Jazeker doet ie dat, moet je maar eens testen, als het koud is en dan voorverwarmen, paar minuten later even refreshen en je zal zien dat je accu symbooltje groen kleurt ivm voorverwarmen (of een andere kleurtje, symbooltje, weet het zo niet, maar het valt wel op).
slim_fan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:31:
[...]
Daarom. Scherpe randjes eraf geldt dan alleen als je gaat rijden, maar 99% van de tijd wordt de auto niet gebruikt. 1,3kWh vind ik een behoorlijke hoeveelheid energie (en contrasterend met de duurzaamheidsinitiatieven die ik onderneem), zeker als het weinig tot niets bij draagt.
Waarom ga je een auto voorverwarmen maar niet mee rijden? Het klimaatsysteem verbruikt vaak nog meer dan de accu verwarming en de accu verwarming gaat lang niet altijd aan, alleen bij specifieke temperaturen (ook afhankelijk van je accu temp op dat moment).
Maar het draagt zeker wel wat bij, Lithium batterijen houden nou eenmaal niet van kou, dus een beetje warmte doorheen voordat er vermogen gevraagd wordt is niet zo gek. De hoeveelheid recup is ook een stuk lager bij koude accu dan bij warme, het liefst zou de auto ook nog het vermogen zwaar beperken om de accu te ontzien bij lage temperaturen maar daar gaan de gebruikers niet zo blij mee zijn...
Een MY25 gaat ook gewoon de accu voorverwarmen bij lage temp, is immers een accu beschermingsmaatregel.
Hij gaat hem ook niet tot 21 graden verwarmen, puur de ergste kou eraf, als ik het goed heb verwarmd ie maximaal tot 4 graden.