Toon posts:

Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57
duimp schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:37:
Ik ben van plan om een overkapping of veranda te bouwen. Nu zit ik te twijfelen tussen beide en weet niet echt wat nu beter of handiger is. Hij komt voor de garagemuur van de buren en erfafscheiding loopt 20 cm voor de muur. We wonen er inmiddels 10 jaar en hebben dat stukje grond altijd mogen gebruiken omdat de buurman er toch niet mee doet. Persoonlijk wil ik een vrijstaande overkapping bouwen zodat ik geen "gezeur" heb met zijn stukje tuin maar aan de andere kant is een veranda wel weer prijstechnisch aantrekkelijk. Heeft iemand tips[Afbeelding]
Ik zou het aan je buurman en/of jurist vragen :+
Je haalt je in potentie heel wat op je hals als je op andermans grond gaat bouwen.. de leukste is natrekking (wat er op zijn grond staat wordt vanzelf zijn eigendom)

persoonlijk zou ik overwegen om de grond gewoon te kopen en direct af te spreken in het contract of je wel of niet in de muur mag verankeren.

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 29-12-2021 14:23]

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:01
uiteraard wil ik het met mijn buurman overleggen maar voordat ik dat eerst doe wil ik wel weten of de muur "geschikt" is voor een eventuele veranda. Deel van de muur is namelijk enkelsteen en de hoogte tot de boeidelen is 2 meter 60. Nu zie ik dat veel veranda's die je kant en klaar koopt hoger uitkomen dan 2 meter 60. Ik wil dus niet zover gaan dat ik dat boeideel ook nog moet verwijderen.

Dus voordat ik mijn buurman wat ga vragen moet ik wel eerst zeker weten of het geschikt is, dit had ik in mijn vorige bericht duidelijker moeten omschrijven, excuus hiervoor.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:15
duimp schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:27:
uiteraard wil ik het met mijn buurman overleggen maar voordat ik dat eerst doe wil ik wel weten of de muur "geschikt" is voor een eventuele veranda. Deel van de muur is namelijk enkelsteen en de hoogte tot de boeidelen is 2 meter 60. Nu zie ik dat veel veranda's die je kant en klaar koopt hoger uitkomen dan 2 meter 60. Ik wil dus niet zover gaan dat ik dat boeideel ook nog moet verwijderen.

Dus voordat ik mijn buurman wat ga vragen moet ik wel eerst zeker weten of het geschikt is, dit had ik in mijn vorige bericht duidelijker moeten omschrijven, excuus hiervoor.
Ik zou sowieso een losstaande overkapping maken. Een veranda vind ik echt niet mooi, al helemaal niet op die plek. Zou een dichte houten achterwand in de overkapping plaatsen, die stenen muur geeft toch geen sfeer?

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:34
Iets er tegen aanbouwen lijkt mij problemen geven als de buurman zijn dakgoot wil schoonmaken, tenzij je iets maakt met een stevig dak waar hij dan op kan lopen, ipv een veranda met glas platen.

Check ook even of er iets van erfdienstbaarheid geregeld is voor onderhoud van de muur.

Kwa sterkte van de muur kan je voorstellen om kolommen tegen de muur te zetten maar er niet aan vast te maken. Ze steunen waarschijnlijk dan wel op zijn fundering, maar je bouwwerk staat dan los tegen zijn muur.

[Voor 27% gewijzigd door Erwin_83 op 31-12-2021 14:07]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• duimp
Ik zou sowieso een losstaande overkapping maken. Een veranda vind ik echt niet mooi, al helemaal niet op die plek. Zou een dichte houten achterwand in de overkapping plaatsen, die stenen muur geeft toch geen sfeer?
[/quote]

ben ik met je eens, zit alleen mee dat de overkapping dan heel kort op de muur komt en dat ik nagenoeg geen werkruimte heb om aan de achterkant de boei delen enzo vast te maken. Dan moet ik ze via de binnenkant vastschroeven?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41
duimp schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:40:
[/quote]

ben ik met je eens, zit alleen mee dat de overkapping dan heel kort op de muur komt en dat ik nagenoeg geen werkruimte heb om aan de achterkant de boei delen enzo vast te maken. Dan moet ik ze via de binnenkant vastschroeven?
Daar zit ik hier ook mee; de overkapping komt deels tegen mijn eigen schuur aan maar hoe schroef je er dan rabatdelen op aan de buitenkant? Ik heb al bedacht dat er geen rabat delen op komen en slechts regelwerk + houtwerk aan de binnenkant.

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-12-2022
Wellicht kan je werken met panelen die je al in elkaar zet, en daarna vanuit binnen bevestigd? Een soort prefab.

Bouwen op andermans grond zou ik niet zo snel doen. Wat gebeurt er als je buurman het huis verkoopt en een nieuwe eigenaar nog wel iets met die grond wil?

• duimp
toch maar besloten om de overkapping volledig op eigen grond te zetten en ik ben van het weekend aan de slag gegaan op sketchUp en heb onderstaande getekend
  • overkapping van 6 x 3 meter
  • staanders en ligger 14,5 x 14,5 geschaafd douglas hout
  • dakbalken 6,5 bij 14,5 geschaafd douglas hout
Nu heb ik een paar vragen/opmerkingen

Wat is de meest gangbare hoogte van de staanders, ik dacht zelf 2,35 meter of dit te hoog?
Het liefst wil ik geen schoren gebruiken, kan ik deze zo weglaten of moet ik eventueel een extra staander aan de voorzijde plaatsen.
ook zou ik graag de dakbalken wat willen inkepen zodat de overkapping niet te hoog uitkomt, kan ik deze 5cm inkepen? volgens de balkenschuif mag dit niet maar ik zie wel dat sommige mensen dit doen.
Hoe verwerk ik het afschot van het dak, graag wil ik de staanders en liggers waterpas plaatsen

Alvast bedankt voor de tips!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:23
2m35 doorloophoogte is een dikke prima.

Pak je balk 7x20 dan kun je deze meer inkepen tot 15cm

6meter overspanning met balk 15x15 vraagt om een staander in het midden. Schoren zichtzijde niet nodig. Ik zou deze wel aan de achterkant plaatsen.

Edit: als je niet te hoog wilt bouwen kun je de balken 6.5x14.5 ook in balkhouders leggen.

[Voor 52% gewijzigd door barry86 op 10-01-2022 20:07]

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11
duimp schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:49:
toch maar besloten om de overkapping volledig op eigen grond te zetten en ik ben van het weekend aan de slag gegaan op sketchUp en heb onderstaande getekend
Hoe verwerk ik het afschot van het dak, graag wil ik de staanders en liggers waterpas plaatsen

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit zou ik niet doen en zeker afschot creeren door voorste staanders minimaal 2 cm hoger zetten.
Dit corrigeer je weer door de boeiboorden waterpas te zetten dan zie je er niks meer van.

• barry86
alki schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Dit zou ik niet doen en zeker afschot creeren door voorste staanders minimaal 2 cm hoger zetten.
Dit corrigeer je weer door de boeiboorden waterpas te zetten dan zie je er niks meer van.
Ik lees hier en daar ook dat afschot niet wordt toegepast, dat kleine plasje dat blijft liggen verdampt wel…
Zelf geen ervaring met deze redevoering overigens

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
barry86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Ik lees hier en daar ook dat afschot niet wordt toegepast, dat kleine plasje dat blijft liggen verdampt wel…
Op een oppervlakte van 20m2 zonder afschot kan toch behoorlijk wat water blijven liggen hoor.

Zeker schoren plaatsen want anders wordt het behoorlijk instabiel. Zeker als je zelf het dak gaat plakken bijvoorbeeld, dan moet je echt voorzichtig bewegen.
Hier een doorloophoogte van 2.30m maar ik heb dikkere dakbalken en nog isolatie toegepast en dan blijf ik net onder de 2.60m totale hoogte.

[Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 10-01-2022 21:02]

• praliwi
duimp schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:49:
Nu heb ik een paar vragen/opmerkingen

Wat is de meest gangbare hoogte van de staanders, ik dacht zelf 2,35 meter of dit te hoog?
Het liefst wil ik geen schoren gebruiken, kan ik deze zo weglaten of moet ik eventueel een extra staander aan de voorzijde plaatsen.
ook zou ik graag de dakbalken wat willen inkepen zodat de overkapping niet te hoog uitkomt, kan ik deze 5cm inkepen? volgens de balkenschuif mag dit niet maar ik zie wel dat sommige mensen dit doen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je schoren in de wanden plaatst hoef je aan de zichtzijdes geen schoren te plaatsen, dat gaat helemaal prima.

• alki
barry86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Nou ik zie dat bij mij buurman die t afschot niet goed gemaakt heeft, daar staat gewoon een paar cm water op zn dak, van al die regen van de laatste dagen

• praliwi
alki schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:08:
[...]

Nou ik zie dat bij mij buurman die t afschot niet goed gemaakt heeft, daar staat gewoon een paar cm water op zn dak, van al die regen van de laatste dagen
Is geen probleem hoor. De kant en klaar bouwpakketten die je overal kan kopen hebben ook nooit afschot. Gewoon het EPDM goed plakken en er gebeurt niks met dat water. Al zit bij je buurman waarschijnlijk gewoon de afvoer verstopt?

• duimp
wel handig die eenduidige reacties ;) betreft het plaatsen van schoren en afschot

Aan de achterzijde en linkerkant kant ik voor de zekerheid wel schoren plaatsen, deze worden toch dichtgemaakt zodat je de schoren niet ziet. voorzijde vind ik persoonlijk niet heel strak staan.

@barry86 ik heb die balkhouders overwogen maar vind het niet heel erg mooi, ook wel gedacht om de liggers tussen de ringbalken te plaatsen en dan via de buitenkant deze vast te schroeven. Ik zit alleen met een probleem en dat is dat ik aan de achterkant niet genoeg ruimte heb om ze vast te schroeven.

Zal deze eerst de betonpoeren bestellen en deze vast gaan plaatsen, denk dat dat al een uitdaging gaat worden voor mij ;)

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:54
Persoonlijk gaan wij geen schoren plaatsen. Ik vind het minder strak eruit zien. We hebben een overkapping straks van 7.2 meter, maar 4 poeren in de breedte staan, dus in totaal 8. Dat lijkt mij qua draagkracht toch meer dan voldoende eerlijk gezegd om het geheel stevig te houden. Zijn er mensen met ervaring wat betreft het isoleren? We willen namelijk de zijkanten dermate afschermen van muizen en ander ongedierte dat zich eventueel door het hout heen kan bijten. Ik zat zelf te denken aan damwandplaten, maar die zijn gelijk weer zo dik... en aardig prijzig.

[Voor 33% gewijzigd door blatenja op 12-01-2022 11:38]

• GeeMoney
  • Nu online
blatenja schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:37:
Persoonlijk gaan wij geen schoren plaatsen. Ik vind het minder strak eruit zien. We hebben een overkapping straks van 7.2 meter, maar 4 poeren in de breedte staan, dus in totaal 8. Dat lijkt mij qua draagkracht toch meer dan voldoende eerlijk gezegd om het geheel stevig te houden. Zijn er mensen met ervaring wat betreft het isoleren? We willen namelijk de zijkanten dermate afschermen van muizen en ander ongedierte dat zich eventueel door het hout heen kan bijten. Ik zat zelf te denken aan damwandplaten, maar die zijn gelijk weer zo dik... en aardig prijzig.
Schoren doe je ook niet voor je dak last maar voornamelijk voor de stabiliteit als je eens tegen een staander leunt bijvoorbeeld.
Bij het opbouwen van je staanders (die schoor je dan tijdelijk voordat je ringbalken erop komen) viel mij op hoe kwetsbaar dat eigenlijk al is en met een beetje kracht duw je eigenlijk zo de hele constructie om.

@duimp geef 1 reden om het dan juist niet te doen?
De wanden komen dicht dus je ziet het niet eens en het draagt altijd bij aan een veel sterkere en stabielere constructie.
Simpelweg wanden dicht zetten met wat rabat delen zal wel wat doen voor de stabiliteit maar zijn nooit zo degelijk als een schoor met een krappe hoek.

[Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2022 14:40]

• duimp
maar moet je nog schoren plaatsen op de kanten waar je de wanden dicht maakt?

• barry86
Iedereen met enig constructief inzicht weet dat schoren plaatsen een verstandige keuze is.

• duimp
@GeeMoney je hebt helemaal gelijk, ik zie ze inderdaad niet. Bedankt

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:12
Ik heb het wel eens gezien. Een kennis dacht ook zonder te kunnen. bij een flinke storm een paar jaar geleden is het half in elkaar gestort.
Zegt natuurlijk niks over jouw toekomstige constructie, maar als je advies zoekt zal die toch (bijna) altijd zeggen, zet ze er op

• praliwi
duimp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:37:
maar moet je nog schoren plaatsen op de kanten waar je de wanden dicht maakt?
Als je in de open zijdes geen schoren wil moet je er vanuit gaan dat je minimaal één achterwand en minimaal één zijwand moet plaatsen, en dat je in die wanden schoren plaatst (die je dus niet ziet als je de wandplanken monteert) d:)b

• praliwi
praliwi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Als je in de open zijdes geen schoren wil moet je er vanuit gaan dat je minimaal één achterwand en minimaal één zijwand moet plaatsen, en dat je in die wanden schoren plaatst (die je dus niet ziet als je de wandplanken monteert) d:)b
Helemaal zonder schoren wiebelt je constructie inderdaad alle kanten op.

• duimp
ik ben bezig om te bepalen waar de betonpoeren moeten komen te staan en heb nu 2 tekeningen gemaakt.

bovenste is voor geschaafde staanders van 14,5 x 14,5
onderste is voor staanders van 15 x 15

voordat ik de poeren definitief in de grond zet wil ik wel even zeker weten of mijn tekening klopt. als ik staanders van 14,5 x 14,5 gebruik moet ik toch van poeren van 15 x 15 op een buitenmaat van 600,5 cm zetten? Want dan is mijn buitenmaat van de staanders precies 600 cm.

• GeeMoney
  • Nu online
@duimp ik snap je vraag niet helemaal. Je poeren plaats je op hoe groot jij je overkapping wilt hebben. Daar pas je toch vervolgens je ringbalk gewoon op aan? Als jij balken besteld van 6 meter dan kan je die niet zo erop leggen. Geheid dat die balk A niet haaks zal zijn aan beide uiteindes en B hij zal vermoelijk wat langer zijn tenzij je het houtbedrijf daar extra voor betaald natuurlijk.

Dus 600,5 of 600,0 maakt niet uit alleen pas je daar je ringbalk gewoon op aan.

Verder ben ik geen constructeur en heb ik geen idee wat je op je dak wilt maar je zijkanten overspannen nu allebei 3 meter en ook je voor en achter wand hebben grote overspanningen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je extra staanders en poeren zou moeten plaatsen.

Mijn overkapping is qua binnenmaten 6x4 meter en ik heb 8 poeren en staanders.

[Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2022 10:35]

• duimp
Ik wil ringbalken zo bestellen dat ik zelf niet meer hoef te zagen, het bedrijf zaagt alles op maat voor mij en dat wordt dus 6 meter en 3 meter ringbalk. Vandaar de vraag 😁

Wat betreft het aantal poeren, ik zie overal kant en klaar pakketten van 6 x 3 waar het aantal staanders 6 zijn. Mijn zwager heeft er zelf een van 7 bij 4 met 6 staanders.

Waarom heb jij er 8 dan? Uit voorzorg of heb je dat laten berekenen

• GeeMoney
  • Nu online
duimp schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:17:
Ik wil ringbalken zo bestellen dat ik zelf niet meer hoef te zagen, het bedrijf zaagt alles op maat voor mij en dat wordt dus 6 meter en 3 meter ringbalk. Vandaar de vraag 😁

Wat betreft het aantal poeren, ik zie overal kant en klaar pakketten van 6 x 3 waar het aantal staanders 6 zijn. Mijn zwager heeft er zelf een van 7 bij 4 met 6 staanders.

Ik denk dat het moet kunnen inderdaad. Ik laat zelf nog zonnepanelen met ballast installeren op het dak dus ik wilde niets aan het toeval over laten :).
Houd ook rekening met eventuele overstek. Je gordingen kan je laten door steken voor de overstek aan de voor en achterzijde dus of die gordingen langer laten of je poeren en staanders naar binnen zetten.

Als je het uit tekent kom je vanzelf tot de juiste maatvoeringen. Als je de exacte maten hebt van je poeren en al je balken.

[Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2022 16:17]

• za3redrum
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
duimp schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:17:

Ligt aan de balken. Bij 15x15cm is 3 meter overspanning aangeraden. Bij 4 20x20 balken. Het kan denk ik net maar Bij 7x 4 had ik er 8 geplaatst. Overspanning van 3.5m is dan toch best wel wat.

• duimp
Ik had bij 7 x 4 ook 8 staanders geplaatst hoor.
Bij 6 x3 zijn 6 staanders volgens mij voldoende

• za3redrum
  • Niet online
duimp schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:53:
Ik had bij 7 x 4 ook 8 staanders geplaatst hoor.
Bij 6 x3 zijn 6 staanders volgens mij voldoende
Ja dat is voldoende. Ik wilde er ook liefst 6 maar 7 meter is dan net te lang dus zelf toch maar 8 geplaatst. Nu van de lente hopen op een timmerman die ermee kan starten...

• duimp
@za3redrum heb jezelf al de poeren geplaatst dan?

• za3redrum
  • Niet online
duimp schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:07:
@za3redrum heb jezelf al de poeren geplaatst dan?
Ja zelf geplaatst met 2 mensen. Viel nog aardig tegen om ze waterpas te krijgen op zo'n stoeptegel 50 cm diep maar het is gelukt. Nu al maanden is het een stand still project maar dit is ook niet de beste tijd voor de bouw en veel bouwvakkers hebben de leuke klussen voor het kiezen dus nog even afwachten... plaatsen van poeren is te doen maar wel zeer belangrijk want dat vormt het startpunt om alles waterpas te zetten.

• GeeMoney
  • Nu online
@duimp niet om te pluggen maar wellicht kan het je helpen:

Showcase Douglas overkapping bouwen

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58
Wij zijn ook in de markt voor een overkapping.

Echter onze plannen qua overspanning zijn misschien wat ambitieus:

Die 12 meter schuine overspanning zullen we wel niet redden. Maar met wat stalen balken hopelijk wel die 2x6m. Heeft er iemand misschien al ervaring met zulke constructies?

• barry86
2x6m is prachtig mooi en te doen met stalen balk.

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-03 16:45
Zo'n overspanning kan prima met een stalen balk (wel even een constructeur aan laten rekenen uiteraard). Met een overspanning van 5m + zit je al snel op 25cm of meer qua hoogte van een houten balk. Dat wordt wel heel fors.

De grote overspanning dan met een stalen balk pakken en haaks daarop houten balken leggen in het vak, dan heb je een veel kleinere overspanning.

Kan wel een een arbeidsintensieve klus worden zo in die puntvorm.
De toegevoegde waarde van die overkapping t.p.v. het trappetje is ook nihil, zeker gezien je met slecht weer daar ook 0 profiljt van hebt. De aansluiting ter plaatse van de goot lijkt mij ook technisch ingewikkeld worden wil je dat esthetisch mooi uitgevoerd hebben. ;)

Is het een optie om de overkapping daar (ongeveer) dezelfde breedte te maken als de andere kant?
Je krijgt dan de mogelijkheid om ook een mooie steunpositie voor je overkapping te maken op de hoek en evt ook in het midden zoals je dat nu hebt (die smalle kolom zou je dan ook iets meer 'body' kunnen geven en onderdeel maken van het ontwerp), daardoor ontstaat een rustiger ontwerp en sluit het naar mijn mening beter aan bij de huidige vorm en bebouwing waardoor er een geheel ontstaat. De overkapping verbindt het geheel dan in praktische zin maar ook in esthetische zin.

Technisch gezien wordt het dan ook wat beter uit te voeren omdat het meer recht toe recht aan is, wat ook kosten technisch (prijs per m2 overkapping) voordeliger zal zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Novadecasa op 19-01-2022 09:23]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 19:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Stefke schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:11:
Wij hebben nu ondanks Lazuur schimmel op een 4 maanden oude staander. Die zat er waarschijnlijk al op voor we gingen schilderen

Wij hebben 1 laag UV en 2 lagen lazuur aangebracht. Waarschijnlijk moet ik die er nu eerst afschuren, dan tegen schimmel behandelen.

NB. Lazuur leverancier gaf aan dat de aanbevolen methode is: 3x UV lazuur, 2x lazuur. 5 lagen dus... Dat ga ik dus niet doen
Hier wel 5 lagen. Bijna gehele overkapping/schuur gebeitst daarmee. Tis wat werk, maar potverdomme, wat is het mooi geworden so far (nog niet klaar).

Heb alles van de grond af opgebouwd. Afwatering moet nog naar gekeken worden ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18
ik zou denk ik wel iedereen even willen aanraden om preventief tegen schimmel te behandelen. Het lijkt bij ons te beperken tot 1 staander vooralsnog, die moet wel al geleverd te zijn met schimmel er in, maar behandelen kan pas vanaf maart (ivm temperatuur) en als de schimmel zich uitbreid kan ik alles gaan schuren en opnieuw lazuren :(

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:48

Haan

dotnetter

NeFoRcE schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Hier wel 5 lagen. Bijna gehele overkapping/schuur gebeitst daarmee. Tis wat werk, maar potverdomme, wat is het mooi geworden so far (nog niet klaar).

Heb alles van de grond af opgebouwd. Afwatering moet nog naar gekeken worden ;)
Ik ben wel benieuwd, heb je hiervoor een vergunning aan moeten vragen? Aangezien jouw overkapping grenst aan openbare ruimte en hoger is dan normaal is toegstaan (2m, zie ook je schutting)?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Haan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Ik ben wel benieuwd, heb je hiervoor een vergunning aan moeten vragen? Aangezien jouw overkapping grenst aan openbare ruimte en hoger is dan normaal is toegstaan (2m, zie ook je schutting)?
En in hoeverre speelt de '50cm van de erfgrens' tegenwoordig nog mee? Ik meende ooit wat gehoord te hebben hierover maar wellicht slaat het op heel wat anders O-)

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:48

Haan

dotnetter

QuattroNL schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:39:
[...]

En in hoeverre speelt de '50cm van de erfgrens' tegenwoordig nog mee? Ik meende ooit wat gehoord te hebben hierover maar wellicht slaat het op heel wat anders O-)
Volgens mij is het zelfs 1 meter.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Vergunning was niet nodig. Vandaar het hoekje uit de overkapping ook. Rest is geen openbaar toegankelijke grond (groenstrook naast schuur zeg maar). Hoogte is < 3 meter. Alles zo gebouwd dat 't binnen de grenzen van vergunningaanvraag is. Liep al 2 jaar te struggelen met die rotzooi, en was er zo klaar mee, heb maar water bij de wijn gedaan.

edit:

offtopic:
wilde geen topic kaping doen. Alleen tonen wat beits doet, en dat 5 lagen wel een must is. M'n zus heeft ongv zelfde schuur gebouwd, maar 3 lagen gedaan (2x lazuur en 1x uv) die zei dat dat niet nodig was om 5x te doen. Blij dat ik het wel gedaan heb. Het is even kut, maar over 10 jaar ziet onze schuur er nog exact zo uit.)

[Voor 33% gewijzigd door NeFoRcE op 25-01-2022 14:17]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:40
Ik heb een "simpele" overkapping van ongeveer 3x3 van onbehandeld douglas hout. Nu merk ik dat de onderkant van het plafond nat wordt als het kouder is buiten en zit er ook lichte schimmelvorming op. Klopt het dat isoleren van het dak met pir platen deze problematiek oplost? De EPDM laat op een paar plekken wat los en wil ik opnieuw verlijmen. Dus als het toch los moet, dan kan ik er direct isolatie onder leggen.

En zijn er mensen die een simpel afdakje hebben gemaakt van douglas (fietsenhok achtig)? Ik heb een rommelhoekje in de tuin die ik graag wil overkappen met een simpel afdakje zodat de BBQ + toebehoren droog kan staan. Het gaat om een oppervlakte van 180x200. Kan dat met relatief lichte balken uitgevoerd worden en kunnen de staanders direct op een 60x60 tegel gezet worden, of is het verstandiger om deze ook op poeren te zetten?

De wijzen komen uit het Oosten!

• duimp
NeFoRcE schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:43:
[...]

maar als je onderstaande lazuur gebruikt hoef je toch niet 5 lagen te gebruiken?

https://www.remmerswebshop.nl/hk-lazuur-douglas

• barry86
Naar mijn mening is 5 lagen echt belachelijk en enkel een verdien model.
Je zou ook kunnen zeggen, dat als er 5 lagen nodig zijn, het baggerkwaliteit is.

[Voor 36% gewijzigd door barry86 op 26-01-2022 11:19]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18
duimp schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:13:
[...]

maar als je onderstaande lazuur gebruikt hoef je toch niet 5 lagen te gebruiken?

Dat is wel wat de betreffende webshop adviseert, 2 lagen UV en 3 lagen normaal.

Ik vind het overigens wat plastic ogen na de behandeling, en met de kleurloze variant wordt het ook wel erg oranje maar dat went snel. Alleen jammer van die schimmel :(\
@NoepZor als de schimmel op het hout zit zou ik dat wel behandelen. Staat een middel voor op bovenstaande webshop, maar dat is volgens mij vergelijkbaar spul als badkamer antischimmel (iig iets met chloor erin). Kan je hout bleker maken

[Voor 39% gewijzigd door Stefke op 26-01-2022 11:25]

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

[...]

Ik heb twee lagen Lazur gedaan, en 3 lagen UV bescherming. Liever laagje te veel dan te weinig. Dit voelt ook wel erg beschermd trouwens. Zit gewoon een laag op het hout. Wellicht wat plastic zoals bovenstaande reactie. Maar de kleur is echt prachtig zo, steekt mooi af van 't zwart, en als dit zo jaaaaaaren goed blijft, vind ik het prima!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:06
NoepZor schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:24:
Ik heb een "simpele" overkapping van ongeveer 3x3 van onbehandeld douglas hout. Nu merk ik dat de onderkant van het plafond nat wordt als het kouder is buiten en zit er ook lichte schimmelvorming op. Klopt het dat isoleren van het dak met pir platen deze problematiek oplost? De EPDM laat op een paar plekken wat los en wil ik opnieuw verlijmen. Dus als het toch los moet, dan kan ik er direct isolatie onder leggen.

En zijn er mensen die een simpel afdakje hebben gemaakt van douglas (fietsenhok achtig)? Ik heb een rommelhoekje in de tuin die ik graag wil overkappen met een simpel afdakje zodat de BBQ + toebehoren droog kan staan. Het gaat om een oppervlakte van 180x200. Kan dat met relatief lichte balken uitgevoerd worden en kunnen de staanders direct op een 60x60 tegel gezet worden, of is het verstandiger om deze ook op poeren te zetten?
Wat jij beschrijft is precies het probleem als je geen isolatie onder je dakbedekking toepast. Het kan goedgaan maar vaak genoeg krijg je condensvorming aan de onderkant van het dak. Isoleren met pir platen (het hoeft niet heel dik te zijn) lost je probleem op. Let er wel op dat de platen geschikt zijn om epdm op te lijmen.
Dat je epdm loslaat is geen goed teken; verkeerde lijm? onvoldoende lijm? Hopen dat je de epdm er heel afkrijgt anders wordt het een nieuwe laag.

Wat je afdakje betreft: dit moet wel goed verankerd worden (palen in de grond of op poeren, je geeft niet aan of die ook tegen een muur of schutting komt). Doe je dit niet en de wind slaat eronder kan je afdakje wel eens bij de buren liggen.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

DasNieNix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Wat jij beschrijft is precies het probleem als je geen isolatie onder je dakbedekking toepast. Het kan goedgaan maar vaak genoeg krijg je condensvorming aan de onderkant van het dak. Isoleren met pir platen (het hoeft niet heel dik te zijn) lost je probleem op. Let er wel op dat de platen geschikt zijn om epdm op te lijmen.
Dat je epdm loslaat is geen goed teken; verkeerde lijm? onvoldoende lijm? Hopen dat je de epdm er heel afkrijgt anders wordt het een nieuwe laag.

Wat je afdakje betreft: dit moet wel goed verankerd worden (palen in de grond of op poeren, je geeft niet aan of die ook tegen een muur of schutting komt). Doe je dit niet en de wind slaat eronder kan je afdakje wel eens bij de buren liggen.
Crap, dat kan ik nog wel eens vergeten zijn, maar mijn constructie is net even anders:

EPDM
Underlayment
Panlatten (soort spouw), met her en der tussen panlatten leidigen elektra,
sponningplanken

Het ventileert wel iets tussen de panlatten. Hopelijk blijft het bij mij wel goed. Heb nog geen schimmelvorming en het dak ligt er op deze manier al 3 maanden op (met nog een cm water op het EPMD ivm afvoer wat nog niet goed zit).

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:40
DasNieNix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb de EPDM destijds verlijmd met contactlijm die ik er bij heb gekregen, maar het ligt er niet heel strak meer op. Loshalen lijkt me dan geen probleem. Ik had toen ik de overkapping heb gezet een beetje wisselende berichten gelezen over isolatie, vooral ook omdat het aan 2 zijden open is, maar blijkbaar maakt het toch uit.
Ik bedoel dan met paalhouders vastzetten op de tegels (60x60x6). Maar als poertjes een stabielere optie is dan ga ik daarvoor. Het afdak wordt in een hoek geplaatst, waarvan 2 zijden bestaande schutting.

De wijzen komen uit het Oosten!

• alki
[...]

Wat een geld heb voor t zelfde product 18.95betaald in Duitsland

• duimp
alki schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Wat een geld heb voor dezefde pot 18.95betaald in Duitsland
Voor 2,5 liter?

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou zeker schoren plaatsen. Had de hele constructie staan hier (11 staanders van 245cm hoog, met de complete ringbalk erop, incl schroeven waar je U tegen zegt, en toch wiebelde het alle kanten op als je duwt. De krachten die vrijkomen als het waait oid, ik zou het zeker schoren.

Nu staat het als een huis. Poeren van 100cm hoog, gaat nergens meer heen. Heb geen afschot in het dak gedaan. Superstrak zo. Gewoon zorgen dat de afvoeren goed ingefreesd zijn (hier te weinig, nu dus 1 cm water, in de lente maar even naar kijken). Ligt al 3 maand water op het dak, 0 lekkage. Ja, mooi projectje ;)

• alki

• barry86
alki schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Wat een geld heb voor dezefde pot 18.95betaald in Duitsland
In DL is 2.5L ong 40-45 en 5L 60-70euro
Maarja, we zijn zoch niet in DL? ;)

• alki
barry86 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:38:
[...]

In DL is 2.5L ong 40-45 en 5L 60-70euro
Maarja, we zijn zoch niet in DL? ;)
https://www.bauhaus.info/holzlasuren/holzlasur/p/15092972
Ander merk zelfde product. Zou toch maar eens op de Duitse amazon kijken

• barry86
alki schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:41:
[...]

https://www.bauhaus.info/holzlasuren/holzlasur/p/15092972
Ander merk zelfde product. Zou toch maar eens op de Duitse amazon kijken
Ja duh, bij de Action heb je ook beits voor 1euro en 100liter.
Niet Audi met Dacia prijzen vergelijken ;)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

barry86 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Ja duh, bij de Action heb je ook beits voor 1euro en 100liter.
Niet Audi met Dacia prijzen vergelijken ;)
Dit dus. Knal er voor bijna 20k een overkapping neer, en dan bezuinigen op iets wat jaren en jaren mee moet gaan? Nee bedankt :+

• duimp
afgelopen zaterdag begonnen om de poeren uit te zetten, leuk werk maar wel veel gemeet en gesjouw om de poeren exact waterpas te krijgen en ook op de juiste maat. ik moet bijvoorbeeld diagonaal 408.92 cm meten, dit is toch niet te doen. weet niet hoe andere mensen dit doen?

had trouwens nog een andere vraag en die zal misschien heel dom zijn maar plaats je de opsluitbanden precies in het midden van de poeren of juist aan de buitenzijde van de poeren. hier moeten dan de wanden op komen. of is dat meer wat je zelf wil, nogmaals zal een domme vraag zijn :)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

met opsluitbandne maakt het niet echt uit waar je ze neer zet. Net wat je mooi vind. Ik vind zelf mooier als ze in het midden zitten (zodat de staanders iets voorbij je wanden lopen).

die diagonaal kan je met een rolmaat checken, of een touw op exacte lengte.

Een 3-4-5 constructie bouwen wil ook meehelpen.

Verder veel met touw werken zodat je zeker weet dat dingen recht lopen.

Hier moesten we een bekisting van 4x8,5 voor betonvloer exact haaks maken. Zat echt heel veel werk in. Maar kan zeggen dat de boel millimeternauwkeurig is geworden!

• duimp
ik had bijna het hout besteld voor de overkapping komt mijn vrouw met een vraag of aan de zijkant een kleine overstek gemaakt kan worden :)

Nu heb ik onderstaand getekend maar ik kan nergens vinden of dit bouwtechnisch kan en hoeveel die overstek mag worden. Ik weet dat mijn zwager dit ook heeft maar graag zou ik zeker willen weten dat het ook veilig is.

En tot hoeveel cm dit veilig is.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Komt nog 18mm beplating op? Zou de middelste en buitenste 2 doortrekken tot de volgende ligger, dat samen met volledige verschroeving zou een mooi degelijk geheel moeten geven.

• duimp
ja er komt nog dakbeschot op.

snap niet zo goed wat je bedoelt met de volgende liggers, ik wou aan de linkerkant van de uitstekende balken de boeidelen schroeven.

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-03 17:13
Ik ben ook voornemens om een overkapping met deel schuur te gaan bouwen. Waar bestellen jullie het hout? Ik vind de houtprijzen nog erg hoog!

• praliwi
duimp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:41:
ik had bijna het hout besteld voor de overkapping komt mijn vrouw met een vraag of aan de zijkant een kleine overstek gemaakt kan worden :)

Nu heb ik onderstaand getekend maar ik kan nergens vinden of dit bouwtechnisch kan en hoeveel die overstek mag worden. Ik weet dat mijn zwager dit ook heeft maar graag zou ik zeker willen weten dat het ook veilig is.

En tot hoeveel cm dit veilig is.[Afbeelding]
Ik zou er altijd vanuit gaan dat je overal op het dak kan staan. Zoals je het nu getekend hebt stort dat overstek natuurlijk in als je erop staat, dus dat lijkt me niet zo handig. Je zal de balken (of in ieder geval een aantal) door moeten laten lopen en moeten verbinden met je gordingen en ringbalk.

• duimp
jij bedoeld dat ik de balk meer op de ringbalk moet laten rusten

als ik dan kijk naar de werkinstructie die mijn zwager bij zijn overkapping zie ik onderstaand.

daar worden de klossen aan dakbalk vastgemaakt. :?

• duimp
oliviertjah schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:05:
Ik ben ook voornemens om een overkapping met deel schuur te gaan bouwen. Waar bestellen jullie het hout? Ik vind de houtprijzen nog erg hoog!
ik ga het waarschijnlijk bij douglas-hout.nl bestellen, voordeel daar is dat ze de liplasverbindingen ook kunnen zagen. het hout is inderdaad duur, ik houd het nu een half jaar in de gaten maar is nog niet goedkoper geworden, eerder duurder :'(

• GeeMoney
  • Nu online
Je kan je "laatste" balken toch ook terughouden en dan je overstek balkjes over je ligger heen laten lopen ?
Zo heb ik het ook gedaan, ik zal even een foto opzoeken.

Hier een schets van bovenaf gezien:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb dus aan mijn achterkant geen overstek.

[Voor 57% gewijzigd door GeeMoney op 09-02-2022 08:48]

• oliviertjah
duimp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:15:
[...]

ik ga het waarschijnlijk bij douglas-hout.nl bestellen, voordeel daar is dat ze de liplasverbindingen ook kunnen zagen. het hout is inderdaad duur, ik houd het nu een half jaar in de gaten maar is nog niet goedkoper geworden, eerder duurder :'(
Handig dat je daar de verbindingen al kunt laten zagen inderdaad! Ik ga mijn lijstje even compleet maken en dan maar wat vergelijken, eventueel ook bij lokale houthandels.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:47:
Je kan je "laatste" balken toch ook terughouden en dan je overstek balkjes over je ligger heen laten lopen ?
Zo heb ik het ook gedaan, ik zal even een foto opzoeken.

Hier een schets van bovenaf gezien:

***members only***

Ik heb dus aan mijn achterkant geen overstek.
Ik begrijp die kleine overhang/inkeping (waar linksboven 50mm staat) niet zo goed. Heb je daar toevallig ook een aanzicht van de zijkant?

• GeeMoney
  • Nu online
SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik begrijp die kleine overhang/inkeping (waar linksboven 50mm staat) niet zo goed. Heb je daar toevallig ook een aanzicht van de zijkant?
Ik houd die gordingbalk dus 5cm terug van die ligger zodat de overstek balk dus 5cm over de ringbalk valt :).

Members only:

Dus de overstek balk valt nu over de volle 15cm van de ringbalk en 5cm daarnaast nog zodat ik hem ook aan de gording kan schroeven.
De pijlen stellen de schroefrichting voor, ik heb dus elke overstek balk nog met 3 tellerkopschroeven vastgezet.

[Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 09-02-2022 10:17]

• SquareOne
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Ik houd die gordingbalk dus 5cm terug van die ligger zodat de overstek balk dus 5cm over de ringbalk valt :).

***members only***

Dus de overstek balk valt nu over de volle 15cm van de ringbalk en 5cm daarnaast nog zodat ik hem ook aan de gording kan schroeven.
De pijlen stellen de schroefrichting voor, ik heb dus elke overstek balk nog met 3 tellerkopschroeven vastgezet.
Dank, maar ik bedoel eigenlijk iets anders.
De inkeping in de ringbalk lijkt maar 2 a 3 cm o.i.d.
Members only:

• wmeester
oliviertjah schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:05:
Ik heb hier ook hele excel lijsten bijgehouden van houtleveranciers en wat ik nodig heb. Want hout is 1, maar vervolgens komt er betonpoeren, isolatieplaatjes, EPDM, rabatdelen, vloerdelen, ijzerwerk, verf en alles.
En veel houtleveranciers rekenen voor bezorgen 75-125 euro.

Een aantal shops:
-gadero.nl (ook erg makkelijk omdat ze veel instructies/tips hebben staan, hout is daar erg aan de prijs) Ik heb hier via hun calculator ook berekent wat ik nodig heb. Dit in Excel gegooid en prijzen bij andere leveranciers opgezocht.
-wovar.nl (daar heb ik zwarte daktrim en epdm lijm-kit vandaan plus wat schoefwerk)
-EPDMtotaal (voor epdm en isolatie)
-houthandelsmetsers.nl (voor dakbeschot en boeidelen)
-123douglashout.nl (lijkt dezelfde winkel als gorinchemse houthandel) Is vrij voordelig met douglashout
-houthandel woerden (heeft iets beperker assortiment maar lijkt vrij voordelig)
-dijkgraafhuisentuin (hier niet kunnen slagen ivm beperkt assortiment)
-msmits.nl

Daarbij lijkt het wel alsof alle houtleveranciers hier 75+ km vandaan zitten. Er zit 1 houthandel hier om de hoek maar die is met alles 20-25% duurder dan de voordeligste.
Tijd voor een douglashout-pricewatch uitbreiding.
Alle randmaterialen zoals ijzerwerk, lijm, kit loont het ook om te shoppen bv bij Toolstation heeft veel voor weinig en kun je vaak en snel terecht om op te halen.

[Voor 21% gewijzigd door wmeester op 09-02-2022 11:26]

• GeeMoney
  • Nu online
SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Dank, maar ik bedoel eigenlijk iets anders.
De inkeping in de ringbalk lijkt maar 2 a 3 cm o.i.d.

***members only***
Dat bedoel je :) .
Zie foto. De ringbalk overlapt een volle 3cm alvorens de halfhout verbinding aangebracht is (dit ten behoeve van extra draagkracht/sterkte aangezien ik 4meter overspanning heb:

Members only:

[Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 09-02-2022 12:48]

• SquareOne
  • Nu online
GeeMoney schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Dat bedoel je :) .
Zie foto. De ringbalk overlapt een volle 3cm alvorens de halfhout verbinding aangebracht is (dit ten behoeve van extra draagkracht/sterkte aangezien ik 4meter overspanning heb:

***members only***

Helder, mooi stukje engineering 8)
Dat topic was ik inderdaad even kwijt, thanks!

• oliviertjah
wmeester schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Ik heb hier ook hele excel lijsten bijgehouden van houtleveranciers en wat ik nodig heb. Want hout is 1, maar vervolgens komt er betonpoeren, isolatieplaatjes, EPDM, rabatdelen, vloerdelen, ijzerwerk, verf en alles.
En veel houtleveranciers rekenen voor bezorgen 75-125 euro.

Een aantal shops:
Bedankt voor de tips! Ga ik zeker naar kijken

• duimp
ben ik weer met wat vragen :)

ben aan het kijken wel dakbeschot ik wil hebben en kom 2 verschillende types tegen bij de leverancier waar ik wil bestellen

https://www.douglas-hout....elen%2018x175mm%20wb.html

https://www.douglas-hout....lank%2020x175mm%20wb.html

als ik het goed heb zie je bij de vellingdelen een randje tussen de planken en bij de sponningplank is het één geheel dus geen ruimte tussen de planken.
Nu wil ik een "moderne" overkapping dus lijkt mij een sponningplank beter bij me staan omdat je dan een geheel als dak hebt.

Graag zou ik horen hoe jullie dit zien.

Mag je trouwens de sponningplank strak tegen elkaar aanzetten of moet je daar een paar mm vrij laten ivm werking van het hout?

• wmeester
Vellingdelen hebben een heel klein v-groefje tussen de planken als je ze strak tegen elkaar aan zet.

Ik heb geen ervaring met sponningplanken maar dat lijkt mij juist een iets goedkopere oplossing en moeilijker 1 geheel van te maken. Sowieso is iedere plank anders/andere tekening. Dus je zal altijd de naadjes blijven zien.

Ik heb mijn dakbeschot uiteindelijk gemaakt van vuren vellingdelen. Is wat fijner van draad en iets lichter en voordeliger dan douglashout. Hier zit ook een heel klein v-groefje in.
https://houthandelsmetser...ren-vloerdelen-18-x-140mm

• duimp
en heb je deze strak in elkaar gezet of met een afstandhoudertje gewerkt?

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Staan alle overkappingen nog? :9
Dit is toch wel de vuurproef...

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• GeeMoney
  • Nu online
QuattroNL schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:41:
Overkapping wel, mijn schutting niet meer en ik mis ook wat dak pannen :(

• bbbrumbrum
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:34:
[...]

Overkapping wel, mijn schutting niet meer en ik mis ook wat dak pannen :(
Op nieuwbouw?? Moet écht niet kunnen! Als ik zag hoeveel haken en schroeven ik in het pannendak moest verwerken per voorschrift, pffff.

• GeeMoney
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:05:
[...]

Op nieuwbouw?? Moet écht niet kunnen! Als ik zag hoeveel haken en schroeven ik in het pannendak moest verwerken per voorschrift, pffff.
Ja, in nieuwbouw en ook nog bovenin de nok. Ik zit wel op een echt winderig stuk, meerdere woningen hier pannen eraf en ik ben dus 8 meter schutting kwijt :(.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:46
bbbrumbrum schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:05:
[...]

Ik heb vorig jaar ook een schuur gebouwd en was te lui om panhaken toe te passen. De panhaken liggen in de schuur ipv erop. Toch liggen de pannen nog steeds. Ben benieuwd hoe het er morgen bij staat.

• bbbrumbrum
  • Niet online
PolderPloer! schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Ik heb vorig jaar ook een schuur gebouwd en was te lui om panhaken toe te passen. De panhaken liggen in de schuur ipv erop. Toch liggen de pannen nog steeds. Ben benieuwd hoe het er morgen bij staat.
Tsja, n=1. Maar de richtlijnen zijn gebaseerd op situering woning, locatie en hoogte. Denk dat allemaal bij @GeeMoney nadelig is, inclusief wind haaks op de nok wat zuiging aan de luwe zijde geeft. Als ze dan een paar haken minder hebben gezet dan nodig dan is het snel feest…. Hoop voor hem dat de piek van de storm niet méer schade heeft opgeleverd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• oliviertjah
Hier in de afgelopen weken het hout besteld en meteen aan de slag gegaan! Blij dat ik het hout al had, want de prijzen zullen er niet beter op gaan worden.

Hopelijk voor de zomer klaar!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:34
QuattroNL schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:41:
Aan de overkapping niks gemerkt. Moest de schutting (van de vorige bewoners) wel wat terug trekken naar bijna waterpas. En standaard met vogelhuisje ging door de tuin.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EstherRik
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05-2022
oliviertjah schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:00:
Hier in de afgelopen weken het hout besteld en meteen aan de slag gegaan! Blij dat ik het hout al had, want de prijzen zullen er niet beter op gaan worden.

Hopelijk voor de zomer klaar!

[Afbeelding]
Wow ben benieuwd naar je resultaat! Was best een goede investering inderdaad, om hout te kopen. Nu nog olie om het netjes af te maken ;)

• duimp
@oliviertjah is dit geschaafd hout? ziet er erg strak uit.
waar heb jij het besteld als ik vragen mag?

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:31

ChUcKiE

Dus........

Ik wil een wat grote/ruime open opslag creëren in de vorm van een overkapping/houtopslag type.

Dus een eenvoudig schuin aflopend dak, dakpannen, dikke palen , maar verder eenvoudig. Omdat het de bedoeling is dat de overkapping tegen/voor de garage en muur van de buren komt te staan wordt het best een brede overkapping. Een klein deel zal gebruikt worden voor stookhout opslag, de rest voor buiten spul, plastic kinderspeelgoed (tractors, kruiwagens etc.)
Breedte zo'n 14 meter, diepte onder schuin dak 1,5-2 meter. Ik ga er van uit, dat ik de overkapping niet aan de garage van de buurman ga bevestigen, dus dat deze er los tegen aan gezet gaat worden.
Heeft hier iemand iets vergelijkbaars gemaakt en wat tips? Is er ergens online toevallig een ontwerptool waar ook dit soort overkappingen in te ontwerpen valt?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• oliviertjah
duimp schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:43:
@oliviertjah is dit geschaafd hout? ziet er erg strak uit.
waar heb jij het besteld als ik vragen mag?
Dat mag zeker! Ik heb besteld bij Joost Breden en ook eea bij Gardero (daar was het dakbeschot in de aanbieding en goedkoper dan bij Joost Breden).

Het is fijnbezaagd, niet geschaafd. Inderdaad mooi recht en voor bezaagd hout best glad!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• za3redrum
  • Niet online
Het gaat nog langzaam maar als het goed is volgende maand wat stappen die we kunnen maken. De voorbereiding is in ieder geval een heel eind. Poeren, afwatering en bestrating is klaar...

• EstherRik
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05-2022
za3redrum schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:44:
Het gaat nog langzaam maar als het goed is volgende maand wat stappen die we kunnen maken. De voorbereiding is in ieder geval een heel eind. Poeren, afwatering en bestrating is klaar...
Het begin ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Kun je ons/mij op de hoogte houden?

• alki
za3redrum schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Neem aan dat je poeren hebt gebruikt om die palen op te zetten of is dit wat anders ? ;)

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:54
EstherRik schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Het begin ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Kun je ons/mij op de hoogte houden?
Zeker! Ik hoop als alles mee zit volgende maand meer progressie te hebben, als het weer wat mee zit.
alki schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Neem aan dat je poeren hebt gebruikt om die palen op te zetten of is dit wat anders ? ;)
De hoeken waar de schroefdraad uit komt zijn de poeren inderdaad. Daar komen de palen op.

(excuses, zit per ongeluk op een andere account ingelogd :) )

[Voor 4% gewijzigd door blatenja op 31-03-2022 14:52]

• duimp

Vandaag een deel van het hout binnengekregen, nu wil het alleen nog beitsen.

Ik zit te twijfelen over 2 soorten betreft hk lazuur van Reimers, de kleurloze en de douglaskleur.
Is het zo dat de kleurloze geen kleur naar voren brengt en alleen maar bescherming is?

Ben bang dat als ik de douglas variant kies dat het dan wel heel oranje wordt

Graag lees ik jullie ervaring

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:40

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@duimp

Ik heb HK lazuur en waar ik het eerst kon aanraden zit ik nu te kijken naar een andere oplossing.
Ik heb mijn siberisch lariks wel 4 keer behandeld met HK lazuur. Na 1 seizoen in de volle regen (dat wel) begint de vergrijzing alweer door te komen.

Dus ik ga nu overwegen een keer een kleurbeits toe te passen en dan vervolgens nog een beschermlaag eroverheen. En dan heb ik de UV van Lazuur nog niet eens toegepast.

Voor mij geen HK Lazuur meer. Als iemand nog interesse heeft in een 2.5 liter kleurloos en 5 liter UV kleurloos. Voor 100 eu, graag DM.

edit: en ik vind de droogtijd van Lazuur echt absurd, meer als 12 uur

[Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 13-04-2022 15:39]

discogs

• duimp
@loewie1984 jij hebt dus de kleurloze gebruikt.
Zag jij nog dat het hout mooier van kleur werd of doet het weinig?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:40

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@duimp oh nee het wordt wel iets mooier hoor, beetje gebufd maar het blijft wel kleurgetrouw aan het hout zelf.

Dit is/was in aanbouw:

[Voor 52% gewijzigd door loewie1984 op 13-04-2022 15:50]

discogs

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee