag water die erop kan staan als de afvoer verstopt is haal je die belasting nooit. Dus wel of geen afschot is qua belasting geen issue.

Ook bij een dak met afschot kan de afvoer verstopt raken en water blijven staan.

Uitgangspunt is dat de afvoer goed doorloopt, dan kan er dus een <5mm water blijven staan op een dak zonder afschot. Dat levert echt geen problemen op met belasting en instort gevaar..
Dat hoor je mij ook niet zeggen, sterker nog, ik zeg ook dat het niet zo'n vaart zal lopen bij een beperkt formaat overkapping. De kans is wel degelijk groter dat je afvoer verstopt raakt bij een geen afschot, want je loopt een grotere kans op de vorming van mossen en accumulatie van vuil. zie het als een riolering, daar moet je ook afschot hebben, heb je te weinig, accumuleert je zooi en krijg je verstoppingen.

nogmaals: het zal allemaal niet zo'n vaart lopen bij een klein dak, en de consequenties miss wat lekkage, en een keer het dak op moeten, ipv de stucadoor en schilder en een nieuw bankstel, maar zeggen dat afschot onnodig is, en zelfs het nathouden van je epdm goed is, is gewoon de reinste onzin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeeedeee
Eindelijk drie dagen droog gehad dit weekend, dat is het weer waar ik al lang op zat te wachten. Vrijdag de inbouwverlichting kunnen maken en zaterdag de isolatie, zondagmiddag de EPDM erop gelegd en verlijmd.

Het EPDM op het dak krijgen was een hele klus met het formaat van 13x7 meter was het erg fijn dat de buurman en zoon even kwamen helpen. Tip voor het aanbrengen op dit formaat, doe het per twee meter. De eerste helft hadden we in 1 x gelijmd, daar was het erg lastig om de vouwen eruit te krijgen. Tweede helft deden we per twee meter lijmen, uitrollen en werd het een stuk strakker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GalUsYHyY7w2Ddz_tRgB4iZayGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6zxMK2liG2ESd4Ht6i7yzYoz.png?f=user_large
Erg blij met de inbouwspotjes in de balken, ziet er mooi uit. Overstek krijgt ook nog deze spotjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y5UlE8Dv4UEGMJny7YzTfxwmMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9m5r3cSQCMzN4gJ4TSegYWDw.png?f=user_large
Lekker grote platen van de isolatiehal(Helmond), voordelige B keus. Heb gekozen voor 11 cm dik PIR dan kan ik ook gaan verwarmen in de winter. Tip, werk met een zonnebril om witte vlekken in je zicht te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNw63G7QQYZSkgh4wZfv6rgONQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ft5Q9xBItWgNbvlB7cclJate.png?f=user_large
Vond het lastig om alle vouwen er netjes uit te krijgen, maar voor een eerste keer (en dit formaat :+ ) mag ik denk ik wel tevreden zijn >:) Ook heerlijk om te zien hoe groen de tuin alweer wordt! De randafwerking en de afwerking van de bakgoot onder moet nog gebeuren. Helaas slecht weer voorspeld, dus alles weer vastgezet met latten op de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkehenkie123
jeeedeee schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:21:
Eindelijk drie dagen droog gehad dit weekend, dat is het weer waar ik al lang op zat te wachten. Vrijdag de inbouwverlichting kunnen maken en zaterdag de isolatie, zondagmiddag de EPDM erop gelegd en verlijmd.

Het EPDM op het dak krijgen was een hele klus met het formaat van 13x7 meter was het erg fijn dat de buurman en zoon even kwamen helpen. Tip voor het aanbrengen op dit formaat, doe het per twee meter. De eerste helft hadden we in 1 x gelijmd, daar was het erg lastig om de vouwen eruit te krijgen. Tweede helft deden we per twee meter lijmen, uitrollen en werd het een stuk strakker.

[Afbeelding]
Erg blij met de inbouwspotjes in de balken, ziet er mooi uit. Overstek krijgt ook nog deze spotjes.

[Afbeelding]
Lekker grote platen van de isolatiehal(Helmond), voordelige B keus. Heb gekozen voor 11 cm dik PIR dan kan ik ook gaan verwarmen in de winter. Tip, werk met een zonnebril om witte vlekken in je zicht te voorkomen.

[Afbeelding]
Vond het lastig om alle vouwen er netjes uit te krijgen, maar voor een eerste keer (en dit formaat :+ ) mag ik denk ik wel tevreden zijn >:) Ook heerlijk om te zien hoe groen de tuin alweer wordt! De randafwerking en de afwerking van de bakgoot onder moet nog gebeuren. Helaas slecht weer voorspeld, dus alles weer vastgezet met latten op de randen.
Ziet er netjes uit zeg!! Ik ga dit binnenkort ook doen. Wel een wat kleiner oppervlak van 2.30x4m. Hoe hoog heb je je dakopstand uiteindelijk gemaakt? Hier twijfel ik nog een beetje over.
Pagina: 1 ... 11 ... 19 Laatste