Je kunt het wel melden bij de Kia dealer. Dit zou onder garantie moeten vallen.Chakotay schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:01:
Ah duidelijk. Dan ga ik het niet proberen te fixen
Bij mij hebben ze het twee weken geleden bij een onderhoudsbeurt netjes afgesteld en ze liggen nu weer geheel vlak en verzonken in de deur.Chakotay schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:51:
De EV6 is hier eind vorige week ook binnengekomen, mooi contrast met de oude Lancia welke we als tijdelijke auto reden nadat de Peugeot 308 SW ingestort was
[Afbeelding]
Meteen de software maar even een update gegeven, dat was blijkbaar in februari 2024 voor het laatst gebeurd.
Het valt mij overigens op dat alle 4 de handgrepen net niet helemaal vlak sluiten als de auto op slot zit. Is dat normaal, of heeft dat wat afstellen / schoonmaken nodig?
[Afbeelding]
Valt mee, auto is hier 4 jaar, nergens last van. Heb de niet automatisch uitklapbare hendels. Moet ze zelf "er uit duwen".Phusebox schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:33:
[...]
Op den duur trekken ze allemaal krom. Ontwerpfoutje.
Idem.Poulske schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Valt mee, auto is hier 4 jaar, nergens last van. Heb de niet automatisch uitklapbare hendels. Moet ze zelf "er uit duwen".
Dit is echt niet per definitie krom trekken. Alle handgrepen bij mij staan niet vlak, ook van deur die ik het jaar dat ik de auto heb nog geen 10 keer gebruikt heb.Phusebox schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:33:
[...]
Op den duur trekken ze allemaal krom. Ontwerpfoutje.
Het lijkt mij een gevalletje goed afstellen.
Ben het wel met je eens dat het matig design is dat het nodig is, ook in de facelift waar je verwacht dat slordigheidjes wel opgelost zijn.
Je kan ze nog steeds zelf gratis via de update app downloaden en via USB installeren.FraXon schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:44:
Hebben jullie ook deze mail gekregen? Betekent dit dat ik vanaf nu moet betalen voor OTA upgrades? Of kan ik ze nog wel gratis zelf downloaden en via USB installeren?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
Nuttig om te weten dat het mogelijk is, kunnen ze dat mooi uitvoeren als overleden deursensor bestuurderskant gemaakt wordt.(Toch eens een mankementen bingo kaart EV6 maken:) Wat is Kia toch een waardeloos servicemerk geworden of misschien was het dat vroeger ook al maar bleven auto beter heel en makkelijker zelf te herstellen. Teveel papierwerk om aan te tonen dat het garantiewerk is, terwijl het vaak overduidelijk is.petertenboer schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Bij mij hebben ze het twee weken geleden bij een onderhoudsbeurt netjes afgesteld en ze liggen nu weer geheel vlak en verzonken in de deur.
Fabrieks mankementen zouden soepeler en beter door Kia geregeld moeten worden. Mijn volgende auto wordt geen KIA meer vanwege deze waardeloze 7 jaar garantie met teveel papierwerk en weinig flexibele instelling van KIA.
Het ligt niet aan de garages maar duidelijk aan Kia met bewijsmateriaal.. voor de derde keer met garantiegeval (standaard 12v batterij die na 1,5 jaar diepontlading klaar was, iccu pop 1 jaar 10 maanden, overleden deurhendelsensor) bij kia garage. Er liggen er twee tegenover elkaar. Afwisseling naar de andere. 2 maanden geleden 2 jaar beurt gehad maar echt heb idee dat filter is gedaan en remvloeistof, de rest hebben er aangekeken en afgevinkt). Dit hadden ze ook wel kunnen merken. Ze hadden wel even tijd om simpele diagnose te stellen en foto en video naar kia te sturen voor garantie. Maand wachten voor reparatie deze is niet essentieel gelukkig.
ICCU defect → 12V accu kapot – vergoed Kia dit?
Eergisteren is bij mijn Kia de ICCU vervangen. Door het defect aan de ICCU werd de 12V accu niet meer geladen. De auto bleef echter wel standby-verbruik houden, waardoor mijn vrijwel nieuwe AGM accu (Varta) volledig diep ontladen is geraakt (gemeten ~5.6 V). Volgens de dealer is de accu hierdoor onherstelbaar beschadigd.
De dealer geeft zelf aan dat de accu stuk is gegaan doordat de ICCU defect was (de accu werd niet meer geladen en is daardoor diep ontladen). Tegelijkertijd zeggen ze dat de 12V accu waarschijnlijk niet onder garantie valt en dat ik een nieuwe moet laten plaatsen, wat bij hen ongeveer €350 kost.
Daarnaast geven ze aan dat ze het pas kunnen proberen te claimen bij Kia nadat de accu al vervangen is. Het financiële risico ligt dan dus bij mij.
Voor mij is dit duidelijk gevolgschade van het ICCU-defect en geen normale slijtage van een accu, zeker omdat de accu vrijwel nieuw was.
Zijn er hier meer mensen die dit hebben meegemaakt?
En zo ja: heeft Kia / de dealer de 12V accu toen vergoed?
Ik heb het inmiddels ook bij mijn rechtsbijstandverzekering neergelegd. Zij geven aan dat het niet redelijk is dat ik voor deze kosten moet opdraaien, maar eerlijk gezegd heb ik ook geen zin in maanden discussie.
Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van anderen.
Eergisteren is bij mijn Kia de ICCU vervangen. Door het defect aan de ICCU werd de 12V accu niet meer geladen. De auto bleef echter wel standby-verbruik houden, waardoor mijn vrijwel nieuwe AGM accu (Varta) volledig diep ontladen is geraakt (gemeten ~5.6 V). Volgens de dealer is de accu hierdoor onherstelbaar beschadigd.
De dealer geeft zelf aan dat de accu stuk is gegaan doordat de ICCU defect was (de accu werd niet meer geladen en is daardoor diep ontladen). Tegelijkertijd zeggen ze dat de 12V accu waarschijnlijk niet onder garantie valt en dat ik een nieuwe moet laten plaatsen, wat bij hen ongeveer €350 kost.
Daarnaast geven ze aan dat ze het pas kunnen proberen te claimen bij Kia nadat de accu al vervangen is. Het financiële risico ligt dan dus bij mij.
Voor mij is dit duidelijk gevolgschade van het ICCU-defect en geen normale slijtage van een accu, zeker omdat de accu vrijwel nieuw was.
Ik heb het inmiddels ook bij mijn rechtsbijstandverzekering neergelegd. Zij geven aan dat het niet redelijk is dat ik voor deze kosten moet opdraaien, maar eerlijk gezegd heb ik ook geen zin in maanden discussie.
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Als je de auto bij deze dealer gekocht hebt maakt 't geen reet uit of 't onder (fabrieks)garantie van Kia valt, de dealer is verplicht jou wettelijke garantie te leveren. Deze gevolgschade valt dus geheel onder hun verantwoordelijkheid, zeker als ze al zelf aangeven dat 't gevolgschade is door defecte ICCU.HFman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:01:
Probeer 't eens met een tekst zoals:
Geachte heer/mevrouw,
Mijn Kia EV6 staat momenteel bij u voor vervanging van de ICCU onder de fabrieksgarantie van Kia. Zoals door uw medewerkers is aangegeven, is als gevolg van het defect aan de ICCU ook de 12V-accu defect geraakt. De ICCU kon de 12V-accu namelijk niet meer bijladen terwijl er wel stroomverbruikers actief blijven, waardoor de accu volledig ontladen is geraakt. Aangezien dit directe gevolgschade betreft van een onderdeel dat onder garantie wordt vervangen, ga ik ervan uit dat ook het vervangen van de 12V-accu kosteloos plaatsvindt. Volgens het Nederlandse consumentenrecht (non-conformiteit, art. 7:17 BW) moet een product de eigenschappen bezitten die men daarvan redelijkerwijs mag verwachten. Indien een defect onderdeel schade veroorzaakt aan andere onderdelen, dient het herstel daarvan eveneens zonder kosten voor de consument te worden uitgevoerd. Dat Kia Nederland de accu mogelijk intern niet onder garantie zou vergoeden, is een kwestie tussen u en de fabrikant en kan niet aan mij als consument worden doorbelast. Ik verzoek u daarom het vervangen van de 12V-accu eveneens onder garantie / kosteloos herstel uit te voeren.
Als dat niet voldoende is vermeld dan:
Dan leg ik dit voor aan de geschillencommissie of mijn rechtsbijstand, omdat het gevolgschade van een garantiedefect betreft.
Dikke kans dat ze dan toch bewegen. En anders daadwerkelijk bij je rechtsbijstandsverzekering neerleggen.
[ Voor 29% gewijzigd door blb4 op 11-03-2026 23:33 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Succes, KIA Nederland zegt nee, dus zegt de dealer ook nee. Anders moeten ze zelf voor de kosten opdraaien.blb4 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:10:
[...]
Als je de auto bij deze dealer gekocht hebt maakt 't geen reet uit of 't onder (fabrieks)garantie van Kia valt, de dealer is verplicht jou wettelijke garantie te leveren. Deze gevolgschade valt dus geheel onder hun verantwoordelijkheid, zeker als ze al zelf aangeven dat 't gevolgschade is door defecte ICCU.
Probeer 't eens met een tekst zoals:
Geachte heer/mevrouw,
Mijn Kia EV6 staat momenteel bij u voor vervanging van de ICCU onder de fabrieksgarantie van Kia. Zoals door uw medewerkers is aangegeven, is als gevolg van het defect aan de ICCU ook de 12V-accu defect geraakt. De ICCU kon de 12V-accu namelijk niet meer bijladen terwijl er wel stroomverbruikers actief blijven, waardoor de accu volledig ontladen is geraakt. Aangezien dit directe gevolgschade betreft van een onderdeel dat onder garantie wordt vervangen, ga ik ervan uit dat ook het vervangen van de 12V-accu kosteloos plaatsvindt. Volgens het Nederlandse consumentenrecht (non-conformiteit, art. 7:17 BW) moet een product de eigenschappen bezitten die men daarvan redelijkerwijs mag verwachten. Indien een defect onderdeel schade veroorzaakt aan andere onderdelen, dient het herstel daarvan eveneens zonder kosten voor de consument te worden uitgevoerd. Dat Kia Nederland de accu mogelijk intern niet onder garantie zou vergoeden, is een kwestie tussen u en de fabrikant en kan niet aan mij als consument worden doorbelast. Ik verzoek u daarom het vervangen van de 12V-accu eveneens onder garantie / kosteloos herstel uit te voeren.
Als dat niet voldoende is vermeld dan:
Dan leg ik dit voor aan de geschillencommissie of mijn rechtsbijstand, omdat het gevolgschade van een garantiedefect betreft.
Dikke kans dat ze dan toch bewegen. En anders daadwerkelijk bij je rechtsbijstandsverzekering neerleggen.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Een vervelende ervaring, niet de mijne. Totaal niet zelfs. Jullie kunnen mijn historie terugzien. Ik heb koplampen, iccu, stuur, stuurstrips, kofferkleprubber, usb connector, abs stuur unit, instapschade stoel, stoelframe, 3weg HVAC klep allen laten doen onder garantie. Ook is mijn gehele accu cel voor cel doorgemeten (2 cellen vervangen).
Geen centje pijn en totaal flexibel qua leenauto inzet. Eigenlijk altijd mobiel geweest én goede, meewerkende service gehad.
Rijdend destijds vanaf dec.2021 en 160k gereden ben ik net als een aantal hier één van de eerste lichting ev6’ers.
Ik zit vanaf het begin hier op dit draadje, en wat mij opvalt is dat iedere ‘generatie’ ev6 rijders hier dezelfde verzameling boodschappen geeft.
Wat ik bedoel: kak als je het overkomt, echter kan het ook anders. Probeer die richting op te zoeken en als hulp aangeboden is hier deze te accepteren.
Ik weet van mijn dealer dat hij er wel voor open staat (phuse destijds), maar het initiatief ligt dan echt bij klant.
Geen centje pijn en totaal flexibel qua leenauto inzet. Eigenlijk altijd mobiel geweest én goede, meewerkende service gehad.
Rijdend destijds vanaf dec.2021 en 160k gereden ben ik net als een aantal hier één van de eerste lichting ev6’ers.
Ik zit vanaf het begin hier op dit draadje, en wat mij opvalt is dat iedere ‘generatie’ ev6 rijders hier dezelfde verzameling boodschappen geeft.
Wat ik bedoel: kak als je het overkomt, echter kan het ook anders. Probeer die richting op te zoeken en als hulp aangeboden is hier deze te accepteren.
Ik weet van mijn dealer dat hij er wel voor open staat (phuse destijds), maar het initiatief ligt dan echt bij klant.
Helaas ook met dit bijltje gehakt. ICCU kapot. Hierdoor originele 12v compleet leeggetrokken en kapot. Helaas was deze al buiten de garantie. Dat dit kwam door de ICCU defect had kia geen boodschap. Dat de 12v accu kapot ging had ook andere redenen kunnen hebben. Helaas deze zelf moeten betalen. Was destijds iets van 180 euro. Ook direct contact met KIA nederland maar die konden hier ook niks mee. Uiteindelijk maar betaald om toch te kunnen blijven rijden.HFman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:01:
Los van dat het bizar is dat ze het niet vergoeden, €350 voor een 12V accu?
Zit dat ding zo ver weggestopt dat ze er 2.5 uur arbeid aan hebben? En zelf doen mag niet voor de garantie zeker...
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0
Zelf ben ik heel principieel in dit soort zaken. Het is mij bij Kia nog niet overkomen, maar als ze mijn zo'n "geintje" flikken is het over en uit met het merk als volgende auto. Het causale verband van ICCU en 12V accu is er in nagenoeg 100% van de gevallen en dan moet je ook je consequentie trekken als merk. Doe je dit niet dan ben je mij kwijt als klant, ook al moet ik voor een volgende auto meer betalen dan een Kia.
Zoals gezegd, tot nu toe nog niet voorgekomen en door dealer altijd uitermate goed geholpen.
Zoals gezegd, tot nu toe nog niet voorgekomen en door dealer altijd uitermate goed geholpen.
Nadat vorig jaar mijn EV6 bij de dealer stond ivm ICCU issue (7 weken) heb ik gevraagd om de 12V accu aan de acculader te hangen. Heb nog steeds de originele 12V accu.
Ik sta ook zo in het garantie verhaal. KIA is mij snel aan het kwijtraken als klant vanwege inflexible garantie claimen en bijbehorende aanvullende schade qua mobiliteit en ook onderdelen die door fabrieksfout de geest geven. Ik kan het niet voorkomen en dus valt het ook in mijn ogen onder totale garantie. Ja zegt de garagemeneer garantie is zo lang dat we het goed moeten documenteren en in verleden is er ook wat teveel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van garantieclaimen door garages. Laatste bezoek aan garage gisteren moest er een foto gemaakt worden van ingevulde onderhoudsboekje. Ja dat moesten ze aanleveren voor garantieaanvraag. Verbaasd..wordt dat niet digitaal bijgehouden..nee werd me verteld. Vreemd hoe houden ze dan garantieclaims en onderhoud bij of is dit blijkbaar verschillende systemen ?petertenboer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:05:
Zelf ben ik heel principieel in dit soort zaken. Het is mij bij Kia nog niet overkomen, maar als ze mijn zo'n "geintje" flikken is het over en uit met het merk als volgende auto. Het causale verband van ICCU en 12V accu is er in nagenoeg 100% van de gevallen en dan moet je ook je consequentie trekken als merk. Doe je dit niet dan ben je mij kwijt als klant, ook al moet ik voor een volgende auto meer betalen dan een Kia.
En wat als je onderhoudsboekje kwijt raakt? Ben je dan je garantie ook kwijt? Verbaast mij dat men zegt de onderhoudsbeurten niet digitaal bij te houden en kan het me ook niet voorstellen dat dit echt het geval is.brackman schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:41:
[...]
Ik sta ook zo in het garantie verhaal. KIA is mij snel aan het kwijtraken als klant vanwege inflexible garantie claimen en bijbehorende aanvullende schade qua mobiliteit en ook onderdelen die door fabrieksfout de geest geven. Ik kan het niet voorkomen en dus valt het ook in mijn ogen onder totale garantie. Ja zegt de garagemeneer garantie is zo lang dat we het goed moeten documenteren en in verleden is er ook wat teveel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van garantieclaimen door garages. Laatste bezoek aan garage gisteren moest er een foto gemaakt worden van ingevulde onderhoudsboekje. Ja dat moesten ze aanleveren voor garantieaanvraag. Verbaasd..wordt dat niet digitaal bijgehouden..nee werd me verteld. Vreemd hoe houden ze dan garantieclaims en onderhoud bij of is dit blijkbaar verschillende systemen ?
Zal misschien per dealer verschillen.
Ja dat is een goede oplossing. Voor een garage geen rocket science maar moeten ze kennis hebben van beroerde accu en diepontlading en dat ook actief opmerken als EV6 met kapotte iccu binnenkomt. Accu loskoppelen en los laden extern. Vaak komen ze niet zover want het staat niet in de werkprotocol..Mevistox5 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:46:
Nadat vorig jaar mijn EV6 bij de dealer stond ivm ICCU issue (7 weken) heb ik gevraagd om de 12V accu aan de acculader te hangen. Heb nog steeds de originele 12V accu.
Ik vond het ook een raar verhaal. In de app kan ik wel zien de garantietermijnen, maar daar staat ook de gedane onderhoudsbeurten. Ja weet ook niet of dit voor de Finse automarkt geldt maar analoge serviceboekje is heilig meestal ligt ie ook niet in de auto ook de kentekengegevens zij niet nodig (Finse RDW heeft het digitaal voor gebruik door de overheden). Dit is wat deze garage vertelde. Ga het nog wel eens navragen aan de andere KIA garage aan de andere kant.Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:45:
[...]
En wat als je onderhoudsboekje kwijt raakt? Ben je dan je garantie ook kwijt? Verbaast mij dat men zegt de onderhoudsbeurten niet digitaal bij te houden en kan het me ook niet voorstellen dat dit echt het geval is.
Zal misschien per dealer verschillen.
Precies, die 12V accu gaat niet direct defect door een defecte ICCU, hij gaat defect door diepontlading omdat er nog verbruikers actief blijven en de accu niet meer bijgeladen wordt. Dit is dus eenvoudig te voorkomen door de 12V accu los te koppelen. Deze kennis en de eenvoudige handeling om defect te voorkomen mag je van elke dealer verwachten. Dat je daar als berijder op moet wijzen is natuurlijk van de zotte en ook hierom kan je de verantwoording dus ook volledig terecht bij de dealer neerleggen. En met argumenten als fabrieksgarantie van Kia hoeft die niet aan te komen zetten, dat is hun probleem.Mevistox5 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:46:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Vrienden van de bijrijdersstoel heeft de riem even klem gezeten tussen de gleuf waarin hij naar binnen gaat en ik denk dat hij daar gedraaid zit, en nu krijg k hem niet naar buiten getrokken, weet iemand een oplossing?
Of moet ik langs de garage?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Een paar weken terug is mijn ICCU ook vervangen, door de dealer vermeld bij het ophalen dat de ICCU + Zekering vervangen is.
Nadat ik een paar dagen later de kap lostrok en zag dat ook de 12V accu vervangend is. Of deze dan ook defect is geraakt geen idee maar heb er dus geen moeite voor hoeven doen.
Nadat ik een paar dagen later de kap lostrok en zag dat ook de 12V accu vervangend is. Of deze dan ook defect is geraakt geen idee maar heb er dus geen moeite voor hoeven doen.
Kijk, zo hoort 't! Alhoewel ze dat wel zouden mogen melden (als jij de eigenaar bent ipv LM).legalr schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:49:
Een paar weken terug is mijn ICCU ook vervangen, door de dealer vermeld bij het ophalen dat de ICCU + Zekering vervangen is.
Ben benieuwd of @legalr een zakelijke lease auto heeft. Bij een LM zijn ze vaak niet heel soepel met vervangen van materialen. Heb banden gehad die 1mm boven de norm waren en die mochten door de LM niet vervangen worden. Twee maanden later dus weer terug voor nieuwe banden. Garages zijn bang voor controles vanuit LM en dan zijn ze niet altijd klantgericht.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Ik rij prive in mijn EV6.Bo0bz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:55:
Ben benieuwd of @legalr een zakelijke lease auto heeft. Bij een LM zijn ze vaak niet heel soepel met vervangen van materialen. Heb banden gehad die 1mm boven de norm waren en die mochten door de LM niet vervangen worden. Twee maanden later dus weer terug voor nieuwe banden. Garages zijn bang voor controles vanuit LM en dan zijn ze niet altijd klantgericht.
Top. Dit zou de standaard moeten zijn ongeacht welke dealer. Dan laat KIA zien dat fabrieksfouten totaal worden gedekt onder 7 jaar garantie ipv van de kantjes eraf te lopen.legalr schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:49:
Nog een keer gedraaid (in tegengestelde richting) erin proberen te drukken?marc4547 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:41:
Vrienden van de bijrijdersstoel heeft de riem even klem gezeten tussen de gleuf waarin hij naar binnen gaat en ik denk dat hij daar gedraaid zit, en nu krijg k hem niet naar buiten getrokken, weet iemand een oplossing?
Even advies vraag, ben wezen kijken bij tweedehands Kia EV6.
Mooie plus versie uit 2021, maar geen garantie meer vanwege niet de juiste onderhoud intervallen.
De dealer gaf aan dat Kia’s tweede hands met nog garantie heel zeldzaam zijn, maar ik als leek kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Als onderhoud op juiste moment en juiste manier uitgevoerd is dan blijft garantie toch geldig?
Mooie plus versie uit 2021, maar geen garantie meer vanwege niet de juiste onderhoud intervallen.
De dealer gaf aan dat Kia’s tweede hands met nog garantie heel zeldzaam zijn, maar ik als leek kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Als onderhoud op juiste moment en juiste manier uitgevoerd is dan blijft garantie toch geldig?
Ja dat moet gewoon geldig blijven.KRC schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:46:
Even advies vraag, ben wezen kijken bij tweedehands Kia EV6.
Ik zelf heb een occasion die uit Spanje was geimporteerd. in het onderhoudsboekje stond niets. Echter waren er wel losse werkbonnen van de kia onderhoudsbeurten. De verkoper heeft de auto toen bij Kia aangemeld en tot op heden is alles goed gegaan, incl ICCU vervanging.
Ja precies. Deze auto had zich alleen niet aan interval gehouden dus dan snap ik dat garantie vervalt maar verder zou die gewoon moeten blijven bestaan lijkt mij ook.greg-a schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:48:
[...]
Ja dat moet gewoon geldig blijven.
Ik zelf heb een occasion die uit Spanje was geimporteerd. in het onderhoudsboekje stond niets. Echter waren er wel losse werkbonnen van de kia onderhoudsbeurten. De verkoper heeft de auto toen bij Kia aangemeld en tot op heden is alles goed gegaan, incl ICCU vervanging.
Gek verkoop praatje dat garantie op tweede hands Kia’s heel zeldzaam is.
[ Voor 6% gewijzigd door KRC op 13-03-2026 13:54 ]
De receptionist vertelde me vanmorgen dat de onderhoudsinterval-marge op kilometers 1500km op 7 jaar is. Niet bijzonder ruim en ik begrijp dat mensen vaak te laat zijn met het onderhoud.
Ik zou verwachten dat wanneer een Kia dealer een wagen 2de hands verkoopt deze marge getest wordt.
In mijn geval kwam ik er toevallig achter dat onze Kim nog maar 500km tot de volgende interval heb: direct een afspraak gemaakt en tot die tijd moet Kim op kilometerdieet
Ik zou verwachten dat wanneer een Kia dealer een wagen 2de hands verkoopt deze marge getest wordt.
In mijn geval kwam ik er toevallig achter dat onze Kim nog maar 500km tot de volgende interval heb: direct een afspraak gemaakt en tot die tijd moet Kim op kilometerdieet
Vandaag EV6 aan de openbare laadpaal, melding in KIA app "completion expected in 10 minutes", 6 minuten later een vage melding, iets van "connected to charger but not charging"...
Van de lader af gehaald (laadpaal leek in storing te staan, geen enkel lampje meer zichtbaar). Starten, direct melding "check electrisch systeem". Gelijk koers gezet naar de dealer (op 2 km afstand), halverwege melding "stop voertuig" en snelheid niet hoger dan 40 of zo. Dealer nog wel bereikt, deze gaf aan dat het vrijwel zeker de ICCU was, en dat deze weer wat moeilijker leverbaar waren. Hij gaat het ding gelijk bestellen, maar durft geen termijn te geven
Als de ICCU binnen is, duurt de reparatie op zich niet lang. We gaan het meemaken...
EV6 GT-line 4WD, Juni 2022, 65K KM
Van de lader af gehaald (laadpaal leek in storing te staan, geen enkel lampje meer zichtbaar). Starten, direct melding "check electrisch systeem". Gelijk koers gezet naar de dealer (op 2 km afstand), halverwege melding "stop voertuig" en snelheid niet hoger dan 40 of zo. Dealer nog wel bereikt, deze gaf aan dat het vrijwel zeker de ICCU was, en dat deze weer wat moeilijker leverbaar waren. Hij gaat het ding gelijk bestellen, maar durft geen termijn te geven
Whatever
Als je de garantie voorwaarden erop na slaat staat er iets in dat een defect niet onder garantie valt als dat te wijten is aan gebrek aan onderhoud of onjuist of niet tijdig onderhoud. Een ICCU krijgt geen onderhoud tijdens een onderhoudsbeurt en zou op die manier dus zelfs bij niet tijdig onderhoud niet uit de garantie moeten vallen. Maar vervelend is het wel als het onderhoud niet op tijd gedaan is, want je zit liever niet in een discussie met Kia wanneer je aan de beurt bent voor een nieuwe ICCU (of iets anders).
Balen zeg! Hopelijk zit er snel en nieuwe ICCU in.DigiK-oz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:25:
Vandaag EV6 aan de openbare laadpaal, melding in KIA app "completion expected in 10 minutes", 6 minuten later een vage melding, iets van "connected to charger but not charging"...
Van de lader af gehaald (laadpaal leek in storing te staan, geen enkel lampje meer zichtbaar). Starten, direct melding "check electrisch systeem". Gelijk koers gezet naar de dealer (op 2 km afstand), halverwege melding "stop voertuig" en snelheid niet hoger dan 40 of zo. Dealer nog wel bereikt, deze gaf aan dat het vrijwel zeker de ICCU was, en dat deze weer wat moeilijker leverbaar waren. Hij gaat het ding gelijk bestellen, maar durft geen termijn te gevenAls de ICCU binnen is, duurt de reparatie op zich niet lang. We gaan het meemaken...
Hoe meer ik van dit soort berichten lees, hoe meer ik me afvraag wanneer mijn EV6 aan de beurt is. Om te voorkomen dat het om een ongelegen moment komt zou je bijna een oude ICCU 'een zetje' willen geven op een moment dat het uitkomt, zodat ie vervangen kan worden door de verbeterde ICCU.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat die 'verbeterde ICCU' daadwerkelijk bestaat. Ook van de -A revisie zijn er al verhalen dat deze op dezelfde manier geploft zijn.roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Hoe meer ik van dit soort berichten lees, hoe meer ik me afvraag wanneer mijn EV6 aan de beurt is. Om te voorkomen dat het om een ongelegen moment komt zou je bijna een oude ICCU 'een zetje' willen geven op een moment dat het uitkomt, zodat ie vervangen kan worden door de verbeterde ICCU.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Ja vooral dit om problemen te voorkomen. Wordt een duurde tweedehands als je alle gebreken zelf moet aftikken. En ik zou ook niet in die discussie terecht willen komen.roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:35:
Als je de garantie voorwaarden erop na slaat staat er iets in dat een defect niet onder garantie valt als dat te wijten is aan gebrek aan onderhoud of onjuist of niet tijdig onderhoud. Een ICCU krijgt geen onderhoud tijdens een onderhoudsbeurt en zou op die manier dus zelfs bij niet tijdig onderhoud niet uit de garantie moeten vallen. Maar vervelend is het wel als het onderhoud niet op tijd gedaan is, want je zit liever niet in een discussie met Kia wanneer je aan de beurt bent voor een nieuwe ICCU (of iets anders).
Voor welke prijs staat ie eigenlijk te koop? Ik vond het opvallend dat een gebruikte EV6 in Duitsland veel goedkoper is - heb die van mij dus ook in Duitsland gekocht.KRC schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Ja vooral dit om problemen te voorkomen. Wordt een duurde tweedehands als je alle gebreken zelf moet aftikken. En ik zou ook niet in die discussie terecht willen komen.
Deze bijvoorbeeld: https://suchen.mobile.de/...cam-berlin/449947998.html
Even hoe het afgelopen is.. had de dealer een nette email geschreven dat ik hier niet mee akkoord ging. En bijzonder teleurgesteld was dat er geprobeerd werdt vervolg schade op mijn te verhalen. Omtrend de prijzen had ik via de telefoon al duidelijk aangeven daar niet van gediend te zijn... achteraf denk ik bijna dat hij de verkeerde prijs heeft genoemd (12V Accu staat online voor 132,- bij Kia). Heb de prijs die hij noemde 3 keer herhaald maar goed. Uiteindelijk werdt ik terug gebeld, met excusses, dat de monteur te voorbarig was geweest en dat de accu na uitvoerig testen toch nog zeker weten goed was.... Nu weet ik dat elke diep ontladen Lood accu een optater heeft gehad.. Zo ver ik kan zien is niet meer dan een paar uur is geweest.. hoop dat het mee valt. Wat ik niet snap, aangezien ze de auto naar binnen hebben gereden, dat ze de 12V accu niet direct aan de lader hebben gehangen, zo staat het, zo ver ik weet ook in de voorschriften..HFman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:01:
Met de ICCU had ik "geluk" deze was op voorraad, en "A" type zit er in. We rijden weer
Verder hadden ze de auto ook nog gewassen en gezogen..
Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een lange rit heen en terug gedaan zonder laden om te kijken hoe ver ik kwam.
Had verwacht met een paar procent thuis te komen maar viel achteraf mee.
392 km afgelegd, van 100 naar 16 procent. Gemiddelde snelheid ca. 90 km/u. Gemiddeld verbruik 15,7 kWh/100km. Heb wel op een half uur na niet harder dan 105 km/u gereden.
Als ik dat dan terug reken, wat waarschijnlijk niet zo simpel is, kom ik op een capaciteit van 73 kWh uit voor de accu.
392 km afgelegd, van 100 naar 16 procent. Gemiddelde snelheid ca. 90 km/u. Gemiddeld verbruik 15,7 kWh/100km. Heb wel op een half uur na niet harder dan 105 km/u gereden.
Als ik dat dan terug reken, wat waarschijnlijk niet zo simpel is, kom ik op een capaciteit van 73 kWh uit voor de accu.
[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 13-03-2026 20:24 ]
Scheelt niet zo veelPhusebox schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:
Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een lange rit heen en terug gedaan zonder laden om te kijken hoe ver ik kwam.
Heb wel gezien dat de auto pas de accu echt "kalibreert" wanneer je hem een keer helemaal vol laad en dan tot echt 0% leeg rijdt (niet te vaak doen..).
Heb in 4 jaar tijd nooit lager dan 7% gereden.HFman schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:30:
[...]
Scheelt niet zo veelals je een simpele obd lezer hebt kun je het ook vrijmakkelijk uitlezen.
Heb wel gezien dat de auto pas de accu echt "kalibreert" wanneer je hem een keer helemaal vol laad en dan tot echt 0% leeg rijdt (niet te vaak doen..).
In het verleden was je erg negatief over de range. Wat maakt het dat je dit nu niet bent?Phusebox schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:
Overigens had ik ook niets anders verwacht gezien je voorzichtige omgang met de accu
Ik weet inmiddels wat ik van mijn auto ongeveer kan verwachten. Of dit goed is, geen idee.king_dude schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:06:
[...]
In het verleden was je erg negatief over de range. Wat maakt het dat je dit nu niet bent?
Overigens had ik ook niets anders verwacht gezien je voorzichtige omgang met de accu
Dit is dus uiterst voorzichtig gereden, met 100 tot 105 op cruise control, rustig verkeer, vlak.
Wanneer ik een vakantierit doe met 120 of 130 zou dit nog steeds betekenen om de 220 km stoppen om te laden.
[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 14-03-2026 00:08 ]
Heh je die dan zelf bij Kia Nederland kunnen aanmelden/registreren ?roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:20:
[...]
Voor welke prijs staat ie eigenlijk te koop? Ik vond het opvallend dat een gebruikte EV6 in Duitsland veel goedkoper is - heb die van mij dus ook in Duitsland gekocht.
https://vanrijswijkautos....wh-leder-camera-adaptive/roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:20:
[...]
Voor welke prijs staat ie eigenlijk te koop? Ik vond het opvallend dat een gebruikte EV6 in Duitsland veel goedkoper is - heb die van mij dus ook in Duitsland gekocht.
Wannner je auto zo lang bij garage staat voor ICCU hoe is Kia met vervangend vervoer? Vergelijkbare auto?
15.6kWh/100km bij 100km/u?Phusebox schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:
Dat klinkt mij als erg zuinig.
Gisteren zelf met die snelheid op de acc over 100km afstand gemiddeld 19kWh/100km gereden.
Om 15kWh te halen moet ik onder de 80km/u blijven.
(GTline RWD)
Was dus gemiddeld rond de 90, zoals aangegeven over 400 km afstand.oldchap schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:01:
[...]
15.6kWh/100km bij 100km/u?
Gisteren zelf met die snelheid op de acc over 100km afstand gemiddeld 19kWh/100km gereden.
(GTline RWD)
Hoe regelt Kia het vervangend vervoer of is dat voor jezelf?DigiK-oz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:25:
Van de lader af gehaald (laadpaal leek in storing te staan, geen enkel lampje meer zichtbaar). Starten, direct melding "check electrisch systeem". Gelijk koers gezet naar de dealer (op 2 km afstand), halverwege melding "stop voertuig" en snelheid niet hoger dan 40 of zo. Dealer nog wel bereikt, deze gaf aan dat het vrijwel zeker de ICCU was, en dat deze weer wat moeilijker leverbaar waren. Hij gaat het ding gelijk bestellen, maar durft geen termijn te gevenAls de ICCU binnen is, duurt de reparatie op zich niet lang. We gaan het meemaken...
In principe voor jezelf volgens de garage. En er was geen vervangend vervoer beschikbaar, maar omdat ik aangaf dat ik echt wel iets nodig had, kreeg ik een demo mee, niet bepaald een EV6 maar ik ben er blij mee. Maar als e.e.a. lang gaat duren is dat vast geen houdbare situatie. Ik ga het wel merken.
Whatever
Aan welke kant zit de charging port eigenlijk? Is dat überhaupt wel voor iedereen hetzelfde?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Overal rechtsachter behalve in Noord-Amerika. Daar zijn ook versies met een NACS-poort en die zit linksachter..oisyn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:07:
Aan welke kant zit de charging port eigenlijk? Is dat überhaupt wel voor iedereen hetzelfde?
[ Voor 36% gewijzigd door Bo0bz op 18-03-2026 07:03 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Waarom kijkt die eend me zo boos aan? 
Vanmorgen de EV6 opgehaald met verse ICCU. Ik zit nu op het werk, maar vanavond (hopelijk) weer laden op eigen zonnestroom. Onzin heeft lang genoeg geduurd, en helaas geen coulance voor vergoeding van de gemaakte laadkosten...
Ik ben blij dat ik twee maandjes Ionity heb afgesloten, dan blijft het tenminste nog een klein beetje binnen de perken.
Vanmorgen de EV6 opgehaald met verse ICCU. Ik zit nu op het werk, maar vanavond (hopelijk) weer laden op eigen zonnestroom. Onzin heeft lang genoeg geduurd, en helaas geen coulance voor vergoeding van de gemaakte laadkosten...
Nomen nescio
Dat komt omdat het de NACS-poort is, wat de afgekort kan worden als New Angry Charging Standard.
Rugwind, tegenwind, luchtvochtigheid, allemaal van belang.oldchap schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:01:
[...]
15.6kWh/100km bij 100km/u?
(GTline RWD)
Als ik 's ochtends rond half 6 vertrek en naar Utrecht rijd, kom ik uit op 20 - 21 kWh per 100 kilometer.
Als ik 's middags terug rijd zit ik rond de 12-14 kWh
De wind komt voornamelijk uit het Zuidwesten, dus heenweg, kouder, en wind grootste deel tegen
Terug warmer en wind mee.
En ik rijd op de ACC standaard 112 km/h
GerkeP
Ok, mooi! Ze zijn momenteel een lader aan het installeren bij mij thuis en hij komt aan de rechterkant van de auto, dus ik vroeg het me ineens afBo0bz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:00:
[...]
Overal rechtsachter behalve in Noord-Amerika. Daar zijn ook versies met een NACS-poort en die zit linksachter.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
En weer back in business. Ondanks een staking in een of ander onderdelenmagazijn was de ICCU vandaag binnen en is mijn EV6 weer gezondDigiK-oz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:25:
Whatever
Vrienden ,
ik werd gisteren gewezen door iemand op het inschrijven van een groep die ERA certificaten verhandeld. Het komt er volgens mij op neer dat zij handelen met de CO2 uitstoot die jij hebt bezuinogd, en daarmee betalen ze jouw ongeveer 10 cent per KW. Ik laad thuis voor 21 cent en daardoor wordt het weer geodkoper. Vereiste is wel dat je laadpaal over een MID meter moet beschikken. Waarin je daadwerkelijk kunt aantonen wat je geladen hebt. Ik kreeg vannochtend al een mail dat ik met terugwerkende kracht vanaf 1 januari al vergoed kan krijgen. Moet het nog even precies uitzoeken maar zo worden de KW's wel erg goedkoop!
ik werd gisteren gewezen door iemand op het inschrijven van een groep die ERA certificaten verhandeld. Het komt er volgens mij op neer dat zij handelen met de CO2 uitstoot die jij hebt bezuinogd, en daarmee betalen ze jouw ongeveer 10 cent per KW. Ik laad thuis voor 21 cent en daardoor wordt het weer geodkoper. Vereiste is wel dat je laadpaal over een MID meter moet beschikken. Waarin je daadwerkelijk kunt aantonen wat je geladen hebt. Ik kreeg vannochtend al een mail dat ik met terugwerkende kracht vanaf 1 januari al vergoed kan krijgen. Moet het nog even precies uitzoeken maar zo worden de KW's wel erg goedkoop!
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
@marc4547 Je bent vrij laat, kijk hier eens: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Klopt Peter , ik heb het niet eerder doorgehad, maar schrijf mij nu in het portaalPeter-036 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:03:
@marc4547 Je bent vrij laat, kijk hier eens: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Hier nog niks, android met pre facelift.
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Ik weet ervan, maar om nou mijn laadpaal te gaan vervangen. Moet ik circa 175 x volledig laden wil ik de laadpaal eruit hebben. En daarna hou ik die 10 cent over. Ik laad 2 a 3 per week. Dan zou het 4,8 jaar duren. Dan met de wetenschap dat die regels elke week kunnen veranderen, laat ik het maar. Heb wel een mid meter maar die is extern op de wallbox pulsar plusmarc4547 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 06:38:
Vrienden ,
Idemizzet3838 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:22:
[...]
Hier nog niks, android met pre facelift.
2e mail van KIA ontvangen: Vriendelijke herinnering: werk de kaart en software van uw Kia EV6 bij.Vergeet niet om de OTA-updates voor het infotainmentsysteem van uw Kia EV6 nu te activeren!
Ik heb het vorig jaar gedaan: 2 updates OTA voor € 89,00. Dus niet meer. Zet het wel op een USB, echter deze is volgens mij nog niet beschikbaar. Of wel?
Ik heb het vorig jaar gedaan: 2 updates OTA voor € 89,00. Dus niet meer. Zet het wel op een USB, echter deze is volgens mij nog niet beschikbaar. Of wel?
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Ja hoor, gewoon beschikbaar. Vorige week zelf de update handmatig gedaan.Wakkie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:31:
2e mail van KIA ontvangen: Vriendelijke herinnering: werk de kaart en software van uw Kia EV6 bij.Vergeet niet om de OTA-updates voor het infotainmentsysteem van uw Kia EV6 nu te activeren!
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Wat voegt 't toe? Nog niruwe/verbeterde functies, of alleen kaartupdates?Harrie van Til schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:56:
[...]
Ja hoor, gewoon beschikbaar. Vorige week zelf de update handmatig gedaan.
Oh ja, oude of nieuwe versie?
Nomen nescio
Niets kunnen ontdekken tot nu toe.Bra-Jo schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:09:
[...]
Wat voegt 't toe? Nog niruwe/verbeterde functies, of alleen kaartupdates?
Oh ja, oude of nieuwe versie?
Pre facelift.
Ook voor MY23 en eerder?. Heb ik niet kunnen ontdekken. Wel voor nieuwere uitvoeringenHarrie van Til schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:56:
[...]
Ja hoor, gewoon beschikbaar. Vorige week zelf de update handmatig gedaan.
[ Voor 16% gewijzigd door Wakkie op 19-03-2026 17:03 ]
Hmmm, even advocaat van de duivel spelen,roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:35:
Er loopt volgens mij koelvloeistof door de ICCU. als de auto zijn onderhoudsbeurten niet op tijd heeft gehad (controle / aanvullen vloeistoffen) dan zou eea alsnog met elkaar te maken kunnen hebben (geen garantie meer)?
https://update.kia.com/EU/NL/searchWakkie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:01:
[...]
Ook voor MY23 en eerder?. Heb ik niet kunnen ontdekken. Wel voor nieuwere uitvoeringen
Update van 02.26
Nou ik weet niet of jij dat ook hebt maar ik heb ondanks dat het mijn eigen paal was ( New Motion) altijd 3 euro ofzo aan Shell recharge betaald, en nu ook aan 50Five die dat over genomen hebben, en ik krijg een exacte uitdraai van het aanrtal geladen KW etc tijdstip datum en met welke pas. Die kan ik daardoor aanleveren. Heb jij dat ook niet?Patrick80 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Ik weet ervan, maar om nou mijn laadpaal te gaan vervangen. Moet ik circa 175 x volledig laden wil ik de laadpaal eruit hebben. En daarna hou ik die 10 cent over. Ik laad 2 a 3 per week. Dan zou het 4,8 jaar duren. Dan met de wetenschap dat die regels elke week kunnen veranderen, laat ik het maar. Heb wel een mid meter maar die is extern op de wallbox pulsar plus
Dank Harrie, Download bezig👍Harrie van Til schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:47:
[...]
https://update.kia.com/EU/NL/search
Update van 02.26
Ik vond na een week die touchknopjes voor de stoelverwarming/koeling al irritant. Nu gaan ze in ieder geval niet meer ongewenst aan:
/f/image/nKSLeNhhZD1OmBy92HkY452W.png?f=fotoalbum_large)
(Geen eigen ontwerp, hier had ik het gevonden)
/f/image/nKSLeNhhZD1OmBy92HkY452W.png?f=fotoalbum_large)
Stichting eth0
Nee helaas niet, maar volgens mij moet er wel evengoed een mid meter in zitten in de new motion Anders zouden het geen geijkte kWh zijnmarc4547 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:42:
[...]
Nou ik weet niet of jij dat ook hebt maar ik heb ondanks dat het mijn eigen paal was ( New Motion) altijd 3 euro ofzo aan Shell recharge betaald, en nu ook aan 50Five die dat over genomen hebben, en ik krijg een exacte uitdraai van het aanrtal geladen KW etc tijdstip datum en met welke pas. Die kan ik daardoor aanleveren. Heb jij dat ook niet?
In 4 jaar tijd is met dat 1x gebeurt.Chakotay schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:43:
Ik vond na een week die touchknopjes voor de stoelverwarming/koeling al irritant. Nu gaan ze in ieder geval niet meer ongewenst aan:
[Afbeelding]
Er zijn vast mooiere oplossingen?
Ik heb het nooit gebruikt maar hoe werkt het instellen van gepland laden in de kia app? Als ik daar 19-21 invul, gaat ie dan die twee uur laden?
Vind dat dus echt zo onduidelijk en slecht uitgelegd.
[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 20-03-2026 15:49 ]
Ja.Phusebox schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:48:
Ik heb het nooit gebruikt maar hoe werkt het instellen van gepland laden in de kia app? Als ik daar 19-21 invul, gaat ie dan die twee uur laden?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Bij mij al meerdere keren in de korte tijd dat ik de EV6 heb... Het is een probeerseltje van 20 min printen, als het toch te lelijk blijkt is het ook zo weer wegPhusebox schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:05:
[...]
In 4 jaar tijd is met dat 1x gebeurt.
Er zijn vast mooiere oplossingen?
Printer moet sowieso nog wat beter afgesteld worden om het wat netter geprint te krijgen.
Stichting eth0
Phusebox schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:12:
[...]
Helaas werkt het voor geen meter. Begint meteen te laden ook buiten de gezette tijden en al helemaal niet op basis van vertrektijd.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QaO6Omby6l3YyXI5ZIqz5VAx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F9YEIQRW3EUTV66xhJWv5ygO.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkt prima.
Misschien door de daluurtarieven?
Nope. Met of zonder hij begint altijd meteen met laden en gaat gewoon door.HansAuutB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:06:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Werkt prima.
Misschien door de daluurtarieven?
Ach ja. Was ook wel te verwachten dat Kia geen software kan bouwen die werkt. 🤣
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 20-03-2026 22:13 ]
Het werkt hier anders prima.Phusebox schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:12:
[...]
Nope. Met of zonder hij begint altijd meteen met laden en gaat gewoon door.
Ach ja. Was ook wel te verwachten dat Kia geen software kan bouwen die werkt. 🤣
Het is dan ook meestal gewoon een gebruikers fout
Mag je mij uitleggen wat ik fout doe. Stel gewoon een vertrektijd in, die bijna 10 uur later is en de auto begint meteen te laden.Harrie van Til schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:17:
[...]
Het werkt hier anders prima.
Het is dan ook meestal gewoon een gebruikers fout
Met of zonder gepland laden aan. Heb het in het begin eens getest en toen werkte het ook al niet. Dus nu maar gewoon ouderwets een wekker gezet om zelf het laden te starten wanneer het nodig is en handmatig voorverwarmen.
Denk dat ik zelf maar een appje ga maken. Ik wil sowieso dat de software zelf uitrekent, van x naar y procent heb ik zoveel tijd nodig. En dan begint ie dus zodanig dat ie rond de vertrektijd klaar is. Zodat de auto zo kort mogelijk op 100% staat.
[ Voor 38% gewijzigd door Phusebox op 20-03-2026 22:40 ]
Heb je daluurtarieven wel gekozen? Zonder gaat bij mij het laden ook direct van start.Phusebox schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:28:
[...]
Mag je mij uitleggen wat ik fout doe. Stel gewoon een vertrektijd in, die bijna 10 uur later is en de auto begint meteen te laden.
Met of zonder gepland laden aan. Heb het in het begin eens getest en toen werkte het ook al niet. Dus nu maar gewoon ouderwets een wekker gezet om zelf het laden te starten wanneer het nodig is en handmatig voorverwarmen.
Denk dat ik zelf maar een appje ga maken. Ik wil sowieso dat de software zelf uitrekent, van x naar y procent heb ik zoveel tijd nodig. En dan begint ie dus zodanig dat ie rond de vertrektijd klaar is. Zodat de auto zo kort mogelijk op 100% staat.
Ik maak gebruik van de Frank Energie app slim laden optie. Dat werkt overigens zeer overzichtelijk en zonder problemen. Ook dan start hij direct met laden, al is dat slechts 1 of 2 kWh, dit heeft ie nodig om de totale resterende laadtijd te kunnen berekenen. Vervolgens kijkt de app naar de vertrektijd en gebruikt hij de voordeligste stroom tot die ingestelde vertrektijd. Je kunt in de Kia instellingen de laadsnelheid aanpassen, ik denk dat dit dan ook de reden is dat hij altijd met enkele kWh's kalibreert om de benodigde laadtijd te berekenen.HansAuutB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 01:05:
[...]
Heb je daluurtarieven wel gekozen? Zonder gaat bij mij het laden ook direct van start.
Ik noemde de gebruikersfout als eerste omdat jij nogal de neiging hebt om alles aan de auto te wijten. Daarbij vergeet je volgens mij dat er in deze constellatie dus 3 factoren zijn: jij, de auto en de laadpaal.Phusebox schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:28:
[...]
Mag je mij uitleggen wat ik fout doe. Stel gewoon een vertrektijd in, die bijna 10 uur later is en de auto begint meteen te laden.
Dus ik kan je niet vertellen waar het aan ligt maar we kunnen wel gaan deduceren.
Als je eerst eens een laadschema maakt (in de app of in de auto) waarbij je een toekomstige vertrektijd/dag invult waarbij je 'alleen daluren' aanvinkt. En de hele boel opslaat (naar de auto stuurt).
Na bevestiging steek je de stekker van je laadpaal in de auto (heb je al gedaan geloof ik). Als ie niet gaat laden en de ledjes knipperen snel bij de laadpoort dan wacht de laadpaal tot het aangegeven tijdstip (daluren) om te gaan laden. Dit is op dat moment te overbruggen door de Hold-knop ingedrukt te houden bij de laadpoort.
Gaar de paal wel laden (en stopt dat niet na enkele minuten; zie andere post) dan kan het dus nog steeds aan de auto of de laadpaal liggen (meer specifiek de communicatie tussen beiden).
Ga nu met hetzelfde laadschema naar een openbare laadpaal. Begint het laden hier ook dan ligt het dus niet aan je laadpaal maar aan de auto. Blijkbaar krijgt je (de) laadpaal op dat moment niet het signaal van de auto dat er een laadschema actief is en er nog niet geladen mag worden.
Werkt het goed bij deopenbare laadpaal en niet bij je eigen, dan ligt het aan je laadpaal.
Ben benieuwd.
Ik zal het de volgende keer dat ik het nodig heb nog eens vantevoren testen. Maar het lijkt me dat de auto gewoon controle moet hebben over het al dan niet laden en niet de laadpaal.Harrie van Til schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Ik noemde de gebruikersfout als eerste omdat jij nogal de neiging hebt om alles aan de auto te wijten. Daarbij vergeet je volgens mij dat er in deze constellatie dus 3 factoren zijn: jij, de auto en de laadpaal.
Dus ik kan je niet vertellen waar het aan ligt maar we kunnen wel gaan deduceren.
Als je eerst eens een laadschema maakt (in de app of in de auto) waarbij je een toekomstige vertrektijd/dag invult waarbij je 'alleen daluren' aanvinkt. En de hele boel opslaat (naar de auto stuurt).
Na bevestiging steek je de stekker van je laadpaal in de auto (heb je al gedaan geloof ik). Als ie niet gaat laden en de ledjes knipperen snel bij de laadpoort dan wacht de laadpaal tot het aangegeven tijdstip (daluren) om te gaan laden. Dit is op dat moment te overbruggen door de Hold-knop ingedrukt te houden bij de laadpoort.
Gaar de paal wel laden (en stopt dat niet na enkele minuten; zie andere post) dan kan het dus nog steeds aan de auto of de laadpaal liggen (meer specifiek de communicatie tussen beiden).
Ga nu met hetzelfde laadschema naar een openbare laadpaal. Begint het laden hier ook dan ligt het dus niet aan je laadpaal maar aan de auto. Blijkbaar krijgt je (de) laadpaal op dat moment niet het signaal van de auto dat er een laadschema actief is en er nog niet geladen mag worden.
Werkt het goed bij deopenbare laadpaal en niet bij je eigen, dan ligt het aan je laadpaal.
Ben benieuwd.
Vandaag viel het verbruik weer vies tegen door het koude weer. Van 100% naar 2%, 395 km, zonder verwarming en laatste 100 km kruipend (90 op de snelweg).
Phusebox wanneer stopt het een keer?Fiorano schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:00:
@Phusebox hoeft niet perse een oplossing, heeft z’n rant weer gedaan. Weer over tot de orde van de dag lijkt me.
En wanneer stopt dit commentaar? Stap er over heen als je het niet wilt lezen.
@Phusebox: Ik meen dat jij ook een Zappi hebt. Dan kun je prima gepland laden (Boost instellingen - gepland). Hoef je geen wekker te zetten, of alleen een kwartiertje tevoren om het voorverwarmen aan te zetten….
Ik ben met je eens dat de app nogal matig is, maar gepland laden werkt gegarandeerd goed.Phusebox schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:13:
[...]
Ik zal het de volgende keer dat ik het nodig heb nog eens vantevoren testen. Maar het lijkt me dat de auto gewoon controle moet hebben over het al dan niet laden en niet de laadpaal.
Vandaag viel het verbruik weer vies tegen door het koude weer. Van 100% naar 2%, 395 km, zonder verwarming en laatste 100 km kruipend (90 op de snelweg).
Mbt verbruik, een auto van 2 ton 400 km laten rijden op 74 kWh is eigenlijk heel erg goed. Het komt neer op plm 23 liter benzine op 400 km ergo 1 op 17 in Neandertahl-taal. Tesla is een stukje efficiënter, maar ja, Elon....
Breek me de bek niet open over Zappi 😆 die software vind ik nog onduidelijker dan die van Kia. Wanneer ik bij de Zappi zeg Smart laden en ik wil voor x tijd minimaal 40kWh geladen, dan is het resultaat meestal dat ie veel te weinig geladen heeft. Ik gebruik enkel de Fast modus. Ik geloof het wel en ga niet liggen pielen om die paar kWh uit de zonnepanelen te trekken of niet. Zet voor mij toch geen zoden aan de dijk.JBZ schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:58:
@Phusebox: Ik meen dat jij ook een Zappi hebt. Dan kun je prima gepland laden (Boost instellingen - gepland). Hoef je geen wekker te zetten, of alleen een kwartiertje tevoren om het voorverwarmen aan te zetten….
Maar goed. Wellicht was mijn verwachting niet de juiste. De volgende keer zal ik dus testen met alleen laden tijdens daluren en langer van tevoren programmeren. Ik heb dus, verkeerd, aangenomen dat de auto pas begint met laden op het laatst mogelijke moment zodat ie zo dicht mogelijk bij de vertrektijd klaar is.
Dat is in ieder geval wat ik wil dus dat ga ik zelf wel bouwen via Homey of een script.
[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 21-03-2026 18:53 ]
Nou, vergis je niet dat het niets brengt in dit draadje. We proberen elkaar te helpen (en zeker in het begin) toch ook te pionieren. We hebben veel kennis en kunnen andere helpen.HansAuutB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:03:
[...]
En wanneer stopt dit commentaar? Stap er over heen als je het niet wilt lezen.
Volgens mij zit jij lang genoeg op dit forum om gelezen te hebben dat als je a: (vaak) alleen klaagt, b: niet open staat voor hulp en c: dit niet de eerste keer is - dat iemand deze opmerking maakt.
@Phusebox er zijn al genoeg woorden over gesproken - en we kennen je natuurlijk, maar deze moest ik even kwijt.
[ Voor 10% gewijzigd door king_dude op 21-03-2026 19:52 ]
Ai, pijnlijk. En nu?king_dude schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:55:
Oja, mijn net-nieuwe-2e EV6 was 2 weken helemaal zoals ik wilde dat ie was. Best wat geld, energie en vooral passie erin gestoken.
Nu Total loss. Ik ben 2 dagen écht verdrietig geweest..
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Een nieuwe EV6 met een beetje voorschade gelijk total loss? Hoe dat dan? Dit lijkt toch prima repareerbaar? En zeker geen 50 k€ schade.king_dude schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:55:
Oja, mijn net-nieuwe-2e EV6 was 2 weken helemaal zoals ik wilde dat ie was. Best wat geld, energie en vooral passie erin gestoken.
Nu Total loss. Ik ben 2 dagen écht verdrietig geweest..
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Total loss is je auto meestal als de reparatie meer kost dan 50% van de dagwaarde.Andrehj schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:22:
[...]
Een nieuwe EV6 met een beetje voorschade gelijk total loss? Hoe dat dan? Dit lijkt toch prima repareerbaar? En zeker geen 50 k€ schade.
Onderkant is open gereten tot aan batterypack. Helaas economisch Total loss.
Nu kijken naar opnieuw een EV6. Of een ph1 Edition Advanced met groot pakket en zware enkele motor, óf een ph2 plus, met klein pakket en lichtste kleine motor.
Voordeel plus:
Meridian
Relax stoelen + ventilatie
Warmtepomp
Ph2: dus betere isolatie en ccnc
Voordeel edition advanced:
Mooier model
20” velgen (de enige juiste die erbij moeten)
Matrix led (beter dan ph1 led, maar beter dan ph2 zonder matrix?)
Grotere accu
Meer vermogen
Juiste kleur (interstellar grey)
De total-loss versie was idem als de edition advanced in dit lijstje. Daar heb ik 3 maanden mee gereden. Het is dus óf kiezen voor uiterlijk, of meer opties en minder vermogen/nieuw model
Nu kijken naar opnieuw een EV6. Of een ph1 Edition Advanced met groot pakket en zware enkele motor, óf een ph2 plus, met klein pakket en lichtste kleine motor.
Voordeel plus:
Meridian
Relax stoelen + ventilatie
Warmtepomp
Ph2: dus betere isolatie en ccnc
Voordeel edition advanced:
Mooier model
20” velgen (de enige juiste die erbij moeten)
Matrix led (beter dan ph1 led, maar beter dan ph2 zonder matrix?)
Grotere accu
Meer vermogen
Juiste kleur (interstellar grey)
De total-loss versie was idem als de edition advanced in dit lijstje. Daar heb ik 3 maanden mee gereden. Het is dus óf kiezen voor uiterlijk, of meer opties en minder vermogen/nieuw model
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
/f/image/KAAnFohd1xDaS3yw2heOIwzh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9Sxpi2owWk9ZPcOJyvYI0h9I.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xCvjyVc9kiyI4iRb98oCTDlf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ygvdnqMffxojbXEbf2KxpZ4D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Wz01MNEldgNr0XPdKriXn0e.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vPviTdOzVT9dDIPq3CGtHRqK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jOkPHjAjWlLrgyUAsccruHOA.jpg?f=fotoalbum_tile)