• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30
Patrick80 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:05:
Klopt, blijkt als het 2 graden of minder is, dat hij de accu ook meepakt, tijdens het voorverwarmen. Maar ik begrijp uit het verhaal van slim_fan dat hij zijn auto alleen ontdooid maar 99% van de gevallen er dan niet mee gaat rijden en het dan zonde vind dat zijn accu ook verwarmt.
Nee, natuurlijk niet! Ik bedoelde dat de auto 99% van de tijd niet rijd (en voorverwarmen een nóg veel lager percentage zal zijn). Ik verwarm eigenlijk alleen om.de.ramen te ontdooien en als ik verwarm ga ik zeker rijden!
Waarom zou het dan goed voor de accu zijn om de accu voor te verwarmen als de auto de meeste tijd stil staat, overgeleverd aan de elementen? Is het met name wenselijk als je er energie uit haalt?
Dan gok ik dat het ook beter is om niet te veel vermogen te vragen met koud weer; klopt dat? Dan heb ik weer wat geleerd hoe de EV optimaal te gebruiken :)

Ps: je kan het voorverwarmen ook terug zien op het infotainment systeem waarin je het verbruik ziet voor rijden, airco, electra en conditionering.

[ Voor 7% gewijzigd door slim_fan op 22-02-2026 21:41 ]

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:16
slim_fan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Nee, natuurlijk niet! Ik bedoelde dat de auto 99% van de tijd niet rijd (en voorverwarmen een nóg veel lager percentage zal zijn). Ik verwarm eigenlijk alleen om.de.ramen te ontdooien en als ik verwarm ga ik zeker rijden!
Waarom zou het dan goed voor de accu zijn om de accu voor te verwarmen als de auto de meeste tijd stil staat, overgeleverd aan de elementen? Is het met name wenselijk als je er energie uit haalt?
Dan gok ik dat het ook beter is om niet te veel vermogen te vragen met koud weer; klopt dat? Dan heb ik weer wat geleerd hoe de EV optimaal te gebruiken :)

Ps: je kan het voorverwarmen ook terug zien op het infotainment systeem waarin je het verbruik ziet voor rijden, airco, electra en conditionering.
Een voorverwarmde accu is efficiënter en levert betere prestaties. Als je voluit accelereert met een koude accu zullen de prestaties minder zijn omdat de BMS de accu 'knijpt'. Maar zelfs dan is het niet tof voor een accu om hard te moeten werken als-ie koud is. Dus ja, het is wel degelijk beter voor het behoud van de accu en de prestaties van de auto als de accu verwarmd wordt voordat je op pad gaat. En laten we wel wezen, wat is nou 1 kWh meer of minder op je energierekening?
Pagina: 1 ... 461 462 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic