Toon posts:

Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:20
duimp schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:29:
[Afbeelding]
Vandaag een deel van het hout binnengekregen, nu wil het alleen nog beitsen.

Ik zit te twijfelen over 2 soorten betreft hk lazuur van Reimers, de kleurloze en de douglaskleur.
Is het zo dat de kleurloze geen kleur naar voren brengt en alleen maar bescherming is?

Ben bang dat als ik de douglas variant kies dat het dan wel heel oranje wordt

Graag lees ik jullie ervaring
Ik heb kleurloos gebruikt en lariks. De lariks wordt idd wat (donkerder)geliger.
Bij de kleurloze komt de houtnerf meer naar voren en lijkt het een “natte” kleurloze kleur.

Qua duurzaamheid kan ik nog niet zoveel zeggen….

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-03 19:01
@barry86 heb je toevallig ook foto's van beiden?
Dan kan ik het verschil mooi zien 😁

• barry86
duimp schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:41:
Lariks beits, 2 lagen:

Kleurloos beits, 2 lagen:

Met als opmerking, dat ik beide beitsen in het 2e jaar nog een keer heb aangebracht, en dan wordt de Lariks wat donkerder dan de kleurloos. En dan vindt ik de Lariks over de tijd te donker worden.
Al die keuzens en smaken toch ook.... ;)

[Voor 27% gewijzigd door barry86 op 14-04-2022 09:40]

• duimp
beide "kleuren"hebben wel iets.

jij hebt lariks beits gebruikt, die is nog een tint donkerder dan douglas beits zie ik bij onderstaande website
aangezien ik geschaafd hout heb is denk ik de kleurloze lazuur te bleek voor mij.

https://www.remmerswebsho...out-transparant/hk-lazuur

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:22
duimp schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:46:
@loewie1984 jij hebt dus de kleurloze gebruikt.
Zag jij nog dat het hout mooier van kleur werd of doet het weinig?
kleurloze lazuur van mij deed niks ik wilde juist die douglas kleur behouden. Dus eigenlijk is t een extra beschermlaag

• alki
duimp schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:49:
toch maar besloten om de overkapping volledig op eigen grond te zetten en ik ben van het weekend aan de slag gegaan op sketchUp en heb onderstaande getekend
  • overkapping van 6 x 3 meter
  • staanders en ligger 14,5 x 14,5 geschaafd douglas hout
  • dakbalken 6,5 bij 14,5 geschaafd douglas hout
Nu heb ik een paar vragen/opmerkingen

Wat is de meest gangbare hoogte van de staanders, ik dacht zelf 2,35 meter of dit te hoog?
Het liefst wil ik geen schoren gebruiken, kan ik deze zo weglaten of moet ik eventueel een extra staander aan de voorzijde plaatsen.
ook zou ik graag de dakbalken wat willen inkepen zodat de overkapping niet te hoog uitkomt, kan ik deze 5cm inkepen? volgens de balkenschuif mag dit niet maar ik zie wel dat sommige mensen dit doen.
Hoe verwerk ik het afschot van het dak, graag wil ik de staanders en liggers waterpas plaatsen

Alvast bedankt voor de tips!

[Afbeelding][Afbeelding]
Schoren zou ik toch gebruiken anders staat het echt instabiel. Maar ik heb ook alleen schoren gezet bij alle staanders die niet in het zicht staan, rabattdelen verbergen deze toch en dan is t ook super stevig

• barry86
duimp schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:41:
Vandaag nog even een plaatje geschoten van onbehandeld douglas en 2x blanke beits

• duimp
Allebei mooi, persoonlijk zie ik niet veel verschil 😁

• duimp
@barry86 toch gekozen voor de hk lazuur douglas, mooie kleur en niet overdreven oranje.

• duimp
zit nog met een andere vraag:

wil de achterwand van de overkapping dichtmaken met de volgende planken

https://www.douglas-hout....ingplank-20x175mm-wb.html

Deze wil ik horizontaal plaatsten en nu lees ik her en der dat er eventueel vocht/regen door heen kan komen (lijkt me zelf raar). Is het een idee dat ik met folie het regelwerk eerst dicht maak en dan de sponningplanken ervoor timmer. Of zal het eventueel wel meevallen?

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:49
@duimp bedoel je de wand tegen de blinde muur?
Die staat mooi beschut dus daar regent het niet doorheen dunkt me. Van eventueel folie verwacht ik meer last dan gemak hier.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:19
Ik heb twee jaar geleden een pergola afgebroken die gemaakt was geïmpregneerd hout, maar na 20jaar toch echt half was ingestort.

De paalhouders zaten in beton gestort maar die waren aardig verroest en hebben het slopen niet overleefd. Nu wil ik een overkapping maken en bij voorkeur dus zonder die oude betonblokken uit te graven. Ik dacht eraan om van die paalhouders te pakken die je bijvoorbeeld met vier bouten vastzet op het bestaande beton.

Gaat dat een beetje werken met die dingen of wordt het toch een gevalletje uitgraven en nieuwe beton met paalhouders storten?

De afmetingen zijn ongeveer 2,5x3,5 en ik wilde flinke Douglas palen van 16cm gebruiken.

Ik bedoel deze paalhouders:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-03 17:13
Met het fijne weet dit weekend weer flink wat meters kunnen maken en eindelijk zover dat ik de tijdelijke tentschuur uit de tuin kan halen. Mocht er iemand interesse hebben in overname van deze tent van Dancover, laat het dan gerust weten!

Eigenlijk alleen nog bestraten (tegels moeten nog worden uitgezocht) en een regenton plaatsen om de pijp verder af te kunnen werken. Leuk detail is dat de verlichting slim te schakelen is met Home Assistant. In de deur komt nog een slim slot!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35

loewie1984

music addict! pizza monster!!

barry86 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:36:
[...]

Lariks beits, 2 lagen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kleurloos beits, 2 lagen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met als opmerking, dat ik beide beitsen in het 2e jaar nog een keer heb aangebracht, en dan wordt de Lariks wat donkerder dan de kleurloos. En dan vindt ik de Lariks over de tijd te donker worden.
Al die keuzens en smaken toch ook.... ;)
En dit is ook allemaal spul van Remmers? Want ik had ze gemaild, ze zeiden het volgende op mijn reactie:
Naar aanleiding van uw mail en bijbehorende foto's deze mail.

Op de foto's zie ik een duidelijke vergrijzing van het hout.
Deze vergrijzing is echt te wijten aan het feit dat er geen Houtbeits Long Life UV is aangebracht over de HK Lazuur.
HK Lazuur beschermt het hout tegen vocht, houtrot, wespen aantasting en blauwschimmel ed.
HK Lazuur kleurloos biedt geen bescherming tegen vergrijzing, daarvoor adviseren we de Houtbeits Long Life UV.
Eerst twee lagen HK Lazuur en daarna drie lagen Houtbeits Long Life UV biedt de beste bescherming.

Wanneer u blijft bij behandeling met een kleurloos product dan raad ik u aan om het geheel te schuren al dan niet in combinatie met Remmers Buitenhout Ontgrijzer. Wanneer u Remmers Buitenhout Ontgrijzer gaat toepassen dan wel eerst de HK Lazuur verwijderen met Remmers Buitenhout Krachtreiniger, dit omdat de Ontgrijzer alleen direct op het hout aangebracht kan worden en niet op reeds behandeld hout.

Het is mogelijk om de originele kleur van het hout terug te krijgen en het dan opnieuw volgens de richtlijnen te behandelen, twee lagen HK Lazuur en drie lagen Houtbeits Long Life UV.
Andere mogelijkheid is om nu te kiezen voor een gepigmenteerde HK Lazuur.
De gepigmenteerde HK Lazuur beschermt het hout voldoende na aanbrengen van 2 lagen, door het pigment krijgt vergrijzing geen kans.
maargoed, 5 lagen in totaal aanbrengen met spul met een droogtijd van meer dan 18 uur per laag, nu hebben we uitzonderlijk goed weer gehad de afgelopen dagen/weken zonder veel regen maar zoveel tijd en zin heb ik er niet (meer) in en ik vind het wel gescheten. 5! lagen

discogs

• barry86
loewie1984 schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:04:
[...]

En dit is ook allemaal spul van Remmers? Want ik had ze gemaild, ze zeiden het volgende op mijn reactie:

[...]

maargoed, 5 lagen in totaal aanbrengen met spul met een droogtijd van meer dan 18 uur per laag, nu hebben we uitzonderlijk goed weer gehad de afgelopen dagen/weken zonder veel regen maar zoveel tijd en zin heb ik er niet (meer) in en ik vind het wel gescheten. 5! lagen
Jazekers, er staat met koeielettera remmers hk lazur op.

En wat een lang verhaal, 5 lagen aanbrengen? Koekkoek!

Ik kan alleen nog niet veel zeggen over de duurzaamheid. Ik ga nu het 2e jaar in…

• duimp
Rob Z schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:43:
@duimp bedoel je de wand tegen de blinde muur?
Die staat mooi beschut dus daar regent het niet doorheen dunkt me. Van eventueel folie verwacht ik meer last dan gemak hier.
ik bedoel inderdaad de wand tegen de blinde muur, bedankt voor de reactie.
Zal het dus zonder folie gaan bevestigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:36
duimp schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:06:
afgelopen zaterdag begonnen om de poeren uit te zetten, leuk werk maar wel veel gemeet en gesjouw om de poeren exact waterpas te krijgen en ook op de juiste maat. ik moet bijvoorbeeld diagonaal 408.92 cm meten, dit is toch niet te doen. weet niet hoe andere mensen dit doen?

[Afbeelding]

had trouwens nog een andere vraag en die zal misschien heel dom zijn maar plaats je de opsluitbanden precies in het midden van de poeren of juist aan de buitenzijde van de poeren. hier moeten dan de wanden op komen. of is dat meer wat je zelf wil, nogmaals zal een domme vraag zijn :) [Afbeelding]
Misschien een beetje late reactie, maar;
Met passen en meten gaat de meeste tijd versleten.

Zodra de basis goed is, gaat de rest een stuk gemakkelijker.

En wat betreft de diagonaal, hier kan best een halve cm verschil in zitten, dat ga je ook niet merken. Tolerantie op de bouw zijn geen millimeters. En daarbij, hout is ook een natuurproduct en nooit 100% aan de maat.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:14
Netjes zeg!
Hoe heb je je afschot erin verwerkt? lopen je gordingen naar voren toe naar beneden of alles naar links?

Mooie lampjes ook.

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-03 17:13
Wimploo schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:16:
[...]

Netjes zeg!
Hoe heb je je afschot erin verwerkt? lopen je gordingen naar voren toe naar beneden of alles naar links?

Mooie lampjes ook.
Dank! Afschot loopt enkel naar voren toe (over het geheel maar een paar centimeter) en dat heeft zich vandaag prima bewezen. Doorvoer is iets in het isolatie ingevreesd zodat er niet standaard water op het dak blijft liggen.

De spotjes was even puzzelen met het dak plaatsen, maar ik ben heel blij met het resultaat!

• josp16
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-12-2022
Interessant topic. Ik ben momenteel ook een overkapping aan het maken van douglas hout.
Afmeting wordt 500x400 cm en een oversteek van 35cm aan twee kanten, de andere twee kanten komen tegen een muur.
Ik gebruik palen van 20x20cm.
Voor de balk laag heb ik balken van 75x200cm

Ik zie in het topic afbeeldingen waarbij de oversteek schuin is afgezaagd dit wil ik er ook in maken, alleen ben ik nog op zoek naar een verhouding wat ook mooi uitziet.
Welke verhouding gebruiken jullie hiervoor?

• barry86
Dat heb ik op gevoel gedaan…

Acties:
  • +4Henk 'm!

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
We zijn begonnen en het gaat lekker vooruit. Op dag 1 al de constructie af.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20
@za3redrum je hebt geen ringbalk die daadwerkelijk rondom loopt?
Hoe krijg je nu de stijfheid erin van voor naar achter zeg maar? Hij is nu geschoord natuurlijk maar als je die weghaalt duw je het zo naar achter? Als je gordingen ingekeept waren op je ringbalk dan had ik het wellicht nog begrepen maar nu mis je elke stevigheid?

[Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2022 20:43]

• za3redrum
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:41:
@za3redrum je hebt geen ringbalk die daadwerkelijk rondom loopt?
Hoe krijg je nu de stijfheid erin van voor naar achter zeg maar? Hij is nu geschoord natuurlijk maar als je die weghaalt duw je het zo naar achter? Als je gordingen ingekeept waren op je ringbalk dan had ik het wellicht nog begrepen maar nu mis je elke stevigheid?
Bedankt voor je feedback. De gordingen zijn voorzien van 2x houtdraadbouten verzinkt M10 x 200 mm schroeven voor en achter dus die laten niet zomaar los. Volgende stappen zijn de underlayment plaatsen en het regelwerk maken voor de rabat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-03 22:49
Dit vind ik zelf fantastisch:

Dak en zonnepaneel in 1, een money printer 💶

Mijn tweakblog over de toekomst

• alki
za3redrum schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:24:
[...]

Bedankt voor je feedback. De gordingen zijn voorzien van 2x houtdraadbouten verzinkt M10 x 200 mm schroeven voor en achter dus die laten niet zomaar los. Volgende stappen zijn de underlayment plaatsen en het regelwerk maken voor de rabat.
Dan blijft ie nog steeds instabiel, ik had dezelfde gedachte wilde geen schoren zien. Zelfs na de underlayment platen bleef de hele constructie wiebelen. Schoren geplaatst op de plaatsen waar de rabbatdelen kwamen en zo de schoren verbergen en dan blijft het veel sterker staan. je hoeft niet aan elke paal een schoor te plaatsen idd.

• Rob Z
za3redrum schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:34:
We zijn begonnen en het gaat lekker vooruit. Op dag 1 al de constructie af.

***members only***
Mooi zeg! Best groot en vooral ook hoog zo te zien. Dit gaat richting 3 meter?
'k Ben hier ook bezig (reportage volgt nog) en na het ontwerpen, bestellen en zagen is het bouwen inderdaad relatief weinig werk.

[Voor 5% gewijzigd door Rob Z op 26-04-2022 10:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:17
De_Bastaard schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:26:
Ik heb twee jaar geleden een pergola afgebroken die gemaakt was geïmpregneerd hout, maar na 20jaar toch echt half was ingestort.

De paalhouders zaten in beton gestort maar die waren aardig verroest en hebben het slopen niet overleefd. Nu wil ik een overkapping maken en bij voorkeur dus zonder die oude betonblokken uit te graven. Ik dacht eraan om van die paalhouders te pakken die je bijvoorbeeld met vier bouten vastzet op het bestaande beton.

Gaat dat een beetje werken met die dingen of wordt het toch een gevalletje uitgraven en nieuwe beton met paalhouders storten?

De afmetingen zijn ongeveer 2,5x3,5 en ik wilde flinke Douglas palen van 16cm gebruiken.

Ik bedoel deze paalhouders:

[Afbeelding]
Deze paalhouders werken goed als je betonnen ondergrond groot genoeg is. De gaten in het beton waar je ze mee bevestigt moeten niet te dicht bij de kant zitten. Ik weet niet hoe groot jouw betonnen ondergrond is dus hou daar rekening mee. Ik heb ze gebruikt met chemische ankers en dat staat als een huis.

• GeeMoney
[...]

100% dat ik hem zo omduw richting je schutting.
Ik zou sterk aanraden ook de zijkanten van een ringbalk te voorzien en inderdaad een aantal schoren te plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emot
[...]

Waar komen er precies wanden in je overkapping? Voorzie deze dan wel van een schoor / windverband, dus zo:

Maar als je enkel de zijwanden en achterwand dicht maakt en van dit soort windverbanden voorziet, heb je kans dat het geheel aan de voorkant nog steeds op en neer kan bewegen.

Als het rechtse gedeelte een schuurtje wordt, voorzie dan ook de voorwand hiervan van zulke windverbanden, dan komt het wel goed. Zo heb ik het zelf ook gedaan.

[Voor 8% gewijzigd door emot op 26-04-2022 10:23]

• za3redrum
  • Niet online
emot schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:20:
[...]

Waar komen er precies wanden in je overkapping? Voorzie deze dan wel van een schoor / windverband, dus zo:
[Afbeelding]

Maar als je enkel de zijwanden en achterwand dicht maakt en van dit soort windverbanden voorziet, heb je kans dat het geheel aan de voorkant nog steeds op en neer kan bewegen.

Als het rechtse gedeelte een schuurtje wordt, voorzie dan ook de voorwand hiervan van zulke windverbanden, dan komt het wel goed. Zo heb ik het zelf ook gedaan.
Wanden komen overal rondom behalve vooraan links in de 2 vakken. Rechts wordt idd schuur. Wanden van de schuur worden ook bedekt met underlayment als zijnde afgewerkte muur. In de open 2 vlakken links komen een raam en openslaande deuren.

Totale hoogte zal tegen de 3 meter zijn, net daaronder.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Dag 2 update. Dakplaten underlayment erop. Tussenwand erin, funderingsbalken met folie voor binnentrekkend vocht geplaatst. Boeiboord is in de maak en binnenkort isoleren aan de binnenkant en het dak laten plaatsen met epdm. Regelwerk begint ook vorm te krijgen.

Members only:

[Voor 22% gewijzigd door za3redrum op 26-04-2022 19:03]

• za3redrum
  • Niet online
Dag 3, rabat er aan de zijkant en achterkant in, binnenkant opslaghok klaar. Folie erin voor het vocht.

Members only:

• za3redrum
  • Niet online
Dag 4 van de bouw. Elektro erin en boeiboorden klaar.

Members only:

[Voor 29% gewijzigd door za3redrum op 01-05-2022 07:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emot
za3redrum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:10:

***members only***
Ziet er strak uit! Lijkt veel op die van mij.

Ik zou je toch wel willen adviseren om in de linker- en achterwand nu een schoorverbinding te plaatsen, van boven naar beneden tussen 2 verticale rachels in. Nu kan het nog en zie je er straks niks meer van. Later toevoegen wordt lastig of blijft zichtbaar, wat je juist niet wilde.

Aan de rechter kant zorgen de multiplex platen inderdaad wel voor die schoring.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Enyaq
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:16
za3redrum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:10:

***members only***
Mooi bouwwerk :-)
Wat heb je voor de boeiboorden gebruikt? Zelf met voorbereidingen bezig, en heb best hoge nodig, net als jij hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Enyaq schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Mooi bouwwerk :-)
Wat heb je voor de boeiboorden gebruikt? Zelf met voorbereidingen bezig, en heb best hoge nodig, net als jij hier.
Dank je. Trespa. Kost wat maar heeft weinig onderhoud nodig. Je doet het maar een keer dus betaal liever wat meer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
za3redrum schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:28:
[...]

Dank je. Trespa. Kost wat maar heeft weinig onderhoud nodig. Je doet het maar een keer dus betaal liever wat meer...
Echt Trespa of gewoon een alternatieve compactlplaat? Maar waarom geschroefd en niet gelijmd? Doet zoveel goed voor de uitstraling als je geen schroeven gebruikt....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Echt Trespa of gewoon een alternatieve compactlplaat? Maar waarom geschroefd en niet gelijmd? Doet zoveel goed voor de uitstraling als je geen schroeven gebruikt....
Echt trespa. De bovenste schroeven verdwijnen zodra de daktrim erop komt en zitten dus niet meer in het zicht. De onderste zijn mooi wit. Vind het persoonlijk stabieler en en niet hinderlijk met de schroeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Pelle

🚴‍♂️

Ik ga de komende maanden ook (weer) een overkapping zetten, net als 6 jaar geleden bij ons vorige huis een aflopende overkapping met polycarbonaatplaten. Het eindresultaat zag er daar toen zo uit:

Heel veel van geleerd toen, en ik ga dit keer e.e.a. wel wat anders aanpakken, mede omdat ik nu ook wat extra uitdagingen heb. Zo komt de overkapping nu aan een uitbouw vast en heb ik een rolluik dat ik niet kwijt wil. Een liggende balk aan de uitbouw monteren zie ik niet zitten omdat deze eigenlijk maar op twee plekken ondersteund kan worden. Een bouwkundige die een paar weken geleden toevallig langs kwam heeft ook even meegekeken en raadde dat sterk af.

Ik denk daarom dat ik deze ligger op twee palen (150x150) ga plaatsen, zie schets:

Deze schets klopt niet helemaal meer, hier ging ik er nog vanuit dat het rolluik weg zou gaan maar die wil ik bij nader inzien dus toch niet kwijt. Dat levert ook in de hoogte wat minder flexibiliteit op. Waarschijnlijk ga ik dat zo oplossen (gezien van de zijkant):

Ik ben nu eigenlijk vooral op zoek naar de maat van de liggende balk. De overspanning tussen de twee staanders aan de kant van de gevel is zo'n 4,5m. Als ik daar 70x220 douglas voor neem dan zou dat wel goed moeten komen toch? Met de balkenschuif kom ik daar ongeveer op uit. Belangrijkste is dat het ding niet gaat doorbuigen onder het gewicht wat erop komt te liggen.
De balken waarop de polycarbonaat platen komen te liggen zou ik dan 70x170 doen, net als de liggende balk vooraan. En voor de staanders pak ik dan allemaal 150x150.

Volgens mij zit ik daarmee wel goed, maar ik pas het liever nog aan voor ik het hout ga bestellen dan dat ik straks achteraf toch de verkeerde maten heb gepakt. Dus, wat denken jullie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Na een kleine week en 5 werkdagen verder de isolatie erin. Buitenkanten afgewerkt en de vloerconstructie en trespa er volledig in.

Members only:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:14
Mooi ruimte!
Zijn de binnenwanden geisoleerd, athans zo lijkt het.

Trespa is een smaak keuze, ik zelf vind het niet echt mooi staan op een mooie houten constructie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:50
Wimploo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Mooi ruimte!
Zijn de binnenwanden geisoleerd, athans zo lijkt het.

Trespa is een smaak keuze, ik zelf vind het niet echt mooi staan op een mooie houten constructie.
Ja alles is geïsoleerd. Ik snap je punt over de trespa. Trespa kan wel lomp ogen, maar voor ons heeft dat de voorkeur boven een houten balk die na 'n jaar grijs en verweerd oogt (wat ik ook vaak zie bij anderen). Beitsen helpt, maar niet voor de eeuwigheid. Trespa is gewoon onderhoudsvriendelijker en strakker vinden wij persoonlijk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Epdm erop, moet nog een trim op, binnenkant afgewerkt. Nu nog de kozijnen en dan afwerken. Kozijnen duren nog een paar weken helaas.

Members only:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

za3redrum schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:12:
Epdm erop, moet nog een trim op, binnenkant afgewerkt. Nu nog de kozijnen en dan afwerken. Kozijnen duren nog een paar weken helaas.

***members only***
Ziet er mooi uit! Ben je niet bang dat het laminaat als een gek gaat werken onder alle weersinvloeden?

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

Acties:
  • 0Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Ziet er mooi uit! Ben je niet bang dat het laminaat als een gek gaat werken onder alle weersinvloeden?
Het is pvc en er komt wss nog plastic voor zolang het kozijn er niet in zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

za3redrum schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:00:
[...]

Het is pvc en er komt wss nog plastic voor zolang het kozijn er niet in zit.
Oh, je maakt m dicht aan de voorkant? Dat had ik even gemist...

Acties:
  • +12Henk 'm!

• barry86
Ter inspiratie 🙃

Acties:
  • 0Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Mooi en wat een joekel van een ding :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• duimp
inmiddels staat bij mij ook een deel van de overkapping :)

Nu wil ik beginnen het dak en vraag ik mij af of ik deze veer en groef planken zo in elkaar vast kan klikken of dat ik er een kleine ruimte tussen moet laten. Dus dat ze wel in elkaar zitten maar een klein naadje voor de werking van het hout. Tevens de vraag of 1 schroef genoeg is of dat er 2 schroeven in moeten.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:17
@duimp hier vorige week een overkapping geplaatst. Heb deze veer en groef planken in elkaar gestoken en op elke ligger geschoten bevestigd. Heb je iemand die je kent met een schietmachine? kan je zeggen dat je dat veel tijd bespaard ipv deze planken 1 voor 1 te schroeven.

Zie hier mijn overkapping. We zijn de volledige tuin aan het verbouwen. Overkapping is 10 x 3,5 (op het diepste 5,5)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duimp
@corneej dat ziet er heel goed uit!
Jij hebt ze dus strak in elkaar geklikt?, ben bang dat het hout teveel gaat werken als ik ze vast in elkaar klik.
Ken helaas niemand met een schietmachine dus gaat bij wat langer duren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35

loewie1984

music addict! pizza monster!!

za3redrum schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:12:

***members only***
Heb je tips hoe je de trim erop gaat maken? Ik wil ook het dak bekleden met EPDM en er zelf een trim op zetten.

edit: ik lees dat je dit dus nadat je de EPDM hebt gedaan moet aanbrengen. Je schroeft het erop met speciale schroeven en je hebt hoekstukken. Dan lijkt het me wel dat me dat gaat lukken.

[Voor 20% gewijzigd door loewie1984 op 16-05-2022 12:09]

discogs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:17
duimp schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:04:
@corneej dat ziet er heel goed uit!
Jij hebt ze dus strak in elkaar geklikt?, ben bang dat het hout teveel gaat werken als ik ze vast in elkaar klik.
Ken helaas niemand met een schietmachine dus gaat bij wat langer duren
Ja heb gewoon in elkaar geduwd, er bleef her en der wat ruimte over tussen de veer en groef waardoor de planken vrij kunnen werken.

Eventueel tacker machine huren voor halve / hele dag. Dan ben je zo klaar.

Ow en als ik je nog een tip mag geven:

zet vast aan de voorkant en 1 zijkant je boeiboord voordat je de planken gaat bevestigen. Dan heb je gelijk je maat waar je tegen kunt werken. Overstekende planken aan de andere zijkant / achterkant kun je met een cirkelzaag / geleide zaag dan eenvoudig langs je ligger in 1 keer inkorten!

[Voor 22% gewijzigd door corneej op 16-05-2022 12:19. Reden: tip toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Dak net op tijd erop en de trim erop. Ook de dorpel erop gemetseld dus klaar voor de kozijnen. Zal nog wel wat weekjes duren.

Members only:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:17
duimp schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:53:
inmiddels staat bij mij ook een deel van de overkapping :)
[Afbeelding]

Nu wil ik beginnen het dak en vraag ik mij af of ik deze veer en groef planken zo in elkaar vast kan klikken of dat ik er een kleine ruimte tussen moet laten. Dus dat ze wel in elkaar zitten maar een klein naadje voor de werking van het hout. Tevens de vraag of 1 schroef genoeg is of dat er 2 schroeven in moeten.
[Afbeelding]
Bij de overkapping van mijn zwager ook mes en groef planken gebruikt. Werd geadviseerd 2 mm speling aan te houden. Na een tijd was de speling alleen maar meer geworden, waarschijnlijk door het drogen van het hout. Dus of het echt nodig is weet ik niet.
Wel elke plank met 2 schroeven vastgezet om schotelen te voorkomen.
En dat je wat langer bezig bent is ook geen ramp,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
DasNieNix schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Bij de overkapping van mijn zwager ook mes en groef planken gebruikt. Werd geadviseerd 2 mm speling aan te houden. Na een tijd was de speling alleen maar meer geworden, waarschijnlijk door het drogen van het hout. Dus of het echt nodig is weet ik niet.
Wel elke plank met 2 schroeven vastgezet om schotelen te voorkomen.
En dat je wat langer bezig bent is ook geen ramp,
Hier hetzelfde, vaker toegepast, zonder speling, dubbele schroef, nooit problemen gehad

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 17:28

Paladin

Play Ball!

Ik ben momenteel ook bezig met design / order fase voor een zelfbouw tuinhuis + overkapping van douglas.
nu wil ik het tuinhuisje isoleren, dus houtskelet, planken er tegen, isolatie, gipsplaat aan de binnenkant.

Nu verdwaal ik alleen in het dampdichte en dampremmende folie verhaal en welke pas ik nu waar toe.

Ik geloof dat het zo is

buiten -- houtenwand -- dampopen folie -- skelet+isoaltie -- dampdichte folie -- gipsplaat (zit ik hiermee nu goed of verkeerd om, of heb ik een folie teveel.

en ik zie in veel van de tuinhuisjes een soort zwart folie weet iemand onder welke naam dat valt?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blatenja
Paladin schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:33:
Ik ben momenteel ook bezig met design / order fase voor een zelfbouw tuinhuis + overkapping van douglas.
nu wil ik het tuinhuisje isoleren, dus houtskelet, planken er tegen, isolatie, gipsplaat aan de binnenkant.

Nu verdwaal ik alleen in het dampdichte en dampremmende folie verhaal en welke pas ik nu waar toe.

Ik geloof dat het zo is

buiten -- houtenwand -- dampopen folie -- skelet+isoaltie -- dampdichte folie -- gipsplaat (zit ik hiermee nu goed of verkeerd om, of heb ik een folie teveel.

en ik zie in veel van de tuinhuisjes een soort zwart folie weet iemand onder welke naam dat valt?
Dat klopt helemaal. De isolatie moet nog een beetje kunnen ventileren dus de buitenkant dampopen houden. Vloer en dak mag wel dampdicht. Persoonlijk hebben wij geen gipsplaten genomen omdat je met hout ongetwijfeld scheuren krijgt in het stucwerk. Wij hebben agnes-platen genomen, net zo strak maar toch iets meer ruimte om te werken. Met gipsplaten blijf je denk ik maar scheuren dichten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 17:28

Paladin

Play Ball!

blatenja schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Dat klopt helemaal. De isolatie moet nog een beetje kunnen ventileren dus de buitenkant dampopen houden. Vloer en dak mag wel dampdicht. Persoonlijk hebben wij geen gipsplaten genomen omdat je met hout ongetwijfeld scheuren krijgt in het stucwerk. Wij hebben agnes-platen genomen, net zo strak maar toch iets meer ruimte om te werken. Met gipsplaten blijf je denk ik maar scheuren dichten.
Thanks ik zal is kijken naar de agnes platen.
bij de gipsplaten wilde ik het verder niet echt stucen, hoogstens met die AK varianten gelijk trekken met beetje stuck en dan glasvlies er over heen :) het blijft een schuur :)

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • +2Henk 'm!

• duimp
Het begin is er 😁

Misschien een hele domme vraag maar ik zie dat het deze week gaat regenen. Moet ik er voor de zekerheid een dekzeil overheen leggen of is het niet zo erg als het nat wordt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
Nee bij langdurige regen wel, niet bij deze paar druppels. Dat is snel weer verdamd

• blatenja
Kan geen kwaad, bij ons is zelfs water door de underlayment heen gedropen door een flinke bui maar 'n dag erna was het weer droog gelukkig en kon het dak er enkele dagen op. Dit hout kan iets meer hebben (douglas?), zolang het maar niet dagenlang nat blijft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:58
duimp schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:14:
Het begin is er 😁[Afbeelding]

Misschien een hele domme vraag maar ik zie dat het deze week gaat regenen. Moet ik er voor de zekerheid een dekzeil overheen leggen of is het niet zo erg als het nat wordt?
Hoeft niet per se, maar als je halverwege bent is afdekken wel handiger voor als je verder wilt en het dan nog niet helemaal droog is. Dan schuif het minder makkelijk in elkaar. Als je voldoende tijd neemt tot alles weer droog is, maakt het niet uit.

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik weet niet of dit echt het juiste topic is, maar ik heb een vraag aan de experts hier. ik zie hele mooie overkappingen die jullie zelf gemaakt hebben en ik zoek wat advies over een offerte die we nu hebben lopen voor een douglas overkapping.

Het bedrijf geeft aan dat ze overkappingen rechtsreeks op de ondergrond plaatsen (we moeten dus zorgen dat we een vlakke waterpas ondergrond hebben van tegel of beton of iets dergelijks. Ook geven ze aan dat ze de hele overkapping dan waterpas plaatsen, er zit dus bijv. geen afschot in het dak dan er word aangegeven dat er dan soms wel een klein beetje water blijft staan maar dat dat geen kwaad kan.

Er zit dan onder de wanden wel een hardhouten balk en onder de staanders een kunststof blok blijkbaar.

Nu heb ik dit topic vaak bekeken om te bepalen of ik het misschien ook zelf kan en ik heb vaak gezien dat afschot en het plaatsen op poeren belangrijk was.

Mijn vraag is kan het kwaad om de overkapping rechtstreeks op de onderdgrond te laten plaatsen en zonder dat het dak een afschot heeft?

[Voor 5% gewijzigd door m-designz op 19-05-2022 09:48]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

E.e.a. hangt ook van je ondergrond af, maar je wil niet dat de boel gaat verzakken natuurlijk. Dus alleen een ondergrond van tegels oid als basis lijkt me niet de meest verstandige keus.
Wel of geen afschot lijkt me inderdaad meer een keus, mits de dakbekking en afwatering in de basis wel goed is natuurlijk.
Er zijn ontelbaar veel platte daken op huizen en schuren die geen afschot hebben, dus persé nodig is het niet ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timw02
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:54
Een overkapping op de ondergrond? Als zijnde een partytent?
Lijkt mij niet dat dat ergens voorkomt. Er zal altijd iets in de grond moeten zijn voor verankering.
Dus minimaal wat gestorte poeren.
Hoe groot, diep, lang e.d. is sterk afhankelijk van de grootte en de ondergrond, veen, klei, zand.

Zonder afschot vind ik ook zeer twijfelachtig, smeltende sneeuw weegt zo'n 600 kg/m3.
Op een overkapping van 5 x 2 m met 40cm sneeuw is dat 2400 kg. Dan wil je echt wel afschot richting een afvoer.

• m-designz
Ja het gata om een overkapping van 10 x 3 meter met een stuk van 6 meter open zeg maar, waar we kunnen gaan zitten en 2 schuren van 2x3 meter aan 1 kant.

Het bedrijf geeft aan de wanden dan wel vast te boren / schroeven in de ondergrond..

• Rob Z
...de offerte bevat geen fundering en stelt dat de ondergrond sterk en dragend genoeg is (negatief beschouwd)

[Voor 4% gewijzigd door Rob Z op 19-05-2022 12:29]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@m-designz Ik zou wel een goede fundering (laten) aanleggen. Ons schuurtje met overkapping staat op balken en paaltjes van hardhout in zand. Dat was geen slimme actie, het verzakt nu overal. Dus de deuren klemmen nu, vloer is scheef etc. Beter gelijk goed doen, want later kun je er haast niet meer bij :).

My favorite programming language is solder.

• m-designz
@Rob Z de offerte zegt er niets over, maar er werd wel bij gezegd dat we zelf moesten zorgen voor een goede stevige waterpas vlakke ondergrond.

Ja, ik denk dat we dan een betonvloer gaan laten storten. We zitten nu alleen te twijfelen om het toch niet zelf te maken. ik vind het toch mooier en veiliger denk ik om het op betonpoeren te maken dat het los van de grond staat.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

Ik denk eigenlijk dat betonpoeren vooral gebruikt worden omdat dat veel eenvoudiger en goedkoper is vergeleken met een betonvloer laten storten (die uiteraard ook een goede fundering nodig heeft!), niet zozeer vanwege het uiterlijk.

[Voor 8% gewijzigd door Haan op 19-05-2022 15:40]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duimp
ik ben nu bij het punt om mijn platte dak te gaan isoleren, is het nu wel of niet nodig om hier dampopen folie onder te doen. zie namelijk verschillende mensen die het niet gebruiken en de isolatie gelijk op de planken monteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
laat maar

[Voor 88% gewijzigd door barry86 op 23-05-2022 10:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
duimp schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:42:
ik ben nu bij het punt om mijn platte dak te gaan isoleren, is het nu wel of niet nodig om hier dampopen folie onder te doen. zie namelijk verschillende mensen die het niet gebruiken en de isolatie gelijk op de planken monteren.
Op het dakbeschot wel dampdichte maar eronder hoeft niets geplaatst te worden. Op de dampdichte folie vervolgens de isolatie plaatsen.

[Voor 6% gewijzigd door za3redrum op 23-05-2022 10:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ben bezig met een overkapping. Inspiratie is een huisje dat we ergens gezien hebben, en op basis daarvan ben ik begonnen. Sketchup gebruikt om de verbindingen vooraf te bedenken. Staanders en liggers zijn 150x150. Dakspanten worden 50x150. Ben nu aan het bedenken wat ik ga kiezen voor maatvoering voor de nokbalk. De overspanning over het terrasdeel is ~5,5 meter, schuurdeel nog eens 2.

Members only:

De huidige status:

Iemand advies over de maten van de nokbalk? De constuctie voor ondersteuning voor de nokbalk, daar heb ik ook nog wat twijfels over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 19-02 18:15

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Heeft er iemand een handige manier om een potdekselplank Zweeds rebat af te vlakken zodat je iets op kunt hangen? Als ik nu.m een lampje wil ophalen, hangt dit scheef op het Zweeds rebat. Thanks

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52

Woohooo

Smilie, James Smilie

martinvdm schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:28:
Heeft er iemand een handige manier om een potdekselplank Zweeds rebat af te vlakken zodat je iets op kunt hangen? Als ik nu.m een lampje wil ophalen, hangt dit scheef op het Zweeds rebat. Thanks
Een overschot afzagen en omdraaien. Dan is het weer recht :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
gysman11 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:43:
Ben bezig met een overkapping. Inspiratie is een huisje dat we ergens gezien hebben, en op basis daarvan ben ik begonnen. Sketchup gebruikt om de verbindingen vooraf te bedenken. Staanders en liggers zijn 150x150. Dakspanten worden 50x150. Ben nu aan het bedenken wat ik ga kiezen voor maatvoering voor de nokbalk. De overspanning over het terrasdeel is ~5,5 meter, schuurdeel nog eens 2.

***members only***

De huidige status:

[Afbeelding]

Iemand advies over de maten van de nokbalk? De constuctie voor ondersteuning voor de nokbalk, daar heb ik ook nog wat twijfels over.
De nokbalk draagt in principe niets, er zijn genoeg dakconstructies zonder nokbalk. Wel staat het mooier en het is makkelijker voor de nokpan. Ik heb de nokbalk gekozen aan de hand van de lengte van de sporen onder de hoek van het dak, bij mij ging dat richting 220 mm. Dus 220 x 70mm. Eerst idd ondersteunen, maar nadat alle sporen er tegenaan zijn geschroefd kan de ondersteuning in principe weg.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Woohooo schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Een overschot afzagen en omdraaien. Dan is het weer recht :-)

[Afbeelding]
Goeie. Ik had alleen het idee dat het dan niet waterpas is. Ik zal het nog eens checken.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:27
martinvdm schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:28:
Herkenbaar issue. Had er ook (ingewikkeld) over nagedacht, maar toch gewoon erop geschroefd. In de tuin valt het eigenlijk niet op, zie foto. Kan me voorstellen dat als het in je overkapping is je het iets rechter willen hebben, zeker als ze beide kanten op licht geven. Dan werkt de omgekeerde truc hierboven het beste.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
timw02 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:00:
Een overkapping op de ondergrond? Als zijnde een partytent?
Lijkt mij niet dat dat ergens voorkomt. Er zal altijd iets in de grond moeten zijn voor verankering.
Dus minimaal wat gestorte poeren.
Hoe groot, diep, lang e.d. is sterk afhankelijk van de grootte en de ondergrond, veen, klei, zand.

Zonder afschot vind ik ook zeer twijfelachtig, smeltende sneeuw weegt zo'n 600 kg/m3.
Op een overkapping van 5 x 2 m met 40cm sneeuw is dat 2400 kg. Dan wil je echt wel afschot richting een afvoer.
Met een paar cm afschot ligt er nog steeds 2400 kg sneeuw hoor. Daar gaat je afschot niet mee helpen. Afschot is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:50:
[...]
De nokbalk draagt in principe niets, er zijn genoeg dakconstructies zonder nokbalk. Wel staat het mooier en het is makkelijker voor de nokpan. Ik heb de nokbalk gekozen aan de hand van de lengte van de sporen onder de hoek van het dak, bij mij ging dat richting 220 mm. Dus 220 x 70mm. Eerst idd ondersteunen, maar nadat alle sporen er tegenaan zijn geschroefd kan de ondersteuning in principe weg.
Daar was ik ook op uitgekomen. 225x75. Balk 8m uit 1 stuk weegt naar schatting net geen 100 kilo. Moet de lucht in, Net boven een meter of 3. Voor de veiligheid en het gemak wil ik twee krachtarmliften huren. Lijkt me makkelijker dan met 4 man op wiebelige ladders te staan met een balk op je schouder. Op de kosten van het huisje maakt dat dan ook niet meer zoveel uit.... :X

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-03 16:11
Aangezien dit het algemene ‘douglas overkapping’ topic is geworden :+ bij deze ook mijn ‘build’.

Toen we het huis kochten een paar jaar geleden was het zo :o tussendoor wel wat opgefrist maar niks serieus.

Aangezien we stenen over hadden van de aanbouw, heb ik de eerste paar lagen gemetseld, dus eerst fundering:

Vervolgens metselen en gelijk vloertje voor schuur storten.

Hout gehaald:

En langzaam aan begonnen met opbouwen

Omdat het oude schuurtje nog stond, hier zo strak mogelijk tegenaan gebouwd, en eerst de binnenkant dicht gemaakt van de schuur.

Oude schuurtje plat

Deuren ook zelf gemaakt

Daarna verder gegaan met de bestrating en de rest van de tuin

En de afgelopen weken afgetimmerd

(Let niet op de troep :+ klein schuurtje/teveel zooi

Vorig jaar al aan begonnen maar ivm de houtprijzen toen, dit voorjaar verder afgemaakt. Heb nog geluk dat een oom bij een houthandel werkt, hierdoor eigenlijk alle staanders voor niks gekregen :D (afkeur bij hun, meer dan prima voor mij :o ) en een partij voor de buitenkant schuur langs achterpad, voor een heel mooi prijsje kunnen krijgen :)

Wat hulp gehad van familie en vrienden met beton storten/metselen en frame opbouwen etc, verder eigenlijk alles zelf gedaan. Totaal is het 8,5 meter, en verloopt de breedte van 3,5 meter tot 4,80.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
gysman11 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Daar was ik ook op uitgekomen. 225x75. Balk 8m uit 1 stuk weegt naar schatting net geen 100 kilo. Moet de lucht in, Net boven een meter of 3. Voor de veiligheid en het gemak wil ik twee krachtarmliften huren. Lijkt me makkelijker dan met 4 man op wiebelige ladders te staan met een balk op je schouder. Op de kosten van het huisje maakt dat dan ook niet meer zoveel uit.... :X

[Afbeelding]
Op dik drie meter is echt geen lift nodig hoor. Daarnaast denk ik niet dat je een balk van 8 meter kunt vinden, dus koppelen moet toch. Ook al heb je wel een balk van 8 meter, hoe recht is die dan? Zelfs uit 1 stuk kun je die vrij makkelijk op staanders krijgen van ca 3 meter hoog. Gewoon wat steunen monteren aan de staanders waar je de balk op kunt leggen, dan kun je'm om en om zo overpakken. Met 2 man helemaal een eitje.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rob Z
gysman11 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]
Hier recent 6m gedaan zoals @PolderPloer! al noemde:
Beide hoekpalen stabiel plaatsen (eventueel tijdelijk schoren). Vervolgens balk aan één zijde op hoekpaal leggen, met voorziening (vork van 2 panlatten) dat ie er niet af kan vallen.
Daarna de andere kant op de hoekpaal leggen en daar meteen vastzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
Die lift hoef je niet te huren.

Op beide staanders in de dwars richting (van de 8m balk) een "trap" maken dmv kleine balken.
De 8m balk leg je dan per trede (of meer) omhoog.
Zo kun je veilig de balk omhoog tillen en tussentijds neerleggen wanneer het te zwaar wordt

[Voor 20% gewijzigd door barry86 op 31-05-2022 10:09]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Omdat het water niet goed afliep, heeft onze bouwer de poeren gesteld via de stelmoer en de palen een stuk omhoog gedaan. Is dit normaal en ok? Ik vind het zelf minder mooi namelijk.

• GeeMoney
martinvdm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:01:
[Afbeelding]
Omdat het water niet goed afliep, heeft onze bouwer de poeren gesteld via de stelmoer en de palen een stuk omhoog gedaan. Is dit normaal en ok? Ik vind het zelf minder mooi namelijk.
Dan had je de poer hoger moeten zetten ;).
Of genoegen nemen zonder afschot te werken maar stilstaand water zou ik persoonlijk altijd proberen te vermijden.

Of je afschot in je gordingen inkepen maar dat is behoorlijk meer werk dan de paal op de poer natuurlijk omhoog draaien.

[Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 01-06-2022 19:16]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

GeeMoney schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:16:
[...]

Dan had je de poer hoger moeten zetten ;).
Of genoegen nemen zonder afschot te werken maar stilstaand water zou ik persoonlijk altijd proberen te vermijden.

Of je afschot in je gordingen inkepen maar dat is behoorlijk meer werk dan de paal op de poer natuurlijk omhoog draaien.
Snap ik, maar vraag ik me af, als dit nieuw gebouwd is, zijn de palen dan niet gewoon te kort gezaagd :)
Of idd de poeren de diep geplaatst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blatenja
[Afbeelding]
Ik zou dit eerlijk gezegd niet accepteren. Je kijkt er altijd tegenaan en het ziet er vrij raar uit. Hoe wil je dit ook fatsoenlijk dicht maken met rabat bv.? Het regelwerk centimeters eronder hangen en de rabat ook eronder hangen? Het ziet er niet uit denk ik.

[Voor 6% gewijzigd door blatenja op 02-06-2022 08:19]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[Afbeelding]
Heeft je bouwer wel ervaring met het bouwen van overkappingen? Ik zaag de staanders altijd in 3 verschillende lengtes.

code:
1
2
3
4
5
6
   [A]                  [B]

[C]                  [D]

Als A het laagste punt moet zijn, dan:
B + 1cm
C + 1cm
D + 2cm

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:10
[Afbeelding]
Heb je voor een duidelijk beeld een foto met de hele overkapping/tuinhuis er op?

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:31
Dit gaat toch over het zelf bouwen van een tuinhuis/overkapping? Als je het niet mooi vind pas je t aan ;) Ik zou dit probleem bij je bouwer neerleggen...

Hier de laatste stand - de buitenkant - van ons tuinhuis (tuinkamer + garage), afgelopen weken het vlonderterras af kunnen maken. Kom ik er gisteren achter dat RVS410 schroeven niet in dit hout mogen vanwege aanwezigheid van looizuur. Maar de leverancier van het vlonder (hout+materialen) heeft ze er zelf bij geadviseerd. Kan ik dus alle schroeven gaan vervangen (op kosten van de leverancier..) :|

Tussen de palen aan de "achterzijde" van het terras komt een "dichte"wand van draaibare lamellen (zwarte planken). Het lamellensysteem zit er al op (rode pijl)

(Vooraan staat een tafel voor de kamado-BBQ van resthout, nog niet af vandaar de rommel)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Dorpel erin zitten van hardsteen en de betontegels in het opslaghok erin liggen.

Members only:

[Voor 33% gewijzigd door za3redrum op 02-06-2022 10:21]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Thanks voor de antwoorden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blatenja
Stefke schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:14:
Dit gaat toch over het zelf bouwen van een tuinhuis/overkapping? Als je het niet mooi vind pas je t aan ;) Ik zou dit probleem bij je bouwer neerleggen...[Afbeelding]

Hier de laatste stand - de buitenkant - van ons tuinhuis (tuinkamer + garage), afgelopen weken het vlonderterras af kunnen maken. Kom ik er gisteren achter dat RVS410 schroeven niet in dit hout mogen vanwege aanwezigheid van looizuur. Maar de leverancier van het vlonder (hout+materialen) heeft ze er zelf bij geadviseerd. Kan ik dus alle schroeven gaan vervangen (op kosten van de leverancier..) :|

Tussen de palen aan de "achterzijde" van het terras komt een "dichte"wand van draaibare lamellen (zwarte planken). Het lamellensysteem zit er al op (rode pijl)

(Vooraan staat een tafel voor de kamado-BBQ van resthout, nog niet af vandaar de rommel)
Wat 'n ding! Erg groot, leuk als je er de ruimte voor hebt _/-\o_

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-03 15:58
Ik heb vorig jaar een overkapping met schuur gemaakt maar dan met een zadeldak … best een behoorlijk bouwwerk maar misschien haal je er bepaalde details uit waar je nog wat aan hebt.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2064148

Hier alvast een preview:

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:14
Goedemorgen mede-tweakers,

Wij hebben hier afgelopen week ook een overkapping/berging/tuinhuis in de tuin neergezet. Nu willen wij deze aan de binnenzijde gestuct afwerken.

Alleen wij hebben geen idee wat voor stucplaten wij hier voor moeten gaan gebruiken. Cement gebonden, vochtwerende gips gebonden, gipsvezel. Zoveel keuzes voor "vochtige" omgevingen, maar wij worden er niet wijs uit. Kunnen jullie ons helpen een juiste richting op te sturen hoe wij de binnenzijde kunnen gaan afwerken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blatenja
Lt-Crash schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:51:
Goedemorgen mede-tweakers,

Wij hebben hier afgelopen week ook een overkapping/berging/tuinhuis in de tuin neergezet. Nu willen wij deze aan de binnenzijde gestuct afwerken.

Alleen wij hebben geen idee wat voor stucplaten wij hier voor moeten gaan gebruiken. Cement gebonden, vochtwerende gips gebonden, gipsvezel. Zoveel keuzes voor "vochtige" omgevingen, maar wij worden er niet wijs uit. Kunnen jullie ons helpen een juiste richting op te sturen hoe wij de binnenzijde kunnen gaan afwerken?
Wij hebben er bewust voor gekozen en het is ook afgeraden om stuc-platen te gebruiken. Dit gaat met houten constructie te veel werken. Dan krijg je ongetwijfeld scheuren. We hebben agnes-platen gebruikt en tot dusver scheurt dit niet. Deze kunnen bij de naden ook redelijk werken. Persoonlijk zou ik dus niet gaan stucen in zo'n ruimte.
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee