Nee, want ik woon zelf hier. Maar in principe lijkt de regelgeving eromheen niet heel complex. Uiteraard, het is Spanje dus je moet vast meer stempeltjes hebben dan in Nederland. Gemini zal er vast wel iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik heb destijds mijn auto geïmporteerd en dat was wel een dingetje. Maar exporteren is makkelijker. Er moet uiteraard geen schuld op de auto zitten, je moet uiteraard een geldig registratiebewijs hebben certificaat hebben en je moet een exportverklaring indienen om te auto uit te laten schrijven. Vervolgens moet je de rode exportplaten verkrijgen. Er zijn gestores (zeg maar een soort van legale regelaars) die dat soort dingen vanuit een dealer kunnen regelen. Als je de taal niet machtig bent, is dat wel handig.roel-online schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:53:
[...]
Heb je ervaring met importeren uit Spanje? Ik meen dat de prijzen nogal intransparant zijn (de prijs in de advertentie is vaak alleen als je ook een lening afsluit en de cash prijs is hoger) en ik heb gehoord dat het administratieve gebeuren voor export uit Spanje ook vrij complex is?
Bovendien moet je in Spanje wellicht extra goed opletten dat ze daar een warmtepomp hebben - hier in Nederland standaard maar in Spanje wellicht een optie die niet veel gekozen wordt?
De prijs staat in de advertenties vaak vermeld zowel met als zonder lening. En er kan zeker onderhandeld worden.
Warmtepomp is zover ik weet standaard op de GT Line en daarboven. Ik heb zelf een Air met Comfort Pakket en daar zit geen warmtepomp in. Overigens ben ik van mening dat een warmtepomp weggegooid geld is. Op lange afstanden is het verschil in verbruik tussen tussen PTC en warmtepomp hooguit 0.6 of 0.7 kW. Laten we het afronden op 1 kW. Als je op de snelweg rijdt met een verbruik van 21 kW is die 1 kWh nog geen 5% van het totaalverbruik. Ik vind dat niet significant. Maar ieder zijn ding.