Toon posts:

Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:43
Als je een stukje wilt rijden....
Zaaghuis vriezenveen
Zagerij twente nijverdal

2 weken geleden nog normale levertijd en prijzen

• Tuff
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06-2022
Hoe krijg je Douglas planken (boeidelen) van 5mtr in de auto?
Ter plekke afzagen op 3m30 en door het schuifdak naar buiten.

• Tuff

Gisteren hard gewerkt om het dak dicht te krijgen zodat de dakdekker aan de gang kon.
Door de regen was alles zeiknat geworden en zelfs onder de pirplanten in gelopen, dat ik dus alles weer los moest halen om het te laten drogen.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Tuff
Omdat ik dus verkeerde daktrimmen had .. 60x45 ipv 60x60 kon ik niet de dubbele rand maken.
Die van 60x60 ben ik hier ook niet tegengekomen maar ze bestaan wel alleen kon ik dat niet meer op tijd regelen want de dakdekker(s) zouden smorgens in de tuin staan, dat ik toch maar voor 1 deel heb gekozen en voor 58 euro aan hout voor de boeidelen kwijt was.

Op de foto zie hierboven zie je wel goed het kleurverschil tussen Douglas en Red Class Wood.

Boeidelen ertegenaan en zwart gemaakt, dakleer erop met de daktrimmen en klaar!
(Op de regenpijp na. Daar moet ik nog wat bochten voor regelen.)

Nu de bestrating nog.. dus de eindfoto zal nog wel even duren..
Bedankt voor het volgen en de tips.

Voor diegene die ook van start gaat of wil gaan. heel veel suc6 met je project.

[Voor 59% gewijzigd door Tuff op 10-06-2021 06:29]

• Autorally
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-05-2022
@Tuff goed hoor, bijna klaar. En dan lekker genieten!
Je moet maar durven zo te rijden, scheelt wel weer bezorgkosten.....

Heb je mastiek van 75x75 gebruikt? En zit deze op de isolatie (pir) of zo op je dakbeschot en de platen er tegenaan?

• Tuff
75x75 ja met een panlat er tegenaan die even hoog is.
Als je goed zaagt.. kun je de mastiek aan 1 kant zodanig scheef afzagen dat je er haakse hoek van kunt maken zonder dat je telkens 2 delen in verstek moet zaken.

Deze op de pir platen (op de rand) van 3cm gezet. Tussen de pir en dakbeschot zit nog polytex dampfolie.
Panlaten doorboren en lange schroeven erin in (en niet erdoor hahaha) het dakbeschot en waar de klossen zitten nog langere schroeven erin die wel door het dakbeschot gaan.

daktrimmen 60x45.. past net

[Voor 19% gewijzigd door Tuff op 12-06-2021 09:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Tuff schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:24:
Het dak van zo'n tuinhuis, is wel een punt wat ik vooraf over het hoofd heb gezien / en niet goed over heb nagedacht.
...
Dus 2K aan glazen schuifdeuren (en 10 weken wachten) en zeg +/-500/600 euro extra voor materiaal om het dak verder af te maken (update.. bovenstaande boeidelen zou al rond de 400e kosten)... aaaaaarghhh ik moet ook nog extra zonnepanelen kopen en de tuin opnieuw leggen.. 8)7 ... tot de volgende update ;w
Als je toch al van plan bent zonnepanelen aan te schaffen zou je kunnen overwegen de panelen als dak te laten dienen. Ik heb op die manier 20m2 overkapt, scheelde me destijds iets van 800 euro aan dakbeschot, dakbedekking, etc. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1938144

www.opnaargasloos.nl: 8150Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:16
Ik heb ook een overkapping gemaakt van Douglas hout, ruw gezaagd. Op de balken zitten allerlei vlekken, van transport, opslag etc.
Ik dacht deze eraf te schuren maar het hout wordt er erg licht van (de rooie tint gaat weg) en de plekken zijn zelfs met korrel 40 (bijna) niet weg te krijgen

De ruwheid vind ik mooi, dat wil ik eigenlijk ook wel behouden, maar dan moet ik de vlekken sowieso accepteren..

Heb al lazuur plus lazuur uv klaar staan maar moet ik nou eerst schuren of niet? Wat doen jullie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomvanschayk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39
Stefke schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:34:
Ik heb ook een overkapping gemaakt van Douglas hout, ruw gezaagd. Op de balken zitten allerlei vlekken, van transport, opslag etc.
Ik dacht deze eraf te schuren maar het hout wordt er erg licht van (de rooie tint gaat weg) en de plekken zijn zelfs met korrel 40 (bijna) niet weg te krijgen

De ruwheid vind ik mooi, dat wil ik eigenlijk ook wel behouden, maar dan moet ik de vlekken sowieso accepteren..

Heb al lazuur plus lazuur uv klaar staan maar moet ik nou eerst schuren of niet? Wat doen jullie?
Als het is wat ik denk, probeer het dan eens met ontweringswater.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefke
Nooit van gehoord? (Via Google nu wel)

Hoe pas je dat toe, alleen de vlekken? Of moet je het hele hout behandelen?

Hier is een foto van zo'n vlek
https://photos.app.goo.gl/bne9hrSdPx7iFZvS7

[Voor 55% gewijzigd door Stefke op 13-06-2021 13:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:28

Haan

dotnetter

Dat ziet er niet echt uit als weer plekken, dus ik weet niet of ontweringswater hier gaat helpen. Maar proberen kan nooit kwaad, je koopt dat voor een paar euro bij de plaatselijke bouwmarkt / doe-het-zelf-winkel.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• barry86
Stefke schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:03:
Nooit van gehoord? (Via Google nu wel)

Hoe pas je dat toe, alleen de vlekken? Of moet je het hele hout behandelen?

Hier is een foto van zo'n vlek
https://photos.app.goo.gl/bne9hrSdPx7iFZvS7
Laat je mij het resultaat weten? Ik heb dezelfde plekken

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:45
barry86 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:49:
Als je een stukje wilt rijden....
Zaaghuis vriezenveen
Zagerij twente nijverdal

2 weken geleden nog normale levertijd en prijzen
Hoi Barry,

wat zijn normale prijzen volgens jou?
Ik woon in Rijssen dus ben even benieuwd :)

• barry86
duimp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Hoi Barry,

wat zijn normale prijzen volgens jou?
Ik woon in Rijssen dus ben even benieuwd :)
3stuks 15x15x200
2stuks 15x20x360
2stuks 10x20x360
1stuks 12x12x350
9 stuks 7x20x350

Circa €650,-,
Dat was 3 weken terug

• Stefke
Even een vraagje over dat Lazuur: ik wil eigenlijk een redelijk onbehandelde (en ongeschuurde!) uitstraling, maar Lazuur geeft volgens mij wel een filmlaag op het hout. Is dat dan mat, semitmat of glans?
Tevens lees ik dat het aanbrengen van Lazuur het hout ook donkerder maakt, wat ik ook niet perse wil.
Is Lazuur dan wel het juiste product?
Wat zijn de andere opties, olie? Maakt dat het hout ook niet een stuk donkerder?

[Voor 21% gewijzigd door Stefke op 16-06-2021 09:53]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 22:34

Woohooo

Smilie, James Smilie

Stefke schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:52:
Even een vraagje over dat Lazuur: ik wil eigenlijk een redelijk onbehandelde (en ongeschuurde!) uitstraling, maar Lazuur geeft volgens mij wel een filmlaag op het hout. Is dat dan mat, semitmat of glans?
Tevens lees ik dat het aanbrengen van Lazuur het hout ook donkerder maakt, wat ik ook niet perse wil.
Is Lazuur dan wel het juiste product?
Wat zijn de andere opties, olie? Maakt dat het hout ook niet een stuk donkerder?

Heb hier inmiddels het onbehandelde en ongeschuurde hout behandeld met HK-Lazuur Douglas FT30468. Het is een matte kleur nu, vind het zelf erg mooi met die warmere douglas kleur :*)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stefke
Oke, niet echt een opliggende filmlaag dus? Oke, dan ga ik voor de blanke variant
barry86 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:37:
[...]

Laat je mij het resultaat weten? Ik heb dezelfde plekken
Ik heb alle balken met ontweringswater behandeld, en alle plekken zijn weg, ook die van de foto

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:44
Hier zijn we afgelopen week ook gestart met het plaatsen van een overkapping. Wordt een zitgedeelte links, een schuur in het midden en ruimte voor afvalcontainers rechts.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:01
Woohooo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding]

Heb hier inmiddels het onbehandelde en ongeschuurde hout behandeld met HK-Lazuur Douglas FT30468. Het is een matte kleur nu, vind het zelf erg mooi met die warmere douglas kleur :*)
Is links of rechts behandelt ? Zelf vind ik het rechter wel mooi omdat het al wat meer vergrijst oogt, maar denk dat links behandelt is lazuur?

Ik wil mijn schutting en schuurtje nog behandelen maar zoek eigenlijk een matte versie die niet al te geel oranje wordt want dan is het een beetje to much aanwezig in de tuin.

[Voor 30% gewijzigd door koentjuh op 26-06-2021 09:09]

• barry86
Matadores schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:43:
Hier zijn we afgelopen week ook gestart met het plaatsen van een overkapping. Wordt een zitgedeelte links, een schuur in het midden en ruimte voor afvalcontainers rechts.

[Afbeelding]

Gigantisch! Mooi!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:11
@Matadores dus daar is al de hout voorraad heen >:) .
Wat zijn de afmetingen? En je boeidelen wua maatvoering?
Ik zit daar nog even mee namelijk, mijn huidige offertes komen op 700,- voor boeidelen. (Totaal 22m)

[Voor 65% gewijzigd door GeeMoney op 26-06-2021 09:53]

• Matadores
GeeMoney schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:42:
@Matadores dus daar is al de hout voorraad heen >:) .
Wat zijn de afmetingen? En je boeidelen wua maatvoering?
Ik zit daar nog even mee namelijk, mijn huidige offertes komen op 700,- voor boeidelen. (Totaal 22m)
Dakoppervlakte is ca 55m2 incl overstek aan voorkant en linkerzijde van ca 50cm.
Het is de bedoeling dat we aan de linkerkant het lounge/zitgedeelte creëren. In het midden komt een schuurtje met dubbele deuren en rechts komt ruimte voor de afvalcontainers. Links onder het overstek en rechts komen regentonnen om ook gebruik te kunnen maken van het regenwater :*)

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 22:34

Woohooo

Smilie, James Smilie

koentjuh schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:05:
[...]

Is links of rechts behandelt ? Zelf vind ik het rechter wel mooi omdat het al wat meer vergrijst oogt, maar denk dat links behandelt is lazuur?
Links is behandeld, och ieder z'n smaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:02

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit, altijd leuk om eens een kleine overkapping te zien :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Matadores schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:07:
[...]

Dakoppervlakte is ca 55m2 incl overstek aan voorkant en linkerzijde van ca 50cm.
Het is de bedoeling dat we aan de linkerkant het lounge/zitgedeelte creëren. In het midden komt een schuurtje met dubbele deuren en rechts komt ruimte voor de afvalcontainers. Links onder het overstek en rechts komen regentonnen om ook gebruik te kunnen maken van het regenwater :*)
Mooi oppervlak! Heb zelfs zoiets maar dan 5m2 kleiner met een pannendak. Mocht je trouwens 55m2 vergunningsvrij bouwen? Hier op kavels tot 500m2 mag je Max 50m2 aan bijgebouwen plaatsen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen isolatie onder het epdm?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matadores
T.E schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Nee, vond ik niet noodzakelijk.
Vandaag weer wat vooruitgang geboekt: buitenwandjes geschroefd en een start gemaakt met de binnenwandjes.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 14:03
T.E schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Waarom isolatie als het een buiten overkapping is?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:27
Dracula schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Waarom isolatie als het een buiten overkapping is?
Om condensatie te voorkomen en daardoor het risico op verkleuring of schimmel.

https://gadero.nl/blog_we...leren-van-uw-overkapping/

[Voor 17% gewijzigd door D.deJong op 28-06-2021 19:16]

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
idd en mocht je in de winter buiten gaan zitten langs een kacheltje dan is het aangenamer.
En zeker als je ooit nog een deel van de overkapping dicht gaat maken. Het zijn nu de kosten en het werk niet om het toch te doen. Later alsnog isoleren zou zonde zijn dat je opnieuw kan beginnen met epdm.

• GeeMoney
Ik heb het vooral gedaan om de warmte tegen te gaan in de zomer (zwart plat dak met zonnepanelen erop ook) en mocht het iets minder weer zijn en je zet een heatertje aan dan vliegt niet alles gelijk weg. Daarnaast helpt het inderdaad tegen condensvorming.
Op mijn dak a 32m2 was het isolatie €650,- voor 4cm PIR platen Rd 1,80.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
D.deJong schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:15:
[...]

Om condensatie te voorkomen en daardoor het risico op verkleuring of schimmel.

https://gadero.nl/blog_we...leren-van-uw-overkapping/
Klopt. Alleen gek genoeg heb je hier bij Douglas dakbeschot planken geen last van. Bij underlayment platen gebeurt het wel en is isolatie echt noodzakelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:27
Makrolon schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:49:
[...]

Klopt. Alleen gek genoeg heb je hier bij Douglas dakbeschot planken geen last van. Bij underlayment platen gebeurt het wel en is isolatie echt noodzakelijk.
Douglas heeft van nature een hoge duurzaamheid en valt in duurzaamheidsklasse 3. Dit betekent dat het een duurzame houtsoort is die 10 tot 15 jaar mee kan gaan in onbehandelde staat.

De verhoogde duurzaamheid heeft deze houtsoort te danken aan het hoog percentage kernhout wat gevormd wordt. Het kernhout bevat hars en verhardt zich naar verloop van tijd. Een schimmel die uiteindelijk tot rotting van het hout kan leiden heeft door deze eigenschappen minder vat op het hout waardoor het langer meegaat.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Matadores
Vandaag is het zaag- en timmerwerk afgerond. De komende dagen zullen de tegels gelegd worden zodat we er snel van kunnen gaan genieten 😎

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:34
Ziet er strak uit hoor, zwarte trim ook ipv alu staat wel strak. Blijft alles blank of krijgt het nog een kleurtje?

• Makrolon
D.deJong schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:51:
[...]

Douglas heeft van nature een hoge duurzaamheid en valt in duurzaamheidsklasse 3. Dit betekent dat het een duurzame houtsoort is die 10 tot 15 jaar mee kan gaan in onbehandelde staat.

De verhoogde duurzaamheid heeft deze houtsoort te danken aan het hoog percentage kernhout wat gevormd wordt. Het kernhout bevat hars en verhardt zich naar verloop van tijd. Een schimmel die uiteindelijk tot rotting van het hout kan leiden heeft door deze eigenschappen minder vat op het hout waardoor het langer meegaat.
Interessant! Ik dacht dat het misschien kwam doordat rabatdelen kunnen ventileren, maar dit klikt logischer!

• EddyJ_NL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-09-2022
Wat een geweldige en inspirerende post, ben net zelf begonnen met een tuinhuis bouwen in een schuine hoek van mijn tuin waardoor ik het me heel lastig heb gemaakt maar dat komt goed. Heb hier gelijk wat informatie opgedaan betreffende dakbeschot, houtverbindingen en folie, bedankt daarvoor.

Wellicht een vraagje waar iemand antwoord op kan geven, ik zie dat de meeste lange ringbalken gebruiken en alleen hoekverbinding hoeven te maken. Ik heb op een afstand van 5meter 2 balken (150x150) die in het midden op een staander komen, om het mezelf makkelijk te maken dacht ik deze gewoon koud tegen elkaar te leggen op de staander (idem 150x150) en vast te schroeven. Ze liggen dus beide 75mm op de staander, kan dit ??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
EddyJ_NL schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:25:
Wat een geweldige en inspirerende post, ben net zelf begonnen met een tuinhuis bouwen in een schuine hoek van mijn tuin waardoor ik het me heel lastig heb gemaakt maar dat komt goed. Heb hier gelijk wat informatie opgedaan betreffende dakbeschot, houtverbindingen en folie, bedankt daarvoor.

Wellicht een vraagje waar iemand antwoord op kan geven, ik zie dat de meeste lange ringbalken gebruiken en alleen hoekverbinding hoeven te maken. Ik heb op een afstand van 5meter 2 balken (150x150) die in het midden op een staander komen, om het mezelf makkelijk te maken dacht ik deze gewoon koud tegen elkaar te leggen op de staander (idem 150x150) en vast te schroeven. Ze liggen dus beide 75mm op de staander, kan dit ??
[Afbeelding]
Dat heb ik in ieder geval vaker gezien.
Ik zou zelf wel een soort houten pen constructie gebruiken, ik kreeg als tip eens iemand die zei gewoon een steel van een schep of hark te kopen (die is rond) en dat gat boor je in beide balken en vervolgens als je ze op elkaar laat aansluiten giet je de gaten eerst vol met een houtlijm of andere constructie kit.
Daarnaast zou je ze uit het zicht schuin naar elkaar toe kunnen schroeven voor de zekerheid en natuurlijk van bovenaf met een tellerkopschroef aan de staander vast knallen.

• EddyJ_NL
GeeMoney schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:37:
[...]

Dat heb ik in ieder geval vaker gezien.
Ik zou zelf wel een soort houten pen constructie gebruiken, ik kreeg als tip eens iemand die zei gewoon een steel van een schep op hark te kopen (die is rond) en dat gat boor je in beide balken en vervolgens als je ze op elkaar laat aansluiten giet je de gaten eerst vol met een houtlijm of andere constructie kit.
Daarnaast zou je ze uit het zicht schuin naar elkaar toe kunnen schroeven voor de zekerheid en natuurlijk van bovenaf met een tellerkopschroef aan de staander vast knallen.
Oke goed idee, ik was bang dat de staander misschien gaat scheuren omdat krachten niet evenredig verdeeld wordt ofzo.. Ik ga ze iidd wel met enkele tellerkopschroeven zowel verticaal als diagonaal verbinden met elkaar en de staander. Ik zat ook te denken om de ringbalken van bovenaf met een stuk stalen plaat te verbinden dan zitten ze echt goed aan elkaar vast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EddyJ_NL
Nog een vraagje, zoals ik al aangaf maak ik tuinhuis met een 'lastige' schuine kant. Op één staander komt een ringbalk schuin op te liggen zoals in de tekening aangegeven. Is dit een slechte manier of kan dit wel ?

[Voor 21% gewijzigd door EddyJ_NL op 09-07-2021 09:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:57
EddyJ_NL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:47:
Nog een vraagje, zoals ik al aangaf maak ik tuinhuis met een 'lastige' schuine kant. Op één staander komt een ringbalk schuin op te liggen zoals in de tekening aangegeven. Is dit een slechte manier of kan dit wel ?[Afbeelding]
Gewoon schuin afzagen, dan is dat stevig genoeg. Zo recht als op je tekening zou ik niet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EddyJ_NL
Den_S85 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Gewoon schuin afzagen, dan is dat stevig genoeg. Zo recht als op je tekening zou ik niet doen.
Ja inderdaad dat bedoel ik eigenlijk ook, de balk ietsje laten doorlopen en dan gelijk afzagen met de staander. Dit zou qua 'krachten' dus geen probleem moeten zijn ?

thx.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefke
EddyJ_NL schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Oke goed idee, ik was bang dat de staander misschien gaat scheuren omdat krachten niet evenredig verdeeld wordt ofzo.. Ik ga ze iidd wel met enkele tellerkopschroeven zowel verticaal als diagonaal verbinden met elkaar en de staander. Ik zat ook te denken om de ringbalken van bovenaf met een stuk stalen plaat te verbinden dan zitten ze echt goed aan elkaar vast.
Wel voorboren zo op het eind van de balk

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barry86
Hoe staat het er hier voor met klussen?
Zijn er al weer projecten afgerond?

Gisteren heb ik mijn superman power aangesproken en de dwarsbalken (alleen 8) ) gemonteerd.
a.s. zaterdag gaan we het glas plaatsen *O*

[Voor 3% gewijzigd door barry86 op 13-07-2021 08:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EddyJ_NL
Vraagje, ik heb de ringbalken voor mijn tuinhuis klaar en wil deze gaan vastschroeven. Ik gebruik 150x150 balken en heb 8x280 schroeven. Nu lees ik dat men ook bruislijm gebruikt voor extra stevigheid. Is dit ook echt nodig of is schroeven voldoende ?

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:08
EddyJ_NL schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:11:
Vraagje, ik heb de ringbalken voor mijn tuinhuis klaar en wil deze gaan vastschroeven. Ik gebruik 150x150 balken en heb 8x280 schroeven. Nu lees ik dat men ook bruislijm gebruikt voor extra stevigheid. Is dit ook echt nodig of is schroeven voldoende ?
Schroeven is naar mijn inziens prima. Zou de eerste balk wel even voorboren.

• Stefke
Als je de schroef in de kop van de onderliggende (staande) balk boort kan dat wel helpen ja, kopse kant is minder sterk

[Voor 9% gewijzigd door Stefke op 13-07-2021 17:20]

• EddyJ_NL
Stefke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:20:
Als je de schroef in de kop van de onderliggende (staande) balk boort kan dat wel helpen ja, kopse kant is minder sterk
ik schroef alle ringbalken met zowel de halfhoekse verbinding als degene die koud tegen elkaar liggen van bovenaf vast in de kop vd staander. ik las ergens dat zowel de kop als de halhoekseverbinding en de balken die koud tegen elkaar liggen allen met constructielijm/bruislijm behandeld worden. misschien overbodig maar wel sterker lijkt me toch?

• EddyJ_NL
Vraagje over dakafschot, zoals de tekening zie je dat geen rechthoekig tuinhuisje aan het maken ben. Nu wil ik ongeveer 3cm dakafschot maken richting 2x HW afvoer wat op 2 manieren kan :
1. De dwarsliggers/dakdragers balken aan één kant 3cm meer verjongen dan aan de andere kant. Voordeel
is makkelijke te maken, Nadeel is dat je misschien (??) binnen het plafond schuin ziet aflopen ?
2. Op het dakbeschot (vellingdelen) komen constructieplaten (underlayment 122x244) die kan ik met latten
28x38, 22x38, 19x38 en 10x38 kan laten aflopen. Voordeel, je ziet binnen het plafond niet schuin aflopen,
Nadeel voor mij lastig om te maken.

Ik zie eerlijk gezegd een beetje op tegen optie 2 maar ben bang dat optie 1 niet mooi is vanwege het schuin aflopend plafond/dak of valt dat wel mee ??

[Voor 53% gewijzigd door EddyJ_NL op 17-07-2021 11:12]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

barry86 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:13:
Hoe staat het er hier voor met klussen?
Zijn er al weer projecten afgerond?
10 Weken later, mijn nieuw terras ligt er nog steeds niet... (laat ik leggen) Mijn hout voor de overkapping ook nog niet toegekomen.
Morgen is mijn laatste dag verlof deze zomer. Dus wanneer ik ooit ga kunnen beginnen/eindigen is een groot vraagteken op dit moment :(

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
EddyJ_NL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:12:
Vraagje over dakafschot, zoals de tekening zie je dat geen rechthoekig tuinhuisje aan het maken ben. Nu wil ik ongeveer 3cm dakafschot maken richting 2x HW afvoer wat op 2 manieren kan :
1. De dwarsliggers/dakdragers balken aan één kant 3cm meer verjongen dan aan de andere kant. Voordeel
is makkelijke te maken, Nadeel is dat je misschien (??) binnen het plafond schuin ziet aflopen ?
2. Op het dakbeschot (vellingdelen) komen constructieplaten (underlayment 122x244) die kan ik met latten
28x38, 22x38, 19x38 en 10x38 kan laten aflopen. Voordeel, je ziet binnen het plafond niet schuin aflopen,

Ik zie eerlijk gezegd een beetje op tegen optie 2 maar ben bang dat optie 1 niet mooi is vanwege het schuin aflopend plafond/dak of valt dat wel mee ??

[Afbeelding]
Afschotisolatie lijkt me het makkelijkst .

• EddyJ_NL
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Afschotisolatie lijkt me het makkelijkst .
Bedankt voor je reactie maar 3cm isolatieplaten heb ik al gekocht dus andere isolatie is voor mij geen optie meer. ik kan slechts kiezen tussen optie 1 of 2 uit mijn bericht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:34
Hey dat lijkt haast wel een kopie van mijn tuin+ overkapping/schuur. Zelfde hoek alleen deze loopt nog iets schuiner weg.

Ik heb ervoor gekozen het geheel schuin te laten lopen, vind het zelf amper opvallen en scheelt zoals je zegt een hele berg werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-01 09:04
EddyJ_NL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:12:

[Afbeelding]
Vorig jaar ook een overkapping gemaakt met een afschot van 3 centimeter en dat gedaan door de dwarsbalken af te laten lopen. Zie je binnen niet en ook nog niemand gehoord die het opviel.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• barry86
Is er dit weekend nog verder geklust?

Wij hebben de glasplaten gemonteerd.
Man das was zwaar, ondanks de lift, en vooral ook 'eng'. Elke stoot en contact moment met de glasplaat is kans op afknappend glas. Maar het zit er op *O*

Deze week de kopste kanten afwerken, dakgoot monteren etc etc.
Ik ben er erg blij mee!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:33
barry86 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:40:

Man das was zwaar, ondanks de lift, en vooral ook 'eng'. Elke stoot en contact moment met de glasplaat is kans op afknappend glas. Maar het zit er op *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben er erg blij mee!
Komt er nog zonwering op/ overheen? Lijkt mij (bloedje) heet met de zon erop. (lekker in de winter, dat dan weer wel).
Wij hebben om wel licht binnen te laten er voor gekozen enkele lichtkoepels in de overkapping te maken maar het wel een dicht dak te laten zijn. Scheelt bij ons (tuin op het zuiden, met 6m glas) in de zomerperiode toch al gauw 5-6 graden binnen op een erg warme dag (wanneer we de deur dicht laten). En omdat de tegels in de schaduw liggen van de overkapping, warmt het daar ook een stuk minder op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
jbdeiman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Komt er nog zonwering op/ overheen? Lijkt mij (bloedje) heet met de zon erop. (lekker in de winter, dat dan weer wel).
Wij hebben om wel licht binnen te laten er voor gekozen enkele lichtkoepels in de overkapping te maken maar het wel een dicht dak te laten zijn. Scheelt bij ons (tuin op het zuiden, met 6m glas) in de zomerperiode toch al gauw 5-6 graden binnen op een erg warme dag (wanneer we de deur dicht laten). En omdat de tegels in de schaduw liggen van de overkapping, warmt het daar ook een stuk minder op.
Warm wordt het zeker. Maar dat was het zonder overkapping ook al ;) .
Er komt nog een zonnendoek onder.
Bovenop heb je ook mooie systemen, maar dat is te duur.
Het staat op het zuidoosten gericht. Na 15/16.00u is de zon er volledig af. Dus namiddag/avond hitte hebben we geen last van.
Mocht het in de zomer overdag alsnog te heet zijn dan mogen we graag onder onze walnotenboom zitten 8)

Maar we gaan het meemaken!

[Voor 7% gewijzigd door barry86 op 19-07-2021 09:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:33
barry86 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Warm wordt het zeker. Maar dat was het zonder overkapping ook al ;) .
Er komt nog een zonnendoek onder.
Bovenop heb je ook mooie systemen, maar dat is te duur.
Het staat op het zuidoosten gericht. Na 15/16.00u is de zon er volledig af. Dus namiddag/avond hitte hebben we geen last van.
Mocht het in de zomer overdag alsnog te heet zijn dan mogen we graag onder onze walnotenboom zitten 8)

Maar we gaan het meemaken!
In mijn ervaring komt de meeste (zeker een enorm deel) warmte van de stenen als die steeds in de zon liggen, die worden warm en gaan dat uitstralen. Kan je dat voorkomen denk ik dat je met een zonnedoek eronder ook heel veel winst al behaalt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kever678
Hier inmiddels de poeren, opsluitbanden en de funderingskoker voor de schuifwand geplaatst.

Morgen bestrating erin: vrijdag wordt het hout geleverd :*)

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Matadores
Inmiddels zit de bestrating en gras er ook in. Elektra/verlichting en inrichting zal in de komende weken nog moeten gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makrolon
barry86 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben er erg blij mee!
Heel mooi! Lijkt me een spannend klusje inderdaad. Is dat speciaal glas voor deze toepassing?

• barry86
Makrolon schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:52:
[...]

Heel mooi! Lijkt me een spannend klusje inderdaad. Is dat speciaal glas voor deze toepassing?
Ja is gelaagd veiligheidsglas van 10mm dik. (55.2).
Tot nu toe valt de verwacht hitte waar iedereen over spreekt nog mee. Maar we kunnen ook nog niet spreken over een zomer….

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kever678
kever678 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:55:
Hier inmiddels de poeren, opsluitbanden en de funderingskoker voor de schuifwand geplaatst.

Morgen bestrating erin: vrijdag wordt het hout geleverd :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bestrating zit er grotendeels ook in. Morgen laatste stukjes afwerken en dan wachten op het hout.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
@kever678 die funderingsbalk voor je glas, ligt die gewoon in het zand of heb je die ook ingestort in beton ?

• kever678
GeeMoney schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:42:
@kever678 die funderingsbalk voor je glas, ligt die gewoon in het zand of heb je die ook ingestort in beton ?
Is een aardige constructie geworden... de funderingskoker is bijna 5 meter. De schuifwand gaat bij ons achter de staanders langs IPV er tussen in.

Omdat de funderingskoker achter de poeren langs gaat hebben we tussen de poeren stapelblokken geplaatst (beide 15x15)

We hebben bij het plaatsen van de poeren aan de voorzijde het gat bewust wat klein gehouden zodat het beton wat hoger bleef. (iets onder straatniveau)

Hierdoor konden we (door een een hoek uit de stapelblokken te halen) deze laten steunen op het beton van de poeren. Het zandbed onder de stapelblokken hebben we ook gemixt met wat snelbeton.

Vervolgens hebben we 6 10x200 houtdraadbouten door de funderingskoker heen in de stapelblokken gedraaid. Tussen de koker en de stapelblokken ook nog montage kit in.

Toen stond het eigenlijk al zo vast als een huis maar (gezien ik nog wat zakjes beton had staan) hebben we de loze ruimte onder de koker ook gevuld met beton.

Hoop dat het wat duidelijk is... indien niet dan zal ik mijn Paint skills aan het werk zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
@kever678 helemaal duidelijk hoor.
Bij mij komt de glaswand ook achter de staanders en poeren langs :).
Ik heb een eigen Showcase topic lopen maar ivm vakantie is er nu even geen voortgang :).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoe zijn de ervaringen hier met lange RVS schroeven? Heb recent een paar scharnieren in hardhout vervangen. En dacht deze met RVS schroeven uit te rusten. Maar dat is een aardig drama geworden. Denk dat de helft gewoon gebroken is, zelfs met netjes voorboren. Nu waren dat wel Praxis schroeven (wel het luxe merk), maar dit doet mij haast besluiten om met stalen hoeken te gaan werken IPV lange schroeven.

Sowieso; dakbalken zijn 160 hoog, op 70 frame. Dus dat zou zonder inkepen minimaal 20 cm voorboren moeten worden. Zijn daar wel houtboren voor?

[Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2021 17:29]

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
MikeyMan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:26:
Hoe zijn de ervaringen hier met lange RVS schroeven? Heb recent een paar scharnieren in hardhout vervangen. En dacht deze met RVS schroeven uit te rusten. Maar dat is een aardig drama geworden. Denk dat de helft gewoon gebroken is, zelfs met netjes voorboren. Nu waren dat wel Praxis schroeven (wel het luxe merk), maar dit doet mij haast besluiten om met stalen hoeken te gaan werken IPV lange schroeven.

Sowieso; dakbalken zijn 160 hoog, op 70 frame. Dus dat zou zonder inkepen minimaal 20 cm voorboren moeten worden. Zijn daar wel houtboren voor?
Voor hardhout heb je speciale schroeven en heb ik ook allemaal voorgeboord met speciale hard houten boortjes.
Ook torx nemen ipv gewone voor extra kracht. En als het binnen is dan hoef je geen RVS te nemen maar zou ik verzonken nemen. (Die zijn veel sterker namelijk).

Lange boren zijn er zeker, tot 40cm zelfs en noemen ze ook wel slangeboren. (Wederom voor hard hout nemen dan).

[Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 28-07-2021 17:31]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GeeMoney schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:30:
[...]

Voor hardhout heb je speciale schroeven en heb ik ook allemaal voorgeboord met speciale hard houten boortjes.
Ook torx nemen ipv gewone voor extra kracht. En als het binnen is dan hoef je geen RVS te nemen maar zou ik verzonken nemen. (Die zijn veel sterker namelijk).

Lange boren zijn er zeker, tot 40cm zelfs en noemen ze ook wel slangeboren. (Wederom voor hard hout nemen dan).
Ah check! Was bij bouwmaat geweest, en lokale bouwmarkt. Maar slangenboren <8 in normale lengte was er niet. En tellerkop >80 lang ook niet. Maar zie dat het online wel te krijgen is. Met coating _/-\o_

edit; wel vanaf 6mm... Dus dat zou voor douglas schoeven van 10mm dik betekenen...

[Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2021 17:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
MikeyMan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:38:
[...]

Ah check! Was bij bouwmaat geweest, en lokale bouwmarkt. Maar slangenboren <8 in normale lengte was er niet. En tellerkop >80 lang ook niet. Maar zie dat het online wel te krijgen is. Met coating _/-\o_

edit; wel vanaf 6mm... Dus dat zou voor douglas schoeven van 10mm dik betekenen...
Douglas is geen hard hout en hoef je niet persé voor te boren tenzij je echt hele dikke schroeven gaat plaatsen.
Hier tellerkop schroeven 6x200 zonder voorboren erin gejast met een knappe Makita.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GeeMoney schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:53:
[...]

Douglas is geen hard hout en hoef je niet persé voor te boren tenzij je echt hele dikke schroeven gaat plaatsen.
Hier tellerkop schroeven 6x20 zonder voorboren erin gejast met een knappe Makita.
Heb een mooie Milwaukee slagschroevendraaier. Maak me vooral zorgen over afbrekende schroeven ;)

6x200 bedoel je dan?

Moet ook een paar 7x7 balken op elkaar schroeven. Die zijn wel hardhout ;)

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2021 17:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
MikeyMan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:58:
[...]

Heb een mooie Milwaukee slagschroevendraaier. Maak me vooral zorgen over afbrekende schroeven ;)

6x200 bedoel je dan?

Moet ook een paar 7x7 balken op elkaar schroeven. Die zijn wel hardhout ;)
6x200 bedoelde ik inderdaad ;) .

• EstherRik
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05-2022
Goed bezig allemaal! Ik heb een overkapping/schuurtje in de tuin staan en het is daar inderdaad erg warm in de zomer. Nou zat ik te kijken naar een sedumdak of groendak. Vind het er ook een stuk gezelliger uit zien dan de saaie dakbedekking die er nu op ligt. Het viel me op dat jullie daar niet voor hebben gekozen. Wat zijn de redenen om het wel/niet te doen?

• kever678
EstherRik schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:16:
Goed bezig allemaal! Ik heb een overkapping/schuurtje in de tuin staan en het is daar inderdaad erg warm in de zomer. Nou zat ik te kijken naar een sedumdak of groendak. Vind het er ook een stuk gezelliger uit zien dan de saaie dakbedekking die er nu op ligt. Het viel me op dat jullie daar niet voor hebben gekozen. Wat zijn de redenen om het wel/niet te doen?
De vrouw zou het hier ook graag zien maar met een dakoppervlak van plm. 35m2 en de kosten van een groen dak wordt het mij iets te prjzig..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

EstherRik schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:16:
Belangrijkst is kosten en gewicht. Je dak moet het wel aankunnen natuurlijk. Nu ben ik geen constructeur, maar volgens mij moet het op mijn dakje wel lukken. Dakbalken zijn 50x160. Voor 190-240cm.

Ga het volgend jaar wel doen denk ik.

Overigens bij de bouwmaat toch geslaagd voor woodies shield van 8x140. Slangenboor 5mm ook onderweg.

• EstherRik
kever678 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:17:
[...]

De vrouw zou het hier ook graag zien maar met een dakoppervlak van plm. 35m2 en de kosten van een groen dak wordt het mij iets te prjzig..
Oei ja prijzen heb ik nog niet echt naar gekeken. Was vooral verblind door de voordelen denk ik. Vind het nu zo jammer dat ik een groene tuin heb maar dat er dan zo'n houten overkapping staat met zwart dak erop.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 14:23
MikeyMan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:26:

Voorboren idd, Punt van de rvs schroef invetten met wat vaseline. Rustig erin draaien. en je hebt van spax (bijvoorbeeld, kan ook ander merk natuurlijk. Maar vind t goed spul ) tellerkopschroeven, dat zijn serieuze schroeven !

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wi nou niet???

• kever678
EstherRik schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Oei ja prijzen heb ik nog niet echt naar gekeken. Was vooral verblind door de voordelen denk ik. Vind het nu zo jammer dat ik een groene tuin heb maar dat er dan zo'n houten overkapping staat met zwart dak erop.
Bij zelf doen loopt het voor mij richting de €1500, uitbesteden >€2000... mij iets te gortig voor een groen dak.

• EstherRik
Ik ben dit keer toch maar verstandig ipv impulsief geweest dus heb eerst maar even gegoogled of het uberhaupt mogelijk gaat zijn op ons dak, aangezien het dus blijkbaar best zwaar is (dat ziet er niet zo uit)

Ik kwam dit artikel over sedum daken tegen en ben nu toch maar overtuigd dat ik eerst advies moet inwinnen. Vooral @kever678 omdat je aangeeft dat het zo duur is. Zonde dan als ons dak het niet aankan en ik dat óók nog moet gaan vervangen..

• kever678
EstherRik schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:28:
Ik ben dit keer toch maar verstandig ipv impulsief geweest dus heb eerst maar even gegoogled of het uberhaupt mogelijk gaat zijn op ons dak, aangezien het dus blijkbaar best zwaar is (dat ziet er niet zo uit)

Ik kwam dit artikel over sedum dakken tegen en ben nu toch maar overtuigd dat ik eerst advies moet inwinnen. Vooral @kever678 omdat je aangeeft dat het zo duur is. Zonde dan als ons dak het niet aankan en ik dat óók nog moet gaan vervangen..
Weegt ook niet zoveel maar kan veel water vasthouden, tot 30 liter per m2 geloof ik. Als je dak 30m2 is + groene dak + water dan kan het (ruim) boven de 1000 kilo komen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cybersijp schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:24:
[...]

Voorboren idd, Punt van de rvs schroef invetten met wat vaseline. Rustig erin draaien. en je hebt van spax (bijvoorbeeld, kan ook ander merk natuurlijk. Maar vind t goed spul ) tellerkopschroeven, dat zijn serieuze schroeven !
Net even een Woody shield 8x140 in een proefstuk geprobeerd. Dat vliegt er best vlot in zonder voorboren zelfs! Ga het wel doen hoor, kleine moeite.

• EstherRik
kever678 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Weegt ook niet zoveel maar kan veel water vasthouden, tot 30 liter per m2 geloof ik. Als je dak 30m2 is + groene dak + water dan kan het (ruim) boven de 1000 kilo komen.
Ja precies en ik weet niet of de huidige constructie dat aankan. Het regent namelijk nog wel eens in Nederland dus er komt zeker genoeg water op ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-01 08:34

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Tuff schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:09:
Ik denk zelf aan 50manuren (3 dagen werk met 2 man voor het timmerwerk) voor iemand die dit vaker doet.
1dag voor de poeren met de staanders en 2 dagen voor de rest.

En ik denk ook dat je gelijk krijgt dat het een factor 3 langer zal duren en dat ik ook niet hele dagen eraan kan werken. Tijd speelt gelukkig geen rol.

(Ik moet al dik 2 weken wachten op het hout dat ik via Internet heb besteld)

Let's do this
Leuk topic. Ik heb zelf een overkapping aan mijn (vorige) huis gezet. 5.40x3.80.
5 palen (en poeren) en opgetrokken uit douglashout. Dakhout gewoon grenen en boeilijsten van douglas.
Ik ben :
1 dag bezig geweest om de maten uit te zetten en de gaten uit te graven voor de poeren. (8 uur)
1 dag bezig geweest met poeren stellen en beton gieten (8 uur) Poeren op een 30x60 betontegel en deze met een laag beton gefixeerd.
1 dag bezig geweest met de staanders op te zetten en af te stellen (2 man x 8 uur)
1 dag liggers plaatsen en begin van het dakhout (met 3 daklichten) plaatsen (3 man x 8 uur)
1 dag dak afmaken inclusief dak bitumen branden en aftimmeren (incluisief afwatering) (3 man x 8 uur)
Bij elkaar 80 uur en dan heb ik wel wat timmer ervaring en vanaf de liggers heeft mijn oom (aannemer) geholpen met het project.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kever678
Het hout is gisteren geleverd. Inmiddels staanders al op maat gemaakt en begonnen met schuren.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Vandaag na lang wachten, serieus wat slechte communicatie en grove leugens van de houthandel, eindelijk een levering.
(klikbaar)
Na meer dan een week iedere dag contact gehad te hebben met de klantendienst die boodschap gaven:"morgen komt het zeker toe, later vandaag krijg je een track and trace".

Uiteindelijk kreeg ik geen track and trace, geen telefoontje een uur op voorhand, maar plots om 7u 's ochtends hoor ik vanuit de slaapkamer vaag in de verte het piepend geluid van een vorklift die achteruit rijdt. Om 7u10 stond bovenstaand pakket op mijn oprit, niemand gezien, nergens voor moeten tekenen.
Vrouwlief geblokkeerd met de auto op de oprit en regen voorspeld. Ik heb dan maar samen met vrouwlief om 7u30 het pakket naar binnen lopen dragen in de garage.

Nu heb ik enkele vragen over de levering. Ik heb nog nooit een pakket besteld dus kan niet goed zeggen wat aanvaardbare kwaliteit is:

Een barst op het uiteinde van een afgeschuinde kant, is dit acceptabel? Indien ja, wat doe ik hier best mee?
(klikbaar)

Verkleuring, van buiten te liggen waarschijnlijk. Is dit ok om reeds verkleurd te ontvangen? Hoe krijg ik dit er best af?
(ook klikbaar)

Doen jullie nog iets qua voorbereiding voor het hout alvorens alles in elkaar te vijzen? Schaven, schuren, preventief behandelen tegen houtworm?

Ik heb nu Osmo UV bescherming besteld en ga 2 lagen aanbrengen. (1op alles voor installatie en 1 na installatie)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kever678
Joindry schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:48:
Vandaag na lang wachten, serieus wat slechte communicatie en grove leugens van de houthandel, eindelijk een levering.
[Afbeelding](klikbaar)
Na meer dan een week iedere dag contact gehad te hebben met de klantendienst die boodschap gaven:"morgen komt het zeker toe, later vandaag krijg je een track and trace".

Uiteindelijk kreeg ik geen track and trace, geen telefoontje een uur op voorhand, maar plots om 7u 's ochtends hoor ik vanuit de slaapkamer vaag in de verte het piepend geluid van een vorklift die achteruit rijdt. Om 7u10 stond bovenstaand pakket op mijn oprit, niemand gezien, nergens voor moeten tekenen.
Vrouwlief geblokkeerd met de auto op de oprit en regen voorspeld. Ik heb dan maar samen met vrouwlief om 7u30 het pakket naar binnen lopen dragen in de garage.

Nu heb ik enkele vragen over de levering. Ik heb nog nooit een pakket besteld dus kan niet goed zeggen wat aanvaardbare kwaliteit is:

Een barst op het uiteinde van een afgeschuinde kant, is dit acceptabel? Indien ja, wat doe ik hier best mee?
[Afbeelding][Afbeelding] (klikbaar)

Verkleuring, van buiten te liggen waarschijnlijk. Is dit ok om reeds verkleurd te ontvangen? Hoe krijg ik dit er best af?
[Afbeelding] (ook klikbaar)

Doen jullie nog iets qua voorbereiding voor het hout alvorens alles in elkaar te vijzen? Schaven, schuren, preventief behandelen tegen houtworm?

Ik heb nu Osmo UV bescherming besteld en ga 2 lagen aanbrengen. (1op alles voor installatie en 1 na installatie)
Kwaliteit van het hout is acceptabel.. blijft een werkend product dus hebt altijd wel wat plekjes/scheurtjes. Met schuren krijg je de donkere vlekken wel weg, anders is er wel behandel spul voor te krijgen.

Ik schuur de staanders en liggers (grof, korrel 80) om het echt ruwe er wat af te krijgen. Rest van het hout doe ik voor montage niet zoveel mee.

Alles wordt dubbel behandeld met HK Lazuur (Douglas)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, dat gaat lekker. Eindelijk droog, dus dacht aan de slag te gaan. Zowel Slangenboor 5mm als 6mm X 150mm naar de kloten. En de woodies gaan in het nieuwe hout er ook niet in zonder het hout te splijten... En nu dan? :?

• barry86
Hoe krijg je het voor elkaar om een slangenboor, laat staan 2. Kapot te maken?

• GeeMoney
MikeyMan schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:06:
Nou, dat gaat lekker. Eindelijk droog, dus dacht aan de slag te gaan. Zowel Slangenboor 5mm als 6mm X 150mm naar de kloten. En de woodies gaan in het nieuwe hout er ook niet in zonder het hout te splijten... En nu dan? :?
Met 6mm hard houten boortje je hout laten splijten? Probeer je hem er met mach 10 doorheen te jassen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GeeMoney schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Met 6mm hard houten boortje je hout laten splijten? Probeer je hem er met mach 10 doorheen te jassen?
Nee, de Slangenboor 5 en 6 braken af. Gewoon rustig op standje 1. Liep totaal vast.

De woodies 8 spleten het hout...

[Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 31-07-2021 23:00]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kever678
Inmiddels de staanders en liggers op maat en grotendeels in de beits:

De wanden van het schuurtje worden geïsoleerd: in het zitgedeelte plaatsen we alleen aan beide kanten van de wanden rabat. (blank binnenkant, zwart buitenkant)

Is het handig om hier nog folie tussen te doen?

• kever678
Frame staat inmiddels:

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Netjes! Balken zelf op maat gemaakt?

• kever678
MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:28:
Netjes! Balken zelf op maat gemaakt?
Staanders wel, balken zo geleverd. Kijkend na de afwijking die ze hadden had ik het wellicht beter zelf kunnen doen. (op zich prima geleverd maar ben zelf een pietje precies op de milimeter :+ )

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:45
kever678 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Staanders wel, balken zo geleverd. Kijkend na de afwijking die ze hadden had ik het wellicht beter zelf kunnen doen. (op zich prima geleverd maar ben zelf een pietje precies op de milimeter :+ )
Wat in het ene seizoen op de millimeter nauwkeurig is, is in het andere seizoen door werking een stuk minder goed passend 😜 Die millimeters onnauwkeurigheid voorkom je niet.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
kever678 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:43:
Inmiddels de staanders en liggers op maat en grotendeels in de beits:

[Afbeelding]

De wanden van het schuurtje worden geïsoleerd: in het zitgedeelte plaatsen we alleen aan beide kanten van de wanden rabat. (blank binnenkant, zwart buitenkant)

Is het handig om hier nog folie tussen te doen?
Dat ligt volledig aan waar je mee gaat isoleren? Wat wordt je wandconstructie?

K to the KillaZ

• kever678
praliwi schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:14:
[...]

Wat in het ene seizoen op de millimeter nauwkeurig is, is in het andere seizoen door werking een stuk minder goed passend 😜 Die millimeters onnauwkeurigheid voorkom je niet.
Dat klopt zeker maar hier af en toe meer richting de halve cm...
KillaZ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Dat ligt volledig aan waar je mee gaat isoleren? Wat wordt je wandconstructie?
Schuur wordt geïsoleerd; veranda deel niet.

Buitenwand zwart rabat en binnenwand blank rabat: geen isolatie er tussen. Moet daar nog een folie tussen?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
kever678 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Dat klopt zeker maar hier af en toe meer richting de halve cm...

[...]

Schuur wordt geïsoleerd; veranda deel niet.

Buitenwand zwart rabat en binnenwand blank rabat: geen isolatie er tussen. Moet daar nog een folie tussen?
Oh je bedoelt folie bij je zitgedeelte!

Dat kan tegen de tocht bij het kromtrekken wel zijn nut hebben: Dat is ondanks 40 cm HoH bij mijn ouders gebeurd, daar hebben we spijt dat we er geen folie tussen hebben gedaan. Aangezien jij de binnenkant ook rabat doen (mijn ouders hebben daar planken, geen rabat) lijkt mij de kant van tocht wat minder.

[Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 03-08-2021 14:20]

K to the KillaZ

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-01 10:25
Hoi mede-bouwers,

Hier ben ik vorig jaar eind augustus begonnen met een L-vormige overkapping tegen mijn woning aan.
Alles is in de vrije avond en weekend uurtjes gemaakt.
En de hele winter door gegaan, veel regen en wind gehad.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog te doen:
- Deur aan steegkant afmaken
- meer verlichting maken
- wachten tot de nalevering glazen panelen komen
- van binnen mooi aankleden
- bedenken wat ik met de ruimte moet doen, tips?

Gasloos sinds 2020.

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05
Dat moet best wat werk zijn geweest en ook qua kosten, maar het eindresultaat mag er zeker zijn!

Hoe ben je bij dit complete idee gekomen? Zelf bedacht of iemand bij ingehuurd?

De buren hebben een uitbouw, was dat ook niet iets om te overwegen?

Bij de eerste foto's dacht ik de omgeving al te herkennen, maar nu weet ik het zeker.
Groeten van iemand op het eerste 'schiereiland'.
Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee