Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-09 15:20
Ik zou trouwens wel graag eens willen weten van EV6 bezitters zonder warmtepomp of zij minder last hebben van cold gate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

Bogey555 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:08:
Ik zou trouwens wel graag eens willen weten van EV6 bezitters zonder warmtepomp of zij minder last hebben van cold gate.
Misschien nog wel meer? Warmtepomp gebruikt ook de restwarmte van accu die hierdoor sneller afkoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempo_del_sole
  • Laatst online: 04-09-2024
EricEB schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:57:
[...]

Nou, dit vind ik wel meevallen hoor...

Systeem geeft continu, gehele rit aan waar dichtstbijzijnde laadstations zijn...en je kan er zelf ook nog voorkeuren aan geven in een lijstweergave. Rijd je met plm 30% weet je waar je naar toe kan gaan, geen probleem toch ?
Heb ik gezien, alleen hij geeft alle laders, ook 3.5KW. kan ik instellen dat ik alleen snelladers wil zien boven 150KW? Heb ik nog niet gevonden namelijk, zou zeker ook een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempo_del_sole
Anunnaki schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:23:
[...]

Dacht dat je in ABRP toch gewoon de EV6 kan invoeren. Werkt dan zonder dongle.
Ik krijg geen Live SOC in ieder geval, je kan zeker aangeven welke auto je hebt maar dan heeft hij dus geen live data als verbruik laadstatus etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diGierre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-08 12:14
xxander968 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:50:
[...]

Waardeloos is wat overtrokken, maar als je weet dat je de rit niet kan halen is een intelligent systeem die aanraad waar je het beste kunt laden wel een dikke plus. Als je gaat laden bij minder dan 35% doet je batterijverwarming het niet meer tijdens rijden in wintermodus. Zet je auto die automatisch wel weer aan als je dichtbij de lader komt waardoor het laden zomaar 3 maal zo snel gaat (225kw ipv 75kw) dan maakt dat de klant een stuk blijer. Een gemiddelde consument wil hier niet eens over nadenken en dat lost Tesla gewoon erg goed op.
Bedenk ook dat high power chargers zeker in het buitenland soms dun gezaaid zijn en dat pas gaan nadenken over laden bij 30% SoC niet de korste rit gaat opleveren als je naar Italie of Zuid Frankrijk wilt. Je loopt de kans bij bijv een 50kW charger terecht te komen of zo. Daarom is planning vooraf zoals ABRP dat doet vele malen beter en zou de Kia routeplanner dat ook moeten doen. Overigens heb je dan niet alleen de functionaliteit zelf nodig, het staat of valt met het up to date houden van de chargers (waar staan ze waar werken ze ook daadwerkelijk), aangeven bezetting chargers, daadwerkelijk (voorkeur) plannen op superchargers, voorkeuren 'merk' chargers (mischien heb je wel een goede deal met bijv ionity, net alle chargers werken met de laadpas die je hebt) en integratie met de actuele efficency van de auto. Ergo alles wat ABRP goed doet......(dat laatse met een OBD dongle dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev6rijder
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-01-2022
Het via de app verwarmen/defrosten van de auto werkt ook niet bij mij. Ik krijg dan een foutmelding dat de auto niet is aangesloten aan de laadkabel (dat klopt want hij staat gewoon op de oprit).

Ik meen me te herinneren dat hier meer mensen last van hadden maar kon zo snel in dit topic niets vinden (zoekfunctie, niet alle pagina's doorgebladerd). Is dit ook een bekend probleem met een fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
alwinus schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:10:
[...]

Misschien nog wel meer? Warmtepomp gebruikt ook de restwarmte van accu die hierdoor sneller afkoelt?
Welja vandaar de gebruikers zonder warmtepomp. Zij kunnen die restwarmte niet recuperen en zouden dus een hogere temperatuur op de batterij moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempo_del_sole
Ev6rijder schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:28:
Het via de app verwarmen/defrosten van de auto werkt ook niet bij mij. Ik krijg dan een foutmelding dat de auto niet is aangesloten aan de laadkabel (dat klopt want hij staat gewoon op de oprit).

Ik meen me te herinneren dat hier meer mensen last van hadden maar kon zo snel in dit topic niets vinden (zoekfunctie, niet alle pagina's doorgebladerd). Is dit ook een bekend probleem met een fix?
Ik krijg het wel voor elkaar (heb jij niks aan dat snap ik) maar alleen als ik het commando zelf geef, dus direct in de app de airco aanzetten. Volgens een schema krijg ik inderdaad de foutmelding dat de auto niet aan een laadpaal staat . Dat doet hij trouwens ook als hij wel degelijk aan een paal staat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

stimpyrulez schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:51:
[...]

puntje bij de 'volume knop'. kan je met een pen in prikken.
Dan reset hij het infotainment gedeelte.
Dat heeft inderdaad gewerkt. Weer wat geleerd. Thanks

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev6rijder
Tempo_del_sole schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:32:
[...]

Ik krijg het wel voor elkaar (heb jij niks aan dat snap ik) maar alleen als ik het commando zelf geef, dus direct in de app de airco aanzetten. Volgens een schema krijg ik inderdaad de foutmelding dat de auto niet aan een laadpaal staat . Dat doet hij trouwens ook als hij wel degelijk aan een paal staat...
Hi, dank voor je reactie. In mijn geval heb ik niks gepland doe ik het ook handmatig. Wellicht gerelateerd aan de verwarmingsproblemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bogey555
BlaTieBla schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:35:
[...]

Dat heeft inderdaad gewerkt. Weer wat geleerd. Thanks
Lol ik hoop tegen dat mijn wagen geleverd wordt dat ofwel ik die tips en trics niet meer nodig heb ofwel dat ik ze nog weet :+ _O- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksprout
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-02-2024
Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:25:
[...]

Hij bedoelt dat je de SoC bijvoorbeeld wordt meegenomen in ABRP en er dus een koppeling is met de auto.
What is ABRP? Not seen that referenced before the last few days on here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Darksprout schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:57:
[...]

What is ABRP? Not seen that referenced before the last few days on here
https://abetterrouteplanner.com/

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempo_del_sole
Ev6rijder schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:37:
[...]

Hi, dank voor je reactie. In mijn geval heb ik niks gepland doe ik het ook handmatig. Wellicht gerelateerd aan de verwarmingsproblemen...
Krijg je de auto ook niet warm als je er zelf inzit dan? Gaat bij mij ook prima namelijk. Misschien ergens een instelling niet goed? Target temperature ingesteld bijvoorbeeld? In het schermpje "remote" heb ik de temperatuur ingesteld, daar klik ik ook op "start climate control".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
  • Laatst online: 24-06 11:32
dosh schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:28:
[...]

Sorry vergeten erbij te vermelden. Betreft een GT-line, dus met.

Climate stond trouwens op auto (1), 22,0 graden en driver only. Af en toe het stuurwiel laten verwarmen.

Buitentemperatuur 2 graden.
Ik ben nog wel nieuwsgierig, was dat AWD of RWD? Waarschijnlijk RWD sinds er nauwelijks nog AWD's geleverd zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingOfNorway
diGierre schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:19:
[...]

Bedenk ook dat high power chargers zeker in het buitenland soms dun gezaaid zijn en dat pas gaan nadenken over laden bij 30% SoC niet de korste rit gaat opleveren als je naar Italie of Zuid Frankrijk wilt. Je loopt de kans bij bijv een 50kW charger terecht te komen of zo. Daarom is planning vooraf zoals ABRP dat doet vele malen beter en zou de Kia routeplanner dat ook moeten doen. Overigens heb je dan niet alleen de functionaliteit zelf nodig, het staat of valt met het up to date houden van de chargers (waar staan ze waar werken ze ook daadwerkelijk), aangeven bezetting chargers, daadwerkelijk (voorkeur) plannen op superchargers, voorkeuren 'merk' chargers (mischien heb je wel een goede deal met bijv ionity, net alle chargers werken met de laadpas die je hebt) en integratie met de actuele efficency van de auto. Ergo alles wat ABRP goed doet......(dat laatse met een OBD dongle dan)
TomTom geeft aan dat ze hiermee bezig zijn. Sinds dat het systeem is achter de Kia navigatie, zullen we daarop moeten wachten. Ik heb nu de eerste 1000km erop zitten in de EV6 en heb het nog niet gemist. Eind deze maand tuf ik van Almere naar Twente en weer terug, dan maar eens ABRP aanslingeren. Want tussen Zwolle en Hengelo vind je niet zoveel laadinfrastructuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PsychoMania
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 12:38
Ev6rijder schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:28:

Net terug van de dealer. Daar de Nav udate gedaan die ik zelf gedownload had, vanwege de vastloper van de vorige keer. Nu ging alles als een zonnetje.

Uitgebreid gesproken over wat hier coldgate wordt genoemd. Problemen zoals hierboven ervaar ik ook. Monteur gaf aan dat KIA een terugroepactie gaat doen, gepland december.
E.e.a zou liggen aan de AC converter. Nu vervangen zou niets helpen, omdat je de nieuwe converter nog niet beschikbaar is . Je krijgt dan dus een nieuwe oude "gebugde" converter geplaatst.
Met de nieuwe gereviseerde versie zouden alle verwarmings issues opgelost moeten zijn.
Tevens aangeven dat ik denk dat de issue met de melding van "geen stekker" bij het gepland verwarmen daarmee niet opgelost is. Monteur zou dit op de hotline naar KIA NL uitvragen...

Al met al tevreden over de inspanningen van de monteur van de dealer. Nu hopen dat de nieuwe converters snel geproduceerd en geleverd kunnen worden... :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redez
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02-2024
Tempo_del_sole schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:14:
[...]

Heb ik gezien, alleen hij geeft alle laders, ook 3.5KW. kan ik instellen dat ik alleen snelladers wil zien boven 150KW? Heb ik nog niet gevonden namelijk, zou zeker ook een oplossing zijn.
Je kan inderdaad qua laders instellen dat hij enkel filtert op DC en HPC. Bovenin het scherm staat bij Map/Nav 'Filter' bij laadstops zoeken. Ik heb dit vandaag nog gebruikt en werkt eigenlijk prima.

De EV6 heeft inderdaad wel last van coldgaten helaas, ik heb vandaag zelfs geprobeerd een 30 minuten voor aankomst bij snellader (350KW Fastned) alle klimaatcontrole uit te zetten en te laden bij 35% (grens waarbij batterijverwarming naar het schijnt nog werkt). Zelfs dan startte de laadsnelheid bij +/- 80KW, het hoogste dat deze bereikte was +/- 130KW. Hetgeen wat qua laden niet tegenvalt is hoe lang vervolgens 80-100KW aangehouden wordt (boven 80% is het laden zelfs niet slecht).
Dus zoals reeds door anderen aangegeven zou het denk ik zeer voordelig zijn als er een mogelijkheid zou zijn om de batterij (al dan niet manueel) voor te verwarmen voor de winterse ritjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redez
  • Laatst online: 12-02-2024
PsychoMania schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:39:
[...]

Net terug van de dealer. Daar de Nav udate gedaan die ik zelf gedownload had, vanwege de vastloper van de vorige keer. Nu ging alles als een zonnetje.

Uitgebreid gesproken over wat hier coldgate wordt genoemd. Problemen zoals hierboven ervaar ik ook. Monteur gaf aan dat KIA een terugroepactie gaat doen, gepland december.
E.e.a zou liggen aan de AC converter. Nu vervangen zou niets helpen, omdat je de nieuwe converter nog niet beschikbaar is . Je krijgt dan dus een nieuwe oude "gebugde" converter geplaatst.
Met de nieuwe gereviseerde versie zouden alle verwarmings issues opgelost moeten zijn.
Tevens aangeven dat ik denk dat de issue met de melding van "geen stekker" bij het gepland verwarmen daarmee niet opgelost is. Monteur zou dit op de hotline naar KIA NL uitvragen...

Al met al tevreden over de inspanningen van de monteur van de dealer. Nu hopen dat de nieuwe converters snel geproduceerd en geleverd kunnen worden... :Y
'Coldgate' verwijst naar de koude batterij bij snelladen.
Het verwarmings issue (inverter vervangen) heeft betrekking op het niet goed kunnen verwarmen van de cabine. In principe zijn deze 2 zaken losstaand (al zeg ik niet dat het eventueel niet zou kunnen correleren), en dus echt 2 'issues'.

Natuurlijk wel goed nieuws dat het eventuele verwarmingsprobleem opgelost gaat worden. Ik moet zeggen dat mijn EV6 perfect verwarmt/ontwasemt/voorverwarmt. Ik heb enkel tijdens een rit van ca. 2 uur meegemaakt dat er gedurende 5 minuten kort koude lucht werd geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

KingOfNorway schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:04:
[...]

TomTom geeft aan dat ze hiermee bezig zijn. Sinds dat het systeem is achter de Kia navigatie, zullen we daarop moeten wachten. Ik heb nu de eerste 1000km erop zitten in de EV6 en heb het nog niet gemist. Eind deze maand tuf ik van Almere naar Twente en weer terug, dan maar eens ABRP aanslingeren. Want tussen Zwolle en Hengelo vind je niet zoveel laadinfrastructuur.
Daar hoef je toch niet voor op te laden??
Dat is toch geen 400+ km denk ik zo....

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
--HOOLIE-- schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:38:
[...]

Ik heb de auto niet altijd 100% geladen voor de deur staan. Ook heb ik niet altijd toegang tot een publieke laadpaal omdat mensen met een ICE zich hier in de wijk nog wel eens willen "vergissen" en hun auto bij een laadpaal parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

KingOfNorway schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:45:
[...]

Ik heb de auto niet altijd 100% geladen voor de deur staan. Ook heb ik niet altijd toegang tot een publieke laadpaal omdat mensen met een ICE zich hier in de wijk nog wel eens willen "vergissen" en hun auto bij een laadpaal parkeren.
OK, helder...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• secretdk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 10:46
Van Facebook;

Hi everyone, i work in a Kia dealership here in Ireland and i was just made aware that there is a software upgrade out now for EV6 for the heating issue people have been having. Its a service action not a recall so it will only be done if you make your dealer aware you’ve been having an issue. I recommend anyone with the heating issue contact their local Kia dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFDbgf8ZoBYe1ZTTz9RZ5MnbNiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFpd443mlFZK2CA1LptTZRqU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:58
KingOfNorway schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:41:
[...]

Ik ben nog wel nieuwsgierig, was dat AWD of RWD? Waarschijnlijk RWD sinds er nauwelijks nog AWD's geleverd zijn...
RWD inderdaad.

Ik sta nu overigens bij een fastned lader. Eerste paal kreeg ik de communicatiefout en het klinkt alsof ie de kabel gewoon niet kan locken oid. Andere paal geprobeerd en daar is het wel gelukt. Twijfel of het nou aan de paal ligt of dat het ook een beetje geluk is.

Momenteel 70kW en sta er nu 5 minuten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
--HOOLIE-- schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:38:
[...]

Maar je hebt wel een punt. Voor 99% van de ritjes in Nederland heb je eigenlijk geen routeplanner nodig die voor je verzint waar je het beste en hoe lang je aan een laadpaal moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:49

jefjef

learning by doing

Wat bij mij gebeurt is dat wanneer ik de abrp app via android auto benader een zwart scherm krijg met de boodschap dat ik een abo moet nemen. Zeer vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMania
secretdk schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:00:
Van Facebook;

Hi everyone, i work in a Kia dealership here in Ireland and i was just made aware that there is a software upgrade out now for EV6 for the heating issue people have been having. Its a service action not a recall so it will only be done if you make your dealer aware you’ve been having an issue. I recommend anyone with the heating issue contact their local Kia dealer.

[Afbeelding]
This absolutely contradictory to the info I got from my dealer today. They tell me that it is a hardware problem and there will be a recall as soon as new hardware has been made available.
Dealer was not aware of new software releases on short notice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsychoMania
Redez schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:43:
[...]

'Coldgate' verwijst naar de koude batterij bij snelladen.
Het verwarmings issue (inverter vervangen) heeft betrekking op het niet goed kunnen verwarmen van de cabine. In principe zijn deze 2 zaken losstaand (al zeg ik niet dat het eventueel niet zou kunnen correleren), en dus echt 2 'issues'.

Natuurlijk wel goed nieuws dat het eventuele verwarmingsprobleem opgelost gaat worden. Ik moet zeggen dat mijn EV6 perfect verwarmt/ontwasemt/voorverwarmt. Ik heb enkel tijdens een rit van ca. 2 uur meegemaakt dat er gedurende 5 minuten kort koude lucht werd geblazen.
Is ook zo. Freezegate dan maar voor de cabine kachel probleem? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Goede tip!
Jammer dat ik de route niet door kan zetten naar Kia connect. Heb wel een usecase gevonden voor Android auto nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingOfNorway
henrov schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:29:
[...]

Goede tip!
Jammer dat ik de route niet door kan zetten naar Kia connect. Heb wel een usecase gevonden voor Android auto nu :)
ABRP schijnt alleen te werken icm de EV6 en Android Auto als je er een premium abonnement ervoor afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihkvdb
  • Laatst online: 08-04-2023
KingOfNorway schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:56:
[...]

ABRP schijnt alleen te werken icm de EV6 en Android Auto als je er een premium abonnement ervoor afsluit.
Ik wacht wel op de update van TomTom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingOfNorway
Ihkvdb schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:59:
[...]

Je kan altijd op je computer of telefoon even een route inplannen met de gratis versie en dan de laadpalen handmatig in programmeren in de Kia navigatie. Als je niet te vaak hele lange ritten maakt, dan is dat denk ik een prima oplossing. En anders even naar een filmpje van Teslabjorn surfen. Daar heeft hij ook een code voor een gratis maand ABRP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:19
Hansieo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:59:
@ERN5T @EricEB

Hierbij wat extra info/overdenkingen.

Zoals jullie kunnen zien aan mijn onderschrijving rij ik dus op dit moment een Polestar 2 met 75kWh en dual motor AWD.
Ik denk dat deze aardig overeenkomt(?) met de EV6 gewicht, frontaal oppervlak en ook verbruik.

In het Polestar forum is al wat ervaring met het caravan rijden... en daar baseer ik de 500Wh verbruik op.
Je kán natuurlijk 75 gaan rijden, maar dat lijkt mij niet prettig.

Dan nog wat:
ik ging uit van 10% SoC leegrijden, dat is dus 7.7kWh in de batterij en dat bij 500Wh verbruik... geeft ~15km REST bereik. Durf je dat aan met een caravan?

En dán nog. Dit is een gemiddelde en klauter(vlieg :P ) je tegen een berg(je) op verbruik je veel meer, om met de afdaling weer wat terug te winnen ok?

Ok, maar als je nu door dat super klim verbruik nu nét niet boven komt? dan ís er geen laag daling verbruik meer.

Kortom, kom je een regelmatige stijging tegen? dan EXTRA hoge SoC aanhouden.
Zelf schat ik het verbruik van de EV6 i.c.m. mijn caravan op ca 33kWh/100km. 500Wh/km lijkt me wel heel erg veel. Ergens volgend jaar ga ik het beleven: ik ben van plan om met de EV6 met caravan op vakantie te gaan. Maar vooraf ga ik een proefrit maken in Nederland om enigszins een beeld te krijgen van het verbruik.

Dat je na de 1e laadsessie in veel gevallen maar iets van 70% accu (80-10%) zal kunnen gebruiken is mij bekend. Daarnaast zal er waarschijnlijk vaak afgekoppeld moeten worden om te kunnen laden.

Al met al vind ik het zeker spannend hoe dit allemaal gaat bevallen. Als het echt tegen valt, dan zoek ik wel een oplossing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudolfust
  • Laatst online: 04-02-2022
Leuk om een koffiemachine bij de EV6 te krijgen. Op blz 12 van de handleiding lees ik echter over V2L: “Gebruik nooit een elektrisch apparaat dat heet wordt, zoals koffiezetapparaten”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
henrov schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:56:
[...]

Franciesco, waar heb jij deze bench vandaan?
De bench is van Schmidt.
http://www.hundeboxen.de/

Hoe groot/ welke schofthoogte) heeft jouw Friese stabij?

[ Voor 31% gewijzigd door Franciesco op 06-12-2021 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingOfNorway
Franciesco schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:20:
[...]

Zelf schat ik het verbruik van de EV6 i.c.m. mijn caravan op ca 33kWh/100km. 500Wh/km lijkt me wel heel erg veel. Ergens volgend jaar ga ik het beleven: ik ben van plan om met de EV6 met caravan op vakantie te gaan. Maar vooraf ga ik een proefrit maken in Nederland om enigszins een beeld te krijgen van het verbruik.

Dat je na de 1e laadsessie in veel gevallen maar iets van 70% accu (80-10%) zal kunnen gebruiken is mij bekend. Daarnaast zal er waarschijnlijk vaak afgekoppeld moeten worden om te kunnen laden.

Al met al vind ik het zeker spannend hoe dit allemaal gaat bevallen. Als het echt tegen valt, dan zoek ik wel een oplossing.
500 Wh/km is 50kWh/100km. Dat is toch niet zo onrealistisch? Je verdubbelt bijna het gewicht dat op gang moet worden gebracht en gehouden. Ik zie al een verschil van 4kWh bij een straf tegenwindje ipv datzelfde windje mee zonder dat er iets aan de auto hangt. Ook zie ik substantieel verschil als ik een viaduct op of af rij. Een caravan is bijzonder on-aerodynamisch, dus ik zie dat wel gebeuren. Vooral als je tijdens je vakantie ons platte kikkerlandje verlaat.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 15:13
Vandaag bij Wassink de GT-Line RWD opgehaald:) De kleur vind ik persoonlijk heel mooi, het zwevende dak komt nu mooi naar voren. Interieur heel indrukwekkend, superstrak en mooie materialen. Keurige uitleg gehad en zonder problemen de eerste 150km gemaakt!

Minpuntjes
- gigantische draaicirkel (ID4 had iets meer dan 10m), maar gezien het formaat auto is het ook een kwestie van wennen.
- een account linken aan het profiel lukt niet in de app? (Blijft op “registering…please wait” hangen.
- ik vind de ventilatie nog erg wennen. Soms te warm en ook snel weer te koud, tevens nog niet gelukt om via de app voor te verwarmen.

Verder rijdt de auto heerlijk, nauwelijks afrolgeluiden en uitstekende wegligging. De koffiemachine was meer niet op voorraad en zal worden nagestuurd:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrsFvoiI5qfNQi2rFW0OD4oTHOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0AiGA3O6KWxUrO3fmX78iOq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx3iusOAX8WQeCCb-1VEJFtvbEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qr3NorR9Lltnz7SyTyFzqAMD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
KingOfNorway schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:32:
[...]

500 Wh/km is 50kWh/100km. Dat is toch niet zo onrealistisch? Je verdubbelt bijna het gewicht dat op gang moet worden gebracht en gehouden. Ik zie al een verschil van 4kWh bij een straf tegenwindje ipv datzelfde windje mee zonder dat er iets aan de auto hangt. Ook zie ik substantieel verschil als ik een viaduct op of af rij. Een caravan is bijzonder on-aerodynamisch, dus ik zie dat wel gebeuren. Vooral als je tijdens je vakantie ons platte kikkerlandje verlaat.
De schatting is gebaseerd op mijn caravan: een Eriba Touring 530. Die is voor caravanbegrippen goed gestroomlijnd en niet heel groot. Daarnaast rijd ik op de snelweg met caravan meestal 90-95km/h wat een stuk lager is dan mijn solo snelheid op de snelweg. Die snelheid (90km/h) is overigens in Frankrijk ook de hoogst toegestane snelweg voor een combinatie met een toegestane maximale massa van 3500kg en meer. In Duitsland mag ik max 100km/h en daar houd ik mij dus normaal gesproken braaf aan. :)

Het verbruik van mijn huidige benzine auto gaat ongeveer 50% omhoog met caravan. En dan vergelijk ik de genoemde lagere caravansnelheid tegen solo met iets van 120km/h: 9 versus 6 liter/100km. Als ik uitga van 22kWh/100km voor solo met 120km/h dan zou dat 33kWh met caravan en 90km/h zijn.
Andere manier van inschatting: solo 90km/h met een verbruik van 17kWh/100km, en dan een ca 2x hoger verbruik met caravan geeft 34kWh/100km. Die factor 2 zie ik ook ongeveer bij mijn benzine auto.
Overigens zou het kunnen dat de caravan iets meer wegvalt bij de EV6 dan bij mij huidige lagere stationwagon. Dat zou het meerverbruik iets kunnen dempen.

Maar misschien schat ik het allemaal te rooskleurig in… time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Laatst online: 26-09 11:23
MaikDuif1981 schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:10:
Vandaag bij Wassink de GT-Line RWD opgehaald:) De kleur vind ik persoonlijk heel mooi, het zwevende dak komt nu mooi naar voren. Interieur heel indrukwekkend, superstrak en mooie materialen. Keurige uitleg gehad en zonder problemen de eerste 150km gemaakt!

Minpuntjes
- gigantische draaicirkel (ID4 had iets meer dan 10m), maar gezien het formaat auto is het ook een kwestie van wennen.
- een account linken aan het profiel lukt niet in de app? (Blijft op “registering…please wait” hangen.
- ik vind de ventilatie nog erg wennen. Soms te warm en ook snel weer te koud, tevens nog niet gelukt om via de app voor te verwarmen.

Verder rijdt de auto heerlijk, nauwelijks afrolgeluiden en uitstekende wegligging. De koffiemachine was meer niet op voorraad en zal worden nagestuurd:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad superstrak uit, gefeliciteerd!
Een vraag naar aanleiding van de foto’s. Het lijkt alsof de sierlijst op de achterklep die doorloopt in de richtingaanwijzers, zwart is en niet chroom- of rvs-kleurig. Klopt dat of is het de belichting? En als het klopt, hoe heb je dat geregeld?

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Franciesco schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:30:
[...]

De bench is van Schmidt.
http://www.hundeboxen.de/

Hoe groot/ welke schofthoogte) heeft jouw Friese stabij?
50cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
KingOfNorway schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:56:
[...]

Ik heb zojuist een route gepland en geopend in Maps. De laadpalen zaten netjes in de route die maps aangaf.

Is dat omdat ik de app net geïnstalleerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeondutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 22:48
Redez schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:40:
[...]

Je kan inderdaad qua laders instellen dat hij enkel filtert op DC en HPC. Bovenin het scherm staat bij Map/Nav 'Filter' bij laadstops zoeken. Ik heb dit vandaag nog gebruikt en werkt eigenlijk prima.

De EV6 heeft inderdaad wel last van coldgaten helaas, ik heb vandaag zelfs geprobeerd een 30 minuten voor aankomst bij snellader (350KW Fastned) alle klimaatcontrole uit te zetten en te laden bij 35% (grens waarbij batterijverwarming naar het schijnt nog werkt). Zelfs dan startte de laadsnelheid bij +/- 80KW, het hoogste dat deze bereikte was +/- 130KW. Hetgeen wat qua laden niet tegenvalt is hoe lang vervolgens 80-100KW aangehouden wordt (boven 80% is het laden zelfs niet slecht).
Dus zoals reeds door anderen aangegeven zou het denk ik zeer voordelig zijn als er een mogelijkheid zou zijn om de batterij (al dan niet manueel) voor te verwarmen voor de winterse ritjes.
Hier baal ik wel hard van. Heb deze auto gekozen ipv een ICE lease ook omdat je binnen 15 minuten met snelladen altijd wel weer door naar huis kan rijden. Niet als het koud is dus.....

Welke buitentemps moet ik aan denken wanneer sprake kan zijn van coldgate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:31
Ihkvdb schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:59:
[...]

Weet je iets meer over de update? Ik gebruik ook TomTom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
radeondutch schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:09:
[...]

Hier baal ik wel hard van. Heb deze auto gekozen ipv een ICE lease ook omdat je binnen 15 minuten met snelladen altijd wel weer door naar huis kan rijden. Niet als het koud is dus.....

Deze auto laadt ook met het coldgaye probleem nog best wel rap. Met 75 kWh, een snelheid die je vrij gemakkelijk haalt, kan je met een kwartier laden alweer 100 km rijden. Nu weet ik niet wat je dagelijks aan afstanden rijdt, maar dat zou toch voldoende moeten zijn om thuis te geraken? Vooral als je voordat je trip begint de kans hebt je auto op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 15:13
Hoi, dat is de belichting. De sierlijst lijkt inderdaad heel donker (viel mij ook al op). Bijkomend voordeel zullen we maar zeggen:)
ERN5T schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:24:
[...]

Ziet er inderdaad superstrak uit, gefeliciteerd!
Een vraag naar aanleiding van de foto’s. Het lijkt alsof de sierlijst op de achterklep die doorloopt in de richtingaanwijzers, zwart is en niet chroom- of rvs-kleurig. Klopt dat of is het de belichting? En als het klopt, hoe heb je dat geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
secretdk schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:00:
Van Facebook;

[Afbeelding]
Dank voor het delen! In elk geval even naar de dealer doorgestuurd voor de levering vrijdag.. Kan nooit kwaad denk ik zo..

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihkvdb
  • Laatst online: 08-04-2023
Anunnaki schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:14:
[...]

Weet je iets meer over de update? Ik gebruik ook TomTom
Las hier op forum dat TonTom aan verbetering werkt voor de Kia navigatie. Staat paar pagina’s terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

radeondutch schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:09:
[...]

Bekijk even de video's van Bjorn Nyland. YouTube: Kia EV6 1000 km challenge bijvoorbeeld. Die krijgt het voor elkaar te snel laden op 230 met temp net boven 0

Heeft het ook over coldgate etc. Heeft wat theorieën hoe het het dat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Ik zie nergens in de Kia Connect app de mogelijkheid de verwarming te schedule?
Waar zou die moeten zitten? Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52

Reacher

oldschool

In de onderste navigatie balk --> knop 'Remote' --> naar beneden scrollen --> Scheduled charging (in de omschrijving zie je daar al '..and climat control') --> daar kun je vertrektijden opgeven en dan aanzetten.

Alleen werkt dit (vaak?) niet. Ik heb het nog niet eerder getest, zojuist tijd opgegeven voor deze ochtend 8 uur.
Verwarming en defrost.

[ Voor 25% gewijzigd door Reacher op 07-12-2021 06:57 ]

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
KingOfNorway schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:04:
[...]

TomTom geeft aan dat ze hiermee bezig zijn. Sinds dat het systeem is achter de Kia navigatie, zullen we daarop moeten wachten.
Ihkvdb schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:07:
[...]

Las hier op forum dat TonTom aan verbetering werkt voor de Kia navigatie. Staat paar pagina’s terug.
Volgens mij is dit al het geval bij TomTom, maar Kia moet dit activeren dacht ik. TomTom heeft al software die communiceert met allerlei sensoren in de auto en kan de route inclusief laadstops dan bepalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anunnaki op 07-12-2021 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher

Reacher

oldschool

Reacher schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 06:55:
In de onderste navigatie balk --> knop 'Remote' --> naar beneden scrollen --> Scheduled charging (in de omschrijving zie je daar al '..and climat control') --> daar kun je vertrektijden opgeven en dan aanzetten.

Alleen werkt dit (vaak?) niet. Ik heb het nog niet eerder getest, zojuist tijd opgegeven voor deze ochtend 8 uur.
Verwarming en defrost.
Update hierop:

Scheduled werkt niet. Volgende zie ik gebeuren:

Auto hangt aan de lader, accu 81% (fully charged, max is gezet op 80%).

Volgens schedule doet de auto wat. Ik krijg charger meldingen in de app. De accu lading daalt ineens naar 74% en de auto is nog steeds helemaal wit van de vorst. De app flipt lekker door.

Uiteindelijk besluit ik dan maar handmatig (in de app) de de climat control aan te zetten... niets...

Dat zal met het handje ruiten krabben worden. De tesla is inmiddels allang warm en helemaal ijsvrij.

born to do porn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Kleine update via leasemaatschappij en KIA Nederland gehad.
Een nieuwe laadpoort komt deze week binnen en zal dan direct vervangen worden zodat ik eindelijk eens kan snelladen
Onderdeel voor de verwarming is er nog niet. Wordt vervolgd.

Had een Ioniq 5 moeten nemen ..... :+

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Reacher schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:53:
[...]

De tesla is inmiddels allang warm en helemaal ijsvrij.
Mijn Ford ook 😏
Kia, Kia, Kia toch……

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:14
Als over een maand of 4 alle problemen verholpen zijn is iedereen weer blij toch.
En in tegenstelling tot de andere auto's die hier genoemd worden, heb je ook nog een mooie auto. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:38

Peetman

Tjah....

Het is wel echt balen dat een van de handige functies voor de winter nu niet werkt. Maar goed dat ik voorlopig toch nog thuiswerk....

Het is een heerlijke auto om in te rijden, ben er zeker ook blij mee, maar denk niet dat ik de volgende keer weer zonder twijfel een KIA uit de folder bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinpoes
  • Laatst online: 02-03-2022
Gister na het snel laden had ik ook eindelijk maar toch last van de zombie modus. De stappen die in dit filmpje genoemd worden hebben mijn EV6 uit de zombie modus gekregen:
YouTube: Kia EV6 - easy fix for deactivating the Zombie mode ! 😉

Snel laden overigens na 20 minuten laden 140kw gehaald, eerste 20 minuten hooguit 80kw. Hopelijk komen ze snel met een fix, want anders gaat het een lange reis naar Oostenrijk worden deze winter…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
Peetman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:26:
Het is wel echt balen dat een van de handige functies voor de winter nu niet werkt. Maar goed dat ik voorlopig toch nog thuiswerk....
Positief puntje is dat de auto nu in de winter als eerste geleverd wordt. Was dit in de zomer waren we hier pas maanden later achter gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Vanochtend mijn route via Kia Connect app naar de auto gestuurd.
Auto leek volledig in de war.
Navigatie wilde niet starten. Zodra ik navigatie koos (map of nav) zag ik alleen een draaiend rondje.
Heb uiteindelijk Android auto navigatie gebruikt.
De hele auto leek van slag. Ruitenwissers gingen aan in de tunnel en uit toen ik er uit kwam. De circulatie werd niet aangepast in de tunnel. Lane assist had het erg moeilijk. Groot licht automaat leek volledig random aan en uit te gaan.
En voor het eerst in 500 km koude lucht terwijl ik het warm wilde hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door henrov op 07-12-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher

Reacher

oldschool

Uiteindelijk maar met de tesla naar mn afspraak gegaan. Het begint nu wel een klein beetje vervelend te worden dat ik een krabber moet gaan zoeken / kopen terwijl ik die al jaren niet meer nodig had.

born to do porn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingOfNorway
Mijn EV6 was vanochtend ijsvrij nadat ik, via de app, ongeveer een kwartier voor vertrek de verwarming had aangezet. De Defrost moet je dus uitzetten. Dan springt alleen de airco en de blower aan, maar de verwarming niet. Zal wel een software foutje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ev6rijder
Tempo_del_sole schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:00:
[...]

Krijg je de auto ook niet warm als je er zelf inzit dan? Gaat bij mij ook prima namelijk. Misschien ergens een instelling niet goed? Target temperature ingesteld bijvoorbeeld? In het schermpje "remote" heb ik de temperatuur ingesteld, daar klik ik ook op "start climate control".
Verwarming doet het niet altijd, of valt halverwege de rit uit. Soms valt de verwarming uit (hij warmt dan niet meer) wanneer we een tunnel inrijden en de auto switched naar 'interne luchtstroom dinges' en de ac aanzet voor het ontwasemen van vooruit. Soms valt de verwarming uit nadat ik de verwarming zachter heb gezet. Soms gaat de verwarming helemaal niet aan (wellicht ook gerelateerd aan dat AC ook aan staat?).

Ik heb helaas niet 1 duidelijke reproductiepad. En ook de voorgestelde oplossing van de kachel op 27 graden met HEAT zetten werkt niet altijd. Gelukkig werk ik veel vanuit huis ;-)

Net nog even langs de dealer gereden en ook bij de snellaadpaal op hun terrein geen connectie (pfoe). Afspraak inplannen om nieuwe laadunit te laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingOfNorway
Wat betreft de TomTom update, ik had ergens gelezen dat ze ermee bezig waren om laadpaal planning toe te voegen. Alleen kan ik dat bericht nu zo snel dus niet meer vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
Het wordt inderdaad vervelend met dit weer en het niet goed werken van de verwarming. Ik hoop dat ze het snel gaan oplossen. En ik denk dat ik ook maar even een snellader op ga zoeken om te testen of het uberhaupt wel werk. Daar wil ik niet pas achter komen als ik er één nodig heb.

Edit: In 2019 heeft TomTom al API's vrijgegeven als het gaat om laadpaal planning etc dus lijkt mij dat ze al heel ver zijn: https://www.computable.nl...or-elektrisch-rijden.html

[ Voor 30% gewijzigd door Freezhost op 07-12-2021 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Reacher schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:56:
Uiteindelijk maar met de tesla naar mn afspraak gegaan. Het begint nu wel een klein beetje vervelend te worden dat ik een krabber moet gaan zoeken / kopen terwijl ik die al jaren niet meer nodig had.
Jammer dat het vertrouwen in de auto op deze manier geschaad wordt.
Wellicht is het handmatig aanzetten voor de tijd een oplossing voor je, in plaats van gepland.

BTW: Wie is hier de zwarte GT-Line rijdende in Vriezenveen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingOfNorway
Vanochtend had ik voor de tweede keer het probleem dat de kaart "bevroor". De geldende snelheidslimiet werd niet meer bijgewerkt en ik zag dat de locatie van de auto op de kaart dezelfde bleef. De vorige keer was het opgelost toen ik later op de dag de auto weer ging rijden, dus ik verwacht dat het vanmiddag weer is opgelost. En anders even het infotainment systeem resetten met een pen en het kleine knopje naast de linker draaiknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@KingOfNorway heb jij al de nieuwste update van de navigatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingOfNorway
Freezhost schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:18:
@KingOfNorway heb jij al de nieuwste update van de navigatie?
Ik heb de november 2021 update geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
KingOfNorway schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:20:
[...]

Ik heb de november 2021 update geinstalleerd.
Meer mensen met dit probleem? Zelf de update namelijk nog niet geïnstalleerd en ik herken dit probleem niet. Mogelijk zit het in de november update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Freezhost schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:35:
[...]

Meer mensen met dit probleem? Zelf de update namelijk nog niet geïnstalleerd en ik herken dit probleem niet. Mogelijk zit het in de november update?
Ook november update hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Hier ook de November update.
Zitten toch wel wat bugs in.
Last van dubbele snelheidsborden die elkaar overlappen.
Ik heb het scherm eigenlijk altijd op MAP staan ( zonder navigatie ) maar zeker 10x sprong het scherm terug naar het keuzemenu...vrij irritant.

Vandaag voor het eerst een langere afstand gereden, 150km.
Auto rijdt heerlijk, maar ik werd compleet gestoord van de SCC. Deze remt veel te vroeg en daardoor blijf ik dus eigenlijk langer links rijden dan ik zou willen om maar gewoon op de aangewezen snelheid door blijven rijden. En ja, ik heb al de kortste afstand geselecteerd. Kan ik niet gewoon alleen CC selecteren??

Ook de ramen beslaan echt continue waardoor ik vrij vaak het ontwassemen aan heb staan,wat weer zorgt voor een stuk minder bereik.
Misschien dat goed ontvetten nog iets helpt,....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leezer14
  • Laatst online: 26-09 10:04
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:31:
Ik heb het scherm eigenlijk altijd op MAP staan ( zonder navigatie ) maar zeker 10x sprong het scherm terug naar het keuzemenu...vrij irritant.

Auto rijdt heerlijk, maar ik werd compleet gestoord van de SCC. Deze remt veel te vroeg en daardoor blijf ik dus eigenlijk langer links rijden dan ik zou willen om maar gewoon op de aangewezen snelheid door blijven rijden. En ja, ik heb al de kortste afstand geselecteerd. Kan ik niet gewoon alleen CC selecteren??

Ook de ramen beslaan echt continue waardoor ik vrij vaak het ontwassemen aan heb staan,wat weer zorgt voor een stuk minder bereik.
Dat beslaan van de ramen heb ik ook continue in mijn ID3 (voorloper), lijkt inderdaad iets vettigs op te zitten. Misschien iets van nieuwe auto's?

Also: Ik lees al een tijdje mee in dit topic ivm mijn interesse in de EV6. Onlangs te horen gekregen dat mijn rode GT-Line waarschijnlijk nog voor de Kerst afgeleverd zal worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:13
[...]
[...]
Cruise control aan zetten, maar niet een snelheid selecteren. Dan lang de 'afstand' knop indrukken, dan zou ie moeten switchen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• O-B-One
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:19
Zomaar even een algemene opmerking om de dag te starten:

De KIA EV6 is een ge-wel-di-ge auto! Hij rijdt heerlijk, is met de temperaturen van de afgelopen weken zuinig genoeg en mensen achtervolgen je om vervolgens op het parkeerterrein van de supermarkt op je af te stappen en te informeren naar je auto :-)

Het is heel vervelend dat sommige mensen problemen ervaren met hun auto maar af en toe krijg ik het idee dat wanneer mensen hierover lezen ze er dus automatisch van uitgaan dat zij dat dus ook wel zullen gaan krijgen. Dat is niet het geval! Laat je niet gek maken :-) Kijk ook naar hoe je zelf de auto gaat gebruiken. Ik denk dat ik zelf bijvoorbeeld nooit zal gaan snelladen. Ik kan thuis opladen en met >450km actieradius kom ik wel door de dag heen ;-)

Ook voor mij is het wennen aan en leren omgaan met een elektrische auto. In mijn vorige waggie, een DS3, had ik waarmee lucht als ik de airco op 22 had staan. In de EV6 niet. Pas toen de dealer mij eraan herinnerde dat een ICE motorwarmte gebruikt voor de airco en dat ik met de airco thuis ook eerst “het zonnetje moet selecteren” wanneer ik wil verwarmen met de airco viel het kwartje dat ik wel de HEAT knop moet aanzetten voor warme lucht uit de airco/warmtepomp/kachel.

Ik heb nu 1 keer het hele instructieboekje doorgelezen maar denk dat ik nog wel een keer kan beginnen want er zit zo vreselijk veel op en aan en er zijn zoveel mogelijkheden en instellingen dat enige studie wel handig is ;-)

Fijne dag allemaal! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ok, dat is ongeveer 8cm meer. Dan lijkt me mijn bench met 58cm hoogte aan de lage kant voor jouw hond.
Schmidt heeft ook hogere benches en b.v. Trixie heeft ook schuine benches in diverse maten. Wat wel of niet in de EV6 past is dan natuurlijk de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• O-B-One
De overlappende snelheidsborden zijn geen bug, dit hoort gewoon zo. Jij hebt ze, als het goed is, alleen maar in beeld wanneer er dubbele snelheidsborden langs de weg staan. Dus 2 borden boven elkaar, 100 en 120, met het onderbord wanneer je dus 120 mag.

Ik rij zelf altijd op de SCC exact op de maximum snelheid want anders werkt het niet: Alle gegevens, inclusief ingestelde snelheid, worden dan groen weergegeven boven in je scherm. Wanneer je dan langs zo een dubbel bord rijdt dan zal de auto eerst vragen, d.m.v. een pijltje omhoog, of je wilt versnellen naar 120km/h. Wanneer je deze vraag niet beantwoord dan zal de auto vervolgens vragen of je 100km/h wilt gaan rijden. (Dit alleen als je bijvoorbeeld uit een 80 zone komt en nog niet 100kn/h rijdt.) In alle overige situaties is slechts 1 bord weergegeven in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

O-B-One schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:27:
[...]

De overlappende snelheidsborden zijn geen bug, dit hoort gewoon zo. Jij hebt ze, als het goed is, alleen maar in beeld wanneer er dubbele snelheidsborden langs de weg staan. Dus 2 borden boven elkaar, 100 en 120, met het onderbord wanneer je dus 120 mag.

Ik rij zelf altijd op de SCC exact op de maximum snelheid want anders werkt het niet: Alle gegevens, inclusief ingestelde snelheid, worden dan groen weergegeven boven in je scherm. Wanneer je dan langs zo een dubbel bord rijdt dan zal de auto eerst vragen, d.m.v. een pijltje omhoog, of je wilt versnellen naar 120km/h. Wanneer je deze vraag niet beantwoord dan zal de auto vervolgens vragen of je 100km/h wilt gaan rijden. (Dit alleen als je bijvoorbeeld uit een 80 zone komt en nog niet 100kn/h rijdt.) In alle overige situaties is slechts 1 bord weergegeven in beeld.
Ok geen bug....wel hinderlijk!... :-(
En alle andere rijsystemen heb ik uit staan want dat vind ik helemaal niks..
Nu dus alleen nog ff uitvogelen hoe ik van SCC naar CC kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayflay
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:42:
[...]

Ok geen bug....wel hinderlijk!... :-(
En alle andere rijsystemen heb ik uit staan want dat vind ik helemaal niks..
Nu dus alleen nog ff uitvogelen hoe ik van SCC naar CC kom...
Als ik me niet vergis was dat toch in ingedrukt houden van de SCC knop, dacht zoiets gelezen te hebben ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
KingOfNorway schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:04:
Mijn EV6 was vanochtend ijsvrij nadat ik, via de app, ongeveer een kwartier voor vertrek de verwarming had aangezet. De Defrost moet je dus uitzetten. Dan springt alleen de airco en de blower aan, maar de verwarming niet. Zal wel een software foutje zijn.
Inderdaad, ik vraag me af waarom defrost aan moet staan. Los van het feit of het een storing is van de EV6. Als men een auto voorverwarmd op bijvoorbeeld 10 graden. Dan is na een tijdje toch alle sneeuw en ijs gesmolten. Waarom dan defrost?
Ik deed dit vroeger toen mijn auto's buiten stonden altijd met een ventilator kacheltje in de auto. 10 graden voelde voor mij heerlijk aan als het buiten vriest. Spaart ook veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
O-B-One schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:46:

Ook voor mij is het wennen aan en leren omgaan met een elektrische auto. In mijn vorige waggie, een DS3, had ik waarmee lucht als ik de airco op 22 had staan. In de EV6 niet. Pas toen de dealer mij eraan herinnerde dat een ICE motorwarmte gebruikt voor de airco en dat ik met de airco thuis ook eerst “het zonnetje moet selecteren” wanneer ik wil verwarmen met de airco viel het kwartje dat ik wel de HEAT knop moet aanzetten voor warme lucht uit de airco/warmtepomp/kachel.
Nee hoor, als ik thuis wil verwarmen en de airco staat op auto, gaat ie gewoon verwarmen als ik de temperatuur hoger zet dan de huidige kamertemperatuur.

Dat je dus op Heat moet drukken vind ik best wel een designfout, totaal niet logisch of gebruiksvriendelijk.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Wiliyama schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:48:
[...]

Inderdaad, ik vraag me af waarom defrost aan moet staan. Los van het feit of het een storing is van de EV6. Als men een auto voorverwarmd op bijvoorbeeld 10 graden. Dan is na een tijdje toch alle sneeuw en ijs gesmolten. Waarom dan defrost?
Ik deed dit vroeger toen mijn auto's buiten stonden altijd met een ventilator kacheltje in de auto. 10 graden voelde voor mij heerlijk aan als het buiten vriest. Spaart ook veel energie.
Dit begrijp ik niet. Defrost klinkt mij in de oren als ijsvrij maken/ontwasemen/vocht uit de lucht filteren.
Lijkt me dan logisch dat dit aan moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Loei123 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:52:
[...]

Dit begrijp ik niet. Defrost klinkt mij in de oren als ijsvrij maken/ontwasemen/vocht uit de lucht filteren.
Of defrost van de Accu? Je weet het niet met die Koreanen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
alwinus schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:04:
[...]

Of defrost van de Accu? Je weet het niet met die Koreanen ;)
Mode will change to defrost to direct airflow to the windshield.

Lijkt er dus op dat defrost o.a. de richting van de lucht bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Loei123 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:52:
[...]

Ik begrijp ook niet waarom defrost dient. Als de auto van binnen opwarmt dan wordt de relatieve vochtigheid toch ook minder in de auto. De accu's ontdooien als die bevroren zijn zou handiger zijn voordat je gaat rijden. Maar ja, dan gaat de warmte niet naar het interieur.
Pffff... Ooit komt het hopelijk goed met alle problemen, probleempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Loei123 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:08:
[...]

Mode will change to defrost to direct airflow to the windshield.

Lijkt er dus op dat defrost o.a. de richting van de lucht bepaald.
Dus niet naar twee plaatsen tegelijkertijd. Of het een of het ander. Klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Vraagje: als je in de uitgeschakelde auto zit met deuren op slot, staat er dan spanning op het interne 230V stopcontact en kan er dan een raam op een kiertje staan? Dit i.v.m. overnachten in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Kayflay schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:47:
[...]

Als ik me niet vergis was dat toch in ingedrukt houden van de SCC knop, dacht zoiets gelezen te hebben ergens
Dat had ik geprobeerd, zonder resultaat.
Straks nog een keer proberen ZONDER dat ik een snelheid heb ingesteld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
Wiliyama schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:15:
Vraagje: als je in de uitgeschakelde auto zit met deuren op slot, staat er dan spanning op het interne 230V stopcontact en kan er dan een raam op een kiertje staan? Dit i.v.m. overnachten in de auto.
Er is een kampeer modus speciaal voor dat doel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O-B-One
Phusebox schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:50:
[...]

Nee hoor, als ik thuis wil verwarmen en de airco staat op auto, gaat ie gewoon verwarmen als ik de temperatuur hoger zet dan de huidige kamertemperatuur.

Dat je dus op Heat moet drukken vind ik best wel een designfout, totaal niet logisch of gebruiksvriendelijk.
Dat mag je vinden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
Mja het klonk namelijk weer als een autoverkoper heeft zelf een verhaaltje verzonnen om uit te leggen waarom dit systeem onlogisch werkt. 8)

En ja, dat vind ik ervan.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 07-12-2021 12:27 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tempo_del_sole

Ik heb inmiddels meer dan 2000KM gereden en bij mij begint de SCC het te leren, hij leert van mijn rijstijl en past zich aan. Beslaan van de ramen is bij mij inmiddels ook geen issue meer. Misschien was dat een kwestie van teveel vocht in de auto door het lange stilstaan op de boot en kade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
henrov schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:22:
[...]

Er is een kampeer modus speciaal voor dat doel
Thanks voor het antwoord. Tijdje geleden bij Kia nagevraagd en die vertelde dat er geen kampeermodus aanwezig is. Blijkt maar weer het voordeel van dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiliyama
Wiliyama schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:15:
En s'nachts voor het slapen gaan nog effe een paar frikandellen bakken... _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henrov
Phusebox schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:27:
[...]

Mja het klonk namelijk weer als een autoverkoper heeft zelf een verhaaltje verzonnen om uit te leggen waarom dit systeem onlogisch werkt. 8)

Vinden mag altijd. Bedenk wel dat 'logisch' een nogal subjectief begrip is dat ook nog eens context afhankelijk is.

Mijn vrouw vindt heel andere zaken logisch dan mij. En dat is ook nog moment-, plaats en mood-afhankelijk. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door henrov op 07-12-2021 12:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wiliyama
Tempo_del_sole schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb inmiddels meer dan 2000KM gereden en bij mij begint de SCC het te leren, hij leert van mijn rijstijl en past zich aan. Beslaan van de ramen is bij mij inmiddels ook geen issue meer. Misschien was dat een kwestie van teveel vocht in de auto door het lange stilstaan op de boot en kade.
Ik denk eerder dat de ramen na 2000km niet meer beslaan omdat we meer vertrouwen in de auto gaan krijgen en hopen dat alles wel ooit goed gaat komen waardoor we niet meer elke keer met angstzweet en klotsende oksels instappen en niet meer zitten te sodem....n onder weg. Daardoor zullen ramen ook veel minder beslaan. ;-) of denk je van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Wiliyama schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:00:
[...]

Ik denk eerder dat de ramen na 2000km niet meer beslaan omdat we meer vertrouwen in de auto gaan krijgen en hopen dat alles wel ooit goed gaat komen waardoor we niet meer elke keer met angstzweet en klotsende oksels instappen en niet meer zitten te sodem....n onder weg. Daardoor zullen ramen ook veel minder beslaan. ;-) of denk je van niet?
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 16:45
Wiliyama schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:36:
[...]

Thanks voor het antwoord. Tijdje geleden bij Kia nagevraagd en die vertelde dat er geen kampeermodus aanwezig is. Blijkt maar weer het voordeel van dit forum.
YouTube: Kia EV6 road trip to Mo i Rana part 2

In deel 1 van die video zie je hem die modus aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O-B-One
Phusebox schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:27:
[...]

Dat kan dan ook aan mij liggen want ik ben 14 jaar lang “autoverkoper” geweest. _O- _O- _O-

Ik kan en wil niet voor iedereen spreken in de autobranche maar ik heb altijd de waarheid verteld tegen mijn klanten. Ook als dat niet het antwoord is wat de klant wilde horen. En er zullen vast een hele hoop klanten bij hebben gezeten die vervolgens thuis verteld hebben dat ik een eikel was en een verhaaltje op heb gehangen… :+

En of iets onlogisch is is inderdaad heel subjectief. Maar dat het niet gebruiksvriendelijk zou zijn ga ik wel tegenin… Het is het “indrukken” van 1 extra knopje op hetzelfde bedieningspaneel… De algemene kritiek op hedendaagse auto’s is dat er te weinig knoppen in zitten en dat alles is menus moet worden opgezocht. Zitten er weer eens een keer knoppen in een auto is het weer niet goed ;) *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tempo_del_sole
Wiliyama schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:00:
[...]

Haha, misschien, maar ik ben er zeker van dat er verschil is. Ik hoef om naar buiten te kijken nooit meer ontwaseming aan te zetten. Ook niet als ik een tunnel inrijdt, dat was in het begin echt anders.

En ja ik krijg steeds meer vertrouwen in de auto, dat ik ook waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
O-B-One schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:06:
[...]

Dat kan dan ook aan mij liggen want ik ben 14 jaar lang “autoverkoper” geweest. _O- _O- _O-

Ik kan en wil niet voor iedereen spreken in de autobranche maar ik heb altijd de waarheid verteld tegen mijn klanten. Ook als dat niet het antwoord is wat de klant wilde horen. En er zullen vast een hele hoop klanten bij hebben gezeten die vervolgens thuis verteld hebben dat ik een eikel was en een verhaaltje op heb gehangen… :+

En of iets onlogisch is is inderdaad heel subjectief. Maar dat het niet gebruiksvriendelijk zou zijn ga ik wel tegenin… Het is het “indrukken” van 1 extra knopje op hetzelfde bedieningspaneel… De algemene kritiek op hedendaagse auto’s is dat er te weinig knoppen in zitten en dat alles is menus moet worden opgezocht. Zitten er weer eens een keer knoppen in een auto is het weer niet goed ;) *O*
Nouja, ik snap het wel.

Een auto van 2021 moet toch wel kunnen snappen dat, als het 5 graden is en je de climate control op 27 graden zet, je het warm wilt hebben?
Pagina: 1 ... 61 ... 447 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic