Idempotent.
Heel veel werk! Nee alles zelf bedacht en dan maar hopen dat het wordt zoals je het in het hoofd hebt.Hortz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:33:
Dat moet best wat werk zijn geweest en ook qua kosten, maar het eindresultaat mag er zeker zijn!
Hoe ben je bij dit complete idee gekomen? Zelf bedacht of iemand bij ingehuurd?
De buren hebben een uitbouw, was dat ook niet iets om te overwegen?
Bij de eerste foto's dacht ik de omgeving al te herkennen, maar nu weet ik het zeker.
Groeten van iemand op het eerste 'schiereiland'.
Uitbouw hebben we zeker aan zitten denken, maar zijn tevreden met de ruimte in onze huiskamer zoals die nu is. Ons vorige huis o.a. verlaten omdat het een balzaal was en om dan hier vervolgens de boel weer te gaan vergroten...
Ah wat leuk! groeten terug:)
Gasloos sinds 2020.
Mag ik vragen waar jij je glazen wand vandaan hebt, ik heb namelijk net mijne besteld en die ziet er denk ik nagenoeg hetzelfde uit, en wat je voor je wand afwerking binnen hebt gebruikt?
Mag eventueel ook in een DM als je dat wilt.
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 03-08-2021 17:55 ]
Ik vind het al vervelend als het zonnescherm wordt uitgedraaid.
Wat een gigantisch project! Petje af! Zeer mooi doordacht de constructie!Herkz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:14:
Hoi mede-bouwers,
Hier ben ik vorig jaar eind augustus begonnen met een L-vormige overkapping tegen mijn woning aan.
Alles is in de vrije avond en weekend uurtjes gemaakt.
En de hele winter door gegaan, veel regen en wind gehad.
***members only***
Nog te doen:
- Deur aan steegkant afmaken
- meer verlichting maken
- wachten tot de nalevering glazen panelen komen
- van binnen mooi aankleden
- bedenken wat ik met de ruimte moet doen, tips?
Bedankt!GeeMoney schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:53:
@Herkz complimenten!
Mag ik vragen waar jij je glazen wand vandaan hebt, ik heb namelijk net mijne besteld en die ziet er denk ik nagenoeg hetzelfde uit, en wat je voor je wand afwerking binnen hebt gebruikt?
Mag eventueel ook in een DM als je dat wilt.
Die komen bij tuinmaximaal vandaan. Zou hier niet weer bestellen, veel te lange levertijden en moet nu weer 2,5 maand wachten op de nalevering.
De wandafwerking zijn multiplex platen van 18mm dik. platen onderling aan elkaar bevestigd (tegen scheurwerking), schuinafgeschaafd en opgevuld met acrylaatkit.
Gasloos sinds 2020.
Er zijn grote leveringsproblemen met glazen schuifwanden, ligt niet aan tuinmaximaal hoor. Producenten annuleren zelfs orders zonder communicatie. Super mooi gemaakt trouwens!Herkz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:51:
[...]
Bedankt!
Die komen bij tuinmaximaal vandaan. Zou hier niet weer bestellen, veel te lange levertijden en moet nu weer 2,5 maand wachten op de nalevering.
De wandafwerking zijn multiplex platen van 18mm dik. platen onderling aan elkaar bevestigd (tegen scheurwerking), schuinafgeschaafd en opgevuld met acrylaatkit.
De 20x20 staanders en liggers heb ik geschaafd gekocht. Maar inderdaad, toen ik de fijn bezaagde 20x7,5 balken binnen kreeg schrok ik wel even. Dus al die balken maar behandeld met de bandschuurmachine en glad gemaakt. Tijdens het schuren denk je dan, had ik maar 5 euro per balk extra uitgegeven aan geschaafde balken...barry86 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:35:
@Herkz . Douglas hout nog geschuurd? Of was het glas genoeg? Ik had “fijn bezaagd” gekocht. Maar de hout leverancier had daar een andere definitie bij 😉
Gasloos sinds 2020.
Dat wist ik niet, kunnen zij dan ook niks aan doen inderdaad, het is overal een gekkenhuis momenteel.praliwi schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:17:
[...]
Er zijn grote leveringsproblemen met glazen schuifwanden, ligt niet aan tuinmaximaal hoor. Producenten annuleren zelfs orders zonder communicatie. Super mooi gemaakt trouwens!
Ze hebben inmiddels ook wat eerlijkere leveringstijden op de site staan, bij ons werd nog gemeld dat de deuren na 4 weken op onze oprit stonden, niet dus. Bedankt!
Gasloos sinds 2020.
Haha inderdaad, dat heb ik ook gedacht! Maar leveranciers met geschaafd hout zijn dun bezaaid. Tevens ging het met de excenter van 225mm met korrel 60 mooi snel 😎Herkz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:57:
[...]
De 20x20 staanders en liggers heb ik geschaafd gekocht. Maar inderdaad, toen ik de fijn bezaagde 20x7,5 balken binnen kreeg schrok ik wel even. Dus al die balken maar behandeld met de bandschuurmachine en glad gemaakt. Tijdens het schuren denk je dan, had ik maar 5 euro per balk extra uitgegeven aan geschaafde balken...
[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 03-08-2021 21:08 ]
Ik ben zover dat ik met het dakbeschot kan beginnen maar daar begin ik na mijn welverdiende vakantie aan ;-)
Toch ga ik deze dagen alvast een klein begin maken met de zijwanden. Deze worden ook geisoleert en wil dampdichtfolie (binnenkant) en dampopenfolie (buitenkant) gebruiken. Nu lees ik dat je tussen de dampopenfolie en rabatdelen (buitenwand) ventilatieruimte moet houden echter dat komt bij mij niet uit. Is het erg om de rabatdelen tegen de dampopen folie te plaatsen ?
:strip_exif()/f/image/eOse9YtgEKjJool6net4Fouk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8OxoGYhNmSUMQGfPzap0aFuN.jpg?f=fotoalbum_large)
Productieve dagen gehad, aardig gesloopt nu.

Eerst een sleuf graven om de oude grondkabel te vervangen en meteen nieuwe kabel gelegd voor de zonnepanelen...
:strip_exif()/f/image/IYZ5n0VP5W3POdBgObtxcgrP.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen 4 panelen erop gegooid.. Hyundai van 390WP. Deze zijn iets breder dan normaal en daardoor toch een half paneel extra aan opbrengst.
:strip_exif()/f/image/Z1eZX7eQErVbVWiHAkvE8H9z.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens alle stenen eruit getrokken...en netjes in de container gestapeld om het erin te krijgen..
:strip_exif()/f/image/f5lsjzSDP5TaKeQUjVFXI8a7.jpg?f=fotoalbum_large)
En daarna nog ff nieuwe tegels erin (moet nog deel afvoegen vandaag)...met als resultaat:
:strip_exif()/f/image/R5OX1a1pJ3PO4vRiSapFFoSr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, klopt:duimp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:57:
@kever678 zijn die zwarte rondjes in de balken spotjes?

waar laat je de draden van de lampen dan, frees je dan een gleuf aan de bovenzijde van de balken en daar laat je de draden overheen lopen en gaat dit rechtstreeks door het dak heen en dan onder de isolatie verwerken?
Mooie houtlooktegel. wilje daar eens een mooie foto van nemen?Tuff schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:48:
Inmiddels een paar maanden verder wil toch ook de rest laten zien..
Eerst een sleuf graven om de oude grondkabel te vervangen en meteen nieuwe kabel gelegd voor de zonnepanelen...
[Afbeelding]
Toen 4 panelen erop gegooid.. Hyundai van 390WP. Deze zijn iets breder dan normaal en daardoor toch een half paneel extra aan opbrengst.
[Afbeelding][/URL]
Vervolgens alle stenen eruit getrokken...en netjes in de container gestapeld om het erin te krijgen..
[Afbeelding]
En daarna nog ff nieuwe tegels erin (moet nog deel afvoegen vandaag)...met als resultaat:
[Afbeelding]
Als bij ons ooit de aannemer komt opdagen, zou ik ook snel een houtlook moeten hebben. Maarja, ... intussen heeftie al 3* zijn kat gestuurd.
Frezen was het plan maar toch voor de luie optie gekozen.. onder de isolatie.duimp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:23:
super strak die lampjes!
waar laat je de draden van de lampen dan, frees je dan een gleuf aan de bovenzijde van de balken en daar laat je de draden overheen lopen en gaat dit rechtstreeks door het dak heen en dan onder de isolatie verwerken?
Heb platte draad gehaald en deze op het dak langs de boeidelen gelegd zodat het strak langs de rand ligt. Isolatie daar 2mm omhoog leek me niet zo’n probleem.
Erg mooi. Zijn die glashandel wel geïsoleerd want dit lijken meer die standaard enkelglas wanden met tochtstrip, en geen dubbelglas. Stook je jezelf dan niet de pleuris in de winter?Herkz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:51:
[...]
Bedankt!
Met een beetje zon op je glas stijgt de temp behoorlijk snel hoor.za3redrum schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:24:
[...]
Erg mooi. Zijn die glashandel wel geïsoleerd want dit lijken meer die standaard enkelglas wanden met tochtstrip, en geen dubbelglas. Stook je jezelf dan niet de pleuris in de winter?
In hartje winter de boel op 21 graden houden is natuurlijk gekkenwerk maar dan zal je ook al naar Rc6 waarden moeten voor isolatie op zijn minst en alsnog moeten bijverwarmen.
Ik heb naar aanleiding van een grote aanbouw bij een vriend van mij ook gewoon enkelglas met tocht strips besteld.
Hij staat hier pal op het zuiden gericht en net als bij die vriend van mij is dat met een enkele heater in de winter al prima vertoeven. (6 bij 4 meter met 3-zijden glas!).
Ok want ik ben aan het overwegen om dit niet te doen aangezien mij sterk is aangeraden om dubbelglas te doen met kozijnen. Om dan met een heater alle warme lucht naar buiten te blazen weet ik ook niet en vind ik zonde als je de rest vervolgens wel goed isoleert. Vind het er wel strakker uitzien overigens dan dikke kozijnen...barry86 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:51:
Zolang er geen tocht is, is het met heaters goed warm te stoken
Tsja, isoleren is altijd beter natuurlijk.za3redrum schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:00:
[...]
Ok want ik ben aan het overwegen om dit niet te doen aangezien mij sterk is aangeraden om dubbelglas te doen met kozijnen. Om dan met een heater alle warme lucht naar buiten te blazen weet ik ook niet en vind ik zonde als je de rest vervolgens wel goed isoleert. Vind het er wel strakker uitzien overigens dan dikke kozijnen...
Tis alleen hoe erg je het vind dat je warmte jaar buiten verliest voor die paar keer per jaar (tenzij het echt een verlengstuk van je kamer is)

Nu heb ik wil een serieuze vraag. Iets wat ik volledig uit het oog verloren was.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gIkGOkB6B5gEfqmZw1ig7RGm.jpg?f=user_large)
Ik ben dus klaar voor de overkapping te gaan plaatsen. Alleen ben ik vergeten één ding in rekening te brengen.
De helling van mijn terras. De linkerkant ligt 3cm lager dan rechts. De overkapping is getekend om waterpas te komen staan. Ik zich kan ik de balken die aan de rechterkant zullen komen nog 3cm inkorten. Lijkt jullie dat de moeite? Of is die 3cm niet voldoende om de stabiliteit in het gedrang te brengen. Op zich blijft het zwaartepunt nog altijd in de balk liggen.
Enig nadeel is dat de balk die net naast de muur ligt wel goed 2cm van de muur staat bovenaan ivm met onderaan.
Kun je niet met de poeren middels het schroefdraad dat verschil opvangen? Al lijkt mij dit niet direct een ramp.Joindry schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:18:
Hier ook eindelijk van start kunnen gaan. (warning, absolute rookie needs advice)
Nu heb ik wil een serieuze vraag. Iets wat ik volledig uit het oog verloren was.
[Afbeelding]
Ik ben dus klaar voor de overkapping te gaan plaatsen. Alleen ben ik vergeten één ding in rekening te brengen.
De helling van mijn terras. De linkerkant ligt 3cm lager dan rechts. De overkapping is getekend om waterpas te komen staan. Ik zich kan ik de balken die aan de rechterkant zullen komen nog 3cm inkorten. Lijkt jullie dat de moeite? Of is die 3cm niet voldoende om de stabiliteit in het gedrang te brengen. Op zich blijft het zwaartepunt nog altijd in de balk liggen.
Enig nadeel is dat de balk die net naast de muur ligt wel goed 2cm van de muur staat bovenaan ivm met onderaan.
Niet direct antwoord op de vraag, maar wel gerelateerd.Joindry schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:18:
Hier ook eindelijk van start kunnen gaan. (warning, absolute rookie needs advice)
[Afbeelding]
Dat je terras niet waterpas is lijkt me prima, je wilt niet dat het water blijft staan of richting de woning loopt. Zelfde voor je dak. Je kan de palen inkorten, maar je wil op je dak wel afloop hebben richting de hemelwaterafvoer. Ik heb zelf 1cm per 1 meter dak aangehouden.
Dat dak is in ieder geval geen probleem, dat wordt een pannendak. Zou niet slim zijn horizontaal aan te leggenjob_h schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:46:
[...]
Niet direct antwoord op de vraag, maar wel gerelateerd.
Dat je terras niet waterpas is lijkt me prima, je wilt niet dat het water blijft staan of richting de woning loopt. Zelfde voor je dak. Je kan de palen inkorten, maar je wil op je dak wel afloop hebben richting de hemelwaterafvoer. Ik heb zelf 1cm per 1 meter dak aangehouden.
Maar het terras heeft ook mooi de 1cm per lopende meter terras, ik was gewoon vergeten hiermee rekening te houden.

Schuur alleen de voorkant (+ deur en raam) en de isolatie/aftimmeren binnenkant nog:

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MsVIyTXwMWd3eoIp6alz2KYM.jpg?f=user_large)
Bouwpakket was zeer goed qua maten. Alleen hadden ze behoorlijk foutief genummerd. Gelukkig had ik al direct geen vertrouwen in de nummering en baseerde ik me gewoon op het bouwplan zelf.
Voor het eerst dakpannen leggen viel nog mee. Ik had me voldoende laten inspireren door youtube. Panlatten milimeter precies leggen voorkomt 90% van de problemen wat dakpannen leggen betreft.
Morgen regen voorspeld, of het waterdicht is kan ik pas morgen zeggen

Netjes door de balk en de sokkel als 1 verbinding te maken!Joindry schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:07:
Hier ook eindelijk tijd gehad om alles te installeren.
[Afbeelding]
Bouwpakket was zeer goed qua maten. Alleen hadden ze behoorlijk foutief genummerd. Gelukkig had ik al direct geen vertrouwen in de nummering en baseerde ik me gewoon op het bouwplan zelf.
Voor het eerst dakpannen leggen viel nog mee. Ik had me voldoende laten inspireren door youtube. Panlatten milimeter precies leggen voorkomt 90% van de problemen wat dakpannen leggen betreft.
Thx, tussen het hout en de sokkel heb ik nog een laagje EPDM van 2mm gestoken. (restje van herstellingswerken aan mijn dakgoot) Geen idee of het iets gaat doen. Maar in mijn hoofd geeft het een soort van scheiding wat het hout wat kan beschermen tegen opstijgend vocht.barry86 schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:13:
[...]
Netjes door de balk en de sokkel als 1 verbinding te maken!
Handige tip, neem ik even over. Baat het niet dan schaadt het niet.Joindry schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:19:
[...]
Thx, tussen het hout en de sokkel heb ik nog een laagje EPDM van 2mm gestoken. (restje van herstellingswerken aan mijn dakgoot) Geen idee of het iets gaat doen. Maar in mijn hoofd geeft het een soort van scheiding wat het hout wat kan beschermen tegen opstijgend vocht.
Ik heb juist express 1cm ruimte gelaten tussen de paal en de betonpoer ivm vocht. Als er vocht tussen komt moet de spleet niet maar een paar millimeter zijn, dan krijg je te maken met de capillaire werking van het vocht en komt dat vocht er niet meer zomaar tussen uit, en gaat het rotten. Ik zou adviseren om ook aan de onderkant van de paal voldoende ruimte te laten om de paal te kunnen laten drogen na een regenbui.Toke_gt schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:50:
[...]
Handige tip, neem ik even over. Baat het niet dan schaadt het niet.
[ Voor 13% gewijzigd door job_h op 14-09-2021 11:00 ]
Hoe hoog heb je daar de laagste ligger liggen? Wat is nu de hoogte waar je onderdoor loopt?Joindry schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:07:
[Afbeelding]
195cm, das de onderkant van alle horizontale leggers. Ik ben zelf 188 groot en wou de maximale hellingsgraad voor mijn dak. Lager dan dat wou ik niet gaan voor mijn eigen gebruiksgemak. Maar hoger verminderderde de helling van het dak teveel. De buitendeur is 220cm hoog, dat geeft beetje vertekend beeld van de verwachte hoogte.wmeester schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:49:
[...]
Hoe hoog heb je daar de laagste ligger liggen? Wat is nu de hoogte waar je onderdoor loopt?
[ Voor 8% gewijzigd door Joindry op 14-09-2021 13:39 ]
Ah, dat beantwoord wel mijn vragen :-)Joindry schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:37:
[...]
195cm, das de onderkant van alle horizontale leggers. Ik ben zelf 188 groot en wou de maximale hellingsgraad voor mijn dak. Lager dan dat wou ik niet gaan voor mijn eigen gebruiksgemak. Maar hoger verminderderde de helling van het dak teveel. De buitendeur is 220cm hoog, dat geeft beetje vertekend beeld van de verwachte hoogte.
Beetje raar om mezelf te quoten, maar. Gisteren hadden we dus regen en nu ben ik ten minste zeker dat alles waterdicht is. Toch even een momentje genomen om tot mezelve te komen. Dit ding leggen lag ver buiten mijn comfortzone.Joindry schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:07:
[Afbeelding]
Het Douglas hout is trouwens met Jotun Demidekk Ultimate Tackfarg gespoten.
:strip_exif()/f/image/Jqu11ILk9LMTYPA92jWjL1QL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door witterholt op 16-09-2021 09:43 ]

To do:
- Glaswand plaatsen (komt Dinsdag)
- Isoleren schuur (nu mee bezig)
- Aftimmeren binnenkant schuur: mocht iemand een idee hebben met welk materiaal dan hoor ik het graag.
Ga je voor enkelwandig of dubbelwandig? Zit nog een beetje te stoeien met het toevoegen van ventilatie.kever678 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:24:
Voorkant van de schuur er ook inzitten inmiddels.. tempo wel wat gezakt nu de vakantie voorbij is.
[Afbeelding]
To do:
- Glaswand plaatsen (komt Dinsdag)
- Isoleren schuur (nu mee bezig)
- Aftimmeren binnenkant schuur: mocht iemand een idee hebben met welk materiaal dan hoor ik het graag.
Binnenkant is een smaakkwestie natuurlijk. Houtlook of stucen kan allebei mooi zijn. Of lekker basic kaal houden
Kan, maar die ruimte vind men vaak niet mooi. Daarnaast heb je dan soms een opening tussen poer+paal en wand. Wat een goede oplossing is, is om er simpelweg een vochtslabbe tussen te leggen, dan is dit probleem opgelost en sluit alles mooi strak aan. Maar eigenlijk wordt in de praktijk meestal de paal gewoon strak op de poer gezet, en gebeurt er helemaal niks mee qua rotten en vocht.job_h schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:57:
[...]
Ik heb juist express 1cm ruimte gelaten tussen de paal en de betonpoer ivm vocht. Als er vocht tussen komt moet de spleet niet maar een paar millimeter zijn, dan krijg je te maken met de capillaire werking van het vocht en komt dat vocht er niet meer zomaar tussen uit, en gaat het rotten. Ik zou adviseren om ook aan de onderkant van de paal voldoende ruimte te laten om de paal te kunnen laten drogen na een regenbui.
Zitgedeelte is dubbelwandig Rabat. Schuur is nu enkelwandig Rabat met isolatie in het frame: binnenkant wil ik aftimmeren met plaatmateriaal (underlayment, osb, mdf of iets dergelijks)MikeyMan schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:33:
[...]
Ga je voor enkelwandig of dubbelwandig? Zit nog een beetje te stoeien met het toevoegen van ventilatie.
Binnenkant is een smaakkwestie natuurlijk. Houtlook of stucen kan allebei mooi zijn. Of lekker basic kaal houden
Plaatmateriaal is momenteel echter belachelijk duur
Hier ook bewust wat ruimte gelaten: denk dat ik er wat compressieband tussen doe om tocht en licht wat tegen te houden.praliwi schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:23:
[...]
Kan, maar die ruimte vind men vaak niet mooi. Daarnaast heb je dan soms een opening tussen poer+paal en wand. Wat een goede oplossing is, is om er simpelweg een vochtslabbe tussen te leggen, dan is dit probleem opgelost en sluit alles mooi strak aan. Maar eigenlijk wordt in de praktijk meestal de paal gewoon strak op de poer gezet, en gebeurt er helemaal niks mee qua rotten en vocht.
The good:
- Woodcomposite is fijn materiaal. Je boortjes en zagen slijten snel, maar het is goed meters maken
- M'n vooraf opgestelde ontwerp staat na een paar weken nog
- Ben best tevreden over het uiteindelijke ontwerp.
- Heel blij met m'n Kapex 120, heeft echt heel veel tijd en moeite gescheeld.
The bad:
- Prijs is ongeveer 1,8 keer zo hoog geworden als voor covid begroot. Lukte niet eerder ivm andere prioriteiten.
- EPDM van dit formaat is geen one-man-job. En had nog haast ook. Zit dus vol met bubbels. Niet zo heel erg, aangezien er nog grind en groen op komt.
- Vervelende is wel dat hierdoor de dakrand ook wat scheef zit.
The ugly:
- Niet goed genoeg nagedacht over de dakrand icm boeideel. Had eerst boeideel moeten monteren, en daarna de dakrand. Moet nu ofwel het boeideel achterwege laten ofwel een boeideel van 8/9 mm dikte vinden.
Plaatjes bij de praatjes:
/f/image/XQrIPqGWoGtgolS1SECOymiF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TWkP92whlA5tt4WY4BEVmk6T.png?f=fotoalbum_large)
Bodem gemaakt van hardhout dat ik over had van een vlonder die de vorige eigenaren hadden achter gelaten. Heb een grondboor gehuurd van 150mm, en de palen in snelcement gezet.
Ook de vloer gemaakt van de vlonderplanken hiervan. Alles boven maaiveld is douglas geworden, behalve de lange liggers van het dak, welke van hardhout zijn.
Goed, nog een stukje ugly; blijkbaar zijn er vlonderplanken met een gladde achterkant. Netjes op maat laten zagen bij de lokale bouwmarkt. Was nog een hele uitdaging met het overbrengen van de maten. Maar heb nu dus twee verschillende motieven.
Uitdaging hier was een schuine zijde. Voorkant is 2m50 breed, achterkant is 2m breed. Dit ivm in stand houden van de groenwal.
/f/image/e1D7eP4KGlMjA7FsNC3A2tuU.png?f=fotoalbum_large)
Begonnen met de zijwanden:
/f/image/lgsqdGUjvXC6DzESrlQy98a4.png?f=fotoalbum_large)
OSB dak erop:
/f/image/lUJ4ifkd49gVuJu2tqmsEcul.png?f=fotoalbum_large)
Daarna wat minder fotos gemaakt, maar het eindresultaat:
/f/image/NOKkPW8nBKi8XMvWu4Oo79BD.png?f=fotoalbum_large)
Ben net zo lang bezig geweest met de deur als met de rest van de buitenkant. Maar het zit erin en is redelijk recht.
Binnenkant vervolgens afgetimmerd met OSB:
/f/image/L91a3cmfNwAHva2eo0TTEJdo.png?f=fotoalbum_large)
Omdat ik de balken niet had ingekeept, was het nog best een hoop zaagwerk om de bovenkant dicht te krijgen, maar ook dat redelijk gelukt...
Nu de vraag; hoe krijgen we het vochtpercentage omlaag?
/f/image/mzL34OCRDBsd4BaYHjr2Cbea.png?f=fotoalbum_large)
Heb van in de buitenwand ventilatieroosters gemonteerd aan de voorkant, en de zijkanten bovenaan voorzien van wat gaten van 1 cm om de 20cm. Zodoende zou er tussen hout en composiet ventilatie moeten zijn. Maar ik vind het vochtpercentage nog erg hoog zo.
Toch maar actieve ventilatie toepassen? Of ook zorgen voor meer ventilatie tussen binnenruimte en buiten?
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2021 11:45 ]
Volgens mij krijg je die ruimte nooit 'droog' zonder verwarming. Die luchtvochtigheid die in je grafiek staat is denk ik de relatieve luchtvochtigheid omdat hij tegengesteld aan de temperatuur loopt? Met simpelweg ventilatie krijg je uiteindelijk dezelfde relatieve luchtvochtigheid als de buitenlucht.MikeyMan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:48:
Nu de vraag; hoe krijgen we het vochtpercentage omlaag?
[Afbeelding]
Heb van in de buitenwand ventilatieroosters gemonteerd aan de voorkant, en de zijkanten bovenaan voorzien van wat gaten van 1 cm om de 20cm. Zodoende zou er tussen hout en composiet ventilatie moeten zijn. Maar ik vind het vochtpercentage nog erg hoog zo.
Toch maar actieve ventilatie toepassen? Of ook zorgen voor meer ventilatie tussen binnenruimte en buiten?
Waarom wil je de luchtvochtigheid omlaag?
[ Voor 4% gewijzigd door Ugchel op 21-09-2021 11:05 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Euh, hij wordt daadwerkelijk gemeten en via Zwave aan Domoticz doorgegeven. Is deze:Ugchel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:04:
[...]
Volgens mij krijg je die ruimte nooit 'droog' zonder verwarming. Die luchtvochtigheid die in je grafiek staat is denk ik de relatieve luchtvochtigheid omdat hij tegengesteld aan de temperatuur loopt?
Waarom wil je de luchtvochtigheid omlaag?
https://www.robbshop.nl/p...gheids-sensor-z-wave-plus
Wil het vocht vooral omlaag hebben, om roestvorming op mijn tuingereedschap en fiets te verminderen. Zover ik begreep zou het vochtpercentage daarvoor <60% zou moeten liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2021 11:07 ]
Ik begrijp dat hij gemeten wordt, alleen ik weet niet in hoeverre RLV belangrijk is of absoluut. Belangrijk tegen roestvorming is volgens mij wel ventileren maar je blijft zitten met het dauwpunt, je krijgt de RLV denk ik niet significant lager dan die van buiten. Enige andere optie is verwarmen en/of ontvochtigen, maar in een niet-geïsoleerde aanbouw is dat denk ik tamelijk kostbaar.MikeyMan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:07:
[...]
Euh, hij wordt daadwerkelijk gemeten en via Zwave aan Domoticz doorgegeven. Is deze:
https://www.robbshop.nl/p...gheids-sensor-z-wave-plus
Wil het vocht vooral omlaag hebben, om roestvorming op mijn tuingereedschap en fiets te verminderen. Zover ik begreep zou het vochtpercentage daarvoor <60% zou moeten liggen.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Heb de sensor bekeken, meet inderdaad de relatieve luchtvochtigheid.Ugchel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:13:
[...]
Ik begrijp dat hij gemeten wordt, alleen ik weet niet in hoeverre RLV belangrijk is of absoluut. Belangrijk tegen roestvorming is volgens mij wel ventileren maar je blijft zitten met het dauwpunt, je krijgt de RLV denk ik niet significant lager dan die van buiten. Enige andere optie is verwarmen en/of ontvochtigen, maar in een niet-geïsoleerde aanbouw is dat denk ik tamelijk kostbaar.
Baseerde me op dit artikel:
https://nl.trotec.com/pro...skennis-luchtvochtigheid/
Met daarin:
/f/image/H8X4BmmuINwPWqha6FLeEhiy.png?f=fotoalbum_large)
Vraag is vooral of het beter kan. Dat het 'droog' wordt lijkt me inderdaad vergezocht
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2021 11:27 ]
Geldt alleen wat minder voor regen natuurlijkPLAE schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:30:
Wat ik mij het hele topic al afvraag: waarom zou je een overkapping willen over een jacuzzi. Het is toch juist geweldig om in de open (koude) buitenlucht te zitten en een beetje naar de hemel te staren terwijl jij lekker warm in dat ding zit?
[ Voor 3% gewijzigd door JP_S op 21-09-2021 13:53 ]
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Ja gelukkig blijf je dan droog met een overkappingMikeyMan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:34:
[...]
Geldt alleen wat minder voor regen natuurlijk

Deze ruimte is te huur!
Ik hou niet van water in mn champagneMattie112 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:38:
[...]
Ja gelukkig blijf je dan droog met een overkapping
Hoe zouden jullie de palen bevestigen in het nog te storten beton?
Zo ziet er sfeervol uit. Hoe heb je het kozijntje links geplaatst en dan met name de afwatering?kever678 schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:47:
Glaswand ook geplaatst:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En waar heb je de glaswand vandaan? Is dat hout of aluminium?
[ Voor 6% gewijzigd door PolderPloer! op 27-09-2021 21:47 ]
PolderPloer! schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:43:
[...]
Zo ziet er sfeervol uit. Hoe heb je het kozijntje links geplaatst en dan met name de afwatering?
[ Voor 7% gewijzigd door praliwi op 27-09-2021 22:06 ]
Kozijn bedoel je raam of de normale deur?PolderPloer! schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:43:
[...]
Zo ziet er sfeervol uit. Hoe heb je het kozijntje links geplaatst en dan met name de afwatering?
Glaswand besteld bij de leverancier van het hout maar die hebben weer afspraken met solundo.nl, geleverd via hun dus. Betreft aluminium.
Zijgeleiding (“kozijn” aan de zijkant) moet nog gemonteerd worden overigens. (waar de wand tegen de muur aan komt)
Ik bedoel het kozijn van het raam. Hoe zorg je ervoor dat er geen water naar binnen gaat langs de rabatdelen?kever678 schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:18:
[...]
Kozijn bedoel je raam of de normale deur?
Glaswand besteld bij de leverancier van het hout maar die hebben weer afspraken met solundo.nl, geleverd via hun dus. Betreft aluminium.
Zijgeleiding (“kozijn” aan de zijkant) moet nog gemonteerd worden overigens. (waar de wand tegen de muur aan komt)
Water? Onder een afdak?PolderPloer! schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:26:
[...]
Ik bedoel het kozijn van het raam. Hoe zorg je ervoor dat er geen water naar binnen gaat langs de rabatdelen?
Bovenste plank bovenop het kozijn loopt vrijwel gelijk met het frame van het kozijn. (Rabat loopt misschien 2mm terug)PolderPloer! schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:26:
[...]
Ik bedoel het kozijn van het raam. Hoe zorg je ervoor dat er geen water naar binnen gaat langs de rabatdelen?
Rabat rondom iets speling gegeven (want hout werkt) maar zo strak als mogelijk is. Wand is geïsoleerd dus zit ook nog een spouw van 2cm en folie achter.
Na al die voorzorgsmaatregelen: het dak steekt 40cm over dus zal qua water wel meevallen
Edit: dak:

[ Voor 9% gewijzigd door kever678 op 28-09-2021 00:46 ]

Hoe zwaar is die qua vermogen? En hoeveel m2 kan die in principe verwarmen/stralen?kever678 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:43:
Begint toch wat af te koelen in de avonduren:
[Afbeelding]
Ik heb rekening gehouden met een theater bovenaf a 1800watt die te richten is ook en die zou in theorie 25m2 moeten kunnen stralen.
2000 watt en 25m2. Had ook liever een heater aan het plafond gehad maar had deze nog over. (bij oplevering nieuwbouw woning hing die op zolder: hangt inmiddels een airco)GeeMoney schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:45:
[...]
Hoe zwaar is die qua vermogen? En hoeveel m2 kan die in principe verwarmen/stralen?
Ik heb rekening gehouden met een theater bovenaf a 1800watt die te richten is ook en die zou in theorie 25m2 moeten kunnen stralen.
Gelukkig zowel infrarood als convectie verwarming.
Makkelijk even erbij te pakken als het nodig is en met drie standen kun je ook nog eens een tandje lager.
Mag ik vragen hoe je die witte achterwand hebt gemaakt? Is dat gestuuct of toch geschilderd plaatmateriaal?alki schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:47:
[Afbeelding]
Nu helemaal af met de nieuwe meubels erin
Ja dat zijn multiplex platen voor buiten deze zijn al gegrond, ook voor het plafond gebruikt om zo een moderne strakke look te creëren en toch weersbestendig.Bakema schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:44:
[...]
Mag ik vragen hoe je die witte achterwand hebt gemaakt? Is dat gestuuct of toch geschilderd plaatmateriaal?

Windhoos Ryzen 7800x3d | rtx 5060 8 gb | 32gb & Macbook Air m3 8gb
Wat ik buiten gedaan heb is een draadstang instorten in de betonpoer en onder in de houten lariks 20x20 staander hilti hitt dat is twee componenten chemisch anker in een soort van dubbele kitspuit.BassieB schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:23:
Ik wil mijn 15x15 staanders naadloos op de betonpoer maken. Ik zie op filmpjes dat ze een soort chemisch anker in het gat van de staander doen en die over de draadstand schuiven. Iemand enig idee welk spul ze gebruiken en hoe je kan voorkomen dat er vocht onderin de staander komt. Misschien afkitten met transparante silicone kit?
Dan op de betonpoer een stuk dikke dakbedekking stoken.
Vervolgens de dakbedekking aan de bovenkant ook vloeibaar stoken en de lariks staander met hittkit in het gat op/om de draadstang en poer plaatsen.
Dan zitten uiteindelijk de poer en de staander verkleefd en gecentreerd op de poer.
Gaat al 8 jaar goed voor zover dat een garantie is
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Misschien een domme vraag (of is al gesteld), maar waarom is je houten bekleding niet blind bevestigd?kever678 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:43:
Begint toch wat af te koelen in de avonduren:
[Afbeelding]
Je kan het blind bevestigen maar dat is niet de beste manier van bevestigen:Analamoebe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:23:
[...]
Misschien een domme vraag (of is al gesteld), maar waarom is je houten bekleding niet blind bevestigd?

Klopt helemaalkever678 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:47:
[...]
Je kan het blind bevestigen maar dat is niet de beste manier van bevestigen:
[Afbeelding]
(ik had dat zelf ook wel kunnen bedenken

BassieB schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:23:
Ik wil mijn 15x15 staanders naadloos op de betonpoer maken. Ik zie op filmpjes dat ze een soort chemisch anker in het gat van de staander doen en die over de draadstand schuiven. Iemand enig idee welk spul ze gebruiken en hoe je kan voorkomen dat er vocht onderin de staander komt. Misschien afkitten met transparante silicone kit?
:strip_exif()/f/image/k4jAGkxh5wftW0g9zCgxtwLA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ken je beton poer niet. Maar als daar een draadstang uitsteekt dan kan je deze in je paal laten verzinken door de moerplaat in de paal te verzinken?
Zelf heb ik het omgedraaid. Dus plaat verzinken in de balk, draadstang laten uitsteken. Daar een sokkel overheen geschoven en onder de sokkel een staalplaat bevestigd.
:strip_exif()/f/image/xmisSkQsfZEeDlq2i9iUa9yl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door barry86 op 16-11-2021 12:35 ]
Volgende maand gaat er bij ons een douglas houten overkapping met berging worden geplaatst (3x9m - waarvan berging 3x3).
De wand van de overkapping zal dubbelwandig worden (buitenkant zweeds rabat, binnenkant deens rabat).
Het hout is inmiddels geleverd en ik ben nu zelf begonnen met het beitsen (HK Remmers Lazuur met Douglas kleurpigment).
Nu vroeg ik mij af: Is het nodig om ook de niet-zichtbare binnenzijde van de wanden te beitsen en de dakplanken? (zou nogal wat werk en beits schelen namelijk).
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ook benieuwd naar. Ikzelf ben het niet van plan...Speedfight schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:25:
Leuk om dit topic te lezen, prachtige projecten komen voorbij!
Volgende maand gaat er bij ons een douglas houten overkapping met berging worden geplaatst (3x9m - waarvan berging 3x3).
De wand van de overkapping zal dubbelwandig worden (buitenkant zweeds rabat, binnenkant deens rabat).
Het hout is inmiddels geleverd en ik ben nu zelf begonnen met het beitsen (HK Remmers Lazuur met Douglas kleurpigment).
Nu vroeg ik mij af: Is het nodig om ook de niet-zichtbare binnenzijde van de wanden te beitsen en de dakplanken? (zou nogal wat werk en beits schelen namelijk).
Uiteindelijk heb ik de achterkanten ook dunnetjes gedaan. Volgens de hovenier die de overkapping ging plaatsen was dat niet nodig omdat het geen invloed van de elementen heeft. Alle planken die binnen in de overkapping zitten heb ik één keer gedaan en de buitendelen alvast twee keer.za3redrum schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:56:
[...]
Ook benieuwd naar. Ikzelf ben het niet van plan...
Het spul is prettig werken, opbrengen komt niet zo nauw. Omdat het buiten vrij koud was, moest ik wel de variant op terpetinebasis nemen. De induline variant heeft een hogere verwerkingstemperatuur nodig (zie specificatie bladen).
Fout die ik wel gemaakt heb is het niet goed doorroeren van het blik, op een gegeven moment werd de kleur veel lichter. Gelukkig was dit op delen welke niet in het zicht zijn en zie je er nu niets van.
Qua hoeveelheid ging het in het begin heel hard waardoor ik dacht veel meer nodig te hebben dan begroot, maar bij de tweede keer opbrengen heb je echt veel minder nodig.
Zo staat het er nu bij:
:strip_exif()/f/image/6KWj61Dtf9r6FUXB1Or3vi27.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet de elektra nog afmaken, de balken nog beitsen, gatorsand inwerken, en er komen nog drie glazen schuifwanden in.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
En hoeveel afschot is er toegepast of is de foto wat vertekend ? Van achter naar voren lijkt er behoorlijk afschot in te zitten terwijl je hem dicht gaat zetten met glazen wanden ?
Wij hebben 1 laag UV en 2 lagen lazuur aangebracht. Waarschijnlijk moet ik die er nu eerst afschuren, dan tegen schimmel behandelen.
NB. Lazuur leverancier gaf aan dat de aanbevolen methode is: 3x UV lazuur, 2x lazuur. 5 lagen dus... Dat ga ik dus niet doen
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden:GeeMoney schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:41:
@Speedfight ziet er goed uit! Wat heb jij als achterwanden gebruikt ? En wat zijn de afmetingen in totaal en van het zit gedeelte? Ik heb zelf in het midden van die achterwand en helemaal rechts ook nog een dubbel stopcontact gemaakt, die kan je nooit teveel hebben.
En hoeveel afschot is er toegepast of is de foto wat vertekend ? Van achter naar voren lijkt er behoorlijk afschot in te zitten terwijl je hem dicht gaat zetten met glazen wanden ?
/f/image/w9mSgjRwPq9is1QkCs3loTye.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet het idee dat er echt afschot is toegepast, wel zijn er twee afvoeren:
:strip_exif()/f/image/1TFbro9sXlTfxvvqOZ7Mo5C4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook nog een dubbel stopcontact in het rechter gedeelte gemaakt en aan de voorkant bovenaan tussen de twee palen voor een heater.
is dit allemaal geschaafd hout?
zijn de dakbalken tussen de liggers gemaakt ipv op de liggers?
Deze laat de constructie wel goed zien:duimp schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:25:
@Speedfight super mooie overkapping man!
is dit allemaal geschaafd hout?
zijn de dakbalken tussen de liggers gemaakt ipv op de liggers?
:strip_exif()/f/image/4XJjp0cn26j05ILqiYDQn4Hn.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is alles geschaafd behalve de zweeds rabat planken.
Hier zijn ook plannen om zelf een overkapping met tuinhuis te maken.
De redenen zijn vooral:
- Afmeting, we hebben een hoekje waar mooi een overkapping past van 7m80. Dit is dus maatwerk
- Steviger dak, ik wil nog een extra setje van 6-8 zonnepanelen
- Geïntegreerde houtopslag, of er naast/erachter zo blijft het 1 geheel
[ Voor 12% gewijzigd door Cr0kie op 24-12-2021 11:56 ]
Ja klopt, en ziet er inderdaad netjes uit. Geen lelijke alu profielen o.i.d.duimp schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:50:
ah top, hebben ze de bakbalken via de buitenkant vastgeschroefd?
ziet er wel strak uit.
Persoonlijk had ik liever 3,5 meter diepte gehad i.p.v. 3 meter en een kleine overstek om net wat ruimer te zitten.
Alleen dan moest ook de plataan in de tuin vervallen en alles gaat dan doortellen qua kosten: meer tegels, meer hout, meer werk, etc. etc.
Een keer is het goed zullen we maar zeggen...
We hebben nu een tuintafel van 2,2m gekocht en wat compactere stoelen om het een beetje te laten passen.
Bedoeling is deze indeling:
/f/image/lKpIgJs3Wyha9DEftzmnIcMC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 24-12-2021 12:51 ]
Grondwerk (inc. afvoeren haag): ~1kGeeMoney schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:08:
@Speedfight waar kwam nu quakosten je overkapping inclusief schuurtje op als ik vragen mag?
Fundering en bestrating (inc. herstel gazon): ~3k
Overkapping met berging: ~10k
PVC dakbedekking met alu trim en 4cm PIR isolatie: ~2k
Glazen schuifwanden (enkel leveren, plaatsen doe ik zelf): ~2k
Beits en elektra zit er dan nog niet bij in. Hovenier zit in regio Den Bosch en wij zijn er zeer tevreden over (ze hebben bij ons ook de voortuin gedaan). Mocht iemand geïnteresseerd zijn dan kan ik contactgegevens via PM doorspelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Speedfight op 24-12-2021 15:47 ]
Zo, dat is niet goedkoop.Speedfight schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:44:
[...]
Grondwerk (inc. afvoeren haag): ~1k
Fundering en bestrating (inc. herstel gazon): ~3k
Overkapping met berging: ~10k
PVC dakbedekking met alu trim en 4cm PIR isolatie: ~2k
Glazen schuifwanden (enkel leveren, plaatsen doe ik zelf): ~2k
Beits en elektra zit er dan nog niet bij in. Hovenier zit in regio Den Bosch en wij zijn er zeer tevreden over (ze hebben bij ons ook de voortuin gedaan). Mocht iemand geïnteresseerd zijn dan kan ik contactgegevens via PM doorspelen.
Hout en arbeid is inderdaad niet goedkoop. Ze komen natuurlijk ook met allerhande materiaal dat je moet hebben; kraantje, zaagmachines, diamantzaag etc.
Maarja, wel volledige ontzorging van het geheel.
[ Voor 19% gewijzigd door Speedfight op 24-12-2021 16:48 ]
:strip_exif()/f/image/E7lb6acXjDGtKZcuZDBo9Iei.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij zou bijvoorbeeld iets kunnen vinden van bevestigingen aan zijn gevel of de water afvoer etc. Maar een belletje of even langs is zo gepiept en dan weet je waar je aan toe bent.
Zonder overleg toe eigenen of gewoon iets bevestigen aan zijn gevel lijkt mij zeker niet de bedoeling.
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 29-12-2021 14:07 ]