Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
@gekkehenkie123 dank voor je compliment. Mijn dak loopt af (6 graden), dus ik hoef aan drie zijkanten niet zo'n hoge opstand te maken. Zat hier ook met de max vergunningsvrije hoogte van 3 meter op de erfgrens. Aan de onderkant(links op de foto), waar de bakgoot komt heb ik een opstand van 14 centimeter. De rest wat je op de foto ziet is maar 3 centimeter en dat is wel aan de krappe kant, kwam ook een beetje doordat ik opeens aan een goedkope partij isolatie van 11 cm kon komen ipv de eerst geplande 8 cm.

De zonnepanelen die erop komen steken straks dus wel boven de rand uit, dus dat wordt goed vastzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:36

QuattroNL

It is I.

@Jeedee : Wat voor spotjes heb je gebruikt?
De draden lopen door de dakbalken en de dakplaten en folie omhoog (ik zie wat draden op de blauwe folie liggen)? Voeding is 230V of minder?

We zijn nu ook aan het kijken wat voor verlichting we waar willen hebben. Wil alles graag netjes weggewerkt hebben dus inbouwspots in de balken lijkt me het mooist. Mijn dakbalken zijn 7cm breed.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
@QuattroNL Nee geen 230 volt, dat zou ik niet zo doen. Het zijn 12 volt leds, ook dimbaar en de draden lopen inderdaad onder de isolatie door naar 1 punt waar de verdeeldoos en 230volt zit. Het zijn deze spots https://www.into-led.com/...o-12x3w-dimbaar-ip65.html. Diameter van het gat heb ik gemaakt met onderstaande boor, had ook eerder boren van het huismerk. Wat een verschil, deze maakt met gemak de gaten.
https://www.praxis.nl/ger...e-dt4773-qz-28mm/10116787

Daarna met een 14 mm spiraalboor helemaal door de balk, dan past de kleine kant van de connector hier net doorheen. Heb zelf ook balken van 7 centimeter, 20 hoog door het gat van 28 mm bleef aan beide kanten nog 2 centimeter over. Kleine overspanning van 1m80, dus geen probleem voor de draagkracht leek mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:19
Maken jullie ook gebruik van zonwering in jullie overkapping? Zaten net te eten in onze overkapping (vorige zomer gebouwd en deze maand ingericht met meubilair) en het was bloedjeheet met de zon erop. Dat al met een buitentemperatuur van 8 graden. Zit 1x 3 meter en 2x 3 meter glas op. Dus 9 meter in totaal.

Ik overweeg nu een ritsscherm te plaatsen. Houdt de zon tegen en de warmte ook. Tegelijkertijd is dat een hele dure oplossing voor een niet volledig geïsoleerde ruimte (gaat richting de 1000 per 3 meter glas).

Ik overweeg ook simpele oplossingen. Helaas heb ik bij de bouw te weinig rekening hiermee gehouden. Mijn kozijnen hebben amper 4cm diepte over in de dagmaat. Dus elke oplossing gaat helaas uitsteken...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

B-Bandit schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:53:
Maken jullie ook gebruik van zonwering in jullie overkapping? Zaten net te eten in onze overkapping (vorige zomer gebouwd en deze maand ingericht met meubilair) en het was bloedjeheet met de zon erop. Dat al met een buitentemperatuur van 8 graden. Zit 1x 3 meter en 2x 3 meter glas op. Dus 9 meter in totaal.

Ik overweeg nu een ritsscherm te plaatsen. Houdt de zon tegen en de warmte ook. Tegelijkertijd is dat een hele dure oplossing voor een niet volledig geïsoleerde ruimte (gaat richting de 1000 per 3 meter glas).

Ik overweeg ook simpele oplossingen. Helaas heb ik bij de bouw te weinig rekening hiermee gehouden. Mijn kozijnen hebben amper 4cm diepte over in de dagmaat. Dus elke oplossing gaat helaas uitsteken...
Nu al bloedheet met 8gr??? Wij hadden hetzelfde maar dan in de zomer. Ik heb een 2 brede houten jaloezieën aan de balken vastgemaakt. Werkt perfect voor in de zomer om direct laagzonlicht te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:19
Woohooo schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:07:
[...]

Nu al bloedheet met 8gr??? Wij hadden hetzelfde maar dan in de zomer. Ik heb een 2 brede houten jaloezieën aan de balken vastgemaakt. Werkt perfect voor in de zomer om direct laagzonlicht te blokkeren.
Ja met de zon op onze overkapping warmt hij echt lekker op...dus dat is positief. Avondzonnetje schijnt erop. Maar hangt inderdaad laag en schijnt in de ogen, dus dat is minder fijn.

Heb jij de jaloezieën binnen gehangen? Dat is ook nog een optie natuurlijk. Heb je speciale jaloezieën voor buiten gebruikt?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17
Woohooo schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:07:
[...]

Hier staat hij ook lekker op de zon en een grote glaspartij aan de voorzijde. Gemeten in de schaduw in de overkapping 16.8 graden vanmiddag. Als je in de zon zit zal het dus al behoorlijk lekker aanvoelen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Misschien niet helemaal vergelijkbaar, ik heb er zelf geen glas in zitten, wind gaat er nog wel doorheen. Geen speciale buitenspul maar gewoon standaard 150cm houten jaloezieën van de leenbakker opgehangen. In de winter weer ff binnen leggen ivm schimmel. Doet het al 2 zomers prima :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:54
Revaes schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:44:
@Peutpeut

Leuk project, wat is je reden om de gordingen niet haaks te monteren? Gewoon omdat het kan en het er leuk uit ziet van binnen?
Die liggen haaks op de voorste ringbalk, de achterste loopt schuin en ook de twee zijdes zijn schuin is helaas maar één haakse hoek ;)
sweetdude schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:33:
[...]
Vanwaar de keuze om de platen van de poeren in de staanders te freezen? Ik dacht juist dat deze er gewoon onder geschroefd moesten worden om de rot tegen te gaan door eventuele capilaire werking van het water. :?
Omdat het mooier is. De platen zijn niet volledig ingefreesd in de staander, circa 10 mm ongeveer. Hierdoor is de kier tussen de paal en de poer een stuk kleiner waardoor het strakker oogt. De staander zit niet strak tegen de poer aan maar er is nu een kier van 10 mm over. Een druppel zal niet groter worden dan 3 mm dus er is geen probleem met droogwaaien :)
Revaes schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:47:
[...]
Omdat ze nu niet eens nat kunnen worden, dus ook water dat langs de staander naar beneden sijpelt kan er niet tussen komen?
Dat lijkt me geen verstandig idee, zie hierboven, kier van ongeveer 10 mm.

Inmiddels een maandje verder. Eerst nog op vakantie geweest, alle vrije tijd zit hier verder in (tussendoor gewoon gewerkt en de kids beziggehouden). Bewerkelijk project met geen enkele haakse hoek, maar meer dan tevreden momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhfg3rAQ28o_I0BUEOUvqBi6CCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czdt8dQ2bCRvyW1iOnZ14ejm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxBXHEsR13nDExQNCcm7sMpxN5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7pg2lgURLpJoi3oNCbWydXi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGdWhi0DXqMV5A40kSgmsv-SXvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqpcSQDhjOsLJPdWsPQ4VQqR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W35UhNKR5IhR5DBot357PqzgXjc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uj6XWG1wF4oU2mk1Ko5yGZqu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu84tZBls3i2zcgz6PJ1RynZVHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl5WAe44Q4UHPRnxfrXYQiEM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIOBHGJt_f3NhsaMtNfo-0X8alo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYoqLaoAsdYs6kYZaX67UMFS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWl3SwI8I8mLDqqnwA4-JRPIlNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zca3WLXOiQm0KWcQaWVs7KZ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOF38ZetiRr3Q4Ycv10DlT0XTAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MH0nFmmjALyflhmj50DGVIyY.jpg?f=fotoalbum_tile

In eerste instantie van plan om de voortgang iets meer inzichtelijk te maken hier op Tweakers maar mijn online tijd was zeer beperkt de afgelopen tijd. Er is genoeg gedaan, voorlopig eerst de rest van de tuin en dan elektra, overstek dichtmaken, verlichting, isoleren, etc. :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:04
Woohooo schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:16:
Misschien niet helemaal vergelijkbaar, ik heb er zelf geen glas in zitten, wind gaat er nog wel doorheen. Geen speciale buitenspul maar gewoon standaard 150cm houten jaloezieën van de leenbakker opgehangen. In de winter weer ff binnen leggen ivm schimmel. Doet het al 2 zomers prima :)
Geinig idee, ik ben ook op zoek naar iets van kantelbare jaloezieen om de wind en zon tegen te kunnen houden. Het gaat om een stukje van 117 cm breedt. Online prijzen voor een soort van windscherm lopen tegen de 1000,- aan dus dat gaat nergens over.

Heb je houten of aluminium jaloezieen en als ze helemaal naar beneden zijn heb je dan nog iets om ze aan de onderkant vast te maken tegen het zwaaien van de wind?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 14:02
Wimploo schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:12:
[...]

Geinig idee, ik ben ook op zoek naar iets van kantelbare jaloezieen om de wind en zon tegen te kunnen houden. Het gaat om een stukje van 117 cm breedt. Online prijzen voor een soort van windscherm lopen tegen de 1000,- aan dus dat gaat nergens over.

Heb je houten of aluminium jaloezieen en als ze helemaal naar beneden zijn heb je dan nog iets om ze aan de onderkant vast te maken tegen het zwaaien van de wind?
Ik ben zelf creatoef geweest met tentzeil/schaduwdoek van Esvo camping shop. https://www.esvocampingshop.com/nl/

Voor mijn tuinkamer/serre schaduwdoek in de zomer met zuignappen op de ramen (waar mogelijk, buitenzijde) en straks voor mn overkapping haal ik daar weer doek, met haken/ogen er in stanzen (stansen?) kan je zelf bepalen waar jet het vastmaakt en op de grond, tegen waaien, kan je het aan steen ofzo vast maken.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:06
Peutpeut schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:44:
[...]
In eerste instantie van plan om de voortgang iets meer inzichtelijk te maken hier op Tweakers maar mijn online tijd was zeer beperkt de afgelopen tijd.
Gaat toch goed met voortgang laten zien :) Mooie vorderingen. Een leuk project zo!
Peutpeut schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:44:
Er is genoeg gedaan, voorlopig eerst de rest van de tuin en dan elektra, overstek dichtmaken, verlichting, isoleren, etc. :)
Voordat je verder gaat zal je even mogen nadenken over de volgorde van werken. Ik zie dat je mag nog isoleren en afwerken. Mogelijk is het eerst isoleren van de wanden mogelijk handiger dan eerst de tuin. Ik zag namelijk dat je een grote tent in de tuin hebt staan. Mogelijk zit daar spullen van de oude schuur in. Zelf had ik op het terras ook een tent gezet om de meuk van de oude schuur in te zetten. Na het zetten van de schuur en casco opleveren zonder elektra mocht ik aan de gang met elektra. Isoleren en een basisafwerking van Multiplex was al gedaan. Toch maar alvast de meuk van de oude schuur voor een heel groot deel overgeplaatst naar de nieuwe schuur. Dit omdat ik dan ruimte had om de tuin aan te pakken. Er moest nog heel wat met straatwerk gebeuren. En daardoor veel grond verplaatst. Exclusief de schuur is er ongeveer 10 m3 uitgegaan. De tuin dus netjes gekregen voordat we verder gingen met de schuur. Dan verder gaan was vooral elektra, netwerk en verlichting in de schuur. Dat toen rustig aan meegedaan. Dat de tuin met de zomer gereed was geeft meer rust voor zowel de rest in huis als mezelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:31
Ik had al een topicje gestart met een fundering vraag, maar zit met een kleine uitdaging, wellicht weet iemand een oplossing.

Ik heb een sokkel met een gat van 3cm, die over een draadeind wordt gezet (m16). De overige ruimte wil ik opvullen, zodat het draadeind niet heen en weer gaat. Dit is dus rondom, 7mm. Enig idee hoe ik dit kan opvullen, en zodat het ook nog redelijk snel is uitgehard? Ik dacht in beginsel gewoon aan snelcement, maar dat wordt een ramp om er omheen te "duwen" 20cm diep. Het zou makkelijker zijn als ik gewoon iets kon gieten. Ik wil graag de dag daarna de palen op het draadeind zetten, dus dan zou het droog moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Falqoon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:49:
Ik had al een topicje gestart met een fundering vraag, maar zit met een kleine uitdaging, wellicht weet iemand een oplossing.

Ik heb een sokkel met een gat van 3cm, die over een draadeind wordt gezet (m16). De overige ruimte wil ik opvullen, zodat het draadeind niet heen en weer gaat. Dit is dus rondom, 7mm. Enig idee hoe ik dit kan opvullen, en zodat het ook nog redelijk snel is uitgehard? Ik dacht in beginsel gewoon aan snelcement, maar dat wordt een ramp om er omheen te "duwen" 20cm diep. Het zou makkelijker zijn als ik gewoon iets kon gieten. Ik wil graag de dag daarna de palen op het draadeind zetten, dus dan zou het droog moeten zijn.
Kan je niet dat draadeind vastzetten met een chemisch anker? Je weet wel, zo’n eentje die je met een kit pistool in het gat aanbrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
jeeedeee schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:35:
[...]

Kan je niet dat draadeind vastzetten met een chemisch anker? Je weet wel, zo’n eentje die je met een kit pistool in het gat aanbrengt?
Het draadeind wordt al op een eerder stadium verankerd in de betonvloer. Later komt de sokkel er overheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:01
Falqoon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:49:

Een of andere gietmortel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
daniel14 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:28:
[...]

Een of andere gietmortel dan?
Ja of ondersabelings mortel. Weet alleen niet of dat dun genoeg kan worden aangemaakt

Voordeel het is krimp vrij

[ Voor 5% gewijzigd door Tito129 op 25-04-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
Morgen wilde ik aan de gang met mijn overkapping. Het is een bouwpakket, geleverd door wimwood.

Vandaag kreeg ik (wat later dan verwacht) het laatste onderdeel binnen: de schroeven.

Nu blijken de lange tellerkop schroeven 6mm breed te zijn. Ik las op hun website dat ze een gereedschapssetje aanbieden met een 6mm slangenboor, dus die had ik gehaald voor het voorboren. Ik had met andere woorden verwacht dat ze 8mm schroeven zouden leveren.

Wat is normaal, qua schroeven,
om de ringbalken met de staanders te verbinden?

Dacht ik morgen eindelijk lekker te kunnen beginnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:50
Falqoon schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:37:
Morgen wilde ik aan de gang met mijn overkapping. Het is een bouwpakket, geleverd door wimwood.

Vandaag kreeg ik (wat later dan verwacht) het laatste onderdeel binnen: de schroeven.

Nu blijken de lange tellerkop schroeven 6mm breed te zijn. Ik las op hun website dat ze een gereedschapssetje aanbieden met een 6mm slangenboor, dus die had ik gehaald voor het voorboren. Ik had met andere woorden verwacht dat ze 8mm schroeven zouden leveren.

6mm schroeven kun je niet voorboren met 6mm slangen boor. Dan blijft er niks over voor de schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
hpmkruit schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:52:
[...]

6mm schroeven kun je niet voorboren met 6mm slangen boor. Dan blijft er niks over voor de schroef.
Exact! Gisterenavond nog even 8mm schroeven besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Voor mijn overkapping/ schuur zou ik aan de binnenzijde graag deze dichtzetten.
Heeft iemand een mooi voorbeeld hoe dat te doen?
De gaten nu zijn mogelijke muizen highways mijn schuur in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-03 11:35
Vraagje. Ik wil gebruik maken van balkdragers. Maar ik kan eigenlijk nergens een juiste instructie vinden hoe deze vast te zetten?

Aangezien er aan de andere kant van de balk waar de balkdrager tegen aan komt een overstek klos komt zou ik hem vast kunnen zetten met 2 tellerkopschroeven M8 x 120 (door een 7cm balk). Zou dat voldoende zijn?

En aan de kant waar geen overstek komt met een aantal 4 x 40mm schroeven?

Er komt een gording in van 330cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 31-08 19:57
Falqoon schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:37:

Is die boor niet gewoon voor het doorboren van het ene onderdeel, waarbij je het andere onderdeel niet hoeft voor te boren? Zodat je het goed strak aan elkaar trekt?

Douglas hoef je normaal niet voor te boren namelijk, zolang je niet dicht bij de kopse kant van een plank zit.

[ Voor 6% gewijzigd door praliwi op 30-04-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:09
praliwi schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:12:
[...]

Is die boor niet gewoon voor het doorboren van het ene onderdeel, waarbij je het andere onderdeel niet hoeft voor te boren? Zodat je het goed strak aan elkaar trekt?

Douglas hoef je normaal niet voor te boren namelijk, zolang je niet dicht bij de kopse kant van een plank zit.
@Falqoon
Dat klopt helemaal. Idd voorboren in eerste balk zodat deze goed wordt aangetrokken door de schroef naar de andere balk. Velen denken altijd dat de schroef zorgt voor de sterkte, maar dat is niet zo. De schroef zorgt voor een zeer hoge wrijving tussen de balken en daardoor blijft het geheel bij elkaar. Een goede schroefverbinding wordt dus nauwelijks tot niet zijdelings belast (afschuiving), maar alleen op rek belast. Hierbij ff aangenomen dat er geen noemenswaardige verschillen zijn in uitzetten, want dan kan het wel anders zijn. Des te meer redenen om wel degelijk voor schroefdiameter 6mm ook met 6mm voor te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Vraag over afschot van het dak van een overkapping:
Ik sta op het punt onze overkapping op te gaan bouwen.
7x3m, staanders en ringbalken 20x20, dakbalken 7x20. Dakisolatie in de vorm van PIR platen.
De staanders en ringbalken wil ik waterpas zetten/leggen. Lijkt me optisch mooier ipv de achterste staanders zo'n 3cm lager te zetten waardoor de hele constructie 'schuin' lijkt te staan.
De dakbalken behoren, volgens de instructies, óp de ringbalken geplaatst te worden.
Ik denk er over om de dakbalken aan de achterkant zo'n 2-3cm in te kepen zodat ze meer ín de ringbalken komen te liggen.
Is hiermee de dakconstructie nog steeds even stevig of lever ik daar op in? Of is de afname in stevigheid verwaarloosbaar (vnl vanwege de 20x20 balken)?
Achterliggend idee is om mogelijk in de toekomst een stuk of 4 zonnepanelen (met ballast) op het dak te leggen. Dit icm eventuele sneeuw geeft dit een bepaald gewicht.

(PIR afschotplaten vind ik gezien de meerprijs niet echt een optie).

Hoe zijn de ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Dakbalken 7x20 - Daar overspan je 4 meter mee. Als je ze iets inkeept, mag dat, er van uitgaande dat ze "dwars" komen te liggen, dus 3 meter overspannen, geen probleem zijn.

Overigens zie 3 cm hoogteverschil nagenoeg niet.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

basjuh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:22:
Dakbalken 7x20 - Daar overspan je 4 meter mee. Als je ze iets inkeept, mag dat, er van uitgaande dat ze "dwars" komen te liggen, dus 3 meter overspannen, geen probleem zijn.
Mooi! En ja ze komen dwars/in de breedte te liggen, dus over die 3 meter.
Overigens zie 3 cm hoogteverschil nagenoeg niet.
Mwoah...de pietlut in mij blijft dat zien :+

En een enigszins vervolgvraag: ik vind dakbalken die óp de ringbalken liggen niet zo heel mooi. Ook omdat er dan een behoorlijke opening tussen de ringbalken en het dak komt (gelijk aan de hoogte van de dakbalken: 20cm). We willen mogelijk op termijn glaswanden dus die openingen zijn dan ongewenst.

Kan ik qua stevigheid zowel de dakbalken als de ringbalken beiden 10cm inkepen zodat de dakbalken op gelijke hoogte komen te liggen als de ringbalken?
Oftewel: ik vind de linker versie veruit mooier dan de rechter versie (nog even los van de afwerking):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfTJmrDzxq4GfJLNCuc_y2i2JXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpgznfOrnP917ZfnDInuum1o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 22:09
QuattroNL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Mooi! En ja ze komen dwars/in de breedte te liggen, dus over die 3 meter.

[...]

Mwoah...de pietlut in mij blijft dat zien :+

En een enigszins vervolgvraag: ik vind dakbalken die óp de ringbalken liggen niet zo heel mooi. Ook omdat er dan een behoorlijke opening tussen de ringbalken en het dak komt (gelijk aan de hoogte van de dakbalken: 20cm). We willen mogelijk op termijn glaswanden dus die openingen zijn dan ongewenst.

Kan ik qua stevigheid zowel de dakbalken als de ringbalken beiden 10cm inkepen zodat de dakbalken op gelijke hoogte komen te liggen als de ringbalken?
Oftewel: ik vind de linker versie veruit mooier dan de rechter versie (nog even los van de afwerking):
[Afbeelding]
Zonder maatregelen kun je de gordingen niet zomaar inkepen. De balk is zo sterk als het dunste punt waar ie op steunt. als jij een 20cm balk voor de helft inkeept, kun je dus max ca 2m overbruggen. Wel zou je de balk aan de binnenkant van de ringbalk kunnen ondersteunen (waar hij nog de volle 20cm dikte heeft), dat is dan je nieuwe steunpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Revaes schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:01:
[...]
Zonder maatregelen kun je de gordingen niet zomaar inkepen. De balk is zo sterk als het dunste punt waar ie op steunt. als jij een 20cm balk voor de helft inkeept, kun je dus max ca 2m overbruggen. Wel zou je de balk aan de binnenkant van de ringbalk kunnen ondersteunen (waar hij nog de volle 20cm dikte heeft), dat is dan je nieuwe steunpunt.
Check, zo'n vermoeden had ik al.
Goed om dat bevestigd te zien :Y

Morgen zowaar weer eens droog dus dan kunnen we weer verder met opbouwen.
Zal binnenkort eens wat pics posten van de voortgang ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
QuattroNL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:04:
Vraag over afschot van het dak van een overkapping:
Ik sta op het punt onze overkapping op te gaan bouwen.
7x3m, staanders en ringbalken 20x20, dakbalken 7x20. Dakisolatie in de vorm van PIR platen.
De staanders en ringbalken wil ik waterpas zetten/leggen. Lijkt me optisch mooier ipv de achterste staanders zo'n 3cm lager te zetten waardoor de hele constructie 'schuin' lijkt te staan.
De dakbalken behoren, volgens de instructies, óp de ringbalken geplaatst te worden.
Ik denk er over om de dakbalken aan de achterkant zo'n 2-3cm in te kepen zodat ze meer ín de ringbalken komen te liggen.
Is hiermee de dakconstructie nog steeds even stevig of lever ik daar op in? Of is de afname in stevigheid verwaarloosbaar (vnl vanwege de 20x20 balken)?
Achterliggend idee is om mogelijk in de toekomst een stuk of 4 zonnepanelen (met ballast) op het dak te leggen. Dit icm eventuele sneeuw geeft dit een bepaald gewicht.

(PIR afschotplaten vind ik gezien de meerprijs niet echt een optie).

Hoe zijn de ideeën hierover?
Hier heb ik ook een 200 hoge ringbalk. Deze wordt ondersteund op 3 meter hart op hart.
De hoogte was nodig voor overspanning aan de voorkant. Dus de achterkant heb ik voor elke ligger een klein stukje ingekeept. Variërend 0,3cm tot 2,5 cm in kleine stapjes oplopend. En zo mijn afschot gemaakt naar 1 hoek.
Hierdoor blijft de onderkant van de ringbalk gelijk en bleef ik de volledige hoogte van de liggers behouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA0axfisDy9qyH9SEv-LzBDeVv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/az3RdoAIG3UdX0ELTf1zdTxN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeeedeee
@QuattroNL Zelf vind ik de gordingen op de ringbalken weer mooier en heb gekozen om de ruimtes er tussen op te vullen met een deel gording. Hier kan je het zien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/371lhBP8V8faS6PM1BjMz6dB6-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIXFvPFCEaMYpYRAwuqCnoOX.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als je dat niet wil kijk hier eens https://www.joostdevree.nl/shtmls/balkdrager.shtml hoe je je gordingen (onzichtbaar) aan je ringbalk kan bevestigen met bv een zwaluwstaart verbinding. Die kan je ook van hout maken, als je veel tijd hebt en er lol aan beleeft 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:13
Komende week wil ik onze nieuwe veranda gaan behandelen met induline van Remmers.

Ik heb hiervoor Remmers Induline GW-310 Blank & Diepzwart in huis gehaald.

Mis in iets in onderstaande stappen?
  1. Hout afnemen met een borstel om zand e.d. weg te halen.
  2. De plekken waar het hout nog enigszins ruw is nog iets bijschuren.
  3. Hout nogmaals afnemen met een borstel.
  4. Induline aanbrengen, na 3:00 uur direct een volgende laag eroverheen (zonder tussentijds te schuren).
Twee vragen:
  • Mis ik iets in bovenstaande lijstje?
  • Ik neem aan dat het ook verstandig is de gehele binnenkant (incl plafond?) te behandelen?
Alle andere tips zijn welkom! _/-\o_ :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBQustxAE9Chv_yxFDc9boD2IAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6XCKNjLltlBbkdNX7aTSQM3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuh
QuattroNL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:17:
[...]

Check, zo'n vermoeden had ik al.
Goed om dat bevestigd te zien :Y

Morgen zowaar weer eens droog dus dan kunnen we weer verder met opbouwen.
Zal binnenkort eens wat pics posten van de voortgang ;)
Je mag 1/3e inkepen aan de uiteinden, zonder dat er draagkracht verloren gaat.

Ik zelf heb 195 mm hoge ringbalken en160 mm hoge draagbalken. Ik heb daar 4cm uitgekeept en aan de binnenzijde van de ringbalken 45mm hoge balkjes geschroefd, daar liggen de draagbalken op en die nog een keer met tellerkop schoroeven vastgezet aan de ringbalk.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 18:59
Dag allen,

Ik ben ook bezig met het ontwerpen van een overkapping voor o.a. de fietsen.
In de plaatjes hieronder het design. Idee is om tegen de zijkanten hedera te laten groeien.

Ik heb hierbij nog paar vragen:

Hedera:
Nu ben ik aan het bedenken wat het handigste is om een groene wand van hedera te realiseren. Ik dacht zelf het volgende (van binnen naar buiten gezien).
1. Underlayment plaat (heb ik nog liggen)
2. regelwerk waar ik plaat tegenaan kan bevestigen
3. worteldoek of iets dergelijks om te voorkomen dat hedera gelijk tegen de plaat naar binnen groeit. Worteldoek bevestigen op regelwerk aan de andere kant.
4. betongaas vastzetten aan binnenkant palen met draadzadels of iets dergelijks
5. Hedera

Zou deze werkwijze werken of zouden jullie het anders aanpakken?
Verder wil ik eigenlijk z.s.m. de wanden groen hebben zodat het voor de buurt er ook beetje fatsoenlijk uitziet. Het liefste koop ik dus kant en klaar hedera maar dat is behoorlijk aan de prijs.
Iemand nog adresjes of tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4T35HYLrGiIskKRDSiuEgZk7M0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vPc8rVK0zjwBcrnySaeeGFDt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ytltetbULYqd1SOEbkg84WmfRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqljTZZRjS9me1ByfVRJEjtA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nHlFFLQ8hvD39E0zaJXo-ctjDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cjATkGRGaUmDXBn4BkSFTLSr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifNIrN--PYD0z2eGUNqV3riEm30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KyYA11mNy24ZlanUG86foCLx.png?f=fotoalbum_large

Schuifdeur/Palen in de grond:
De ringbalk van de overkapping aan de voorkant trek ik door tot aan de muur zodat ik daar meteen een soort scheiding heb met de achtertuin.
Aan de ringbalk wil ik vervolgens een schuifdeur systeem bevestigen.
Nu vinden we het mooist als die palen voor de schuifdeur (2 rechtse palen) niet op betonpoeren komen te staan maar gewoon in de grond (overkapping zelf komt wel op poeren overigens).
Wat gebruiken jullie hiervoor, vloeibaar rubber of zo'n 'postsaver' hoes die je eroverheen trekt.
Dat laatste is het snelst maar het minst mooi denk ik en lees ook dat dat door werking van het hout kan scheuren terwijl vloerbaairubber wat gemakkelijker meebeweegt.
Hier iemand nog tips voor? Of zouden jullie toch gewoon op poeren zetten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vs0_SecDXxQn4A_uw4KKdPXzWI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SsY1Gu1flNYn0ZgpMt9txF5p.png?f=fotoalbum_large

Groet

d'n oliesjeik

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• gekkehenkie123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:13
Hier inmiddels ook een 4 tal weekenden flink aan de bak geweest. Het wordt een tuinhuis(rechts) met pergola(links). Meeste werk zat hem toch wel in het grond werk: 2x elektra voor schuur en zonnepanelen en ook nog een netwerkkabel. Alle beton poeren op juiste diepte zetten (bedankt eerdere post hier! Heb het uiteindelijk met een laser redelijk snel kunnen fixen)en zorgen dat alles waterpas en haaks staat. Beton banden waren 10x20x100cm en 50kg, dat was ook een aardige bevalling.
Ik had ook gekozen voor wat ingewikkelder houtverbindingen zodat de ringbalk zo goed als volledig op de paal steunt. (Woodworking forum)
Afschot heb ik gedaan door een stukje hout van 25mm onder de gording te plaatsen aan 1 kant. Je hebt nauwelijks speling en makkelijk weg te werken met boeidelen.

Deze week eindelijk wat langer droog dus morgen epdm lijmen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qFMDCjVkIEDVeriJ3A2X_sY-LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAhjgGeyTooGzEHzkOZ6fMSe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0Ze_o1Jv019QoQ3yOqjsHAQkRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TDJAB84KOP4hLWslNlruJxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrOexSx8L8TyVvArQibS5bd0Ebc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WOMgYdJVI4SOoVUY3IgtN1C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOlWHJ6BaMmkZ8vppYazCsP3sWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfBI15RLyrZPk6SgLNnphu3h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3In6ApYsOB6Kxfv4Cy5QUjRc7QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQATsirC84eg5nG0pS3zjuSU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XatoLLeCiZZo1JWQ5xUSQVF031k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPbWRua4wablZQuaeb0gWHFq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kX2q5S3KX0C36aZFv-Exo7HQ8n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXvaKqH1bi6RE0F1D65DnY07.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 17:22
Hier het werk ondertussen ook weer opgepakt met het mooie weer afgelopen week.
Een vraagje voor de isoleerders. Ik wil mijn klushok isoleren en heb al uniline van 7cm liggen om in de frames te verwerken samen met damp open folie voor binnen en damp dichte folie voor de buitenkant.
Echter hoe krijg je de gaten tussen de poeren en de doeglas paal het beste dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
@sweetdude je bedoeld hopelijk andersom: dampopen aan de koude kant, dampremmend of dampdicht aan de warme (binnen)kant.

En is het Unilin (niet Uniline) PIR? Zo ja, heeft die niet al aluminiumfolie aan 1 of beide kanten? En betreft het een wand die je gaat isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

sweetdude schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:08:
Echter hoe krijg je de gaten tussen de poeren en de doeglas paal het beste dicht?
Het hele idee van houten palen op betonpoeren is dat de onderkant van die palen droog kan waaien als ze nat geworden zijn.
Er moet dus een luchtstroom mogelijk blijven.
Ga je die opening dus (hermetisch) dicht maken dan maak je het ventileren onmogelijk (of minstens veel moeilijker).
Je wilt een afgesloten en geisoleerde ruimte ook niet potdicht maken, ventilatie is heel belangrijk (net als in je huis).

Het lijkt me dus zeker niet verstandig die openingen dicht te maken.

De reactie op je stukje over waar je welke folie plaatst is ook wel een belangrijke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Franciesco schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:30:
@sweetdude je bedoeld hopelijk andersom: dampopen aan de koude kant, dampremmend of dampdicht aan de warme (binnen)kant.

En is het Unilin (niet Uniline) PIR? Zo ja, heeft die niet al aluminiumfolie aan 1 of beide kanten? En betreft het een wand die je gaat isoleren?
Inderdaad, ik bedoelde de folie inderdaad andersom zoals jij het beschrijft.
Het zijn deze platen die ik voor de wanden wil gebruiken:
https://www.budgetisolati...ieplaten-70mm-1200x600-vl

Voor het dak wil ik laten afhangen van de dakdekker, waar hij het liefste mee werkt.
QuattroNL schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Het hele idee van houten palen op betonpoeren is dat de onderkant van die palen droog kan waaien als ze nat geworden zijn.
Er moet dus een luchtstroom mogelijk blijven.
Ga je die opening dus (hermetisch) dicht maken dan maak je het ventileren onmogelijk (of minstens veel moeilijker).
Je wilt een afgesloten en geisoleerde ruimte ook niet potdicht maken, ventilatie is heel belangrijk (net als in je huis).

Het lijkt me dus zeker niet verstandig die openingen dicht te maken.

De reactie op je stukje over waar je welke folie plaatst is ook wel een belangrijke!
Nou dat de openingen van buitenaf open zijn, helemaal prima. Maar ik wil die kier van een paar cm toch niet doorlopend de ruimte in hebben. Ook met ongedierte wat zo naar binnen kan. Dus aan de binnenkant wil ik die kier wel dicht hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door sweetdude op 12-05-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
sweetdude schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Inderdaad, ik bedoelde de folie inderdaad andersom zoals jij het beschrijft.
Het zijn deze platen die ik voor de wanden wil gebruiken:
https://www.budgetisolati...ieplaten-70mm-1200x600-vl

Voor het dak wil ik laten afhangen van de dakdekker, waar hij het liefste mee werkt.
Die platen hebben aan beide kanten een alu laagje welke dampdicht (of tenminste sterk dampremmend) zijn. Dus er is dan ook geen sprake van een dampopen zijde aan de koude kant. Hoeft in dit geval ook niet perse en wordt vaker gedaan bij isolatie van een gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
had het antwoord hierop nog nergens kunnen vinden. Iemand enig idee? Er zitten nogal wat bevestigingsgaten in balkdragers. Hoeveel moeten er gebruikt worden?
jawie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:50:
Vraagje. Ik wil gebruik maken van balkdragers. Maar ik kan eigenlijk nergens een juiste instructie vinden hoe deze vast te zetten?

Aangezien er aan de andere kant van de balk waar de balkdrager tegen aan komt een overstek klos komt zou ik hem vast kunnen zetten met 2 tellerkopschroeven M8 x 120 (door een 7cm balk). Zou dat voldoende zijn?

En aan de kant waar geen overstek komt met een aantal 4 x 40mm schroeven?

Er komt een gording in van 330cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
Ik snap niet helemaal wat je vraagt.

Je wilt weten hoe je een balkdrager vastzet aan je ring balk? De overstekklos heeft er niets mee te maken als i het goed heb, dit zit namelijk kaan de andere kant. Of bedoel je dat je ' onder/achter ' je overstekklos 2 schroeven wil verbergen en dan geen balkdrager wilt gebruiken?

- Als je wel een balkdrager gebruikt zou ik die vastzetten met meerder schroeven, zo dik mogelijk en diep genoeg (zou mikken om minimaal 70% diepte van je ringbalk. Voor je peace of mind kun je dan nog van de andere kant tellerkoppen erin draaien, maar dat lijkt me overbodig.
- Als je alleen voor de tellerkoppen wilt gaan en geen drager installeert, ik weet niet of dat kan, lijkt me zeker niet haalmaar met alleen 2x M8 die dan maar 5cm diep de gording in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
Revaes schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:42:
Ik snap niet helemaal wat je vraagt.

Je wilt weten hoe je een balkdrager vastzet aan je ring balk? De overstekklos heeft er niets mee te maken als i het goed heb, dit zit namelijk kaan de andere kant. Of bedoel je dat je ' onder/achter ' je overstekklos 2 schroeven wil verbergen en dan geen balkdrager wilt gebruiken?

- Als je wel een balkdrager gebruikt zou ik die vastzetten met meerder schroeven, zo dik mogelijk en diep genoeg (zou mikken om minimaal 70% diepte van je ringbalk. Voor je peace of mind kun je dan nog van de andere kant tellerkoppen erin draaien, maar dat lijkt me overbodig.
- Als je alleen voor de tellerkoppen wilt gaan en geen drager installeert, ik weet niet of dat kan, lijkt me zeker niet haalmaar met alleen 2x M8 die dan maar 5cm diep de gording in gaan.
Ik monteer aan mijn ringbalk een overstekklos met 2 tellerkopschroeven. Aan de binnenkant komt de gording met een balkdrager. Die 2 tellerkopschroeven van de overstekklos kan ik ook door de balkdrager doen. Of dus achter de balkdrager.
Ik gebruik dus sowieso een balkdrager. Mijn vraag is met hoeveel schroeven die balkdrager vast moet.
Er kunnen 12 x 4mm schroeven in en/of 2 grotere (die tellerkop bijv.) Het gaat om een 7x22 balk. De balkdrager heeft ook nog een lip bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Lastig zo te bepalen, je zou kunnen kijken naar het technisch blad van de schroeven die je gebruikt. Daar zou wellicht op staan hoeveel kracht ze kunnen hebben.

Is 4mm de max? Gevoelsmatig zou ik voor dit soort verbindingen iets dikkere varianten gebruiken, maar 12 st lijkt me wat overdreven. Daarnaast is het materiaal natuurlijk ook van belang, gebruik je RVS dan heb je dikkere schroeven nodig dan als je verzinkt staal (4.8 of zelfs 8.8) gebruikt, RVS is namelijk veel zachter. Daarnaast ook nog even goed denken over de schroefkop, een kop die kan verzinken is minder sterk dan bv een bolkop of een tellerkop.

Ik zou het op gevoel doen, zeker als er nog een lip bovenop zit geeft dat extra draagsterkte. Ik denk dat je vaak sneller teveel dan te weinig versterking aanbrengt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hier is deze maand met het sedumdak eindelijk de laatste hand gelegd aan een overkapping die fysiek medio december '23 het levenslicht zag. Inspiratie opgedaan in dit topic en elders op het web, een gruwelijke hekel gekregen aan Freds Bouwtekeningen en de zevenhonderd advertorial-blogs die erheen linken, spierpijn en ervaring opgedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5m9_MZNm2R4TqapTJTZL_2MWOU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3SNl6gPOFMrAA6RusIWRf5x.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOFJb88VzB-9w9XCqoFUQ1nUB7U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iphGMRazGCbjrXLEdFEpI96O.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgI9j0b9YJtkAAOxZTaQ6M_PLqc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vHAMaMGN094YB0U0G7ypvYe.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8CAYP0GpC4sVclcB_URT00RZWI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ5hJgn1bGbxO1gurx7FlfoD.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LL-QnkI_ejQ474NPH8fASgiX0I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIkRYfzHh43oDB2054XpgiTG.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9osSeY91gtV1Fuq0SKN848sYtE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGWGsmkz5EKJZ2unaEkmz74B.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTYHilmJqmSxtdDMb_yqjdw8XEM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31jMlewSK9Mn2raNcugXfeEM.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwEi6jvRZlDMrcZf0cavkaBGvtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqE55NqieLv81uhlU6rtsGCm.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik wilde afschot, maar daar van buitenaf niets van zien. Te veel getwijfeld over hoe dat aan te pakken, toch maar de liggers ingezaagd. Het blijft liggen, zal wel goed zijn.

Lessons learned: nooit meer EPDM plakken bij 7 graden buiten, nooit meer alles in m'n eentje willen doen (hier en daar wel hulp gevraagd en/of gekregen).

Specs: de details heb ik nog ergens op papier liggen, maar grofweg: staanders 15x15, liggers 20x7,5, oppervlak 10 m2 (400x250), kosten: hout € 1.000, beton(poeren) € 150, ijzerwaren € 150, EPM+trim+afvoer € 450, gereedschap: € 50, sedumdak € 500 (-50% subsidie).

Eindstand: vehikels moeten bij hevige regen nog steeds onder de hoezen, maar krijgen nu geen bakken water meer over zich heen, en worden ook niet meer van onderaf natgespat. Win-win in mijn optiek.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:53
Met het heerlijke weer ben ik ook aan de slag gegaan met het bouwen van een kapschuur. Ik zie allemaal fancy tekeningen voorbij komen maar ik heb alles in Visio getekend. Dit ivm het makkelijk kunnen schetsen van mijn ideeën (en gebrek aan 3d teken kennis). Er komen vlakke rode mulden pannen op met daaronder spinvlies, geen isolatie.

Dit heb ik in mijn eentje allemaal moeten optuigen, hier ben ik dan ook een 2 weken fulltime mee bezig geweest. We noemen het een hobby....

Overige info;
Poeren staan op 40x60 grindtegels met daaromheen beton
Muren worden ook dragend afgewerkt met potdeksel planken
Spanten zijn 5x15
Ringbalk 15x15
Ringbalk vastgezet met tellerkop 8x300, voorgeboord op 6mm en de te bevestigen balk op 8.
Spanten vastgezet met tellerkop 8x200
Tussen alle verbindingen zit woodmax, dit om eventuele fouten in zaagwerk op te vangen. Juist dit zorgde ervoor dat de constructie behoorlijk stabiel werd.

De tekening;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IexJk8_97wk2X7ZwsyURyWA7LjM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/88Xyl0vpZRrGzgxExSOefy2r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1qopGnEHILq2bQ3-CjxGflPOEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj3SF3Fkpqcum1CGjgZ88fOE.jpg?f=fotoalbum_large

De opbouw;

De spanten zijn allemaal zwart gemaakt aangezien het hout behoorlijk verkleurd was en we het contrast erg mooi vonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRPo2vQsfSR80csF2k5W6023H6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQyIvcmFXb2s8fLW4aZNQaW9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgdGrbAl7AMbcmYBQHX_UcgeMfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBxN9tAmGtkCYQq33FZEZCW5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUx6vz8p1-LyDeWUw2rNVBT6ucU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTjFX8e1NS6TCWUOk7GPZmWB.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Grutte Pier op 15-05-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 20:08
ReversdRainbow schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:22:
Een goedenavond alleen
Onze huidige overkapping die aan het huis zit is toe aan een nieuw dakje en dit word uiteraard Epdm

Hij is gebouwd door de vorige eigenaar en er ligt nu een bitumen dak op dat aan de muur gekit is met bitumen kit , helaas zit er van voor tot achter (8m+/-)
35cm afschot in.

Een loodslab lijkt me erg veel werk en dan komen er wel veel sprongen in

De simpelste en netste manier is denk ik een knelprofiel die met de schuinte meeloopt en dus ook voegen kruist

Is er nu ook een andere manier om de “[Afbeelding]

[Afbeelding]kitrand” ervan anders afte werken?
Anders zit er 5cm hoger weer een kitrand

Ikzelf zat te denken aan compriband of een rubberen pees?

BVD
Heel brutaal een schopje excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:38
ReversdRainbow schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:22:
Een goedenavond alleen
Onze huidige overkapping die aan het huis zit is toe aan een nieuw dakje en dit word uiteraard Epdm

Hij is gebouwd door de vorige eigenaar en er ligt nu een bitumen dak op dat aan de muur gekit is met bitumen kit , helaas zit er van voor tot achter (8m+/-)
35cm afschot in.

Een loodslab lijkt me erg veel werk en dan komen er wel veel sprongen in

De simpelste en netste manier is denk ik een knelprofiel die met de schuinte meeloopt en dus ook voegen kruist

Is er nu ook een andere manier om de “[Afbeelding]

[Afbeelding]kitrand” ervan anders afte werken?
Anders zit er 5cm hoger weer een kitrand

Ikzelf zat te denken aan compriband of een rubberen pees?

BVD
Een loodvervanger wellicht? Die kan je zo kleven aan de bakstenen.
https://www.fitting-shop....-zwart-8713645239927.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 20:08
Murkmans schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Een loodvervanger wellicht? Die kan je zo kleven aan de bakstenen.
https://www.fitting-shop....-zwart-8713645239927.html
Dan plakt er uiteindelijk dus alsnog iets aan het huis + dat er een stevig prijskaartje aanhangt

Ikzelf dacht aan compriband/zwelband of een rubberen pees in het richeltje van het knelprofiel aangezien er niet meer dan wat “slagregen” op zal komen
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:53
Ik ben van plan om een overkapping van 4 x 3,5m aan de bestaande garage te maken. Links wil ik dan 2 douglas palen gebruiken, maar aan de kant van de garage zou ik graag de ringbalk zonder palen aan de garage bevestigen.

Hoe zou ik dit het beste kunnen verbinden? Wellicht een balk 70x150 horizontaal aan de garage bevestigen, en deze op de plekken waar de ringbalk komt voor de helft een inkeping maken, en idem voor de ringbalk. Zou dit voldoende draagkracht geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:18
venneke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:12:
Hoe zou ik dit het beste kunnen verbinden? Wellicht een balk 70x150 horizontaal aan de garage bevestigen, en deze op de plekken waar de ringbalk komt voor de helft een inkeping maken, en idem voor de ringbalk. Zou dit voldoende draagkracht geven?
Precies zo heb ik het gedaan ja. Pergola van 3x5m. Volgens mij stevig zat, het hoeft naast een harmonicadoek verder niks te dragen in mijn geval.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wENMHToxe1w26IkUn78QAMGMTWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4so01kcVSsOC6tDJgDjEHxh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVKwSFeMYax5uGeqIkNT7FK_nOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wheQScFgRnzLcwnWuhMo8cjW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door brambond op 20-05-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:34
venneke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:12:

Andere optie is om twee draadeinden in de muur te maken met chemisch anker en dan maak je daar de balk op. Zo heb ik bij ons de pergola aan het huis gemaakt omdat ik geen balk overdwars aan het huis wilde bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Flans schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 06:00:
[...]

Andere optie is om twee draadeinden in de muur te maken met chemisch anker en dan maak je daar de balk op. Zo heb ik bij ons de pergola aan het huis gemaakt omdat ik geen balk overdwars aan het huis wilde bevestigen.
Dan verdeel je het gewicht natuurlijk veel minder dan een stuk hout aan de muur.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:53
Een balk aan de muur is ook voor mij het beste. Zoals @brambond het gemaakt heeft zou mijn voorkeur ook zijn!

In mijn geval draagt de balk het gehele dak aangezien het een dichte overkapping betreft met een bitumen boivenlaag. Een balk van 70x150 aan de muur zou dan wel voldoende steun en draagkracht bieden? De ringbalken zijn 150x150.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flans
MerijnB schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:29:
[...]

Dan verdeel je het gewicht natuurlijk veel minder dan een stuk hout aan de muur.
Dat klopt zeker. Voor ons heeft de pergola niet zoveel te houden dus met een 2cm, draadeind heeft hij meer dan genoeg ondersteuning.

Ik heb wat foto's toegevoegd om een idee te geven. Balken zijn 10x10 douglas, dus dit zou waarschijnlijk ook overeind blijven staan al zat het niet vast aan de muur.

In de laatste foto zie je een 'zwart kapje' daar zit het uiteinde van het draadeind onder met een ring en moer erop. Op die manier kon ik hem strak tegen de muur trekken en zo kan ik er later nog bij als dat nodig zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K93P_-JmVPLbfJVZGkm7dcLGsTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WizNoIQKpRr6sEJUWE2P1gT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xxf0MhI8nLUjffuxXDm_STF7-Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MxnobAnCQOq1F45XalfLz0D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOYxDicOzJVIA5_A2VBmGZl3eY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LFhfRFqldgmQN8mugGATDU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
Ik wil volgende maand beginnen aan een overkapping van 400 cm x 300 cm. Het gaat in eerste instantie een overkapping worden zonder muren. Vorig jaar heb ik een hout beton schutting geplaatst en ik ga eerst aankijken of dit voldoende beschutting geeft. De overkapping komt in de hoek van de tuin te staan en heeft aan 2 kanten deze schutting staan van 2 meter hoog.

Waarschijnlijk ga ik wel alvast het dak isoleren.
De zon zal in de ochtend uren naar binnen schijnen en in de middag tot de avond er bovenop schijnen. Zal dakisolatie de temperatuur een paar graden laten zakken?

Nu twijfel ik nog tussen 2 modellen.
Een traditionele met boeidelen a la: https://www.brand-solide....on_buitenverblijf_405x356

Of een modernere uitstraling a la: https://www.brand-solide..../cube-excellent-400-x-300

Een ander verschil is dat de traditionele wel een overstek heeft en de moderne niet.

Welke raden jullie aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Toekan op 21-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toekan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:42:
Ik wil volgende maand beginnen aan een overkapping van 400 cm x 300 cm. Het gaat in eerste instantie een overkapping worden zonder muren. Vorig jaar heb ik een hout beton schutting geplaatst en ik ga eerst aankijken of dit voldoende beschutting geeft. De overkapping komt in de hoek van de tuin te staan en heeft aan 2 kanten deze schutting staan van 2 meter hoog.

De zon zal in de ochtend uren naar binnen schijnen en in de middag tot de avond er bovenop schijnen. Zal dakisolatie de temperatuur een paar graden laten zakken?

Nu twijfel ik nog tussen 2 modellen.
Een traditionele met boeidelen a la: https://www.brand-solide....on_buitenverblijf_405x356

Of een modernere uitstraling a la: https://www.brand-solide..../cube-excellent-400-x-300

Een ander verschil is dat de traditionele wel een overstek heeft en de moderne niet.

Welke raden jullie aan?
Geen advies daarin maar wel iets anders om in de gaten te houden.
Hij krijgt geen wanden geef je aan omdat er 2 schuttingen naast staan. Dat is natuurlijk prima maar wees wel bewust dat als de wind eronder komt en hij verder niet verankert zit behalve aan 5 staanders dat er behoorlijk wat kracht op kan komen lijkt mij. Wanden geven (extra) stevigheid en gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
GeeMoney schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Geen advies daarin maar wel iets anders om in de gaten te houden.
Hij krijgt geen wanden geef je aan omdat er 2 schuttingen naast staan. Dat is natuurlijk prima maar wees wel bewust dat als de wind eronder komt en hij verder niet verankert zit behalve aan 5 staanders dat er behoorlijk wat kracht op kan komen lijkt mij. Wanden geven (extra) stevigheid en gewicht.
Ik woon wel op een winderig stukje.
Maar zijn de 4 poeren niet voldoende om alles te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toekan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Ik woon wel op een winderig stukje.
Maar zijn de 4 poeren niet voldoende om alles te laten staan?
Ga zelf maar eens met een flink zeil of een plaat hout in de wind staan :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
@Toekan Zolang je op de juiste manier schoren plaatst (lang genoeg en met de juiste schroeven geplaatst) zit je qua stevigheid goed.

Qua isolatie gaat het er niet zo zeer om de temperatuur onder de overkappig als je eronder zit (als dat is wat je bedoelt). Het gaat er vooral om dat je op die manier geen schimmel op je dakbeschot krijgt. Koud je EPDM op je dakbeschot plakken zonder isolatie zorgt er voor dat je van onder mooi naar een aantal schimmelplekken kan gaan kijken. Met een laag isolatie tussen je dakbeschot en je EPDM voorkom je dat.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
KillaZ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:55:
@Toekan Zolang je op de juiste manier schoren plaatst (lang genoeg en met de juiste schroeven geplaatst) zit je qua stevigheid goed.

Qua isolatie gaat het er niet zo zeer om de temperatuur onder de overkappig als je eronder zit (als dat is wat je bedoelt). Het gaat er vooral om dat je op die manier geen schimmel op je dakbeschot krijgt. Koud je EPDM op je dakbeschot plakken zonder isolatie zorgt er voor dat je van onder mooi naar een aantal schimmelplekken kan gaan kijken. Met een laag isolatie tussen je dakbeschot en je EPDM voorkom je dat.
Deze overkapping heeft geen schoren. Ik neem aan als ze zoiets verkopen dat het degelijk gebouwd is. Of is het aan te raden om hier ook schoren bij te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
@Toekan Die laatste die je linkt heeft 200x200 palen, diegene uit je eerste voorbeeld 120x120. Dat is nogal een verschil. ;)

Ik zou persoonlijk altijd schoren plaatsen als er geen wand tussen zit, maar dat is puur op basis van ervaring en gevoel. :) ;)

[ Voor 34% gewijzigd door KillaZ op 21-05-2024 14:17 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
Toekan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Deze overkapping heeft geen schoren. Ik neem aan als ze zoiets verkopen dat het degelijk gebouwd is. Of is het aan te raden om hier ook schoren bij te plaatsen?
Ook deze, die je linkt, zal gewoon aardig bewegen als je er tegenaan duwt. Zonder schoren én zonder wanden zal je het never nooit stevig krijgen. Als je geen schoren wilt, plaats dan ten minste een achter- en een zijwand. Bij voorkeur met schoren in het regelwerk van die wanden, dan staat het wel stevig.

EDIT: in de foto's bij je link heeft iedereen ook een achter- en zijwand geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door praliwi op 21-05-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:44
praliwi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Ook deze, die je linkt, zal gewoon aardig bewegen als je er tegenaan duwt. Zonder schoren én zonder wanden zal je het never nooit stevig krijgen. Als je geen schoren wilt, plaats dan ten minste een achter- en een zijwand. Bij voorkeur met schoren in het regelwerk van die wanden, dan staat het wel stevig.

EDIT: in de foto's bij je link heeft iedereen ook een achter- en zijwand geplaatst.
Ik kan dit be-amen. Zelfs bij de bouw van mijn overkapping met 1 zijwand en 1 achterwand was ik toch niet tevreden over de stabiliteit. Bewoog nog veel te veel toen ik ertegen duwde, ondanks dat ik in de wanden ook nog stevige schoren had voorzien. Dit had in mijn geval te maken met de lange overspanning van 4 meter. Uiteindelijk nog één schoor extra voorzien waardoor het probleem was opgelost en staat nu al een aantal jaar zo stevig als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 13:32
Crossboss schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:15:
Komende week wil ik onze nieuwe veranda gaan behandelen met induline van Remmers.

Ik heb hiervoor Remmers Induline GW-310 Blank & Diepzwart in huis gehaald.

Mis in iets in onderstaande stappen?
  1. Hout afnemen met een borstel om zand e.d. weg te halen.
  2. De plekken waar het hout nog enigszins ruw is nog iets bijschuren.
  3. Hout nogmaals afnemen met een borstel.
  4. Induline aanbrengen, na 3:00 uur direct een volgende laag eroverheen (zonder tussentijds te schuren).
Twee vragen:
  • Mis ik iets in bovenstaande lijstje?
  • Ik neem aan dat het ook verstandig is de gehele binnenkant (incl plafond?) te behandelen?
Alle andere tips zijn welkom! _/-\o_ :)

[Afbeelding]
Erg mooie overkapping, heb je misschien meer foto's en/of informatie qua afmetingen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Toekan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:42:
...
...
Voor de temperatuur onder het dak als de zon er vol op brand, kun je ook kiezen voor een witte EPDM folie. dat weerkaatst de zon beter en scheelt je in de zomer zon best wel wat graden eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
karsb23 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Ik kan dit be-amen. Zelfs bij de bouw van mijn overkapping met 1 zijwand en 1 achterwand was ik toch niet tevreden over de stabiliteit. Bewoog nog veel te veel toen ik ertegen duwde, ondanks dat ik in de wanden ook nog stevige schoren had voorzien. Dit had in mijn geval te maken met de lange overspanning van 4 meter. Uiteindelijk nog één schoor extra voorzien waardoor het probleem was opgelost en staat nu al een aantal jaar zo stevig als een huis.
Hoe heb je hem neergezet? Zitten de palen in de grond of staat hij op poeren?

Ik kan me voorstellen dat als je 20x20 palen een meter in de grond zet met een zak - of twee - snelbeton erbij dat er dan weinig beweging in de constructie zal zitten. Natuurlijk kun je hem dan nog wel wat bewegen maar ik zou dat best aandurven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:13
Wasgij schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:55:
[...]

Erg mooie overkapping, heb je misschien meer foto's en/of informatie qua afmetingen etc?
Dankjewel! Ik heb je een PB gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Flans schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 06:22:
[...]

Hoe heb je hem neergezet? Zitten de palen in de grond of staat hij op poeren?

Ik kan me voorstellen dat als je 20x20 palen een meter in de grond zet met een zak - of twee - snelbeton erbij dat er dan weinig beweging in de constructie zal zitten. Natuurlijk kun je hem dan nog wel wat bewegen maar ik zou dat best aandurven denk ik.
Uiteraard is het dan wel stevig, maar niet echt raadzaam voor de duurzaamheid van je staanders. Die wil je echt op poeren hebben, zodat ze niet in contact zijn met de grond en droog kunnen waaien. Esthetisch ook mooier trouwens, vind ik zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawie
praliwi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:43:
[...]

nog tips voor een goede schoor in het regelwerk? Ik zie ze soms van helemaal onder naar boven en soms alleen in de hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
jawie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:03:
[...]

nog tips voor een goede schoor in het regelwerk? Ik zie ze soms van helemaal onder naar boven en soms alleen in de hoek?
In de hoek is prima, bij een vriend van me hebben ze schoren van ca. 70cm lang gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Ik heb alleen schoren op de plekken waar ik geen wanden heb. Op die plekken is het zo stevig als een huis. Als de wanden straks geplaatst zijn is het daar ook stevig.

Onderstaand een foto van mijn overkapping in wording, dus nog zonder wanden.
De schoren zijn 7x20 balken (staanders en ringbalken zijn 20x20). Ze zijn vastgemaakt met 240mm tellerkopschroeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPbd4w4VjP0-C_ohx0fQjB-f000=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7tbLOFd0US10JxqLeTuV1ik.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door QuattroNL op 23-05-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
Zijn er nog voor of nadelen bij gelamineerd en verlijmd douglas hout? Een houthandel verkoopt staanders die gelamineerd en verlijmd zijn.

Quote van de site:
"Deze staanders zijn gelamineerd en verlijmd, wat voor Douglashout een enorm voordeel heeft: de kans op scheuren, werken en krimpen van het hout is op deze manier namelijk minimaal door het ontbreken van natuurlijke houtspanning in de staander."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
Toekan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:25:
Zijn er nog voor of nadelen bij gelamineerd en verlijmd douglas hout? Een houthandel verkoopt staanders die gelamineerd en verlijmd zijn.

Quote van de site:
"Deze staanders zijn gelamineerd en verlijmd, wat voor Douglashout een enorm voordeel heeft: de kans op scheuren, werken en krimpen van het hout is op deze manier namelijk minimaal door het ontbreken van natuurlijke houtspanning in de staander."
Dit klopt. Nadelen zijn er dan ook niet, behalve dat ze duurder zijn :) Overigens kan ook bij gelamineerd hout gebruik worden gemaakt van slecht douglas, dus het is niet per definitie goed. Vermijdt zoveel mogelijk hout waarin het hart van de stam zit. En zorg dat de douglas palen zo weinig mogelijk spinthout hebben. Dat is de buitenkant van de stam van de boom, en is lichter van kleur. Dit spinthout is veel minder duurzaam, en schimmelt veel sneller.

Dit hierboven maakt ook dat er prijsverschillen kunnen zitten tussen verschillende aanbieders. Verschil in kwaliteit van het hout dus.

[ Voor 30% gewijzigd door praliwi op 23-05-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Toekan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:25:

Quote van de site:
In de binnenwand van deze overkapping zie je een paar douglas planken die zo'n beetje volledig uit spinthout bestaan, dat wil je dus liever niet.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/948ed4cd-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/OverkappingmetBergingBlankDouglasC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
praliwi schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:09:
[...]

In de binnenwand van deze overkapping zie je een paar douglas planken die zo'n beetje volledig uit spinthout bestaan, dat wil je dus liever niet.

[Afbeelding]
Dankjewel voor de uitleg. Zo leer ik weer een hoop op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Toekan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Dankjewel voor de uitleg. Zo leer ik weer een hoop op dit forum.
Geen probleem! Overigens is spinthout in zo'n binnenwand natuurlijk een stuk minder erg dan in de constructie zelf, en spinthout voorkomen lukt je ook niet. Maar bij goedkope aanbieders krijg je wellicht meer spinthout dan je lief is! Persoonlijk vind ik het ook niet zo mooi zo erg als in die wand; bij sommige bedrijven zou zo'n plank gewoon afgekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Als je een plank of balk met een deel spinthout goed in de lazuur of beits zet dan is het toch wel een heel stuk beter beschermd? Oftewel: zit er met de juiste behandeling dan nog wel echt verschil tussen wel of geen spinthout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Op zoek naar een (web)winkel waar ze Remmers HK lazuur het meest voordelig hebben kwam ik deze aanbieding zojuist tegen en wilde deze toch even delen met jullie:

Bij verf4all.nl is de Remmers HK lazuur in Douglas kleur en de Remmers HK lazuur kleurloos nu met 20% korting te verkrijgen. Actie loopt t/m 31 mei. Versturen vanaf 50,- is gratis.

Een blik van bijv. 5 liter is bij de meeste andere shops minimaal 100,- ex versturen dus vziw is dit een mooie aanbieding?

Mocht iemand dus nog wat nodig hebben....
(nee, ik heb geen relatie of andere belangen met die zaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

de Peer

under peer review

QuattroNL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:20:
Op zoek naar een (web)winkel waar ze Remmers HK lazuur het meest voordelig hebben kwam ik deze aanbieding zojuist tegen en wilde deze toch even delen met jullie:

Bij verf4all.nl is de Remmers HK lazuur in Douglas kleur en de Remmers HK lazuur kleurloos nu met 20% korting te verkrijgen. Actie loopt t/m 31 mei. Versturen vanaf 50,- is gratis.

Een blik van bijv. 5 liter is bij de meeste andere shops minimaal 100,- ex versturen dus vziw is dit een mooie aanbieding?

Mocht iemand dus nog wat nodig hebben....
(nee, ik heb geen relatie of andere belangen met die zaak)
Tsja, zo kunnen we alle producten met 20 procent korting wel gaan plaatsen hier. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

de Peer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:13:
[...]

Tsja, zo kunnen we alle producten met 20 procent korting wel gaan plaatsen hier. ;)
Wilde alleen mijn mede -Tweakers helpen...
Als dat niet hoeft, ook prima, dan meld ik dit soort zaken niet meer :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Toekan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Ik heb de 400x400 versie in de achtertuin staan en voordat ik de wanden (inclusief schoren overigens) had geplaatst, bewoog het geheel behoorlijk als je tegen een paal duwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
DeZaag schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:47:
[...]

Ik heb de 400x400 versie in de achtertuin staan en voordat ik de wanden (inclusief schoren overigens) had geplaatst, bewoog het geheel behoorlijk als je tegen een paal duwde.
Ik ga die Cube overkapping toch maar niet nemen.

De traditionele overkapping met de overstek ga ik dit weekend bestellen. Nu alleen nog beslissen of ik die gaat bestellen bij Nubuiten of bij Brand-Solide. De prijs is vergelijkbaar en ze zien er ongeveer gelijk uit met staanders van 14 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Toekan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:55:
[...]

Ik ga die Cube overkapping toch maar niet nemen.

De traditionele overkapping met de overstek ga ik dit weekend bestellen. Nu alleen nog beslissen of ik die gaat bestellen bij Nubuiten of bij Brand-Solide. De prijs is vergelijkbaar en ze zien er ongeveer gelijk uit met staanders van 14 cm.
Heb je linkjes? Kunnen we eens meekijken :) misschien zitten er toch verschillen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-09 16:53
Volgende week krijg ik eindelijk mn overkapping 5x5M..
Nu zit ik alleen te twijfelen om er een betonvloertje in te laten storten. Iemand hier ervaringen mee?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Laatst online: 26-08 18:59
Vraagje over de Dakrand afwerking icm met epdm.

Ik wil de ringbalk afwerken met Trespa/HPL. Tussen de ringbalk en het Trespa moet wat afstand zitten oftewel daar moeten wat verticale latjes
geplaatst worden. Maar nu vroeg ik me af...

Is het verstandig eerst EPDM te leggen met iets overschot over de ringbalk en daarop vastmaken, dan de latjes monteren vervolgens het Trespa en dan de Dakrand/trim?

Of juist pas de EPDM leggen als Trespa ook gemonteerd is een daar met iets overlap epdm op leggen afgewerkt met de Dakrand/trim?

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:09
sten123 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:34:
Volgende week krijg ik eindelijk mn overkapping 5x5M..
Nu zit ik alleen te twijfelen om er een betonvloertje in te laten storten. Iemand hier ervaringen mee?
Zeker! Ik zou dat altijd doen, een keer veel werk en vervolgens nooit meer naar omkijken. Pak een aantal oude planken, die dienen als bekisting, 1 laagje betongaas erin en storten maar. Wel zorgen dat de grond eronder stevig is.

Zelf doe ik het wat uitgebreider met een vorstrand e.d. maar er is genoeg informatie over te vinden en anders vraag je maar, dan zal ik een uitgebreider antwoord geven. Daarnaast alles boven de 1,5 kuub draai ik niet zelf, maar laat ik gewoon komen. Beetje bellen met betonleveranciers en je kunt wel een deal maken.

Let op het is wel veel duurder natuurlijk dan een paar tegels, maar die verzakken altijd, groeit zooi tussen en staat veel minder strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
praliwi schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:07:
[...]

Heb je linkjes? Kunnen we eens meekijken :) misschien zitten er toch verschillen tussen.
Nubuiten heeft 2 opties bij de overkapping die ik op het oog heb.
De ene is een budget uitvoering met 12cm staanders en dunnere ringbalken en gordingen.
Deze kost €1768.

Specificaties constructie

Houtsoort: Geschaafd Noord-Europees douglas
Bewerking: Onbehandeld
Douglas staanders: 12 x 12 cm
Douglas ringbalk: 4,5 x 16 cm
Douglas gordingen: 4,5 x 12 cm
Douglas schoren: 4,5 x 12 cm
Douglas boeiboorden: 2,8 x 19,5 cm
Douglas dakbeschot: 1,6 x 11,6 cm
Douglas afdeklijst: 1,8 x 7,8 cm

Bij de andere, die ook mijn voorkeur heeft, zijn de staanders 14cm en zijn de ringbalken en gordingen ook wat dikker.
Deze kost €2219. Dus €450,- duurder.

Houtsoort: Geschaafd Noord-Europees douglas
Bewerking: Onbehandeld
Douglas staanders: 14 x 14 cm
Douglas ringbalk: 6,5 x 19 cm
Douglas gordingen: 4,5 x 16 cm
Douglas schoren: 4,5 x 14,5 cm
Douglas boeiboorden: 2,8 x 24,5 cm
Douglas dakbeschot: 1,6 x 11,6 cm

Brand-Solide heeft een overkapping die vergelijkbaar is met de tweede optie van Nubuiten.
De prijs hier is € 2.106. Dit is ook met 14 cm staanders. Deze staanders zijn gelamineerd en verlijmd.
Het dakbeschot hier is 1,8cm. Voor de rest zie ik geen afmetingen op de site staan.

Ik kan bij Brand-Solide ook kiezen voor een identieke geïmpregneerde vuren overkapping voor ongeveer €1900, maar Douglas heeft de voorkeur.

Deze prijzen zijn allemaal inclusief poeren, epdm en een regenpijp.
De levertijden zijn allemaal binnen 5 weken.

[ Voor 3% gewijzigd door Toekan op 25-05-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-09 16:53
PolderPloer! schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Zeker! Ik zou dat altijd doen, een keer veel werk en vervolgens nooit meer naar omkijken. Pak een aantal oude planken, die dienen als bekisting, 1 laagje betongaas erin en storten maar. Wel zorgen dat de grond eronder stevig is.

Zelf doe ik het wat uitgebreider met een vorstrand e.d. maar er is genoeg informatie over te vinden en anders vraag je maar, dan zal ik een uitgebreider antwoord geven. Daarnaast alles boven de 1,5 kuub draai ik niet zelf, maar laat ik gewoon komen. Beetje bellen met betonleveranciers en je kunt wel een deal maken.

Let op het is wel veel duurder natuurlijk dan een paar tegels, maar die verzakken altijd, groeit zooi tussen en staat veel minder strak.
Volgens mij viel het in de kosten nog wel mee dacht rond de 600.-

Tegels zijn inderdaad soms wel goedkoper maarja

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
Ik heb een overkapping die slechts aan 2 kanten een muur heeft, en 2 zijn blootgesteld, en de muren zijn dubbel. De achtermuur kijkt uit op de buren, dus ik zat te denken om er gewoon wat steenwol tussen te doen voor extra geluidsisolatie. Zijn hier risico's/nadelen aan verbonden? Ik wil bijvoorbeeld geen situatie waarin vocht zich gaat verzamelen tussen de houten panelen en dus gaat schimmelen door minder ventilatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx-LI3BU036p1HcuazpKq94tBX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yD6J7vNi2Gh94HHSx6BVkoPy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:38
Weg

[ Voor 100% gewijzigd door Jemi op 30-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:42
Volgens mij heb ik geen omgevingsvergunning nodig, wel moet ik een vergunning bij de waterschappen aanvragen (als ik de vragenformulier goed heb ingevuld), maar ik wilde hier checken wat de ervaringen zijn.

Wij willen een overkapping bouwen, tegen de schutting aan (gedeelde schutting met de buren).
Schutting is +/- 2meter hoog, overkapping wordt +/- 2.50meter hoog.
De overkapping bevind zich binnen 4 meter vanaf de achtergevel.
De tuin is 9 meter diep. De overkapping begint op 3 meter afstand vanaf de achtergevel en wordt 4 meter diep.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

carefree7 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:41:
Ik heb een overkapping die slechts aan 2 kanten een muur heeft, en 2 zijn blootgesteld, en de muren zijn dubbel. De achtermuur kijkt uit op de buren, dus ik zat te denken om er gewoon wat steenwol tussen te doen voor extra geluidsisolatie. Zijn hier risico's/nadelen aan verbonden? Ik wil bijvoorbeeld geen situatie waarin vocht zich gaat verzamelen tussen de houten panelen en dus gaat schimmelen door minder ventilatie.
Je wilt hier wel folies tussen plaatsen, en wel op de volgende manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1iQQRf4TZT9u9oh68zZMVgG038=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxbe2iRlWPVoUXk1d0xmlnzd.jpg?f=fotoalbum_large
Van binnen naar buiten: dempwerende/dampdichte folie, isolatie, dampopen folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
QuattroNL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Je wilt hier wel folies tussen plaatsen, en wel op de volgende manier:
[Afbeelding]
Van binnen naar buiten: dempwerende/dampdichte folie, isolatie, dampopen folie.
Zeer behulpzaam, bedankt! En heeft het eigenlijk wel zin om dit alleen voor geluidsisolatie te doen? Ik weet niet zeker hoeveel verschil het zou maken. Mijn overkapping is aan twee kanten open, dus er is niet echt een warmtefactor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

carefree7 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Zeer behulpzaam, bedankt! En heeft het eigenlijk wel zin om dit alleen voor geluidsisolatie te doen? Ik weet niet zeker hoeveel verschil het zou maken. Mijn overkapping is aan twee kanten open, dus er is niet echt een warmtefactor.
Echt veel geluid zal je niet gaan tegenhouden maar alle beetjes helpen.

Men beveelt trouwens wel aan om tussen de dampopenfolie en de rabatdelen ongeveer een centimeter ruimte te laten zodat de buitenwand kan ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falqoon
De overkapping staat en het is bijna klaar. Ik wil binnenkort de vloer en wanden van de berging isoleren. De ondergrond is nu beton, en kan wat vochtig worden. Kan ik hier gewoon PIR platen op leggen? Zo ja, hoe zouden jullie dit daarna verder afwerken? Gewoon OSB platen erop? Zandcement smeren?

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbbU-MC1bfrnYtYY8Dfh2vqnX98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LY9Q2T0E27NON3nw54Hl0hgU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Goedemorgen!

ik heb even een vraagje betrekking tot de fundering. Het gaat om een vrijstaande overkapping, u vorm, voorkant zal "afgesloten" worden met 2 glazenwanden (5m en 2.5m).

Gelet op de stevige aarde laag waar ik woon, die vervolgens is aangestampt met een dikke laag zand, is er gekozen voor een opsluitbanden fundering, rondom. Ergens aan de voorkant komt er nog een betopoer tussen de 2 schuifwanden.

Mijn vraag gaat even over het contact tussen de opsluitbanen en de houten palen en wanden die daarop rusten.

De wanden en palen zullen iets voorbij de opsluitbanden geplaatst worden naar buiten toe dus, zodat wanneer het regent, het druppelt vanaf de onderkant paal/houten wand, naar de tegel toe ipv op de opsluitbanden.

Ik als leek zou toch het liefst tussen de opsluitbanden en straks het hout (palen en wanden) een dpc folie strook van 10cm plaatsen die het hout beschermt tegen een vochtige oplsuitband.

Volgens de timmerman is dat niet nodig vanwege die waterkering die zij maken (door de houten wand iets voorbij de opsluitband te plaatsen). Daarnaast geeft hij aan, dat doordat er tegels in cement worden gelegd in de overkapping zelf, het zand onder de tegels op den duur minimaal vochtig is. Uiteraard zullen de opsluitbanden altijd wel wat vocht kunnen opnemen vanaf de onderkant en wellicht vanaf de zijkant (buitenzijde) als het echt hevig tegen de overkapping regent, maar volgens hem is het niet nodig.

Wat is jullie kijk daarop ? een rol dpc folie van 10cm kost 8 euro, dus de kosten zijn in deze niet boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:55
Falqoon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:23:
De overkapping staat en het is bijna klaar. Ik wil binnenkort de vloer en wanden van de berging isoleren. De ondergrond is nu beton, en kan wat vochtig worden. Kan ik hier gewoon PIR platen op leggen? Zo ja, hoe zouden jullie dit daarna verder afwerken? Gewoon OSB platen erop? Zandcement smeren?

Resultaat:
[Afbeelding]
Kan je vragen niet beantwoorden maar ziet er goed uit (y)
Besteld bij wimwood toch? en tevreden over hun bouwpakketten? ben daar op de site ook al meerdere keren aan het rondklikken geweest, voor een overkapping die ik volgend jaar wil zitten.
Ben momenteel wel al met het terras bezig en heb hierin de poeren alvast verwerkt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:42
Falqoon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:23:

Resultaat:
[Afbeelding]
Heb jij hier een vergunning voor moeten aanvragen? Ik zie dat je tegen de schutting aan hebt gebouwd, dat willen wij ook doen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falqoon
Tinusvolkel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:27:
[...]

Kan je vragen niet beantwoorden maar ziet er goed uit (y)
Besteld bij wimwood toch? en tevreden over hun bouwpakketten? ben daar op de site ook al meerdere keren aan het rondklikken geweest, voor een overkapping die ik volgend jaar wil zitten.
Ben momenteel wel al met het terras bezig en heb hierin de poeren alvast verwerkt.
Bedankt! Over het algemeen wel, er miste een aantal kleine zaken of er was te weinig geleverd. Alles snel opgelost, prima contact met die gasten, alleen soms lastig te bereiken. Alles wordt geleverd door andere partijen, dus als je goedkoper wil moet je het zelf overal bestellen. Ivm tijd vond ik dit wel handig. Het hout komt van douglas-hout.nl, op zich best net spul, maar de liggers waren niet het meest nauwkeurig ingezaagd (liplas) de staanders hadden niet altijd een gat perfect in het midden. Dat icm het plaatsen van de sokkels op mijn betonnen fundering waar al een deel terras lag, was niet heel makkelijk en wijkt hier en daar dus een beetje af. Het geheel staat niet 100% kaarsrecht, al zit het netjes in elkaar en zie je er op het oog niet echt iets van (ik ben nogal perfectionistisch, dus dit soort dingen zitten mij altijd in de weg, al ben ik nu best tevreden!). Staat als een huis nu.
c-nan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Heb jij hier een vergunning voor moeten aanvragen? Ik zie dat je tegen de schutting aan hebt gebouwd, dat willen wij ook doen.
Bij het onderzoeken kwam ik tot de conclusie dat dit vergunningsvrij mag, daarnaast staan er bij de buren ook overkappingen, en wisten mijn buren er van. Hij staat overigens een cm of 5 los van de schutting.
Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste