Dat rijden in level 0 helpt m.i niet voor betere wegligging. Als je de auto in L0 zet worden inderdaad de eerste tien keer remmen of zo idd alleen de schijfremmen gebruikt. Dit dient om de schijven te kunnen ontdoen van roest. Daarna gaat de auto weer terug in de default, dus bij remmen wordt eerst regeneratie gebruikt totdat meer remvermogen wordt gevraagd. Bij gladde wegen gebeurt dus exact hetzelfde als op L3. Wewllicht dat SNOW mode hier iets aan verandert, dat kan ik niet bevestigen of ontkennen
Ik herken dit niet in mijn auto. L0 reset naar default bij uitschakelen van de auto. Net als i-pedal of auto. Met een lager regeneratie level heb je zelf met controle op het afremmen van de auto. Bij L3 je 'gas' op een glad wegdek kan invloed hebben op het uitbreken. Precies de reden dat in snow alleen L0/L1 gebruikt kunnen worden.Elhovo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:10:
Dat rijden in level 0 helpt m.i niet voor betere wegligging. Als je de auto in L0 zet worden inderdaad de eerste tien keer remmen of zo idd alleen de schijfremmen gebruikt. Dit dient om de schijven te kunnen ontdoen van roest. Daarna gaat de auto weer terug in de default, dus bij remmen wordt eerst regeneratie gebruikt totdat meer remvermogen wordt gevraagd. Bij gladde wegen gebeurt dus exact hetzelfde als op L3. Wewllicht dat SNOW mode hier iets aan verandert, dat kan ik niet bevestigen of ontkennen
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Snow mode heeft ook een nog veel lagere acceleratie respons dan Eco mode.
Met de all seasons ging het prima hier behalve in de wijk waar het echt grote platen ijs waren op de weg. Maar viel me reuze mee als je maar de situatie herkent en je aanpast (al kun je altijd gewoon pech hebben of moeten anticiperen op een andere weggebruiker die zich niet aanpast).
Met de all seasons ging het prima hier behalve in de wijk waar het echt grote platen ijs waren op de weg. Maar viel me reuze mee als je maar de situatie herkent en je aanpast (al kun je altijd gewoon pech hebben of moeten anticiperen op een andere weggebruiker die zich niet aanpast).
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Yep, ik wou dat ik ze had, maar is uitgeleverd met conti premium 6 zomer. En da’s een heel ander verhaal zoals je kon lezen 😉👍blb4 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:46:
[...]
Vanmorgen maar een klein stukje gereden maar met winterbanden & drivemode Snow vond ik ‘m als een tank op de weg liggen. Op dat kleine stukje heel wat gestrande auto’s gezien.
Het gaat niet om de manier waarop geremd wordt. Het is de bedoeling dat er helemaal niet geremd wordt door regen. Want gas los en regen 1 in een bocht (bij zomerband) is teveel van goede. Ik wil simpelweg niet dat er een (lichte) remactie ingezet wordt bij gaslos (in dit weer)Elhovo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:10:
Fair enough. In ben gewend om het stroompedaal te 'vederen' dus ik laat nooit zomaar het gas los maar laat het geleidelijk opkomen om af te remmen of te 'coasten'. Maar daarvoor hebben we de flippers, zodat iedereen de auto kan laten reageren zoals hij / zij dat wenst.king_dude schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:24:
[...]
Het gaat niet om de manier waarop gereed wordt. Het is de bedoeling dat er helemaal niet geremd wordt door regen. Want gas los en regen 1 in een bocht (bij zomerband) is teveel van goede. Ik wil simpelweg niet dat er een (lichte) remactie ingezet wordt bij gaslos (in dit weer)
Maar je hebt Apple Carplay? Android Auto lukt bij mij op geen enkele manier.greg-a schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:26:
[...]
volgorde aanpassen. Eerst Android/Apple navigatie starten, daarna Kia navi starten. Of Kia, Android/Apple, Kia hervatten. dat werkte bij mij altijd. (pre- facelift)
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik heb gisteren gewoon op I-pedal gereden (wist niet meer hoe snow aan moest, nu wel weer) maar eigenlijk geen centje pijn met I-pedal. Snelheid goed kunnen doceren terwijl auto om mij heen problemen hadden met grip. Paar momentjes maar dat kwam eigenlijk doordat ik dan iets te hard reed voor de omstandigheden (Wel met winterbanden)king_dude schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:24:
[...]
Het gaat niet om de manier waarop geremd wordt. Het is de bedoeling dat er helemaal niet geremd wordt door regen. Want gas los en regen 1 in een bocht (bij zomerband) is teveel van goede. Ik wil simpelweg niet dat er een (lichte) remactie ingezet wordt bij gaslos (in dit weer)
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
ik heb zo'n Ottocast dongle. Niet helemaal tevreden, want ik heb vaak een kraak in telefoongesprekken. Maar voor navigeren en muziek is het prima. Dus dat ga ik dan eens proberen!HansAuutB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:38:
[...]
Maar je hebt Apple Carplay? Android Auto lukt bij mij op geen enkele manier.
ik heb idd apple. Volgens mij maakt zelfs dat android boxje dat ik nu heb (T box ambient) gebruik van apple carplay voor de verbinding.HansAuutB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:38:
[...]
Maar je hebt Apple Carplay? Android Auto lukt bij mij op geen enkele manier.
Ik heb Ottocast, Carsifi en AA Wireless. Van die 3 werkt AA Wireless het best. Altijd verbinding, betere audiokwaliteit. In developers mode ook leuk youtube kijken tijdens DC-laden (of wachten op mijn vrouw1Mark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:46:
[...]
ik heb zo'n Ottocast dongle. Niet helemaal tevreden, want ik heb vaak een kraak in telefoongesprekken. Maar voor navigeren en muziek is het prima. Dus dat ga ik dan eens proberen!
Maar het is mij ook nog nooit gelukt Google Maps en native navigatie tegelijk aan te hebben (helaas). Ik vind de interne navigatie wel goed, maar op mijn rit in december naar winterberg wilde de navigatie steeds naar een ander laadstation gaan dan ik (handmatig) had ingegeven
NB: ik rijdt 50/50 met interne navigatie (vooral vanwege het tijdig waarschuwen camera's en trajectcontroles in binnen en buitenland en ook de betere verkeersinfo/wegafsluitingen) en Google maps (mooiere kaarten en beter in omzeilen grenscontroles op de A12
[ Voor 44% gewijzigd door JanAllElectric op 06-01-2026 11:20 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ben het overigens met je eens hoor. Regulier flipper ik, of speel ik actief met de regen instellingElhovo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Fair enough. In ben gewend om het stroompedaal te 'vederen' dus ik laat nooit zomaar het gas los maar laat het geleidelijk opkomen om af te remmen of te 'coasten'. Maar daarvoor hebben we de flippers, zodat iedereen de auto kan laten reageren zoals hij / zij dat wenst.
En regulier zou ik de snow setting niet gebruiken vanwege de lazy response (en daarna snel opwaardse curve) van het gaspedaal. Echter heb ik dat nu liever wel, omdat bij eco er meer direct koppel is bij aanraken. Met een zomerband nu niet wenselijk.
[ Voor 19% gewijzigd door king_dude op 06-01-2026 12:16 ]
Als ik i-pedal had gebruikt afgelopen weekend van Noorwegen naar huis dan was er nu niks meer over van de auto, zelfs level 1 op winterbanden zorgde al voor uitbreken van de achterkant, black ice is veel gevaarlijker met RWD dan met FWD.sQuare schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:36:
[...]
Ik heb gisteren gewoon op I-pedal gereden (wist niet meer hoe snow aan moest, nu wel weer) maar eigenlijk geen centje pijn met I-pedal. Snelheid goed kunnen doceren terwijl auto om mij heen problemen hadden met grip. Paar momentjes maar dat kwam eigenlijk doordat ik dan iets te hard reed voor de omstandigheden (Wel met winterbanden)
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Meer mensen die de Nexen NFera Sport banden op hun EV6 hebben? Ik kwam er dus afgelopen week achter dat ik deze (zomer)banden op de EV6 heb en de auto heeft echt nul grip, het minste of geringste en de achterkant breekt uit (kan ook leuk zijn) en de ABS knalt erin.
Met winterbanden gisteren op ijzige stukken greep ABS ook snel in als je wat speelde met 't pedaal. Maar uitbreken heb ik niet meegemaakt.Card Nox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:34:
Meer mensen die de Nexen NFera Sport banden op hun EV6 hebben? Ik kwam er dus afgelopen week achter dat ik deze (zomer)banden op de EV6 heb en de auto heeft echt nul grip, het minste of geringste en de achterkant breekt uit (kan ook leuk zijn) en de ABS knalt erin.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wat slecht van Kia... Een achterwiel aangedreven auto met zomerbanden die ook nog eens Sport in hun naam hebben. Had ik niet verwacht dat die geen grip zouden hebben in winterse omstandigheden.Card Nox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:34:
Ik heb ook de Nexen erop met RWD maar gebruik nu juist geen I-pedal terwijl ik er normaal wel altijd mee rij, rem af en toe bij met de flipper nu met de sneeuw maar als je met beleid rijd is het wel te doen hoor. Rij 75 km woon werk verkeer dagelijks.Card Nox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:34:
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Je gaat met dit weer toch niet met zomerbanden de weg op? Dan zit je alleen maar mensen in de weg als rijdende/glijdende chicane...
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
uiteraard is een winterband beter in deze omstandigheden dan een zomerband. maar het is te doen met de zomerband, als je je rijgedrag en snelheid maar aanpast.TGEN schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:24:
Je gaat met dit weer toch niet met zomerbanden de weg op? Dan zit je alleen maar mensen in de weg als rijdende/glijdende chicane...
de enige die je in de weg zit zijn mensen die haast hebben , geen afstand houden , en zich minimaal aanpassen aan de omstandigheden.
Ik zou zeggen dat een systeem zoals ze o.a. in Duitsland hebben hier ook prima zou zijn: Als de omstandigheden er om vragen zijn winterbanden (of all-seasons) verplicht. Oftewel met een gemiddelde NL winter kan je gewoon doorrijden op je zomerbanden maar je loopt 't risico dat je de weg niet op mag als de omstandigheden toch wat te bar worden.murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:49:
[...]
uiteraard is een winterband beter in deze omstandigheden dan een zomerband. maar het is te doen met de zomerband, als je je rijgedrag en snelheid maar aanpast.
de enige die je in de weg zit zijn mensen die haast hebben , geen afstand houden , en zich minimaal aanpassen aan de omstandigheden.
[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 07-01-2026 09:00 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
dan heb je 6 jaar oude uitgedroogde winterbanden liggen die je er dan een x om moet gooien
ik neem aan dat de regelgeving daar ook iets over zegt.murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:06:
dan heb je 6 jaar oude uitgedroogde winterbanden liggen die je er dan een x om moet gooien
Met de sneeuw die nu buiten ligt? Dan vind ik het nogal naief om te denken dat een zomerband nog kan met aangepaste snelheid. Je bent een gevaar op de weg.murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:49:
[...]
uiteraard is een winterband beter in deze omstandigheden dan een zomerband. maar het is te doen met de zomerband, als je je rijgedrag en snelheid maar aanpast.
Tja in de praktijk is het toch echt anders:murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:49:
[...]
YouTube: Summer, All Season and Winter Tire Differences!
Deze gast op YT doet niets anders dan banden testen:
https://www.youtube.com/@tyrereviews/f
Een aanrader om te kijken als je op zoek bent naar nieuwe bandjes,
ADAC geeft als advies banden maximaal 6 jaar oud. Verzekeraars in Duitsland kunnen besluiten niet uit te keren als banden 10+ jaar oud zijn. Profiel minimaal 1.6mm maar advies winterbanden met minimaal 4mm profiel. Alpine logo is verplicht sinds 2018. Banden met alleen M+S logo zijn niet meer toegestaan.murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:06:
Nog een leuk praktijk voorbeeldje:
Als je op zomerbanden rijdt, ligt de bewijslast bij jou. Jij moet dan kunnen aantonen dat het ongeluk ook was gebeurd als je wel winterbanden had gehad. In de praktijk is dit bijna onmogelijk te bewijzen bij temperaturen rond het vriespunt of op een nat/glad wegdek.en zal daarom een deel van de aansprakelijkheid alsnog bij de jou liggen. Bron: Schoonvader die een speedpedelec op zijn motorkap kreeg afgelopen oktober met 0c graden.
[ Voor 39% gewijzigd door Bo0bz op 07-01-2026 09:28 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
we hebben het niet over NU, nu werk ik lekker thuis, we hadden het afgelopen week.Bitaktus19 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:10:
[...]
Met de sneeuw die nu buiten ligt? Dan vind ik het nogal naief om te denken dat een zomerband nog kan met aangepaste snelheid. Je bent een gevaar op de weg.
"Card Nox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:34:
Meer mensen die de Nexen NFera Sport banden op hun EV6 hebben? Ik kwam er dus afgelopen week achter dat ik deze (zomer)banden op de EV6 heb"
Hier (Noord Limburg) was vorige week al sneeuw gevallen. Nu het gros gestrooid is vind ik het wel te doen, maar waar niet gestrooid is...toevallig wilde ik gisteren de auto keren bij ons in de straat maar de auto wilde niet meer achteruit. Kinderen eruit gehaald, in bed gelegd, terug gelopen met een schop en een metertje achter de achterbanden vrij gemaakt en voila (wellicht moet ik de schop maar in de auto laten liggen
).
Ik vind de grip echt schrikbarend laag, kan me niet herinneren dat het met andere autos die ik heb gehad ook zo extreem was.
We rijden nu zoveel mogelijk in onze Zoe met all season banden overigens.
Ik vind de grip echt schrikbarend laag, kan me niet herinneren dat het met andere autos die ik heb gehad ook zo extreem was.
Grote zware auto met brede banden... Dat gaat niet werken.Card Nox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:59:
Hier (Noord Limburg) was vorige week al sneeuw gevallen. Nu het gros gestrooid is vind ik het wel te doen, maar waar niet gestrooid is...toevallig wilde ik gisteren de auto keren bij ons in de straat maar de auto wilde niet meer achteruit. Kinderen eruit gehaald, in bed gelegd, terug gelopen met een schop en een metertje achter de achterbanden vrij gemaakt en voila (wellicht moet ik de schop maar in de auto laten liggen).
we moeten ook een beetje oppassen voor schijnveiligheid. natuurlijk is een winterband in deze condities beter en minder gevaarlijk dan all-season en zomerband.
maar er zijn ook genoeg mensen die denken "ach ik heb winterbanden dus komt het goed en valt het mee"
dat gedrag doet die 15 meter kortere remweg dan weer teniet.
ga niet de weg op als je (werk) situatie het toe laat.
sneeuw is sneeuw, ijs is ijs en glijden doe je dan op alle banden
maar er zijn ook genoeg mensen die denken "ach ik heb winterbanden dus komt het goed en valt het mee"
dat gedrag doet die 15 meter kortere remweg dan weer teniet.
ga niet de weg op als je (werk) situatie het toe laat.
sneeuw is sneeuw, ijs is ijs en glijden doe je dan op alle banden
Voor een paar tientjes koop je sneeuwsokken. Die leg je in de frunk en in geval van nood heb je ze er in een paar minuten omliggen.Card Nox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:59:
Hier (Noord Limburg) was vorige week al sneeuw gevallen. Nu het gros gestrooid is vind ik het wel te doen, maar waar niet gestrooid is...toevallig wilde ik gisteren de auto keren bij ons in de straat maar de auto wilde niet meer achteruit. Kinderen eruit gehaald, in bed gelegd, terug gelopen met een schop en een metertje achter de achterbanden vrij gemaakt en voila (wellicht moet ik de schop maar in de auto laten liggen).
Hoe breder de banden des te minder grip.Bitaktus19 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:07:
[...]
Grote zware auto met brede banden... Dat gaat niet werken.
In het verleden nam ik voor winterbanden zelfs altijd een breedtemaat minder om meer grip te creëren.
[ Voor 3% gewijzigd door petertenboer op 07-01-2026 12:51 ]
Denk dat velen ook niet gewend zijn aan achterwielaandrijving (voor de mensen die geen AWD hebben uiteraard). Ik vind dat je nog best gek moet doen wil je het ding laten glijden (op sneeuw), ijs is een ander verhaal.
Snelheid aanpassen en afstand houden blijft het belangrijkste als je dan toch de weg op moet.
Snelheid aanpassen en afstand houden blijft het belangrijkste als je dan toch de weg op moet.
- brackman
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 06-03 20:38
Gooi die pc maar uit het raam!
Geen matches
Daarnaast fatsoenlijke all-season banden op zin minst in winterse omstandigheden.Phusebox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:11:
Denk dat velen ook niet gewend zijn aan achterwielaandrijving (voor de mensen die geen AWD hebben uiteraard). Ik vind dat je nog best gek moet doen wil je het ding laten glijden (op sneeuw), ijs is een ander verhaal.
Laat auto gewoon staan met zomerbanden, te riskant ook al denk je dat het wel kan.
Genoeg zielen gezien met zomerbanden (te vroeg wisselen) bij laatste stuiptrekkingen afgelopen winter hier in Finland. Die stonden in de berm of kwamen heuvel niet op.
Succes allemaal met mooie sneeuw. Er valt wel mee te rijden als de voorbereiding goed is en aanpassing aan wegomstandigheden gedaan wordt door automobilisten. Geef elkaar wat ruimte en meer geduld. Groeten uit Finland.
Heerlijk wiggelen op de weg hier op de meters dat je het asfalt eventjes alleen hebt.Phusebox schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:11:
Gefixed!murky123 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:10:
we moeten ook een beetje oppassen voor schijnveiligheid. natuurlijk is een winterband in deze condities beter en minder gevaarlijk dan all-season en zomerband.
Er zijn genoeg all season banden (met sneeuwvlok logo) met prima eigenschappen op sneeuw. Sterker nog: er zijn ook all season banden die op sneeuw beter presteren dan bepaalde winterbanden. Elke band (winter/zomer/all season) is een compromis en er is geen enkele band die op alle eigenschappen het beste is.
Kijk de hier eerder aangehaalde reviews op Youtube van Tyrereviews voor meer info.
Ben momenteel in de Vogezen. Sneeuw vanmiddag en op de binnenwegen bleef deze liggen. Ik ging laden op 35 km afstand van het huis waar ik was. Reed heen in de eco-stand met reg op 2, terug in de snow-stand met reg op 1. Auto ligt als een blok op de weg, van wegglijden niets gemerkt, echter zonder winterbanden zou het weleens een ander verhaal hebben kunnen zijn. Het blijft wel een feit dat je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden. Verder zie ik dat door de vrieskou (‘s nachts minus 9 overdag minus 3) de kilometers er met sprongen naar beneden gaan. Bij aankomst gisteravond had ik nog 198 km bereik, vanmorgen gedaald naar 158 km bereik. De eerste keer dat ik in winterse omstandigheden met mijn Kia een lange rit heb gemaakt. In het binnenland van Frankrijk toch maar van te voren gecheckt waar de laadpalen stonden.😏
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Heb een rit van de Spaanse noordkust naar het zuiden gemaakt. In Cantabria gedurende 150 km op wegen gereden met veel zout en sneeuwprut, temperaturen tussen -2 en max 7 graden. Met twee fietsen achterop had ik een verbruik dat bij gemiddeld 100-120 km/u rond de 24 a 25 kWh schommelde. Wat me meeviel was het verbruik van de verwarming (PTC). Gemiddeld zo rond de 1 kWh, 1.5 als er geen zon in de auto schijnt.In dit soort omstandigheden heb je max 300 km bereik bij 100% accuWakkie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:14:
Ben momenteel in de Vogezen. Sneeuw vanmiddag en op de binnenwegen bleef deze liggen. Ik ging laden op 35 km afstand van het huis waar ik was. Reed heen in de eco-stand met reg op 2, terug in de snow-stand met reg op 1. Auto ligt als een blok op de weg, van wegglijden niets gemerkt, echter zonder winterbanden zou het weleens een ander verhaal hebben kunnen zijn. Het blijft wel een feit dat je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden. Verder zie ik dat door de vrieskou (‘s nachts minus 9 overdag minus 3) de kilometers er met sprongen naar beneden gaan. Bij aankomst gisteravond had ik nog 198 km bereik, vanmorgen gedaald naar 158 km bereik. De eerste keer dat ik in winterse omstandigheden met mijn Kia een lange rit heb gemaakt. In het binnenland van Frankrijk toch maar van te voren gecheckt waar de laadpalen stonden.😏
Aangezien ik net voor de kerstdagen net mijn nieuwe EV6 GT-Line RWD in ontvangst heb mogen nemen, afgeleverd op 20" zomerbanden. en ik dacht ik kijk na de kerstvakantie wel naar winterbanden, is de conclusie dat ik dat anders had moeten doen......
Ik woon in het noorden en heb de hele week al sneeuw, ik kan gelukkig thuis werken alleen de kleine stukjes wat ik de auto moest rijden waren geen pretje met de huidige banden.
Ik ben nu aan het kijken wat een goede optie is.
ik rij de auto prive, dus geen leasecontract meer met een winterbanden regeling.
wat is jullie ervaring, of 20 inch banden laten monteren op de huidige velgen of bijvoorbeeld een set 19" kopen en deze wisselen wanneer nodig? en hoe zit dat met de TPMS sensoren, kan ik deze zelf inleren of moet ik hiervoor naar de garage?
Ik woon in het noorden en heb de hele week al sneeuw, ik kan gelukkig thuis werken alleen de kleine stukjes wat ik de auto moest rijden waren geen pretje met de huidige banden.
ik rij de auto prive, dus geen leasecontract meer met een winterbanden regeling.
wat is jullie ervaring, of 20 inch banden laten monteren op de huidige velgen of bijvoorbeeld een set 19" kopen en deze wisselen wanneer nodig? en hoe zit dat met de TPMS sensoren, kan ik deze zelf inleren of moet ik hiervoor naar de garage?
ik heb via de autoverkoper een setje gebruikte 19 inch velgen met winterbanden kunnen kopen - deze kwamen van een Hyundai Ioniq 5 af. TPMS sensoren werken niet, ook de kia dealer krijgt die niet aan de praat. Ik heb er geen nieuwe in laten zetten, ik controleer toch wel wekelijks of de druk nog op orde is. Vorige winterperiode heb ik de banden geen een keer opnieuw hoeven op te pompen - ze bleven stabiel op 2.5 bar.legalr schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:19:
Aangezien ik net voor de kerstdagen net mijn nieuwe EV6 GT-Line RWD in ontvangst heb mogen nemen, afgeleverd op 20" zomerbanden. en ik dacht ik kijk na de kerstvakantie wel naar winterbandn, is de conclusie dat ik dat anders had moeten doen......
Ik woon in het noordern en heb de hele week al sneeuw, ik kan gelukkig thuis werken alleen de kleine stukjes wat ik de auto moest rijden waren geen pretje met de huidige banden.
@legalr zelf heb ik gekozen om een tweede wielset te nemen met all season banden 19 inch.
Deze heb ik thuis in de opslag en wissel ik wanneer ik dat nodig acht.
Deze heb ik thuis in de opslag en wissel ik wanneer ik dat nodig acht.
Haha, bekend verhaal. Ik woon ook in het noorden en trok dezelfde conclusie. De meeste winters de afgelopen jaren waren toch erg mild, dus dat ging prima op zomerbanden. Dit jaar gaat het even anders...legalr schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:19:
Aangezien ik net voor de kerstdagen net mijn nieuwe EV6 GT-Line RWD in ontvangst heb mogen nemen, afgeleverd op 20" zomerbanden. en ik dacht ik kijk na de kerstvakantie wel naar winterbanden, is de conclusie dat ik dat anders had moeten doen......
Gisteren een set 19 inch OEM velgen met winterbanden gehaald. Nu nog even eronder zetten.
Als je niet zoveel kilometers maakt per jaar zou ik voor één set goede all-seasons gaan (en dan de huidige zomerbanden verkopen of oprijden, afhankelijk van ouderdom en profieldiepte). Maak je wel veel kilometers dan is het aanschaffen van een extra set velgen met daarop all-seasons slim. Als je elk jaar op wintersport gaat dan kunnen echte winterbanden (in plaats van de all-seasons) op de wisselvelgen een slimme keus zijn.legalr schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:19:
...
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Vanochtend nog eens naar de garage geweest want ik had opgemerkt dat het reservoir van de koelvloeistof weer serieus gezakt was. Alles netjes laten bijvullen en ik heb zelf een flesje meegekregen. Dat is nu al de 2de maal. Ik hoop dat ik geen lek heb. Ook goed om te weten de dop draait de andere kant op dus met de klok draait hij open en tegen de klok vast.
[ Voor 4% gewijzigd door BelPhil op 09-01-2026 13:31 ]
Dat is niet goed. Het niveau behoort gelijk te blijven, kan hooguit wat stijgen of dalen afhankelijk van temperatuur.BelPhil schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:28:
Vanochtend nog eens naar de garage geweest want ik had opgemerkt dat het reservoir van de koelvloeistof weer serieus gezakt was. Alles netjes laten bijvullen en ik heb zelf een flesje meegekregen. Dat is nu al de 2de maal. Ik hoop dat ik geen lek heb. Ook goed om te weten de dop draait de andere kant op dus met de klok draait hij open en tegen de klok vast.
[Afbeelding]
Ik zou een test laten uitvoeren of alles nog wel hermetisch is.
Als je zelf kan wisselen is een setje winterbanden prima te doenTGEN schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:57:
[...]
Als je niet zoveel kilometers maakt per jaar zou ik voor één set goede all-seasons gaan (en dan de huidige zomerbanden verkopen of oprijden, afhankelijk van ouderdom en profieldiepte). Maak je wel veel kilometers dan is het aanschaffen van een extra set velgen met daarop all-seasons slim. Als je elk jaar op wintersport gaat dan kunnen echte winterbanden (in plaats van de all-seasons) op de wisselvelgen een slimme keus zijn.
delete please.
[ Voor 87% gewijzigd door Card Nox op 09-01-2026 15:19 ]
Goedemiddag,
Iemand tips voor een dakkoffer voor een EV6 (2021)?
Groetjes,
Pieter
Groetjes,
Pieter
Heb je een glazen dak?PieterSn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:39:
Goedemiddag,
Groetjes,
Pieter
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Is hier al wel vaker voorbij gekomen. Ik heb zelf een Thule trekhaak koffer gekocht, daarmee blijft je bereik bijna gelijk. Bevalt er heel erg goed. Ik heb de Thule Easyfold 3 fietsendrager waar een Thule Onto 2 koffer op kan.PieterSn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:39:
Goedemiddag,
Groetjes,
Pieter
Thanks, alleen heb ik geen trekhaakfishman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:41:
[...]
Is hier al wel vaker voorbij gekomen. Ik heb zelf een Thule trekhaak koffer gekocht, daarmee blijft je bereik bijna gelijk. Bevalt er heel erg goed. Ik heb de Thule Easyfold 3 fietsendrager waar een Thule Onto 2 koffer op kan.
Die heb ik er onder laten zaten omdat ik nog wel eens een karretje gebruik, mijn mountainbike meeneem, of een koffer
Er zijn vast meer mensen die last hebben van vastgevroren handgrepen. Wat hebben jullie hier tegen gedaan? Vanmorgen zaten ze alle vier vast hier zelfs na 10 minuten voorverwarmen. Met een beetje stevig duwen gingen ze open maar dat lijkt me niet de beste manier voor eeuwig. Hoor het graag.
Eerst drukken aan de 'verkeerde' kant. Dan breek je het ijs.happy killer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:58:
Er zijn vast meer mensen die last hebben van vastgevroren handgrepen. Wat hebben jullie hier tegen gedaan? Vanmorgen zaten ze alle vier vast hier zelfs na 10 minuten voorverwarmen. Met een beetje stevig duwen gingen ze open maar dat lijkt me niet de beste manier voor eeuwig. Hoor het graag.
Nog een tip, je weet dat de wagen een "snow" drive mode heeft?legalr schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:19:
Als je ze zelf kunt wisselen zou ik persoonlijk een gebruikte set velgen incl banden kopen en dan 2x per jaar switchen.
Anders all seasons en deze verkopen maar dan ga je geld verliezen idem als je een nieuwe set velgen met winterbanden van de dealer koopt maar das ook een optie
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Ik kan in de instellingen nergens vinden waarmee ik kan voorkomen dat de automatische spiegels uitgezet kunnen worden. Iemand een idee?
Edit: laat maar, gevonden. Gaat icm met het licht
Edit: laat maar, gevonden. Gaat icm met het licht
[ Voor 16% gewijzigd door murky123 op 10-01-2026 13:45 ]
Ik kwam vandaag dit tegen: https://www.dusevicgarcha...da-corp-et-al-iccu-defect
In Vancouver heeft iemand een Class Action gestart tegen HMG i.v.m. de ICCU problemen. Op de site kun je een document downloaden waarin de claim wordt uitgelegd. Naar mijn smaak zijn ze iets te specifiek m.b.t. de oorzaak (ze beweren dat de MOSFETs niet goed gedimensioneerd zijn) en ik hoop dat dat niet het technische aspect wordt waarop HMG het gaat winnen.
Ik ga het wel met belangstelling volgen, want de uitspraak (en de fact finding) zouden wel eens flinke repercussies kunnen hebben.
In Vancouver heeft iemand een Class Action gestart tegen HMG i.v.m. de ICCU problemen. Op de site kun je een document downloaden waarin de claim wordt uitgelegd. Naar mijn smaak zijn ze iets te specifiek m.b.t. de oorzaak (ze beweren dat de MOSFETs niet goed gedimensioneerd zijn) en ik hoop dat dat niet het technische aspect wordt waarop HMG het gaat winnen.
Ik ga het wel met belangstelling volgen, want de uitspraak (en de fact finding) zouden wel eens flinke repercussies kunnen hebben.
Misschien is dat al aanleiding geweest om de garantie aan te passen in Zuid Korea, iets dat ook wel gezien kan worden als bekennen dat er iets niet goed is.Elhovo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:51:
Ik kwam vandaag dit tegen: https://www.dusevicgarcha...da-corp-et-al-iccu-defect
Denk eerder dat de thuismarkt meer gewicht in de schaal legt. Volgens mij is er een aantal managers bij HMG die 's nachts niet lekker meer slapen. Dit probleem gaat maar niet weg en de kop-in-het-zand tactiek heeft zijn tijd wel gehad.Phusebox schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Misschien is dat al aanleiding geweest om de garantie aan te passen in Zuid Korea, iets dat ook wel gezien kan worden als bekennen dat er iets niet goed is.
Ik wil niet pessimistisch doen, maar er kan zomaar iemand ergens ter wereld sterven doordat de ICCU het begeeft. Als je op de linkerbaan van een 8-baans snelweg zit en je snelheid zakt naar 40 km/u kunnen er rare dingen gebeuren. Of iemand krijgt 's nachts in de kou een kapotte ICCU in een gebied zonder mobiele dekking. Als zoiets gebeurt, dan gaat HMG echt voor gaas.
Ik heb dit dus ook aangekaart bij de betreffende instanties in Nederland, met verwijzing naar een officiëel document van Kia waarin ze aangeven dat het kan leiden tot ongelukken. Tot op heden nog geen reactie.Elhovo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:16:
[...]
Denk eerder dat de thuismarkt meer gewicht in de schaal legt. Volgens mij is er een aantal managers bij HMG die 's nachts niet lekker meer slapen. Dit probleem gaat maar niet weg en de kop-in-het-zand tactiek heeft zijn tijd wel gehad.
Ik wil niet pessimistisch doen, maar er kan zomaar iemand ergens ter wereld sterven doordat de ICCU het begeeft. Als je op de linkerbaan van een 8-baans snelweg zit en je snelheid zakt naar 40 km/u kunnen er rare dingen gebeuren. Of iemand krijgt 's nachts in de kou een kapotte ICCU in een gebied zonder mobiele dekking. Als zoiets gebeurt, dan gaat HMG echt voor gaas.
De thuismarkt is percentueel ook veeeeel groter, ik ben een aantal keer in Seoul geweest en daar rijden enkel auto's van HMG rond, >90% van de auto's die rond rijden in korea zijn van hmg.Elhovo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:16:
[...]
Denk eerder dat de thuismarkt meer gewicht in de schaal legt. Volgens mij is er een aantal managers bij HMG die 's nachts niet lekker meer slapen. Dit probleem gaat maar niet weg en de kop-in-het-zand tactiek heeft zijn tijd wel gehad.
Je ziet ook heeeel veel egmp auto's...
Sorry misschien domme vraag maar waar staat HMG voor? Iets van Hyundai motor group?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
In één keer goedmarc4547 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:35:
Sorry misschien domme vraag maar waar staat HMG voor? Iets van Hyundai motor group?
--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
Ik dacht zelf aan "Halve Maatregelen Gegarandeerd".
de kans dat er een vliegtuig uit de lucht valt op iemands hoofd is mss wel groter.Elhovo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:16:
[...]
Los van de iccu is de ev6 eigenlijk heel betrouwbaar, daarnaast is accudegradatie ook veel beter dan die van de meeste concurrenten enkel BMW zit eigenlijk op hetzelfde niveau...
Ook het feit dat het accupakket modulair is opgebouwd is bijvoorbeeld een plus, als er een iccu fix komt in de komende jaren zou ik de ev6 zeker prive durven over te nemen (12V accu is ook een dingetje maar goed die kun je makkelijk fixen als die stuk is).
Ook het feit dat het accupakket modulair is opgebouwd is bijvoorbeeld een plus, als er een iccu fix komt in de komende jaren zou ik de ev6 zeker prive durven over te nemen (12V accu is ook een dingetje maar goed die kun je makkelijk fixen als die stuk is).
Wat Kia denk ik goed doet is de buffer in de SoC: 77,4kWh bruto, maar iets van 73kWh netto. Daarom is die degradatie, denk ik, zo goed gemanaged. Ik laad de mijne standaard op tot 90% (93% in de praktijk) en dan heb je denk ik een ideaal gebruikspatroon (hoef niet supervaak op te laden, toch behoorlijke range).izzet3838 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:49:
Los van de iccu is de ev6 eigenlijk heel betrouwbaar, daarnaast is accudegradatie ook veel beter dan die van de meeste concurrenten enkel BMW zit eigenlijk op hetzelfde niveau...
De ICCU problemen en het gebrek aan handmatige pre-conditioneren zijn twee blockers voor mij om de private lease over te nemen. Verder is de auto echt heel fijn!
Hier sinds het koude weer last gehad dat de spanning van de rechter achterband te laag was. Deze weer opgepompt naar 2.5 bar. Na 100km te hebben gereden blijft de melding staan terwijl deze gelijk is met de rest van de banden. In het verleden ging de melding wel weg na wat kilometers rijden, maar helaas.
Een search in dit topic laat zien dat ik niet de enige ben. Over een maandje staat de eerste APK ingepland, zal de garage dan wel even vragen of ze er naar willen kijken.
Een search in dit topic laat zien dat ik niet de enige ben. Over een maandje staat de eerste APK ingepland, zal de garage dan wel even vragen of ze er naar willen kijken.
Pomp de band wat harder op dan 2.5 bar. Ik heb van de week de banden opgepompt tot 2.7 bar. Met het koude weer zakt de bandenspanning vaak wat sneller.Poulske schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:26:
Hier sinds het koude weer last gehad dat de spanning van de rechter achterband te laag was. Deze weer opgepompt naar 2.5 bar. Na 100km te hebben gereden blijft de melding staan terwijl deze gelijk is met de rest van de banden. In het verleden ging de melding wel weg na wat kilometers rijden, maar helaas.
Ik laad mijn EV6 58 kWh ook altijd tot 90% en heb daarmee voldoende range. Alleen als ik een lange rit ga maken, laad ik tot 100% of anders 1x per maand om de cellen te balanceren. En dan is het niet eens mijn auto, maar een leaseauto.1Mark schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Wat Kia denk ik goed doet is de buffer in de SoC: 77,4kWh bruto, maar iets van 73kWh netto. Daarom is die degradatie, denk ik, zo goed gemanaged. Ik laad de mijne standaard op tot 90% (93% in de praktijk) en dan heb je denk ik een ideaal gebruikspatroon (hoef niet supervaak op te laden, toch behoorlijke range).
De ICCU problemen en het gebrek aan handmatige pre-conditioneren zijn twee blockers voor mij om de private lease over te nemen. Verder is de auto echt heel fijn!
Volgens mij is de accu bruto al groter dan die 77 KW. Daar zit de buffer van de degradatie.1Mark schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Wat Kia denk ik goed doet is de buffer in de SoC: 77,4kWh bruto, maar iets van 73kWh netto. Daarom is die degradatie, denk ik, zo goed gemanaged. Ik laad de mijne standaard op tot 90% (93% in de praktijk) en dan heb je denk ik een ideaal gebruikspatroon (hoef niet supervaak op te laden, toch behoorlijke range).
Stel dat ie 80KW is, dan loopt de degradatie pas als ie onder de 77KW komt.
Heb er geen bewijs voor, maar meen zoiets een keer gelezen te hebben.
Daarnaast is de manual precon niet onmisbaar.
Ik heb hem ook niet en ja dan moet je even wat meer moeite doen.
Verder werkt het prima.
En hoevaak moet je dat nou helemaal doen (zeker als privé rijder, dan zal je toch niet zo veel lange trips maken die snelladen als het koud is vereisen)?
Ga ik morgen eens proberen, bedankt.Sonicfreak schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Pomp de band wat harder op dan 2.5 bar. Ik heb van de week de banden opgepompt tot 2.7 bar. Met het koude weer zakt de bandenspanning vaak wat sneller.
Zijn er hier mensen met de EV6 HA integratie die ook zien dat de auto zo zelden update?
Bij mij staat er nu: Last updated 2 days ago. Nja dat is natuurlijk niet erg bruikbaar meer...
Is hier een fix voor?
Bij mij staat er nu: Last updated 2 days ago. Nja dat is natuurlijk niet erg bruikbaar meer...
Is hier een fix voor?
Nou, dan heb je nog mazzel en ben je bij de tijd.Card Nox schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:07:
Zijn er hier mensen met de EV6 HA integratie die ook zien dat de auto zo zelden update?
Is hier een fix voor?
Bij mij staat 2 weken geleden.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Volgens mij was de algemene consensus dat met de API rate limits van Kia/Hyundai het niet erg werkbaar is?
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Volgens evdb is de accu bruto 77,4 kwh en netto 74 kwh.
Bij een id4 is de accu bruto 82 en netto 77kwh...
https://ev-database.org/nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD
Bij een id4 is de accu bruto 82 en netto 77kwh...
https://ev-database.org/nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat dat niet zo is.murky123 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:21:
[...]
de kans dat er een vliegtuig uit de lucht valt op iemands hoofd is mss wel groter.
maar je snapt de strekking van mn opmerking wel hoop ik.
Onderbouwen a.u.b.Elhovo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat dat niet zo is.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Zou jij dan niet moeten beginnen. Jij dropte de eerste stelling
Verder natuurlijk een hartstikke leuke vergelijking, want ik vermoed dat je voor beide situaties geen (goede) datasets kunt vinden.
TU delft heeft het onderzocht :
The Aviation Risk to Groundlings with Spatial Variability R. Frank Rabouw, 2 Kimberly M. Thompson,1 and Roger M. Cooke2 1. Harvard University, School of Public Health, Center for Risk Analysis, 718 Huntington Ave., Boston, MA 02115. 2. Delft University of Technology, Dept. of Mathematics, Mekelweg 4, 2628 CD Delft, The Netherlands. To whom all correspondence should be addressed.
Using data provided by the US National Transportation Safety Board, and the 1980 U.S. residence population Goldstein et al.1 estimated the fatality risk of being hit by a crashing airplane while on the ground as 0.06 per million per year or a 70-year lifetime risk of 4.2 per million.
The Aviation Risk to Groundlings with Spatial Variability R. Frank Rabouw, 2 Kimberly M. Thompson,1 and Roger M. Cooke2 1. Harvard University, School of Public Health, Center for Risk Analysis, 718 Huntington Ave., Boston, MA 02115. 2. Delft University of Technology, Dept. of Mathematics, Mekelweg 4, 2628 CD Delft, The Netherlands. To whom all correspondence should be addressed.
Using data provided by the US National Transportation Safety Board, and the 1980 U.S. residence population Goldstein et al.1 estimated the fatality risk of being hit by a crashing airplane while on the ground as 0.06 per million per year or a 70-year lifetime risk of 4.2 per million.
Haha, baas boven baas.HansAuutB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Nou, dan heb je nog mazzel en ben je bij de tijd.
Bij mij staat 2 weken geleden.
No idea, tijdens mijn laatste navraag niets over gehoord.TGEN schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:44:
Volgens mij was de algemene consensus dat met de API rate limits van Kia/Hyundai het niet erg werkbaar is?
Card Nox in "Het grote Kia EV6 topic"
Maar dit heeft zo geen meerwaarde want moet nog altijd de app openen om stats uit te lezen. Jammer.
Pure statistiek:
eerste dataset
hoeveel vliegtuigen zijn er de afgelopen 4 jaren uit de lucht gevallen?
Hoeveel ICCUs zijn er de afgelopen 4 jaren kapot gegaan terwijl de auto op dat moment op de snelweg reed?
tweede dataset
hoe groot is de kans dat een vliegtuig dat uit de lucht valt op iemand's hoofd valt?
hoe groot is de kans dat iemand een dodelijk ongeluk krijgt als zijn auto plotseling vaart mindert van 120 km/u naar 40 km/u
Ik heb dit eens voorgelegd aan Gemini, hier is het onverkorte antwoord:
Dit is een complexe vergelijking waarbij we statistiek combineren met technische faalmechanismen en risicoanalyse. Omdat exacte databases voor specifieke ICCU-defecten op de snelweg niet publiekelijk beschikbaar zijn voor 2022-2025, maken we gebruik van betrouwbare marktdata en terugroepacties (recalls) van instanties zoals de NHTSA.
Hier is de analyse op basis van de afgelopen vier jaar (2022-2025).
---
## Dataset 1: Incidenten in de afgelopen 4 jaar
### Vliegtuigen "uit de lucht gevallen"
Onder "uit de lucht vallen" verstaan we fatale crashes van commerciële vluchten (passagiers en vracht).
* **Aantal:** Gemiddeld zijn er wereldwijd ongeveer **5 tot 8 grote commerciële crashes per jaar**.
* **Totaal (4 jaar):** Circa **25-30 incidenten**. De meeste hiervan gebeuren tijdens de start of landing, niet tijdens de kruisvlucht direct boven woonwijken.
### ICCU-defecten op de snelweg (E-GMP platform)
De Integrated Charging Control Unit (ICCU) zit in auto's zoals de Hyundai IONIQ 5/6 en Kia EV6. Een defect kan leiden tot plotseling vermogensverlies.
* **Aantal:** In de VS en Europa zijn honderdduizenden auto's teruggeroepen. Uit data van de NHTSA blijkt dat een fractie hiervan daadwerkelijk faalt tijdens het rijden.
* **Schatting:** Er zijn wereldwijd naar schatting **enkele duizenden gevallen** gerapporteerd waarbij de auto in "limp mode" ging of stilviel.
* **Op de snelweg:** Gezien rijstatistieken gebeurt dit in ongeveer **20%** van de gevallen bij hoge snelheid. Dat brengt ons op een conservatieve schatting van **1.000 tot 2.000 incidenten** in 4 jaar.
---
## Dataset 2: Risico-analyse en Overlevingskans
### Kans dat een vliegtuig op je hoofd valt
De kans dat een neerstortend vliegtuig exact op een persoon landt, is astronomisch klein.
* **Berekening:** Het landoppervlak van de aarde is enorm vergeleken met het oppervlak dat een vallend vliegtuig inneemt.
* **Gefundeerde aanname:** De kans dat een individu sterft door een vallend object uit de lucht (vliegtuig) is ongeveer **1 op 25.000.000**.
### Kans op dodelijk ongeluk bij ICCU-falen (120 km/u naar 40 km/u)
Wanneer een ICCU faalt, valt de aandrijving weg, maar de rembekrachtiging en besturing blijven (tijdelijk) werken via de 12V-accu.
* **Het scenario:** Een auto die vertraagt naar 40 km/u op een snelweg waar anderen 120 km/u rijden. Het grootste risico is een **kop-staartbotsing**.
* **Overlevingskans:** Moderne auto's (E-GMP) hebben een zeer hoge kreukelzone-efficiëntie. De kans op een *dodelijk* ongeluk bij een snelheidsverschil van 80 km/u is aanwezig, maar door veiligheidssystemen relatief beperkt tot ongeveer **1 op de 500** van dit soort specifieke botsingen.
---
## De Vergelijking: Waarschijnlijkheidsberekening
Laten we de kans berekenen dat **jij als individu** dit jaar om het leven komt door een van deze twee oorzaken.
### 1. Kans op overlijden door vallend vliegtuig
Dit resulteert in een jaarlijkse kans van nagenoeg **0,00000004%**. Het is een van de laagste risico's in de statistiek.
### 2. Kans op overlijden door ICCU-falen
Hierbij kijken we naar de kans dat je een E-GMP auto bezit, de ICCU faalt op de snelweg, én dit leidt tot een dodelijke crash.
* **Bezittersrisico:** Als je een van deze auto's rijdt, is de kans op een defecte ICCU ongeveer **1% tot 3%** (vóór de software-update).
* **Dodelijkheidsrisico:** Gegeven een falen op de snelweg, is de kans op een dodelijke afloop (gezien de veiligheidssystemen en reactietijd van achterliggers) extreem laag, geschat op **0,001%**.
* **Gecombineerde kans:** Voor een eigenaar van zo'n auto is de kans ongeveer **1 op 100.000**.
---
## Conclusie
| Risico | Jaarlijkse kans (Schatting) |
| --- | --- |
| **Vliegtuig op je hoofd** | ~1 op 25 miljoen |
| **ICCU-fataal ongeluk** | ~1 op 100.000 (indien eigenaar) |
**Eindoordeel:** De kans dat je omkomt door een falende ICCU in een E-GMP auto is statistisch gezien **veel groter (ongeveer 250 keer groter)** dan de kans dat er een vliegtuig op je hoofd valt.
*Opmerking: "Veel groter" is hier relatief; beide kansen zijn nog steeds vele malen kleiner dan de kans op een regulier verkeersongeval door menselijke fouten.*
En Copilot kwam op basis van dezelfde input op een kans van 1 op 75.000.000 voor een dodelijk ICCU ongeval.Elhovo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:43:
[...]
| Risico | Jaarlijkse kans (Schatting) |
| --- | --- |
| **Vliegtuig op je hoofd** | ~1 op 25 miljoen |
| **ICCU-fataal ongeluk** | ~1 op 100.000 (indien eigenaar) |
**Eindoordeel:** De kans dat je omkomt door een falende ICCU in een E-GMP auto is statistisch gezien **veel groter (ongeveer 250 keer groter)** dan de kans dat er een vliegtuig op je hoofd valt.
*Opmerking: "Veel groter" is hier relatief; beide kansen zijn nog steeds vele malen kleiner dan de kans op een regulier verkeersongeval door menselijke fouten.*
Sowieso natuurlijk een wanstaltige combinatie: statistiek en AI
[ Voor 71% gewijzigd door jeroenkb op 14-01-2026 20:04 ]
Hoe zeker ben je dat de aandrijving weg valt? voor zover ik weet valt de aandrijving niet weg, want de grote accu blijft gewoon werken (bij mij wel in elk geval, n=1). Misschien gaat ie in turtle mode? Toch heeft dat ook grote invloed op de uitkomst van een incident. Dan heb je ook nog de mensen bij wie het laden van de 12v accu blijft werken en die alleen niet meer kunnen AC laden.Elhovo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:43:
[...]
Wanneer een ICCU faalt, valt de aandrijving weg, maar de rembekrachtiging en besturing blijven (tijdelijk) werken via de 12V-accu.
Sowieso ga je er nu vanuit dat 100% van de falende iccu’s dat tijdens het rijden op de snelweg doen. In werkelijkheid is dat een minderheid vermoed ik.
Dat zijn al drie redenen waarom ChatGPT veel en veel te hoog uit komt..nog even los van de betrouwbaarheid van een ChatGPT berekening natuurlijk :-)
Inderdaad, één van de varianten van een ICCU probleem is dat AC laden niet meer werkt. Een ander probleem is dat de 12V niet meer werkt waardoor de auto idd in turtle mode gaat en in korte tijd helemaal stilvalt.itsjohan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:16:
[...]
Hoe zeker ben je dat de aandrijving weg valt? voor zover ik weet valt de aandrijving niet weg, want de grote accu blijft gewoon werken (bij mij wel in elk geval, n=1). Misschien gaat ie in turtle mode? Toch heeft dat ook grote invloed op de uitkomst van een incident. Dan heb je ook nog de mensen bij wie het laden van de 12v accu blijft werken en die alleen niet meer kunnen AC laden.
Sowieso ga je er nu vanuit dat 100% van de falende iccu’s dat tijdens het rijden op de snelweg doen. In werkelijkheid is dat een minderheid vermoed ik.
Dat zijn al drie redenen waarom ChatGPT veel en veel te hoog uit komt..nog even los van de betrouwbaarheid van een ChatGPT berekening natuurlijk :-)
Ik weet wel dat de nummers niet kloppen, maar gezien het grote aantal ICCU problemen wereldwijd is het helemaal niet zo vergezocht dat er wel eens iemand door kan omkomen.
Ik snap echt niet dat het ICCU verhaal zo gebagatelliseerd wordt. Kijk de reviews op Autoweek maar eens na. Meer dan de helft feeft volgens mij een ICCU probleem gehad en dat zijn reviews die mensen zijn begonnen VOORDAT ze een ICCU storing kregen. Het is een te vaak voorkomend probleem met potentieel heel vervelende gevolgen, en Kia / HMG biedt geen enkele oplossing aan.
Problemen met de ICCU en klachten over hoe KIA/HMG hier mee om gaat lees je voornamelijk terug op een paar fora en wellicht facebook. KIA/HMG wordt te weinig openbaar bekritiseerd. Het wordt tijd om KIA openbaar aan de schandpaal te nagelen, Dus ook via X. LinkedIn etc etc.Elhovo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:27:
[...]
Inderdaad, één van de varianten van een ICCU probleem is dat AC laden niet meer werkt. Een ander probleem is dat de 12V niet meer werkt waardoor de auto idd in turtle mode gaat en in korte tijd helemaal stilvalt.
Ik weet wel dat de nummers niet kloppen, maar gezien het grote aantal ICCU problemen wereldwijd is het helemaal niet zo vergezocht dat er wel eens iemand door kan omkomen.
Ik snap echt niet dat het ICCU verhaal zo gebagatelliseerd wordt. Kijk de reviews op Autoweek maar eens na. Meer dan de helft feeft volgens mij een ICCU probleem gehad en dat zijn reviews die mensen zijn begonnen VOORDAT ze een ICCU storing kregen. Het is een te vaak voorkomend probleem met potentieel heel vervelende gevolgen, en Kia / HMG biedt geen enkele oplossing aan.
Geheel eens hoor. KIA/HMG maakt een potje van het vervangen van de ICCU's (schijnt nu beter te gaan), de gevolgschade (de 12V accu die prima was maar geheid stuk is daarna) en het gebrek aan vervangend vervoer waarvoor je compleet afhankelijk bent van wat je dealer voor je wil & kan doen. Ze zouden het probleem definitief op moeten lossen en dan een terugroepactie doen.
Ik heb vorig jaar schade aan mijn EV6 MY25 gehad. De auto heeft een half jaar bij de schadehersteller gestaan omdat die klojo's bij KIA de verkeerde onderdelen hadden besteld, Enige vorm van compensatie of excuus kennen ze niet, Het is een fijne auto maar een waardeloze dealerorganisatie (KIA Nederland)itsjohan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:57:
Geheel eens hoor. KIA/HMG maakt een potje van het vervangen van de ICCU's (schijnt nu beter te gaan), de gevolgschade (de 12V accu die prima was maar geheid stuk is daarna) en het gebrek aan vervangend vervoer waarvoor je compleet afhankelijk bent van wat je dealer voor je wil & kan doen. Ze zouden het probleem definitief op moeten lossen en dan een terugroepactie doen.
De antwoorden die ik gepost zie waren overigens van Copilot & Gemini. Als ik de datasets in ChatGPT laad geeft hij geen percentage en komt ie niet met een concrete conclusieitsjohan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:16:
[...]
Hoe zeker ben je dat de aandrijving weg valt? voor zover ik weet valt de aandrijving niet weg, want de grote accu blijft gewoon werken (bij mij wel in elk geval, n=1). Misschien gaat ie in turtle mode? Toch heeft dat ook grote invloed op de uitkomst van een incident. Dan heb je ook nog de mensen bij wie het laden van de 12v accu blijft werken en die alleen niet meer kunnen AC laden.
Dus de AI’s zijn het net als vaak op een forum niet met elkaar eens
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
Inderdaad net naar 2.7 bar opgepompt, na 50 meter rijden was de melding weg, dank je wel.Sonicfreak schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Pomp de band wat harder op dan 2.5 bar. Ik heb van de week de banden opgepompt tot 2.7 bar. Met het koude weer zakt de bandenspanning vaak wat sneller.
Hier is inmiddels na meer dan 4 jaar de ICCU gesneuveld.
De auto gaat later dit jaar de lease uit en ik zat er over na te denken hem over te nemen (of een e-niro als budget optie).
Echter wil ik wel even weten voor de overname, nu de ICCU wordt vervangen; Weet iemand of de vervangen ICCU's hetzelfde probleem hebben?
De auto gaat later dit jaar de lease uit en ik zat er over na te denken hem over te nemen (of een e-niro als budget optie).
Echter wil ik wel even weten voor de overname, nu de ICCU wordt vervangen; Weet iemand of de vervangen ICCU's hetzelfde probleem hebben?
Jep.pica schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:05:
Ja risico op het sneuvelen zou minder moeten zijn. Maar is zeker nog aanwezig...pica schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:05:
Hoeveel km's heb je?
Heb je nog andere problemen gehad?
[ Voor 5% gewijzigd door izzet3838 op 15-01-2026 15:46 ]
90k en nee, dus verder zou het een prima aanschaf zijn.izzet3838 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Ja risico op het sneuvelen zou minder moeten zijn. Maar is zeker nog aanwezig...
Hoeveel km's heb je?
Heb je nog andere problemen gehad?
Dan heb je nog garantie. Ik neem aan dat je geen 70k meer gaat rijden in dit jaar.pica schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:23:
[...]
90k en nee, dus verder zou het een prima aanschaf zijn.
Dan zou ik me over de ICCU niet zo'n zorgen maken.
Dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door Sonicfreak op 15-01-2026 17:37 ]
Iemand een idee wat sos waarschuwingslampje betekend? In handleiding zie ik zo snel niets, op kiaevforums lees ik iets mis met e-call systeem? In de voertuigdiagnose in de app staat alles "goed".
[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 15-01-2026 19:39 ]
@blb4 Ik heb het ook wel eens gehad. Inderdaad iets mis met het e-call systeem. Ging bij mij na een tijdje vanzelf weer weg en nooit meer gezien. Misschien even geen verbinding?
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic