Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06-2022
Nog een leuk filmpje gezien YouTube: Hoe doen ze dat: Terras overkapping maken van Douglas hout (deel 1)

waar hij bovenop ook gewoon lange RVS schroeven erin draait.

Wel mooi dat hij de ringbalk 2mm infreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:52
Dat vroeg ik me nog af.
Zolang het onder de overkapping, en droog zit. Kun je toch gewoon verzonken bouten nemen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
@barry86 Bij de bouwmarkt hebben ze van die kunststof afdekdopjes.

Ik realiseer me nu ineens dat ik die gordingbalken een beetje scheef moet gaan inkepen aangezien de voorkant wat lager moet komen te liggen ivm afwatering en dat ik mij daarin niet moet verzagen.

Wellicht is het "infrezen" van de ringbalk geen gek idee.
Eventuele kieren vallen dan in de sponning van de ringbalk en wellicht dat de sponning ook nog wat bijdraagt aan de ontlasting van de ingekeepte gordingbalk.

Ook kan ik dan kleine correcties, om de gordingbalk er netjes tussen te krijgen, met de beitel in de ringbalk maken en zal het onzichtbaar aansluiten op elkaar.

2 Tellerkopschroeven van bovenaf erdoor, welke 10cm in de ringbalk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
GeeMoney schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:53:
Versie 2.0 is af maar ik denk toch dat we voor vaste jaloezieën gaan linksvoor ipv een tweede vaste aluminium pui.
En de panelen komen natuurlijk een stuk vlakker op het dak te liggen :)
Vanwege plaatsing van de poeren en lengtes van het hout zal hij nu iets kleiner worden.
Dakmaat: 6,35x4,35 meter
Binnenmaat: 5,85x3,85 meter

***members only***

Hij is op schaal getekend en dit is ook het totale terras oppervlakte.
De tegels zijn 1x1 meter.
De glazen schuifwand zou zoals bovenstaande plaatje laat zien nu tussen de palen inkomen doordat we 2 vaste puien hebben op deze manier. Bij vaste jaloezieen zal de schuifwand achter de voorste palen komen en doorlopen tot en met achter de vaste jaloezie zodat ik het wind dicht kan maken.

Inmiddels heb ik groef en messing planken als dakbeschot gekozen en ik zit alleen nog met de verticale planken aan de binnenzijde afwerking. Douglas is daar vanwege het vele werken niet heel geschikt voor.
Iemand alternatieven die betaalbaar blijven?
Boven op het dakbeschot zit ik te denken om underlayment nog te plaatsen zodat ik ook nog elektra buizen in het dak kan verwerken door in het underlayment sleuven te frezen. Op die manier komen daarna de PIR platen volledig dicht op het underlayment/dak te liggen.
Ook zijn de groef en messing planken iets dunner als de Douglass delen die ik eerst had (18mm vs 22mm).
Door underlayment daar weer bovenop te plaatsen krijg ik extra sterkte en dikte waardoor ik de elektra leidingen voor de lichtpunten kan wegwerken.

Topics die dus nog open staan:

* Verticale binnendelen, welk hout is daar het meest geschikt voor?
* Isolatie voor de zijwanden, hoe doe ik dat het beste ivm vocht?
* Terras laat ik helemaal opnieuw aanleggen en dan waterpas en de overkapping komt op 7 beton poeren. Hoe krijg ik hem nu zoveel mogelijk wind dicht en toch vrij van de bodem om optrekkend vocht zoveel mogelijk te voorkomen?

Dit is wat we willen creëren aan de binnenzijde qua verticale delen:

***members only***

Als het hout binnen is en de bouw zal starten zal ik een eigen topic aanmaken :).
Heb je die tekening met Sketchup gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:53
Tuff schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Heb je die tekening met Sketchup gemaakt?
Mijn broer, ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Tuff schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:19:
Dan een vraag over het Red Class wood..
[Afbeelding]

Je ziet dat het hout uit smalle rechthoekige stroken bestaat in de fabriek verlijmd en daarna geschaafd.

Maakt het nog wat uit wat de sterkte/draadkracht betreft voor de ringbalken in welke richting dit hout wordt gebruikt?
Is dit nou gewoon geïmpregneerd vurenhout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:44

JT

VETAK y0

Tuff schreef op zondag 9 mei 2021 @ 06:03:
Vorig weekend de oude overkapping verwijderd en de 1e paal gezet... gisteren het frame kunnen neerzetten wat ik vandaag verder ga afmaken. Het moet nog worden vastgezet op de hoeken en er moet nog een staander bij en verder aflakken voordat de gordingen en de rest erop gaat.

Het gaat niet erg snel (En dat hoeft ook niet), Ik ben maar alleen en een extra hand van moeder de vrouw.
Het zaagwerk gaat meer tijd inzitten dan je denkt en doorloophoogte is 220 geworden.

Het begint wat te worden en het staat ook nog eens waterpas. _/-\o_
[Afbeelding]
Goed bezig :Y) Ik wil een carport zelf gaan maken/in elkaar zetten van 6x3 meter :P Eigenlijks zelfs 2 verschillende lengtes in de lange kant. En ik heb een vrouw met rugproblemen dus dat wordt heel veel zelf doen :+ Ik ga er ook lekker de tijd voor nemen en als het 2 maanden duurt dan vind ik het wel best. Alleen erg jammer van de houtprijzen, holy fuck :X

Ik had ook red class wood in gedachte maar ik wist niet dat het geimpregneerd verlijmd was. Ik wil het milieu zo min mogelijk belasten dus zonder impregneer is dan beter :) Douglas it is :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30
Ik zag laatst dit filmpje dacht misschien hebben mensen hier iets aan. De grote zal wel beetje te zijn in Nederland maar idee van hoe het dak te bouwen is erg fraai ook de manier hoe de hoekpalen worden verbonden is erg mooi.
YouTube: How To Frame A Roof Over A Deck | Outdoor Kitchen Part 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001

Beyond

Dussssss.......

Ik ben benieuwd welke led inbouwspots jullie gebruiken in de ringbalken?

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Beyond schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:35:
Ik denk dat je die beter in de oversteek kunt plaatsen maar dan moet je de oversteek aan de onderkant dichtmaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tuff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRJzXt9JyRNL4CB8h3pEQcWE7NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8J6fupCn3H34EkMBx3J4xfy.jpg?f=fotoalbum_large

Eens kijken of we vandaag een paar gordingen erop krijgen en de binnenwand dicht krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Het regent gvd 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Tuff op 13-05-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-06 23:33
Ben ook bezig en deel je ergernis 😒

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakema
Beyond schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:35:
Ik heb deze pas bij mijn schoonouders gebruikt; https://www.verlichtingko...ini-led-spot-zwart-inbouw

Ze hebben ook kleinere varianten die ze in de balken boren. Ik heb ze in het dakbeschot gemaakt, klein stukje uit de isolatie voor de kabel en bij de gaten voor de spotjes, gaat prima :) als je geen isolatie gebruikt is dat geen aanrader natuurlijk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuff
Toch weer wat kunnen doen tussen de buien door...

Potdeksel planken gezaagd & zwart gelakt. (Ik gebruik daar GW-310 van Remmers voor)
en daarna de wand dicht gemaakt.

Begin gemaakt met de gordingbalken. Ik heb er eerst 6 en daarna 7 op gelegd om te zien hoe het eruit ziet.
Met 7 vind ik het net wat beter staan en het zal ook wat beter dragen als ik er nog zonnepanelen op wil leggen.

1 balk ligt er nu in.
Het is even passen en meten want je kunt de balk er niet van bovenaf in laten vallen vanwege de kraal die in de weg zit. Om niet teveel van de draagbalk (17cm dik) in te moeten zagen (4cm) heb ik ook 2cm uit de ringbalk gekapt. Aan de kant van de muur heb ik 3cm uit de gordingbalk gehaald en 1cm uit de ringbalk.

Uit de overgebleven stukken gordingbalk maak ik de klossen voor de oversteek aan de rechterkant.

Voordat de balk(en) erop gaat de ingekeepte delen en de balk zelf behandelen met HK-Lazuur van Remmers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMGveo6qEFWEvYJF72z83BrIxtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mwoaqd1X68sJP46bY1QWFsS0.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat behoorlijk wat tijd zitten in het zagen, lakken, en in de bouwmarkt zoeken naar hardware.
Ik ben naar de hornbach geweest om daktrim te kopen, schroeven te zoeken die ze niet meer hadden.
Lijm gezocht voor de Pir platen vast te zetten, die ga ik bij nader inzien toch ook maar doen met speciale schroeven. Spijkers moeten zoeken en tellerkopschroeven van 240 lang. Jezus die zijn duur ;-)

Ik moet nog een ei leggen over de zinken regenpijp. Die heb je in 3 diktes en die wil ik op de staande vastzetten met een wrong. (Dit is dus ook niet te vinden in de standaard bouwmarkten)

P.s. Ja.. de jacuzzi kan er nog uit...stel je voor hahaha.

[ Voor 17% gewijzigd door Tuff op 16-05-2021 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Bakema schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Is dit nou gewoon geïmpregneerd vurenhout?
https://letmegooglethat.com/?q=wat+is+redclass+wood%3F

[ Voor 3% gewijzigd door Tuff op 16-05-2021 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Haha ja ik had het zelf gevonden inmiddels, maar de meeste sites doen een beetje geheimzinnig en staat er nergens dat het verlijmd vuren is, wat geïmpregneerd is. Maar jij hebt de balken dus nog een keer extra behandeld?

Ziet er goed uit trouwens je overkapping. Voor zink kun je kijken bij de Wildkamp als er een bij jou in de buurt zit, die hebben alles op voorraad liggen. 60mm buis is meer dan genoeg voor zon dak

[ Voor 7% gewijzigd door Bakema op 16-05-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-06 08:37
Tuff schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:20:
[...]
Hier een foto van de huidige situatie.. Het is maar een kleine tuin en de onderkant van de daktrim van de schuur waar....
*snip*
En is je totale bebouwingsoppervlak groter dan 50%? Want dan heb je een vergunning nodig.

Wat betreft de pir gewoon schroeven met schotels vast zetten in de gordingen dan ben je klaar.

Wat je tot zover hebt gemaakt ziet er wel gaaf uit.

[ Voor 17% gewijzigd door retakenroots op 16-05-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-06 15:16
[b]Tuff in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout"
Ik moet nog een ei leggen over de zinken regenpijp. Die heb je in 3 diktes en die wil ik op de staande vastzetten met een wrong. (Dit is dus ook niet te vinden in de standaard bouwmarkten)
ik heb ook op mn eigen tuinhuis zinken regenpijpen (staat toch wat mooier), ook met wrongen gefixt (alleen dan tegen het rabat aan), er zijn trouwens 4 maten (70 mm kan ook). ik heb zelf 45 graden verstekbochten gedaan, vond ik wat mooier staan dan die ronde bochten. Ik heb het trouwens bij vankopertotzink.nl vandaan, bouwmarkt had heel beperkt assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
heren/en evt dames maar ik verwacht dat die in de minderheid zijn hier. Welke beits gebruiken jullie om te zorgen dat het hout niet grijs wordt?
Ik had er osmo beits voor toen de overkapping net gezet was, wilde nu opnieuw bestellen en had de douglas getinte versie genomen.
Helaas is die niet zo mooi.
Misschien toch weer de kleurloze variant maar misschien dat een ander merk / type beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06 19:45
MantaMaartuh schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:24:
heren/en evt dames maar ik verwacht dat die in de minderheid zijn hier. Welke beits gebruiken jullie om te zorgen dat het hout niet grijs wordt?
Ik had er osmo beits voor toen de overkapping net gezet was, wilde nu opnieuw bestellen en had de douglas getinte versie genomen.
Helaas is die niet zo mooi.
Misschien toch weer de kleurloze variant maar misschien dat een ander merk / type beter is?
Remmers heeft mooie beitsen, zowel de naturel douglas kleur als heel veel andere, ik ben zelf erg weg van kleur Lariks die is wat oranje achtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-06 17:21
De balken zou ik met een aantal flinke houtdraadbouten vastzetten. De lengte van de bouten zou ik minstens 2 a 2,5 x de dikte van de bout nemen. Als het sterk genoeg moet zijn dan kan je ook de balken een maatje dikker nemen. Gebruik ook een goede constructie lijm (polyurethaan) voor de boutverbindingen.

Ook heel belangrijk: behandel hout goed tegen vocht/regen. Het beste zorg je dat de balken vrij van de grond zijn en zo langzaam wegrotten.

Denk ook goed na over dakbedekking: een plat dak heeft na jaren een grote kans op lekkages, tenzij je je een speciale rubber/kuntstof dakbedekking gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autorally
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Leuk dat er een topic is gemaakt over dit onderwerp. :)

Ben zelf al een paar weken bezig met een plan voor een overkapping 6x3 met Lounge 4x3 en schuurtje van 2 bij 3 m.
Heb eerst wat offertes opgevraagd en kwam dan zo rond de 20K uit voor wat wij graag willen. Is toch echt teveel. Voor het in elkaar zetten rekend men al gauw 3700 euro. Dus we gaan het zelf samenstellen en plaatsen. Qua hout en dergelijk wordt het Douglas hout. staanders van 15 x15 cm en de ringbalk ook met 15x15 cm. 6 poeren van 15x15 x 60 hoog. Veel you tube filmpjes bekeken. _/-\o_ Heb verder alles nu uitgewerkt, maar moet alles nog wel bestellen. Ik hoop dat de levertijd een beetje mee valt.

Heb wel alle tegels, straatbandjes en poeren in huis. Vandaag 4 van de 6 poeren geplaatst. Dat is ook een beste klus. Iedere poer op een tegel van 30x30. Ik zal als het me lukt hier een foto plaatsen van wat wij willen maken. Ik besef dat het een uitdaging zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn6AGouwwhJwBl_jD9SNdl4NOjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSakqNSo2mfdTsGMUmVGU97v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Autorally op 17-05-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:04

Haan

dotnetter

@Autorally Weet je zeker dat 6 poeren voldoende is? Bij mij is recent ook een vergelijkbare overkapping geplaatst met dezelfde verhouding, geraamte van 15x15 balken, schuur 2m breed, overkapping 4m, alleen iets minder diep, 2.20m. Maar ik heb achter nog een dubbele staander, dus in total 8 poeren (ook 15x15x60) waar de boel op rust.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:05
@Autorally Zou je jouw tekeningen willen delen? Ik ben zelf ook bezig met een soortgelijk plan, maar dan zonder schuurtje. Behoorlijk aan het puzzelen met de dikte van de (draag)balken en overspanning, om wel het gewenste luxe effect te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
GhandiHarder schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:29:
@Autorally Zou je jouw tekeningen willen delen? Ik ben zelf ook bezig met een soortgelijk plan, maar dan zonder schuurtje. Behoorlijk aan het puzzelen met de dikte van de (draag)balken en overspanning, om wel het gewenste luxe effect te krijgen.
De 'vuistregel' is 5cm dikte per meter, dus met een 15cm balk zou je maximaal 3 meter mogen overbruggen.

[ Voor 63% gewijzigd door Bakema op 17-05-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Bakema schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:48:
[...]

De 'vuistregel' is 5cm dikte per meter, dus met een 15cm balk zou je maximaal 3 meter mogen overbruggen.
Ik lees dat hier vaker; ik heb inmiddels al flink wat overkappingen gezet met een 15x15 als ringbalk en vervolgens 7x17 erbovenop als dak constructie. Houdt al jaren prima ook bij overkappingen van meer dan 3 of 4 meter. Ik heb zelfs één overkapping gezet waarbij de overspanning van de 15x15 ringbalk 5 meter bedraagt en dat staat er nu na 3 jaar nog steeds prima bij.

Let wel; ik zoek altijd balken uit die iets krom lopen en leg ze dan met de kromming naar boven toe...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Ja ik heb het van mijn oom die werkt bij een bedrijf wat voornamelijk overkappingen plaatst etc, zal wel een standaard veiligheidsmarge dingetje zijn o.i.d. Ik zou zelf ook wel een grotere overspanning aandurven, helemaal met een plat dak. Een zadeldak vol met echte pannen is weer een ander verhaal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuff
kaboom1555 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:34:
[...]

Remmers heeft mooie beitsen, zowel de naturel douglas kleur als heel veel andere, ik ben zelf erg weg van kleur Lariks die is wat oranje achtig.
Remmers HK-Lazuur kleurloos.. (niet de Douglas versie). Dit kleurt de balk erg mooi en geeft een luxe uitstraling. Mijn pot van 2,5L (50euri) is wel al op dus dat zuigt wel... letterlijk hahaha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Hiero ook 2 potten van remmers, 1 x 5 liter Lazuur kleurloos 1 x 5 liter UV. Ben je 200 piek lichter maar dan heb je wel wat.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
loewie1984 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:03:
Hiero ook 2 potten van remmers, 1 x 5 liter Lazuur kleurloos 1 x 5 liter UV. Ben je 200 piek lichter maar dan heb je wel wat.
En dan naar de action om een paar kwasten te halen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Tuff schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:04:
[...]

En dan naar de action om een paar kwasten te halen? :D
Ik moet nog, maar heb iig spul om aan te brengen meebesteld van hun website. Ik ga rhombus (67x22) delen bevestigen van Siberisch Lariks.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
@Haan Ik heb verschillende bronnen gebruikt waaronder ook de aangeboden offerte van uit een tuinhuis leverancier uit Grootebroek NH. Ook zij offreren 6 poeren. Dus waarom jij met 8 stuks werkt snap ik niet. Kan me wel voorstellen dat het nog meer ondersteuning geeft.

@GhandiHarder ik heb per onderdeel schetsmatig opgenomen wat ik nodig heb. Ik ben geen bouwkundige hoor. Heb meer met installaties. Ik wil dit best met je delen moet je mij even een dm sturen. Wat nodig is dat ik het verder zal moeten aftimmeren met iets van watervast multiplex of zoiets, anders krijg je niet die luxe uitstraling. Met trespa wordt het lastig omdat het nauwelijks is te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Laatst online: 15-07-2023
Maar lazuur is toch ook al UV werend? Welke bedoel je preciues met UV? (sorry, hoop dat ik geen topic kaap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
@Harrie_ met de kromming naar boven toe? Je bedoelt dat de balk ipv doorgezakt is juist bol loopt. Zie ook plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xp9jN60fIyNVJKde9gFqC-MpL9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qiA5i9JraizdsW642zvAYWMq.png?f=user_large

Het 2e tekeningetje dus. Lijkt me wel slim, ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Autorally op 18-05-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hier ook... staat er nog mooi bij na 2 zomers. En die zwarte zooi van hun blijft ook echt gitzwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

MantaMaartuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Maar lazuur is toch ook al UV werend? Welke bedoel je preciues met UV? (sorry, hoop dat ik geen topic kaap)
Ik heb dus een blik HK Lazuur kleurloos, daar staat bij:
LET OP: Bij de HK Lazuur kleuren; Kleurloos, Wit en Hemlock wordt het systeemproduct L-Lazuur UV - Houtbeits UV geadviseerd ivm vergrijzing.

Dus heb ik dat extra meebesteld.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Autorally schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:47:
@Harrie_ met de kromming naar boven toe? Je bedoelt dat de balk ipv doorgezakt is juist bol loopt. Zie ook plaatje.
[Afbeelding]

Het 2e tekeningetje dus. Lijkt me wel slim, ja.
Klopt. Nu zijn die balken hooguit een beetje krom en ik ben geen natuurkundige/bioloog maar ik heb ooit geleerd dat dat te maken heeft met richting van de nerf en hoe de 'ringen' lopen in de gezaagde balk. Als je de balk dan bol naar boven legt zal deze nadat je de gordingen erop legt vanzelf recht uitvlakken maar door de spanning in de balk wil deze altijd naar boven krommen i.p.v. dat deze door gaat hangen...

Vanzelfsprekend zal de balk wel door gaan hangen als je er maar genoeg gewicht (in het midden) op legt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Bakema schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 06:09:
[...]

Ik heb deze pas bij mijn schoonouders gebruikt; https://www.verlichtingko...ini-led-spot-zwart-inbouw

Ze hebben ook kleinere varianten die ze in de balken boren. Ik heb ze in het dakbeschot gemaakt, klein stukje uit de isolatie voor de kabel en bij de gaten voor de spotjes, gaat prima :) als je geen isolatie gebruikt is dat geen aanrader natuurlijk :+
Is 1Watt niet wat weinig? 3Watt lijkt mij beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Ja is net wat je wil, bij hun zitten ze in het overstek puur voor de sfeer en om savonds standaard aan te zetten. Onder de overkapping zelf zit nog andere verlichting. Ze vinden ze zelfs nog iets te fel dus moet nog een keer een dimmertje op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autorally
Vandaag alle 6 betonpoeren gesteld. Lastige klus toch wel. Spandraden in de lengte en breedte getrokken, hoek waterpas tekens toegepast en een lange waterpas van 2,5 m. Mijn schuttingen lopen niet in een rechte lijn. Dus wel lastig. Continu blijven meten tussen de poeren, ook kruislings van poer naar poer.

Morgen eindelijk mortel storten en dan zand aanvullen en het terras tegelen. Blij als dit erop zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntf7h9ysVFXOomg5Q0QvWL23-vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIZw7iTMjqoKSStGcwaPiJYn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Iemand ervaring met het storten van mortel. Hoelang moet je het laten uitharden voordat je het echt mag belasten?

[ Voor 86% gewijzigd door Autorally op 21-05-2021 21:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuff
loewie1984 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Ik heb dus een blik HK Lazuur kleurloos, daar staat bij:
LET OP: Bij de HK Lazuur kleuren; Kleurloos, Wit en Hemlock wordt het systeemproduct L-Lazuur UV - Houtbeits UV geadviseerd ivm vergrijzing.

Dus heb ik dat extra meebesteld.
Dit zou dan Longlife UV-2240 moeten zijn...
Ik ben nu echt alles (dus ook het dakbeschot) 2x in de Lazuur aan het zetten en als het klaar is.. kunnen de zichtbare delen nog met de UV gedaan worden.

Goeie tip.. (tenzij je wilt dat het vergrijst natuurlijk.)

Onbehandeld geeft men 10Jaar garantie op Red Class Wood en het zou 5jaar langer meegaan dan Douglas.

Houtprijzen zijn inmiddels ook flink gestegen. Diezelfde paal van 60euro kost nu ineens boh 74euro. Dat is een stijging van 20%. Ik ben net op tijd geweest.

Jammer van het weer. Dit weekend wordt er weer niks gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2MO10AgcbqvTtrJLXQpu-YMhTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PszPfYnbfaxRR7CWkRzXYx7H.jpg?f=fotoalbum_large

Na het inpassen van de gordingen.. ben ik aan het beitelen begonnen om voor de afwatering te zorgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKwSQyCJNHv6M1pr6W4OvGg9OJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qT4iz1qzxkHE96uiKS6zV8R8.jpg?f=fotoalbum_large

En heb ik de klossen gemaakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcxAmNvBAfz5-uTQyxNqSw46GRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGTVyN29H6geSUFGIHWTU3w3.jpg?f=fotoalbum_large

Als het klote weer voorbij is.. hoef ik alleen nog maar de balken en de klossen vast te zetten en dan kan het dakbeschot erop, pir platen vastzetten en het dak verder afmaken met dakleer, boeideel, daktrim, regenpijp.

Alles is nu netjes 2x in de lak gezet voordat het erop gaat.

Inmiddels ook spotjes besteld en we gaan vandaag maar eens kijken voor nieuwe tegels voor in de tuin.
Ik begin me al af te vragen of ik niet handig genoeg ben om dat zelf te leggen _/-\o_
3cm dikke keramiek in het zand..

Waarschijnlijk gaan we ook schuifdeuren plaatsen

en aan de voorkant een vast raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t80xUKUlPPnm2wCcYpxws0PJQkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWJCDzQt3ddGqk2z6JSAufzP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Tuff op 22-05-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 08:23
Tuff schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:21:
[...]

Dit zou dan Longlife UV-2240 moeten zijn...
Ik ben nu echt alles (dus ook het dakbeschot) 2x in de Lazuur aan het zetten en als het klaar is.. kunnen de zichtbare delen nog met de UV gedaan worden.

Goeie tip.. (tenzij je wilt dat het vergrijst natuurlijk.)
Dus eerst 2x Lazuur als houtbescherming en dan nog 2x Lazuur UV tegen vergrijzing?

En schuren jullie de boel nog van te voren? Bij mijn douglas palen zitten er nogal wat "transportvlekken" op. Hoe behoud je dan de rustieke uitstraling, alleen grof schuren?

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 22-05-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Volgens mij had ik begrepen dat 2 keer beitsen en 1 keer UV genoeg moet zijn

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yiN8K3tpibbS5Z63UIuPdVAN7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCZebaTIvDjg9O1CiBxWplOf.jpg?f=fotoalbum_large

Na jaren van er over spreken, eindelijk het hout opgehaald *O*
Je moet je toch een beetje opvrolijken in dit schijt weer 😉

Het wordt een standaard overkapping constructie 7m x 3m60 met glasplaten

Moet het hout eerst weken drogen voordat het gebeitst kan worden?
Schuren moet ik sowieso, de zagerij had volgens mij de zaag bot 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 08:23
Je hebt waarschijnlijk fijnbezaagd hout, niet geschaafd... Zeker als je 150x150 of zo koopt, dat zijn ruw gezaagde palen. 140x140 is daar de geschaafde gladde variant van

In de specs van dat lazuur zag ik dat het vochtpercentage rond de 15% moet zijn. Maar het is niet al na een paar weken grijs hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
@Tuff Je bent heel goed bezig! :) Ik sta nog aan het begin. Shit van het weer, het houd inderdaad behoorlijk op.

Hoe diep maak jij je dak, maak je gebruik van een mastiekklos?
Ik reken met 75x75. Schijnt de gangbare maat te zijn. Ik wilde sedum naderhand plaatsen. Zou dan net aan voldende zijn qua hoogte. Beter is als het 90 is ipv 75 mm.

Wil er eigenlijk nog weer een plank onderleggen om die hoogte te krijgen.

Je rabbatdelen, hoe zitten deze boven de grond? Wat voor onderdorpel gebruik je daar?

[ Voor 9% gewijzigd door Autorally op 22-05-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-06 12:40
Iemand ervaringen met shops die kwaliteit epdm verkopen, ben toe aan het dak en moet nu op zoek naar een goede leverancier?

Mvg martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

JMb91 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:13:
Iemand ervaringen met shops die kwaliteit epdm verkopen, ben toe aan het dak en moet nu op zoek naar een goede leverancier?

Mvg martin
Ik heb het bij budgetdak.nl vandaan, heel pakket inclusief lijmen. Geen idee of het goede kwaliteit is, maar het was makkelijk te verwerken en lekt vooralsnog niet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Autorally schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:45:
@Tuff Je bent heel goed bezig! :) Ik sta nog aan het begin. Shit van het weer, het houd inderdaad behoorlijk op.

Hoe diep maak jij je dak, maak je gebruik van een mastiekklos?
Ik reken met 75x75. Schijnt de gangbare maat te zijn. Ik wilde sedum naderhand plaatsen. Zou dan net aan voldende zijn qua hoogte. Beter is als het 90 is ipv 75 mm.

Wil er eigenlijk nog weer een plank onderleggen om die hoogte te krijgen.

Je rabbatdelen, hoe zitten deze boven de grond? Wat voor onderdorpel gebruik je daar?
Ik ben van bovenaf begonnen met mijn rabatdelen zodat ik zeker weten hele planken aan de bovenkant heb.
Onder leg ik (waarschijnlijk) geen dorpel maar wil de onderste plank 2cm af de grond afzagen.
Persoonlijke smaak denk ik. Een opsluitbandje kan natuurlijk ook. Daar kun je dan een hardstenen voor kiezen die zijn een euro of 15 max of van beton. Eerlijk gezegd heb ik dit nog open liggen aan de onderkant want er moet nog bestraat worden. Ik denk dat het een bandje wordt tussen de poeren, welke gelijk ligt met de rest van de vloer en 2 cm speling.. zodat er water onderdoor kan zeg maar.

Het dak laat ik doen (dichtbranden). Ik neem aan dat dit met een mastiek gemaakt wordt ja.
Het zou ook met een panlat kunnen volgens mij, als er maar een bak ontstaat maar ik heb daar geen ervaring mee. Ik krijg dus hulp hiermee als ik het dakbeschot en de pirplaten erop heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Hoe gaan jullie om met dit schijntweer? Ik kan mij geen lente herinneren die zo dramatisch is als dit jaar.
Elke avond probeer ik wat te doen buiten, wat ook aantrekkelijk is met het zonnetje. maar kan ik na 15min weer naar binnen hollen door hoosbuien.

Gelukkig komt na vandaag eindelijk een droge periode aanzetten.

Zo moest het even kwijt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
beetje intersletten.. en kijken naar glaswanden, schuifdeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Ik sta op het punt nu hout te gaan bestellen. Huisje wordt uiteindelijk 3 bij 6 m. Vraag me wel af of ik in de lengte nu 2 balken van 6 m moet plaatsen of maar 4m en 2m. Voor het zicht is 6 m mooier. Qua sterkte zal het denk ik niet uitmaken.

Ben alleen bang dat een balk van 15x15x6000 nauwelijks te tillen is. Geen idee wat dat weegt. Hij moet wel op 2.10m hoogte geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Het weer is echt @#&#%/&. Loop ook telkens naar buiten om wat te doen maar ben dan gauw weer binnen. Dit weekend kunnen we pas echt weer wat doen. 😀
Ik ga nog ff met de triplaat erover, afrijen en dan de tegels leggen. Dan wordt het wachten op het hout. En Ja, mijn planning sucks helaas.

@Tuff dank voor je reactie. Een opsluitbandje is denk ik ook wat ik ga doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Laatst online: 18-06 18:31
Autorally schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:35:
Ik sta op het punt nu hout te gaan bestellen. Huisje wordt uiteindelijk 3 bij 6 m. Vraag me wel af of ik in de lengte nu 2 balken van 6 m moet plaatsen of maar 4m en 2m. Voor het zicht is 6 m mooier. Qua sterkte zal het denk ik niet uitmaken.

Ben alleen bang dat een balk van 15x15x6000 nauwelijks te tillen is. Geen idee wat dat weegt. Hij moet wel op 2.10m hoogte geplaatst worden.
Zo'n balkje van 6m weeg afhankelijk van het vocht er in tussen de 70 en 85 kg. Moet te doen zijn met twee personen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney

Ik ben een zeikerd maar bij mij moest alles uit 1 stuk :). Maandag word het hier geleverd en kan ik ook gaan beginnen.
Overigens bij de buren een 20x20x600 met 4 man omhoog gekregen door steeds tussentijds te schoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 22:53
Afhankelijk van welke eenheid je bedoelt is dat of een héél dun balkje, meer een latje (mm), of een héle lange balk (cm). :S

Maar ik snap dat de maten in cm x cm x mm zijn . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
@Dronium haha, je hebt helemaal gelijk. 150x150x6000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik heb mijne opgedeeld.
Veel handelbaarder/praktischer en dat het gedeeld is kijkt zich heel snel weg.
Tis maar net hoe hoog je de lat voor jezelf wil leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Die lat komt op 2.10m 😊
We zullen met zijn 5-en zijn als we de balk gaan plaatsen. Dus moet het op zich wel te doen zijn.
@GeeMoney wat bedoel je met tussentijds schoren? Hoe zoet dat er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Gisteravond de gordingen erop gegooid en begin gemaakt met het dakbeschot..

Nu heb ik nog een vraag over de opbouw van het dak. (Moet zo ff materiaal halen)

Moet ik nog een dampfolie aanbrengen op het dakbeschot, of kunnen de pir platen er meteen op?
https://www.gamma.nl/asso...uw-1-5x25-meter/p/B133560

Dan moet er nog een onderlaag op de pirplaten, voordat het dakleer erop kan.
Worden de naden van de pirplaten nog eerst met een of andere tape dichtgeplakt?

Is dit de juiste onderlaag?
https://www.gamma.nl/asso...pijkerrol-10-m2/p/B222882

Ik heb van die dakschroeven met een grote schotel.. ik neem aan dat ik met deze schroeven ook de tussenlaag+pirplaten kan vastzetten? Dus niet eerst en enkel de pir platen hiermee vastzetten?

Wel goed opletten dat ik in de gordingen uitkom want die schroeven gaan door het dakbeschot. :)
Beetje lullig als die aan de onderkant eruit steken

[ Voor 3% gewijzigd door Tuff op 29-05-2021 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Het heeft iets te maken met een warmdak- of kouddakconstructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JJF4LzuVIH2tSXeKMljOV0U3fs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/29WyszXZh1WPCrAbYcFn5gdg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Dit is wat ik kan vinden. Zelf wilde ik het ook op deze wijze uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Maar ik ga geen EPDM gebruiken maar dakleer.

Die dampfolie moet blauwe zijn, dampopen.. (Koude zijde)

Aan de onderkant van je dak, als je dat wilt isoleren en met een plafond erin moet je dampdichte folie gebruiken. (Warme zijde)

ik zie ook diverse filmpjes/afbeeldingen dat de pir platen zonder dampfolie erop gelijmd worden, of de pir platen zonder dampfolie met die grote schroeven op het dakbeschot geschroefd wordt.

Indien ja, dan is de vraag moet die tussenlaag er dan ook op gebrand worden, of geplakt, of kan ik die met de schroeven mee vast zetten

Ik ga toch maar die folie te gebruiken, aangezien ik een jacuzzi heb staan en die dampt wel met 38graden.
Het kutte is dat je alleen een flinke rol kunt kopen a 75euro van 25 meter wat 3x zoveel is dan dat ik nodig heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barry86
De opzichter controleert of alles goed gemonteerd is 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqY05_pNMmkW8ssaEhY-f92MYDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmisSkQsfZEeDlq2i9iUa9yl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@barry86 die paal lijkt haast plat op die poer te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
@Tuff Balen dat je dan inderdaad zo’n grote rol moet afnemen.

Ik wil aan de binnenkant het plafond wel aftimmeren en dan lampjes/ledspotjes erin plaatsen. Wilde verder geen isolatie plaatsen boven het afgetimmerde plafond. Op het platte dak komt toch ook weer sedum.
Waarschijnlijk gaan we wel een leuk kacheltje plaatsen en komen er van die schuifbare glaswanden in. We willen er in de winter ook gebruik van maken.

Wat is de reden dat je geen EPDM gaat gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 02:17
Autorally schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:58:
Die lat komt op 2.10m 😊
We zullen met zijn 5-en zijn als we de balk gaan plaatsen. Dus moet het op zich wel te doen zijn.
@GeeMoney wat bedoel je met tussentijds schoren? Hoe zoet dat er uit?
Hier voor de schommels een 5 meter 15x15cm alleen erop getild. Lukte echt net, zolang je minimaal met zijn 2en bent is het prima te doen. (zou het alleen doen niet aanraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
GeeMoney schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:11:
@barry86 die paal lijkt haast plat op die poer te staan?
Dat hoort zo. Zit tegen elkaar getrokken.
Anders is de overgang/het facet van de sokkel niet mooi.
Paal is 15x15 en sokkel 19x19

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
Vandaag ook lekker aan de gang geweest met de dwarsbalk van de terras overkapping.
Geschuurd en ingekeept 15x20cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrqU9ANtT4-NLGsMxLU2wYr_Oyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A57lvFzd69nLc7CrN0ThloC4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nigaMA9Dgoc0iv-t1-zHbNVzfI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhIsaD6vLX6L3fQK7QtIApqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:14

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik ben hier samen met mijn vader van het voorjaar flink bezig geweest met een overkapping in mn tuin. Inmiddels zijn we een heel eind klaar en moet de rest van de tuin nog wel gedaan worden, erg blij met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIYgveV6CWxSFwIq_uZ42JhmTy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJV2f3GsTQ0W1jhfywnzJZc6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs0C_e-VhAHfMHseX_OMHDsKcR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGDGJFY6PdZ1zKzYXp35LJaI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf ook geen uitvoerder of timmerman, maar we vinden het beide wel leuk om te klussen. Belangrijkste gereedschap wat je nog hebt is een goede afkortzaag, slagschroevendraaier, gewone accu schroevendraaier, veel tijd en wat geld :)

Om te bedenken hoe en welke materialen je moet gebruiken heb ik avonden lang gepuzzeld en veel youtube gekeken. Voornamelijk de filmpjes van Gardero en Dobbit heb ik veel aan gehad. Op den duur wordt je zelf ook een soort expert bij wijze van.

Het meeste houtwerk heb ik bij nubuiten.nl gekocht en EPDM dakbedekking bij interexpress. OSB platen komen van Hornbach af. De deur en ramen zijn 2e hands via marktplaats gekocht, prijsverschil met nieuwe deuren en ramen wat echt enorm groot. De betontegels in het schuurtje via facebook opgehaald bij iemand voor niks :*)

Ik was in totaal iets van €6000 a €7000 kwijt voor alles incl de stenen. Wel alles nog in de gunstige tijd kunnen kopen, prijzen van hout is echt niet meer leuk nu. Zat vorige week nog te kijken, 15x15x300 douglas paal heb ik voor €33,- gekocht, die zelfde paal is nu €72,- :o

Wat ik achteraf nog anders zou doen is eerst alle grond uitgraven en gelijk een zandlaag storten. Nu hebben we dit achteraf gedaan en best veel in de modder gelopen.

Op mn todo staat nog om het blanke douglas hout in de beits te zetten en de zwarte delen nog een keer extra te schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9keAc2wLvzay1LR-bvFRi2jjMks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kLGrS55rGs7bOtRr5Y5LL3P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EgSVVGNvL8Bk9gOhNtKdwXYQck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWsFEuMJKPnTqMMmooBHDWtu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fosAzNmMaAzD4QZD66xeegnCJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8eKPOwsSDjbCh1cz55U1H3U.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DplIemJ1-gif79O5AxnX4WZytvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZY9tdesT8hkhgHys1eWm0a50.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaJqEmSXFgSF5psnxkthgwaZUEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDMfCCcgck5bRz553Fh5vOvJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AjGphcxaLVm__ArBBP65PSbLWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDr3RQaE6uvpE0Zm5YzbnEKV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmI8-MAgOup-bnnYvFw_UrpRe08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gU4dgVeaPgtbBnZyVoULNA6N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz3RFz49wk-LdnEIvwXitx4MBxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JepV3Ybf6E2wNWy32HXoSrPW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT7D3c9_3DMJm5Zunw-1B7PCi3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRWc784CwVGVnc4jHvSG6CeI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scTtoAaOwtWdJDU3PK2o0wvyPpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YgdbT5AYsI4ktzj3X66e8yU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_pcp33xOEzk4-X_uzzDui741kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPuC3umD6UdQAXfLzwZNmcBG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O22xhsR7LqP3hblY9SFQvv05KT4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lpbiYCEEdYrIuGXGOGJHAco.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjkVx_DybAFpLDM6cLpklfMIK6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6j1IYn5yWTdCiBPpvnToR14.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNzCGuK18mQoUk9-V4d8k1oG_Q4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gbn1SAy43NwzQYE4WVXHppqK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Bkt15tyHqcnDeSiV41CiMwsP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1nqWy5a273dUfFOO7cv3u6S.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90a3Pd6dOuh4nLh_Hvjl1l4GJpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGDGJFY6PdZ1zKzYXp35LJaI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sI8VFYsAirDlygTPbUoGFzxGhbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJV2f3GsTQ0W1jhfywnzJZc6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6evdIPBfEQ6wmgBveLy6KnuOpLA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y76xoabiRdjAgmIW0RsDhSfx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
Autorally schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:43:
@Tuff Balen dat je dan inderdaad zo’n grote rol moet afnemen.

Ik wil aan de binnenkant het plafond wel aftimmeren en dan lampjes/ledspotjes erin plaatsen. Wilde verder geen isolatie plaatsen boven het afgetimmerde plafond. Op het platte dak komt toch ook weer sedum.
Waarschijnlijk gaan we wel een leuk kacheltje plaatsen en komen er van die schuifbare glaswanden in. We willen er in de winter ook gebruik van maken.

Wat is de reden dat je geen EPDM gaat gebruiken?
Dan kun jij je dak aan de onderkant isoleren.

Ik stond gisteren voor de keuze welke folie ik moest kiezen en zag dat de blauwe dampfolie in de gamma 75euro koste en bij de Hornbach 55. Dus op naar de Hornbach, zag ik daar op het toepassingsplaatje dat die folie tegen zacht isolatiemateriaal zoals steenwol aankomt. Bij de Gamma staat vermeld dat deze direct op het dakbeschot kan.

Deze rol https://www.hornbach.nl/s...-mtr/7103371/artikel.html kan wel direct op het dakbeschot.
Filmpje over de Polytex YouTube: Polytex® - Waterkerende folie - Damp open folie

Het is erg lastig om te kiezen als er steeds verschillende dingen worden verteld dus heb maar niet bespaard en de Polytex gekocht. Tip! Gebruik RVS nietjes.

Aan EPDM zitten ook wel wat nadelen. Goede kwaliteits EPDM is ook duurder dan Bitume en dan moet je het ook nog goed verlijmen. Bitume heeft zich bewezen en is nog steeds goed voor dik 20jaar en bij EPDM is dat nog niet zomaar gezegd. Er zit veel kwaliteitsverschil (prijs) in EPDM en je moet het echt goed verlijmen. Deze lijm zal anders na een jaar of 10 los kunnen laten. Als je nog nooit EPDM hebt gelegd ... dan weet ik het niet.
Lijkt mij niet het gemakkelijkste materiaal om dit als "handige harrie", ook goed te verwerken.

Ook hier worden weer verschillende verhalen over verteld natuurlijk.

EPDM is echter ook gevoelig voor Chloor.
Dus daarom dat ik voor Bitume ga. Mijn Jacuzzi zal toch veel chloor verdampen richting het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Dat is precies waarom ik zelf ook nog wat twijfel. EPDM is maar 1-1,3 mm dik. Is goedkoper in aanschaf dat wel dan. Ik zie het al gebeuren, alles voor elkaar mooi afgetimmerd tuinhuis, sedum erop en het dak is niet goed waterdicht. 😭.

Wat een ellende als je dit wil oplossen. Ik heb al een offerte liggen voor 18m2 dakbedekking (bitumen) isolatie en mastiek etc zit hierbij voor €3000,-

Ik wilde misschien voor een opzetbaar zwembad nog 1 a 2 warmwaterpaneeltjes
neerzetten. Hier gaat ook dan wat chloor doorheen. Dan is dit bij wat lekkage ook niet zo gunstig voor epdm. Ook mijn sedum zal dit niet fijn vinden 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Tuff schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Dan kun jij je dak aan de onderkant isoleren.

Ik stond gisteren voor de keuze welke folie ik moest kiezen en zag dat de blauwe dampfolie in de gamma 75euro koste en bij de Hornbach 55. Dus op naar de Hornbach, zag ik daar op het toepassingsplaatje dat die folie tegen zacht isolatiemateriaal zoals steenwol aankomt. Bij de Gamma staat vermeld dat deze direct op het dakbeschot kan.

Deze rol https://www.hornbach.nl/s...-mtr/7103371/artikel.html kan wel direct op het dakbeschot.
Filmpje over de Polytex YouTube: Polytex® - Waterkerende folie - Damp open folie

Het is erg lastig om te kiezen als er steeds verschillende dingen worden verteld dus heb maar niet bespaard en de Polytex gekocht. Tip! Gebruik RVS nietjes.

Aan EPDM zitten ook wel wat nadelen. Goede kwaliteits EPDM is ook duurder dan Bitume en dan moet je het ook nog goed verlijmen. Bitume heeft zich bewezen en is nog steeds goed voor dik 20jaar en bij EPDM is dat nog niet zomaar gezegd. Er zit veel kwaliteitsverschil (prijs) in EPDM en je moet het echt goed verlijmen. Deze lijm zal anders na een jaar of 10 los kunnen laten. Als je nog nooit EPDM hebt gelegd ... dan weet ik het niet.
Lijkt mij niet het gemakkelijkste materiaal om dit als "handige harrie", ook goed te verwerken.

Ook hier worden weer verschillende verhalen over verteld natuurlijk.

EPDM is echter ook gevoelig voor Chloor.
Dus daarom dat ik voor Bitume ga. Mijn Jacuzzi zal toch veel chloor verdampen richting het dak.
Epdm lijmen is echt heel makkelijk. Als je een groendak maakt of met ballast werkt kun je zelfs volstaan met alleen de randen lijmen (met contactlijm). Het is gewoon een rubberen vlies vergelijkbaar met vijverfolie. Dat lijm je ook niet vast. De lijm is alleen om het op z'n plaats te houden.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tuff
Even een update foto..zonder boeidelen en zonder dak(leer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9u_0Dr0rBXHlv9RgBQMPRRaBBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF6Wgn0uwTD3BgFeKhk6wg3K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tuff op 31-05-2021 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
@Woohooo Even een vraag over de folie’s die je gebruikt. Aan de buitenkant zie ik de blauwe direct op het regelwerk achter de rabatdelen. Aan de binnenkant heb je steenwol als isolatie direct binnen het regelwerk tegen de blauwe folie aan. Daarna heb je de witte folie weer tegen het islolatiemateriaal gespannen en vervolgens afgetimmerd met osb.
Klopt dat? Wat heb je met het binnenplafond en dak gedaan? Een dampremende folie op het dakbeschot geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Autorally schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:44:
@Woohooo Even een vraag over de folie’s die je gebruikt. Aan de buitenkant zie ik de blauwe direct op het regelwerk achter de rabatdelen. Aan de binnenkant heb je steenwol als isolatie direct binnen het regelwerk tegen de blauwe folie aan. Daarna heb je de witte folie weer tegen het islolatiemateriaal gespannen en vervolgens afgetimmerd met osb.
Klopt dat? Wat heb je met het binnenplafond en dak gedaan? Een dampremende folie op het dakbeschot geplaatst?
Yes, klopt. Officieel moet je eigenlijk nog een kleine luchtspouw tussen de blauw folie en de rabat delen om het beter te laten luchten, maar dit hebben wij niet gedaan dit keer. Er komt genoeg lucht tussen de blauw folie en de rabat delen merk ik.

Op het dakbeschot ligt eerst dampremmende folie (dikte 0,06mm), isolatie 20mm, epdm zoals in Autorally in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout" is aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X799e_tl_py0V2HdLv8W1XvhABk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdkXCVH8ecZvGP3eQgCqsWNo.jpg?f=fotoalbum_large

Douglas balk van 10x20cm en 350cm lang. Is niet krom maar “golft” wel. Is dat een normale leveringsconditie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTHz7fIqhxJkAEK1FiThL9E4Z4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXj7ulWcXMLsOclzKjvHdGRz.jpg?f=fotoalbum_large

Bezaagd douglas wat ik zelf opschuur.
Is dit ook standaard ruwheid voor bezaagd?

Ik ga bovenstaande niet reclameren oid. Maar het is de eerste keer dat ik hout bij een zagerij heb besteld en vraag me af of dit “standaard” is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:20
Mooi hoor, volgend jaar word het voor mij.. dan ga ik eraan beginnen

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

barry86 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:28:
[...]
Ik ga bovenstaande niet reclameren oid. Maar het is de eerste keer dat ik hout bij een zagerij heb besteld en vraag me af of dit “standaard” is.
Ja ziet er allemaal normaal uit.
De 'ruwheid' aan de buitenkant wil nogal eens verschillen per balk, vaak zijn 2 zijde's beduidend ruwer; dat is de kant die dichter op de schors heeft gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuff
Het dak van zo'n tuinhuis, is wel een punt wat ik vooraf over het hoofd heb gezien / en niet goed over heb nagedacht.

Het werk maar ook de kosten voor folie, isolatie, P60 (Tussenlaag), brandlaag, alu daktrim (Hoeken en rechte delen), dakdoorvoer (en hoe deze te maken), regenpijp, mastiek en panlatten, schroeven en dan nog de boeidelen... die wil ik liefst uit 1 stuk en dan moet het weer 4mtr lang worden en heb je meer afval en je hebt ook minder keuze. (Douglas hout is nu echt slecht verkrijgbaar. Een tuinhuis is blijkbaar HOT op dit moment)

https://www.bouwmaat.nl/u...mix-70/product/0000505246

Bovenstaande delen zijn 1.8 dik en het plan is om een dubbele rand te maken waardoor je daktrim weer verder naar buiten komt. Er bestaan ook mega veel verschillende daktrimmen met verschillende prijzen maar ook kwa afmetingen. In de hornbach zijn de alu daktrimmen bv. een flink stuk goedkoper dan in de gamma maar ook nog eens langer waardoor je ook minder materiaal hoeft te kopen. De lange stukken zijn daar 2,50 mtr en de hoeken 50cm terwijl de gamma hoeken heeft van 20cm lang en rechte delen van 2mtr.

Ik pieker mij suf in welk materiaal ik kies voor de boeidelen en de hoogte van de daktrim.
Trespa is ook een goed materiaal als boeideel maar voor een Douglas tuinhuis is dat denk ik te modern en meer geschikt voor dakkapellen en stenen schuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7tnPC6b4v3f4j7JjKaxZbv7EmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o0ObENQtH8n69Z5crdKWPult.png?f=fotoalbum_large
Hier een voorbeeld hoe ik de dakrand wil maken. Deze wordt dan wel nog zwart.
Voordeel is hier dat je de 1e laag van buiten kunt vastschroeven en met de 2e laag de schroeven kunt verbergen. De schroeven van de 2e laag kunnen achter de daktrim.

Het laatste waar ik tegenaan loop is dat nu niemand tijd heeft om het dak te branden, en de persoon die mij daarmee zou helpen ineens geen tijd voor mij heeft. Iemand anders gevonden en die is ook komen kijken.. afgesproken dat het voor gisteren klaar moest zijn ivm de regen.. ook niks meer laten horen.

Het schijnt vrij normaal te zijn dat sommige klussers niet goed communiceren of je gewoon laten zitten en nu het weer regent, is mijn dak nu vochtig en moet ik het laten drogen voordat de bitume erop kan.

Verder ook op zoek gegaan naar schuifdeuren en een raam maar een raam alleen is al 2K.
Daar heb je 5 schuifdeuren voor. Alleen moet je maar uitkomen met je maten van de deuren.
Ik heb 2m.70 en 1.60. Het mooiste is dan dat de overlapping van de deuren overal gelijk is en dan kom je al snel op maatwerk uit. Hou rekening met 8 tot 12 weken levertijd en ook hier zijn de opties voor tochtstrippen, rail, handvaten, funderingskoker allemaal extra kosten. De deuren zelf (het glas alleen) is de helft.

Ik heb gekeken bij Kingsglas. Leuke prijzen maar ik kom met hun std maten niet uit.
Verschillende en te grote overlappingen.

Dus 2K aan glazen schuifdeuren (en 10 weken wachten) en zeg +/-500/600 euro extra voor materiaal om het dak verder af te maken (update.. bovenstaande boeidelen zou al rond de 400e kosten)... aaaaaarghhh ik moet ook nog extra zonnepanelen kopen en de tuin opnieuw leggen.. 8)7 ... tot de volgende update ;w

[ Voor 11% gewijzigd door Tuff op 04-06-2021 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
Bezaagd douglas wat ik zelf opschuur.
Is dit ook standaard ruwheid voor bezaagd?
Naast een radio, is bier ook heel belangrijk bij sommige werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Tuff ik krijg vandaag mijn hele EPDM pakket (lijmen, kitten, dakdoorvoeren), folie en 40mm PIR platen binnen voor 32m2 dak en dat was totaal €1250,-.
Als je voor 20mm PIR zou gaan en je dak is wat kleiner ga je richting de 800,- .
Je bitumen is goedkoper denk ik maar EPDM is in principe zelf te doen en op maat te kopen.

Boeidelen en daktrim moet ik alleen nog, welke hout soort of planken had jij in gedachten om die foto te maken?

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 04-06-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Tuff schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:24:
Het dak van zo'n tuinhuis, is wel een punt wat ik vooraf over het hoofd heb gezien / en niet goed over heb nagedacht..

Heel verhaal

. tot de volgende update ;w
Herkenbaar wat er allemaal door je hoofd spookt door keuze stress ivm de combinatie esthetisch, praktisch, kosten, snelheid, verkrijgbaarheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05
Ik ben hier uiteindelijk voor 1 grote Douglas plank gegaan met een zinken krulrand erlangs. Redelijk eenvoudig te verwerken allemaal, maar heb het zinkwerk wel door een dakdekker laten solderen. Heb dat ooit zelf geprobeerd maar was weinig succesvol :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI5PtkA4wHMvPzENBiuXfUwCq9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uY5sdSvTguOh0PpZ33NenbnD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hier is de kogel ook eindelijk door de kerk. (Bouwpakket is besteld op hardhoutdiscount). Beetje zonde dat ik het zo lang laten aanslepen heb. Prijs is intussen 35% gestegen... Maar goed.
Het wordt een klassiek pannendak bovenop, dat ik nog moet gaan zoeken. Mezelf alvast gaan (youtube)inscholen als daklegger. Iemand enige ervaring wat (en hoe erg) gebeurt als je de minimale hellingsgraad van dakpannen niet respecteert? Zal wss mogelijk wel wat kunnen druppelen, maar in welke mate spreken we daar over? de pannen vragen 15° en ik hel maar 12° met mijn constructie. Meer is niet mogelijk vanwege de structuur van het aangebouwde huis.
Het plan is gewoon panlatten te leggen met pannen erop. Geen onderdak, noch folie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 13:02
Joindry schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:56:
Hier is de kogel ook eindelijk door de kerk. (Bouwpakket is besteld op hardhoutdiscount). Beetje zonde dat ik het zo lang laten aanslepen heb. Prijs is intussen 35% gestegen... Maar goed.
Het wordt een klassiek pannendak bovenop, dat ik nog moet gaan zoeken. Mezelf alvast gaan (youtube)inscholen als daklegger. Iemand enige ervaring wat (en hoe erg) gebeurt als je de minimale hellingsgraad van dakpannen niet respecteert? Zal wss mogelijk wel wat kunnen druppelen, maar in welke mate spreken we daar over? de pannen vragen 15° en ik hel maar 12° met mijn constructie. Meer is niet mogelijk vanwege de structuur van het aangebouwde huis.
Het plan is gewoon panlatten te leggen met pannen erop. Geen onderdak, noch folie.
Volgens mij heeft het er voornamelijk mee te maken dat slagregen er makkelijker onder kan.
Dus voornamelijk bij de harde wind zal het sneller nat worden onder het afdak (maar of je dan nog buiten zit..)
Al ben ik ook geen dakdekker, dus wie weet zijn er nog andere risico's :+

PS: De pakketten zien er goed uit. hoor graag hoe het gaat bevallen.
Volgend jaar dient hier ook nog een overkapping gezet te worden ^^

[ Voor 5% gewijzigd door SjorsC op 04-06-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

SjorsC schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:15:
[...]

Dus voornamelijk bij de harde wind zal het sneller nat worden onder het afdak (maar of je dan nog buiten zit..)

PS: De pakketten zien er goed uit. hoor graag hoe het gaat bevallen.
Volgend jaar dient hier ook nog een overkapping gezet te worden ^^
Dat is ook mijn benadering, en wat eronder komt, kan wel tegen een drupje water. Mijn bevindingen komen zeker nog tot hier. Als ik dat ding ooit in elkaar krijg natuurlijk :9 De schaamte dat het niet gelukt is, zou ik hier niet durven delen.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Nog een eerder projectje die ik afgelopen winter ook had gedaan, misschien nog wat inspiratie voor anderen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Mgl_WxIBdp8QcsaddjIyxSP4G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jxAZQk928i8IS4qAKdEmEoS.jpg?f=fotoalbum_large

Voornamelijk bedoeld voor wat extra opslag en het oude houthok was behoorlijk rot.
Extra beton fundering gedaan om het vochtvrij te houden in de winter.
GU10 lampjes via Home Assistant met automatisch schema als het donker wordt, ideaal 8)

Kostenplaatje
  • Houtkosten incl deur c.a. €1100,-, meeste bij nubuiten.nl gehaald. Zal inmiddels wel t dubbele kosten
  • lBeton en bewapeningsnet, c.a. €200
  • Elektra en lampen, €200
  • Dakpannen bij 2e hands dakpannenboer, €70
  • Schroeven en HWA, €100
Ik denk dat ik binnenkort nog wel ff die band ga vervangen tegen de muur op de pannen, heb er nog geen water achter zien lopen de afgelopen maanden maar sluit toch niet mooi aan met de dakpannen :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPDWc2MspT5Z7tKQWJZ-V-mozEE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/icmbexfSSt0CMvgwuG7qengs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko8GuHWZHfFavwP5KKvaEvlFZuE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASSkK6ceoUBpncxTw7gE1wV3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKx21f7hNb4pPMMJfBDZ0DO5enc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sBjgsE6bs5RuhCXoZ06m7kCY.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbZl9JSTmO1HtipZDV84wNnf3s0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g5FsvH7ViNWj82HWO1USM58g.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmCu1DN6uigSVm7ksUnEYY_EnDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4O8Zj3dH516doHhSfkNi33W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uL8wXQfN9dr4cWi7-7PAsP8PCxo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HqDlJlEg743J5TEudD4N0I4h.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg34Kp1BwxWjGxBoYAweRRqAIzw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/62rEwv9LGuU5QxjVddFDBSGg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iuqF72jrVDj7h6oChTK2gyQTRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceWAVNzFcAha8MngKUcbU17E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEBPh3WR33mm46Fx5PPvQepTYK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHHDO7OIljD2eqmact00Oc5a.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCBI0jpLdbyTynU9oEnJ0OdG_lc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSMTxsbYRppqCFqWaFzagIXi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsfiFPvTnWJ6R8DIn-QSCIcWhvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNxJBVbdu02jm6W22UeLFc4c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ-vvijPccizm5aIp1PwIeIVCjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiZeHdbaKmMrSqpIE6h4JM21.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92MDgGVkEBAGZBighuks8UnI5xc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDWTj8ALvHr8OlyS9NNjb9ZW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBoshXoOEFPS08kPSvxaHyiFQ1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTQgwdefF1th2y2XgXd6a8tW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Netjes en mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-06 12:40
Ben alleen nu al 2800 euro kwijt aan hout voor een schuurtje van 3 bij 4,5 die prijzen blijven oplopen 😞
Maar zeker netjes !

[ Voor 8% gewijzigd door JMb91 op 04-06-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Het schijnt (gehoord) dat de prijzen van hout alleen in Nederland zo opgelopen zijn.
Weet iemand of dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Autorally schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:04:
Het schijnt (gehoord) dat de prijzen van hout alleen in Nederland zo opgelopen zijn.
Weet iemand of dat klopt.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 19:46

iambig

* z.o.z *

Feitelijk correct, maar even toevoegen:

De houtprijzen zijn wereldwijd sinds vorig jaar van ongeveer 350 dollar per MFBM naar 1650 dollar per MFBM gegaan.

https://www.nasdaq.com/market-activity/commodities/lbs

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
Misschien een gekke gedachte maar hout bestellen via belgie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien een gekke gedachte en de posts lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

In België is het dezelfde waanzin, doe geen moeite. Frankrijk doet ook mee. Zoals hierboven gezegd, het is wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
Leuk om dit te volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autorally
@bbbrumbrum @Joindry Sorry, misschien dat ik wat over het hoofd hebt gezien of verkeerd geintepreteerd. Maar wilde dit nog ff checken in dit forum.

Gisteravond mijn bestellijst nog zitten aanvullen. Ben van plan om het bij Vangelderhouthandel te bestellen. Lijken mij wel de voordeligste. Wel helaas een levertijd van ongeveer week of 5. Iemand nog een andere suggestie?
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste