Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49
Arfman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:02:
Zit nu bij Van Mossel Hengelo in de showroom (winterbanden wisselen voor mijn e-Niro) en daar krijgt een gelukkige meneer een nieuwe EV6 uitgereikt. Mooie bak om te zien hoor! Vond het iets te brutaal om er in te gaan zitten maar van binnen zag het er ook goed uit :+
Haha, gewoon instappen en zeggen "leuke leenbak hebben jullie" ;)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Arfman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:02:
Zit nu bij Van Mossel Hengelo in de showroom (winterbanden wisselen voor mijn e-Niro) en daar krijgt een gelukkige meneer een nieuwe EV6 uitgereikt. Mooie bak om te zien hoor! Vond het iets te brutaal om er in te gaan zitten maar van binnen zag het er ook goed uit :+
Toevallig nog een zwarte GT-Line zien staan? :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Net gesprek gehad met lease maatschappij ivm de problemen met mijn EV6 (verwarming en niet kunnen snelladen)
Zij zijn momenteel in overleg met KIA Nederland en er zijn dus meerdere gevallen bekend waarbij de auto's vanaf dag 1 niet kunnen snelladen.
De complete laadpoort moet vervangen worden maar die staan in.....backorder en levertijd onbekend |:(

Ik heb aangegeven dat ik deze situatie erg vervelend vind en me afvraag of ik de factuur uberhaupt wel moet betalen als blijkt dat ik de auto niet kan inzetten zoals het hoort.
Wordt vervolgd.

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:40
Phusebox schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:15:
Ik vraag me af hoe smerig de warmtepomp (of de condensor) gaat worden als ik deze foto's zie... met de klep open en dicht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Euhh.. elke brandstof motor heeft de radiator voor in zitten?
En die doen het ook allemaal heel lang.

Vind ze juist behoorlijk diep in de auto te liggen.
Dus denk dat het wel mee valt.
Tevens gaat die klep niet snel open volgens mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
stimpyrulez schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:26:
[...]

Euhh.. elke brandstof motor heeft de radiator voor in zitten?
En die doen het ook allemaal heel lang.

Vind ze juist behoorlijk diep in de auto te liggen.
Dus denk dat het wel mee valt.
Tevens gaat die klep niet snel open volgens mij
I know, maar zit wel laag bij de grond heb ik het idee? Zag er gewoon heel smerig uit.

Als je verwarming het dan niet doet, dan liever in een EV, waarbij je nog andere opties hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FvGyH1HmhYZwZC5WCl5lezBZG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JtThqrXPilgaAGQJIEM8MrL6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Iusedto schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:16:

Ik heb aangegeven dat ik deze situatie erg vervelend vind en me afvraag of ik de factuur uberhaupt wel moet betalen als blijkt dat ik de auto niet kan inzetten zoals het hoort.
Wordt vervolgd.
Logisch, want ze moeten kunnen snelladen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
KingOfNorway schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:37:
[...]

Hou er rekening mee dat de auto's nog wel enige tijd op de kade kunnen staan. Die van mij heeft er ook bijna een maand gestaan. Er schijnt een tekort te zijn in auto transport capaciteit. Ik heb begrepen dat ze al op de kade op kenteken worden gezet, maar vraag dat even na.
Net gebeld door de dealer.. Volgende week vrijdag kan ik de auto ophalen *O* *O*

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Potverdrie, komt er net een Tesla model S 75D met 4% bijtelling beschikbaar in de pool. Die had ik nog ruim 2 jaar kunnen rijden voor minder dan mijn 58kWh EV6.... ;(

Achja, kan niet alles hebben. Design van de EV6 is sws naar mijn smaak een heel stuk beter, en de bouwkwaliteit zeer waarschijnlijk ook, haha!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Yilar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:07:
[...]

Net gebeld door de dealer.. Volgende week vrijdag kan ik de auto ophalen *O* *O*
Nice!
Ik volgende week donderdag :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Redez
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02-2024
Vandaag eindelijk mijn EV6 Plus RWD mogen ophalen!
Hij stond al even bij de dealer, maar i.v.m. leasecontract pas vanaf december ophalen. Tot dusver geen problemen gehad met zombie mode en verwarming en/of ontwasemen. Maar goed, na 1 dagje natuurlijk ook nog niet echt relevant. Dealer gaf aan van deze issues op de hoogte te zijn en ze zijn in afwachting van een oplossing door de fabrikant.
Voor de paar ritjes die ik tot nu toe heb gedaan; wat een geweldige auto! De stilte, souplesse, het comfort...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKmOSv5Z2HQ9hO5gqiny5jp9uOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CC7dP776W4N3b3Lvtz4hclcE.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7vkpGovhmS6XoIEIzj0Q2LNVPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7pWQ4eryPBjsOrob75TsMrG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 18:58
Phusebox schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:28:
[...]

I know, maar zit wel laag bij de grond heb ik het idee? Zag er gewoon heel smerig uit.

Als je verwarming het dan niet doet, dan liever in een EV, waarbij je nog andere opties hebt:

[Afbeelding]
Je kan lachen, maar dit heb ik nu serieus in mijn auto liggen... 😅 aangesloten op de V2L in de achterbank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:12
Vanochtend in een flinke regenbui gereden. Ik moest daarna even in de frunk zijn en viel mij op dat het zeiknat onder de 'motor' kap was.
Lijkt op dat een rubber niet goed afdicht bij de klep. Iemand ook zoiets al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
grotegok schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:12:
Vanochtend in een flinke regenbui gereden. Ik moest daarna even in de frunk zijn en viel mij op dat het zeiknat onder de 'motor' kap was.
Lijkt op dat een rubber niet goed afdicht bij de klep. Iemand ook zoiets al gezien?
Alles onder de motorkap nat is heel normaal.
De frunk zelf zou mijn inziens wel droog moeten zijn van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Iusedto schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:16:
Net gesprek gehad met lease maatschappij ivm de problemen met mijn EV6 (verwarming en niet kunnen snelladen)
Zij zijn momenteel in overleg met KIA Nederland en er zijn dus meerdere gevallen bekend waarbij de auto's vanaf dag 1 niet kunnen snelladen.
De complete laadpoort moet vervangen worden maar die staan in.....backorder en levertijd onbekend |:(

Wordt vervolgd.
thxs voor deze info. Morgen zal ik dit bij de garage aangeven. Ik wil niet meer horen dat er niks bekend is, geen klachten, we horen het voor het eerst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Tempo_del_sole schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:04:
Beste mede EV6 enthausiastelingen, even een update van mij na een kleine week EV6 met inmiddels 1200 KM op de teller.

....

Wat bij mij wel een vreemde gewaarwording is en ik ben benieuwd hoe dat bij anderen is, versnellen als je al 80/90 rijdt. Dat gaat met een schokje, in twee stappen zeg maar, en de ESP lijkt in te moeten grijpen.
....
Ja heb ik ook, heel irritant. Als je 'traction control' uitzet gaat het prima! Zonder schokje.
Morgen ga ik dit erbij vermelden. Natuurlijk zal ik in hun ogen de eerste zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksprout
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-02-2024
dosh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:01:
Ik heb vandaag ook de EV6 opgehaald. Echt een topuitleg gehad van de dealer. Kende alle problemen mbt zombie, laden, verwarming en gaf aan dat ik direct contact op moest nemen bij problemen.

Ritje naar huis ging super, verwarming was goed warm, lichten waren goed (was al donker buiten), Meridian was echt bijzonder mooi, niks negatiefs te melden.

Ik kijk uit naar de vele kilometers die ik ga doorbrengen met mijn EV6 <3
A good dealer needs a shout out on here with location 👍

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• damianvd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-05-2022
Vandaag mijn EV6 GT-line mogen ophalen (1,5 maand later door Kia NL) dealer had net een aantal trekhaken gekregen en had hem er gelijk onder laten zetten.

Gelijk een ritje van 450km moeten doen en dit beviel zeer goed! Wel even een stres momentje toen de Fastned lader een communicatie probleem aangaf, maar bleek dat ik de CCS stekker even wat “omhoog” moest houden bij het koppelen daarna laadde de auto wel, leek alsof de stekker niet kon locken oid.
Ook een tijdje alleen koude lucht gehad ondanks het instellen op 27gr, maar dit was bij mij simpelweg opgelost door de climate control aan en uit te zetten.

Overall een top auto met veel ruimte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHC7sonU49mTN9DB_oReuEIXAhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TTMkpCkeW2B7pVUkZ1QNCBt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYucC5nRYUaqzmKmdRWKZmUhVEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HCdrUlvXOuXOrpGALekWZyn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
  • Laatst online: 24-06 11:32
ruudje1983 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:00:
Zojuist remote opwarmen gestart zonder defrost en dan doet ie het wel. Ben benieuwd of ie nu morgenochtend ook opgewarmd is volgens schedule.
Dit zojuist geprobeerd en dan werkt het verwarmen van de auto via de app wel. Dank je voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingOfNorway
dosh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:17:
Wat betreft zombie-modus trouwens. De dealer wist mij nog het volgende te vertellen en dat lijkt op wat hier ook vaker langs is gekomen.

Mismatch tussen sleutel en auto waardoor bij het in drive zetten (voordat de groene Ready in beeld is) zorgt voor startonderbreking ter beveiliging. Daardoor dus het symbool met de sleutel op het dashboard. Als je vervolgens veelvuldig gaat proberen de auto opnieuw in D/R te zetten, raakt het systeem in de war en schiet het in verdere storing.

Workaround was volgens hem om als dit zich voordoet, niet te gaan proberen in D/R te zetten, maar uit te stappen, weg te lopen en weer terug te komen om het startproces opnieuw te volgen. De startonderbreking zou namelijk na weglopen + locken weg moeten zijn.

Wat zou kunnen is dat bij de personen waarbij dit niet hielp, de auto dus al in de volgende fase (door het te vaak proberen in D/R te zetten) was beland. Dan moet 'ie dus een reset krijgen door de 12V accu te ontkoppelen.

Advies: echt wachten totdat de groene Ready in beeld is en dán pas in D/R. Als Ready niet in beeld komt, uitstappen, locken en opnieuw beginnen.

(Gelukkig) heb ik dit nog niet uit hoeven proberen dus pin me niet vast op het advies, maar misschien helpt het wat echte storingsgevallen.
Dank voor de tip. Ik heb de zombie nu twee keer op bezoek gehad. Naast wat hierboven staat, ik had pas resultaat toen ik ook de verlichting en de ruitenwissers op de off stand had gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sgsprutser
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-07-2023
Tot nu toe nog erg blij met de EV6. Ik heb 1 keer zombie gehad, vraag me af of het niet gewoon mijn fout was. Wel heb ik problemen met mijn verwarming in de auto. Hiervoor gaat de auto 15 dec naar de dealer. Ben benieuwd.
Wat me vandaag wel opviel is het lage niveau van de roze vloeistof. (Koelvloeistof?) deze zit een centimeter onder min. Nu kan ik me voorstellen dat een laag niveau koel vloeistof voor diverse problemen kan zorgen. Ik denk dat ik morgen even langs ga bij de kia dealer om hem te laten vullen. Lage vloeistof niveaus bij nieuwe auto’s lijkt een algemeen probleem te zijn. Bij mijn vorige auto (skoda) was dit ook een probleem bij aflevering. Vaak worden ze vanuit fabriek minimaal gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 07:40
Loei123 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:13:
[...]

Alles onder de motorkap nat is heel normaal.
De frunk zelf zou mijn inziens wel droog moeten zijn van binnen.
Dat is niet echt normaal, er zou een plaat onder de voorkant moeten zitten die dit droogt houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
marcovit schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:59:
[...]

Dat is niet echt normaal, er zou een plaat onder de voorkant moeten zitten die dit droogt houdt.
Nee, zo'n beetje alle auto's worden met regenachtig weer nat onder de motorkap.
Anders zou die ook niet vies worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
Loei123 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:13:
[...]

Onzin, ik bedoel zeiknat, niet opkruipend vocht.
Klep sluit niet goed op het rubber aan de voorkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ihkvdb
  • Laatst online: 08-04-2023
Zojuist update van navigatie gedaan.
Eerst update software op laptop gezet.
Toen download voor EV6 gedaan.
Naar 32Gb USB stick gekopieerd.
Auto aangezet, naar update scherm gegaan.
USB stick geplaatst en update gestart.
40 minuten later was alles klaar!
(Update in auto uitvoeren duurde 40 min)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ald4kGAt22Z5sFps3SRPlKcCOsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5ZnfkwkCIrOC7KDSQOmw1os.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ihkvdb op 02-12-2021 20:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Steven-J
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-06-2024
Mijn eerste reactie hier nadat ik al enige tijd mee lees. Ben sinds 10 november de blije leaserijder van een witte GT-line 77kWh. Nog elke dag superblij met deze keuze ondanks de nodige "kinderziektes". Heb er nu ruim 1000km op zitten.

* Twee keer soort van zombie modus gehad, ik denk dat ik te snel in de D wilde zetten. Oplossing was voor mij op slot doen en weer openen.

* Het geluid van de audio klinkt mooi helder maar blijft heel erg voorin bij t dashboard hangen voor mijn gevoel. Was in de Kia ProCeed GT-line die ik poosje reed stuk beter. Volume bij bluetooth moet ik erg hard zetten.

* Snelladen bij FastNed was niet zo fast tot zwaar ongenoegen van mijn vriendin. Gemeld bij FastNed en de lader was in orde. Kreeg wel de tip mee: eerst sessie starten en dan pas aan de auto koppelen. Had ook wat aansluitproblemen.

* Verwarming ... gelukkig zit er stoel- en stuurverwarming in maar dit is niet wat ik verwacht. Overigens voorverwarmen via app (Kia Connect) lukt wel, zolang ie niet aan de lader hangt maar stopt na 15 min met verwarmen ... en dan is ie niet heel warm (op de stoel na soms)

* Lichtopbrengst lijkt minder maar vind ik iets vertekend door HUD. In ieder geval niet storend maar ook niet op niveau. Automatisch grootlicht vandaag pas ontdekt hoe aan te zetten maar heeft in de stad absoluut geen zin natuurlijk.

* Lane Following Assist (LFA) blijft continue corrigeren, met name donker en regen dat dan wel maar gebruik deze dus niet ... helaas.

* ACC is normaal gesproken aangenaam maar Kia heeft dit niet goed ontworpen. Zelfs op de kortste afstand zit er zeeën van ruimte tussen mij en voorganger. Dan ga je of vaart verminderen of op de snelweg wel erg vroeg naar links, zeker met kleine snelheidsverschillen. Verder mis ik enorm de mogelijkheid voor CC die wel op de Kia ProCeed zat. Ik denk dat ACC in deze vorm ook minder zuinig is door continue aanpassen snelheid.

* Lampje veiligheidsgordel midden achterin die blijft branden heb ik ook.

* Paar keer gehad dat een ander veiligheidssysteem ingrijpt bij inparkeren waardoor ik ineens stil sta en dan ondanks gas geven lijkt t alsof ie tegen blijft werken. Ook dit was met regen.

* Het automatisch in-/uitparkeren meerdere keren geprobeerd maar niet bruikbaar. Plekken die passen slaat ie over, maakt bijzondere draai-/steekbewegingen die onlogisch zijn. Kortom: nutteloos en ik kan beter en sneller parkeren dan de auto zelf. De 360 camera is overigens goud!

Maar wat een waanzinnige wagen, de looks binnen en buiten, vind ik kortom geweldig. Ietwat hoge laadruimte maar onze golftassen passen er zeer gemakkelijk in met neergeklapte bank. Mooi vlak.
En het rijden zelf, fluisterstil. Prima zitplek, iets meer zijdelingse steun had gemogen.

Wat me nog wel opvalt is dat mijn verbruik wel redelijk hoog is met 2,58 km/kWh en dat ik nog nooit bij volle lading de 500km heb gezien op mn dashboard. Eerder rond de 400. Wellicht door de buitentemperatuur en mijn 0,0 ervaring met een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 07:40
Loei123 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:13:
[...]

Er zit alsnog een gat onder waar (vieze) lucht door heen kan. Lijkt mij anders geen goede plek voor elektronica als het nat kan worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ihkvdb
Steven-J schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:24:
Mijn eerste reactie hier nadat ik al enige tijd mee lees. Ben sinds 10 november de blije leaserijder van een witte GT-line 77kWh. Nog elke dag superblij met deze keuze ondanks de nodige "kinderziektes". Heb er nu ruim 1000km op zitten.

* Twee keer soort van zombie modus gehad, ik denk dat ik te snel in de D wilde zetten. Oplossing was voor mij op slot doen en weer openen.

* Het geluid van de audio klinkt mooi helder maar blijft heel erg voorin bij t dashboard hangen voor mijn gevoel. Was in de Kia ProCeed GT-line die ik poosje reed stuk beter. Volume bij bluetooth moet ik erg hard zetten.

* Snelladen bij FastNed was niet zo vast tot zwaar ongenoegen van mijn vriendin. Gemeld bij FastNed en de lader was in orde. Kreeg wel de tip mee: eerst sessie starten en dan pas aan de auto koppelen. Had ook wat aansluitproblemen.

* Verwarming ... gelukkig zit er stoel- en stuurverwarming in maar dit is niet wat ik verwacht. Overigens voorverwarmen via app (Kia Connect) lukt wel, zolang ie niet aan de lader hangt maar stopt na 15 min met verwarmen ... en dan is ie niet heel warm (op de stoel na soms)

* Lichtopbrengst lijkt minder maar vind ik iets vertekend door HUD. In ieder geval niet storend maar ook niet op niveau. Automatisch grootlicht vandaag pas ontdekt hoe aan te zetten maar heeft in de stad absoluut geen zin natuurlijk.

* Lane Following Assist (LFA) blijft continue corrigeren, met name donker en regen dat dan wel maar gebruik deze dus niet ... helaas.

* ACC is normaal gesproken aangenaam maar Kia heeft dit niet goed ontworpen. Zelfs op de kortste afstand zit er zeeën van ruimte tussen mij en voorganger. Dan ga je of vaart verminderen of op de snelweg wel erg vroeg naar links, zeker met kleine snelheidsverschillen. Verder mis ik enorm de mogelijkheid voor CC die wel op de Kia ProCeed zat. Ik denk dat ACC in deze vorm ook minder zuinig is door continue aanpassen snelheid.

* Lampje veiligheidsgordel midden achterin die blijft branden heb ik ook.

* Paar keer gehad dat een ander veiligheidssysteem ingrijpt bij inparkeren waardoor ik ineens stil sta en dan ondanks gas geven lijkt t alsof ie tegen blijft werken. Ook dit was met regen.

* Het automatisch in-/uitparkeren meerdere keren geprobeerd maar niet bruikbaar. Plekken die passen slaat ie over, maakt bijzondere draai-/steekbewegingen die onlogisch zijn. Kortom: nutteloos en ik kan beter en sneller parkeren dan de auto zelf. De 360 camera is overigens goud!

Maar wat een waanzinnige wagen, de looks binnen en buiten, vind ik kortom geweldig. Ietwat hoge laadruimte maar onze golftassen passen er zeer gemakkelijk in met neergeklapte bank. Mooi vlak.
En het rijden zelf, fluisterstil. Prima zitplek, iets meer zijdelingse steun had gemogen.

Wat me nog wel opvalt is dat mijn verbruik wel redelijk hoog is met 2,58 km/kWh en dat ik nog nooit bij volle lading de 500km heb gezien op mn dashboard. Eerder rond de 400. Wellicht door de buitentemperatuur en mijn 0,0 ervaring met een EV.
Bedankt voor je mooie update!
* Zombie los ik vaak op door op startknop te drukken zonder rem.
* Audio kan je via het menu meer naar achteren zetten, heb je dat al geprobeerd?
* Snelladen is (nog) niet optimaal, ik haal max 140kwh. Het schijnt enorm te helpen om te laden bij accu van 30% en tijdens laden verwarming uit te zetten. Lang leve de stoel verwarming. Ik moet het nog testen.
* LFA ervaring herken ik. Staat bij mij nog aan.
* ACC staat inderdaad nogal ‘safe’ afgesteld
* Ingrijpen doet ie bij kruisend verkeer maar ook als passagier de deur open doet als iemand langs komt rijden. Heb ik nog niet uit durven testen.
* In/uit parkeren is leuk maar alleen nuttig bij krappe garage denk ik.
* qua verbruik haal ik 450km, maar rij rustig en niet vaak op snelweg.

Geniet van je EV6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
De leveringen beginnen toch wel op stoom te raken getuige het feit dat steeds meer nieuwe eigenaren zich melden hier. Hopelijk gaat het gewoon steady door met de leveringen...

Ik ben toch wel bang voor een fikse vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingOfNorway
Steven-J schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:24:

Ik ervaar LFA in het algemeen als zeer prettig.
Ik weet niet hoe kort je normaal op je voorganger rijdt. Als ik hem op de kortste afstand heb staan, heb ik het gevoel er veel te dicht op te zitten. Dan vertrouw ik er maar op dat de auto op tijd remt. En dat doet hij dan ook

Je kan hem trouwens op CC zetten door de SCC knop langer ingedrukt te houden.
Dat verbruik is inderdaad erg hoog. Ik haal het dubbele. Wel rij ik altijd op eco en als het kan op SCC.

In het algemeen, nog meer dan bij een ICE, is het verbruik van een EV gevoelig voor je rijstijl. Hoe defensiever, hoe meer bereik je haalt. De hulpmiddelen zullen je dan ook gaan helpen ipv de tegenwerking die je nu misschien ervaart. Het is een beetje paradoxaal, de EV6 is sportief ontworpen, maar als je hem sportief rijdt, profiteer je een stuk minder van het bereik en de hulpsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 24-09 08:19
Ihkvdb schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:23:

[Afbeelding]
En de grote vraag...wat zijn de verschillen ?

Ikzelf zou het liefst zien dat er veel meer kleur in het scherm zou komen (bij navi...), het is nu net of hij altijd in de nachtstand staat....(ja,ja, er is ook een lelijk 'wit' scherm...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven-J
  • Laatst online: 16-06-2024
De SCC ga ik morgen zeker proberen. Thanks voor de tip!
Ik rij niet heel kort erop, safety first en wil ook geen steenslag op de motorkap maar op snelweg zit er wat mij betreft te veel ruimte tussen.
ECO rij ik zelf ook altijd en met maximale regeneratie. En ja tuurlijk is t enkele keer leuk om even snel op te trekken maar t is niet dat ik continue plank. Alhoewel hij zeker wel sportief dit aan kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 18:58
Wat betreft het brandende lampje op de achterbank in het midden: blijkbaar is dit normaal. Waar vroeger de hele achterbank even aan stond om te laten zien dat het werkt, heeft Kia nu gekozen om enkel het middelste lampje te laten branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihkvdb
EricEB schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:03:
[...]

En de grote vraag...wat zijn de verschillen ?

Ikzelf zou het liefst zien dat er veel meer kleur in het scherm zou komen (bij navi...), het is nu net of hij altijd in de nachtstand staat....(ja,ja, er is ook een lelijk 'wit' scherm...)
* Verbeterde tunnel gerelateerde FM radio
* Zwart thema voor navigatie kaart
* Real time sport informatie van overzeese competities voor o.a golf, voetbal en basketbal
* Valet modus verbeteringen

En ik neem aan ook kaart updates..

[ Voor 3% gewijzigd door Ihkvdb op 02-12-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
grotegok schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:14:
[...]

Onzin, ik bedoel zeiknat, niet opkruipend vocht.
Klep sluit niet goed op het rubber aan de voorkant
Sorry hoor maar als ik rond Google dan lees ik toch vaak genoeg dat dit normaal is... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihkvdb
Loei123 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:21:
[...]

Sorry hoor maar als ik rond Google dan lees ik toch vaak genoeg dat dit normaal is... :/
Bij twijfel gewoon even bij de garage navragen en reactie met tweakers forum delen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
Ihkvdb schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:22:
[...]

Bij twijfel gewoon even bij de garage navragen en reactie met tweakers forum delen 👍
Njah, ik krijg een rwd en zolang de frunk droog blijft geen probleem.
Maar als het je niet lekker zit zeker melden inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
@KingOfNorway Ik had ergens gelezen dat de Kia SCC (dit is toch de adaptive cruise control?) werkt met vaste afstanden per niveau. Dat zou ik erg vreemd en onwerkbaar vinden zelf...

Volgens mij heb ik dit zelfs in een handleiding van Kia gezien.

Ik ga er even vanuit dat die info niet klopt en dat het werkt met relatieve afstanden op basis van je snelheid. Dus bij 120 km/u is de afstand tot je voorligger groter dan bij 50 km/u.

Is mijn aanname juist?

Ah even opgezocht en SCC werkt inderdaad relatief. Op de laagste stand (kortste afstand tot voorligger) is de afstand 2s tot je voorligger.

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 02-12-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudje1983
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Vanavond nog even wat bijgeladen bij fastned maar dan wordt het toch snel koud in de auto. Wat gebeurd er als je de auto op contact of aanzet tijdens het laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 19-09 11:37
TomVeeCee schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:58:
[...]

Dus mailtje naar de leaseco is jouw advies? Of is het toch ok? Sorry ben echt een leek als het op banden aankomt.
Ik kan geen garantie geven. Maar ik ga ervan uit dat bij een maximale belasting, inclusief daklast en kogeldruk, je rond de 2600-2700 kg kunt uitkomen. Dit door 4 delen dan zit je op 650-675 per band. Maar die belasting is nooit precies gelijk op alle 4 de banden. Denk bijvoorbeeld aan snel genomen bochten of grote hobbels in de weg. En hoe veel druk komt extra op de achterbanden als je achterin de auto honderden kilo's gewicht meeneemt ten gevolge van bagage en/of passagiers. Vandaar denk ik dat Kia niet voor niets banden monteert met een index van 105.
Mijn mening is: waarom zou je een lagere index monteren? Ik zie daar geen voordeel in. Ook qua prijs niet. De fabeltjes die je leest op sommige internet pagina's "hoe bereken ik de load index: gewicht delen door 4" lijken mij gevaarlijk om daar van uit te gaan.
Maar nogmaals, ik ben geen expert maar voor zijn logica en feiten vaak belangrijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Wiliyama op 03-12-2021 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
ruudje1983 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:44:
Vanavond nog even wat bijgeladen bij fastned maar dan wordt het toch snel koud in de auto. Wat gebeurd er als je de auto op contact of aanzet tijdens het laden?
Als het goed is gaat op contact/aanzet (ready stand) de verwarming aan ;) .
Maar volgens mij zegt het boekje dat je tijdens het laden de auto juist uit moet laten.

Nu zie je vaak zat in de verschillende video's (vooral van Bjorn) dat hij de auto altijd aan laat.
Dus het kan wel (alleen was zijn conclusie dat als je de verwarming aan laat, de auto minder snel laad. Wat door anderen weer ontkracht is).
Denk dat je het zelf eens moet testen (zou ik doen).
Vooral met dit weer in je auto moeten blijven zitten lijkt me dan niet een optie in de (vries)kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Loei123 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:24:
[...]

Njah, ik krijg een rwd en zolang de frunk droog blijft geen probleem.
Maar als het je niet lekker zit zeker melden inderdaad.
en droge voeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Wel een mooi filmpje over 'Mini met AWD allseason" vs 'Mini met FWD winterbanden'

Zit zelf nog te dubben of ik er straks allseasons onder wil doen of winterbanden (onder wijn AWD).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redez
Phusebox schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:33:
@KingOfNorway Ik had ergens gelezen dat de Kia SCC (dit is toch de adaptive cruise control?) werkt met vaste afstanden per niveau. Dat zou ik erg vreemd en onwerkbaar vinden zelf...

Ik ga er even vanuit dat die info niet klopt en dat het werkt met relatieve afstanden op basis van je snelheid. Dus bij 120 km/u is de afstand tot je voorligger groter dan bij 50 km/u.

Is mijn aanname juist?

Ah even opgezocht en SCC werkt inderdaad relatief. Op de laagste stand (kortste afstand tot voorligger) is de afstand 2s tot je voorligger.
Ik maakte mij ook zorgen om de adaptive cruise control. Ik ben zelf altijd 'overtuigd' geweest van de standaard cruise control. De ACC is gisteren dan ook het eerste dat ik getest heb, vooral op 80-wegen en de snelweg. Het lijkt me inderdaad relatief en ik moet ook zeggen dat op 80-wegen de afstand (op kortste stand) helemaal prima is, zou hem zelfs nog een standje verder kunnen zetten. Op snelwegen idem dito eigenlijk, je zal altijd mensen hebben die in het 'gaatje' gaan duiken en ja, zelf (met standaard cruise control) kan je dan beter anticiperen en uitrollen, daar waar de ACC 'teveel' gaat inhouden. Maar anticiperen kan in principe net zo goed met ACC, door als er iemand tussen gaat en de auto wil gaan remmen, gewoon een beetje 'gas' bij te geven zodat de auto niet te hard afremt en je netjes de persoon die er tussen komt kan volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Redez schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:40:
[...]

Ik maakte mij ook zorgen om de adaptive cruise control. Ik ben zelf altijd 'overtuigd' geweest van de standaard cruise control. De ACC is gisteren dan ook het eerste dat ik getest heb, vooral op 80-wegen en de snelweg. Het lijkt me inderdaad relatief en ik moet ook zeggen dat op 80-wegen de afstand (op kortste stand) helemaal prima is, zou hem zelfs nog een standje verder kunnen zetten. Op snelwegen idem dito eigenlijk, je zal altijd mensen hebben die in het 'gaatje' gaan duiken en ja, zelf (met standaard cruise control) kan je dan beter anticiperen en uitrollen, daar waar de ACC 'teveel' gaat inhouden. Maar anticiperen kan in principe net zo goed met ACC, door als er iemand tussen gaat en de auto wil gaan remmen, gewoon een beetje 'gas' bij te geven zodat de auto niet te hard afremt en je netjes de persoon die er tussen komt kan volgen.
Ok, klinkt alsof het hetzelfde werkt als ik nu gewend ben. Kan echt niet meer zonder ACC, staat bij mij altijd aan vanaf 60km/u wegen waar ik langer dan 2 minuten op rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
ruudje1983 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:44:
In de Ioniq 5 zet ik de auto / contact gewoon aan voor radio en verwarming. Je krijgt dan een melding dat het laden langer kan duren, maar verder heeft het me geen problemen opgeleverd. Na het ontkoppelen van de laadkabel moet je geloof ik wel auto even uit en aan zetten, maar dat weet ik niet zeker meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redez
Phusebox schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:41:
[...]

Ok, klinkt alsof het hetzelfde werkt als ik nu gewend ben. Kan echt niet meer zonder ACC, staat bij mij altijd aan vanaf 60km/u wegen waar ik langer dan 2 minuten op rij.
Of het hetzelfde is als bij jou nu kan ik niet zeggen natuurlijk, alleen dat een 'overtuigd standaard CC gebruiker' er prima mee overweg kan. En achja als er dan op de snelweg in het gaatje duikt, het is ook een beetje leven en laten leven hé ;)
Het is overigens ook zo dat wanneer je de afstand t.o.v. de voorligger verder zet, de auto minder hard ingrijpt en dus beter anticipeert vanuit zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Ihkvdb schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:23:

[Afbeelding]
Ik heb ook de update gedaan en inderdaad binnen de 45 min klaar.
Wel heb ik het gevoel dat het opstarten langer duurt..

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JBrabant
  • Laatst online: 18-02-2022
The eagle has landed people. Hopelijk worden ze snel uitgeleverd!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCKvjxaL8n2BMs9LkK7TQOND_Vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FmOGVMugVFOyOS4rODubslWp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:19
Iemand er al 1 besteld en in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
Phusebox schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:33:

Is mijn aanname juist?

CC is standaard cruise controle, Adaptive is dat je snelheid automatisch wordt aangepast aan je voorganger, en Smart is dat hij ook nog weet wat actuele snelheidslimiet is aan de hand van de navigatie en de borden langs de weg. En inderdaad, de SCC past de afstand aan op basis van de snelheid. Ik ben zelf een vrij defensieve rijder en merk dat ik zelf meer afstand houd dan dat de SCC doet op de kortste afstand.

Het is wat iemand hierboven zegt, leef en laat leven. Als er iemand tussen wil, dan mag die dat van mij. Als dat betekend dat de SCC even in moet houden, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:19
JBrabant schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:59:
The eagle has landed people. Hopelijk worden ze snel uitgeleverd![Afbeelding]
3 boten in België aangekomen en nu 1 in Nederland. Dealers krijgen het mega druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
Nee ik nog niet. Beetje verwarrend als hij het nog in het plastic heeft, dan lijkt het zwart te zijn. Als die in de auto ligt, lijkt het zilverkleurig te zijn. Lijkt me wel handig met de hond, is makkelijker met haren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
KingOfNorway schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:16:
[...]

Het is wat iemand hierboven zegt, leef en laat leven. Als er iemand tussen wil, dan mag die dat van mij. Als dat betekend dat de SCC even in moet houden, so be it.
En de SCC leert ook van jou rijgedrag.
Je kan dit ergens zien in het menu van de auto (bij SCC).
Of je snel optrekt en zo.

Je kan het later aanpassen.
Maar het gaat proberen zich aan te passen naar je rijgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
stimpyrulez schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:29:
[...]

Nice, benieuwd hoe goed dat werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 24-09 20:58
stimpyrulez schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:29:
[...]

Leuk man, steevast op twee wielen de bocht door. Traction control uit en elk klaverblad driftend nemen. Als de auto na een maand of drie jouw rijgedrag herkend stilletjes de sleutel wisselen met die van je vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
xxander968 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:35:
[...]

Leuk man, steevast op twee wielen de bocht door. Traction control uit en elk klaverblad driftend nemen. Als de auto na een maand of drie jouw rijgedrag herkend stilletjes de sleutel wisselen met die van je vrouw.
zou lachen zijn ja.

Hier het stukje in de handleiding:
SCC (Smart Cruise Control) : Stelt de eigenschappen van het SCC-systeem (Smart Cruise Control) in.
  • Gebaseerd op rijmodus : Koppelt de versnelling en de reactiesnelheid van het SCC-systeem aan de huidige rijmodus.
  • Gebaseerd op rijstijl : Stelt de versnelling en de reactietijd van het SCC-systeem in op basis van de verzamelde gegevens.
  • Toon analyse van rijstijl : Het systeem analyseert de rijstijl op basis van de verzamelde gegevens. U kunt de klep handmatig aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EPE2021
  • Laatst online: 03-12-2023
Afgelopen woensdag heb ik mijn GT-line RWD pearl-white en koffiezet apparaat mogen ophalen bij KIA Utrecht :-)

Ben er erg blij mee en hij rijdt natuurlijk fantastisch.
Wel was hij binnen 1 dag zo vuil (tja witte auto) dat hij al weer klaar is voor de wasstraat.

Heb de carplay dongel(carlinkit 3.0) ook aan de praat dus wireless CarPlay gaat prima, is niet de mooiste oplossing (duurt lang voor het opstart en als ik geen telefoon bij mij hebt is er een lelijk startscherm) maar doet zijn ding.

Vooralsnog heb ik de genoemde problemen als zombie modus, beslagen ramen, geen verwarming e.d. nog niet meegemaakt gelukkig, maar er zitten nog maar weinig km op de teller.

Gisteren had ik de omgekeerde variant van de zombie modus: de auto ging niet meer uit op basis van start/stop knop en voet op de rem. Zonder voet op de rem lukte dit trouwens wel dus misschien dat ik iets niet helemaal goed deed/begrepen heb.

Ik ben nog wel aan het uitzoeken hoe ik de cruise control op basis van verkeersborden herkenning kan regelen, misschien toch maar het boekwerk dat erbij kwam doorlezen...

Ik zal bijhouden of ik nog issues ondervind en als dit zo is, een update sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 19:13
Fraaie review in de NRC vandaag:

De Kia EV6 is een, voor het Westen, zorgwekkend goede auto

Waarom moest de Kia EV6 zo groot zijn? Onder kantoortijden wordt dit de zakenauto voor één man of vrouw. Een Smartje zou volstaan. Het mag wat vaker over uitdijende maten gaan. Bestuurder en medeburgers hebben er in parkeergarages of op B-wegen meer last dan lust van. De aanslag op de openbare ruimte wordt een asociale daad.

Akkoord, de EV6 is elektrisch. In dat genre rijdt het volk nu eenmaal vette suv’s. Obees zijn bijna alle stekkerauto’s, ook deze. De basisvariant weegt al 1.800 kilo; er moeten veel batterijen in. Die liggen in mijn test-Kia met het sterkste 77-kWh-accupakket als een matras tussen de assen. Intussen perst Volkswagen een even krachtige powerbank in een 42 centimeter kortere ID.3. De VW is bovendien acht centimeter smaller dan de EV6, en voor zijn passagiers niet minder ruim. Het kan dus anders. Sorry logica, het uitbuikende zelfvertrouwen van moderne aandachtjagers eist paleizen. Emoties, kwalen, auto’s of onroerend goed: het wil gezien worden.

Anderzijds mág Kia met dit smakelijk gelijnde feestnummer de bloemen buiten zetten. Weer is de concurrentie technologisch afgetroefd. Het zustermodel van de Hyundai Ioniq 5 laadt dankzij 800-voltbatterijtechnologie met snelheden die na Tesla tot nu toe alleen Porsche en Audi haalden; tot 180 kW voor het basismodel met 58-kWh-accu, tot 240 kW voor de 77-kWh-versie. Daarmee worden de wachttijden bij snellaadpalen dusdanig bekort dat actieradius niet meer het hoogste goed is. De EV6 komt met zijn 77-kWh-pakket niet wezenlijk verder dan de kleinere Kia Niro of e-Soul; 528 kilometer, zegt Kia. Maak daar maximaal 450 van, maar laden doet hij inderdaad als een tijger. Al haal ik niet de beloofde piekwaarden, met de 130 kWh die ik bij Fastned aantik valt te leven.

Treiterbochten
Onderweg merk je van zijn volume weinig. De EV6 stuurt precies en ligt als een blok. Zo’n nieuwbouwwijkenrandweg vol treiterbochten en wegversmallingen rijd je tot ruim boven de geldende maxima zonder één keer remmen. Hij moet bij nacht voor achteropkomend verkeer een surreële aanblik zijn. Hij heeft iets ufo-achtigs met die als een roodgloeiende spoiler oprijzende lichtband langs de bovenrand van de kofferbak, aan de onderkant gepareerd met een identieke chroom- annex reflectorboog. De tol voor zijn stabiliteit betaal je op hobbelwegen. Hij veert onprettig straf, zoals meer stekkerauto’s die de klappen van hun neerkomende massa zonder trampolinedrama moeten opvangen.

Binnen doet hij net zo hightech aan als zijn fancy buitenkant. De aanraakregelbalk onder het infotainmentscherm is met één tiptoets te veranderen van een klimaatkwadrant in een menukwadrant voor alle schermfuncties. Surprise: ik rijd een van de zeldzame Koreanen zonder draadloze telefoonoplader. Het ogenschijnlijk bedrijfsklare plateautje op de middentunnel reserveert zijn diensten voor het topmodel GT-Line; mijn Plus kan het schudden. Zo scherp moest Kia ongetwijfeld calculeren om de EV6 winstgevend te houden. De ontwikkeling van een product op dit niveau moet het bedrijf kapitalen hebben gekost. Goodies van stoelkoeling tot stuurverwarming maken meer dan iets goed en zijn dienstbaarheid is slopend. In het schermmenu tel ik twaalf iconen; ‘EV’, ‘kaart’, ‘navigatie’, ‘telefoon’, ‘telefoonprojectie’, ‘spraakmemo’, ‘airco’, ‘radio’, ‘media’, ‘valet mode’, ‘stille modus’ en ‘instellingen’. In stille modus ‘worden radio en media alleen voorin afgespeeld. Het volumeniveau is tot zeven beperkt’. Ah, voor slapende kinderen achterin. Daar zetten wij vroeger gewoon de radio voor uit. Waarom zo moeilijk doen als het simpel kan? Om betrokkenheid uit te stralen, zoals thuiszorginstellingen zich tegenwoordig theatraal vroom iCare noemen. Ook van je goedheid moet de hele wereld meegenieten.

Panfluit
Intussen heb ik via Instellingen de oorzaak gevonden voor de spookachtige glissandotoon in het motorgeluid, hol als een kunstmatig aangeblazen panfluit. Het is een van de drie selecteerbare soundtracks in het submenu Active Sound Design, gecreëerd omdat zo’n doodstille elektromotor anders zo naar niks klinkt. De panfluitsmaak heet Cyber. De overige opties zijn Stylish, omschreven als ‘het natuurlijke en verfijnde geluid van een elektrisch voertuig’, en Dynamic, ‘een krachtig dynamisch geluid’. Wil ik dit weten? Het zal moeten. Kia’s digitale tentakels reiken tot de onvermijdelijke basics van je zithouding. Het menu ‘stoel’ vertakt zich absurdistisch naar ‘Stoelverstellingsinfo’, ‘Verwarming en Ventilatie’ respectievelijk ‘Toegang Tot Gemakkelijk Zitten’ met de instapinstellingen ‘Lang’, ‘Normaal’ en ‘Uit’. Ik ga een beetje dood nu. Verder is dit een, voor het Westen dan, zorgwekkend goede auto die verbruikt wat de fabriek belooft, en 18 kWh is netjes.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

anc

Als ik dat lees twijfel ik erg aan mijn eigen vocabulaire en capaciteiten van het schrijven van een stuk tekst...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingOfNorway
anc schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:02:
Als ik dat lees twijfel ik erg aan mijn eigen vocabulaire en capaciteiten van het schrijven van een stuk tekst...
Het is wel het NRC hè. Je leest op stand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
anc schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:02:
Dit is een flinterdun artikel en dito review, opgeblazen tot iets dat mensen het gevoel moet geven dat ze verheven zijn boven het plebs.

Inhoudelijk nul waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
Phusebox schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:08:
[...]

Dit is een flinterdun artikel en dito review, opgeblazen tot iets dat mensen het gevoel moet geven dat ze verheven zijn boven het plebs.

Inhoudelijk nul waarde.
Niet doen JPoers, niet doen JPoers, niet iets gemeens zeggen op de comments. >:)

Nee geintje. je hebt gelijk, S**t doe ik het toch. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 14:44

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Wat een elitair jankverhaal maar ja, verwachten we ook van het NRC. Het huisblad van D66. Eerst een volle alinea klaagzang over het volume. Heb je eindelijk een EV, is hij te groot om ergens in de grachtengordel een parkeerplaats te vinden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlem67
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Freezhost schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:20:
Voor de liefhebbers even snel de trekhaak gemonteerd en wat foto's geschoten. Werkt heel makkelijk je moet alleen even op weten waar je moet wezen maar daarna is het heel simpel. Trekhaak pas bij mij ook nog netjes in de trunk _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo,

Vraagje, weet iemand wat de afstand tussen de bumper en de trekhaakkogel is? Ik heb een fietsendrager die min. 65 mm nodig heeft tussen bumper en kogellager.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
de meester01 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:10:
Wat een elitair jankverhaal maar ja, verwachten we ook van het NRC. Het huisblad van D66. Eerst een volle alinea klaagzang over het volume. Heb je eindelijk een EV, is hij te groot om ergens in de grachtengordel een parkeerplaats te vinden >:)
Nou ja, niet alleen in op de grachtengordel. Hier in Almere Buiten is parkeren in de wijk ook een drama. Van de week zag ik drie parkeerplekken waar ik met mijn oude C3 moeiteloos in had gepast, maar waar ik mijn EV6 met geen moeite in kreeg. Gelukkig was er een plekje bij de laadpaal vrij, dus spontaan maar even besloten dat de accu nodig opgeladen moest worden... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 14:44

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

KingOfNorway schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:18:
[...]

Nou ja, niet alleen in op de grachtengordel. Hier in Almere Buiten is parkeren in de wijk ook een drama. Van de week zag ik drie parkeerplekken waar ik met mijn oude C3 moeiteloos in had gepast, maar waar ik mijn EV6 met geen moeite in kreeg. Gelukkig was er een plekje bij de laadpaal vrij, dus spontaan maar even besloten dat de accu nodig opgeladen moest worden... 8)7
Ik heb door een loonbedrijf de heg naast mijn oprit eruit laten rukken zodat mijn Ioniq 5 er beter oppast O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

Is de auto dan echt zo groot? Kloppen de maten van Kia niet of ligt het aan mij?

Vergeleken met mijn vorige auto's:
12 cm breder dan mijn huidige BMW 1
6 cm breder dan Ford Focus
1 cm smaller dan Ford Mondeo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KingOfNorway
Phusebox schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:21:
[...]

Is de auto dan echt zo groot? Kloppen de maten van Kia niet of ligt het aan mij?

Ik heb alleen als referentiekader mijn oude C3. En de overige auto's die hier in de straat staan geparkeerd. Meestal hebben die dezelfde maat als de C3. En de EV6 ziet er echt uit als een bakbeest naast die auto's. Waar ik nog wel eens moest zoeken waar ik mijn C3 had geparkeerd, zie ik de EV6 al van verre staan. Wellicht ook omdat die rood is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
KingOfNorway schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb alleen als referentiekader mijn oude C3. En de overige auto's die hier in de straat staan geparkeerd. Meestal hebben die dezelfde maat als de C3. En de EV6 ziet er echt uit als een bakbeest naast die auto's. Waar ik nog wel eens moest zoeken waar ik mijn C3 had geparkeerd, zie ik de EV6 al van verre staan. Wellicht ook omdat die rood is...
Als je er een Escalade naast zet zie je hem niet eens meer staan die kleine EV6...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdUxAk_pRF1CZEb9B4-fMdMX-mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vdqPOjVwNYcoXFLMExDu9M2H.png?f=fotoalbum_large

En een model Y is nog 10 cm breder :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi1MHDn93whqBp0xAZd1i8jW2TY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwkMxHTKgzX5acyw72AZyRmU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 03-12-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 22:45
Phusebox schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:26:
[...]

Als je er een Escalade naast zet zie je hem niet eens meer staan die kleine EV6...

[Afbeelding]

En een model Y is nog 10 cm breder :X

[Afbeelding]
Welke site is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:08

PB-powell

Mr. Laziness

KingOfNorway schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:23:
[...]

Maar de C3 is dan ook vrij klein, als ik 'em vergelijk met mijn huidige A3 limousine is de Ev6 9cm breder, 20cm langer en 14cm hoger. Maar het design maakt uiteraard wel dat de EV6 groter lijkt/is doordat ie helemaal door naar achter hoog is.
Overigens zegt die review uit het NRC helemaal niks inhoudelijks 8)7 een hoop gelul zonder dat er iets gezegd wordt.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O-B-One
  • Laatst online: 23-09 07:55
[...]

Wat fijn dat ik niet de enige ben die Almere een stukje mooier maakt :) Let wel! Mooier dan dat het nu al is *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luck
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 14:29
Even over "weinig" licht bij rijden in donker.

De Matrix LED-koplampen zijn voorzien van IFLS (Intelligent Front Lighting System), activeer eens HBA. Werkt bij mij zeer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEB
Ja, ik heb er een (ahum...) 'gekregen' van de dealer...ivm honden

past prima en is zelfs van dikkere kwaliteit dan die ik in de Passat had, voelt rubberachtig aan, spullen glijden niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
Volgens mij valt het ook allemaal wel mee met de afmetingen.

Afgaande op mijn vorige auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYdlZyotSO1t1f6cOH4m_tnnK9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTqZsUX0f3koertzVyXw2fOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPoers83
  • Laatst online: 29-09-2024
Phusebox schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:21:
[...]

Grappig juist dat ik kleiner ga rijden (18cm korter), kan nu al niet wachten iets meer ruimte op de oprit te hebben. Staan beide auto's er op dan is het vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricEB
Thx, wat een gave site !

Hiervoor een Passat B8, geen kleine auto...en dat gevoel had ik eerst ook dat die veel langer was...maar de EV6 is slechts 5 cm korter (site geeft 9cm...?)
Zittend achter stuur voelt de EV6 veel breder aan en tegelijk naar achteren kijkend korter, wat hij dus niet is...
Ik merk ook in bijv. pareergarages dat je bochten en parkeervakken verkeerd inschat....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrkTsMlhpnNFVUJCzfldRdgAESo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saXcN0EkWo10H9aMwekUj5CD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Kom er net per toeval achter dat ik wel eens samenwerk met het marketingbureau achter de EV6 commercials die je op tv ziet. Blijven toch ook gave commercials moet ik zeggen.

Voor de gein ook even een Koreaanse (?) reclame er naast:

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 03-12-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
EricEB schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:01:
[...]

Thx, wat een gave site !

Hiervoor een Passat B8, geen kleine auto...en dat gevoel had ik eerst ook dat die veel langer was...maar de EV6 is slechts 5 cm korter (site geeft 9cm...?)
Zittend achter stuur voelt de EV6 veel breder aan en tegelijk naar achteren kijkend korter, wat hij dus niet is...
Ik merk ook in bijv. pareergarages dat je bochten en parkeervakken verkeerd inschat....
[Afbeelding]
Ik denk ook dat het gevoel van groter zijn ook komt doordat de wielbasis van de EV6 behoorlijk lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
EricEB schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:01:
[...]

Thx, wat een gave site !

[Afbeelding]
C3 is 75 cm korter en 15 cm smaller... Dus dat is best wel een slok op een borrel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:04
Franciesco schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Zo kijk ik er ook tegenaan. Wat extra vermogen en tractie is altijd fijn. Nodig is het niet nee, maar dat geldt voor zoveel dingen.

Ook ik ben van plan om t.z.t. met de EV en caravan op vakantie naar het buitenland te gaan. Mijn caravan weegt max 1300kg (in de praktijk minder) en is voor caravan begrippen een gestroomlijnd model (Eriba Touring). Wat de actieradius zal zijn blijft voor nu gissen, maar ik gok op een kleine 200km bij 10-80% SoC als de WLTP ca 500km is.
Op het moment dat ik een EV heb (welke dat ook gaat worden) ga ik een keertje proefrijden in Nederland om de vebruikswaarde beter te kunnen inschatten. Die gemeten verbruikswaarde kan dan in ABRP gebruikt worden om de route met laadstops te plannen.
Excuus als hierop al een reactie geweest is, maar ik ben nét begonnen deze Kia EV6 topic te gaan lezen ivm mijn interesse in de EV6 GT 2022.

Caravan trekken is NIET wat de meeste denken/verwachten, dus hierbij even een eyeopener.

1e etappe: 100% > 10% (érg krap die 10% met een caravan erachter!!)

dus 90%* 77kWh ~ 70kWh te gebruiken (pas op... verbruik zal ipv 190Wh oplopen naar grofweg 500Wh!!)
dat geeft 70kWh/500Wh ofwel 140km!!

daarna 2e (en verdere) etappe

80% > 10% zijnde 54kWh te gebruiken,
dat geeft 54kWh/500Wh ofwel 110km!!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darksprout
  • Laatst online: 16-02-2024
Hansieo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:56:
[...]

Excuus als hierop al een reactie geweest is, maar ik ben nét begonnen deze Kia EV6 topic te gaan lezen ivm mijn interesse in de EV6 GT 2022.

Caravan trekken is NIET wat de meeste denken/verwachten, dus hierbij even een eyeopener.

dus 90%* 77kWh ~ 70kWh te gebruiken (pas op... verbruik zal ipv 190Wh oplopen naar grofweg 500Wh!!)

Wow that’s quite some hit to the range!!! Everyone says EV isn’t for towing and maybe they’re onto something 🤫

Oh well, at least we can all look cool every 80 minutes at the next fast charger wondering why we can’t make it go over 74kwh 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Ligt natuurlijk genuanceerder, omdat een ID.3 wel compact is. Zelf vind ik de EV6 ook te groot, maar het wordt hem waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Laatst online: 10:41
[...]

Leuk dat je dit deelt, maar op basis waarvan stel je dat het verbruik van 190Wh naar 500Wh gaat?
Iets meer onderbouwing graag.

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Loei123 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:41:
Volgens mij valt het ook allemaal wel mee met de afmetingen.

Afgaande op mijn vorige auto:
[Afbeelding]
Een paar centimeter lager is letterlijk best veel. Daarom verlaag je een auto soms ook maar 5mm. Dat is best aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
[...]

Geen idee waar dit vandaan komt....

maar ik ga (moet) het met de EV6doen...een caravan van 1400kg trekken...ben benieuwd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secretdk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 10:46
In dit artikel van de ANWB met een Model 3 Long Range AWD met een kleine caravan blijft er ook vrij weinig over van de actieradius. Denk dat dat met een EV6 niet veel anders is;
https://www.anwb.nl/auto/...-met-een-elektrische-auto

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Veridis_quo
  • Laatst online: 12-05-2023
(enigszins offtopic)

Als voormalig D66 stemmer maar wel NRC lezer kan ik alleen maar de loftrompet blazen over de schrijfsels van Bas van Putten. IMHO een van de weinige journalisten die een iets 'filosofischere' benadering heeft bij het beschrijven van auto's. En hij heeft ook echt wel verstand van (technische) zaken.

Bij stukjes (bv over de Ioniq 5) als

Rond 2010 begon het decennium van de monsterlijke auto’s. De suvs waren het ergst: het ene zedendelict na het andere. Trots prezen serieuze fabrikanten hun schrikbarende creaties als ‘bold statements’ aan. Wat ik als broodschrijver geleden heb! De Ioniq 5 is een historische steen in de vijver. Hij rehabiliteert de auto als een rationeel, discreet object dat zijn recht op mooi-zijn met inhoudelijke kwaliteiten wil verdienen. Het is een zeldzame gewaarwording, zo’n schone vorm zonder kunstmatig geboetseerde spiermassa’s.

Kan je me wegdragen. Maar smaken verschillen inderdaad.

Verder blij met mijn bestelde EV6 en ik vind vast wel een plekje om te parkeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
RobbieHifi schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:10:
[...]

Een paar centimeter lager is letterlijk best veel. Daarom verlaag je een auto soms ook maar 5mm. Dat is best aanzienlijk.
Maar dat ga ik tijdens het parkeren niet merken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
EricEB schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:10:
[...]

Geen idee waar dit vandaan komt....

maar ik ga (moet) het met de EV6doen...een caravan van 1400kg trekken...ben benieuwd..
Hieronder een link naar een test in Noorwegen van 2019.
Daarin zitten al wat 'oudere' modellen.
https://elbil.no/the-very...ctric-cars-with-caravans/

Conclusie is volgens mij dat je vaak zo'n 50/60%

Of wel, zo'n 200+ Km.
Ik ga wel zien hoever ik kan komen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Loei123 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:27:
[...]

Maar dat ga ik tijdens het parkeren niet merken. ;)
Nee klopt, maar visual precence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:08

PB-powell

Mr. Laziness

Veridis_quo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:21:
[...]

(enigszins offtopic)

Als voormalig D66 stemmer maar wel NRC lezer kan ik alleen maar de loftrompet blazen over de schrijfsels van Bas van Putten. IMHO een van de weinige journalisten die een iets 'filosofischere' benadering heeft bij het beschrijven van auto's. En hij heeft ook echt wel verstand van (technische) zaken.

Bij stukjes (bv over de Ioniq 5) als

Rond 2010 begon het decennium van de monsterlijke auto’s. De suvs waren het ergst: het ene zedendelict na het andere. Trots prezen serieuze fabrikanten hun schrikbarende creaties als ‘bold statements’ aan. Wat ik als broodschrijver geleden heb! De Ioniq 5 is een historische steen in de vijver. Hij rehabiliteert de auto als een rationeel, discreet object dat zijn recht op mooi-zijn met inhoudelijke kwaliteiten wil verdienen. Het is een zeldzame gewaarwording, zo’n schone vorm zonder kunstmatig geboetseerde spiermassa’s.

Kan je me wegdragen. Maar smaken verschillen inderdaad.

Verder blij met mijn bestelde EV6 en ik vind vast wel een plekje om te parkeren :)
/offtopic
Zie hier waarom ik totaal niks kan met reviews die puur over smaak gebaseerde items gaan. Niets zo persoonlijk als smaak maar in veel reviews wordt dat opgeschreven als zijnde de waarheid. En als je dan ook nog zo'n saus van semi-intellectueel gedoe eroverheen smeert ben ik er snel klaar mee. De rest lees ik dan ook niet meer of neem ik niet meer serieus.
Maar dat is mijn smaak, en niets zo persoonlijk als smaak :+
/ontopic

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• harm289
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 22:43
Zojuist een telefoontje gehad van Kia Eindhoven. Mijn EV6 (zwart, 58kW, warmtepomp) staat vanaf 20 december voor mij klaar :)

Ze konden nog niet aangeven of hier nog upgrades/updates op moeten ivm verwarming/snellader issues etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
PB-powell schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:42:
[...]

/offtopic
Zie hier waarom ik totaal niks kan met reviews die puur over smaak gebaseerde items gaan. Niets zo persoonlijk als smaak maar in veel reviews wordt dat opgeschreven als zijnde de waarheid. En als je dan ook nog zo'n saus van semi-intellectueel gedoe eroverheen smeert ben ik er snel klaar mee. De rest lees ik dan ook niet meer of neem ik niet meer serieus.
Maar dat is mijn smaak, en niets zo persoonlijk als smaak :+
/ontopic
Auto is toch wel smaak gebonden.

Anders spec sheet vergelijken. Iedereen geeft (smaak) een andere weging aan een individuele spec.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
harm289 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:42:
Zojuist een telefoontje gehad van Kia Eindhoven. Mijn EV6 (zwart, 58kW, warmtepomp) staat vanaf 20 december voor mij klaar :)

Ze konden nog niet aangeven of hier nog upgrades/updates op moeten ivm verwarming/snellader issues etc.
Lekker zeg! Zeg je familie maar gedag met kerst, dat wordt spelen, hahahah!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 23-09 15:20
Gelukkig wil ik met mijn bestelde GT geen caravan trekken 8)7 die heeft nog 120km bereik minder dan de RWD grote batterij. Ik geraak dan misschien net van mijn oprit oOo :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Bogey555 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:49:
Gelukkig wil ik met mijn bestelde GT geen caravan trekken 8)7 die heeft nog 120km bereik minder dan de RWD grote batterij. Ik geraak dan misschien net van mijn oprit oOo :*)
Ach van laadstation naar laadstation als je naar Zuid-Frankrijk gaat is toch ook een leuke ervaring 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Nu online
Phusebox schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:51:
[...]

Ach van laadstation naar laadstation als je naar Zuid-Frankrijk gaat is toch ook een leuke ervaring 8)
Dat ga ik volgend jaar meemaken, en ook nog een keer naar Spanje... :>
Mits een bepaalde ziekte geen roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:56:
[...]

Dat ga ik volgend jaar meemaken, en ook nog een keer naar Spanje... :>
Mits een bepaalde ziekte geen roet in het eten gooit.
Met caravan? Ben benieuwd.

Pagina: 1 ... 58 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic